Vejledning om Pressenævnets kompetence
Ny elektronisk vejledning om Pressenævnets kompetence
Få indsigt i Pressenævnets arbejde. På denne side finder du nyheder, analyser og rapporter, der er relevant for det arbejde, vi laver i Pressenævnet.
Ny elektronisk vejledning om Pressenævnets kompetence
Der er sket et mærkbart fald i andelen af klager, hvor medier får kritik for at overtræde reglerne for god presseskik
Det seneste politiske tiltag om kompensation til danske medier gælder alene for medier, der er omfattet af Pressenævnets kompetence.
Grundet regeringens seneste tiltag i forhold til Covid19 er nævnsmødet den 17. marts 2020 udsat på ubestemt tid. Tilsvarende er alle frister fastsat af Pressenævnets sekretariat udsat til foreløbig 1. april 2020.
Der må generelt forventes en længere sagsbehandlingstid i Pressenævnet.
Pressenævnet har taget hul på en ny fireårig periode – og der er et par nye ansigter i blandt beskikkelserne
Der er sket et markant fald i antallet af sager, hvor dagspressen overtræder reglerne for god presseskik.
Pressenævnets sekretariat flytter fra Christianshavn til Landgreven i Indre by
Nu er Pressenævnets folder ”Vejledning til ofre for forbrydelser og ulykker” tilgængelig på nævnets hjemmeside.
Pressenævnet har nu offentliggjort sin årsberetning for 2017. Nævnet modtog i 2017 186 klager. Dette er en stigning i forhold til det foregående år, hvor nævnet modtog 156 klager. Nævnet behandler et stigende antal klager om sletning af digitale oplysninger efter punkt B.8 i de presseetiske regler.
Chefkonsulent Michael Voss indtræder pr. 1. marts 2018 som repræsentant i Pressenævnet.
Chefredaktør Mads Sandemann er pr. 1. februar 2018 indtrådt som repræsentant i Pressenævnet.
Børsen, Ekstra Bladet og Politiken har som andre medier også valgt at anmelde sine Facebook-, Twitter- og Instagram-sider til Pressenævnet efter medieansvarsloven.
Pressenævnet har nu offentliggjort sin årsberetning for 2016. Nævnet modtog i 2016 156 klager. Det er på niveau med antallet af klager i 2014 og 2015. I 108 sager vurderede nævnet indholdet af klagen. I en tredjedel af sagerne gav nævnet klageren ret i et eller flere klagepunkter. Det er på niveau med 2015. Derimod er antallet af hævede sager stigende.
Pressenævnets sekretariat flytter fra Adelgade i indre by til Strandgade på Christianshavn
Pressenævnet træffer afgørelse i klager over artikler og udsendelser, der er bragt i medier, der er omfattet af medieansvarsloven
Ny postaftale betyder, at almindelige breve kan være længere undervejs.
Større synlighed og en modernisering af det digitale udtryk. Pressenævnet har fået en ny hjemmeside og en gennemgående digital modernisering.
Chefredaktør Turid Fennefoss Nielsen er pr. 1. november indtrådt som repræsentant i Pressenævnet.
Pressenævnet genoptog i 2015 behandlingen af en sag, hvor Pressenævnet ved kendelse i februar 2015 havde kritiseret en udsendelse på TV 2 News. I den nye sag afsagde nævnet en ny kendelse i marts 2015. Denne sag figurerer to gange i TV 2 Danmarks statistik over ”Kendelser om presseetik afsagt i 2015”.
I 2015 har nævnet modtaget adskillige klager fra personer, der ønskede at få slettet omtale af dem i artikler på internettet. Pressenævnet har kun i få tilfælde kritiseret mediernes afgørelser på området.