
P R E S S E NÆVN E T

Årsberetning 2015



P R E S S E N Æ V N E T S  Å R S B E R E T N I N G  2 0 1 5

I henhold til medieansvarslovens § 51 afgiver Pressenævnet herved årsberetning til justitsministeren.
Årsberetningen offentliggøres.

Indhold:

A: Nævnets virke, s. 4
1 Sagsantal og sagsbehandlingstid, s. 4
2 Fælleseuropæisk møde, s. 5
3 Besøg, s. 6
4 Arbejdsgrupper, s. 7

B: Nævnets medlemmer og sekretariat, s. 8

C: Statistik, s. 10
1 Antal sager, s. 10 
2 Realitetsafgørelser fordelt på sagstype, s. 12
3 Sagsfordeling efter afgørelsesmåde, s. 13
4 Resultat af realitetskendelser, s. 13 
5 Kendelser om presseetik, s. 14
6 Kendelser om genmæle, s. 16
7 Afsagte formalitetskendelser, hævede og henlagte sager, s. 17
8 Sagsbehandlingstid, realitetskendelser, s. 18
9 Sagsbehandlingstid, formalitetskendelser, s. 18
10 Statistik over klagernes baggrund, s. 19

D: Nævnets praksis, s. 20
1 Principielle spørgsmål, s. 20
1.1 B.8-afgørelser, s. 20
1.1.1 Kritiksager, s. 20

Boligselskabs navn, s. 20
Delingsførers fornavn, s. 21

1.1.2 Ikke kritik-sager, s. 21
Tandlægekliniks behandling, s. 21
Satte klistermærker med racistisk tekst op, s. 21
Nøgendatingdeltagers CV, s. 21
Oplysninger om afdød bror, s. 22
Interne mails skulle ikke slettes, s. 22
Billeder fra demonstration, s. 22
Oplysninger om overfald, s. 22

1.2 Offentliggørelse af fældende kendelser, s. 23
1.3 Ny praksis i egen drift-sager, s. 28

Ingen egen drift-sag vedrørende sværdoverfald, s. 30
Annoncering for spalteplads, s. 30 

2 Resumé af væsentlige konkrete sager, s. 31

ÅB2015



3 ÅB2015

2.1 Sager om presseetik, s. 31
I orden at offentliggøre læges navn i en kritisk omtale, s. 31
Svigtede løfte om ikke at spørge til konkret sag – dissens, s. 32
I orden at offentliggøre mail, s. 33
Ekskone udsat for voldsomme beskyldninger, s. 33
Alvorlig kritik for omtale af dødsbrand, s. 33
Brug af citater fra lukket Facebook-gruppe var i orden, s. 35
Rammerne for deltagelse i et direkte radioprogram, s. 35
Kilde med økonomisk interesse, s. 35
Utilstrækkelig anonymisering af børn og manglende forældresamtykke, s. 36
Oplysninger var korrekte på tidspunktet for offentliggørelse, s. 36
Alvorlig kritik for offentliggørelse af telefonsamtaler, s. 37
Kritik for konkrete oplysninger om selvmord, s. 37
Anmeldelse af hjemmeside førte til behandling, s. 38
To dages svarfrist for kort tid, s. 38
Links fra en artikel til andre artikler, s. 38
Layout på mobilsite ok, s. 39
Utilstrækkelig sløring i Station 2, s. 39
Klage over produktionsselskab behandles ikke, s. 39
Delvis kritik af DRs udsendelse ”Advokaternes tag-selv-bord”, s. 40

2.2 Sager om genmæle, s. 40
Mediet kunne ikke dokumentere anonymiseret oplysning, s. 41

E: Register for emner omtalt i årsberetningerne 1992-2015, s. 42

Bilag: Vejledende regler for god presseskik, s. 50 

Udgivet af Pressenævnet, København, april 2015
Layout: KONTRAST design 3333 9656

ISBN-nr: 978-87-997517-2-3



A .  N Æ V N E T S  V I R K E  M . V.

1 Sagsantal og sagsbehandlingstid mv.

Sagsantal
I 2015 modtog Pressenævnet 158 klagesager mod 155 sager i 2014. 

Nævnet traf realitetsafgørelse i 111 sager – hvilket er noget lavere end i 2013 og 2014, hvor der
begge år blev truffet 131 nævnsafgørelser. Antallet af realitetsafgørelser i 2015 svarer dog næsten til
antallet i 2011 og 2012 på henholdsvis 107 og 110.

Antallet af sager, der er afvist på grund af formalia, holder sig fortsat nede på et lavt niveau, efter
at klagefristen blev forlænget fra fire til 12 uger pr. 1. januar 2014. Der er i 2015 kun afvist tre sager
som følge af, at klagefristen var overskredet. I alt er der i 2015 afvist 29 sager af nævnets formand
(uden at klagens indhold er behandlet). Det er på niveau med 2014, men en halvering i forhold til
2012 og 2013.

Afgjorte sager Sager afvist ved formandens kendelse         Indkomne sager

1) Det bemærkes, at Pressenævnet justerede sin journalisering – og derved sin optællingsmetode – i 2008. Der henvises til
årsberetningen for 2008, side 4: ”Journalisering i relation til papir- og internetmedier”.

Udfaldet af sagerne
I 2015 har nævnet taget klagen helt eller delvis til følge i 35 af de 111 sager, hvor nævnet traf reali-
tetsafgørelse. Det svarer til, at ca. en tredjedel af klagerne fik medhold (ca. 32 %). Der er årlige
svingninger i antallet af sager, hvor klager får helt eller delvist medhold, men det procentvise antal af
klager, der blev taget helt eller delvist til følge, har de seneste par år ligget højt, henholdsvis på ca.
53 % i 2012, ca. 47 % i 2013 og ca. 40 % i 2014. Nu er procenten under de 40 %, hvilket også var
tilfældet tilbage i årene 2006-2011, hvor de tilsvarende tal lå mellem 30 og 39,5 % af de afgjorte
sager.

I en enkelt afgørelse (sag nr. 14-70-00746) blev der afgivet dissens, dvs. at ét eller to medlemmer
var uenige med flertallet. I tre sager (nr. 15-70-00774, 15-70-00776 og 15-70-00827) udtalte næv-
net alvorlig kritik. Disse fire sager er alle refereret nedenfor under punkt D.2 om nævnets praksis. 

4ÅB2015

Antal indkomne klager og antal afgjorte sager

2006 2007 20081) 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

200

150

100

50

0

http://www.pressenaevnet.dk/Files/Filer/pdf/Aarsberetning_2008.pdf
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8084
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8115
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8116
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8176


5 ÅB2015

Det praktiske forløb i sekretariatet fremgår af Pressenævnets forretningsorden, der kan læses på
nævnets hjemmeside: http://www.pressenaevnet.dk/Om-Pressenævnet/Forretningsorden.aspx

I 2015 anmodede syv klagere om at få genoptaget deres sag, som var behandlet af nævnet. Fire kla-
gere anmodede om at få genoptaget en sag, der var afvist af formanden (i disse sager afvises klagen
på grund af formalia). Både i en sag behandlet af nævnet og en sag afvist af formanden blev behand-
lingen genoptaget. Se genoptagelsesanmodning nr. 15-70-00767 og nr. 15-70-00882. Sag nr. 15-
70-00882 er omtalt under punkt D.2.

Betingelserne for genoptagelse er omtalt i Pressenævnets årsberetning 2008, side 18. 

Sagsbehandlingstid
Nævnets gennemsnitlige sagsbehandlingstid for realitetsafgørelser er faldet fra 85 dage i 2014 til 71
i 2015. For formandssager (afvisninger som følge af formalia) er sagsbehandlingstiden steget fra ni
dage i 2014 til 26 i 2015. 

2 Fælleseuropæisk møde

Repræsentanter for Pressenævnet deltog den 7.-9. oktober 2015 i det årlige møde for europæiske
pressenævn i forummet Alliance og Independent Press Councils of Europe (AIPCE). På møderne
drøftes aktuelle emner blandt pressenævn fra hele verden.

Blandt emnerne til årets konference var blandt andet grænsen mellem privatlivets fred og offent-
lighedens interesse samt satiretegninger.

Privatlivets fred og offentlighedens interesse
Under henvisning til flygtningesituationen blev det på konferencen drøftet, hvornår man kunne
bringe billeder, man normalt ville anse for en krænkelse af privatlivets fred, men som måske i denne
situation kunne bringes på grund af informationsværdien.

I den forbindelse blev billederne af liget af en 3-årig syrisk-kurdisk flygtning debatteret. På bille-
derne ses drengen liggende livløs i vandkanten på en strand. Han bliver efterfølgende samlet op og
båret væk af en betjent. Drengen var sammen med sin familie steget ombord på en gummibåd og
havde forsøgt at nå EU. 

Sager hvor klagen er taget helt eller delvist til følge, i procent

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

60%

40%

20%

http://www.pressenaevnet.dk/Om-Pressen�vnet/Forretningsorden.aspx
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8086
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8187
http://www.pressenaevnet.dk/Files/Filer/pdf/Aarsberetning_2008.pdf


Spørgsmålet var, om det billede var med til at vise verden, hvor alvorlig og desperat flygtninge-
situationen er. Til sammenligning blev henvist til det ikoniske billede fra Vietnam-krigen, hvor en
9-årig pige løber nøgen og skrigende væk fra sin landsby, der er blevet ramt af napalmbomber.

Satire
Et andet af emnerne på konferencen var satire. I forlængelse af terrorangrebet på satiremagasinet
Charlie Hebdo i januar 2015 blev brugen af satiretegninger diskuteret. 

I en paneldiskussion deltog redaktøren af det tyske satiremagasin Titanic, en imam, en journalist
ved den tyrkiske avis ”Cumhuriyet”, Europaparlamentets vicepræsident og præsidenten for Journali-
ster uden Grænser. 

Redaktøren på satiremagasinet argumenterede for, at både paven og profeten Muhammed måtte
tåle satiretegninger, da man skal se dem som institutioner, ikke individer. 

Imamen gjorde opmærksom på, at mediernes hensigt med satiretegninger og -billeder også må til-
lægges betydning. Alle laver satiretegninger – også muslimer – men hvor tegninger i den muslimske
verden måske ikke er krænkende, kan de godt blive opfattet krænkende i lande, hvor muslimer er
minoriteter. 

Mødet var det 17. møde i rækken og blev afholdt i Wien med deltagere fra ca. 30 lande. Næste
møde i AIPCE forventes afholdt i Stockholm i oktober 2016.

3 Besøg

Indonesien, Libyen og Myanmar
I 2015 har Pressenævnet haft besøg af en række personer, der ønsker at høre om det danske presse-
nævn. I år har der været besøg af repræsentanter fra det indonesiske og libyske pressenævn samt
pressenævnet i Myanmar, ligesom der har været besøg af et tidligere medlem af pressenævnet i Indi-
en. 

Det danske Pressenævn er modsat mange andre pressenævn oprettet ved lov, medieansvarsloven,
hvilket gør det danske nævn særligt i forhold til andre nævn, der er oprettet på aftaleretligt grund-
lag.

Mediegrundlagskommittén i Sverige
Herudover mødtes repræsentanter fra Justitsministeriets departement og Pressenævnet med en
svensk lovkommission (Mediegrundlagskommittén, Ju 2014:17). Kommissionen er ved at undersø-
ge forskellige forhold vedrørende ytringsfrihed og var særligt interesseret i at høre om forældelsesfri-
ster og ansvarsfordelingen for internetpublikationer i Danmark. Den svenske kommission forventes
at offentliggøre sine forslag i september 2016.

Kommissionen skriver selv følgende om arbejdet på sin hjemmeside:
http://www.sou.gov.se/mediegrundlagskommitten/ 

En parlamentariskt sammansatt kommitté ska utreda vissa frågor på det tryck- och yttrandefrihetsrättsli-
ga området. Kommittén ska bland annat:
• göra en språklig och strukturell översyn av tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen,
• analysera om skyddet för den personliga integriteten i databaser med utgivningsbevis är tillräckligt,
• göra en översyn av databasregeln, vilket bland annat innefattar frågor om preskription och ansvar för

information i databaser,

6ÅB2015

http://www.sou.gov.se/mediegrundlagskommitten/


7 ÅB2015

• analysera om möjligheterna för Sverige att delta i internationellt rättsligt samarbete på det tryck- och 
yttrandefrihetsrättsliga området bör utökas,

• analysera om det finns behov av en undantagsbestämmelse i grundlagarna om produktinformation 
och

• analysera om det finns behov av förändringar på radio- och tv-området när det gäller främjande av 
europeiska produktioner och krav på tillgängliggörande för personer med funktionsnedsättning.

Kommittén ska föreslå de grundlagsändringar och andra lagändringar som den finner motiverade. Upp-
draget ska redovisas senast den 1 september 2016.

4 Arbejdsgrupper

I 2015 har en arbejdsgruppe under Pressenævnet arbejdet med spørgsmålet om at tage sager op af
egen drift og om offentliggørelse af fældende kendelser. Der henvises til omtalen af arbejdet i beret-
ningens afsnit D.

Herudover har Pressenævnet i 2015 nedsat en arbejdsgruppe, der skal overveje nævnets generelle
kommunikation udadtil, herunder blandt andet hjemmesiden pressenaevnet.dk. Dette arbejde er
endnu ikke afsluttet. 



B .  N Æ V N E T S  M E D L E M M E R  O G  S E K R E TA R I AT

Efter medieansvarslovens § 41 består Pressenævnet af en formand, en næstformand og seks andre
medlemmer. Alle otte medlemmer har en stedfortræder.

Medlemmerne beskikkes af justitsministeren. Formanden og næstformanden, der skal være juri-
ster, beskikkes efter udtalelse fra Højesterets præsident. To medlemmer beskikkes efter udtalelse fra
Dansk Journalistforbund, og to medlemmer beskikkes til at repræsentere de redaktionelle ledelser i
den trykte presse og radio og fjernsyn efter udtalelse fra disse. Endelig beskikkes to medlemmer som
offentlighedens repræsentanter efter udtalelse fra Dansk Folkeoplysnings Samråd.

Stedfortræderne beskikkes efter de samme regler.

Pressenævnet har i 2015 haft følgende sammensætning: 

Formandskab:
Formand: Højesteretsdommer Hanne Schmidt 
Stedfortræder: Højesteretsdommer Jytte Scharling 
Næstformand: Advokat Jesper Rothe
Stedfortræder: Advokat Martin Lavesen

Journalister:
Medlem: Journalist Lene Sarup, Fyens Stiftstidende 
Stedfortræder: Freelance pressefotograf Lars Lindskov
Medlem: Journalist Ulrik Holmstrup, tvDOKfilm
Stedfortræder: Janni Pedersen, TV 2|DANMARK  

Redaktører:
Medlem: Chefredaktør Dorthe Carlsen, Berlingske Lokale Medier 
Stedfortræder: Chefredaktør Rasmus Emborg, Avisen.dk
Medlem: Etikchef Inger Bach, DR 
Stedfortræder: Redaktionschef Hans Peter Blicher, TV 2|DANMARK

Repræsentanter for offentligheden:
Medlem: Bestyrelsesmedlem Marianne Druedahl, LOF Roskilde og Greve
Stedfortræder: Direktør Otto Juhl Nielsen, FOF’s Landsorganisation
Medlem: Forretningsfører John Meinert Jacobsen, AOF Danmark
Stedfortræder: Kommunikationschef Karsten Kolding, COOP

Pressenævnets medlemmer og deres stedfortrædere beskikkes for en 4-årig periode. Denne periode
udløb 31. december 2015.

Ved nævnets behandling af en konkret sag medvirker i henhold til medieansvarslovens § 42 en for-
mand eller næstformand samt en redaktør, en journalist og en repræsentant for offentligheden. Er
der ved afgørelsen af en sag stemmelighed (to stemmer for og to stemmer imod), er formandens
stemme afgørende. 

8ÅB2015



Der har i 2015 været afholdt 12 møder til behandling af konkrete sager. Her deltager fire medlem-
mer, en fra formandskabet, en journalist, en redaktør og en repræsentant for offentligheden. Endvi-
dere har der været afholdt et ordinært plenarmøde, hvor alle medlemmer og stedfortrædere deltager.

Sekretariat:
Sekretariatschef: Ditte Marie Nørgård indtil 21. september 2015, 

herefter Sanne Godthaab Olesen (tilbage fra orlov).
Fuldmægtige: Christina Molin fra 14. juli 2015 (tilbage fra orlov)

Stina Thorgaard Bach indtil 31. juli 2015
Anne Sofie Wegmann Weinreich
Christian Fuglsang (1 dag ugentligt fra 1. november 2015)
Natasha Maj Christoffersen (1 dag ugentligt indtil 31. december 2015)

Journalist: Annelise Mølvig (10 timer ugentligt) indtil 31. maj 2015
Stud.jur.: Camilla Dyhr indtil 30. april 2015 (15 timer ugentligt).
Kontorfuldmægtig: Susanne Nielsen indtil 30. juni 2015 (pensioneret). Dorte Berger Olsen 

fra 15. april – 31. oktober 2015. Mette Pedersen fra 1. december 2015.

Pressenævnets adresse:
Adelgade 11-13
1304 København K
Tlf. 33 15 55 64
www.pressenaevnet.dk
sekr@pressenaevnet.dk
Åbningstid: mandag-torsdag 9-15 og fredag 9-14

9 ÅB2015

www.pressenaevnet.dk


10ÅB2015

2006  

1. Registrerede konkrete sager 177

2. Sager afgjort ved kendelse i nævnet          123
A. Heraf sager om presseetik                 89
B. Heraf sager om genmæle                    12
C. Heraf sager om både presseetik og genmæle   13
D. Heraf begæringer om genoptagelse 9
E. Heraf begæringer om egen drift3)

3. Sager afvist ved formandens kendelse 48
A. På grund af manglende retlig interesse 15
B. På grund af nævnets manglende kompetence 6
C. På grund af fristoverskridelse 17
D. Klagerne åbenbart grundløse 3
E. Begæringer om genoptagelse 7

4. Sager hævet af klageren 5

5. Sager henlagt af sekretariatet 2
A. Heraf efter klagerens undladelse af at besvare 

sekretariatets anmodning om yderligere oplysninger 2
B. Henvist til rette klagemyndighed           -
C. Henlagt af andre grunde                    -

6. Sager, hvor klagen blev taget helt4) eller delvist5) til følge6) 53
1. I sager om presseetik                  42
2. I sager om genmæle 12
3. Pålæg om offentliggørelse 34

2) Det bemærkes, at Pressenævnet justerede sin journalisering – og derved sin optællingsmetode – 
i 2008. Der henvises til årsberetningen for 2008, side 4: ”Journalisering i relation til papir- og 
internetmedier”.

3) Punktet ”Heraf begæringer om egen drift” er indsat i 2015. 
4) En klage betragtes som taget ”helt til følge”, hvis klageren har fået medhold i alle sine klagepunkter.
5) En klage betragtes som taget ”delvist til følge”, hvis klageren har fået medhold i et eller flere af sine 

klagepunkter. 
6) Der kan forekomme klagesager, hvor sagen vedrører både presseetik og genmæle, hvorfor dette tal 

ikke nødvendigvis er identisk med en sum af tallet fra presseetik og tallet fra genmæle. 

C .  S TAT I S T I K

Pressenævnet har i lighed med de tidligere år opgjort antallet af konkrete sager fordelt efter sager
afgjort ved kendelse i nævnet, sager afvist af formanden og sager, der enten er hævet af klageren eller
henlagt af sekretariatet.

http://www.pressenaevnet.dk/Files/Filer/pdf/Aarsberetning_2008.pdf


11 ÅB2015

2007 20082) 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

  164 163 150 174 157 211 191 155 158

               125 114 108 119 107 110 131 131 111
                    85 83 83 84 78 82 75 91 79
                       10 9 9 4 5 3 5 1 0

C          24 18 12 17 21 20 43 31 22
   6 4 4 14 3 5 8 8 7

E     3

     34 48 34 48 52 66 66 28 29
     14 19 11 18 28 31 12 12 14
     2 9 3 7 10 15 14 5 6

C    10 14 18 16 12 15 23 8 3
D   4 3 0 3 1 4 14 2 2
E   4 3 2 4 1 1 3 1 4

4     4 3 7 1 3 4 4 6 9

5     7 0 1 2 0 1 2 3 3
A        

    4 - 1 2 - 1 2 - 2
B               - - - - - - - 1 1
C                        3 - - - - - - 2 -

6        45 42 41 44 37 59 62 53 35
                     33 34 36 39 34 57 51 44 35
   16 9 10 12 8 15 21 9 5

3   24 30 33 23 31 51 57 35 31

             
                

          
                
                   

 
              
               

På side 14-17 er der som tidligere anført statistikker for de enkelte medier for henholdsvis sager om
presseetik og sager om genmæle. Det bemærkes, at sager, der både vedrører presseetik og genmæle,
er anført begge steder.



12ÅB2015

A N TA L  S A G E R *

200

150

100

50

0

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

R E A L I T E T S K E N D E L S E R  F O R D E LT  P Å  S A G S T Y P E *

� Begæring om genoptagelse � Sager om både presseetik og genmæle
� Sager om genmæle � Sager om presseetik

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

160

140

120

100

80

60

40

20

0

*Tallene fra før 2006 fremgår af tidligere årsberetninger.



13 ÅB2015

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

S A G S F O R D E L I N G  E F T E R  A F G Ø R E L S E S M Å D E *

� Henlagt � Afvist af formanden

� Hævet af klageren � Realitetskendelser

R E S U LTAT  A F  R E A L I T E T S K E N D E L S E R *

Klagen ikke taget til følge � Pålæg om offentliggørelse

� Klagen taget helt eller delvist til følge

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

200

180

160

140

120

100

80

60

40

20

0

160

140

120

100

80

60

40

20

0



14ÅB2015

K E N D E L S E R  O M  P R E S S E E T I K  A F S A G T  I  2 0 1 5

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt7) Delvis8) I alt til følge Total

Amager Bladet - - - 1 1
Berlingske Media - 1 1 2 3
BT 1 3 4 5 9
Børsen - 1 1 - 1
Det Grønne Område - - - 1 1
Ekstra Bladet 2 1 3 11 14
Fyens Stiftstidende - 1 1 - 1
Fyns Amts Avis - - - 1 1
Information 1 - 1 2 3
JydskeVestkysten 1 1 2 4 6
Jyllands-Posten - 1 1 2 3
Lokalavisen Frederiksberg - 1 1 - 1
MetroXpress - - - 2 2
Midtjyllands avis (mja.dk) - - - 1 1
Morsø Folkeblad 1 - 1 - 1
Nordjyske Medier - - - 3 3
Nordvestnyt.dk (Sjællandske Medier) - - - 1 1
Politiken 2 - 2 3 5
Politikens Lokalaviser 

(lokalavisen.dk) - - - 1 1
Skive Folkeblad - - - 3 3
Sydsjællands Tidende 2 - 2 - 2
Sjællandske Medier 1 - 1 1 2
Ugeavisen Øboen - - - 2 2
Viborg Stifts Folkeblad - - - 1 1
Weekendavisen - - - 1 1
Århus Stiftstidende - 1 1 1 2
Aviser/netaviser i alt 11 11 22 49 71

DR - 2 2 5 7
Radio24syv 1 - 1 1 2
TV 2 Danmark 

(TV 2 og TV 2 News) 3 3 6 3 9
TV 2 Lorry - - - 1 1
TV 2/ØSTJYLLAND - - - 1 1
Radio- og tv-medier i alt 4 5 9 11 20



15 ÅB2015

Baadmagasinet.dk 1 - 1 - 1
Fagbladet 3F - - - 2 2
Hus Forbi - 1 1 - 1
Magasinetdoxa.dk - - - 1 1
Redox.dk - 1 1 - 1
SE og HØR - 1 1 2 3
Tv-fredensborg.dk - - - 1 1
Voresborn.dk - - - 1 1
Økonomisk Ugebrev - - - 1 1
Øvrige i alt 1 3 4 8 12

Massemedier i alt 16 19 35 68 103

7) En klage betragtes som taget ”helt til følge”, hvis klageren har fået medhold i alle sine 
klagepunkter. 

8) En klage betragtes som taget ”delvist til følge”, hvis klageren har fået medhold i et eller flere af 
sine klagepunkter.

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt7) Delvis8) I alt til følge Total



16ÅB2015

KENDELSER OM GENMÆLE AFSAGT I  2015

Massemedie Anmodningen om genmæle Anmodningen 
taget til følge ikke taget

Helt9) Delvis10) I alt til følge Total

Berlingske - - - 1 1
BT - - - 1 1
JydskeVestkysten - - - 1 1
Jyllands-Posten 1 - 1 1 2
Lokalavisen Frederiksberg 1 - 1 - 1
MetroXpress - - - 1 1
Midtjyllands avis (mja.dk) - - - 1 1
Morsø Folkeblad 1 - 1 - 1
Nordjyske Medier - - - 1 1
Nordvestnyt.dk (Sjællandske Medier) - - - 1 1
Politiken 1 - 1 - 1
Ugeavisen Øboen - - - 1 1
Århus Stiftstidende - - - 1 1
Aviser/netaviser i alt 4 - 4 10 14

DR - 1 1 1 2
TV 2 Danmark (TV 2) - - - 1 1
TV 2 Lorry - - - 1 1
Radio- og tv-medier i alt - 1 1 3 4

Fagbladet 3F - - - 1 1
Magasinetdoxa.dk - - - 1 1
SE og HØR - - - 1 1
Økonomisk Ugebrev - - - 1 1
Øvrige i alt - - - 4 4

Massemedier i alt 4 1 5 17 22

9) En klage betragtes som taget ”helt til følge”, hvis klageren har fået medhold i alle sine 
klagepunkter. 

10) En klage betragtes som taget ”delvist til følge”, hvis klageren har fået medhold i et eller flere 
af sine klagepunkter.



17 ÅB2015

A F S A G T E  F O R M A L I T E T S K E N D E L S E R ,  
H Æ V E D E  O G  H E N L A G T E  S A G E R  2 0 1 5

Massemedie Formalitetskendelse Henlagt Hævet I alt

Berlingske 1 - - 1
Dagbladet Børsen - - 1 1
Denkorteavis.dk 1 - - 1
Ekstra Bladet 1 2 2 5
Gladsaxe Bladet 1 - - 1
Herning Folkeblad - - 1 1
Holstebro Dagblad 1 - - 1
Kristeligt Dagblad 1 - - 1
Landbrugsavisen.dk 2 - - 2
Lokalavisen Frederikssund 2 - - 2
MetroXpress - - 1 1
Østbirk Avis 1 - - 1
Aviser/netaviser i alt 11 2 5 18

DR 1 1 1 3
DR P4 Fyn11) 1 - - 1
Radio24syv 3 - - 3
TV 2 Danmark 2 - - 2
TV 2 Fyn11) 3 - - 3
Radio- og tv-medier i alt 10 1 1 12

Beredskabsinfo.dk 2 - - 2
Danwatch.dk 1 - - 1
Euroman.dk 1 - - 1
Facebook-siden ”Nivå-netværk… For os i Nivå ;-)”1 - - 1
Her & Nu - - 1 1
Hk.dk 1 - - 1
Mit Sommerhus - - 1 1
Msn.dk 1 - - 1
STV Production A/S 1 - - 1
Økonomisk Ugebrev - - 1 1
Øvrige i alt 8 - 3 11

Massemedier i alt 29 3 9 41

11) Denne sag (nr. 15-70-00850) vedrører én anmodning om genoptagelse af to sager, henholds-
vis en sag mod TV 2 Fyn (sag nr. 15-70-00814) og en sag mod DR P4 Fyn (sag nr. 15-70-
00822). Anmodningen er alene registreret under TV 2 Fyn for ikke at registrere anmodningen
to steder i statistikken. 

http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8155
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8143
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8144
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8144


18ÅB2015

S A G S B E H A N D L I N G S T I D ,  R E A L I T E T S K E N D E L S E R

Afvisninger samt hævede og henlagte sager indgår ikke i statistikken over sagsbehandlingstiden for
realitetskendelser.

SAGSBEHANDLINGSTID, FORMALITETSKENDELSER

Hævede og henlagte sager indgår ikke i statistikken over sagsbehandlingstiden for formalitetskendel-
ser.

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

Gennemsnit i dage 13 23 9 15 14 9 15 11 9 26

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

30 dage eller mindre 8 8 10 12 15 13 8 17 14 6
31 - 40 dage 4 8 21 18 19 12 8 4 8 10
41 - 50 dage 8 8 16 13 17 12 13 18 16 10
51 - 60 dage 13 16 16 11 11 24 8 8 8 19
61 - 70 dage 13 19 14 14 13 17 18 20 10 14
71 - 80 dage 23 15 15 11 6 9 8 6 18 13
81 - 90 dage 15 19 9 12 12 8 10 10 4 18
91 - 100 dage 9 15 4 8 8 5 3 23 8 6
Mere end 100 dage 30 17 9 9 18 7 34 25 45 15

I alt 123 125 114 108 119 107 110 131 131 111

Gennemsnit i dage 80 76 60 63 65 60 78 75 85 71



19 ÅB2015

S TAT I S T I K  O V E R  K L A G E R N E S  B A G G R U N D

Pressenævnet har i 2015 afsagt realitetskendelse i 111 klagesager, mens 29 sager er afvist af forman-
den på grund af formalia. 12 sager er hævet eller henlagt. Seks af de 111 sager, hvori der blev afsagt
realitetskendelse, vedrørte anmodninger om genoptagelse af tidligere afgjorte sager.

Nedenfor ses en oversigt over sagerne fordelt efter, om klageren er privatperson eller organisation,
firma m.v., og efter, om klageren er repræsenteret af advokat. Det bemærkes, at fordelingen vedrø-
rende klagernes baggrund indeholder et skønselement, idet der kan være sager, hvor både privatper-
soner og organisationer el. lign. er anført som klagere. Da sagen kun placeres én gang i nedenståen-
de oversigt, har nævnet i disse tilfælde skønnet, hvilken placering der ville være mest retvisende.  

12) Heraf én genoptagelsesbegæring (henlagt) 15) Heraf fem genoptagelsesbegæringer (afvist af nævnet)
13) Heraf tre genoptagelsesbegæringer 16) Heraf én genoptagelsesbegæring (afvist af formanden)

(to blev afvist af formanden, én blev genoptaget) 17) Heraf én genoptagelsesbegæring (afvist af nævnet)
14) Heraf én genoptagelsesbegæring (taget til følge)

De 29 sager, der er afsluttet ved en formalitetsafgørelse fra formanden, fordeler sig som følger:
Ej retlig interesse 14 Ej kompetence 6
Klagefrist overskredet 3 Genoptaget 1
Åbenbart grundløs 2 Intet nyt 3

Det bemærkes, at ovennævnte statistik over afvisningsårsagen i årene før 2013 alene viser årsagen
for, at klagen fra private er afvist.

De sager, der blev afvist på grund af manglende retlig interesse, var alle sager, hvor omtalen i mediet
ikke vedrørte klageren.

De seks sager, hvor Pressenævnet ikke havde kompetence til at afgøre sagen, drejede sig om fem
sager, hvor mediet ikke var anmeldt til Pressenævnet, jf. medieansvarsloven § 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3.
I ét af de seks tilfælde havde nævnet ikke kompetence til at behandle klagen, da der var klaget over
et produktionsselskab – og ikke et medie, der offentliggør optagelser – og optagelserne var i øvrigt
ikke offentliggjort endnu.

Herudover er én sag genoptaget efter, at klagen først blev afvist, da hjemmesiden ikke var
anmeldt. Da hjemmesiden i forlængelse af nævnets afvisning blev anmeldt, genoptog nævnet
behandlingen af sagen.

R e a l i t e t s a f g ø r e l s e

Hævet/ Formalitets-  Taget Delvis Ikke          I alt
henlagt afgørelse       til taget til taget til

følge følge følge

Privat 912) 2313) 1014) 13              5215) 107
Privat v. advokat - 216) 1 1 817) 12
Organisation, firma mv. 2 4 5 5              10 26
Organisation, 
firma m.v. v. advokat 1 - - 1 5 7

I alt 12 29 16 20 75 152



D .  N Æ V N E T S  P R A K S I S

1 Principielle spørgsmål

1.1 B.8-afgørelser 
I maj 2013 blev punkt B.8 indsat i de vejledende regler for god presseskik. Det følger af punkt B.8,
at:

”Meddelelser, som er offentliggjort i digitale medier, vil ofte være tilgængelige længe efter, at de er
publiceret. Efter anmodning til mediet kan tilgængeligheden af sådanne tidligere offentliggjorte, føl-
somme eller private oplysninger hindres, i det omfang det er muligt og skønnes rimeligt.”

Medier kan: 
1. afindeksere, hvilket betyder, at søgemaskinerne ikke kan finde artiklen
2. anonymisere en artikel, dvs. for eksempel slette en persons navn
3. afpublicere en artikel, hvilket betyder, at artiklen helt bliver fjernet 

Se nærmere i Pressenævnets årsberetning for 2013, side 20 ”Sletning af internetartikler – punkt
B.8”. 

I 2015 er der truffet afgørelse vedrørende B.8 i 17 sager. I to af de 17 sager har nævnet kritiseret
mediet for ikke at imødekomme klagerens anmodning om sletning mv. De to sager er refereret
nedenfor. 

Pressenævnet har således hidtil kun i få tilfælde udtalt kritik af medierne på grundlag af den nye
bestemmelse i de presseetiske regler. Det er derfor endnu svært at udlede mere generelle retningslin-
jer af nævnets praksis. Det må dog formentlig forventes, at nævnet vil være forholdsvis tilbagehol-
dende med at udtale kritik af, at medierne afviser at foretage en egentlig sletning af tidligere offent-
liggjorte oplysninger, mens det alt efter omstændighederne i videre omfang kan være velbegrundet
at udtale kritik af, at medierne har afvist at afindeksere oplysninger eller anonymisere personoplys-
ninger i ældre artikler.

I øvrigt findes i Dansk Journalistforbund og Danske Mediers guide ”presseetiske regler – om
mediernes etiske regler og hvordan man klager over medierne” fra 2013 nogle generelle retningslin-
jer om sletning mv. Der henvises til side 12-13 vedrørende punkt B.8:
https://journalistforbundet.dk/Filer/DJ/Dokumenter/Pjecer/Mediejura/guide_presseetiskeregler.pdf 

Til at belyse Pressenævnets praksis inden for det nye område er der indsat en gennemgang af Presse-
nævnets kendelser fra 2015 vedrørende punkt B.8 nedenfor. 

1.1.1 Kritik-sager
I følgende to sager fra 2015 udtalte nævnet kritik af mediernes afslag af at anonymisere et navn i
netartiklerne:

Boligselskabs navn 
Politiken.dk skrev artiklen ”Boligfinte giver private udlejere skyhøje fortjenester” med underrubrikken
”Desperate lejere må betale overpris, når kreative udlejere dobbeltudlejer via stråmænd”. 

Politiken dokumenterede dog ikke, at udlejeren – et boligselskab – som blev nævnt ved navn i
artiklen, udlejede boliger til overpris eller i strid med lejeloven. Efterfølgende kunne boligselskabet
dokumentere, at oplysningerne i artiklen var forkerte. 

20ÅB2015

http://www.pressenaevnet.dk/Files/Filer/pdf/Pressen-aarsb-13-web.pdf
https://journalistforbundet.dk/Filer/DJ/Dokumenter/Pjecer/Mediejura/guide_presseetiskeregler.pdf


21 ÅB2015

Da oplysningerne var forkerte, allerede da de blev offentliggjort, og da de måtte anses som meget
skadelige for boligselskabets omdømme, kritiserede Pressenævnet blandt andet, at Politiken havde
afvist at anonymisere boligselskabet i netartiklen.

Kendelse af 23. juni 2015 i sag nr. 15-70-00797.

Delingsførers fornavn
Information.dk beskrev i artiklen ”Sagen, alle gerne vil glemme” kamphandlinger i Afghanistan. Her
var en dansk deling i 2010 involveret i kampe mod Taleban. Flere civile mistede livet. Information
omtalte i artiklen den danske delingsførers fulde navn. 

Efter henvendelse fra delingsføreren slettede Information.dk efternavnet i artiklen – men ikke for-
navnet på delingsføreren. 

Da det ikke kunne udelukkes, at delingsføreren ville kunne identificeres ved at sammenholde
hans fornavn med hans titel samt tidspunktet for kamphandlingen i Afghanistan, kritiserede Presse-
nævnet, at Information ikke havde valgt at anonymisere ham helt i netartiklen.

Kendelse af 18. august 2015 i sag nr. 15-70-00811.

1.1.2 Ikke kritik-sager
Som eksempler på sager fra Pressenævnets praksis i 2015, hvor nævnet ikke fandt grundlag for at
kritisere, at mediet afviste at afpublicere, afindeksere eller anonymisere, kan nævnes:

Tandlægekliniks behandling
DR bragte i 2011 artiklen ”Patient fik medhold i klage – lever fortsat i smertehelvede”. En tandlægekli-
nik var omtalt og bad DR om at fjerne, afindeksere eller anonymisere artiklen, da der var nye oplys-
ninger i klagesagen mod klinikken. 

Dette afviste DR, men opdaterede artiklen.
Nævnet fandt ikke grundlag for at kritisere, at DR afviste at afindeksere, anonymisere eller slette

artiklen. Nævnet lagde vægt på, at oplysningen om klagesagen var korrekt på tidspunktet for offent-
liggørelsen, og at DR havde opdateret artiklen med de nye oplysninger om klagesagens forløb.

Kendelse af 20. januar 2015 i sag nr. 14-70-00741.

Satte klistermærker med racistisk tekst op
Ekstra Bladet skrev i 2006 på ekstrabladet.dk ”Han skaber terrorfrygt i Parken”. Baggrunden for
artiklen var, at klager havde sat nogle klistermærker op nær FCK’s hjemmebane i København. Kli-
stermærkerne havde en racistisk tekst og forestillede FCK’s logo og en kendt tegning af en muslim
med en bombe i turbanen. 

Klager havde ikke klaget til Pressenævnet i 2006, men ville nu have artiklen slettet, fordi den rum-
mede private og skadelige oplysninger. Han bestred ikke, at oplysningerne i artiklen var korrekte. 

På denne baggrund og da der ikke var tungtvejende grunde for, at Ekstra Bladet burde have imø-
dekommet anmodningen, udtalte nævnet ikke kritik af Ekstra Bladet for at undlade sletning. 

Kendelse af 17. marts 2015 i sag nr. 15-70-00757.

Nøgendatingdeltagers CV 
SE og HØR bragte på sin hjemmeside seoghoer.dk en omtale af TV 3’s nøgendatingprogram
”Adam og Eva”. En af deltagerne var blandt andet omtalt som stripper. Hun havde et år tidligere
solgt strip-shows over nettet, men havde lukket sitet. 

SE og HØR afviste at slette artiklen, og Pressenævnet fandt ikke grundlag for at kritisere mediets
beslutning.

Kendelse af 21. april 2015 i sag nr. 15-70-00771.

http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8132
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8145
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8071
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8091
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8104


Oplysninger om afdød bror
Politiken.dk bragte i 2015 flere artikler om en persons død ved metroen på Amagertorv i Køben-
havn. Personen var nævnt ved navn. Trods seks forskellige personers opkald til 112 og 114 kom der
ingen ambulance, da han lå meget beruset på jorden. 

Personen havde tidligere i 2009 deltaget i en artikel i Politiken, hvor han fortalte om sit barske liv
og sin familiemæssige baggrund.

Klager, personens søster, var ikke selv omtalt i artiklen, der handlede om brorens død, men ønske-
de artiklen slettet, da hun syntes, den var krænkende for brorens familie.

Pressenævnet fandt ikke grundlag for at kritisere Politiken.dk for ikke at slette artiklerne eller ano-
nymisere broren yderligere. 

Kendelse af 22. september 2015 i sag nr. 15-70-00777/3. 

Interne mails skulle ikke slettes
Fagbladet 3F offentliggjorde i september 2014 på 3f.dk som bilag til artiklen ”3F’ere: Elendigt
arbejdsmiljø hos ejendomsgigant” to mails fra en virksomheds direktør til en medarbejder. De to mails
var grove i tonen. 

Virksomheden (klager) fik artiklen – men ikke de to mails – forelagt inden offentliggørelsen af
artiklen. 

Ifølge det oplyste opdagede virksomheden først i juni 2015, at de to mails var offentliggjort som
bilag til artiklen. 

Klager – virksomheden – anførte, at de to mails var fortrolige, og at offentliggørelsen var i strid
med tavshedspligten i medarbejderens ansættelseskontrakt, og krævede, at Fagbladet 3F slettede de
to mails fra netartiklen. Klager bestred ikke indholdet af de to mails. Fagbladet afslog med den
begrundelse, at indholdet i de to mails understregede påstanden i artiklen om det dårlige arbejds-
miljø i virksomheden.

Klagefristen på 12 uger for at klage til Pressenævnet over den manglende forelæggelse var over-
skredet. Nævnet behandlede alene spørgsmålet om, hvorvidt virksomhedens anmodning om slet-
ning af de to mails burde være imødekommet af fagbladet.

Uanset, at indholdet af de to mails indikerede, at de var af intern karakter, fandt nævnet ikke, at
det kunne anses for en overtrædelse af god presseskik at afvise anmodningen om at slette de to
mails. Nævnet udtalte derfor ikke kritik. 

Kendelse af 22. september 2015 i sag nr. 15-70-00826.

Billeder fra demonstration
Redox.dk omtalte blandt andet en demonstration, hvor klager havde været til stede. Til omtalen var
indsat billeder af klager med et skilt med teksten ”ISLAM = TERROR”. På et af billederne var han
omringet af politi. 

Da nævnet ikke fandt, at offentliggørelsen af billederne af klager til en offentlig demonstration
kunne anses for at være i strid mod god presseskik, fandt nævnet heller ikke grundlag for at kritise-
re, at redox.dk har afvist at afindeksere, anonymisere eller afpublicere billederne.

Kendelse af 25. november 2015 i sag nr. 15-70-00849.

Oplysninger om overfald
I en artikel fra 2009 havde Jv.dk omtalt, at klager var blevet overfaldet, mens hun var beruset. 

På tidspunktet for omtalen i 2009 var klager opstillet som kandidat til kommunalvalget, hvorfor
hun som politiker må tåle en mere nærgående omtale end andre.

I 2009 havde klager selv omtalt overfaldet i et læserbrev.

22ÅB2015

http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8163
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8162
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8188


23 ÅB2015

Efter en samlet vurdering fandt Pressenævnet ikke grundlag for at kritisere, at JydskeVestkysten
ikke havde imødekommet anmodningen om sletning, afindeksering eller anonymisering. 

Kendelse af 15. december 2015 i sag nr. 15-70-00869.

1.2 Offentliggørelse af fældende kendelser 
Nævnet har efter overvejelser i en arbejdsgruppe i 2015 udarbejdet standardiserede retningslinjer
for, hvordan nævnets kritik kan forventes offentliggjort, hvis der er tale om en fældende kendelse,
og nævnet pålægger mediet at offentliggøre kendelsen efter § 49 i medieansvarsloven. 

Arbejdet skal ses i lyset af et ønske om standardiserede arbejdsgange, der sikrer, at ens forhold
behandles ens.

Pressenævnets sager indeholder i dag klager over forskellige platforme f.eks. samtidig offentliggø-
relse i papirudgaver, tv/radio og på hjemmesider modsat tidligere, hvor en klage typisk indeholdt en
klage over ét medie, en omtale i én avis eller ét tv-medie. I dag spredes historier hurtigt med omtale
i både tv, radio, web og på sociale medier.

Retningslinjerne er inddelt i fire grupperinger:
1. tv-udsendelser
2. radioudsendelser 
3. skrevne medier 
4. digitale medier 

For hvert af de fire punkter er endvidere fastsat retningslinjer for såkaldte ”standard tilfælde” og ret-
ningslinjer for mere krænkende forhold ”særlige tilfælde”. Sidstnævnte kan eksempelvis være omtale
i artikelserier, forsidehistorier, tilfælde med alvorlig kritik fra Pressenævnet mv. 

Herunder fremgår det, hvordan medier som udgangspunkt skal offentliggøre kendelser: 

”Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest i en tilsva-
rende udsendelse på samme tidspunkt som den kritiserede udsen-
delse og bringes i løbet af nyhedsudsendelsen i følgende udform-
ning:

Studieværten siger henvendt til kameraet: 
”Pressenævnet har udtalt kritik af et indslag, som vi bragte i xx
måned/den dato.måned.20xx”. 
Speaken fortsætter med [Pressenævnets beskrivelse af, hvad det kritise-
rede indslag handler om, og hvad der er klaget over].

Speaken billeddækkes af relevante stillbilleder eller levende billeder
fra det kritiserede indslag, idet billederne dog ikke må indebære en
krænkelse af klager. 

Indslaget slutter med, at studieværten henvendt til kameraet siger: 
”Pressenævnet kritiserer (mediets navn) for [Pressenævnets tekst vedrø-

TV

Nyhedsudsendelser
- standard

http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8200


rende kritikken]. Hele Pressenævnets kendelse kan ses på Pressenævnets
hjemmeside, www.pressenaevnet.dk”. 
Den sidste sætning understøttes af en grafik med Pressenævnets
webadresse.

Ved alvorlig kritik af en nyhedsudsendelse kan nævnet yderligere
pålægge mediet at bringe oplysningen om, at Pressenævnet har
udtalt kritik, som en teaser/præsentation i indledningen af nyheds-
udsendelsen på samme måde, som mediet præsenterer andre ind-
slag, der kommer senere i udsendelsen. 

Yderligere kan nævnet ved alvorlig kritik bestemme, at indslaget
om Pressenævnets kritik skal bringes på et bestemt tidspunkt i
udsendelsen (f.eks. inden for de første 10 minutter eller i den før-
ste halvdel af udsendelsen), ligesom nævnet kan give pålæg om,
hvilke billeder der skal anvendes under oplæsningen af nævnets
kendelse.

”Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest i en tilsva-
rende udsendelse på samme tidspunkt som den kritiserede udsen-
delse og bringes som indledning til udsendelsen i følgende
udformning:”

Studieværten siger henvendt til kameraet: 
”Inden vi går i gang med [det annoncerede program], har Pressenæv-
net pålagt os at bringe en kritik af et tidligere program. Det drejer sig
om [mediets udsendelse [f.eks. Kontant] i xx måned/den
dato.måned.20xx]”.

Speaken fortsætter med [Pressenævnets beskrivelse af, hvad det kri-
tiserede indslag handler om, og hvad der er klaget over]. Denne
del af speaken dækkes af stillbilleder eller levende billeder fra den
kritiserede udsendelse, idet billederne dog ikke må indebære en
krænkelse af klager. 

Indslaget slutter med, at studieværten henvendt til kameraet siger:
”Pressenævnet kritiserer (udsendelsens navn) for [Pressenævnets tekst
vedrørende kritikken]. Hele Pressenævnets kendelse kan ses på Presse-
nævnets hjemmeside, www.pressenaevnet.dk”. 
Den sidste sætning understøttes af en grafik med Pressenævnets
webadresse.

24ÅB2015

Nyhedsudsendelser
- særlige tilfælde, herunder:
- alvorlig kritik
- kritik af udsendelsesrække, 
hvor forholdet er særlig 
skadeligt for klager

Værtsbårne magasinprogram-
mer – dvs. programmer i en
serie
- standard



25 ÅB2015

Ved alvorlig kritik af en magasinudsendelse kan nævnet yderligere
give pålæg om, hvilke billeder der skal anvendes under oplæsnin-
gen af nævnets kendelse.

”Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest på et tids-
punkt tæt på samme tidspunkt som den kritiserede udsendelse og
bringes i følgende udformning:

En speaker oplyser til et stillbillede af Pressenævnets logo: 
”Pressenævnet har udtalt kritik af [mediets udsendelse om [xxx] i xx
måned/den dato.måned.20xx]”.

Billedet skifter til stillbilleder eller levende billeder fra den kritisere-
de udsendelse, der hjælper seerne med at identificere, hvad det er
for en udsendelse, der kritiseres, hvad der klages over, og hvori Pres-
senævnets kritik består, idet billederne dog ikke må indebære en
krænkelse af klager. Herunder oplæses [Pressenævnets beskrivelse af,
hvad det kritiserede indslag handler om, og hvad der er klaget
over].

Indslaget slutter med oplæsning af ”[Pressenævnets tekst vedrørende
kritikken]” til et billede af Pressenævnets logo, idet der samtidig
vises en rulletekst med kritikken. 

Herefter oplyser speakeren: 
”Hele Pressenævnets kendelse kan ses på Pressenævnets hjemmeside,
www.pressenaevnet.dk”. 

Den sidste sætning understøttes af en grafik med Pressenævnets
webadresse.

Ved alvorlig kritik kan nævnet yderligere give pålæg om, hvilke bil-
leder der skal anvendes under oplæsningen af nævnets kendelse. 

Værtsbårne magasinprogram-
mer – dvs. programmer i en
serie

- særlige tilfælde, herunder:
- alvorlig kritik
- kritik af udsendelsesrække, 

hvor forholdet er særlig 
skadeligt for klager

Enkeltstående tv-udsendelser
- standard

Enkeltstående tv-udsendelser

- særlige tilfælde, herunder:
- alvorlig kritik
- kritik af udsendelsesrække, 
hvor forholdet er særlig 
skadeligt for klager



”Er udsendelsen fortsat tilgængelig via en internetside eller lignen-
de, skal det beskrevne indslag om offentliggørelse af nævnets ken-
delse [vises/læses op] som en indledning til den pågældende udsen-
delse. Endvidere skal der ved udsendelsen være et link med teksten
”Pressenævnet har udtalt kritik af udsendelsen” til nævnets kendel-
se.”

”Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest i en tilsva-
rende udsendelse på samme tidspunkt [i tilknytning til en nyheds-
udsendelse på samme tidspunkt] som den kritiserede udsendelse
og bringes i følgende udformning:

Speakeren oplyser: 
”Pressenævnet har udtalt kritik af [mediets nyhedsudsendelse/udsendel-
se den xx.xx.20xx]”

Herefter oplæser speakeren følgende om nævnets kendelse:
”[Nævnets tekst vedrørende kendelsen]”
Endvidere oplyser speakeren: 
”Hele Pressenævnets kendelse kan ses på Pressenævnets hjemmeside,
www.pressenaevnet.dk

Ved alvorlig kritik af en radioudsendelse kan nævnet yderligere
pålægge mediet at bringe oplysningen om, at Pressenævnet har
udtalt kritik, på et bestemt tidspunkt i sendefladen.

”Er udsendelsen fortsat tilgængelig via en internetside eller lignen-
de, skal det beskrevne indslag om offentliggørelse af nævnets ken-
delse [læses op] som en indledning til den pågældende udsendelse.
Endvidere skal der ved udsendelsen (om muligt) være et link med
teksten: ”Pressenævnet har udtalt kritik af udsendelsen” til nævnets
kendelse.”

”Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest i den første
eller en af de første udgaver, der offentliggøres efter nævnets ken-
delse. Offentliggørelse skal ske på det sted i mediet, hvor mediet
har oplyst at ville offentliggøre kritik fra Pressenævnet (i mediets

26ÅB2015

RADIO

Radioudsendelser
- standard

Radioudsendelser
- særlige tilfælde, herunder:
- alvorlig kritik
- kritik af udsendelsesrække, 
hvor forholdet er særlig 
skadeligt for klager

ALLE radio-udsendelser

TRYKTE MEDIER

Trykte medier
- standard

ALLE tv-udsendelser



27 ÅB2015

rettelsesspalte). Har mediet ikke en fast rettelsesspalte, skal offent-
liggørelse ske på det sted i mediet, der svarer til placeringen af den
kritiserede artikel. 
Skrifttype og layout bør svare til den opsætning, der i øvrigt
anvendes i mediet.” 

Nævnet afgør ved en konkret vurdering, hvilke særlige pålæg der
skal gives med hensyn til offentliggørelse, idet følgende kan over-
vejes: 

Pålæg om offentliggørelse, der fremhæver nævnets kritik på en
mere iøjnefaldende måde end ved den sædvanlige offentliggørelse i
rettelsesspalten eller på en tilsvarende plads i bladet som den
oprindelige artikel. 

Pålæg om forsidehenvisning med oplysning om at nævnet har
udtalt kritik og med henvisning til nærmere omtale eventuelt et
nærmere angivet sted inde i bladet, hvis offentliggørelse i rettelses-
rubrik eller på det sted i bladet, hvor den oprindelige artikel blev
bragt, ikke i tilstrækkelig grad understreger sagens alvor. 

Pålæg om skrifttype og layout, billedillustration og placering på
forsiden eller en nærmere angivet side (f.eks. i højre hjørne øverst
f.eks. svarende til en oprindelig kritiseret forsidehenvisning).
Billedillustration bør kun anvendes, hvor det med sikkerhed ikke
vil indebære en yderligere krænkelse af klager, men er egnet til at
forbedre formidlingen af nævnets afgørelse.

”Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest på de af
mediets platforme, hvor den påklagede artikel har været bragt.
Offentliggørelse skal ske som en selvstændig artikel, der prioriteres,
f.eks. med placering på en forside i mindst et døgn efter kritikkens
offentliggørelse. 

Endvidere skal denne artikel være offentligt tilgængelig som en
selvstændig artikel i overensstemmelse med prioriteringen af den
påklagede artikel, og i en periode svarende til den periode, hvor
den påklagede artikel har været tilgængelig. 

Endelig skal der oprettes et link med teksten ”Pressenævnet har
udtalt kritik af artiklen” til nævnets kendelse ved starten af brød-
teksten i den påklagede artikel, hvis den fortsat er tilgængelig på
hjemmesiden og ikke er ændret på de punkter, hvor nævnet har
udtalt kritik. 

Trykte medier
- særlige tilfælde, herunder:
- alvorlig kritik
- kritik af artikelserier, hvor 

forholdet er særlig skadeligt 
for klager 

DIGITALE MEDIER

Digitale medier
- standard



Skrifttype og layout bør svare til den opsætning, der i øvrigt
anvendes af mediet.” 

For så vidt angår de særlige tilfælde – dvs. hvor nævnet udtaler
alvorlig kritik, hvor der er tale om artikelserier, eller hvor forholdet
må anses som særligt skadeligt for klageren – må det bero på en
konkret vurdering, hvilke særlige pålæg der skal gives med hensyn
til offentliggørelse af nævnets kendelse.

Nævnet afgør ved en konkret vurdering, hvilke særlige pålæg der
skal gives med hensyn til offentliggørelse, idet følgende kan over-
vejes: 

Pålæg om offentliggørelse i en prioriteret artikel i nyhedsstrøm-
men, f.eks. på en forside, i en længere periode end et døgn.

Pålæg om indsættelse af en mere udførlig tekst om kritikken i til-
knytning til artiklen.

”Offentliggørelse af nævnets kendelse skal (endvidere) ske snarest
på mediets side på Facebook med et layout og en skrifttype, der
svarer til den opsætning, der i øvrigt anvendes af mediet. Offent-
liggørelsen skal ske således, at kendelsen er umiddelbart synlig på
Facebook i en periode på mindst et døgn. [Der skal endvidere være
et link fra den offentliggjorte kritik på Facebook til den offentlig-
gjorte kritik på nævnets hjemmeside.]”

1.3 Ny praksis i egen drift-sager 

Pressenævnet har mulighed for at tage en sag op til behandling på eget initiativ (egen drift-sager).
Siden nævnets oprettelse i 1992 har nævnets praksis været meget restriktiv, og nævnet har med und-
tagelse af et enkelt tilfælde i 1997 ikke taget sager op til behandling af egen drift. 

I 2015 besluttede nævnet imidlertid fremover at udvise større åbenhed over for muligheden for at
behandle sager af egen drift. Nævnet udsendte i september 2015 et notat om, hvilke typer af sager
der er egnet hertil.

Hele notatet fra Pressenævnet kan læses på nævnets hjemmeside ved at søge på ”egen drift”.
Link til notatet i fuld længde: 
http://www.pressenaevnet.dk/Søg-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8159 

Pressenævnet har i medieansvarsloven hjemmel til at tage sager op på eget initiativ. Det følger af §
44, stk. 2, i medieansvarsloven og § 7, stk. 2 og 3, i Pressenævnets forretningsorden.

28ÅB2015

Digitale medier
- særlige tilfælde, herunder:
- alvorlig kritik
- kritik af artikelserier, hvor

forholdet er særlig skadeligt 
for klager

Sociale medier, f.eks. Facebook

http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8159


29 ÅB2015

Medieansvarslovens § 44, stk. 2, lyder således:

”Stk. 2. Nævnet kan af egen drift optage en sag til behandling, hvis sagen er af væsentlig eller principiel
betydning. I tilfælde heraf indhentes en udtalelse fra den forurettede. Den forurettedes navn nævnes kun,
hvis tilladelse hertil foreligger.”

Af de specielle bemærkninger til § 44, stk. 2, i forslaget til medieansvarsloven (Folketingstidende
1990-91, till. A, 2. saml., sp. 3170) fremgår følgende:

”Bestemmelsen i stk. 2 giver Pressenævnet mulighed for af egen drift at tage sager op, der er af væsentlig
eller principiel betydning. Der vil efter sagens natur alene være tale om sager, der vedrører overtrædelse af
den presseetiske generalklausul, og hvor enten den forurettede har undladt at indgive klage, eller hvor der
ikke umiddelbart er en forurettet person.

Er der en forurettet person, skal nævnet indhente en udtalelse fra den pågældende. Det foreskrives end-
videre, at den forurettedes navn kun må nævnes, såfremt tilladelse hertil foreligger.”

Pressenævnet har oplistet følgende tilfælde, hvor det navnlig kan komme på tale at tage en sag op til
behandling af egen drift:

• Sager om krænkelse af børn, hvor der kan være modsætning mellem forældrenes og barnets 
interesser.

• Sager om krænkelse af personer, der midlertidigt eller mere varigt ikke er i stand til at varetage 
deres interesser, f.eks. på grund af sorg, sygdom, mentalt handicap eller svækkelse eller lignende, 
eller hvor de pågældende ikke er i stand til at overskue rækkevidden af udtalelser til pressen.

• Sager om krænkelse af afdøde personer.

• Sager om krænkelse af ofre i straffesager eller personer, der er mistænkte, sigtede, tiltalte eller 
dømte i straffesager, og hvor den pågældende kan være i en sådan belastet situation, at han eller 
hun ikke har overskud til at klage til Pressenævnet.

I sådanne tilfælde kan der dog være grundlag for at indhente en udtalelse fra de pågældende eller
eventuelt disses værge eller pårørende, inden nævnet tager endelig stilling til, om sagen skal behand-
les.

• Sager, hvor der er sket krænkelse af minoriteter eller en anden ubestemt kreds af personer, og 
hvor der ikke er omtale af konkrete personer, der kan klage til nævnet.

• Sager om skjult reklame.

Forud for færdiggørelsen af arbejdsgruppens notat i september 2015 drøftede Pressenævnets med-
lemmer, om der kunne være grundlag for at tage Ekstra Bladets omtale af en brand i Nakskov op til
behandling af egen drift. Der var enighed om, at der kunne være behov for at tage sagen op til
behandling, men da Pressenævnet modtog en klage over omtalen inden for klagefristen, er sagen
behandlet på almindelig vis. Se sagerne nr. 15-70-00774 og 15-70-00776. Sagerne er også omtalt
under punkt D.2.

http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8115
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8116


Efter september 2015 modtog Pressenævnet to anmodninger om at tage en sag op af egen drift.
Ingen af de to sager førte imidlertid til, at nævnet behandlede sagerne. De to sager er kort beskrevet
nedenfor.

Ingen egen drift-sag vedrørende sværdoverfald
Pressenævnet modtog en anmodning om af egen drift at behandle Ekstra Bladets omtale af et sværd-
overfald på en skole i Trollhättan i Sverige. En lærer og en skoleelev blev dræbt. 

I de påklagede artikler og tv-klip på Ekstra Bladets netavis blev to svenske skoleelever, der var på
skolen under overfaldet, interviewet.  

De to skoleelever havde sandsynligvis ikke kendskab til omtalen i Danmark.
Et tv-interview til artiklen ”[Pigen] overlevede: Sådan snød hun sværdmanden” viste en 11-årig pige,

der udtalte sig. Det fremgik af klippet, at hun ikke havde overværet den voldsomste del af episoden,
men havde befundet sig lukket inde i et klasseværelse. Hun fremtrådte fattet under interviewet. Det
fremgik af artiklen, at hendes far var kommet til stedet kort efter overfaldene. 

Et andet tv-interview indsat til artiklen ”Politiet: Angreb på skole var racistisk motiveret” viste en
lidt ældre dreng, der også optrådte forholdsvis fattet.

Pressenævnet bemærkede generelt, at det som udgangspunkt kræver samtykke fra forældremyn-
dighedsindehaverne at offentliggøre navne og billeder af børn i følsomme situationer. Dette kan dog
fraviges i tilfælde, hvor der er tale om større børn eller unge. Det stiller imidlertid skærpede krav til
mediets behandling af den unge, over for hvem der skal udvises størst muligt hensyn, idet mediet
må tage højde for, at den mindreårige ikke i alle tilfælde kan ventes at være klar over virkningerne af
sin offentlige fremtræden.

Pressenævnet fandt, at spørgsmålet om interviews af børn i forbindelse med voldelige episoder var
et emne af væsentlig betydning. På baggrund af de påklagede artikler og videoklip lagde Pressenæv-
net til grund, at faderen til den 11-årige formentlig kunne have modsat sig, at interviewet blev
bragt, og at pigen udtalte sig frivilligt og ikke fremstod stærkt påvirket af den voldelige episode.
Nævnet lagde videre til grund, at drengen var ældre end pigen og udtalte sig frivilligt, ligesom han
heller ikke fremstod stærkt påvirket. 

Pressenævnet fandt herefter ikke, at den konkrete sag havde en så væsentlig og principiel betyd-
ning, at der var grundlag for at tage sagen op til behandling af egen drift. 

Anmodningen om behandling af sagen blev derfor afvist. 
Pressenævnets kendelse af 23. november 2015 i sag nr. 15-70-00873.

Pressenævnet har tidligere omtalt kravene til samtykke i forbindelse med pressens omtale af børn.
Der henvises til Pressenævnets årsberetning for 2000, side 9, ”Omtale af mindreårige uden forældre-
samtykke”, Pressenævnets årsberetning 2009, side 19, ”Krav til samtykke”, og Pressenævnets årsbe-
retning 2012, side 20, ”Eksponering af børn – samtykke fra forældre”. Herudover henvises til næv-
nets folder ”Vejledning til ofre for forbrydelser”, der ligesom årsberetningerne er tilgængelig på pres-
senaevnet.dk under fanebladet ”Publikationer”.

Annoncering for spalteplads
Sjællandske Mediers redaktør havde i DAGBLADET Ringsted meddelt, at de to gratis ugeaviser
Lokalbladet Ringsted og Ringsted Weekend ikke længere har mulighed for løbende at optage ”kom-
munens pressemeddelelser, herunder byrådsmedlemmernes ditto”, efter at Ringsted Kommune har
besluttet at annoncere mindst muligt i aviserne. 

Ifølge Sjællandske Medier var beslutningen om begrænsningen i optagelse af læserbreve og presse-
meddelelser begrundet i en prioritering, da spaltepladsen blev mindre, når kommunen ikke i samme
omfang annoncerer i avisen. 

30ÅB2015

http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8204
http://www.pressenaevnet.dk/Files/Filer/pdf/Aarsberetning_2000.pdf
http://www.pressenaevnet.dk/Files/Filer/pdf/Aarsberetning_2012.pdf
http://www.pressenaevnet.dk/Files/Filer/pdf/Aarsberetning_2012.pdf
http://www.pressenaevnet.dk/Files/Filer/pdf/Aarsberetning_2009.pdf
http://www.pressenaevnet.dk/Files/Filer/pdf/Pressenaevnspamflet_2014_Web.pdf


Pressenævnet modtog herefter en anmodning om af egen drift at behandle Lokalbladet Ringsted
og Ringsted Weekends ændrede retningslinjer for optagelse af læserbreve. 

Det fremgår af indledningen til de vejledende regler for god presseskik, ”Grundlæggende synspunk-
ter”, at under brud på god presseskik hører også hindring af berettiget offentliggørelse af informa-
tioner af væsentlig betydning for offentligheden, samt eftergivenhed over for udenforståendes krav
om indflydelse på mediernes indhold, hvis eftergivenheden kan medføre tvivl om mediernes frie og
uafhængige stilling.

Indledningen i de vejledende regler for god presseskik, ”Grundlæggende synspunkter”, kan finde
anvendelse ved behandlingen af klagesager såvel som de øvrige punkter i de vejledende regler for
god presseskik.

Det fremgår videre af de vejledende regler, at der bør opretholdes en klar skillelinje mellem
annoncering og redaktionelt indhold. Tekst, lyd og billeder foranlediget af direkte eller indirekte
kommercielle interesser bør kun bringes, hvis et klart journalistisk kriterium taler for offentliggørel-
se, jf. punkt B.4.

Pressenævnet afviste at tage sagen op til behandling, da der i anmodningen ikke var henvist til
konkrete eksempler på, at pressemeddelelser skulle være blevet afvist af Lokalbladet Ringsted eller
Ringsted Weekend, eller at den øvrige redaktionelle omtale skulle være foranlediget af økonomiske
interesser. Der var således ikke grundlag for at vurdere, hvorvidt den ændrede praksis konkret var i
strid med god presseskik. 

Nævnet bemærkede dog, at der i en situation som den foreliggende må påhvile redaktøren en
skærpet opmærksomhed med henblik på at sikre, at kommercielle interesser ikke får indflydelse på
ugeavisernes redaktionelle indhold, jf. punkt B.4 i de presseetiske regler.

Pressenævnets kendelse af 18. december 2015 i sag nr. 15-70-00876. Sagen blev behandlet sam-
men med Pressenævnets sag nr. 15-70-00867, Enhedslisten i Ringsted mod Sjællandske Medier.

2 Resumé af væsentlige konkrete sager 

Til belysning af nævnets praksis i sager om god presseskik og genmæle gengives nedenfor resumeer
af en række konkrete sager. Disse samt de øvrige klagesager, som nævnet har truffet afgørelse i, kan
endvidere ses på nævnets hjemmeside pressenaevnet.dk under fanebladet Kendelser og på Retsinfor-
mations afgørelsesdatabase. 

Retsinformations afgørelsesdatabase findes på retsinfo.dk. Man kommer ind i afgørelsesdatabasen
ved at klikke på ikonerne Ministerieindgang, Justitsministeriet og Afgørelser.

2.1 Sager om presseetik
Efter medieansvarslovens § 34, stk. 1, skal massemediernes indhold og handlemåde være i overens-
stemmelse med god presseskik. Inden for denne retlige standard er det overladt til Pressenævnets
skøn, om der i et konkret tilfælde er sket en overtrædelse af god presseskik. Der er dog ikke tale om
et frit skøn, idet udgangspunktet for det nærmere indhold af begrebet god presseskik er de vejleden-
de regler for god presseskik, jf. nedenfor under bilaget ”Vejledende regler for god presseskik”.

I orden at offentliggøre læges navn i en kritisk omtale
Fyens Stiftstidende bragte en forside, hvor der med store typer stod: ”Her er advarslen, som patienter-
ne ikke må se: Sundhedsstyrelsen har indskrænket læge [navnet på lægen]s faglige virke, således at han

31 ÅB2015

http://www.pressenaevnet.dk/Kendelser.aspx?M=News&PID=78&NewsID=8208
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8204


indtil videre ikke må arbejde som lægevagt. Sundhedsstyrelsen finder, at han i sit virke som lægevagt kan
udgøre en overhængende fare for sine patienter.”

Formuleringen om en ”overhængende fare for sine patienter” stammede fra et tidligt høringsbrev
fra Sundhedsstyrelsen til lægen i en sag om hans virke som lægevagt. 

Formuleringen i det endelige høringsbrev fra Sundhedsstyrelsen lød, at lægen ”i sit virke som
lægevagt kan udgøre en risiko for patientsikkerheden”. Lægen valgte efter det endelige høringsbrev
at trække sig som lægevagt. 

Begge versioner af høringsbrevene var tilgængelige via avisens dokumenter fra aktindsigten, da
avisen skrev artiklen.

Pressenævnet kritiserede Fyens Stiftstidende for at bringe en formulering fra det første hørings-
brev på forsiden af avisen uden at gøre opmærksom på, at der hverken var tale om en endelig afgø-
relse, eller at formuleringen i et senere høringsbrev blev ændret. 

Lægen klagede også over, at avisen havde offentliggjort hans navn i artiklen. 
Det var Pressenævnets opfattelse, at det klart var i patienternes interesse at få at vide, at deres

praktiserende læge efter Sundhedsstyrelsens høring havde valgt at fraskrive sig retten til at fortsætte
som vagtlæge.  

Pressenævnet bemærkede i den forbindelse, at det tillige fremgik af oplysningerne i sagen, at
Sundhedsstyrelsen ville vurdere lægens øvrige virksomhed som alment praktiserende læge ved at
indhente et antal patientjournaler. 

Pressenævnet kritiserede på den baggrund ikke, at Fyens Stiftstidende offentliggjorde navnet på
lægen. 

Kendelse af 20. januar 2015 i sag nr. 14-70-00732.

Svigtede løfte om ikke at spørge til konkret sag – dissens
TV 2 News sendte et indslag vedrørende vagtlægeordningen og en vagtlæge, der telefonisk havde
givet en patient besked på at tage nogle smertestillende piller. To timer senere døde hun af en blod-
prop.

De Praktiserende Lægers Organisations (PLO’s) formand sagde ja til at deltage i et live-interview
på TV 2 News mod ikke at få spørgsmål til den konkrete sag. Under interviewet blev en optagelse af
samtalen mellem vagtlægen og den syge patient afspillet, og der blev vist billeder af patienten. Sam-
tidig spurgte TV 2 News PLO-formanden om sagen. Formanden klagede til Pressenævnet over for-
løbet.

To medlemmer af Pressenævnet, herunder Pressenævnets formand, udtalte kritik af TV 2 News
for først at give PLO-formanden indtryk af, at han ikke ville få konkrete spørgsmål til sagen, for så
derefter alligevel at stille spørgsmålene i den direkte udsendelse. De to medlemmer fandt, at det sat-
te PLO-formanden i en situation, hvor han dårligt kunne undlade at svare. Medlemmerne bemær-
kede videre, at en generel drøftelse af vagtlægeordningen ikke ville have forhindret TV 2 News i at
belyse den problematik, som var genstand for interviewet. 

To andre medlemmer af Pressenævnet udtalte, at studieværten som indledning til interviewet bur-
de have gjort seerne opmærksom på, at PLO-formanden kun ønskede at udtale sig generelt om
lægevagten og altså ikke ville gå ind i den konkrete sag. De mente dog alligevel, at der ikke var til-
strækkeligt grundlag for at kritisere TV 2 News. Baggrunden var, at PLO-formanden var bekendt
med, at interviewet ville tage udgangspunkt i den konkrete sag, og at han selv i det direkte interview
fik lejlighed til at fastslå, at han ikke ville kommentere på den konkrete sag. Det samlede interview
efterlod det indtryk, at PLOs formand udelukkende udtalte sig om generelle forhold vedrørende
lægevagten, og han kunne derfor ikke siges at være blevet presset til at fravige sine egne betingelser
for at stille op til interviewet.

32ÅB2015

http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8073


Da der var stemmelighed, var Pressenævnets formands stemme afgørende, og Pressenævnet udtal-
te kritik. 

Kendelse af 17. februar 2015 i sag nr. 14-70-00746.

TV 2 News anmodede efterfølgende om genoptagelse af spørgsmålet vedrørende offentliggørelsen af
kendelsen. Se kendelse af 2. marts 2015 i sag nr. 15-70-00767. Nævnet genoptog spørgsmålet om
omfanget af offentliggørelse til behandling. 

For den genoptagede behandling henvises til kendelse af 17. marts 2015 i sag nr. 15-70-00769. 

I orden at offentliggøre mail
Nordvestnyt skrev ”Politimand og politiker beskyldes for bedrageri”. Klager havde sendt en mail, hvori
han beskyldte en tidligere politimand og nuværende medlem af en kommunalbestyrelse for bedrage-
ri. Mailen var sendt til en fremtrædende person, der netop var engageret i sager om misbrug af
offentlige midler.

Klager mente, at der var tale om en privat mail, og at det var et brud på god presseskik, at mediet
havde offentliggjort mailen.

Pressenævnet fandt, at det kan være kritisabelt at bringe oplysninger fra private mails videre, men
bemærkede at klager hverken havde formuleret mailen som en privat mail eller gjort modtageren
opmærksom på, at mailen var fortrolig. 

Pressenævnet fandt ikke, at Nordvestnyt tilsidesatte god presseskik ved at offentliggøre mailen.
Kendelse af 10. april 2015 i sag nr. 15-70-00752.

Ekskone udsat for voldsomme beskyldninger
BT skrev ”Fem års kamp for sine børn”, hvor en far fortalte om parrets skilsmisse og efterfølgende
kamp om forældremyndigheden. Han oplyste, at hans ekskone uberettiget havde beskyldt ham for
vold og sexmisbrug med det formål at få forældremyndigheden over parrets fælles børn. 

Pressenævnet fandt, at beskyldningerne var så alvorlige, at de kunne skade ekskonen. Derfor bur-
de ekskonen have haft mulighed for at svare på beskyldningerne. Det fik hun ikke, og det kritisere-
de Pressenævnet.

Pressenævnet kritiserede BT, selv om avisen – efter artiklen var udkommet - hurtigt henvendte sig
til ekskonen og beklagede, at hun ikke var blevet hørt, ligesom BT straks slettede artiklen på bt.dk
og beklagede både på forsiden af bt.dk og i 1. sektion af papiravisen.

Kendelse af 21. april 2015 i sag nr. 15-70-00759.

Alvorlig kritik for omtale af dødsbrand
Den 30. januar om aftenen udbrød der en voldsom brand i et hus. Fem mennesker, heraf fire børn,
omkom ved ulykken.

Ekstra Bladet dækkede tragedien ved på ekstrabladet.dk den 31. januar 2015 at bringe artiklen
”[Barn A], [Barn B], [Person E], [Barn C] og [Barn D] døde i flammerne”. 

Endvidere bragte avisen den 1. februar i den trykte udgave af avisen forsiden ”Onkel efter døds-
brand: Det er så forfærdeligt”. Overskriften var ledsaget af billeder af de fire omkomne børn.    

Inde i avisen bragte Ekstra Bladet flere artikler om tragedien med billeder af børnene.
De to mødre til de omkomne børn klagede over Ekstra Bladets dækning.

Klagepunkterne
Den ene mor havde afvist at udtale sig til Ekstra Bladet om tragedien. Hun anførte som begrundelse
for at klage, at Ekstra Bladet i den trykte udgave den 1. februar anvendte fotos af børnene, taget fra

33 ÅB2015

http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8084
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8084
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8098
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8105


hendes åbne Facebook-profil, uden at avisen havde fået samtykke til at bruge billederne i den givne
sammenhæng eller på det givne tidspunkt. 

Hun klagede også over, at Ekstra Bladet offentliggjorde navne og billeder af hendes to afdøde
børn, inden politiet endeligt havde identificeret børnene. Hun forklarede i den forbindelse nærme-
re, at hun natten til lørdag den 31. januar fik besked om branden og om, at politiet mente, at der
var omkommet tre børn og en lille kvinde i branden. Da det på daværende tidspunkt forekom som
en mulighed, at hendes datter (Barn A) ikke var til stede i huset under branden, blev der indledt en
eftersøgning af hende. Først den 5. februar identificerede politiet endeligt hendes to børn.

Den anden mor havde de samme klagepunkter. Hun havde sagt ja til at samarbejde med Ekstra
Bladet om en artikel, men hun ville først udtale sig den 2. februar. 

Pressenævnets begrundelse og afgørelse
Pressenævnet udtalte indledningsvis, at meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, skal undgås,
medmindre klar almen interesse kræver offentlig omtale.

Begrebet ”klar almen interesse” er normativt, hvilket vil sige, at det ikke er afgørende, hvorvidt
der faktisk hersker en egentlig interesse i at læse en given historie. Massemedierne bør altid holde sig
for øje, hvad der er i offentlighedens interesse, og hvad der tilhører privatlivets fred.

Selve oplysningen om en voldsom brand i Nakskov, som kostede fem mennesker livet, kan anses
for at være en oplysning, der har offentlig interesse. Flere medier bragte i den forbindelse konstate-
rende nyhedsreportager, som i dagene efter branden blandt andet kunne videreformidle til offentlig-
heden, at ofrene fortsat ikke var identificeret af politiet.

Pressenævnet fandt imidlertid, at Ekstra Bladets intensive og nærgående reportager om branden,
som gik meget tæt på ofrene og deres pårørende, oversteg, hvad der kan have offentlighedens inter-
esse.

Endvidere var det nævnets opfattelse, at der ikke er knyttet en samfundsmæssig interesse til, at
medierne afslører identiteten på de omkomne, særlig i de første dage efter en tragedie som denne,
hvor fem personer – som ikke i øvrigt er kendt i offentlig sammenhæng – omkom. 

Uanset om Ekstra Bladet den 31. januar via oplysninger fra familie, naboer, vidner m.v. med stor
sandsynlighed kunne antage at have vished for børnenes identitet, var det ikke foreneligt med de
presseetiske regler om, at også pårørende til ofre for ulykker skal vises det størst mulige hensyn, at
Ekstra Bladet på så tidligt tidspunkt offentliggjorde navnene på børnene. 

For så vidt angik moren til Barn C og Barn D kunne det – de særlige omstændigheder taget i
betragtning – ikke føre til et andet resultat, at hun efterfølgende (den 2. februar) på Facebook korre-
sponderede med Ekstra Bladet om tragedien og om sine børn. Pressenævnet bemærkede i den for-
bindelse, at korrespondancen var grundlag for en senere artikel i Ekstra Bladet, som der ikke var
klaget over.

For så vidt angik brugen af billederne fra de åbne Facebook-profiler, fandt nævnet, at Ekstra Bla-
det tilsidesatte god presseskik ved at offentliggøre billederne uden samtykke fra de to klagere. Ekstra
Bladet tilsidesatte herved den hensynsfuldhed og takt over for klagerne, som fremgår af de presseeti-
ske regler. 

Det kunne ikke føre til en ændret vurdering, at Facebook-profilerne var åbne. Nævnet lagde i den
forbindelse vægt på, at det ikke er ensbetydende med et stiltiende samtykke til offentliggørelse, at
man lægger billeder på en åben Facebook-profil og særligt ikke, når der er tale om mindreårige
børn, som er ofre for en voldsom ulykke. Nævnet henviste til, at der generelt hersker et krav om, at
pressen forud for offentliggørelse af billeder af børn indhenter samtykke fra forældremyndighedsin-
dehaveren. 

34ÅB2015



Pressenævnet udtalte alvorlig kritik af Ekstra Bladet for artiklerne den 31. januar og den 1.
februar.

Kendelser af 19. maj 2015 i sagerne 15-70-00774 og 15-70-00776.

Brug af citater fra lukket Facebook-gruppe var i orden
Voresborn.dk skrev ”Vaccine-debat: Forældre opretter smittegruppe på Facebook” og ”Smittegruppe udlø-
ser vild debat på Facebook”. Artiklerne handlede om en lukket Facebook-gruppe, som udvekslede
oplysninger, så deres børn kunne blive smittet med for eksempel røde hunde. I artiklerne var der
flere citater fra medlemmerne af gruppen. 

Klagerne – blandt andre stifteren af Facebook-siden – anførte, at voresborn.dk ikke havde fået
samtykke til at bringe citaterne fra medlemmerne af gruppen. 

Pressenævnet udtalte, at det er nævnets opfattelse, at oplysninger på lukkede Facebook-profiler er
forbeholdt de personer (Facebook-venner), der har fået tilladelse til at have adgang til profilen. Der-
for har medierne som udgangspunkt ikke adgang til at bruge materialet fra den lukkede profil, med-
mindre dette har en sådan samfundsmæssig interesse, at offentliggørelsen overstiger hensynet til
indehaveren af profilen og de personer, der har fået tilladelse til at have adgang til profilen.

Pressenævnet fandt, at der er knyttet en væsentlig offentlig interesse til debatten om risiko for
smittespredning i samfundet, herunder spørgsmålet om spredning af børnesygdomme, og at den
offentlige interesse oversteg hensynet til indehaveren af profilen og de personer, som har adgang til
profilen. 

Pressenævnet kritiserede derfor ikke, at voresborn.dk brugte materiale fra den lukkede profil. Pres-
senævnet bemærkede i den forbindelse, at alle de citerede kilder fra Facebook-gruppen i artiklerne
var anonymiserede og således ikke var genkendelige for andre uden for den lukkede Facebook-grup-
pe.

Pressenævnet udtalte ikke kritik af voresborn.dk. 
Kendelse af 23. juni 2015 i sag nr. 15-70-00791.

Rammerne for deltagelse i et direkte radioprogram
Radio24syv bragte i det direkte program ”Nattevagten” en samtale med en mor, som fortalte om sin
oplevelse af en lang og kompliceret forældremyndighedssag.

Pressenævnet fandt, at programværten burde have grebet mere effektivt ind over for flere af
morens udtalelser, da de var krænkende for faren, som ikke havde adgang til at udtale sig. 

Da det ikke var muligt for andre end dem, som i forvejen kendte til sagen, at identificere ham,
måtte skadevirkningerne dog anses for begrænsede, og nævnet udtalte ikke kritik.

Kendelse af 23. juni 2015 i sag nr. 15-70-00798.

Kilde med økonomisk interesse 
Berlingske bragte artiklerne ”Aftalen i Macau” og ”Centralt øjenvidne belaster tiltalte i matchfixing-
sag”. Artiklerne handlede om den første danske straffesag om matchfixing ved fodboldkampe og
blev bragt, kort tid før straffesagen gik i gang. 

Berlingskes hovedkilde var et anonymt vidne, som afgav meget belastende oplysninger mod den
tiltalte. Kilden var ikke indkaldt som vidne i retssagen mod klager.

Det fremgik af oplysningerne i sagen, at kilden medvirkede ved interviews med Berlingske under
pseudonym, at han ikke ville kunne identificeres, at han var ledende medarbejder i en asiatisk virk-
somhed, som professionelt faciliterer væddemål, og at han havde tilkendegivet, at klager skyldte den
asiatiske virksomhed penge. 

Klager – den tiltalte i straffesagen – mente, at Berlingske tilsidesatte god presseskik ved at videre-
bringe beskyldninger fra en kilde, hvis udsagn åbenlyst var farvet af personlige interesser.

35 ÅB2015

http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8116
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8124
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8120
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8115


Pressenævnet udtalte, at Berlingske på baggrund af oplysningerne i sagen om kilden havde særlig
anledning til at være kritisk over for kildens oplysninger og beskyldninger. Da Berlingske i fakta-
boksen ”Bag historien” gjorde rede for de forhold, som både styrkede og svækkede kildens trovær-
dighed, og herunder direkte oplyste, at det økonomiske mellemværende mellem kilden og klager
gav kilden et motiv til at skade klager, fik læserne mulighed for at tage højde for, at kildens udsagn
formentlig var farvet af personlige interesser. 

På den baggrund fandt nævnet ikke, at Berlingske havde tilsidesat god presseskik ved at videre-
bringe kildens udtalelser. Kendelse af 18. august 2015 i sag nr. 15-70-00800.

Utilstrækkelig anonymisering af børn og manglende forældresamtykke
TV 2 bragte en programserie om forældres konflikter om forældremyndighed og samvær efter en
skilsmisse. I programmet ”Med børnene som våben – krigen fortsætter” fulgte man forløbet af en kon-
fliktfyldt skilsmisse, som endte med, at moren mistede retten til samvær med sine to børn. 

Klager – faren til de to børn, som havde den fulde forældremyndighed over børnene – klagede
blandt andet over, at han ikke havde givet samtykke til, at børnene deltog i udsendelsen, og at de
kunne genkendes, f.eks. af børn og forældre på børnenes skole.

Pressenævnet fandt, at medierne bør udvise et betydeligt hensyn til børn, særligt i sager som den
foreliggende, hvor de medvirkende børn inddrages i en langvarig og konfliktfyldt strid mellem for-
ældrene. At nævnet samtidig anerkendte morens ret til at fortælle sin historie, kunne ikke føre til, at
TV 2 dermed var fritaget for at varetage hensynet til børnene gennem anonymisering, da der ikke
forelå samtykke fra forældremyndighedsindehaveren til, at de kunne medvirke i udsendelsen. 

TV 2 havde delvis anonymiseret børnene, idet deres ansigter var slørede. Imidlertid fremgik deres
rigtige fornavne og alder i udsendelsen, og de blev vist sammen med deres halvsøster, som blev
interviewet og vist usløret. Endvidere kunne man se børnenes påklædning og deres hår. Dermed
kunne børnene genkendes og ikke alene blandt personer, som kendte dem og deres historie, men
også af en stor del af de personer, som kendte alle tre børn fra lokalmiljøet, herunder ikke mindst
fra den lokale skole, hvor alle tre børn efter det oplyste var tilmeldt.   

Da børnene ikke var tilstrækkeligt anonymiseret, udtalte Pressenævnet kritik af TV 2. 
Pressenævnet kritiserede også, at TV 2 viste uddrag fra fortrolige samtaler mellem børnene og

børnesagkyndige, selv om faren ikke havde givet sit samtykke.
Kendelse af 18. august 2015 i sag nr. 15-70-00803.

Oplysninger var korrekte på tidspunktet for offentliggørelse
Metroxpress beskrev i artiklen ”Unge iværksættere sælger billige bikinier som kvalitetsvare”, hvordan en
webshop solgte bikinier ”designet og håndsyet i New York” for 199 kr. I virkeligheden blev bikinier-
ne masseproduceret og kunne købes for 66 kr. på webshoppen eBay. 

På tidspunktet for offentliggørelsen af artiklen fremgik det af CVR-registret, at klager var medstif-
ter og direktør i firmaet, som stod bag webshoppen. Metroxpress kontaktede klageren og gengav i
artiklen hans kommentar om, at han ikke længere havde med firmaet at gøre. 

Klager følte, at han blev hængt ud i artiklen, på trods af at han intet havde haft at gøre med web-
shoppen.

Da det fremgik af sagen, at klager var medstifter af og direktør i firmaet, som på tidspunktet for
offentliggørelsen af artiklen var navnet på det firma, som stod bag webshoppen, og da hans kom-
mentar til sagen fremgik af artiklen, udtalte Pressenævnet ikke kritik. 

Kendelse af 22. september 2015 i sag nr. 15-70-00831.

36ÅB2015

http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8147
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8142
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8164


Alvorlig kritik for offentliggørelse af telefonsamtaler
I udsendelsesrækken ”Den Brændende Mand” (25 programmer af en times varighed) omtalte
Radio24syv en mands selvmord foran Brøndby Rådhus. 

På baggrund af forklaringer fra to øjenvidner og afdødes samlever rettede Radio24syv i udsendel-
sesrækken en kritik af, at de ansatte ved Brøndby Kommune ikke greb ind i forbindelse med selv-
mordet. Afdøde havde forinden selvmordet talt med en medarbejder ved kommunen. Radio24syv
anførte blandt andet, at ansatte kunne have forhindret selvmordet, og at der skulle være en sam-
menhæng mellem selvmordet og afdødes frygt for, at kommunen ville fjerne hans børn. I udsendel-
serne blev kommunen også generelt beskyldt for at true med at fjerne børn på uretmæssigt grund-
lag.

Udsendelserne byggede blandt andet også på langvarige telefonsamtaler med borgmesteren og
kommunaldirektøren. Samtalerne blev optaget og offentliggjort, da kommunen afviste at deltage i
egentlige interviews.

Brøndby Kommune klagede og anførte, at udsendelserne var fyldt med gisninger om motivet for
selvmordet samt udokumenterede påstande. Kommunen klagede også over, at Radio24syv havde
anvendt telefonsamtalerne.

Radio24syv anførte, at hverken borgmesteren eller kommunaldirektøren ønskede at medvirke i
programserien, hvorfor optagelserne af telefonsamtalerne blev bragt. Journalisterne havde præsente-
ret sig ved navn, så både borgmesteren og kommunaldirektøren var klar over, at samtalerne kunne
blive optaget.

Pressenævnet fandt, at der ikke var tilstrækkeligt grundlag for at offentliggøre de grove beskyld-
ninger mod kommunen. Nævnet udtalte alvorlig kritik.

Derudover kritiserede Pressenævnet, at store dele af telefonsamtalerne blev offentliggjort, selv om
borgmesteren og kommunaldirektøren klart afviste at ville deltage i interviews. Det kan være i
orden at offentliggøre lydoptagelser som citater uden nærmere aftale, men i dette tilfælde var der
ikke tale om kortere lydklip som citater, men lange passager af samtalerne. 

Kendelse af 27. oktober 2015 i sag nr. 15-70-00827.

Pressenævnet henviser videre til Pressenævnets årsberetning 2006, side 19 ”Ny praksis vedr. offentlig-
gørelse af båndede samtaler/skjult mikrofon”. 

Kritik for konkrete oplysninger om selvmord  
TV 2 sendte udsendelsen ”Teenage-selvmordene”. I udsendelsen beskrev TV 2, at der procentvis var
et højere antal selvmord blandt unge i Ringkøbing-Skjern Kommune end i resten af landet. 

I udsendelsen blev det omtalt, at en navngiven pige havde begået selvmord og lavet en video
inden selvmordet. Lokalbefolkningen havde efterfølgende arrangeret et mindeoptog.

Forud for udsendelsen afviste familien at deltage og ønskede ikke, at TV 2 omtalte selvmordet.
Moderen klagede til Pressenævnet og anførte, at TV 2 ikke havde udvist det fornødne hensyn

over for familien ved at omtale selvmordet. 
TV 2 anførte, at selvmordet fik stor betydning i lokalsamfundet og havde været omtalt i lokal-

pressen, ligesom afskedsvideoen var delt på internettet. TV 2 var af den opfattelse, at omtalen af
selvmordet var i orden. TV 2 havde opfattet et manglende svar fra familien som et stiltiende sam-
tykke.

Pressenævnet fandt, at årsagerne til unges selvmord var et emne af væsentlig offentlig interesse.
Nævnet fandt imidlertid, at det havde været muligt for TV 2 at afdække de generelle problemstillin-
ger i udsendelsen uden konkret at omtale selvmordet, hvor TV 2 nævnte fornavnet og omtalte et
mindeoptog efter hendes død samt hendes afskedsvideo. Nævnet kritiserede den konkrete omtale. 

37 ÅB2015

http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8176
http://www.pressenaevnet.dk/Files/Filer/pdf/Pressen.20061.pdf


Pressenævnet kritiserede også, at TV 2 havde omtalt selvmordet imod familiens ønske. Selv efter
TV 2 var bekendt med klagen til Pressenævnet, blev udsendelsen genudsendt.

Kendelse af 27. oktober 2015 i sag nr. 15-70-00838. 

Anmeldelse af hjemmeside førte til behandling 
En journalist ønskede at klage over artiklen ”L&F: Artikel vildleder om kartofler og kræft” på land-
brugsavisen.dk. 

Pressenævnet afviste at behandle klagen, da landbrugsavisen.dk ikke var anmeldt til Pressenævnet
efter medieansvarsloven og derved ikke var omfattet af nævnets kompetence. 

Pressenævnets kendelse af 6. november 2015 i sag nr. 15-70-00879.

Landbrugsavisen.dk fik herefter kendelsen sendt til orientering og anmeldte hjemmesiden til Presse-
nævnet. Journalisten anmodede derfor Pressenævnet om at genoptage behandlingen af sagen, da
hjemmesiden herefter var omfattet af nævnets kompetence. 

Nævnet genoptog behandlingen ved kendelse af 16. november 2015 i sag nr. 15-70-00882.
Klagen blev behandlet ved nævnets kendelse af 23. februar 2016 i sag nr. 15-70-00883.

To dages svarfrist for kort tid
I artiklen ”For Friheds forsøg på at bygge en folkebevægelse slog fejl” fra 7. august omtalte Redox en
demonstration fem måneder tidligere, i marts måned.

I den forbindelse blev en navngiven person beskyldt for at starte en slåskamp med en moddemon-
strant.

Inden artiklen blev lagt på redox.dk, anmodede Redox personen om en udtalelse. Det skete ved
en mail den 3. august. Personen fik af Redox svarfrist til 5. august kl. 15.00. 

Redox modtog intet svar og offentliggjorde herefter artiklen 7. august med beskyldningen uden
klagers kommentar.

Personen har efterfølgende oplyst, at han ikke svarede, da han var på ferie og først så beskeden, da
han kom hjem tre uger senere. 

Pressenævnet kritiserede, at Redox blot sendte en mail til klager og ikke var mere ihærdige i at
opnå kontakt til personen. Han fik dermed ikke mulighed for at kommentere beskyldningerne.
Pressenævnet lægger i den forbindelse vægt på, at omtalen af demonstrationen i marts – fem måne-
der tidligere – ikke var så aktuel i august, at der var grund til at bringe historien, før Redox havde
sikret sig, at personen havde haft mulighed for at forholde sig til den kritiske omtale. 

Pressenævnet kritiserede derfor Redox.
Kendelse af 24. november 2015 i sag nr. 15-70-00849.

Links fra en artikel til andre artikler
I netartiklen ”Bygherre skal skrælle top af villa” på jp.dk var overskrifter til andre artikler indsat som
links. Ved at klikke på det indsatte link (overskriften til en anden artikel) blev læseren ført direkte
videre til en anden artikel. 

Ét af linkene vedrørte samme byggesag som den påklagede artikel, mens de tre andre links henvi-
ste til artikler omhandlende andre byggesager eller generelle overvejelser vedrørende byggesager.
Linkene i artiklen ”Bygherre skal skrælle top af villa” var understreget og indsat i artiklens tekst i
grøn skriftfarve, mens den øvrige del af artiklen var i sort skrift. 

Pressenævnet fandt, at blandt andet layout’et viste, at der er tale om links til andre artikler – og
ikke mellemrubrikker i den påklagede artikel. Det er videre almindelig praksis på internettet, at net-
aviser henviser til andre artikler på denne måde. Da linkene ikke kunne opfattes som en del af den

38ÅB2015

http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8177
http://www.pressenaevnet.dk/Default.aspx?ID=4&q=15-70-00879
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8187
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8234
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8188


påklagede artikel, fandt Pressenævnet ikke anledning til at udtale kritik af Jyllands-Posten for at ind-
sætte linkene.

Kendelse af 24. november 2015 i sag nr. 15-70-00856.
Der henvises videre til Pressenævnets kendelse af 25. marts 2014 i sag nr. 13-70-00564 vedrøren-

de links til andre artikler.

Layout på mobilsite ok
Der var klaget over opsætningen af Ekstra Bladets mobilsite på undersiden ”112”. 

Ifølge klager kunne opsætningen misforstås, så man opfattede et billede indsat af ham til artiklen
”Dansk flugtkonge bag tremmer igen”, som om han havde forbindelse til en anden overskrift om en
sædelighedsforbrydelse, artiklen ”Dømt efter 11 år: Udsatte steddatter for årelangt sexmareridt”. 

Rubrikken ”Dømt efter 11 år: Udsatte steddatter for årelangt sexmareridt” var i rød skriftfarve på gul
bundfarve og med hvid ramme. Rubrikken ”Dansk flugtkonge bag tremmer igen” var i hvid skrift-
farve på sort bundfarve uden hvid ramme og med billedet af klager (”flugtkongen”) i direkte forbin-
delse til rubrikkens bundfarve. 

Ved at klikke på artiklen ”Dansk flugtkonge bag tremmer igen” kunne man se billedet af klager
og læse en omtale af hans dom for våbenbesiddelse. 

Det måtte efter Pressenævnets opfattelse betragtes som normal praksis på avisers nyhedssider, at
der til nogle rubrikker er indsat et billede, mens andre historier bringes uden billede og alene frem-
går af nyhedsstrømmen med en rubrik, hvor rubrikken virker som et link til artiklen. Det var også
tilfældet på Ekstra Bladets mobilsite.

Pressenævnet fandt herefter ikke, at Ekstra Bladets opsætning gav indtryk af, at klager havde for-
bindelse til artiklen ”Dømt efter 11 år: Udsatte steddatter for årelangt sexmareridt”. 

Pressenævnet kritiserede ikke opsætningen af mobilsitet.
Pressenævnets kendelse af 24. november 2015 i sag nr. 15-70-00865. 

Utilstrækkelig sløring i Station 2
I TV 2s kriminalmagasin ”Station 2 – Politirapporten” standsede en patruljevogn en bil. Det viste
sig, at en af passagererne i bilen var eftersøgt af Københavns Politi. 

Optagelserne viste passagerens skikkelse, frisure og påklædning, og man kunne høre personens
stemme. Passageren var efterfølgende blevet genkendt.

TV 2 anførte, at passageren havde givet et stiltiende samtykke ved ikke at protestere, da TV 2
kom til stede sammen med politiet. 

Pressenævnet fandt, at i en situation som den foreliggende, hvor TV 2 kom til stede med politiet
uden forudgående aftale med klager, må det påhvile mediet at sikre sig, at der foreligger samtykke
til offentliggørelsen af optagelserne. Det var ikke dokumenteret, at passageren havde givet sit sam-
tykke til, at optagelserne skete med henblik på offentliggørelse. Den manglende protest mod opta-
gelserne kunne heller ikke anses som et stiltiende samtykke til offentliggørelse. 

Pressenævnet udtalte kritik af TV 2 for at offentliggøre udsendelsen uden en behørig sløring af
klager.

Kendelse af 15. december 2015 i sag nr. 15-70-00874.

Klage over produktionsselskab behandles ikke
Der var klaget til Pressenævnet over, at produktionsselskabet STV Production A/S havde foretaget
optagelser af klageren. Produktionsselskabet producerer udsendelser til tv-stationer og offentliggør
ikke selv optagelserne. De påklagede optagelser var endnu ikke offentliggjort.

Da STV Production A/S ikke kunne anses som et medie omfattet af medieansvarsloven, afviste
Pressenævnet at behandle klagen. 

39 ÅB2015

http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8196
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=7923
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8194
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8203


Pressenævnet bemærkede, at såfremt produktionsselskabets optagelser offentliggøres, vil Presse-
nævnet som udgangspunkt kunne behandle en klage over udsendelsen, hvis produktionsselskabets
optagelser offentliggøres i et medie, der er omfattet af medieansvarsloven.

Pressenævnet har ikke mulighed for at hindre offentliggørelsen af udsendelser. Spørgsmålet om,
hvorvidt man kan få nedlagt et forbud efter reglerne i retsplejeloven (lovbekendtgørelse nr. 1255 af
16. november 2015), henhører under domstolene og falder uden for nævnets kompetence.

Kendelse af 21. december 2015 i sag nr. 15-70-00899. 

Delvis kritik af DRs udsendelse ”Advokaternes tag-selv-bord”
Kammeradvokaten klagede til Pressenævnet over omtale i udsendelsen ”Advokaternes tag-selv-bord”.
I en 66-sider lang kendelse gav Pressenævnet DR kritik for i udsendelsen at beskrive Kammeradvo-
katens behandling af konkursboer misvisende. 

Udsendelsen tog udgangspunkt i konkrete konkursboer, der kom under konkursbehandling med
Kammeradvokaten som en af kuratorerne. 

Udsendelsen handler navnlig om to ting: Hvorvidt konkursboer skulle momsregistreres, og hvor-
vidt man kunne opnå momsfradrag i forbindelse med betaling af håndværkerregninger, hvis der er
byggesager i et selskab under afvikling. 

Det fremgik af udsendelsen, at Kammeradvokaten var berettiget til at undlade at momsregistrere
konkursboer, men ved omtalen af et selskabs momsfradrag for håndværkerregninger viste og omtal-
te DR en kendelse fra Retten i Holbæk. Kendelsen havde imidlertid hverken noget at gøre med sel-
skabets konkursbo eller spørgsmålet om, hvorvidt man kunne opnå et momsfradrag for håndvær-
kerregninger. 

Pressenævnet kritiserede derfor DR for at have anvendt kendelsen som dokumentation i en for-
kert sammenhæng med omtalen af selskabets momsfradrag. 

Som en afsluttende bemærkning oplyste DR, at direktørens sag var en af de konkurser, der var
endt på advokaternes tag-selv-bord. Hverken direktøren eller selskabet havde klaget over Kammer -
advokatens salær, og der var heller ikke i øvrigt oplysninger om, at Kammeradvokaten ved behand-
lingen havde fået et for højt salær. 

Pressenævnet kritiserede derfor også DR på dette punkt. 
I relation til et andet konkursbo, der blev omtalt i udsendelsen – et ejendomsselskab – oplyste

DR, at der ikke var penge i konkursboet til kreditorerne, efter at Kammeradvokatens salær var
betalt. Det var heller ikke korrekt. Der blev udbetalt flere hundrede millioner til pantekreditorerne,
dvs. kreditorer der havde sikret deres tilgodehavender ved pant. 

Udsendelsen ”Advokaternes tag-selv-bord” var således på flere punkter i strid med god presseskik,
og Pressenævnet udtalte kritik af DR. 

Kendelse af 22. december 2015 i sag nr. 15-70-00851

2.2 Sager om genmæle
Reglerne om genmæle giver adgang til at korrigere oplysninger af faktisk karakter i en sag, der har
været omtalt i et massemedie. Den, som oplysningerne vedrører, kan fremsætte anmodning om gen-
mæle, og anmodningen skal altid først fremsættes til vedkommende massemedie selv.

Anmodningen til mediet skal være skriftlig, og fristen er 12 uger regnet fra offentliggørelsen i
mediet, jf. medieansvarslovens § 36, stk. 3. Hvis mediet afslår at bringe genmælet, eller genmælet er
ufyldestgørende, kan sagen indbringes for Pressenævnet. Dette skal ske senest 12 uger efter, at medi-
ets svar er kommet frem, jf. medieansvarslovens § 40, stk. 1 og stk. 2. 

Mediet kan kræve, at den, der fremsætter anmodningen, selv udformer genmælet, og genmælets
indhold skal i alt væsentligt være begrænset til nødvendige faktiske oplysninger, jf. medieansvarslo-

40ÅB2015

http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8206
http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8207


vens§ 38. Det vil ofte være hensigtsmæssigt, at klageren i forbindelse med anmodningen om et gen-
mæle til mediet har udformet en genmæletekst, så mediet kan se, hvad der ønskes genmæle over for.

Pressenævnet har udarbejdet en vejledning, der indeholder oplysninger om betingelser for og
udformning af genmæle mv. Vejledningen kan hentes på Pressenævnets hjemmeside under fanebla-
det Klagevejledning, Vejledning om genmæle og kan desuden fås i nævnets sekretariat.

Til illustration af nævnets praksis refereres nedenfor en enkelt af nævnets sager fra 2015. Til yder-
ligere belysning af Pressenævnets praksis på området henvises til tidligere årsberetninger og afsagte
kendelser på hjemmesiden under fanebladet Kendelser.

Mediet kunne ikke dokumentere anonymiseret oplysning
I DR1-udsendelsen ”Finanskrisen forfra – Business as usual” omtalte DR en person og dennes selska-
ber.

Til brug for omtalen havde DR fået aktindsigt i EBH Banks stævning mod bankens tidligere
ledelse. DR havde fået udleveret et anonymiseret bilag til stævningen. 

Bilaget henviste ifølge DR til personens (klagers) selskaber. Flere af oplysningerne i det anonymi-
serede bilag matchede oplysninger i klagers selskaber. I udsendelsen refererede DR herefter, at der
ifølge bilaget var økonomiske problemer i et af klagers selskaber i 2005. 

DR kunne imidlertid hverken før eller efter udsendelsen identificere eller på anden vis dokumen-
tere, at ét af klagers selskaber skulle være det omtalte selskab med økonomiske problemer i 2005.

Derimod var der andre udsagn i udsendelsen, som ikke gav grundlag for kritik. 
Pressenævnet fandt, at DR’s brug af udtrykkene ”konefinten”, ”trick”, ”hemmelige handler” og

”for næsen af kreditorerne” vedrørende klagers overdragelse af ejendomme og aktiver samt udtryk-
ket ”lemfældige” som betegnelse for EBH Bank A/S’ långivning var udtryk for vurderinger. Da der
var tale om vurderinger og ikke faktiske oplysninger, var der ikke grundlag for at imødekomme
anmodningen om genmæle vedrørende disse klagepunkter.

DR blev pålagt at bringe et genmæle vedrørende økonomien i 2005. Efter forudgående aftale
med klager skulle genmælet (sammen med Pressenævnets kritik) alene bringes på dr.dk og ikke på
tv-kanalen DR1. 

Kendelse af 24. november 2015 i sag nr. 15-70-00830.

41 ÅB2015

http://www.pressenaevnet.dk/S�g-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=8192


112-udsendelser 2001 s. 12
Adresseændring, klagefrist 2005 s. 19
Advarsler 2007 s. 20
Afdød, partsevne 2002 s. 5
Afindeksering 2013 s. 20

2014 s. 20
Afindeksering, internet 2015 s. 20
Agent provocateur 1998 s. 8
Anmeldelse, ansvarshavende redaktør 1995 s. 9

1996 s. 7
1997 s. 14

Anmeldelse, hjemmeside 1997 s. 14
Anmeldelse, virkningstidspunkt 2006 s. 22
Anmeldelser, af film, bøger etc. 2001 s. 15
Annoncer, forelæggelse 1997 s. 9
Anonymisering, billedmateriale 2006 s. 21
Anonymisering, internet 2013 s. 20

2014 s. 20
2015 s. 20

Arkivmateriale 2004 s. 20
Artikelserie 2000 s. 11
Artikelserie, klagefrist 2005 s. 19
Berigtigelse 2000 s. 10

2004 s. 22
Berigtigelse, definition 1998 s. 10
Berigtigelse, fast rubrik 1998 s. 5
Berigtigelse, indhold 2001 s. 13
Bevis, modstridende forklaringer 2003 s. 21
Billedbrug, identifikation 1996 s. 6
Billedmanipulation 2002 s. 8
Billedmateriale 2000 s. 11
Billedmateriale, anonymisering 1996 s. 7

2006 s. 21
Billedmateriale, samtykke 1994 s. 5 
Blogs 2004 s. 19
Bøde, dom 1998 s. 14
Båndede samtaler 1997 s. 10

1997 s. 10
2004 s. 21

Båndede samtaler, telefoninterview 2006 s. 19
Båndede samtaler, telefonsamtale 2005 s. 21 

E .  R E G I S T E R

Registret indeholder emner omtalt i årsberetningerne 1992-2015.  

Emne År Side

42ÅB2015



43 ÅB2015

Citat 2002 s. 11
2003 s. 21

Citathistorier, forelæggelse 2007 s. 20
Citathistorier, Ritzaus Citattjeneste 2006 s. 20
Database, Lov om massemediers informationsdatabaser 1993 s. 65

1994 s. 83
Datatilsynet, sletning 2009 s. 20
Debatindlæg 2000 s. 12

2004 s. 20
Debatindlæg, forelæggelse 1997 s. 9
Debatindlæg, Internettet 2006 s. 21
Debatindlæg, redigering 1993 s. 7

1996 s. 6
Debatindlæg, sprogbrug 2001 s. 17
Dokumentarprogrammer 2001 s. 12
E-mail, klage 1999 s. 8

2000 s. 8
2002 s. 4

Egen drift 1995 s. 9
1999 s. 7

Egen drift, forretningsorden 1994 s. 7
Egen drift, inhabilitet 1997 s. 6
Egen drift, konkrete sager 1997 s. 5
Egen drift, ny praksis 2015 s. 28
Elektroniske debatfora 2004 s. 19
Elektroniske medier, anmeldelse  1998 s. 13
Ensidighed 2003 s. 23
Erhvervsjournalistik 1995 s. 7
Erstatning 2010 s. 22
Etniske minoriteter, sigøjnere 1993 s. 6
Etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Facebook 2009 s. 18
Facebook, Folketingets Ombudsmand 2011 s. 20
Fiktion, fiktiv sammenhæng 2001 s. 16
Fogedforbud 2009 s. 20
Forelæggelse 2002 s. 10
Forelæggelse, citathistorier 2007 s. 20
Forelæggelse, flere medier 1998 s. 9
Forelæggelse, forsøg 1997 s. 9
Forening, partsevne 2002 s. 5
Formkrav, e-mail 1999 s. 8

2000 s. 8
2002 s. 4

Foto 2000 s. 11
Fremmedsprog 2004 s. 19
Genmæle, definition 1998 s. 10
Genmæle, faktiske oplysninger 2000 s. 12



44ÅB2015

Genmæle, klagevejledning 1996 s. 7
Genmæle, offentliggørelse 1997 s. 6

1998 s. 6
Genmæle, redaktionelle bemærkninger 1997 s. 7
Genmæle, straffesag 1997 s. 13
Genmæle, udformning 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Genmæle, vejledning 1999 s. 11
Genoptagelse 2008 s. 18
Gentagelse, krænkelse 1998 s. 13
Genudsendelse 2008 s. 18
God presseskik, massemediernes handlemåde 1993 s. 6
Grundloven § 63 1998 s. 7
Helligdage, klagefrist 2005 s. 19
Hjemmeside, anmeldelse 1997 s. 14

1998 s. 13
Høring, krænkende oplysninger  1995 s. 5
Identitet, efterprøvelse 2003 s. 22
Informationsdatabaser, Lov om massemediers 1993 s. 65

1994 s. 83
Injurier, kompetence 2006 s. 21
Internetmedier, anmeldelse 1997 s. 14

1998 s. 13
Internettet, debatindlæg og ledere 2006 s. 21
Internettet, klagefrist 2007 s. 19
Internettet, offentliggørelse 2005 s. 23
Internettet, sletning 2009 s. 20
Interview 1998 s. 9

2003 s. 21
Interview, mindreårige 2004 s. 21
Interview, radio og tv 1996 s. 5
Journalisters adfærd 1997 s. 13
Journalistisk arbejdsmetode, massemediernes handlemåde 1993 s. 6
Journalnumre, nye 2010 s. 6
Kanal 4, kompetence 2008 s. 20
Kendelsesresumé, offentliggørelse 1995 s. 5

1997 s. 6
1998 s. 6

Kendelsesresumé, ordlyd 2006 s. 19
Kendelsesresumé, placering 1995 s. 5
Kendelsesresumé, udformning 1996 s. 5
Kildeangivelse 2002 s. 9
Kildekreditering 2001 s. 11
Klage, medie under konkurs 2002 s. 7
Klage, videregivelse 2006 s. 20 
Klagefrist, adresseændring 2005 s. 19



45 ÅB2015

Klagefrist, artikelserie 2005 s. 19
Klagefrist, helligdage 2005 s. 19
Klagefrist, Internettet 2007 s. 19
Klagefrist, manglende klagevejledning 2003 s. 20
Klagefrist, mediernes behandling 2003 s. 20
Klagefrist, mediernes interne klageorganer 2011 s. 22
Klagefrist, noninformation 2005 s. 20
Klagevejledning 1999 s. 9

2003 s. 20
Klagevejledning, genmæle 1996 s. 7
Kompetence, erhvervsjournalistik 1995 s. 7
Kompetence, fogedforbud 2009 s. 20
Kompetence, god presseskik og genmæle 1992 s. 5
Kompetence, injurier 2006 s. 21
Kompetence, Kanal 4 2008 s. 20
Kompetence, navneforbud 1997 s. 12
Kompetence, ophavsret 2001 s. 11
Kompetence, retsplejeloven 1993 s. 6 
Kompetence, sletning 2009 s. 20
Kompetence, straffeloven 1993 s. 5
Kompetence, TV 3 1995 s. 7
Konkurs, mediet under konkurs 2002 s. 7
Krænkelse, gentagelse 1998 s. 13
Krænkende oplysning 2002 s. 10
Krænkende oplysning, høring 1995 s. 5
Lokalradio- og tv-virksomhed, ansvarshavende redaktør 1996 s. 7
Læserbreve 2000 s. 12

2003 s. 21
2004 s. 20

Læserbreve, forelæggelse 1997 s. 9
Læserbreve, redigering 1993 s. 7

1996 s. 6
Læserbreve, sprogbrug 2001 s. 17
Manglende offentliggørelse, straffesag 1995 s. 6

1996 s. 6
1997 s. 13
1998 s. 14

Medieansvarsloven § 1, nr. 2 2008 s. 20
Medieansvarsloven § 5 1995 s. 9

1996 s. 7
Medieansvarsloven § 5, redaktørskifte 1997 s. 14
Medieansvarsloven § 8 1998 s. 13

2006 s. 22
Medieansvarsloven § 38 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Medieansvarsloven § 39 1997 s. 6



46ÅB2015

Medieansvarsloven § 39, placering 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 39, redaktionelle bemærkninger 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 39, straffesag 1997 s. 13
Medieansvarsloven § 40 1996 s. 7
Medieansvarsloven § 43 1998 s. 8

1999 s. 5
Medieansvarsloven § 44 1995 s. 9

1997 s. 5
1999 s. 7
2002 s. 4

Medieansvarsloven § 44, inhabilitet 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 44, stk. 2, ny praksis 2015 s. 28
Medieansvarsloven § 46 1995 s. 7
Medieansvarsloven § 49 1995 s. 5

1997 s. 6
1998 s. 6
1998 s. 14
1999 s. 10
2000 s. 8 
2002 s. 5
2006 s. 19

Medieansvarsloven § 49, bøde 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 49, kommenterende tilføjelse 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 49, placering 1997 s. 7

2010 s. 20
Medieansvarsloven § 49, placering i magasiner 2011 s. 21
Medieansvarsloven § 49, retningslinjer 2015 s. 23
Medieansvarsloven § 49, udformning 1996 s. 5
Medieansvarsloven § 53 1998 s. 7
Medieansvarsloven eller retsplejeloven 1993 s. 6
Mediekoncern, samtykke 2008 s. 19
Mindreårige, interview 2004 s. 21
Mindreårige, samtykke 2000 s. 9
Modstridende forklaringer 2003 s. 21
Nationalitet, etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Navneforbud 1997 s. 12
Noninformation 1995 s. 6
Noninformation, klagefrist 2005 s. 20
Nyhedsbureau 1998 s. 13
Nyhedsbureau, offentliggørelse 2006 s. 20
Offentlige personer, forhåndstilkendegivelser 2001 s. 15
Offentlige personer, privatlivets fred 2002 s. 8
Offentliggørelse 1999 s. 10

2002 s. 5
Offentliggørelse, bøde 1997 s. 6
Offentliggørelse, båndede samtaler 2004 s. 21
Offentliggørelse, elektronisk medie 1998 s. 8



47 ÅB2015

Offentliggørelse, genmæle og kendelsesresumé 1997 s. 6
Offentliggørelse, Internettet 2005 s. 23
Offentliggørelse, kommenterende tilføjelse 1997 s. 7
Offentliggørelse, nyhedsbureau 2006 s. 20
Offentliggørelse, ordlyd 2006 s. 19
Offentliggørelse, placering 1997 s. 7

1998 s. 6
2010 s. 20

Offentliggørelse, placering i magasiner 2011 s. 21
Offentliggørelse, retningslinjer 2015 s. 23
Offentliggørelse, straffesag 1996 s. 6
Offentliggørelse, tidspunkt 1999 s. 9

2000 s. 8
Ofre, vejledning til ofre for forbrydelser og ulykker 2012 s. 20
Ophavsret, kompetence 2001 s. 11
Oversættelse 2004 s. 19
Partsevne, afdød 2002 s. 5
Partsevne, arbejdsgivere 2007 s. 19
Partsevne, fagforening 1999 s. 5
Partsevne, Forbrugerombudsmanden 1998 s. 8
Partsevne, grupperinger 1994 s. 6
Partsevne, ophørt forening 2002 s. 5
Partsindlæg 2003 s. 23
Pressekort 2010 s. 7
Pressenævnet, artikler 2001 s. 5
Privatlivets fred 1994 s. 6

1999 s. 5
Privatlivets fred, Facebook 2009 s. 18
Privatlivets fred, offentlige personer 2001 s. 15

2002 s. 8
Privatlivets fred, private oplysninger 2003 s. 22

2005 s. 22
Privatlivets fred, reality-tv 2002 s. 8
Radio- og tv-virksomhed, anmeldelse 1997 s. 14
Reality-tv, privatlivets fred 2002 s. 8
Redaktørskifte, anmeldelse 1995 s. 9
Redigering, debatindlæg 1993 s. 7
Redigeringsret 2000 s. 10
Redigeringsret, læserbreve 2000 s. 12
Redigeringsret, navn 1999 s. 8
Reklamer, forelæggelse 1997 s. 9
Religiøse tilhørsforhold 1993 s. 6
Retlig interesse. 2012 s. 22
Retlig interesse, afdød 2002 s. 5
Retlig interesse, arbejdsgivere 2007 s. 19
Retlig interesse, enkeltpersoner i grupper 2012 s. 24
Retlig interesse, fagforening 1999 s. 5



48ÅB2015

Retlig interesse, familiemedlemmer  2012 s. 23 
Retlig interesse, Forbrugerombudsmanden 1998 s. 8
Retlig interesse, grupperinger 1994 s. 6
Retlig interesse, interesseorganisationer 2012 s. 25
Retlig interesse, ophørt forening 2002 s. 5
Retlig interesse, udviklingen i Nævnets praksis 2012 s. 25
Retsplejeloven eller medieansvarsloven 1993 s. 6
Retsplejeloven, kompetence 1993 s. 6
Retsreportage 1999 s. 7
Retssag anlagt mod Pressenævnet 1999 s. 14

2000 s. 13
Retssag mod Pressenævnet (U.2003.71H) 2002 s. 4
Retssag mod Pressenævnet (Østre Landsrets dom) 2001 s. 17
Rettelse, fast rubrik 1998 s. 5
Rettelse, fast rubrik, Danske Dagblades Forening 2010 s. 20
Rettelse, fast rubrik, Dansk Magasinpresses Udgiverforening 2011 s. 21 
Råbånd 2000 s. 11
Sagsbehandling 1995 s. 7
Samtykke, gyldigt 2009 s. 19
Samtykke, mediekoncern 2008 s. 19
Samtykke, skjult kamera 2008 s. 19
Samtykke, umyndige 2000 s. 9

2012 s. 21
Satire 2001 s. 14
Scandinavian Star-sagen, sprogbrug 2000 s. 5
Singler 2013 s. 21
Skjult kamera 1997 s. 11

1999 s. 12
2000 s. 9

Skjult kamera, anonymisering 1998 s. 8
Skjult kamera, forelæggelse 2005 s. 21
Skjult kamera, samtykke 2008 s. 19
Skjult kamera og mikrofon 1999 s. 12

2000 s. 9
Skjult kamera og mikrofon, anonymisering 1997 s. 12
Skjult mikrofon 1997 s. 10

2004 s. 21
Skjult mikrofon, retningslinjer 1997 s. 11
Skjult mikrofon, telefoninterview 2006 s. 19
Skjult mikrofon, telefonsamtale 2005 s. 21

2015 s. 37
Sletning, internet 2013 s. 20
”Somalier-sagen”, etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Sprogbrug, debatindlæg 2001 s. 17
Sprogbrug, Scandinavian Star-sagen 2000 s. 5
Straffedom, oplysning om tidligere 2003 s. 21
Straffeloven 2010 s. 22



49 ÅB2015

Straffeloven, kompetence 1993 s. 5
Straffesag, genmæle 1997 s. 13
Straffesag, manglende offentliggørelse 1995 s. 6

1996 s. 6
1998 s. 14

Straffesager, god presseskik 1999 s. 7
Søgemaskiner 2009 s. 20
Telefonsamtaler, offentliggørelse 2005 s. 21
TV 3 1996 s. 7
TV 3, kompetence 1995 s. 7
Udenlandsk sendetilladelse 2011 s. 6
Umyndige, eksponering af børn 2012 s. 21
Umyndige, interview 2004 s. 21
Umyndige, samtykke 2000 s. 9
Økonomisk godtgørelse 2010 s. 22



50ÅB2015

B I L A G

God presseskik

Massemediernes indhold og handlemåde skal være i overensstemmelse med god presseskik (medie-
ansvarslovens § 34, stk. 1).

Pressenævnet afgør, om medierne har handlet i strid med god presseskik. Afgørelsen tager udgangs-
punkt i ”Vejledende regler for god presseskik”, som indgik i forslaget til medieansvarsloven fra
1991, men standarden ”god presseskik” følger udviklingen i opfattelsen af, hvad der er uetisk, og
tager stilling til nye situationer, der opstår.
De vejledende regler for god presseskik er blevet justeret den 22. maj 2013.

”Vejledende regler for god presseskik”

(Som vedtaget på Dansk Journalistforbunds delegeretmøde 23.-24. april 2013 samt på Danske
Mediers generalforsamling 22. maj 2013)

Grundlæggende synspunkter

Sikringen af ytringsfriheden i Danmark står i nøje forbindelse med mediernes frie adgang til at ind-
samle informationer og nyheder og til at offentliggøre dem så korrekt som muligt. Den frie kom-
mentar er en del af ytringsfrihedens udøvelse. Under varetagelse af disse opgaver bør medierne aner-
kende hensynet til den enkelte borgers krav på respekt for den personlige integritet og privatlivets
fred og til behovet for beskyttelse mod ubeføjet krænkelse. Medierne bør stille synlig og klar vejled-
ning om, hvorledes der kan klages over mediernes indhold og handlemåde, til rådighed.

Under brud på god presseskik henhører også hindring af berettiget offentliggørelse af informationer
af væsentlig betydning for offentligheden, samt eftergivenhed over for udenforståendes krav om ind-
flydelse på mediernes indhold, hvis eftergivenheden kan medføre tvivl om mediernes frie og uaf-
hængige stilling. Brud på god presseskik foreligger endvidere, hvis en journalist pålægges opgaver,
som er i strid med nærværende presseetiske regler.

En journalist bør ikke pålægges opgaver, der strider mod vedkommendes samvittighed og overbevis-
ning.

Reglerne omfatter det redaktionelle stof, som offentliggøres i medierne. Reglerne omfatter også redi-
gerede debatindlæg. I det omfang der bringes uredigeret debat, bør der offentliggøres synlige og kla-
re retningslinjer herfor samt gives effektiv adgang til at klage til mediet over indlæg.

Reglerne omfatter tillige annoncer og reklamer i den trykte periodiske presse og i de øvrige medier i
det omfang, der ikke er fastsat særlige regler herom.

Reglerne omfatter omtalte og afbildede personer, herunder også afdøde personer, juridiske personer
og lignende.



51 ÅB2015

Reglernes indhold 

A. Korrekte meddelelser 
1. Det er mediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det

kontrolleres, om de oplysninger, der gives eller gengives, er korrekte. 
2. Kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed når disses udsagn kan være farvet af

personlig interesse eller skadevoldende hensigt. 
3. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal

efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågælden-
de. Forelæggelse bør ske således, at der gives den adspurgte rimelig tid til at svare. 

4. Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde. Dette gæl-
der i særlig grad krænkende eller skadelige udsagn. 

5. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer. 
6. Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning i den pågældende artikel

eller udsendelse. Det samme gælder de såkaldte spisesedler. 
7. Berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted på redaktionens eget initiativ, hvis og så snart

kendskab til fejl af betydning i de bragte meddelelser indgår. Berigtigelsen skal foretages i en
sådan form, at læserne, lytterne eller seerne får klar mulighed for at blive opmærksom på berigti-
gelsen. 

B. Adfærd i strid med god presseskik 
1. Meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræ-

ver offentlig omtale. Det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse. 
2. Selvmord eller selvmordsforsøg bør ikke omtales, medmindre klar almen interesse kræver eller

begrunder offentlig omtale, og i så fald bør omtalen være så skånsom som mulig. 
3. Ofre for forbrydelser eller ulykker skal vises det størst mulige hensyn. Det samme gælder vidner

og pårørende til de implicerede. Ved indsamling og formidling af billedmateriale, herunder ama-
tørbilleder, skal der vises hensynsfuldhed og takt. 

4. Der bør opretholdes en klar skillelinje mellem annoncering og redaktionelt indhold. Tekst, lyd
og billeder foranlediget af direkte eller indirekte kommercielle interesser bør kun bringes, hvis et
klart journalistisk kriterium taler for offentliggørelse. 

5. Der bør udvises særligt hensyn over for børn og andre personer, som ikke kan ventes at være klar
over virkningerne af deres udtalelser eller anden medvirken. Ved offentliggørelse af interview
eller lignende bør forældresamtykke indhentes, når emnets karakter og den mindreåriges alder
taler herfor. 

6. Ved indsamling eller offentliggørelse af information bør andres tillid, følelser, uvidenhed, mang-
lende erfaring eller svigtende herredømme ikke udnyttes. 

7. Offentliggørelse af skjulte optagelser bør kun ske, hvis de medvirkende har givet samtykke, eller
hvis den samfundsmæssige interesse klart overstiger den enkeltes krav på beskyttelse, og den for-
nødne journalistiske dokumentation ikke eller kun meget vanskeligt kan skaffes på anden måde. 

8. Meddelelser offentliggjort i digitale medier vil ofte være tilgængelige længe efter, at de er publi-
ceret. Efter anmodning til mediet kan tilgængeligheden af sådanne tidligere offentliggjorte, føl-
somme eller private oplysninger hindres, i det omfang det er muligt og skønnes rimeligt.



52ÅB2015

C. Retsreportage 
1. De under A og B anførte almindelige presseetiske regler gælder også for retsreportagen. 
2. Reglerne for retsreportagen gælder også sagernes forberedelse, herunder straffesagers behandling

hos politi og anklagemyndighed. 
3. Retsreportagen bør være objektiv. På ethvert stadium af sagernes forberedelse og ved behandlin-

gen i retten bør journalisten tilstræbe en kvalitativ ligelig gengivelse af parternes – i straffesager
anklagemyndighedens og forsvarets – synspunkter.
En omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens afslutning, hvad enten denne
finder sted i form af tiltalefrafald, frifindelse eller domfældelse. 

4. Familiemæssige forhold, race, etnicitet, nationalitet, trosbekendelse, seksuel orientering eller
organisationsforhold bør alene nævnes, når det er relevant for sagen.  

5. Så længe en straffesag ikke er endeligt afgjort eller bortfaldet, må der ikke offentliggøres medde-
lelser, der kan lægge hindringer i vejen for sagens opklaring, eller tilkendegivelser om, at en sigtet
eller tiltalt er skyldig. Ved omtale af en straffesag skal det klart fremgå, om sigtede/tiltalte har
erklæret sig skyldig eller ikke-skyldig. 

6. Der skal i videst muligt omfang følges en klar saglig linje ved afgørelsen af, hvilke sager der
omtales, og i hvilke tilfælde navne på de implicerede nævnes. En sigtets eller tiltalts navn eller
anden identificering bør udelades, når ingen almen interesse taler for at offentliggøre navnet. 

7. Der skal iagttages varsomhed med meddelelser om, at politianmeldelse er indgivet mod en navn-
given person. Meddelelser herom bør som regel ikke bringes, før anmeldelse har medført indgri-
ben fra politiets eller anklagemyndighedens side. Dette gælder dog ikke meddelelser, som den
anmeldte selv fremdrager, eller hvis det anmeldte forhold i forvejen er kendt i videre kredse eller
har væsentlig almen interesse, eller det efter de foreliggende omstændigheder må antages, at
anmeldelsen er solidt underbygget. 

8. En sigtet, tiltalt eller domfældt person bør forskånes for at få fremdraget pågældendes tidligere
straffedom, hvis den er uden betydning for de forhold, vedkommende nu er sigtet, tiltalt eller
dømt for. I anden nyhedssammenhæng bør de mod en person tidligere rejste straffesager som
regel ikke omtales. 


