Print siden Print
Pressenævnet
Pressenævnet

Klagevejledning

Pressenævnet er et uafhængigt offentligt nævn, der er oprettet ved medieansvarsloven. Nævnet behandler klager over pressen, dvs. radio, tv, dagblade, ugeblade, magasiner og andre massemedier.

 

  

 

Læs de seneste kendelser 

Læs nyheder fra Pressenævnet 

 
13-07-2016

Ikke retlig interesse i klage over TV 2s valg af fodboldkommentator


En person klagede over, at TV 2 valgte en kvindelig kommentator som ekspert ved EM i herrefodbold 2016. Ifølge klager var kommentatoren ikke valgt ud fra faglige kompetencer, men derimod på baggrund af hendes køn. Klagen afvises på grund af manglende retlig interesse.

13-07-2016

Ikke retlig interesse i klage over DRs valg af fodboldkommentator


En person klagede over, at DR valgte en kvindelig kommentator som ekspert ved EM i herrefodbold 2016. Ifølge klager var kommentatoren ikke valgt ud fra faglige kompetencer, men derimod på baggrund af hendes køn. Klagen afvises på grund af manglende retlig interesse.

29-06-2016

Kritik for ikke at udvise hensyn til de pårørende


En pårørende klagede over to artikler bragt i Ekstra Bladet vedrørende drabet på tre unge mænd, herunder overskriften ”’Tre drenge fyldt med huller’”. Nævnet kritiserede overskriftens formulering. Begge artikler blev behandlet på trods af, at der var klaget for sent over den ene artikel, da begge artikler var del af en artikelserie.

28-06-2016

Misvisende sammenklipning


I Kontant-programmet ”Alternativ behandler tilbyder livsfarlig sultekur” var gengivet dele af et interview. I DRs udsendelse var to udtalelser byttet rundt og sat dem i forlængelse af hinanden. Det gav et forkert indtryk af klagers udtalelse, og nævnet udtalte kritik. Der var andre dele af DRs omtale, der ikke blev kritiseret.

28-06-2016

Gengivelse af forkert information fra andet medie


Århus Stiftstidende omtalte en udsendelse fra et andet medie. I den udsendelse var klagers udtalelse klippet sammen, så det fremstod som om klager havde påstået, at han ikke havde spist siden 2013. Klager havde ikke spist i tre uger i 2013. Pressenævnet kritiserede, at Århus Stiftstidende ikke selvstændigt havde kontrolleret oplysningen inden offentliggørelse. Omtale af andre forhold blev ikke kritiseret.

28-06-2016

Ikke kritik af telegrammer om advokats virke


En advokat klagede over tre telegrammer udsendt af Ritzaus Bureau vedrørende advokatens professionelle virke. Nævnet fandt, at telegrammerne dels indeholdt unøjagtige og forkerte oplysninger, men fandt ikke tilstrækkeligt grundlag for kritik. Nogle oplysninger var rettet.

27-06-2016

Kritik af prissammenligning


Syddansk Erhvervsskole Odense-Vejle klagede over nyhedsindslag på DR P4 FYN, hvoraf det fremgik, at skolen blev kritiseret for at tilbyde it-tests til dumpingpriser af en anden udbyder af it-tests. DR havde foretaget en sammenligning af priserne, men oplyste ikke, at erhvervsskolens test blev købt hos en ekstern udbyder. Skulle testen købes direkte hos erhvervsskolen var det i sammenhæng med andre ydelser og derved dyrere end oplyst i DRs omtale. Pressenævnet kritiserede blandt andet DR for ikke at oplyse dette forhold.

27-06-2016

Fra en genudsendelse løber en ny klagefrist


DR udsendte først udsendelsen ”Løgn eller chikane i Mariager” på DR1 og senere på DR2. Pressenævnet sidestiller en genudsendelse med en ny ”offentliggørelse”, og en genudsendelse kan derfor påklages i henhold til de i medieansvarsloven anførte klagefristen. Klagen over udsendelsen behandles.

Pressenævnets kommende møder:

 

2. halvår 2016

17. august 2016

15. september 2016

24. oktober 2016

22. november 2016

19. december 2016

Telefon 

33 15 55 64

 

Telefontider

Mandag til torsdag
kl. 9.00 - 15.00

 

Fredag
kl. 9.00 - 14.00  

 

Receptionen lukker for personlig henvendelse kl. 14.00 hver dag.

Der kan afleveres post til kl. 16.00 

 

Adelgade 11-13, 4.   •   1304 København K   •   Tlf. 33 15 55 64   •   e-mail: sekr(at)pressenaevnet.dk
Adelgade 11-13, 4. • 1304 København K • Tlf. 33 15 55 64 • e-mail: sekr(at)pressenaevnet.dk