Kendelser  2001

Sagsnummer: 2001-0070

Kritik af Dagbladet Børsen. Ingen dokumentation for alvorlige beskyldninger.

13-12-2001

Klagerne klagede over, at bladet i artiklen havde fremsat en række urigtige påstande om, at de havde været medvirkende til de i artiklen påståede ulovlige aktiviteter. Pressenævnet bemærkede indledningsvis, at nævnet ikke havde mulighed for at vurdere rigtigheden af de påklagede udsagn. Nævnet fandt, at bladet i artiklen havde rettet nogle meget alvorlige beskyldninger mod …

Sagsnummer: 2001-0043

Kritik af Ekstra Bladet. Der var ikke belæg for et enkelt udsagn.

13-12-2001

Klageren anførte, at en række nærmere præciserede udsagn i to indklagede artikler stred mod god presseskik, idet udsagnene indeholdt grundløse og ubeføjede ærekrænkende sigtelser og ringeagtsytringer, som der ikke var belæg for i de faktiske forhold. Nævnet udtalte, at det er nævnets opfattelse, at folkevalgte politikere, blandt andet som et led i vælgernes kontrol, i …

Sagsnummer: 2001-0082

Kritik af Fyens Stiftstidende. Krænkelsen angik mindreårige børn.

13-12-2001

Klager anførte, at det var yderst kritisabelt, at 14 år gamle oplysninger, vedrørende klagers søstre, som var belagt med tavshedspligt, havde fundet sin vej til medierne, og at søstrene ikke var blevet bedt om at udtale sig eller på anden måde kommentere disse oplysninger. Nævnet fandt, at bladets oplysning om overgrebet på den mindreårige pige …

Sagsnummer: 2001-0021

Ingen kritik af Dansk Landbrug. Rigtige oplysninger.

13-12-2001

Klager anførte, at bladet havde bragt fremførte urigtige oplysninger, over for hvilke klager ønskede bragt et genmæle. Pressenævnet lagde til grund, at klager ved artiklens offentliggørelse ikke var optaget på leverandørlisten med mulighed for at levere tilskudsberettiget læhegn. Nævnet fandt på den baggrund, at bladet havde været berettiget til at afvise at bringe et genmæle, …

Sagsnummer: 2001-0080

Ingen kritik af Nordjyske Stiftstidende. Intet tilstrækkeligt grundlag for kritik.

13-12-2001

Klager klagede over, at artiklen indeholdt flere urigtige oplysninger, samt at han ikke var blevet forelagt indholdet af artiklen inden offentliggørelsen. Pressenævnet fandt ikke grundlag for at udtale kritik i anledning af, at bladet i artiklen havde offentliggjort klagers navn. Nævnet lagde i den forbindelse vægt på den store offentlige interesse, der var forbundet med …

Sagsnummer: 2001-0074

Kritik af Thisted Dagblad. Manglende forelæggelse for klager.

13-12-2001

Klager klagede bl.a. over, at bladet i artiklen havde bragt injurier og udtalelser fra Dansk Anodiserings Industri ApS’s advokat uden forud for offentliggørelsen at have taget kontakt til klager. Klager klagede endvidere over, at et af bladet bragt dementi indeholdt ikke – berigtigede injurier og bagvaskelser. Pressenævnet bemærkede indledningsvis, at bladet havde erkendt at have …

Sagsnummer: 2001-0103

Ingen kritik af B.T. Manglende retlig interesse.

20-11-2001

Klageren, der var et udvalg nedsat af otte boligafdelinger i Brøndby Strand, anførte, at bladets journalist havde misbrugt en række kilder, hvis udtalelser i en baggrundsartikel tilsyneladende underbyggede den usaglige og udokumenterede påstand om, at de såkaldt socialt belastede områder udelukkende bebos af mennesker, der ikke har råd til at flytte væk. Pressenævnet fandt, at …

Sagsnummer: 2001-0004

Ingen kritik af Jyllands-Posten. Bladet havde redegjort for de involverede parters synspunkter.

20-11-2001

Klageren anførte, at bladet havde bragt to artikler, der på en række punkter var behæftet med faktuelle fejl, og at bladet ikke i tilstrækkeligt omfang havde kontrolleret rigtigheden af de bragte oplysninger. Pressenævnet fandt ved en samlet vurdering ikke, at bladet ved dets vurderinger og kommentarer, der i det væsentlige havde baggrund i udtalelserne fra …

Sagsnummer: 2001-0089

Ingen kritik af Ekstra Bladet.

20-11-2001

Klageren anførte, at han med et billede offentliggjort i bladet fremstod som en supporter for en gruppe andengenerationsindvandrere, som var mødt op ved retten i Odense for at støtte deres venner i en voldtægtssag. Klager mente, at det på billedet så ud som om, at han støttede den pågældende gruppe. Nævnet fandt ikke grundlag for …

Sagsnummer: 2001-0059

Ingen kritik af JydskeVestkysten. Nævnet havde ikke mulighed for at efterprøve rigtigheden af artiklernes oplysninger.

20-11-2001

Klageren anførte, at bladet havde bragt artikler, som indeholdt fuldstændige forkerte oplysninger. Pressenævnet bemærkede indledningsvis, at nævnet havde forstået klagen således, at den alene vedrørte spørgsmålet, om der i artiklerne var bragt ukorrekte oplysninger. Da nævnet ikke havde mulighed for at efterprøve rigtigheden af artiklernes oplysninger, fandt nævnet ikke grundlag for at udtale kritik af …

Sagsnummer: 2001-0100

Ingen kritik af Jyllands-Posten.

20-11-2001

Klager klagede over, at bladet havde tilsidesat god presseskik ved at overtræde klausulen om noninformation i de vejledende presseetiske regler. Pressenævnet udtalte, at i overensstemmelse med det almindelige princip om redaktørens ret til at redigere mediet er redaktøren berettiget til at beslutte, hvad man vil bringe i mediet. Pressenævnet fandt ikke grundlag for at udtale …

Sagsnummer: 2001-0083

Kritik af Viborg Stifts Folkeblad. Utilstrækkelig berigtigelse.

20-11-2001

Klageren anførte, at bladets handlemåde klart var i strid med god presseskik, idet man havde bragt en artikel, hvori klager fejlagtigt blev sat i forbindelse med en rufferi-sag i millionklassen, herunder at klager skulle have solgt sex fra den ejendom, som der i den pågældende artikel var vist et billede af. Pressenævnet bemærkede, at bladet …

Sagsnummer: 2001-0068

Ingen kritik af Ekstra Bladet. Link til hjemmeside.

25-10-2001

Klageren anførte, at man ønskede nævnets stillingtagen til, hvorvidt bladets internetavis havde handlet i strid med god presseskik ved offentliggørelsen af en artikel, når denne indeholdt et link til en hjemmeside med et ulovligt indhold. Nævnet fandt ikke, at det forhold, at artiklen indeholdt en omtale af hjemmesidens web-adresse og et link til siden, indebar …

Sagsnummer: 2001-0071

Ingen kritik af Farsø Avis. Ingen krænkelse.

25-10-2001

Klageren klagede over, at bladet havde bragt et indlæg under rubrikken ”inserat” uden først at have sikret sig, at rigtigheden af det skrevne var i overensstemmelse med de faktuelle kendsgerninger. Klager anførte, at indlægget var såvel skadelige som krænkende for klager. Pressenævnet bemærkede, at de presseetiske regler gælder i forhold til redaktionel tekst og i …

Sagsnummer: 2001-0096

Ingen genoptagelse af sag mod Berlingske Tidende.

25-10-2001

Klager havde anmodet om genoptagelse af en i nævnet afgjort sag. Pressenævnet fandt ikke, at klager i sin anmodning havde fremlagt nye oplysninger, der kunne bevirke, at nævnet kunne genoptage behandlingen af sagen. Kendelsen kan i sin fulde ordlyd ses på Retsinformations afgørelsesdatabase: Sag nr. 2001-0096.

Sagsnummer: 2001-0063

Kritik af B.T. f.s.v.a. presseetik. Ikke tilstrækkelig dækning for billedtekst og underrubrik. Anmodning om genmæle indgivet for sent.

25-10-2001

Klager gjorde gældende, at citater fra ham i en billedtekst og en manchet (underrubrik) fremsat i bladet var direkte usande, og at sådanne forkerte påstande var til stor skade for hans omdømme som byråds- og folketingskandidat. Klageren anførte, at offentliggørelsen var i strid med god presseskik og ønskede derfor et genmæle. Pressenævnet udtalte, at klager …

Sagsnummer: 2001-0072

Alvorlig kritik af Farsø Avis. Manglende forelæggelse for klager.

25-10-2001

Klager anførte, at bladets redaktør havde overtrådt de presseetiske regler ved at trykke og udsende artiklen i bladet. Klager bemærkede, at artiklen med hele sit indhold var både krænkende og agtelsesforringende for klager. Klageren anførte videre, at redaktøren ikke inden trykningen og udsendelsen havde rettet henvendelse til klager. Pressenævnet bemærkede, at de presseetiske regler gælder …

Sagsnummer: 2001-0045

Kritik af TV/Midt-Vest. Manglende forelæggelse inden offentliggørelse.

25-10-2001

Klager klagede dels på vegne af en i udsendelsen omtalt dreng over tilsidesættelse af punkt B. 1 i de vejledende regler for god presseskik, dels på egne vegne over, at forstanderen hos klager ikke var blevet forelagt et udsagn om, at han angiveligt skulle have truet med at bede kommunen om at tage forældremyndigheden fra …