
P R E S S E NÆVN E T

Årsberetning 2004

U
d

gi
ve

r:
 P

re
ss

en
æ

vn
et

 a
p

ri
l 2

00
5.

 G
ra

fi
sk

 t
ilr

et
te

læ
gn

in
g:

 K
O

N
T

R
A

ST
d

es
ig

n
 3

33
3 

96
56

.  
Tr

yk
: F

ih
l J

en
se

n
 G

ra
fi

sk
 P

ro
d

u
kt

io
n

 A
/S

, K
ø

b
en

h
av

n
K

o
n

su
le

n
t:

 I
T-

 o
g 

Te
le

st
yr

el
se

n
  





P R E S S E NÆVN E T

Årsberetning 2004



Udgivet af Pressenævnet, København, april 2005
Layout: KONTRAST design 3333 9656
Tryk: Fihl-Jensens Bogtrykkeri/offset
Konsulent: IT- og Telestyrelsen
ISBN-nr: 87-988018-21
ISSN-nr: 0908-679X



3

P R E S S E N Æ V N E T S  Å R S B E R E T N I N G  2 0 0 4

I henhold til medieansvarslovens § 51 afgiver Pressenævnet herved årsberetning til jus-
titsministeren. Årsberetningen offentliggøres.

Indhold:
A: Nævnets virke, s.

1. Sagsantal og sagsbehandlingstid, s. 4
2. Internationale kontakter, s. 4
2.1. Nordisk Pressenævnsmøde, s. 4
2.2. Fælleseuropæisk møde, s. 5 

B: Nævnets medlemmer og sekretariat, s. 6

C: Statistik, s. 8-18

D: Nævnets praksis, s. 19
1. Principielle spørgsmål, s. 19
1.1. Oversættelse af offentliggørelser på fremmedsprog, s. 19
1.2. Elektroniske debatfora, s. 19
1.3. Mediernes anvendelse af ”appetitvækkere” i læserbrevsdebatten, s. 20
1.4. Tv-mediers brug af tidligere optagelser i ny udsendelse, s. 20
1.5. Interviews med mindreårige, s. 21
1.6. Offentliggørelse i tv/radio af samtale optaget på bånd, s. 21
1.7. Mediernes efterfølgende berigtigelse/beklagelse, s. 22
1.8. Register for emner omtalt i årsberetningerne 1993-2004, s. 23
2. Resumé af væsentlige konkrete sager, s. 27
2.1. Sager om tilsidesættelse af god presseskik, s. 27
2.2. Sager om genmæle, s. 32

Bilag:
Vejledende regler for god presseskik, s. 35



4

A .  N Æ V N E T S  V I R K E

1. Sagsantal og sagsbehandlingstid

I de første tre kvartaler af 2004 fortsatte den kraftigt stigende tendens i klageantallet,
som måtte konstateres i 2003. I fjerde kvartal faldt sagsantallet imidlertid igen til det
niveau, der var sædvanligt før 2003, og det samlede antal klager, som nævnet modtog i
2004, var 146 mod 163 i 2003, hvilket svarer til et fald på 10 %. 

Det store antal verserende sager ved årets begyndelse og det store antal indkomne
sager i de første tre kvartaler gav selvsagt et betydeligt arbejdspres. Det faldt sammen
med, at der i foråret 2004 skete udskiftning af en medarbejder i sekretariatet. Den samle-
de effekt var desværre, at sagsbehandlingstiden steg til et uacceptabelt niveau og i hele
året har været gennemsnitligt 104 dage. Det er nævnets mål, at sagsbehandlingstiden så
hurtigt som muligt skal ned på niveauet for 2002 og 2003, hvor den gennemsnitlige sags-
behandlingstid var henholdsvis 67 og 73 dage.

I 2004 blev der truffet afgørelse i 146 sager. 33 klager blev afvist af formanden,
hovedsageligt fordi klageren havde klaget for sent eller manglede retlig interesse, eller
fordi klagerne var åbenbart grundløse. I 82 af de 113 sager, der blev realitetsbehandlet,
fik mediet i det hele medhold. I 31 sager fik klageren helt eller delvist medhold, og i 23
sager blev det pålagt mediet at offentliggøre kendelsen. 

I 6 sager blev der afgivet dissens. Disse er alle refereret nedenfor under kapitel D.

2. Internationale kontakter

2.1. Nordisk Pressenævnsmøde
Pressenævnet deltog den 9.-10. september 2004 i det nordiske pressenævnsmøde i Fin-
land. I mødet deltog repræsentanter for Opinionsnämnden i Finland, Norsk Pressefor-
bund og Pressens Faglige Utvalg, Norge, Allmänhetens Pressombudsman og Pressens
Opinionsnämnd, Sverige, Det grønlandske Pressenævn samt medlemmer af Pressenæv-
net.

På mødet blev det blandt andet drøftet, hvorledes nævnene behandler klager over
offentliggørelser på fremmedsprog. 

Herudover var der en drøftelse af mediernes offentliggørelse af billeder af personer
med baggrund i Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols afgørelse i Prinsesse Car-
oline-sagen. I sagen klagede Prinsesse Caroline af Monaco over, at de tyske domstole
ikke havde nedlagt fogedforbud mod de tyske mediers offentliggørelse af billeder af
hendes privatliv. Domstolen konkluderede, at pressens ytringsfrihed måtte vige for kla-
gerens ret til respekt for sit privatliv. Billederne vedrørte ikke hendes udførelse af offici-
elle opgaver for staten Monaco, og offentliggørelsen var ikke sket som led i en debat af
offentlig interesse, men alene for at tilfredsstille læsernes nysgerrighed. De tyske dom-
stoles afvisning af at nedlægge fogedforbud krænkede derfor artikel 8 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention om retten til respekt for privat- og familieliv.

På dagsordenen var endvidere et indlæg fra formanden for det danske pressenævn
om pressenævnenes virksomhed og mediernes ret til ytringsfrihed efter artikel 10 i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention. Under debatten var der enighed om, at
nævnene skal inddrage principperne i artikel 10, når de træffer afgørelse i klagesager.



5

Repræsentanterne for nævnene oplyste, at det rent faktisk også skete, men som oftest
uden at der i afgørelserne udtrykkeligt blev henvist til menneskerettighedskonventionen.

2.2. Fælleseuropæisk møde 
Pressenævnet deltog den 7.-8. oktober 2004 i møde på Cypern i Alliance of Independent
Press Councils of Europe (AIPCE), der er et forum for europæiske pressenævn. På
mødet oplyste landene kort om udviklings- tendenser inden for det presseretlige områ-
de.

Ian Mayes berettede om sit arbejde som ”Læsernes Redaktør” på The Guardian. Han
oplyste blandt andet, at han er helt uafhængig af den ansvarshavende redaktør, og at
han kun kan afskediges af bladets aktionærer. Han administrerer rettelsesspalterne, men
skriver også selvstændige indlæg i bladet, f.eks. om hvorvidt bladet burde have undladt
at bringe bestemte billeder. Der var herefter en drøftelse af ”Læsernes Redaktør” som
institution.

Herudover var der blandt andet en diskussion om, hvorvidt pressenævnene – ud over
at fungere som klageorganer – burde være mere ”udadvendte” og f.eks. advare om tiltag
på medieområdet, der har til formål at begrænse ytringsfriheden. Der var enighed om, at
et pressenævns funktion alene bør være at fungere som klageorgan i forhold til perso-
ner, virksomheder m.v., der føler sig krænkede i medierne. Prinsesse Caroline-sagen
blev ligeledes drøftet.

Der var endvidere en drøftelse af betydningen af, at pressenævn oprettes eller aner-
kendes ved lov. Pressenævnene i Europa er med enkelte undtagelser oprettet på frivillig
basis af medierne selv. Det fremgik klart af diskussionen, at en række lande ser et pro-
blem i ”statslige” pressenævn. Man er bekymret over, at staten via et pressenævn kan
medvirke til en begrænsning i mediernes ytringsfrihed, og man mener ikke, at der – som
ved private pressenævn – er den samme sikkerhed for, at et ”statsligt” pressenævn kan
virke uafhængigt. Repræsen- tanten for det danske pressenævn bemærkede, at landenes
skepsis over for ”statslige” pressenævn ikke var berettiget i forhold til et land som Dan-
mark på grund af landets lange demokratiske tradition.

Endelig blev det drøftet, hvorvidt AIPCE burde ændres til et forum for pressenævn fra
hele verdenen (AIPCW). Der var enighed om, at de problemstillinger, der behandles i de
europæiske pressenævn, i mange tilfælde ligger langt fra dem, der behandles i andre
nævn rundt om i verdenen. Holdningen var derfor, at man burde bibeholde AIPCE som
et forum for europæiske pressenævn, men at repræsentanter for andre pressenævn – og
for lande uden pressenævn – var velkomne til at overvære eller deltage i møderne.



6

B .  N Æ V N E T S  M E D L E M M E R  O G  S E K R E TA R I AT

Efter medieansvarslovens § 41 består Pressenævnet af en formand, en næstformand og 6
andre medlemmer. Alle 8 medlemmer har en stedfortræder.

Medlemmerne beskikkes af justitsministeren. Formanden og næstformanden, der skal
være jurister, beskikkes efter udtalelse fra Højesterets præsident. 2 medlemmer beskik-
kes efter udtalelse fra Dansk Journalistforbund, og 2 medlemmer beskikkes til at repræs-
entere de redaktionelle ledelser i den trykte presse og radio og fjernsyn efter udtalelse
fra disse. Endelig beskikkes 2 medlemmer som offentlighedens repræsentanter efter
udtalelse fra Dansk Folkeoplysnings Samråd.

Stedfortræderne beskikkes efter de samme regler.

Pressenævnet har følgende sammensætning:

Formandskab:
Formand: Højesteretsdommer Niels Grubbe
Stedfortræder: Højesteretsdommer Lene Pagter Kristensen
Næstformand: Advokat Axel Kierkegaard
Stedfortræder: Advokat Jesper Rothe

Journalister:
Medlem: Journalist Lene Sarup, Fyens Stiftstidende 
Stedfortræder: Pressefotograf Lars Lindskov   
Medlem: Journalist Kaare R. Skou, TV 2
Stedfortræder: Journalist Ulrik Holmstrup, tvDOKfilm

Redaktører:
Medlem: Chefredaktør Bo Maltesen, Politiken 
Stedfortræder: Chefredaktør David Trads, Information (indtil den 22. oktober 2004)
Stedfortræder: Chefredaktør Michael Ulveman, Dagbladenes Bureau

(fra den 22. oktober 2004)
Medlem: Souschef Lotte Mejlhede, TV 2 Nyhederne 
Stedfortræder: Afdelingschef Finn Rowold, Danmarks Radio 

Repræsentanter for offentligheden:
Medlem: Skoleleder Kirsten Dyregaard, LOF Ballerup
Stedfortræder: Afdelingsleder Leif Max Hansen, AOF
Medlem: Forretningsfører Ole Askvig, AOF
Stedfortræder: Direktør Inge Vinther, FOF

Ved nævnets behandling af en konkret sag medvirker i henhold til medieansvarslovens §
42 en formand eller næstformand samt en redaktør, en journalist og en repræsentant for
offentligheden.

Der har i 2004 været afholdt 12 møder til behandling af konkrete sager. Endvidere
har der været afholdt 2 plenarmøder.

Efter medieansvarslovens § 52, stk. 2, bistås nævnet af et sekretariat.



7

Sekretariatet har i året bestået af fuldmægtig Henrik Riis Andreasen og kontorfuld-
mægtig Sanne Winther, der den 22. marts 2004 afløste Agnethe Skovbye Nissen. Den 7.
februar 2005 blev fuldmægtig Henrik Riis Andreasen afløst af fuldmægtig Anna Noer.

Pressenævnets adresse:
Borgergade 28, 3.
1300 København K
Tlf.: 33155564
Fax: 33158464
Internet: www.pressenaevnet.dk
E-mail: sekr@pressenaevnet.dk

Åbningstid: mandag-fredag 9-12 og 13-15



1992 1993 1994 1995 

1. Registrerede konkrete sager 99 100 125 143

2. Sager afgjort ved kendelse i nævnet          71 76 103 117
A.Heraf sager om presseetik                 42 59 65 70

Heraf sager optaget af egen drift - - - -
B.Heraf sager om genmæle                    24 5 9 11
C. Heraf sager om både presseetik og genmæle   5 12 24 28
D.Heraf begæringer om genoptagelse - - 6 8

3. Sager afvist ved formandens kendelse 5 3 11 10
A.På grund af manglende retlig interesse 4 3 4 3
B.På grund af nævnets manglende kompetence 1 - 2 2
C. På grund af fristoverskridelse - - 3 5
D.På grund af manglende partsstatus - - 2(1) -
E. Klagerne åbenbart grundløse - - - -
F. Begæringer om genoptagelse - - - -

4. Sager hævet af klageren 6 4 7 5

5. Sager henlagt af sekretariatet 17 17 4 11
A.Heraf efter klagerens undladelse af at besvare 

sekretariatets anmodning om yderligere oplysninger 9 6 - 3
B.Henvist til rette klagemyndighed           2 4 1 2
C. Henlagt af andre grunde                    7 7 3 6

Sager, hvor klagen blev taget helt eller delvist til følge 26 24 29 35
1. I sager om presseetik                  22 22 24 21
2. I sager om genmæle 5 3 7 14
3. Pålæg om offentliggørelse 13 22 27 25

(1) Afsagt af nævnet
(2) Tallene for 2003 vedrører de sager, der indkommet og afgjort i 2003, og tallene kan 

derfor ikke umiddelbart – med undtagelse af antallet af registrerede sager – 
sammenlignes med tidligere år.

C .  S TAT I S T I K

Pressenævnet har i lighed med de tidligere år opgjort antallet af konkrete sager
fordelt efter sager afgjort ved kendelse i nævnet, sager afvist af formanden og sager,
der enten er hævet af klageren eller henlagt af sekretariatet.

8



9

1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003(2) 2004

123 184 131 151 143 132 134 163 146

96 147 98 118 97 88 99 76 113
53 97 69 72 61 64 66 51 84

- 7 - - - - - - -
10 16 8 16 14 2 8 6 11
29 25 16 26 17 19 23 11 15
4 9 5 3 5 3 2 8 3

16 31 28 29 37 40 29 41 33
6 11 5 10 11 12 9 10 10
4 5 2 4 5 7 4 9 5
3 9 17 10 14 8 14 19 12
- - - - - - - - -
3 2 1 5 5 10 2 2 4
- 4 3 - 2 3 - 1 2

8 4 2 3 8 3 5 3 8

3 2 3 1 1 1 1 2 -

3 - 2 - 1 - 1 - -
- 2 1 1 - - - 1 -
- - - - - 1 - 1 -

27 28 40 33 27 38 47 26 31
22 27 36 28 23 33 44 23 29
8 3 6 6 5 5 8 3 4

25 20 30 30 18 26 40 20 23

På side 12-14 er der som tidligere anført statistikker for de enkelte medier for
henholdsvis klager over presseetik og klager over genmæle. Det bemærkes, at
sager, der både vedrører presseetik og genmæle, er anført begge steder.



ANTAL  SAGER *

200

150

100

50

0

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004

REAL I T E T SKENDE L S E  FORDE LT  PÅ  SAGSTYPE *

■ Begæring om genoptagelse ■ Sager om både presseetik og genmæle

■ Sager om genmæle ■ Sager om presseetik

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004

10

160

140

120

100

80

60

40

20

0

*Tallene fra før 1995 fremgår af tidligere årsberetninger.



1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004

SAGSFORDE L ING  E F T ER  A FGØRE L S E SMÅDE *

■ Henlagt ■ Afvist af formanden Ikke-afgjorte sager indgået i 2003

■ Hævet af klageren ■ Realitetskendelser

RESU LTAT  A F  R EA L I T E T SKENDE L S ER *

Klager ikke taget til følge ■ Pålæg om offentligørelse

■ Klager taget helt eller delvist til følge

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004

200

180

160

140

120

100

80

60

40

20

0

11

160

140

120

100

80

60

40

20

0



12

KENDELSER  OM PRESSE E T IK  AFSAGT  I  2004

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

Berlingske Tidende - - - 1 1
B.T. 2 1 3 2 5
Dagbladet Holstebro/Struer - - - 1 1
Ekstra Bladet - 4 4 6 10
Fyens Stiftstidende 1 - 1 2 3
Fyns Amts Avis 1 - 1 2 3
Helsingør Dagblad - 1 1 1 2
Information - - - 1 1
JydskeVestkysten 1 1 2 4 6
Jyllands-Posten - 1 1 3 4
Nordjydske Stiftstidende - - - 4 4
Næstved Tidende - - - 1 1
Politiken 1 - 1 2 3
Sjællands Tidende - - - 1 1
Urban - - - 1 1
Vejle Amts Folkeblad - 1 1 1 2
Viborg Stifts Folkeblad - 2 2 2 4
Århus Stiftstidende - - - 2 2

Dagblade i alt 6 11 17 36 53

Danmarks Radio - 2 2 6 8
Ekstra Bladets internetavis - 2 2 - 2
Fyens Stiftstidendes internetavis - - - 1 1
Internetmediet Borgerdebat.dk - - - 2 2
Internetmediet Kafka.dk - - - 1 1
Radio Rosa - 1 1 - 1
Sygeplejerskens internetside - - - 1 1
TV 2 - 2 2 3 5
TV 2’s internetside - - - 1 1
TV 2/Lorry - - - 1 1
TV 2/Nord - - - 1 1
TV 2/Øst - - - 2 2
TV 2/Østjylland - - - 1 1
TV-Link - - - 1 1

Elektroniske medier i alt - 7 7 22 29



13

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

Bagsværd/Søborg Bladet - - - 1 1
Brønshøj Posten - - - 1 1
Uge-Avisen, Karup - 1 1 - 1
Vestegnen - - - 1 1

Distriktsblade i alt - 1 1 3 4

Ude og Hjemme - 3 3 3 6

Ugeblade, magasiner o.l. i alt - 3 3 3 6

Beboerbladet Langebjergparken - 1 1 1 2
Fagbladet Journalisten - - - 1 1
Kattemagasinet - - - 1 1
Latbil Magasinet - - - 1 1
Socialpædagogen - - - 1 1
Sygeplejersken - - - 1 1

Tidsskrifter i alt - 1 1 6 7

Massemedier i alt 6 23 29 70 99 



14

K E N D E L S E R  O M  G E N M Æ L E  A F S A G T  I  2 0 0 4

Massemedie Anmodning om genmæle Anmodningen
taget til følge ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

Amager Bladet - - - 1 1
Berlingske Tidende - - - 2 2
B.T. 1 1 2 1 3
Ekstra Bladet - 1 1 1 2
JydskeVestkysten - - - 2 2
Jyllands-Posten - - - 2 2
Nordjyske Stiftstidende - - - 1 1
Politiken 1 - 1 - 1

Dagblade i alt 2 2 4 10 14

Danmarks Radio - - - 4 4
TV 2 - - - 4 4
TV 2’s internetside - - - 1 1
TV 2/Nord - - - 1 1
TV 2/Østjylland - - - 2 2

Elektroniske medier i alt - - - 12 12

Massemedier i alt 2 2 4 22 26



15

A F S A G T E  F O R M A L I T E T S K E N D E L S E R ,
H Æ V E D E  O G  H E N L A G T E  S A G E R  2 0 0 4

Massemedie Formalitets-
kendelse Henlagt Hævet I alt

Berlingske Tidende 1 - 1 2
Ekstra Bladet 5 - 2 7
Flensborg Avis 1 - - 1
Fredericia Dagblad 1 - - 1
Helsingør Dagblad 1 - - 1
Holbæk Amts Venstreblad 1 - - 1
JydskeVestkysten 1 - - 1
Jyllands-Posten 1 - - 1
Nordjyske Stiftstidende 1 - - 1
Politiken 1 - - 1
Sjællands Tidende 1 - - 1
Urban 1 - - 1
Viborg Stifts Folkeblad 1 - 1 2

Dagblade i alt 17 - 4 21

Netavisen Brønshøj-Husum.dk 1 - - 1
Danmarks Radio 4 - 2 6
Berlingske Tidendes internetavis 1 - - 1
Internetmediet Onside.dk 1 - - 1
Radio Frederiksberg Journalen 1 - - 1
TV 2 - - 1 1
TV 2/Nord 1 - - 1
TV 2/Øst 1 - - 1
TV 3 1 - - 1

Elektroniske medier i alt 11 - 3 14

Lastbil Magasinets internetside 1 - - 1

Ugeblade, magasiner o.l. i alt 1 - - 1

Beboerbladet Langebjergparken 2 - - 2
Landbrugsfunktionæren 1 - - 1
Møllen 1 - - 1
Hunden - - 1 1

Tidsskrifter i alt 4 - 1 5

Massemedier i alt 33 - 8 41



16

S A G S B E H A N D L I N G S T I D

Statistikken over nævnets sagsbehandlingstid omfatter kun sager, hvor der er truffet
realitetsafgørelse i nævnet. Genoptagelsesbegæringer, afvisninger og hævede og
henlagte sager indgår således ikke i statistikken.

For så vidt angår Pressenævnets sagsbehandlingstid i 2001 bemærkes det, at stignin-
gen i forhold til tidligere år hænger sammen med sygdom i sekretariatet i slutningen
af 2000 og starten af 2001. Som det ses, er sagsbehandlingstiden i 2002 væsentlig
nedbragt i forhold til året før.

Det bemærkes, at sagsbehandlingstiden for 2003 relaterer sig til de sager, som
nævnet har truffet afgørelse i i 2003, og ikke – som de tidligere år – til de klager,
der er indgivet til nævnet det pågældende år.

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004

30 dage eller mindre 11 8 23 18 17 3 2 7 5 3
31 -  40 dage 18 13 26 24 21 6 1 7 7 5
41 -  50 dage 17 18 30 30 30 10 5 15 4 9
51 -  60 dage 22 17 22 7 17 8 4 22 11 9
61 -  70 dage 7 9 18 11 11 15 7 11 14 4
71 -  80 dage 9 19 5 3 7 12 6 12 7 11
81 -  90 dage 7 4 3 - 6 8 4 6 2 8
91 - 100 dage 7 3 4 - 5 4 8 5 1 4
Mere end 100 dage 11 1 1 - 1 26 48 12 17 60

I alt 109 92 132 93 115 92 85 97 68 113

Gennemsnit i dage - 57 49 43 51 85 118 67 73 104



17

S TAT I S T I K  O V E R  K L A G E R N E S  B A G G R U N D

Pressenævnet har i 2004 afsagt kendelse i 113 klagesager, mens 33 sager er afvist af for-
manden på grund af formalia. 3 af de sager, hvori der blev afsagt realitetskendelse, ved-
rørte anmodninger om genoptagelse af tidligere afgjorte sager. Der er således truffet rea-
litetsafgørelse i 110 sager, når der bortses fra genoptagelsesbegæringerne.

Nedenfor anføres i skematisk form en oversigt over sagerne fordelt efter, om klageren
er privatperson eller organisation, firma m.v., og efter, om klageren er repræsenteret af
advokat.

(1) Heraf 1 genoptagelsesbegæring
(2) Heraf 1 genoptagelsesbegæring
(3) Heraf 2 genoptagelsesbegæringer
(4) Heraf 1 genoptagelsesbegæring

De sager, hvor klager fra private er afsluttet ved en formalitetsafgørelse fra formanden,
fordeler sig som følger:

Klagefrist overskredet 9
Ej retlig interesse 10
Ej kompetence 2
Åbenbart grundløs 4
Intet nyt 1

De sager, der blev afvist på grund af manglende retlig interesse, var alle sager, hvor
omtalen i mediet ikke vedrørte klageren, eller hvor klager ikke var omtalt på en sådan
måde, at pågældende fandtes at have retlig interesse.

R e a l i t e t s a f g ø r e l s e

Hævet/ Formalitets-  Taget Delvis Ikke         I alt
henlagt afgørelse       til taget til taget til

følge følge følge

Privat 2 26(1) 2 15(2) 42(3) 86

Privat v. advokat 2 - 3 3 12 20

Organisation, firma m.v. 2 4(2) 1 3 21(4) 31

Organisation, 
firma m.v. v. advokat 2 3 1 3 7 15

I alt 8 33 7 24 82 154



Sagerne, hvor Pressenævnet ikke havde kompetence til at afgøre sagen, drejede sig
om en sag, hvor internetmediet ikke var anmeldt til Pressenævnet, og en sag, der ved-
rørte et udenlandsk medie.

18



19

D .  N Æ V N E T S  P R A K S I S

1. Principielle spørgsmål

1.1. Oversættelse af offentliggørelser på fremmedsprog
Pressenævnet stiller som udgangspunkt ikke krav om oversættelse af offentliggørelser på
norsk, svensk, engelsk eller tysk. Hvis der er tale om andre sprog, skal der foreligge en
oversættelse til dansk. Er der enighed mellem klageren og mediet om en oversættelse,
lægges den til grund. I tilfælde af uenighed søges det præciseret, hvilke punkter i over-
sættelsen uenigheden angår. 

Vedrører uenigheden centrale punkter i oversættelsen, har det hidtil været nævnets
praksis, at klageren måtte fremskaffe en autoriseret oversættelse af punkterne. Hvis kla-
ger ikke havde midler til at fremskaffe en autoriseret oversættelse, betød det, at nævnet
ikke kunne tage stilling til de punkter, hvor der var uenighed om oversættelsen. Det
indebar, at en klager, der ikke havde midler til at bekoste oversættelsen, ikke kunne få
sin klage behandlet, hvilket var i strid med hensigten om at skabe en nem og billig kla-
geordning.

Pressenævnet har derfor besluttet en forsøgsordning, hvorefter nævnet vil bekoste
oversættelse i det omfang, der er uenighed. Der er fastsat en økonomisk ramme for de
udgifter til oversættelser, som nævnet vil afholde, men da det er sjældent, at nævnet
modtager klager over offentliggørelser på fremmedsprog, forventes rammen at være til-
strækkelig til at dække de tilfælde, der opstår.

Spørgsmålet om oversættelse blev berørt i sag 2004-6-80. Et trossamfund klagede
over en udsendelse i en lokalradio. I udsendelsen, der var på urdu, blev der bragt et
interview med en person, der udtalte sig kritisk om trossamfundet og dets medlemmer.
Lokalradioen oplyste over for nævnet, at man ikke havde ressourcer til at udarbejde en
oversættelse af udsendelsen. Trossamfundet fremkom herefter med en oversættelse, som
lokalradioen med undtagelse af to mindre væsentlige punkter erklærede sig enig i, og
nævnet lagde herefter oversættelsen til grund ved behandlingen af klagen. 

Sagen er omtalt nedenfor under punkt 2.1.  

1.2. Elektroniske debatfora
Inden for de seneste år er der sket udbredelse af elektroniske debatfora, hvor udefra-
kommende kan skrive uredigerede debatindlæg. Det kan enten være ”rene” debatfora
eller debatfora, der er knyttet til en hjemmeside med redigeret nyhedsformidling. Det
sker undertiden, at brugere på debatsiden fremkommer med udtalelser, der er injurieren-
de eller på anden måde krænkende. I visse tilfælde har medierne helt eller delvist fjernet
sådanne indlæg fra debatsiderne, men undertiden har indlæggene givet anledning til kla-
ge til Pressenævnet.

Det er Pressenævnets opfattelse, at debatsider, hvor udefrakommende kan skrive ure-
digerede debatindlæg, ikke er omfattet af medieansvarsloven, idet der ikke er tale om
redigeret envejskommunikation. Pressenævnet vil derfor i sådanne tilfælde afvise en kla-
ge over indlæg på debatsiden. I tilfælde, hvor et debatforum er knyttet til en hjemmeside
med redigeret nyhedsformidling, gælder dette kun indlæg på selve debatsiden,  idet den
redaktionelle del af hjemmesiden er omfattet af medieansvarsloven. At en redaktionel
medarbejder på egen hånd skriver indlæg til debatsiden, kan efter nævnets opfattelse
ikke føre til en anden vurdering af debatsiden.



Foretagender, der periodisk udbreder nyhedsformidling, som kan sidestilles med de
periodiske skrifter og tv-medier, der er omfattet af medieansvarsloven, kan frivilligt
anmelde sig til Pressenævnet og er da omfattet af loven, jf. medieansvarslovens § 8, stk.
1, og § 1, nr. 3. Denne mulighed anvendes også af internetmedier, der driver debatfora.
Ved modtagelsen af anmeldelsen undersøger nævnet ikke, om foretagendet alene driver
et debatforum, der efter virksomhedens karakter ikke er omfattet af loven, og nævnet
registrerer således anmeldelserne uden at foretage prøvelse af, om betingelserne for
anmeldelse er opfyldt, hvilket anmelderen får besked om, når nævnet bekræfter anmel-
delsen. Nævnet vil fortsat følge denne praksis.

1.3. Mediernes anvendelse af ”appetitvækkere” i læserbrevsdebatten
Det forekommer, at et trykt medie bringer et læserbrev i komprimeret form med en hen-
visning til mediets hjemmeside, hvor læserbrevet kan læses i sin helhed. Det komprime-
rede læserbrev kan karakteriseres som en ”appetitvækker” eller en ”teaser”. Fremgangs-
måden kan rejse spørgsmål om forvanskning af læserbrevet. Der er tale om en frem-
gangsmåde, som flere medier har benyttet, f.eks. fagbladet ”Journalisten”, der udgives af
Dansk Journalistforbund. Det er nævnets opfattelse, at medierne i stigende omfang
benytter ”teasers”. De medier, der benytter ”teasers”, bør være opmærksom på, at hen-
visningen til hjemmesiden på tydelig vis skal angive, at læserbrevet kan læses i sin hel-
hed på hjemmesiden. Der henvises til omtalen af sag 2004-6-112 under punkt 2.1., hvor
et læserbrev var bragt som en ”teaser”.   

1.4. Tv-mediers brug af tidligere optagelser i ny udsendelse 
I 2003 bragte TV 2 en udsendelse, hvori en kvinde berettede om drabene på sin kæreste
og dennes moder i 1985, da hun var 14 år. Drabene blev begået af hendes far og lille-
bror og blev betegnet som såkaldte æresdrab. I 2004 bragte TV 2 en ny udsendelse, hvor
en lang række af klippene med kvinden fra den oprindelige udsendelse blev bragt på
ny, og herudover blev der bragt klip med kvindens bror, der nu udtalte sig om sagen.
Kvinden klagede til Pressenævnet, idet den senere udsendelse var bragt uden hendes
samtykke. Hun henviste til, at hun havde indgået en aftale med produktionsselskabet
bag udsendelsen om, at hun skulle forhåndsgodkende alle klip, der skulle bringes. Næv-
net havde ikke mulighed for at tage stilling til, om der var indgået en aftale om, at
offentliggørelse af udsendelsens optagelser – også i forbindelse med en eventuel genud-
sendelse – skulle godkendes af hende. Nævnet fandt, at TV 2 ikke havde tilsidesat god
presseskik ved på ny at bringe optagelserne af kvinden og hendes bror. Der henvises til
sag 2004-6-39, der er omtalt under punkt 2.1.

Hvis et medie ønsker at benytte en persons udtalelser på ny i en anden produktion,
og forholdet ikke er omfattet af den almindelige ret til at bringe citater fra en udsendel-
se, må det ofte kræves, at den pågældende giver sit samtykke til den senere brug. I de
tilfælde, hvor der ikke foreligger noget samtykke, må man se på, i hvilken sammenhæng
og under hvilke omstændigheder, udtalelserne på ny er bragt. Er udtalelserne f.eks.
bragt i en udsendelse med en helt anden vinkling end den oprindelige udsendelse, kan
det ikke udelukkes, at nævnet vil udtale kritik, hvis mediet ikke har indhentet samtykke.
Interviewpersonens livssituation kan være helt forandret på tidspunktet for den senere
udsendelse, og det vil derfor være i overensstemmelse med god presseskik at indhente
samtykke.

Det forekommer, at mediet i forbindelse med den første udsendelse indgår aftale med
interviewpersonen om forhåndssamtykke til senere brug. Det bør i en sådan aftale
præciseres, under hvilke omstændigheder udtalelserne på ny kan bringes. Det kan være

20



21

svært for interviewpersonen at overskue, hvilke konsekvenser aftalen kan få senere, og
der bør derfor udvises varsomhed ved indgåelse af sådanne aftaler.
Sagen er omtalt nedenfor under punkt 2.1. Der henvises endvidere til årsberetningen
2001 om samtykke til medvirken i dokumentarprogrammer. 

1.5. Interviews med mindreårige
Pressenævnet har i tidens løb behandlet en række klager over mediernes offentliggørel-
se af interviews med mindreårige. Klagerne er kommet fra børnenes forældre, der over
for nævnet har anført, at medierne har handlet i strid med god presseskik ved at undla-
de at indhente deres samtykke til offentliggørelse af interviewene. 

Det er Pressenævnets holdning, at der generelt bør udvises varsomhed ved anvendel-
se af interviews med børn og unge mennesker. Der er et særlig hensyn at tage til den
mindreårige, der udtaler sig om forhold, som vedkommende ikke kan overskue konse-
kvenserne af. Der er imidlertid også et hensyn at tage til den mindreåriges ytringsfrihed.
Dette gælder særligt, hvor det er åbenlyst, at den mindreårige har en interessekonflikt
med indehaveren af forældremyndigheden. Der er således to overordnede hensyn, næv-
net må tage i betragtning ved behandlingen af en sag. Nævnet vil ved vurderingen af
den konkrete sag særligt se på den mindreåriges alder og på karakteren af de udtalelser,
som den mindreårige er fremkommet med. Jo yngre den mindreårige er, og jo mere pri-
vate oplysningerne er, desto sværere vil det være for nævnet at frikende mediet.    

Pressenævnet har i 2004 behandlet nogle sager om interviews med mindreårige.
I sag 2004-6-54 fortalte en 17-årig pige i et interview i et dagblad om, hvorledes hun

havde prostitueret sig, solgt stoffer og stjålet biler. På tidspunktet for interviewet var hun
efter det oplyste stoffri. I artiklen fremgik det, at hun ikke var særlig gode venner med
sin far, og at kommunen og faderen ville sende hende tilbage til den efterskole, som
hun netop var stukket af fra. Nævnet fandt, at bladet burde have indhentet faderens
samtykke til offentliggørelsen af artiklen, der indeholdt oplysninger af meget privat
karakter, og nævnet udtalte sin kritik. Et mindretal på to medlemmer ville frikende medi-
et, bl.a. med henvisning til, at den 17-årige selv havde henvendt sig til pressen for at få
sat fokus på det forhold, at kommunen og faderen ville sende hende tilbage til eftersko-
len mod hendes vilje. Samme resultat nåede nævnet frem til i sag 2004-6-55, der drejede
sig om et ugeblads offentliggørelse af de samme oplysninger.

I sag 2004-6-73 fremkom en 15-årig dreng i en række tv-interviews med sine syns-
punkter til en kommunes mulige beslutning om at flytte ham fra sin plejefamilie til en
institution i Jylland. Nævnet fandt ikke grundlag for at udtale kritik af mediet, idet næv-
net bl.a. henviste til, at der ikke under interviewene var fremkommet følsomme oplys-
ninger om den 15-åriges personlige forhold. 

Sagerne er omtalt nedenfor under punkt 2.1. Spørgsmålet om interviews med min-
dreårige er tidligere behandlet i årsberetningen 2000.

1.6. Offentliggørelse i tv/radio af samtale optaget på bånd
Pressenævnets praksis i forhold til mediernes anvendelse af skjult kamera og mikrofon
er nærmere beskrevet i årsberetningerne 1997-2000. Om skjult mikrofon henvises særligt
til bemærkningerne i årsberetningen 1997. Det fremgår heraf, at offentliggørelse af opta-
gelser foretaget med skjult kamera eller skjult mikrofon som hovedregel vil være i strid
med god presseskik. Det gælder dog ikke, hvis offentliggørelsen tjener en samfunds-
mæssig interesse, der klart overstiger hensynet til den eller de personer, der er optaget
med skjult kamera/skjult mikrofon, og den fornødne journalistiske dokumentation ikke
eller kun meget vanskeligt kunne skaffes på anden måde.



Nævnet behandlede i sag 2004-6-39 spørgsmålet om offentliggørelse af et telefonin-
terview i en radioudsendelse. Indslaget i radioen, der er en lokalradio for bøsser og les-
biske, omhandlede Vejdirektoratets øgede overvågning af rastepladser i 2003 – en over-
vågning, der havde til formål at forhindre homoseksuelle mænd i at dyrke sex på raste-
pladserne. Vinklen på indslaget i radioen var, at det ikke var korrekt, at den øgede over-
vågning – som oplyst af Vejdirektoratet – var foranlediget af et stigende antal klager fra
brugerne af rastepladserne. I udsendelsen blev der bragt et telefoninterview med en
fuldmægtig fra Vejdirektoratet om spørgsmålet. Samtalen var optaget på bånd uden med-
arbejderens vidende. Nævnet fastslog, at der var en samfundsmæssig interesse i en omta-
le af baggrunden for Vejdirektoratets øgede overvågning af rastepladserne. Nævnet
fandt, at der ikke i udsendelsen var fremkommet oplysninger af en sådan betydning for
sagen, at hensynet til beskyttelse af medarbejderen måtte vige for den samfundsmæssige
interesse, der var knyttet til omtalen af emnet. Et medlem ville frifinde mediet med hen-
visning til, at fuldmægtigen – når intervieweren havde præsenteret sig som journalist –
måtte være klar over, at hans udtalelser kunne blive bragt i radioen.  

Sagen rejser spørgsmålet, om nævnets vurdering var blevet en anden, hvis det var en
overordnet medarbejder, der var blevet interviewet. Der må utvivlsomt være videre ram-
mer for medierne i forhold til optagelse og afspilning af telefonsamtaler med personer,
der har en overordnet funktion og er vant til kontakt med pressen. Det er derfor muligt,
at nævnet ville have frikendt mediet, hvis det f.eks. var Vejdirektoratets direktør eller
informationschef, der var blevet interviewet. 

I sagen 75/2003 kom nævnet frem til det modsatte resultat. I en tv-udsendelse blev
der bragt et telefon- interview med et tidligere medlem af rockergruppen Bandidos, der
efter det oplyste sandsynligvis agerede som stråmand i selskaber for forretningsfolk, der
brugte selskaberne til økonomisk kriminalitet. Nævnet fandt, at der var en samfunds-
mæssig interesse i en omtale af det danske rockermiljøs forbindelser til erhvervslivet, og
at hensynet til klager måtte vige for den samfundsmæssige interesse, der var knyttet
omtalen af emnet. Der var derfor ikke grundlag for kritik af mediet.

Sag 2004-6-39 er omtalt nedenfor under punkt 2.1, mens sag 75/2003 er omtalt i års-
beretningen 2003.

1.7. Mediernes efterfølgende berigtigelse/beklagelse
Et medie skal berigtige urigtige meddelelser på eget initiativ, hvis og så snart det får
kendskab til fejl af betydning. Mediets berigtigelse vil ofte være ledsaget af en beklagel-
se, og mediet forsøger på den måde at gøre skaden god igen. Det kan også ske, at
mediet over for den omtalte part beklager offentliggørelsen af tekst eller billeder og
eventuelt som et plaster på såret tilbyder et mindre beløb for de gener, som offentlig-
gørelsen har medført. En berigtigelse og/eller beklagelse vil næppe have betydning for
nævnets vurdering af, om mediet har handlet i strid med god presseskik. Derimod viser
nævnets praksis, at nævnet ofte vil undlade at pålægge mediet at offentliggøre et resumé
af kendelsen, når mediet ved en berigtigelse og/eller beklagelse har søgt at gøre skaden
god igen. Dog kan forholdet være så groft, at efterfølgende bodsgang ikke kan redde
mediet fra at skulle offentliggøre et resumé af kendelsen.   

To sager fra 2004 illustrerer ovenstående. I sag 2004-6-42 blev drabet på en flyveleder
omtalt i en række tv-indslag. Drabet blev begået af en mand, der mistede sin hustru og
to børn i en flyulykke, der skete, mens flyvelederen havde vagt. Det blev oplyst, at fly-
velederen var skyld i flyulykken, der kostede 71 mennesker livet, på trods af at der ikke
forelå nogen haverirapport, der tog stilling til skyldsspørgsmålet. Det blev endvidere

22



23

oplyst, at flyvelederen efterfølgende var blevet sigtet for 71 tilfælde af uagtsomt mand-
drab, men det blev ikke nævnt, at flyvelederen havde erklæret sig ikke-skyldig i sigtel-
sen. Ca. 2 uger efter det sidste indslag bragte mediet en berigtigelse og beklagelse af
oplysningerne om flyvelederens skyld, ligesom man gjorde opmærksom på, at flyvelede-
ren havde erklæret sig ikke-skyldig i sigtelsen for uagtsomt manddrab. Nævnet udtalte
kritik af mediet, men fandt ikke grundlag for at pålægge mediet at offentliggøre et resu-
mé af kendelsen, idet mediet havde bragt en berigtigelse.

Sag 2004-6-84 drejede sig om offentliggørelsen af en overlæges billede på forsiden af
et dagblad, på trods af at det mellem journalisten og overlægen var aftalt, at billedet kun
måtte bringes inde i bladet. Bladet erkendte over for nævnet, at man havde begået en
fejl og oplyste, at man over for overlægen havde beklaget offentliggørelsen af billedet på
forsiden. Nævnet udtalte sin kritik af bladet, men undlod at pålægge mediet at offentlig-
gøre et resumé af kendelsen under henvisning til, at offentliggørelsen beroede på en
fejl, og at bladet havde beklaget fejlen over for overlægen. 

Sag 8/2003 et eksempel på en sag, hvor det ikke hjalp mediet, at man hurtigt efter
offentliggørelsen forsøgte at gøre skaden god igen ved at bringe et genmæle fra klager.
Den 14. og 15. december 2002 omtalte et dagblad, at klageren, der var kendt fra et reali-
tyshow i tv, var blevet anholdt og sigtet for hærværk under EU-topmødet i København i
2002. Bladet havde imidlertid forvekslet klageren med en ikke offentligt kendt person
med samme fornavn.  Den 16. december 2002 bragte bladet klagers genmæle sammen
med mediets berigtigelse og beklagelse. Nævnet fandt, at bladet inden offentliggørelsen
burde have søgt oplysningerne om klagers identitet efterprøvet, og udtalte sin kritik.
Uanset at bladet den 16. december havde bragt et genmæle, fandt nævnet henset til
oplysningernes karakter, at bladet skulle offentliggøre et resumé af kendelsen.

Sagerne 2004-6-42 og 84 er omtalt nedenfor under punkt 2.1. Sag 8/2003 er omtalt i
årsberetningen 2003.

1.8. Register for emner omtalt i årsberetningerne 1993-2004

Emne År Side

Agent provocateur 1998 s. 8
Anmeldelser 2001 s. 15
Annoncer og læserbreve, kontrol 1997 s. 9
Ansvarshavende redaktør for radio/tv, anmeldelse af 1995 s. 9
Artikelserier og nævnets bedømmelsesgrundlag 2000 s. 11
Berigtigelse over for genmæle 1998 s. 10
Bestræbelser i forbindelse med forelæggelse (høring) 1995 s. 5

1997 s. 9
Betydningen af klagers egne kraftfulde synspunkter eller 
særlig sprogbrug 2001 s. 17
Billedbrug/identifikation 1996 s. 6
Billedmateriale, offentliggørelse 1994 s. 5

2000 s. 11
Båndede samtaler (skjult kamera/mikrofon) 1997 s. 10

1998 s. 8
1999 s. 12
2000 s. 9



Debatindlæg, redigering af 1993 s. 7
Dokumentarprogrammer 2001 s. 12
E-mail-sagen 1999 s. 8
E-mails som ”skriftlig” klage 2000 s. 8

2002 s. 4
Efterprøvelse af oplysninger ved forelæggelse for 
den omtalte part 2002 s. 10
Egen drift-sager 1997 s. 5
Egen drift-sag, ingen 1999 s. 7

2000 s. 12
2001 s. 17

Elektroniske debatfora 2004 s. 19
Erhvervsjournalistik 1995 s. 7
Forberedelse af radio- og tv-interviews 1996 s. 5
Forelæggelse, mediernes pligt 1995 s. 5

1997 s. 9
Forening, klage fra en ophørt 2002 s. 5
Forhåndstilkendegivelser fra kendte personer til 
medierne om ikke at omtale private forhold 2001 s. 15
Forretningsorden, nævnets 1993 s. 7

1994 s. 7
1995 s. 9

Freds- og ærekrænkelser over for ytrings- og 
informationsfrihed 1994 s. 6
Generelt vedr. sager om god presseetik 1994 s. 6
Genmæle 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Genmæle over for berigtigelse 1998 s. 10
Genmæle, krav på 1999 s. 11

2000 s. 12
Genmæle, offentliggørelse af 1993 s. 7

1995 s. 5
1997 s. 6
1998 s. 6

God presseskik i straffesager
Grænserne i læserbrevsdebatten 1999 s. 7

2000 s. 12
Grænserne mellem forskellige typer af medier 1998 s. 9
Hvem kan indklages for nævnet 1997 s. 13
Høring (mediernes forelæggelsesforpligtelse) 1995 s. 5

1997 s. 9
Informationsdatabaser 1993 s. 7

1994 s. 8
Ingen sager af egen drift 1999 s. 7

2000 s. 12
2001 s. 17

Internet 1997 s. 14

24



25

Internetmedier 1998 s. 13
Interviews med mindreårige 2004 s. 22
Journalistisk arbejdsmetode 1993 s. 6
Kendelser, offentliggørelse af 1993 s. 7

1995 s. 5
1997 s. 6
1998 s. 6
1999 s. 10

Kendelsesresumeer 1996 s. 5
Kildekreditering 2001 s. 11
Klage fra en ophørt forening 2002 s. 5
Klage over et medie under konkurs 2002 s. 7
Klagere 1997 s. 12
Klagerne 1998 s. 14
Klagernes baggrund, statistik 1996 s. 8
Klagevejledning, manglende 1999 s. 9
Klagevejledning, mediets pligt til at give 1996 s. 7
Kompetence 1995 s. 7
Konkurs, klage over et medie under 2002 s. 7
Kontrol af annoncer og læserbreve 1997 s. 9
Korrekt berigtigelse 2001 s. 13
Krav på genmæle 1999 s. 11

2000 s. 12
Læserbreve m.v.                                1996 s. 6
Læserbreve og annoncer, kontrol 1997 s. 9

2000 s. 12
Manglende klagevejledning 1999 s. 9
Medieansvarsloven eller retsplejeloven 1993 s. 6
Medieansvarsloven eller straffeloven 1993 s. 5
Mediernes anvendelse af ”appetitvækkere” i 
læserbrevsdebatten 2004 s. 20
Mediernes angivelse af tredjepart som kilde 2002 s. 9
Mediernes anvendelse af citater 2002 s. 11
Mediernes behandling af for sent indkomne sager 2003 s. 20
Mediernes behandling af læserbreve 2003 s. 21
Mediernes efterfølgende berigtigelse/beklagelse 2004 s. 22
Mediernes efterprøvelse af oplysninger om personers 
identitet 2003 s. 22
Mediernes klagevejledning og klagefrist 2003 s. 20
Mediernes omtale af sager, der er rejst af den ene af to 
parter i en tvist 2003 s. 23
Mediernes offentliggørelse af oplysninger af privat karakter 2003 s. 22
Mediernes omtale af tidligere straffedomme 2003 s. 21
Mediernes redigering 2000 s. 10
Mediernes uforsigtige behandling af billedmateriale 2000 s. 11
Mediets efterfølgende beklagelse og opfølgning 2000 s. 10
Modstridende forklaringer 2003 s. 21
Navneforbud, betydning af 1997 s. 12
Non-information 1995 s. 5



Ny formand 1995 s. 10
Offentliggørelse af billedmateriale 1994 s. 5
Offentliggørelse af genmæler og nævnets kendelser 1993 s. 7

1995 s. 5
1997 s. 6
1998 s. 6
1999 s. 10
2000 s. 8
2002 s. 5

Offentliggørelse i tv/radio af samtale optaget på bånd 2004 s. 21
Omtale af befolkningsgruppe som ”sigøjnere” 1993 s. 6
Omtale af mindreårige uden forældresamtykke 2000 s. 4
Omtale af virkelige begivenheder, personer, foreninger 
el.lign. i en fiktiv sammenhæng 2001 s. 16
Oplysninger af privat karakter om deltager i realityshow 2002 s. 8
Oplysninger om kendte personers privatliv 2002 s. 8
Optagelse af egen drift 1995 s. 9
Oversættelse af offentliggørelser på fremmedsprog 2004 s. 19
Partstatus 1994 s. 6
Pressenævnet – 10 år 2001 s. 5
Pressenævnets hjemmeside 1998 s. 14

1999 s. 13
Privatlivets fred 1999 s. 5
Radio- og tv-interviews, forberedelse af 1996 s. 5
Radio- og tv-virksomhed 1996 s. 7

1997 s. 14
Radio/tv, anmeldelse af ansvarshavende redaktør 1995 s. 9
Redigering af debatindlæg 1993 s. 7
Redigeringsfrihed 1999 s. 8
Retlig interesse 1998 s. 8

1999 s. 5
Retsplejeloven eller medieansvarsloven 1993 s. 6
Retssag anlagt mod Pressenævnet 1999 s. 14

2000 s. 13
2001 s. 17

Retssag mod Pressenævnet afvist 2002 s. 4
Sagsbehandlingstid                   1995 s. 7
Sanktionsmuligheder, hvis mediet fremturer 1998 s. 13 
Satire 2001 s. 14
Scandinavian Star-sagen 2000 s. 5
Sigøjnere, omtale af 1993 s. 6
Skjult kamera/mikrofon 1997 s. 10

1998 s. 8
1999 s. 12
2000 s. 9

”Somalier-sagen” 2002 s. 7
Statistik over klagernes baggrund                 1996 s. 8
Straffeloven eller medieansvarsloven 1993 s. 5

26



27

Straffesager på grund af manglende offentliggørelse af 
genmæle eller af nævnets kendelser 1995 s. 6

1996 s. 6
1997 s. 13
1998 s. 14
1999 s. 9
2000 s. 12

Straffesager, god presseskik i 1999 s. 7
Tidspunkt for offentliggørelse af en nævnskendelse 2002 s. 5
TV 3 1996 s. 7
Tv-mediers brug af tidligere optagelser i ny udsendelse 2004 s. 20

2. Resumé af væsentlige konkrete sager

2.1. Sager om presseetik
Efter medieansvarslovens § 34, stk. 1, skal massemediernes indhold og handlemåde være
i overensstemmelse med god presseskik. Inden for denne retlige standard er det over-
ladt til Pressenævnets skøn, om der i et konkret tilfælde er sket en overtrædelse af god
presseskik. Skønnet er dog ikke ganske ubundet, idet udgangspunktet for det nærmere
indhold af begrebet god presseskik er de vejledende regler for god presseskik, jf. neden-
for under kapitel E.

Til belysning af nævnets hidtidige praksis i henhold til medieansvarslovens § 34, stk.
1, gengives nedenfor resumeer af en række konkrete sager. Disse samt yderligere et
antal klagesager kan endvidere ses på Retsinfor- mations afgørelsesdatabase på
www.retsinfo.dk. Det samme gælder de sager, der er gengivet i afsnittet om genmæle.
Man kommer ind i afgørelsesdatabasen ved at klikke på ikonerne ”Retsinformation” og
”Database”. Herefter klikkes under ”Søgeområde” på ”Afgørelser” og ikonet ”Søgning”.
Herefter står man i feltet ”Feltsøgning i Afgørelser”, hvor man under administrerende
myndighed skriver ”Pressenævnet” og under titel angiver sagsnummer. Herefter klikkes
på ikonet ”Søg”, hvorefter man klikker på teksten ”Vis Dokumentliste”.

Kendelse af 29. april 2004 (sag 2004-6-42)
Danmarks Radio omtalte i en række indslag drabet på en flyveleder. Han var blevet
dræbt af mand, der havde mistet sin hustru og to børn i en flyulykke, der skete, mens
flyvelederen havde vagt. Det blev oplyst, at flyvelederen var ”medskyldig i”, ”ansvarlig
for” og ”skyld” i en flyulykke, der kostede 71 mennesker livet, på trods af at der ikke
forelå nogen haverirapport, der tog stilling til skyldsspørgsmålet. Det blev endvidere
oplyst, at flyvelederen efterfølgende var blevet sigtet for 71 tilfælde af uagtsomt mand-
drab, men det blev ikke nævnt, at flyvelederen havde erklæret sig ikke-skyldig i sigtel-
sen for uagtsomt manddrab.

Svogeren til den afdøde anførte, at Danmarks Radio ved udsagnene tog stilling til
skyldsspørgsmålet på et tidspunkt, hvor ansvaret for ulykken endnu ikke var placeret,
idet haverirapporten ikke forelå. Danmarks Radio burde have oplyst, at flyvelederen
havde nægtet sig skyldig i sigtelsen for uagtsomt manddrab. Endelig havde Danmarks
Radio ved omtalen af flyvelederen undladt at vise hensyn til de pårørende, der var i
chok og dyb sorg.



Danmarks Radio oplyste, at man over for svogeren havde beklaget indslagene, idet
man ikke havde dækning for at udtale sig om skyldsspørgsmålet, da haverirapporten
endnu ikke var offentliggjort. Man burde endvidere have oplyst, hvorledes flyvelederen
stillede sig til sigtelsen for uagtsomt manddrab. Danmarks Radio bragte ca. 14 dage efter
det sidste indslag en berigtigelse af forholdene.

Nævnet fandt, at der var en almen interesse knyttet til omtalen af drabet på flyvelede-
ren, og der var derfor ikke grundlag for kritik af, at Danmarks Radio omtalte sagen.
Nævnet bemærkede, at udsagnene om flyvelederens skyld i flyulykken var bragt på et
tidspunkt, hvor haverirapporten ikke forelå, og hvor det i øvrigt ikke var fastslået, om
flyvelederen var skyld i ulykken. Der var derfor ikke belæg for udsagnene, og nævnet
udtalte sin kritik af Danmarks Radio. Danmarks Radio burde endvidere i indslagene
have oplyst, at flyvelederen havde erklæret sig ikke-skyldig i sigtelsen for uagtsomt
manddrab, og nævnet udtalte også kritik på dette punkt. Nævnet undlod at pålægge
Danmarks Radio at offentliggøre et resumé af kendelsen, idet man havde bragt en berig-
tigelse af forholdene.

Kendelse af 18. august 2004 (sag 2004-6-35)
Radio Rosa bragte en omtale af Vejdirektoratets øgede overvågning af rastepladser i 2003
– en overvågning, der havde til formål at forhindre homoseksuelle mænd i at dyrke sex
på rastepladserne. Vinklen på indslaget var, at det ikke var korrekt, at den øgede over-
vågning – som oplyst af Vejdirektoratet – var foranlediget af et stigende antal klager fra
brugerne af rastepladserne. I udsendelsen blev der bragt et telefoninterview med en
fuldmægtig fra Vejdirektoratet om spørgsmålet. Medarbejderen præsenterede sig som
journalist over for fuldmægtigen, men samtalen var optaget på bånd uden fuldmægti-
gens vidende. 

Vejdirektoratet klagede over, at telefonsamtalen med fuldmægtigen var blevet afspillet
i udsendelsen. Fuldmægtigen blev ikke på forhånd gjort bekendt med, at samtalen blev
optaget med henblik på udsendelse. Samtalen dokumenterede ikke kritisable forhold af
klar samfundsmæssig interesse i Vejdirektoratet.

Radio Rosa anførte, at offentliggørelsen af samtalen var nødvendig for at dokumente-
re, at Vejdirektoratet ikke har orden i tingene. Det måtte være en selvfølge, at en
embedsmand, der kontaktes på sit arbejde, er i stand til at udtale sig på en sådan måde,
at det tåler offentliggørelse.

Nævnet fandt, at der var en samfundsmæssig interesse i en omtale af baggrunden for
Vejdirektoratets øgede overvågning af rastepladserne. Nævnet fandt, at der ikke i udsen-
delsen var fremkommet oplysninger af en sådan betydning for sagen, at hensynet til
beskyttelse af medarbejderen måtte vige for den samfundsmæssige interesse, der var
knyttet til omtalen af emnet. Nævnet udtalte sin kritik. Et medlem ville frifinde mediet,
idet medarbejderen – når han på direktoratets vegne indvilligede i at tale med journali-
sten – måtte være klar over, at han – med mindre andet var aftalt fra samtalens start –
blev interviewet om sagen, og at hans udtalelser derfor kunne blive bragt helt eller del-
vis i mediet.  

Kendelse af 18. august 2004 (2004-6-39)
TV 2 bragte i 2003 en udsendelse, hvori en kvinde berettede om drabene på sin kæreste
og dennes moder i 1985, da hun var 14 år. Drabene blev begået af hendes far og lille-
bror og blev betegnet som ”æresdrab”. I 2004 bragte TV 2 en ny udsendelse, hvor en

28



29

lang række af klippene med kvinden fra den oprindelige udsendelse blev bragt på ny,
og herudover blev der bragt klip med kvindens bror, der nu udtalte sig om sagen.

Kvinden anførte, at den senere udsendelse var bragt uden hendes samtykke. Hun
henviste til, at hun havde indgået en aftale med produktionsselskabet bag udsendelsen
om, at hun skulle forhåndsgodkende alle klip, der skulle bringes. Hendes og hendes
børns liv ville være i fare, hvis broderens udtalelser blev bragt, idet han i optagelserne
direkte pegede på de personer, der var ansvarlige for drabet på hendes kæreste.

TV 2 afviste, at der var en aftale mellem klager og udsendelsens tilrettelægger om, at
hun skulle godkende den færdigredigerede udsendelse, inden den blev sendt, og at hun
skulle give tilladelse til genudsendelse af optagelserne med hende. Optagelserne med
klagers bror havde ikke tilført udsendelsen en ny vinkel. De to udsendelser omhandlede
det samme emne, og optagelserne var for en stor dels vedkommende de samme.

Nævnet havde ikke mulighed for at tage stilling til, om der var indgået en aftale om,
at udsendelsens optagelser – også i forbindelse med en eventuel genudsendelse – skulle
godkendes af klageren. Nævnet fandt, at TV 2 ikke havde tilsidesat god presseskik ved
at bringe optagelserne med klager og hendes bror, idet nævnet bemærkede, at brode-
rens udtalelser ikke kunne anses for skadelige i forhold til klager.

Kendelse af 18. august 2004 (2004-6-58)
Politiken bragte en omtale af, at behandling med et medicinalfirmas depressionsmiddel
var forbundet med øget selvmordsrisiko. I overskriften og underrubrikken hed det
”Lundbeck vidste besked om øget selvmordsrisiko” og ”En kvart million danskere får
depressionspiller. Alligevel har medicinalvirksomheden Lundbeck i 15 år undladt at
informere om, at behandling med Cipramil er forbundet med øget selvmordsrisiko”.

Medicinalfirmaet anførte, at overskriften og underrubrikken indeholdt fakta, som der
ikke var dækning for i artiklen, idet læsere af overskriften fik det indtryk, at klager kend-
te en eksisterende selvmordsrisiko forbundet med brug af Cipramil, som man havde
undladt at informere om i 15 år. Klager fandt, at bladet havde tilsidesat god presseskik,
og man krævede desuden genmæle.

Bladet anførte, at der var dækning i artiklen for såvel overskrift og underrubrik, idet
klager havde undladt at dele en viden, man havde haft om medicinsk behandling af
depression, med danske patienter.

Nævnet fandt, at overskrift og underrubrik var egnet til at videreformidle det bud-
skab, at man i medicinalfirmaet gennem de sidste 15 år havde haft en konkret viden om,
at der var en speciel selvmordsrisiko forbundet med behandling med Cipramil, hvilket
klager havde undladt at informere om. Der var ikke belæg for at antage dette, og bladet
havde derfor handlet i strid med god presseskik. Klager havde samtidig krav på genmæ-
le. Et mindretal på to medlemmer fandt, at klager var bekendt med den opfattelse, at
behandlingen med depressionsmidler, herunder Cipramil, kunne øge risikoen for selv-
mord. Klager havde ikke oplyst herom i produktresumeet for Cipramil eller i indlægs-
sedler i produktet. Bladet havde ikke bragt forkerte oplysninger i overskrift og underru-
brik, og der var derfor ikke grundlag for at udtale kritik af bladet eller for at give gen-
mæle. 

Kendelse af 18. august 2004 (2004-6-84)
B.T. bragte en omtale af, at en overlæge foretog indgreb på muslimske kvinder for at
give dem en ny mødom. I den forbindelse blev der på forsiden bragt et billede af over-
lægen foran en patient, der lå på en briks.



Overlægen anførte, at hun som en betingelse for et interview med bladet havde bedt
om, at hun ikke kom til at figurere på forsiden. Det lovede journalisten både mundtligt
og skriftligt, men hendes billede blev alligevel bragt på forsiden.

Bladet erkendte, at man havde begået en fejl og oplyste, at man havde beklaget
offentliggørelsen af billedet på forsiden over for overlægen.

Nævnet fandt, at bladet havde handlet i strid med god presseskik ved at offentliggøre
billedet på forsiden. Nævnet udtalte sin kritik, men undlod at pålægge mediet at offent-
liggøre et resumé af kendelsen, da offentliggørelsen af billedet beroede på en fejl, og da
bladet havde beklaget fejlen over for overlægen.

Kendelse af 15. september 2004 (sag 2004-6-54) 
B.T. bragte et interview med en 17-årig pige, hvori hun fortalte, at hun havde prostitue-
ret sig, solgt stoffer og stjålet biler. På tidspunktet for interviewet var hun efter det oply-
ste stoffri. I artiklen fremgik det, at hun ikke var særlig gode venner med sin far, og at
kommunen og faderen ville sende hende tilbage til den efterskole, som hun netop var
stukket af fra.

Faderen til den 17-årige anførte, at datteren i artiklen blev fremstillet på en uværdig
og nedværdigende måde, idet der bl.a. blev refereret til hende som narkoman, prostitue-
ret m.v. Da hans datter var mindreårig, og da der i artiklen blev afdækket forhold, der
henhørte under privatlivets fred, burde bladet have indhentet hans samtykke til offentlig-
gørelsen af artiklen. Han burde endvidere have haft lejlighed til at udtale sig om oplys-
ningerne om, at datteren ikke var særlig gode venner med ham, og at han ville sende
hende tilbage til efterskolen.

Bladet anførte, at sagen omhandlede en ikke uvæsentlig konflikt mellem faderen og
datteren, idet der var strid om, hvorvidt datteren skulle opholde sig på efterskolen. Dat-
teren havde en lovsikret ytringsfrihed, og et krav om samtykke fra faderens side til datte-
rens medvirken i artiklen ville være i strid med reglerne om ytringsfrihed i grundloven
og  Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.  

Nævnet bemærkede indledningsvis, at det som regel vil være god presseskik, at et
medie, når det vælger at beskæftige sig med børn og unge, indhenter tilladelse fra foræl-
dremyndighedsindehaveren til de medvirkende. Udgangspunktet kan dog fraviges, hvor
der er tale om større børn eller unge, som har en interessekonflikt med forældremyndig-
hedsindehaveren i forhold til det emne, mediet ønsker at belyse.

Nævnet fandt, at bladet burde have indhentet faderens samtykke til offentliggørelsen
af artiklen, der indeholdt oplysninger af meget privat karakter, og nævnet udtalte sin kri-
tik. Et mindretal på to medlemmer fandt, at bladet ikke havde tilsidesat god presseskik.
De lagde vægt på, at datteren på offentliggørelsestidspunktet var 17 år, at datteren selv
havde henvendt sig til pressen for at få sat fokus på det forhold, at kommunen og fade-
ren ville sende hende tilbage til efterskolen mod hende vilje, og at datteren havde fortalt
sin historie i flere medier og ikke efterfølgende havde klaget over mediernes behandling
af hende. Nævnet fandt tillige, at bladet burde have forelagt faderen oplysningen om, at
han ville sende datteren tilbage til efterskolen, og nævnet udtalte sin kritik.

Kendelse af 15. september 2004 (sag 2004-6-73)
TV 2 ØST bragte en række tv-interviews med en 15-årig dreng, der fremkom med sine
synspunkter til en kommunes mulige beslutning om at flytte ham fra sin plejefamilie til
en institution i Jylland. 

30



31

Den 15-åriges mormor anførte, at interviewene var bragt uden samtykke fra den 15-
åriges mor, og at TV 2 ØST udstillede hans sygdom ved at inddrage en overlæge i sagen.
Sagen kom herved til at handle om personlige forhold.

TV 2 ØST anførte, at man ved beslutningen om at offentliggøre interviewene havde
lagt vægt på, at interviewpersonen var 15 år gammel, velformuleret og i stand til at argu-
mentere sammenhængende om sin tvist med kommunen. Sagen handlede ikke om den
15-åriges personlige forhold, men om, at han følte sig overhørt af kommunen. Vinklen i
historien gik på, at kommunen på grund af den 15-åriges alder burde have hørt ham i
sagen, og det ville derfor være absurd, hvis man ikke havde ladet ham komme til orde i
indslagene.

Nævnet fandt ikke grundlag for at udtale kritik af TV 2 ØST og lagde ved afgørelsen
vægt på, at interviewene med den 15-årige alene omhandlede spørgsmålet om en even-
tuel flytning af ham, at der ikke under interviewene fremkom følsomme oplysninger om
hans personlige forhold, og at der var tale om en beslutning, som han på grund af sin
alder skulle høres om. 

Kendelse af 4. november 2004 (sag 2004-6-97)
Ude og Hjemme omtalte en flyulykke, hvor piloten og tre passagerer omkom. Bladet
nævnte navnene på piloten, hans hustru og datter og oplyste om parrets privatadresse.
Endvidere bragte bladet billeder af den afdøde, et bryllupsbillede og et billede af et
afskedsbrev, som hustruen havde lagt på ulykkesstedet. 

Hustruen anførte, at bladet havde tilsidesat god presseskik ved at omtale ulykken,
ved at oplyse navnene på familien og privatadressen samt ved at bringe billederne.

Bladet anførte, at billederne var lagt på et offentlig tilgængeligt sted, og at bladet der-
for ikke havde handlet i strid med god presseskik ved offentliggørelsen.

Nævnet bemærkede, at der er knyttet en samfundsmæssig interesse til mediernes
omtale af trafik- og flyulykker og offentliggørelse af billeder i tilknytning hertil, forudsat
at omtale og billeder ikke i sig selv er krænkende. Nævnet fandt ikke grundlag for at
udtale kritik af omtalen af ulykken, herunder afdødes navn. Nævnet fandt endvidere, at
der ikke var nogen klar almen interesse, der kunne begrunde, at bladet i artiklen oplyste
navn og adresse på hustruen og datteren. Bladet havde handlet i strid med god presse-
skik ved at bringe oplysningerne. Et medlem fandt, at bladet ikke havde handlet i strid
med god presseskik ved at nævne hustruens navn, idet oplysningen i selv ikke var
krænkende og kunne medføre gener for hustruen.    

Kendelse af 4. november 2004 (sag 2004-6-112)
Nordjyske Stiftstidende bragte i den trykte udgave af bladet et læserbrev i komprimeret
form med en henvisning til mediets hjemmeside, hvor læserbrevet kunne læses i sin hel-
hed.

Klageren anførte, at læserbrevet var ændret i en sådan grad i forhold til det indsendte
manuskript, at der var sket en forvanskning, og at bladet herved havde handlet i strid
med god presseskik.

Bladet anførte, at man har ret til at afvise eller redigere i læserindlæg. Bladet bemær-
kede, at læserbrevet blev bragt i sin fulde længde på bladets hjemmeside, og at man
under rubrikken ”På nettet” i den trykte avis havde oplyst, at der var tale om koncentra-
ter af læserbreve, hvor hele læserbrevet kunne læses på hjemmesiden.

Nævnet fandt, at klagers budskab ikke fremstod som forvansket efter den redigering,
som bladet havde foretaget og bemærkede samtidig, at indlægget blev bragt i sin fulde
længde på bladets hjemmeside.



Kendelse af 25. november 2004 (sag 2004-6-80)
TV-Link, der er en lokalradio, bragte et interview med en person, der udtalte sig kritisk
om et trossamfund og dets medlemmer.

Trossamfundet anførte, at der i udsendelsen blev rettet anklager mod menigheden,
dens grundlægger, menighedens principper og dens tilhængere. Man fandt, at udtalelser-
ne var groft krænkende, og at der var tale om religiøs propaganda, hvor studieværten
lagde gæsten ordene i munden.

TV-Link anførte, at formålet med udsendelsen var at formidle information og handle-
de om interviewpersonens personlige bevæggrunde for at konvertere fra Ahmadiya til
Islam. Man havde ingen intention om at rette angreb mod eller skade nogen religion, og
spørgsmål og svar var ikke afstemt på forhånd.

Nævnet fandt, at interviewpersonens udtalelser fremstod som hans personlige vurde-
ringer. TV-Link havde ikke handlet i strid med god presseskik ved at bringe udtalelserne,
og studieværtens udsagn indebar heller ikke en tilsidesættelse af god presseskik.

Kendelse af 25. november 2004 (sag 2004-6-99)
Ekstra Bladet bragte en række artikler om bysamfundet Hampen i Nørre Snede Kommu-
ne. Artiklerne bar overskriften ”Helt ude i hampen” og underrubrikken ”Danmarks fattig-
ste: Landsbyen Hampen – håbløshedens endestation – forlader de fleste først, når de
dør”. I artiklen blev det blandt andet anført, at de unge ikke klarede sig så godt i skolen,
havde mange sociale problemer og blev mere kriminelle end andre unge i kommunen.

To personer, der boede uden for Hampen, klagede over omtalen og anførte, at artik-
lerne var stærkt nedsættende og negative. En hel landsby og dens beboere blev hængt
ud uden nogen form for dokumentation.

Bladet anførte, at klagerne ikke var berettigede til at klage på vegne af bysamfundet.
Artiklerne var udtryk for en sædeskildring af et atypisk dansk samfund. Kilderne bestod
især af offentligt ansatte på skolen og i kommunen.

Nævnet bemærkede, at artiklerne indeholdt en generel beskrivelse af bysamfundet og
dets beboere, herunder byens børn og unge. Nævnet fandt, at klagerne ikke havde retlig
interesse, uanset at deres barn havde aktiviteter og kammerater i Hampen.

2.2. Sager om genmæle
Reglerne om genmæle giver adgang til at korrigere oplysninger af faktisk karakter i en
sag, der har været omtalt i et massemedie. Den, som oplysningerne vedrører, kan frem-
sætte anmodning om genmæle, og anmodningen skal altid først fremsættes til vedkom-
mende massemedie selv. Anmodningen til mediet skal være skriftlig, og fristen er 4 uger
regnet fra offentliggørelsen i mediet, jf. medieansvarslovens § 36, stk. 3. Hvis mediet afs-
lår at bringe genmælet, eller genmælet er ufyldestgørende, kan sagen indbringes for
Pressenævnet. Dette skal ske, senest 4 uger efter at mediets svar er kommet frem, jf.
medieansvarslovens § 40, stk. 1 og stk. 2.

Mediet kan kræve, at den, der fremsætter anmodningen, selv udformer genmælet, og
genmælets indhold skal i alt væsentligt være begrænset til nødvendige faktiske oplysnin-
ger, jf. medieansvarslovens § 38.

Pressenævnet har udarbejdet en vejledning, der indeholder oplysninger om betingel-
ser for og udformning af genmæle m.v. Vejledningen kan hentes på Pressenævnets
hjemmeside og kan desuden fås i nævnets sekretariat.

Til illustration af nævnets praksis refereres nedenfor enkelte af nævnets sager fra
2004. Til yderligere belysning af Pressenævnets praksis på området henvises til nævnets
tidligere årsberetninger.

32



33

Kendelse af 21. januar 2004 (sag 2003-6-143):
Jyllands-Posten bragte en artikel om kvaliteten i sagsbehandlingen i landets a-kasser.
Artiklen bar overskriften ”Stor forskel på a-kasser” og underrubrikken ”Frie Lønmodtage-
res A-kasse ligger i top – i bund Ingeniørernes A-kasse”. I en faktaboks var Ingeniører-
nes A-kasse placeret i bunden i en grafik over ”Bund-fem”. Ingeniørernes A-kasse
krævede genmæle, idet man rettelig var placeret femtesidst med samme score som den
fjerde- og sjettesidste – og altså ikke allersidst som angivet i grafikken. Bladet bragte
dagen efter en rettelse, hvoraf det fremgik, at Ingeniørernes A-kasse ikke – som artiklen
kunne give indtryk af – klarede sig dårligst af alle a-kasser, men man klarede sig femte-
dårligst.

Da bladet allerede dagen efter, at artiklen blev offentliggjort, havde bragt en rettelse
om den grafiske placering af klager i faktaboksen, fandt nævnet ikke, at der var grund-
lag for genmæle. Nævnet fandt heller ikke grundlag for særskilt genmæle i forhold til
udsagnet i underrubrikken, idet dette indholdsmæssigt var identisk med den grafiske
placering af klager i faktaboksen, som bladet havde bragt en rettelse i forhold til.

Kendelse af 19. februar 2004 (sag 2003-6-140):
DSB og DSB S-tog A/S anmodede Berlingske Tidende om genmæle, i anledning af en
overskrift hvori det hed ”Uegnede S-togførere får lov til at køre”. Klager anførte, at over-
skriften var objektiv forkert i forhold til de faktiske forhold og til indholdet af Jernbane-
tilsynets rapport udarbejdet i anledning af en togulykke i Holte. Intet sted i rapporten
var det anført, at flere eller alle af DSB S-togs 530 lokomotivførere var uegnede til deres
arbejde. 

Nævnet fandt, at overskriften alene var Berlingske Tidendes vurdering af konklusio-
nerne i Jernbanetilsynets rapport, der blev omtalt i artiklen. Da overskriften således ikke
fremstod som oplysninger af faktisk karakter, var bladet ikke forpligtet til at bringe DSB’s
genmæle.

Kendelse af 19. februar 2004 (sag 2004-6-7):
B.T. bragte en forside og en artikeloverskrift, hvoraf det fremgik, at bokseren Brian Niel-
sen havde flere domme for vold. Forsiden og overskriften blev bragt i forbindelse med
en omtale af, at Brian Nielsen var blevet anholdt for at have blandet sig i anholdelsen af
en ven. Klager krævede genmæle, da han ikke havde tidligere domme for vold.

Nævnet lagde til grund, at klager ikke havde flere domme for vold, og fandt, at han
derfor havde krav på genmæle.

Kendelse af 29. april 2004 (sag 2003-6-144):
I en direkte transmission fra Århus Rådhus, hvor byrådet skulle vedtage budgetforslag,
udtalte TV 2/Østjyllands reporter ”… for der skal spares. Det er alle enige om”. Enhedsli-
sten krævede genmæle, idet der var bragt en forkert oplysning, da man ikke støttede
besparelserne. Partiet var kendt for som en principsag at gå imod besparelser og
nedskæringer, der rammer den almindelige befolkning. Partiets renommé havde derfor
lidt skade ved omtalen.

Nævnet fandt, at TV 2/Østjylland havde bragt en uklar oplysning. Nævnet fandt imid-
lertid, at udtalelsen, der kom fra en reporter i en direkte transmission fra Århus Rådhus,
skulle ses i sammenhæng med indslagets øvrige oplysninger, hvoraf det blandt andet
fremgik, at det var partierne på højrefløjen, der stod bag budgetforliget, og at der i øvrigt
i byrådet og blandt borgerne var modstand mod besparelserne. Nævnet fandt på den
baggrund ikke, at der var grundlag for genmæle.



Kendelse af 18. maj 2004 (sag 2004-6-48):
Danmarks Radio bragte i to radioudsendelser en omtale af en borger, der som regel lag-
de beslag på hele spørgetiden ved byrådsmøderne i Gladsaxe Kommune. Borgeren blev
ikke nævnt ved navn, men blev blandt andet omtalt som ”den lokale Spørge-Jørgen”.
Kort forinden havde Bagsværd/Søborg Bladet bragt samme historie og oplyst borgerens
navn. Borgeren krævede genmæle, idet der ikke var belæg for oplysningen om, at han
som regel lagde beslag på hele spørgetiden, så øvrige borgere ikke kunne få afviklet
deres spørgsmål.

Nævnet fandt, at det – i hvert fald på baggrund af artiklerne i Bagsværd/Søborg Bla-
det – ikke kunne udelukkes, at det var muligt at identificere klager som den i indslagene
omtalte person, ”en bestemt person” og ”Spørge-Jørgen”, og at han derfor havde den
fornødne retlige interesse i at klage. De faktiske oplysninger i udsendelserne – at klager
i flere tilfælde havde stillet spørgsmål i spørgetiden – var imidlertid ikke egnet til at
påføre ham skade af betydning og gav derfor ikke grundlag for genmæle. De vurderen-
de udsagn i udsendelserne berettigede heller ikke klager til at kræve genmæle, da gen-
mæle kun kan gives over for faktiske oplysninger, der er urigtige. Et medlem fandt, at
klagen skulle afvises på grund af klagerens manglende retlig interesse, da han ikke var
omtalt i indslagene på en sådan måde, at han kunne identificeres, selvom han inden
indslagene var blevet omtalt ved navn i Bagsværd/Søborg Bladet.

Kendelse af 18. august 2004 (sag 2004-6-43/46):
Danmarks Radio bragte i programmet ”Rabatten” et indslag om muligheden for at spare
penge på kolesterolsænkende medicin. På Danmarks Radios hjemmeside, DR Online,
blev der bragt en artikel om samme emne. I indslaget og i artiklen blev der blandt andet
bragt og refereret en udtalelse fra overlæge Steen Stender om, at et bestemt billigt
præparat var mindst ligeså godt som et dyrere præparat, som Pfizer ApS producerede.
Pfizer krævede genmæle over for denne oplysning. 

Nævnet havde ikke mulighed for at efterprøve rigtigheden af udsagnet, der var
udtryk for en faglig vurdering fra Steen Stenders side, og der var derfor ikke grundlag
for genmæle.

34



35

B I L A G

Vejledende regler for god presseskik

Grundlæggende synspunkter

Sikringen af ytringsfriheden i Danmark står i nøje forbindelse med massemediernes frie
adgang til at indsamle informationer og nyheder og til at offentliggøre dem så korrekt
som muligt. Den frie kommentar er en del af ytringsfrihedens udøvelse. Under varetagel-
se af disse opgaver bør massemedierne anerkende hensynet til den enkelte borgers krav
på respekt for den personlige integritet og privatlivets fred og til behovet for beskyttelse
mod ubeføjet krænkelse.

Under brud på god presseskik henhører også hindring af berettiget offentliggørelse af
informationer af væsentlig betydning for offentligheden, samt eftergivenhed over for
udenforståendes krav om indflydelse på massemediernes indhold, hvis eftergivenheden
kan medføre tvivl om massemediernes frie og uafhængige stilling. Brud på god presse-
skik foreligger endvidere, hvis en journalist pålægges opgaver, som er i strid med nær-
værende presseetiske regler.

En journalist bør ikke pålægges opgaver, der strider mod hans samvittighed eller over-
bevisning.

Reglerne omfatter det redaktionelle stof (tekst og billeder), som offentliggøres i den
trykte periodiske presse, radio og fjernsyn samt i de øvrige massemedier.

Reglerne omfatter tillige annoncer og reklamer i den trykte periodiske presse og i de
øvrige massemedier i det omfang, der ikke er fastsat særlige regler herom.

Reglerne omfatter omtalte og afbildede personer, herunder også afdøde personer, juri-
diske personer og lignende.

Reglernes indhold

A. Korrekte meddelelser
1. Det er massemediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Så langt det
er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er korrekte.

2. Kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed når disses udsagn kan være
farvet af personlig interesse eller skadevoldende hensigt.

3. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for
nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæg-
gelse for den pågældende.

4. Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde.

5. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer.

6. Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning i den pågæl-
dende artikel eller udsendelse. Det samme gælder de såkaldte spisesedler.



36

7. Berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted på redaktionens eget initiativ, hvis
og så snart kendskab til fejl af betydning i de bragte meddelelser indgår.

Berigtigelsen skal foretages i en sådan form, at læserne, lytterne eller seerne får klar
mulighed for at blive opmærksom på berigtigelsen.

B. Adfærd i strid med god presseskik
1. Meddelelser, som kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen
interesse kræver offentlig omtale. Det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin
personlige anseelse.

2. Selvmord eller selvmordsforsøg bør ikke omtales, medmindre klar almen interesse
kræver eller begrunder offentlig omtale, og i så fald bør omtalen være så skånsom som
mulig.

3. Ofre for forbrydelser eller ulykker skal vises det størst mulige hensyn. Det samme
gælder vidner og pårørende til de implicerede. Ved indsamling og gengivelse af billed-
materiale skal der vises hensynsfuldhed og takt.

4. Der bør opretholdes en klar skillelinje mellem annoncering og redaktionel tekst. Tekst
og billeder foranlediget af direkte eller indirekte merkantile interesser bør kun bringes,
hvis et klart journalistisk kriterium taler for offentliggørelse.

5. Andres tillid må ikke misbruges. Der bør vises særligt hensyn over for personer, som
ikke kan ventes at være klar over virkningerne af deres udtalelser. Andres følelser, uvi-
denhed eller svigtende herredømme bør ikke misbruges.

C. Retsreportage
1. De under A og B anførte almindelige presseetiske regler gælder også for retsreporta-
gen.

2. Reglerne for retsreportagen gælder også sagernes forberedelse, herunder straffesagers
behandling hos politi og anklagemyndighed.

3. Retsreportagen bør være objektiv. På ethvert stadium af sagernes forberedelse og ved
behandlingen i retten bør journalisten tilstræbe en kvalitativ ligelig gengivelse af parter-
nes - i straffesager anklagemyndighedens og forsvarets - synspunkter.

En omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens afslutning, hvad
enten denne finder sted i form af tiltalefrafald, frifindelse eller domfældelse.

4. Det bør undgås at nævne personers slægtsforhold, stilling, race, nationalitet, tros-
bekendelse eller  organisationsforhold, medmindre dette direkte har med sagen at gøre.

5. Sålænge en straffesag ikke er endeligt afgjort eller bortfaldet, må der ikke offentlig-
gøres meddelelser, der kan lægge hindringer i vejen for sagens opklaring, eller tilkende-
givelser om, at en sigtet eller tiltalt er skyldig. Ved omtale af en straffesag skal det klart
fremgå, om sigtede/tiltalte har erklæret sig skyldig eller ikke-skyldig.



37

6. Der skal i videst muligt omfang følges en klar saglig linje ved afgørelsen af, hvilke
sager der omtales, og hvilke tilfælde navne på de implicerede nævnes. En sigtets eller
tiltalts navn eller anden identificering bør udelades, når ingen almen interesse taler for at
offentliggøre navnet.

7. Der skal iagttages varsomhed med meddelelser om, at politianmeldelse er indgivet
mod en navngiven person. Meddelelse herom bør som regel ikke bringes, før anmeldel-
se har medført indgriben fra politiets eller anklagemyndighedens side.

Dette gælder dog ikke, hvis det anmeldte forhold i forvejen er kendt i videre kredse
eller har væsentlig almen interesse, eller det efter de foreliggende omstændigheder må
antages, at anmeldelsen er solidt underbygget.

8. En sigtet, tiltalt eller domfældt person bør forskånes for at få fremdraget en ham tid-
ligere overgået straffedom, hvis den er uden betydning for de forhold, han nu er sigtet,
tiltalt eller dømt for. I anden nyhedssammenhæng bør de mod en person tidligere rejste
straffesager som regel ikke omtales. 



38

T I L  N O TAT E R



39

T I L  N O TAT E R



40

T I L  N O TAT E R





P R E S S E NÆVN E T

Årsberetning 2004

U
d

gi
ve

r:
 P

re
ss

en
æ

vn
et

 a
p

ri
l 2

00
5.

 G
ra

fi
sk

 t
ilr

et
te

læ
gn

in
g:

 K
O

N
T

R
A

ST
d

es
ig

n
 3

33
3 

96
56

.  
Tr

yk
: F

ih
l J

en
se

n
 G

ra
fi

sk
 P

ro
d

u
kt

io
n

 A
/S

, K
ø

b
en

h
av

n
K

o
n

su
le

n
t:

 I
T-

 o
g 

Te
le

st
yr

el
se

n
  




