
 

 

   

 

Kendelse 

afsagt den 23. maj 2017 

 

 

Sag nr. 17-70-01086 

 

[Klager] 

 

mod  

   

Point of View International 

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over blogindlægget ”Konen tæsker [Klager] – Chokolade 

slanker – Mødre voldtager” bragt den 26. januar 2017 på Point of View Internationals (POV) 

hjemmeside pov.international/, idet han mener, at god presseskik er tilsidesat. 

 

[Klager] har klaget over, at blogindlægget er en krænkelse af hans privatliv og indeholder 

oplysninger, som han ikke har haft mulighed for at kommentere. Han har yderligere klaget 

over, at POV ikke har holdt en klar skillelinje mellem redaktionelt indhold og annoncering.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Forløbet forud for det påklagede indlæg 

TV 2 bragte i programmet ”Go’ Morgen Danmark” den 15. december 2016 et interview med 

[Klager], hvor han fortalte om sin skilsmisse og konflikten med sin tidligere ægtefælle. Flere 

af hans udtalelser blev samme dag bragt i artiklen ”[Klager] fik bank af konen, men så fik 

vennerne en ide” på tv2.dk. Af artiklen fremgår blandt andet: 

 

“[…] 

Da parret skulle gå fra hinanden blev han skydeskive for sin kommende ekskones 

mishandling, der både var fysisk og psykisk. 

[…] 

- Vi var ikke enige, og så blev hun kraftigt udadreagerende, hvor hun fysisk slog 

mig og så var der en nat, hvor hun overfaldt mig, siger [Klager] i 'Go' Morgen 

Danmark' torsdag morgen. 

[…] 

Dybt nede i krisen 

Efter de mange mishandlinger var [Klager] dybt påvirket af situationen. Han for-

søgte at finde hjælp på nettet, og overvejede at finde en advokat, men det blev 

nogle af hans venners idé, der ændrede det hele. De sendte ham et link til et 

mandekrisecenter.  



 

 
  2 

 

 

 

- Mandekrisecentret kunne hjælpe og rådgive mig med rigtig mange ting. Både de 

mentale ting, som jeg kæmpede meget med, men også rådgivning om alt det 

praktiske i en skilsmisse. Det er to år siden nu, men jeg bruger dem stadigvæk, da 

der af og til dukker nye elementer i vores skilsmisse op, siger han. 

[…] 

Han prøvede også at anmelde ekskonens voldelige overfald om natten til politiet. 

- Men de sagde bare til mig, at "jeg kunne bare flytte". Da jeg senere ville følge op 

på min anmeldelse, så viste det sig, at de slet ikke har registreret den. 

 […]”  

 

 

Det påklagede indlæg 

POV bragte den 26. januar 2017 indlægget ”Konen tæsker [Klager] – Chokolade slanker – 

Mødre voldtager” på hjemmesiden pov.international/ med følgende underrubrik:  

 

”Udgivet 26/01/2017 – af [Skribenten] 

Falske nyheder – eller fake news, som det ofte hedder – er ikke forbeholdt Face-

book og Trump. Det serveres i store portioner af helt eller delvist licensstøttede 

sendeflader, hvor PR-materiale, ofte fra interesseorganisationer, fylder godt og 

undersøges sjældent. Historien om [Klager] er bare ét eksempel, skriver [Skriben-

ten].” 

 

Af indlægget fremgår blandt andet: 

 

”Midt i den søde juletid, 15. december 2016, troner [Klager] frem i Go’ Morgen 

Danmark [Ordene “Go’ Morgen Danmark” var et link til [Klager]s tv-interview i 

Go’ Morgen Danmark den 15. december 2016, Pressenævnet]. [Klager] er stak-

kels. Han har nemlig fået tæsk af sin kone. Men [Klager] er også sej, for han bry-

der et tabu ved at stå frem. Det er nemlig røvpinligt at få tæsk af en, hvis muskel-

masse er 40 procent mindre i overkroppen og 33 procent mindre i underkroppen. 

Pinligt, ja, og ikke mindst er det svært at tro på, at 13.000 mænd hvert år får tæsk 

af deres partner. Især, hvis man – som tilfældet er – tror, partneren hovedsagelig 

er en kvinde. 

 

[Oplæg med billede af [Klager] i Go’ Morgen Danmark, Pressenævnet] 

FRA MANDECENTRETS FACEBOOK-SIDE 16. DECEMBER 2016 

 

[Klager], der ledsages af en rådgiver fra Mandecentret, fortæller, at han var gift 

med sin kone i syv år, og at hendes mishandling af ham begyndte, da de blev skilt 

og skulle finde ud af at dele deres datter. 

“Vi var ikke enige, og så blev hun kraftigt udadreagerende, hvor hun fysisk slog 

mig, og så var der en nat, hvor hun overfaldt mig”, fortæller [Klager] – nøjagtig 

det samme som [Klager] fortalte i samme program små to år tidligere. “Ved siden 

af den fysiske vold var der også psykisk vold med trusler og anklager, som var en 

http://play.tv2.dk/programmer/magasiner/serier/go-morgen-danmark/naar-konen-banker-manden-151216-del-3-128597/?cid=tv2.dk:Go%27%20morgen%20Danmark%3A%20N%C3%A5r%20konen%20banker%20manden:article
http://play.tv2.dk/programmer/magasiner/serier/go-morgen-danmark/naar-konen-banker-manden-151216-del-3-128597/?cid=tv2.dk:Go%27%20morgen%20Danmark%3A%20N%C3%A5r%20konen%20banker%20manden:article


 

 
  3 

 

 

 

stor belastning”. Efter de mange mishandlinger var han dybt påvirket af situatio-

nen. 

“Men så fik vennerne en god ide,” som TV2’s forskræp fortalte: De sendte ham et 

link til et mandekrisecenter. 

[Med større skrifttype er indsat følgende:  

”Hvis det nu viser sig, at mænd og kvinder slår hinanden lige meget, kan man 

så ikke få det bedre i afdelingen for ligeværdige tørre tæsk”. Teksten fortsætter:] 

”Mandekrisecentret kunne hjælpe og rådgive mig med rigtig mange ting. […] I 

taknemmelighed over Mandecentrets gode råd har [Klager] arbejdet som frivillig 

de seneste par år. 

[Klager]s optræden i Go’ Morgen Danmark sker til benefice for Mandecentrets 

fremtidige finansiering.  

[…] 

Desværre er historien fake 

For det første er [Klager] en meget tvivlsom poster boy (reklamefigur) for interes-

seorganisationen Mandecentret. 

I den oprørte tråd [Link til TV 2 Nyhedernes Facebook-side med kommentarer 

til artiklen ”[Klager] fik bank af konen, men så fik vennerne en ide”, Pressenæv-

net] efter udsendelsen dukkede der pludselig en uvelkommen kommentar op, der 

ødelagde den gode stemning ved at gribe forstyrrende ind i offentlighedens nye 

forståelse:” 

 

Herefter var indsat et skærmbilledet fra TV 2 Nyhedernes Facebook-side med kommentarer 

til TV 2s artikel på tv2.dk. Skribenten bag kommentarerne var anonymiseret ved brug af en 

sort bjælke. Af indlægget fremgik følgende:  

 

”[Tekst overstreget] 

Stop nu dit hylen [Klager]. Nu var jeg jo på sidelinjen under hele forløbet. Din 

psykiske vold, løgne og egoisme, ville sgu få selv den sødeste kvinde til at gribe til 

"vold" som DU kalder det. Og når nu ikke politiet ville tage sig af det, var der jo 

nok kun i din fantasi det var så galt. Kom videre, tænk på din dejlige datter, og 

glem din latterlige selvynk.” 

  

”[Tekst overstreget]: der er altid 2 sider af en sag. Her hører vi kun [Klager]s. Nu 

så jeg jo hvad hans X kone blev udsat for fra hans side under skilsmissen, så jeg 

kan ikke tage ham alvorligt. Dernæst er det nu på 2. År han koger suppe på den 

høne. Han burde komme videre nu hvor han har fået en ny sød familie.” 

 

 

”[Tekst overstreget]: jeg var under hele forløbet på sidelinjen, jeg så [Klager] da-

gen efter han forsøgte at anmelde "volden" han havde end ikke en skramme - 

dengang anmeldte han så kun at hun havde holdt ham og bidt ham i skulderen.” 

 

 

 

https://m.facebook.com/comment/replies/?ctoken=1699526433396323_1699586496723650&p=10&count=13&pc=4&pgdir=1&ft_ent_identifier=1699526433396323&gfid=AQDnqWpCDuzn6WZP


 

 
  4 

 

 

 

Indlægget fortsatte:  

 

”Kommentatoren med det afvigende perspektiv viste sig at være en nær ven af 

parret, både før og efter skilsmissen, og har fulgt forløbet tæt. Han fortæller efter-

følgende på telefon fra Jylland, at [Klager]s voldelige ekskone er alt andet end 

voldelig, men at [Klager] efter Mandecentrets råd forsøgte at få hende til at være 

det. Det var nemlig den bedste måde, hvorpå han kunne få barnet: Hvis han kun-

ne bevise, at hans ekskone var voldelig. 

Havde han så bare haft en god sag”, siger den nære ven. “Vold er da ikke i orden. 

Men det her er jo ikke vold”. 

Ifølge parrets nære ven havde [Klager] den kedelige vane at stikke fingrene i 

ørerne som et “fireårs barn” og messe: Jeg kan ikke høre dig, jeg kan ikke høre 

dig. Det virkede, som det skulle, stærkt provokerende på hans ekskone, som en 

dag satte sig på ham og bed ham i skulderen. Dette var den voldsepisode, han 

anmeldte til politiet, og som blev afvist. 

’“De sagde bare til mig, at “jeg kunne bare flytte”. Da jeg senere ville følge op på 

min anmeldelse, viste det sig, at de slet ikke havde registreret den”, fortæller 

[Klager] i programmet. 

Vold er vold, som man siger ude i byen, men hos politiet – og ifølge loven – er der 

stadig grader af vold, og de er udslaggivende for politiets ageren. 

Desværre har politiet i dag så få ressourcer, at de slet ikke efterforsker vold, der er 

mindre grov end voldtægtsforbrydelse, og ikke engang her har de altid tid. Det vi-

ser den telefonoptagelse, som en mor til to voldsramte børn foretog, da hun rin-

gede for at tjekke, hvad politiet havde gjort ved sagen. 

Her fortæller advokat Vivian Jørgensen om politiets praksisændring: Advokat 

Jørgensen har ikke én eneste gang siden 2007 været ude for, at politiet undersøg-

te anmeldelser om overgreb mod børn. 

Den vold, [Klager] angivelig var udsat for, ville den så heller ikke have sikret ham 

et trygt sted at sove, hvor han ikke ville blive bidt? 

 

Et bid i skulderen sikrer ikke en kvinde plads på et krisecenter 

Ifølge Lisa Holmfjord, forkvinde for Dansk Kvindesamfund og executive director 

for Dansk Kvindesamfunds Krisecenter, havde [Klager], hvis han havde været en 

kvinde, aldrig fået en plads på hendes krisecenter. 

“Et bid i skulderen – uden anden forudgående vold, psykisk eller fysisk – gør dig 

ikke automatisk berettiget til betegnelsen ‘voldsramt kvinde’ og dermed heller ik-

ke til at optage en krisecenterplads”, siger Holmfjord. 

I virkeligheden var det bare et spørgsmål om penge, oplyser den nære ven. [Kla-

ger] var konstant på kontanthjælp [Link fremhævet med blå skriftfarve til [Kla-

ger]s CV.  Af CV’et fremgår klagers arbejdsgivere, herunder arbejdsstedets 

adresse, i årene 2010 – 2016, Pressenævnet]  

og udgjorde et, og hvordan skulle det nu gå at forsørge sig selv efter skilsmissen 

og til overflod betale børnepenge? 

Skilsmissen blev begæret på hans ekskones initiativ. Hun var træt af en mand, der 

sad og sumpede hele dagen foran computeren, og intet lavede i huset. 



 

 
  5 

 

 

 

“Hans ekskone er sygeplejerske”, fortæller den nære ven. “Når hun kom hjem fra 

arbejde, var huset en svinesti, og der var aldrig lavet mad”. 

’Men hvorfor har TV2 ikke tjekket [Klager]s historie som voldsramt mand? Fordi 

Mandecentret borgede for ham og sendte ham i arenaen som et validt eksempel 

på kvinders vold mod mænd. Men havde Mandecentret så ikke tjekket hans hi-

storie? 

Øjensynligt ikke. 

[…] 

Men hvorfor, når mænd er så socialt udsatte og har større brug for hjælp i krisesi-

tuationer end kvinder, skal finansiering så findes ved at køre en falsk historie om 

kønssymmetri på voldsfronten i stilling? 

Fordi, fortæller Mandecentret i Radio24syv, at der er brug for at tale om vold 

mod mænd, som er tabu. 

Men er det nu det? At dømme efter [Klager]s historie og endnu et mandecenter-

genereret offer, der i begyndelsen af januar i Radio24syv fortalte en lang historie 

om en kort lussing, er der bare meget lidt at fremvise i afdelingen for tæsk og 

mishandling. 

[…] 

I mellemtiden må man nøjes med at efterlyse den mand, der kan vurderes volds-

ramt på lige fod med de kvinder, som kvindekrisecentrene lukker ind. Hvor er 

han? 

Er han måske samme sted, som de kilo, man efter sigende taber ved indtagelse af 

chokolade [Link til den engelske artikel ”I Fooled Millions Into Thinking Choco-

late Helps Weight Loss. Here’s How.” bragt den 27. maj 2015 på hjemmesiden 

http://io9.gizmodo.com, Pressenævnet] Eller på den planet, hvor mødre voldta-

ger? [Link til artiklen ”Mødre voldtager” bragt den 11. december 2016 på hjem-

mesiden http://mareridts.blogspot.dk, Pressenævnet]” 

 

Herefter var indsat et billede af et bogomslag med følgende tekst:  

 

”[SKRIBENTEN] 

MEDIERNES MØGKÆLLINGER 

OM MAGTEN TIL MYTER & MISINFORMATION 

GYLDENDAL”  

 

Indlægget fortsatte:  

 

”Historien om [Klager] er ikke en enlig svale, men en del af en hel tradition, hvor 

interesseorganisationer styrer medierne med falske historier, falske tal og poster-

boys, der falder fra hinanden ved nærmere eftersyn, oftest i tiden omkring et lov-

forslag. Det er omdrejningspunktet for bogen “Mediernes møgkællingen – om 

magten til myter og misinformation”, der udkommer på Gyldendal til efteråret. 

[Klager], den nære vens identitet og ophavskvinderne til telefonoptagelser af 

politi og Mandecentret er denne artikels forfatter bekendt. 

Topillustration: Pixabay 

http://io9.gizmodo.com/i-fooled-millions-into-thinking-chocolate-helps-weight-1707251800
http://mareridts.blogspot.dk/2016/12/mdre-voldtager-lohses-tal-se-dem-fr.html
http://mareridts.blogspot.dk/2016/12/mdre-voldtager-lohses-tal-se-dem-fr.html


 

 
  6 

 

 

 

 

Mandecentret har den 26. januar 2017 sendt POV International denne udtalelse 

om [Skribenten]s tekst: 

“Det er en surrealistisk oplevelse at læse forfatter [Skribenten]s indlæg her på 

POV – et indlæg som bærer præg af, at skribenten færdes mere hjemmevant i 

fiktionens univers end i den faktabårne virkelighed. Mandecentret vil her gen-

nemgå de væsentligste pointer og rette et par af de mest grelle faktuelle fejl. 

Først og fremmest må vi på det kraftigste tage afstand fra [Skribenten]s uve-

derhæftige personangreb på en navngiven voldsudsat. Det er fuldstændig uac-

ceptabelt og uetisk i enhver henseende at latterliggøre og håne en voldsudsat, 

som [Skribenten] gør det her. Og [Skribenten]s såkaldte bevisførelse for, at 

[Klager] er en ”fake case” er rystende læsning.  

Vi vil her gennemgå et par hovedpointer: 

Den person, som [Skribenten] konsekvent omtaler som ”parrets nære ven/en 

nær ven af parret” er [Klager]s ekskones bonusfar. Og dermed ikke en neutral 

fælles ven, som [Skribenten] fremstiller ham. Selvsamme bonusfar står eksko-

nen så nær, at han har været med som hendes bisidder i Statsforvaltningen. 

Derfor er han måske ikke det stærkeste sandhedsvidne, når det handler om at 

afgøre, hvorvidt volden har fundet sted eller ej. 

Har volden fundet sted? Den mest valide kilde til at besvare det spørgsmål må 

være voldsudøveren selv: [Klager]s ekskone. Og ja, [Klager]s ekskone har er-

kendt volden. Både i Statsforvaltningen og over for TV2. Volden erkendes også i 

byretten og fremgår af udskrift af retsbogen. De oplysninger synes [Skribenten] 

ikke er vigtige for sine læsere?  

I [Klager]s lægejournal findes der i øvrigt billeddokumentation for volden. 

[Skribenten] går endnu engang galt i byen, da hun tager Lisa Holmfjord, for-

kvinde for Dansk Kvindesamfund og executive director for Dansk Kvindesam-

funds Krisecenter, til indtægt for, at [Klager], hvis han havde været en kvinde, 

aldrig fået en plads på hendes krisecenter: 

“Et bid i skulderen – uden anden forudgående vold, psykisk eller fysisk – gør dig 

ikke automatisk berettiget til betegnelsen ‘voldsramt kvinde’ og dermed heller 

ikke til at optage en krisecenterplads”, siger Holmfjord. 

Her er det værd at notere sig, at [Klager] slet ikke har boet på Mandecentret, 

men udelukkende har været ambulant bruger af Mandecentret og at Mande-

centret i øvrigt er et § 110-tilbud og visiterer derefter. Dermed er vold ikke en 

forudsætning for at kunne benytte Mandecentrets botilbud.  

I [Skribenten]s arsenal af løse påstande finder vi også påstanden om, at Man-

decentret skulle have opfordret [Klager] til at anspore sin ekskone til vold: ”..at 

[Klager] efter Mandecentrets råd forsøgte at få hende til at være det. Det var 

nemlig den bedste måde, hvorpå han kunne få barnet: Hvis han kunne bevise, at 

hans ekskone var voldelig”. Mandecentret tager på det kraftigste afstand fra 

[Skribenten]s påstand, vi kunne ikke drømme om at anspore eller rådgive til 

den slags og finder det helt uhyrligt at blive beskyldt for det. [Skribenten]s på-

stand er klart injurierende.  

 



 

 
  7 

 

 

 

[Skribenten] opstiller gang på gang falske præmisser, som tjener til at doku-

mentere en kønskamp, som Mandecentret ikke er en del af og ikke ønsker at væ-

re en del af. [Skribenten] påstår blandt andet, at ”Finansiering af mandekrise-

centre må derfor nødvendigvis sikres ved at udbrede en myte om voldelige 

kvinder.” 

[Skribenten] lader til at have overset, at Mandecentrets arbejde med voldsramte 

mænd tager afsæt i et 3-årigt projekt som et led i den nationale handlingsplan 

”Indsats mod vold i familien og i nære relationer,” finansieret af det daværende 

”Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold” med en pro-

jektperiode, som strækker sig fra den 1. januar 2016 til den 31. december 2018. 

[…] 

Mandecentret samarbejder blandt andre med Dialog mod Vold og med kvinde-

krisesektoren ud fra et helhedsorienteret ønske om at nedbringe vold i nære re-

lationer. 

Denne fælles opgave er for vigtig til at blive reduceret til en personorienteret til-

svining, behæftet med faktuelle fejl, som vi ser det her. Mandecentret håber i 

stedet på en respektfuld, faktabaseret dialog til gavn for de mennesker, der ud-

sættes for vold. Uanset om de voldsramte er mænd eller kvinder. 

Mandecentret anvender de gængse tal, helt på linje med Dialog mod Vold, 

LOKK (Landsorganisationen af Kvindekrisecentre) og organisationen Danner, 

som blandt andet driver et krisecenter for voldsudsatte kvinder. [Skribenten] 

mener, at Socialstyrelsen som den eneste offentlige instans, bruger valide tal. 

Styrelsen anslår, at 10.000 mænd årligt udsættes for vold. 

[…]  

Vi påstår ikke, at kvinden er den primære voldsudøver, når det handler om vold 

i nære relationer. Vi kan blot i vores daglige arbejde konstatere, at kvinder OG-

SÅ er voldsudøvere.” 

 

[Skribenten] har sendt POV International denne replik af 28. januar 2017: 

[Klager] er IKKE navngiven. Hans efternavn er eksplicit udeladt i TV 2, hvilket 

jeg har respekteret og anonymiseret hans LinkedIn. Til lejligheden er alle andre 

også anonymiseret.  

Jeg latterliggør ikke personen [Klager], men hele det show, der stables på bene-

ne omkring ham. 

Det er FULDSTÆNDIG ligegyldigt, om “nære ven” er hendes bror, fætter, kære-

ste eller “bonusfar”. Sagen manglede den anden side. Det har den hermed fået. 

Det hører med til de presseetiske regler at fremlægge begge sider. Det er IKKE 

nok at ringe den anden part op for berigtigelse af postulaterne. Der var tydelig-

vis ikke tale om en “neutral” fælles ven – det ville have været helt utilstrækkeligt, 

når det nu var [Klager], der havde taletid. (Hvis Nære Ven er blevet bonusfar 

for en kvinde, der er anklaget for vold, så er han en modig mand, der går med 

åbne øjne ind i et forhold til voldelig kvinde!) 

Jeg accepterer ikke jeres anvendelse af ordet ”vold” og ”voldsramt” i denne for-

bindelse. 

[…] 



 

 
  8 

 

 

 

Kan du lide POV formatet, så skulle du til at tage at klikke her og like vores Fa-

cebook-side. Her får du også alle links til vores nye artikler. Del gerne denne ar-

tikel med andre. Du kan også tegne et abonnement til 20 kr. om måneden, eller 

donere til hele POV.International via Mobilepay på [telefonnummer]. Vi har ik-

ke noget reklamebudget. 

 

[billede af [Skribenten]] 

 

[Skribenten] 

Forfatter │Website 

[Skribenten] er forfatter med 14 romaner og meget af det løse på samvittigheden. 

Har tidl. bl.a. skrevet om kvindelige og mandlige morderes typologi i Fanny Fi-

ske-seriens andet bind, Liebe. I serien om retsmedicineren Maria Krause udfor-

skede andet bind Hilsen fra Rexville begrebet Münchhausen by Proxy, et uhyre 

sjældent syndrom, som stort set udelukkende rammer mødre: De opfinder eller 

foranlediger, ofte dødelige, skader på eget barn angivelig for at få opmærksom-

hed. Senest har hun skrevet romanen Velkommen til mit Mareridt på basis af et 

ottemåneders ophold i “Det Hemmelige Netværk”, en online safe space for volds-

ramte mødre i skilsmisseskærsild. I fortsættelse af Velkommen til mit Mareridt 

indledte hun Mareridtsbloggen, for hun mente ikke, hun var færdig med emnet. 

Det har indtil videre ført til en politianmeldelse fra Foreningen Far for “hate 

speech, stalking, bagvaskelse og selvtægt“, en injuriesag fra medejer af betalings-

pendanten til Foreningen Far, Hvert 3. barn, samt adskillige trusler fra forurette-

de alfahanner, herunder [Person A], faderen i [Person F]-sagen, og en Fan No 

One, der kan give mindelser om Stephen Kings Misery, hvor en forfatter med in-

validerende knoglebrud torteres af sin Number 1 Fan. Foto fra Gyldendal.”  

 

Ved mail af 29. januar 2017 fra [Klager] til den i indlægget ”den nære ven”, [Person B], skri-

ver [Klager] blandt andet:  

 

”Jeg har ikke været den perfekte ægtemand, og vi har jo haft et ægteskab der gik 

op og ned. Mit budskab er bare, at når det går så galt, at man, mand som kvinde, 

ender med at slå, så er det på tide at komme væk fra hinanden og få hjælp. Uden 

der skal tages stilling til ”skyld” for nogen. Og det kunne Mandecentret hjælpe 

med, og det er dét, som er budskabet.  

Det er rigtig, at jeg ikke ville gå med til [den tidligere ægtefælles navn slettet af 

Pressenævnet] aftaler. Det er rigtigt, at jeg ikke ville blive og diskutere, men vend-

te mig om og gik. Det er rigtigt, at jeg har sat fingrene i ørene, når der blev råbt og 

skændes. Var det den bedste måde at reagere på? Måske ikke. Men det var det 

bedste alternativ jeg kunne se, i situationen.” 

 

[Klager] klagede ved mail af 15. februar 2017 til Pressenævnet over indlægget på 

pov.international/.  

 

 

http://suzysblob.blogspot.dk/2011/08/pa-altanen.html
http://www.b.dk/boeger/staun-skriver-mareridtet-frem
http://mareridts.blogspot.com/
http://mareridts.blogspot.dk/2016/05/hvor-jeg-dog-hader-at-skuffe-my-number.html
http://mareridts.blogspot.dk/2016/05/hvor-jeg-dog-hader-at-skuffe-my-number.html


 

 
  9 

 

 

 

Yderligere oplysninger 

Der er over for Pressenævnet fremlagt en udskrift af en retsbog af 8. oktober 2014 fra Retten i 

Aalborg i sagen, klagers tidligere ægtefælle mod [Klager]. I sagen skulle det afgøres, hvor par-

rets datter skulle have bopæl. [Klager]s tidligere ægtefælle afgav forklaring for retten. Af rets-

bogen fremgår det, at klagers tidligere ægtefælle blandt andet forklarede følgende under 

retsmødet:  

 

”[…] Det er korrekt, at hun har bidt sagsøgte - hun reagerede sådan, fordi hun var 

presset af frustrationer og forgæves forsøg på at lave aftaler med sagsøgte. 4 dage 

efter at sagsøgte havde politianmeldt hende, valgte de at bo på skift i huset. Det er 

korrekt, at hun har slået ud efter sagsøgte 2 gange. Det skyldes, at sagsøgte bare 

går under deres diskussioner. […]” 

 

Af en udskrift fra Facebook fremgår bl.a. følgende:  

 

”[Person C]: Pinligt at Go morgen Danmark ikke faktatjekker deres egen historie. 

Pinligt at POV bruger denne fejl som afsæt til at latterliggøre de mænd som ople-

ver at blive udsat for vold. 

26. januar kl. 11:58 

[...] 

POINT of VIEW International: Kære [Person C], tak for at kommentere og læse 

med hos POV. Det er ikke POV; som ”bruger en fejl som afsæt til at latterliggøre 

de mænd som oplever at blive udsat for vold.” POV foretager sig for det første ik-

ke noget. Vi er en platform for bloggere.  

26. januar kl. 14:09 

 

[Skribenten] POINT of VIEW International For god ordens skyld: 1) POV har selv 

bestilt denne artikel på basis af et blogindlæg. 2) Som den fremstår i POV er det 

en redigeret version af et kapitel i en bog under udarbejdelse. Så er det på plads.  

26. januar kl. 14:32 

 

POINT of VIEW International: Ja tak. 

26. januar kl. 21:55” 

  

På pov.international/ fremgår blandt andet følgende under fanen ”Om Os”:  

 

”Point of View International er et blogfællesskab. Alle skribenter har deres egne 

meninger, som de selv står på mål for. Al debat herom foregår på vores Facebook-

side, ikke her på sitet. 

Disse meninger deles ikke nødvendigvis af POV International. Det gælder også på 

vores Facebook-side, hvor links som vi måtte dele til andre medier ikke udtrykker 

POV Internationals holdning, men at vi finder linket værd at forholde sig til. 

POV International har ingen ansatte eller lønnet redaktion, hvilket begrænser 

mulighederne for fast moderation af siden. 



 

 
  10 

 

 

 

Vi forsøger dog at fjerne indlæg, der er injurierende, truende, opfordrer til vold 

eller er racistiske, sexistiske eller på anden måde diskriminerende. Disse indlæg 

fjernes uden varsel af en redaktør. 

Ligeledes fjerner vi anonymiserede indlæg fra profiler, der ikke fremgår med 

navn, hvor der er begrundet antagelse om at profilen er falsk eller hvor det er ty-

deligt, at profilen er et alias. 

Hele POVs eksistensgrundlag er forskellighed og gerne uenighed. Vi ønsker at fa-

cilitere en debat om emner, ikke om personer. Usaglige personangreb fjernes 

skønsmæssigt. Hvis vi fjerner et personangreb, får personen bag en henvendelse 

fra en redaktør og et “gult kort.” Efter tre gule kort kan man blive forhindret i at 

kommentere på siden fremover. 

Det er POVs redaktører, der vurderer og eventuelt fjerner indlæg. I det tilfælde, 

der sker angreb på en af disse, vil sagen blive vurderet af en anden fra gruppen for 

at sikre objektivitet i sagen. 

Det er på Facebook-siden, POVs læsere kan komme til orde, og vi har brug for læ-

sernes hjælp til at sikre en frugtbar og saglig debat. Vi kan ikke gøre det alene og 

takker derfor på forhånd for jeres opbakning.” 

 

[Skribenten]s navn fremgår ikke af siden ”Bloggere på POV International”.  

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter  

[Klager] har anført, at det bragte indlæg er en tilsidesættelse af god presseskik, idet der sker 

en krænkelse af hans personlige integritet, at POV hverken har udvist tilstrækkelig kildekritik 

eller kontrolleret oplysningerne, og at der sker en sammenblanding af reklame og nyhedsstof.  

 

 

Privatlivets fred 

[Klager] har anført, at indlægget krænker hans privatliv ved at viderebringe en stribe påstan-

de og oplysninger af særlig personlig karakter. 

 

Det bragte indlæg tager udgangspunkt i [Klager]s historie, som blev bragt på TV 2 i pro-

grammet ”Go’ morgen Danmark” den 15. december 2016. I programmet fortalte han om op-

levelsen ved at blive udsat for vold af sin partner. Hans efternavn blev ikke oplyst, men han 

optrådte med billede og var ikke på anden vis sløret. Hans identitet er derfor kendt for en 

bred kreds, ligesom det oplyses, at hans fulde identitet er kendt for redaktionen. I indlægget 

på POV er hans CV imidlertid også offentliggjort. Her fremgår hans tidligere arbejdsgiver 

med navn og adresse. 

 

 

Kildekritik 

[Klager] har anført, at den anvendte kilde ikke er en nær ven af parret, men af hans tidligere 

ægtefælle og hans tidligere ægtefælles ”bonusfar”, [Person B]. Den tidligere ægtefælle er op-

vokset i [Person B]s hjem. Kilden har derfor en særlig personlig tilknytning til den ene part 



 

 
  11 

 

 

 

og må antages at have en personlig interesse i den tidligere ægtefælles forhold. Herved fore-

ligger der en risiko for, at kilden er personligt farvet og lader egne følelser påvirke genfortæl-

lingen, lige som mistanken om skadevoldende hensigt er til stede.  

 

POV fremstiller i modsætning hertil kilden som neutral og som en person med særlig kend-

skab til parret. Det burde i stedet fremgå klart, at kilden er en af hans tidligere ægtefælles 

nært knyttede og med familiær relation. 

 

[Klager] har i den forbindelse anført, at POV har overtrådt de presseetiske regler ved ensidigt 

at basere sin historie på en kilde, der endda – efter POV’s egen beskrivelse – udtaler sig di-

rekte på vegne af den ene part, uden at forelægge dette for modparten samt fortier dette i 

artiklen. Sådanne oplysninger er af væsentlig betydning for forståelsen af artiklens indhold.  

 

 

Korrekt information og forelæggelse 

[Klager] har anført, at indlægget præsenteres som en afsløring af falske nyheder, hvor hans 

historie særligt fremhæves som eksempel. Rubrik, underrubrik og mellemrubrikker fremhæ-

ver flere gange, at hans historie er falsk.  Dette fremgår af rubrikken ”Konen tæsker [Klager] 

– Chokolade slanker – Mødre voldtager”, underrubrikken ”Falske nyheder – eller fake 

news, som det ofte hedder – er ikke forbeholdt Facebook og Trump. Det serveres i store por-

tioner af helt eller delvist licensstøttede sendeflader, hvor PR materiale, ofte fra interesse-

organisationer, fylder godt og undersøges sjældent. Historien om [Klager] er bare ét ek-

sempel, "skriver [Skribenten].” og mellemrubrikken ”Desværre er historien fake”. 

 

Rubrikkerne har ikke dækning i indlæggets indhold, idet indlægget vedkender, at den på Go’ 

morgen Danmark omtalte voldsepisode reelt har fundet sted. Det er derfor uden dækning og 

forkert at omtale [Klager]s historie som falsk. 

 

[Klager] har anført, at klagers historie ikke er falsk. Det er korrekt, at hans tidligere ægtefælle 

gentagne gange har slået ham med knytnæveslag. Det er også hævet over enhver tvivl, at han 

– som beskrevet på blandt andet TV 2 – blev overfaldet af sin tidligere ægtefælle, mens han 

sov, hvor hun satte sig på ham og fastholdt ham, så han ikke kunne trække vejret, mens hun 

bed ham hårdt i brystet (og ikke skulderen, som POV fejlagtigt gentager). Dette er dokumen-

teret ved blandt andet lægebesøg og lægens billeder og ved udskrift af retsbogen fra byretten. 

I byretten vedkendte hans tidligere ægtefælle sig volden. Det kan således ikke bestrides, at 

han har fået ”bank” og har været udsat for partnervold. 

 

I forbindelse med omtalen på TV 2 i december 2016 kontaktede TV 2 hans tidligere ægtefælle 

og forelagde hende hans historie og tilbød hende at deltage. Hans tidligere ægtefælle oplyste 

til TV 2, at historien som udlagt var korrekt og sandfærdig, men ønskede ikke at deltage. Det 

er derfor usandt, når POV påstår, at [Klager]s historie blev fremsat uden modsigelse. Efter 

klagers oplysninger har hans tidligere ægtefælle heller ikke på noget tidspunkt klaget til TV 2 

over udsendelsen. 

 



 

 
  12 

 

 

 

[Klager] har afvist at være blevet rådgivet (af Mandecentret) til at få sin tidligere ægtefælle til 

at fremstå som voldelig. En sådan påstand er usand.  

 

[Klager] har tillige anført, at påstanden om, at han var på kontanthjælp er ukorrekt og kræn-

kende og et angreb mod hans integritet. Han har hverken før eller efter ægteskabet været på 

kontanthjælp. POV burde her forholde sig særlig skeptisk, da der indtræder gensidig forsør-

gelsespligt i ægteskabet, hvorfor han slet ikke ville kunne modtage kontanthjælp, som påstået 

af skribenten. At hans CV på LinkedIn indeholder huller, er på ingen måde dokumentation 

for, at han har modtaget kontanthjælp, som det misvisende fremlægges af POV. Endelig an-

ses [Klager]s indtægtsgrundlag under ægteskabet ikke at have relevans i forhold til spørgs-

målet om vold. 

 

Derudover er påstandene om, at han sad og ”sumpede” hele dagen foran computeren, at hu-

set lignede en svinesti, og at han aldrig lavede mad, krænkende og agtelsesforringende. På-

standene er hans tidligere ægtefælles oplevelse af samlivet, og har ingen relevans for, hvor-

vidt han har været udsat for vold eller ej. Disse oplysninger burde ikke fremgå og burde som 

minimum have været forelagt for klager inden offentliggørelsen.  

 

Oplysninger om, at [Klager] skulle have stukket fingrene i ørene under uoverensstemmelser 

med sin tidligere ægtefælle, er ikke korrekte. Kilden var ikke været til stede i parrets hjem 

under uoverensstemmelserne, hvorfor en sådan oplysning alene kan være opdigtet eller vide-

regivet fra hans tidligere ægtefælle.  

 

POV har på intet tidspunkt kontrolleret om indlæggets oplysninger om [Klager] var korrekte. 

Den anonyme kildes oplysninger er på intet tidspunkt blevet forelagt [Klager], selvom oplys-

ningerne er af sådan en karakter, at de utvivlsomt kan betragtes som krænkende og agtelses-

forringende. 

 

POV er efterfølgende blevet gjort opmærksom på indlæggets faktuelle fejl og mangler, lige-

som der under indlægget er bragt kommentarer fra Mandecentret. På trods af dette har re-

daktionen ikke taget initiativ til at berigtige indlægget. 
 

 

Kommerciel interesse 

[Klager] har herudover anført, at indlægget afsluttes med en direkte reklame for en kom-

mende bog udgivet af forfatter [Skribenten]. Det fremgår af indlægget, at det er en forsmag 

på kommende ”afsløringer” i denne bog. Der sker herved en sammenblanding af fakta, fiktion 

og markedsføring. 

 

Når POV bruges som markedsføringskanal for en forfatter, burde POV have sikret sig, at det-

te også fremgår som annoncering, så der skabes en klar skillelinje mellem annoncering og et 

journalistisk indhold. Her er henvist til de presseetiske reglers punkt B.4. 

 

 



 

 
  13 

 

 

 

Offentliggørelse af Pressenævnets kendelse 

[Klager] har endelig anført, at han ønsker offentliggørelse af kendelsen på samme synlige vis 

som indlæggets offentliggørelse, herunder markant forsideplacering samt tilsvarende annon-

cering på brugte markedsføringskanaler, særligt Facebook. 

 

 

2.2 POV’s synspunkter 

POV har afvist, at god presseskik er tilsidesat.  

 

 

Privatlivets fred 

POV har henvist til, at [Klager] selv valgte at fortælle sin personlige historie på nationalt tv 

den 15. december 2016.  Den samme historie fortalte han cirka to år tidligere på samme sen-

deflade. Således har han selv stillet sig frem med ønsket om offentlighedens bevågenhed 

trods det, at historien indeholder beskyldninger mod hans tidligere ægtefælle, med hvem han 

har et barn, som på et tidspunkt vil kunne se dette indslag på TV 2 Play.  

 

Selv om klagers fulde navn er POV bekendt, er historien fuldt anonymiseret. Billedet i ind-

lægget er ikke sløret, eftersom det er taget fra TV 2s egen artikel om udsendelsen, og eftersom 

klager frivilligt har vist sit ansigt på nationalt tv. Han må derfor formodes at være kendt ud 

over de 600.000 seere, som hver dag ser programmet i morgen- og formiddagstimerne. 

 

Klagers LinkedIn-profil er offentlig og kan tilgås af alle. I blogindlægget er LinkedIn-profilen 

beskåret, således at klagers navn ikke fremgår. Klagers LinkedIn-profil er medtaget til støtte 

for påstanden om, at klagers drivkraft bag vendettaen mod sin tidligere ægtefælle også kan 

ses i lyset af et økonomisk motiv. 

 

POV har yderligere henvist til, at den i indlægget fremførte kritik allerede var offentliggjort 

på TV 2 Nyhedernes Facebook-side i [Person B]s kommentarer til artiklen ”[Klager] fik bank 

af konen, men så fik vennerne en ide” bragt den 15. december 2016 på tv2.dk. POV har hen-

vist til følgende Facebook-kommentarer fra [Person B]:  

 

”Stop nu dit hylen [Klager]. Nu var jeg jo på sidelinjen under hele forløbet. Din 

psykiske vold, løgne og egoisme, ville sgu få selv den sødeste kvinde til at gribe til 

"vold" som DU kalder det. Og når nu ikke politiet ville tage sig af det, var der jo 

nok kun i din fantasi det var så galt. Kom videre, tænk på din dejlige datter, og 

glem din latterlige selvynk.” 

 

Og  

  

”[Person D]: der er altid 2 sider af en sag. Her hører vi kun [Klager]s. Nu så jeg jo 

hvad hans X kone blev udsat for fra hans side under skilsmissen, så jeg kan ikke 

tage ham alvorligt. Dernæst er det nu på 2. år han koger suppe på den høne. Han 

burde komme videre nu hvor han har fået en ny sød familie.” 

 

https://m.facebook.com/comment/replies/?ctoken=1699526433396323_1699586496723650&p=10&count=13&pc=4&pgdir=1&ft_ent_identifier=1699526433396323&gfid=AQDnqWpCDuzn6WZP


 

 
  14 

 

 

 

Og  

 

”[Person E]: jeg var under hele forløbet på sidelinjen, jeg så [Klager] dagen efter 

han forsøgte at anmelde "volden" han havde end ikke en skramme - dengang an-

meldte han så kun at hun havde holdt ham og bidt ham i skulderen.” 

 

Samt  

 

”[Person D]: ja du vælger at tro [Klager] fordi han fremstår på tv så er han sand-

heden. Men jeg kender sandheden indefra. Og jeg billiger ikke vold hverken fra 

manden eller konens side. Da jeg i timevis sad ved deres bord og forsøgte at dul-

me striden viste [Klager] mig den påståede vold. Men han fortæller ikke hvad han 

inden og nu i to år efter udsatte både x kone og barn for. Jeg stopper her tro hvad 

du vil. Han er jo så tiltalende og rar.”  

 

De informationer, der her fremkommer, er klart i offentlighedens interesse og illustrerer en 

central pointe, nemlig at offentligheden i TV 2s indslag og artikel ikke gøres bekendt med 

begge sider af en sag, og at den information, der bibringes offentligheden via tv, fremstår som 

sandheden. 

 

 

Kildekritik  

[Person B] er den ”nære ven”, der anvendes som kilde i det påklagede indlæg. Kilden, [Person 

B], har været klagers tidligere ægtefælle behjælpelig som bisidder i Statsforvaltningen. Fuld-

stændig som Mandecentret fungerer som bisidder over for klager.  [Person B] skal ikke opfat-

tes som en neutral kilde, men som en repræsentant for [Klager]s tidligere ægtefælles syns-

punkt.  

 

I TV 2s fremstilling er klagers tidligere ægtefælle ganske rigtigt kontaktet for berigtigelse af 

“volden”, men hendes synspunkt og perspektiv fremkommer ikke. Dette forsøger artiklen i 

POV at kompensere for.  

 

POV har tillige anført, at de oplysninger, som [Klager] har bestridt, er citeret fra kilden [Per-

son B] på vegne af klagers tidligere ægtefælle. Disse påstande fremstår således, som klagers 

tidligere ægtefælles oplysninger, såfremt også hun havde valgt at deltage i TV 2s udsendelse. 

De af [Person B] fremsatte udsagn har POV ikke mulighed for at kontrollere, da de er fremsat 

inden for hjemmet fire vægge mellem [Klager] og hans tidligere ægtefælle.  

 

Korrekt information og forelæggelse 

POV har anført, at udsagnet i TV 2’s rubrik ”[Klager] fik bank af konen” ikke er retvisende 

for de faktiske forhold i [Klager]s situation. POV har henvist til, at tilsvarende gør sig gæl-

dende for TV 2s opfølgende artikel ”[Klager] fik bank af konen, men så fik vennerne en ide”.  

Af artiklen fremgår sætningen: “Da parret skulle gå fra hinanden, blev han skydeskive for sin 

kommende ekskones mishandling, der både var fysisk og psykisk.”  

 



 

 
  15 

 

 

 

Det påklagede indlægs rubrik havde til hensigt at understrege, at [Klager]s historie, som den 

blev fremlagt af TV 2, var fordrejet i en sådan forstand, at den faldt i kategorien ”fake news”. 

Hermed ikke sagt, at ”volden” ikke havde fundet sted, men der var ikke tale om vold af sådan 

karakter, som TV 2s program gav udtryk for. POV anser ikke [Klager] som mishandlet eller 

som en mand, der har fået bank. POV har i den forbindelse henvist til ordbogsdefinitionen 

for begrebet bank som lyder ”afstraffelse i form af kraftige slag eller spark mod kroppen”. 

 

At ”chokolade slanker”, som nævnt i rubrikken, eksemplificerer ”fake news” i betydningen 

løgn. At mødre voldtager, som nævnt i rubrikken, var en gentagelse af rubrikken i det norske 

medie NRKs artikel ”Mødre voldtager” bragt den 8. december 2016 på hjemmesiden nrk.no, 

hvor man på baggrund af fejllæst statistik havde regnet ud, at flere mødre end fædre forgreb 

sig på egne børn, hvilket var usandt. Samtidig er selve udsagnet “Mødre voldtager” ikke som 

sådan løgn, hvis man betænker synonymerne for “voldtage”: krænke, forbryde sig mod med 

videre. Det er sandt, at mødre også krænker børn – slet ikke i sammenlignelig målestok med 

mænd, men det er ikke usandt. Valget af ordet voldtager giver dog voldelige associationer, 

der intet belæg har i virkeligheden. Så her er der tale som ”fake news” i betydningen fordrej-

ning. 

 

I indlægget i POV sættes der ikke spørgsmålstegn ved, om klager har været udsat for den på-

ståede ”vold”. Det anses som faktuelt. Der stilles alene spørgsmålstegn ved at tale de nævnte 

episoder op som vold af en karakter, der bør sættes på en national dagsorden. Det, at politiet 

afviser at optage anmeldelse af ”volden”, viser ”voldens” trivielle karakter, mens afvisningen 

hos TV2 udlægges som et svigt fra politiets side.  

 

POV har henvist til, at klager finder det krænkende, at det af artiklen fremgår, at han skulle 

have været på kontanthjælp og henviser til den gensidige forsøgerpligt. Denne forsørgerpligt 

blev afskaffet i 2016 og var under udfasning i årene 2014 og 2015. Årene hvor klager havde 

sporadiske ansættelser i henholdsvis fire og fem måneder. [Klager] er ikke opmærksom på, at 

det er mindre agtelsesforringende at være forsørget af sin kone end at være forsørget af kon-

tanthjælp. Det har ingen betydning for et økonomisk motiv.  

 

POV har videre henvist til mail af 29. januar 2017 fra [Klager] til [Person B], hvor klager gav 

udtryk for, at påstandene virkede voldsomme uden at benægte sandhedsværdien af de frem-

satte påstande. Klager nævnte ydermere eksplicit, at han kunne finde på at stikke fingrene i 

ørerne under skænderier med sin tidligere ægtefælle.  

 

POV har i forhold til forelæggelse anført, at [Klager] fremstillede sin side af historien på nati-

onalt tv uden modsigelse eller perspektivering. Han fremstod som et uskyldigt offer for sin 

tidligere ægtefælles vold, og TV 2s seere fik betydelig medfølelse med og forståelse for klager. 

Det fremgår tydeligt af det efterfølgende kommentarspor til udsendelsen på TV 2 Nyhedernes 

Facebook-side. Klagers tidligere ægtefælle takkede nej til at deltage i programmet på TV 2, da 

hun ikke ønskede at “vaske snavsetøj” i offentligheden – primært af hensyn til fællesbarnet.   

 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1699526433396323&id=115621461786836&__mref=message_bubble


 

 
  16 

 

 

 

POV har anført, at det ikke er i strid med god presseskik, at vise den anden side af historien, 

så hele sagen belyses og begge parter høres. POV har henvist til Pressenævnets kendelse af 

26. maj 2016 i sag nr. 15-70-00853. 

 

Kommerciel interesse 

POV har afvist, at indlægget er en reklame for en kommende bog. Der er ingen kommerciel 

værdi i at “reklamere” for en ikke-kommerciel bog, der måske udkommer i slutningen af 

2017.  Derimod er det relevant at nævne, at klagers historie ikke er et enkeltstående tilfælde, 

men én historie blandt mange, der eksemplificerer en klar og beviselig medietrend, som 

bringer ensidige, ikke-partshørte historier i danske medier, der mærkværdigvis overholder de 

presseetiske regler. POV har i den forbindelse henvist til Pressenævnets kendelse i sag nr. 15-

70-00853.  

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jesper Rothe, Turid Fennefoss Nielsen, Lars Lindskov og Marlene Borst Hansen. 

 

 

Formelle forhold – nævnets kompetence 

Hjemmesiden pov.international er ved mail af 7. februar 2016 anmeldt til Pressenævnet efter 

medieansvarslovens § 8, stk. 1, jf. lovens § 1, nr. 3. Anmeldelsen er bekræftet af [Redaktøren] 

den 18. februar 2016.  

 

Det er Pressenævnets opfattelse, at debatsider, hvor udefrakommende kan skrive uredigerede 

debatindlæg, som udgangspunkt ikke er omfattet af medieansvarsloven, idet der er tale om 

en uredigeret envejskommunikation.  

 

Redigerede debatindlæg er derimod efter Pressenævnets opfattelse omfattet af medieansvars-

loven og dermed underlagt de presseetiske regler. Som redigerede indlæg anses også indlæg, 

der er lagt op på mediets hjemmeside af redaktionen, eller er skrevet af journalister eller 

skribenter, der er tilknyttet et medie omfattet af Pressenævnets kompetence, uanset om ind-

lægget indholdsmæssigt har været gennemgået af en redaktion.  

 

På baggrund af oplysningerne under POV’s afsnit ”Om Os” og Facebook-kommentarerne af 

26. januar 2017 lægger Pressenævnet til grund, at [Skribenten] skrev indlægget på POV’s fo-

respørgsel. Pressenævnet finder herefter, at det påklagede indlæg må betragtes som et indlæg 

skrevet af en af mediets skribenter og derved et redigeret indlæg, der omfattes af mediean-

svarsloven og dermed af Pressenævnets kompetence. Klagen realitetsbehandles herefter.  

 

Pressenævnet bemærker videre, at det følger af medieansvarslovens § 34, at ”massemedier-

nes indhold og handlemåde” skal være i overensstemmelse med god presseskik. Det er såle-

des mediet og ikke den enkelte journalist eller skribent, som er part i Pressenævnets sag. Det  



 

 
  17 

 

 

 

er således redaktøren, der eventuelt pålægges at offentliggøre en kendelse fra Pressenævnet 

efter medieansvarslovens § 49. 

 

God presseskik 

[Klager] har klaget over, at POV har krænket hans privatliv og ikke kontrolleret oplysninger-

ne i indlægget ”Konen tæsker [Klager] – Chokolade slanker – Mødre voldtager”. Han har 

yderligere henvist til, at indlægget ikke har en klar skillelinje mellem annoncering og det 

journalistiske indhold.  

 

 

Privatlivets fred 

[Klager] har klaget over, at POV’s indlæg omtaler hans private forhold og henviser til hans CV 

på LinkedIn, hvor hans tidligere arbejdssteder fremgår. Oplysningerne i hans CV fremgik 

ikke af omtalen i TV 2s ”Go’ Morgen Danmark” den 15. december 2016.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presskik, at meddelelser, der kan krænke privatli-

vets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræver offentlig omtale. Det enkelte 

menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse, jf. punkt B.1. 

 

Pressenævnet finder, at en omtale af partnervold eller vold mod tidligere partnere har almen 

interesse. [Klager] udtalte sig i et interview på TV 2s landsdækkende kanal den 15. december 

2016 om sit samliv med sin tidligere ægtefælle. Dermed har han åbnet op for, at hans private 

forhold kan have offentlig interesse. Pressenævnet udtaler på denne baggrund ikke kritik af 

POV’s omtale af [Klager]s private forhold. Nævnet udtaler heller ikke kritik af POV for at 

henvise til klagers offentligt tilgængelige CV, hvoraf hans tidligere arbejdsgiveres adresser 

fremgik. 

  

 

Kildekritik 

[Klager] har klaget over, at POV ikke har udvist tilstrækkelig kildekritik og omtalt en kilde 

anonymt som en ”nær ven af parret”. Kilden er den tidligere ægtefælles stedfar, [Person B], 

og derved ifølge [Klager] ikke neutral. Kilden repræsenterer således alene [Klager]s tidligere 

ægtefælles synspunkter i sagen.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at et medie skal udvise kildekritik over 

for nyhedskilderne, i særdeleshed når disses udsagn kan være farvet af personlig interesse 

eller skadevoldende hensigt, jf. punkt A.2. 

 

I indlægget er [Klager]s tidligere ægtefælles stedfar omtalt som en ”nær ven af parret”. Pres-

senævnet finder, at det havde været hensigtsmæssigt, om POV havde gjort opmærksom på 

kildens tætte relation til den tidligere ægtefælle, og at kilden dermed ikke var en neutral kil-

de. Nævnet finder imidlertid ikke, at forholdet i sig selv er tilstrækkeligt til at udtale kritik. 

Nævnet har herved også lagt vægt på, at stedfarens udtalelser i vis grad giver indtryk af, at 

stedfarens udtalelser er farvet af personlig interesse.  

 



 

 
  18 

 

 

 

 

 

Korrekt information og forelæggelse  

[Klager] har klaget over, at POV fremstiller hans fortælling som falsk. Han har henvist til 

overskriften ”Konen tæsker [Klager] – Chokolade slanker – Mødre voldtager” og underru-

brikken:  

 

”Falske nyheder – eller fake news, som det ofte hedder – er ikke forbeholdt Face-

book og Trump. Det serveres i store portioner af helt eller delvist licensstøttede 

sendeflader, hvor PR-materiale, ofte fra interesseorganisationer, fylder godt og 

undersøges sjældent. Historien om [Klager] er bare ét eksempel, skriver [Skriben-

ten].” 

 

[Klager] har videre henvist til mellemrubrikken ”Desværre er historien fake” og i den forbin-

delse fremlagt en udskrift fra retsbogen af 8. oktober 2014 fra Retten i Aalborg.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 

der gives eller gengives, er korrekte. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller 

virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og 

fremmest ved forelæggelse for den pågældende. Overskrifter og mellemrubrikker skal i form 

og indhold skal have dækning i den pågældende artikel, jf. punkt A. 1, A.3 og A.6. Det er vide-

re Pressenævnets opfattelse, at der må indrømmes medierne vide rammer med hensyn til 

satiriske gengivelser eller kommentarer i forhold til personer eller begivenheder. 

 

Pressenævnet finder, at uanset overskriften ”Konen tæsker [Klager]” måtte være satirisk 

ment, giver under- og mellemrubrikken sammen med artiklens faktuelle udsagn som ”og ikke 

mindst svært at tro på, at 13.000 mænd hvert år får tæsk af deres partner. Især, hvis man 

– som tilfældet er – tror, at partneren hovedsageligt er en kvinde” indtryk af, at [Klager]s 

historie er uden dokumentation.  

 

På baggrund af retsbogen af 8. oktober 2014 lægger Pressenævnet til grund, at klagers tidli-

gere ægtefælle i hvert fald i én situation har erkendt at have bidt [Klager] og slået ud efter 

ham to gange.  

 

Pressenævnet finder på denne baggrund, at det ikke er korrekt at sammenligne [Klager]s 

fortælling som en falsk nyhed uden dokumentation i lighed med falske nyheder som beskre-

vet i artiklerne ”I Fooled Millions Into Thinking Chcolate Helps Weight Loss” og ”Mødre 

voldtager”. Den udlægning har hverken dækning i artiklen eller i de faktiske forhold. Presse-

nævnet udtaler kritik af POV. 

 

[Klager] har videre klaget over, at indlægget indeholder ukorrekte oplysninger om, at han 

skulle være blevet rådgivet af Mandecentret til at beskylde sin tidligere ægtefælle for at være 

voldelig, og at han var på kontanthjælp, og at han ikke fik mulighed for at kommentere op-

lysningerne inden indlæggets offentliggørelse.  



 

 
  19 

 

 

 

 

Pressenævnet finder, at artiklen indeholder en krænkende oplysning om, at han skulle have 

været på kontanthjælp, og at klager skulle have fremsat ubegrundede beskyldninger ”[Kla-

ger]s voldelige ekskone er alt andet end voldelig, men at [Klager] efter Mandecentrets råd 

forsøgte at få hende til at være det.” Der er ikke over for Pressenævnet fremlagt dokumenta-

tion for oplysningerne, og [Klager] har bestridt, at han har været på kontanthjælp og fremsat 

beskyldninger velvidende, at beskyldningerne var ukorrekte. Pressenævnet finder herefter, at 

POV burde have kontrolleret oplysningerne inden offentliggørelse, herunder ved forelæggelse 

for klager. Da det ikke ses sket, udtaler nævnet kritik.  

 

Pressenævnet finder derimod, at årsagen til, at klagers tidligere ægtefælle ville skilles, fordi 

[Klager] ”sad og sumpede hele dagen foran computeren, og intet lavede i huset.” har en så-

dan grad af vurdering, at nævnet ikke finder tilstrækkeligt grundlag for at kritisere POV for 

ikke at forelægge denne andenhåndsforklaring fra ægtefællens stedfar.  

 

I en mail af 29. januar 2017 skriver [Klager] bl.a.:  

 

”Det er rigtigt, at jeg har sat fingrene i ørene, når der blev råbt og skændes. Var 

det den bedste måde at reagere på? Måske ikke. Men det var det bedste alternativ 

jeg kunne se, i situationen.” 

 

På baggrund af denne mail lægger Pressenævnet til grund, at beskyldningerne herom i ind-

lægget ikke er uden dokumentation, og nævnet udtaler ikke kritik af POV for ikke at kontrol-

lere det udsagn yderligere.  

 

 

Kommerciel interesse 

[Klager] har klaget over, at indlægget er en reklame for den kommende bog ”Mediernes møg-

kællinger om magten til myter og misinformation” af forfatter [Skribenten]. POV’s indlæg 

fremstår som et eksempel på historier, man kan læse i forfatterens kommende bog.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at der bør opretholdes en klar skillelinje 

mellem annoncering og redaktionelt indhold. Tekst, lyd og billeder foranlediget af direkte 

eller indirekte kommercielle interesser bør kun bringes, hvis et klart journalistisk kriterium 

taler for offentliggørelse, jf. punkt B.4. 

 

POV har afvist, at indlægget er en reklame, og [Skribenten] har på Facebook den 26. februar 

2017 skrevet, at indlægget er skrevet på POV’s foranledning: ”POV har selv bestilt denne arti-

kel på basis af et blogindlæg”, hvilket bekræftes af POV med svaret ”Ja, tak”.  

 

[Skribenten]s indlæg fremstår i layout som POV’s øvrige indlæg. Indlægget indeholder imid-

lertid særligt i den sidste del af indlægget en tekst, hvor læserens gøres bekendt med [Skri-

benten]s kommende bog ”Mediernes møgkællinger om magten til myter og misinformati-

on”. Bogudgivelsen er eksemplificeret med bogomslag, titel og forlag, ligesom der er lavet en 

kort karakteristisk af forfatteren andre udgivelser sidst i indlægget. 



 

 
  20 

 

 

 

 

Pressenævnet finder på den ene side, at [Skribenten] har en kommerciel interesse i, at hen-

des forfatterskab og kommende bog omtales. På den anden side har indlægget et klart jour-

nalistisk kriterium om beskrivelse af formidling af nyhedshistorier og [Klager]s konkrete hi-

storie, at der var grundlag for at bringe [Skribenten]s indlæg med omtale af hendes bog. 

Nævnet finder derfor ikke tilstrækkeligt grundlag for at fastslå, at god presseskik er tilsidesat.  

 

 

Offentliggørelse af Pressenævnets kendelse 

I medfør af medieansvarslovens § 49 pålægges den ansvarshavende redaktør af 

pov.international/ at offentliggøre følgende med Pressenævnets logo som illustration: 

 

”[rubrik] 

Pressenævnet kritiserer POV  

[underrubrik] 

Nævnet kritiserer POV for at give indtryk af, at en mands fortælling var en falsk ny-

hed, og for ikke at forelægge krænkende oplysninger for manden.  

[tekst] 

POV omtalte i januar måned nogle historier, der var kendt som falske nyheder (fake 

news) i indlægget ”Konen tæsker [Klager] – Chokolade slanker – Mødre voldtager”.  

De to historier om, at chokolade slanker, og mødre voldtager, var kendt som falske 

nyheder.  

Den tredje historie, historien om [Klager], var derimod ikke en falsk nyhed. 

Artiklen indeholdt også beskyldninger om, at [Klager] skulle fremsat ubegrundede 

beskyldninger mod sin tidligere ægtefælle om at være voldelig.  

[Klager]s tidligere ægtefælle havde således erkendt at have bidt [Klager] og slået ud 

efter ham to gange.  

Indlægget på POV oplyste også, at [Klager] skulle have været på kontanthjælp. Det 

er ifølge [Klager] ikke korrekt. Pressenævnet har udtalt kritik af POV for at sammen-

ligne [Klager]s fortælling med falske nyheder og for ikke at have kontrolleret be-

skyldningerne mod ham inden offentliggørelsen af indlægget.  

Pressenævnet har pålagt os at bringe ovennævnte meddelelse. Hele kendelsen fra 

Pressenævnet kan læses på: pressenaevnet.dk” 

 

Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest på de af mediets platforme, hvor den 

påklagede artikel har været bragt. Offentliggørelse skal ske som en selvstændig artikel, der 

prioriteres, f.eks. med placering på en forside i mindst et døgn efter kritikkens offentliggø-

relse. 

 

Endvidere skal denne artikel være offentligt tilgængelig som en selvstændig artikel i over-

ensstemmelse med prioriteringen af den påklagede artikel, og i en periode svarende til den 

periode, hvor den påklagede artikel har været tilgængelig. 

 



 

 
  21 

 

 

 

Endelig skal der oprettes et link med teksten ”Pressenævnet har udtalt kritik af artiklen” til 

nævnets kendelse ved starten af brødteksten i den påklagede artikel, hvis den fortsat er til-

gængelig på hjemmesiden og ikke er ændret på de punkter, hvor nævnet har udtalt kritik. 

Skrifttype og layout bør svare til den opsætning, der i øvrigt anvendes af mediet. 


