Årsberetning for 2018: Markant fald i antallet af sager, hvor dagspressen får kritik

29-04-2019

Der er sket et markant fald i antallet af sager, hvor dagspressen overtræder reglerne for god presseskik.

Af Pressenævnets årsberetning for 2018 fremgår, at danske dagblade og radio-tv stationer sidste år kun fik kritik i 14 sager. Det er mere end en halvering i forhold til året før – og det laveste antal kendelser med kritik fra Pressenævnet i mere end 20 år.

Kritikken er fordelt mellem 9 dagblade og TV 2, der får kritik i en enkelt sag. DR undgår helt kritik i 2018.

Formand for Pressenævnet, højesteretsdommer Hanne Schmidt glæder sig over udviklingen:

• Vi kan naturligvis ikke ud fra et enkelt år uddrage en konklusion, men det er mit indtryk, at vores opgørelse for 2018 afspejler et stort fokus på etikken i den danske dagspresse.

En række magasiner og ugeblade er også omfattet af Pressenævnets opgørelse, og her er der i 2018 givet kritik 16 gange. Et enkelt magasin tegner sig for kritik i 7 sager.

Pressenævnet oplever, at pressenævnssagerne bliver stadig mere omfattende og komplicerede, fordi den enkelte historie udkommer på flere platforme. Det afspejler sig i en væsentligt længere sagsbehandlingstid. Samtidig har Pressenævnet i 2018 været påvirket af personalemæssige forhold, der har bidraget til den forlængede sagsbehandlingstid.

Beretningen kan i sin helhed læses under fanebladet Publikationer: Årsberetning 2018

Henvendelse vedrørende årsberetningen kan ske til Pressenævnets sekretariat på telefon 33 15 55 64.