
 

 

   

Kendelse 

afsagt den 10. september 2019  

 

 

Sag nr. 2019-80-0334 

 

[Klager] 

 

mod  

   

Ekstra Bladet  

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over, at Ekstra Bladet har afvist at anonymisere og afin-

deksere artiklen ”Landsret skærper straffe over selskabstømmere”, bragt den 19. december 

2001 på ekstrabladet.dk, idet han mener, at god presseskik derved er tilsidesat.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Ekstra Bladet bragte den 19. december 2001 på ekstrabladet.dk artiklen ”Landsret skærper 

straffe over selskabstømmere”. Af artiklen fremgår:  

 

”Østre Landsret valgte med dommen i en stor selskabstømmersag onsdag at skærpe 

straffen over en gruppe mænd, der har tømt en hel stribe firmaer for værdier.  

Det er den såkaldte Guldsag II fra Frederikssund, der onsdag fandt sin afslutning. 

Den 49-årige [Person A] blev straffet med fem års fængsel.  

Det var en skærpelse på et år i forhold til byrettens dom. Den 34-årige [Klager], der 

fik to års fængsel i byretten, fik en dom på tre et halvt års fængsel.  

Og den 47-årige [Person B] blev straffet med fængsel i to år. Landsretten skærpede 

dermed også hans dom, der i byretten lød på to års fængsel men med halvandet år 

gjort betinget.  

Som den sidste måtte den 60-årige [Person C] indkassere en straf på fængsel i to år 

og otte måneder, og det er en stadfæstelse i forhold dommen fra Retten i Frederiks-

sund.  

Den omfattende sag om tømning af en række selskaber stammer helt tilbage fra star-

ten af 1990erne. Men selv om der nu næsten er gået ni år, siden sagen begyndte, så 

er den lange sagsbehandlingstid ikke en overtrædelse af de tiltaltes menneskeret-

tighedskrav om at få deres sag behandlet inden for rimelig tid, slår dommerne fast.” 

 

 

Øvrige oplysninger  



 

 
  2 

 

 

[Klager] var den 22. oktober 2018 gæst i radioprogrammet ”24syvMorgen” på Radio24syv. 

Af udsendelsen, som fortsat er tilgængelig som podcast på Radio24syvs hjemmeside, 

24syv.dk, fremgår blandt andet:  

 

” [Tidskode: 31.07] 

Kvindelig studievært: Her til morgen dér kan vi fortælle, at én af de selskabstøm-

mere, der i 2001 blev dømt for økonomisk kriminalitet, nu underviser i entreprenør-

skab og forretningsmodeller på skolen Copenhagen Business Academy. [Klager], 

godmorgen.  

[Klager]: Godmorgen.  

Kvindelig studievært: Du er dømt for økonomisk kriminalitet, og du underviser nu 

på Copenhagen Business Academy. Og som jeg kan forstå, så det første gang, at du 

står frem og fortæller om at være dømt for økonomisk kriminalitet og så undervise.  

[Klager]: Det er korrekt.  

Kvindelig studievært: I begyndelsen af 1990’erne dér var du en del af de kendte sel-

skabstømmere, der svindlede ved at overtage virksomheder med det formål at 

trække penge ud af selskaberne i strid med loven […] 

[…] 

Kvindelig studievært: Du var så i fængsel 3 ½ år…  

[Klager]: Ja, det blev så halveret. 

Kvindelig studievært: Halveret, ja. Men du fik en dom på 3 ½ år, og du skrev dit 

speciale i økonomi i fængslet og kom ud og fik et job med det samme bagefter. 

[Klager]: Korrekt. 

Kvindelig studievært: Og nu er du underviser på det, der hedder Copenhagen Busi-

ness Academy, som tilbyder videregående uddannelser inden for erhverv og øko-

nomi. Hvordan kan du undervise dér, når du er dømt for økonomisk kriminalitet?  

[Klager]: Det kan jeg jo fordi, mine faglige kompetencer hænger sammen til at 

kunne undervise i det. Det, som jeg tror, det er vigtigt at få fastlagt i det her, i denne 

her forståelsesrække her, der er, at den brøde, jeg er dømt for, den ligger tilbage i 

starten af 90’erne. Efterfølgende får jeg en uddannelse og får nogle erhvervserfarin-

ger. Det er det, jeg ligesom er ansat på […] 

[…] 

Kvindelig studievært: Hvorfor står du så frem i dag og fortæller om det? 

[Klager]: Det er fordi, jeg bliver provokeret til at komme ind og fortælle, hvordan 

kan jeg overhovedet finde på at undervise. Og dér mener jeg, i sammenhæng med 

det, som CBS også har gjort, jamen det kan godt være, at man igennem livet gør 

nogle fejl. […] 

Kvindelig studievært: Du siger, du bliver provokeret. Hvad er det, du bliver provo-

keret af? 

[Klager]: Jamen, jeg bliver provokeret af, at min faglighed bliver sat sammen med 

det, at jeg en gang gjorde noget forkert, hvilket jeg vedstår. Og det, at man siger, at 

det så har indflydelse på den undervisning, jeg foretager. For det har ingen sammen-

hæng. Jeg ser i hvert fald ingen sammenhæng. 

[…] ” 

  



 

 
  3 

 

 

 

[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 18. marts 2019.  

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter  

Sletning, anonymisering og afindeksering – punkt B.8  

[Klager] har oplyst, at han som ungt menneske, et halvt år efter gymnasiet, blev ansat i et ad-

vokatfirma. Dette advokatfirma skulle siden vise sig at være et mindre pænt advokatfirma. 

Årsagen hertil var, at deres primære beskæftigelse var det, som senere blev kendt som sel-

skabstømning. Efter to år forlod [Klager] advokatfirmaet for at lave noget andet, og et halvt 

år herefter, i 1992, brød helvedet løs med det, som blev kendt som ”Guldsagen fra Skibby”. I 

2003, efter næsten 10 års retssag og endt afsoning, kunne [Klager] begynde at skabe sig en ny 

tilværelse.  

 

I dag – 30 år efter, at [Klager] begyndte som student i advokatfirmaet, 27 år efter, at sagen 

begyndte, og 16 år efter, at [Klager] blev en fri mand – hænger sagen dog fortsat ved. [Kla-

ger]s straffeattest er i dag ren, men netavisers artikler om sagen er årsag til, at [Klager] har 

oplevet en lang og ubrudt række af afslag på jobs, som han ved, at han er kvalificeret til. Når 

[Klager] fra tid til anden tager sig sammen og spørger ind til, hvorfor han end ikke blev invi-

teret til samtale, så er svaret det samme – artiklerne på nettet.  

 

[Klager] har derfor indbragt sagen for Pressenævnet, fordi sagens stadige omtale på nettet 

har store konsekvenser for ham. [Klager] har henvist til ordlyden af punkt B.8 i de presseeti-

ske regler, hvoraf det blandt andet fremgår, at mediet kan hindre tilgængeligheden af tidli-

gere offentliggjorte, følsomme eller private oplysninger i det omfang, det er muligt og skøn-

nes rimeligt. Idet [Klager] har bemærket, at Børsen og Jyllands-Posten har imødekommet 

hans anmodning, ønsker [Klager] Pressenævnets stillingtagen til, hvorvidt det er rimeligt, at 

[Klager] med Ekstra Bladets afslag for tid og evighed skal holdes fast i fortidens fejltagelser. 

 

Hertil har [Klager] bemærket, at vi basalt set straffer ud fra tre principper: hævn, rehabilite-

ring og af præventive årsager. I [Klager]s tilfælde valgte staten efterfølgende at halvere afso-

ningen, så han blev løsladt på halv tid. I de mere end 10 år straffeprocessen (efterforskning, 

retssag og afsoning) stod på, tog [Klager] en uddannelse og blev et andet samvittighedsfuldt 

menneske end den unge mand, som sad på et advokatkontor og ringede rundt. Alle tre prin-

cipper for straffen var blevet opfyldt, og efter få år generhvervede [Klager] en ren straffeattest 

og kunne principielt genindtræde i normalsamfundet på lige fod med alle andre.  

 

Uagtet dette, synes Ekstra Bladet, at der stadig er et behov for at fastholde [Klager] i rollen 

som kriminel. [Klager] har hertil bemærket, at han forstår, at sagen har offentlig interesse i 

forhold til straffens præventive formål. [Klager] har samtidig anført, at det er urimeligt, at 

Ekstra Bladet finder det nødvendigt, at artiklens præventive perspektiv også skal gælde [Kla-

ger]s navn, og at omverden dermed skal advares mod hans person. Mennesker begår fejl, og 

de fleste lærer af deres fejl. Siden hændelserne i 1989-1990 har [Klager] ikke begået noget 

strafbart, og han har hele sit voksenliv været vidende om, hvad der er rigtigt og forkert. Han 



 

 
  4 

 

 

har samtidig bidraget til samfundet, blandt andet ved de seneste år at undervise unge menne-

sker. [Klager] ønsker dog at bidrage mere til samfundet, hvilket umuliggøres af de ”advarsels-

skilte”, som visse medier har sat op. [Klager] forstår ikke, hvad dette gavner – med mindre 

motivet er hævn.  

 

Til støtte for sin anmodning har [Klager] henvist til, at Pressenævnet i en tidligere sag, i ken-

delse af 26. januar 2016 i sag nr. 15-70-00880, fandt det rimeligt, at klagerens navn skulle 

anonymiseres. Pressenævnet synes således at have taget ’tiden’ i betragtning i en tidligere af-

gørelse.  

 

Da artiklens navngivelse af [Klager] sætter en stopper blandt andet for hans karriere og følel-

sesmæssigt låser ham fast i en fortid, han gerne vil være fri af, har [Klager] anmodet om, at 

artiklen bliver anonymiseret og afindekseret. [Klager] er vidende om, at historien også er om-

talt i andre onlinemedier. Men en elefant kan kun sluges ved, at man tager et lille stykke ad 

gangen.  

 

 

2.2 Ekstra Bladets synspunkter  

Sletning, anonymisering og afindeksering – punkt B.8  

Ekstra Bladet har anført, at det fremgår af sagen, at [Klager] i december 2001 blev idømt 3 ½ 

års fængsel i en større selskabstømmersag, den såkaldte ”Guldsag II fra Frederikssund”.  

 

Sagen har været genstand for omfattende omtale i medierne. Ekstra Bladet har henvist til en 

udskrift fra Google vedrørende [Klager] og den omtalte sag. Det fremgår af søgningen, at en 

søgning på ”[Klager]” giver 138.000 søgeresultater. På den baggrund giver det i øvrigt heller 

ikke mening at anonymisere klagers navn i enkeltstående mediers artikler.  

 

Det fremgår af de presseetiske reglers punkt B.8, at et medie ”kan” hindre tilgængeligheden 

af tidligere offentliggjorte oplysninger ”i det omfang det er muligt og skønnes rimeligt”.  

 

Punktet blev indsat ved justeringen af de presseetiske regler i 2013. Det fremgår af reglens 

formulering, at det som udgangspunkt er overladt til pressens redaktionelle vurdering og 

skøn, hvorvidt en anmodning om sletning af en artikel skal imødekommes. Det har således 

været forudsat, at det som udgangspunkt er medierne selv, der administrerer spørgsmålet 

om, i hvilket omfang anmodninger om sletning mv. skal imødekommes – dog således, at me-

diets beslutning naturligvis kan indbringes for Pressenævnet.  

 

Ekstra Bladet har hertil anført, at pressen har vid adgang til at skønne over, hvorvidt anmod-

ninger om sletning mv. skal imødekommes.  

 

Af notat af 8. marts 2013 fra Dansk Journalistforbund og Danske Medier fremgår følgende:  

 

”Det er redaktørens beslutning, hvornår oplysninger bør fjernes, og det er da også 

vanskeligt at udforme klare regler herfor, idet det i mange tilfælde vil resultere i en 

uønsket og urimelig historieforfalskning.” 



 

 
  5 

 

 

 

Ekstra Bladet har foretaget en konkret vurdering af den foreliggende sag. Artiklen omtaler en 

sag, hvor klager er blevet idømt 3 ½ års fængsel for selskabstømning. Selskabstømmersa-

gerne har generelt haft stor bevågenhed i offentligheden, og selskabstømmersagerne har væ-

ret genstand for et omfattende og usædvanligt retsopgør med de personer, der var ansvarlige 

for selskabstømningerne. Politisk var der i sin tid også fokus på selskabstømmersagerne og 

det anførte retsopgør, både for så vidt angår straf og for så vidt angår gennemførelsen af om-

fattende erstatningssager for at få tilbageført midler til statskassen. Staten blev således påført 

et tab på flere milliarder.  

 

Artiklen, og det retsopgør som fandt sted, har haft og har fortsat betydelig offentlig og almen 

samfundsmæssig interesse.  

 

Det fremgår af sagen, at den omhandlede dom i straffesagen og Ekstra Bladets artikel er af 

ældre dato. Dette kan dog ikke tillægges betydning, når henses til sagens særlige karakter, jf. 

ovenfor, og alvor samt det forhold, at der er tale om en sag, hvor klager er blevet idømt en 

langvarig ubetinget fængselsstraf på 3 ½ år.  

 

I Ekstra Bladets vurdering af sagen er det også tillagt betydning, at [Klager] har deltaget i et 

interview om sagen på Radio24syv, som blev offentliggjort den 22. oktober 2018. Klager kan 

ikke deltage i et nyere interview om sagen samtidig med, at han anmoder medier om at blive 

anonymiseret.  

 

[Klager] har blandt andet begrundet sin klage med, at artiklen forhindrer ham i at blive ind-

kaldt til jobsamtaler. Hertil har Ekstra Bladet bemærket, at klager, som det også fremgår af 

indslaget på Radio24syv, arbejder på CPH Business, hvor han underviser studerende. Dette 

bestyrker kun, at tidligere artikler om klagers straffesag – som vedrører kriminalitet i er-

hvervsforhold – ikke skal slettes og fortsat har offentlig interesse.  

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jesper Rothe, Inger Bach, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen.  

 

 

God presseskik 

Sletning, anonymisering og afindeksering – punkt B.8 

[Klager] har klaget over, at Ekstra Bladet har afvist at anonymisere og afindeksere artiklen 

”Landsret skærper straffe over selskabstømmere”, som blev bragt på ekstrabladet.dk den 19. 

december 2001.  

 

 

Generelt om punkt B.8 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, som er offentliggjort i 

digitale medier, ofte vil være tilgængelige længe efter, at de er publiceret. Efter anmodning til 



 

 
  6 

 

 

mediet kan tilgængeligheden af sådanne tidligere offentliggjorte, følsomme eller private op-

lysninger hindres, i det omfang det er muligt og skønnes rimeligt, jf. punkt B.8. 

 

Medier kan afindeksere, dvs. ændre instruksen til søgemaskiner, så søgemaskiner ophører 

med at henvise til artiklen, anonymisere, dvs. ændre i artikelteksten så eksempelvis et per-

sonnavn anonymiseres, eller helt afpublicere en artikel, dvs. fjerne artiklen fra hjemmesiden. 

 

Det er nævnets opfattelse, at anvendelse af B.8 i de vejledende regler og muligheden for at 

meddele et medie kritik for ikke at imødekomme en anmodning om afindeksering, anonymi-

sering eller afpublicering som udgangspunkt kun bør anvendes, når der er tale om oplysnin-

ger, som er særligt belastende for den person, der er omtalt. 

 

 

Den konkrete sag 

Artiklen omtaler, at [Klager] i en af Østre Landsret netop afsagt dom var blevet idømt 3 ½ 

års fængsel i en sag om selskabstømning. Det fremgår af artiklen, at tre andre navngivne per-

soner blev idømt mellem et halvt og fem års fængsel i sagen.  

 

Efter Pressenævnets opfattelse må oplysningerne i artiklen anses for at være af en sådan føl-

som karakter, at de er belastende for [Klager]. Endvidere er artiklen fra 2001 og omtaler for-

hold langt tilbage i tiden.  

 

Efter en samlet vurdering finder Pressenævnet imidlertid, at det ikke kan anses for at være en 

overtrædelse af god presseskik, at Ekstra Bladet har afvist at hindre artiklens tilgængelighed. 

Nævnet har i den forbindelse lagt vægt på længden af den straf, som [Klager] blev idømt ved 

den i artiklen omtalte dom, at sagen fortsat har almen interesse, samt at [Klager] under et ny-

ligt interview på Radio24syv selv har omtalt sagen. Nævnet udtaler derfor ikke kritik af Eks-

tra Bladet for ikke at have imødekommet anmodningen om at anonymise eller afindeksere 

artiklen på ekstrabladet.dk.  

 

 

 


