
P R E S S E NÆVN E T

Årsberetning 2009

U
dg

iv
er

:P
re

ss
en

æ
vn

et
ap

ri
l2

01
0.

G
ra

fis
k

ti
lr

et
te

læ
gn

in
g:

K
O

N
T

R
A

ST
de

si
gn

33
33

96
56

.
Tr

yk
:C

en
tr

al
tr

yk
ke

ri
et

,S
ki

ve



Udgivet af Pressenævnet, København, april 2010
Layout: KONTRAST design 3333 9656
Tryk: Centraltrykkeriet, Skive
ISBN-nr: 987-87-993029-1-8
ISSN-nr: 0908-679X

ISBN-nr (webudgaven): 987-87-993029-2-5



P R E S S E N Æ V N E T S Å R S B E R E T N I N G 2 0 0 9

I henhold til medieansvarslovens § 51 afgiver Pressenævnet herved årsberetning til justitsministeren.
Årsberetningen offentliggøres.

Indhold:

A: Nævnets virke, s. 4
1 Sagsantal og sagsbehandlingstid, s. 4
2 Samarbejde med journalistuddannelserne, s. 4
3 Internationale kontakter, s. 4

3.1 Fælleseuropæisk møde, s. 4
3.2 Nordisk pressenævnsmøde, s. 5

B: Nævnets medlemmer og sekretariat, s. 6

C: Statistik, s. 8

D: Nævnets praksis, s. 18
1 Principielle spørgsmål, s. 18

1.1 Sociale netværk - Facebook, s. 18
1.2 Krav til samtykke, s. 19
1.3 Sletning af oplysninger, s. 20
1.4 Hindre offentliggørelse/Fogedforbud, s. 20

2 Resumé af væsentlige konkrete sager, s. 20
2.1 Sager om presseetik, s. 21
2.2 Sager om genmæle, s. 30

E: Register for emner omtalt i årsberetningerne 1992-2009, s. 33

Bilag: Vejledende regler for god presseskik, s. 40

3



A . N Æ V N E T S V I R K E

1 Sagsantal og sagsbehandlingstid

I 2009 modtog Pressenævnet 150 klagesager, hvilket er lidt lavere end året før, hvor antallet af mod-
tagne klagesager var 163. Nævnet har tillige realitetsbehandlet færre sager i 2009 – 108 mod 114 i
2008. Derimod har klagere i lidt flere sager end de seneste par år trukket deres klage tilbage. I syv
tilfælde har klageren således hævet sagen, efter at mediet er kommet overens med klageren, for
eksempel ved at have bragt klagers kommentarer. Pressenævnets formand har afvist 34 sager pga.
formalia mod 48 i 2008, hovedsageligt fordi klageren havde klaget for sent, eller fordi klageren
manglede retlig interesse i det påklagede forhold.

Nævnet har i lighed med tidligere år vægtet at holde den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
nede, og det er lykkedes med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid for realitetsafgørelser på 63 dage.

I 67 af de 108 sager, der blev realitetsbehandlet, fik klageren ikke medhold. I 41 sager fik klage-
ren helt eller delvist medhold, og i 33 sager blev det pålagt mediet at offentliggøre kendelsen.

I seks sager blev der afgivet dissens, og i én sag udtalte nævnet sin alvorlige kritik. Disse er alle
refereret nedenfor under punkt D.

2 Samarbejde med journalistuddannelserne

Pressenævnet deltager hvert år i en konference for europæiske pressenævn (Alliance of Independent
Press Councils of Europe, se evt. aipce.net). På mødet i 2008 orienterede repræsentanter fra nævnet
i Bosnien-Herzegovina om en afholdt medie-sommerskole-event. Her var journaliststuderende ble-
vet nedsat i små nævn og havde prøvebehandlet autentiske klager. Initiativet havde været en succes
og havde været medvirkende til en større forståelse for nævnets arbejde og afgørelser.

På baggrund af Bosnien-Herzegovinas erfaringer gennemførte Pressenævnet et prøveforløb i for-
bindelse med Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles mediejura-kursus (på 3. semester), dog i
mindre målestok. Repræsentanter fra nævnet og sekretariatet holdt et to timers oplæg på skolen i
Århus. Oplægget startede med en beskrivelse af sagernes gang i sekretariatet, efterfulgt af en kort
gennemgang af de vejledende regler for god presseskik og genmæle. Herefter blev de studerende
nedsat i små nævn og prøvebehandlede autentiske klagesager.

Pressenævnet modtog positive tilbagemeldinger og besluttede i januar 2010 at gøre ordningen
permanent for at fremme viden om presseetik og Pressenævnets arbejdsform. Repræsentanter fra
Pressenævnet har således i løbet af efteråret 2009 besøgt journalistuddannelserne på Roskilde Uni-
versitet, Syddansk Universitet i Odense og genbesøgt Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i
Århus.

3 Internationale kontakter

3.1 Fælleseuropæisk møde
Repræsentanter for Pressenævnet deltog den 15.-16. oktober 2009 i det 11. møde for europæiske
pressenævn i forummet Alliance of Independent Press Councils of Europe (AIPCE). Dette års møde
blev afholdt i Oslo.

Under statusopdateringerne fra de forskellige lande kunne Estland berette om, at man særligt
havde diskuteret anvendelsen af arkivmateriale. I sagen, der havde givet anledning til diskussionen,

4



havde en politiker fået slettet oplysninger via den estiske myndighed, der svarer til det danske Data-
tilsynet. Se evt. afsnittet ”Tv-mediers brug af tidligere optagelser i ny udsendelse” i Pressenævnets
årsberetning 2004, side 20.

Et andet aktuelt emne var spredningen af sladder, hadetale og intime billeder via blogs. Norge
og Storbritannien kunne ligesom Danmark berette om klagesager vedrørende sociale netværkssider.
Den tidligere formand for det norske Pressens Faglige Utvalg, Sven Egil Omdal, gjorde sig til tals-
mand for, at oplysninger offentliggjort på en frit tilgængelig side (eksempelvis en åben Facebook-
profil) kunne anses for offentliggjort, således at et medie kunne viderebringe oplysningerne, hvis det
i øvrigt faldt inden for mediets område. Danmarks holdning er i tråd hermed. Se evt. afsnittet
”Sociale netværk – Facebook” under punkt D.1.

Fra oplæggene skal endvidere nævnes den svenske presseombudsmands bidrag vedrørende
offentliggørelse af tiltaltes navn og billede. Det var presseombudsmandens holdning, at medier risi-
kerede at foregribe retslige skridt ved at offentliggøre identiteten på tiltalte personer. Hensyn til
pårørende og tiltalte selv kunne også tale mod offentliggørelse – selv om oplysningerne kunne fin-
des på internettet/googles. Presseombudsmanden erkendte dog, at der kunne være tilfælde, hvor det
bl.a. som følge af beviserne eller for at hindre forvekslingsrisiko var mere forståeligt at offentliggøre
navn/foto. Det bemærkes i den forbindelse, at det af de danske vejledende regler for god presseskik
blandt andet fremgår: ”Der skal i videst muligt omfang følges en klar saglig linje ved afgørelsen af,
hvilke sager der omtales, og i hvilke tilfælde navne på de implicerede nævnes. En sigtets eller tiltalts
navn eller anden identificering bør udelades, når ingen almen interesse taler for at offentliggøre nav-
net”, jf. punkt C.6.

Næste møde i AIPCE forventes afholdt i 2010 i Amsterdam, Holland.

3.2 Nordisk pressenævnsmøde
Hvert andet år mødes repræsentanter fra de nordiske pressenævn. Værtskabet går på skift, og i 2010
er det Danmarks tur til at byde de øvrige nordiske lande velkommen til København.

Mødet afholdes den 31. maj og 1. juni 2010.

5



B . N Æ V N E T S M E D L E M M E R O G S E K R E TA R I AT

Efter medieansvarslovens § 41 består Pressenævnet af en formand, en næstformand og seks andre
medlemmer. Alle otte medlemmer har en stedfortræder.

Medlemmerne beskikkes af justitsministeren. Formanden og næstformanden, der skal være juri-
ster, beskikkes efter udtalelse fra Højesterets præsident. To medlemmer beskikkes efter udtalelse fra
Dansk Journalistforbund, og to medlemmer beskikkes til at repræsentere de redaktionelle ledelser i
den trykte presse og radio og fjernsyn efter udtalelse fra disse. Endelig beskikkes to medlemmer som
offentlighedens repræsentanter efter udtalelse fra Dansk Folkeoplysnings Samråd.

Stedfortræderne beskikkes efter de samme regler.

Pressenævnet havde i 2009 følgende sammensætning:

Formandskab:
Formand: Højesteretsdommer Jytte Scharling
Stedfortræder: Højesteretsdommer Thomas Rørdam
Næstformand: Advokat Axel Kierkegaard
Stedfortræder: Advokat Jesper Rothe

Journalister:
Medlem: Journalist Lene Sarup, Fyens Stiftstidende
Stedfortræder: Freelance pressefotograf Lars Lindskov
Medlem: Journalist Kaare R. Skou, TV 2|DANMARK
Stedfortræder: Journalist Ulrik Holmstrup, tvDOKfilm

Redaktører:
Medlem: Chefredaktør Jan Kristensen, Fyens Stiftstidende
Stedfortræder: Chefredaktør Palle Weis, Dagbladet Information
Medlem: Redaktionschef Hans Peter Blicher, TV 2|DANMARK
Stedfortræder: Afdelingschef Finn Rowold, Danmarks Radio, indtil 31. december 2009, herefter

direktør Inger Bach, Danmarks Radio.

Repræsentanter for offentligheden:
Medlem: Skoleleder Marianne Druedahl, LOF Roskilde
Stedfortræder: Direktør Otto Juhl Nielsen, FOF’s Landsorganisation
Medlem: Forretningsfører John Meinert Jacobsen, AOF Danmark
Stedfortræder: Kommunikationschef Karsten Kolding, FDB

Ved nævnets behandling af en konkret sag medvirker i henhold til medieansvarslovens § 42 en for-
mand eller næstformand samt en redaktør, en journalist og en repræsentant for offentligheden.

Der har i 2009 været afholdt 12 møder til behandling af konkrete sager. Endvidere har der været
afholdt to plenarmøder.

Sekretariat:
Sekretariatschef: Sanne Godthaab Olesen
Fuldmægtig: Michala Elmenhoff Christgau
Kontorfuldmægtig: Susanne Nielsen

6



Pressenævnets adresse:
Gyldenløvesgade 11, 4.
1600 København V
Tlf.: 33 15 55 64
Fax: 33 15 84 64
Internet: pressenaevnet.dk
E-mail: sekr@pressenaevnet.dk

Åbningstid: mandag-torsdag 9-15 og fredag 9-14

7



8

2000

1. Registrerede konkrete sager 143

2. Sager afgjort ved kendelse i nævnet 97
A. Heraf sager om presseetik 61
B. Heraf sager om genmæle 14
C. Heraf sager om både presseetik og genmæle 17
D. Heraf begæringer om genoptagelse 5

3. Sager afvist ved formandens kendelse 37
A. På grund af manglende retlig interesse 11
B. På grund af nævnets manglende kompetence 5
C. På grund af fristoverskridelse 14
D. Klagerne åbenbart grundløse 5
E. Begæringer om genoptagelse 2

4. Sager hævet af klageren 8

5. Sager henlagt af sekretariatet 1
A. Heraf efter klagerens undladelse af at besvare

sekretariatets anmodning om yderligere oplysninger 1
B. Henvist til rette klagemyndighed -
C. Henlagt af andre grunde -

6. Sager, hvor klagen blev taget helt eller delvist til følge 27
1. I sager om presseetik 23
2. I sager om genmæle 5
3. Pålæg om offentliggørelse 18

(1) Tallene for 2003 vedrører de sager, der er indkommet og afgjort i 2003, og tallene kan
derfor ikke umiddelbart – med undtagelse af antallet af registrerede sager
– sammenlignes med tidligere år.

C . S TAT I S T I K

Pressenævnet har i lighed med de tidligere år opgjort antallet af konkrete sager fordelt efter sager
afgjort ved kendelse i nævnet, sager afvist af formanden og sager, der enten er hævet af klageren eller
henlagt af sekretariatet.



9

2001 2002 2003(1) 2004 2005 2006 2007 2008 2009

132 134 163 146 134 177 164 163 150

88 99 76 113 81 123 125 114 108
64 66 51 84 55 89 85 83 83
2 8 6 11 7 12 10 9 9

C 19 23 11 15 14 13 24 18 12
3 2 8 3 5 9 6 4 4

3 40 29 41 33 38 48 34 48 34
12 9 10 10 9 15 14 19 11
7 4 9 5 6 6 2 9 3

C 8 14 19 12 12 17 10 14 18
10 2 2 4 6 3 4 3 0

E 3 - 1 2 5 7 4 3 2

4 3 5 3 8 16 5 4 3 7

5 1 1 2 - 1 2 7 0 1
A

- 1 - - - 2 4 - 1
B - - 1 - - - - - -
C 1 - 1 - 1 - 3 - -

6 38 47 26 31 24 53 45 42 41
33 44 23 29 22 42 33 34 36
5 8 3 4 3 12 16 9 10

26 40 20 23 16 34 24 30 33

På side 12-15 er der som tidligere anført statistikker for de enkelte medier for henholdsvis
sager om presseetik og sager om genmæle. Det bemærkes, at sager, der både vedrører presseetik
og genmæle, er anført begge steder.



10

A N TA L S A G E R *

200

150

100

50

0

2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009

R E A L I T E T S K E N D E L S E R F O R D E LT P Å S A G S T Y P E *

� Begæring om genoptagelse � Sager om både presseetik og genmæle

� Sager om genmæle � Sager om presseetik

2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009

160

140

120

100

80

60

40

20

0

*Tallene fra før 2000 fremgår af tidligere årsberetninger.



11

2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009

S A G S F O R D E L I N G E F T E R A F G Ø R E L S E S M Å D E *

� Henlagt � Afvist af formanden Ikke-afgjorte sager indgået i 2003

� Hævet af klageren � Realitetskendelser

R E S U LTAT A F R E A L I T E T S K E N D E L S E R *

Klagen ikke taget til følge � Pålæg om offentliggørelse

� Klagen taget helt eller delvist til følge

2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009

200

180

160

140

120

100

80

60

40

20

0

160

140

120

100

80

60

40

20

0



12

K E N D E L S E R O M P R E S S E E T I K A F S A G T I 2 0 0 9

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

Avisen.dk 1 - 1 - 1
B.T. 2 3 5 3 8
Berlingske Tidende - - - 2 2
Børsen - 1 1 - 1
Dagbladet Ringsted - 1 1 - 1
Ekstra Bladet og ekstrabladet.dk 3 1 4 3 7
Epn.dk - 1 1 - 1
Frederiksborg Amts Avis og
frederiksborgamtsavis.dk 1 1 2 1 3
Fyens Stiftstidende og fyens.dk - - - 1 1
Fyns Amts Avis - - - 5 5
Helsingør Dagblad - - - 1 1
Herlev Bladet - - - 1 1
Hillerød Posten - - - 1 1
JydskeVestkysten og jv.dk - 2 2 4 6
Jyllands-Posten og jp.dk - 1 1 2 4
Kristeligt-dagblad.dk - - - 1 1
Lolland-Falsters Folketidende - - - 1 1
Nordkysten.nu - - - 1 1
Nyhedsbureauet Newspaq 1 - 1 - 1
Politiken og politiken.dk 1 - 1 2 3
Randers amtsavis - 1 1 - 1
Samsø Posten - - - 1 1
Sjællandske - 1 1 1 2
Sjællandske Næstved - - - 1 1
Urban - - - 1 1
Vejle Amts Folkeblad - - - 1 1
Viborg Stifts Folkeblad - - - 1 1
Århus Stiftstidende og stiften.dk 1 1 2 2 4

Aviser/netaviser i alt 10 14 24 37 61

Danmarks Radio og dr.dk 1 - 1 6 7
Skala FM 1 - 1 - 1
TV 2|DANMARK 4 - 4 5 9
TV SYD og tvsyd.dk 1 - 1 1 2
TV/MIDT-VEST - - - 1 1

Radio- og tv-medier i alt 7 - 7 13 20



13

BEBOERBLADET - - - 1 1
Connery.dk - - - 1 1
CRN og crn.dk - 1 1 - 1
Fagbladet 3F, Nyhedsbrevet
3F og 3f.dk - - - 1 1
Gadespejlet - - - 1 1
GOLFavisen - 1 1 - 1
Hus forbi - - - 1 1
Ingeniøren og ing.dk - - - 1 1
KK Københavns Kommuneskole - - - 1 1
Lastbil Magasinet - - - 1 1
SE og HØR og seoghoer.dk - 2 2 - 2
Spejlet - 1 1 - 1
Ude & Hjemme - - - 1 1

Øvrige i alt - 5 5 9 14

Massemedier i alt 17 19 36 59 95

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total



14

KENDELSER OM GENMÆLE AFSAGT I 2009

Massemedie Anmodningen om genmæle Anmodningen
taget til følge ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

Avisen.dk 1 - 1 - 1
Berlingske Tidende - - - 1 1
B.T. 1 - 1 - 1
Ekstra Bladet og ekstrabladet.dk 1 - 1 1 2
Jyllands-Posten 1 - 1 1 2
Kristeligt-dagblad.dk - - - 1 1
Nyhedsbureauet Newspaq 1 - 1 - 1
Politiken - - - 1 1
Ritzaus Bureau 1 - 1 - 1

Aviser/netaviser i alt 6 - 6 5 11

Danmarks Radio og dr.dk - 1 1 2 3
TV 2|DANMARK 1 1 2 2 4
TV 2/Nord 1 - 1 - 1

Radio- og tv-medier i alt 2 2 4 4 8

Fagbladet 3F, Nyhedsbrevet 3F
og 3f.dk - - - 1 1
SE og HØR og seoghoer.dk - - - 1 1

Øvrige i alt - - - 2 2

Massemedier i alt 8 2 10 11 21



15

A F S A G T E F O R M A L I T E T S K E N D E L S E R , H Æ V E D E
O G H E N L A G T E S A G E R 2 0 0 9

Massemedie Formalitets-
kendelse Henlagt Hævet I alt

180grader.dk 1 - - 1
2770 Vanløse 2 - - 2
Amager Bladet - 1 - 1
Avisen Vestjylland - - 1 1
B.T. og Bt.dk 2 - - 2
Berlingske Tidende og berlingske.dk 2 - - 2
Brønshøj Posten 1 - - 1
Børsen 1 - - 1
Ekstrabladet.dk 2 - - 2
Frederiksborg Amts Avis - - 1 1
Fyns Amts Avis 1 - - 1
Kalundborg Folkeblad 1 - - 1
Lokalavisen Frederikssund - - 1 1
Lolland-Falsters Folketidende 1 - - 1
MetroXpress 1 - 1 2
Nordjyske.dk 1 - - 1
Politiken og politiken.dk 2 - - 2
Ritzaus Bureau 1 - - 1
Roskilde Avis - - 1 1
Sjællandske og sjaellandske.dk 3 - - 3
Søndagsavisen - - 1 1
Urban 1 - - 1
Vanløse Posten 1 - - 1
Ærø Folkeblad 1 - - 1

Aviser/netaviser i alt 25 1 6 32

Danmarks Radio 2 - - 2
Kanal København 1 - - 1
TV 2|DANMARK 1 - 1 2
TV 2 LORRY 1 - - 1
TV 2 ØST 1 - - 1
TV 3 1 - - 1

Radio- og tv-medier i alt 7 - 1 8

3f.dk/skagerak 1 - - 1
Horesta.dk 1 - - 1

Øvrige i alt 2 - - 2

Massemedier i alt 34 1 7 42



16

S A G S B E H A N D L I N G S T I D , R E A L I T E T S K E N D E L S E R

Genoptagelsesbegæringer, afvisninger og hævede og henlagte sager indgår ikke i statistikken over
sagsbehandlingstiden for realitetskendelser.

Det bemærkes, at sagsbehandlingstiden fra og med 2003 relaterer sig til de sager, som nævnet har
truffet afgørelse i i det pågældende år, og ikke – som de tidligere år – til de klager, der er indgivet til
nævnet det pågældende år.

SAGSBEHANDLINGSTID, FORMALITETSKENDELSER

Genoptagelsesbegæringer, hævede og henlagte sager indgår ikke i statistikken over sagsbehandlings-
tiden for formalitetskendelser.

2006 2007 2008 2009

Gennemsnit i dage 13 23 9 15

2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009

30 dage eller mindre 3 2 7 5 3 4 8 8 10 12
31 - 40 dage 6 1 7 7 5 2 4 8 21 18
41 - 50 dage 10 5 15 4 9 5 8 8 16 13
51 - 60 dage 8 4 22 11 9 1 13 16 16 11
61 - 70 dage 15 7 11 14 4 3 13 19 14 14
71 - 80 dage 12 6 12 7 11 7 23 15 15 11
81 - 90 dage 8 4 6 2 8 - 15 19 9 12
91 - 100 dage 4 8 5 1 4 6 9 15 4 8
Mere end 100 dage 26 48 12 17 60 53 30 17 9 9

I alt 92 85 97 68 113 81 123 125 114 108

Gennemsnit i dage 85 118 67 73 101 124 80 76 60 63



17

S TAT I S T I K O V E R K L A G E R N E S B A G G R U N D

Pressenævnet har i 2009 afsagt realitetskendelse i 108 klagesager, mens 34 sager er afvist af formanden
på grund af formalia. Fire af de sager, hvori der blev afsagt realitetskendelse, vedrørte anmodninger om
genoptagelse af tidligere afgjorte sager. Der er således truffet realitetsafgørelse i 104 nye sager.

Nedenfor anføres i skematisk form en oversigt over sagerne fordelt efter, om klageren er privatperson
eller organisation, firma m.v., og efter, om klageren er repræsenteret af advokat. Det bemærkes, at forde-
lingen vedrørende klagernes baggrund indeholder et skønselement, idet der kan være sager, hvor både
privatpersoner og organisationer el. lign. er anført som klagere. Da sagen kun placeres én gang i neden-
stående oversigt, har nævnet i disse tilfælde skønnet, hvilken placering der ville være mest retvisende.

(1) Heraf en genoptagelsesbegæring. (2) Heraf to genoptagelsesbegæringer.
(3) Heraf en genoptagelsesbegæring. (4) Heraf to genoptagelsesbegæringer.

De sager, der blev afvist på grund af manglende retlig interesse, var alle sager, hvor omtalen i mediet
ikke vedrørte klageren.

De sager, hvor Pressenævnet ikke havde kompetence til at afgøre sagen, drejede sig om to sager,
hvor mediet ikke var anmeldt til Pressenævnet, jf. medieansvarsloven § 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3, samt
én sag, hvor tv-stationen ikke havde en dansk sendetilladelse og derved heller ikke var omfattet af
medieansvarsloven, jf. lovens § 1, nr. 2.

De sager, hvor klager fra private er afsluttet ved en formalitetsafgørelse fra formanden, fordeler sig
som følger:

Klagefrist overskredet 9
Ej retlig interesse 11
Ej kompetence 3
Åbenbart grundløs 0
Intet nyt 1

R e a l i t e t s a f g ø r e l s e

Hævet/ Formalitets- Taget Delvis Ikke I alt
henlagt afgørelse til taget til taget til

følge følge følge

Privat 6 24(1) 9 5 37(2) 81

Privat v. advokat - - 3 7 7 17

Organisation, firma m.v. 1 10(3) 7 5 20(4) 43

Organisation,
firma m.v. v. advokat 1 - 2 3 3 9

I alt 8 34 21 20 67 150



D . N Æ V N E T S P R A K S I S

1 Principielle spørgsmål

1.1 Sociale netværk – Facebook
I takt med, at flere og flere personer kommunikerer via sociale netværk som Facebook, MySpace,
Twitter mv., har nævnet modtaget klager fra personer, der anser privatlivets fred for krænket ved, at
medier har anvendt oplysninger eller billeder hentet fra de internetbaserede netværk, uden at de
pågældende har været bekendt hermed.

Det følger af de vejledende regler for god presseskik punkt B.1., at meddelelser, der kan krænke
privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræver offentlig omtale. Det enkelte
menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse.

Facebook er et interaktivt netværk, hvor man kan oprette en personlig profil eller en gruppepro-
fil, sidstnævnte kan eksempelvis være en profil for en fodboldklub. Hvor opsætningen i en gruppe-
profil kan være forbundet med en administrator, der skal acceptere éns adgang til gruppen, kan man
som person selv oprette en personlig profil og redigere indholdet heraf. Når man har oprettet en
profil kan man søge andre, som også har oprettet en profil, og anmode om/acceptere deres venskab.

De personer, man har accepteret som venner, vil herefter fremgå af den personlige profil.
En profil kan enten være ”åben” eller ”lukket”. En åben profil er et udtryk for, at samtlige Face-
book-brugere kan se indholdet af profilen, også personer, der ikke er accepteret som ”venner”. Det
er muligt at oprette en profil, hvor kun accepterede ”Facebook-venner” kan gøre sig bekendt med
informationerne på siden, også kaldet en lukket profil.

Ved vurderingen af om god presseskik er tilsidesat ved offentliggørelsen af materiale fra en profil,
skelner Pressenævnet mellem materiale hentet fra åbne og lukkede profiler.

Åben profil
Oplysninger hentet fra en profilindehavers åbne profil er at betragte som offentligt tilgængelige, og
mediet vil som udgangspunkt være berettiget til at videregive informationer herfra uden samtykke.
Der vil imidlertid altid være tale om en konkret, individuel vurdering af om god presseskik er tilsi-
desat. Den sammenhæng, hvori oplysningerne/billederne er bragt, kan således have betydning. Der
kan tænkes tilfælde, hvor eksempelvis billeder taget ud af konteksten på den åbne profil og anvendt
på en krænkende måde i mediet, vil være en tilsidesættelse af god presseskik.

Lukket profil
Oplysninger på lukkede profiler må betragtes som en orientering af Facebook-vennerne. Profilinde-
haveren har således over for omverdenen tilkendegivet, at man ikke ønsker materialet alment tilgæn-
geligt. Offentliggørelse af materiale hentet fra lukkede profiler kræver derfor som udgangspunkt
samtykke, medmindre materialet har en sådan almen interesse, at denne overstiger hensynet til indi-
videt.

Mange profilindehavere har et stort antal ”venner”. Som altovervejende udgangspunkt vil
mængden af venner ikke ændre profilens status af ”lukket” og derved heller ikke ændre på kravet til
at indhente samtykke i relation til at offentliggøre materiale hentet fra lukkede profiler.

Pressenævnet har i 2009 afgjort et par sager vedrørende materiale hentet fra åbne Facebook-
sider:

18



19

I sag 2009-6-0834 var billederne hentet fra klagers åbne Facebook-profil, og nævnet udtalte ikke
kritik af mediet for ikke at have indhentet klagers samtykke.

I sag 2009-6-0904 var klagers indlæg på en åben Facebook-gruppe refereret i et beboerblad.
Nævnet udtalte ikke sin kritik af mediet for ikke at indhente klagers samtykke.

Kendelserne er refereret under punkt D.2.

1.2 Krav til samtykke
Mange medier laver reportager om sygdom, ulykker og kriminalitet. Disse udsendelser indeholder
ofte private oplysninger, som medierne efter reglerne om god presseskik ikke har ret til at bringe,
medmindre personen har samtykket til offentliggørelsen (eller klar almen interesse kræver offentlig-
gørelse). På baggrund af klager over denne slags udsendelser har nævnet fundet anledning til at præ-
cisere sin praksis vedrørende kravene til et gyldigt samtykke.

Samtykket skal afgives af den person, omtalen vedrører, medmindre personen har givet en anden
fuldmagt til at handle på sine vegne.

Det er afgørende, at personen er klar over, at optagelserne sker med henblik på anvendelse i en
tv-udsendelse/offentliggørelse og ikke til politiets eller andre myndigheders interne brug. Det kan
være hensigtsmæssigt at gøre opmærksom på, hvornår udsendelsen forventes offentliggjort, hvis det
ikke sker i umiddelbar forlængelse af optagelserne.

Et gyldigt samtykke skal som minimum være:

Frivilligt – ikke afgivet under tvang eller pres.
Specifikt – viden om, at der samtykkes til offentliggørelse.
Informeret – viden om, hvad udsendelsen omhandler.

Der er ingen formkrav til samtykket, eksempelvis skriftlighed. Samtykket kan gives såvel udtrykke-
ligt som stiltiende. I de omtalte udsendelser må det imidlertid forventes, at patienter, ofre og mis-
tænkte befinder sig i en presset situation, og at de allerede af denne grund kan have vanskeligt ved at
overskue konsekvenserne af et samtykke. Eksempelvis vil bevisbyrden for mediet være tung, når der
påberåbes et stiltiende samtykke i de pågældende situationer, da personerne ikke kan forventes at
optræde rationelt, ligesom det næppe er sandsynligt, at personer ønsker private forhold offentlig-
gjort. Det kan derfor være en fordel efterfølgende at få bekræftet/indhentet samtykke.

I tvivlstilfælde, hvor mediet gør gældende, at klageren ved sin adfærd har givet et stiltiende sam-
tykke til offentliggørelse, påhviler det mediet efter de almindelige bevisregler at løfte bevisbyrden.
”Råbåndene” kan være mediets eneste mulighed for at løfte denne byrde. Det kan stille mediet i et
dilemma, eftersom medierne normalt udviser tilbageholdenhed med udlevering af råmateriale.

I sag 2009-6-0796 offentliggjorde TV 2 optagelser fra en ransagning i et privat hjem. Under
Pressenævnets sag gjorde TV 2 gældende, at klager på optagelserne sagde ok til, at der blev filmet,
og at et samtykke kan være stiltiende. Optagelsen blev ikke fremlagt under sagen. Nævnet fandt, at
TV 2 ikke havde dokumenteret, at klager havde givet et gyldigt samtykke til offentliggørelsen af
optagelserne, og udtalte sin kritik.

I sag 2009-6-0840 blev der vist billeder af personer, der havde været udsat for en trafikulykke,
og i den forbindelse blev der bragt oplysninger om deres helbredsforhold. Nævnet udtalte sin kritik,
idet der ikke var indhentet samtykke fra de berørte. Sagen er refereret under punkt D.2.



1.3 Sletning af oplysninger/Datatilsynet
Pressenævnet modtager løbende henvendelser fra folk, der ønsker oplysninger eller artikler slettet fra
internet-medier omfattet af medieansvarsloven. Ønsket synes særlig fremtrædende på grund af søge-
maskiner som Google.dk og Yahoo.dk, der hurtigt kan hente ældre artikler frem.

I medfør af medieansvarslovens § 49 har Pressenævnet kompetence til at pålægge redaktøren for
det indklagede medie at offentliggøre nævnets kendelse. Det ligger således uden for nævnets kompe-
tence at pålægge sletning af oplysninger eller artikler. Spørgsmålet om, hvorvidt klager kan kræve
oplysninger fjernet, henhører under Datatilsynet og domstolene. Man kan klage til Datatilsynet,
hvis man mener, at behandling af oplysninger om én selv ikke lever op til persondatalovens krav
(lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger). Persondataloven sætter rammer-
ne for, hvordan både offentlige myndigheder og private virksomheder mv. skal håndtere personop-
lysninger.

Man kan eksempelvis klage til Datatilsynet, hvis man mener, at der uretmæssigt er lagt private
oplysninger om én selv ud på internettet. Efter en klage fra en borger kan Datatilsynet træffe afgø-
relse om, hvorvidt behandlingen er i overensstemmelse med persondatalovens regler, jf. lovens § 58,
stk. 1. Tilsynet har dog som udgangspunkt ikke kompetence i forhold til behandlinger i journali-
stisk øjemed, jf. § 2, stk. 6 – 10. Endvidere skal Datatilsynet efter § 2, stk. 2, tage hensyn til infor-
mations- og ytringsfriheden efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10.

På Datatilsynets hjemmeside: datatilsynet.dk kan man under området for ”Borger” læse om
”Klage til Datatilsynet” og forhold vedrørende ”Internettet”. Under fanebladet ”Utilsigtet offentlig-
gørelse” kan man følge linket http://www.google.com/intl/da/remove.html, hvor hjemmesideinde-
haveren guides igennem fjernelse af oplysninger på Google.

I sag 2009-6-0811 valgte redaktøren af den indklagede netavis efter klagen til Pressenævnet på
eget initiativ at slette den påklagede artikel. Det var derfor ikke længere muligt at søge en kopi af
artiklen frem via avisens internetside og -arkiv. Sagen kan læses på nævnets hjemmeside under fane-
bladet “Kendelser”.

1.4 Hindre offentliggørelse/Fogedforbud
Undertiden modtager nævnet klager fra personer, der ønsker at klage over en endnu ikke offentlig-
gjort udsendelse eller artikel. Det følger af medieansvarslovens § 34, at der kan indgives klage over
god presseskik senest fire uger ”efter” offentliggørelsen. Dette indebærer, at det ikke er muligt at
indgive klage til Pressenævnet, førend der foreligger en offentliggørelse, og nævnet kan derfor ikke
behandle en klage over et ikke-offentliggjort forhold. Se dog afsnittet om non-information i de vej-
ledende regler for god presseskik: ”Under brud på god presseskik henhører også hindring af beretti-
get offentliggørelse af informationer af væsentlig betydning for offentligheden”.

Fogedretten har derimod kompetence til at hindre offentliggørelse ved nedlæggelse af et foged-
forbud efter reglerne i retsplejelovens kapitel 57 (lovbekendtgørelse nr. 1053 af 29. oktober 2009).
Den, der begærer fogedforbud nedlagt, skal være opmærksom på, at et fogedforbud ofte betinges af,
at der stilles sikkerhed for det mulige tab, som den part, begæringen om fogedforbud er rettet mod,
kan lide, hvis det efterfølgende viser sig, at forbuddet er nedlagt med urette.

2 Resumé af væsentlige konkrete sager

Til belysning af nævnets hidtidige praksis i sager om god presseskik og genmæle gengives nedenfor
resumeer af en række konkrete sager. Disse samt de øvrige klagesager, som nævnet har truffet afgø-
relse i, kan endvidere ses på nævnets hjemmeside pressenaevnet.dk under fanebladet “Kendelser” og
på Retsinformations afgørelsesdatabase.

20



21

Retsinformations afgørelsesdatabase findes på retsinfo.dk. Man kommer ind i afgørelsesdataba-
sen ved at klikke på ikonerne Ministerieindgang, Justitsministeriet og Afgørelser.

2.1 Sager om presseetik
Efter medieansvarslovens § 34, stk. 1, skal massemediernes indhold og handlemåde være i overens-
stemmelse med god presseskik. Inden for denne retlige standard er det overladt til Pressenævnets
skøn, om der i et konkret tilfælde er sket en overtrædelse af god presseskik. Skønnet er dog ikke
ganske ubundet, idet udgangspunktet for det nærmere indhold af begrebet god presseskik er de vej-
ledende regler for god presseskik, jf. nedenfor under bilag.

Kendelse af 20. januar 2009 (sag nr. 2008-6-0767 – dissens) – kritik
Radiostationen Skala FM sendte et radioprogram, hvor værten havde ringet op til en arbejdsplads
og spurgt efter en tilfældig fiktiv person uden at præsentere sig. Opkaldet var del af en quiz/practical
joke i studiet. Samtalen med receptionisten, der besvarede opkaldet, blev optaget med skjult mikro-
fon og offentliggjort uden hendes tilladelse. Receptionisten klagede.

Receptionisten anførte, at hun ikke var blevet gjort opmærksom på, at samtalen blev optaget
eller ville blive offentliggjort i radioen.

Skala FM anførte, at telefonsamtalen var ment som en harmløs spøg i et satirisk indslag.
Pressenævnet fandt, at indslaget ikke havde nogen samfundsmæssig interesse, der kunne begrun-

de offentliggørelse uden receptionistens samtykke. Da klagers samtykke ikke var indhentet, udtalte
nævnet sin kritik. Ét medlem var ikke enigt og ville ikke udtale kritik under hensyn til, at den korte
(ca. et minut) samtale ikke var krænkende for klager.

Kendelse af 20. januar 2009 (sag nr. 2008-6-0777 – dissens) – kritik
Danmarks Radio sendte et kritisk radioindslag, der omtalte en 17-årig piges ansættelsesvilkår i et
callcenter i Spanien. Callcenteret klagede over tilsidesættelse af god presseskik og Danmarks Radios
afslag på genmæle.

Callcenteret anførte, at de ikke havde fået forelagt indslagets krænkende oplysninger inden
offentliggørelsen. Mediets brug af udsagnet ”lokket” var misvisende, idet det gav indtryk af, at pigen
var blevet narret til at underskrive ansættelseskontrakten. Da pigen ikke var fyldt 18, havde hendes
far imidlertid underskrevet hendes ansættelseskontrakt.

Danmarks Radio anførte, at man forgæves havde forsøgt at kontakte callcenteret ved midnat
dagen forinden offentliggørelse. Man valgte i stedet at citere klagers udtalelse til avisen Urban.
Udsagnet ”lokket” henviste til pigens eget udsagn om, at hun var ”eventyrlysten og nysgerrig”.

Pressenævnet fandt, at oplysningerne i indslaget var skadelige for callcenteret. Da oplysningen
ikke havde en sådan nyhedsværdi, at Danmarks Radio ikke kunne have afventet callcenterets kom-
mentar inden offentliggørelsen, udtalte nævnet sin kritik. To medlemmer (mindretallet) udtalte, at
callcenterets kommentar til oplysningerne fremgik af citatet fra Urban, og fandt derfor ikke grund-
lag for at udtale kritik.

Nævnet fandt videre, at pigens alder sammenholdt med udsagnet ”lokket” kunne give indtryk
af, at klager udnyttede pigens alder til at indgå en for firmaet fordelagtig ansættelseskontrakt. Dette
var ikke korrekt, idet pigens far underskrev kontrakten. Klager var berettiget til at få bragt et gen-
mæle heroverfor.

Kendelse af 17. februar 2009 (sag nr. 2009-6-0778) – ikke kritik
Beboerbladet bragte et læserbrev, der omhandlede spørgsmål om familiesammenføring. Læserbrevet
var indsendt til Beboerbladets socialrådgiver og brevkasseredaktør og bragt uden anonymisering.
Skribenten klagede.



Klager anførte, at henvendelsen ikke var tiltænkt offentliggørelse, ligesom hendes livssituation
var ændret på offentliggørelsestidspunktet tre måneder senere.

Beboerbladet anførte, at bladet havde forstået klagers henvendelse til brevkassen som et ønske
om at gøre opmærksom på forhold omkring udlændingelovgivningen. Da klager ikke havde anmo-
det om at få sit brev anonymiseret, var dette ikke sket.

Pressenævnet fandt, at brevkasseskrivere måtte påregne, at henvendelser offentliggøres i brevkas-
sen. Beboerbladet havde ikke været forpligtet til at indhente skribentens accept inden offentliggørel-
sen eller til at anonymisere henvendelsen, og nævnet udtalte ikke kritik.

Kendelse af 17. februar 2009 (sag nr. 2009-6-0785) – kritik
Pressenævnet udtalte ved kendelse af 16. december 2008 (sag nr. 2008-6-0758) sin kritik af ekstra-
bladet.dk for at offentliggøre optagelser foretaget med skjult kamera fra kommunalpolitikeres pub-
besøg. Nævnet pålagde netavisen at offentliggøre et resumé af nævnets kendelse. Til offentliggørel-
sen af nævnets kendelse indsatte netavisen links til de kritiserede optagelser. En af de afbildede poli-
tikere klagede over offentliggørelsen.

Politikeren anførte, at ekstrabladet.dk havde handlet i strid med god presseskik ved på ny at
offentliggøre de skjulte optagelser.

Ekstrabladet.dk tilbød at imødekomme klagers ønske om at fjerne videooptagelsen fra netavisen.
Pressenævnet fandt, at ekstrabladet.dk havde tilsidesat god presseskik ved at indsætte optagelserne i
relation til offentliggørelsen af nævnets kendelse. Nævnet lagde vægt på, at forholdet derved på ny
blev fremhævet. Da de indsatte links måtte anses som en uberettiget kommenterende tilføjelse til
offentliggørelsen, udtalte nævnet sin kritik.

Kendelse af 17. marts 2009 (sag nr. 2009-6-0790) – delvis kritik
SE og HØR og seoghoer.dk bragte bl.a. forsideoverskrifterne ”Besat af mad” og ”Lægen: Dit sexliv
er i fare”. Inde i bladet bragte SE og HØR artiklen ”Tyk og trist”, hvori det blev beskrevet, hvordan
en entertainer var taget på slankeophold, og at han havde aflyst alle sine optrædender i januar
måned. En medkursist havde udtalt, at entertaineren ”psykisk er helt nede i kulkælderen”. En læge
udtalte sig om de fysiske og psykiske konsekvenser for svært overvægtige. Som eksempel inddrog
han den landskendte entertainer. Entertaineren klagede.

Klager anførte, at artiklen gav indtryk af, at slankeopholdet skyldtes psykisk ustabilitet. Entertai-
neren havde gennemført alle arrangementer.

Bladet anførte, at klager tidligere havde indviet offentligheden i livet som overvægtig. Bladets
journalist opsøgte klager med henblik på at forelægge oplysningerne for ham, men klager ønskede
ikke at tale med bladet, og forelæggelse blev derved umuliggjort.

Klager var som entertainer blandt andet kendt for sine shows, der relaterede sig til klagers egen
vægt. Pressenævnet fandt herefter, at klagers slankeophold og vægt kunne have en sådan offentlig
interesse, at der var belæg for at omtale forholdet. Pressenævnet fandt imidlertid, at artiklens tekst
vedrørende klagers psykiske tilstand måtte anses for meddelelser, der kunne krænke privatlivets fred,
og nævnet udtalte sin kritik. Oplysningerne i artiklen om, at entertaineren havde aflyst alle sine
optrædender i januar måned, var efter det oplyste baseret på medkursistens udtalelse. Da der hverken
var grundlag for at antage, at klager var mentalt ustabil, eller at han havde aflyst arrangementer i
januar måned, udtalte nævnet sin kritik af SE og HØR for ikke at efterprøve oplysningen yderligere.

Kendelse af 17. marts 2009 (sag nr. 2009-6-0793) – ikke kritik
KK Københavns Kommuneskole bragte et debatindlæg på en side, der på skift blev skrevet af de 11
medlemmer i Københavns Kommunes Børne- og Ungdomsudvalg. I forlængelse af en politikers
indlæg var hans politiske post nævnt samt ”lærer på [skole]”. Politikeren klagede.

22



23

Klager anførte, at bladet havde skrevet hans private arbejdsplads, selv om han ikke havde oplyst
denne over for bladet.

Bladet bragte i det efterfølgende nummer en beklagelse af, at klager ikke var informeret om bla-
dets retningslinjer.

Pressenævnet fandt, at det kunne være uhensigtsmæssigt, at der i forbindelse med indlæg anfør-
tes andre titler end dem, skribenterne selv havde oplyst. Angivelse af arbejdssteder kunne give ind-
tryk af, at også arbejdspladsen kunne tages til indtægt for skribentens holdning. Nævnet fandt imid-
lertid, at det af klagers indlæg fremgik, at indlægget var skrevet med udgangspunkt i skribentens
eget politiske engagement, og nævnet udtalte på denne baggrund ikke kritik af KK Københavns
Kommuneskole for at påføre navnet på arbejdspladsen, hvor klager underviste.

Kendelse af 17. marts 2009 (sag nr. 2009-6-0795) – ikke kritik
Sjællandske og sjaellandske.dk bragte en artikel vedrørende de økonomiske forhold på et opholds-
sted. I tilknytning til teksten var indsat et billede af et svømmebassin og en sejlbåd. Parret, der drev
opholdsstedet, klagede.

Klagerne anførte, at billederne var hentet fra deres hjemmeside og anvendt uden deres tilladelse.
Avisen anførte, at klagerne var blevet forelagt beskyldningerne i artiklen.
Pressenævnet fandt, at avisen ikke havde tilsidesat god presseskik ved at indsætte billederne, der

efter det oplyste var offentligt tilgængelige.

Kendelse af 21. april 2009 (sag nr. 2009-6-0796) – kritik
TV 2 bragte udsendelsen ”Forbryderjagt”, hvor seerne fulgte politiets faste narkopatrulje. I udsen-
delsen blev bragt optagelser fra en ransagning i en privat bolig. De afbildede personer i huset og
enkelte genstande var slørede. Husets beboer klagede.

Klager anførte, at han trods sløringen efterfølgende var blevet genkendt. Ifølge klager havde TV
2 uden hans tilladelse foretaget og offentliggjort optagelser fra hans private hjem. Under ransagnin-
gen insisterede han forgæves på at få oplyst, hvem personen med kameraet var, og bad ham forlade
lejligheden. Der blev råbt ”Det er politiet” og ikke ”Det er politiet og TV 2”. Klager havde ikke
samtykket til at medvirke i et tv-program.

TV 2 afviste, at klager kunne identificeres i udsendelsen. TV 2 anførte, at politiet efterfølgende
havde haft udsendelserne til gennemsyn. Såfremt klager enten på stedet eller efterfølgende havde
bedt om, at optagelserne ikke blev bragt, ville politiet have sagt fra.

Pressenævnet fandt, at TV 2 havde tilsidesat god presseskik, fordi der ikke inden offentliggørel-
sen af optagelserne blev indhentet tilladelse hertil fra den afbildede person, der trods sløring kunne
identificeres. Nævnet udtalte videre kritik af, at udsendelsen fejlagtigt gav indtryk af, at klager solgte
narkotika.

Kendelse af 21. april 2009 (sag nr. 2009-6-0804) – ikke kritik
TV 2 bragte udsendelsen ”Klamphuggerne”, der var kritisk over for håndværksarbejdet udført på
nogle huse. I udsendelsen var offentliggjort en optagelse indhentet med skjult kamera, hvor en
håndværker gav urigtige og vildledende oplysninger om sine faglige kvalifikationer som murer og
tømrer samt medlemskab af Byg Garanti over for potentielle kunder. Håndværkeren klagede.

Klager anførte, at han uretmæssigt blev optaget med skjult kamera.
TV 2 anførte, at optagelserne indhentet med skjult kamera dokumenterede, hvordan klager præ-

senterede sine håndværksmæssige kvalifikationer. Klager oplyste fejlagtigt, at han var murer og tøm-
rer samt medlem af Dansk Byg. Endelig påtog han sig at lave tegninger, som han ikke var kvalifice-
ret til.



Pressenævnet fandt, at det kan have samfundsmæssig interesse at belyse, om håndværkere og
bygmestre m.v. har de faglige kvalifikationer, som de oplyser og tager sig betalt for at være i besid-
delse af. Information om svendebreve og medlemskab af brancheforeninger kan som udgangspunkt
tilvejebringes uden brug af skjult kamera. Klager gav imidlertid urigtige og vildledende oplysninger
over for ”muldvarpen” under den samtale, der blev optaget med skjult kamera. På den baggrund
fandt nævnet ikke tilstrækkeligt grundlag for at kritisere, at TV 2 offentliggjorde de skjulte optagel-
ser.

Kendelse af 21. april 2009 (sag nr. 2009-6-0807) – kritik
B.T. og bt.dk bragte et interview med en varetægtsfængslet kvinde, der var blevet sigtet for knivdrab
på sin kæreste. Interviewet beskrev, hvordan kvinden opfattede hændelsesforløbet forud for drabet.
Søsteren til afdøde klagede.

Klager anførte, at artiklen var ensidig og udokumenteret. Avisen kunne have fået den korrekte
historie ved et opkald til anklagemyndigheden eller en pårørende.

Avisen erkendte, at familien til den dræbte burde have haft lejlighed til at komme til orde i for-
bindelse med artiklen, og beklagede over for klager.

Uanset at det fremgik, at interviewpersonen var sigtet og varetægtsfængslet, og hendes udsagn
derfor kunne være farvet af personlig interesse i sagen, fandt Pressenævnet, at B.T. burde have
undersøgt den sigtedes oplysninger nærmere eller givet afdødes pårørende mulighed for at komme
med deres version. Da dette ikke var sket, udtalte nævnet sin kritik.

Kendelse af 21. april 2009 (sag nr. 2009-6-0812 – dissens) – kritik
Århus Stiftstidende bragte artiklen ”Mix af fodbold og højreekstremisme: Nazist på hjemmebane”.
Under overskriften var indsat et fotografi af tre personer, der sad og heilede i en sofa. På væggen bag
personerne hang et flag med teksten White Pride og et logo. Personerne så ind i kameralinsen.
Inden i avisen fulgte artiklen ”Nazist, hooligan og højrenationalist i fælles heil” med henvisning til
billedet, der her havde billedteksten ”NAZISTISK TRIO”. Personen omtalt som ”højrenationalist”
klagede.

Klager anførte, at han ikke havde givet samtykke til offentliggørelsen af billedet, der var hacket
fra en intern hjemmeside og lagt på en offentligt tilgængelig hjemmeside, Redox.dk. Artiklen udpe-
gede fejlagtigt klager som nazisympatisør. På baggrund af billedet havde klager måttet forlade sin
bestyrelsespost i foreningen Vederfølner.

Århus Stiftstidende anførte, at klager var nazisympatisør, idet han bevægede sig i dette miljø.
Han var fotograferet heilende og gav her udtryk for sin nazistiske sympati. På billedet havde de tre
personer fokus på fotografen og var således vidende om, at billedet blev taget. Det var uden betyd-
ning, at det var taget i en privat sammenhæng. Billedet havde været tilgængeligt på hjemmesiden
Redox.dk.

Pressenævnet finder, at der som udgangspunkt ikke er en sådan almen interesse knyttet til
offentliggørelsen af et fotografi fra en privat selskabelig sammenkomst, at det kan bringes uden sam-
tykke. Dette gælder ikke mindst, hvis fotografiet – som i det foreliggende tilfælde – viste personer i
kompromitterende situationer. Nævnet bemærkede, at personer i private sammenhænge meget vel
kan optræde på en måde, der er udtryk for en ”joke” el. lign.

Nævnet fandt ikke grundlag for at fravige det nævnte udgangspunkt om samtykke. Nævnet
udtalte sin kritik af avisen.

Nævnet udtalte endvidere, at der ikke var belæg for at betegne klager som nazist, navnlig med
billedteksten ”nazistisk trio”, og udtalte kritik heraf. Et medlem var ikke enigt og fandt hverken
grundlag for at udtale kritik af offentliggørelsen af billedet eller billedteksten. Dette medlem lagde
vægt på, at det pågældende fotografi havde haft den politiske konsekvens for klager, at han ikke

24



25

længere var bestyrelsesmedlem. Klager sad heilende i selskab med en erklæret nazist, og de afbildede
personer havde fokus på fotografen. Medlemmet fandt på denne baggrund, at det påklagede foto-
grafi havde en sådan offentlig interesse, at der var belæg for at bringe det uden samtykke.

Kendelse af 26. maj 2009 (sag nr. 2009-6-0809) – kritik
Frederiksborg Amts Avis og frederiksborgamtsavis.dk beskrev en forældremyndighedssag, hvor bar-
net ikke var blevet sendt hjem til sin mor efter endt påskeferie hos sin far i Sverige. Til omtalen var
indsat et billede med sønnen. På tidspunktet for artiklens offentliggørelse havde faren forældremyn-
digheden over drengen. Faren klagede på egne vegne og på vegne af sønnen.

Klager anførte, at avisen ikke havde indhentet tilladelse til offentliggørelsen af billedet fra ham
som forældremyndighedsindehaver. I den omtalte sag er billedet krænkende og henhører under pri-
vatlivets fred.

Avisen anførte, at navn og billede var relevant at bringe, idet en udeladelse ville have medført
forvekslingsrisiko mellem ham og hans to brødre.

Pressenævnet fandt, at det krævede samtykke fra forældremyndighedsindehaveren at offentliggø-
re navne og billeder af børn i den slags følsomme sager. Da der ikke forelå et samtykke fra klager,
burde avisen have sløret drengen. Da dette ikke var sket, udtalte nævnet sin kritik.

Kendelse af 25. juni 2009 (sag nr. 2009-6-0817) – kritik
TV 2 sendte forbrugerprogrammet ”Basta”. Udsendelsen stillede spørgsmålstegn ved bevisvurderin-
gen i de situationer, hvor parkeringsvagten og bilisten var uenige om hændelsesforløbet. TV 2
omtalte kendelser fra fogedretten, hvor parkeringsafgiften var blevet underkendt. Kommunen havde
indbragt fire andre kendelser for landsretten. Det blev oplyst i udsendelsen, at kommunen havde
kæret fogedrettens kendelser. Samme dag som udsendelsen skulle bringes om aftenen, afsagde lands-
retten om formiddagen kendelse i de pågældende sager og fandt tre ud af fire parkeringsafgifter
berettiget. Landsretten udtalte sig om bevisvurderingen i sådanne sager. Landsrettens kendelser blev
ikke nævnt i udsendelsen. Kommunen klagede.

Klager anførte, at TV 2 havde tilsidesat god presseskik ved ikke at omtale landsrettens kendelser.
TV 2 anførte, at man ikke havde været bekendt med, hvornår landsretten ville træffe afgørelse.

Disse sager var heller ikke omtalt i udsendelsen, ligesom Procesbevillingsnævnet havde givet tilladel-
se til, at to af kendelserne kunne indbringes for Højesteret.

Pressenævnet fandt, at TV 2 havde tilsidesat god presseskik ved ikke at have omtalt landsrettens
vurdering af bevisproblematikken i de afgjorte sager. Nævnet udtalte sin kritik.

Kendelse af 25. juni 2009 (sag nr. 2009-6-0821) – kompetence
På Politiken.dk Videnskabsblog bragte videnskabsredaktøren et indlæg, som læserne kunne kom-
mentere. Redaktøren henviste til forskellige begivenheder og personer, herunder en dansk professor.
Professoren klagede.

Klager anførte, at redaktøren havde tillagt ham synspunkter, han ikke havde.
Politiken.dk anførte, at blogindlæg er en subjektiv genre på linje med anmeldelser. Et blogind-

læg er ikke en artikel.
Det er Pressenævnets opfattelse, at debatsider, hvor udefrakommende kan skrive uredigerede

debatindlæg, som udgangspunkt ikke er omfattet af medieansvarsloven, idet der er tale om en uredi-
geret envejskommunikation. Diskussionsoplægget på Politiken.dk var imidlertid et redigeret indlæg
skrevet af en af avisens redaktører. Nævnet fandet herefter, at det påklagede blogindlæg måtte side-
stilles med en leder-/klummeartikel, der omfattes af medieansvarsloven og derved Pressenævnets
kompetence. Klagen blev realitetsbehandlet.



Kendelse af 25. juni 2009 (sag nr. 2009-6-0832) – ikke kritik
B.T. bragte en omtale af, hvordan et kærlighedsforhold mellem en træner og en spiller i FCK skabte
uro. Træneren klagede.

Klager anførte, at oplysningerne om det private forhold henhørte under privatlivets fred.
B.T. anførte, at omtalen handlede om den uro, forholdet havde skabt, og den sportslige betyd-

ning det kunne have for holdets præstationer.
Pressenævnet fandt, at FCKs forhold var af klar almen interesse. Dette indebærer som udgangs-

punkt ikke, at også spillernes privatliv har almen interesse. I det foreliggende tilfælde lagde Presse-
nævnet til grund, at forholdet havde medført uro blandt spillerne og kunne have haft betydning for
klubbens resultater. Da artiklerne i B.T. ikke indeholdt oplysninger om klagers privatliv i videre
omfang end hvad der var rimeligt af hensyn til omtalen af FCKs forhold, udtalte Pressenævnet ikke
kritik af omtalen af klagers private forhold.

Kendelse af 25. juni 2009 (sag nr. 2009-6-0834) – ikke kritik
Urban omtalte, at en kemistuderende på et universitet havde erkendt sig delvist skyldig i fremstil-
ling af narkotika på universitetets laboratorium. Til artiklen var indsat tre billeder af den studerende
(med en sort bjælke over øjnene) hentet fra vedkommendes åbne Facebook-profil. Den studerende
klagede.

Klager anførte, at billederne var bragt uden klagers samtykke og i strid med hans ophavsrettighe-
der. Billederne havde endvidere ikke nogen almen interesse.

Urban anførte, at sagen havde almen interesse, da den omhandlede misbrug af faciliteter på et
offentligt universitet. Billederne var offentligt tilgængelige på Facebook-profilen.

Pressenævnet bemærkede indledningsvis, at spørgsmålet om, hvorvidt avisen ved brug af bille-
derne havde krænket eventuelle ophavsrettigheder, henhørte under domstolene og faldt uden for
nævnets kompetence.

Pressenævnet fandt, at sagen havde almen interesse, og fandt ikke grundlag for at kritisere, at
Urban i forbindelse med omtalen af sagen bragte delvis slørede billeder af klager. Nævnet fandt hel-
ler ikke grundlag for at kritisere, at Urban hentede billederne fra klagers åbne Facebook-profil.

Kendelse af 18. august 2009 (sag nr. 2009-6-0837) – delvis kritik
Børsen bragte forsideartiklen ”Skype-stiftere beskyldt for tyveri”. Artiklen indledtes med: ”Skype-
stifterne [navn A] og [navn B] står over for to store juridiske udfordringer”. Til artiklen var indsat et
billede af A og B. Inde i avisen bragte Børsen overskriften ”Skype-stiftere anklages for tyveri af tek-
nologi”. Artiklen omtalte, at internettelefoniselskabet var blevet indstævnet for at have krænket
patentrettigheder. Stifterne solgte i 2005 Skype til Ebay og var i 2007 udtrådt af selskabets ledelse.
En af stifterne klagede.

Klager anførte, at han ikke længere tegnede selskabet, og at han derfor ikke var part i retssagen.
Børsen anførte, at klager ikke var direkte part i patentkrænkelsessagen, og avisen heller ikke hav-

de skrevet, at klager var ”stævnet” eller ”sagsøgt”. Den påståede patentkrænkelse var imidlertid sket
på et tidspunkt, hvor klager tegnede Skype.

Pressenævnet fandt, at overskrifterne gav indtryk af, at klager var part i den omtalte sag. Det var
imidlertid nogle selskaber, der var indstævnet i patentkrænkelsessagen, og nævnet udtalte kritik af
overskrifternes formulering.

Kendelse af 18. august 2009 (sag nr. 2009-6-0840) – kritik
TV 2 sendte udsendelsen ”ALARM 112”, hvor seerne fulgte ambulancelæger og redderes arbejde. I
udsendelsen blev bragt optagelser fra en trafikulykke. I udsendelsen så man ambulancefolkene

26



27

ankomme til ulykkesstedet. En ambulanceassistent udtalte sig om et trafikoffers helbredstilstand og
oplyste herunder, at hun led af angstanfald. Trafikofret klagede.

Klager anførte, at ambulancefolkene var blevet gjort opmærksomme på, at klager ikke ville opta-
ges. Hun gjorde ambulanceassistenten opmærksom på, at hun led af angstanfald. Dette blev fortalt i
udsendelsen. På trods af sløringen var klager blevet genkendt.

TV 2 anførte, at der var foretaget en effektiv sløring af klager. Fotografen hørte ikke, at klager
skulle have udtalt, at hun ikke ville filmes.

Pressenævnet fandt, at der var en klar almen interesse knyttet til ambulancepersonalets arbejde,
men at dette ikke kunne begrunde, at der uden samtykke fra de berørte blev vist billeder af perso-
ner, der havde været udsat for en trafikulykke, når der i den forbindelse blev bragt oplysninger om
deres helbredsforhold. Nævnet lagde vægt på, at klagers angstanfald blev omtalt uden hendes sam-
tykke. Nævnet udtalte derfor sin kritik af TV 2.

Kendelse af 16. september 2009 (sag nr. 2009-6-0847) – ikke kritik
Berlingske Tidende bragte en reportage forud for domfældelse af en tidligere direktør, der var tiltalt
for bedrageri for ca. en milliard kroner. Avisen gisnede om straffens længde, og i den forbindelse var
indsat et persongalleri af personer, der tidligere var dømt for økonomisk kriminalitet. Personerne
var indsat med navn og billede. Én af de afbildede personer klagede. Klager var idømt fire års fæng-
sel ved landsretten i 1997.

Klager anførte, at avisen havde krænket privatlivets fred ved at omtale klagers tidligere straffe-
dom uden hans samtykke. Ingen almen interesse krævede offentlig omtale af en sag, der var pådømt
for tolv år siden. Avisen kunne have beskrevet klagers sag uden gengivelse af navn og billede.

Berlingske Tidende anførte, at klagers sag var en betydelig sag, og at sagen ville indgå i bedøm-
melsen af strafniveauet for andre. Dommen var med til at fastlægge retstilstanden på dette område,
ligesom sagen var velkendt i erhvervskredse.

Pressenævnet fandt, at straffesagen på tidspunktet for omtalen i Berlingske Tidende - 12 år efter
landsrettens dom - havde en begrænset offentlig interesse i relation til klager, men at dommen på
tidspunktet havde en offentlig interesse i relation til strafudmålingen i den omtalte bedragerisag.
Under hensyn til karakteren af klagers sag, og at denne flere gange tidligere havde været omtalt,
uden at omtalen havde givet anledning til klage fra klager, fandt nævnet hverken grundlag for at
udtale kritik af Berlingske Tidende for at omtale dommen eller for ikke at sløre klager.

Kendelse af 16. september 2009 (sag nr. 2009-6-0852) – delvis kritik
JydskeVestkysten og jv.dk bragte under overskriften ”Fire års fængsel i Danmarks største ketamin-
sag” en omtale af en retssag, hvor en mand var dømt for forsøg på at indsmugle ketamin. I artiklen
var den dømte omtalt ved navn og alder, ligesom følgende udsagn fremgik: ”bor i [bynavn] nord for
Odense med sin danskfødte kone og tre børn på ni, seks og to år”. Den dømte klagede.

Klager anførte, at udsagnet var en krænkelse af privatlivets fred. Klageren havde et særpræget
navn, og med den gengivelse havde det været muligt at genkende familien, hvortil kom, at de to
ældste børn som følge af avisomtalen var blevet mobbet i skolen.

Avisen anførte, at med en vis detaljeringsgrad i informationerne undgik man, at uskyldige blev for-
vekslet med dømte. Af samme grund var det relevant at nævne, at klager var dansk gift og havde tre
børn i [bynavn]. Oplysningerne om klagers familieforhold fremkom endvidere under den offentlige
retssag og var ikke fra rettens side behæftet med nogen begrænsninger i forhold til offentliggørelse.

Pressenævnet fandt, at retssagen, der i overensstemmelse med retsplejeloven blev behandlet i
offentlighed, havde almen interesse, og at der heller ikke var grundlag for at kritisere avisen for at
identificere klager. Nævnet fandt imidlertid, at avisen har tilsidesat god presseskik ved at inddrage
klagers børn i omtalen, og nævnet udtalte derfor sin kritik af avisen.



Kendelse af 16. september 2009 (sag nr. 2009-6-0856) – kritik
Politiken.dk bragte den 29. juni og 1. juli kl. 9.29 og kl. 9.33 artikler, hvori en vagt i et supermar-
ked blev beskyldt for at fremføre falske tyverianklager mod en kunde af cubansk oprindelse. Kun-
den mente, at den falske anklage var racistisk motiveret. Politiken.dk rettede efter offentliggørelsen
henvendelse til supermarkedet for at få deres kommentar. Supermarkedets kommentarer blev lagt på
netavisen 1. juli kl. 14.55. Supermarkedet klagede.

Supermarkedet anførte, at det var skadeligt for deres omdømme, at påstandene fik lov at stå
uimodsagt. Avisens holdning til at være et webmedie og derfor nødt til at arbejde hurtigt, kunne
ikke retfærdiggøre, at høringspligten blev tilsidesat.

Politiken.dk anførte, at de særlige arbejdsforhold på elektroniske medier gjorde, at en nyhed og
reaktioner herpå ofte blev bragt i etaper for at få selve nyheden hurtigt ud. Dette betød, at en nyhed
og de opfølgende reaktioner burde anses som én historie, hvor en angreben part altid skulle have lov
til at forsvare sig i en opfølgende artikel. Politiken.dk beklagede dog, at klager ikke blev kontaktet
inden offentliggørelsen.

Pressenævnet fandt, at sagen ikke havde en sådan aktualitet, at der var grund til at bringe
beskyldningen, førend politiken.dk havde rettet henvendelse til klager og derved haft mulighed for
at bringe klagers svar i sammenhæng med angrebene i artiklerne. Ved at undlade dette havde politi-
ken.dk tilsidesat god presseskik.

Kendelse af 7. oktober 2009 (sag nr. 2009-6-0887) – alvorlig kritik
Ekstra Bladet bragte med forsideoverskrifterne ”FLYV [KLAGER] HVIS DU TØR” og ”SPARE-
VANVID: Vil du flyve med en pilot, der har været på vagt 14 timer i træk og op til 60 timer om
ugen?” en kritisk omtale af arbejdsforholdene i flyselskaber, navnlig hos ét selskab. Dette flyselskab
klagede.

Flyselskabet anførte, at flyvesikkerheden havde højeste prioritet, og at det var skadeligt for kla-
gers omdømme, når der blev sat spørgsmålstegn ved sikkerheden på et fejlagtigt grundlag, ligesom
Ekstra Bladet ikke forinden offentliggørelse havde indhentet klagers kommentar. Ifølge interne reg-
ler måtte klagers piloter maksimalt arbejde 47,5 timer om ugen og maksimalt have to 14 timers
arbejdsdage om måneden. Timerne inkluderede hviletid.

Ekstra Bladet afviste, at der var bragt forkerte oplysninger. Artiklerne omhandlede et arbejdstids-
problem, som skyldtes et EU-direktiv, som i Danmark i særdeleshed ville ramme klagers piloter.
Flyselskabets egne piloter havde over for avisen oplyst, at de arbejdede ”op til 14 timer eller længere
uden hvile” og at en arbejdsuge kunne være op til 60 timer.

Pressenævnet fandt, at Ekstra Bladet i strid med de faktiske forhold fremstillede praksis hos kla-
ger således, at piloterne af flyselskabet blev presset til at arbejde op til 60 timer ugentligt og op til 14
timer i træk uden hviletid. Nævnet fandt videre, at Ekstra Bladet inden offentliggørelse burde have
kontrolleret de meget alvorlige og skadelige beskyldninger, herunder ved forelæggelse for klager. Ved
at undlade det havde avisen tilsidesat god presseskik, og nævnet udtalte sin alvorlige kritik.

Kendelse af 23. november 2009 (sag nr. 2009-6-0892) – delvis kritik
B.T. bragte en omtale af rydningen af Brorsons Kirke, hvor afviste asylansøgere havde taget ophold
for at undgå hjemsendelse. Borgerinitiativet Kirkeasyl bistod de afviste asylansøgere. For at kortlæg-
ge præstens funktion ringede B.T. til præsten under dække af at ville give husly til afviste asylansø-
gere. Under telefonsamtalen indvilligede præsten i at videregive ”muldvarpens” telefonnummer til
personer, der sørgede for koordineringen af husly til asylansøgerne. På baggrund af telefonsamtalen
bragte avisen bl.a. forsideoverskriften ”Brorson-præsten er bagmand”. Inde i avisen bragte B.T.
artiklen ”Bagmand i illegalt netværk” med underoverskriften ”Brorson-præsten afsløret i at hjælpe
med at skjule illegale flygtninge. Hvis det bevises, kan han få fængselsstraf, vurderer jura-professor”.
Præsten og borgerinitiativet klagede.

28



29

Præsten anførte, at telefonsamtalen var optaget uden hans samtykke eller vidende. Telefonsamta-
len gav ikke dækning for overskriften, hvor klager udpeges som ”bagmand” for et netværk, der skju-
ler afviste asylansøgere.

B.T. anførte, at det ifølge telefonsamtalen var rimeligt at bruge ordet ”bagmand”. Præsten funge-
rede som en slags koordinator mellem personer, der ønskede at skjule flygtninge.

Vedrørende borgerinitiativet fandt Pressenævnet, at det som udgangspunkt ikke kunne anses for
at have partsevne i forhold til klager vedrørende omtale af asylansøgernes forhold. Da avisen imid-
lertid bragte et udsagn fra en pressetalsmand fra Pressegruppen, og klagen var indgivet af en navngi-
ven repræsentant fra Pressegruppen, fandt nævnet, at borgerinitiativet ved Pressenævnet havde den
fornødne partsevne vedrørende klagen i sagen.

Det fulgte af udlændingelovens § 59, at det var strafbart at bistå udlændinge med ulovligt
ophold i Danmark. Pressenævnet fandt, at telefonsamtalen, der var optaget uden præstens vidende,
havde en sådan væsentlig samfundsmæssig interesse, at den kunne begrunde offentliggørelsen uden
klagers samtykke. Da dokumentationen kun vanskeligt syntes at kunne være fremskaffet på anden
vis, og avisen efterfølgende havde forsøgt at indhente klagers kommentarer hertil, udtalte nævnet
ikke kritik af B.T. for at offentliggøre samtalen. Pressenævnet fandt ikke, at artiklerne eller telefon-
samtalen gav grundlag for at betegne præsten som ”bagmand”, og nævnet udtalte sin kritik af over-
skrifternes formulering.

Kendelse af 23. november 2009 (sag nr. 2009-6-0904) – ikke kritik
Beboerbladet Gadespejlet citerede dele af et indlæg fra en åben Facebook-gruppes profil. De kritiske
indlæg blev kommenteret i Gadespejlet. Skribenten af indlægget klagede.

Skribenten anførte, at bladet havde gengivet indlægget uden klagers samtykke, og bladet havde
ikke orienteret klager om artiklen i beboerbladet.

Gadespejlet anførte, at Facebook er et offentligt tilgængeligt internetforum, der frit kan citeres.
Pressenævnet fandt, at Gadespejlet ikke havde tilsidesat god presseskik ved at offentliggøre dele

af indlægget uden klagers samtykke. Nævnet fandt heller ikke, at indlægget havde et sådant ind-
hold, at dette burde have været forelagt klager inden offentliggørelse, og nævnet udtalte ikke sin kri-
tik af Gadespejlet.

Kendelse af 26. november 2009 (sag nr. 2009-6-0900) – kompetence
Nyhedsbureauet Newspaq udsendte en artikel via nyhedstjenesterne Newspaq Arbejdsliv og
Newspaq Indland og offentliggjorde desuden artiklen på hjemmesiden newspaq.dk.

Der blev klaget over udsendelserne via Newspaq Arbejdsliv og Newspaq Indland og artiklen på
newspaq.dk, og Pressenævnet skulle derfor tage stilling til, hvorvidt tjenesterne var omfattet af næv-
nets kompetence.

Under sagen oplyste nyhedsbureauet, at nyheder blev udsendt til abonnenterne, hvoraf nogle
valgte at bringe artiklerne uredigeret, mens andre redigerede artiklerne. Det var alene medier og fag-
foreninger, der var tilmeldt tjenesten, men alle kunne optages som kunder, herunder også privatper-
soner. Newspaq tillod ikke, at kunder autodistribuerede nyheder uden også at autodistribuere kor-
rektioner og opdateringer. For at læse hele nyheden på newspaq.dk skulle man være abonnent.

Nyhedsbureauet Newspaq havde indgivet anmeldelse til Pressenævnet, jf. medieansvarslovens
§ 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3.

Da nyhedstjenesterne Newspaq Arbejdsliv og Newspaq Indland samt newspaq.dks formidling
kunne sidestilles med nyhedsformidling fra den trykte presse, og det var muligt for såvel medier,
erhvervskunder som privatpersoner at tilmelde sig, fandt nævnet, at tjenesterne kunne anses for
omfattet af medieansvarsloven og derved også Pressenævnets kompetence. Klagen blev herefter reali-
tetsbehandlet.



Kendelse af 16. december 2009 (sag nr. 2009-6-0911 – dissens) – delvis kritik
Stiften.dk omtalte under overskriften ”Taxatur endte i vold og tumult” en taxatur, der var endt i
håndgemæng mellem taxachaufføren og kunden. I artiklen udtalte kunden bl.a.: ”chaufføren, der
talte udmærket dansk”. Taxaselskabet klagede.

Klager anførte bl.a., at avisen med udsagnet ”chaufføren, der talte udmærket dansk” lod læserne
vide, at der var tale om en person med anden etnisk baggrund end dansk. Oplysningen var irrele-
vant, og læserne af internetavisen havde efterfølgende skrevet racistiske kommentarer mod chauffø-
rer med anden etnisk herkomst.

Stiften.dk anførte, at debatten på hjemmesiden blev fjernet, idet debatten var ved at antage en
form og et indhold, der stred mod avisens debatregler.

Pressenævnet fandt ikke i det konkrete tilfælde grundlag for at kritisere avisen for udsagnet
”chaufføren, der talte udmærket dansk”. Ét medlem var ikke enigt og fandt, at avisen med udsagnet
fremdrog chaufførens etniske oprindelse, uden at det i sammenhængen var sagligt begrundet, og på
en måde, der var egnet til at lægge personer med anden etnisk baggrund end dansk for had. Dette
medlem ville derfor udtale kritik af avisen.

Kendelse af 16. december 2009 (sag nr. 2009-6-0921) – delvis kritik
Frederiksborg Amts Avis bragte en omtale, der kritiserede nordsjællandske kommuner for at bruge
flere penge på administration end mange af landets øvrige kommuner. Kritikken var understøttet af
en analyse udarbejdet af en afdeling af et konsulentbureau. Bureauet havde udarbejdet et fortroligt
notat om analysen til internt brug. En konsulent havde fået udleveret en kopi af notatet fra bureau-
et og medbragt kopien til et møde med avisen. Avisen brugte oplysningerne i notatet i omtalen med
konsulenten som kilde. Konsulenten klagede over tilsidesættelse af god presseskik og afslag på gen-
mæle.

Klager anførte, at avisen var kommet i besiddelse af notatet uretmæssigt og uden klagers viden-
de, antageligt ved at have taget en fotokopi under mødet. Det blev klart tilkendegivet over for avi-
sen, at notatet ikke kunne offentliggøres.

Frederiksborg Amts Avis anførte, at klager lod avisen tage en kopi af notatet under mødet. Efter
avisens opfattelse havde klager givet tilladelse til at bruge tallene i notatet med ham som kilde.

Pressenævnet bemærkede, at der var afgivet modstridende forklaringer om, hvorvidt avisen hav-
de tilladelse fra klager til at bruge tallene i notatet med klager som kilde. Pressenævnet fandt, at det
måtte påhvile avisen at kunne dokumentere, at der var indgået en aftale af det indhold, avisen hæv-
dede, det ville sige en aftale, der indebar, at avisen i givet fald ikke blot kunne bruge oplysningerne i
notatet, men kunne gøre det med angivelse af klager som kilde til oplysningerne. Da avisen ikke
havde præsenteret en sådan dokumentation, fandtes Frederiksborg Amts Avis at have tilsidesat god
presseskik ved uden samtykke fra klager at have offentliggjort oplysninger fra notatet med klager
som kilde.

2.2 Sager om genmæle
Reglerne om genmæle giver adgang til at korrigere oplysninger af faktisk karakter i en sag, der har
været omtalt i et massemedie. Den, som oplysningerne vedrører, kan fremsætte anmodning om gen-
mæle, og anmodningen skal altid først fremsættes til vedkommende massemedie selv. Anmodningen
til mediet skal være skriftlig, og fristen er 4 uger regnet fra offentliggørelsen i mediet, jf. mediean-
svarslovens § 36, stk. 3. Hvis mediet afslår at bringe genmælet, eller genmælet er ufyldestgørende,
kan sagen indbringes for Pressenævnet. Dette skal ske senest 4 uger efter at mediets svar er kommet
frem, jf. medieansvarslovens § 40, stk. 1 og stk. 2.

Mediet kan kræve, at den, der fremsætter anmodningen, selv udformer genmælet, og genmælets
indhold skal i alt væsentligt være begrænset til nødvendige faktiske oplysninger, jf. medieansvarslo-
vens § 38.

30



31

Pressenævnet har udarbejdet en vejledning, der indeholder oplysninger om betingelser for og
udformning af genmæle m.v. Vejledningen kan hentes på Pressenævnets hjemmeside under fanebla-
det Klagevejledning, Vejledning om genmæle, og kan desuden fås i nævnets sekretariat.

Til illustration af nævnets praksis refereres nedenfor enkelte af nævnets sager fra 2009. Til yderli-
gere belysning af Pressenævnets praksis på området henvises til nævnets tidligere årsberetninger.

Kendelse af 17. februar 2009 (sag nr. 2008-6-0781) – genmæle
TV 2 Nord bragte en række indslag vedrørende formodede ulovlige arbejdsforhold for østeuropæe-
re, der skovede juletræer. I den forbindelse blev der vist optagelser fra en juletræsplantage. På opta-
gelserne kunne man også se et hus. Ejeren af huset klagede.

Klager anførte, at han boede i huset, der var kendt som ”Dallas huset”. Den afbildede jord til-
hørte juridisk set klager, men var bortforpagtet til en juletræsproducent. Klager var selv ophørt med
at producere juletræer. Indslaget gav imidlertid indtryk af, at han var involveret i sagen, hvilket ikke
var korrekt.

TV 2 Nord afviste, at indslaget forbandt klageren med forholdene. Der var tale om generelle
baggrundsbilleder i en interviewsituation.

Pressenævnet fandt, at billedet af klagers ejendom kunne give seerne indtryk af, at klager som
ejer af det afbildede hus var involveret i sagen, hvilket ikke var korrekt. Da indslagene forholdt sig
kritisk til arbejdsforholdene, var indslagene egnet til at påføre klager skade af betydning. Ejeren var
derfor berettiget til at få bragt et genmæle.

Kendelse af 17. marts 2009 (sag nr. 2009-6-0794 – dissens) – ikke genmæle
Berlingske Tidende og berlingske.dk bragte en lederartikel, hvoraf følgende udsagn fremgik: ”Iran,
som giver penge i stor stil ikke alene til [et parti], men også andre bevægelser som Hizbollah i Liba-
non og til Hamas”. Avisen fremlagde tre avisartikler, der lå til grund for udsagnet. Partiet klagede.

Klager anførte, at partiet var forbudt i Iran. Lederen forsøger at skabe en udokumenteret og falsk
sammenkobling mellem klager som politisk parti og forskellige militante bevægelser, hvis arbejds-
metode og aktiviteter strider mod partiets metoder.

Berlingske Tidende anførte, at partiet ikke dokumenterede, at påstanden om, at Iran gav penge
til partiet, var ukorrekt.

Pressenævnet fandt, at udsagnet måtte forstås som en faktisk oplysning om, at den iranske stat
havde kanaliseret midler til partiet. Oplysningen om, at klager skulle have modtaget penge fra sta-
ten Iran, hvor partiet efter det oplyste var forbudt, var egnet til at påføre klager skade af betydning.
Nævnet fandt, at det lå uden for Pressenævnets kompetence at tilsidesætte de fremlagte kilder og
dermed underkende oplysningens rigtighed. På denne baggrund fandt nævnet, at klager ikke var
berettiget til at få bragt et genmæle. Ét medlem var ikke enigt og udtalte, at klageren havde bestridt,
at oplysningen om, at staten Iran havde kanaliseret midler til partiet, var korrekt. På grundlag af de
begrænsede muligheder for at føre bevis for nævnet var der efter dette medlems opfattelse ikke
grundlag for at fastslå, at oplysningen var utvivlsom rigtig, og medlemmet stemte derfor for, at kla-
ger var berettiget til at få bragt et genmæle.

Kendelse af 25. juni 2009 (sag nr. 2009-6-0822 – dissens) – delvis genmæle
TV 2 bragte udsendelsen ”Operation X: Pumpede kyllinger”, der beskrev kyllingeproduktion.
Udsendelsen omtalte bl.a., hvordan ”neutralmarineret” og ”naturelmarineret” kyllingefileter ofte var
tilsat vand og tilsætningsstoffer, så kyllingefileten ikke var 100 % kyllingekød, men en procentdel
vandlage. Det siges ikke, at der var tilsat svineprotein. I udsendelsen blev det nævnt, at der var
næsten 40 % vand, sukker og tilsætningsstoffer i nogle af en navngiven kyllingeproducents fileter.
Senere i udsendelsen fremgik det af et eksperiment, at vandet løb ud af fileten, hvis der sprøjtedes



38 % væske i fileten, mens der ved anvendelse af svinepulver kunne sprøjtes mindst 100 % væske i
en filet, uden at vandet løb ud. En kyllingeproducent og producentforening klagede.

Klagerne anførte, at formålet med programmet og eksperimentet var at vise seerne, at der nok
også i praksis injiceredes svineprotein i kyllingefileter. Det var faktuelt forkert, når det anførtes, at
der fandtes svineprotein i danske kyllinger.

TV 2 anførte, at det ikke i udsendelsen blev påstået, at der fandtes svineprotein i danske kyllin-
ger. Det fremgik klart, at der var tale om et forsøg for at se, hvor meget vand der kunne pumpes i en
kyllingefilet, henholdsvis med og uden brug af tilsætningsstoffer.

Pressenævnet fandt, at producentforeningen ikke var klageberettiget. Klagen behandledes alene i
relation til producenten.

Pressenævnet fandt, at udsendelsen kunne efterlade det indtryk, at producenten anvendte svine-
pulver i sine kyllingefileter, hvilket ikke var tilfældet. Klager var derfor berettiget til et genmæle. Ét
medlem var ikke enigt og fandt, at indsprøjtningen af svinepulveret klart fremstod som et forsøg, og
at dette ikke blev sat i forbindelse med klagers produkter. Dette medlem fandt ikke klager berettiget
til et genmæle.

Kendelse af 24. november 2009 (sag nr. 2009-6-0855) – genmæle
B.T. omtalte regler for registrering af indkomst fra prostitutionsvirksomhed. Artiklen beskrev, at
prostitution var blevet afkriminaliseret, men at det ikke var muligt for prostituerede at blive registre-
ret hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen for at betale den lovpligtige moms. I artiklen var anført:
”Enhver form for prostitution er ulovlig i Danmark. Derfor må myndighederne ikke registrere og
servicere virksomheder, der beskæftiger sig med salg af sex.” En organisation, der udtalte sig i artik-
len, klagede.

Organisationen anførte, at avisen ikke skelnede mellem enkeltmandsvirksomheder og selskaber.
B.T. anførte, at Folketinget afkriminaliserede prostitution, men ikke legaliserede den. Prostitu-

tion var stadig ulovligt (men ikke strafbart). Af samme grund kunne prostituerede ikke som selv-
stændige erhvervsdrivende registreres i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Pressenævnet lagde til grund, at salg af (egne) ydelser ved prostitution blev afkriminaliseret i
1999. Indtægterne herfra var skatte- og momspligtige efter lovgivningens almindelige regler, og
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen registrerede enkeltpersoners virksomhed. I henhold til straffeloven var
det ikke tilladt at tjene penge på andres salg af ydelser ved prostitution (rufferi) – og denne type
virksomhed kunne derfor ikke registreres i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Pressenævnet fandt heref-
ter, at det påklagede udsagn ikke var utvivlsomt rigtigt, idet Erhvervs- og Selskabsstyrelsen registre-
rede enkeltmandsvirksomheder. Da udsagnet var egnet til at påføre prostituerede – hvis interesser
klager varetog – skade af betydning, var organisationen berettiget til at få bragt et genmæle.

32



33

112-udsendelser 2001 s. 12
Adresseændring, klagefrist 2005 s. 19
Advarsler 2007 s. 20
Afdød, partsevne 2002 s. 5
Agent provocateur 1998 s. 8
Anmeldelse, ansvarshavende redaktør 1995 s. 9

1996 s. 7
1997 s. 14

Anmeldelse, hjemmeside 1997 s. 14
Anmeldelse, virkningstidspunkt 2006 s. 22
Anmeldelser, af film, bøger etc. 2001 s. 15
Annoncer, forelæggelse 1997 s. 9
Anonymisering, billedmateriale 2006 s. 21
Arkivmateriale 2004 s. 20
Artikelserie 2000 s. 11
Artikelserie, klagefrist 2005 s. 19
Berigtigelse 2000 s. 10

2004 s. 22
Berigtigelse, definition 1998 s. 10
Berigtigelse, fast rubrik 1998 s. 5
Berigtigelse, indhold 2001 s. 13
Bevis, modstridende forklaringer 2003 s. 21
Billedbrug, identifikation 1996 s. 6
Billedmanipulation 2002 s. 8
Billedmateriale 2000 s. 11
Billedmateriale, anonymisering 1996 s. 7

2006 s. 21
Billedmateriale, samtykke 1994 s. 5
Blogs 2004 s. 19
Bøde, dom 1998 s. 14
Båndede samtaler 1997 s. 10

2004 s. 21
Båndede samtaler, telefoninterview 2006 s. 19
Båndede samtaler, telefonsamtale 2005 s. 21
Citat 2002 s. 11

2003 s. 21
Citathistorier, forelæggelse 2007 s. 20
Citathistorier, Ritzaus Citattjeneste 2006 s. 20
Datatilsynet, sletning 2009 s. 20
Debatindlæg 2000 s. 12

2004 s. 20

E . R E G I S T E R

Registret indeholder emner omtalt i årsberetningerne 1992-2009.

Emne År Side



Debatindlæg, forelæggelse 1997 s. 9
Debatindlæg, Internettet 2006 s. 21
Debatindlæg, redigering 1993 s. 7

1996 s. 6
Debatindlæg, sprogbrug 2001 s. 17
Dokumentarprogrammer 2001 s. 12
E-mail, klage 1999 s. 8

2000 s. 8
2002 s. 4

Egen drift 1995 s. 9
1999 s. 7

Egen drift, forretningsorden 1994 s. 7
Egen drift, inhabilitet 1997 s. 6
Egen drift, konkrete sager 1997 s. 5
Elektroniske debatfora 2004 s. 19
Elektroniske medier, anmeldelse 1998 s. 13
Ensidighed 2003 s. 23
Erhvervsjournalistik 1995 s. 7
Etniske minoriteter, sigøjnere 1993 s. 6
Etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Facebook 2009 s. 18
Fiktion, fiktiv sammenhæng 2001 s. 16
Fogedforbud 2009 s. 20
Forelæggelse 2002 s. 10
Forelæggelse, citathistorier 2007 s. 20
Forelæggelse, flere medier 1998 s. 9
Forelæggelse, forsøg 1997 s. 9
Forening, partsevne 2002 s. 5
Formkrav, e-mail 1999 s. 8

2000 s. 8
2002 s. 4

Foto 2000 s. 11
Fremmedsprog 2004 s. 19
Genmæle, definition 1998 s. 10
Genmæle, faktiske oplysninger 2000 s. 12
Genmæle, klagevejledning 1996 s. 7
Genmæle, offentliggørelse 1997 s. 6

1998 s. 6
Genmæle, redaktionelle bemærkninger 1997 s. 7
Genmæle, straffesag 1997 s. 13
Genmæle, udformning 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Genmæle, vejledning 1999 s. 11
Genoptagelse 2008 s. 18
Gentagelse, krænkelse 1998 s. 13
Genudsendelse 2008 s. 18
God presseskik, massemediernes handlemåde 1993 s. 6

34



35

Grundloven § 63 1998 s. 7
Helligdage, klagefrist 2005 s. 19
Hjemmeside, anmeldelse 1997 s. 14

1998 s. 13
Høring, krænkende oplysninger 1995 s. 5
Identitet, efterprøvelse 2003 s. 22
Injurier, kompetence 2006 s. 21
Internetmedier, anmeldelse 1997 s. 14

1998 s. 13
Internettet, debatindlæg og ledere 2006 s. 21
Internettet, klagefrist 2007 s. 19
Internettet, offentliggørelse 2005 s. 23
Internettet, sletning 2009 s. 20
Interview 1998 s. 9

2003 s. 21
Interview, mindreårige 2004 s. 21
Interview, radio og tv 1996 s. 5
Journalisters adfærd 1997 s. 13
Journalistisk arbejdsmetode, massemediernes handlemåde 1993 s. 6
Kanal 4, kompetence 2008 s. 20
Kendelsesresumé, offentliggørelse 1995 s. 5

1997 s. 6
1998 s. 6

Kendelsesresumé, ordlyd 2006 s. 19
Kendelsesresumé, placering 1995 s. 5
Kendelsesresumé, udformning 1996 s. 5
Kildeangivelse 2002 s. 9
Kildekreditering 2001 s. 11
Klage, medie under konkurs 2002 s. 7
Klage, videregivelse 2006 s. 20
Klagefrist, adresseændring 2005 s. 19
Klagefrist, artikelserie 2005 s. 19
Klagefrist, helligdage 2005 s. 19
Klagefrist, Internettet 2007 s. 19
Klagefrist, manglende klagevejledning 2003 s. 20
Klagefrist, mediernes behandling 2003 s. 20
Klagefrist, noninformation 2005 s. 20
Klagevejledning 1999 s. 9

2003 s. 20
Klagevejledning, genmæle 1996 s. 7
Kompetence, erhvervsjournalistik 1995 s. 7
Kompetence, fogedforbud 2009 s. 20
Kompetence, god presseskik og genmæle 1992 s. 5
Kompetence, injurier 2006 s. 21
Kompetence, Kanal 4 2008 s. 20
Kompetence, navneforbud 1997 s. 12
Kompetence, ophavsret 2001 s. 11
Kompetence, retsplejeloven 1993 s. 6



Kompetence, sletning 2009 s. 20
Kompetence, straffeloven 1993 s. 5
Kompetence, TV 3 1995 s. 7
Konkurs, mediet under konkurs 2002 s. 7
Krænkelse, gentagelse 1998 s. 13
Krænkende oplysning 2002 s. 10
Krænkende oplysning, høring 1995 s. 5
Lokalradio- og tv-virksomhed, ansvarshavende redaktør 1996 s. 7
Læserbreve 2000 s. 12

2003 s. 21
2004 s. 20

Læserbreve, forelæggelse 1997 s. 9
Læserbreve, redigering 1993 s. 7

1996 s. 6
Læserbreve, sprogbrug 2001 s. 17
Manglende offentliggørelse, straffesag 1995 s. 6

1996 s. 6
1997 s. 13
1998 s. 14

Medieansvarsloven § 1, nr. 2 2008 s. 20
Medieansvarsloven § 5 1995 s. 9

1996 s. 7
Medieansvarsloven § 5, redaktørskifte 1997 s. 14
Medieansvarsloven § 8 1998 s. 13

2006 s. 22
Medieansvarsloven § 38 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Medieansvarsloven § 39 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 39, placering 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 39, redaktionelle bemærkninger 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 39, straffesag 1997 s. 13
Medieansvarsloven § 40 1996 s. 7
Medieansvarsloven § 43 1998 s. 8

1999 s. 5
Medieansvarsloven § 44 1995 s. 9

1997 s. 5
1999 s. 7
2002 s. 4

Medieansvarsloven § 44, inhabilitet 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 46 1995 s. 7
Medieansvarsloven § 49 1995 s. 5

1997 s. 6
1998 s. 6
1998 s. 14
1999 s. 10
2000 s. 8
2002 s. 5

36



37

2006 s. 19
Medieansvarsloven § 49, bøde 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 49, kommenterende tilføjelse 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 49, placering 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 49, udformning 1996 s. 5
Medieansvarsloven § 53 1998 s. 7
Medieansvarsloven eller retsplejeloven 1993 s. 6
Mediekoncern, samtykke 2008 s. 19
Mindreårige, interview 2004 s. 21
Mindreårige, samtykke 2000 s. 9
Modstridende forklaringer 2003 s. 21
Nationalitet, etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Navneforbud 1997 s. 12
Noninformation 1995 s. 6
Noninformation, klagefrist 2005 s. 20
Nyhedsbureau 1998 s. 13
Nyhedsbureau, offentliggørelse 2006 s. 20
Offentlige personer, forhåndstilkendegivelser 2001 s. 15
Offentlige personer, privatlivets fred 2002 s. 8
Offentliggørelse 1999 s. 10

2002 s. 5
Offentliggørelse, bøde 1997 s. 6
Offentliggørelse, båndede samtaler 2004 s. 21
Offentliggørelse, elektronisk medie 1998 s. 8
Offentliggørelse, genmæle og kendelsesresumé 1997 s. 6
Offentliggørelse, Internettet 2005 s. 23
Offentliggørelse, kommenterende tilføjelse 1997 s. 7
Offentliggørelse, nyhedsbureau 2006 s. 20
Offentliggørelse, ordlyd 2006 s. 19
Offentliggørelse, placering 1997 s. 7

1998 s. 6
Offentliggørelse, straffesag 1996 s. 6
Offentliggørelse, tidspunkt 1999 s. 9

2000 s. 8
Ophavsret, kompetence 2001 s. 11
Oversættelse 2004 s. 19
Partsevne, afdød 2002 s. 5
Partsevne, arbejdsgivere 2007 s. 19
Partsevne, fagforening 1999 s. 5
Partsevne, Forbrugerombudsmanden 1998 s. 8
Partsevne, grupperinger 1994 s. 6
Partsevne, ophørt forening 2002 s. 5
Partsindlæg 2003 s. 23
Pressenævnet, artikler 2001 s. 5
Pressenævnet, retssag anlagt 1999 s. 14

2000 s. 13
Pressenævnet, retssag (U.2003.71H) 2002 s. 4
Pressenævnet, retssag (Østre Landsrets dom) 2001 s. 17



Privatlivets fred 1994 s. 6
1999 s. 5

Privatlivets fred, Facebook 2009 s. 18
Privatlivets fred, offentlige personer 2001 s. 15

2002 s. 8
Privatlivets fred, private oplysninger 2003 s. 22

2005 s. 22
Privatlivets fred, reality-tv 2002 s. 8
Radio- og tv-virksomhed, anmeldelse 1997 s. 14
Reality-tv, privatlivets fred 2002 s. 8
Redaktørskifte, anmeldelse 1995 s. 9
Redigering, debatindlæg 1993 s. 7
Redigeringsret 2000 s. 10
Redigeringsret, læserbreve 2000 s. 12
Redigeringsret, navn 1999 s. 8
Reklamer, forelæggelse 1997 s. 9
Religiøse tilhørsforhold 1993 s. 6
Retlig interesse, afdød 2002 s. 5
Retlig interesse, arbejdsgivere 2007 s. 19
Retlig interesse, fagforening 1999 s. 5
Retlig interesse, Forbrugerombudsmanden 1998 s. 8
Retlig interesse, grupperinger 1994 s. 6
Retlig interesse, ophørt forening 2002 s. 5
Retsplejeloven eller medieansvarsloven 1993 s. 6
Retsplejeloven, kompetence 1993 s. 6
Retsreportage 1999 s. 7
Retssag anlagt mod Pressenævnet 2001 s. 17

2000 s. 13
Rettelse, fast rubrik 1998 s. 5
Råbånd 2000 s. 11
Sagsbehandling 1995 s. 7
Samtykke, gyldigt 2009 s. 19
Samtykke, mediekoncern 2008 s. 19
Samtykke, skjult kamera 2008 s. 19
Samtykke, umyndig 2000 s. 9
Satire 2001 s. 14
Scandinavian Star-sagen, sprogbrug 2000 s. 5
Skjult kamera 1997 s. 11

1999 s. 12
2000 s. 9

Skjult kamera, anonymisering 1998 s. 8
Skjult kamera, forelæggelse 2005 s. 21
Skjult kamera, samtykke 2008 s. 19
Skjult kamera og mikrofon 1999 s. 12

2000 s. 9
Skjult kamera og mikrofon, anonymisering 1997 s. 12
Skjult mikrofon 1997 s. 10

2004 s. 21

38



39

Skjult mikrofon, retningslinjer 1997 s. 11
Skjult mikrofon, telefoninterview 2006 s. 19
Skjult mikrofon, telefonsamtale 2005 s. 21
”Somalier-sagen”, etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Sprogbrug, debatindlæg 2001 s. 17
Sprogbrug, Scandinavian Star-sagen 2000 s. 5
Straffedom, oplysning om tidligere 2003 s. 21
Straffeloven, kompetence 1993 s. 5
Straffesag, genmæle 1997 s. 13
Straffesag, manglende offentliggørelse 1995 s. 6

1996 s. 6
1998 s. 14

Straffesager, god presseskik 1999 s. 7
Søgemaskiner 2009 s. 20
Telefonsamtaler, offentliggørelse 2005 s. 21
TV 3 1996 s. 7
TV 3, kompetence 1995 s. 7
Umyndig, interview 2004 s. 21
Umyndig, samtykke 2000 s. 9



B I L A G

God presseskik

Massemediernes indhold og handlemåde skal være i overensstemmelse med god presseskik (medie-
ansvarslovens § 34, stk. 1).

Pressenævnet afgør, om medierne har handlet i strid med god presseskik. Afgørelsen tager udgangs-
punkt i ”Vejledende regler for god presseskik”, som indgik i forslaget til medieansvarsloven fra
1991, men standarden ”god presseskik” følger udviklingen i opfattelsen af, hvad der er uetisk, og
tager stilling til nye situationer, der opstår.

”Vejledende regler for god presseskik”

(Således som de blev formuleret af medieansvarsudvalget i betænkning nr. 1205/1990 og gengivet i
bilag til lovforslaget af 1991 til medieansvarsloven).

Grundlæggende synspunkter

Sikringen af ytringsfriheden i Danmark står i nøje forbindelse med massemediernes frie adgang til
at indsamle informationer og nyheder og til at offentliggøre dem så korrekt som muligt. Den frie
kommentar er en del af ytringsfrihedens udøvelse. Under varetagelse af disse opgaver bør masseme-
dierne anerkende hensynet til den enkelte borgers krav på respekt for den personlige integritet og
privatlivets fred og til behovet for beskyttelse mod ubeføjet krænkelse.

Under brud på god presseskik henhører også hindring af berettiget offentliggørelse af informationer
af væsentlig betydning for offentligheden samt eftergivenhed over for udenforståendes krav om ind-
flydelse på massemediernes indhold, hvis eftergivenheden kan medføre tvivl om massemediernes frie
og uafhængige stilling. Brud på god presseskik foreligger endvidere, hvis en journalist pålægges
opgaver, som er i strid med nærværende presseetiske regler.

En journalist bør ikke pålægges opgaver, der strider mod hans samvittighed eller overbevisning.

Reglerne omfatter det redaktionelle stof (tekst og billeder), som offentliggøres i den trykte presse,
radio og fjernsyn samt i de øvrige massemedier.
Reglerne omfatter tillige annoncer og reklamer i den trykte periodiske presse og i de øvrige masse-
medier i det omfang, der ikke er fastsat særlige regler herom.
Reglerne omfatter omtalte og afbildede personer, herunder også afdøde personer, juridiske personer
og lignende.

Reglernes indhold

A. Korrekte meddelelser
1. Det er massemediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt,

bør det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er korrekte.

40



2. Kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed når disses udsagn kan være farvet af
personlig interesse eller skadevoldende hensigt.

3. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal
efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågælden-
de.

4. Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde.
5. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer.
6. Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning i den pågældende artikel

eller udsendelse. Det samme gælder de såkaldte spisesedler.
7. Berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted på redaktionens eget initiativ, hvis og så snart

kendskab til fejl af betydning i de bragte meddelelser indgår. Berigtigelsen skal foretages i en
sådan form, at læserne, lytterne eller seerne får klar mulighed for at blive opmærksom på berigti-
gelsen.

B. Adfærd i strid med god presseskik
1. Meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræ-

ver offentlig omtale. Det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse.
2. Selvmord eller selvmordsforsøg bør ikke omtales, medmindre klar almen interesse kræver eller

begrunder offentlig omtale, og i så fald bør omtalen være så skånsom som mulig.
3. Ofre for forbrydelser eller ulykker skal vises det størst mulige hensyn. Det samme gælder vidner

og pårørende til de implicerede. Ved indsamling og gengivelse af billedmateriale skal der vises
hensynsfuldhed og takt.

4. Der bør opretholdes en klar skillelinje mellem annoncering og redaktionel tekst. Tekst og bille-
der foranlediget af direkte eller indirekte merkantile interesser bør kun bringes, hvis et klart
journalistisk kriterium taler for offentliggørelse.

5. Andres tillid må ikke misbruges. Der bør vises særligt hensyn over for personer, som ikke kan
ventes at være klar over virkningerne af deres udtalelser. Andres følelser, uvidenhed eller svigten-
de herredømme bør ikke misbruges.

C. Retsreportage
1. De under A og B anførte almindelige presseetiske regler gælder også for retsreportagen.
2. Reglerne for retsreportagen gælder også sagernes forberedelse, herunder straffesagers behandling

hos politi og anklagemyndighed.
3. Retsreportagen bør være objektiv. På ethvert stadium af sagernes forberedelse og ved behandlin-

gen i retten bør journalisten tilstræbe en kvalitativ ligelig gengivelse af parternes – i straffesager
anklagemyndighedens og forsvarets – synspunkter.
En omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens afslutning, hvad enten denne
finder sted i form af tiltalefrafald, frifindelse eller domfældelse.

4. Det bør undgås at nævne personers slægtsforhold, stilling, race, nationalitet, trosbekendelse eller
organisationsforhold, medmindre dette direkte har med sagen at gøre.

5. Så længe en straffesag ikke er endeligt afgjort eller bortfaldet, må der ikke offentliggøres medde-
lelser, der kan lægge hindringer i vejen for sagens opklaring, eller tilkendegivelser om, at en sigtet
eller tiltalt er skyldig. Ved omtale af en straffesag skal det klart fremgå, om sigtede/tiltalte har
erklæret sig skyldig eller ikke-skyldig.

6. Der skal i videst muligt omfang følges en klar saglig linje ved afgørelsen af, hvilke sager der
omtales, og i hvilke tilfælde navne på de implicerede nævnes. En sigtets eller tiltalts navn eller
anden identificering bør udelades, når ingen almen interesse taler for at offentliggøre navnet.

41



7. Der skal iagttages varsomhed med meddelelser om, at politianmeldelse er indgivet mod en navn-
given person. Meddelelser herom bør som regel ikke bringes, før anmeldelse har medført indgri-
ben fra politiets eller anklagemyndighedens side. Dette gælder dog ikke, hvis det anmeldte for-
hold i forvejen er kendt i videre kredse eller har væsentlig almen interesse, eller det efter de fore-
liggende omstændigheder må antages, at anmeldelsen er solidt underbygget.

8. En sigtet, tiltalt eller domfældt person bør forskånes for at få fremdraget en ham tidligere over-
gået straffedom, hvis den er uden betydning for de forhold, han nu er sigtet, tiltalt eller dømt
for. I anden nyhedssammenhæng bør de mod en person tidligere rejste straffesager som regel
ikke omtales.

42




