
 

 

   

 

Kendelse 

afsagt den 30. marts 2017 

 

 

Sag nr. 17-70-01098 

 

[Klager]  

 

mod  

   

TV 2  

 

[Klager] har ved advokat Brian Werner Larsen klaget til Pressenævnet, idet hun mener, TV 2 

har tilsidesat god presseskik ved at afvise at afpublicere, anonymisere eller afindeksere 12 

artikler, som blev bragt på tv2.dk i perioden fra den 5. august 2009 til den 4. november 2010. 

Artiklerne vedrører en straffesag, hvor [Klager] ved Københavns Byrets dom af 4. februar 

2010 blev idømt en bøde på 20.000 kr. for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer.   

 

[Klager] har anført, at artiklerne ikke længere har nyhedsværdi eller offentlig interesse. Artik-

lerne er derimod til skade for klager personligt og erhvervsmæssigt. 

 

Sagen er behandlet sammen med sagerne nr. 17-70-01072, [Klager] mod SE og HØR, nr. 17-

70-01089, [Klager] mod Jyllands-Posten, nr. 17-70-01090, [Klager] mod JydskeVestkysten, 

nr. 17-70-01091, [Klager] mod Politiken, nr. 17-70-01092, [Klager] mod Avisen.dk, nr. 17-70-

01093, [Klager] mod Ekstra Bladet, nr. 17-70-01094, [Klager] mod Villabyerne/Gentofte Lo-

kalavis, nr. 17-70-01095, [Klager] mod BT, nr. 17-70-01096, [Klager] mod Dagbladet Børsen, 

og nr. 17-70-01119, [Klager] mod Berlingske, der alle vedrører spørgsmålet om sletning af 

ældre artikler.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

[Klager] har klaget over 12 artikler, som blev bragt på tv2.dk i perioden august 2009 - no-

vember 2010. Klager er ikke navngivet i de første fem artikler, men beskrives her som ”en 

kendt erhvervskvinde”, ”jetset-dronningen” eller ”jetset-kvinden”. De 12 artikler er tilgænge-

lige på tv2.dk. Klagen angår følgende artikler: 

 

Artiklen ”Firmaer fyrer kendt erhvervskvinde” af 5. august 2009 omtalte, at flere firmaet 

havde ophørt samarbejdet med [Klager].  

 

Artiklen ”Jetsetdronningen: Nu får hun sin dom”, som blev bragt den 28. januar 2010, er en 

optakt til de første retsmøder samme dag.  



 

 
  2 

 

 

 

 

Artiklen ”Nettet strammes om jetsetdronningen” af 29. januar 2010. I artiklen omtales an-

klagerens afhøring af [Klager] under retsmødet dagen forinden.  

 

Artiklen ”Hemmeligt retsmøde om vidne i jetsetsag” af 29. januar 2010 vedrører omstændig-

hederne omkring afhøringen af et vidne i retssagen. 

 

Artiklen ”Jetsetkvindes mand: Jeg er stolt”, som blev bragt den 7. februar 2010, referer en 

artikel fra SE OG HØR, hvor [Klager]s mand er citeret for at have udtalt sig.  

 

Artiklerne ”[Klager] i Gstaad i Schweiz” af 19. februar 2010 og ”[Klager] flygter til Schweiz” 

af 20. februar 2010 beskriver, at [Klager] befandt sig i Schweiz den 19. februar 2010, da fri-

sten for at anke Københavns Byrets dom. Hverken anklagemyndigheden eller [Klager] havde 

anket byretsdommen til landsretten, hvorfor dommen var endelig.  

 

I artiklen ”[Klager] kan blive frosset ud” af 21. februar 2010 udtaler en historiker sig om, 

hvilken betydning narkotikasagen vil kunne få for [Klager]s deltagelse ved fremtidige arran-

gementer i kongehuset.  

 

Den 21. februar 2010 deltog [Klager] i et tv-interview i nyhedsmagasinet ”21 Søndag” på DR1, 

hvor hun udtalte sig om retssagen. 

 

Artiklen ”Derfor har dronningen gråt hår”, som blev bragt den 16. april 2010, er en omtale i 

anledning af dronningens 70 års fødselsdag samme dag. I artiklen oplistes historier, som 

ifølge artiklen kan have været med til at give dronningen grå hår. Som eksempel nævnes 

blandt andet, at kronprinsesse Mary havde spist middag med [Klager]. 

 

Artiklen ”Alex festede med jetsetdronningen” af 13. august 2010 omtaler blandt andet en fest 

i modeverdenen, hvor både [Klager] og grevinde Alexandra af Fredensborg deltog.  

 

I artiklen ”[Klager]: Stop jagten” af 29. september 2010 refererer TV 2 et interview, som 

[Klager] havde givet i skønhedsmagasinet GO’ Beauty.  

 

I november 2010 udtalte [Klager] sig i magasinet Psykologi nr. 8/2010 i artiklen ”Jeg har 

været velsignet af modgang”. Af artiklen fremgår bl.a. følgende:  

 

”[…] 

- Men selve ”sagen”… den vil jeg ikke kommentere. Og det må du gerne skrive. 

[…] 

- Ja, jeg har prøvet at tage kokain og ryge joints, hvem har ikke det? Og jeg er ikke 

spor flov over det. For hvis jeg var, ville jeg aldrig have gjort det. 

[…]” 

 

Artiklen ”[Klager] indrømmer kokain og joints” af 4. november 2010 refererer [Klager]s in-

terview i magasinet Psykologi. 



 

 
  3 

 

 

 

 

[Klager] anmodede den 6. februar 2017 TV 2 om at afpublicere, anonymisere eller afindekse-

re artiklerne på tv2.dk. TV 2 afslog anmodningen den 17. februar 2017. Pressenævnet modtog 

den 22. februar 2017 [Klager]s klage over afslaget.  

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

[Klager] har anført, at de påklagede artikler drejer sig om en gammel bøde fra 2009 på 

20.000 kroner. Artiklerne har ingen nyhedsværdi knap otte år efter deres offentliggørelse, 

ligesom deres indhold ikke er i offentlighedens interesse. [Klager] gav et interview til DR, da 

sagen endnu var aktuel tilbage i 2010. Hun er ikke længere en offentlig person, men har blot 

enkelte gange kommenteret på balancen mellem mænd og kvinder i erhvervslivet. 

 

[Klager] har videre anført, at artiklerne er til skade for hende personligt såvel som fagligt i 

hendes virke som advokat. Da det er så længe siden, at artiklerne var aktuelle, er det rimeligt, 

at tilgængeligheden til de påklagede artikler hindres. Ifølge [Klager] har hun krav på at kunne 

lægge sagen bag sig og komme videre med sit liv. Hun har betalt den idømte bøde og derved 

udstået sin straf.  

 

[Klager] har henvist til nævnets pressemeddelelse ”Pressenævnets årsberetning for 2013” af 

18. juli 2014, hvoraf det fremgår, at ”Sletning kommer især på tale, hvis de offentliggjorte 

oplysninger er skadelige for dem, de vedrører”. Hun har videre henvist til princippet om 

”the right to be forgotten”, jf. EU-domstolens dom af 13. maj 2014 i sagen C-131/12, Google 

Spain SL og Google Inc. mod Agencia Española de Protección de Datos (AEPD) og Mario 

Costeja González.   

 

[Klager] har anført, at både de erhvervsfaglige medier (dagbladet Børsen), formiddagsaviser-

ne (BT) og ugebladene (BilledBladet) har anerkendt, at artiklerne om klagers bøde fra 2010 

ikke længere har nyhedsværdi og imødekommet klagers anmodning. Dagbladet Børsen, BT 

og BilledBladet har henholdsvis anonymiseret, afindekseret og slettet nogle artikler.  

 

 

2.2 TV 2s synspunkter  

TV 2 har bemærket, at fem af de 12 påklagede artikler allerede er anonyme, da de blev publi-

ceret i den periode, hvor der var nedlagt navneforbud i den på daværende tidspunkt verse-

rende straffesag. [Klager] er derfor ikke nævnt ved navn i disse artikler. En Google-søgning 

på [Klager]s navn vil derfor ikke umiddelbart henvise til nogen af de påklagede artikler, hvor-

for der allerede er sket en form for afindeksering af de artikler.  

 

TV 2 har anført, at [Klager]s anmodning om at hindre artiklernes tilgængelighed om den syv 

år gamle dom skal afvejes over for ytrings- og informationsfriheden. EU-domstolens dom 

vedrørende fortolkningen af EU’s databeskyttelsesdirektiv er ikke relevant for Pressenævnets 

presseetiske vurdering. EU-dommen gør endvidere opmærksom på, at der må skelnes mel-



 

 
  4 

 

 

 

lem medier, der behandler personoplysninger i journalistisk øjemed og søgemaskineudbyde-

re.  

 

TV 2 har anført, at der derimod kan hentes en inspiration i persondatalovens regler, hvoraf 

”strafbare forhold” fremgår af § 8 som et følsomt forhold, og i ordlyden af punkt B.8 i de vej-

ledende regler for god presseskik. Af punkt B.8 fremgår det, at tilgængeligheden af tidligere 

offentliggjorte, følsomme eller private oplysninger kan hindres, i det omfang det er muligt og 

skønnes rimeligt.  

 

Under henvisning til, at de påklagede artikler vedrører en offentlig straffesag og sammen-

holdt med [Klager]s betydelige rolle i det offentlige liv, har TV 2 anført, at oplysningerne i de 

påklagede artikler næppe kan anses for at være ”private”, jævnfør ordlyden i punkt B.8 i de 

vejledende regler for god presseskik. At [Klager] i interviewet i magasinet Psykologi har ud-

talt, at hun ikke er flov over at have taget kokain og have røget joints, taler for, at oplysnin-

gerne ikke er særligt ”følsomme”.  

 

TV 2 har videre anført, at det hverken er rimeligt eller muligt at hindre tilgængeligheden af de 

oplysninger, som fremgår af de påklagede artikler. Sagen var massivt omtalt i medierne, og 

det vil således stadig muligt at søge mange lignende artikler frem, selvom TV 2 anonymisere-

de de syv artikler. Mange vil også fortsat huske historien. Som eksempel herpå har TV 2 hen-

vist til, at der ved en Google-søgning på [Klager]s navn på side et findes henvisningen ”[Kla-

ger] står frem om sit kokain-forbrug” til billedbladet.dks omtale af 4. november 2010.  

 

Afvejningen er en anden i forhold til [Klager] end, hvis det var en ukendt privatperson. [Kla-

ger] har både været aktiv i erhvervslivet i diverse bestyrelser og i jetsettet blandt kongehusets 

nærmeste omgangskreds. Hun har ofte vist sig frem på den røde løber til diverse arrange-

menter. Hun har selv givet pressen oplysninger om sin brug af euforiserende stoffer. Hun er 

endvidere særdeles medievant og har selv inviteret pressen indenfor i sit hjem til artikler, 

som er blevet bragt i magasinerne Bo Bedre (der henvises angiveligt til artiklen ”[Klager]s 

drøm” af 1. juni 2009, Pressenævnet), og IN (der henvises angiveligt til artiklen ”[Klager]s to 

garderober” af 12. november 2012). Som følge heraf, og fordi [Klager] som beskikket advokat 

har en særlig betroet rolle i samfundet, har sagen derfor stadig en vis offentlig interesse, lige-

som den har haft betydning for [Klager]s rolle i samfundet i almindelighed.  

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Hanne Schmidt, Inger Bach, Lars Lindskov og Marlene Borst Hansen.  

 

 

God presseskik  

[Klager] har klaget over, at TV 2 har afvist at slette 12 artikler, der beskriver hændelser før og 

efter Københavns Byrets dom af 4. februar 2010 i sagen, Anklagemyndigheden mod [Klager]. 

I syv af artiklerne er klager omtalt ved navn.  

 



 

 
  5 

 

 

 

 

Generelt  

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, som er offentliggjort i 

digitale medier, ofte vil være tilgængelige længe efter, at de er publiceret. Efter anmodning til 

mediet kan tilgængeligheden af sådanne tidligere offentliggjorte, følsomme eller private op-

lysninger hindres, i det omfang det er muligt og skønnes rimeligt, jf. punkt B.8.  

 

Medier kan afindeksere, dvs. ændre instruksen til søgemaskiner, så søgemaskiner ophører 

med at henvise til artiklen, anonymisere, dvs. ændre i artikelteksten så eksempelvis et per-

sonnavn anonymiseres, eller helt afpublicere en artikel, dvs. fjerne artiklen fra hjemmesiden. 

 

Det er nævnets opfattelse, at anvendelse af B.8 i de vejledende regler og muligheden for at 

meddele et medie kritik for ikke at imødekomme en anmodning om afindeksering, anonymi-

sering eller afpublicering som udgangspunkt kun bør anvendes, når der er tale om oplysnin-

ger, som er særligt belastende for den person, der er omtalt.  

 

 

Den konkrete sag  

[Klager] blev ved Københavns Byrets dom af 4. februar 2010 idømt en bøde på 20.000 kro-

ner for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer. På baggrund af parternes oplysninger 

lægger Pressenævnet til grund, at [Klager] i forlængelse af dommen i 2010 selv udtalte sig 

offentligt om bøden på DR1 i nyhedsmagasinet ”21 Søndag” den 21. februar 2010. I magasinet 

Psykologi nr. 8 i november 2010 udtalte hun sig om at have indtaget kokain og om andre pri-

vate forhold i artiklen ”Jeg har været velsignet af modgang”. Efter det oplyste har hun ikke 

siden 2010 udtalt sig offentligt om dommen, men optrådt offentligt i andre sammenhænge.  

 

På den ene side har [Klager] tidligere deltaget i offentlige begivenheder og været offentligt 

omtalt i forbindelse hermed. Endvidere har hun udtalt sig som beskrevet i nyhedsmagasinet 

”21 Søndag” og i artiklen i magasinet Psykologi. Hun må derfor tåle en mere nærgående om-

tale i relation til forhold, som hun i offentligheden er kendt for, og herunder i forbindelse 

med oplysninger, som hun har givet til offentligheden. Herudover har hun haft en række be-

styrelsesposter og arbejder i dag som advokat.  

 

På den anden side vedrører artiklerne et strafbart forhold og klagers øvrige private forhold, 

og dermed oplysninger, der er følsomme. Lovovertrædelsen er endvidere uden forbindelse til 

hendes erhvervsmæssige virke og af forholdsvis beskeden karakter.  

 

Efter en samlet afvejning af disse forhold finder nævnet, at der i de påklagede artikler ikke er 

tale om oplysninger af en sådan belastende karakter, at det skønnes rimeligt at hindre til-

gængeligheden. Nævnet har navnlig lagt vægt på, at klager dengang selv udtalte sig om dom-

men offentligt, og at hun i øvrigt også herefter har optrådt i medierne og må anses for en of-

fentlig kendt person. Pressenævnet udtaler derfor ikke kritik af TV 2 for ikke at imødekomme 

anmodningen om at slette eller afindeksere de 12 artikler, ligesom nævnet ikke finder grund-

lag for at kritisere TV 2 for ikke at anonymisere de syv artikler, hvor klagers navn fremgår. 


