


P R E S S E NÆVN E T

Årsberetning 2010

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 1



Udgivet af Pressenævnet, København, april 2011
Layout: KONTRAST design 3333 9656
Tryk: Rosendahls Schultz grafisk
ISBN-nr: 987-87-993029-3-2
ISSN-nr: 0908-679X

ISBN-nr (webudgaven): 987-87-993029-4-9

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 2



P R E S S E N Æ V N E T S Å R S B E R E T N I N G 2 0 1 0

I henhold til medieansvarslovens § 51 afgiver Pressenævnet herved årsberetning til justitsministeren.
Årsberetningen offentliggøres.

Indhold:

A: Nævnets virke, s. 5
1 Sagsantal og sagsbehandlingstid, s. 5
2 Internationale kontakter, s. 5

2.1 Fælleseuropæisk møde, s. 5
2.2 Nordisk pressenævnsmøde, s. 6

3 Nyt journalsystem = nye sagsnumre, s. 6
4 Pressekort, s. 7

B: Nævnets medlemmer og sekretariat, s. 8

C: Statistik, s. 10

D: Nævnets praksis, s. 20
1 Principielle spørgsmål, s. 20

1.1 Offentliggørelse i skrevne medier - placering, s. 20
1.2 Økonomisk godtgørelse ved domstolene, s. 22

2 Resumé af væsentlige konkrete sager, s. 23
2.1 Sager om presseetik, s. 23
2.2 Sager om genmæle, s. 32

E: Register for emner omtalt i årsberetningerne 1992-2010, s. 35

Bilag: Vejledende regler for god presseskik, s. 42

3

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 3



4

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 4



A . N Æ V N E T S V I R K E

1 Sagsantal og sagsbehandlingstid

I 2010 modtog Pressenævnet 174 klagesager, hvilket er det tredje højeste antal i nævnets historie og
væsentlig højere end i 2009, hvor antallet af modtagne klagesager var 150. Nævnet har realitetsbe-
handlet flere klagesager i 2010 – 119, mod 108 året inden. Nævnets formand har også behandlet
flere sager i 2010. Formanden afviste i 2010 48 sager pga. formalia mod 34 i 2009. Dette skete
hovedsageligt, fordi klageren ikke var klageberettiget (manglede retlig interesse i det påklagede for-
hold), eller fordi klagen var indgivet for sent.

Ligesom de øvrige tal for 2010 ligger også antallet af genoptagelsesanmodninger højere end van-
ligt. I 2010 anmodede 14 om at få genoptaget deres klagesag. Heraf er dog tale om fire sager, hvor
samme part to gange har anmodet om genoptagelse af samme sag, dvs. det reelle antal er 10 genop-
tagelsesanmodninger. Samtlige fik afslag. I den forbindelse skal det bemærkes, at Pressenævnets
afgørelser er endelige, jf. medieansvarslovens § 50. En anmodning om genoptagelse er ikke det sam-
me som en kæremulighed, der giver parterne ret til at få bedømt samme forhold af en højere retsin-
stans. Betingelserne for genoptagelse er omtalt i Pressenævnets årsberetning 2008, side 18.

Nævnet har vægtet og vægter fortsat at holde den gennemsnitlige sagsbehandlingstid nede. Det
er lykkedes at holde en gennemsnitlig sagsbehandlingstid for realitetsafgørelser på 65 dage og to
uger for formandsafgørelser.

I fire sager blev der afgivet dissens, dvs. at ét eller to medlemmer var uenige. I én sag udtalte
nævnet alvorlig kritik. De fem sager er alle refereret nedenfor under punkt D.2.

2 Internationale kontakter

2.1 Fælleseuropæisk møde
Repræsentanter fra Pressenævnet deltog den 4.-5. november 2010 i det 12. møde for europæiske
pressenævn i forummet Alliance of Independent Press Councils of Europe (AIPCE). Dette års møde
blev afholdt i Amsterdam.

Under orienteringerne fra de forskellige lande var det særligt kommentarer til artikler og indlæg
på Facebook, der var aktuelle emner. I relation til Facebook-profiler blev det blandt andet i Bulgari-
en og Storbritannien – som i Danmark – betragtet som i orden at bringe materiale hentet fra
åbne/offentligt tilgængelige profiler. Hvorimod det som udgangspunkt krævede samtykke eller
almen interesse at bringe materiale hentet fra private/”lukkede” profiler. Se evt. afsnittet ”Sociale
netværk – Facebook” i Pressenævnets årsberetning 2009, side 18.

Norge refererede en afgørelse, hvor en redaktør på sin ”lukkede Facebook-profil” med over
2.500 Facebook-venner som en opfordring til at deltage i en demonstration skrev: ”Det er reservert
et sted innerst i helvete for israelittisk lederskap. Støtt opp om aksjonen i sentrum i kveld klokka
18.00”. Facebook-kommentaren blev slettet efter 40 minutter, men gengivet i en avis. Pressens Fag-
lige Utvalg udtalte ikke sin kritik af offentliggørelsen. Af udvalgets bemærkninger fremgår bl.a. føl-
gende: ”Videre vil utvalget anføre at det er naturlig å trekke et skille mellom det som er publisert på
et lukket område og det som er fullt allment tilgjengelig. I det foreliggende tilfellet er det snakk om
et lukket område der klageren i prinsippet har anledning til å bestemme hvem som skal ha adgang.
Det må i denne sammenheng være naturlig å håndtere private ytringer fremmet i en liten lukket
gruppe med noen få medlemmer annerledes enn ytringer av allmenn interesse som framkommer i
en lukket gruppe med 2500 «venner». Imidlertid kan det ikke alene være et spørsmål om antall del-

5

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 5



takere, men like mye om ytringens innhold og ytrerens samfunnsrolle. Utvalget mener iTromsø var i
sin fulle rett til å viderebringe klagerens politiske utsagn om staten Israels ledelse.”
Det norske udvalgs afgørelse af 31. august 2010 i sag 117/10 kan læses her:
http://www.pfu.no/case.php?id=2338

Vedrørende den danske holdning henvises til de generelle retningslinjer i årsberetningen for
2009, hvoraf følgende fremgår:

Åben profil
Oplysninger hentet fra en profilindehavers åbne profil er at betragte som offentligt tilgængelige, og
mediet vil som udgangspunkt være berettiget til at videregive informationer herfra uden samtykke.
Der vil imidlertid altid være tale om en konkret, individuel vurdering af, om god presseskik er tilsi-
desat. Den sammenhæng, hvori oplysningerne/billederne er bragt, kan således have betydning. Der
kan tænkes tilfælde, hvor eksempelvis billeder taget ud af konteksten på den åbne profil og anvendt
på en krænkende måde i mediet vil være en tilsidesættelse af god presseskik.

Lukket profil
Oplysninger på lukkede profiler må betragtes som en orientering af Facebook-vennerne. Profilinde-
haveren har således over for omverdenen tilkendegivet, at man ikke ønsker materialet alment tilgæn-
geligt. Offentliggørelse af materiale hentet fra lukkede profiler kræver derfor som udgangspunkt sam-
tykke, medmindre materialet har en sådan almen interesse, at denne overstiger hensynet til individet.

Mange profilindehavere har et stort antal ”venner”. Som altovervejende udgangspunkt vil
mængden af venner ikke ændre profilens status af ”lukket” og derved heller ikke ændre på kravet til
at indhente samtykke i relation til at offentliggøre materiale hentet fra lukkede profiler.

Næste møde i AIPCE forventes afholdt i oktober 2011 i Moskva, Rusland.

2.2 Nordisk pressenævnsmøde
Pressenævnet var den 31. maj og 1. juni 2010 vært for det nordiske pressenævnsmøde, der blev
afholdt i København med deltagelse fra de øvrige nordiske lande. På dagsordenen var navnlig pri-
vatlivskrænkelser og det nye mediebillede efter tilkomsten af sociale medier.

Sverige berettede blandt andet om en klagesag, hvor mediet havde anvendt billeder af en letpåklædt
rektor fra hans åbne Facebook-profil. Presseombudsmanden fandt ikke anledning til at udtale kritik, i-
det billedet var hentet fra en åben profil. Herudover var der fokus på omtale og billeder af børn i medier.

Mødet afholdes hvert andet år, og næste møde forventes afholdt i Finland i 2012.

3 Nyt journalsystem = nye sagsnumre

Pressenævnet opgraderede den 1. november 2010 sit journaliseringsprogram til en nyere version.
Denne opgradering har medført en lidt anderledes nummerering af nævnets sager i forhold til tidli-
gere journalnumre.

Tidligere var klagesager angivet med det fulde årstal, efterfulgt af sagsgruppen (nr. 6 for klagesa-
ger) og det kronologisk tildelte nummer (ex. 2010-6-9999). I dag er journalnummeret for klagesa-
ger lidt kortere, men stadig ud fra tanken om årstal, sagsgruppe (nr. 70 for klagesager) og afslutten-
de med det kronologiske nummer (ex. 10-70/0).

6

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 6



Da journalskiftet ikke er sket med kalenderårets afslutning, vil der på nævnets hjemmeside være
kendelser både med nye og gamle journalnumre i 2010:
www.pressenaevnet.dk/Kendelser/2010.aspx.

4 Pressekort

Pressenævnet modtager løbende henvendelser fra personer, der ønsker at få udstedt et pressekort.
Nævnet udsteder imidlertid ikke pressekort. Et pressekort kan blandt andet give indehaveren
adgang til at passere gennem politiafspærringer.

Pressekort udstedes af organisationerne: Danske Dagblades Forening, Dansk Journalistforbund
og Dansk Presse Medarbejder Forbund. Pressekort udstedes til organisationernes medlemmer, der
har journalistik eller pressefotografisk arbejde som hovedbeskæftigelse, samt til personer, der har
journalistik eller lignende som en væsentlig beskæftigelse, uden at der er tale om et hovederhverv,
hvis denne beskæftigelse er relateret til medier og journalistisk reportage.

Herudover udsteder Fællesudvalget for Danske Presseorganisationer pressekort til andre med
journalistik som hovedbeskæftigelse, bl.a. til medlemmer af Den udenlandske Presseforening i Dan-
mark og til udenlandske journalister, hvis forbund er tilknyttet International Federation of Journa-
lists. Fællesudvalget kan kontaktes på e-mail: pressekort@specialmedierne.dk.

7

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 7



B . N Æ V N E T S M E D L E M M E R O G S E K R E TA R I AT

Efter medieansvarslovens § 41 består Pressenævnet af en formand, en næstformand og seks andre
medlemmer. Alle otte medlemmer har en stedfortræder.

Medlemmerne beskikkes af justitsministeren. Formanden og næstformanden, der skal være juri-
ster, beskikkes efter udtalelse fra Højesterets præsident. To medlemmer beskikkes efter udtalelse fra
Dansk Journalistforbund, og to medlemmer beskikkes til at repræsentere de redaktionelle ledelser i
den trykte presse og radio og fjernsyn efter udtalelse fra disse. Endelig beskikkes to medlemmer som
offentlighedens repræsentanter efter udtalelse fra Dansk Folkeoplysnings Samråd.

Stedfortræderne beskikkes efter de samme regler.

Pressenævnet har følgende sammensætning:

Formandskab:
Formand: Højesteretsdommer Jytte Scharling
Stedfortræder: Højesteretsdommer Thomas Rørdam
Næstformand: Advokat Axel Kierkegaard
Stedfortræder: Advokat Jesper Rothe

Journalister:
Medlem: Journalist Lene Sarup, Fyens Stiftstidende
Stedfortræder: Freelance pressefotograf Lars Lindskov
Medlem: Journalist Kaare R. Skou, TV 2|DANMARK
Stedfortræder: Journalist Ulrik Holmstrup, tvDOKfilm

Redaktører:
Medlem: Chefredaktør Jan Kristensen, Fyens Stiftstidende
Stedfortræder: Chefredaktør Palle Weis indtil 15. juli 2010.

Herefter Dorthe Carlsen, Århus Stiftstidende
Medlem: Redaktionschef Hans Peter Blicher, TV 2|DANMARK
Stedfortræder: Direktør Inger Bach, Danmarks Radio

Repræsentanter for offentligheden:
Medlem: Bestyrelsesmedlem Marianne Druedahl, LOF Roskilde og Greve
Stedfortræder: Direktør Otto Juhl Nielsen, FOF’s Landsorganisation
Medlem: Forretningsfører John Meinert Jacobsen, AOF Danmark
Stedfortræder: Kommunikationschef Karsten Kolding, FDB

Ved nævnets behandling af en konkret sag medvirker i henhold til medieansvarslovens § 42 en for-
mand eller næstformand samt en redaktør, en journalist og en repræsentant for offentligheden. Er
der ved afgørelsen af en sag stemmelighed (to stemmer for og to stemmer imod), er formandens
stemme afgørende.

Der har i 2010 været afholdt 12 møder til behandling af konkrete sager. Endvidere har der været
afholdt to plenarmøder.

8

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 8



Sekretariat:
Sekretariatschef: Sanne Godthaab Olesen
Fuldmægtig: Michala Elmenhoff Christgau
Fuldmægtig: Louise Hauberg Wilhelmsen (én dag om ugen)
Kontorfuldmægtig: Susanne Nielsen

Pressenævnets adresse:
Gyldenløvesgade 11, 4.
1600 København V
Tlf. 33 15 55 64
Fax 33 15 84 64
www.pressenaevnet.dk
sekr@pressenaevnet.dk
Åbningstid: mandag-torsdag 9-15 og fredag 9-14

9

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 9



10

2001 2

1. Registrerede konkrete sager 132

2. Sager afgjort ved kendelse i nævnet 88
A. Heraf sager om presseetik 64
B. Heraf sager om genmæle 2
C. Heraf sager om både presseetik og genmæle 19
D. Heraf begæringer om genoptagelse 3

3. Sager afvist ved formandens kendelse 40
A. På grund af manglende retlig interesse 12
B. På grund af nævnets manglende kompetence 7
C. På grund af fristoverskridelse 8
D. Klagerne åbenbart grundløse 10
E. Begæringer om genoptagelse 3

4. Sager hævet af klageren 3

5. Sager henlagt af sekretariatet 1
A. Heraf efter klagerens undladelse af at besvare

sekretariatets anmodning om yderligere oplysninger -
B. Henvist til rette klagemyndighed -
C. Henlagt af andre grunde 1

6. Sager, hvor klagen blev taget helt eller delvist til følge2) 38
1. I sager om presseetik 33
2. I sager om genmæle 5
3. Pålæg om offentliggørelse 26

1) Tallene for 2003 vedrører de sager, der er indkommet og afgjort i 2003, og tallene kan
derfor ikke umiddelbart – med undtagelse af antallet af registrerede sager –
sammenlignes med tidligere år.

2) Der kan forekomme klagesager, hvor sagen vedrører både presseetik og genmæle,
hvorfor dette tal ikke nødvendigvis er identisk med en sum af tallet fra presseetik
og tallet fra genmæle.

C . S TAT I S T I K

Pressenævnet har i lighed med de tidligere år opgjort antallet af konkrete sager fordelt efter sager
afgjort ved kendelse i nævnet, sager afvist af formanden og sager, der enten er hævet af klageren eller
henlagt af sekretariatet.

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 10



11

2002 2003(1) 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

134 163 146 134 177 164 163 150 174

99 76 113 81 123 125 114 108 119
66 51 84 55 89 85 83 83 84
8 6 11 7 12 10 9 9 4

C 23 11 15 14 13 24 18 12 17
2 8 3 5 9 6 4 4 14

29 41 33 38 48 34 48 34 48
9 10 10 9 15 14 19 11 18
4 9 5 6 6 2 9 3 7

C 14 19 12 12 17 10 14 18 16
2 2 4 6 3 4 3 0 3

E - 1 2 5 7 4 3 2 4

4 5 3 8 16 5 4 3 7 1

5 1 2 - 1 2 7 0 1 2
A

1 - - - 2 4 - 1 2
B - 1 - - - - - - -
C - 1 - 1 - 3 - - -

6 47 26 31 24 53 45 42 41 44
44 23 29 22 42 33 34 36 39
8 3 4 3 12 16 9 10 12

40 20 23 16 34 24 30 33 23

På side 14-17 er der statistikker for de enkelte medier for henholdsvis sager om presseetik og sager
om genmæle. Det bemærkes, at sager, der både vedrører presseetik og genmæle, er anført begge ste-
der.

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 11



12

A N TA L S A G E R *

200

150

100

50

0

2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

R E A L I T E T S K E N D E L S E R F O R D E LT P Å S A G S T Y P E *

� Begæring om genoptagelse � Sager om både presseetik og genmæle

� Sager om genmæle � Sager om presseetik

2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

160

140

120

100

80

60

40

20

0

*Tallene fra før 2001 fremgår af tidligere årsberetninger.

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 12



13

2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

S A G S F O R D E L I N G E F T E R A F G Ø R E L S E S M Å D E *

� Henlagt � Afvist af formanden Ikke-afgjorte sager indgået i 2003

� Hævet af klageren � Realitetskendelser

R E S U LTAT A F R E A L I T E T S K E N D E L S E R *

Klagen ikke taget til følge � Pålæg om offentliggørelse

� Klagen taget helt eller delvist til følge

2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

200

180

160

140

120

100

80

60

40

20

0

160

140

120

100

80

60

40

20

0

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 13



14

K E N D E L S E R O M P R E S S E E T I K A F S A G T I 2 0 1 0

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

Amager Bladet 1 - 1 - 1
B.T. 3 3 6 6 12
Berlingske Tidende - - - 7 7
Børsen 1 - 1 1 2
Dagbladet Holstebro-Struer - - - 1 1
Ekstra Bladet 3 - 3 3 6
Folkebladet
- Glostrup Brøndby Vallensbæk - 1 1 - 1

Frederiksborg Amts Avis - 1 1 - 1
Fyens Stiftstidende og fyens.dk - - - 3 3
Fyns Amts Avis - - - 2 2
Information 1 - 1 3 4
JydskeVestkysten - - - 2 2
Jyllands-Posten og Epn.dk 2 2 4 3 7
Kalundborg Folkeblad - - - 1 1
Københavneravisen - - - 1 1
Lolland-Falsters Folketidende - 1 1 - 1
Newspaq, Nyhedsbureauet - - - 1 1
Nordjyske Stiftstidende - 1 1 2 3
Nordkysten - 1 1 - 1
Nørrebro/Nordvest Bladet - - - 1 1
Politiken - 1 1 1 2
Ritzaus Bureau - 1 1 - 1
Weekendavisen - - - 2 2
Århus Stiftstidende - 1 1 - 1
Sjællandske Medier (sn.dk) - - - 1 1

Aviser/netaviser i alt 11 13 24 41 65

Danmarks Radio 2 3 5 3 8
TV 2|Danmark 2 1 3 5 8
TV 2/Bornholm - - - 1 1
TV 2/Fyn - - - 1 1
TV 2/Øst - - - 1 1
TV 2/Østjylland - - - 1 1

Radio- og tv-medier i alt 4 4 8 12 20

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 14



15

3F, Fagbladet - 1 1 1 2
Beboerbladet - - - 1 1
Byens Puls - - - 1 1
Chaufføren, Fagbladet - - - 1 1
Chow Chow - 1 1 - 1
Comon.dk - - - 1 1
CRN og crn.dk - - - 2 2
Fugle og Natur 1 - 1 - 1
Hjemmet, Ugebladet 1 - 1 - 1
Journalisten.dk - - - 1 1
Ude & Hjemme 2 - 2 - 2
Videnskab.dk - - - 1 1
Økonomisk Ugebrev - 1 1 - 1

Øvrige i alt 4 3 7 9 16

Massemedier i alt 19 20 39 62 101

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 15



16

KENDELSER OM GENMÆLE AFSAGT I 2010

Massemedie Anmodningen om genmæle Anmodningen
taget til følge ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

B.T. 1 - 1 - 1
Berlingske Tidende - - - 1 1
Dagbladet Børsen 1 - 1 1 2
Ekstrabladet.dk 1 - 1 - 1
Fyens Stiftstidende 1 - 1 - 1
Jyllands-Posten og Epn.dk 1 - 1 - 1
Nordjyske Stiftstidende - - - 1 1

Aviser/netaviser i alt 5 - 5 3 8

Danmarks Radio 2 1 3 2 4
TV 2|Danmark 1 - 1 1 3

Radio- og tv-medier i alt 3 1 4 3 7

3F, Fagbladet - - - 1 1
Chaufføren, Fagbladet og
3f.dk/koebenhavns-chauffoerer - - - 1 1
Chow Chow - - - 1 1
Fugle og Natur 1 - 1 - 1
Tænk 1 - 1 - 1
Økonomisk Ugebrev 1 - 1 - 1

Øvrige i alt 3 - 3 3 6

Massemedier i alt 11 1 12 9 21

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 16



17

A F S A G T E F O R M A L I T E T S K E N D E L S E R , H Æ V E D E
O G H E N L A G T E S A G E R 2 0 1 0

Massemedie Formalitets-
kendelse Henlagt Hævet I alt

Avisen.dk 3 - - 3
B.T. og bt.dk 3 1 1 5
Dagbladet Information 1 - - 1
Ekstra Bladet 8 - - 8
Epn.dk 1 - - 1
Fyens.dk 1 - - 1
JydskeVestkysten 1 - - 1
Jyllands-Posten 3 - - 3
Politiken 7 - - 7
Ritzaus Bureau 1 - - 1
Sjællandske og Dagbladet 1 - - 1

Aviser/netaviser i alt 30 1 1 32

dr.dk 1 - - 1
Radionyt.com 1 - - 1
Radiosilkeborg.dk og radio1.nu 1 - - 1
TV 2|DANMARK 1 - - 1

Radio- og tv-medier i alt 4 - - 4

Chaufføren, Fagbladet 2 - - 2
Comon.dk 1 - - 1
Dinepenge.dk 1 - - 1
Hus Forbi 1 - - 1
Indblik 1 - - 1
Maskinbladet og maskinbladet.dk 1 - - 1
Monday Reporter ApS 1 - - 1
Recordere.dk 1 - - 1
Redox.dk 1 - - 1
Ude og Hjemme 1 - - 1
Ungnyt.dk - 1 - 1

Øvrige i alt 11 1 - 12

Massemedier i alt 45 2 1 48

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 17



18

S A G S B E H A N D L I N G S T I D , R E A L I T E T S K E N D E L S E R

Genoptagelsesbegæringer, afvisninger og hævede og henlagte sager indgår ikke i statistikken over
sagsbehandlingstiden for realitetskendelser.

Det bemærkes, at sagsbehandlingstiden fra og med 2003 relaterer sig til de sager, som nævnet har
truffet afgørelse i i det pågældende år, og ikke – som de tidligere år – til de klager, der er indgivet til
nævnet det pågældende år.

SAGSBEHANDLINGSTID, FORMALITETSKENDELSER

Genoptagelsesbegæringer, hævede og henlagte sager indgår ikke i statistikken over sagsbehandlings-
tiden for formalitetskendelser.

2006 2007 2008 2009 2010

Gennemsnit i dage 13 23 9 15 14

2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

30 dage eller mindre 2 7 5 3 4 8 8 10 12 15
31 - 40 dage 1 7 7 5 2 4 8 21 18 19
41 - 50 dage 5 15 4 9 5 8 8 16 13 17
51 - 60 dage 4 22 11 9 1 13 16 16 11 11
61 - 70 dage 7 11 14 4 3 13 19 14 14 13
71 - 80 dage 6 12 7 11 7 23 15 15 11 6
81 - 90 dage 4 6 2 8 - 15 19 9 12 12
91 - 100 dage 8 5 1 4 6 9 15 4 8 8
Mere end 100 dage 48 12 17 60 53 30 17 9 9 18

I alt 85 97 68 113 81 123 125 114 108 119

Gennemsnit i dage 118 67 73 101 124 80 76 60 63 65

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 18



19

S TAT I S T I K O V E R K L A G E R N E S B A G G R U N D

Pressenævnet har i 2010 afsagt realitetskendelse i 119 klagesager, mens 48 sager er afvist af formanden
på grund af formalia. 14 af de sager, hvori der blev afsagt realitetskendelse, vedrørte anmodninger om
genoptagelse af tidligere afgjorte sager. Der er således truffet realitetsafgørelse i 105 nye sager.

Nedenfor anføres i skematisk form en oversigt over sagerne fordelt efter, om klageren er privatperson
eller organisation, firma m.v., og efter, om klageren er repræsenteret af advokat. Det bemærkes, at forde-
lingen vedrørende klagernes baggrund indeholder et skønselement, idet der kan være sager, hvor både
privatpersoner og organisationer el. lign. er anført som klagere. Da sagen kun placeres én gang i neden-
stående oversigt, har nævnet i disse tilfælde skønnet, hvilken placering der ville være mest retvisende.

(1) Heraf fire genoptagelsesbegæring. 2) Heraf tre genoptagelsesbegæringer.
(3) Heraf en genoptagelsesbegæring. (4) Heraf ti genoptagelsesbegæringer.

De sager, der blev afvist på grund af manglende retlig interesse, var alle sager, hvor omtalen i mediet
ikke vedrørte klageren.

De tre sager, hvor Pressenævnet ikke havde kompetence til at afgøre sagen, drejede sig om tilfæl-
de, hvor mediet ikke var anmeldt til Pressenævnet, jf. medieansvarslovens § 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3.

De sager, hvor klager fra private er afsluttet ved en formalitetsafgørelse fra formanden, fordeler sig
som følger:

Ej retlig interesse 18
Klagefrist overskredet 16
Åbenbart grundløs 3
Ej kompetence 7
Genoptaget 2
Intet nyt 2

R e a l i t e t s a f g ø r e l s e

Hævet/ Formalitets- Taget Delvis Ikke I alt
henlagt afgørelse til taget til taget til

følge følge følge

Privat 2 38(1) 10 10 50(2) 110

Privat v. advokat - 2 1 2 7(3) 12

Organisation, firma m.v. 1 7 7 10 16(4) 41

Organisation,
firma m.v. v. advokat - 1 4 - 2 7

I alt 3 48 22 22 75 170

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 19



D . N Æ V N E T S P R A K S I S

1 Principielle spørgsmål

1.1Offentliggørelse i skrevne medier – placering
Det følger af medieansvarsloven § 49, at Pressenævnet kan pålægge redaktøren af et medie at offent-
liggøre nævnets kendelse. Kendelsen skal offentliggøres på en så fremtrædende måde, som det med
rimelighed kan forlanges.

Pressenævnet overlader det som hovedregel til redaktøren ud fra en redaktionel betragtning at
beslutte, hvilken opsætning og placering nævnets kendelse skal have.

På baggrund af nogle konkrete eksempler, hvor kendelsen var placeret væsentligt længere tilbage
i avisen end det påklagede forhold, undersøgte Pressenævnet i sommeren 2010, hvordan nævnets
kendelser var placeret i skrevne medier i perioden fra januar 2005 til og med juli 2010.

Undersøgelsen viste, at i 42 af de 76 tilfælde var kendelsen placeret på en side længere tilbage i
avisen end den artikel, der var klaget over. Jo længere tilbage en artikel er bragt, jo mindre betyd-
ning, må redaktionen antages at have tillagt den.

I januar 2011 fremkom nogle større virksomheder med kritik af Pressenævnets sanktionsmulig-
heder. Kritikken gav anledning til en betydelig debat i medierne, og justitsminister Lars Barfoed
udsendte den 31. januar 2011 følgende pressemeddelelse:

”Pressenævnets forhold og medieansvarsloven er vigtige temaer, som i de senere dage er blevet
debatteret af erhvervsliv, politikere og medier. Det er samtidig også et vanskeligt spørgsmål, fordi vi
alle har gavn af ytringsfrihed og en kritisk presse. Men det er naturligvis ikke til hinder for, at man
også i forhold til pressen tager en debat og stiller kritiske spørgsmål. Jeg er glad for, at der i Folketin-
get er et bredt ønske om at tage emnet op, og jeg vil nu indbyde folketingspartierne til en drøftelse.
I den forbindelse kunne jeg i første omgang forestille mig at lægge op til, at vi arrangerer et seminar
med deltagelse af pressen, politikere og andre aktører om emnet. På baggrund heraf vil vi have et
bedre grundlag for at vurdere, hvilke initiativer der kan være behov for.”

På baggrund af Pressenævnets undersøgelse tog Danske Dagblades Forening spørgsmålet op og
udsendte den 22. februar 2011 en oversigt over, på hvilken side foreningens medlemmer ville
offentliggøre Pressenævnets kendelser fremover. Af den udtømmende oversigt over foreningens
medlemmer fremgår følgende:

Arbejderen, Dagbladet Side 2.
B.T. Side 2 under lederen.
Berlingske Tidende Berlingske vil placere kendelser fra Pressenævnet på det første journa-

listiske opslag i avisen på en fast defineret plads til højre på side 5.
Bornholms Tidende Side 3.
DAGBLADET
(Ring., Roskil., Køge) Nederst i daglig Sjælland Rundt spalte, normalt side 3.

Dagbladet Børsen Side 2 (ændret fra side 6, 30. marts 2011).
Dagbladet Holstebro Side 10.
Dagbladet Struer Side 10.
Dagbladet Ringkøb.-Skjern Side 2. Alternativt på debatsiderne.
Der Nordsleswiger Under avisens leder.

20

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 20



21

Ekstra Bladet Kendelser på forsideartikler på side 2. Andre kendelser bringes før
midten af avisen, hvis historien har stået her. Kendelser vedr. historier
fra sidste halvdel af avisen placeres efter midten.

Fredericia Dagblad Side 3 i anden sektion.
Frederiksborg Amts Avis Nederst i daglig Sjælland Rundt spalte, normalt side 3.
Fyens Stiftstidende Side 2 i 1. sektion.
Fyns Amts Avis På debat- og ledersiderne i de to spalter længst til højre på side 2.
Helsingør Dagblad Side 2, leder og debat.
Herning Folkeblad På forsiden.
Holbæk Amts Venstreblad På første debatside efter siden med kolofon, tegning og leder.
Horsens Folkeblad På side 2, hvor avisens leder også er placeret.
Information, Dagbladet Øverst i notespalten (2 spalter) på indland.
JydskeVestkysten På første nyhedsside i avisen, oftest side 3.
Jyllands-Posten, Morgenavisen Øverst i første notespalte i den sektion, som kendelsen vedrører.
Kalundborg Folkeblad På avisens side 2, hvor avisens kolofon er placeret.
Kristeligt Dagblad Ved den daglige notespalte på avisens indlandsopslag på side 2 og 3.
Lemvig, Folkebladet Side 10.
Licitationen I en nyhedsblok på side 2 eller i forbindelse med den redaktionelle

kolofon og leder på side 4.
Lolland-Falsters Folketidende På side 2 i 2. sektion lige under lederen.
Midtjyllands Avis På vores Debatside, hvor også kolofonen står.
Morsø Folkeblad På vores Navneside, hvor vi i forvejen bringer rettelser.
NORDJYSKE Stiftstidende Øverst i højre spalte på side 2.
Politiken, Dagbladet 1. sektion side 2 i "Fejl og fakta" eller side 4 i overbliksbåndet.
Randers Amts Avis På side 2 eller 3.
Samsø Posten Ikke oplyst.
SJÆLLANDSKE

(Næstved, Slagelse) I sammenhæng med den lokal- eller anden redaktion, der har begået
den indklagede artikel.

Skive Folkeblad På side 4 i avisen.
Urban På side 2.
Vejle Amts Folkeblad På side 3 i anden sektion.
Viborg Stifts Folkeblad På side 2.
Weekendavisen På fremtrædende plads i den sektion, hvor artiklen har stået.
Århus Stiftstidende På side 2.

Pressenævnet lægger afgørende vægt på, at de klagere, der får medhold hos Pressenævnet, skal kunne
opleve, at de får offentlig oprejsning i forhold til de krænkelser, de har været udsat for fra masseme-
diernes side.

Det er derfor meget væsentligt, at medierne overholder kravet om, at nævnets kendelse skal
offentliggøres på en så fremtrædende måde, som det med rimelighed kan forlanges.

Pressenævnet anser DDFs oversigt for et fint udgangspunkt for, hvor i avisen en klager, der får
medhold af nævnet, kan forvente at få kendelsen offentliggjort. Nævnet vil derfor opfordre andre
skrevne medier, herunder nævnets bidragydere Dansk Fagpresse, Dansk Magasinpresses Udgiverfor-
ening og Ugeaviserne, til en lignende tilkendegivelse.

I overensstemmelse med hidtidig praksis vil nævnet fortsat være tilbageholdende med at give
pålæg om form og placering, medmindre det må anses for at være af afgørende betydning, at ken-
delsen bringes på en særlig måde. Som eksempel på særlige tilfælde kan nævnes klager over artikelse-

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 21



rier, stort opsatte forsideartikler samt tilfælde, hvor nævnet har udtalt alvorlig kritik. Det bemærkes
i den forbindelse, at et sådant pålæg også kan vedrøre forsiden.

Hvis en klager er utilfreds med placeringen af kendelsen, kan klageren også klage til Pressenæv-
net over dette, jf. medieansvarslovens § 49, 2. punktum.

Forhold vedrørende offentliggørelse af nævnets kendelser er tidligere omtalt i Pressenævnets års-
beretninger, se navnlig 1998, side 6ff., 1999, side 10ff., 2000, side 8 og 2002, side 5.

1.2 Økonomisk godtgørelse ved domstolene
Pressenævnet kan som ovenfor nævnt pålægge redaktøren at bringe nævnets kendelse. Det hænder
imidlertid, at der klages til Pressenævnet med påstand om at få tilkendt erstatning fra mediet. Nævnet
har ikke kompetence til at pålægge mediet at betale erstatning eller godtgørelse for tort, ligesom næv-
net heller ikke kan behandle spørgsmål vedrørende overtrædelse af straffeloven. Disse forhold henhører
under domstolene og kræver, at der anlægges en sag mod mediet (ofte den ansvarshavende redaktør).

Højesteret afsagde den 10. juni 2010 dom (gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2010 side 2448) i
en sag vedrørende privatlivskrænkelse. Højesteret fastslog, at Se & Hør havde handlet retsstridigt
ved at offentliggøre billeder af en studievært, der badede topløs på en offentlig, men næsten menne-
sketom strand. Se & Hør skulle som følge heraf betale en godtgørelse på 75.000 kr.

Sagen angik to tilfælde, hvor Se & Hør havde bragt billeder uden studieværtens samtykke. Det
første tilfælde drejede sig om et nummer af Se & Hør udgivet i 2006, hvor der på bladets forside og
inde i bladet vistes billeder af studieværten, der badede på en offentlig, men næsten mennesketom
strand topløs og i gravid tilstand. Det andet tilfælde drejede sig om et nummer af Se & Hør udgivet
i 2007, hvor der på forsiden af bladet var et tidligere offentliggjort foto af værten og et billede af
sengen i hendes soveværelse med bl.a. teksten ”I seng med [værtens fornavn]”. I en artikel inde i
bladet var der en række billeder af de forskellige værelser i værtens og hendes tidligere kærestes tidli-
gere fælleslejlighed. Billederne af lejligheden var allerede forud for videregivelsen i Se & Hør offent-
liggjort på internettet af den ejendomsmægler, der havde fået til opgave at sælge lejligheden. Høje-
steret tilkendte studieværten en godtgørelse på 75.000 kroner for offentliggørelsen af billederne
taget på stranden, men fandt ikke, at der var sket en retsstridig krænkelse ved viderebringelsen af
billederne fra lejligheden.

Ved domstolene er der mulighed for at føre vidner og i det hele taget videre mulighed for at føre
bevis end for Pressenævnet. Nævnet har ikke mulighed for at foretage en egentlig bevisførelse vedrø-
rende punkter, som parterne er uenige om. I de tilfælde, hvor Pressenævnet ikke kan træffe afgørel-
se, fordi der eksempelvis foreligger modstridende forklaringer, vil klager således i nogle tilfælde kun-
ne anlægge sag mod mediet ved domstolene og få bedømt forholdet.

Spørgsmål om, hvorvidt der er sket en krænkelse af privatlivets fred, straffelovens kapitel 27 ved-
rørende freds- og ærekrænkelser, er som udgangspunkt undergivet privat påtale, jf. straffelovens §
275, stk. 1. Dvs. at den krænkede (ofte gennem advokat) selv skal anlægge sag ved domstolene.

Enkelte forhold er dog undergivet offentlig påtale. Dvs., at anklagemyndigheden (det offentlige)
anlægger og fører sagen ved domstolene. Det gælder bl.a. trusler om vold og nedværdigende udtalel-
ser om race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, jf. straffelo-
vens §§ 266-266b, jf. § 275, stk. 1.

Herudover er enkelte forhold vedrørende personer i offentlig tjeneste undergivet betinget offentlig
påtale. Dvs., at man anmoder anklagemyndigheden om at føre sagen, jf. straffelovens § 275, stk. 2.

Kommer dommeren frem til, at der foreligger en retsstridig krænkelse ved mediets offentliggørelse
af f.eks. et billede, kan domstolene tilkende godtgørelse for tort, jf. erstatningsansvarslovens § 26.

Straffeloven (Lovbekendtgørelse nr. 1235 af 26. oktober 2010) og erstatningsansvarsloven (Lov-
bekendtgørelse nr. 885 af 20. september 2005 om erstatningsansvar) kan begge søges frem på Rets-

22

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 22



23

information.dk. Skriv eksempelvis lovens nummer og årstal for en hurtig søgning i søgefelterne på
Retsinformations forside.

2 Resumé af væsentlige konkrete sager

Til belysning af nævnets hidtidige praksis i sager om god presseskik og genmæle gengives nedenfor
resumeer af en række konkrete sager. Disse samt de øvrige klagesager, som nævnet har truffet afgø-
relse i, kan endvidere ses på nævnets hjemmeside pressenaevnet.dk under fanebladet Kendelser og
på Retsinformations afgørelsesdatabase.

Retsinformations afgørelsesdatabase findes på retsinfo.dk. Man kommer ind i afgørelsesdataba-
sen ved at klikke på ikonerne Ministerieindgang, Justitsministeriet og Afgørelser.

2.1 Sager om presseetik
Efter medieansvarslovens § 34, stk. 1, skal massemediernes indhold og handlemåde være i overens-
stemmelse med god presseskik. Inden for denne retlige standard er det overladt til Pressenævnets
skøn, om der i et konkret tilfælde er sket en overtrædelse af god presseskik. Skønnet er dog ikke
ganske ubundet, idet udgangspunktet for det nærmere indhold af begrebet god presseskik er de vej-
ledende regler for god presseskik, jf. nedenfor under bilag.

Kendelse af 20. januar 2010 (sag nr. 2009-6-0914) – delvis kritik/dissens
TV 2 sendte dokumentarprogrammet ”TV dok.: Eks-chikane”. I udsendelsen beskrev tre kvinder,
hvordan deres tidligere samlevere havde chikaneret dem. To af kvinderne havde uafhængigt af hin-
anden levet sammen med klager. Klagers domme fra 2001 (vold) og 2002 (ærekrænkelse og bagva-
skelse) blev nævnt i udsendelsen, ligesom klagers fornavn blev oplyst. Der blev tillige bragt billeder,
hvor klagers ansigt var sløret. Samleveren klagede.

Samleveren anførte, at alle, der blot havde det mindste kendskab til ham, ville kunne genkende
ham. Den omtalte dom var syv et halvt år gammel.

TV 2 anførte, at der ifølge Danmarks Statistik var 43.240 personer med klagers fornavn i Dan-
mark. Klager ville derfor på ingen måde kunne genkendes i en bredere kreds alene på grund af nav-
net. Sløringen af klager var tilstrækkelig, ligesom oplysningerne om klagers domme var korrekte.

Pressenævnet fandt, at der var en sådan sammenhæng mellem udsendelsens indhold og klagers
tidligere domme, at der var belæg for at nævne dommene, som var korrekt gengivet. Pressenævnet
fandt, at det måtte lægges til grund, at det havde været muligt at genkende klager i videre kredse af
personer, der kendte ham i forvejen. Da de domme, der var overgået klager, ikke havde aktuel
karakter, og da der ikke i øvrigt fandtes at foreligge omstændigheder, der kunne begrunde, at hans
identitet blev afsløret i udsendelsen, udtalte nævnet kritik vedrørende dette klagepunkt. Ét medlem
var uenigt og fandt, at det på baggrund af billederne og oplysningerne i udsendelsen ikke var muligt
at genkende ham i videre kredse, og dette medlem fandt derfor ikke grundlag for at kritisere TV 2.

Kendelse af 20. januar 2010 (sag 2009-6-0920) – kritik
Danmarks Radio sendte udsendelsen ”Magasinet PENGE”, der omtalte mobning på arbejdsplad-
sen. I udsendelsen beskrev en tidligere ansat, hvordan hun følte sig mobbet på arbejdet. I udsendel-
sen blev en repræsentant for den pågældende arbejdsplads citeret. Danmarks Radio havde forinden
udsendelsen korresponderet med arbejdspladsen om ordlyden af citatet til udsendelsen. Danmarks
Radio oplyste i den forbindelse, at arbejdsstedets ændringsforslag var indføjet, men arbejdspladsen
blev ikke citeret som aftalt i udsendelsen og klagede over tilsidesættelse af god presseskik samt me-
diets afslag på genmæle.

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 23



I relation til presseetik anførte arbejdspladsen, at udsendelsen havde bibragt seerne den fejlagtige
opfattelse, at arbejdspladsen ikke havde en mobbepolitik og ikke håndterede sagen fornuftigt.

Danmarks Radio anførte, at baggrunden for, at mediet ikke udtrykkeligt oplyste om klagers
mobbepolitik i udsendelsen, var, at redaktionen ikke anså denne oplysning for relevant. Danmarks
Radio afviste endvidere, at der eksisterede en aftale om citatets ordlyd.

Pressenævnet fandt, at der mellem Danmarks Radio og klager var indgået en aftale om, hvordan
arbejdspladsen skulle citeres. Det var derfor i strid med god presseskik, at Danmarks Radio i udsen-
delsen undlod at citere klager for, at arbejdspladsen havde en personalepolitik, der bl.a. nævnte
mobning, og at man forsøgte at håndtere den omtalte sag på forskellige måder. Undladelsen af
oplysningen var medvirkende til, at udsendelsen fejlagtigt gav indtryk af, at den pågældende
arbejdsplads ikke havde en mobbepolitik. Nævnet udtalte derfor kritik. Nævnet fandt ikke grundlag
for genmæle.

Kendelse af 20. januar 2010 (sag 2009-6-0922) – kritik
B.T. bragte artiklen ”NATURMEDICIN DER FAKTISK DUER” omhandlende naturmedicin og
-læger. Under overskriften ”Det virker ikke” var indsat oplysninger om begreberne detox, homøo-
pati og mistelten. Til sidstnævnte tekster havde B.T. indsat et billede af klager med en kasse ampul-
ler. Billedet var bragt uden kildeangivelse. I en anden artikel havde B.T. indsat en ”Top ti over alter-
native behandlinger”. Homøopati var anført som nummer otte. Der var bragt et billede af klager.
Klager var ikke omtalt i artiklen.

Klager anførte, at det er krænkende og skadeligt for hendes omdømme og homøopatiske praksis,
at avisen har anvendt billedet af hende, der i sammenhængen giver indtryk af, at hendes behandling
ikke virkede og var ”bluff”. B.T. havde ikke talt med hende.

B.T. anførte, at det ikke havde været hensigten at stille spørgsmålstegn ved klagers behandlings-
metoder, og at fotoet alene var anvendt som generel illustration af problematikken. B.T. erkendte, at
det var beklageligt at bringe et foto af klager i forbindelse med en artikel, der stiller spørgsmålstegn
ved den metode, klager anvender, uden at avisen journalistisk vurderede hendes behandlingsmeto-
de.

Det er Pressenævnets opfattelse, at medier bør være tilbageholdende med at anvende enkeltper-
soner som illustration til en generel beskrivelse. Da overskriften ”Det virker ikke” og udsagnet ”For-
skere kalder det bluff” fejlagtigt kunne give indtryk af, at klager og hendes klinik kunne identifice-
res med konklusionerne, udtalte nævnet kritik af B.T.

Kendelse af 22. februar 2010 (sag 2009-6-0929) – kritik
Politiken.dk bragte artiklen ”V-kandidat: Anbragte børn er for dyre” med underoverskriften ”Ven-
stres kandidat til Århus Byråd vil tage penge fra handicappede og anbragte børn og bruge dem på et
højhastighedstog til Hamborg”. Politiken.dk rettede efterfølgende bl.a. underoverskriften til ”Ven-
stremand fra Århus vil have hurtigtog til Hamborg. Han vil ikke bruge flere penge på adfærdsvan-
skelige børn og integration”. Klager anmodede efterfølgende Politiken.dk om et ”dementi” og om at
berigtige artiklen yderligere.

Klager anførte, at han var fejlciteret, og at artiklen trods den foretagne rettelse fortsat efterlod
det indtryk, at han ville tage penge fra anbragte børn og bruge dem på et højhastighedstog.

Politiken.dk anførte, at artiklen blev rettet straks efter klagers henvendelse, og siden har alle
læsere kunnet se den rettede version samt en note om rettelsen.

Pressenævnet lagde til grund, at klager og Politiken.dk var enige om at berigtige oplysningen
om, at klager ikke ”vil tage penge fra handicappede og anbragte børn”. Nævnet fandt, at de foretag-
ne rettelser i artiklen berigtigede de – erkendte – fejlagtige oplysninger. Pressenævnet fandt imidler-
tid, at Politiken.dk ikke havde berigtiget fejlen på behørig vis, derved at Politiken.dk – i tillæg til

24

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 24



25

artiklen med den indarbejdede rettelse – burde have bragt artiklen særskilt på websitet som en
nyhed med samme placering som den oprindelige artikel. Nævnet udtalte derfor kritik.

Kendelse af 22. februar 2010 (sag 2009-6-0933) – ikke kritik
I forbindelse med ankesagen i Vestre Landsret mod medlemmerne af styregruppen bag Tvindskoler-
ne bragte Jyllands-Posten bl.a. artiklen ”Tvindleder pågrebet i London”. I artiklen gættede avisen
på, hvor forsvundne medlemmer befandt sig, og i hvilket fængsel ét af medlemmerne afsonede sin
straf. Den pågældende klagede til Pressenævnet.

Klager anførte, at det ikke havde offentlig interesse, hvor afsoningen fandt sted, og at offentlig-
gørelsen heraf var en krænkelse af privatlivets fred.

Jyllands-Posten anførte, at klager gennem alle årene var trådt frem i medierne som skolernes
officielle talsmand, og at klagers gøren og laden allerede af den grund havde almen interesse. Klager
mødte som den eneste af Tvinds topledelse op til ankesagen i Vestre Landsret og havde modtaget en
dom. I den forbindelse var det relevant at skildre klagers nuværende situation sammenlignet med
Tvinds øvrige topledelse.

Pressenævnet udtalte, at det er nævnets opfattelse, at offentlige personer i forhold til andre må
tåle en mere nærgående og kritisk omtale af deres person og de handlinger, de foretager. Retssagen
mod medlemmerne af styregruppen bag Tvindskolerne havde været indgående omtalt i medierne,
og klagers stilling inden for organisationen bevirkede, at oplysningen om afsoningsstedet ikke var
tilstrækkeligt til at udtale kritik af Jyllands-Posten.

Kendelse af 12. april 2010 (sag nr. 2010-6-0940) – kritik
Dagbladet Information bragte lederartiklen ”Tvang i Taarnby”, hvoraf det fremgik, at kommunen
flyttede to søstre til en familiepleje ”uden at lade en uvildig part tale med pigerne”. I lederen blev
kommunen bl.a. beskyldt for ”magtmisbrug og overgreb af værste skuffe”. Kommunen klagede.

Under Pressenævnets sag var det oplyst, at pigernes værge var til møde med kommunens sagsbe-
handler om tirsdagen, hvor der blev fremlagt en plan, hvor et af punkterne lød ”Fredag… Familie-
behandler … kører pigerne op til plejefamilie, og de flytter ind”. Pigerne havde en samtale med
sagsbehandleren om onsdagen, inden kommunen om fredagen traf beslutning om anbringelse.

Kommunen anførte, at kommunalbestyrelsen havde handlet i overensstemmelse med lovgivnin-
gen, herunder hensynet til børnenes tarv.

Information anførte, at lederartiklen via sin holdningsprægede form som genre adskiller sig fra
kravene til nyhedsartikler om objektivitet.

Pressenævnet fandt, at udsagnet ”uden at lade en uvildig part tale med pigerne” var en faktisk
forkert oplysning, der, hvis den var korrekt, ville indebære, at kommunen havde tilsidesat servicelo-
vens regler. Nævnet udtalte kritik af avisen for i lederen at udelade oplysningen om pigernes samtale
med kommunens sagsbehandler. Læserne fik herved det fejlagtige indtryk, at beslutningen blev truf-
fet, uden at pigerne blev hørt. Det forhold, at udsagnet fremgik af en lederartikel, kunne ikke føre
til et andet resultat.

Kendelse af 23. april 2010 (sag nr. 2009-6-0896 m.fl.) – ikke kritik
Berlingske Tidende bragte i papirudgivelsen og på berlingske.dk en omfattende artikelserie om for-
holdene i Enkefru Plums Støttefond, der var en almenvelgørende fond. I artiklerne omtaltes klager
kritisk i forbindelse med sit virke som bestyrelsesmedlem og administrator i fonden, herunder blev
klagers honorering kritiseret. I artiklerne blev klager omtalt som fondens største ”beløbsmodtager”
og udbetalingerne som ”skyhøje administrationsomkostninger samt høje salærer og honorarer”.

Klager anførte bl.a., at hans salærtakst var under branchens almindelige takst, og at denne oplys-
ning burde have været inddraget, ligesom det burde have fremgået, at den samlede bestyrelse under-

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 25



skrev årsberetningerne. Som leverandør af tjenesteydelser kunne man ikke sammenlignes med fon-
dens uddelinger.

Berlingske Tidende anførte, at fondens omkostningsniveau i de seneste regnskabsår udgjorde
gennemsnitligt over 60 % af indtægterne. Det blev ikke påstået, at klager uberettiget havde modta-
get penge fra fonden.

Pressenævnet fandt, at det for læseren var klart, at klager havde måttet præstere en modydelse for
sine honorarer og firmaets vederlag. Nævnet udtalte ikke kritik.

Kendelse af 28. april 2010 – kritik
(sag nr. 2010-6-0957, behandlet med 2010-6-0958 og 2010-6-0968)

Ekstrabladet.dk bragte et tv-indslag, hvoraf det fremgik, at to personer blev anholdt af politiet (for
hjemmerøveri). De to personers ansigter var slørede, men under indslaget kunne den ene persons
øverste del af ansigtet ses uden sløring. Nummerpladen på den bil, som de to anholdte kørte i, var
ikke sløret. De to personer klagede.

Klagerne anførte, at de var avisuddelere og intet havde med sagen at gøre. De var uberettiget
blevet sigtet. I tv-indslaget var de blevet vist, så de var genkendelige i det offentlige rum og hos ven-
ner og pårørende. Nummerpladen på arbejdsgiverens bil kunne læses. Trods meddelelse om klager-
nes løsladelse havde ekstrabladet.dk ikke berigtiget indslaget.

Ekstrabladet.dk anførte, at billederne blev bragt i god tro. Først senere kom det frem, at de
anholdte intet havde med indbruddet at gøre. Indslaget blev fjernet fra websiden, da man blev
opmærksom på klagen.

Pressenævnet fandt bl.a. sløringen mangelfuld og udtalte videre, at personer, der så det påklage-
de indslag – inden det blev fjernet – ikke havde haft mulighed for at blive opmærksom på, at kla-
gerne ikke havde noget med indbruddet at gøre. Nævnet udtalte kritik af ekstrabladet.dk for ikke at
foretage en behørig berigtigelse af forholdet omkring anholdelsen.

Kendelse af 28. april 2010– delvis kritik
(sag nr. 2010-6-0958, behandlet med 2010-6-0957 og 2010-6-0968)

Nordkysten.nu bragte nogle artikler om anholdelsen beskrevet i sag nr. 2010-6-0957 og det efterføl-
gende forløb.

Til den første artikel var indsat billeder af anholdelsen. Der var en tynd sort bjælke for klagernes
øjne på alle billederne på nær ét, hvor den ene person fremtrådte usløret. Det var muligt at læse
nummerpladen på bilen, som klagerne kørte i. Nordkysten.nu bragte løbende nye artikler i takt
med, at historien udviklede sig, herunder at de anholdte var uskyldige og var blevet løsladt. De to
personer klagede.

Klagerne gentog deres synspunkter fra sag nr. 2010-6-0957.
Nordkysten.nu anførte, at forløbet var beskrevet, og da politiet efterfølgende nåede frem til, at

de to anholdte ikke havde noget med indbrudssagen at gøre, fulgtes det op samme dag og afslutte-
des dagen derpå med artiklen ”Avisbude er nu renset for alt”.

Pressenævnet udtalte kritik af Nordkysten.nu for ikke at have foretaget en effektiv sløring, da
den foretagne sløring ikke var tilstrækkelig til at sikre klagernes anonymitet. Da netavisen efterføl-
gende havde bragt opdateringer i sagen og indsat link til den påklagede artikel fra artiklen ”Avisbu-
de er nu renset for alt”, fandt nævnet ikke grundlag for at kritisere berigtigelsens form.

Kendelse af 28. april 2010 – retlig interesse/ikke kritik
(sag nr. 2010-6-0968, behandlet med 2010-6-0957 og 2010-6-0958)

TV 2 bragte et indslag i Nyhederne om samme anholdelse som i sagerne 2010-6-0957 og 2010-6-
0958.

26

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 26



27

Af billedsiden til indslaget fremgik optagelser af de to mænd. Ansigterne kunne ikke ses, idet en
politimand stod foran den ene, og ansigtet på den anden var sløret. Nummerpladen på bilen var
sløret. De to personer klagede.

Klagerne gentog deres synspunkter fra de to øvrige sager.
TV 2 anførte, at klagerne ikke kunne genkendes af andre end den kreds, der i forvejen kendte til

sagen. Tv2.dk, der også bragte historien, opdaterede historien og skrev, at politiet havde taget fejl og
anholdt to uskyldige.

Pressenævnet bemærkede, at nævnet på sit plenarmøde den 28. juni 2007 havde vedtaget at præ-
cisere sin praksis vedrørende retlig interesse således, at en klage realitetsbehandles, hvis klager direk-
te eller indirekte er nævnt eller afbildet, uanset vedkommende ikke måtte kunne identificeres. Da
klagen angik optagelser af klagernes anholdelse, havde de retlig interesse i at få klagen realitetsbe-
handlet.

Til sagens realitet fandt nævnet, at TV 2 havde foretaget en effektiv anonymisering af klagerne,
således at de ikke kunne genkendes af andre end den kreds, der i forvejen havde kendskab til sagen.
Nævnet udtalte ikke kritik af TV 2 for at offentliggøre de anonymiserede tv-optagelser. Da klagerne
ikke umiddelbart kunne identificeres, fandt nævnet heller ikke grundlag for at kritisere, at TV 2
ikke berigtigede forholdet. Nævnet fandt heller ikke grundlag for genmæle.

Kendelse af 28. april 2010 (sag nr. 2010-6-0973) – delvis kritik
Ude og Hjemme bragte artiklerne ”Mor og søn søger nyt hjem: SAT PÅ GADEN AF STOR-
SVINDLER” og ”Storsvindleren fra Jyderup: Jeg er uskyldig”. En kvinde beskrev, hvordan hun og
hendes søn af en ven var blevet tilbudt hjælp til at finde en bolig. Det viste sig imidlertid, at vennen
ikke rådede over den senere tilbudte bolig. I den ene artikel blev vennens domme fra 1999 til 2005
og en politianmeldelse fra 2010 opremset. Vennen klagede.

Klager anførte, at det var i strid med god presseskik at bringe hans billede og omtale af hans tid-
ligere domme.

Ude og Hjemme anførte, at det var i offentlighedens interesse at bringe både billede og syndere-
gister-oplysninger, da alt tydede på, at klager ikke havde indstillet sine aktiviteter siden sidste afso-
ning. Han var to gange i 2010 blevet politianmeldt for svindel.

Pressenævnet fandt, at der var en sådan sammenhæng mellem klagers tidligere domme og de
fremførte beskyldninger samt politianmeldelsen, at der var belæg for at nævne dommene. Da hver-
ken beskyldningerne i artiklen eller politianmeldelsen efter det oplyste havde ført til indgriben fra
politiets side på tidspunktet for artiklens offentliggørelse, fandt nævnet imidlertid, at bladet havde
tilsidesat god presseskik ved at identificere klager i artiklen.

Kendelse af 17. maj 2010 (sag nr. 2010-6-0969) – ikke kritik
Nyhedsbureauet Newspaq udsendte artiklen ”Wupti prutter på købeloven”. Af artiklen fremgik en
telefonsamtale mellem nyhedsbureauets journalist og en servicemedarbejder hos Wupti. Medarbej-
deren var omtalt ved fornavn og stilling i artiklen, der var kritisk over for selskabets reklamations-
procedure. Medarbejderen klagede.

Klager anførte, at medarbejderne i reklamationsafdelingen var præsenteret med navn og foto på
Wupti.com, hvorfor det var i strid med god presseskik at gengive klagers fornavn og derved oplyse,
hvem den pågældende medarbejder var.

Nyhedsbureauet anførte, at klagers fulde navn ikke var nævnt i artiklen, da det netop var selska-
bet, der var genstand for kritik og ikke klager. At Wupti.com præsenterede medarbejdere med for-
og efternavn samt billede på sin hjemmeside, var firmaets afgørelse.

Det er udgangspunktet, at et medie, som kritiserer en virksomhed, ikke i den forbindelse bør
omtale ikke-ledende medarbejdere på en sådan måde, at de ud fra mediets oplysninger kan identifi-

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 27



ceres, da dette normalt ikke vil være nødvendigt af hensyn til formålet med medieomtalen. En
egentlig identifikation af klager havde ikke været mulig uden at sammenholde Newspaqs oplysnin-
ger med oplysninger på Wupti.com. Nævnet fandt derfor ikke grundlag for at kritisere nyhedsbu-
reauet for ikke at sløre klagers fornavn.

Kendelse af 21. juni 2010 (sag nr. 2010-6-0983) – kritik/dissens
Danmarks Radio sendte en række nyhedsudsendelser (i januar-februar 2010) om den såkaldte
”lækagesag”, hvor fortrolige oplysninger om, at soldater fra Jægerkorpset skulle sættes ind i Irak,
blev lækket til pressen. I den forbindelse sagde Danmarks Radios vært, at forsvarsministerens presse-
chef ”tilsyneladende har en nøjagtig viden om, hvor oplysninger om Jægerkorpsets udstationering
stammer fra”.

Nogle måneder forinden, i oktober 2009, ringede Danmarks Radios journalist til forsvarsmini-
sterens pressechef under dennes ferie under påskud af et andet ærinde og stillede spørgsmål om for-
hold tilbage i april 2007. Pressechefen og journalisten førte en længere samtale, hvorunder presse-
chefen udtalte, at lækken kunne komme fra Jægerkorpset selv, idet TV 2 havde haft en journalist
hos jægersoldaterne. Han sagde: ”fordi TV 2 siger til mig – at de har fået den [historien] oppe fra
Jægerne”. Pressechefen gjorde under samtalen opmærksom på usikkerheden i sin konklusion ved
bl.a. at sige: ”jeg ved ikke, om det er sådan, men det er sådan, jeg selv tror det”. Pressechefen klage-
de.

Pressechefen anførte, at seerne fik et andet indtryk af samtalen, end der var belæg for. Gennem
hele samtalen påpegede pressechefen jævnligt, at han alene udtrykte strøtanker, at forløbet ikke stod
klart i hans hukommelse, og at han ikke vidste noget konkret.

Danmarks Radio afviste påstandene og anførte videre, at klager selv henledte journalistens
opmærksomhed på en eventuel lækage hos Jægerkorpset.

Pressenævnet fandt, at udsagnet ”tilsyneladende har en nøjagtig viden om” gav indtryk af, at kla-
ger udtalte sig med væsentlig større sikkerhed, end tilfældet var. Klager gjorde gentagne gange under
telefonsamtalen opmærksom på, at det var hans konklusion, at oplysningen hidrørte fra Jægerkorp-
set selv, og at han ikke udtalte sig på baggrund af viden. Nævnet udtalte derfor kritik af Danmarks
Radio, som ved at udelade dette væsentlige forbehold gav et misvisende billede af telefonsamtalen.
Ét medlem var uenigt. Dette medlem fandt ikke grundlag for at fastslå, at klagers synspunkter var
forvanskede, og ville derfor ikke udtale kritik.

Pressenævnet (flertallet) fandt endvidere klager berettiget til at få bragt et genmæle over for den
påklagede oplysning.

Kendelse af 21. juni 2010 (sag nr. 2010-6-0995) – ikke kritik
B.T. bragte en kritisk omtale af et krematoriums ligbrænding. I overskriften hed det ”KREMATO-
RIE-SKANDALE – SJUSK MED LIG”. Ligbrændingen var illustreret med billedmateriale. Uden
for normal arbejdstid havde avisen fået adgang til krematoriet – et ikke offentligt tilgængeligt sted –
af en tidligere medarbejder. Avisen havde ikke indhentet tilladelse. Menighedsrådet, der er kremato-
riets øverste ledelse, klagede.

Klager anførte, at ledelsen heller ikke ville have givet en tilladelse til at filme områderne af hen-
syn til de pårørende og privatlivets fred.

B.T. anførte, at en ansat gav avisen adgang til krematoriet, og at der var et hensyn at tage til
ytrings- og informationsfriheden. Formålet med artiklen var at dokumentere den usømmelige og
krænkende omgang med døde. Afsløringen ville ikke kunne være skaffet på anden måde. Privatlivs-
krænkelsen var begrænset.

Pressenævnet fandt, at der var klar almen interesse knyttet til krematoriers arbejde. Ved afvejnin-
gen af, om den almene interesse gjorde offentliggørelsen af det konkrete billedmateriale fra kremato-

28

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 28



29

riet berettiget, måtte det på den ene side tillægges betydning, at krematoriet ikke var et offentligt til-
gængeligt sted. På den anden side måtte der tages hensyn til, at den skete privatlivskrænkelse var af for-
holdsvis ringe omfang. Umiddelbart ville det således ikke være muligt at identificere afdøde personer
ved hjælp af det offentliggjorte materiale. Efter en samlet bedømmelse fandt nævnet, at offentliggørel-
sen af billedmaterialet var berettiget, og nævnet udtalte ikke kritik af avisen.

Kendelse af 30. august 2010 (sag nr. 2010-6-0991) – kritik/dissens
Danmarks Radio bragte i nyhedsprogrammet ”21 Søndag” et interview med en kvinde. Hun beskrev
forløbet forud for og under en retssag, hvor hun var blevet idømt bødestraf for at have købt kokain.
Under interviewet oplyste hun, at der var indgivet klage over politiets håndtering af sagen. Der var
imidlertid ikke klaget til statsadvokaten på udsendelsestidspunktet. Politiet havde gjort Danmarks
Radio opmærksom på dette forud for udsendelsen i en e-mail. Endvidere navngav kvinden en menig
politibetjent i udsendelsen. Danmarks Radio erkendte, at det havde været en fejl ikke at anonymisere
politibetjentens navn, og beklagede efterfølgende. Politiet og den menige politibetjent klagede.

Klagerne anførte, at Danmarks Radio – trods aftale – ikke havde bragt klagers udtalelse om, at
kvinden ikke havde klaget til statsadvokaten i forbindelse med sin klage over politiets håndtering.

Danmarks Radio anførte, at man ikke var forpligtet til at bringe klagers udtalelse. Danmarks
Radio lagde vægt på, at det måtte have været klart for seerne, at den dømte kvinde fremførte sin
holdning i udsendelsen. Kvindens advokat havde oplyst, at der var indgivet klage til statsadvokaten.

Pressenævnet udtalte kritik af Danmarks Radio for ikke at kontrollere, om der rent faktisk var
indgivet klage over politiet. Kvinden fik i udsendelsen mulighed for at fremføre sin version af hæn-
delsesforløbet, uden at politiet tilsvarende fik lejlighed til at viderebringe sin. Ét medlem var uenigt
og ville ikke udtale kritik, da det ikke udtrykkeligt blev oplyst, at der var klaget til statsadvokaten.
Herudover udtalte nævnet kritik af Danmarks Radio for ikke at sløre navnet på betjenten.

Kendelse af 30. august 2010 (sag nr. 2010-6-1002) – ikke kritik
Journalisten.dk bragte artiklen ”[Politisk kommentator] gennemhuller JP-artikel om ytringsfrihed”.
Artiklen var kritisk over for en artikel i Jyllands-Posten om journalisters ytringsfrihed, der var base-
ret på en undersøgelse lavet af Jyllands-Posten og Foreningen for undersøgende journalistik. Jyl-
lands-Postens journalist klagede.

Klager anførte, at hverken han eller andre fra Jyllands-Posten havde fået forelagt kritikken inden
offentliggørelsen.

Journalisten.dk anførte, at Jyllands-Postens nyhedschefs udtalelse om samme sag var gengivet.
Pressenævnet fandt, at kritikken i den påklagede artikel rettede sig mod Jyllands-Posten. Da kla-

ger ikke var omtalt i artiklen, fandt nævnet, at Journalisten.dk ikke havde tilsidesat god presseskik
ved ikke at rette henvendelse til skribenten.

Kendelse af 30. august 2010 (sag nr. 2010-6-1011) – delvis kritik/dissens
B.T. bragte artiklen ”[Borgmester] fik fodboldtur af TDC”, der omhandlede en borgmesters delta-
gelse i et møde med TDC under en fodboldkamp i februar 2010. Fodboldbilletten var betalt af
TDC, der et halvt år forinden – i august 2009 – overtog leveringen af telefoni til kommunen.
Artiklen havde underoverskriften ”DET GIK SOM SMURT: Telia har i dag mistet Københavns
Kommune som kunde til TDC”. Borgmesteren klagede.

Klager anførte, at foldboldturen og TDCs overtagelse af telefonileverancen blev sammenkædet
til en kraftig mistanke om bestikkelse. Der var en tidsmæssig forskydning af de to ting, som gjorde
sammenkædningen ulogisk.

B.T. anførte, at man ikke i artiklen påstod, at de betalte fodboldture havde fået kommunen til at
skifte teleleverandør. Artiklen konstaterede blot, at der var skiftet leverandør.

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 29



Pressenævnet fandt, at B.T. havde handlet i strid med god presseskik ved at give indtryk af, at
der var en sammenhæng mellem borgmesterens møde og udskiftningen af kommunens teleleveran-
dør et halvt år tidligere. Nævnet lagde vægt på underoverskriftens ordlyd, der gav indtryk af, at
udskiftningen skete på et senere tidspunkt end fodboldkampen, hvilket ikke var korrekt. Ét medlem
var uenigt og mente ikke, at der var angivet et nærmere præcist tidsmæssigt forløb. Dette medlem
ville derfor ikke udtale kritik.

Kendelse af 30. august 2010 (sag nr. 2010-6-1018) – alvorlig kritik
Bt.dk bragte en kritisk omtale af forholdene på et mejeri. Af artiklen fremgik det bl.a. at Fødevare-
kontrollen havde fundet coliforme bakterier i mejeriets fløde. I overskriften og i artiklen var fundet
omtalt som ”afføring”. Avisen erkendte, at den fejlagtigt havde oplyst, at der var afføring i fløden,
idet den ved en fejl havde forvekslet ”coliforme” bakterier med E.-coli-I-bakterien. Avisen rettede
overskriften og artiklen. Mejeriet klagede.

Klager anførte, at det omtalte fund af coliforme bakterier ikke overskred de tilladte grænseværdi-
er, og at der ikke var belæg for oplysningen om, at der var fund af ”afføring” i fløden.

Bt.dk anførte, at avisen havde kontrolleret oplysningerne fra Fødevarestyrelsens kontrolrapporter
ved forelæggelse for mejeriets direktør.

Pressenævnet fandt, at bt.dk havde tilsidesat god presseskik ved ikke at kontrollere avisens kon-
klusion om fund af ”afføring” inden offentliggørelsen, hvorved avisen havde bragt forkerte og meget
skadelige oplysninger om mejeriet.

Kendelse af 21. september 2010 (sag nr. 2010-6-1019) – ikke kritik
Danmarks Radio sendte indslaget ”Sproget om kussen”. I indslaget blev vist historiske klip af dan-
sende, nøgne og letpåklædte kvinder. I indslaget blev kortvarigt (af ca. et sekunds varighed) vist et
nøgenbillede af en kvinde fra 1973. Billedet var hentet fra en tidligere udsendelse på Danmarks
Radio. Kvinden havde ikke indgået aftale om, at billedet måtte genanvendes. Kvinden klagede.

Klager anførte, at Danmarks Radio ikke havde indhentet tilladelse til at anvende billedet i en
anden sammenhæng end den oprindelige. Billedet var irrelevant og krænkende for klager.

Danmarks Radio anførte, at indslaget havde kvindelighed og kvinders køn i historisk og nutidigt
samfundsperspektiv som overordnet tema.

Pressenævnet fandt, at det måtte bero på en konkret vurdering, om det var berettiget at genan-
vende nøgenbilledet af klager, som kunne identificeres, efter så mange års forløb uden at indhente
nyt samtykke. Nævnet lagde vægt på, at klippet med klager kun varede ca. et sekund, at det stam-
mede fra en udsendelse, hvor klager havde medvirket som fotomodel, og at genanvendelsen var
rimeligt begrundet som led i beskrivelsen af den tid, hvor klippet første gang blev bragt. Danmarks
Radio havde ikke tilsidesat god presseskik ved ikke at indhente kvindens samtykke til offentliggørel-
sen af klippet.

Kendelse af 21. september 2010 (sag nr. 2010-6-1028) – kompetence
TV 2 bragte et blogindlæg til artiklen “Sådan bruges iPhone under en bykrig” på tv2.dk. Indlægget
var skrevet af den oprindelige artikels skribent og efterfølgende blev debatten lukket for yderligere
indlæg. Klagen vedrørte blogindlægget.

TV 2 anførte, at klagen burde afvises, da uredigerede debatindlæg ikke omfattes af mediean-
svarsloven.

Pressenævnet fandt, at det påklagede blogindlæg måtte sidestilles med en leder-/klummeartikel,
der omfattes af medieansvarsloven og nævnets kompetence. Klagen over indlægget blev herefter rea-
litetsbehandlet.

30

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 30



31

Kendelse af 21. september 2010 (sag nr. 2010-6-1041) – delvis kritik
B.T. bragte en række artikler om personer, der var dømt for økonomisk kriminalitet. Til artiklen var
indsat et persongalleri og henvist til en navngiven person, der havde fået fem års fængsel i 1996 for
bedrageri, underslæb og skattesvig. Personen klagede.

Klager anførte, at det ikke havde nogen offentlig interesse at bringe klagers navn, oplysning om
fængselsstraf og beskrivelse af en sag, der var pådømt for 13 år siden. En sådan omtale var skadelig
for klagers liv.

B.T. anførte, at sagen havde historisk interesse og havde været en af de mest omtalte, da den stod
på.

Pressenævnet fandt, at straffesagen hørte til blandt de mest omfattende og omtalte straffesager
om økonomisk kriminalitet, og Pressenævnet fandt på den baggrund, at straffesagen fortsat – 13 år
efter landsrettens dom – havde en sådan offentlig interesse, at det ikke var i strid med god presse-
skik, at B.T. omtalte sagen og i den forbindelse nævnte klagers navn. Nævnet udtalte kritik af avisen
for ikke at kontrollere om den omtalte dom var endelig.

Kendelse af 12. oktober 2010 (sag nr. 2010-6-1042) – delvis kritik
Folkebladet - Glostrup, Brøndby og Vallensbæk bragte artiklen ”Dødeligt slagsmål på gravens rand”
om forholdene på et krematorium. I artiklen blev en tidligere kapelbetjent beskyldt af en anden tid-
ligere medarbejder for blandt andet at have åbnet en kiste og stjålet smykker fra afdøde. Der var
ikke fremlagt nogen dokumentation for medarbejderens beskyldninger – hvilket fremgik af artiklen
– ligesom beskyldningerne ikke var genstand for nogen politimæssig efterforskning. Menighedsrådet
havde besluttet at foretage en uvildig undersøgelse af forholdene. Menighedsrådets formands kom-
mentar til sagen fremgik af artiklen. Kapelbetjenten, der var nævnt ved navn, klagede.

Klager anførte, at beskyldningerne i artiklen var udokumenterede, og at det samfundsmæssige
hensyn kunne være opnået uden nævnelse af klagers navn.

Folkebladet anførte, at der var tale om påstande, som avisen havde taget forbehold for i artiklen.
Pressenævnet fandt, at bladet havde tilsidesat god presseskik ved at omtale kapelbetjenten ved

navns nævnelse, da der ikke var nogen almen interesse, der kunne berettige identifikation af betjen-
ten på så løst et grundlag og så tidligt et stadium i undersøgelserne. Andre forhold gav ikke anled-
ning til at udtale kritik.

Kendelse af 12. oktober 2010 (sag nr. 2010-6-1046) – kritik
Ekstra Bladet gengav i artiklen ”LARS LØKKES BROR HETZER S-TOP” en række citater hentet
fra statsministerens brors Facebook-profil. Citaterne vedrørte en kritik af oppositionen. Profilen var
en ”lukket” profil, dvs. at indholdet kun kunne læses af de personer, han havde givet adgang til pro-
filen. Indholdet var således ikke frit tilgængeligt. Statsministerens bror, der var indehaver af profilen,
klagede.

Klager anførte, at avisen, på trods af, at den var bekendt med, at det var en lukket profil, bragte
de omtalte citater fra klagers profil. I takt med, at Facebook har gjort det muligt at stramme privat-
sfæren yderligere op, havde klager gjort det, og i to måneder havde han haft en disclaimer på forsi-
den af sin profil, der fortalte, at profilen var privat og at man ikke kunne citere fra den.

Ekstra Bladet anførte, at brorens holdninger om oppositionen ikke kunne anses som ”privatføl-
somme”. Herudover måtte profilen betragtes som offentlig tilgængelig, da den var tilgængelig for ca.
400 personer, heriblandt journalister fra Ekstra Bladet.

Pressenævnet bemærkede, at det er nævnets opfattelse, at oplysninger på lukkede profiler er forbe-
holdt de venner, der har fået tilladelse til at have adgang til profilen. Derfor har medierne som
udgangspunkt ikke adgang til at bruge disse informationer, medmindre materiale fra en lukket profil
har så stor samfundsmæssig interesse, at offentliggørelsen overstiger hensynet til ejeren af profilen.

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 31



Pressenævnet fandt, at de bragte kommentarer fra Facebook ikke havde en sådan offentlig inter-
esse eller nyhedsværdi, at den oversteg hensynet til klager. Kommentarerne kunne derfor ikke brin-
ges uden klagers tilladelse, og da en sådan tilladelse ikke var givet, udtalte nævnet kritik.

Kendelse af 2. november 2010 (sag nr. 2010-6-1030) – kritik
Erhverv På Nettet, epn.dk, bragte artiklen ”Jyske Bank får igen af grovfilen” om bankkunders
mulighed for at få forlænget en frist i relation til erstatningskrav mod banken. I artiklen viderefor-
midlede avisen en fejlagtig oplysning fra Forbrugerombudsmanden om fristens udløb 1. oktober
2010. Den frist, som banken havde fastsat og oplyst i sin pressemeddelelse, var rettelig den 1. okto-
ber 2011. Epn.dk havde henvendt sig til banken forud for ombudsmandens udtalelse, og rettede
ikke igen henvendelse til banken, men brugte bankens udtalelse fra et tidligere interview i artiklen.
Banken klagede.

Banken anførte, at artiklen fejlagtigt gav indtryk af, at man havde haft mulighed for at berigtige
og forsvare sig over for ombudsmandens kritik.

Epn.dk anførte, at man ikke på ny rettede henvendelse, da man havde bankens holdning til de
kritikpunkter, der fremgik.

Pressenævnet fandt, at avisen havde tilsidesat god presseskik ved ikke at indhente bankens kom-
mentar til de konkrete kritikpunkter i Forbrugerombudsmandens brev. Nævnet udtalte derfor kritik
af epn.dk.

Kendelse af 16. december 2011 (sag nr. 10-70/12) – kritik
TV 2 sendte den satiriske udsendelse ”Natholdet”. I udsendelsen blev et tidligere klip fra Go’ Aften
Danmarks udsendelse i 2004, hvor en kvinde fortalte om sin overfølsomhed over for dufte og kemi-
kalier, genanvendt i en satirisk sammenhæng uden kvindens tilladelse. Kvinden klagede.

Klager anførte, at studieværten spurgte seerne, om de kunne huske programmet ”Casper og
Mandrilaftalen”, der var et satirisk program, hvor forrykte, fiktive personer blev interviewet om
diverse opdigtede problemer. I den påklagede udsendelse udtalte studieværten: ”Det her er Mandril-
len i virkeligheden”, hvorefter klager blev vist. Klager følte sig krænket over at være blevet gjort til
grin på tv.

TV 2 anførte, at ”Natholdet” var et satirisk program, der primært beskæftigede sig med aktuelle
emner, herunder klip, der blev udsat for drilske kommentarer fra værterne. Da der er vide rammer
for satire, var det mediets opfattelse, at der ikke var handlet i strid med de presseetiske regler.

Pressenævnet fandt, at TV 2 havde tilsidesat god presseskik ved at genanvende klippet i en ny og
satirisk sammenhæng uden klagers samtykke.

2.2 Sager om genmæle
Reglerne om genmæle giver adgang til at korrigere oplysninger af faktisk karakter i en sag, der har
været omtalt i et massemedie. Den, som oplysningerne vedrører, kan fremsætte anmodning om gen-
mæle, og anmodningen skal altid først fremsættes til vedkommende massemedie selv. Anmodningen
til mediet skal være skriftlig, og fristen er fire uger regnet fra offentliggørelsen i mediet, jf. mediean-
svarslovens § 36, stk. 3. Hvis mediet afslår at bringe genmælet, eller genmælet er ufyldestgørende,
kan sagen indbringes for Pressenævnet. Dette skal ske senest fire uger efter at mediets svar er kom-
met frem, jf. medieansvarslovens § 40, stk. 1 og stk. 2.

Mediet kan kræve, at den, der fremsætter anmodningen, selv udformer genmælet, og genmælets
indhold skal i alt væsentligt være begrænset til nødvendige faktiske oplysninger, jf. medieansvarslo-
vens § 38.

32

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 32



33

Pressenævnet har udarbejdet en vejledning, der indeholder oplysninger om betingelser for og
udformning af genmæle m.v. Vejledningen kan hentes på Pressenævnets hjemmeside under fanebla-
det Klagevejledning, Vejledning om genmæle, og kan desuden fås i nævnets sekretariat.

Til illustration af nævnets praksis refereres nedenfor enkelte af nævnets sager fra 2010. Til yderli-
gere belysning af Pressenævnets praksis på området henvises til nævnets tidligere årsberetninger.

Kendelse af 17. maj 2010 (sag nr. 2010-6-0976) – grundlag for genmæle
Danmarks Radio sendte nyhedsudsendelsen 21 SØNDAG med et indslag om opførelse af en
metrostation i København. I udsendelsen blev Transportministeriet beskyldt for ikke at have
bekendtgjort en ændret placering af metrostationen, og en professor i forvaltningsret udtalte, at
byggeriet derfor var ulovligt og burde stoppes. Ministeren, der udtalte sig i udsendelsen, gjorde
opmærksom på, at man kunne finde kommuneplantillægget, hvori ændringen var bekendtgjort.
Studieværten fastholdt, at det ikke var muligt. Transportministeriet klagede.

Klager anførte, at ændringen var bekendtgjort i et tillæg til kommuneplanen og gjort offentlig
tilgængelig, bl.a. på kommunens og MetroCityringens hjemmeside. Fokus i TV Avisen skiftede afte-
nen efter. Vinklen var nu ikke længere, at der ikke var sket en bekendtgørelse, men at den skete
bekendtgørelse ikke var tilstrækkelig præcis.

Danmarks Radio anførte, at udsendelserne handlede om, hvorvidt ændringen af placeringen var
korrekt bekendtgjort. Udsendelserne afgjorde efter mediets opfattelse ikke, hvorvidt placeringen var
korrekt bekendtgjort.

Pressenævnet fandt, at ministeriet var berettiget til at få bragt et genmæle, idet kommuneplantil-
lægget var bekendtgjort, og denne henviste til en redegørelse, hvori ændringen var afbildet. Nævnet
udtalte endvidere kritik af Danmarks Radio for ikke at have kontrolleret oplysningen tilstrækkeligt.

Kendelse af 8. juni 2010 (genoptagelsesanmodning nr. 2010-6-1014) – ikke genoptagelse
Danmarks Radio anmodede om genoptagelse af sag nr. 2010-6-0976, Transportministeriet mod
Danmarks Radio.

Danmarks Radio anførte, at de pågældende udsendelsers hovedtema var, at borgere og politiske
beslutningstagere ikke var blevet tilstrækkeligt informeret om ændringen i metrostationens place-
ring. Professoren mente således, at bekendtgørelsen ikke var tilstrækkelig præcis, og at der derfor
ikke var sket bekendtgørelse.

Pressenævnet vil kunne genoptage behandlingen af en sag, hvis der fremkommer nye oplysnin-
ger af betydning for sagens afgørelse. Nævnet kan tillige have pligt til at genoptage en sag, hvis der
foreligger ikke uvæsentlige sagsbehandlingsfejl.

Nævnet afslog anmodningen om genoptagelse og bemærkede i den forbindelse, at såvel Dan-
marks Radio som professoren i de påklagede udsendelser gav udtryk for, at der slet ikke var sket
offentliggørelse (bekendtgørelse) af ændringen af metrostationens placering.

Kendelse af 21. juni 2010 (sag nr. 2010-6-0967) – grundlag for genmæle
Forbrugerrådets blad Tænk bragte artiklen ”Bøde til helseolie”, hvori bladet oplyste, at et selskab
havde fået en bøde for uspecifikke anprisninger af en olie. Tænk korrigerede efterfølgende oplysnin-
gerne og oplyste, at det ikke var korrekt, at der var givet en bøde for denne olie, men for vildleden-
de markedsføring og uspecifikke anprisninger for en række af selskabets andre produkter. Selskabet
klagede.

Klager anførte, at omtalen ikke var korrekt, og at rettelsen også vedrørte andre af selskabets pro-
dukter.

Tænk anførte, at det ville være vildledende for læserne at bringe en rettelse alene vedrørende
olien, da der ikke var tvivl om, at klager havde overtrådt reglerne.

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 33



Pressenævnet fandt klager berettiget til at få bragt et genmæle, idet Tænk i sin rettelse havde til-
føjet oplysninger om andre af selskabets produkter, herunder navnlig vedrørende vildledende mar-
kedsføring, der ikke var relevant for den omtalte bøde for uspecifikke anprisninger. Nævnet pålagde
herefter offentliggørelse af klagers genmæletekst. Nævnet udtalte videre kritik af Tænk for ikke at
kontrollere oplysningen tilstrækkeligt.

Kendelse af 2. november 2010 (sag nr. 2010-6-1023) – grundlag for genmæle
Dagbladet Børsen bragte artiklen ”Stævning: Saxo-stifter i ledtog med svindlere” med underover-
skriften ”[Den administrerende direktør], stifter og hovedaktionær i Saxo Bank, var selv med til at
lave selskabskonstruktioner tilbage i 2003 til det, der skulle komme til at koste en række investorer
200 mio. kr. Sådan lyder anklagen i en stævning mod Saxo Bank.” Artiklen omtalte et selskab og
711 investorers stævning mod en bank. Avisen refererede stævningens indhold og beskrev i den for-
bindelse et møde mellem parternes repræsentanter: ”Sagsøgte ([den administrerende direktør], red.)
blev her præsenteret for [selskabet] og deres forretningsmodel”. Banken og den administrerende
direktør klagede.

Klagerne anførte, at avisens identifikation af sagsøgte kunne give indtryk af, at direktøren i ban-
ken også var stævnet, hvilket ikke var tilfældet, idet stævningen alene var indgivet mod banken.

Dagbladet Børsen anførte, at en virksomhed normalt tegnes af den administrerende direktør i
offentligheden. Avisen havde lagt denne forudsætning til grund for den journalistiske behandling af
sagen. Herudover fremgik det tydeligt af artiklen, at sagsøgte var banken. Dog ikke ét sted, hvor
redaktionen identificerede den administrerende direktør som sagsøgte.

Pressenævnet fandt, at underoverskriften og artiklen med avisens tilføjelse ”Sagsøgte ([den admi-
nistrerende direktør], red.)” gav indtryk af, at såvel direktøren som banken var indstævnet. Den
administrerende direktør var ikke indstævnet. Da den fejlagtige oplysning var egnet til at påføre den
administrerende direktør skade af betydning, var han berettiget til at få bragt et genmæle heroverfor.

Kendelse af 2. november 2010 (sag nr. 2010-6-1026) – grundlag for genmæle
Økonomisk Ugebrev skrev i artiklen ”LD betaler overpris for forvaltning til LD Invest”, at normale
regnskabsregler tilsyneladende ikke gjaldt for LD, da der ifølge ugebrevet kun summarisk blev
oplyst om samhandlen mellem fonden LD og fondsmæglerselskabet LD Invest i årsrapporten. Uge-
brevet skrev videre, at fonden havde betalt en overpris på 79 millioner kroner for forvaltningen hos
fondsmæglerselskabet. LD klagede.

Klager anførte, at man havde oplyst om samhandlen. I fondens årsrapport fandtes detaljerede
oplysninger om nærtstående parter, herunder også om vederlag til fondsmæglerselskabet og formue
under forvaltning. I årsrapportens resultatopgørelse fremgik det, at klagers samlede omkostninger
vedrørende investeringsvirksomhed udgjorde i alt 77 millioner kroner.

Økonomisk Ugebrev anførte, at artiklen var en analyse og sammenligning baseret på data i års-
regnskaber fra fonden, fondsmæglerselskabet og andre kapitalforvaltere.

Pressenævnet udtalte, at det lå uden for nævnets kompetence at tage stilling til, hvorvidt de
anførte oplysninger om nærtstående var opgivet med tilstrækkelig detaljeringsgrad, og om klager
overholdt gældende regnskabspraksis. Da oplysningen imidlertid ikke var utvivlsom korrekt, og
oplysningen måtte forstås som om klager ikke overholdt gældende regnskabspraksis, var den egnet
til at påføre klager skade af betydning. Nævnet fandt videre, at oplysningen om, at klager havde
betalt en overpris på 79 millioner kroner, ikke var korrekt. Fonden var berettiget til at få bragt et
genmæle.

34

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 34



35

112-udsendelser 2001 s. 12
Adresseændring, klagefrist 2005 s. 19
Advarsler 2007 s. 20
Afdød, partsevne 2002 s. 5
Agent provocateur 1998 s. 8
Anmeldelse, ansvarshavende redaktør 1995 s. 9

1996 s. 7
1997 s. 14

Anmeldelse, hjemmeside 1997 s. 14
Anmeldelse, virkningstidspunkt 2006 s. 22
Anmeldelser, af film, bøger etc. 2001 s. 15
Annoncer, forelæggelse 1997 s. 9
Anonymisering, billedmateriale 2006 s. 21
Arkivmateriale 2004 s. 20
Artikelserie 2000 s. 11
Artikelserie, klagefrist 2005 s. 19
Berigtigelse 2000 s. 10

2004 s. 22
Berigtigelse, definition 1998 s. 10
Berigtigelse, fast rubrik 1998 s. 5
Berigtigelse, indhold 2001 s. 13
Bevis, modstridende forklaringer 2003 s. 21
Billedbrug, identifikation 1996 s. 6
Billedmanipulation 2002 s. 8
Billedmateriale 2000 s. 11
Billedmateriale, anonymisering 1996 s. 7

2006 s. 21
Billedmateriale, samtykke 1994 s. 5
Blogs 2004 s. 19
Bøde, dom 1998 s. 14
Båndede samtaler 1997 s. 10

2004 s. 21
Båndede samtaler, telefoninterview 2006 s. 19
Båndede samtaler, telefonsamtale 2005 s. 21
Citat 2002 s. 11

2003 s. 21
Citathistorier, forelæggelse 2007 s. 20
Citathistorier, Ritzaus Citattjeneste 2006 s. 20
Database, Lov om massemediers informationsdatabaser 1993 s. 65

1994 s. 83
Datatilsynet, sletning 2009 s. 20

E . R E G I S T E R

Registret indeholder emner omtalt i årsberetningerne 1992-2010.

Emne År Side

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 35



Debatindlæg 2000 s. 12
2004 s. 20

Debatindlæg, forelæggelse 1997 s. 9
Debatindlæg, Internettet 2006 s. 21
Debatindlæg, redigering 1993 s. 7

1996 s. 6
Debatindlæg, sprogbrug 2001 s. 17
Dokumentarprogrammer 2001 s. 12
E-mail, klage 1999 s. 8

2000 s. 8
2002 s. 4

Egen drift 1995 s. 9
1999 s. 7

Egen drift, forretningsorden 1994 s. 7
Egen drift, inhabilitet 1997 s. 6
Egen drift, konkrete sager 1997 s. 5
Elektroniske debatfora 2004 s. 19
Elektroniske medier, anmeldelse 1998 s. 13
Ensidighed 2003 s. 23
Erhvervsjournalistik 1995 s. 7
Erstatning 2010 s. 22
Etniske minoriteter, sigøjnere 1993 s. 6
Etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Facebook 2009 s. 18
Fiktion, fiktiv sammenhæng 2001 s. 16
Fogedforbud 2009 s. 20
Forelæggelse 2002 s. 10
Forelæggelse, citathistorier 2007 s. 20
Forelæggelse, flere medier 1998 s. 9
Forelæggelse, forsøg 1997 s. 9
Forening, partsevne 2002 s. 5
Formkrav, e-mail 1999 s. 8

2000 s. 8
2002 s. 4

Foto 2000 s. 11
Fremmedsprog 2004 s. 19
Genmæle, definition 1998 s. 10
Genmæle, faktiske oplysninger 2000 s. 12
Genmæle, klagevejledning 1996 s. 7
Genmæle, offentliggørelse 1997 s. 6

1998 s. 6
Genmæle, redaktionelle bemærkninger 1997 s. 7
Genmæle, straffesag 1997 s. 13
Genmæle, udformning 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Genmæle, vejledning 1999 s. 11
Genoptagelse 2008 s. 18

36

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 36



37

Gentagelse, krænkelse 1998 s. 13
Genudsendelse 2008 s. 18
God presseskik, massemediernes handlemåde 1993 s. 6
Grundloven § 63 1998 s. 7
Helligdage, klagefrist 2005 s. 19
Hjemmeside, anmeldelse 1997 s. 14

1998 s. 13
Høring, krænkende oplysninger 1995 s. 5
Identitet, efterprøvelse 2003 s. 22
Informationsdatabaser, Lov om massemediers 1993 s. 65

1994 s. 83
Injurier, kompetence 2006 s. 21
Internetmedier, anmeldelse 1997 s. 14

1998 s. 13
Internettet, debatindlæg og ledere 2006 s. 21
Internettet, klagefrist 2007 s. 19
Internettet, offentliggørelse 2005 s. 23
Internettet, sletning 2009 s. 20
Interview 1998 s. 9

2003 s. 21
Interview, mindreårige 2004 s. 21
Interview, radio og tv 1996 s. 5
Journalisters adfærd 1997 s. 13
Journalistisk arbejdsmetode, massemediernes handlemåde 1993 s. 6
Journalnumre, nye 2010 s. 6
Kanal 4, kompetence 2008 s. 20
Kendelsesresumé, offentliggørelse 1995 s. 5

1997 s. 6
1998 s. 6

Kendelsesresumé, ordlyd 2006 s. 19
Kendelsesresumé, placering 1995 s. 5
Kendelsesresumé, udformning 1996 s. 5
Kildeangivelse 2002 s. 9
Kildekreditering 2001 s. 11
Klage, medie under konkurs 2002 s. 7
Klage, videregivelse 2006 s. 20
Klagefrist, adresseændring 2005 s. 19
Klagefrist, artikelserie 2005 s. 19
Klagefrist, helligdage 2005 s. 19
Klagefrist, Internettet 2007 s. 19
Klagefrist, manglende klagevejledning 2003 s. 20
Klagefrist, mediernes behandling 2003 s. 20
Klagefrist, noninformation 2005 s. 20
Klagevejledning 1999 s. 9

2003 s. 20
Klagevejledning, genmæle 1996 s. 7
Kompetence, erhvervsjournalistik 1995 s. 7
Kompetence, fogedforbud 2009 s. 20

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 37



Kompetence, god presseskik og genmæle 1992 s. 5
Kompetence, injurier 2006 s. 21
Kompetence, Kanal 4 2008 s. 20
Kompetence, navneforbud 1997 s. 12
Kompetence, ophavsret 2001 s. 11
Kompetence, retsplejeloven 1993 s. 6
Kompetence, sletning 2009 s. 20
Kompetence, straffeloven 1993 s. 5
Kompetence, TV 3 1995 s. 7
Konkurs, mediet under konkurs 2002 s. 7
Krænkelse, gentagelse 1998 s. 13
Krænkende oplysning 2002 s. 10
Krænkende oplysning, høring 1995 s. 5
Lokalradio- og tv-virksomhed, ansvarshavende redaktør 1996 s. 7
Læserbreve 2000 s. 12

2003 s. 21
2004 s. 20

Læserbreve, forelæggelse 1997 s. 9
Læserbreve, redigering 1993 s. 7

1996 s. 6
Læserbreve, sprogbrug 2001 s. 17
Manglende offentliggørelse, straffesag 1995 s. 6

1996 s. 6
1997 s. 13
1998 s. 14

Medieansvarsloven § 1, nr. 2 2008 s. 20
Medieansvarsloven § 5 1995 s. 9

1996 s. 7
Medieansvarsloven § 5, redaktørskifte 1997 s. 14
Medieansvarsloven § 8 1998 s. 13

2006 s. 22
Medieansvarsloven § 38 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Medieansvarsloven § 39 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 39, placering 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 39, redaktionelle bemærkninger 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 39, straffesag 1997 s. 13
Medieansvarsloven § 40 1996 s. 7
Medieansvarsloven § 43 1998 s. 8

1999 s. 5
Medieansvarsloven § 44 1995 s. 9

1997 s. 5
1999 s. 7
2002 s. 4

Medieansvarsloven § 44, inhabilitet 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 46 1995 s. 7

38

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 38



39

Medieansvarsloven § 49 1995 s. 5
1997 s. 6
1998 s. 6
1998 s. 14
1999 s. 10
2000 s. 8
2002 s. 5
2006 s. 19

Medieansvarsloven § 49, bøde 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 49, kommenterende tilføjelse 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 49, placering 1997 s. 7

2010 s. 20
Medieansvarsloven § 49, udformning 1996 s. 5
Medieansvarsloven § 53 1998 s. 7
Medieansvarsloven eller retsplejeloven 1993 s. 6
Mediekoncern, samtykke 2008 s. 19
Mindreårige, interview 2004 s. 21
Mindreårige, samtykke 2000 s. 9
Modstridende forklaringer 2003 s. 21
Nationalitet, etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Navneforbud 1997 s. 12
Noninformation 1995 s. 6
Noninformation, klagefrist 2005 s. 20
Nyhedsbureau 1998 s. 13
Nyhedsbureau, offentliggørelse 2006 s. 20
Offentlige personer, forhåndstilkendegivelser 2001 s. 15
Offentlige personer, privatlivets fred 2002 s. 8
Offentliggørelse 1999 s. 10

2002 s. 5
Offentliggørelse, bøde 1997 s. 6
Offentliggørelse, båndede samtaler 2004 s. 21
Offentliggørelse, elektronisk medie 1998 s. 8
Offentliggørelse, genmæle og kendelsesresumé 1997 s. 6
Offentliggørelse, Internettet 2005 s. 23
Offentliggørelse, kommenterende tilføjelse 1997 s. 7
Offentliggørelse, nyhedsbureau 2006 s. 20
Offentliggørelse, ordlyd 2006 s. 19
Offentliggørelse, placering 1997 s. 7

1998 s. 6
2010 s. 20

Offentliggørelse, straffesag 1996 s. 6
Offentliggørelse, tidspunkt 1999 s. 9

2000 s. 8
Ophavsret, kompetence 2001 s. 11
Oversættelse 2004 s. 19
Partsevne, afdød 2002 s. 5
Partsevne, arbejdsgivere 2007 s. 19
Partsevne, fagforening 1999 s. 5

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 39



Partsevne, Forbrugerombudsmanden 1998 s. 8
Partsevne, grupperinger 1994 s. 6
Partsevne, ophørt forening 2002 s. 5
Partsindlæg 2003 s. 23
Pressekort 2010 s. 7
Pressenævnet, artikler 2001 s. 5
Privatlivets fred 1994 s. 6

1999 s. 5
Privatlivets fred, Facebook 2009 s. 18
Privatlivets fred, offentlige personer 2001 s. 15

2002 s. 8
Privatlivets fred, private oplysninger 2003 s. 22

2005 s. 22
Privatlivets fred, reality-tv 2002 s. 8
Radio- og tv-virksomhed, anmeldelse 1997 s. 14
Reality-tv, privatlivets fred 2002 s. 8
Redaktørskifte, anmeldelse 1995 s. 9
Redigering, debatindlæg 1993 s. 7
Redigeringsret 2000 s. 10
Redigeringsret, læserbreve 2000 s. 12
Redigeringsret, navn 1999 s. 8
Reklamer, forelæggelse 1997 s. 9
Religiøse tilhørsforhold 1993 s. 6
Retlig interesse, afdød 2002 s. 5
Retlig interesse, arbejdsgivere 2007 s. 19
Retlig interesse, fagforening 1999 s. 5
Retlig interesse, Forbrugerombudsmanden 1998 s. 8
Retlig interesse, grupperinger 1994 s. 6
Retlig interesse, ophørt forening 2002 s. 5
Retsplejeloven eller medieansvarsloven 1993 s. 6
Retsplejeloven, kompetence 1993 s. 6
Retsreportage 1999 s. 7
Retssag anlagt mod Pressenævnet 1999 s. 14

2000 s. 13
Retssag mod Pressenævnet (U.2003.71H) 2002 s. 4
Retssag mod Pressenævnet (Østre Landsrets dom) 2001 s. 17
Rettelse, fast rubrik 1998 s. 5

2010 s. 20
Råbånd 2000 s. 11
Sagsbehandling 1995 s. 7
Samtykke, gyldigt 2009 s. 19
Samtykke, mediekoncern 2008 s. 19
Samtykke, skjult kamera 2008 s. 19
Samtykke, umyndig 2000 s. 9
Satire 2001 s. 14
Scandinavian Star-sagen, sprogbrug 2000 s. 5

40

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 40



41

Skjult kamera 1997 s. 11
1999 s. 12
2000 s. 9

Skjult kamera, anonymisering 1998 s. 8
Skjult kamera, forelæggelse 2005 s. 21
Skjult kamera, samtykke 2008 s. 19
Skjult kamera og mikrofon 1999 s. 12

2000 s. 9
Skjult kamera og mikrofon, anonymisering 1997 s. 12
Skjult mikrofon 1997 s. 10

2004 s. 21
Skjult mikrofon, retningslinjer 1997 s. 11
Skjult mikrofon, telefoninterview 2006 s. 19
Skjult mikrofon, telefonsamtale 2005 s. 21
”Somalier-sagen”, etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Sprogbrug, debatindlæg 2001 s. 17
Sprogbrug, Scandinavian Star-sagen 2000 s. 5
Straffedom, oplysning om tidligere 2003 s. 21
Straffeloven 2010 s. 22
Straffeloven, kompetence 1993 s. 5
Straffesag, genmæle 1997 s. 13
Straffesag, manglende offentliggørelse 1995 s. 6

1996 s. 6
1998 s. 14

Straffesager, god presseskik 1999 s. 7
Søgemaskiner 2009 s. 20
Telefonsamtaler, offentliggørelse 2005 s. 21
TV 3 1996 s. 7
TV 3, kompetence 1995 s. 7
Umyndig, interview 2004 s. 21
Umyndig, samtykke 2000 s. 9
Økonomisk godtgørelse 2010 s. 22

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 41



B I L A G

God presseskik

Massemediernes indhold og handlemåde skal være i overensstemmelse med god presseskik (medie-
ansvarslovens § 34, stk. 1).

Pressenævnet afgør, om medierne har handlet i strid med god presseskik. Afgørelsen tager udgangs-
punkt i ”Vejledende regler for god presseskik”, som indgik i forslaget til medieansvarsloven fra
1991, men standarden ”god presseskik” følger udviklingen i opfattelsen af, hvad der er uetisk, og
tager stilling til nye situationer, der opstår.

”Vejledende regler for god presseskik”

(Således som de blev formuleret af medieansvarsudvalget i betænkning nr. 1205/1990 og gengivet i
bilag til lovforslaget af 1991 til medieansvarsloven).

Grundlæggende synspunkter

Sikringen af ytringsfriheden i Danmark står i nøje forbindelse med massemediernes frie adgang til
at indsamle informationer og nyheder og til at offentliggøre dem så korrekt som muligt. Den frie
kommentar er en del af ytringsfrihedens udøvelse. Under varetagelse af disse opgaver bør masseme-
dierne anerkende hensynet til den enkelte borgers krav på respekt for den personlige integritet og
privatlivets fred og til behovet for beskyttelse mod ubeføjet krænkelse.

Under brud på god presseskik henhører også hindring af berettiget offentliggørelse af informationer
af væsentlig betydning for offentligheden samt eftergivenhed over for udenforståendes krav om ind-
flydelse på massemediernes indhold, hvis eftergivenheden kan medføre tvivl om massemediernes frie
og uafhængige stilling. Brud på god presseskik foreligger endvidere, hvis en journalist pålægges
opgaver, som er i strid med nærværende presseetiske regler.

En journalist bør ikke pålægges opgaver, der strider mod hans samvittighed eller overbevisning.

Reglerne omfatter det redaktionelle stof (tekst og billeder), som offentliggøres i den trykte presse,
radio og fjernsyn samt i de øvrige massemedier.
Reglerne omfatter tillige annoncer og reklamer i den trykte periodiske presse og i de øvrige masse-
medier i det omfang, der ikke er fastsat særlige regler herom.
Reglerne omfatter omtalte og afbildede personer, herunder også afdøde personer, juridiske personer
og lignende.

Reglernes indhold

A. Korrekte meddelelser
1. Det er massemediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt,

bør det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er korrekte.

42

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 42



2. Kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed når disses udsagn kan være farvet af
personlig interesse eller skadevoldende hensigt.

3. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal
efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågælden-
de.

4. Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde.
5. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer.
6. Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning i den pågældende artikel

eller udsendelse. Det samme gælder de såkaldte spisesedler.
7. Berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted på redaktionens eget initiativ, hvis og så snart

kendskab til fejl af betydning i de bragte meddelelser indgår. Berigtigelsen skal foretages i en
sådan form, at læserne, lytterne eller seerne får klar mulighed for at blive opmærksom på berigti-
gelsen.

B. Adfærd i strid med god presseskik
1. Meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræ-

ver offentlig omtale. Det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse.
2. Selvmord eller selvmordsforsøg bør ikke omtales, medmindre klar almen interesse kræver eller

begrunder offentlig omtale, og i så fald bør omtalen være så skånsom som mulig.
3. Ofre for forbrydelser eller ulykker skal vises det størst mulige hensyn. Det samme gælder vidner

og pårørende til de implicerede. Ved indsamling og gengivelse af billedmateriale skal der vises
hensynsfuldhed og takt.

4. Der bør opretholdes en klar skillelinje mellem annoncering og redaktionel tekst. Tekst og bille-
der foranlediget af direkte eller indirekte merkantile interesser bør kun bringes, hvis et klart
journalistisk kriterium taler for offentliggørelse.

5. Andres tillid må ikke misbruges. Der bør vises særligt hensyn over for personer, som ikke kan
ventes at være klar over virkningerne af deres udtalelser. Andres følelser, uvidenhed eller svigten-
de herredømme bør ikke misbruges.

C. Retsreportage
1. De under A og B anførte almindelige presseetiske regler gælder også for retsreportagen.
2. Reglerne for retsreportagen gælder også sagernes forberedelse, herunder straffesagers behandling

hos politi og anklagemyndighed.
3. Retsreportagen bør være objektiv. På ethvert stadium af sagernes forberedelse og ved behandlin-

gen i retten bør journalisten tilstræbe en kvalitativ ligelig gengivelse af parternes – i straffesager
anklagemyndighedens og forsvarets – synspunkter.
En omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens afslutning, hvad enten denne
finder sted i form af tiltalefrafald, frifindelse eller domfældelse.

4. Det bør undgås at nævne personers slægtsforhold, stilling, race, nationalitet, trosbekendelse eller
organisationsforhold, medmindre dette direkte har med sagen at gøre.

5. Så længe en straffesag ikke er endeligt afgjort eller bortfaldet, må der ikke offentliggøres medde-
lelser, der kan lægge hindringer i vejen for sagens opklaring, eller tilkendegivelser om, at en sigtet
eller tiltalt er skyldig. Ved omtale af en straffesag skal det klart fremgå, om sigtede/tiltalte har
erklæret sig skyldig eller ikke-skyldig.

6. Der skal i videst muligt omfang følges en klar saglig linje ved afgørelsen af, hvilke sager der
omtales, og i hvilke tilfælde navne på de implicerede nævnes. En sigtets eller tiltalts navn eller
anden identificering bør udelades, når ingen almen interesse taler for at offentliggøre navnet.

43

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 43



7. Der skal iagttages varsomhed med meddelelser om, at politianmeldelse er indgivet mod en navn-
given person. Meddelelser herom bør som regel ikke bringes, før anmeldelse har medført indgri-
ben fra politiets eller anklagemyndighedens side. Dette gælder dog ikke, hvis det anmeldte for-
hold i forvejen er kendt i videre kredse eller har væsentlig almen interesse, eller det efter de fore-
liggende omstændigheder må antages, at anmeldelsen er solidt underbygget.

8. En sigtet, tiltalt eller domfældt person bør forskånes for at få fremdraget en ham tidligere over-
gået straffedom, hvis den er uden betydning for de forhold, han nu er sigtet, tiltalt eller dømt
for. I anden nyhedssammenhæng bør de mod en person tidligere rejste straffesager som regel
ikke omtales.

44

Pressen.arsb.10.indh:Pressen.aarsb.2007.indh.  01/05/11  22:06  Side 44




