
 

 

   

Kendelse 

afsagt den 10. september 2019 

 

 

Sag nr. 2019-80-0256 

 

[Klager] 

 

mod  

   

Ekstra Bladet  

 

[Klager] har ved advokat Hans Henrik Leschly klaget til Pressenævnet over artiklen ”Kendt 

café tabte navne-strid: Det hedder den nu”, som blev bragt af Ekstra Bladet den 11. novem-

ber 2018 på ekstrabladet.dk, idet han mener, at god presseskik er tilsidesat.   

 

[Klager] har klaget over, at artiklen indeholder ukorrekte og skadelige oplysninger. [Klager] 

har også klaget over, at Ekstra Bladet har afvist at slette artiklen fra ekstrabladet.dk. 
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Forud for offentliggørelsen  

Ekstra Bladet bragte den 12. januar 2017 artiklen ”FRANKSKMÆND CHOKEREDE: Vil 

lukke en af Danmarks værste caféer”, som på ekstrabladet.dk blev bragt under overskriften 

”Franskmænd vil lukke en af Danmarks værste caféer”.  

 

I den trykte udgave af artiklen var første del af overskriften ”Franskmænd chokerede:” place-

ret øverst på siden og skrevet med en lille, rød skrift. Resten af overskriften var i cirka tre 

gange så stor punktstørrelse og placeret hen over billedet af et beskidt gulv. Af billedteksten 

fremgik:  

 

”Møgbeskidt. Her dokumenterede Fødevarestyrelsen, at der lå kødrester i et hjørne 

på et fedtet og møgbeskidt køkkengulv. FOTO: FØDEVARESTYRELSEN.” 

 

Af artiklen fremgik blandt andet følgende: 

 

”Den gamle danske Café Obelix er under angreb fra de franske ejere af tegneserien 

Asterix & Obelix. 

[…] 

Et broddent kar 



 

 
  2 

 

 

Ekstra Bladets Maddetektiv har fået aktindsigt i dusinvis af kritiske tilsynsrapporter 

og billeder fra Fødevarestyrelsen. 

De afslører, at dårligt uddannet personale i det beskidte køkken ofte har undladt at 

vaske hænder - og at kød og andre madvarer har ofte har været for gammelt og på 

vej til at rådne i det alt for varme og overfyldte køleskab. 

- Café Obelix er på vores liste over broddent kar, som vi ganske ofte besøger med to 

tilsynsførende i stedet én. 

Vi har uddelt mange bøder, fordi virksomheden ikke har rettet op på problematiske 

forhold, som vi tidligere havde indskærpet. Men det har ikke været nok til, at vi har 

haft lovhjemmel til at kunne lukke virksomheden, siger [Sektionslederen], sektions-

leder i Fødevarestyrelsen. 

Til gengældt arbejder andre på, at Café Obelix skal være fortid - nemlig det for-

nemme franske forlag Hachette Livre, som ejer rettighederne til tegneseriefigurerne 

Asterix & Obelix. 

Hele [Klager]s café inklusive menukort, facade, skilte og markedsføringsmateriale er 

plastret ind i de kulørte og skøre Hachettemaskotter. 

Fransk chok 

Ekstra Bladet har været i kontakt med Hachette, som oplyser, at man indtil for nylig 

var uvidende om stedets eksistens. 

Forlaget oplyser, at man er chokeret over, at Obelix-navnet og de grafiske kendetegn 

anvendes i en sammenhæng, hvor der sker brud på fødevareloven, og hvor der sæl-

ges hård spiritus og tobak i især nattetimerne, hvor stedet omdannes til en natklub. 

Det hævdes at stride mod forlagets værdier. 

- Vi overvejer, hvilke skridt vi skal tage for at bringe denne krænkelse til ophør, siger 

[Forlagsmedarbejderen], Asterix Foreign Rights executive hos Hachette, som alle-

rede har sat danske advokater på sagen med krav om, at stedet totalt saneres for en-

hver anvendelse af Obelix-varemærket. 

Benægter krænkelse  

[Klager] bestrider, at der finder en krænkelse sted. Der kan være enkelte af hans for-

henværende kunder og café-medarbejdere, som holder med franskmændene i den 

tvist. 

For på nettet raser et ganske højt antal skuffede gæster over, at de har fået serveret 

meget ringe mad. Og tidligere har Fagbladet 3F skrevet, hvordan seks ansatte fra 

Café Obelix på kort tid havde sagt op, fordi de synes, [Klager] bød dem frygtelige ar-

bejdsvilkår. 

De fortalte om konstant underbemanding, ingen pauser, ingen løn for mange timers 

overarbejde, ulønnede tilkaldevagter og krav om at møde på arbejde et kvarter før 

mødetid for at tælle kassen op - uden at få løn for det - og så videre. 

Skældte ud  

Flere medarbejderne stod frem og fortalte om forholdene - herunder hvordan [Kla-

ger] kameraovervågede dem. 

- Han ringede fem-seks gange i løbet af en dag. Og kunne sågar finde på at skælde 

mig ud, fordi jeg ikke var taknemmelig nok over, at han ringede og rettede på mig - 

for han ' hjalp' mig jo, fortalte en tjener til fagbladet. 

Fødevarekontrollens chef understreger, at virksomheden ikke udviser 'ond vilje'. 



 

 
  3 

 

 

- Faktisk oplever vi at have en fornuftig dialog med virksomheden, som faktisk flyt-

ter sig, men problemet er så, at den efter nogen tid begår samme i fejl, som vi tidli-

gere har indskærpet, siger [Sektionslederen].” 

 

”[Artiklen på Ekstra Bladets netavis ekstrabladet.dk blev 28. marts 2017 tilføjet føl-

gende præcisering i forlængelse af artiklen: 

”Præcisering 

I Ekstra Bladets artikel af den 12. januar 2017 ”Vil lukke en af Danmarks værste 

caféer” omtalte redaktionen Café Obelix. Det blev i artiklen omtalt, at Café Obelix 

havde modtaget påtaler fra fødevaremyndighederne, og at et fransk forlag havde 

krævet at caféen ikke måtte kalde sig café Obelix. 

Overskriften til artiklen kunne give anledning til den misforståelse, at det franske 

forlag eller fødevaremyndighederne havde krævet, at Café Obelix skulle ophøre 

med at drive café. Dette er ikke tilfældet.  

Det skal således præciseres, at det franske forlag ikke har krævet, at Café Obelix 

skal lukke, men at Café Obelix enten skal ændre sit navn eller alternativt betale en 

licens for brugen af navnet Café Obelix. Som det fremgår af artiklen, bestrider Café 

Obelix, at brugen af navnet krænker det franske forlags påståede rettigheder.  

Det skal endvidere påpeges, at Fødevarestyrelsen, som det også fremgik af Ekstra 

Bladets artikel, ikke har fremsat krav om, at Café Obelix skal lukkes. 

Redaktionen 

”Genmæle fra Café Obelix 

Ekstra Bladet omtalte i en artikel den 12. januar 2017 ”Vil lukke en af Danmarks 

værste Caféer” Cafe Obelix. I artiklen blev der henvist til, at Café Obelix havde 

modtaget påtaler fra fødevaremyndighederne. Café Obelix skal i den anledning 

meddele følgende: 

De henvendelser og påtaler, som Café Obelix har modtaget fra fødevaremyndighe-

derne svarer efter vores opfattelse til, hvad der er sædvanligt i branchen og hen-

vendelserne og påtalerne har således ikke været af en sådan karakter og hyppig-

hed, at der er grundlag for at kalde Café Obelix for ”en af Danmarks værste ca-

féer”. 

Café Obelix”]” 

 

Pressenævnet afsagde den 3. august 2017 kendelse i nævnets sag nr. 17-70-01129, [Klager] 

mod Ekstra Bladet, vedrørende ovennævnte artikel. Af Pressenævnets kendelse hedder det 

blandt andet:  

 

”3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Martin Lavesen, Turid Fennefoss Nielsen, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen. 

 

[Klager] har klaget over, at artiklen bragt under overskriften ”FRANSKMÆND 

CHOKEREDE: Vil lukke en af Danmarks værste caféer” i den trykte udgave af Eks-



 

 
  4 

 

 

tra Bladet og under overskriften ”Franskmænd vil lukke en af Danmarks værste ca-

féer” på ekstrabladet.dk er misvisende, og over at Ekstra Bladet har afvist at slette 

artiklen fra ekstrabladet.dk.  

Overskrifter 

[Klager] har klaget over, at Ekstra Bladets overskrifter giver indtryk af enten forlaget 

Hachette eller Fødevarestyrelsen ville lukke caféen. Det er ubestridt, at hverken for-

laget eller Fødevarestyrelsen har krævet Café Obelix lukket. Vurderingen ”en af 

Danmarks værste caféer” er heller ikke korrekt.  

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at 

bringe korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om 

de oplysninger, der gives eller gengives er korrekte. Overskrifter og mellemrubrikker 

skal i form og indhold have dækning i den pågældende artikel, og berigtigelse af 

urigtige meddelelser skal finde sted på redaktørens eget initiativ, hvis og så snart 

kendskab til fejl af betydning i de bragte meddelelser indgår, jf. punkt A.1, A.6 og 

A.7. 

På baggrund af parternes oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at Café Obelix i 

de omtalte tilfælde har fået anmærkninger fra Fødevarestyrelsen.  

Pressenævnet finder, at udsagnet ”en af Danmarks værste caféer” er et udtryk for 

Ekstra Bladets vurdering på baggrund af Fødevarestyrelsens udtalelser om caféens 

hygiejne i kontrolrapporterne omtalt i artiklen. Pressenævnet finder videre, at ud-

sagnet fremstår som Ekstra Bladets vurdering. På baggrund af de mange omtalte an-

mærkninger i rapporter fra Fødevarestyrelsen, udtaler Pressenævnet ikke kritik af 

denne del af overskriften.  

Nævnet lægger videre til grund, at de franske rettighedsindehavere af ”Obelix”, for-

laget Hachette, havde rettet henvendelse til en dansk advokat og overvejede retslige 

skridt mod Café Obelix, idet Café Obelix ifølge forlaget krænkede deres rettigheder 

til ”Obelix”. I Fødevarestyrelsens mail af 8. juni 2017 til [Klager] skriver Fødevare-

styrelsen, at:  

  

”Det har ikke på noget tidspunkt været relevant at sanktionere lukning af 

virksomheden i kortere eller længere perioder.” 

 

Pressenævnet finder, at overskrifterne ”Franskmænd chokerede: Vil lukke en af 

Danmarks værste caféer” og ”Franskmænd vil lukke en af Danmarks værste ca-

féer” giver indtryk af, at enten det franske forlag Hachette eller Fødevarestyrelsen 

ønsker at lukke Café Obelix. Det har hverken dækning i artiklen eller de faktiske for-

hold. Nævnet udtaler kritik af overskrifternes misvisende formulering. Nævnet udta-

ler videre kritik af Ekstra Bladet for ikke at rette artiklen før 28. marts 2017, selvom 

avisen allerede den 18. januar 2017 var gjort opmærksom på, at der ikke var dæk-

ning for overskriften.  

[…] 

Redigering 

[Klager] har klaget over, at Ekstra Bladet i artiklerne har undladt at oplyse, at han 

tilbageviste de klager, som tidligere ansatte havde udtalt sig om i fagbladet 3F, lige-

som Datatilsynet afviste klagen vedrørende kameraovervågning i Café Obelix.   



 

 
  5 

 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at angreb og svar bør, hvor det 

er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde. Dette gælder i særlig grad 

krænkende eller skadelige udsagn, jf. punkt A.4. 

I artiklen får tidligere ansatte lejlighed til at komme med nogle angreb mod arbejds-

forholdene i Café Obelix. Pressenævnet finder, at [Klager] burde have haft lejlighed 

til at besvare angrebene. I artiklen på ekstrabladet.dk fremgik følgende fra Ekstra 

Bladets interview med [Klager]:  

 

”Dine kommentarer til tidligere medarbejderes beskyldninger i Fagbladet 

3F? 

- Det er et overstået kapitel og meget af det, der stod i de artikler, var ikke 

korrekt.” 

 

I avisens papirudgivelse ses [Klager] kommentarer derimod ikke at være medtaget 

til dette forhold. Nævnet udtaler kritik af Ekstra Bladet på dette punkt. Under hen-

visning til, at [Klager] har frabedt sig fornyet omtale, pålægger nævnet ikke offent-

liggørelse i papirudgaven efter medieansvarslovens § 49 vedrørende dette forhold.  

Sletning efter punkt B.8 

[Klager] har klaget over, at Ekstra Bladet har afvist hans anmodning om at få slettet 

artiklen ”Franskmænd vil lukke en af Danmarks værste caféer” bragt på hjemmesi-

den ekstrabladet.dk. 

- Generelt om punkt B.8 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, som er offent-

liggjort i digitale medier, ofte vil være tilgængelige længe efter, at de er publiceret. 

Efter anmodning til mediet kan tilgængeligheden af sådanne tidligere offentlig-

gjorte, følsomme eller private oplysninger hindres, i det omfang det er muligt og 

skønnes rimeligt, jf. punkt B.8.  

Medier kan afindeksere, dvs. ændre instruksen til søgemaskiner, så søgemaskiner 

ophører med at henvise til artiklen, anonymisere, dvs. ændre i artikelteksten så ek-

sempelvis et personnavn anonymiseres, eller helt afpublicere en artikel, dvs. fjerne 

artiklen fra hjemmesiden. 

- Den konkrete sag 

Af artiklerne fremgår det, at Fødevarestyrelsen har ført ekstra kontrol med caféen, 

ligesom indholdet af caféens kontrolrapporter med anmærkninger er refereret.  

Ligeledes fremgår det, at det franske forlag Hachette mener, at caféen krænker deres 

rettigheder til navnet ”Obelix”.  Ekstra Bladet indsatte den 28. marts 2017 en præci-

sering og klagers genmæle, så det af artiklen nu fremgår, at ”det franske forlag ikke 

har krævet, at Café Obelix skal lukke, men at Café Obelix enten skal ændre sit navn 

eller alternativt betale en licens for brugen af navnet Café Obelix.” 

Oplysningerne i artiklerne angår [Klager]s erhvervsmæssige forhold. Oplysningerne 

om hans erhvervsmæssige forhold må anses for at være af en sådan karakter, at de er 

belastende for hans cafés omdømme. På den anden side er oplysningerne i caféens 

kontrolrapporter gengivet korrekt og fortsat af almen interesse, da [Klager] stadig 

driver caféen. 



 

 
  6 

 

 

Pressenævnet finder herefter, at oplysningerne i artiklens tekst ikke er af en sådan 

belastende karakter, at det skønnes rimeligt at hindre tilgængeligheden til oplysnin-

gerne. Nævnet har navnlig lagt vægt på, at Café Obelix har fået indsat et genmæle til 

artiklen.  

Nævnet finder imidlertid som ovenfor nævnt under afsnittet ”Overskrifter”, at over-

skriften ”Franskmænd vil lukke en af Danmarks værste caféer” er ukorrekt og i 

strid med god presseskik. Pressenævnet pålægger ikke offentliggørelse af nævnets 

kendelse i den løbende nyhedsstrøm på ekstrabladet.dk i medfør af medieansvarslo-

vens § 49. Såfremt overskriften ikke ændres, så den bliver retvisende, pålægges den 

ansvarshavende redaktør af ekstrabladet.dk imidlertid at oprette et link med teksten 

”Pressenævnet har udtalt kritik af overskriften” i umiddelbar forlængelse af over-

skriften. Linket skal vise hen til nævnets kendelse på pressenaevnet.dk.”  

 

Ekstra Bladets artikel af 12. januar 2017 er fortsat tilgængelig på ekstrabladet.dk, nu under 

overskriften ”En af Danmarks værste caféer i navnestrid med fransk forlag”.  

 

 

Den påklagede artikel  

Ekstra Bladet bragte den 11. november 2018 på ekstrabladet.dk artiklen ”Kendt café tabte 

navne-strid: Det hedder den nu” med følgende underrubrik: 

 

”Caféen var en torn i øjet på intellektuelle franske forlæggere, som står bag Asterix 

og Obelix” 

 

Af artiklen fremgår blandt andet følgende: 

 

”Bøder fra Fødevarekontrollen og kritik fra skuffede kunder og fra forhenværende 

ansatte. 

Det var årsag til, at Ekstra Bladet i slutningen af 2016 satte sig for at beskrive forhol-

dene på dengang 25 år gamle Café Obelix på [Bynavn] Torv i København. 

Broddent kar 

Stedet har hver weekend i årevis haft succes med at udbyde billig brunch-buffet, 

men Fødevarestyrelsen var ikke imponeret. 

- Café Obelix er på vores liste over brodne kar, som vi ganske ofte besøger med to til-

synsførende i stedet for én. Vi har uddelt mange bøder, fordi virksomheden ikke har 

rettet op på problematiske forhold, sagde en chef i Fødevarestyrelsen i artiklen, som 

udkom i januar i fjor. 

[I artiklen er der her indsat et billede af et beskidt gulv, som er ledsaget af billedtek-

sten ”Her dokumenterede Fødevarestyrelsen for år tilbage, at der lå kødrester i et 

hjørne på et fedtet og møgbeskidt køkkengulv. Foto: Fødevarestyrelsen”, Presse-

nævnet] 

Men det var nu caféens tobakssalg og knaldtilbud på hård alkohol i aften- og natteti-

mer, som fik nærværende avis til at undre sig og henvende sig til den formodede 

francisegiver, det franske forlag Les Éditions Albert René, som ejer alle rettighe-

derne til Asterix og Obelix. 



 

 
  7 

 

 

Som de fleste andre udbydere af børneunderholdning har Albert René nemlig måde-

holdne principper for salg af rusmidler. 

Lagde navn til drukfest 

Så hvordan kunne det finde sted, at Obelix lagde navn til den mere eller mindre 

ustyrlige drukfest, som afholdes på den københavnske café til kl. fem lørdag og søn-

dag morgen? 

Forlaget hævede, at man var intetanende om stedets eksistens. Man oplyste til Eks-

tra Bladet, at man var overrasket over, at Obelix-navnet og tegneseriefigurerne blev 

brugt i en sammenhæng, hvor der blev solgt øl og hård spiritus. 

I Paris var man rasende over det, som man opfattede som meget krænkende mis-

brug af varemærket, så man pudsede i november 2016 det danske advokatfirma  

Koch/Christensen på Café Obelix med krav om, at alt brug af Obelix-varemærket 

skulle ophøre straks. Koste, hvad det ville. 

[I artiklen er der her indsat et billede af en væg, hvorpå der er malet tegninger fra 

Asterix & Obelix-universet. Under tegningerne ses mindre, indrammede billeder, 

hvoraf det er muligt at se motivet på visse af billederne, der forestiller sider fra teg-

neserier. Billedet er ledsaget af billedteksten ”Advokatfirmaet tog bl.a. dette billede 

på Café Obelix. Foto: Koch/Christensen”, Pressenævnet] 

Advokatfirmaet bad en af sine unge medarbejdere besøge stedet, hvor han under 

dække af cafékunde diskret affotograferede de noget amatøragtigt udførte Asterix- 

og Obelix-tegninger, som var at finde overalt på interiør og eksteriør. 

Stiv penis 

Billederne blev sendt til Frankrig, hvor det, som særligt stødte de pæne intellektuelle 

forlæggere i Paris, var at se et maleri af deres elskede værk, den store bautasten-hug-

ger, portrætteret 'med erigeret lem i en eksplicit seksuel situation', som det hed i for-

melle termer. 

At Obelix blev vist med stiv penis, opfattede man som aldeles anstødeligt, så ejeren 

af den homo-venlige café, [Klager], fjernede maleriet til beklagelse for LGBT-mediet 

Out & About [Teksten ”beklagelse for LGBT-mediet Out & About” udgør et link til 

artiklen ”Dansk LGBTQ-venlig café tvunget til navneskift”, som blev bragt af netavi-

sen OUT&ABOUT ONLINE på oaonline.dk den 13. december 2017, Pressenævnet]. 

Men ellers afviste [Klager] pure, at han krænkede forlagets rettigheder. 

Det skete med henvisning til, at en forhenværende ejer havde fortalt, at han telefo-

nisk i 1993 havde fået grønt lys til at bruge navnet. Tilladelsen var givet af en i dag 

ukendt kvinde hos det danske forlag Gutenberghus, som udgav Asterix-tegneserien i 

Danmark. 

[I artiklen er der her indsendt et billede af en væg, hvorpå der ses fire indrammede 

udklip fra tegneserier. Billedet er ledsaget af billedteksten ”Billederne blev sendt til 

Frankrig, hvor ejerne af Asterix og Obelix blev rasende. Foto: Koch/Christensen”, 

Pressenævnet] 

Så [Klager] blev trukket i Sø- og Handelsretten, hvor han tabte. 

For et år siden blev der afsagt dom: 

'Caféen har ikke har nogen form for adkomst til sin udnyttelse af Albert Renés ret-

tigheder', og det er 'krænkende for ophavsmandens kunstneriske anseelse, at Obelix 

blev brugt i forbindelse med alkohol og en seksuel akt', lød det eksempelvis. 



 

 
  8 

 

 

Læs hele dommen her [Ordet ”her” udgør et link til en pdf-udgave af Sø- og Han-

delsrettens dom af 11. december 2017 i sagen Les Editions Albert René S.A.R.L mod 

[Klagers investeringsselskab], Pressenævnet]. 

600.000 kr. i vederlag 

Café Obelix skulle have nyt navn og stoppe med at misbruge billeder af Obelix. 

Derudover skulle caféen inden julen 2017 betale et vederlag på 600.000 kr. for at 

have brugt Obelix-varemærket og dertil betale en advokatregning på 67.000 kr. samt 

droppe sit domænenavn cafeobelix.dk - og i øvrigt fjerne sin tilstedeværelse på Face-

book og Instagram. 

En jurist, som i 1993 arbejde for Gutenberghus, fortalte i retten, at han ikke kendte 

til, at en caféejer skulle have spurgt om tilladelse til at bruge Obelix-navnet. Og at 

han i givet fald ville have henvist den daværende restauratør til det franske forlag. 

Ankede dommen 

Men [Klager] ankede sagen til Østre Landsret, som behandlede sagen 3. september i 

år. 

I retten gentog [Klager]s advokat et argument om, at caféen har 'larmet' så meget i 

den danske offentlighed, eksempelvis på busreklamer og i pressen, at hans modpart 

i Frankrig havde forholdt sig passivt. Franskmændene måtte have kendt til stedets 

eksistens og derfor protesteret tidligere, mente han. 

Noget, som landsretten pure afviste. 

'Under hensyn til Cafe Obelix' lokale beliggenhed, og den helt overvejende lokale 

markedsføring, har Investeringsselskabet (Café Obelix, red.) ikke godtgjort, at Albert 

René, hvis virksomhed er beliggende i Frankrig, har haft anledning til at reagere tid-

ligere end sket', lød det i dommen. 

I retten endte det i et skænderi mellem [Klager]s advokat og John Kahlke fra advo-

katfirmaet Koch/Christensen, der repræsenterede Albert René. 

Kahlke beskyldte eksempelvis [Klager] for at have en dårlig forretningsmoral. 

- Han overtræder bevidst fødevarelovningen og tager bare de bøder, der kommer, 

lød beskyldningen, hvorefter [Klager]s advokat Gitte Løvgren Larsen straks replice-

rede, at hun mente, at der var tale om injurier og usandheder. 

Men Kahlke fortsatte. Han harcelerede over [Klager]s alkoholudskænkning, herun-

der over Obelix' drukarrangement, J-dag, som afholdes den dag, hvor årets julebryg 

lanceres. 

'Skrækkeligt ritual' 

- Det er tale om et skrækkeligt ritual, hvor skoleelever skal drikke sig i hegnet på en 

bestemt dag i november, sagde Kahlke. 

Men så viste Gitte Løvgren Larsen dokumentation for, at der i den parisiske forly-

stelsespark Parc Astérix, som er ejet af det krænkede forlag, søreme også serveres øl 

- uden at dette strider med forlagets alkoholpolitik. 

Men lige lidt hjalp det. 

Landsretten stadfæstede Sø- og Handelsrettens dom. Betal 600.000 kr. plus sags-

omkostninger. Det er penge, som [Klager] har. I hans selskab er der nemlig hele 5,8 

mio. kr. i egenkapital. 



 

 
  9 

 

 

Læs dombogen fra Østre Landsret her [Ordet ”her” udgør et link til Østre Landsrets 

dom af 29. juni 2018 i sagerne 1) Foreningen Amagerinvestorer mod Finansiel Stabi-

litet A/S og Finanstilsynet, 2) Finansiel Stabilitet A/S mod Amagerbanken Aktiesel-

skab under konkurs og 3) Amagerbanken Aktieselskab under konkurs mod Finans-

tilsynet. Pressenævnet formoder, at der skulle have været indsat et link til Østre 

Landsrets dom af 1. oktober 2018 i ankesagen [Klagers investeringsselskab] mod Les 

Editions Albert René S.A.R.L., Pressenævnet]  

[Klager] havde, inden der faldt dom, sagt, at hvis han tabte, ville han skulle bruge 

yderligere 300.000 kr. på udskiftning af parasoller og interiør - samt bruge et 

ukendt beløb på at indarbejde et nyt navn. 

[…] 

Caféen har nu af Fødevarestyrelsen fået en elitesmiley for god hygiejne. Caféen har 

oplyst, at den mener, at den kritik, som fødevaremyndighederne i sin tid gav, sva-

rede til, hvad der var sædvanligt i branchen. [Klager] ønsker ikke at udtale sig til 

denne artikel.” 

 

 

[Klager] klagede den 2. december 2018 til Ekstra Bladet over artiklen. Ekstra Bladet afviste 

klagen den 13. december 2018. [Klager]s klage over Ekstra Bladets afslag er modtaget i Pres-

senævnet den 3. februar 2019.  

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter  

God presseskik  

Fornyet omtale af tidligere sag  

[Klager] har anført, at den påklagede artikel i høj grad refererer til artiklen ”FRANSKMÆND 

CHOKEREDE: Vil lukke en af Danmarks værste caféer” / ”Franskmænd vil lukke en af Dan-

marks værste caféer”, der blev bragt af Ekstra Bladet den 12. januar 2017. Det drejer sig om 

oplysninger, som Pressenævnet i nævnets kendelse af 3. august 2017 i sag nr. 17-70-01129, 

[Klager] mod Ekstra Bladet, betegnede som belastende for virksomhedens omdømme, og 

Ekstra Bladet har dermed tilsidesat den kritik, Pressenævnet gav udtryk for, ved igen at 

bringe oplysningerne.  

 

Læsere af den påklagede artikel kan ikke få andet indtryk end, at [Klager]s café fortsat har så 

uhumske forhold, som det ses på billedet af et beskidt kældergulv, som ligeledes fremgik af 

den oprindelige artikel. Hertil kommer, at underoverskrifterne i den påklagede artikel er de 

samme som i artiklen fra 2017, eksempelvis ”Brodne kar”, ”Drukfester” og ”Stiv penis”. Der-

med må læseren antage, at [Klager]s café betragtes som et broddent kar af Fødevarestyrelsen, 

og at der er tale om et i alle henseender uhumsk sted. Det står i kontrast til, at Ekstra Bladet i 

artiklen undlader at nævne, at caféen i to år har haft en ”elite-smiley”, hvilket bringer den op i 

en kategori, hvor den påklagede artikel godt kunne have haft det indhold, at den omhandlede 

en af Danmarks bedste caféer.  

 

 



 

 
  10 

 

 

Korrekt information og forelæggelse  

Ekstra Bladet har i artiklen bragt fem beskrivelser, betegnelser og udsagn, som intet har med 

caféens virkelighed at gøre, men som alene kan være udsprunget af Ekstra Bladets og journa-

listens ønske om at stille virksomheden i det værst tænkelige lys. I den forbindelse har [Kla-

ger] påpeget, at journalisten i artiklen i høj grad har været inspireret af de procedurebemærk-

ninger, det franske forlags advokat fremkom med under den omtalte retssag. Det burde være 

journalisten bekendt, at der under proceduren i retssager er en meget høj grad af ytringsfri-

hed, når det gælder sådanne bemærkninger. Bemærkningerne har et ofte noget tvivlsomt for-

hold til sandheden og må ses som et forsøg på at farve den opfattelse, som advokatens klient 

har dannet sig af sin modpart. Således har end ikke forlaget selv, som ejer rettighederne til 

Asterix og Obelix, haft den opfattelse, at Obelix’ fantasiverden er befolket af kost- og drikke-

vareforagtende personer. Denne idé er imidlertid adopteret af journalisten, som i nedenstå-

ende fem udsagn forsøger at slå caféen i hartkorn med de allerværste beværtninger i Køben-

havn for derved at give caféen et så dårligt skudsmål, at dens omdømme vil blive så belastet, 

at det vil gå ud over caféens omsætning.  

 

  

1) Udsagn vedrørende tobakssalg og tilbud på hård alkohol  

Det er ikke korrekt, at det tidligere Café Obelix har haft særlige tilbud på tobak, ligesom ca-

féen aldrig har haft knaldtilbud på hård alkohol. Oplysningerne kan ikke, som anført af Eks-

tra Bladet, betegnes om værende Ekstra Bladets value-judgments. Hvis Ekstra Bladet ønsker 

at bringe sådanne oplysninger, må Ekstra Bladet bevise, at der i usædvanlig grad har været 

udskænkning af hård alkohol i aften- og nattetimerne. Ellers er der tale om en ærekrænkende 

bemærkning, som vil skade [Klager]s virksomhed i betydelig grad, og som vil være retsstridig 

at fremsætte mod bedre vidende.  

 

På samme måde er det ikke korrekt, at der på caféen skulle være særlige arrangementer i for-

bindelse med den dag, hvor der kommer juleøl på gaden. Caféen har med hensyn til de sær-

lige ”mærkedage”, bryggerierne har sat i værk med udskænkning af øl op til store højtider (P-

dag og J-dag) haft en helt upåfaldende deltagelse. Artiklens omtale, set i sammenhæng med 

underoverskriften ”Skrækkeligt Ritual”, er imidlertid med til at give læseren indtryk af, at ca-

féen deltager i uhyrligheder i forbindelse med denne tradition. At Ekstra Bladet i forbindelse 

med omtalen ”gemmer sig” bag en advokats udtalelse i en procedure ændrer ikke herpå, da 

procedurebemærkningen ikke behøver at have noget forhold til sandheden. 

 

2) Udsagn vedrørende drukfester  

Det er endvidere ikke korrekt, at det tidligere Café Obelix har lagt navn til mere eller mindre 

ustyrlige drukfester til kl. fem lørdag og søndag morgen.  

 

Caféen har aldrig stået for særlige fester af denne karakter. Stedet er kendt for at være meget 

roligt, også i aften- og nattetimerne, da der er tæt privat beboelse i caféens umiddelbare nær-

hed. Der har ikke været naboklager, og der har ikke været politibesøg eller andet, der kunne 

tyde på, at caféen under sin tilladte sene åbningstid gør andet og mere end at servere for det 

ofte meget stille og rolige publikum, der kommer på caféen i disse perioder. Heller ikke i 



 

 
  11 

 

 

dette tilfælde kan der være tale om en value-judgment fra Ekstra Bladets side. En sådan kræ-

ver, at Ekstra Bladet har haft et grundlag for at kunne vurdere den beskrevne situation, hvil-

ket avisen ikke har haft.  

 

Endvidere kan Ekstra Bladet ikke tillade sig at henvise til, at det franske forlag under retssa-

gen forsøgte at stille udskænkning af alkohol over for Obelix-verdenens ædruelighed. Dette 

standpunkt blev bestridt, og det havde ikke indflydelse på domsresultatet. Udsagnets formu-

lering giver imidlertid læseren et indtryk af, at det virkelig forholder sig på caféen som be-

skrevet, hvilket på et helt forkert grundlag kan være med til at skade caféens omdømme.  

 

3) Udsagn vedrørende billede med seksuelt indhold  

Det oplyses i artiklen, at der på caféen skulle være et maleri af en bautastenhugger med erige-

ret lem.  

 

Ekstra Bladet fremdrager dermed en flere år gammel episode, hvor en kunde i caféen havde 

fjernet ét af skilderierne og i stedet anbragt et skilderi med et vist erotisk indhold. Dette blev 

fjernet, så snart én af tjenerne opdagede dette.   

 

Der er i artiklen vist to fotografier af udsmykningen i caféen, hvorfor læseren ikke kan undgå 

at tro, at der fortsat er erotiske og anstødelige scener på væggene. Hvorfor ellers bringe de 

pågældende fotografier, som igen fremstiller caféen i det mest uheldige lys. 

 

4) Udsagn om, at caféen er homo-venlig  

Ovenstående udsagn om fjernelsen af skilderiet efterfølges af endnu et kritisabelt udsagn om, 

at LGBT-miljøet skulle have været kede af, at skilderiet blev fjernet fra, hvad der i artiklen be-

tegnes som den ”homo-venlige café”.  

 

Udsagnet kan dårligt opfattes som positivt. [Klager] har ingen indflydelse på, hvordan LGBT-

miljøet ser på hans udsmykning af caféen. Udsagnet giver imidlertid indtryk af, at caféen sær-

ligt henvender sig til et homoseksuelt klientel. [Klager] har ikke noget imod de personer, der 

vedkender sig at være homoseksuelle, men ud over en traditionel annonce i bladet ”Out & 

About”, foretager caféen ingen særlig markedsføring over for dette klientel, der udgør en me-

get lille del af caféens gæster.  

 

Udsagnet ”homo-venlig café” sætter [Klager]s café i bås med de caféer, der i indre by i Køben-

havn særligt henvender sig til homoseksuelle. Dette kan afholde personer af anden observans 

at komme på disse caféer, og det ønsker [Klager] – som langt de fleste andre caféejere – ikke 

bliver tilfældet.  

 

5) Udsagn vedrørende retssagen  

I den sidste del af artiklen er subjektive og farvede bemærkninger, som [Klager]s modparts 

advokat fremkom med under retssagen, anvendt til at tilsværte caféen og skade dens om-

dømme på et forkert grundlag.  

 



 

 
  12 

 

 

Med udgangspunkt i advokatens procedurebemærkninger under retssagen forsøger Ekstra 

Bladets journalist endnu engang at omtale caféen som et druksted af værste skuffe stillet over 

for tegneseriens dydige univers. Som anført ovenfor havde advokatens vinklede udsagn imid-

lertid ikke indflydelse på domsresultatet, hvorfor udsagnene i artiklen alene har til formål at 

skade caféen.  

 

 

Sletning – punkt B.8  

Med henvisning til ovenstående synspunkter har [Klager] anført, at artiklen indeholder ud-

sagn, som har skadet hans omdømme, og som dermed har haft negativ indflydelse på virk-

somhedens omsætning. På den baggrund har [Klager] anmodet om, at artiklen bliver slettet 

fra ekstrabladet.dk.  

 

 

2.2 Ekstra Bladets synspunkter  

God presseskik 

Ekstra Bladet har afvist, at den påklagede artikel er i strid med god presseskik.  

 

Hertil har Ekstra Bladet bemærket, at klagen i vidt omfang går ud på, at [Klager] ikke kun øn-

sker at diktere, hvad Ekstra Bladet skal skrive, men også hvordan det skal skrives, ligesom 

[Klager] i klagen har kommenteret artiklens opbygning og opsætning mv. Det er imidlertid 

fortsat således, at Ekstra Bladets artikler redigeres af Ekstra Bladets redaktion og ikke af kla-

ger.  

 

Fornyet omtale af tidligere sag  

Ekstra Bladet har herefter anført, at den påklagede artikel drejer sig om, at [Klager] (Café 

Obelix) har tabt en ankesag i Østre landsret vedrørende rettighederne til navnet ”Obelix” mv.  

 

Ekstra Bladet har tidligere omtalt sagen i en artikel af 12. januar 2017, ”FRANSKMÆND 

CHOKEREDE: Vil lukke en af Danmarks værste caféer” / ”Franskmænd vil lukke en af Dan-

marks værste caféer”. I artiklen omtalte Ekstra Bladet også, at [Klager] havde fået bøder mv. 

af Fødevarestyrelsen for manglende overholdelse af fødevarelovgivningens hygiejneregler 

mv.  

 

Den nu påklagede artikel er således blot en opfølgning på den tidligere omtale af [Klager]s 

juridiske tvist med de franske rettighedshavere og Fødevarestyrelsens påtaler af klagers 

manglende overholdelse af fødevarelovgivningen. Det er ikke korrekt, som anført af [Klager] 

under klagesagen, at den påklagede artikel ”i høj grad” refererer til Ekstra Bladets tidligere 

artikel fra januar 2017. Den påklagede artikel handler om Østre Landsrets nylige dom i anke-

sagen vedrørende rettighederne til navnet ”Obelix”.  

 

Det er endvidere ikke korrekt, at den påklagede artikel gengiver oplysninger fra artiklen fra 

januar 2017, som Pressenævnet i sin kendelse betegnede som belastende for virksomhedens 

omdømme.  

 



 

 
  13 

 

 

Den tidligere kendelse fra Pressenævnet af 3. august 2017 vedrører artiklen af 12. januar 2017 

og har intet med den nu indgivne klage eller den påklagede artikel af 11. november 2018 at 

gøre.  

 

Pressenævnet fandt i sin kendelse af 3. august 2017, at udtrykket ”en af Danmarks værste ca-

féer” i artiklen af 12. januar 2017 fremstod som Ekstra Bladets vurdering af klagers café, og 

nævnet konstaterede, at ”på baggrund af de mange omtalte anmærkninger i rapporten fra 

Fødevarestyrelsen, udtaler Pressenævnet ikke kritik af denne del af overskriften.”  

 

Som det i øvrigt fremgår af Pressenævnets tidligere kendelse, har Pressenævnet i kendelsen 

udelukkende taget stilling til to forhold, nemlig overskriften ”Franskmænd chokeret: Vil 

lukke en af Danmarks værste caféer” og det forhold, at [Klager]s kommentar til nogle be-

skyldninger fra tidligere medarbejdere i Fagbladet 3F ikke var blevet bragt i avisudgaven af 

Ekstra Bladet, men kun i netartiklen. Pressenævnet forholdte sig ikke til de klagepunkter, 

som [Klager] nu henviser til, idet Pressenævnets tidligere kendelse konkret var begrænset til 

at angå de førnævnte to punkter. Det er derfor ikke korrekt, når [Klager] under nærværende 

klagesag har forsøgt at bibringe det indtryk, at Pressenævnet tidligere skulle have forhold sig 

til de forhold, som han nu klager over.  

 

Det nævnes i den påklagede artikel korrekt, at Café Obelix (nu [Caféens nuværende navn]) 

tidligere har haft problemer med at overholde fødevarelovgivningens hygiejneregler. Føl-

gende fremgår samtidig af artiklen:  

 

”Caféen har nu af Fødevarestyrelsen fået en elitesmiley for god hygiejne. Caféen har 

oplyst, at den mener, at den kritik, som fødevaremyndighederne i sin tid gav, sva-

rede til, hvad der var sædvanligt i branchen.”  

 

Ekstra Bladet følger således op på den tidligere omtalte kritik fra Fødevarestyrelsen, og oply-

ser læserne om, at klager nu har fået styr på overholdelsen af gældende hygiejneregler, og at 

[Klager] nu har fået en elite-smiley af Fødevarestyrelsen. Omtalen heraf kan naturligvis ikke 

meningsfuldt ske uden at referere til den alvorlige kritik og de alvorlige påtaler, som [Klager] 

tidligere havde modtaget fra Fødevarestyrelsen.  

 

Det er således helt naturligt, at Ekstra Bladet oplyser, at klager nu har fået rettet op på de for-

hold, som tidligere havde givet anledning til bøder og anmærkninger, og at klager nu har fået 

en elite-smiley.  

 

Korrekt information og forelæggelse  

Ekstra Bladet har anført, at [Klager] tilsyneladende ikke bryder sig om den kritik af hans 

virksomhed, som de franske rettighedshaveres advokat fremførte i Østre Landsret. Hertil har 

Ekstra Bladet bemærket, at medierne i forbindelse med retsreportage ikke kun er berettigede, 

men forpligtede til at gengive, hvad der sker i retten. Ekstra Bladet er – naturligvis – herun-

der berettiget til at citere og gengive parternes synspunkter under retssagen.  

 

Til [Klager]s fem, konkrete klagepunkter har Ekstra Bladet nærmere anført følgende:  



 

 
  14 

 

 

 

Ad 1) Udsagn vedrørende tobakssalg og tilbud på hård alkohol 

Ekstra Bladet angiver ikke i artiklen, som anført af [Klager], at han har haft særlige tilbud på 

tobak.  

 

Af artiklen fremgår således følgende:  

 

”Men det var nu caféens tobakssalg og knaldtilbud på hård alkohol i aften- og natte-

timer, som fik nærværende avis til at undre sig og henvende sig til den formodede 

franchisegiver.”  

 

Det fremgår ikke af [Klager]s klage, om han benægter nogensinde at have haft tilbud på alko-

holiske drikkevarer, men under alle omstændigheder er der tale om Ekstra Bladets beretti-

gede vurdering (value judgment) af [Klager]s priser på drikkevarer med alkohol.  

 

Det er endvidere ikke korrekt, som anført af [Klager], at det i artiklen nævnes, at der skulle 

være særlige arrangementer på caféen i forbindelse med den dag, hvor der kommer juleøl på 

gaden (”J-dag”).  

 

Derimod har Ekstra Bladet i forbindelse med retsreportagen om retssagen mod det franske 

forlag refereret, at forlagets advokat i retten kritiserede [Klager]s alkoholudskænkning, her-

under på J-dagen. Der er således, hvilket klart fremgår af artiklen, blot tale om, at Ekstra Bla-

det har refereret, hvad forlagets advokat tilkendegav herom under retssagen.  

 

I øvrigt er markeringen af ”J-dag” en sædvanlig årlig begivenhed for alle caféer og værtshuse 

mv.  

 

Ad 2) Udsagn vedrørende drukfester 

Artiklens omtale af ”mere eller mindre ustyrlige drukfester til kl. 05.00 lørdag og søndag 

morgen” skal læses i sin rette kontekst.  

 

Af artiklen fremgår følgende:  

 

”Som de fleste andre udbydere af børneunderholdning har Albert René nemlig må-

deholdne principper for salg af rusmidler.  

Lagde navn til drukfest  

Så hvordan kunne det finde sted, at Obelix lagde navn til den mere eller mindre 

ustyrlige drukfest, som afholdes på den københavnske café til kl. fem lørdag og søn-

dag morgen.?” 

 

Udsagnet skal således ses i lyset af, at Ekstra Bladet omtaler tvisten med det franske forlag, 

og at selve kombinationen af varemærket Obelix og udskænkning af alkohol var et tema un-

der retssagen.  

 



 

 
  15 

 

 

[Klager] har ”5-bevilling” lørdag og søndag. Det påklagede udsagn er en fuldstændig beretti-

get vurdering fra Ekstra Bladets journalist (value judgment), og [Klager]s kritik heraf afvises 

af Ekstra Bladet.  

 

Ad 3) Udsagn vedrørende billede med seksuelt indhold  

Det er et faktum, at det franske forlag under retssagen blandt andet var pikeret over, at Obe-

lix blev portrætteret ”med et erigeret lem i en eksplicit seksuel situation”. Det fremgår af ar-

tiklen, at [Klager] fjernede maleriet, hvilket er i overensstemmelse med [Klager]s egne oplys-

ninger.  

 

Ekstra Bladet hævder ikke, som anført af [Klager] under klagesagen, at de to i artiklen viste 

billeder fra caféen viser det omtvistede billede, som jo netop var blevet fjernet.  

 

Ad 4) Udsagn om, at caféen er homo-venlig 

Ekstra Bladet har henvist til artiklen ”Dansk LGBTQ-venlig café tvunget til navneskift”, som 

blev bragt i LGBT-mediet ”Out & About” den 13. december 2017.  

 

Udover, at ”Out & About” omtaler caféen som en LGBTQ-venlig café, fremgår det af artiklen, 

at ”Café Obelix i en årrække har annonceret fast i Out & Abouts magasin, som findes i ca-

féen, ligesom caféen er at finde i Copenhagen Gay Guide som LGBTQ-venlig café med ho-

moseksuel ejer.”  

 

Om det omtvistede billede af et ”erigeret lem i en eksplicit seksuel situation” anføres det i ar-

tiklen, at: ”Billedet hænger – desværre – ikke længere på caféen.”.  

 

Ekstra Bladet har endvidere henvist til, at en Google-søgning på Café Obelix viser, at caféen 

medtages i guides til barer, som homoseksuelle og LGBT-personer henvises til.  

 

Ekstra Bladet finder det beklageligt, at [Klager] har anført i klagen, at betegnelsen ”homo-

venlig” dårligt kan opfattes som positivt – en opfattelse, som må stå for [Klager]s egen reg-

ning.  

 

Ad 5) Udsagn vedrørende retssagen 

Ekstra Bladet har omtalt retssagen og refereret fra denne. At [Klager] ikke er tilfreds med 

Ekstra Bladets omtale berettiger ikke til nogen kritik af artiklen.  

 

 

Sletning – punkt B.8  

Ekstra Bladet har afvist at slette artiklen fra ekstrabladet.dk og bemærket, at Pressenævnet 

ikke har hjemmel til, som anmodet af [Klager], at tilpligte Ekstra Bladet at slette artiklen.  

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jesper Rothe, Inger Bach, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen.  



 

 
  16 

 

 

 

 

Pressenævnet bemærker, at det følger af medieansvarslovens § 43, at Pressenævnet træffer 

afgørelse i sager om, hvorvidt der er sket offentliggørelse i strid med god presseskik, jf. § 34, 

og hvorvidt et massemedie efter reglerne i lovens kapitel 6 er forpligtet til at offentliggøre et 

genmæle.  

 

Spørgsmål om, hvorvidt der er sket en overtrædelse af straffelovens bestemmelser om ære-

krænkelser, hører under domstolene og falder uden for nævnets kompetence.  

 

 

God presseskik 

Fornyet omtale af tidligere sag  

[Klager] har klaget over, at Ekstra Bladet i artiklen har bragt oplysninger, som ligeledes frem-

gik af Ekstra Bladets artikel af 12. januar 2017, ”FRANSKMÆND CHOKEREDE: Vil lukke en 

af Danmarks værste caféer” / ”Franskmænd vil lukke en af Danmarks værste caféer”, og 

som Pressenævnet ved kendelse af 3. august 2017 betegnede som værende belastende for 

[Klager] og hans virksomhed.  

 

Hertil har [Klager] anført, at den påklagede artikel efterlader det indtryk, at caféen fortsat 

modtager kritik fra Fødevarestyrelsen.  

 

Det følger af medieansvarslovens § 34, stk. 1, at massemediernes indhold og handlemåde skal 

være i overensstemmelse med god presseskik.  

 

Pressenævnet bemærker generelt, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige 

princip om redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at be-

slutte, hvad man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktø-

rens redigeringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre forekom-

mer centrale, ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge materiale og kilder, så 

længe det samlede indtryk giver et retvisende billede. 

 

Af Ekstra Bladets artikel af 12. januar 2017, ”FRANSKMÆND CHOKEREDE: Vil lukke en af 

Danmarks værste caféer” / ”Franskmænd vil lukke en af Danmarks værste caféer” fremgik 

blandt andet:  

 

”Den gamle danske Café Obelix er under angreb fra de franske ejere af tegneserien 

Asterix & Obelix. 

[…] 

Et broddent kar 

Ekstra Bladets Maddetektiv har fået aktindsigt i dusinvis af kritiske tilsynsrapporter 

og billeder fra Fødevarestyrelsen. 

De afslører, at dårligt uddannet personale i det beskidte køkken ofte har undladt at 

vaske hænder - og at kød og andre madvarer har ofte har været for gammelt og på 

vej til at rådne i det alt for varme og overfyldte køleskab. 



 

 
  17 

 

 

- Café Obelix er på vores liste over broddent kar, som vi ganske ofte besøger med to 

tilsynsførende i stedet én. 

Vi har uddelt mange bøder, fordi virksomheden ikke har rettet op på problematiske 

forhold, som vi tidligere havde indskærpet. Men det har ikke været nok til, at vi har 

haft lovhjemmel til at kunne lukke virksomheden, siger [Sektionslederen], sektions-

leder i Fødevarestyrelsen. 

[…]” 

 

Artiklen var ledsaget af et billede af et beskidt gulv, som havde følgende billedtekst: ”Møgbe-

skidt. Her dokumenterede Fødevarestyrelsen, at der lå kødrester i et hjørne på et fedtet og 

møgbeskidt køkkengulv. FOTO: FØDEVARESTYRELSEN.”.  

 

Det fremgår af Pressenævnets kendelse af 3. august 2017, som vedrører Ekstra Bladets artikel 

af 12. januar 2017, at nævnet udtalte kritik af, at artiklens overskrift gav indtryk af, at Fødeva-

restyrelsen og det franske forlag, der har rettighederne til Asterix & Obelix-universet, øn-

skede caféen lukket, hvilket ikke var korrekt.  

 

I relation til [Klager]s anmodning om at få artiklen slettet fra ekstrabladet.dk konstaterede 

Pressenævnet, at artiklen indeholdt oplysninger, som var belastende for hans cafés om-

dømme. Nævnet fandt dog samtidig, at oplysningerne ikke var af en så belastende karakter, 

at der var grundlag for at udtale kritik af Ekstra Bladet for at have afvist at slette artiklen. 

 

Den påklagede artikel af 11. november 2018, ”Kendt café taber navne-strid: Det hedder den 

nu”, indledes som følger:  

 

”Bøder fra Fødevarekontrollen og kritik fra skuffede kunder og fra forhenværende 

ansatte. 

Det var årsag til, at Ekstra Bladet i slutningen af 2016 satte sig for at beskrive forhol-

dene på dengang 25 år gamle Café Obelix på [Bynavn] Torv i København. 

Broddent kar 

Stedet har hver weekend i årevis haft succes med at udbyde billig brunch-buffet, 

men Fødevarestyrelsen var ikke imponeret. 

- Café Obelix er på vores liste over brodne kar, som vi ganske ofte besøger med to til-

synsførende i stedet for én. Vi har uddelt mange bøder, fordi virksomheden ikke har 

rettet op på problematiske forhold, sagde en chef i Fødevarestyrelsen i artiklen, som 

udkom i januar i fjor.” 

 

I artiklen er der her indsat samme billede af et beskidt gulv, som fremgik af artiklen fra ja-

nuar 2017. Billedet er i den påklagede artikel ledsaget af billedteksten ”Her dokumenterede 

Fødevarestyrelsen for år tilbage, at der lå kødrester i et hjørne på et fedtet og møgbeskidt 

køkkengulv. Foto: Fødevarestyrelsen”.  

 

Sidst i artiklen fremgår følgende oplysning:  

 



 

 
  18 

 

 

”Caféen har nu af Fødevarestyrelsen fået en elitesmiley for god hygiejne. Caféen har 

oplyst, at den mener, at den kritik, som fødevaremyndighederne i sin tid gav, sva-

rede til, hvad der var sædvanligt i branchen.” 

 

Pressenævnet finder, at det ligger inden for redaktørens redigeringsret, at Ekstra Bladet i den 

påklagede artikel, som primært omhandler den på offentliggørelsestidspunktet netop afslut-

tede retssag mellem forlaget Albert René og Café Obelix, har valgt at omtale den kritik, som 

caféen tidligere har modtaget fra Fødevarestyrelsen.  

 

Således finder nævnet, at det klart fremgår af artiklen, at omtalen af Fødevarestyrelsens kri-

tik af Café Obelix angår forholdene omkring januar 2017, hvor den tidligere artikel blev of-

fentliggjort, og ikke forholdene på offentliggørelsestidspunktet for den nu påklagede artikel i 

november 2018. Samtidig fremgår det af den nu påklagede artikel, at caféen af Fødevaresty-

relsen har fået en elite-smiley for god hygiejne, og at de af Fødevarestyrelsen tidligere kritise-

rede forhold derved er bragt i orden.  

 

Uanset, at Pressenævnet i sin kendelse af 3. august 2017 fandt, at Ekstra Bladets artikel fra 

januar 2017 indeholdt oplysninger, som var belastende for [Klager]s cafés omdømme, fandt 

nævnet, som anført ovenfor, ikke, at der var grundlag for at kritisere Ekstra Bladet for ikke at 

have slettet artiklen. Artiklen er også fortsat tilgængelig på ekstrabladet.dk, nu under over-

skriften ”En af Danmarks værste caféer i navnestrid med fransk forlag”.  

 

På baggrund af ovenstående finder Pressenævnet herefter ikke anledning til at udtale kritik af 

Ekstra Bladet for i den påklagede artikel at have omtalt forhold, som ligeledes blev omtalt i 

Ekstra Bladets artikel af 12. januar 2017, der fortsat er tilgængelig på ekstrabladet.dk. Nævnet 

udtaler ikke kritik.   

 

 

Korrekt information og forelæggelse  

[Klager] har klaget over, at Ekstra Bladet i artiklen har bragt ukorrekte og økonomisk skade-

lige oplysninger om hans café, som har haft som formål at fremstille caféen som et ”druksted 

af værste skuffe”.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 

der gives eller gengives, er korrekte. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og 

hvad der er kommentarer, jf. punkt A.1 og A.5.  

  

[Klager] har klaget over fem udsagn i artiklen.  

 

Ad 1) Udsagn vedrørende tobakssalg og tilbud på hård alkohol og 2) Udsagn vedrørende 

drukfester 

[Klager] har klaget over, at det ukorrekt fremgår af artiklen, at Café Obelix har haft særlige 

tilbud på tobak og knaldtilbud på hård alkohol, samt at det tidligere Café Obelix har lagt navn 

til mere eller mindre ustyrlige drukfester til kl. fem lørdag og søndag morgen.  



 

 
  19 

 

 

 

Udsagnene fremgår i artiklen i følgende sammenhæng:  

 

”[…] 

Men det var nu caféens tobakssalg og knaldtilbud på hård alkohol i aften- og natteti-

mer, som fik nærværende avis til at undre sig og henvende sig til den formodede 

franchisegiver, det franske forlag Les Éditions Albert René, som ejer alle rettighe-

derne til Asterix og Obelix. 

Som de fleste andre udbydere af børneunderholdning har Albert René nemlig måde-

holdne principper for salg af rusmidler. 

Lagde navn til drukfest 

Så hvordan kunne det finde sted, at Obelix lagde navn til den mere eller mindre 

ustyrlige drukfest, som afholdes på den københavnske café til kl. fem lørdag og søn-

dag morgen?” 

 

Pressenævnet bemærker, at artiklen, for så vidt angår tobak, alene indeholder en oplysning 

om, at dette sælges eller blev solgt på caféen. Det er under Pressenævnssagen ikke bestridt af 

[Klager], at der sælges tobak på caféen. Nævnet udtaler herefter ikke kritik af Ekstra Bladet 

for at bringe denne oplysning i artiklen.  

 

Uanset, at det faktiske grundlag for at anvende udsagnene ”knaldtilbud på hård alkohol” og 

”mere eller mindre ustyrlige drukfest” kunne være blevet fremhævet tydeligere i artiklen, fin-

der Pressenævnet, at det fremgår tilstrækkeligt klart, at udsagnene er udtryk for Ekstra Bla-

dets subjektive vurdering af caféens alkoholpriser sammenholdt med caféens åbningstider. 

Hertil bemærkes, at det fremgår af artiklen, at udsagnene angår forholdene på caféen på tids-

punktet for Ekstra Bladets henvendelse til det franske forlag, som ligger flere år tilbage. Næv-

net udtaler herefter ikke kritik af Ekstra Bladet for at have bragt udsagnene. 

 

[Klager] har også klaget over, at det fremgår af artiklen, at der på caféen skulle være særlige 

arrangementer i forbindelse med den årlige, såkaldte ”J-dag”.  

 

I artiklen fremgår følgende:  

 

” I retten endte det i et skænderi mellem [Klager]s advokat og John Kahlke fra advo-

katfirmaet Koch/Christensen, der repræsenterede Albert René. 

[…] 

Men Kahlke fortsatte. Han harcelerede over [Klager]s alkoholudskænkning, herun-

der over Obelix' drukarrangement, J-dag, som afholdes den dag, hvor årets julebryg 

lanceres. 

'Skrækkeligt ritual' 

- Det er tale om et skrækkeligt ritual, hvor skoleelever skal drikke sig i hegnet på en 

bestemt dag i november, sagde Kahlke.” 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at kritik bør udvises over for nyhedskil-

derne, i særdeleshed når disses udsagn kan være farvet af personlig interesse, jf. punkt A.2. 



 

 
  20 

 

 

Det følger videre, at de under A anførte almindelige presseetiske regler også gælder for rets-

reportagen. Retsreportagen bør være objektiv. På ethvert stadium af sagernes forberedelse og 

ved behandlingen i retten bør journalisten tilstræbe en kvalitativ ligelig gengivelse af parter-

nes synspunkter, jf. punkt C.1 og C.3.  

 

Pressenævnet finder, at det fremgår tilstrækkelig klart, at artiklens udsagn vedrørende café-

ens afholdelse af ”J-dage” stammer fra advokat John Kahlkes bemærkninger under den om-

talte retssag. Det fremgår dermed klart af artiklen, at udsagnet kan være farvet af forlaget Al-

bert Renés interesser under retssagen mod [Klager].  

 

Pressenævnet udtaler ikke kritik af Ekstra Bladet for at bringe udsagnet.  

 

Ad 3) Udsagn vedrørende billede med seksuelt indhold  

[Klager] har klaget over, at det i artiklen fremstår som om, der hænger billeder med anstøde-

ligt indhold på væggene i caféen.  

 

Af artiklen fremgår følgende:  

 

”Advokatfirmaet bad en af sine unge medarbejdere besøge stedet, hvor han under 

dække af cafékunde diskret affotograferede de noget amatøragtigt udførte Asterix- 

og Obelix-tegninger, som var at finde overalt på interiør og eksteriør. 

Stiv penis 

Billederne blev sendt til Frankrig, hvor det, som særligt stødte de pæne intellektuelle 

forlæggere i Paris, var at se et maleri af deres elskede værk, den store bautasten-hug-

ger, portrætteret 'med erigeret lem i en eksplicit seksuel situation', som det hed i for-

melle termer. 

At Obelix blev vist med stiv penis, opfattede man som aldeles anstødeligt, så ejeren 

af den homo-venlige café, [Klager], fjernede maleriet til beklagelse for LGBT-mediet 

Out & About.” 

 

Af artiklen fremgår endvidere to billeder af en væg, som er udsmykket med henholdsvis væg-

malerier fra Asterix & Obelix-universet og mindre, indrammede billeder af tegneserieudklip, 

som det i artiklen ikke er muligt at se detaljerne på. Det oplyses i billedtekst, at de indsatte 

billeder blev taget af advokatfirmaet Koch/Christensen under en medarbejder fra firmaets 

besøg på Café Obelix.  

 

Pressenævnet finder, at det klart fremgår af artiklen, at det omtalte, anstødelige billede ikke 

længere hænger i caféen. Nævnet finder herefter ikke grundlag for at udtale kritik af Ekstra 

Bladet for at have omtalt det konkrete billede eller for at have indsat billederne af caféens da-

værende vægudsmykning.  

 

Ad 4) Udsagn om, at caféen er homo-venlig 

[Klager] har klaget over, at hans café i artiklen bliver omtalt som ”homo-venlig”.  

 



 

 
  21 

 

 

Pressenævnet finder, at udsagnet fremstår som Ekstra Bladets vurdering, som har grundlag i 

de faktiske forhold. Således er der i artiklen i forlængelse af udsagnet ”[…] så ejeren af den 

homo-venlige café, [Klager], fjernede maleriet til beklagelse for LGBT-mediet Out & About” 

indsat et link til artiklen ”Dansk LGBTQ-venlig café tvunget til navneskift”, som blev bragt af 

LGBT-mediet Out & About på oaonline.dk den 13. december 2017.  

 

Pressenævnet udtaler herefter ikke kritik af Ekstra Bladet for at bringe udsagnet.  

 

Ad 5) Udsagn vedrørende retssagen 

[Klager] har klaget over, at Ekstra Bladet har fremstillet retssagen i Østre Landsret mellem 

Café Obelix og det franske forlag Albert René på en ukorrekt og for caféen og økonomisk ska-

delig måde.  

 

Hertil har [Klager] anført, at Ekstra Bladet har gentaget forlagets advokats forsøg på at stille 

det ”dydige tegneserieunivers” over for caféen, som omtales som et ”druksted af værste 

skuffe”. Dette til trods for, at Østre Landsret ikke lagde vægt på disse af forlagets bemærknin-

ger ved domsafsigelsen.  

 

Artiklen indeholder, foruden en reportage fra retssagen, oplysninger om forløbet, der ledte 

frem til forlagets sagsanlæg. Det fremgår således af artiklens indledning, at Ekstra Bladet i 

2016 rettede henvendelse til forlaget og bad dem forholde sig til, at Obelix-figuren blev an-

vendt på en café, som sælger spiritus, og som har åbent til kl. 5 om morgenen lørdag og søn-

dag. Det fremgår endvidere af artiklen, at Sø- og Handelsretten under retssagens behandling 

i første instans blandt andet fandt, at det var ”krænkende for ophavsmandens kunstneriske 

anseelse, at Obelix blev brugt i forbindelse med alkohol og en seksuel akt”.  

 

Som anført ovenfor finder Pressenævnet, at det fremgår tilstrækkeligt klart af artiklen, at ud-

sagnene vedrørende caféens afholdelse af ”J-dag” stammer fra advokat John Kahlkes be-

mærkninger under retssagen, og at disse var farvet af det franske forlags interesser i den for-

bindelse. Samtidig fremgår det, hvad [Klager]s advokat under retssagen anførte som modar-

gument hertil:  

 

”Men så viste Gitte Løvgren Larsen dokumentation for, at der i den parisiske forly-

stelsespark Parc Astérix, som er ejet af det krænkede forlag, søreme også serveres øl 

- uden at dette strider med forlagets alkoholpolitik.” 

 

På baggrund af ovenstående finder Pressenævnet herefter ikke grundlag for at udtale kritik af 

Ekstra Bladet for at have omtalt bemærkningerne fra Østre Landsretssagen, som angik Café 

Obelix’ salg af alkohol.  

 

 

Sletning – punkt B.8  

[Klager] har klaget over, at Ekstra Bladet har afvist at slette artiklen fra ekstrabladet.dk.  

 

 



 

 
  22 

 

 

Generelt om punkt B.8 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, som er offentliggjort i 

digitale medier, ofte vil være tilgængelige længe efter, at de er publiceret. Efter anmodning til 

mediet kan tilgængeligheden af sådanne tidligere offentliggjorte, følsomme eller private op-

lysninger hindres, i det omfang det er muligt og skønnes rimeligt, jf. punkt B.8.  

 

Medier kan afindeksere, dvs. ændre instruksen til søgemaskiner, så søgemaskiner ophører 

med at henvise til artiklen, anonymisere, dvs. ændre i artikelteksten så eksempelvis et per-

sonnavn anonymiseres, eller helt afpublicere en artikel, dvs. fjerne artiklen fra hjemmesiden. 

 

Det er nævnets opfattelse, at anvendelse af B.8 i de vejledende regler og muligheden for at 

meddele et medie kritik for ikke at imødekomme en anmodning om afindeksering, anonymi-

sering eller afpublicering som udgangspunkt kun bør anvendes, når der er tale om oplysnin-

ger, som er særligt belastende for den person, der er omtalt. 

 

 

Den konkrete sag 

Artiklen omtaler, at [Klager]s café af Østre Landsret er blevet dømt for at have misbrugt Obe-

lix-varemærket. I artiklen omtales ligeledes, at caféen tidligere har modtaget kritik for sin hy-

giejne af Fødevarestyrelsen.  

 

Oplysningerne i artiklen angår forhold til relation til klagers erhvervsmæssige virke, og oplys-

ningerne kan være belastende for virksomheden. Det er nævnets opfattelse, at der ikke er tale 

om private oplysninger eller oplysninger af en sådan karakter, at det i sig selv taler for slet-

ning. Det er desuden nævnets opfattelse, at omtalen fortsat kan anses for at have en vis al-

men interesse. Efter en samlet afvejning finder nævnet herefter, at der ikke er tungtvejende 

grunde, der taler for, at indholdet af artiklen er af en sådan karakter, at det skønnes rimeligt 

at hindre tilgængeligheden heraf.  

 

 


