Sagsnummer: 17-70-01093

Pressenævnet kritiserer Ekstra Bladet for omtale ifm. klagers anmodning om sletning

31-03-2017

En person anmodede Ekstra Bladet om at slette nogle artikler fra 2010 og 2011. Artiklerne omtalte en straffesag tilbage i 2010, hvor kvinden var blevet idømt en bøde på 20.000 kroner. Avisen omtalte anmodningen og beskrev samtidig dommen igen. Pressenævnet (flertallet) udtalte kritik af avisens omtale i 2017. Dissens.

Pressenævnet fandt derimod ikke grundlag for at kritisere medierne for ikke at slette eller anonymisere artiklerne fra 2010 og 2011. Nævnet lagde ved vurderingen navnlig vægt på, at kvinden selv havde udtalt sig offentligt om dommen i 2010, at hun også herefter har optrådt i medierne, og at hun må anses for at være en offentlig kendt person. Det bemærkes, at BT og dagbladet Børsen selv valgte at henholdsvis afindeksere og anonymisere nogle artikler. En række andre medier var også anmodet om at slette lignende artikler fra perioden 2010 – 2013. Kendelserne kan læses nedenfor.

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over Ekstra Bladet kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over SE OG HØR kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over Jyllands-Posten kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over JydskeVestkysten kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over Politiken kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over Avisen.dk kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over Villabyerne/Gentofte Lokalavis kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over BT kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over Børsen kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over TV 2 kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over Berlingske kan hentes her

Del på sociale medier ved at klikke her: