
P R E S S E NÆVN E T

Årsberetning 2007

U
dg

iv
er

:P
re

ss
en

æ
vn

et
ap

ri
l2

00
8.

G
ra

fis
k

ti
lr

et
te

læ
gn

in
g:

K
O

N
T

R
A

ST
de

si
gn

33
33

96
56

.
Tr

yk
:C

en
tr

al
tr

yk
ke

ri
et

,S
ki

ve



P R E S S E NÆVN E T

Årsberetning 2007



Udgivet af Pressenævnet, København, april 2008
Layout: KONTRAST design 3333 9656
Tryk: Centraltrykkeriet, Skive
ISBN-nr: 978-87-988018-3-2
ISSN-nr: 0908-679X



P R E S S E N Æ V N E T S Å R S B E R E T N I N G 2 0 0 7

I henhold til medieansvarslovens § 51 afgiver Pressenævnet herved årsberetning til justitsministeren.
Årsberetningen offentliggøres.

Indhold:

A: Nævnets virke, s. 4
1. Sagsantal og sagsbehandlingstid, s. 4
2. Besøg fra Syrien og Zimbabwe, s. 4
3. Internationale kontakter, s. 4
4. Emneregister, s. 5

B: Nævnets medlemmer og sekretariat, s. 6

C: Statistik, s. 8

D: Nævnets praksis, s. 19
1. Principielle spørgsmål, s. 19

1.1. Fristberegning - artikler på Internettet, s. 19
1.2. Retlig interesse - arbejdsgivere, s. 19
1.3. Advarsler, s. 20
1.4. Citathistorier - selvstændig forelæggelse, s. 20

2. Resumé af væsentlige konkrete sager, s. 20
2.1. Sager om presseetik, s. 21
2.2. Sager om genmæle, s. 30

E: Register for emner omtalt i årsberetningerne 1992-2007, s. 34

Bilag: Vejledende regler for god presseskik, s. 40

3



A . N Æ V N E T S V I R K E

1. Sagsantal og sagsbehandlingstid

I 2007 modtog Pressenævnet 164 klagesager. Det høje antal indkomne sager fra sidste år synes såle-
des at være ved at stabilisere sig. I 2006 modtog Pressenævnet 177 sager. Antallet af indkomne kla-
gesager er faldet med 7 %, hvorimod antallet af sager, der er blevet behandlet af nævnet, er steget en
smule fra 123 i 2006 til 125 i 2007.

Nævnet har vægtet at holde den gennemsnitlige sagsbehandlingstid nede. Dette er lykkedes, idet
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2007 var 76 dage mod 80 dage i 2006.

I 2007 blev der truffet afgørelse i i alt 164 sager. 34 klager blev afvist af formanden, hovedsage-
ligt fordi klageren havde klaget for sent, manglede retlig interesse, eller fordi klagen var åbenbar
grundløs. I 80 af de 125 sager, der blev realitetsbehandlet, fik klageren ikke medhold. I 45 sager fik
klageren helt eller delvist medhold, og i 24 sager blev det pålagt mediet at offentliggøre kendelsen.

I 4 sager blev der afgivet dissens. Disse er alle refereret nedenfor under kapitel D.

2. Besøg fra Syrien og Zimbabwe

En delegation fra ”Department for private radio” i Syrien besøgte Pressenævnet den 22. november
2007. Mødet var en del af et besøg i Danmark, hvor delegationen gerne ville høre om erfaringer
med danske radioer. Det var to år siden, at det statslige radiomonopol i Syrien var blevet ophævet.
Privat radio var derfor et nyt område i landet, og besøget i Danmark skulle give delegationen viden
om, hvorledes dansk radio fungerer – herunder nævnets erfaringer med radiostationer i Danmark.
På mødet orienterede Pressenævnet om sine erfaringer og nævnets virke i øvrigt.

Tre repræsentanter fra ”Media Council of Zimbabwe” besøgte Pressenævnet den 7. december
2007. Media Council of Zimbabwe er stiftet i 2007, og repræsentanterne skulle besøge de nordiske
lande for at danne sig et indtryk af, hvorledes de nordiske nævn fungerer, og hvordan pressenævne-
nes anseelse er i omverdenen. Repræsentanterne orienterede om vanskelighederne i forbindelse med
at etablere et uafhængigt nævn i Zimbabwe. På mødet orienterede Pressenævnet bl.a. om nævnets
virke.

3. Internationale kontakter

Repræsentanter for Pressenævnet deltog den 20.-21. september 2007 i et møde i Edinburgh, Skot-
land, for europæiske pressenævn, Alliance of Independent Press Councils of Europe (AIPCE).
Blandt mødedeltagerne var udover repræsentanter fra en række europæiske lande repræsentanter fra
lande uden for Europa, hvor man for nyligt har etableret pressenævn eller overvejer at oprette pres-
senævn.

På mødet orienterede de deltagende pressenævn om de seneste udviklingstendenser inden for det
presseetiske område.

Blandt de emner, der gav anledning til særlig drøftelse, var spørgsmålet om afvejningen af hensy-
net til privatlivets fred over for hensynet til pressens frie adgang til at indsamle og offentliggøre
informationer. Under drøftelserne beskæftigede man sig med en række konkrete afgørelser vedrø-
rende omtale af selvmord. Drøftelserne viste, at der er meget betydelige forskelle i nævnenes praksis,

4



og at beskyttelsen af privatlivets fred i henhold de danske presseetiske regler må anses at være mere
vidtgående end i de fleste andre lande. Det fremgik af drøftelserne, at en del europæiske nævn havde
positive erfaringer med at holde mæglingsmøder med klager og mediet. I en række tilfælde havde
mægling ført til forlig mellem parterne.

Næste møde for europæiske pressenævn forventes afholdt i 2008 i Berlin, Tyskland.

4. Emneregister

Pressenævnet har ændret i årsberetningens emneregister. Emneregistret under punkt E. henviser til
de emner, Pressenævnet har beskrevet siden etableringen i 1992. Tidligere var registrets søgeord
identisk med den overskrift, som emnet var beskrevet under i den pågældende årsberetning. Regi-
stret er nu ændret, således at søgeordene er mere brugervenlige. Det naturlige søgeord er nu indgan-
gen til opslaget. Eksempelvis ”Citat” i stedet for tidligere ”Mediernes anvendelse af citater”. Dette
indebærer, at søgeordet ikke er identisk med overskriften i det afsnit, ordet henviser til. Da emnere-
gistret angiver, hvilken årsberetning (med sidehenvisning) søgeordet henviser til, er det nævnets
opfattelse, at ændringen ikke burde give anledning til problemer.

5



B . N Æ V N E T S M E D L E M M E R O G S E K R E TA R I AT

Efter medieansvarslovens § 41 består Pressenævnet af en formand, en næstformand og 6 andre med-
lemmer. Alle 8 medlemmer har en stedfortræder.

Medlemmerne beskikkes af justitsministeren. Formanden og næstformanden, der skal være juri-
ster, beskikkes efter udtalelse fra Højesterets præsident. 2 medlemmer beskikkes efter udtalelse fra
Dansk Journalistforbund, og 2 medlemmer beskikkes til at repræsentere de redaktionelle ledelser i
den trykte presse og radio og fjernsyn efter udtalelse fra disse. Endelig beskikkes 2 medlemmer som
offentlighedens repræsentanter efter udtalelse fra Dansk Folkeoplysnings Samråd.

Stedfortræderne beskikkes efter de samme regler.

Pressenævnet har følgende sammensætning:

Formandskab:
Formand: Højesteretsdommer Jytte Scharling
Stedfortræder: Højesteretsdommer Thomas Rørdam
Næstformand: Advokat Axel Kierkegaard
Stedfortræder: Advokat Jesper Rothe

Journalister:
Medlem: Journalist Lene Sarup, Fyens Stiftstidende
Stedfortræder: Freelance pressefotograf Lars Lindskov
Medlem: Journalist Kaare R. Skou, TV 2
Stedfortræder: Journalist Ulrik Holmstrup, tvDOKfilm

Redaktører:
Medlem: Chefredaktør Bo Maltesen, Politiken, indtil 1. maj 2007, herefter redaktionschef

Jan Kristensen, Fyens Stiftstidende
Stedfortræder: Redaktionschef Jan Kristensen, Fyens Stiftstidende, indtil 1. maj 2007, herefter

chefredaktør Dorthe Carlsen, Urban, indtil 31. december 2007, herefter chefre-
daktør Palle Weis, Dagbladet Information

Medlem: Afdelingschef Finn Rowold, Danmarks Radio, indtil 31. december 2007, herefter
redaktionschef Hans Peter Blicher, TV 2/Danmark

Stedfortræder: Redaktionschef Hans Peter Blicher, TV 2/Danmark, indtil 31. december 2007,
herefter afdelingschef Finn Rowold, Danmarks Radio

Repræsentanter for offentligheden:
Medlem: Skoleleder Marianne Druedahl, LOF Roskilde
Stedfortræder: Afdelingsleder Leif Max Hansen, AOF Danmark, indtil 31. december 2007, her-

efter direktør Otto Juhl Nielsen, FOF’s Landsorganisation
Medlem: Forretningsfører Ole Askvig, AOF-Landsforbundet, indtil 31. december 2007,

herefter direktør Bodil Mørkøv Ullerup, Dansk Oplysnings Forbund
Stedfortræder: Direktør Inge Vinther, FOF’s Landsorganisation, indtil 31. december 2007, her-

efter forretningsfører John Meinert Jacobsen, AOF Danmark

Ved nævnets behandling af en konkret sag medvirker i henhold til medieansvarslovens § 42 en for-
mand eller næstformand samt en redaktør, en journalist og en repræsentant for offentligheden.

6



Der har i 2007 været afholdt 12 møder til behandling af konkrete sager. Endvidere har der været
afholdt 2 plenarmøder.

Sekretariat:
Sekretariatschef: Anna Helene Noer indtil 1. marts 2007, herefter Sonny Kristoffersen indtil 1.

november 2007, herefter Sanne Godthaab Olesen
Fuldmægtig: Sanne Godthaab Olesen indtil 1. november 2007, herefter Michala Elmenhoff

Christgau
Kontorfuldmægtig: Dorte Hansen indtil 1. maj 2007, herefter Maj-Britt Rasmussen indtil 1. sep-

tember 2007, herefter Susanne Nielsen

Pressenævnets adresse:
Gyldenløvesgade 11, 4.
1600 København V
Tlf.: 3315 5564
Fax: 3315 8464
Internet: www.pressenaevnet.dk
E-mail: sekr@pressenaevnet.dk

Åbningstid: mandag-torsdag 9-15 og fredag 9-14

7



8

1998

1. Registrerede konkrete sager 131

2. Sager afgjort ved kendelse i nævnet 98
A. Heraf sager om presseetik 69
B. Heraf sager om genmæle 8
C.Heraf sager om både presseetik og genmæle 16
D.Heraf begæringer om genoptagelse 5

3. Sager afvist ved formandens kendelse 28
A. På grund af manglende retlig interesse 5
B. På grund af nævnets manglende kompetence 2
C.På grund af fristoverskridelse 17
D.Klagerne åbenbart grundløse 1
E. Begæringer om genoptagelse 3

4. Sager hævet af klageren 2

5. Sager henlagt af sekretariatet 3
A. Heraf efter klagerens undladelse af at besvare

sekretariatets anmodning om yderligere oplysninger 2
B. Henvist til rette klagemyndighed 1
C.Henlagt af andre grunde -

6. Sager, hvor klagen blev taget helt eller delvist til følge 40
1. I sager om presseetik 36
2. I sager om genmæle 6
3. Pålæg om offentliggørelse 30

(1) Tallene for 2003 vedrører de sager, der er indkommet og afgjort i 2003, og tallene kan
derfor ikke umiddelbart – med undtagelse af antallet af registrerede sager
– sammenlignes med tidligere år.

C . S TAT I S T I K

Pressenævnet har i lighed med de tidligere år opgjort antallet af konkrete sager fordelt efter
sager afgjort ved kendelse i nævnet, sager afvist af formanden og sager, der enten er hævet af
klageren eller henlagt af sekretariatet.



9

1999 2000 2001 2002 2003(1) 2004 2005 2006 2007

151 143 132 134 163 146 134 177 164

118 97 88 99 76 113 81 123 125
72 61 64 66 51 84 55 89 85
16 14 2 8 6 11 7 12 10
26 17 19 23 11 15 14 13 24
3 5 3 2 8 3 5 9 6

3 29 37 40 29 41 33 38 48 34
10 11 12 9 10 10 9 15 14
4 5 7 4 9 5 6 6 2

C 10 14 8 14 19 12 12 17 10
5 5 10 2 2 4 6 3 4

E - 2 3 - 1 2 5 7 4

4 3 8 3 5 3 8 16 5 4

5 1 1 1 1 2 - 1 2 7
A

- 1 - 1 - - - 2 4
B 1 - - - 1 - - - -
C - - 1 - 1 - 1 - 3

6 33 27 38 47 26 31 24 53 45
28 23 33 44 23 29 22 42 33
6 5 5 8 3 4 3 12 16

30 18 26 40 20 23 16 34 24

På side 12-15 er der som tidligere anført statistikker for de enkelte medier for henholdsvis
sager om presseetik og sager om genmæle. Det bemærkes, at sager, der både vedrører presseetik
og genmæle, er anført begge steder.



10

A N TA L S A G E R *

200

150

100

50

0

1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

R E A L I T E T S K E N D E L S E F O R D E LT P Å S A G S T Y P E *

� Begæring om genoptagelse � Sager om både presseetik og genmæle

� Sager om genmæle � Sager om presseetik

1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

160

140

120

100

80

60

40

20

0

*Tallene fra før 1998 fremgår af tidligere årsberetninger.



11

1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

S A G S F O R D E L I N G E F T E R A F G Ø R E L S E S M Å D E *

� Henlagt � Afvist af formanden Ikke-afgjorte sager indgået i 2003

� Hævet af klageren � Realitetskendelser

R E S U LTAT A F R E A L I T E T S K E N D E L S E R *

Klagen ikke taget til følge � Pålæg om offentliggørelse

� Klagen taget helt eller delvist til følge

1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

200

180

160

140

120

100

80

60

40

20

0

160

140

120

100

80

60

40

20

0



12

K E N D E L S E R O M P R E S S E E T I K A F S A G T I 2 0 0 7

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

24timer 1 - 1 - 1
Berlingske Tidende - - - 4 4
Bornholms Tidende - 1 1 - 1
B.T. 1 - 1 2 3
Dagbladet Holstebro, Struer/

Lemvig Folkeblad - - - 3 3
Dagbladet Information - - - 1 1
Ekstra Bladet 1 2 3 12 15
Fyens Stiftstidende - 2 2 1 3
Fyns Amts Avis 1 - 1 1 2
Helsingør Dagblad - 1 1 1 2
Horsens Posten - - - 1 1
Hvidovre Avis - 1 1 - 1
JydskeVestkysten - - - 4 4
Jyllands-Posten - - - 2 2
Politiken - 1 1 1 2
Nordjydske Stiftstidende - - - 2 2
Nyhedsavisen - - - 3 3
Sjællandske - - - 2 2
Vanløse Posten 1 - 1 - 1
Århus Stiftstidende - - - 2 2

Aviser i alt 5 8 13 42 55



13

Avisen.dk - 1 1 1 2
Berlingske Tidendes Internetavis - - - 1 1
Bt.dk - - - 1 1
Comon.dk 1 - 1 - 1
Crn.dk - 1 1 - 1
Danmarks Radio - 2 2 9 11
Dr.dk - - - 1 1
Ekstrabladet.dk - - - 4 4
Frederiksberg Natradio - 1 1 - 1
Information.dk - - - 1 1
Jp.dk - - - 1 1
Politiken.dk - 1 1 - 1
Radio Frederiksberg-Journalen 1 1 2 - 2
TV 2 - 3 3 9 12
TV 2/Lorry 1 - 1 - 1
TV 2/News - - - 1 1
TV 2/Nord - 1 1 - 1
TV 2/Øst - 1 1 - 1
Tv2.dk - - - 1 1
Århus Stiftstidendes Internetavis 1 1 2 - 2

Elektroniske medier i alt 4 13 17 30 47

HK Route 26 - - - 1 1
Forskerforum - - - 1 1
In Business - - - 1 1
Journalisten 1 - 1 - 1
Penge og Privatøkonomi 1 - 1 - 1
SE og HØR - 1 1 1 2

Tidsskrifter o.l. i alt 2 1 3 4 7

Massemedier i alt 11 22 33 76 109

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total



14

KENDELSER OM GENMÆLE AFSAGT I 2007

Massemedie Anmodningen om genmæle Anmodningen
taget til følge ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

B.T. 1 3 4 - 4
Dagbladet Holstebro, Struer - - - 1 1
Dagbladet Information - - - 1 1
Ekstra Bladet 1 - 1 2 3
Helsingør Dagblad - - - 1 1
Jyllands-Posten - 1 1 - 1
JydskeVestkysten 1 - 1 2 3
Nyhedsavisen - - - 2 2
Politiken 1 - 1 - 1
Sjællandske - - - 1 1
Århus Stiftstidende - - - 1 1

Aviser i alt 4 4 8 11 19

Bt.dk 1 - 1 - 1
Danmarks Radio 4 1 5 2 7
TV 2 - - - 1 1
TV 2/Lorry 1 - 1 - 1
TV 2/News - - - 1 1

Elektroniske medier i alt 6 1 7 4 11

HK Route 26 - - - 1 1
In Business - - - 1 1
Penge & Privatøkonomi 1 - 1 - 1
SE og HØR - - - 1 1

Tidsskrifter o.l. i alt 1 - 1 3 4

Massemedier i alt 11 5 16 18 34



15

A F S A G T E F O R M A L I T E T S K E N D E L S E R , H Æ V E D E
O G H E N L A G T E S A G E R 2 0 0 7

Massemedie Formalitets-
kendelse Henlagt Hævet I alt

Berlingske Tidende - - 1 1
B.T. 1 - - 1
Børsen 1 - - 1
Ekstra Bladet 3 - - 3
Fyns Amts Avis 2 - - 2
Information 2 - - 2
Jyllands-Posten 1 - - 1
MetroXpress 2 - - 2
Politiken - 1 - 1
Ritzaus Bureau 3 - - 3
Sjællandske 1 - - 1
Urban 2 - - 2

Aviser i alt 18 1 1 20

24timer.dk 1 - - 1
Berlingske.dk 1 - - 1
Borgerdebat.dk - 2 - 2
Danmarks Radio 3 - - 3
Ekstrabladet.dk 1 - - 1
Nordjyske.dk - 1 - 1
TV 2 3 - - 3
TV 2/Fyn 1 - - 1
TV 2/Lorry 1 1 - 2
TV 2/Nord 1 - - 1

Elektroniske medier i alt 12 4 - 16

Fagbladet 3F 1 - - 1
Akhva’vitsen 1 - - 1
Arkitekten 1 - - 1
Corgi Nyt - 1 - 1
M! - 1 - 1
Med rundt0 - - 1 1
TÆNK - - 2 2
Universitetsavisen 1 - - 1

Tidsskrifter o.l. i alt 4 2 3 9

Massemedier i alt 34 7 4 45



16

S A G S B E H A N D L I N G S T I D , R E A L I T E T S K E N D E L S E R

Genoptagelsesbegæringer, afvisninger og hævede og henlagte sager indgår ikke i statistikken over
sagsbehandlingstiden for realitetskendelser.

Det bemærkes, at sagsbehandlingstiden fra og med 2003 relaterer sig til de sager, som nævnet har
truffet afgørelse i i det pågældende år, og ikke – som de tidligere år – til de klager, der er indgivet til
nævnet det pågældende år.

SAGSBEHANDLINGSTID, FORMALITETSKENDELSER

Genoptagelsesbegæringer, hævede og henlagte sager indgår ikke i statistikken over sagsbehandlings-
tiden for formalitetskendelser.

2006 2007

Gennemsnit i dage 13 23

1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

30 dage eller mindre 18 17 3 2 7 5 3 4 8 8
31 - 40 dage 24 21 6 1 7 7 5 2 4 8
41 - 50 dage 30 30 10 5 15 4 9 5 8 8
51 - 60 dage 7 17 8 4 22 11 9 1 13 16
61 - 70 dage 11 11 15 7 11 14 4 3 13 19
71 - 80 dage 3 7 12 6 12 7 11 7 23 15
81 - 90 dage - 6 8 4 6 2 8 - 15 19
91 - 100 dage - 5 4 8 5 1 4 6 9 15
Mere end 100 dage - 1 26 48 12 17 60 53 30 17

I alt 93 115 92 85 97 68 113 81 123 125

Gennemsnit i dage 43 51 85 118 67 73 101 124 80 76



17

S TAT I S T I K O V E R K L A G E R N E S B A G G R U N D

Pressenævnet har i 2007 afsagt realitetskendelse i 125 klagesager, mens 34 sager er afvist af forman-
den på grund af formalia. 6 af de sager, hvori der blev afsagt realitetskendelse, vedrørte anmodnin-
ger om genoptagelse af tidligere afgjorte sager. Der er således truffet realitetsafgørelse i 119 sager, når
der bortses fra genoptagelsesbegæringerne.

Nedenfor anføres i skematisk form en oversigt over sagerne fordelt efter, om klageren er privat-
person eller organisation, firma m.v., og efter, om klageren er repræsenteret af advokat.

(1) Heraf 1 genoptagelsesbegæring
(2) Heraf 3 genoptagelsesbegæringer
(3) Heraf 6 genoptagelsesbegæringer

De sager, hvor klager fra private er afsluttet ved en formalitetsafgørelse fra formanden, fordeler sig
som følger:

Klagefrist overskredet 9
Ej retlig interesse 5
Ej kompetence 2
Åbenbart grundløs 4
Intet nyt 1

De sager, der blev afvist på grund af manglende retlig interesse, var alle sager, hvor omtalen i mediet
ikke vedrørte klageren, eller hvor klager ikke var omtalt på en sådan måde, at pågældende fandtes at
have retlig interesse.

R e a l i t e t s a f g ø r e l s e

Hævet/ Formalitets- Taget Delvis Ikke I alt
henlagt afgørelse til taget til taget til

følge følge følge

Privat 7 21(1) 5 13 54(3) 100

Privat v. advokat - - 5 6 4 15

Organisation, firma m.v. 1 12(2) 2 5 17 37

Organisation,
firma m.v. v. advokat 3 1 3 6 5 18

I alt 11 34 15 30 80 170



De to sager, hvor Pressenævnet ikke havde kompetence til at afgøre sagen, drejede sig om én sag,
hvor mediet ikke var anmeldt til Pressenævnet, jf. medieansvarsloven § 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3, og én
sag, hvor den påklagede artikel ikke var offentliggjort i et periodisk skrift, jf. medieansvarsloven §1,
nr. 1, jf. § 2, stk. 3.

18



D . N Æ V N E T S P R A K S I S

1. Principielle spørgsmål

1.1. Fristberegning – artikler på Internettet
Klagefristen for artikler på Internettet beregnes fra det tidspunkt, hvor artiklen lægges på nettet.
Det, at klager først bliver opmærksom på en artikel på et senere tidspunkt, eventuelt gennem arkiv-
søgning, ændrer ikke på dette. Det følger af medieansvarslovens § 34, stk. 2, at klager over mediers
overtrædelse af god presseskik skal indgives til mediet eller til Pressenævnet. Klagefristen er 4 uger
efter offentliggørelse. Klager over Danmarks Radios, TV 2’s eller TV 2’s regionale virksomheders
overtrædelse af god presseskik skal dog først indgives til disse. Klagefristen er også her 4 uger efter
offentliggørelsen, jf. medieansvarsloven § 34, stk. 3.
Pressenævnet har modtaget klager over ældre artikler, der kan søges frem på Internettet. I disse sager
har formanden ved en formalitetsafgørelse afvist sagerne som indkommet efter 4-ugers fristen, og
sagerne er ikke blevet realitetsbehandlet. I 2007 drejede det sig om følgende sager:

I sag 2007-6-546 blev der klaget over et nyhedstelegram offentliggjort på tv2lorry.dk den 7.
april 2007. Nyhedstelegrammet kunne søges frem fra arkivfunktionen. Da klager først ved brev af
20. maj 2007 rettede henvendelse til mediet, var klagefristen overskredet. Det forhold, at nyhedste-
legrammet fandtes i arkivfunktionen, kunne ikke føre til et andet resultat.

I sag 2007-6-611 blev der klaget over en artikel offentliggjort på borsen.dk i marts 2007. Da
klager først i december 2007 rettede henvendelse til mediet, var fristen overskredet. Det forhold, at
artiklen stadig fandtes på Internettet, kunne ikke føre til et andet resultat.

I sag 2007-6-612 blev der klaget over en artikel offentliggjort på ekstrabladet.dk i marts 2007.
Da klager først i december 2007 rettede henvendelse til mediet, var klagefristen overskredet.

1.2. Retlig interesse – arbejdsgivere
Ifølge medieansvarsloven § 43, stk. 2, nr. 2, kan Pressenævnets formand afvise klager fra personer,
virksomheder mv., der er uden retlig interesse i det påklagede forhold. For at kunne få en sag opta-
get til realitetsbehandling af nævnet kræves det således, at man har retlig interesse. Dette indebærer
efter nævnets praksis, at man selv som person, organisation, virksomhed eller lignende skal være
omtalt, afbildet eller på anden måde identificeret i mediet.

I tilfælde, hvor klager ikke har retlig interesse, afvises klagen af formanden i medfør af mediean-
svarsloven § 43, stk. 2, nr. 2, som en formalitetskendelse. Nævnet kan derudover afvise klagesagen i
en realitetskendelse.

I sag 2007-6-594 modtog nævnet en klage over en artikel, hvor en sygehusansat var omtalt.
Regionen klagede og gjorde gældende, at regionen som arbejdsgiver for sygehusets ansatte havde
retlig interesse i sagen. Pressenævnet afviste sagen, da nævnet ikke anser arbejdsgivere for generelt at
have retlig interesse på vegne af deres ansatte. I tilfælde, hvor arbejdsgivere eller andre ikke selv
direkte eller indirekte er omtalt, afbildet eller på anden måde er identificeret i mediet, vil sagen såle-
des blive afvist, medmindre arbejdsgiveren klager på vegne af den omtalte og dokumenterer dette,
eksempelvis ved at medsende fuldmagt fra den ansatte. I sag 2007-6-600 klagede en region på vegne
af den omtalte ansatte. Den ansatte havde givet regionen fuldmagt til at klage på sine vegne, og
nævnet realitetsbehandlede derfor sagen.

Spørgsmålet vedrørende retlig interesse er omtalt i årsberetningerne 1994, side 6, 1998, side 8,
og 1999, side 5. Sagerne 2007-6-594 og 2007-6-600 er beskrevet nedenfor under punkt D.2.

19



1.3. Advarsler
Pressenævnet udtalte i sag 2007-6-578 alvorlig kritik af Danmarks Radio. Danmarks Radio havde i
Radioavisen i forbindelse med omtalen af en bestemt type medicin til behandling af diabetes 2 i
introduktionen bl.a. anført, at Lægemiddelstyrelsen advarede mod den pågældende medicin. Næv-
net lagde efter oplysningerne i sagen til grund, at bl.a. Lægemiddelstyrelsen anbefalede en vis forsig-
tighed med anvendelsen af medicinen uden dog at advare mod brugen. Nævnet fandt, at der ikke
havde været dækning for udsagnet om, at myndighederne havde advaret mod medicinen.

Nævnet bemærkede i den forbindelse, at medierne ikke bør tage myndigheder til indtægt for at
have udsendt advarsler om forhold som de foreliggende, medmindre der er dækning for det i myn-
dighedernes egne formuleringer.

Sag 2007-6-578 er beskrevet nedenfor under punkt D.2.

1.4. Citathistorier – selvstændig forelæggelse
Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at oplysninger, der kan være skadelige, kræn-
kende eller virke agtelsesforringende, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og frem-
mest ved forelæggelse for den pågældende, jf. punkt A.3. Nævnet har modtaget klager over medier,
der har bragt en citathistorie fra et andet medie uden selvstændigt at forelægge oplysningerne for
den omtalte part. Problemet opstår, når et medie bringer en historie, der efterfølgende viderebringes
lettere omformuleret i et andet medie, ofte med henvisning til den oprindelige kilde.

Det er nævnets opfattelse, at forskellige medier selvstændigt bør søge at indhente en kommentar
fra den, de krænkende oplysninger vedrører. Dette skal bl.a. ses i sammenhæng med, at et afslag om
at udtale sig til et bestemt medie kan være konkret begrundet.

I sag 2007-6-520 bragte Politiken.dk en citathistorie fra Berlingske.dk. Berlingske.dk havde
forelagt de krænkende oplysninger for klager, men Politiken.dk havde ikke selv forsøgt at indhente
en kommentar. Nævnet fandt, at Politiken.dk burde have forelagt de krænkende oplysninger for
klager, og nævnet udtalte sin kritik af avisen.

I sag 2006-6-343 bragte Berlingske.dk en artikel, der var baseret på oplysninger fra Ekstra Bla-
det. Da Berlingske.dk ikke havde forelagt de krænkende oplysninger for klager, udtalte nævnet sin
kritik.

I sag 2006-6-341 bragte JydskeVestkysten en artikel, der var baseret på oplysninger fra Ekstra
Bladet. Ekstra Bladet havde lagt artiklerne ud på Ritzaus Citattjeneste, hvor JydskeVestkysten var
blevet bekendt med oplysningerne. Pressenævnet udtalte kritik af JydskeVestkysten for ikke at fore-
lægge oplysningerne for klager.

Spørgsmålet vedrørende selvstændig forelæggelse er omtalt i årsberetningen 1999, side 9. Sag
2007-6-520 er beskrevet under punkt D.2. Sagerne 2006-6-341 og 2006-6-343 findes på
www.pressenaevnet.dk.

2. Resumé af væsentlige konkrete sager

Til belysning af nævnets hidtidige praksis i sager om god presseskik og genmæle gengives nedenfor
resumeer af en række konkrete sager. Disse samt de øvrige klagesager, som nævnet har truffet afgø-
relse i, kan endvidere ses på nævnets hjemmeside og på Retsinformations afgørelsesdatabase.

Nævnets hjemmeside findes på www.pressenaevnet.dk.
Retsinformations afgørelsesdatabase findes på www.retsinfo.dk. Man kommer ind i afgørelsesda-

tabasen ved at klikke på ikonerne ”Ministerieindgang”, ”Justitsministeriet” og ”Afgørelser”.

20



2.1. Sager om presseetik
Efter medieansvarslovens § 34, stk. 1, skal massemediernes indhold og handlemåde være i overens-
stemmelse med god presseskik. Inden for denne retlige standard er det overladt til Pressenævnets
skøn, om der i et konkret tilfælde er sket en overtrædelse af god presseskik. Skønnet er dog ikke
ganske ubundet, idet udgangspunktet for det nærmere indhold af begrebet god presseskik er de vej-
ledende regler for god presseskik, jf. nedenfor under Bilag.

Kendelse af 29. januar 2007 (sag 2006-6-424)
TV 2 sendte forbrugerprogrammet ”Basta”, hvori der var et indslag vedrørende bilreparation i
Polen. I udsendelsen fulgte seerne forløbet af en bilreparation, hvor en dansk formidler varetog kon-
takten mellem danske kunder og polske værksteder. I udsendelsen fik formidleren skylden for, at
bilreparationen var trukket ud og havde varet otte måneder. I kendelsen blev der i sagsfremstillingen
gjort opmærksom på, at der i de otte måneder havde været en løbende korrespondance mellem bil-
ejeren og formidleren vedrørende detaljerne for bilreparationen. Formidleren klagede.

Formidleren anførte navnlig, at bilejerens manglende oplysninger vedrørende den ønskede repa-
ration medførte, at opgaven trak i langdrag. TV 2 havde ikke været tilstrækkelig kritisk over for kil-
den, bilejeren. Udsendelsen var manipuleret, og redigeringen fremstillede formidleren i et dårligt
lys.

TV 2 afviste, at der ikke var udvist tilstrækkelig kildekritik. Redigeringen var ikke misvisende.
Ansvaret for forsinkelserne påhvilede klager som professionel part.

Pressenævnet fandt, at der var grundlag for at kritisere den journalistiske research, idet der var
tale om en ensidig belysning af sagen. TV 2 gav med sin fremstilling et misvisende billede af hæn-
delsesforløbet ved at udelade væsentlige oplysninger om, at formidleren og bilejeren i de otte måne-
der havde haft en omfattende mail-korrespondance, hvoraf det fremgår, at bilejeren muligt selv bar
en del af skylden for forsinkelsen, og nævnet udtalte sin kritik.

Kendelse af 14. februar 2007 (sag 2006-6-434)
TV 2 sendte programmet ”Operation X: Modellernes mareridt” vedrørende modelbureauer. Udsen-
delsen omhandlede et modelbureau, der på sin hjemmeside fremtrådte som et seriøst fritidsmodel-
bureau, men indehaveren fremstod i udsendelsen som mere interesseret i at optage nøgenfotos.
Piger, der tidligere var blevet fotograferet, fortalte, at de følte sig lokket og manipuleret til at over-
skride deres personlige grænser ved at blive fotograferet afklædte. I slutningen af udsendelsen fik
fotografen forelagt oplysningerne om, at pigerne følte sig udnyttet og manipuleret. Fotografen kla-
gede over programmet og over udsendelsen ”Go’ Aften Danmark”, som tog udgangspunkt i ”Ope-
ration X: Modellernes mareridt”. Der blev endvidere klaget over tre nyhedsudsendelser, hvoraf det
fremgik, at der var indgivet politianmeldelse mod fotografen.

Fotografen anførte navnlig, at oplysningerne var krænkende, idet han blev beskyldt for seksuelle
krænkelser af kvinderne, voldtægt, videreformidling af pornografisk materiale med personer under
18 år og dokumentfalsk.

TV 2 anførte, at klager fik forelagt anklagerne og var blevet tilbudt at medvirke i Go’ Aften
Danmark, hvilket fotografen afslog. Nyhedsredaktionen forsøgte flere gange at kontakte fotografen
forud for nyhedsudsendelserne, men forgæves. Politiet bekræftede, at der var indgivet politianmel-
delse mod fotografen.

Pressenævnet bemærkede, at spørgsmålet om, hvorvidt straffelovens bestemmelser var overtrådt,
henhørte under domstolenes kompetence, og at nævnet ikke kunne tage stilling hertil.

Pressenævnet fandt, at fotografens kommentar var medtaget i udsendelsen ”Operation X:
Modellernes mareridt”, og at TV 2 i de andre udsendelser havde forsøgt at forelægge de krænkende
oplysninger for klager. Det fremgik videre, at sendefladen var til rådighed for kommentarer. Nævnet
udtalte ikke kritik i sagen.

21



Kendelse af 14. februar 2007 (sag 2006-6-439, 443 og 450)
Ekstra Bladet og Ekstrabladet.dk bragte i perioden oktober-november 2006 under temaet ”Spillet
om milliarderne” en omfattende artikelserie vedrørende islændinge og islandske virksomheder på
baggrund af islandske virksomheders opkøb af bl.a. danske virksomheder. I den forbindelse blev det
anført, at en bank anvendte en ”skattefiflermodel” og bankdirektøren blev i en engelsksproget arti-
kel omtalt som ”tax fiddler”. Banken og bankdirektøren klagede over en række punkter i artikelseri-
en.

Banken anførte navnlig, at ordvalget skattefifler var uberettiget og krænkende. Den omtalte
skattemodel var lovlig og sædvanlig praksis. Endvidere insinueredes det, at myndighederne ikke
kunne følge pengene, og at der skete skatteunddragelse. Banken anførte videre, at det blev antydet,
at banken havde forbindelse med den russiske mafia og hvidvaskning af penge.

Ekstra Bladet oplyste, at en påklaget artikel på Ekstrabladet.dk var fra Epn.dk, som avisen linker
til og samarbejder med. Ved at klikke på linket kom læseren ind på hjemmesiden Epn.dk. Til an-
vendelsen af ordet skattefiflermodel anførte Ekstra Bladet, at EU i årevis har forsøgt at stoppe den
anvendte ordning, idet udenforstående ikke kan følge pengestrømme. Pengene blev sendt ud af lan-
det gennem selskaber og tilbage igen. Avisen anførte videre, at udsagnet ”islændingenes nye lettiske
bank er indblandet i russisk hvidvaskning og en international svindelsag” var korrekt på baggrund
af et sagsanlæg i New York.

Vedrørende sagens formalitet fandt Pressenævnet, at klagefristen til nævnet for nogle af artikler-
ne i artikelserien isoleret set var overskredet. Artiklerne indgik imidlertid i en samlet reportage i en
snæver indholds- og tidsmæssig sammenhæng med de artikler, der var påklaget rettidigt til nævnet.
Vurderingen af, om god presseskik var tilsidesat, skete ud fra en helhedsvurdering og måtte derfor
under de anførte omstændigheder omfatte samtlige påklagede artikler. Pressenævnet fandt, at artik-
len på Epn.dk over for læseren fremstod som en del af Ekstrabladet.dk. Nævnet lagde vægt på, at
det var muligt at komme direkte ind på artiklen på Epn.dk (dybt link) ved at klikke på artikelover-
skriften. Klagen over denne artikel blev derfor realitetsbehandlet.

Vedrørende sagens realitet fandt Pressenævnet, at ordet skattefifler og skattefiflermodel var Eks-
tra Bladets vurdering af klagerne på baggrund af bl.a. oplysninger om, at klagerne assisterede kun-
der med at overføre udbytte til skattelylande. Nævnet fandt videre, at de påklagede forhold hovedsa-
geligt var vurderinger. Oplysninger om, at klagerne skulle have tilført kapital til en anden bank, der
angiveligt var involveret i ”økonomisk kriminalitet og brugt til pengevask”, kunne være krænkende,
men Ekstra Bladet havde i tilstrækkelig grad forsøgt at få en kommentar fra klagerne og andre kil-
der. Nævnet udtalte ikke kritik i sagen.

Kendelse af 26. marts 2007 (sag 2007-6-460)
Ekstra Bladet bragte en artikel vedrørende en meget omtalt pædofilisag. I den forbindelse refererede
avisen et retsmøde i sagen. Under retsmødet var det kommet frem, at den sigtede havde haft et
medlemskort til en forening for satanister. Foreningen klagede til Pressenævnet.

Foreningen anførte, at avisen havde tilsidesat god presseskik ved at fremhæve, at den sigtede
angiveligt skulle være medlem af foreningen. Foreningen anførte videre, at oplysningen var brugt til
at nedgøre foreningens medlemmer og forbinde foreningen med en pædofilisag.

Ekstra Bladet oplyste, at anklageren i retten havde fremlagt medlemskortet. Avisen havde omtalt
medlemskortet til foreningen i et forsøg på at forklare bevæggrunde for den sigtedes adfærd, og for-
eningens talsmand havde haft lejlighed til at udtale sig i artiklen.

Pressenævnet lagde til grund, at medlemskortet var fremlagt under retsmødet. Nævnet fandt
herefter, at det fremlagte medlemskort til foreningen direkte havde med sagen at gøre, og Ekstra
Bladet havde derfor ikke tilsidesat god presseskik ved at omtale forholdet. Oplysningen om, at den
sigtede var i besiddelse af et medlemskort til foreningen, kunne være skadelig, krænkende eller virke

22



agtelsesforringende for foreningen, men da foreningen havde fået forelagt oplysningen, og avisen
havde bragt foreningens kommentar hertil, udtalte nævnet ikke sin kritik.

Kendelse af 26. marts 2007 (sag 2007-6-468)
24timer bragte en artikel vedrørende sundhedssektorens ”brodne kar”, som det nu var muligt at
gøre sig bekendt med via en sundhedsportal. Til artiklen var indsat en liste med navngivne sund-
hedspersoner, som var under skærpet tilsyn, havde fået påbud eller havde mistet deres autorisation
fra Sundhedsstyrelsen, fordi de ikke levede op til de faglige krav. Af listen fremgik navnet på en
sygeplejerske. Sygeplejersken havde imidlertid selv fraskrevet sig retten til at udøve virksomhed som
sygeplejerske i en periode på grund af sygdom. Dette fremgik af oplysningerne på sundhedsporta-
len, men ikke af 24timers artikel. 24timer bragte efterfølgende en beklagelse. Sygeplejersken klagede
til Pressenævnet.

Sygeplejersken anførte, at oplysningerne fra Sundhedsstyrelsens liste ikke var gengivet korrekt,
og at oplysningerne var agtelsesforringende for hende.

24timer anførte, at listen var gengivet loyalt, og at det fremgik af udsagnet ”Alle på listen … har
fået ændret deres autorisation”. Sygeplejersken havde indskrænket sin autorisation og derved ændret
den. 24timer anførte videre, at artiklen henviste til hjemmesiden, hvor listen selvstændigt kunne
gennemgås.

Pressenævnet fandt, at artiklens oplysninger gav et forkert billede, hvilket kunne være undgået
ved en omhyggelig gennemgang af Sundhedsstyrelsens liste, og nævnet udtalte sin kritik. Nævnet
fandt videre, at offentliggørelsen af sygeplejerskens navn i forbindelse med artiklen ”Den sorte liste”
kunne være skadelig, krænkende eller virke agtelsesforringende for klager, hvorfor 24timer burde
have forelagt hende oplysningen inden offentliggørelsen. Da dette ikke var sket, udtalte nævnet kri-
tik af det bragte.

Kendelse af 18. april 2007 (sag 2007-6-483 - dissens)
Fyens Stiftstidende bragte en omtale af, at to sportspersonligheder havde købt hus i Odense, og at
dette eventuelt kunne betyde, at de to omtalte personer skulle have forbindelse til Odense Sport &
Event. I den forbindelse blev det nævnt, at de var kærester. De to sportspersonligheder klagede til
Pressenævnet.

Klagerne anførte, at Fyens Stiftstidende på baggrund af et tidligere fremsendt brev var bekendt
med, at klagerne ikke ønskede deres private forhold omtalt. Hvorvidt klagerne havde et kærestefor-
hold, var ikke af klar almen interesse, der krævede offentlig omtale.

Fyens Stiftstidende anførte, at artiklen handlede om de aktiviteter, som den ene af klagerne og
hendes arbejdsgiver havde i Odense. Når to sportspersonligheder flytter til byen og efterfølgende
søger en række boliger, så var det interessant viden for byens aktører. At klagerne var kærester, var
ikke vinklen på artiklen, men oplystes naturligt. Avisen anførte videre, at eliteidrætsfolk var kendte
personer, og når de dannede par, var det helt almindeligt at omtale dem som sådan.

Pressenævnet fandt, at oplysningen om klagernes påståede forhold ikke havde en sådan klar
almen interesse, at offentlig omtale havde været berettiget. Oplysningen var ikke nødvendig for at få
artiklens budskab frem, og nævnet udtalte sin kritik. Et medlem fandt, at oplysningerne om, at
både den ene og den anden sportspersonlighed flyttede til Fyn, understregede artiklens vinkling.
Dette medlem ville derfor ikke udtale kritik.

Kendelse af 18. april 2007 (sag 2007-6-487 - dissens)
Fyns Amts Avis bragte en omtale af en hændelse, hvor en buschauffør havde sat en 12-årig pige med
brækket ben af en FynBus bus. Af underoverskriften til artiklen fremgik følgende: ”- Du har betalt
for lidt, sagde [klagers]-chauffør, men nægtede at tage imod penge”, og i brødteksten fremgik

23



udsagnet ”Det er busselskabet [klager], der kører for FynBus, og de vil blive bedt om en redegørelse.
FynBus har fået oplyst såvel busnummer som navnet på chaufføren…”. Chaufførens arbejdsgiver
klagede.

Busselskabet anførte, at man som privat selskab måtte anses for en selvstændig aktør. I artiklen
var selskabet underlagt alvorlig kritik af det påståede forløb. Den angrebne part skulle høres, uanset
hvilken offentlig instans der kunne siges at være overordnet myndighed.

Fyns Amts Avis anførte, at FynBus var ansvarlig myndighed for busruten. Klager var blot entre-
prenør. Klage over befordringen skulle stiles til FynBus, hvorfor det var FynBus, der som trafiksel-
skab havde ansvaret for kundebetjeningen i en sag som den omtalte. Avisen havde forelagt klagen
for FynBus og bragt deres kommentarer hertil i artiklen.

Pressenævnet fandt, at oplysningen om, at klagers chauffør havde afsat en 12-årig pige med
brækket ben, sammenholdt med udsagnet ”Det er busselskabet [klager], der kører for FynBus, og de
vil blive bedt om en redegørelse” kunne være skadelig, krænkende eller virke agtelsesforringende for
klager, hvorfor oplysninger burde have været forelagt klager. Da dette ikke var sket udtalte nævnet
sin kritik. Ét medlem fandt, at FynBus var en offentlig myndighed, der drev busvirksomhed og som
derfor – uanset udlicitering af selve kørslen – var ansvarlig over for offentligheden for alle forhold i
forbindelse med busdriften. Da FynBus kommenterede hændelsen, var den angrebne part kommet
til orde, og medlemmet ville derfor ikke udtale kritik.

Kendelse af 23. maj 2007 (sag 2007-6-499 - dissens)
Penge & Privatøkonomi bragte nogle artikler vedrørende små selskabers børsnotering, der kunne
medføre store tab for risikovillige private investorer, mens de oprindelige virksomhedsejere ofte tjen-
te på børsnoteringen. I den forbindelse var bl.a. en navngiven finansmand og hans selskab omtalt.
Af artiklerne fremgik udsagnet ”De [herunder finansmanden] har tilsyneladende fundet den gyldne
formel for, hvordan man lokker penge ud af risikovillige private investorer”. Finansmanden og hans
selskab klagede over brud på god presseskik og afslag på genmæle.

Finansmanden og selskabet anførte bl.a., at omtalen var misvisende, og at oplysninger var skade-
lige, krænkende og agtelsesforringende, hvorfor de burde have været forelagt klagerne. Klagerne
anførte herudover, at man var berettiget til et genmæle.

Penge & Privatøkonomi anførte, at udsagnene i artiklerne ikke var af faktisk karakter, men der-
imod journalistiske vurderinger, hvorfor god presseskik ikke var tilsidesat. Mediet afviste endvidere
at bringe et genmæle.

Vedrørende god presseskik fandt Pressenævnet, at udsagnet ”De [herunder finansmanden] har
tilsyneladende fundet den gyldne formel for, hvordan man lokker penge ud af risikovillige private
investorer” indeholdt en oplysning. Oplysningen måtte forstås som en oplysning om, at finansman-
den berigede sig på de private investorers bekostning, og kunne være skadelig, krænkende eller virke
agtelsesforringende for finansmanden. Oplysningen skulle derfor have været efterprøvet ved fore-
læggelse for ham. Nævnet udtalte kritik. To medlemmer (mindretallet) fandt, at udsagnet ”lokker”
fremstod som Penge & Privatøkonomis vurdering, og ville ikke udtale kritik.

Vedrørende afslag på genmæle gentog Pressenævnet udtalelsen om, at udsagnet måtte forstås
som en oplysning om, at klager berigede sig på de private investorers bekostning, hvilket var egnet
til at påføre finansmanden økonomisk eller anden skade af betydning. Da oplysningens rigtighed
ikke var utvivlsom, var han berettiget til et genmæle. To medlemmer (mindretallet) fandt, at den
genmæletekst, klager havde formuleret, indeholdt kommentarer og vurderinger i et sådant omfang,
at teksten ikke opfyldte indholdskravet i medieansvarsloven § 38, stk. 1. Disse medlemmer fandt
derfor ikke klager berettiget til et genmæle.

24



Kendelse af 20. juni 2007 (sag 2007-6-482)
B.T. bragte en omtale af, at skuespillere opretter selskaber, hvori lønnen til skuespillerne bliver ind-
betalt. Af plakaten fremgik teksten ”Skuespillernes skattefidus er ulovlig: Frygter torskegilde”. Til
teksten var indsat billeder af kendte skuespillere. I artiklen udtalte direktøren for Dansk Skuespiller-
forbund følgende: ”Det er et reelt problem, at skuespillerne udskriver regninger i stedet for at mod-
tage løn. Årsagen er de skattemæssige fordele.” Mediet bragte efterfølgende en berigtigelse vedrøren-
de plakaten og direktørens udtalelse. Dansk Skuespillerforbund klagede på vegne af skuespillerne.

Dansk Skuespillerforbund anførte bl.a., at direktøren for Dansk Skuespillerforbunds udtalelser
ikke var korrekt gengivet, idet ordvekslingen forud for artiklen var følgende: ”Direktøren: Det kan
være et reelt problem, at skuespillere sender en faktura i stedet for at være lønmodtager, fordi de
løber den risiko at miste den beskyttelse lønmodtagere har, f.eks. i forbindelse med en konkurs,
hvor lønmodtagere får dækket deres tab i Lønmodtagernes Garantifond. B.T.: Hvorfor gør de det
så? Direktøren: Formentlig på grund af nogle skattemæssige forhold.” Dansk Skuespillerforbund
anførte videre, at plakaten ”Frygter torskegilde” var angivet uden dækning, idet ingen af de afbilde-
de skuespillere havde udtalt sig som anført.

B.T. anførte til citatet af direktøren, at man nok havde foretaget en hård beskæring ved gengivel-
sen af hans udtalelser, men at en eventuel tilføjelse om, at problemet ifølge direktøren var, at skue-
spillerne mistede deres beskyttelse som lønmodtagere, ikke ville have ændret artiklens konklusion.
B.T. erkendte, at overskriften var misvisende, og havde derfor bragt en præcisering.

Pressenævnet fandt, at citatet ”Det er et reelt problem, at skuespillerne skriver regninger i stedet
for at modtage løn. Årsagen er de skattemæssige fordele” var misvisende, idet det i sammenhængen
fremstod, som om problemet var skuespillernes topskat og ikke, at de mistede den beskyttelse, de
havde som lønmodtagere. Nævnet fandt videre, at plakaten ”Frygter torskegilde” var misvisende,
idet ingen af de afbildede skuespillere havde givet udtryk derfor. Nævnet udtalte sin kritik, men
fandt ikke grundlag for at pålægge offentliggørelse, da B.T. havde bragt en berigtigelse.

Kendelse af 20. juni 2007 (sag 2007-6-498)
TV 2/News bragte en forkert meddelelse otte gange i tidsrummet mellem kl. 16.45 og kl. 20.15.
TV 2/News blev gjort opmærksom på fejlen og berigtigede forholdet tre dage senere to gange i tids-
rummet kl. 16 til kl. 17.

Klageren anførte bl.a., at korrektionen burde være bragt otte gange svarende til antallet af gengi-
velser af den forkerte meddelelse.

TV 2/News anførte, at man havde berigtiget forholdet to gange på et relevant tidspunkt og på
en fremtrædende måde. Mediet anførte videre, at der ikke bestod en pligt til at bringe en berigtigel-
se i nøjagtigt samme antal nyhedsudsendelser, som det oprindelige indslag blev udsendt.

Pressenævnet fandt, at den berigtigelse, som TV 2/News bragte, var i en sådan form, at seerne
fik fornøden mulighed for at blive opmærksom på berigtigelsen. Nævnet udtalte derfor ikke kritik.
Det forhold, at den påklagede sekvens havde været bragt otte gange, kunne ikke føre til et andet
resultat.

Kendelse af 20. juni 2007 (sag 2007-6-515 og 517)
Ekstra Bladet og Ekstrabladet.dk bragte en satirisk artikel vedrørende betjeningen på cafeerne i
København. Artiklen var skrevet på baggrund af et cafébesøg, Ekstra Bladets journalist havde foreta-
get. I artiklen blev bl.a. anført, at caféen havde ”dejligt mange talblinde humaniorastuderende
ansat”. På Ekstrabladet.dk var endvidere lagt et videoklip af cafébesøget optaget med skjult kamera.
Brugerne af hjemmesiden kunne derved se servitricen, der serverede for journalisten. Servitricen
klagede.

Servitricen anførte, at optagelsen af hende var sket med skjult kamera, og at hun ikke havde
givet samtykke til offentliggørelsen af videoen.

25



Ekstra Bladet anførte, at klageren i artiklen var omtalt anonymt, og at hun kun i et sekund kun-
ne ses på videoen i forbindelse med, at hun serverede. Avisen afviste, at der var sket en krænkelse af
servitricen

Nævnet fandt, at artiklen ikke overskred de vide rammer, der i praksis gælder for satiriske gengi-
velser af personer eller begivenheder. Nævnet udtalte derfor ikke kritik af artiklen.

Med hensyn til videoklippet fandt Pressenævnet, at videooptagelsen – som måtte vurderes i sam-
menhæng med artiklen – var led i et satirisk indslag, og at optagelsen var sket på en café, og at det
forløb, der vistes på videoen, ikke i sig selv var krænkende for servitricen. Nævnet udtalte ikke kritik
af avisen for ikke at have indhentet samtykke fra servitricen til offentliggørelsen af videooptagelsen.
Pressenævnet bemærkede dog, at det havde været bedst i overensstemmelse med de presseetiske reg-
ler, om mediet havde sløret klageren på videoklippet.

Kendelse af 22. august 2007 (sag 2007-6-518)
TV 2 sendte udsendelsen ”Dags Dato” omhandlende forholdene for udviklingshæmmede. I den
forbindelse var der foretaget optagelser med skjult kamera på Bostedet Sjælør, hvor udviklingshæm-
mede boede. Optagelserne viste, at de ansatte på stedet talte meget hårdt til beboerne, og at der var
problemer med magtanvendelse og medicinering. I udsendelsen var de ansatte sløret fra brystet og
op. En af de ansattes stemme var tillige sløret. De ansatte fik inden offentliggørelsen mulighed for at
kommentere optagelserne. Tre ansatte klagede.

De tre ansatte anførte navnlig, at der i den foreliggende sag ikke var den fornødne samfunds-
mæssige interesse, idet der ugen forinden offentliggørelsen allerede var sat fokus på de samme pro-
blemstillinger i kraft af en anden udsendelse vedrørende et tilsvarende bosted. Klagerne anførte
videre, at de øvrige to ansattes stemmer, der ikke var sløret i udsendelsen, burde have været sløret.

TV 2 anførte, at der var en væsentlig samfundsmæssig interesse i at afdække forholdene for
beboere på bosteder for udviklingshæmmede, også på Bostedet Sjælør. De virkelige forhold på
bostedet kunne ikke være afdækket på anden måde. TV 2 anførte videre, at kun den ene ansattes
stemme var sløret, idet de øvrige medarbejderes stemmeføring og sprogbrug var afgørende for doku-
mentationen af, hvordan de ansatte talte til beboerne. Det kunne for den ene ansatte dokumenteres,
selv om hendes stemme var sløret.

Pressenævnet udtalte, at nævnet som udgangspunkt finder det betænkeligt at bringe optagelser ind-
hentet med skjult kamera. En sådan fremgangsmåde kan kun være berettiget efter en nøje afvejning af
den samfundsmæssige interesse i forhold til den enkeltes krav på beskyttelse i hvert enkelt tilfælde.

Pressenævnet fandt, at den samfundsmæssige interesse i at belyse forholdene for udviklingshæm-
mede gjorde det berettiget at anvende skjult kamera. Det forhold, at TV 2 forud for offentliggørel-
sen havde bragt en udsendelse fra en anden institution for psykisk syge, kunne ikke føre til et andet
resultat. Nævnet fandt videre, at TV 2 havde sikret en effektiv sløring af de ansatte, selv om kun én
af de ansatte havde sløret stemme. Nævnet udtalte imidlertid kritik af TV 2, idet mediet i den første
trailer til udsendelsen ikke havde sløret en af klagerne. Klagerne havde fået lejlighed til at se optagel-
serne foretaget med skjult kamera inden offentliggørelsen og var blevet tilbudt at fremkomme med
kommentarer i udsendelsen. Under disse omstændigheder gav offentliggørelsen ikke i øvrigt anled-
ning til kritik.

Kendelse af 22. august 2007 (sag 2007-6-520)
Politiken.dk bragte en artikel vedrørende en flyttemands forretningsmetoder. Artiklen var en citat-
historie fra Berlingske.dk. Berlingske.dk havde forelagt de krænkende oplysninger for flyttemanden,
men Politiken havde ikke selv forsøgt at få en kommentar. Flyttemanden klagede.

Klager anførte, at han ikke var blevet kontaktet af Politiken.dk med henblik på at kommentere
oplysningerne.

26



Politiken.dk anførte, at artiklen var en citathistorie, hvilket fremgik af artiklen. Berlingske.dk
havde henvendt sig til klager for at få hans kommentar, hvilket klager afviste.

Pressenævnet fandt, at de krænkende oplysninger havde skullet efterprøves, først og fremmest
ved forelæggelse for klager. Da dette ikke var sket, udtalte nævnet kritik af Politiken.dk. Det for-
hold, at Berlingske.dk havde kontaktet klager forud for offentliggørelsen, kunne ikke føre til et
andet resultat.

Kendelse af 18. september 2007 (sag 2007-6-530)
Berlingske Tidende bragte en artikelserie med omtale af en dagligvarekædes dispositioner og økono-
mi samt af uro i bestyrelsen. Dagligvarekæden klagede.

Klager anførte navnlig, at man ikke var blevet hørt eller kontaktet i forbindelse med en artikel af
26. maj. I dagene før offentliggørelsen blev klager kontaktet af avisen, der gerne ville give forman-
den for dagligvarekæden mulighed for at udtale sig i sagen, selv om formanden tidligere havde afvist
at udtale sig til avisen. Formandens og pressechefens mailadresser blev udleveret, så eventuelle
spørgsmål kunne sendes til disse. Berlingske Tidende vendte imidlertid ikke tilbage. I artiklen var
nye citater og et syv måneder gammelt citat blandet. Det gamle citat var anvendt, uden at Berling-
ske Tidende havde gjort opmærksom på, at citatet var bragt på et tidligere tidspunkt, i anden sam-
menhæng og i et andet medie. Det burde avisen have gjort opmærksom på.

Berlingske Tidende anførte navnlig, at formanden var blevet interviewet til to artikler, indtil han
selv ikke længere ønskede at udtale sig, hvilket også fremgik af en artikel af 19. maj. I den efterføl-
gende mailkorrespondance havde formanden gjort det klart, at han ikke ønskede at tale med avisen.
Berlingske Tidende beklagede, at man ikke over for læserne i artiklen af 26. maj oplyste, at forman-
den ikke ønskede at udtale sig. Det syv måneder gamle citat fremgik stadig af klagers hjemmeside.
Avisen afviste at vildlede læseren ved at anvende udtalelserne, der lå tilbage i tiden. Af artiklen frem-
gik det, at det omtalte opgør var foregået på et tidligere tidspunkt.

Pressenævnet fandt, at formanden afslog at udtale sig, hvilket fremgik af artiklen af 19. maj.
Under disse omstændigheder fandt Pressenævnet, at Berlingske Tidende ikke havde tilsidesat god
presseskik ved at undlade at kontakte klager i forbindelse med offentliggørelse af andre artikler i
artikelserien. Pressenævnet fandt videre, at det af artiklen af 26. maj fremgik, at der refereredes til
tidligere møder og forslag. Henset til, at formanden ikke ønskede at udtale sig vedrørende disse for-
hold, fandt Pressenævnet ikke anledning til at kritisere Berlingske Tidende for at anvende de pågæl-
dende citater. Pressenævnet bemærkede dog, at det havde været i bedst overensstemmelse med de
presseetiske regler, at Berlingske Tidende havde gjort opmærksom på, at citatet var syv måneder
gammelt.

Kendelse af 18. september 2007 (sag 2007-6-547)
Tv2.dk bragte under deres blogsektion et indlæg fra en blogger. En læser af bloggen klagede.
Klager anførte, at blogindlægget var krænkende for ham og hans datter, og at de var hængt ud med
private fotos og ved navns nævnelse.

Tv2.dk anførte, at blogsektionen var et brugerdefineret debatforum, hvor der ikke skete en
redaktionel udvælgelse eller journalistisk bearbejdelse af indkomne blogindlæg. Brugernes blogind-
læg publiceredes direkte og umiddelbart på bloggen uden forhåndscensur.

Pressenævnet fandt, at debatsider, hvor udefrakommende kan skrive uredigerede debatindlæg,
ikke er omfattet af medieansvarsloven, idet der ikke er tale om en redigeret envejskommunikation.
Blogsektionen på Tv2.dk var en sådan envejskommunikation, at debatsiden ikke var omfattet af
medieansvarsloven. Klagen hørte således ikke under nævnets kompetence. Klagen blev derfor afvist.

27



Kendelse af 10. oktober 2007 (sag 2007-6-550)
Danmarks Radio sendte udsendelsen ”Magasinet Penge” omhandlende salg af kopier af møbelklassi-
kere. I Danmark er den ophavsretlige beskyttelse 70 år fra designerens død, hvorimod beskyttelsen i
nogle andre EU-lande er langt kortere, hvorfor det er muligt for privatpersoner lovligt at importere
kopier af møbelklassikere. Et dansk møbelfirma, der havde rettighederne til salg og produktion af to
møbelklassikere, blev interviewet. Udsendelsen viste, hvorledes produktionen af møbelklassikerne er
kvalitetsarbejde. Møbelfirmaet klagede.

Møbelfirmaet anførte, at direktøren og salgsdirektøren indvilligede i at berette om deres virk-
somheds produktion af danske møbeldesigneres værker og deres bestræbelser for at imødegå ulovlig
import af kopier heraf. I stedet kom udsendelsen til at handle om, ”hvordan du trods regler alligevel
kan sætte dig til rette i en kopi”.

Danmarks Radio anførte, at selv om møbelfirmaet kunne have ønsket sig en anden dækning af
forholdene, medførte det ikke, at god presseskik var tilsidesat. Det var ikke et krav, at en interview-
person, der ikke udtrykkeligt anmodede herom, skulle have oplyst, hvilken redaktionel vinkling et
program ville have.

Pressenævnet fandt, at Danmarks Radio havde handlet inden for redaktørens redigeringsret ved
at medtage oplysninger om, hvorledes privatpersoner lovligt kunne komme i besiddelse af et møbel-
plagiat. Nævnet fandt videre, at direktøren og salgsdirektøren ved at besvare spørgsmål vedrørende
import af møbelplagiater måtte have været klar over, at Danmarks Radio ville kunne sætte inter-
viewene i sammenhæng med modsynspunkter, og nævnet fandt derfor ikke grundlag for at udtale
kritik.

Kendelse af 7. november 2007 (sag 2007-6-569)
Fagbladet Journalisten bragte en artikel om en undersøgelsesrapport. Undersøgelsesrapporten
omhandlede en avis’ dækning af forløbet omkring udsendelsen ”Den hemmelige krig” på Danmarks
Radio. Avisen klagede.

Avisen anførte navnlig, at Journalisten i artiklen rettede voldsomme angreb mod avisen, der var
egnet til at svække avisens troværdighed, uden at kritikken forinden havde været forelagt avisen.

Journalisten anførte navnlig, at artiklen alene var et referat af undersøgelsesgruppens konklusio-
ner. Journalisten anførte videre, at man på den elektroniske udgave Journalisten.dk havde bragt avi-
sens kommentarer.

Pressenævnet fandt, at undersøgelsesrapportens konklusioner i artiklen kunne være skadelige,
krænkende eller virke agtelsesforringende for avisen, og havde derfor skullet efterprøves i særlig
grad, først og fremmest ved forelæggelse for avisen. Da dette ikke var sket, udtalte nævnet sin kritik
af papirudgaven Journalisten. Det forhold, at avisens kommentarer fremgik på Journalisten.dk,
kunne ikke føre til et andet resultat.

Kendelse af 28. november 2007 (sag 2007-6-564)
Ekstra Bladet bragte under overskriften ”Dødslæge stukket af til Norge” en omtale af en læge, der
var sigtet for uagtsomt manddrab. Under en af lægens operationer var en patient død efter at skulle
have fjernet polypper. Lægen skulle være ”stukket af til Norge” for at unddrage sig forkyndelse.
Lægen klagede.

Lægen anførte, at han på tidspunktet for artiklens offentliggørelse var sygemeldt i Danmark.
Overskriften ”stukket af til Norge” var således ukorrekt. Udsagnet ”dødslæge” var tidligere anvendt
over for tyske læger i koncentrationslejre og var i strid med god presseskik.

Ekstra Bladet anførte, at overskriften beroede på en samtale med anklageren i sagen. Anklageren
havde ytret tvivl om, hvorvidt det ville lykkes at forkynde indkaldelsen for klager. Avisen anførte
videre, at der var dækning for udsagnet ”dødslæge”.

28



Pressenævnet fandt, at artiklen indeholdt en beskyldning mod lægen om, at han havde unddra-
get sig forkyndelse af tilsigelsen til at møde i retten ved at flygte til Norge. Efter indholdet af et brev
fra anklageren lagde Pressenævnet til grund, at der ikke var dækning for beskyldningen. Nævnet
fandt videre, at der ikke var belæg for at anvende det meget stærke udtryk ”dødslæge”, og nævnet
udtalte sin kritik.

Kendelse af 28. november 2007 (sag 2007-6-578)
Danmarks Radio sendte ”Radioavisen” med flere indslag samme dag om en bestemt type medicin,
glitazoner. Af udsendelsen fremgik det, at ”Lægemiddelstyrelsen advarer mod en bestemt type medi-
cin, som mange diabetes 2-patienter bruger” og ”Lægemiddelstyrelsen anbefaler patienter, at man
taler med sin læge om at finde anden medicin”. I den forbindelse var medicinalpræparatet Avandia
omtalt. Mediet berigtigede nogle dage senere oplysningen om, at det var Lægemiddelstyrelsen, der
advarede mod brugen, idet det blev anført, at det var Institut for Rationel Farmakoterapi (IRF), der
advarede mod brugen. Det blev samtidig sagt, at Lægemiddelstyrelsen selv rådede patienter i
behandling med Avandia til at fortsætte behandlingen – men i tvivlstilfælde kontakte lægen. Produ-
centen af Avandia klagede over overtrædelse af god presseskik og afslag på genmæle.

Medicinalvirksomheden anførte navnlig, at Lægemiddelstyrelsen ikke havde udsendt en ”advar-
sel”, men derimod rådede patienter til at fortsætte behandlingen og i tvivlstilfælde kontakte deres
læge. IRF rådede til en vis tilbageholdenhed med anvendelsen af den bestemte type medicin, men
dette var ikke at sidestille med en ”advarsel”.

Danmarks Radio anførte navnlig, at ordet ”advarsel” ikke havde et fuldstændigt entydigt ind-
hold, og at der måtte være en vis journalistisk frihed i anvendelsen af ord.

Pressenævnet lagde til grund, at både Lægemiddelstyrelsen og IRF anbefalede en vis forsigtighed
med anvendelsen af medicinaltypen uden dog at advare mod brugen. Man rådede patienter til at
fortsætte behandlingen og i tvivlstilfælde kontakte lægen. Pressenævnet fandt på denne baggrund, at
der ikke havde været dækning for udsagnet om, at myndighederne havde advaret mod Avandia, og
nævnet udtalte sin alvorlige kritik heraf. Nævnet bemærkede i den forbindelse, at medierne ikke bør
tage myndigheder til indtægt for at have udsendt advarsler om forhold som de foreliggende, med-
mindre der var dækning for det i myndighedernes egne formuleringer.

Pressenævnet fandt videre, at udsagnene indeholdt faktisk forkerte oplysninger, der kunne påfø-
re klager økonomisk eller anden skade af betydning, hvorfor medicinalvirksomheden var berettiget
til at få bragt et genmæle.

Kendelse af 19. december 2007 (sag 2007-6-585)
Se og Hør bragte en artikel omhandlende fund af spor af kokain på fællestoiletterne i studiet til tv-
udsendelsen ”Vild med dans” og til udsendelsens afterparty på en bar. Overskrifterne lød ”Kokainen
flyder”, ”Vild med dansværter målløse” og ”Se og Hør fandt narko i studiet”. Toiletfaciliteterne i
studiet og på baren benyttedes tillige af andre. Producenten bag udsendelsen ”Vild med dans” klage-
de.

Klager anførte, at overskrifterne og artiklen efterlod det indtryk, at personerne med tilknytning
til ”Vild med dans” havde taget kokain.

Se og Hør anførte, at ingen identificerede personer fra ”Vild med dans”-produktionen blev
beskyldt for at have indtaget kokain, og at artiklen ikke påstod at have bevis herfor. Se og Hør
anførte videre, at formuleringen ”kokainen flyder” var bladets egen vurdering.

Pressenævnet fandt, at overskrifterne gav indtryk af, at der var dokumentation for, at personer
med tilknytning til ”Vild med dans” havde indtaget kokain. Nævnet fandt videre, at artiklen forled-
te til at antage, at der var tale om større mængder af kokain og ikke kun fund af spor på fælles toi-
letfaciliteter. Nævnet udtalte kritik af overskrifternes formulering.

29



Kendelse af 19. december 2007 (sag 2007-6-589 - dissens)
Horsens Posten bragte under siden ”P.S.” en omtale af en gravsten samt et billede af stenen under
overskriften ”Et vægtigt spørgsmål”. Af gravskriften på stenen fremgik følgende: ”Fhv. overvægter
[navn]” og ”Vi skal ikke i sorgen over hans bortgang glemme glæden over hans forsvinden”. Pårø-
rende til afdøde klagede.

De pårørende anførte, at omtalen gik ud over grænserne for den frie kommentar, da der skete en
krænkelse af afdøde.

Horsens Posten erkendte, at avisen havde lavet en fejlvurdering af historien om stenen med den
sorte humor i skrift og symboler. Avisen havde tilbudt familien at bringe den rigtige historie om ste-
nen.

Pressenævnet fandt, at det havde været nærliggende at sløre afdødes identitet i artiklen. Nævnet
fandt imidlertid, at artiklen og billederne af stenen ikke overskred de vide rammer, der må gælde for
sådanne artikler, og nævnet udtalte ikke kritik. Et medlem fandt, at Horsens Posten ved ikke at sløre
identiteten på afdøde kunne have krænket afdødes minde, og dette medlem ville derfor udtale kri-
tik.

Kendelse af 19. december 2007 (sag 2007-6-590)
TV 2 sendte kriminalprogrammet ”Station 2”. I programmet fortalte en dømt morder, hvordan han
var blevet bragt i en situation, der førte til, at han havde slået sine børn ihjel. Forud for udsendelsen
havde TV 2 stillet i udsigt, at udsendelsen ville indeholde den dømtes råd og anskuelser for, hvor-
dan lignende tragedier kunne undgås. Den dømte klagede.

Klager anførte navnlig, at udsendelsen ikke omhandlede det aftalte.
TV 2 anførte, at det var klart, hvad klagers bevæggrund var, og at klagers udtalelser gav en

besvarelse på spørgsmålet om, hvordan man kan undgå, at tragedier sker.
Pressenævnet fandt, at den dømtes råd og anskuelser ikke fremgik af udsendelsen. Nævnet fandt

videre, at TV 2 i en sag af en karakter som den foreliggende burde have sikret, at programmets ind-
hold stemte overens med, hvad der var stillet i udsigt. Da dette ikke var tilfældet, udtalte nævnet sin
kritik.

Kendelse af 19. december 2007 (sag 2007-6-594)
Sjællandske bragte under overskriften ”Jordemoder sigtes for uagtsomt manddrab” en artikel
omhandlende en hændelse på Næstved Sygehus. Næstved Sygehus udtalte sig i artiklen. Regionen
klagede.

Regionen anførte, at de som arbejdsgiver havde et ansvar for, at deres medarbejdere blev
behandlet ordentligt af pressen.

Sjællandske anførte, at regionen ikke havde retlig interesse.
Pressenævnet fandt, at regionen ikke selv direkte eller indirekte var nævnt i artiklen, hvorfor kla-

ger ikke havde en sådan interesse i sagen, at der var grundlag for at behandle klagen. Det forhold, at
regionen havde et ansvar for en af sine medarbejdere, kunne ikke føre til et andet resultat.

2.2. Sager om genmæle
Reglerne om genmæle giver adgang til at korrigere oplysninger af faktisk karakter i en sag, der har
været omtalt i et massemedie. Den, som oplysningerne vedrører, kan fremsætte anmodning om gen-
mæle, og anmodningen skal altid først fremsættes til vedkommende massemedie selv. Anmodningen
til mediet skal være skriftlig, og fristen er 4 uger regnet fra offentliggørelsen i mediet, jf. mediean-
svarslovens § 36, stk. 3. Hvis mediet afslår at bringe genmælet, eller genmælet er ufyldestgørende,
kan sagen indbringes for Pressenævnet. Dette skal ske senest 4 uger efter at mediets svar er kommet
frem, jf. medieansvarslovens § 40, stk. 1 og stk. 2.

30



Mediet kan kræve, at den, der fremsætter anmodningen, selv udformer genmælet, og genmælets
indhold skal i alt væsentligt være begrænset til nødvendige faktiske oplysninger, jf. medieansvarslo-
vens § 38.

Pressenævnet har udarbejdet en vejledning, der indeholder oplysninger om betingelser for og
udformning af genmæle m.v. Vejledningen kan hentes på Pressenævnets hjemmeside og kan des-
uden fås i nævnets sekretariat.

Til illustration af nævnets praksis refereres nedenfor enkelte af nævnets sager fra 2007. Til yderli-
gere belysning af Pressenævnets praksis på området henvises til nævnets tidligere årsberetninger.

Kendelse af 18. april 2007 (sag 2007-6-480)
Danmarks Radio sendte forbrugerprogrammet ”Kontant” under temaet ”Medicinfidus koster sam-
fundet og patienterne dyrt”. Udsendelsen handlede om medicinalvirksomheders dispositioner i for-
hold til udløb af patenter. Der blev givet eksempler på, hvordan medicinalvirksomheder inden et
produkts patentudløb lancerer et nyt, lignende produkt, som af Lægemiddelstyrelsen placeres i en
anden substitutionsgruppe end det gamle præparat. Dette medførte, at de kopipræparater, der kom
på markedet ved det gamle produkts patentudløb, ikke kunne substituere det nye præparat, og
medicinalvirksomhedens markedsandel opretholdtes derfor længere. En af de omtalte medicinal-
virksomheder klagede over god presseskik og afslag på genmæle.

Forud for offentliggørelsen havde der været mailkorrespondance og en længerevarende telefon-
samtale mellem klager og Danmarks Radio, ligesom klager var blevet tilbudt at medvirke i udsen-
delsen i et båndet interview.

Medicinalvirksomheden anførte, at det var i strid med god presseskik, at virksomheden ikke var
blevet forelagt den centrale påstand om, at virksomhedens dispositioner havde kostet samfundet ”op
mod 80 millioner kroner” og ”patienterne får til gengæld tømt tegnebogen, for de går glip af langt
billigere kopimedicin”. Virksomheden anførte videre, at selskabet var berettiget til at få bragt et gen-
mæle, idet selskabet ikke havde forsøgt at ”tømme patienternes tegnebøger” for op mod 80 millio-
ner kroner.

Danmarks Radio anførte, at virksomheden ikke ønskede, at der blev bragt klip fra telefonsamta-
len, hvorfor Danmarks Radio ikke havde mulighed for at bringe virksomhedens synspunkter i
sagen, undtagen i referat og speak-form. Besparelserne var baseret på tal fra Amtsrådsforeningen.
Danmarks Radio afviste at bringe et genmæle, idet mediet ikke havde udtalt, at virksomheden
direkte havde søgt at hindre billig kopimedicin.

Pressenævnet fandt, at de nævnte oplysninger måtte forstås som, at virksomheden ville have
opnået en tilsvarende fortjeneste på amternes bekostning. Vedrørende god presseskik fandt nævnet,
at oplysningerne kunne være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende, hvorfor oplysnin-
gerne havde skullet efterprøves i særlig grad, først og fremmest ved forelæggelse for virksomheden.
Nævnet fandt imidlertid, at Danmarks Radio havde forsøgt at forelægge oplysningerne for klager
inden offentliggørelsen ved at give klager mulighed for at kommentere oplysningerne i et båndet
interview i udsendelsen. Virksomheden måtte bl.a. på baggrund af mailkorrespondancen have været
bekendt med, at udsendelsen var kritisk over for virksomhedens dispositioner. Virksomheden afslog
imidlertid at deltage i sådant interview. Under disse omstændigheder gav offentliggørelsen af oplys-
ningerne uden yderligere forelæggelse for klager ikke anledning til kritik.
Vedrørende afslag på genmæle fandt Pressenævnet, at udsagnene måtte forstås som oplysninger om,
at medicinalvirksomhederne, herunder klager, ville have opnået en tilsvarende fortjeneste på patien-
ternes og amternes bekostning, hvilket ikke var dokumenteret som utvivlsomt rigtigt. Virksomhe-
den var herefter berettiget til at få bragt et genmæle.

31



Kendelse af 20. juni 2007 (sag 2007-6-523)
I forlængelse af kendelsen af 18. april 2007 (sag 2007-6-480) bragte Danmarks Radio genmælet
som medicinalvirksomheden var berettiget til. Inden oplæsningen af genmælet fremkom studievær-
ten med en udtalelse, hvoraf følgende bl.a. fremgik: ”… Et af de største firmaer, [medicinalvirksom-
heden], ønskede ikke at medvirke i udsendelsen. Efterfølgende klagede [medicinalvirksomheden]
over Kontants udsendelse til Pressenævnet. Nævnet har ikke fundet anledning til at kritisere Kon-
tant …”. Medicinalvirksomheden klagede.

Medicinalvirksomheden anførte navnlig, at Danmarks Radio ikke levede op til kravet om, at
redaktionelle bemærkninger i umiddelbar tilknytning til offentliggørelsen skal indskrænkes til fakti-
ske oplysninger. Udsagnet ”Et af de største firmaer, [medicinalvirksomheden], ønskede ikke at med-
virke i udsendelsen” var ikke en redaktionel bemærkning af faktisk karakter, og udsagnet var ikke
korrekt. Virksomheden ønskede ikke at deltage i et båndet interview, men ville gerne deltage i
udsendelsen. Grundet mediets juleferie var det imidlertid ikke muligt. Medicinalvirksomheden
anførte videre, at udsagnet ”Nævnet har ikke fundet grundlag for at kritisere Kontant” ikke er af
faktisk karakter og virker som en ”frifindelse” af Danmarks Radio, hvilket ikke var tilfældet.

Danmarks Radio anførte, at ordet ”kritik” ikke anvendtes i afsnittet vedrørende genmæle i Pres-
senævnets kendelse af 18. april 2007. Det var derved korrekt, at der ikke var udtalt kritik af Dan-
marks Radio i kendelsen. Af hensyn til seerne fandt Danmarks Radio det væsentligt at knytte de
nævnte redaktionelle bemærkninger til genmæleteksten. Bemærkningerne var faktiske oplysninger,
ikke kommenterende tilføjelser.

Pressenævnet fandt, at udsagnene var korrekte oplysninger af faktisk karakter, og pålagde derfor
ikke Danmarks Radio at bringe genmælet igen.

Kendelse af 22. august 2007 (sag 2007-6-543)
Politiken bragte artiklen ”Seler til barnevogne dumper”, der såede tvivl om sikkerheden ved syv bar-
nevognsseler med et særligt mærke. Nævnet, der stod bag mærket, klagede.

Nævnet anførte, at læserne ikke fik at vide, at testen – en såkaldt dynamisk faldtest – blev foreta-
get efter en europæisk standard, som var udviklet med henblik på gåseler og ikke med henblik på
seler til barnevogne. En barnevognssele blev ved korrekt brug ikke udsat for frit fald, idet barne-
vognsselen sørgede for, at barnet var spændt fast tæt til bunden.

Politiken anførte, at nævnet var kommet til orde i avisen, ligesom avisen havde bragt en berigti-
gelse af faktuelle fejl i artiklen.

Pressenævnet fandt, at den rettelse, som Politiken havde bragt, angav, at klager gennemførte en
træktest, men at man ikke foretog den mere omfattende test med dynamisk træk. Nævnet fandt
videre, at den påklagede artikel sammenholdt med berigtigelsen efterlod det indtryk, at de syv teste-
de barneseler ikke var tilstrækkeligt sikre, fordi de ikke havde været udsat for testen med dynamisk
træk. Berigtigelsen gengav ikke det ønskede genmæle, og klager var derfor berettiget til at få bragt et
genmæle.

Kendelse af 28. november 2007 (sag 2007-6-568)
Danmarks Radio sendte nyhedsmagasinet ”21 Søndag” omhandlende et presset internationalt
adoptionsmarked, hvor børn var blevet en handelsvare. Udsendelsen såede tvivl om, hvorvidt en
indisk far havde underskrevet bortadoptionspapirer, eller om han var blevet franarret sine børn ved
at skrive under på et dokument i troen på, at det var en tilladelse til børnenes skolegang. Direktøren
for det danske adoptionsbureau, der havde forestået adoptionen til Danmark, blev interviewet i
udsendelsen. I tiden efter udsendelsen bragte Danmarks Radio tre nyhedsindslag, hvoraf det frem-
gik, at faren havde givet tilladelse til adoption, og at adoptionsbureauet ikke havde overtrådt ret-

32



ningslinjerne for økonomiske transaktioner ved adoptionsbørn fra Indien. Det danske adoptionsbu-
reau klagede over tilsidesættelse af god presseskik og afslag på genmæle.

Adoptionsbureauet anførte, at udsendelsen hævdede, at børnenes biologiske far ikke havde givet
samtykke til adoption, selv om der forelå et underskrevet adoptionsdokument. I udsendelsen insi-
nueredes tillige, at adoptionsbureauet havde overtrådt de gældende beløbsgrænser for betaling i for-
bindelse med adoptioner.

Danmarks Radio anførte, at det ikke var op til mediet at afgøre, om dokumenterne var juridisk
holdbare. Adoptionsbureauet fik mulighed for at udtale sig og lovede at vende tilbage, men vendte
aldrig tilbage med oplysninger, og Danmarks Radio fik efterfølgende afslag på aktindsigt. Mediet
anførte videre, at nye oplysninger i sagen var blevet bragt.

Pressenævnet fandt, at adoptionsbureauet fik forelagt beskyldningerne og havde mulighed for at
korrigere beskyldningerne, men afviste muligheden. Under disse omstændigheder fandt nævnet, at
Danmarks Radio ikke havde tilsidesat god presseskik. Nævnet fandt imidlertid, at adoptionsbureau-
et som udgangspunkt var berettiget til at få bragt et genmæle over for beskyldningerne i udsendel-
sen, da rigtigheden af oplysningerne ikke var utvivlsom, men da Danmarks Radio havde berigtiget
forholdene, fandt nævnet ikke grundlag for at pålægge mediet at bringe et genmæle.

Kendelse af 19. december 2007 (sag 2007-6-600)
Dagbladet Holstebro-Struer bragte under overskriften ”Degraderet cheflæge beholder millionløn”
en omtale af en omstrukturering på Hospitalsenhed Vest. Regionen klagede på egne vegne og i hen-
hold til fuldmagt fra den omtalte cheflæge over tilsidesættelse af god presseskik og afslag på genmæ-
le.

Regionen anførte, at der faktisk ikke var tale om en ”degradering” eller fratagelse af ledelse over
for cheflægen. Ordet degradering var et stærkt negativt ord, som dækkede over straf som følge af
dårlige præstationer. Der var tale om en planlagt rokade på ledelsesplan og ikke en degradering.

Dagbladet Holstebro-Struer anførte, at cheflægen ikke længere var hospitalsdirektør i Hospitals-
enhed Vest. Han var blevet degraderet til en lavere stilling, men var stadig medlem af hospitalsledel-
sen.

Vedrørende afslaget på genmæle fandt Pressenævnet, at udsagnet ”degradering” var avisens vur-
dering, og klagerne var derfor ikke berettiget til at få bragt et genmæle.

33



E . R E G I S T E R

Registret indeholder emner omtalt i årsberetningerne 1992-2007.

Emne År Side

112-udsendelser 2001 s. 12
Adresseændring, klagefrist 2005 s. 19
Advarsler 2007 s. 20
Afdød, partsevne 2002 s. 5
Agent provocateur 1998 s. 8
Anmeldelse, ansvarshavende redaktør 1995 s. 9

1996 s. 7
1997 s. 14

Anmeldelse, hjemmeside 1997 s. 14
Anmeldelse, virkningstidspunkt 2006 s. 22
Anmeldelser, af film, bøger etc. 2001 s. 15
Annoncer, forelæggelse 1997 s. 9
Anonymisering, billedmateriale 2006 s. 21
Arkivmateriale 2004 s. 20
Artikelserie 2000 s. 11
Artikelserie, klagefrist 2005 s. 19
Berigtigelse 2000 s. 10

2004 s. 22
Berigtigelse, definition 1998 s. 10
Berigtigelse, fast rubrik 1998 s. 5
Berigtigelse, indhold 2001 s. 13
Bevis, modstridende forklaringer 2003 s. 21
Billedbrug, identifikation 1996 s. 6
Billedmanipulation 2002 s. 8
Billedmateriale 2000 s. 11
Billedmateriale, anonymisering 1996 s. 7

2006 s. 21
Billedmateriale, samtykke 1994 s. 5
Blogs 2004 s. 19
Bøde, dom 1998 s. 14
Båndede samtaler 1997 s. 10

2004 s. 21
Båndede samtaler, telefoninterview 2006 s. 19
Båndede samtaler, telefonsamtale 2005 s. 21
Citat 2002 s. 11

2003 s. 21
Citathistorier, forelæggelse 2007 s. 20
Citathistorier, Ritzaus Citattjeneste 2006 s. 20
Debatindlæg 2000 s. 12

2004 s. 20
Debatindlæg, forelæggelse 1997 s. 9

34



Debatindlæg, Internettet 2006 s. 21
Debatindlæg, redigering 1993 s. 7

1996 s. 6
Debatindlæg, sprogbrug 2001 s. 17
Dokumentarprogrammer 2001 s. 12
E-mail, klage 1999 s. 8

2000 s. 8
2002 s. 4

Egen drift 1995 s. 9
1999 s. 7

Egen drift, forretningsorden 1994 s. 7
Egen drift, inhabilitet 1997 s. 6
Egen drift, konkrete sager 1997 s. 5
Elektroniske debatfora 2004 s. 19
Elektroniske medier, anmeldelse 1998 s. 13
Ensidighed 2003 s. 23
Erhvervsjournalistik 1995 s. 7
Etniske minoriteter, sigøjnere 1993 s. 6
Etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Fiktion, fiktiv sammenhæng 2001 s. 16
Forelæggelse 2002 s. 10
Forelæggelse, citathistorier 2007 s. 20
Forelæggelse, flere medier 1998 s. 9
Forelæggelse, forsøg 1997 s. 9
Forening, partsevne 2002 s. 5
Formkrav, e-mail 1999 s. 8

2000 s. 8
2002 s. 4

Foto 2000 s. 11
Fremmedsprog 2004 s. 19
Genmæle, definition 1998 s. 10
Genmæle, faktiske oplysninger 2000 s. 12
Genmæle, klagevejledning 1996 s. 7
Genmæle, offentliggørelse 1997 s. 6

1998 s. 6
Genmæle, redaktionelle bemærkninger 1997 s. 7
Genmæle, straffesag 1997 s. 13
Genmæle, udformning 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Genmæle, vejledning 1999 s. 11
Gentagelse, krænkelse 1998 s. 13
God presseskik, massemediernes handlemåde 1993 s. 6
Grundloven § 63 1998 s. 7
Helligdage, klagefrist 2005 s. 19
Hjemmeside, anmeldelse 1997 s. 14

1998 s. 13
Høring, krænkende oplysninger 1995 s. 5

35



Identitet, efterprøvelse 2003 s. 22
Injurier, kompetence 2006 s. 21
Internetmedier, anmeldelse 1997 s. 14

1998 s. 13
Internettet, debatindlæg og ledere 2006 s. 21
Internettet, klagefrist 2007 s. 19
Internettet, offentliggørelse 2005 s. 23
Interview 1998 s. 9

2003 s. 21
Interview, mindreårige 2004 s. 21
Interview, radio og tv 1996 s. 5
Journalisters adfærd 1997 s. 13
Journalistisk arbejdsmetode, massemediernes handlemåde 1993 s. 6
Kendelsesresumé, offentliggørelse 1995 s. 5

1997 s. 6
1998 s. 6

Kendelsesresumé, ordlyd 2006 s. 19
Kendelsesresumé, placering 1995 s. 5
Kendelsesresumé, udformning 1996 s. 5
Kildeangivelse 2002 s. 9
Kildekreditering 2001 s. 11
Klage, medie under konkurs 2002 s. 7
Klage, videregivelse 2006 s. 20
Klagefrist, adresseændring 2005 s. 19
Klagefrist, artikelserie 2005 s. 19
Klagefrist, helligdage 2005 s. 19
Klagefrist, Internettet 2007 s. 19
Klagefrist, manglende klagevejledning 2003 s. 20
Klagefrist, mediernes behandling 2003 s. 20
Klagefrist, noninformation 2005 s. 20
Klagevejledning 1999 s. 9

2003 s. 20
Klagevejledning, genmæle 1996 s. 7
Kompetence, erhvervsjournalistik 1995 s. 7
Kompetence, god presseskik og genmæle 1992 s. 5
Kompetence, injurier 2006 s. 21
Kompetence, navneforbud 1997 s. 12
Kompetence, ophavsret 2001 s. 11
Kompetence, retsplejeloven 1993 s. 6
Kompetence, straffeloven 1993 s. 5
Kompetence, TV 3 1995 s. 7
Konkurs, mediet under konkurs 2002 s. 7
Krænkelse, gentagelse 1998 s. 13
Krænkende oplysning 2002 s. 10
Krænkende oplysning, høring 1995 s. 5
Lokalradio- og tv-virksomhed, ansvarshavende redaktør 1996 s. 7

36



Læserbreve 2000 s. 12
2003 s. 21
2004 s. 20

Læserbreve, forelæggelse 1997 s. 9
Læserbreve, redigering 1993 s. 7

1996 s. 6
Læserbreve, sprogbrug 2001 s. 17
Manglende offentliggørelse, straffesag 1995 s. 6

1996 s. 6
1997 s. 13
1998 s. 14

Medieansvarsloven § 5 1995 s. 9
1996 s. 7

Medieansvarsloven § 5, redaktørskifte 1997 s. 14
Medieansvarsloven § 8 1998 s. 13

2006 s. 22
Medieansvarsloven § 38 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Medieansvarsloven § 39 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 39, placering 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 39, redaktionelle bemærkninger 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 39, straffesag 1997 s. 13
Medieansvarsloven § 40 1996 s. 7
Medieansvarsloven § 43 1998 s. 8

1999 s. 5
Medieansvarsloven § 44 1995 s. 9

1997 s. 5
1999 s. 7
2002 s. 4

Medieansvarsloven § 44, inhabilitet 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 46 1995 s. 7
Medieansvarsloven § 49 1995 s. 5

1997 s. 6
1998 s. 6
1998 s. 14
1999 s. 10
2000 s. 8
2002 s. 5
2006 s. 19

Medieansvarsloven § 49, bøde 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 49, kommenterende tilføjelse 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 49, placering 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 49, udformning 1996 s. 5
Medieansvarsloven § 53 1998 s. 7
Medieansvarsloven eller retsplejeloven 1993 s. 6
Mindreårige, interview 2004 s. 21
Mindreårige, samtykke 2000 s. 9

37



Modstridende forklaringer 2003 s. 21
Nationalitet, etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Navneforbud 1997 s. 12
Noninformation 1995 s. 6
Noninformation, klagefrist 2005 s. 20
Nyhedsbureau, offentliggørelse 2006 s. 20
Offentlige personer, forhåndstilkendegivelser 2001 s. 15
Offentlige personer, privatlivets fred 2002 s. 8
Offentliggørelse 1999 s. 10

2002 s. 5
Offentliggørelse, bøde 1997 s. 6
Offentliggørelse, båndede samtaler 2004 s. 21
Offentliggørelse, elektronisk medie 1998 s. 8
Offentliggørelse, genmæle og kendelsesresumé 1997 s. 6
Offentliggørelse, Internettet 2005 s. 23
Offentliggørelse, kommenterende tilføjelse 1997 s. 7
Offentliggørelse, nyhedsbureau 2006 s. 20
Offentliggørelse, ordlyd 2006 s. 19
Offentliggørelse, placering 1997 s. 7

1998 s. 6
Offentliggørelse, straffesag 1996 s. 6
Offentliggørelse, tidspunkt 1999 s. 9

2000 s. 8
Ophavsret, kompetence 2001 s. 11
Oversættelse 2004 s. 19
Partsevne, afdød 2002 s. 5
Partsevne, arbejdsgivere 2007 s. 19
Partsevne, fagforening 1999 s. 5
Partsevne, Forbrugerombudsmanden 1998 s. 8
Partsevne, grupperinger 1994 s. 6
Partsevne, ophørt forening 2002 s. 5
Partsindlæg 2003 s. 23
Pressenævnet, artikler 2001 s. 5
Pressenævnet, retssag anlagt 1999 s. 14

2000 s. 13
Pressenævnet, retssag (U.2003.71H) 2002 s. 4
Pressenævnet, retssag (Østre Landsrets dom) 2001 s. 17
Privatlivets fred 1994 s. 6

1999 s. 5
2001 s. 15

Privatlivets fred, offentlige personer 2002 s. 8
Privatlivets fred, private oplysninger 2003 s. 22

2005 s. 22
Privatlivets fred, reality-tv 2002 s. 8
Radio- og tv-virksomhed, anmeldelse 1997 s. 14
Reality-tv, privatlivets fred 2002 s. 8
Redaktørskifte, anmeldelse 1995 s. 9
Redigering, debatindlæg 1993 s. 7

38



Redigeringsret 2000 s. 10
Redigeringsret, læserbreve 2000 s. 12
Redigeringsret, navn 1999 s. 8
Reklamer, forelæggelse 1997 s. 9
Religiøse tilhørsforhold 1993 s. 6
Retlig interesse, afdød 2002 s. 5
Retlig interesse, arbejdsgivere 2007 s. 19
Retlig interesse, fagforening 1999 s. 5
Retlig interesse, Forbrugerombudsmanden 1998 s. 8
Retlig interesse, grupperinger 1994 s. 6
Retlig interesse, ophørt forening 2002 s. 5
Retsplejeloven eller medieansvarsloven 1993 s. 6
Retsplejeloven, kompetence 1993 s. 6
Retsreportage 1999 s. 7
Retssag anlagt mod Pressenævnet 2001 s. 17
Rettelse, fast rubrik 1998 s. 5
Råbånd 2000 s. 10
Sagsbehandling 1995 s. 7
Satire 2001 s. 14
Scandinavian Star-sagen, sprogbrug 2000 s. 5
Skjult kamera 1997 s. 11

1999 s. 12
2000 s. 9

Skjult kamera, anonymisering 1998 s. 8
Skjult kamera, forelæggelse 2005 s. 21
Skjult kamera og mikrofon 1999 s. 12

2000 s. 9
Skjult kamera og mikrofon, anonymisering 1997 s. 12
Skjult mikrofon 1997 s. 10

2004 s. 21
Skjult mikrofon, retningslinjer 1997 s. 11
Skjult mikrofon, telefoninterview 2006 s. 19
Skjult mikrofon, telefonsamtale 2005 s. 21
”Somalier-sagen”, etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Sprogbrug, debatindlæg 2001 s. 17
Sprogbrug, Scandinavian Star-sagen 2000 s. 5
Straffedom, oplysning om tidligere 2003 s. 21
Straffeloven, kompetence 1993 s. 5
Straffesag, genmæle 1997 s. 13
Straffesag, manglende offentliggørelse 1995 s. 6

1996 s. 6
1998 s. 14

Straffesager, god presseskik 1999 s. 7
Telefonsamtaler, offentliggørelse 2005 s. 21
TV 3 1996 s. 7
TV 3, kompetence 1995 s. 7
Umyndig, interview 2004 s. 21
Umyndig, samtykke 2000 s. 9

39



B I L A G

God presseskik

Massemediernes indhold og handlemåde skal være i overensstemmelse med god presseskik (medie-
ansvarslovens § 34, stk. 1).

Pressenævnet afgør, om medierne har handlet i strid med god presseskik. Afgørelsen tager udgangs-
punkt i ”Vejledende regler for god presseskik”, som indgik i forslaget til medieansvarsloven fra
1991, men standarden ”god presseskik” følger udviklingen i opfattelsen af, hvad der er uetisk, og
tager stilling til nye situationer, der opstår.

”Vejledende regler for god presseskik”

(Således som de blev formuleret af medieansvarsudvalget i betænkning nr. 1205/1990 og gengivet i
bilag til lovforslaget af 1991 til medieansvarsloven).

Grundlæggende synspunkter

Sikringen af ytringsfriheden i Danmark står i nøje forbindelse med massemediernes frie adgang til
at indsamle informationer og nyheder og til at offentliggøre dem så korrekt som muligt. Den frie
kommentar er en del af ytringsfrihedens udøvelse. Under varetagelse af disse opgaver bør masseme-
dierne anerkende hensynet til den enkelte borgers krav på respekt for den personlige integritet og
privatlivets fred og til behovet for beskyttelse mod ubeføjet krænkelse.

Under brud på god presseskik henhører også hindring af berettiget offentliggørelse af informationer
af væsentlig betydning for offentligheden, samt eftergivenhed over for udenforståendes krav om ind-
flydelse på massemediernes indhold, hvis eftergivenheden kan medføre tvivl om massemediernes frie
og uafhængige stilling. Brud på god presseskik foreligger endvidere, hvis en journalist pålægges
opgaver, som er i strid med nærværende presseetiske regler.

En journalist bør ikke pålægges opgaver, der strider mod hans samvittighed eller overbevisning.

Reglerne omfatter det redaktionelle stof (tekst og billeder), som offentliggøres i den trykte presse,
radio og fjernsyn samt i de øvrige massemedier.
Reglerne omfatter tillige annoncer og reklamer i den trykte periodiske presse og i de øvrige masse-
medier i det omfang, der ikke er fastsat særlige regler herom.
Reglerne omfatter omtalte og afbildede personer, herunder også afdøde personer, juridiske personer
og lignende.

Reglernes indhold

A. Korrekte meddelelser
1. Det er massemediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt,

bør det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er korrekte.

40



2. Kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed når disses udsagn kan være farvet af
personlig interesse eller skadevoldende hensigt.

3. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal
efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågælden-
de.

4. Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde.
5. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer.
6. Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning i den pågældende artikel

eller udsendelse. Det samme gælder de såkaldte spisesedler.
7. Berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted på redaktionens eget initiativ, hvis og så snart

kendskab til fejl af betydning i de bragte meddelelser indgår. Berigtigelsen skal foretages i en
sådan form, at læserne, lytterne eller seerne får klar mulighed for at blive opmærksom på berigti-
gelsen.

B. Adfærd i strid med god presseskik
1. Meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræ-

ver offentlig omtale. Det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse.
2. Selvmord eller selvmordsforsøg bør ikke omtales, medmindre klar almen interesse kræver eller

begrunder offentlig omtale, og i så fald bør omtalen være så skånsom som mulig.
3. Ofre for forbrydelser eller ulykker skal vises det størst mulige hensyn. Det samme gælder vidner

og pårørende til de implicerede. Ved indsamling og gengivelse af billedmateriale skal der vises
hensynsfuldhed og takt.

4. Der bør opretholdes en klar skillelinje mellem annoncering og redaktionel tekst. Tekst og bille-
der foranlediget af direkte eller indirekte merkantile interesser bør kun bringes, hvis et klart
journalistisk kriterium taler for offentliggørelse.

5. Andres tillid må ikke misbruges. Der bør vises særligt hensyn over for personer, som ikke kan
ventes at være klar over virkningerne af deres udtalelser. Andres følelser, uvidenhed eller svigten-
de herredømme bør ikke misbruges.

C. Retsreportage
1. De under A og B anførte almindelige presseetiske regler gælder også for retsreportagen.
2. Reglerne for retsreportagen gælder også sagernes forberedelse, herunder straffesagers behandling

hos politi og anklagemyndighed.
3. Retsreportagen bør være objektiv. På ethvert stadium af sagernes forberedelse og ved behandlin-

gen i retten bør journalisten tilstræbe en kvalitativ ligelig gengivelse af parternes – i straffesager
anklagemyndighedens og forsvarets – synspunkter.
En omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens afslutning, hvad enten denne
finder sted i form af tiltalefrafald, frifindelse eller domfældelse.

4. Det bør undgås at nævne personers slægtsforhold, stilling, race, nationalitet, trosbekendelse eller
organisationsforhold, medmindre dette direkte har med sagen at gøre.

5. Så længe en straffesag ikke er endeligt afgjort eller bortfaldet, må der ikke offentliggøres medde-
lelser, der kan lægge hindringer i vejen for sagens opklaring, eller tilkendegivelser om, at en sigtet
eller tiltalt er skyldig. Ved omtale af en straffesag skal det klart fremgå, om sigtede/tiltalte har
erklæret sig skyldig eller ikke-skyldig.

6. Der skal i videst muligt omfang følges en klar saglig linje ved afgørelsen af, hvilke sager der
omtales, og i hvilke tilfælde navne på de implicerede nævnes. En sigtets eller tiltalts navn eller
anden identificering bør udelades, når ingen almen interesse taler for at offentliggøre navnet.

41



7. Der skal iagttages varsomhed med meddelelser om, at politianmeldelse er indgivet mod en navn-
given person. Meddelelser herom bør som regel ikke bringes, før anmeldelse har medført indgri-
ben fra politiets eller anklagemyndighedens side. Dette gælder dog ikke, hvis det anmeldte for-
hold i forvejen er kendt i videre kredse eller har væsentlig almen interesse, eller det efter de fore-
liggende omstændigheder må antages, at anmeldelsen er solidt underbygget.

8. En sigtet, tiltalt eller domfældt person bør forskånes for at få fremdraget en ham tidligere over-
gået straffedom, hvis den er uden betydning for de forhold, han nu er sigtet, tiltalt eller dømt
for. I anden nyhedssammenhæng bør de mod en person tidligere rejste straffesager som regel
ikke omtales.

42



P R E S S E NÆVN E T

Årsberetning 2007

U
dg

iv
er

:P
re

ss
en

æ
vn

et
ap

ri
l2

00
8.

G
ra

fis
k

ti
lr

et
te

læ
gn

in
g:

K
O

N
T

R
A

ST
de

si
gn

33
33

96
56

.
Tr

yk
:C

en
tr

al
tr

yk
ke

ri
et

,S
ki

ve




