Sagsnummer: 17-70-01072

SE OG HØR kritiseres for på ny at omtale en syv år gammel bøde

31-03-2017

En person klagede over, at SE OG HØR på ny omtalte klagers syv år gamle bøde i en artikel om ”De ti kendte krimikvinder”. Klager var i 2010 blevet idømt en bøde på 20.000 kroner. De øvrige ni kvinder i artiklen havde begået betydeligt alvorligere kriminalitet. Pressenævnet udtaler kritik af SE OG HØR for på ny at omtale dommen i den krænkende sammenhæng.

Personen havde også klaget over, at en række medier havde afvist at slette artikler fra 2010 – 2013. Pressenævnet fandt ikke grundlag for at kritisere medierne for ikke at slette disse artikler. Nævnet lagde ved vurderingen navnlig vægt på, at kvinden selv har udtalt sig offentligt om dommen i 2010, at hun også herefter har optrådt i medierne, og at hun må anses for at være en offentlig kendt person. Det bemærkes, at BT og dagbladet Børsen selv valgte at henholdsvis afindeksere og anonymisere nogle artikler. Kendelserne kan læses nedenfor.

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over SE OG HØR kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over Jyllands-Posten kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over JydskeVestkysten kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over Politiken kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over Avisen.dk kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over Ekstra Bladet kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over Villabyerne/Gentofte Lokalavis kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over BT kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over Børsen kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over TV 2 kan hentes her

Hele kendelsen i pdf vedrørende klagen over Berlingske kan hentes her

 

 

Del på sociale medier ved at klikke her: