PRESSENAVNET

Arsberetning 1993




PRESSENARAVNETS ARSBERETNING 1993

I henhold til medieansvarsiovens §51 afgiver Pressenxzvnet herved drsberetning til Justits-
ministeren. Arsberetningen offentliggores.

Arsberetningen har fglgende indhold:

Bz Indledning ved formanden, s. 5.
Blis  Pressenavnets medlemmer og sekretariat, s. 8.
B2 Sagsoversigt, s. 10.
1%:  Statistik, s. 19.
e Gennemgang af konkrete sager.

A. Sager om overtredelse af god presseskik, s. 24,

B. Sager om genmeele, s. 53.
Vie  Anmeldelser til Pressenzvnet.

A. Anmeldelser fra Danmarks Radio, TV 2, TV 2’s regionale virksomheder og fra
foretagender, der har tilladelse til lokal radio- elier fjernsvnsvirksomhed, om
ansvarshavende redaktgr, s. 63.

B. Anmeldelser om at visse elektroniske informationssystemer gnskes omfattet af

medieansvarsloven, s. 63.

Wils Internationale kontakter, s. 64

Lovforslag om massemediers informationsdatabaser. s. 65

Bilag:

1.

Medieansvarstoven,
Forretningsordenen.
3. Vejledende regler for god presseskik.

L






. INDLEDNING

Pressensvnet har i 1993 modtaget et tilsvarende antal klagesager som i 1992, ligesom
naevnet har besvaret en rekke andre henvendelser. I forbindelse med nevnets vigk-
somhed har der veeret rejst visse principielle spprgsmail af almindelig interesse for
pressen, som efter nevnets opfattelse ber belyses nermere pa dette sted med henblik
pa en bred orientering bade af pressen og af klagere.

Medieansvarsloven eller straffeloven.

Nazvnets kendelse af 19. august 1993 i sag nr. 43/1993, refereret s. 39, har skabt
usikkerhed i pressekredse om afgraensningen af naevnets kompetence efter
medieansvarsloven over for domstolenes kompetence til at behandle og
pakende overtrazdelser af straffeloven og evt. anden lovgivning, f.eks. rets-
plejeloven.

Bladets redaktor bemaerkede siledes efterfglgende over for nevnet, at han ikke hav-
de fundet anledning til at afvise klagerens pastand om, at billedet i forbindelse med
den indklagede artikel skulle vaere taget fra privat grund, fordi forholdet efter hans
opfattelse ikke faldt ind under medieansvarsloven, men henhgrte under straffelovens
§ 264 og derfor alene var undergivet domstolenes kompetence. Redaktgren udtalte
endvidere bekymring for, hvorledes Pressenevnets kendelse i et sidant spergsmal vil-
le kunne bruges i en eventuelt efterfelgende retssag. Endelig efterlyste redaktgren en
redegarelse fra nevnet for, i hivilket omfang den journalistiske arbe]dsmetode indgari
begrebet “handlemade” i mecheansvarslovens § 34 og hermed ogsa i begrebet “god
presseskik”.

Hertil er at sige, at Pressenzevnet ikke er kompetent til at tage stilling til - og heller
ikke gor det -, om et massemedies handlemade og/eller indhold i det konkrete tilfelde
er strafbart cller ¢j. En sdan vurdering, der forudsztter en egentlig bevisfprelse, hen-
herer alene under domstolenes kompetence. Medieansvarslovens § 34, der suppleres
af de af pressen selv vedtagne vejledende retningslinier for god presseskik, er et fra
straffeloven forskelligt regelsxt, og det er alene dette regelset, som er grundlag for
Pressenaevnets afggrelser.

Navnets overvejelser er siledes udelukkende af presseetisk karakter inden for de af
medieansvarsloven fastsatte rammer og derfor ikke prejudicerende for domstolenes
afggrelse af, om et paklaget forhold tillige indebaerer en straffelovsovertraedelse.

Det fremgar klart af forarbejderne til medieansvarsloven, at de vejledende regler for
god presseskik udger ct supplement til straffelovens regler om freds- og arekrenkel-
ser mv., som vedrogrer massemedierne. Det kan siledes meget vel forekomme, at et
massemedie i den konkrete situation ikke har begiet noget strafbart, men kan kritise-
res for at have handlet i strid med god presseskik. Det modsatte kan pd den anden
side lige si vel vaere tilfeldet, typisk f.eks. ved ®rekrenkelser, hvor forngdent sand-
Lhedsbevis ikke har kunnet fgres for retten, men hvor Pressenevinet ikke har fundet
grundlag for at anse massemediets indhold og/eller handleméade for at vare i strid
med god presseskik. Der vil ogsa kunne tenkes tilfzelde, hvor savel straffeloven som
medieansvarsloven er overtradt. De to regelsxet kan saledes undertiden overlappe hin-
anden. Massemedierne bgr her have for gje, at Pressenavnet i sine klagesager alene
anlegger en presseetisk vurdering, vorfor man over for naevnet altid bgr redeggre
for sin stilling til alle klagepunkter ud fra det pressectiske regelset, ogsi selv om et
péklaget forhold efter massemediets opfattelse ikke er omfattet af dette regelset, men
ber bedgmmes efter straffeloven eller anden lovgivning.




Medieansvarsloven eller retsplejeloven.

Tilsvarende situationer kan opstd i forholdet mellem retsplejelovens regler vedroren-
de offentlighed i retsplejen, f.eks. §§ 29-31, og de vejledende regler for god presse-
skik, seerligt pkt. B.1 og C.6 og 8. Efter nxvnets opfattelse udger de vejledende regler
her et ekstra veern og indeholder en selvstendig beskyttelse i forhold til retsplejelo-
vens regler.

Journalistisk arbejdsmetode.

Spergsmalet om, hvorvidt den “journalistiske arbejdsmetode” indgir i begrebet “mas-
semediernes handleméide” i medieansvarslovens § 34, kan ikke besvares entydigt af
den grund, at journalistisk arbejdsmetode er et vidt begreb, der ogsi er forskelligt for
de forskellige journalister. Som navnt i indledningen til nzvnets drsheretning for
1992 falder det uden for nevnets kompetence at tage stilling til, om der i det givie
tilfelde foreligger en god eller dirlig journalistisk fremstilling. PA tilsvarende made vil
- naxevnet heller iklke opkaste sig til “smagsdommer” over, om en journalist ved sit forbe-
redende arbejde i forbindelse med en sket offentligggrelse har udvist god eller dérlig
journalistik. P4 den anden side ma det fremhaves, at sifremt en journalist i forbindel-
se med sit arbejde har foretaget en handling eller undladelse, som er i strid med de
vejledende regler for god presseskik, vil dette vare omfattet af begrebet “massemedi-
ernes handlemade” og indgi i nevnets bedgmmelse af, om der konkret er gruncllag
for kritik af massemediet.

Omtale af en befolkningsgruppe som “siggjnere”.

Redaktgren af Helsinger Dagblad A/S rettede henvendelse til Pressenevnet med
anmodning om, at nevoet foretog en bedagmmelse af, hvorvidt en leder og nogle
artikler i bladet, der beskrev problemer med en sxrlig gruppe udlendinge - sigajnere -
i kommunen, var i overensstemmelse med god presseskik. Nxvnet finder spgrgsmalet
af si vaesentlig principiel betydning, at sagen refereres her, da den i modsatning til
navnets kendelser i klagesager ikke offentligggres pa anden made.

Ifplge artiklerne udgjorde siggjnerne, som der var mange af i kommunen, et helt
specielt socialt problem, som kommunens sociale forvaltning havde taget forskellige
initiativer for at lgse. Redakteren fandt det betankeligt - ogsd under hensyn til pkt.
C.4 i de vejledende regler for god presseskik - at omtale den nzvnte befolkningsgrup-
pe som “siggjnere” og generalisere s& meget, at man skrev om “et sxrligt sigojnerpro-
blem”. Bladet havde dog valgt at anvende disse udtryk, idet det ellers var vanskeligt at
behandle problemet journalistisk for overhovedet at kunne have en offentlig debat
om emnet og undga at skade andre indvandrergrupper.

Bestemmelsen i pkt. C.4 i de vejledende regler vedrgrer retsreportagen og foreskri-
ver, at det bgr undgis at nevne personers slaegtsforhold, stilling, race, nationalitet, tros-
bekendelse eller organisationsforhold, medmindre dette direkte har med sagen at gore.

Pressenzvnet meddelte redaktgren, at man ikke fandt grundlag for at kritisere lede-
rens og artiklernes anvendelse af de nevnte betegnelser i den givne sammenhang.
Ved besvarelsen af redaktgrens henvendelse lagde navnet til grund, at problemet med
siggjnergruppen var af vaesentlig betydning for lokalsamfundet, og at dette havde krav
pi grundig information herom. Navnet var endvidere enig med redaktgren i, at en
sadan information ikke kunne gives uden at nevne navnet pa den indvandrergruppe,
der gav anledning til problemet. Navnet fandt i gvrigt, at artiklerne og lederen var
meget afhbalancerede og gav udtryk for, at det naturligvis ikke var alle sigejnere, som
skabte problemer i samfundet,

6



Redigering af debatindlxg.

Naevnets kendelse af 12. november 1993 i sag nr. 72/1993, der er refereret s. 48, giver
nevnet anledning til nogle supplerende bemaerkninger af generel karakter vedrprende
redaktioners sendringer i laeserbreves og debatindlzegs indhold.

Nzevnet er enig med bladets redakter i, at et massemedie har ret til som led i den
redaktionelle proces at forkorte manuskripter til laeserbreve og debatindleg, sifremt
skribentens opfattelse trods sidanne forkortelser fortsat fremstir som uforvansket.

Naevnet finder, at klager af denne art ofte vil kunne afggres forligsmaessigt mellem
parterne, og har intet imod, at en sidan ordning sgges gennemf@grt pad massemediets
initiativ, for sagen tilbagesendes til Pressenzxevnet. Naevnet vil herefter ikke have anled-
ning til at udtale kritik i sagen, jf. medieansvarslovens § 48.

Genmzzle,

For si vidt angir genmaclesager har naevnet konstateret, at der fortsat modtages et
for stort antal klager, hvis formulering ikke opfylder indholdskravet i medieansvarslo-
vens § 38. Nevnet har derfor “konstrueret” en genmalesag med eksempel pa et kor-
rekt og et ikke korrekt formuleret genmalekray, jf. s. 53. Eksemplet vil fremover blive
udleveret klagere i forbindelse med naevnets pjece, der indeholder generelle retnings-
linier for formulering af genmale.

Offentliggarelse.

Nzvnaet har konstateret, at der lejlighedsvis forekommer tilfelde, hvor massemedierne
ikke overholder kravene i medieansvarslovens § 39, stk. 2, og § 49, 2. pkt. i forbindel-
se med offentliggorelse af naevnets kendelser. Det henstilles, at disse bestemmelser
altid sgges overholdt.

Forretningsorden.
Neevnet har pi foranledning af offentlighedens reprasentanter vedtaget et forslag til
silydende tilfgjelse til nzevnets forretningsorden: (se bilag 2)

“Begaering fra et ordinart medlem af naevnet om at tage en sag til behandling udsen-
des gennem sekretariatet til samtlige pvrige ordinaere medlemmer og stedfortraederen
for det pigxldende medlem, der inden 7 dage tilkendegiver, om de kan tiltraede
begeringen. Sagen tages herefter til behandling, hvis et flertal stemmer herfor.

Ved behandling af sagen medvirker de i forretningsordenens § 2 anfgrte medlemmer.
Dog kan det mediem, der har rejst sagen, ikke medvirke”

Forslaget taenkes indarbejdet som nyt § 7, stk. 3, og er forelagt Justitsministeriet til

godkendelse.

Informationsdatabaser.

Justitsministeren har fremsat forslag til lov om massemediers informationsdatabaser.
Lovforslaget indebarer nye arbejdsopgaver for Pressenevnet. Se narmere om lovfor-
staget nedenfor under VIIL, s. 65.



. PRESSENAYNETS MEDLEMMER

©CG SEKRETARIAT

Efter medieansvarslovens § 41 bestar Pressenzvnet af en formand, en nzstformand og 6
andre medlemmer. Alle 8 medlemmer har en stedfortreder.

Medlemmerne beskikkes af Justitsministeren. Formanden og naestformanden, der skal
vare jurister, beskikkes efter udtalelse fra Hgjesterets praesident. 2 medlemmer beskikkes
efter udtalelse fra Dansk Journalistforbund, 2 medlemmer beskikkes til at reprasentere de
redaktionelle ledelser i den trykte presse og radio og fiernsyn efter udtalelse fra disse.
Endelig beskikkes 2 medlemmer som offentlighedens reprasentanter efter udtalelse fra
Dansk Folkeoplysnings Samrad.

Stedfortrederne beskikkes efter de samme regler.

Pressengevnet havde den 1. januar 1993 falgende sammensxtning:

Formandskab:

Formand:

Stedfortreder:
Nastformand:
Stedfortreder:

Journalister:
Medlem:
Stedfortreder:
Medlem:
Stedfortrzder:

Redaktorer:
Medlem:
Stedfortraeder:
Medlem:
Stedfortrader:

Hgjesteretsdommer Else Mols
Hgjesteretsdommer Per Sgrensen
Advokat Axel Kierkegaard
Advokat Karen-Anke Terring

Kate Bluhme, Ekstra Bladet

Tage Clausen, Morgenavisen Jyllands-Posten
Ulrik Holmstrup, Danmarks Radio

Kaare R. Skou, TV 2

Bent A. Koch, Fyens Stiftstidende
Hans Dam, Berlingske Tidende
Henrik Antonsen, Danmarks Radio
Tager Seidenfaden, TV 2

Reprazesentanter for offentligheden:

Medlem:
Stedfortreder:
Medlem:
Stedfortreder:

Konsulent Preben Sgrensen, LO
Afdelingsleder Leif Max Hansen, AOF
Advokat Ole Malmqyvist

Direktgr Erling Fugl, FOE

(Stedfortraederne har af vekslende arsager i vidt omfang deltaget i behandlingen af kla-

gesager).

Ved skrivelse af 3, februar 1993 har Justitsministeriet beskikket Hans Dam som med-
lem af nevnet og Bent A. Koch som stedfortraeder for ham.

Ved skrivelse af 27. oktober 1993 har Justitsministeriet beskikket administrerende
direktgr Jorgen Flindt Pedersen, TV 2, i stedet for Teger Seidenfaden som stedfortrae-
der for Henrik Antonsen.

Ved navnets behandling af en konkret sag medvirker i henhold til medieansvarslo-




vens § 42 en formand eller naestformand samt en redaktgr, en journalist og en repraes-
entant for offentligheden.

Der har i 1993 varet afholdt 16 mader til behandling af konkrete sager. Endvidere
har der veeret afholdt 2 plenarmgder,
Efter medieansvarslovens § 52, stk. 2, bistis naevnet af et sekretariat.

I 1993 har sekretariatet bestiet af fuldmaegtig Morten Larsen og assistent Dorte
Hansen.




BEE.

SAGSOVERSIGT

{ nedenstaende sagsoversigt er klagere, der har fiet medhold, alene anonymiseret,

hvis der har foreligget et velbegrundet gnske herom. I sager, hvor klageren ikke har

faet medhold, eller sager, der er haevet eller henlagt, er klageren i aimindelighed ano-

nymiseret, medmindre klageren er en organisation eller erhvervsdrivende mv.)
Pressenavnet har i 1993 registreret fplgende konkrete sager:

1/1993:

Medlemsforeningen Fuld Valuta v/for-
mand Tonny Skoglund

maod

“Forsikring”.

Presseetik og genmele. Klagen ikke taget
til folge.

Kendelse afsagt den 2/2-93.

2/1993:

K

mod

Ekstra Bladet.

Presseetik. Klagen ikke taget til fplge.
Kendelse afsagt den 2/2-93.

3/1993:

K

mod

B.T.

Presseetik. Klagen ikke taget til fglge.
Kendelse afsagt den 30/3-93.

4/1993:

K

mod

Danmarks Radio.

Ved skrivelse af 1/2-93 henvist til DR,

5/1993:

K

mod

Berlingske Tidende.

Ved skrivelse af 1/2-93 bhenvist til
Berlingske Tidende.

6/1993:

Betina Jensen

mod

Hendes Verden.

Presseetik. Klagen taget til fgige. Pilaeg
om offentliggerelse af resumé af kendel-
sen.

Kendelse afsagt den 1/4-93.

7/1993:

K

mod

Aalborg Stiftstidende.

Besvaret og henlagt ved skrivelse af
&8/2-93.

8/1993:

K

mod

Helsingpr Dagblad.

Presseetik. Klagen ikke taget til felge.
Kendelse afsagt den 23/2-93.

9/1993:

K

mod

Ekstra Bladet.

Presseetik, Klagen ikke taget til fpige.
Kendelse afsagt den 23/2-93.

10/1993:

Brother International Maskinaktieselskab
mod

ComputerWorld.

Presseetik. Klagen taget til fplge, men
ikke grundlag for at udtale kritik.
Kendelse afsagt den 16/3-93.

10



11/1993:

K

mod

Helsingegr Dagblad.

Pressectik. Klagen ikke taget til folge.

Kendelse afsagt den 16/3-93.

12/1993;

K

mod

Politiken.

Henlagl ved skrivelse af 18/2-93.

13/1993:

K

mod

JvdskeVestkysten.

Henlagt ved skrivelse af 24/2-93.

14/1993:

K

mod

Ekstra Bladet.

Heevet ved skrivelse af 28/2-93.

15/1993:
Grenseforeningen
mod

Séruper Rundschau.
Henlagt den 11/4-94.

16/1993:

Advokat Lars Borring

mod

Dagbladet Borsen.

Presseetik. Klagen delvis taget til falge.
Pilzeg om offentligggrelse af resumé af
kendelse.

Kendelse afsagt den 5/5-93.

17/1993:

Per Kaalund

mod

Ekstra Bladet.

Presseetik. Klagen taget til folge. Pileg
om offentliggarelse af resumé af kendel-
sei.

Kendeise afsagt den 30/3-93.

18/1993:

K

mod

TV STOP, Kgbenhavn.

Henlagt ved skrivelse af 26/4-93.

19/1993:

K AN

mod

Familic Journalen.

Presseetik. Klagen ikke taget til fplge.
Kendelse afsagt den 30/3-93.

20/1993:

Corporate Legal Computing A/S

(CLC A/S)

mod

ComputerWorld.

Genmale og pressectik. Genmeaxle - kla-
gen ikke taget til folge. Presseetik - kla-
gen taget til folge. Pileg om offentlig-
gorelse af resumé af kendelsen.
Kendelse afsagt den 27/4-93.

21/1993:

Lene Vendelbo

mod

Politiken.
Formalitetsafvisning.
Kendelse afsagt den 11/5-93.

22/1993:

K

mod

Elstra Bladet.

Presseetik. Klagen ikke taget til fglge.
Kendelse afsagt den 27/4-93.

23/1993:

K

beder

Pressen®vnet kommentere en henven-

delse til Folketingets Ombudsmand om
pressens daekning af kriminalitet blandt
sindslidende.

Henlagt ved skrivelse af 23/4-93,

11



24/1993:

Johan E. Christensen pi vegne Foren.
Stop Stor-Moskeen

mod

Ritzaus Bureau.

Genmeele og presseetik. Klagen ikke
taget til fpige.

Kendelse afsagt den 8/6-93.

25/1993:

K

mod

Danmarks Radio.

Genmazle og presseetik. Klagen ikke
taget til fglge.

Kendelse afsagt den 10/6-93.

26/1993:

Formand Arne Frederiksen pi vegne

Sammenslutningen af Firma- Funktio-
nerer (SFF)

mod

Ekstra Bladet.

Presseetik. Klagen ikke taget til folge.
Kendelse afsagt den 11/5-93.

27/1993:

Aase Bach

mod

Vendsyssel Tidende.

Presseetik. Klagen taget til fplge. Paleg
om offentliggarelse af resumé af kendel-
se.

Kendelse afsagt den 9/9-93.

28/1993:

K

mod

Ekstra Bladet.

Presseetik. Klagen ikke taget til fglge.
Kendelse afsagt den 19/8-93.

29/1993:

K

mod

JydskeVestkysten.

Presseetik. Klagen ikke taget til folge.
Kendelse afsagt den 8/6-93.

30/1993:

Peter Frieboe

mod

Ekstra Bladet.

Pressectik. Klagen taget til folge. Paleg
om offentligggrelse af resumé af kendel-
sen.

Kendelse afsagt den 8/6-93.

31/1993:

Silhouet Profil Analyse

mod

Datatid.

Genmale. Klagen taget til fplge. Pileg
om offentliggerelse af genmele.
Kendelse afsagt den 30/6-93.

32/1993:

Scientologi Kirken Danmark

mod

Datatid.

Genmale og presseetik. Klagen om gen-
maxle ikke raget til folge. Kritik udtalt
f.s.v.a. pressectik.

Kendelse afsagt den 9/9-93.

33/1993:

Direktor Svend Jargensen, Radio Frederi-
cia ApS

mod

Vejle Lokal Radio.

Presseetik. Naevnet foretager ikke yderli-
gere, da VLR har beklaget det skete.
Pileg om offentliggorelse af resumé af
kendelsen.

Kendelse afsagt den 30/6-93.

34/1993:

Christianias Informationskontor, Nyt
Forum

mod

B.T.

Genmaxle og presseetik. Klagen om gen-
mzxle ikke taget til fglge. Klagen om pres-
seetik taget til folge. Kritik udtalt og
paleg om offentliggerelse af resumé af
kendelsen.

Kendelse afsagt den 20/12-93.




35/1993:
K

mod

B.T.

Sagen benlagt ved skrivelse af 19/10-93.

36/1993:

Hare Krishna-bevagelsen i Danmark
mod

Ekstra Bladet.

Henlagt ved skrivelse af 9/9-93.

37/1993:

K

mod

JydskeVestkysten.

Presseetik. Klagen ilkke taget til folge.
Kendelse afsagt den 30/6-93.

38/1993:

K

mod

Dagbladet Bersen.

Henlagt ved skrivelse af §/10-93.

39/1993:

Anne Linnet og Jan Degner

mod

Se og Har.

Genmeele og presseetik. Klagen taget til
falge. Paleg om offentliggerelse af resu-
mé af kendelsen.

Kendelse afsagt den 30/9-93.

40/1993:

K

mod

Vejle Amts Folkeblad.

Presseetik. Klagen ikke taget til fglge.
Kendelse afsagt den 19/8-93.

41/1993:

K

mod

B.T.

Presseetik. Klagen ilke taget til folge.
Kendelse afsagt den 30/9-93.

42/1993:

K

mod

Dansk Aby & Somali Nyt.

Presseetik. Klagen ikke taget til felge.

Kendelse afsagt den 9/9-93.

43/1993:

Kirsten Jacobsen

mod

Aalborg Stiftstidende.

Presseetile. Klagen delvis taget til folge.
Pileg om offentliggagrelse af resumé af
kendelse.

Kendelse afsagt den 19/8-93.

44/1993:

K

mod

Jyllands-Posten.

Presseetik. Klagen ikke taget til felge.
Kendelse afsagt den 9/9-93.

45/1993:

Pelle Voigt

mod '

Jyllands-Posten.

Pressetik. Klagen taget til fplge. Alvorlig
kritik udtalt. Pileeg om offentliggerelse af
resumé af kendelsen.

Kendelse afsagt den 9/9-93.

46/1993:

Sanne Nicolaisen, Ulla Nicolaisen og
Hans Nicolaisen

mod

Vejle Amts Folkeblad.

Presseetik. Klagen taget til folge. Alvorlig
kritik udtalt. Pilzg om offentliggerelse af
resumé af kendelsen.

Kendelse afsagt den 30/8-93.

47/1993:

K

mod

Ekstra Bladet.

Presseetik. Klagen ikke taget til folge.
Kendelse afsagt den 9/9-93.

13



48/1993:

K

mod

Nazstved Tidende.

Presseetik. Klagen ikke taget til folge.

Kendelse afsagt den 9/9-93.

49/1993:

Dansk Future Invest A/S og dir. Erik
Rasmussen

mod

Dagbladet Barsen.

Presseetik. Klagen ikke taget til folge.
Kendelse afsagt den 19/8-93.

50/1993:

K

mod

Ekstra Bladet.

Presseetik. Klagen ikke taget til folge.
Kendelse afsagt den 30/9-93.

51/1993:

K

mod

Berlingske Tidende

Henvist til Berlingske Tidende og derefter
benlagt den 8/2-94.

52/1993:

K

mod

Elestra Bladet og B.T.
Henlagt den 8/10-93.

53/1993:

K

mod

Den Liberale Presse.
Heevet den 12/10-93.

54/1993:

Dansk Politiforbund
mod

Politiken.

Heevet den 12/10-93.

55/1993:

Jan Alrenkiel Thisted

mod

Ekstra Bladet.

Genmzxle og presseetik. Klagen taget til
folge. Pressen®vnet udtaler sin alvorlige
kritik. Paleg om offentliggareise af gen-
mxle og resumé af kendelsen.

Kendelse afsagt den 21/10-93.

56/1993:

K

mod
Jylands-Posten.
Heevet den 12/10-93.

57/1993:

Vagttarnets Bibel- og Traktatselskab
mod

JydskeVestkysten.

Presseetik. Klagen ikke taget til folge.
Kendelse afsagt den 30/9-93.

58/1993:

X

mod

Landbrugsmagasinet.

Presseetik. Klagen ikke taget til fplge.
Kendelse afsagt den 21/10-93.

59/1993:

Scientologi Kirken Jyltand

mod

Femina.

Genmazle og presseetik. Klagen ikke
taget til folge.

Kendelse afsapt den 11/11-93.

60/1993:

Mf. Kirsten Jacobsen

mod

B.T

Presseectik. Klagen taget til fplge. Piloeg
om offentligggrelse af resumé af kendel-
sen,

Kendelse afsagt den 11/11-93.

14



61/1993:

MF. Kirsten Jacobsen

mod

Ekstra Bladet.

Presseetik. Klagen taget til folge. Pileg
om offentligg@relse af resumé af kendel-
sel.

Kendelse afsagt den 12/11-93.

62/1993:

K

mod

Gladsaxe Bladet.

Henlagt ved skrivelse af 29/9-93.

63/1993:

K

mod

TV 2.

Presseetik. Klagen ikke taget til fplge.
Kendelse afsagt den 2/12-93.

64/1993:

Horsens Kommune

mod

Horsens Folkeblad.

Presseetik. Klagen ikke taget til fplge.
Kendelse afsagt den 21/10-93.

65/1993:

Liberalt Oplysnings Forlumnd
modd

LVU-Fagbladet.

Genmale. Klagen ikke taget til fplge. Kri-

tik af den made, hvorpd bladet har
behandlet anmmodningen.
Kendelse afsagt den 2/12-93.

66/1993:

K

mod

TV 2.

Presseetik. Klagen ikke taget til folge.
Kendelse afsagt den 2/12-93.

67/1993:

K

mod

Politiken.

Presseetik. Ikke grundlag for at udtale
kritik.

Dissens af 1 medlem for at afvise klagen.

Kendelse afsagt den 10/2-94.

68/1993:

K

mod

Amts Avisen.
Henlagt.

69/1993:

Gunna Starck

mod

¢Isterbro Avis.

Klagen taget til folge. Kritik udtalt for
overtredelse af Vejledende regler for god
presseskik. Paleeg om offentliggarelse af
resumé af kendelsen.

Kendelse afsagt den 12/11-93.

70/1993:

Kai Hoffman

mod

Dagbladet Barsen.

Genmzle og presseetik. Klagen vedr.
genmzle taget til fplge. Palzeg om offent-
liggarelse af genmzxle.

Kendelse afsagt den 2/12-93.

71/1993:

Per Henriksen

mod

Ekstra Bladet.

Presseetik. Klagen taget til falge. Kritik
udtalt og paleg om offentliggprelse af
resumé af kendelsen.

Kendelse afsagt den 16/12-93.

15.



72/1993:

N.V. Skak-Nielsen

mod

Berlingske Tidende,

Presseetik. Klagen taget til fglge. Pileg
om offentliggarelse af resumé af kendel-
sen.

Kendelse afsagt den 12/11-93.

73/1993:

K

mod

Aarhus Stiftstidende.

Presseetik. Klagen ikke taget til folge.
Kendelse afsagt den 20/1-94.

74/1993:

Den Almindelige Danske Legeforening
for Bjarne J. Hansen

mod

Ekstra Bladet.

Ikke grundlag for at kritisere Ekstra Bla-
det.

KRendeise afsagt den 16/12-93.

75/1993:

K

mod Dagbladet Bgrsen.

Genmale. Klagen ikke taget til folge.
Kendelse afsagt den 20/4-94.

76/1993;

Radgivningsgruppen Regnbuen

mod

Ekstra Bladet.

Presseetik. Klagen ikke taget til folge.
Kendelse afsagt den 20/1-94.

77/1993:

K

mod

Barn og Unge.

Presseetik. Klagen ikke taget til falge.
Kendelse afsagt den 2/12-93.

78/1993:

Dansk Center Parti

mod

Politiken.

Genmale. Klagen ikke taget til folge.

Kendelse afsagt den 2/12-93.

79/1993:

Linda Nielsen SF-Stenlille

mod

Midtsjeellands Folkeblad.

Presseetik, Kiagen taget til fplge. Pilxg
om offentliggerelse af resumé af kendel-
sen.

Kendelse afsagt den 12/11-93.

80/1993:

K

mod

Politiken.

Presseetik. Ikke grundlag for at udtale
kritik.

Dissens af 1 medlem for at afvise sagen.
Kendelse afsagt den 10/2-94.

81/1993:

K

mod

TV 2.

Formalitetsafvisning.
Kendelse afsagt den 3/3-94.

82/1993:

Jens Abildgaard

mod

Morgenposten Fyens Stiftstidende.
Presseetik. Klagen taget til folge.
Kendelse afsagt den 16/12-93.

83/1993:

Den Danske Forening

mod

Ekstra Bladet.

Pressectik. Klagen ikke taget til folge.
Kendelse afsagt den 16/12-93.

16



84/1993:

Bent Elling og Chr. Nielsen

mod

Midtsjxellands Folkeblad.

Presseetik. Klagen taget til fplge. Pileg
om offentliggorelse af resumé af kendel-
sen.

Kendelse afsagt den 24/3-94.

85/1993:

Erik Ninn-Hansen v/adv. Kristian
Mogensen

mod

TV 2.

Presseetik. Klagen ikke taget til fplge.
Kendelse afsagt den 16/12-93.

86/1993:

K

mod

Korsgr Posten.

Presseetik. Klagen ikke taget til fplge.
Kendelse afsagt den 20/1-94.

87/1993:

K

mod

Danmarks Radio.
Formalitetsafvisning.
Kendelse afsagt den 2/12-93.

88/1993:

K .

mod

TV/MIDT-VEST.

Genmaxle og presseetik. Klagen om gen-
male ikke taget til folge. Presseetik - ikke
grundlag for at kritisere indklagede.
Kendelse afsagt den 10/2-94,

89/1993:

Tgjhusmuseet

mod

Morgenavisen Jyllands-Posten.
Presseetik. Klagen ikke taget til folge.
Kendelse afsagt den 20/1-94,

90/1993:

K

mod

Skive Folkeblad

Presseetik. Klagen ikke taget til fglge.

Kendelse afsagt den 16/12-93.

91/1993:

K

mod

Arhus Onsdag

Presssetile. Klagen ikke taget til fpige.
Kendelse afsagt den 10/2-94,

92/1993:

Danske Gymnastik- og Idra:tsforeninger
mod

Idratsliv.

Genmele og presseetik. Klagen ikke
taget til felge.

Kendelse afsagt den 3/3-94.

93/1993:

Danske Gymnastik- og Idraetsforeninger
mod

Morgenavisen Jyllands-Posten.
Genmale og presseetik. Klagen ikke
taget til fzlge.

Kendelse afsagt den 3/3-94.

94/1993:

Danske Gymnastik- og Idretsforeninger
mod

Det Fri Aktuelt.

Presseetik. Klagen ikke taget til folge.
Kendelse afsagt den 3/3-94.

95/1993:

K

mod

Ringkjabing Amts Daghblad.
Presseetik. Klagen ikke taget til fplge.
Kendelse afsagt den 3/3-94.

96/1993:

K

mod

Naeestved Tidende.
Henlagt den 24/3-94.

7



97/1993:
K

mod

B.T.

Presseetik. Klagen ikke taget til fplge.

Kendelse afsagt den 24/3-94.

98/1993:

K

mod

Berlingske Tidende.

Henlagt den 8/2-94, da bladet bhavde
bragt et genmcele.

99/1993:
K

mod
Aalborg Stiftstidende.

Presseetik. Klagen ikke taget til folge.

Kendelse afsagt den 10/2-94.

160/1993:
ALBQO, Korsgr
mod

Korsgr Posten.

Pressectik. Klagen ikke taget til falge.

Kendelse afsagt den 10/2-94.

18



V. STATISTIK

; Reglstrerede konkrete sager o
.. Sager afgjort ved kendelse i na:vnct -

w’ris%?

-Heraf sager om presseetik
Heraf sager om genmale

Heraf sager om bide presseetlk og genmele -

. Heraf sager hvor klageren fik helt eller delvist medhold
1.1 sager om presseetik’

2.1 sager om genmaele

‘3. Paleg om offentligggrelse

. Sager afvist ved formandens kendelse -

A
B,

Pi grund af manglende retlig interesse -
“Pa grund af navnets manglende kompetence Lo

4, Sager haevet af klageren.

. Sagerhénlagt af sekretariatet

‘A

. B
.C-.

Heéraf efter klagerens undladelse af at besvare sekretanatets -
“anmodning om yderligere oplysninger -

Henvist til rette klagemyndighed
Henlagt af andre grunde

- 19921993

3 .

-_'99 J100
T 76
L 42...59
- 24 5
512
26 24
L2222
-5
13 22
53
4.3
1 0
5.6
18 16
96
24
77




Massemedie

Berlingske Tidende
B.T.

Boersen

Det Fri Aktuelt
Ekstra Bladet
Helsingor Dagblad
Horsens Folkeblad
JydskeVestkysten

Morgenavisen Jyllands-Posten 1 - 1
Morgenposten Fyens Stiftstidende 1 - 1

Nazstved Tidende
Politiken

Ringkjgbing Amts Dagblad
Skive Folkeblad

Vejle Amts Folkeblad
Vendsyssel Tidende
Aalborg Stiftstidende
Arhus Stiftstidende

Dagblade i alt

Danmarks Radio
TV 2
TV/MIDT-VEST
Vejle Lokal Radio
Ritzaus Bureau

Elektroniske medier i alt

Korsgr Posten
Midtsjaellands Folkeblad
@sterbro Avis
Arhus Onsdag

Distriktsblade i alt

Familie Journalen
Femina

Hendes Verden
Se og Hegr
ComputerWorld
Datatid

PRESSEETIK

Klagen taget til folge  Klagen ikke
taget til
Helt  Delvis Talt fplge  Talt
1 .
2

— N =

[ B ]
1
]

R T T T ¥ s B S N B (O R S N
T S L N T S R N S N R Y Y L

]
-
=2

12 2 14 3

1

]

t
ok pd pd B ek
[ S

Ua N 1
1 ]
L} UJ 1
— [$3] ~J
[N — DB ~J

e =
i,

— B e
P

e O e e T ]

20



Ugeblade, magasiner o.lign.

ialt

Bern og Unge

Dansk Aby og Somali Nyt
Forsikring

Idraetsliv
Landbrugsmagasinet

Tidsskrifter i alt

Massemedier i alt

19

— e e

49

[

71

21



_ 'Massemédie__ s L . '.Ahm;odnmgbm-'_; ‘Anmodning
: S L 7 genmezle opfyldt - ikke taget -
oo Helt - Delvis - Talt - tilfelge - Talt

CBersen. o o E ]

‘Ekstra Bladet © R BERE
Politiken - R ' : S . e P
.Morgenav;sen_]yllands Posten o -

I'_i’_il
= fed et p g
pod ek D) OIND ek

_'.Dagbladelalt SRR S '1'__ 2 50

~J

ok
oy

_'DanmarksRadm EEE RS R R .
TYMIDEVEST e |
. Ritzaus Buteau:. . o . | ; - i 1 1

it
s

"'Elektromskemedzer1a1t R A 3 3
"'Dlstnktsbladezlalt o e RS STt o
"_Femma e T - _ e T 1
-’ComputerWorId RS SRR AN LR S S R |
';-Dataud 1_ ] :1 . 1 )

: "Ugeblade,magasmerohgn E R SRR S
;--'_.Idraétshv R T T T T 1 1
LVUFagbladet B TS A S SN A RN SR |
"-T1dsskr1fter1alt k _- Sl - S o 3

: -_.Massemed1er1alt 3 — 3 14 PR v




DER IKKE ER AFGJORT VEE
ELSE AFSAGT AF NAVMET

Massemedie - R ._  Afvist . Henlagt Hazvet Talt

Amtsavisen R L

Betlingske Tidende R LTI )

DagbiadetB@rsen e e
Ekstra Bladet _ C -
JydskeVestkysten . . S _ -
Mo1genav1sen]yllands “Posten -
Nxstved Tidende ' -
Politiken R _ 1
Aalborg Stiftstidende -

B T SRV
N s N SR

L e T

R
oY
~4

Dagblade i alt . | 1 12

Danmarks Radio 1
TV STOP (Kbh) -
Den Liberale Presse ' - ' '

fu—
L}
— e B

Elektroniske medieri-alt" 2 21 5
Giildgz.lXGB.l&dﬁ.t. _ - - 1 - 1
Disti‘:ikts.blédei'al.t._. . | | S - 1 e 1
seoatior o o _.1 o
Ugeblade,magasmerohgn jalt o - S 1 '. .1_"
SorupetRundschau - | ._ | — : 1 - ) .: 1
Tidsskrifter i alt o : R i R : 1 ) .1: .-._ 1

Massemedlermlt L . 3. 16 6 25 -




NMEKRETE SAGER

A, Sager o1 presseetik.

CANG AF VASENTLIGE

Efter medieansvarslovens § 34, stk. 1, skal massemediernes indhold og handlemade
vare i overensstemmelse med god presseskik. Inden for denne retlige standard er det
overladt til Pressenavnets sken, om der i et konkret tilfelde er sket en overtredelse af

god presseskik. Skgnnet er dog ikke ganske ubundet, idet udgangspunktet for det

nzrmere indhold af begrebet god presseskik er De vejledende regler for god presse-
skik, jf. beretningens bilag 3.

1, gengives i det fplgende 12 konkrete sager i fuldt omfang:

1.

2.

10. Sag nr. 69/1993;

11. Sag nr. 72/1993:

12. Sag nr. 85/1993:

Sag nr. 6/1993:

Sag nr. 16/1993:

Sag nr. 17/1993:
Sag nr. 21/1993:
Sag nr. 25/1993:

Sag nr. 33/1993:

Sag nr. 43/1993:

Sag nr. 45/1993:

Sag nr. 46/1993:

Betina Jensen mod Hendles Verden

Advokat Lars Borring
mod Dagbladet Borsen

Per Kaalund mod Ekstra Bladet
Lene Vendelbo mod Politiken
K mod Danmarks Radio

Direktor Svend Jergensen, Radio
Fredericia ApS mod Vejle Lokal Radio

Kirsten Jacobsen mod Aalborg
Stiftstidende

Pelle Voigt mod Jyllands-Posten

Sanne Nicolaisen, Ulla Nicolaisen
og Hans Nicolaisen mod Vejle Amts Folkeblad

Gunna Starck mod @sterbro Avis

N.V. Skak-Nielsen mod
Berlingske Tidende

Erik Ninn-Hansen mod TV 2

.25

.27
.30
.33
.34

.37

.39
.42

44
. 46

. 48

.50

Til belysning af nevnets hidtidige praksis i henhold til medieansvarslovens § 34, stk.

24



I sag nr. 6/1993

Betina Jensen
mod
Hendes Verden

afsagde Pressenavnet torsdag den 1. april 1993 salydende

Kendelse:
Annelise Jensen har pd vegne af sin datter Betina Jensen klaget til Pressenzvnet over
en artikel i Hendes Verden, nr. 1, 1993, idet klageren mener, at bladet har overtradt
god presseskil.

Det fremgér af sagen, at Hendes Verden fast indeholder en annonce bl.a. med fgl-
gende indhold: “Jeg venter pa din historie. .... @nsker du at fortzelle om noget, som
har gjort dybt indtryk pa dig, maske endda endret din tilvarelse? En gledelig og posi-
tiv oplevelse - eller en sorgfyldt periode? - Uanset hvad du har pd hjertet, giver vi dig
en mulighed for at dele dine tanker med andre. - Fortael din historie med egne ord til
Hendes Verden ...."

Betina Jensen fulgte denne opfordring og indsendte en beretning om sin gjensyg-
dom. Beretningen indeholdt en nggtern beskrivelse af konstateringen af sygdommen
og af det efterfelgende behandlingsforlgb. Beretningen sluttede med, at Betina Jensen
udtalte sin taknemmelighed over den stette og forstielse hun havde fiet fra familie,
hospitalspersonale, venner og klassekammerater,

Hendes Verden svarede den 8. september 1992, at historien kunne bruges. Det
fremgik endvidere af brevet, der var underskrevet af fiktionsredaktgren: “Som det
altid er tilfzldet med beretninger fra lesere, skriver jeg den om - tilfgjer lidt hist og
sletter lidt pist. Det er ofte ogsa ngdvendigt at udbygge historierne, fordi de sjzldent
er lange nok til den plads, jeg har til ridighed i bladet. Men stort set er det din histo-
rie ...

I Hendes Verdens version blev beretningen - ved bladets tilfgjelse - indledt med, at
hovedpersonen, der i bladet hed Margit, breendende havde gnsket sig at blive laborant
eller maske endda en bergmt forsker, der gjorde nye opdagelser, fordi hun derved
havde mulighed for at arbejde med mikroskoper. Det var derfor et ekstra hardt slag
for hende at fi konstateret gjensygdommen, som umuliggjorde hendes fremtidspla-
ner.

Beskrivelsen af sygdomsforlgbet og behandlingen var helt omformuleret, og svarede
indholdsmassigt kun i begraenset omfang til klagerens indsendte beretning.

Slutningen af versionen i Hendes Verden var ligesom indledningen tilfgjet pa bladets
initiativ:

“Det blev min far, som endelig fik brudt den skal af selvynk og bitterhed, som jeg
var i fuld gang med at bygge op om mig. Som sedvanlig 13 jeg en eftermiddag pd min
seng og stirrede tomt op i loftet, da han forsigtigt Abnede deren.

- Margit, se hivad jeg har til dig. Hans stemme Igd munter, ja nzsten helt overstadig,
og inden jeg kunne nd at rejse mig op, placerede han jordens rundeste og gladeste
hundehvalp midt pa min mave.

Han kom til at hedde Tippo. ....... ?

og

25



“Jo, Tippo bragte habet og lysten til at leve tilbage i mig. Og troen pd fremtiden.
Hvad den vil bringe, ved jeg ikke, men jeg ved, at jeg sammen med min dejlige hund
tgr se den tillidsfuldt i made. Og det er det vigtigste”

1 umiddelbar tilknytning til artiklen var det anfort, at “Af menneskelige hensyn er
alle person- og stednavne endret af redaktionen.”

I en skrivelse til Hendes Verden gjorde klageren galdende, at den indsendte beret-
ning var omskrevet til ugenkendelighed, og at pifundet med fremtidsdremmene og
slutningen med hundehvalpen var plat og latterlig.

Klageren papegede endvidere, at bladet ved som sket at “indsette” et uddrag af et
handskrevet brev, der i gvrigt slet ikke hidrerte fra klageren, hvis beretning var
maskinskrevet, og ikke indeholdt de i det “indsatte” brev anfgrte ord, gnskede at fjer-
ne eventuel tvivl hos leserne om manipulering.

Klageren anferte endelig, at hun uanset anonymiseringen ville vare genkendelig for
sin omgangskreds.

Bladet svarede ved skrivelse af 13. januar 1993, at klagerens historie var blevet bear-
bejdet i overensstemmelse med normal procedure. Bladet beklagede, at klageren var
blevet saret, hvilket pi intet tidspunkt havde vaeret hensigten. Den ansvarshavende
redakter overbragte endelig sin undskyldning til klageren.

Klageren har over for Pressenzvnet gjort geldende, at bladet har overtradt god
presseskik og har i gvrigt henvist til skrivelsen til Hendes Verden.

[ en udtalelse om klagen har bladet i det vasentlige anfert de synspunkter, som
fremgik af bladets skrivelse af 13. januar 1993. Bladet har endvidere gjort gxldende,
at klageren pa ingen made er blevet haengt ud, idet der er anvendt modelfoto, ligesom
hendes nava er blevet ndret.

Folgende naevnsmedlemmer har deltaget i sagsbehandlingen:
Per Sovensen, Hans Dam, Kate Blubme og Preben Sgrensen.

Pressenaevnet udtaler:
Bade annoncen og brevet af 8. september 1992 efterlod det indtryk, at det - trods vis-
se omskrivninger - i realiteten var pigens egen historie, der ville blive bragt. Hendes
Verdens xndrede version burde derfor have varet forelagt for pigen, inden den blev
offentliggjort. Nzevnet finder det endvidere kritisabelt, at Hendes Verden ved opsxt-
ningen af artiklen har tilstrebt - og efterladt - indtrykket af, at der er tale om en auten-
tisk beretning, uagtet der er foretaget en stzrk fordrejning af den indsendte historie.
P4 denne baggrund finder nzvnet, at Hendes Verden har overtradt god presseskik,
og nxevnet udtaler derfor sin kritik.

(I medfer af medieansvarslovens § 49 pilagde Pressenzvnet herefter den ansvarsha-
vende redakter af Hendes Verden at offentliggare et af naevnet udformet resumé af
kendelsen.)




I sag nr. 16/1993

Lars Borring
mod
Dagbladet Barsen

afsagde Pressenavnet onsdag den 5. maj 1993 silydende

Kendelse:

Lars Borring har ved hrs. Claus Christensen klaget over nogle artikler i Daghladet Bor-
sen den 10. og 12. februar 1993, idet klageren finder, at bladet har overtridt god pres-
seskik.

Artiklerne handlede om konkursen i DF¢ '92 A/S, som Lars Borring var bestyrelses-
formand og advokat for.

Den 10. februar 1993 hed det siledes i en notits pd forsiden af Borsen:

“Dybtrost-bagmaend.

Nettet er ved at stramme om folkene bag det nye DF@ '92 A/S i Osted ved Roskilde.
Forelgbig er dybfrost- selskabet, der blev erkleret konkurs den 14. januar, blevet tap-
pet for mere end syv mio. kr. af sine bagmaend. Side 37

I artiklen pi side 3 hed det under overskriften “Nettet strammes om dybfrost-bag-
maend” bla.

“I forspget pi at optraevle, hvad der er foregiet i DFQ '92 A/S og andre DF@-selska-
ber samt bilfirmaet H. Obelitz A/S, Arup pi Fyn, og dem imellem er bestyrerne hele
tiden stodt ind i fire navne: Finn Rossmeis], Himmelev ved Roskilde, Olaf Thomas
Rohde, Gentofte, Frank Guldhammer, Vanlgse, samt skilsmisscadvokat Lars Borring,
Lyngby.

“De fire bagmaend har tilsyneladende haft ét eneste mal: At fi ﬁngrene i s4 mange
penge, som overhovedet muligt.”

“Lars Borring er advokat for folkene bag DF@ '92, og han har i gjeblikket travit med
at svare pa spprgsmal fra de midlertidige bestyrere.”

“Indtil nu kan svarene fra de implicerede bagmaxnd bedst betegnes som en sludder
for en sladder”

Pa forsiden af Barsen den 12. februar 1993 hed det bla.:

“Skandales bogfering blotlagt i frysefirma
Bogfaringen i det konkursramte frysevarefirma DF@ '92 opfyldte ikke lovgivningens
krav, og selskabets advokat trak penge ud af firmaet”

Samme dag hed det pi side 4 bla.:

“Jamen her nu her, det er meget enkelt det her.
Sadan lpd det gang pa gang i skifteretten i Roskilde fra Lars Borring, advokat for folke-
ne bag det konkursramte DF@ '92 A/8. Anledningen var en statusoversigt fra konkurs-
boet, som blev prasenteret for kreditorerne.”

“I statusoversigten, der er underskrevet af statsautoriseret revisor John Formsgaard,
fastslis det endvidere, at DF@ ‘92 ikke opfylder kravene i bekendtggrelse om bog-
fering, hvad angir omfang og indhold.




Bilagene i boet blev betegnet af tilsynsforende advokat Finn Hasselris som “uforstieli-
ge”, da de ikke indeholdt szdvanlige oplysninger om, hvem de var fra og til.
Balancen i statusoversigten viser, at advokat Lars Borring har fiernet 1,4 mio. kr. fra
DF@ '92 A/S, som de tilsynsfgrende advokater anser for tabt. Det har Lars Borring og
Co. gjort ved hjxzlp af KBUS ApS, et skuffeselskab der er brugt til at overtage det tidli-
gere DFE@ Finans ApS.

Den samlede gxld i DF@ '92 A/S er opgjort til 12,7 mio. kr. Kreditorerne kan kun
hibe pa at hente omkring 20 pct. af deres tilgodehavender hjem.”

Til stgtte for klagen er det gjort geldende, at Borsen hverken i forbindelse med
artiklerne den 10. eller den 12. februar har foretaget nogen som helst henvendelse til
Lars Borring for at fa hans bemaerkninger til artiklernes oplysninger.

Det er endvidere anfprt, at artiklerne er misvisende, idet der er rimelig ligevaegt
imellem, hwad der af ejerkredsen er indbetalt til selskabet, og hvad der er udbetalt til
driftsomkostninger, hvilket Lars Borring redegjorde for i skifteretten den 11. februar,
Lars Borring har som bestyrelsesmedlem og senere arbejdende bestyrelsesformand
samt advokat for selskabet modtaget honorarer og salerer, ligesom han har haft bil til
radighed, hvorfor ogsa udtalelserne om, at han som bagmand har tappet selskabet, er
misvisende.

Vedrerende pastanden i overskriften “Syndigt rod i frysefirma” bemarkes det i kla-
geskrivelsen, at det eneste grundlag herfor er den statsautoriserede revisors pitegning
Pa statusoversigten.

Til statte for klagen er det endelig anfart, at Lars Borring ved tidligere lejlighed har
tilkendegivet, at han nar som helst var villig til at give Borsen oplysninger i sagen, 0g
at hrs. Claus Christensen ved skrivelse af 4. november 1992 har henstillet, at Bersen
overholdt de presseetiske regler.

I en udtalelse om klagen har Borsen afvist, at bladet har overtridt god presseskik.

Artiklen den 10. februar var en forhindsomtale af naeste dags mede i Skifteretten i
Roskilde, og de oplysninger, der var indeholdt i artiklen, var et referat af, hvad advo-
kat Finn Hasselris, som har veret midlertidig bestyrer i konkurshoet, havde oplyst om
de spergsmal, der skulle behandles i retsmadet. Barsen finder, at Hasselris, der i rets-
madet den felgende dag blev valgt til kurator, matte vaere den nermeste til at give dis-
se oplysninger, og at Borring ikke har haft krav pa at kommentere disse oplysninger,
idet disse kommentarer naturligvis matte fremsattes i retsmedet.

Artikien den 12. februar er et referat af forhandlingerne i Skifteretten, og klageren er
behgrigt citeret for sine udtalelser i retten. Heller ikke pa dette punkt ber klagen
tages til folge, idet det ikke er sedvanligt at forelegge deltagerne i et retsmede en
reportage af, hvad der foregik i mgdet.

Bersen har endvidere anfert, at Lars Borring tidligere gentagne gange har afvist at
give oplysninger om DF@ '92 A/S og om navnene pa den revisor og den virksomheds-
konsulent, som skulle vaere engageret til at bista selskabet.

Borsen har endelig pipeget, at klagerens udtalelser i en artikel 1 december 1992 om,
at DF@’s samlede gald ville vaere afviklet inden for 3-4 maneder i takt med at selska-
bets debitorers betalinger indlgb, senere har vist sig at vere urigtig.

Folgende nevnsmedlemmer har deltaget i sagens behandling:
Axel Kierkegaard, Hans Dam, Ulrik Holmstrup og Preben Serensen.

28



Pressenaevaet udtaler:

Ved daxkning af en retssag bgr tilstreebes en kvalitativ ligelig og samtidig gengivelse
af parternes synspunkter.

I en reportage af et retsmade som det foreliggende er der dog ikke pligt til efterfgl-
gende at forelegge de synspunkter og oplysninger, der er kommet frem i retsmedet,
for den anden part. Pressen®vnet finder derfor ikke grundlag for at kritisere Bersen
for artiklen den 12. februar 1993,

Derimod tager Pressenavnet afstand fra Bgrsens udtalelse om, at klageren ikke hav-
de noget krav pa i bladet at fi lejlighed til at kommentere oplysningerne i artiklen den
10. februar 1993. Alvorligheden i oplysningerne, herunder navnlig om, at klageren
som en af fire “bagmaend” havde “tappet” selskabet for mere end 7 mio. kr., og at de
fire “bagmaend” kun havde haft det formal at “fi fingrene i 54 mange penge som over-
hovedet muligt”, betinger i sarlig grad, at Bgrsen burde have sagt at indhente klage-
rens kommentarer. Da dette ikke er sket, udtaler Pressenevnet kritik af Borsens hand-
lemide.

Efter omstendighederne tillegges det siledes ikke betydning, at klageren ifelge Bor-
sen tidligere havde afvist at give oplysninger om DF@ 92 A/S.

(I medfer af medieansvarslovens § 49 palagde Pressenzevnet herefter den ansvarsha-

vende redakter af Dagbladet Bgrsen at offentliggare et af nevnet udformet resumé af
kendelsen.)

29



I sag ar. 17/1993

Per Kaalund
mod
Ekstra Bladet

afsagde Pressenzvnet tirsdag den 30. marts 1993 silydende

Kendelse:
Per Kaalund har klaget til Pressenevnet over en artikel i Ekstra Bladet den 10. marts
1993, idet han finder, at bladet herved har overtridt god presseskik.

Artiklen bar overskriften: “PER KAALUNDS SVOGER TILTALT FOR SPIONAGE” og
havde underrubrikken: “PET gik ind i sagen, fordi hustruen arbejdede pd den danske
ambassade i Bonn.” '

Det fremgik af artiklen, at Horst Giinther Wyremba, der i en periode indtil 1986
havde veeret informationschef i Dansk Mejeribrug, var blevet anholdt og tiltalt i Tysk-
land for at have varet agent for den gsttyske sikkerhedstjeneste.

Det hed endvidere bl.a. i artiklen:

“Horst Giinther Wyremba er gift med amtshorgmester Per Kaalunds sgster, der frem
til midten af 1980’ erne arbejdede med handelssager ved den danske ambassade i
Bonn, Det er blandt andet i den periode, at det tyske politi mistenker hendes mand
for at have leveret afslorende og kompromitterende materiale om vesttyske journali-
sters privatliv til Stasi i Psttyskland.

Hvis de tyske myndigheders tiltale holder, tyder meget pd, at Wyremba brugte sin
informationsstilling hos Dansk Mejeribrug som et smart dakke over sine spionaktivi-
teter og til at skaffe oplysninger om kolleger.

Tysk politi oplyser, at man har fundet en sagsmappe i det gamle Stasi-hovedkvarter i
Berlin. Den afslgrede Wyremba som spion - udstyret med kodenavnet “Teddy™”

I fplge artiklen havde ambassaden i Bonn indberettet anholdelsen til Udenrigsmini-
steriet:

“. Sagen ligger nu hos Politiets Efterretningstjeneste i Kgbenhavn, oplyser konsul
Claus Petersen fra Bonn.

- Wyrembas hustru arbejdede her pd ambassaden frem til midten af 80’crane med
handelssager. Jeg kan ikke pracisere hendes arbejdsomride ngjere, og jeg kan slet
ikke vurdere, om hun har udgjort en sikkerhedsrisiko for ambassaden. PET har kort
meddelt, at de finder sagen “serdeles interessant”, fordi Wyrembas kone var ansat pi
en dansk ambassade.”

Det fremgik endelig af artiklen, at Wyremba nxgter sig skyldig i sagen, der angive-
ligt vil komume for retten om halvandet r. Wyremba blev bl.a. citeret siledes:

“- Jeg havde mange gamle venner i DDR. Nir vi madtes, sludrede vi selvfglgelig. Det
er derfor, jeg mener, at det kan vaere en af mine gamle bekendte, som har veret Stasi-
agent og opfert mig i arkivet som agent. Den metode er set for, siger Wyremba. - Efter
anholdelsen har jeg fiet en mistanke om hvem af mine tidligere venner, der var agent
for Stasi og opferte mig i arkivet. Men af hensyn til sagen vil jeg ikke udtale mig naer-
mere om dette, siger Wyremba, ... ¥



Efter det oplyste rettede klageren henvendelse til Ekstra Bladet samme dag, som
artiklen var bragt. Bladet bragte herefter den 11. marts 1993 fpigende:

“KLUDDER I KAALUNDS SVOGERSKAB.

Ekstra Bladet skrev i gir, at amtsborgmester Per Kaalunds svoger retsforfglges for spio-
nage til fordel for Stasi, det sammenbrudte @sttysklands sikkerhedstjeneste. Det er
korrekt, at Horst Giinther Wyremba er Kaalunds svoger. Men han er gift med en
sgster til Kaalunds kone. Ikke med Kaahunds sgster.

Amtsborgmesteren har fintalt sine sgstre: Han har en i Australien, eni USA ogeni
Canada. Men ingen i Tyskland. Det har derimod amtsborgmesterinden. Per Kaalund er
i gvrigt traet af at blive mindet offentligt om svogerskahet:

- Jeg har kun mgdt Horst Giinther en til to gange om 4ret ved familiebegivenheder
og kender intet til hans eventuelle spionage, siger den socialdemokratiske lokalpoliti-
ker, som satser pd at komme i Folketinget og derfor er bekymret over at biive bergmt
pa en forkert mide.

Ekstra Bladet beklager, at svogerskabet blev forkludret en kende. Red?

Til stotte for klagen er det gjort gaeldende, at det er uden saglig relevans, at klage-
ren, der er amtshorgmester og offentlig kendt, er gift med en person, hvis sgsters
mand er sigtet i en straffesag i Tyskland.

Endvidere finder klageren, at artiklen kan give sivel Kgbenhavns Amt som
amtsborgmesterembedet negativ omtale.

I en udralelse om klagen har Ekstra Bladet afvist, at klagerens familieskab med
Wyremba er uden saglig relevans. Bladet har sidledes gjort gaeldende, at Stasi-spioner
ikke mindst er kendt for deres skrupellgse udnyttelse af oplysninger, de kommer i
besiddelse af via deres egne familiemediemmer. Bladet finder derfor, at det padrager
sig offentlig interesse, at den spiontiltalte er gift med klagerens svigerinde, som indtil
midten af firserne arbejdede pa ambassaden i Bonn.

Endvidere gor Ekstra Bladet gxldende, at Wyremba under dekke af sit familieskab
har haft mulighed for at tale med en mand, der bade er amtsborgmester i Danmarks
stgrste amt og indtager en fremtredende plads i landets stgrste parti. Bladet finder
det saledes ikke unaturligt, om Wyremba havde forsegt at udfritte klageren om oplys-
ninger, som han kunne rapportere til Stasi.

Ekstra Bladet har i ovrigt papeget, at man forsegigte at fi en kommentar fra klageren
for artiklen blev offentliggjort, og at man straks imgdekom klagerens gnske om rettel-
se af hans relation til den tiltalte.

Folgende nzevnsmediemmer har deltaget i sagens behandling:
Eise Mols, Hans Dam, Tage Clausen og Ole Malmquist.

Pressenaxvnet udtaler:
Ved omtale af retssager bgr det som udgangspunkt undgas at navne de involverede
personers slaegtskabsforhold.

I sin redegorelse om relevansen af at naevne klageren har Ekstra Bladet forudsat, at
Horst Giinther Wyremba reat faktisk var agent for den @sttyske sikkerhedstjeneste,
uanset han i fplge artiklen indtil videre kun er tiltalt herfor. Endvidere har bladet stgt-
tet sig til en raekke uunderbyggede formodninger om, hvordan Wyremba som Stasi-
agent kunne have udnyttet sit familieskab, uanset tiltalen i artiklen gir pd, at Wyrem-
ba har leveret oplysninger om vesttyske 