
P R E S S E NÆVN E T

Årsberetning 2003

U
d

gi
ve

r:
 P

re
ss

en
æ

vn
et

 a
p

ri
l 2

00
4.

 G
ra

fi
sk

 t
ilr

et
te

læ
gn

in
g:

 K
O

N
T

R
A

ST
d

es
ig

n
 3

33
3 

96
56

.  
Tr

yk
: F

ih
l J

en
se

n
 G

ra
fi

sk
 P

ro
d

u
kt

io
n

 A
/S

, K
ø

b
en

h
av

n
K

o
n

su
le

n
t:

 I
T-

 o
g 

Te
le

st
yr

el
se

n
  





P R E S S E NÆVN E T

Årsberetning 2003



Udgivet af Pressenævnet, København, april 2004
Layout: KONTRAST design 3333 9656
Tryk: Fihl-Jensen Grafisk Produktion A/S
Konsulent: IT- og Telestyrelsen
ISBN-nr: 87-988-0182-1
ISSN-nr: 0908-679X



3

P R E S S E N Æ V N E T S  Å R S B E R E T N I N G  2 0 0 3

I henhold til medieansvarslovens § 51 afgiver Pressenævnet herved årsberetning til ju-
stitsministeren. Årsberetningen offentliggøres.

Indhold:

A: Nævnets virke, s. 4
1. Årsberetningen i ny skikkelse, s. 4
2. Stigning i antal af klager, s. 4
3. Internationale kontakter, s. 5

B: Nævnets medlemmer og sekretariat, s. 6

C: Statistik, s. 8

D: Nævnets praksis, s. 20
1. Principielle spørgsmål, s. 20 
1.1. Mediernes klagevejledning og klagefrist, s. 20
1.2. Mediernes behandling af for sent indkomne sager, s. 20
1.3. Modstridende forklaringer, s. 21
1.4. Mediernes behandling af læserbreve, s. 21
1.5. Mediernes omtale af tidligere straffedomme, s. 21
1.6. Mediernes offentliggørelse af oplysninger af privat karakter, s. 22
1.7. Mediernes efterprøvelse af oplysninger om personers identitet, s. 22
1.8. Mediernes omtale af sager, der er rejst af den ene af to parter i en tvist, s. 23
1.9. Register for emner omtalt i årsberetningerne 1993-2003, s. 23
2. Resumé af væsentlige konkrete sager, s. 27
2.1. Sager om presseetik, s. 27
2.2. Sager om genmæle, s. 35

Bilag:

Vejledende regler for god presseskik, s. 37 



4

A .  N Æ V N E T S  V I R K E

1. Årsberetningen i ny skikkelse

Siden Pressenævnets oprettelse i 1992 har årsberetningen haft et uændret udseende og
indhold. Dette års beretning udsendes i ny og slanket skikkelse.

Beretningens omfang er gennem årene øget fra ca. 80 sider til ca. 150, navnlig fordi
gennemgangen af konkrete sager er øget fra ca. 40 sider til ca. 80. I samme periode har
nævnet på grund af it-udviklingen fået mulighed for at informere på andre måder, der
samtidig sikrer langt hurtigere information. Nogle oplysninger ligger på hjemmesiden, og
alle realitetsafgørelser fra de seneste år er over nettet tilgængelige i Retsinformation. Det
betyder, at dette materiale kan udelades i beretningen, og at beretningen kan begrænses
til ca. 1/3 og koncentreres om det stof, der har nyhedsværdi og almindelig interesse.
Dette indebærer, at en række konkrete sager, der tidligere blev gengivet i beretningen i
fuld tekst, i stedet gengives i resumé, da de i fuld tekst optages i Retsinformation. Listen
over samtlige behandlede sager fremgår i det væsentlige af afgørelserne i Retsinformati-
on, og listen over anmeldte massemedier og informationsdatabaser ligger på hjemmesi-
den, så de udelades i beretningen. Det samme gælder love og forretningsordenen.

Årsberetningen er tidligere udkommet i juni eller senere. Det skyldes, at man i den
årlige omtale og statistik medtog afgørelserne i alle de sager, hvor der var klaget i årets
løb. Da klager i årets sidste måneder først blev afgjort i løbet af foråret, kunne man ikke
gå i gang med at skrive årsberetningen umiddelbart efter nytår. Derfor sker der i år den
omlægning, at beretningen omfatter de afgørelser, der er truffet inden årets udgang, men
ikke de klager, der først er afgjort senere. Det betyder, at beretningen fremtidig kan
komme i marts-april. For overgangsåret 2003 indebærer dette, at beretningen omfatter
færre afgørelser end tidligere og kommende beretninger, nemlig kun de sager der både
er kommet og afgjort i året. Som nævnt i note til statistikken vil den derfor for dette år
på enkelte punkter ikke være sammenlignelig med statistikken for andre år.

Endvidere lægges årsberetningen på hjemmesiden. Den vil dog fortsat tillige blive
udsendt i en trykt udgave, da nogle brugere har ønsket dette. På baggrund af erfaringer-
ne i de kommende år, agter nævnet senere igen at vurdere behovet for en trykt udgave.

2. Stigning i antal af klager

Antallet af klager til nævnet har de seneste år ligget på et nogenlunde konstant niveau. I
2000 indkom 143 klager, i 2001 132 klager, og i 2002 134 klager. Nævnet kan konstatere,
at der i 2003 er sket en stigning i sagsantallet, idet nævnet modtog 163 klager. Dette sva-
rer til en stigning på 22 %. Der er tale om en tendens, der er fortsat i de første måneder
af 2004. Stigningen i sagsantallet i 2003 kan også aflæses i det antal sager, der er blevet
afvist af formanden. I 2003 afviste formanden 41 klager, hvilket er det største antal i
nævnets historie. Dette svarer til en stigning på 41 % i forhold til 2002, hvor formanden
afviste 29 klager.

Af de 76 sager, der indkom og blev realitetsbehandlet i 2003, blev der i 26 sager givet
klageren helt eller delvist medhold. I 20 sager blev der givet pålæg om offentliggørelse,
og i 5 sager blev der afgivet dissens. Sidstnævnte sager er refereret nedenfor under kapi-
tel D. 



5

3. Internationale kontakter

Pressenævnet deltog den 11.-12. september 2003 i møde i Alliance of Independent Press
Councils in Europe (AIPCE), der er et forum for europæiske pressenævn i Europa. På
mødet oplyste landene kort om udviklingstendenser inden for det presseretlige område.
Et andet punkt på dagsordenen var oprettelsen af ”internationale pressenævn” med
mødedeltagerne som medlemmer. ”Pressenævnene” skulle herefter tage stilling til en
række afgjorte sager fra Sverige, Norge, England og Schweiz og vurdere, om offentlig-
gørelsen havde været i strid med god presseskik. Det var karakteristisk for behandlingen
af sagerne, at de fiktive pressenævns vurderinger generelt lå tæt op ad den bedømmelse,
der var foretaget i de ”rigtige” pressenævn.



6

B .  N Æ V N E T S  M E D L E M M E R  O G  S E K R E TA R I AT

Efter medieansvarslovens § 41 består Pressenævnet af en formand, en næstformand og 6
andre medlemmer. Alle 8 medlemmer har en stedfortræder.

Medlemmerne beskikkes af justitsministeren. Formanden og næstformanden, der skal
være jurister, beskikkes efter udtalelse fra Højesterets præsident. 2 medlemmer beskik-
kes efter udtalelse fra Dansk Journalistforbund, og 2 medlemmer beskikkes til at repræ-
sentere de redaktionelle ledelser i den trykte presse og radio og fjernsyn efter udtalelse
fra disse. Endelig beskikkes 2 medlemmer som offentlighedens repræsentanter efter
udtalelse fra Dansk Folkeoplysnings Samråd.

Stedfortræderne beskikkes efter de samme regler.

Pressenævnet har følgende sammensætning:

Formandskab:
Formand: Højesteretsdommer Niels Grubbe
Stedfortræder: Højesteretsdommer Lene Pagter Kristensen
Næstformand: Advokat Axel Kierkegaard
Stedfortræder: Advokat Jesper Rothe

Journalister:
Medlem: Journalist Tage Clausen, Morgenavisen Jyllands-Posten

(indtil 31. december 2003)
Medlem: Journalist Lene Sarup, Fyens Stiftstidende (fra 1. januar 2004)
Stedfortræder: Journalist Lene Sarup, Fyens Stiftstidende (indtil 31. december 2003)
Stedfortræder: Pressefotograf Lars Lindskov (fra 1. januar 2004)  
Medlem: Journalist Kaare R. Skou, TV 2
Stedfortræder: Journalist Ulrik Holmstrup, tvDOKfilm

Redaktører:
Medlem: Chefredaktør Aage Lundgaard, De tre Stiftstidender & JydskeVestkysten

(indtil 5. september 2003) 
Medlem: Chefredaktør Bo Maltesen, Politiken (fra 5. september 2003)
Stedfortræder: Chefredaktør Bo Maltesen, Politiken (indtil 5. september 2003)
Stedfortræder: Chefredaktør David Trads, Information (fra 5. september 2003)
Medlem: Afdelingschef Finn Rowold, Danmarks Radio

(indtil den 31. december 2003)
Medlem: Souschef Lotte Mejlhede, TV 2 Nyhederne (fra 1. januar 2004)
Stedfortræder: Nyhedschef Michael Dyrby, TV 2 (indtil 5. september 2003)
Stedfortræder: Souschef Lotte Mejlhede, TV 2 Nyhederne

(fra 5. september til 31. december 2003)
Stedfortræder: Afdelingschef Finn Rowold, Danmarks Radio (fra 1. januar 2004) 

Repræsentanter for offentligheden:
Medlem: Skoleleder Kirsten Dyregaard, LOF Ballerup
Stedfortræder: Afdelingsleder Leif Max Hansen, AOF
Medlem: Forretningsfører Ole Askvig, AOF
Stedfortræder: Direktør Inge Vinther, FOF



7

Ved nævnets behandling af en konkret sag medvirker i henhold til medieansvarslovens §
42 en formand eller næstformand samt en redaktør, en journalist og en repræsentant for
offentligheden.

Der har i 2003 været afholdt 13 møder til behandling af konkrete sager. Endvidere
har der været afholdt 2 plenarmøder.

Efter medieansvarslovens § 52, stk. 2, bistås nævnet af et sekretariat.
Sekretariatet har i året bestået af fuldmægtig Henrik Riis Andreasen og kontorfuld-

mægtig Agnethe Skovbye Nissen. Sanne Winther afløste den 22. marts 2004 Agnethe
Skovbye Nissen.

Pressenævnets adresse:
Borgergade 28, 3.
1300 København K
Tlf.: 33155564
Fax: 33158464
Internet: www.pressenaevnet.dk
E-mail: sekr@pressenaevnet.dk

Åbningstid: mandag-fredag 9-12 og 13-15



1992 1993 1994 

1. Registrerede konkrete sager 99 100 125

2. Sager afgjort ved kendelse i nævnet          71 76 103
A. Heraf sager om presseetik                 42 59 65

Heraf sager optaget af egen drift - - -
B. Heraf sager om genmæle                    24 5 9
C. Heraf sager om både presseetik og genmæle   5 12 24
D. Heraf begæringer om genoptagelse - - 6

3. Sager afvist ved formandens kendelse 5 3 11
A. På grund af manglende retlig interesse 4 3 4
B. På grund af nævnets manglende kompetence 1 - 2
C. På grund af fristoverskridelse - - 3
D. På grund af manglende partsstatus - - 2(2)

E. Klagerne åbenbart grundløse - - -
F. Begæringer om genoptagelse - - -

4. Sager hævet af klageren 6 4 7

5. Sager henlagt af sekretariatet 17 17 4
A. Heraf efter klagerens undladelse af at besvare 

sekretariatets anmodning om yderligere oplysninger 9 6 -
B. Henvist til rette klagemyndighed           2 4 1
C. Henlagt af andre grunde                    7 7 3

Sager, hvor klagen blev taget helt eller delvist til følge 26 24 29
1. I sager om presseetik                  22 22 24
2. I sager om genmæle 5 3 7
3. Pålæg om offentliggørelse 13 22 27

(1) Heraf 1 kendelse afsagt efter drøftelse i nævnet
(2) Afsagt af nævnet
(3) Tallene for 2003 vedrører de sager, der indkommet og afgjort i 2003, og tallene kan 

derfor ikke umiddelbart – med undtagelse af antallet af registrerede sager – 
sammenlignes med tidligere år.

C .  S TAT I S T I K

Pressenævnet har i lighed med de tidligere år opgjort antallet af konkrete sager fordelt
efter sager afgjort ved kendelse i nævnet, sager afvist af formanden og sager, der enten
er hævet af klageren eller henlagt af sekretariatet.

8



9

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003(3)

143 123 184 131 151 143 132 134 163

117 96 147 98 118 97 88 99 76
70 53 97 69 72 61 64 66 51

- - 7 - - - - - -
11 10 16 8 16 14 2 8 6
28 29 25 16 26 17 19 23 11
8 4 9 5 3 5 3 2 8

10 16 31(1) 28 29 37 40 29 41
3 6 11 5 10 11 12 9 10
2 4 5 2 4 5 7 4 9
5 3 9 17 10 14 8 14 19
- - - - - - - - -
- 3 2 1 5 5 10 2 2
- - 4 3 - 2 3 - 1

5 8 4 2 3 8 3 5 3

11 3 2 3 1 1 1 1 2

3 3 - 2 - 1 - 1 -
2 - 2 1 1 - - - 1
6 - - - - - 1 - 1

35 27 28 40 33 27 38 47 26
21 22 27 36 28 23 33 44 23
14 8 3 6 6 5 5 8 3
25 25 20 30 30 18 26 40 20

På side 12-14 er som tidligere anført statistikker for de enkelte medier for henholdsvis
klager over presseetik og klager over genmæle. Det bemærkes, at sager, der både ved-
rører presseetik og genmæle, er anført begge steder.



ANTAL  SAGER

200

150

100

50

0

1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003

REAL I T E T SKENDE L S E  FORDE LT  PÅ  SAGSTYPE

160

140

120

100

80

60

40

20

0

■ Begæring om genoptagelse ■ Sager om både presseetik og genmæle

■ Sager om genmæle ■ Sager om presseetik

1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003

10



1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003

SAGSFORDE L ING  E F T ER  A FGØRE L S E SMÅDE

■ Henlagt ■ Afvist af formanden Ikke-afgjorte sager indgået i 2003

■ Hævet af klageren ■ Realitetskendelser

RESU LTAT  A F  R EA L I T E T SKENDE L S ER

160

140

120

100

80

60

40

20

0

Klager ikke taget til følge ■ Pålæg om offentligørelse

■ Klager taget helt eller delvist til følge

1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003

200

180

160

140

120

100

80

60

40

20

0

11



12

KENDELSER  OM PRESSE E T IK  AFSAGT  I  2003

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

Berlingske Tidende - - - 2 2
Børsen - - - 1 1
B.T. 1 2 3 4 7
Ekstra Bladet 1 5 6 6 12
Herning Folkeblad - 1 1 - 1
Horsens Folkeblad - - - 1 1
JydskeVestkysten - - - 1 1
Jyllands-Posten - 1 1 1 2
Kalundborg Folkeblad - 1 1 - 1
Midtjyllands Avis - - - 1 1
Randers Amtsavis 1 - 1 - 1
Sjællands Tidende - - - 1 1
Århus Stiftstidende 1 1 2 - 2

Dagblade i alt 4 11 15 18 33

B.T.’s internetavis - 1 1 1 2
Danmarks Radio - 1 1 6 7
Ekstra Bladets internetavis - - - 1 1
Internetmediet Borgerdebat.dk 1 - 1 - 1
Internetmediet Kafka.dk 1 - 1 4 5
TV 2 - 1 1 1 2

Elektroniske medier i alt 2 3 5 13 18

Odder Avis - - - 1 1
Westend & Omegn - - - 1 1

Distriktsblade i alt - - - 2 2

Ugeblade, magasiner o.l. i alt - - - - -



13

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

Det Kardiologiske 
Syndroms medlemsblad - - - 2 2
Farmaci - - - 1 1
Kødbranchen - - - 1 1
MOMENT 1 - 1 - 1
NB Brancheblad for 
Nærbutikkernes Landsforening 1 - 1 - 1
Tænk+Test - 1 1 2 3

Tidsskrifter i alt 2 1 3 6 9

Massemedier i alt 8 15 23 39 62



14

K E N D E L S E R  O M  G E N M Æ L E  A F S A G T  I  2 0 0 3

Massemedie Anmodning om genmæle Anmodningen
taget til følge ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

Berlingske Tidende - - - 1 1
Ekstra Bladet - 2 2 1 3
JydskeVestkysten - - - 1 1
Midtjyllands Avis - - - 1 1
Randers Amtsavis - - - 1 1

Dagblade i alt - 2 2 5 7

Danmarks Radio - - - 4 4

Elektroniske medier i alt - - - 4 4

Distriktsblade i alt - - - - -

Ugeblade, magasiner o.l. i alt - - - - -

DJØF-bladet - - - 1 1
Kødbranchen - - - 1 1
LineOut - - - 1 1
MOMENT - - - 1 1
Tænk+Test - 1 1 - 1

Tidsskrifter i alt - 1 1 4 5

Ritzaus Bureau - - - 1 1

Andre i alt - - - 1 1

Massemedier i alt - 3 3 14 17



15

A F S A G T E  F O R M A L I T E T S K E N D E L S E R ,
H Æ V E D E  O G  H E N L A G T E  S A G E R  2 0 0 3

Massemedie Formalitets-
kendelse Henlagt Hævet I alt

Berlingske Tidende 1 - - 1
B.T. 2 - 1 3
Ekstra Bladet 3 - - 3
ErhvervsBladet - - 1 1
Fyens Stiftstidende 1 - - 1
Helsingør Dagblad 1 - - 1
JydskeVestkysten 2 - - 2
Jyllands-Posten 3 - - 3
Lolland-Falsters Folketidende 1 - - 1
Nordjyske Stiftstidende 1 - - 1
MetroXpress 1 - - 1
Politiken 1 - - 1
Sjællands Tidende - - 1 1
Urban 1 - - 1
Århus Stiftstidende 2 - - 2

Dagblade i alt 20 - 3 23

Danmarks Radio 2 1 - 3
Dansk Journalistforbunds internetside 2 - - 2
Internetavisen JydskeVestkysten 1 - - 1
Internetsiden www.amager.bynet.dk 1 - - 1
Internetmediet Borgerdebat.dk 1 - - 1
Internetmediet Kafka.dk 2 - - 2
Radio Herkules’ internetside 1 - - 1
TV 2 1 1 - 2
TV 2/Østjyllands internetside 1 - - 1
TV 3 1 - - 1
TvDanmark/Kanal 2 1 - - 1

Elektroniske medier i alt 14 2 - 16

Lokalbladet for Midtsjælland 1 - - 1
Vestegnen 1 - - 1
Villabyerne 1 - - 1

Distriktsblade i alt 3 - - 3

Fortsættes på næste side



16

Massemedie Formalitets-
kendelse Henlagt Hævet I alt

SE og HØR 1 - - 1
Ude og Hjemme 1 - - 1

Ugeblade, magasiner o.l. i alt 2 - - 2

Assens-Baagø Kirkeblad 1 - - 1

Tidsskrifter i alt 1 - - 1

Skandinavisk Film Kompagni 1 - - 1

Andre i alt 1 - - 1

Massemedier i alt 41 2 3 46



17

S A G S B E H A N D L I N G S T I D

Statistikken over nævnets sagsbehandlingstid omfatter kun sager, hvor der er truffet rea-
litetsafgørelse i nævnet. Genoptagelsesbegæringer, afvisninger og hævede og henlagte
sager indgår således ikke i statistikken.

For så vidt angår Pressenævnets sagsbehandlingstid i 2001 bemærkes det, at stigningen i
forhold til tidligere år hænger sammen med sygdom i sekretariatet i slutningen af 2000
og starten af 2001. Som det ses, er sagsbehandlingstiden i 2002 væsentlig nedbragt i for-
hold til året før.

Det bemærkes, at sagsbehandlingstiden for 2003 relaterer sig til de sager, som nævnet
har truffet afgørelse i i 2003, og ikke – som de tidligere år – til de klager, der er indgivet
til nævnet det pågældende år.

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003

30 dage eller mindre 11 8 23 18 17 3 2 7 5
31 -  40 dage 18 13 26 24 21 6 1 7 7
41 -  50 dage 17 18 30 30 30 10 5 15 4
51 -  60 dage 22 17 22 7 17 8 4 22 11
61 -  70 dage 7 9 18 11 11 15 7 11 14
71 -  80 dage 9 19 5 3 7 12 6 12 7
81 -  90 dage 7 4 3 - 6 8 4 6 2
91 - 100 dage 7 3 4 - 5 4 8 5 1
Mere end 100 dage 11 1 1 - 1 26 48 12 17

I alt 109 92 132 93 115 92 85 97 68

Gennemsnit i dage - 57 49 43 51 85 118 67 73



18

S TAT I S T I K  O V E R  K L A G E R N E S  B A G G R U N D

Pressenævnet har i 2003 afsagt kendelse i 76 klagesager, mens 41 sager er afvist af for-
manden på grund af formalia. 8 af de sager, hvori der blev afsagt realitetskendelse, ved-
rørte anmodninger om genoptagelse af tidligere afgjorte sager. Der er således truffet rea-
litetsafgørelse i 68 sager, når der bortses fra genoptagelsesbegæringerne.

Nedenfor anføres i skematisk form en oversigt over sagerne fordelt efter, om klageren
er privatperson eller organisation, firma m.v., og efter, om klageren er repræsenteret af
advokat.

(1) Heraf 1 genoptagelsesbegæring
(2) Heraf 1 genoptagelsesbegæring
(3) Heraf 5 genoptagelsesbegæringer
(4) Heraf 1 genoptagelsesbegæring
(5) Heraf 1 genoptagelsesbegæring

De sager, hvor klager fra private er afsluttet ved en formalitetsafgørelse fra formanden,
fordeler sig som følger:

Klagefrist overskredet 13
Ej retlig interesse 8
Ej kompetence 4
Åbenbart grundløs 1
Intet nyt 1

De sager, der blev afvist på grund af manglende retlig interesse, var alle sager, hvor
omtalen i mediet ikke vedrørte klageren, eller hvor klager ikke var omtalt på en sådan
måde, at pågældende fandtes at have retlig interesse.

R e a l i t e t s a f g ø r e l s e

Hævet/ Formalitets-  Taget Delvis Ikke         I alt
henlagt afgørelse       til taget til taget til

følge følge følge

Privat 3 27(1) 3 8(2) 33(3) 74

Privat v. advokat 1 6 3 3 7 20

Organisation, firma m.v. - 7 1(4) 5 9(5) 22

Organisation, 
firma m.v. v. advokat 1 1 1 3 - 6

I alt 5 41 8 19 49 122



19

Sagerne, hvor Pressenævnet ikke havde kompetence til at afgøre sagen, drejede sig
alene om, at internetmedierne ikke var anmeldt til Pressenævnet.



20

D .  N Æ V N E T S  P R A K S I S

1. Principielle spørgsmål

1.1. Mediernes klagevejledning og klagefrist
Forud for en klage til Pressenævnet har sagen ofte været behandlet af mediet. Det gæl-
der i alle tilfælde spørgsmål om genmæle, idet anmodning om genmæle skal sendes til
mediet, jf. medieansvarslovens § 36, stk. 3. Det gælder undertiden også klage over tilsi-
desættelse af god presseskik, idet klage kan – og hvis det drejer sig om DR, TV 2 og TV
2’s regionale virksomheder, skal – sendes til mediet, jf. § 34, stk. 2 og 3.

De afgørelser, medierne træffer, kan inden fire uger påklages til Pressenævnet. Medi-
erne skal vejlede herom i deres afgørelser i sager om genmæle, og hvis det drejer sig om
DR, TV 2 og TV 2’s regionale virksomheder, skal der tillige gives klagevejledning i sager
om tilsidesættelse af god presseskik, jf. medieansvarslovens § 40, stk. 1, henholdsvis for-
valtningslovens § 25, stk. 1. De øvrige medier har ikke pligt til at give klagevejledning i
sager om presseskik. 

Hvis der ikke er givet klagevejledning i et tilfælde, hvor mediet havde pligt til det, og
klage over afgørelsen indsendes for sent til Pressenævnet, vil den manglende klagevej-
ledning som udgangspunkt bevirke, at klagen behandles af nævnet uanset forsinkelsen.
Nævnet har i 2003 truffet afgørelser herom i sagerne 39, 40 og 55/2003. Sag 39/2003 er
omtalt nedenfor under punkt 2.1.

Hvis overskridelsen af klagefristen er lang og ikke rimeligt begrundet, vil sagen blive
afvist uanset manglende klagevejledning.

Nævnet har i et brev af 25. august 2003 til medierne orienteret om denne praksis og
opfordret til, at der gives klagevejledning også i de tilfælde, hvor der ikke er en lovbe-
stemt pligt til det.

Spørgsmålet om mediernes klagevejledning er tidligere behandlet i årsberetningerne
1996 og 1999.

1.2. Mediernes behandling af for sent indkomne sager
Både ved klage over tilsidesættelse af god presseskik og ved anmodning om genmæle
gælder der en frist på fire uger for fremsendelse til mediet, jf. medieansvarslovens § 34,
stk. 2 og 3, og § 36, stk. 3.

Hvis fristen for henvendelse til mediet overskrides, kan mediet afvise at behandle
sagen. I visse tilfælde sker det blot ved, at mediet undlader at besvare henvendelsen
uden – som man burde – at meddele klageren årsagen hertil. Hvis der derefter klages til
Pressenævnet, vil klagen efter nævnets praksis blive afvist af formanden i medfør af
medieansvarslovens § 43, stk. 2, nr. 1 (som åbenbar grundløs i sager om genmæle), og §
43, stk. 3 (som for sen klage i sager om presseskik).

Undertiden sker det imidlertid, at et medie realitetsbehandler en sag, selvom fristen
er overskredet. Behandlingen af sagen tages som udtryk for, at mediet har valgt at give
afkald på klagefristen, medmindre mediet har taget udtrykkeligt forbehold for, at fristen
er overskredet. Nævnet har på sit plenarmøde i januar 2004 besluttet at realitetsbehandle
eventuelle klager over afgørelsen i sådanne sager – naturligvis forudsat at klage til næv-
net er sket rettidigt.



21

1.3. Modstridende forklaringer
Nævnets afgørelse bygger på parternes skriftlige fremstilling af sagen. Den offentliggørel-
se, sagen angår, dokumenteres ved kopi af artiklen, og i sager om tv og radio ved video
eller lydbånd. På andre punkter kan parterne undertiden dokumentere fremstillingen
ved at indsende kopi af korrespondance m.v., men meget ofte er dokumentation ikke
mulig, fordi parterne er uenige om, hvad der er sagt under møder eller telefonsamtaler.
Bevisførelse kan ikke ske ved vidneforklaring, og båndoptagelse af telefonsamtaler
accepteres på grund af risikoen for redigering normalt ikke som bevis.

Den meget begrænsede mulighed for bevisførelse efterlader undertiden nævnet i den
situation, at man ikke kan vide med sikkerhed, hvad der er sket.

Dette vil normalt komme klageren til skade, fordi nævnet ikke kan træffe afgørelse
f.eks. om, at god presseskik er tilsidesat, hvis der ikke er sikkerhed om faktiske forhold,
der er afgørende for, om der er sket tilsidesættelse.

I visse tilfælde kan det være afgørende for bedømmelsen, om journalisten har foreta-
get bestemte handlinger, f.eks. at han inden offentliggørelse af krænkende oplysninger
har efterprøvet dem ved at forelægge dem for den krænkede. I sådanne tilfælde har
journalisten undertiden mulighed for at sikre sig dokumentation for, at han forgæves har
søgt at forelægge oplysningerne. Nævnet har overvejet, om man i sådanne tilfælde skulle
lade mangel på dokumentation komme mediet til skade, ved at man lagde til grund, at
der ikke var forsøgt forelæggelse. Nævnet har imidlertid valgt også i sådanne tilfælde at
fastholde udgangspunktet, således at man – hvor påstand står mod påstand – undlader
at fastslå, at god presseskik er tilsidesat.

1.4. Mediernes behandling af læserbreve 
Pressenævnet modtager undertiden klager fra personer, der forgæves har forsøgt at få
optaget et læserbrev eller debatindlæg i et medie. Klagerne anfører typisk, at deres
ytringsfrihed er blevet knægtet, ved at mediet har undladt at bringe deres læserbreve, og
mediet har således efter klagernes opfattelse handlet i strid med god presseskik.

Det er nævnets opfattelse, at det følger af det almindelige princip om redaktørens ret
til at redigere mediet, at han er berettiget til at beslutte, hvad man vil bringe i mediet.
Mediet er således ikke forpligtet til at bringe et læserbrev. En klage over undladelse af at
bringe et læserbrev vil derfor normalt blive afvist af formanden som åbenbar grundløs,
jf. medieansvarslovens § 43, stk. 2, nr. 1.

Nævnet har i 2003 truffet afgørelse i sag 56/2003, der ud over dette spørgsmål tillige
drejede sig om, hvorvidt det var i strid med god presseskik, at mediet i en artikel havde
bragt citater fra et indsendt, men ikke offentliggjort læserbrev. Brevet var indsendt af en
amtsborgmester for at imødegå det, der var anført i en tidligere omtale. Artiklen efterlod
det indtryk, at amtsborgmesteren var blevet interviewet, selvom det ikke var tilfældet.
Nævnet fandt herefter, at bladet ved at anvende citater fra læserbrevet, så det fremstod
som et interview, havde handlet i strid med god presseskik.

Sagen er omtalt nedenfor under punkt 2.1. Spørgsmålet om læserbreve er tidligere
behandlet i årsberetningerne 1996, 1997 og 2000.

1.5. Mediernes omtale af tidligere straffedomme
Det fremgår af punkt C.8. i de vejledende regler for god presseskik, at en sigtet, tiltalt
eller domfældt person bør forskånes for at få fremdraget en dom, hvorved han er idømt
straf, hvis den er uden betydning for de nu aktuelle forhold. I anden nyhedssammen-
hæng bør tidligere rejste straffesager som regel ikke omtales. Formålet med reglen er at



22

beskytte mod, at f.eks. familie, venner og arbejdskolleger får kendskab til, at han tidlige-
re er straffet.

Pressenævnet har behandlet disse spørgsmål i to sager i 2003. De viser, at det er
afgørende for bedømmelsen, om den tidligere straffedom har en relevant sammenhæng
med det emne eller den sag, som omtalen i mediet primært angår.

I sag 2003-6-88 var klagers straffedom nævnt i artiklen i forbindelse med en generel
beskrivelse af, hvorledes selskabstømmersager indtil videre var afgjort ved domstolene,
og ikke i forbindelse med omtale af et nyt forhold. Nævnet lagde vægt på den betydeli-
ge offentlige interesse, der generelt havde været knyttet til selskabstømning, samt på
omtalen af disse straffesagers behandling ved domstolene, herunder klagerens straffesag,
og frifandt bladet.

I sag 2003-6-92 blev en tidligere dom for bedrageri nævnt i forbindelse med en kon-
kret omtale af klager, efter at Klagenævnet for Ejendomsformidling havde afsagt en ken-
delse, der gik ham imod. Pressenævnet fandt, at det var af betydning at oplyse om kla-
gers straffesag.

Sagerne er omtalt nedenfor under punkt 2.1.

1.6. Mediernes offentliggørelse af oplysninger af privat karakter
Af punkt B.1. i de vejledende regler for god presseskik fremgår det, at meddelelser, der
kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræver
offentlig omtale. Krænkende oplysninger kan f.eks. angå seksuelle forhold, misbrug af
nydelsesmidler eller lignende.

Andre private oplysninger kan derimod som udgangspunkt omtales. Det drejer sig
f.eks. om personers adresser, telefonnumre eller lignende. Pressenævnet har imidlertid i
visse tilfælde udtalt kritik af offentliggørelse af sådanne oplysninger. Det afgørende er,
om oplysningerne er relevante i forhold til den øvrige omtale.

Dette illustreres af nævnets afgørelse i sag 2003-6-99 om en tvist om en lottogevinst.
Ifølge omtalen skulle to brødre have presset en tredje, psykisk handicappet broder til at
dele en lottogevinst med dem. Artiklen gengav et brev, som de tre brødre havde skrevet
til Dansk Tipstjeneste med angivelse af deres adresser. Nævnet fandt, at det ikke havde
været nødvendigt for omtalen af sagen at oplyse de to brødres privatadresser.

Sagen er omtalt nedenfor under punkt 2.1.

1.7. Mediernes efterprøvelse af oplysninger om personers identitet
Det fremgår af punkt A.1. i de vejledende regler for god presseskik, at det er masseme-
diernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det
kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er korrekte.

Det er meget sjældent, at Pressenævnet modtager klager fra personer, der anfører, at
de er blevet forvekslet med en anden, fordi mediet ikke har efterprøvet identiteten. Det-
te tyder på, at mediernes efterprøvelse er effektiv, hvilket især er påkrævet, hvis oplys-
ningerne kan krænke eller skade den omtalte.

Sag 8/2003 angik en omtale, hvorefter klageren, der var kendt fra et realityshow i tv,
var blevet anholdt og sigtet for hærværk under EU-topmødet i København i 2002. Bladet
havde imidlertid forvekslet klageren med en ikke offentlig kendt person med samme
fornavn. Nævnet fandt, at bladet inden offentliggørelsen burde have søgt oplysningerne
om klagers identitet efterprøvet, og bemærkede, at bladet under et telefoninterview med
den anholdte havde en særlig anledning hertil.

Sagen er omtalt nedenfor under punkt 2.1.



23

1.8. Mediernes omtale af sager, der er rejst af den ene af to parter i en tvist
I medierne omtales ofte sager, der er rejst af den ene af to parter med modstridende
interesser. Det kan være en sag, der rejses i forhold til en offentlig myndighed, en virk-
somhed eller andre, som pågældende har en tvist med. En række medier har ligefrem
rubrikker, hvor omtale af sådanne tvister bringes, f.eks. Ekstra Bladets rubrik ”Find dig
i Ekstra Bladet eller find dig i hvad som helst”. Oftest har de to parter vidt forskellige
opfattelser af det hidtidige sagsforløb.

I sådanne tilfælde har mediets gengivelse af en parts synspunkter ofte karakter af et
partsindlæg, og undertiden ”glemmer” mediet den anden part. Det er vigtigt, at medier-
ne i sådanne sager belyser sagen fra begge parters side, og at parternes synspunkter
forsøges gengivet med nogenlunde lige vægt. Dette gælder særligt, hvor der er tale om
udsagn, der kan krænke eller skade den anden part.

Sagerne 15 og 63/2003 er omtalt nedenfor under punkt 2.1.

1.9. Register for emner omtalt i årsberetningerne 1993-2003

Emne År Side

Agent provocateur 1998 s. 8
Anmeldelser 2001 s. 15
Annoncer og læserbreve, kontrol 1997 s. 9
Ansvarshavende redaktør for radio/tv, anmeldelse af 1995 s. 9
Artikelserier og nævnets bedømmelsesgrundlag 2000 s. 11
Berigtigelse over for genmæle 1998 s. 10
Bestræbelser i forbindelse med forelæggelse (høring) 1995 s. 5

1997 s. 9
Betydningen af klagers egne kraftfulde synspunkter 
eller særlig sprogbrug 2001 s. 17
Billedbrug/identifikation 1996 s. 6
Billedmateriale, offentliggørelse 1994 s. 5

2000 s. 11
Båndede samtaler (skjult kamera/mikrofon) 1997 s. 10

1998 s. 8
1999 s. 12
2000 s. 9

Debatindlæg, redigering af 1993 s. 7
Dokumentarprogrammer 2001 s. 12
E-mail-sagen 1999 s. 8
E-mails som ”skriftlig” klage 2000 s. 8

2002 s. 4
Efterprøvelse af oplysninger ved forelæggelse 
for den omtalte part 2002 s. 10
Egen drift-sager 1997 s. 5
Egen drift-sag, ingen 1999 s. 7

2000 s. 12
2001 s. 17

Erhvervsjournalistik 1995 s. 7



24

Forberedelse af radio- og tv-interviews 1996 s. 5
Forelæggelse, mediernes pligt 1995 s. 5

1997 s. 9
Forening, klage fra en ophørt 2002 s. 5
Forhåndstilkendegivelser fra kendte personer til 
medierne om ikke at omtale private forhold 2001 s. 15
Forretningsorden, nævnets 1993 s. 7

1994 s. 7
1995 s. 9

Freds- og ærekrænkelser over for ytrings- 
og informationsfrihed 1994 s. 6
Generelt vedr. sager om god presseetik 1994 s. 6
Genmæle 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Genmæle over for berigtigelse 1998 s. 10
Genmæle, krav på 1999 s. 11

2000 s. 12
Genmæle, offentliggørelse af 1993 s. 7

1995 s. 5
1997 s. 6
1998 s. 6

God presseskik i straffesager 1999 s. 7
Grænserne i læserbrevsdebatten 2000 s. 12
Grænserne mellem forskellige typer af medier 1998 s. 9
Hvem kan indklages for nævnet 1997 s. 13
Høring (mediernes forelæggelsesforpligtelse) 1995 s. 5

1997 s. 9
Informationsdatabaser 1993 s. 7

1994 s. 8
Ingen sager af egen drift 1999 s. 7

2000 s. 12
2001 s. 17

Internet 1997 s. 14
Internetmedier 1998 s. 13
Journalistisk arbejdsmetode 1993 s. 6
Kendelser, offentliggørelse af 1993 s. 7

1995 s. 5
1997 s. 6
1998 s. 6
1999 s. 10

Kendelsesresumeer 1996 s. 5
Kildekreditering 2001 s. 11
Klage fra en ophørt forening 2002 s. 5
Klage over et medie under konkurs 2002 s. 7
Klagere 1997 s. 12
Klagerne 1998 s. 14
Klagernes baggrund, statistik 1996 s. 8



25

Klagevejledning, manglende 1999 s. 9
Klagevejledning, mediets pligt til at give 1996 s. 7
Kompetence 1995 s. 7
Konkurs, klage over et medie under 2002 s. 7
Kontrol af annoncer og læserbreve 1997 s. 9
Korrekt berigtigelse 2001 s. 13
Krav på genmæle 1999 s. 11

2000 s. 12
Læserbreve m.v.                                1996 s. 6
Læserbreve og annoncer, kontrol 1997 s. 9

2000 s. 12
Manglende klagevejledning 1999 s. 9
Medieansvarsloven eller retsplejeloven 1993 s. 6
Medieansvarsloven eller straffeloven 1993 s. 5
Mediernes angivelse af tredjepart som kilde 2002 s. 9
Mediernes anvendelse af citater 2002 s. 11
Mediernes behandling af for sent indkomne sager 2003 s. 20
Mediernes behandling af læserbreve 2003 s. 21
Mediernes efterprøvelse af oplysninger om 
personers identitet 2003 s. 22
Mediernes klagevejledning og klagefrist 2003 s. 20
Mediernes omtale af sager, der er rejst af den ene 
af to parter i en tvist 2003 s. 23
Mediernes offentliggørelse af oplysninger af privat karakter 2003 s. 22
Mediernes omtale af tidligere straffedomme 2003 s. 21
Mediernes redigering 2000 s. 10
Mediernes uforsigtige behandling af billedmateriale 2000 s. 11
Mediets efterfølgende beklagelse og opfølgning 2000 s. 10
Modstridende forklaringer 2003 s. 21
Navneforbud, betydning af 1997 s. 12
Non-information 1995 s. 5
Ny formand 1995 s. 10
Offentliggørelse af billedmateriale 1994 s. 5
Offentliggørelse af genmæler og nævnets kendelser 1993 s. 7

1995 s. 5
1997 s. 6
1998 s. 6
1999 s. 10
2000 s. 8
2002 s. 5

Omtale af befolkningsgruppe som ”sigøjnere” 1993 s. 6
Omtale af mindreårige uden forældresamtykke 2000 s. 9
Omtale af virkelige begivenheder, personer, 
foreninger el.lign. i en fiktiv sammenhæng 2001 s. 16
Oplysninger af privat karakter om deltager i realityshow 2002 s. 8
Oplysninger om kendte personers privatliv 2002 s. 8
Optagelse af egen drift 1995 s. 9
Partsstatus 1994 s. 6



26

Pressenævnet – 10 år 2001 s. 5
Pressenævnets hjemmeside 1998 s. 14

1999 s. 13
Privatlivets fred 1999 s. 5
Radio- og tv-interviews, forberedelse af 1996 s. 5
Radio- og tv-virksomhed 1996 s. 7

1997 s. 14
Radio/tv, anmeldelse af ansvarshavende redaktør 1995 s. 9
Redigering af debatindlæg 1993 s. 7
Redigeringsfrihed 1999 s. 8
Retlig interesse 1998 s. 8

1999 s. 5
Retsplejeloven eller medieansvarsloven 1993 s. 6
Retssag anlagt mod Pressenævnet 1999 s. 14

2000 s. 13
2001 s. 17

Retssag mod Pressenævnet afvist 2002 s. 4
Sagsbehandlingstid                   1995 s. 7
Sanktionsmuligheder, hvis mediet fremturer 1998 s. 13 
Satire 2001 s. 14
Scandinavian Star-sagen 2000 s. 5
Sigøjnere, omtale af 1993 s. 6
Skjult kamera/mikrofon 1997 s. 10

1998 s. 8
1999 s. 12
2000 s. 9

”Somalier-sagen” 2002 s. 7
Statistik over klagernes baggrund                 1996 s. 8
Straffeloven eller medieansvarsloven 1993 s. 5
Straffesager på grund af manglende offentliggørelse af 
genmæle eller af nævnets kendelser 1995 s. 6

1996 s. 6
1997 s. 13
1998 s. 14
1999 s. 9
2000 s. 12

Straffesager, god presseskik i 1999 s. 7
Tidspunkt for offentliggørelse af en nævnskendelse 2002 s. 5
TV 3 1996 s. 7



27

2. Resumé af væsentlige konkrete sager

2.1. Sager om presseetik
Efter medieansvarslovens § 34, stk. 1, skal massemediernes indhold og handlemåde være
i overensstemmelse med god presseskik. Inden for denne retlige standard er det over-
ladt til Pressenævnets skøn, om der i et konkret tilfælde er sket en overtrædelse af god
presseskik. Skønnet er dog ikke ganske ubundet, idet udgangspunktet for det nærmere
indhold af begrebet god presseskik er de vejledende regler for god presseskik, jf. neden-
for side 37.

Til belysning af nævnets hidtidige praksis i henhold til medieansvarslovens § 34, stk.
1, gengives nedenfor resumeer af en række konkrete sager. Disse samt yderligere et
antal klagesager kan endvidere ses på Retsinformations afgørelsesdatabase på
www.retsinfo.dk. Det samme gælder de sager, der er gengivet i afsnittet om genmæle.
Man kommer ind i afgørelsesdatabasen ved at klikke på ikonerne ”Retsinformation” og
”Database”. Herefter klikkes under ”Søgeområde” på ”Afgørelser” og ikonet ”Søgning”.
Nu står man i feltet ”Feltsøgning i Afgørelser”, hvor man under administrerende myndig-
hed skriver ”Pressenævnet” og under titel angiver sagsnummer. Herefter klikkes på iko-
net ”Søg”, hvorefter man klikker på teksten ”Vis Dokumentliste”.

Kendelse af 26. marts 2003 (8/2003)
B.T. bragte en omtale af, at en person kendt fra et realityshow i tv var blevet anholdt og
sigtet for hærværk under EU-topmødet i København i 2002. Bladet havde imidlertid for-
vekslet hende med en ikke offentlig kendt person med samme fornavn. To dage efter
den første omtale bragte bladet en rubrik, hvor man beklagede personforvekslingen.

Klageren anførte, at bladet ikke havde udvist særlig omhu ved undersøgelsen af,
hvorvidt hun var sigtet for det forhold, der var beskrevet. Kildernes oplysninger var ikke
kontrolleret. Bladet kunne ved en henvendelse til hende have fået afkræftet, at hun hav-
de noget med sagen at gøre. Journalisten havde ifølge den ene artikel været i kontakt
med den anholdte, og bladet burde da have sikret sig, at der var tale om klager.

Bladet anførte, at man af to uafhængige kilder havde fået oplyst, at det var klager, der
var blevet anholdt og sigtet for hærværk. Oplysningen blev bekræftet på Politigården.
Bladet havde herefter føje til at tro, at oplysningen var korrekt. Efter bladets oplysninger
var klager anholdt, og det forekom derfor meningsløst at søge at kontakte hende på
hendes privatadresse. Det var ikke dadelværdigt, at journalisten under interviewet med
den anholdte ikke direkte spurgte hende, om hun havde deltaget i det pågældende reali-
tyshow, idet bladet var af den sikre overbevisning, at den interviewede var identisk med
klager.

Bladet anførte videre, at der – i tilfælde af, at nævnet fandt, at bladet havde handlet i
strid med god presseskik – ikke var rimelig grund til at pålægge bladet at bringe næv-
nets kendelse, idet bladet allerede havde berigtiget forholdet.

Nævnet fandt, at bladet inden offentliggørelsen burde have søgt oplysningerne om
klagers identitet efterprøvet, og bemærkede, at bladet under telefoninterviewet med den
anholdte havde en særlig anledning til at få efterprøvet oplysningerne fra bladets kilder.
Nævnet fandt, at bladet ved den manglende efterprøvelse havde handlet i strid med god
presseskik og udtalte sin kritik af bladet. Uanset at bladet havde bragt et genmæle, fandt
nævnet henset til oplysningernes karakter, at bladet skulle offentliggøre nævnets kendel-
se.



28

Kendelse af 26. marts 2003 (sag 15/2003)
Ekstra Bladet bragte i en artikel under rubrikken ”Find dig i Ekstra Bladet eller find dig i
hvad som helst” en omtale af en forældremyndighedssag. I artiklen blev bragt udtalelser
om sagen fra børnenes moder samt fra dennes advokat. Endvidere blev der under ru-
brikoverskriften ”MØNSTER-MOR – MONSTER-FAR” refereret og bragt citater fra en bør-
nesagkyndigs redegørelse til retten. 

Faderen klagede til Pressenævnet og anførte, at der i artiklen var tale om en ensidig
udtalelse fra sagens ene part, idet han ikke var blevet hørt. I artiklen var endvidere gen-
givet fortrolige oplysninger, herunder oplysninger fra en børnesagkyndigs erklæring.
Sagen hørte under privatlivets fred, og der var ingen almen interesse, der kunne begrun-
de en omtale af sagen. 

Bladet anførte, at journalisten gentagne gange forgæves havde søgt kontakt med kla-
ger. Hun fik det indtryk, at han ikke ønskede at tale med hende. Klager blev på dagen
for offentliggørelsen tilbudt at komme til orde i en supplerende artikel, hvilket han
afslog.

Bladet afviste, at sagen henhørte under privatlivets fred. Det var af offentlig interesse,
at retssystemet gentagne gange gav moderen medhold i, at drengen hørte til hos hende,
men ikke desto mindre intet gjorde for at flytte drengen til moderen. De fortrolige oplys-
ninger og papirer, herunder den børnesagkyndige undersøgelse, var stillet til rådighed af
moderen og dennes advokat. Bladet havde valgt at stole på erklæringens konklusioner
som et uvildigt votum.

Nævnet bemærkede, at der var knyttet en almen interesse til spørgsmålet om, hvorle-
des domstolene havde behandlet den konkrete sag. Der forelå imidlertid ikke en almen
interesse i forhold til de offentliggjorte oplysninger om klager, herunder de meget per-
sonlige oplysninger, som hidrørte fra den børnesagkyndiges erklæring. Dertil kom, at
oplysningernes rigtighed ikke var blevet efterprøvet ved forelæggelse for klager. Endelig
fandt nævnet, at anvendelsen af betegnelsen ”monsterfar” var stærkt krænkende for kla-
ger. Nævnet udtalte herefter sin alvorlige kritik af bladet.

Kendelse af 21. maj 2003 (41/2003)
NB Branchebladet for Nærbutikkernes Landsforening bragte en artikel, der forholdt sig
kritisk til dagbladet B.T.’s abonnementspolitik. I artiklen blev der bragt udtalelser fra en
række købmænd, landsformanden for Nærbutikkernes Landsforeningen og Ekstra Bla-
dets salgschef.

B.T. anførte, at indlægget indeholdt oplysninger, der kunne afskrække løsbladssælge-
re fra at føre B.T. i deres forretninger, og der var således tale om skadelige oplysninger,
der burde have været forelagt for B.T. inden offentliggørelsen.

B.T. anførte videre, at man efter offentliggørelsen havde erfaret, at artiklen i virkelig-
heden var en annonce indrykket af Ekstra Bladet. Det fremgik på ingen måde, at der var
tale om en annonce. Tværtimod fremtrådte denne som en artikel og dermed som en del
af det redaktionelle indhold i bladet. Ved at indrykke annoncen havde bladet ikke opret-
holdt den nødvendige skillelinje mellem annoncer og redaktionel tekst. Endvidere tjente
den camouflerede annonce alene merkantile interesser, hvilket måtte have stået bladet
klart.

Branchebladet oplyste, at Ekstra Bladet havde bestilt en annonce med det indhold,
der var gengivet. Den ansvarshavende redaktør hæftede sig ikke ved, om der var forskel
på at bringe annoncen som en annonce eller som en artikel. Det var ikke redaktørens
hensigt at skade B.T.



29

Nævnet bemærkede, at branchebladet havde oplyst, at indlægget var en annonce ind-
rykket af Ekstra Bladet. Nævnet fandt imidlertid, at indlægget med sit indhold og sin
opsætning klart fremstod som redaktionel tekst. Der var ej heller i indlægget på nogen
måde af bladet tilkendegivet, at der skulle være tale om en annonce. Der var herved
sket en sammenblanding mellem annoncering og redaktionel tekst. Under hensyn hertil
og til, at der i annoncen var bragt en række skadelige udsagn om B.T. som konkurreren-
de dagblad, samt til at disse ikke havde været forelagt for B.T., fandt nævnet, at bladet
ved at bringe indlægget groft havde handlet i strid med god presseskik, og nævnet
udtalte sin alvorlige kritik.

Kendelse af 26. juni 2003 (51/2003) 
Magasinet MOMENT bragte en artikel, der var forfattet af to antropologistuderende ved
Københavns Universitet. Artiklen, der bar overskriften ”Den gode historie på museum”,
omhandlede den kommende åbning af Dansk Jødisk Museum i København. Til artiklen
var knyttet en illustration, hvor en mor til sin dreng siger ”Bare rolig skat, han er slet
ikke farlig” om en jøde i et bur. Personerne på billedet skulle angiveligt forestille Pia
Kjærsgaard fra Dansk Folkeparti og overrabbiner Bent Lexner. På buret stod ”Truet art”. 

Klagerne oplyste, at der mellem dem og bladet var indgået en kontrakt om, at de
skulle godkende den endelige redigering, før artiklen blev trykt. Bladet havde handlet i
strid med god presseskik ved ikke at overholde kontrakten og trykke artiklen med over-
skriften, hvor ordet ”gode” var sat i kursiv. Herved fik ordet den modsatte betydning,
nemlig at der ikke var tale om en god historie. Endvidere valgte bladet uden deres sam-
tykke at bringe en kontroversiel illustration – en illustration, der var i strid med artiklens
budskab. Klagerne anmodede samtidig om genmæle.

Bladet anførte, at ændringen af ordet ”gode” til kursiv var et led i en layoutmæssig
stil, der løb gennem hele bladet. Kursiveringen betød, at der måtte lægges ekstra vægt
på ordet ”gode”. Illustrationen kunne næppe forstås uden en vis humoristisk sans og
abstraktionsevne. Den var en intelligent og ganske indlysende illustrativ fortolkning af
teksten, som ikke på nogen måde var misvisende i forhold til artiklens indhold.

Nævnet konstaterede, at der mellem klagerne og bladet var indgået en kontrakt,
hvorefter artiklen ikke måtte trykkes, før forfatterne havde godkendt den endelige redi-
gering. Tre medlemmer fandt, at kontraktsbestemmelsen måtte forstås således, at dette
gjaldt i forhold til artiklens sproglige indhold, overskrifter, fremhævelser, illustrationer
samt layout. Da bladet ikke havde indhentet klagernes samtykke til at ændre en del af
overskriften til kursiv og til at bringe illustrationen, havde bladet handlet i strid med god
presseskik, og nævnet udtalte sin kritik. Under hensyn til den kritik, som nævnet burde
udtale af bladet, fandt flertallet ikke anledning til særskilt at efterkomme klagernes
anmodning om genmæle. Et medlem udtalte, at bladet efter sædvanlig praksis i aftalefor-
hold mellem medier og freelanceforfattere ville være forpligtet til at få tekstmæssige
ændringer i artiklen samt indholdsmæssige ændringer i overskrift m.v. i forhold til origi-
nalmanus godkendt af forfatterne. Bladet måtte derimod være frit stillet i valg af typogra-
fi, opsætning, illustration m.v., så længe disse forhold ikke gav læseren et forkert indtryk
af artiklens reelle indhold. Det gjorde hverken anvendelsen af et enkelt ord i overskrif-
ten eller den valgte illustration.  

Kendelse af 13. august 2003 (sag 39/2003)
Danmarks Radio bragte den 6. november 2002 – med genudsendelse den 9. og 12.
november 2002 – en udsendelse med titlen ”Dyrekøbte drømme”. Udsendelsen stillede



30

spørgsmål ved en række dyrlægers handlinger i forbindelse med handel med heste og
forsikringssager. 

Ved breve af 5. december 2002 og 8. januar 2003 klagede Den Danske Dyrlægefore-
ning til Danmarks Radio over tilsidesættelse af god presseskik og anmodede om genmæ-
le. Ved udateret brev, modtaget i Den Danske Dyrlægeforening den 4. februar 2003, afvi-
ste Danmarks Radio klagen. Brevet indeholdt ikke klagevejledning, men en bemærkning
om, at klager kunne udarbejde et forslag til genmæle i forhold til konkrete oplysninger,
hvis man fortsat fandt, at udsendelsens indhold berettigede til et genmæle. Ved brev af
20. marts 2003, modtaget i nævnet den 24. marts 2003, indbragte Den Danske Dyrlæge-
forening Danmarks Radios afgørelse for nævnet.                                                  

Den Danske Dyrlægeforening anførte, at udsendelsen gennem fordrejninger og forti-
elser samt udokumenterede påstande bragte hele dyrlægestanden i miskredit og efterlod
et indtryk hos seerne af en profession som korrupt og bedragerisk.

Danmarks Radio anførte, at klagen til nævnet var indgivet, mere end 4 uger efter at
Danmarks Radios svar til foreningen var fremsendt. Når foreningen havde valgt ikke at
gå i dialog med Danmarks Radio, burde foreningen have rettet henvendelse til nævnet,
inden 4 uger efter at svaret var kommet frem.

Danmarks Radio afviste videre, at udsendelsen fremtrådte som manipulation og udo-
kumenterede påstande. Samtlige faktiske oplysninger var kontrolleret, og de medvirken-
des holdninger og vurderinger var efterprøvet og forelagt for de berørte.

Nævnet udtalte, at Danmarks Radio havde undladt at give den klagevejledning, der
følger af medieansvarslovens § 40, stk. 1, i forhold til genmæle, og som i øvrigt efter for-
valtningslovens § 25 gælder i forhold til Danmarks Radio. Nævnet behandlede herefter
sagen, uanset at den var indgivet for sent til nævnet. Nævnet bemærkede samtidig, at
korrekt klagevejledning er af væsentlig betydning for, at en klage kan indgives rettidigt.

Nævnet fandt, at Danmarks Radio ikke havde handlet i strid med god presseskik, idet
de navngivne dyrlæger alle havde fået mulighed for at komme til orde i forhold til den
rejste kritik, og idet Danmarks Radio havde forsøgt at få kommentarer til sagerne fra for-
manden for hestedyrlægerne.

Kendelse af 3. september 2003 (sag 63/2003)
Ekstra Bladet omtalte i en artikel en strid mellem en snedkermester og en kunde om
betaling for et stykke udført arbejde. I artiklen udtalte såvel snedkermesteren som kun-
den sig om sagen, og Flemming Leth – kendt fra tv – gav sin mening om det udførte
arbejde.

Snedkermesteren anførte, at bladet ikke havde givet en loyal skildring af sagens om-
stændigheder. Han havde inden offentliggørelsen orienteret Flemming Leth om grunden
til, at regningen for arbejdet blev, som den blev.

Bladet anførte, at Flemming Leth havde tilstræbt at give en loyal skildring af omstæn-
dighederne i tvisten mellem kunden og snedkermesteren. Begge parter var hørt, og
Flemming Leth havde som fagmand udtalt sin mening om det udførte arbejde. Bladet
havde derfor ikke handlet i strid med god presseskik ved omtalen af sagen, der havde
offentlig interesse.

Nævnet fandt, at bladet ikke havde handlet i strid med god presseskik, da bladet i til-
strækkeligt omfang havde ladet klager komme til orde. Nævnet fandt heller ikke grund-
lag for at udtale kritik i anledning af Flemming Leths vurdering af det udførte arbejde,
idet nævnet samtidig bemærkede, at der ved vurderingen udtrykkeligt var gjort opmærk-
som på, at der ikke var taget stilling til, hvem af parterne der havde ret. 



31

Kendelse af 1. oktober 2003 (56/2003)
Kalundborg Folkeblad bragte den 21. maj 2003 en omtale af Infogruppen Kalundborg
Sygehus’ kamp for at undgå reduktioner og indskrænkninger på Kalundborg Sygehus,
således som Vestsjællands Amt havde planlagt. Det blev bl.a. anført, at Vestsjællands Amt
havde undladt at reagere på Infogruppens gentagne opfordringer til at gennemføre en
forståelig informationskampagne om konsekvenserne af reduktionerne og omlægninger-
ne på sygehuset. Vestsjællands Amt blev ikke hørt i forhold til artiklens oplysninger. Den
26. maj 2003 om formiddagen fremsendte amtsborgmesteren pr. e-mail et læserbrev til
bladet. Dagen efter bragte bladet et indlæg fra et medlem af Infogruppen. Den 28. maj
2003 bragte bladet en artikel om sagen med amtsborgmesterens kommentarer.

Vestsjællands Amt anførte, at man ikke i forhold til artiklen den 21. maj 2003 var ble-
vet bedt om kommentarer til sagen. Bladet havde endvidere ikke efterkommet amts-
borgmesterens anmodning om at optage læserbrevet. Endelig havde bladet den 28. maj
2003 bragt en artikel med dele af amtsborgmesterens læserbrev, men i en form, som gav
indtryk af, at der var tale om et interview med ham.

Bladet erkendte – som også anført i en leder den 30. maj 2003 – at man ikke havde
været fair over for amtsborgmesteren, idet man burde have bragt hans læserbrev senest
samtidig med artiklen den 28. maj 2003, hvor citater fra læserbrevet blev anvendt, og
idet man i samme artikel havde undladt at referere hans afvisning af patienthistorierne
fra Infogruppen.

Bladet anførte videre, at der ikke er tradition for, at udsagn i den politisk prægede
debat nødvendigvis søges efterprøvet straks eller forelægges for den anden part til udta-
lelse før offentliggørelsen. Bladet havde derfor ikke handlet i strid med god presseskik
ved ikke straks at have forelagt udtalelserne fra Infogruppen for amtsborgmesteren.

Nævnet fandt, at udsagnet i artiklen den 21. maj 2003 ikke var af en sådan karakter,
at bladet burde have efterprøvet dette ved forelæggelse for klager. Nævnet bemærkede,
at udsagnet var fremsat i forbindelse med en hed og langvarig debat om et følelsesladet
emne. Om optagelse af læserbrevet udtalte nævnet, at bladet ikke var forpligtet til at
bringe dette, men at man i det konkrete tilfælde – af hensyn til en ligelig gengivelse af
synspunkter i debatten – kunne have bragt læserbrevet fra amtsborgmesteren inden
artiklen den 28. maj 2003. Med hensyn til artiklen den 28. maj 2003 fandt nævnet, at bla-
det havde handlet i strid med god presseskik ved at anvende citater fra amtsborgmeste-
rens læserbrev, således at det fremstod som noget, han havde udtalt i et interview. Næv-
net udtalte sin kritik af bladet, men pålagde ikke offentliggørelse af nævnets kendelse,
da bladet den 30. maj 2003 havde bragt amtsborgmesterens læserbrev, og da bladet i en
leder samme dag havde beklaget, at man ikke den 28. maj 2003 bragte læserbrevet sam-
men med den redaktionelle artikel.

Kendelse af 1. oktober 2003 (59/2003)
Danmarks Radio bragte den 4. juni 2003 – med genudsendelse den 7., 8., og 10. juni
2003 – en udsendelse med titlen ”Rockernes Pengemænd”, hvor man søgte at afdække
det danske rockermiljøs forbindelser til en række forretningsfolk, der blandt andet skulle
have finansieret en del ejendomskøb for personer med tilknytning til rockermiljøet. I
udsendelsen blev det blandt andet oplyst, at Fair Finans A/S stod bag finansieringen af
en bestemt ejendom, hvorfra en rockerpræsident tidligere havde drevet motorcykelfor-
retning, og som nu ifølge politiet var et af de store udsalgssteder af hash. Endvidere blev
det oplyst, at Fair Finans skulle have finansieret et tidligere rockerklubhus i Århus.



32

Ved brev af 5. juni 2003 rettede Fair Finans’ advokat henvendelse til Danmarks Radio
og gjorde opmærksom på, at der ved omtalen af tre tilfælde af finansiering af fast ejen-
dom, herunder ovennævnte rockerklubhus, var bragt forkerte oplysninger. Fair Finans
tog samtidig forbehold for at rejse en sag om medieansvar, herunder krav om erstatning,
såfremt Danmarks Radio måtte genfremsætte beskyldningerne. Udsendelsen blev som
nævnt efterfølgende genudsendt tre gange.

Fair Finans anførte, at det med en pantebrevsportefølje på ca. 100.000 pantebreve var
udelukket, at der i firmaet ikke ville optræde debitorer, som var kriminelle – enten i den
forstand, at de var eller ville blive domfældt for lovovertrædelser, før eller efter at et pan-
tebrev var erhvervet af klager, eller derved at en pantebrevsdebitor solgte den pantsatte
ejendom til en sådan kriminel person. Det var ikke i udsendelsen påvist, at klagers ydel-
sesleverancer var målrettet et bestemt kriminelt miljø. Oplysningen om rockerpræsiden-
ten var fremsat med det formål at påvise, at klager systematisk finansierede ejendomme,
hvor medlemmer af et kriminelt miljø var ejere, og oplysningen var derfor særdeles ska-
delig for klager. Klager var nu stemplet som rockerbagmand, hvilket der ikke var grund-
lag for. 

Danmarks Radio erkendte, at oplysningen om rockerpræsidenten var forkert, men
samtidig af bagatelagtig karakter. Det var faktuelt korrekt, at klager havde pant i rocker-
klubhuset. Klager afviste at kommentere finansieringen i udsendelsen.

Nævnet lagde til grund, at rockerpræsidenten havde drevet forretning fra naboejen-
dommen, og at klager i forhold til rockerklubhuset som følge af en gældsovertagelse fik
personer med tilknytning til rockermiljøet som nye debitorer. De bragte oplysninger var
således forkerte. Danmarks Radio burde i forbindelse med genudsendelserne have berig-
tiget disse oplysninger, idet klagers advokat allerede dagen efter udsendelsen gjorde
opmærksom på disse forhold. Nævnet fandt dog ikke, at oplysningen om rockerpræsi-
denten var af en sådan karakter, at Danmarks Radio havde handlet i strid med god pres-
seskik ved at genudsende udsendelsen i den foreliggende form.

To medlemmer, herunder formanden, udtalte herefter, at oplysningen om finansierin-
gen af det tidligere rockerklubhus – i sammenhæng med udsendelsens øvrige oplysnin-
ger om klagers udlånsvirksomhed – var med til at give seeren det indtryk, at klager
systematisk ydede lån til personer med tilknytning til rockermiljøet. Oplysningen fra kla-
gers advokat til Danmarks Radio om, at man alene som følge af en gældsovertagelse fik
personer med tilknytning til rockermiljøet som nye debitorer, var således af en sådan
karakter, at Danmarks Radio burde have bragt oplysningen i forbindelse med genudsen-
delserne. Ved at genudsende udsendelsen uden at bringe den korrekte oplysning om
finansieringen af rockerklubhuset havde Danmarks Radio handlet i strid med god pres-
seskik. To medlemmer fandt ikke, at oplysningen fra klagers advokat til Danmarks Radio
om finansieringen var af en så væsentlig karakter, at Danmarks Radio havde tilsidesat
god presseskik ved at genudsende udsendelsen i den foreliggende form. Da der var
stemmelighed, var formandens stemme afgørende, og nævnet udtalte sin kritik af Dan-
marks Radio.

Kendelse af 1. oktober 2003 (75/2003)
Sagen vedrørte udsendelsen ”Rockernes Pengemænd” nævnt ovenfor. I udsendelsen
blev der bragt et telefoninterview med et tidligere medlem af rockergruppen Bandidos,
der efter det oplyste sandsynligvis agerede som stråmand i selskaber for forretningsfolk,
der brugte selskaberne til at undgå gæld samt til moms- og skattesvig.



33

Klageren anførte, at han under samtalen på journalistens forespørgsel gjorde det klart
for ham, at han ikke ønskede at medvirke i nogen form for radio- eller tv- udsendelse.
Journalisten oplyste ikke, at samtalen blev optaget på bånd, eller at han agtede at bruge
samtalen i en udsendelse. Udsendelsen havde haft en betydelig skadevirkning for ham. 

Danmarks Radio erkendte, at klageren ikke var blevet oplyst om, at samtalen blev
optaget på bånd. Klagers udsagn udgjorde imidlertid dokumentation, som i det konkrete
tilfælde ikke kunne skaffes på anden måde. Udsagnet var med til at afdække de forret-
ningsmetoder, som fandt sted i de pågældende selskaber, hvorfor offentliggørelsen af de
båndede optagelser var af væsentlig offentlig interesse. Man fandt ikke, at genen for kla-
ger ved offentliggørelsen oversteg behovet for at kunne dokumentere, at der var tale om
en stråmand.

Nævnet lagde til grund, at journalisten inden interviewet med klager havde præsente-
ret sig som journalist fra Danmarks Radio. Nævnet fandt ikke anledning til at kritisere, at
interviewet blev optaget på bånd, uden at journalisten gjorde opmærksom herpå, idet en
båndoptager i dag måtte anses som et almindeligt journalistisk arbejdsredskab. Nævnet
fandt, at der var en klar samfundsmæssig interesse i en omtale af det danske rockermil-
jøs forbindelser til erhvervslivet, herunder om rockere havde optrådt som stråmænd for
forretningsfolk, der brugte selskaberne til at undgå gæld eller til moms- og skattesvig.
Nævnet fandt videre, at hensynet til beskyttelse af klager i det konkrete tilfælde måtte
vige for den samfundsmæssige interesse, der var knyttet til omtalen af emnet. Der var
derfor ikke grundlag for at udtale kritik i anledning af offentliggørelsen af det båndede
telefoninterview med klager.

Kendelse af 12. november 2003 (sag 2003-6-88) 
Børsen omtalte i en artikel, hvorledes selskabstømmersager indtil videre var afgjort ved
domstolene. Det blev oplyst, at der var faldet dom i de fleste større sager, og at selskabs-
tømmerne havde fået lange straffe. Der blev herefter nævnt en række personer, herun-
der klager, og den straf, de var blevet idømt.

Klageren anførte, at hans navn intet havde med artiklens emne eller nyhedsværdi at
gøre. Han var ikke sigtet eller i øvrigt involveret i en ny sag, og omtalen var skadelig for
ham og hans familie. Han henviste til punkt C.8. i de vejledende regler for god presse-
skik.

Bladet anførte, at omtalen ikke fokuserede på klagers person, men på selskabstøm-
ning som helhed. Artiklen behandlede den samfundsmæssige interesse i og effekt af sel-
skabstømning. Det ville i denne sammenhæng være unaturligt ikke at nævne de straffe-
retlige følger af selskabstømningen, herunder navnene på de mest kendte dømte.

Nævnet bemærkede, at man ved afgørelsen havde lagt vægt på den betydelige offent-
lige interesse, der generelt havde været knyttet til selskabstømning samt til omtalen af
disse straffesagers behandling ved domstolene, herunder klagers straffesag. Nævnet
bemærkede videre, at klager i sagen var omtalt i forbindelse med en generel beskrivelse
af, hvorledes selskabstømmersagerne indtil videre var afgjort ved domstolen. På den
baggrund fandt nævnet, at bladet ikke havde handlet i strid med god presseskik ved at
nævne klagers navn i artiklen.

Kendelse af 10. december 2003 (sag 2003-6-96)
B.T. bragte en omtale af, at en 15-årig pige var blevet anholdt for – sammen med andre
unge – at have besat et hus i København. Det blev samtidig oplyst, at hendes stedfar og
mor var henholdsvis rigspolitichef og statsadvokat.



34

Klagerne anførte blandt andet, at de meningsforskelle, der måtte være mellem dem,
hørte til privatlivets fred, og at der ikke var knyttet nogen almen interesse til omtalen
heraf. Moderen og stedfaderen havde ikke været involveret i eller været vidende om dat-
terens beslutning om at deltage i husbesættelsen, ligesom de ikke havde været involve-
ret i beslutningen om at rydde huset.

Bladet bestred at have krænket privatlivets fred, idet en husbesættelse var en begi-
venhed af almen interesse. Det havde åbenbar interesse, at der blandt husbesætterne var
en person, der var datter og steddatter af to særdeles højtstående personer inden for
anklagemyndigheden og politiet. Når en person deltog i en politisk ytring eller andre
offentlige aktiviteter, havde pressen en legitim ret til at interessere sig for denne persons
baggrund, herunder familierelationer. Datterens beslutning om at deltage i en ulovlig
husbesættelse var blevet et offentligt anliggende, da hendes mor og stedfar i kraft af
deres stillinger havde en professionel interesse i og i yderste konsekvens også indflydel-
se på, hvorledes politi og anklagemyndighed måtte behandle sager om ulovlig husbe-
sættelse. 

Nævnet fandt, at der var en klar almen interesse knyttet til omtalen af den ulovlige
husbesættelse. Tre medlemmer fandt, at det på grund af moderens og stedfaderens særli-
ge stilling inden for politi og anklagemyndighed havde været relevant at oplyse om
slægtsforholdet til datteren. Der var derfor ikke grundlag for at udtale kritik i anledning
af oplysningerne om moderen og stedfaderen – og deraf afledet – om datterens identitet.
Et medlem fandt, at der ikke var nogen almen interesse, der talte for at offentliggøre
identiteten på datteren, der var mindreårig. Dette var sket via artiklens oplysninger om
moderen og stedfaderen. Da omtalen af dem intet havde med den konkrete politiaktion
at gøre, fandt dette medlem, at der var sket en krænkelse af privatlivets fred. 

Kendelse af 10. december 2003 (sag 2003-6-99)
Ekstra Bladet bragte en omtale af, at to brødre skulle have presset en tredje, psykisk
handicappet broder til at dele en lottogevinst med dem. Artiklen gengav et brev, som de
tre brødre havde skrevet til Dansk Tipstjeneste med angivelse af deres navne og privat-
adresser.

De to brødre anførte, at bladet havde handlet i strid med god presseskik ved offent-
liggørelsen af deres navne og privatadresser, og at der ikke var nogen klar interesse for
almenheden knyttet til offentliggørelsen, som havde medført ubehagelige henvendelser
fra offentligheden til de involverede parter og deres familier.

Bladet anførte, at de to brødre ikke havde krav på anonymitet, og at omtalen udgjor-
de et emne af offentlig interesse. Det var brødrenes egen adfærd, der var skyld i, at de
havde modtaget ubehagelige henvendelser.

Nævnet fandt, at bladet ikke havde handlet i strid med god presseskik ved at offent-
liggøre navnene på de to brødre. Tre medlemmer fandt, at det ikke havde været nød-
vendigt for omtalen tillige at oplyse klagernes privatadresser, og bladet havde herefter
handlet i strid med god presseskik. Et medlem bemærkede, at bladet havde valgt at
dokumentere sin artikel med en faksimile af klagernes brev til Dansk Tipstjeneste, og
denne dokumentation indebar, som den fremstod, ikke nogen tilsidesættelse af god
presseskik. 

Kendelse af 21. januar 2004 (sag 2003-6-92)
Fyns Amts Avis omtalte blandt andet en kendelse fra Klagenævnet for Ejendomsformid-
ling, hvoraf det ifølge bladet fremgik, at klager ikke havde krav på salær i forhold til en



35

formidlingsaftale, idet han havde udført ulovlig ejendomsformidling uden at være regi-
streret i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, uden at have tegnet ansvarsforsikring, uden at
have stillet sikkerhed og uden at være uddannet ejendomsmægler. I tilknytning til omta-
len bragte bladet en tekstboks, der indeholdt en personprofil af klager. Her blev det
blandt andet oplyst, at han havde været en hyppig gæst i de danske retssale de seneste
10-15 år, og han f.eks. i 1993 fik en dom på 11/2 års fængsel for bl.a. bedrageri. I tekst-
boksen oplyste klager, at han slap for at afsone fængselsdommen på grund af benåd-
ning.  

Klageren anførte, at bladet havde handlet i strid med god presseskik ved at oplyse, at
han i 1993 var blevet idømt en fængselsstraf, idet der var tale om et forhold, der lå man-
ge år tilbage.

Bladet anførte, at man havde bragt korrekt og relevant information, og at klager hav-
de haft adgang til at kommentere oplysningerne, inden de blev bragt.

Nævnet fandt, at det i forhold til omtalen af indholdet af kendelsen fra Klagenævnet
for Ejendomsformidling var af betydning at oplyse om klagers straffesag fra 1993. Der
var derfor ikke grundlag for kritik af bladet.

2.2. Sager om genmæle
Reglerne om genmæle giver adgang til at korrigere oplysninger af faktisk karakter i en
sag, der har været omtalt i et massemedie. Den, som oplysningerne vedrører, kan frem-
sætte anmodning om genmæle, og anmodningen skal altid først fremsættes til vedkom-
mende massemedie selv. Anmodningen til mediet skal være skriftlig, og fristen er 4 uger
regnet fra offentliggørelsen i mediet, jf. medieansvarslovens § 36, stk. 3. Hvis mediet af-
slår at bringe genmælet, eller genmælet er ufyldestgørende, kan sagen indbringes for
Pressenævnet. Dette skal ske senest 4 uger efter, at mediets svar er kommet frem, jf.
medieansvarslovens § 40, stk. 1 og stk. 2.

Mediet kan kræve, at den, der fremsætter anmodningen, selv udformer genmælet, og
genmælets indhold skal i alt væsentligt være begrænset til nødvendige faktiske oplysnin-
ger, jf. medieansvarslovens § 38.

Pressenævnet har udarbejdet en vejledning, der indeholder oplysninger om betingel-
ser for og udformning af genmæle m.v. Vejledningen kan hentes på Pressenævnets
hjemmeside og kan desuden fås i nævnets sekretariat.

Til illustration af nævnets praksis refereres nedenfor enkelte af nævnets sager fra
2003. Til yderligere belysning af Pressenævnets praksis på området henvises til nævnets
tidligere årsberetninger.

Kendelse af 5. marts 2003 (sag 12/2003)
Ritzaus Bureau bragte en omtale af, at klager skulle have bortført sine børn, og at han
skulle have en ny kæreste. 

Pressenævnet fandt, at udtrykket ”bortført” – om end det umiddelbart sigtede til en
aktiv handling – reelt var dækkende, og at der derfor ikke var bragt forkerte oplysnin-
ger. 

Med hensyn til oplysningen om, at klager skulle have fået en ny kæreste – og ikke
som korrekt en ny hustru – fandt nævnet, at der ikke var tale om en oplysning, der kun-
ne påføre klager skade af betydning. Det kunne ikke føre til en ændret vurdering, at kla-
ger tidligere havde været libanesisk statsborger, og at han havde familiemedlemmer i
Libanon.



36

Kendelse af 26. marts 2003 (sag 14/2003)
Klager anmodede DJØF-Bladet om genmæle i anledning af bladets dækning af et
repræsentantskabsmøde i Dansk Jurist- og Økonomforbund. Bladet afviste efterfølgende
telefonisk at bringe genmælet. 

Nævnet fandt ikke grundlag for genmæle, idet der ikke var bragt forkerte oplysninger
af faktisk karakter i forhold til klager eller det udvalg, som han repræsenterede. Nævnet
præciserede samtidig over for bladet, at et medie har pligt til skriftligt at besvare en
anmodning om genmæle, og at dette skal ske snarest muligt som angivet i mediean-
svarslovens § 40, stk. 1.

Kendelse af 26. juni 2003 (sag 43/2003)
Et debatindlæg i Århus Stiftstidende forholdt sig kritisk til Randers Lejerforening og næst-
formanden – en advokat, der blandt andet behandlede foreningens sager. Indlægget
blev bragt i forbindelse med en debat om afskaffelse af den omkostningsbestemte husle-
je. Randers Lejerforening krævede herefter genmæle. Nævnet bemærkede, at det ønske-
de genmæle indeholdt dels oplysninger om, hvilket salær advokaten oppebar ved lejesa-
gers behandling for Boligretten dels oplysninger om, at han ikke modtog nogen form for
vederlag for sager, der blev behandlet for Huslejenævnet. Genmælet indeholdt endvide-
re en bemærkning om, at en eventuel ophævelse af huslejereguleringen næppe ville
påvirke advokatens salærindtægter i noget mærkbart omfang. Nævnet fandt, at anmod-
ningen om genmæle – uanset at advokaten i indlægget var nævnt i relation til lejerfore-
ningen – angik oplysninger, der direkte og alene vedrørte advokaten. Da der således
ikke var tale om korrektion af advokatens rolle i forhold til Randers Lejerforening, havde
bladet været berettiget til at afvise genmælet. 

Kendelse af 1. oktober 2003 (sag 59/2003)
Danmarks Radio bragte en udsendelse om det danske rockermiljøs forbindelser til en
række forretningsfolk, der blandt andet skulle have finansieret en del ejendomskøb for
personer med tilknytning til rockermiljøet. I  forbindelse med en omtale af, at rockere i
Århus skulle stå bag salg af hash fra en bestemt ejendom i byen, blev det oplyst, at en
rockerpræsident for år tilbage drev forretning fra denne ejendom. Rockerpræsidenten
ønskede genmæle, da han havde drevet forretning fra naboejendommen. Nævnet fandt,
at den fejlagtige oplysning om rockerpræsidenten i den givne sammenhæng ikke var af
en sådan karakter, at offentliggørelse heraf havde medført skade af betydning for ham.
Der var derfor ikke grundlag for genmæle. Kendelsen er i øvrigt refereret ovenfor under
punkt 2.1.  

Kendelse af 1. oktober 2003 (sag 2003-6-82)
Magasinet Kødbranchen bragte en omtale af, at to slagtere havde mistet deres bonuspen-
ge, efter at de havde meldt sig ud af foreningen Danske Håndværksslagtere. I forbindel-
se med omtalen fremkom den ene af slagterne med en række udtalelser om sagen, her-
under at foreningen havde været et meget dyrt bekendtskab.

Nævnet fandt, at de oplysninger, som Danske Håndværksslagtere ønskede genmæle i
forhold til, alene var kommentarer fra den ene af de to udmeldte slagtere, der i artiklen
fremkom med sin opfattelse af det tidligere sagsforløb. Der var derfor ikke grundlag for
genmæle.



37

B I L A G

Vejledende regler for god presseskik

Grundlæggende synspunkter

Sikringen af ytringsfriheden i Danmark står i nøje forbindelse med massemediernes frie
adgang til at indsamle informationer og nyheder og til at offentliggøre dem så korrekt
som muligt. Den frie kommentar er en del af ytringsfrihedens udøvelse. Under varetagel-
se af disse opgaver bør massemedierne anerkende hensynet til den enkelte borgers krav
på respekt for den personlige integritet og privatlivets fred og til behovet for beskyttelse
mod ubeføjet krænkelse.

Under brud på god presseskik henhører også hindring af berettiget offentliggørelse af
informationer af væsentlig betydning for offentligheden, samt eftergivenhed over for
udenforståendes krav om indflydelse på massemediernes indhold, hvis eftergivenheden
kan medføre tvivl om massemediernes frie og uafhængige stilling. Brud på god presse-
skik foreligger endvidere, hvis en journalist pålægges opgaver, som er i strid med nær-
værende presseetiske regler.

En journalist bør ikke pålægges opgaver, der strider mod hans samvittighed eller over-
bevisning.

Reglerne omfatter det redaktionelle stof (tekst og billeder), som offentliggøres i den
trykte periodiske presse, radio og fjernsyn samt i de øvrige massemedier.

Reglerne omfatter tillige annoncer og reklamer i den trykte periodiske presse og i de
øvrige massemedier i det omfang, der ikke er fastsat særlige regler herom.

Reglerne omfatter omtalte og afbildede personer, herunder også afdøde personer, juri-
diske personer og lignende.

Reglernes indhold

A. Korrekte meddelelser
1. Det er massemediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Så langt det
er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er korrekte.

2. Kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed når disses udsagn kan være
farvet af personlig interesse eller skadevoldende hensigt.

3. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for
nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæg-
gelse for den pågældende.

4. Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde.

5. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer.

6. Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning i den pågæl-
dende artikel eller udsendelse. Det samme gælder de såkaldte spisesedler.



38

7. Berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted på redaktionens eget initiativ, hvis
og så snart kendskab til fejl af betydning i de bragte meddelelser indgår.

Berigtigelsen skal foretages i en sådan form, at læserne, lytterne eller seerne får klar
mulighed for at blive opmærksom på berigtigelsen.

B. Adfærd i strid med god presseskik
1. Meddelelser, som kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen
interesse kræver offentlig omtale. Det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin
personlige anseelse.

2. Selvmord eller selvmordsforsøg bør ikke omtales, medmindre klar almen interesse
kræver eller begrunder offentlig omtale, og i så fald bør omtalen være så skånsom som
mulig.

3. Ofre for forbrydelser eller ulykker skal vises det størst mulige hensyn. Det samme
gælder vidner og pårørende til de implicerede. Ved indsamling og gengivelse af billed-
materiale skal der vises hensynsfuldhed og takt.

4. Der bør opretholdes en klar skillelinje mellem annoncering og redaktionel tekst. Tekst
og billeder foranlediget af direkte eller indirekte merkantile interesser bør kun bringes,
hvis et klart journalistisk kriterium taler for offentliggørelse.

5. Andres tillid må ikke misbruges. Der bør vises særligt hensyn over for personer, som
ikke kan ventes at være klar over virkningerne af deres udtalelser. Andres følelser, uvi-
denhed eller svigtende herredømme bør ikke misbruges.

C. Retsreportage
1. De under A og B anførte almindelige presseetiske regler gælder også for retsreporta-
gen.

2. Reglerne for retsreportagen gælder også sagernes forberedelse, herunder straffesagers
behandling hos politi og anklagemyndighed.

3. Retsreportagen bør være objektiv. På ethvert stadium af sagernes forberedelse og ved
behandlingen i retten bør journalisten tilstræbe en kvalitativ ligelig gengivelse af parter-
nes - i straffesager anklagemyndighedens og forsvarets - synspunkter.

En omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens afslutning, hvad
enten denne finder sted i form af tiltalefrafald, frifindelse eller domfældelse.

4. Det bør undgås at nævne personers slægtsforhold, stilling, race, nationalitet, tros-
bekendelse eller  organisationsforhold, medmindre dette direkte har med sagen at gøre.

5. Sålænge en straffesag ikke er endeligt afgjort eller bortfaldet, må der ikke offentlig-
gøres meddelelser, der kan lægge hindringer i vejen for sagens opklaring, eller tilkende-
givelser om, at en sigtet eller tiltalt er skyldig. Ved omtale af en straffesag skal det klart
fremgå, om sigtede/tiltalte har erklæret sig skyldig eller ikke-skyldig.



39

6. Der skal i videst muligt omfang følges en klar saglig linje ved afgørelsen af, hvilke
sager der omtales, og hvilke tilfælde navne på de implicerede nævnes. En sigtets eller
tiltalts navn eller anden identificering bør udelades, når ingen almen interesse taler for at
offentliggøre navnet.

7. Der skal iagttages varsomhed med meddelelser om, at politianmeldelse er indgivet
mod en navngiven person. Meddelelse herom bør som regel ikke bringes, før anmeldel-
se har medført indgriben fra politiets eller anklagemyndighedens side.

Dette gælder dog ikke, hvis det anmeldte forhold i forvejen er kendt i videre kredse
eller har væsentlig almen interesse, eller det efter de foreliggende omstændigheder må
antages, at anmeldelsen er solidt underbygget.

8. En sigtet, tiltalt eller domfældt person bør forskånes for at få fremdraget en ham tid-
ligere overgået straffedom, hvis den er uden betydning for de forhold, han nu er sigtet,
tiltalt eller dømt for. I anden nyhedssammenhæng bør de mod en person tidligere rejste
straffesager som regel ikke omtales. 



40

T I L  N O TAT E R





P R E S S E NÆVN E T

Årsberetning 2003

U
d

gi
ve

r:
 P

re
ss

en
æ

vn
et

 a
p

ri
l 2

00
4.

 G
ra

fi
sk

 t
ilr

et
te

læ
gn

in
g:

 K
O

N
T

R
A

ST
d

es
ig

n
 3

33
3 

96
56

.  
Tr

yk
: F

ih
l J

en
se

n
 G

ra
fi

sk
 P

ro
d

u
kt

io
n

 A
/S

, K
ø

b
en

h
av

n
K

o
n

su
le

n
t:

 I
T-

 o
g 

Te
le

st
yr

el
se

n
  




