
P R E S S E N ÆVN E T

Årsberetning 2006

U
dg

iv
er

: P
re

ss
en

æ
vn

et
 a

pr
il 

20
06

. G
ra

fis
k 

ti
lr

et
te

læ
gn

in
g:

 K
O

N
T

R
A

ST
de

si
gn

 3
33

3 
96

56
.  

Tr
yk

: C
en

tr
al

tr
yk

ke
ri

et
, S

ki
ve



Udgivet af Pressenævnet, København, maj 2007
Layout: KONTRAST design 3333 9656
ISBN-nr: 978-87-988018-7-0
ISSN-nr: 1399-8927



3

P R E S S E N Æ V N E T S  Å R S B E R E T N I N G  2 0 0 6

I henhold til medieansvarslovens § 51 afgiver Pressenævnet herved årsberetning til justitsministeren.
Årsberetningen offentliggøres.

Indhold:

A: Nævnets virke, s. 4
1. Sagsantal og sagsbehandlingstid, s. 4
2. Ny formand og stedfortræder, s. 4
3. Pressenævnet har fået ny hjemmeside, s. 4
4. Besøg fra Europarådets kommissariat for menneskerettigheder, s. 4
5. Internationale kontakter, s. 5
6. Klageberettigelse i reklamesager, s. 5

B: Nævnets medlemmer og sekretariat, s. 6

C: Statistik, s. 8

D: Nævnets praksis, s. 19
1. Principielle spørgsmål, s. 19
1.1. Nye retningslinier for offentliggørelse af kendelser jf. medieansvarsloven § 49, s. 19
1.2. Ny praksis vedr. offentliggørelse af båndede samtaler/skjult mikrofon, s. 19
1.3. Videresendelse af klager over elektroniske medier, når klagen fejlagtigt er sendt til

Pressenævnet, s. 20
1.4. Offentliggørelse af fældende kendelser over Ritzaus Bureau, s. 20
1.5. Ritzaus Citattjeneste, s. 20
1.6. Nævnets kompetence - injurier, s. 21
1.7. Lederartikler og debatindlæg på Internettet, s. 21
1.8. Anonymisering/sløring, s. 21
1.9. Virkningstidspunktet vedr. anmeldelse efter medieansvarsloven § 8, s. 22
2. Resumé af væsentlige konkrete sager, s. 22
2.1. Sager om presseetik, s. 22
2.2. Sager om genmæle, s. 32

E: Register for emner omtalt i årsberetningerne 1993-2006, s. 37

Bilag:
Vejledende regler for god presseskik, s. 42

 



4

A .  N Æ V N E T S  V I R K E

1. Sagsantal og sagsbehandlingstid 

I 2006 modtog Pressenævnet 177 klagesager. Det er det næsthøjeste antal indkomne sager siden
Pressenævnets oprettelse i 1992, kun overgået af 1997, hvor der kom 184 sager. I 2005 modtog
Pressenævnet 134 sager. Antallet af klagesager er således steget med 24 % i forhold til 2005.

Der har været gjort en stor indsats for at nedbringe sagsbehandlingstiden, trods stigningen i ind-
komne sager. Dette er lykkedes, idet den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2006 var 80 dage
mod 124 dage i 2005.

I 2006 blev der truffet afgørelse i 171 sager. 48 klager blev afvist af formanden, hovedsageligt
fordi klageren havde klaget for sent, manglede retlig interesse, eller fordi klagerne var åbenbart
grundløse. I 69 af de 123 sager, der blev realitetsbehandlet, fik mediet i det hele medhold. I 54 sager
fik klageren helt eller delvist medhold, og i 34 sager blev det pålagt mediet at offentliggøre kendel-
sen.  

I 8 sager blev der afgivet dissens. Disse er alle refereret nedenfor under kapitel D.

2. Ny formand og stedfortræder

Den 1. april 2007 fratrådte højesteretsdommer Niels Grubbe som formand for Pressenævnet. Han
har været medlem af nævnet i godt seks år, de sidste fire som formand. 

Højesteretsdommer Jytte Scharling blev med virkning fra 1. april 2007 beskikket som ny for-
mand. Hun har siden 1. december 2006 fungeret som stedfortræder for formanden, siden højeste-
retsdommer Lene Pagter Kristensen fratrådte som stedfortræder. Højesteretsdommer Thomas Rør-
dam tiltrådte den 1. april 2007 som ny stedfortræder. 

3. Pressenævnet har fået ny hjemmeside

Den 7. februar 2007 blev Pressenævnets nye hjemmeside offentliggjort. Formålet har navnlig været
en teknisk fornyelse, men der er også tilføjet yderligere oplysninger, herunder om god presseskik.
Reglerne om god presseskik foreligger nu tillige i en engelsk version. 
Alle Pressenævnets afsagte kendelser findes på www.pressenaevnet.dk. 

4. Besøg fra Europarådets kommissariat for menneskerettigheder

En delegation fra Europarådets kommissariat for menneskerettigheder besøgte Pressenævnet den 7.
december 2006. Mødet var en del af et opfølgningsbesøg på baggrund af menneskerettighedskom-
missær Alvaro Gil-Robles besøg i Danmark i april 2004. Hensigten med besøget var at skabe en
ikke-offentlig diskussion om Menneskerettighedskommissariatets anbefalinger. 
På mødet orienterede Pressenævnet om bl.a. nævnets virke. Delegationen ønskede at høre om
Muhammed-krisen og eventuelle klagesager i den forbindelse. Nævnet oplyste, at ingen klagesager
var blevet realitetsbehandlet, idet der ikke var klaget rettidigt over tegningerne. Nævnet forklarede
endvidere om baggrunden for praksis om optagelse af sager af egen drift.

 



5

5. Internationale kontakter

Pressenævnet deltog den 31. maj og 1. juni 2006 i et møde i Stockholm, Sverige, for nordiske pres-
senævn. 
Mødet blev indledt med en række oplæg vedrørende forskellige emner relateret til pressens ageren. 
Der blev herunder omtalt forandringer i det svenske medielandskab, journalisternes opfattelse af
mediernes etik, mediernes magt over for mennesker og personers påvirkelighed. 
Herudover gav de deltagende lande, Sverige, Norge, Finland og Danmark, en præsentation af de
enkelte pressenævn. Antallet af sager og klagemulighederne blev belyst. Endelig diskuterede møde-
deltagerne konkrete sager vedrørende privatlivets fred.
Næste møde for nordiske pressenævn afholdes i maj/juni 2008 i Norge.

Pressenævnet deltog den 29.-30. september 2006 i et møde i Sofia, Bulgarien, for europæiske pres-
senævn, Alliance of Independent Press Councils of Europe (AIPCE). Blandt mødedeltagerne var
der endvidere repræsentanter fra en række europæiske lande og fra lande uden for Europa, hvor
man overvejer at oprette pressenævn.
På mødet fortalte de deltagende pressenævn om de seneste udviklingstendenser inden for det presse-
etiske område. Flere lande, herunder Danmark, gav en kort præsentation vedrørende spørgsmålet
om selvregulering. Danmark fortalte endvidere om Muhammed-tegningerne og det efterfølgende
hændelsesforløb og oplyste, at Pressenævnet på grund af for sene klager ikke havde realitetsbehand-
let sagerne. Andre deltagende lande orienterede om mediernes holdning til tegningerne og om de
sager, nævnene havde haft om offentliggørelser. Herudover drøftede deltagerne bl.a. grænserne for
privatlivets fred på baggrund af konkrete klagesager.
Næste møde for europæiske pressenævn er den 20.-21. september 2007 i Edinburgh, Skotland.

6. Klageberettigelse i reklamesager

Forbrugerombudsmanden har kompetence til at gribe ind over for reklamering i strid med god
markedsføringsskik. For reklamer i medierne kan der forekomme overtrædelser af de presseetiske
regler, hvor Forbrugerombudsmanden ikke har kompetence til at gribe ind i medfør af markeds-
føringsloven. 
Pressenævnet har i 1998 fastslået i en kendelse (sag 90/1998), at Forbrugerombudsmanden ikke
havde retlig interesse i en klage over et medie over sammenblanding af annoncer og redaktionel
tekst. 
Markedsføringsudvalget fandt i betænkning 1457/2005, at det var hensigtsmæssigt, at sager om
sådanne spørgsmål behandles af Pressenævnet. Udvalget fandt, at Forbrugerombudsmanden burde
have kompetence til at indgive klage i sådanne sager, og opfordrede Justitsministeriet til at tage ini-
tiativ til lovgivning. Efter en fornyet henvendelse fra Forbrugerombudsmanden har Justitsministeri-
et bedt Pressenævnet om bemærkninger. 
Pressenævnet har i sit høringssvar til Justitsministeriet foreslået, at der nedsættes en arbejdsgruppe
med kommissorium til at overveje problemstillingerne og eventuelle nødvendige ændringer i lov-
grundlaget.

 



6

B .  N Æ V N E T S  M E D L E M M E R  O G  S E K R E TA R I AT

Efter medieansvarslovens § 41 består Pressenævnet af en formand, en næstformand og 6 andre med-
lemmer. Alle 8 medlemmer har en stedfortræder.

Medlemmerne beskikkes af justitsministeren. Formanden og næstformanden, der skal være juri-
ster, beskikkes efter udtalelse fra Højesterets præsident. 2 medlemmer beskikkes efter udtalelse fra
Dansk Journalistforbund, og 2 medlemmer beskikkes til at repræsentere de redaktionelle ledelser i
den trykte presse og radio og fjernsyn efter udtalelse fra disse. Endelig beskikkes 2 medlemmer som
offentlighedens repræsentanter efter udtalelse fra Dansk Folkeoplysnings Samråd.

Stedfortræderne beskikkes efter de samme regler.

Pressenævnet har følgende sammensætning:

Formandskab:
Formand: Højesteretsdommer Niels Grubbe indtil den 1. april 2007, herefter højesterets-

dommer Jytte Scharling
Stedfortræder: Højesteretsdommer Lene Pagter Kristensen indtil den 1. december 2006, herefter

højesteretsdommer Jytte Scharling indtil den 1. april 2007, herefter højesterets-
dommer Thomas Rørdam

Næstformand: Advokat Axel Kierkegaard
Stedfortræder: Advokat Jesper Rothe

Journalister:
Medlem: Journalist Lene Sarup, Fyens Stiftstidende 
Stedfortræder: Pressefotograf Lars Lindskov   
Medlem: Journalist Kaare R. Skou, TV 2
Stedfortræder: Journalist Ulrik Holmstrup, tvDOKfilm

Redaktører:
Medlem: Chefredaktør Bo Maltesen, Politiken 
Stedfortræder: Redaktionschef Jan Kristensen, Fyens Stiftstidende
Medlem: Afdelingschef Finn Rowold, Danmarks Radio
Stedfortræder: Redaktionschef Hans Peter Blicher, TV 2/Danmark 

Repræsentanter for offentligheden:
Medlem: Skoleleder Kirsten Dyregaard, LOF Ballerup indtil den 12. juli 2006, herefter

skoleleder Marianne Druedahl, LOF Roskilde
Stedfortræder: Afdelingsleder Leif Max Hansen, AOF
Medlem: Forretningsfører Ole Askvig, AOF
Stedfortræder: Direktør Inge Vinther, FOF

Ved nævnets behandling af en konkret sag medvirker i henhold til medieansvarslovens § 42 en for-
mand eller næstformand samt en redaktør, en journalist og en repræsentant for offentligheden.

Der har i 2006 været afholdt 13 møder til behandling af konkrete sager. Endvidere har der været
afholdt 2 plenarmøder.

 



7

Sekretariat:
Sekretariatschef: Anna Helene Noer, indtil 16. februar 2007, herefter Sonny Kristoffersen
Fuldmægtig: Sanne Godthaab Olesen
Kontorfuldmægtig: Sanne Winther indtil den 31. marts 2006, herefter Dorte Hansen

Pressenævnets adresse:
Gyldenløvesgade 11, 4.
1600 København V
Tlf.: 3315 5564
Fax: 3315 8464
Internet: www.pressenaevnet.dk
E-mail: sekr@pressenaevnet.dk

Åbningstid: mandag-torsdag 9-15 og fredag 9-14

 



1997

1. Registrerede konkrete sager 184

2. Sager afgjort ved kendelse i nævnet          147
A. Heraf sager om presseetik                 97

Heraf sager optaget af egen drift 7 - - - - - - - - -
B. Heraf sager om genmæle                    16 8
C.Heraf sager om både presseetik og genmæle   25
D.Heraf begæringer om genoptagelse 9 5 3 5 3 2 8 3 5 9

3. Sager afvist ved formandens kendelse 31
A. På grund af manglende retlig interesse 11 5
B. På grund af nævnets manglende kompetence 5 2 4 5 7 4 9 5 6 6
C.På grund af fristoverskridelse 9
D.Klagerne åbenbart grundløse 2 1 5 5
E. Begæringer om genoptagelse 4 3 - 2 3 - 1 2 5 7

4. Sager hævet af klageren 4 2 3 8 3 5 3 8

5. Sager henlagt af sekretariatet 2 3 1 1 1 1 2 - 1 2
A. Heraf efter klagerens undladelse af at besvare 

sekretariatets anmodning om yderligere oplysninger - 2 - 1 - 1 - - - 2
B. Henvist til rette klagemyndighed           2 1 1 - - - 1 - - -
C.Henlagt af andre grunde                    - - - - 1 - 1 - 1 -

Sager, hvor klagen blev taget helt eller delvist til følge 28
1. I sager om presseetik                  27
2. I sager om genmæle 3 6 6 5 5 8 3 4 3
3. Pålæg om offentliggørelse 20

(1) Tallene for 2003 vedrører de sager, der er indkommet og afgjort i 2003, og tallene kan 
derfor ikke umiddelbart – med undtagelse af antallet af registrerede sager – 
sammenlignes med tidligere år.

C .  S TAT I S T I K

Pressenævnet har i lighed med de tidligere år opgjort antallet af konkrete sager fordelt efter sager
afgjort ved kendelse i nævnet, sager afvist af formanden og sager, der enten er hævet af klageren eller
henlagt af sekretariatet.

8



9

1998 1999 2000 2001 2002 2003(1) 2004 2005 2006

131 151 143 132 134 163 146 134 177

98 118 97 88 99 76 113 81 123
69 72 61 64 66 51 84 55 89

- - - - - - - - -
8 16 14 2 8 6 11 7 12

16 26 17 19 23 11 15 14 13
5 3 5 3 2 8 3 5 9

28 29 37 40 29 41 33 38 48
5 10 11 12 9 10 10 9 15
2 4 5 7 4 9 5 6 6

17 10 14 8 14 19 12 12 17
1 5 5 10 2 2 4 6 3
3 - 2 3 - 1 2 5 7

2 3 8 3 5 3 8 16 5

3 1 1 1 1 2 - 1 2

2 - 1 - 1 - - - 2
1 1 - - - 1 - - -
- - - 1 - 1 - 1 -

40 33 27 38 47 26 31 24 37
36 28 23 33 44 23 29 22 34
6 6 5 5 8 3 4 3 11

30 30 18 26 40 20 23 16 34

På side 12-15 er der som tidligere anført statistikker for de enkelte medier for henholdsvis klager
over presseetik og klager over genmæle. Det bemærkes, at sager, der både vedrører presseetik og gen-
mæle, er anført begge steder.

 



A N TA L  S A G E R *

200

150

100

50

0

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006

R E A L I T E T S K E N D E L S E  F O R D E LT  P Å  S A G S T Y P E *

■ Begæring om genoptagelse ■ Sager om både presseetik og genmæle

■ Sager om genmæle ■ Sager om presseetik

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006

10

160

140

120

100

80

60

40

20

0

*Tallene fra før 1995 fremgår af tidligere årsberetninger.

 



1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006

S A G S F O R D E L I N G  E F T E R  A F G Ø R E L S E S M Å D E *

■ Henlagt ■ Afvist af formanden Ikke-afgjorte sager indgået i 2003

■ Hævet af klageren ■ Realitetskendelser

R E S U LTAT  A F  R E A L I T E T S K E N D E L S E R *

Klager ikke taget til følge ■ Pålæg om offentliggørelse

■ Klager taget helt eller delvist til følge

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006

200

180

160

140

120

100

80

60

40

20

0

11

160

140

120

100

80

60

40

20

0



12

KENDELSER OM PRESSEET IK  AFSAGT I  2006

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

Amager Bladet - - - 1 1
Berlingske Tidende - - - 1 1
Brønshøj Husum Avis - - - 1 1
B.T. 1 - 1 1 2
Dagbladet Børsen - 1 1 - 1
Dato - 1 1 - 1
Der Nordschleswiger 1 - 1 - 1
Dragør Avis - - - 1 1
Ekstra Bladet 2 6 8 8 16
Fyens Stiftstidende 1 - 1 1 2
Fyns Amts Avis - - - 1 1
Helsingør Dagblad - - - 1 1
Herning Folkeblad - - - 1 1
Holbæk Amts Venstreblad - - - 1 1
Hvidovre Avis - - - 1 1
Information - - - 1 1
JydskeVestkysten - 2 2 2 4
Jyllands-Posten - - - 1 1
Morsø Folkeblad - - - 1 1
Nordjyske Stiftstidende - - - 6 6
Nyhedsavisen 1 - 1 - 1
Ritzaus Bureau - 1 1 - 1
Ritzaus Citattjeneste - - - 1 1
Sjællandske - 1 1 2 3
Weekendavisen - 1 1 2 3
Århus Stiftstidende - 2 2 - 2

Aviser i alt 6 15 21 35 56

 



13

Avisen.dk 1 - 1 - 1
Berlingske Tidendes Internetavis - 1 1 - 1
Danmarks Radio 1 4 5 6 11
Ekstra Bladets Internetavis - 2 2 - 2
Hvidovre Internetavis - - - 1 1
Journalisten.dk - - - 1 1
Kanal 4 - - - 1 1
Nordjyske Stiftstidendes Internetavis - - - 3 3
Radio Frederiksberg-Journalen 4 1 5 2 7
Sjaellandske.dk - - - 1 1
Sputnik.dk - - - 1 1
TvDanmark 1 - 1 - 1
TV 2 - 2 2 3 5
Tv2.dk - - - 1 1
TV 2/Fyn - - - 1 1
Tv2fyn.dk - - - 1 1
TV 2/Lorry - - - 1 1
TV 2/Østjylland - 1 1 - 1
3f.dk - - - 1 1

Elektroniske medier i alt 7 11 18 24 42

Berlingske Nyhedsmagasin - - - 1 1
Boligen - 1 1 - 1
Corgi Nyt - 1 1 - 1
Mandag Morgen 1 - 1 - 1

Tidsskrifter o.l. i alt 1 2 3 1 4

Massemedier i alt 14 28 22 60 102

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

 



14

K E N D E L S E R  O M  G E N M Æ L E  A F S A G T  I  2 0 0 6

Massemedie Anmodningen om genmæle Anmodningen 
taget til følge ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

Berlingske Tidende - - - 1 1
Ekstra Bladet 2 1 3 2 5
Fyens Stiftstidende 1 - 1 - 1
JydskeVestkysten - - - 2 2
Morsø Folkeblad - - - 1 1
Nordjyske Stiftstidende - - - 1 1
Politiken - - - 1 1
Ringsted Dagblad - - - 1 1
Weekendavisen - 1 1 - 1

Aviser i alt 3 2 5 9 14

Danmarks Radio 1 1 2 2 4
Sputnik.dk 1 - 1 - 1
TV 2 2 - 2 1 3
Tv2.dk 1 - 1 - 1
Århus Stiftstidendes Internetavis 1 - 1 - 1

Elektroniske medier i alt 6 1 7 3 10

Penge & Privatøkonomi - - - 1 1

Tidsskrifter o.l. i alt - - - 1 1

Massemedier i alt 9 3 12 13 25

 



15

A F S A G T E  F O R M A L I T E T S K E N D E L S E R ,
H Æ V E D E  O G  H E N L A G T E  S A G E R  2 0 0 5

Massemedie Formalitets-
kendelse Henlagt Hævet I alt

B.T. - - 1 1
Ekstra Bladet 5 - 1 6
Fyens Stiftstidende 1 - - 1
Fyns Amts Avis 2 - - 2
Jyllands-Posten 6 - - 6
JydskeVestkysten 2 - - 2
Information - - 1 1
Nordjyske Stiftstidende 3 - - 3
Politiken 4 - - 4
Ritzaus Bureau 2 - - 2
Ugeposten 1 - - 1
Weekendavisen 2 - - 2
Århus Stiftstidende 1 - - 1
24timer 1 - - 1

Aviser i alt 30 - 3 33

aabjergskolen.dk 1 - - 1
Amager Land Lokalradio - 1 - 1
Berlingske.dk 1 - - 1
B.T.’s internetavis 2 - - 2
comon.dk 1 - - 1
Danmarks Radio 3 1 - 4
danskfolkeparti.dk 2 - - 2
dr.dk/syd 1 - - 1
Ekstra Bladets Internetavis 1 - 1 2
fyens.dk 1 - - 1
haelskraef.dk - - 1 1
jp.dk 1 - - 1
Politikens Internetavis 1 - - 1
travportalen.dk 1 - - 1

Elektroniske medier i alt 16 2 2 20

MAGASIN fra Det Kongelige Bibliotek 1 - - 1
Åbjergskolens nyhedsbrev 1 - - 1

Tidsskrifter o.l. i alt 2 - - 2

Maassemedier i alt 48 2 5 55

 



16

S A G S B E H A N D L I N G S T I D ,  R E A L I T E T S K E N D E L S E R

Genoptagelsesbegæringer, afvisninger og hævede og henlagte sager indgår ikke i statistikken over
sagsbehandlingstiden for realitetskendelser.

Det bemærkes, at sagsbehandlingstiden fra og med 2003 relaterer sig til de sager, som nævnet har
truffet afgørelse i i det pågældende år, og ikke – som de tidligere år – til de klager, der er indgivet til
nævnet det pågældende år.

SAGSBEHANDLINGSTID,  FORMALITETSKENDELSER

Genoptagelsesbegæringer, hævede og henlagte sager indgår ikke i statistikken over sagsbehandlings-
tiden for formalitetskendelser.

2006

Gennemsnit i dage 13

1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006

30 dage eller mindre 23 18 17 3 2 7 5 3 4 8
31 -  40 dage 26 24 21 6 1 7 7 5 2 4
41 -  50 dage 30 30 30 10 5 15 4 9 5 8
51 -  60 dage 22 7 17 8 4 22 11 9 1 13
61 -  70 dage 18 11 11 15 7 11 14 4 3 13
71 -  80 dage 5 3 7 12 6 12 7 11 7 23
81 -  90 dage 3 - 6 8 4 6 2 8 - 15
91 -100 dage 4 - 5 4 8 5 1 4 6 9
Mere end 100 dage 1 - 1 26 48 12 17 60 53 30

I alt 132 93 115 92 85 97 68 113 81 123

Gennemsnit i dage 49 43 51 85 118 67 73 104 124 80

 



17

S TAT I S T I K  O V E R  K L A G E R N E S  B A G G R U N D

Pressenævnet har i 2006 afsagt realitetskendelse i 123 klagesager, mens 48 sager er afvist af forman-
den på grund af formalia. 9 af de sager, hvori der blev afsagt realitetskendelse, vedrørte anmodnin-
ger om genoptagelse af tidligere afgjorte sager. Der er således truffet realitetsafgørelse i 114 sager,
når der bortses fra genoptagelsesbegæringerne.

Nedenfor anføres i skematisk form en oversigt over sagerne fordelt efter, om klageren er privat-
person eller organisation, firma m.v., og efter, om klageren er repræsenteret af advokat.

(1) Heraf 7 genoptagelsesbegæringer
(2) Heraf 8 genoptagelsesbegæringer
(3) Heraf 1 genoptagelsesbegæring

De sager, hvor klager fra private er afsluttet ved en formalitetsafgørelse fra formanden, fordeler sig
som følger:

Klagefrist overskredet 12
Ej retlig interesse 15
Ej kompetence 6
Åbenbart grundløs 3
Intet nyt 7

De sager, der blev afvist på grund af manglende retlig interesse, var alle sager, hvor omtalen i mediet
ikke vedrørte klageren, eller hvor klager ikke var omtalt på en sådan måde, at pågældende fandtes at
have retlig interesse.

R e a l i t e t s a f g ø r e l s e

Hævet/ Formalitets-  Taget Delvis Ikke          I alt
henlagt afgørelse       til taget til taget til

følge følge følge

Privat 4 43(1) 9 14 41(2) 111

Privat v. advokat - 2 2 8 13(3) 25

Organisation, firma m.v. 2 3 4 8 12 29

Organisation, 
firma m.v. v. advokat 1 - 2 7 3 13

I alt 7 48 17 37 69 178

 



Sagerne, hvor Pressenævnet ikke havde kompetence til at afgøre sagen, drejede sig om en sag,
hvor mediet ikke var anmeldt til Pressenævnet, jf. medieansvarslovens § 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3,  to
sager, hvor Nævnet ikke havde kompetence til at afgøre, hvorvidt der var sket korrekt offentliggørel-
se af et af parterne indgået retsforlig, og en sag, hvor der endnu ikke var sket offentliggørelse af det
påklagede.

18



19

D .  N Æ V N E T S  P R A K S I S

1. Principielle spørgsmål

1.1. Nye retningslinier for offentliggørelse af kendelser jf. medieansvarsloven § 49 
Det følger af medieansvarslovens § 49, at ”Nævnet kan pålægge redaktøren for det indklagede mas-
semedie snarest muligt at offentliggøre en kendelse i et af Nævnet nærmere fastlagt omfang. En
sådan offentliggørelse skal ske uden kommenterende tilføjelser og på en så fremtrædende måde, som
det med rimelighed kan forlanges”. 

Pressenævnet har hidtil pålagt mediet at offentliggøre en del af kendelsen med en kort indled-
ning, der henledte modtagerens opmærksomhed på den oprindelige artikel eller udsendelse. Heref-
ter fulgte de punkter, som Pressenævnet havde kritiseret. Denne offentliggørelsesmåde har den
ulempe, at det er vanskeligt for modtageren at forstå kendelsens indhold. 

Pressenævnet har derfor vedtaget nye retningslinier for udformning af pålæg om offentliggørelse.
Kendelser skal herefter offentliggøres under overskriften ”Kritik fra Pressenævnet” efterfulgt af et
resumé af kendelsen. Resumeets ordlyd løsnes derved fra kendelsens, hvilket gør det muligt at gøre
offentliggørelsen mere læsevenlig og informativ. Undtagelsesvis kan der på baggrund af sagens
karakter pålægges en bestemt placering af offentliggørelsen. For så vidt angår elektroniske medier
kan det pålægges mediet at lade offentliggørelse ledsage af billeder, der gør det lettere for seeren at
identificere det påklagede program. 

For at give læseren/seeren/lytteren mulighed for at læse hele kendelsen skal mediet offentliggøre
hele kendelsen i anonymiseret form på deres hjemmeside og på tekst-tv og efter påkrav udlevere
den.

Spørgsmålet vedrørende offentliggørelse af genmæler og Nævnets kendelser er omtalt i årsberet-
ningerne 1993, side 7, 1995, side 5,1997, side 6-9, 1998, side 6-8, 1999, side 11-12, 2000, side 12,
2002, side 5 og 2005, side 21-23.

1.2. Ny praksis vedr. offentliggørelse af båndede samtaler/skjult mikrofon 
Pressenævnet har tidligere i årsberetningerne 1997-2000 samt 2004 og 2005 beskrevet anvendelsen
af skjult kamera og mikrofon. Om skjult mikrofon og båndede samtaler henvises særligt til bemærk-
ningerne i årsberetningerne 1997, side 10-12, 2004, side 21-22 og 2005, side 21-22. Her konklu-
deredes det, at offentliggørelsen af optagelser indhentet ved hjælp af en båndoptager er at sidestille
med skjulte optagelser, hvilket indebærer, at optagelserne som hovedregel er i strid med god presse-
skik.

Pressenævnet har diskuteret, om det er rigtigt, at elektroniske medier dermed er underlagt mere
restriktive krav end skrevne medier ved gengivelse af telefoninterviews. Eksempelvis kan skrevne
medier ordret skrive interviewet af og gengive den interviewedes udtalelse, hvorimod elektroniske
medier ved at afspille en telefonsamtale er underlagt kravene bl.a. til samfundsmæssig interesse, selv
om journalisten præsenterer sig som journalist. Nævnet har fundet, at denne forskelsbehandling
ikke bør opretholdes, og har besluttet at ændre praksis, således at i de tilfælde, hvor det skrevne
medie kunne have bragt en udtalelse som citat, kan elektroniske medier også bringe udtalelsen som
lyd.

I sag 2006-6-396 havde en fodboldlæge udtalt sig over telefonen til en journalist, der ved samta-
lens begyndelse havde præsenteret sig som sådan. Telefoninterviewet blev båndet og senere afspillet i
en tv-udsendelse. Pressenævnet behandlede i overensstemmelse med hidtidig praksis sagen efter ret-
ningslinierne for skjult kamera. Sagen er omtalt under punkt D.2.

 



1.3. Videresendelse af klager over elektroniske medier, når klagen fejlagtigt er sendt til
Pressenævnet 
Det følger af medieansvarsloven § 34, stk. 3, at klager over Danmarks Radios, TV 2’s eller TV 2’s
regionale virksomheders overtrædelse af god presseskik senest 4 uger efter offentliggørelsen skal ind-
gives til disse. De pågældende mediers afgørelse kan senest 4 uger efter, at afgørelsen er kommet
frem til klageren, indbringes for Pressenævnet. 

Det sker imidlertid, at Pressenævnet modtager klagebreve, som fejlagtigt er sendt til Nævnet,
inden klager har henvendt sig til det elektroniske medie. Hidtil har Pressenævnet vejledt klager om,
at henvendelse skal ske til mediet først, og bedt klager følge denne vejledning. Nævnet har imidler-
tid besluttet at ændre denne praksis, således at klagebreve, der fejlagtigt fremsendes til Pressenævnet,
fremover vil blive videresendt til mediet. Denne praksis vil være i overensstemmelse med almindelig
praksis inden for forvaltningen. Klager vil blive orienteret om, at klagen er videresendt. Ønsker kla-
ger ikke sagen behandlet, skal klager selv henvende sig til mediet for at afbryde klagebehandlingen.

1.4. Offentliggørelse af fældende kendelser over Ritzaus Bureau
Det følger af medieansvarsloven § 49, at ”Nævnet kan pålægge redaktøren for det indklagede mas-
semedie snarest muligt at offentliggøre en kendelse”. På baggrund af en konkret kendelse (sag 2005-
6-250) har Pressenævnet drøftet, hvorledes Nævnet kan pålægge Ritzaus Bureau at offentliggøre
fældende kendelser. Drøftelsen gik på, om Nævnet skulle pålægge Ritzau at udsende kendelsen til
abonnenterne, da Ritzau ikke selv har rådighed over offentliggørelsen. Offentliggørelsen sker, når
andre medier, abonnenterne, bringer citater/telegrammer fra Ritzaus Bureau. Pressenævnet er af den
opfattelse, at Ritzaus Bureau skal udsende de fældende kendelser til abonnenterne, hvorefter det
enkelte medie, der har bragt historien, kan offentliggøre kendelsen.  

I sag 2005-6-250 var der klaget over Ritzaus Bureau I/S, og Pressenævnet udtalte kritik af flere
af de påklagede punkter. Nævnet pålagde Ritzaus Bureau at udsende kendelsen, og kendelsen blev
efterfølgende udsendt som telegram. Sagen er omtalt nedenfor under punkt D.2. 

1.5. Ritzaus Citattjeneste
Visse medier skal for at være omfattet af medieansvarsloven indgive anmeldelse til Pressenævnet, jf.
medieansvarsloven § 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3. I forbindelse med en klage over Ritzaus Citattjeneste var
spørgsmålet, om Ritzaus Bureaus oprindelige anmeldelse fra 1992 kunne antages også at omfatte
citattjenesten. 

I sag 2006-6-337 var der klaget over Ritzaus Citattjeneste, idet klager mente, at god presseskik
var tilsidesat. Det var oplyst, at citattjenesten fungerede ved, at abonnenterne på Ritzau kunne
lægge deres egne tekster ud på citattjenesten, så andre medier kunne bruge teksten og evt. bringe
den i deres eget medie. Ritzau oplyste i sagen, at teksten redigeredes i afsenders redaktionssekretariat
i en form, der kunne bruges direkte i modtagerens udgivelser. Ritzau hverken så eller havde redige-
ringsret over, hvad et medie lagde ud på citattjenesten. Ritzau fungerede som ”postbud”. I den
anmeldelse, som Ritzaus Bureau havde indgivet i 1992 i medfør af medieansvarsloven § 8, fremgik
følgende: ”Ritzaus Bureaus nyhedstjenester omfatter: Den generelle nyhedstjeneste, som produceres
til såvel trykte som elektroniske medier og privatkunder, Finansnyhedstjenesten …, Teleavisen og
Sportsavisen.” Pressenævnet fandt, at citattjenesten ikke var anmeldt efter medieansvarsloven § 8,
stk. 1, hvorfor der ikke var tale om et medie omfattet af medieansvarsloven. Nævnet afviste herefter
sagen. 

På baggrund af kendelsen kan det konkluderes, at hvis man ønsker at få et telegram/en historie
fra citattjenesten realitetsbehandlet, skal man klage over det medie, der har offentliggjort citathisto-
rien i stedet for at klage over Ritzaus Citattjeneste. Sagen er omtalt nedenfor under punkt D.2. 

20



21

1.6. Nævnets kompetence – injurier
Det følger af medieansvarsloven § 43, at Pressenævnet træffer afgørelse i sager om, hvorvidt der er
sket offentliggørelse i strid med god presseskik. Det indebærer bl.a., at Nævnet påser, om de Vejle-
dende regler for god presseskik er tilsidesat. Pressenævnet modtager imidlertid løbende klager, hvori
det gøres gældende, at der er sket en overtrædelse af straffelovens kapitel 27 vedrørende freds- og
ærekrænkelser. Spørgsmålet om, hvorvidt straffelovens bestemmelser er overtrådt, henhører under
domstolene og falder uden for Pressenævnets kompetence. Klager og klagepunkter, der ikke hører
under Pressenævnets kompetence, afvises, jf. medieansvarsloven § 43, stk. 2, nr. 1.

De Vejledende regler for god presseskik er optrykt bagerst i årsberetningen under Bilag. 

1.7. Lederartikler og debatindlæg på Internettet
Det følger af Pressenævnets praksis, at der i såvel lederartikler som i debatindlæg tillades en højere
grad af frisprog end i nyhedsartikler og reportager. Pressenævnet har i sagerne 2006-6-330 og 2006-
6-331 afsagt kendelser vedrørende lederartikler i elektroniske medier. I begge tilfælde fremgik det
klart, at der var tale om henholdsvis en lederartikel og en lederartikel, der måtte opfattes som et
debatindlæg.

I sag 2006-6-330 bragte www.nordjyske.dk en artikel, der havde været bragt som leder i den
trykte udgave af Nordjyske. Lederartiklen fremstod på nettet som et anonymt indlæg under fane-
bladet "debat". Pressenævnet fandt derfor, at det klart fremgik, at der var tale om et indlæg, som
måtte behandles som et debatindlæg med det deraf følgende større rum for frisprog.

1.8. Anonymisering/sløring
Det følger af de Vejledende regler for god presseskik, at det enkelte menneske har krav på beskyttel-
se af sin personlige anseelse, jf. punkt B.1. Pressenævnet er af den opfattelse, at det påhviler mediet
at sikre en effektiv sløring af de personer, der fremgår af det offentliggjorte. Pressenævnet har afsagt
to kendelser (sag 2006-6-395 og 2006-6-294), hvor skrevne medier bragte fotos af klagere, der var
sløret med en bjælke over øjnene. Denne form for sløring fandtes ikke tilstrækkelig. 

I sag 2006-6-395 bragte Ekstra Bladet en artikel omhandlende et ægtepars ægteskabelige for-
hold, der havde ført til, at hustruen var dømt i en straffesag til at skulle underkaste sig psykiatrisk
behandling. Ekstra Bladet havde til brug for artiklen fotograferet ægtemanden uden hans vidende
og offentliggjort fotografiet med en sort bjælke over mandens øjne. Pressenævnet fandt, at Ekstra
Bladet ikke havde sikret, at der var sket en effektiv sløring af klager, og Nævnet udtalte sin kritik.

I sag 2006-6-294 bragte JydskeVestkysten ligeledes en historie fra et ægteskab. Til artiklen var
bl.a. indsat et billede af ægteparret. Der var en sort bjælke over klagers øjne. Pressenævnet fandt, at
avisen ikke havde sikret en effektiv sløring af klager, og Nævnet udtalte sin kritik af det bragte. 

I sag 2006-6-361 havde Danmarks Radio bragt en kritisk udsendelse vedrørende plejen på
Omsorgscentret Fælledgården. Klager var beboer på plejehjemmet. I udsendelsen var han filmet,
mens han fik hjælp til nedre toilette. Af udsendelsen fremgik oplysningen ”en spastiker på Fælled-
gården” og billeder af klagers indbo. Pressenævnet udtalte kritik af anonymiseringen.

I sag 2006-6-360 var der klaget over, at Danmarks Radio havde bragt optagelser af personale på
Omsorgscentret Fælledgården indhentet med skjult kamera og mikrofon. De optagne personer
fremtrådte med sløret ansigt, men navnlig stemmerne gjorde det muligt at identificere personerne i
udsendelsen. Pressenævnet fandt, at der ikke var sikret en effektiv sløring, og Nævnet udtalte sin
kritik. 

Sag 2006-6-361 og 2006-6-360 er endvidere omtalt under punkt D.2. 

 



22

1.9. Virkningstidspunktet vedr. anmeldelse efter medieansvarsloven § 8
Visse medier – herunder hjemmesider – skal for at være omfattet af medieansvarsloven indgive
anmeldelse til Pressenævnet, jf. medieansvarsloven § 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3. Pressenævnet har
behandlet to klagesager (sag 2006-6-399 og sag 2006-6-405/406), hvor offentliggørelsen af det
påklagede forhold var sket, inden mediet var anmeldt til Pressenævnet efter medieansvarsloven § 8.
Klagebrevene til Pressenævnet var imidlertid modtaget efter anmeldelsestidspunktet, hvorefter Næv-
net behandlede klagerne. 

I sag 2006-6-399 var der klaget over artikler bragt på www.journalisten.dk den 17. august 2006.
Hjemmesiden blev anmeldt til Pressenævnet den 18. september 2006, jf. medieansvarsloven § 8,
stk. 1, hvorefter mediet var omfattet af medieansvarsloven, jf. lovens § 1, nr. 3. Klagebrevet blev
modtaget i Pressenævnet den 6. oktober 2006 – efter anmeldelse af hjemmesiden. Da www.journa-
listen.dk var anmeldt på tidspunktet for klagens modtagelse, realitetsbehandlede Nævnet klagen.

I sag 2006-6-405/406 var der klaget over offentliggørelse af videoklip på www.avisen.dk den 6.
oktober 2006. Hjemmesiden blev anmeldt til Pressenævnet den 18. oktober 2006, jf. medieansvars-
loven § 8, stk. 1. Klagebrevet blev modtaget i Pressenævnet den 19. oktober 2006 – efter anmeldel-
sen af hjemmesiden. Nævnet realitetsbehandlede klagen. 

Sagerne er omtalt nedenfor under punkt D.2.

2. Resumé af væsentlige konkrete sager

2.1. Sager om presseetik
Efter medieansvarslovens § 34, stk. 1, skal massemediernes indhold og handlemåde være i overens-
stemmelse med god presseskik. Inden for denne retlige standard er det overladt til Pressenævnets
skøn, om der i et konkret tilfælde er sket en overtrædelse af god presseskik. Skønnet er dog ikke
ganske ubundet, idet udgangspunktet for det nærmere indhold af begrebet god presseskik er de Vej-
ledende regler for god presseskik, jf. bilag side 42.

Til belysning af Nævnets hidtidige praksis i henhold til medieansvarslovens § 34, stk. 1, gengi-
ves nedenfor resumeer af en række konkrete sager. Disse samt yderligere et antal klagesager kan end-
videre ses på Retsinformations afgørelsesdatabase på www.retsinfo.dk. Det samme gælder de sager,
der er gengivet i afsnittet om genmæle. Man kommer ind i afgørelsesdatabasen ved at klikke på iko-
nerne ”Retsinformation” og ”Database”. Herefter klikkes under ”Søgeområde” på ”Afgørelser” og
ikonet ”Søgning”. Herefter står man i feltet ”Feltsøgning i Afgørelser”, hvor man under administre-
rende myndighed skriver ”Pressenævnet” og under titel angiver sagsnummer. Herefter klikkes på
ikonet ”Søg”, hvorefter man klikker på teksten ”Vis Dokumentliste”.

Kendelse af 24. januar 2006 (sag 2005-6-231)
Berlingske Tidende bragte en række artikler i perioden august til september 2005 vedrørende
Grundfos’ involvering i FN’s Oil for Food-program i Irak. I den forbindelse omtalte avisen, at
Grundfos’ medarbejdere havde bestukket embedsmænd for at få del i ordrerne i Irak. Grundfos
udsendte en pressemeddelelse, hvoraf fremgik, at selskabet beklagede.

Grundfos anførte, at der ikke var grundlag for at konstatere, at ”Grundfos erkender bestikkelse”,
uanset deres pressemeddelelse, idet det alene fremgik, at to af selskabets medarbejdere havde med-
virket til bestikkelse. Grundfos anførte videre, at følgende udsagn var i strid med god presseskik:
”beskæmmet”, ”Grundfos: Ja vi bestak”, ”Grundfos indrømmer bestikkelse i Irak”, ”Grundfos brug-
te dybt ulovlige forretningsmetoder” og ”Grundfos-skandale” mv.

 



23

Berlingske Tidende anførte, at den anvendte sprogbrug havde dækning i selskabets beklagelse,
ligesom de resterende udsagn havde dækning i artiklerne eller var vurderinger.  

Pressenævnet fandt, at artiklernes beskrivelse af de omhandlede forhold som tilfælde af ”bestik-
kelse” havde fornøden dækning i Grundfos’ egen redegørelse, hvori selskabet ”beklager dybt, at to
medarbejdere har medvirket til bestikkelse”. Der var endvidere dækning for de anvendte udsagn.
Udsagnet ”Grundfos brugte dybt ulovlige forretningsmetoder” var journalisternes vurdering, og
Nævnet udtalte ikke kritik.

Kendelse af 24. januar 2006 (sag 2005-6-243)
TV 2 sendte programmet ”Operation X vender tilbage”, hvori en bestemt behandlingsmetode,
Hulda Clark-metoden, blev omtalt. I den forbindelse blev en person optaget med skjult kamera og
nævnt som Hulda Clark-behandler.

Klager anførte, at hun ikke anvendte den pågældende behandlingsmetode, hvorfor det ligeledes
var misvisende, når programmet fremstillede hende som en ”fupbehandler”. TV 2 burde endvidere
have forelagt hende oplysningerne.

TV 2 anførte, at klager blev opfordret til at deltage i et interview, i hvilket hun kunne kommen-
tere oplysningerne, og at der i programmet blev citeret fra de kommentarer, hun fremkom med
skriftligt.

Pressenævnet fandt, at TV 2 inden udsendelsen af indslaget burde have sørget for, at klageren fik
mulighed for at kommentere indholdet af de skjulte optagelser, og at hendes kommentar kom med
i udsendelsen, også selv om hun ikke ønskede at medvirke i et tv-interview. Det citat, som blev
bragt i udsendelsen, og som stammede fra hendes skriftlige henvendelse til produktionsselskabet
bag udsendelsen, var ikke dækkende for hendes synspunkter i sagen, og Nævnet udtalte kritik af TV
2.

Kendelse af 22. februar 2006 (sag 2005-6-250)
Ritzaus Bureau udsendte i perioden fra 24. juni til 20. oktober 2005 en række artikler vedrørende
de økonomiske forhold i en patientforening. Foreningen klagede den 8. juli 2005 til Ritzaus Bureau
over de indtil da udsendte otte artikler i perioden fra 24. juni til 5. juli 2005. Ritzaus Bureau tog
ikke klagen til følge og meddelte foreningen dette ved brev af 4. oktober 2005. Herefter sendte for-
eningen den 28. oktober 2005 klagen til Pressenævnet. Denne klage omfattede ud over de førnævn-
te artikler tillige seks artikler udsendt i perioden 9. juli til 20. oktober 2005, hvoraf tre – henholds-
vis den 9. juli, 12. juli og 29. august 2005 – er udsendt mere end fire uger før klagen til Pressenæv-
net.

Foreningen anførte blandt andet, at de fremsatte beskyldninger vedrørende en rådgivers
”opskruede konsulenthonorarer” i en artikel af 24. juni 2005 blev imødegået i en senere redegørelse
fra Socialministeriet. Heri vurderedes omfanget af nettoindtjeningen for rådgiverens firmaer som
”acceptabelt i forhold til foreningens virksomhed og de udførte opgaver”. Denne konklusion forbi-
gik Ritzaus Bureau imidlertid i sin efterfølgende dækning af sagen. Foreningen anførte videre, at
oplysninger om, at en ansøgt driftsstøtte på 750.000 kroner alene skulle dække lønudgifter til rådgi-
veren og en deltidsassistent, var forkerte, idet beløbet vedrørte flere medarbejdere.

Ritzaus Bureau anførte blandt andet, at redegørelsen fra Socialministeriet kritiserede rådgiverens
dobbeltrolle som foreningens rådgiver samt leverandør af ydelser. Ministeriet havde gjort et tilbage-
betalingskrav gældende over for foreningen på 183.940 kroner. Disse konklusioner var omtalt i et
senere Ritzau-telegram.

Pressenævnet udtalte, at for så vidt angik klagens rettidighed i forhold til klage over de tre artik-
ler udsendt i perioden fra 9. juli til 29. august 2005 bemærkedes det, at klagefristen er 4 uger efter
offentliggørelsen i massemedier. Da Pressenævnet først modtog klagen vedrørende disse artikler den

 



24

31. oktober 2005, var fristen for så vidt angik disse artikler isoleret set overskredet. De pågældende
artikler indgik imidlertid i en samlet reportage i en snæver indholds- og tidsmæssig sammenhæng
med de artikler, der var rettidigt påklaget til Nævnet, og som var offentliggjort for nogles vedkom-
mende umiddelbart før og for andres vedkommende kort tid efter de for sent påklagede. Vurderin-
gen af, om god presseskik var tilsidesat, skete ud fra en helhedsvurdering, og måtte derfor under de
anførte omstændigheder omfatte samtlige påklagede artikler. 

Vedrørende sagens realitet fandt Pressenævnet blandt andet, at Ritzaus Bureau på baggrund af
reportagen i artiklerne, herunder navnlig oplysningerne om revisorundersøgelsen, burde have
omtalt resultatet af undersøgelsen eller foreningens pressemeddelelse herom, da dette materiale fore-
lå ultimo juni 2005, og Nævnet udtalte sin kritik heraf. Nævnet fandt videre, at artiklens oplysnin-
ger vedrørende den ansøgte driftsstøtte på 750.000 kroner gav et forkert billede af rådgiverens løn-
forhold, hvilket kunne være undgået ved en omhyggelig gennemgang af det skriftlige materiale, som
Ritzaus Bureau efter aktindsigt var kommet i besiddelse af, og Nævnet udtalte sin kritik.

Kendelse af 22. februar 2006 (sag 2005-6-260/262)
Nordjyske Stiftstidende og www.nordjyske.dk bragte en omtale af kulturforhandlinger. Artiklen
sluttede med følgende sætning: ”[Navn] (DF) ønsker ikke at udtale sig til NORDJYSKE”. Politike-
ren klagede.

Politikeren anførte, at han gerne ville udtale sig til avisen, men ikke til den pågældende journa-
list. Det var i strid med god presseskik, at det ikke fremgik af artiklen, at han gerne ville udtale sig
til en hvilken som helst anden journalist ved avisen, blot ikke den pågældende journalist.

Nordjyske Stiftstidende og www.nordjyske.dk anførte, at politikeren ikke skulle bestemme,
hvem der repræsenterede et medie. Hvis man ikke ønskede at udtale sig til en bestemt medarbejder,
var det god presseskik, at mediet over for læserne tilkendegav, at den pågældende ikke ønskede at
udtale sig til mediet om sagen.

Pressenævnet fandt, at avisen med rette havde anført, at politikeren ikke ønskede at udtale sig til
avisen. Redaktøren var i overensstemmelse med redaktørens ret til at redigere mediet endvidere
berettiget til at beslutte, at man ikke ville offentliggøre politikerens begrundelse for ikke at ville
udtale sig til den journalist, som rettede henvendelse til ham. Nordjyske Stiftstidende og www.nord-
jyske.dk havde ikke tilsidesat god presseskik.

Kendelse af 22. februar 2006 (sag 2005-6-266)
TV Danmark sendte programmet ”Døgnrapporten”, hvor der blandt andet var et indslag med en
reportage om politielever. I den forbindelse blev der vist optagelser fra politiets henvendelse til en
psykisk syg pige, som havde truet med at begå selvmord. Ved politiets ankomst til lejligheden sås
ejendommen udefra, og husnummeret kunne ligeledes ses. Pigen var sløret fra brystkassen og op.
Pigen klagede.

Pigen anførte, at hun ikke havde givet tilsagn om at ville filmes af TV Danmark. Pigen oplyste,
at hendes bror efterfølgende tog kontakt til TV Danmark og frabad sig hendes medvirken i udsen-
delsen. Sløringen havde endvidere været utilstrækkelig, idet hun var blevet genkendt af flere perso-
ner.

TV Danmark anførte, at pigen under optagelserne ikke meddelte, at hun ikke ønskede at blive
filmet. Under en telefonsamtale havde hendes bror efterfølgende ”vist forståelse” for at bringe opta-
gelserne, hvis ”vi vurderede, at vi kunne sløre [hendes] identitet forsvarligt”. TV Danmark opfattede
telefonsamtalen som et samtykke, såfremt der blev foretaget anonymisering. Pigens anonymitet var
beskyttet, idet ansigtet var sløret, og hverken adressen eller navnet på boligområdet blev nævnt.

Pressenævnet fandt, at der ikke var en klar almen interesse, der kunne berettige at bringe det
omstridte indslag. Pressenævnet fandt herefter, at TV Danmark trods sløring af pigen havde over-

 



25

trådt god presseskik ved at bringe optagelserne med billeder af hendes bopæl, som muliggjorde
identifikation. Klagerens manglende protest under optagelserne kunne på grund af hendes tilstand
ikke anses for et samtykke. Der kunne heller ikke anses at være givet samtykke under den efterføl-
gende telefonsamtale med pigens bror, og et samtykke fra ham ville under alle omstændigheder have
været uden betydning for afgørelsen, idet pigen ikke var frataget sin retlige handleevne. Nævnet
udtalte sin kritik. 

Kendelse af 16. marts 2006 (sag 2006-6-281)
Fyns Amts Avis bragte en boganmeldelse af en politikers erindringsbog samt omtale af en tidligere
borgmester, der var omtalt i erindringsbogen. Avisen gjorde i artiklerne opmærksom på, at man
havde forsøgt at træffe den tidligere borgmester uden held, men at spalterne stod til rådighed for et
svar. Den tidligere borgmester klagede.

Klager anførte, at Fyns Amts Avis havde handlet i strid med god presseskik ved at gengive agtel-
sesforringende citater som ”dumt svin” og udokumenterede påstande som ”rænkestreger” om klager
fra erindringsbogen.

Fyns Amts Avis anførte, at beskrivelsen var præcis, idet den tidligere borgmester var kendt for en
meget kontroversiel og aggressiv kommunikationsform. Den tidligere borgmester måtte som politi-
ker tåle væsentlig mere end en almindelig borger. Avisen oplyste, at man forgæves havde forsøgt at
komme i kontakt med klager.

Pressenævnet fandt, at gengivelsen af citaterne fra erindringsbogen var forfatterens subjektive
oplevelse af det beskrevne hændelsesforløb og vurdering af den tidligere borgmester. Avisen havde
forsøgt at indhente en kommentar, og det var angivet, at avisens spalter stod til rådighed for et svar
på forfatterens angreb. Nævnet fandt på denne baggrund, at der ikke var grundlag for at udtale kri-
tik i sagen.

Kendelse af 6. april 2006 (sag 2005-6-275)
Amager Bladet bragte to artikler om en patients dødsfald. Dødsårsagen var muligvis overmedicine-
ring, og en eventuel ansvarsplacering blev forsøgt. I den forbindelse var overlægens navn nævnt, og
Amager Bladet anvendte ordet ”mistænkt” i forbindelse med omtalen af overlægen. H:S Direktio-
nen klagede som mandatar for overlægen.

H:S Direktionen anførte, at omtalen af overlægen var krænkende og agtelsesforringende, lige-
som Amager Bladet med brugen af ordet ”mistænkt” insinuerede, at der var sket noget kriminelt,
hvilket der ikke var dokumentation for. Betegnelsen ”mistænkt” blev anvendt på et tidspunkt, hvor
hverken Sundhedsvæsenets Patientklagenævn var kommet med en afgørelse i sagen, eller politiet
havde rejst sigtelse mod overlægen. H:S Direktionen fremhævede, at når en person dør uventet på
et hospital, er det normal praksis, at der sker indberetning til politiet med henblik på, at der foreta-
ges retslægeligt ligsyn.

Amager Bladet anførte, at det gav en mere troværdig fremstilling af sagen, at den hovedimplice-
rede person nævntes med navn. Man undgik således også at mistænkeliggøre alle overlæger på det
pågældende hospital ved at oplyse navnet. Det var korrekt, at politiet ikke havde rejst sigtelse mod
overlægen, men at politiet løbende havde efterforsket i sagen.

Pressenævnet lagde til grund, at nogen efterforskning allerede pågik som følge af, at der var tale
om en patients pludselige dødsfald, men at der ikke var rejst sigtelse mod overlægen. Pressenævnet
fandt, at der ikke var grundlag for at kritisere, at Amager Bladet under omstændighederne nævnte
overlægen ved navn. Udtrykket ”mistænkt” i den bragte sammenhæng kunne ikke anses for unødigt
krænkende over for overlægen, og Nævnet udtalte ikke kritik i sagen.

 



26

Kendelse af 14. juni 2006 (sag 2006-6-292)
Ekstra Bladet bragte en artikel, hvoraf det fremgik, at et medlem af rockergruppen Hells Angels
fungerede som beskikket tilsynsværge for en fange idømt forvaring for vold og trusler, selv om han
havde en tidligere dom for vold. I artiklen var værgen afbildet og nævnt med navns nævnelse. Vær-
gen klagede. 

Klager anførte, at det var i strid med god presseskik at afbilde ham med navns nævnelse på bag-
grund af en 13 år gammel voldsdom for værtshusslagsmål. Han havde ren straffeattest ved beskik-
kelsen som værge.

Ekstra Bladet anførte, at oplysningerne om klager var korrekte og samfundsrelevante. 
Pressenævnet fandt, at der var en sådan offentlig interesse i omtalen af sammenhængen mellem

klagers tidligere straffedom og beskikkelsen af ham som værge for en voldsdømt, at der var belæg
for at nævne forholdet i artiklen om samme. Nævnet udtalte ikke kritik.

Kendelse af 14. juni 2006 (sag 2006-6-301)
Ugebrevet Mandag Morgen bragte en omfattende artikel om ”Velfærdskommissionens rapport –
ufærdigt arbejde”. Af artiklen fremgik følgende: ”Ifølge kommissionens egen opfattelse er det dog
eksempler på en kritik, som de højt kvalificerede økonomer [to navngivne medlemmer] må have
fremsat mod bedre vidende.” Et af medlemmerne, en universitetsprofessor, klagede. Velfærdskom-
missionens formand afviste i en efterfølgende korrespondance, at det var Velfærdskommissionens
opfattelse, at medlemmerne havde udtalt sig mod ”bedre vidende”.

Klager anførte, at han ikke havde handlet ”mod bedre vidende”, og at han burde være kontaktet
inden offentliggørelsen af artiklen. 

Mandag Morgen anførte, at vendingen ”mod bedre vidende” muligvis ikke repræsenterede
Velfærdskommissionens officielle holdning, men vendingen var udtrykt af medlemmer af Velfærds-
kommissionen over for ugebrevets journalist, hvorfor denne måtte formode, at opfattelsen var
alment gældende for Velfærdskommissionen.

Pressenævnet lagde til grund, at Mandag Morgen ikke var klar over, at det ikke var Velfærds-
kommissionens officielle holdning, som medlemmerne fra kommissionen havde udtalt sig om. Pres-
senævnet fandt, at udsagnet, der fremgik af en indgående analyse af Velfærdskommissionens arbej-
de, kunne være skadelig, krænkende eller virke agtelsesforringende for klager som universitetsprofes-
sor og økonomisk ekspert i øvrigt, hvorfor oplysningen burde være forelagt klager inden offentlig-
gørelsen. Nævnet udtalte sin kritik.

Kendelse af 23. august 2006 (sag 2006-6-333)
Danmarks Radio sendte et indslag i ”TV Avisen Indsigt” vedrørende gammelt kød. Af indslaget
fremgik blandt andet, at klager havde været involveret i salg af gammelt bacon. Klager havde imid-
lertid ikke noget med salget af gammelt bacon at gøre, hvorfor Danmarks Radio bragte følgende
berigtigelse: ”… [Klager] har imidlertid intet med denne sag at gøre. Derimod er [klager] involveret
i en sag fra samme periode, hvor 80 tons gammelt kalkunkød blev eksporteret til Tyskland med for-
kert mærkning. TV Avisen beklager fejlen.” Firmaet klagede over Danmarks Radios berigtigelse.

Klager anførte, at oplysningerne vedrørende sagen om gammelt kalkunkød var irrelevante i for-
bindelse med berigtigelse af den begåede fejl, idet sagen vedrørende kalkunkød ikke har nogen sam-
menhæng med sagen om gammelt bacon.

Danmarks Radio anførte, at berigtigelsen havde til formål at give korrekte, faktiske oplysninger,
som blev undladt eller fejloplyst i TV Avisen Indsigt. 

Pressenævnet fandt, at den rettelse, som Danmarks Radio oplæste, var i en sådan form, at seerne
ikke fik fornøden mulighed for at blive opmærksom på berigtigelsen, fordi Danmarks Radio tilføje-
de en oplysning om en anden sag, som klager var indblandet i. Nævnet udtalte sin kritik.

 



27

Kendelse af 23. august 2006 (sag 2006-6-337)
Ritzaus Citattjeneste udsendte en citathistorie fra Ekstra Bladet under overskriften ”Citathistorie:
Anders Foghs bror i en stribe sager om byggesjusk”. I artiklen var statsminister Anders Fogh
Rasmussens bror og dennes typehusfirma omtalt i forbindelse med klager over byggesjusk. Broren
og dennes firma klagede til Pressenævnet. Klagen var en del af et større sagskompleks i Pressenæv-
net, idet flere medier havde citeret fra artiklen på Ritzaus Citattjeneste eller Ekstra Bladets artikelse-
rie. (Relaterede sager 2006-6-321, 322, 341, 342 og 343) 

Til sagsfremstillingen var der gjort opmærksom på, at Ritzaus Bureau i sin anmeldelse i 1992 til
Pressenævnet var blevet bedt om at specificere, hvilke nyhedstjenester man ønskede anmeldt til
Pressenævnet. Af Ritzaus Bureaus svar fremgik følgende: ”Den generelle nyhedstjeneste, som produ-
ceres til såvel trykte som elektroniske medier og privatkunder, Finansnyhedstjenesten, som leveres
til Unibanks Unitel-system, Teleavisen og Sportsavisen, som begge distribueres gennem telefonsel-
skaberne.” 

Ritzau oplyste, at citattjenesten fungerede ved, at de, der abonnerede på Ritzaus, kunne lægge
deres tekster ud på citattjenesten, så andre medier kunne bruge teksten og evt. bringe den i deres
eget medie. Ritzau oplyste videre, at teksten redigeredes i afsenderens redaktionssekretariat i en
form, der kunne bruges direkte i modtagernes udgivelser. Ritzau hverken så eller havde redigerings-
ret over, hvad et medie lagde ud på citattjenesten. Ritzau fungerede som ”postbud”, idet det var
afsenderen af artiklen, der havde ansvaret for indhold og omfang.

Pressenævnet fandt, at Ritzaus Citattjeneste ikke var anmeldt efter medieansvarsloven § 8, stk.
1, hvorfor der ikke var tale om et medie omfattet af medieansvarsloven § 1, nr. 3. Nævnet afviste
herefter sagen, idet klagen ikke hørte under Pressenævnets kompetence.

Kendelse af 23. august 2006 (sag 2006-6-344)
På baggrund af en avisartikel med overskriften ”Pornodans på københavnsk gymnasium” sendte TV
2 Lorry et indslag vedrørende en video på et gymnasiums hjemmeside. I videoen medvirkede en
kvinde i bikini, der lod sæbeskum løbe ned over kroppen. Gymnasiets rektor var interviewet til ind-
slaget. Gymnasiet og gymnasiets rektor klagede. 

Rektoren oplyste, at videoen sammen med andre projekter fra faget Film og TV blev lagt på
skolens hjemmeside under informationsikonet. Rektoren anførte blandt andet, at han ikke var ble-
vet orienteret om indslagets overordnede idé: ”Uetisk markedsføring”, men derimod fået at vide, at
indslaget ville forme sig som et interview af ham. Han var videre ikke orienteret om, at formanden
fra ”Pornofrit miljø” ville medvirke i indslaget. Hans stilling, faglige baggrund samt indsigt i medie-
verdenen var klagen uvedkommende.

TV 2 Lorry oplyste, at rektoren havde fortalt, at videoen var på hjemmesiden for bl.a. at gøre
eventuelt kommende elever opmærksom på, at undervisningen på gymnasiet ikke var kedelig. TV 2
Lorry anførte blandt andet, at man havde gjort det klart for rektoren, at indslaget ville handle om
kritik af videoen, samt rektorens syn på kritikken om, at videoen var kvindenedgørende. TV 2 Lor-
ry anførte videre, at rektoren senere erkendte, at journalisten under interviewet havde talt om kritik
og foreningen ”Pornofrit miljø”. Tv-stationen havde ikke givet udtryk for, at indslaget alene ville
handle om rektorens syn på sagen. Med rektorens baggrund som cand.mag. i samfundsfag og som
rektor for et gymnasium, hvor der undervises i medier, burde det ikke være ukendt, hvordan jour-
nalister bygger indslag op.

Pressenævnet fandt, at rektoren ved at besvare spørgsmål på baggrund af artiklen ”Pornodans på
københavnsk gymnasium” måtte have været klar over, at TV 2 Lorry ville kunne sætte interviewet i
sammenhæng med omtale af den pågældende video, og Nævnet fandt derfor ikke grundlag for at
udtale kritik deraf. Pressenævnet fandt videre, at TV 2 Lorry havde handlet inden for redaktørens

 



28

redigeringsret ved at medtage vurderinger fra blandt andet formanden for foreningen ”Pornofrit
miljø” uden at orientere gymnasiet herom, og Nævnet udtalte ikke kritik i sagen.

Kendelse af 20. september 2006 (sag 2006-6-355)
Weekendavisen bragte en artikel vedrørende et middagsselskab på en restaurant, hvor kulturperso-
ner var samlet. Middagsselskabet blev, uden de vidste det, betjent af Weekendavisens journalist, der
fungerede som tjener den pågældende aften. Efterfølgende beskrev journalisten middagsselskabet i
en artikel. Værten for middagsselskabet klagede.

Klager anførte, at middagsselskabet var privat, ligesom han ikke var informeret om, at der ville
fremkomme en artikel.

Weekendavisen anførte, at der efter avisens opfattelse intet angribeligt var i at skildre et mid-
dagsselskab med offentligt kendte personer på en offentlig tilgængelig restaurant.

Pressenævnet fandt, at Weekendavisen var berettiget til at bringe de indsamlede oplysninger, og
Nævnet udtalte ikke sin kritik.

Kendelse af 20. september 2006 (sag 2006-6-363)
JydskeVestkysten bragte en artikel vedrørende en verserende retssag om forsikringssvindel, tyveri og
hæleri. I forbindelse med artiklen var indsat en faktaboks vedrørende tiltaltes dom for vold og af-
presning, som han var blevet idømt en måneds tid forinden. Tiltalte klagede.

Klager anførte, at han kunne identificeres på baggrund af udsagnet ”der var blevet stjålet lys- og
lydudstyr fra den 38-åriges firmabil” og oplysningen om, hvilken kommune han boede i. Klager
anførte videre, at det var i strid med god presseskik at fremdrage oplysningen om en tidligere straf-
fedom, der var uden betydning for de forhold, han nu var tiltalt for. Oplysningerne var fremstillet
på en sådan måde, at klager for læserne fremstod som skyldig i de forhold, der nu var rejst tiltale for. 

JydskeVestkysten anførte, at avisen alene nævnte tiltaltes alder og bopælskommune – et stort
område, hvor tiltalte ikke var den eneste, der beskæftigede sig med lys og lyd. Klagers tidligere dom,
afsagt cirka en måned forud for artiklen, havde betydning for offentligheden i lokalområdet. Jydske-
Vestkysten anførte herudover, at avisen hverken havde taget stilling eller viderebragt det indtryk, at
avisen anså tiltalte for skyldig. 

Pressenævnet fandt, at klager havde retlig interesse, idet det ved at sammenholde de bragte
oplysninger om klagers alder, erhverv og kommune ikke kunne udelukkes, at personer med nær til-
knytning til lokalområdet ville kunne identificere klager. Da det i artiklen var nævnt, at den tidlige-
re dom var under anke til landsretten, fandt Nævnet, at der under alle omstændigheder var en sådan
tidsmæssig sammenhæng mellem dommen og den nu omtalte straffesag, at der var belæg for at
nævne dommen i artiklen. Pressenævnet fandt endvidere, at det med udsagnet ”hvis den 38-årige
mand findes skyldig” med tilstrækkelig tydelighed fremgik, at klager havde erklæret sig ikke-skyldig.
Nævnet udtalte ikke kritik i sagen. 

Kendelse af 11. oktober 2006 (sag 2006-6-370)
Ekstra Bladet bragte en artikelserie vedrørende en yderliggående politisk organisation og organisa-
tionens medlemmer. Af artikelserien fremgik bl.a. udsagnet: ”Ud over voldelige overfald på folk af
anden race end den ariske – og på disses venstreorienterede venner – udfolder [organisationen] stor
aktivitet på nettet”. Herudover havde organisationens talsmand bl.a. udtalt sig i artikelserien. Orga-
nisationen klagede.

Organisationen anførte bl.a., at organisationen ikke kunne drages til ansvar for medlemmernes
færden på egen hånd. Organisationen var erklæret ikke-voldelig. Oplysningerne kunne være skadeli-
ge, og de var ikke forelagt organisationen inden offentliggørelsen.

Ekstra Bladet anførte navnlig, at ét af medlemmerne sad fængslet for vold og brandtrusler.

 



29

Pressenævnet fandt, at udsagnet var skadeligt, krænkende eller virkede agtelsesforringende for
organisationen. Nævnet fandt, at udsagnet burde have været forelagt organisationen inden offentlig-
gørelsen, og udtalte derfor kritik af det bragte. To dissentierende medlemmer fandt, at udsagnet
kunne være skadeligt, krænkende eller virke agtelsesforringende for organisationen. Disse medlem-
mer fandt imidlertid, at organisationens synspunkter var medtaget i artikelserien ved udtalelserne
fra talsmanden, og ville derfor ikke udtale kritik. 

Kendelse af 31. oktober 2006 (sag 2006-6-360)
Danmarks Radio sendte programmet ”Magasinet Søndag”, hvori forholdene på de københavnske
plejehjem blev omtalt, særligt forholdene på Omsorgscentret Fælledgården. Til brug for udsendel-
sen var flere ansatte på Fælledgården blevet filmet med skjult kamera. Forud for offentliggørelsen
var optagelserne vist for Fælledgårdens ledelsesansvarlige. Danmarks Radio havde sløret ansigterne
på de ansatte. Fem ansatte klagede.

De fem ansatte anførte navnlig, at den samfundsmæssige interesse ved at vise de pågældende
klip ikke opvejede hensynet til klagernes ret til beskyttelse. Sløringen var utilstrækkelig, idet hver-
ken stemmer, hår og overkroppe var sløret. Klagerne anførte videre, at de ikke fik lejlighed til at se
eller kommentere optagelserne inden offentliggørelsen, og at de ikke havde samtykket til visningen
af de klip, hvoraf de fremgik.

Danmarks Radio afviste at kunne have påvist divergensen mellem de faktiske forhold – herun-
der den verbale og fysiske behandling af de ældre – og Københavns Kommunes ældrechefs udmel-
dinger om, at det gik godt, på anden måde end ved brug af skjult kamera, ligesom produktionssel-
skabet tidligere havde fået afslag på at lave en traditionel reportage på Fælledgården. Hensigten med
udsendelsen var ikke at fokusere på de enkelte ansatte, hvorfor deres ansigter var sløret. 

Pressenævnet fandt, at den samfundsmæssige interesse i at belyse de omhandlede forhold i
ældreplejen gjorde det berettiget at anvende skjulte optagelser. Nævnet lagde blandt andet vægt på,
at produktionsselskabet havde fået afslag på henvendelser om at lave en traditionel reportage ved-
rørende Fælledgården. Da det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse,
påhvilede det Danmarks Radio at sikre en effektiv sløring af de personer, der indgik i udsendelsen.
Nævnet fandt, at dette ikke var sket i tilstrækkeligt omfang – navnlig fordi stemmerne ikke var
slørede – og Nævnet udtalte kritik heraf. Nævnet fandt videre, at klagerne ikke fik lejlighed til at se
eller kommentere optagelserne inden offentliggørelsen, og Nævnet udtalte sin kritik heraf. Visnin-
gen af optagelserne for de ledelsesansvarlige kunne ikke anses for at indebære et samtykke til offent-
liggørelse. Et samtykke fra de ledelsesansvarlige havde under alle omstændigheder været uden betyd-
ning i forhold til klagerne, da disse ikke havde givet de ledelsesansvarlige fuldmagt til at give sam-
tykke.  

Kendelse af 31. oktober 2006 (sag 2006-6-361)
Sagen omhandlede ligesom sag 2006-6-360 programmet ”Magasinet Søndag” på Danmarks Radio.
Klager var beboer på Fælledgården og filmet med skjult kamera under udførelsen af nedre toilette,
og hans bare bagdel blev vist på skærmen. 

Beboeren anførte, at Danmarks Radio havde handlet i strid med god presseskik ved, at han
trods sløringen kunne genkendes af pårørende og bekendte, ligesom besøgende på plejehjemmet
kunne genkende ham ud fra udsagnet ”her er en spastiker på Fælledgården”. 

Danmarks Radio anførte, at vilkårene i ældreplejen var et væsentligt samfundsanliggende, og at
kun personer med indgående kendskab til beboeren kunne genkende ham, hvorfor sløringen var til-
strækkelig. Ansigtet var sløret og navnet taget ud af lydsporet. Danmarks Radio anførte videre, at
yderligere sløring ville have forringet formidlingen af den dokumentation, optagelserne gav.

 



30

Pressenævnet fandt, at hensynet til beskyttelsen af den personlige anseelse i dette tilfælde var så
tungtvejende, at anvendelsen af skjult kamera som sket til optagelserne af beboeren i forbindelse
med gennemførelse af nedre toilette ikke var berettiget. Beboeren havde ikke givet samtykke til
offentliggørelsen af optagelserne. Der forelå derfor en tilsidesættelse af god presseskik, og Nævnet
udtalte sin kritik. Nævnet fandt videre, at det havde påhvilet Danmarks Radio at sikre en effektiv
sløring, hvilket ikke var sket, og Nævnet udtalte kritik heraf.

Kendelse af 29. november 2006 (sag 2006-6-387)
Danmarks Radio sendte programmet ”Når tilbud dræber” vedrørende produktionsforholdene i
indiske tekstilfabrikker, der leverer til store europæiske virksomheder. Udsendelsen var ikke produ-
ceret af Danmarks Radio, men af et selvstændigt produktionsselskab. En af de danske virksomheder
klagede.

Virksomheden anførte blandt andet, at Danmarks Radio burde have kontrolleret udsendelsens
tilblivelse. Programmet var produceret af en freelanceproducent og -journalist, der kun havde ét
hensyn, nemlig at gøre udsendelsen så sensationspræget, at den ville blive solgt og derefter bragt.
Danmarks Radio anførte blandt andet, at selve brugen af uafhængige producenter ikke i sig selv var
en tilsidesættelse af god presseskik, idet der var tilknyttet en ansvarlig redaktør fra Danmarks Radio,
som løbende fulgte tilblivelsen af programmet.

Pressenævnet udtalte, at et medie skal udvise kritik over for nyhedskilderne, men et medie har
ikke en forpligtigelse til at udvise særlig agtpågivenhed, blot fordi en udsendelse er produceret af et
selvstændigt produktionsselskab. Nævnet fandt ikke grundlag for at kritisere den journalistiske re-
search, der var grundlaget for udsendelsen.

Kendelse af 29. november 2006 (sag 2006-6-390)
TV 2 sendte programmet ”Den sorte box: Mysteriet om Poul”, hvori en vicepolitikommissærs livs-
forløb blev beskrevet. I udsendelsen medvirkede familie, venner, kolleger og en psykolog, der vurde-
rede de forskellige hændelsers indflydelse på politimandens mentale tilstand. Programmet gik tæt på
begivenhederne i politimandens liv – herunder hans rolle som delingsfører under uroligheder på
Nørrebro 18. maj 1993, hvor hans kommende ægtefælle var en af de tilskadekomne. Politimanden
myrdede senere ægtefællen og begik senere selvmord. Den afdøde politimands datter klagede.

Datteren anførte blandt andet, at den detaljerede gennemgang af ægteskabelige problemer i
farens ægteskab, selvmord mv. ikke havde samfundsmæssig relevans.

TV 2 anførte, at udsendelsen tegnede et nuanceret billede af efterspillet af urolighederne på
Nørrebro, herunder vicepolitikommissærens rolle.

Pressenævnet fandt, at der var en samfundsmæssig interesse i, at medierne knyttede omtalen af
urolighederne på Nørrebro i 1993 sammen med drabet på ægtefællen. Nævnet fandt derfor, at TV
2 var berettiget til at omtale hændelserne, herunder vicepolitikommissærens livsforløb. 

Kendelse af 29. november 2006 (sag 2006-6-396)
Danmarks Radio sendte programmet ”Når døden spiller med”, der havde til formål at vise, at fod-
boldverdenen i stort omfang anvendte smertestillende medicin. Det blev tilkendegivet, at der kunne
være en sammenhæng mellem anvendelsen af denne medicin og fire fodboldspilleres uforklarlige
dødsfald. Af udsendelsen fremgik udsagnet: ”Vi har også interviewet fodboldlægen i [fodboldklub],
[cheflægen], der har udskrevet næsten 3.000 smertestillende tabletter om året” efterfulgt af et tele-
foninterview med den pågældende cheflæge. Cheflægen klagede. 

Cheflægen anførte, at der var tale om optagelser foretaget med skjult mikrofon. Han anførte
videre, at det fremstod suspekt, at han svarede 200 tabletter, mens det i udsendelsen antydedes, at
der blev brugt 3.000 tabletter i den pågældende klub. De udskrevne tabletter dækkede 5-6 klubber
samt andre patienter.

 



31

Danmarks Radio anførte, at journalisten havde præsenteret sig inden telefoninterviewet, og klager
måtte antages at have rutine i at omgås pressen og derfor vide, at journalister optog samtaler. Dan-
marks Radio anførte videre, at det ikke af udsendelsen fremgik, hvilke aktiviteter pilleudskrivnin-
gerne dækkede.
Pressenævnet lagde til grund, at journalisten inden interviewet med cheflægen præsenterede sig og
oplyste, at han ringede som journalist for Danmarks Radio. Nævnet fandt ikke grund til at kritisere,
at interviewet var blevet optaget på bånd, uden at journalisten havde gjort opmærksom på det. Pres-
senævnet fandt, at den samfundsmæssige interesse i at belyse en omfattende anvendelse af smerte-
stillende medicin i fodboldverdenen gjorde det berettiget at offentliggøre det båndede telefoninter-
view. Cheflægen havde imidlertid ikke fået mulighed for at kommentere optagelserne, og Nævnet
udtalte kritik heraf. Nævnet fandt videre, at interviewet var misredigeret, idet det fremstod – i strid
med de faktiske forhold trods journalistens kendskab hertil – som om tabletterne alene blev
anvendt i én klub. Nævnet udtalte sin kritik. 

Kendelse af 29. november 2006 (sag 2006-6-399)
Www.journalisten.dk bragte den 17. august 2006 to artikler vedrørende en ny gratisavis. I artiklen
var et halvårsregnskab og en fondsbørsmeddelelse omtalt. Der var endvidere en analyse af det pågæl-
dende materiale. Internetmediet www.journalisten.dk blev anmeldt til Pressenævnet den 18. sep-
tember 2006, jf. medieansvarsloven § 8, stk. 1. Gratisavisen klagede til Pressenævnet den 6. oktober
2006. 

Gratisavisen anførte, at www.journalisten.dk burde have forelagt klager artiklens oplysninger,
idet disse kunne være skadelige.

Www.journalisten.dk anførte, at baggrunden for artiklen var en børsmeddelelse, som klager selv
havde offentliggjort, hvorfor der ikke var anledning til at tro, at klager ikke ønskede oplysningerne
kommenteret. Www.journalisten.dk anførte videre, at det var kutyme at referere halvårsregnskaber
uden at have talt med direktøren.

Da internetmediet var anmeldt til Pressenævnet på tidspunktet for klagens modtagelse, fandt
Nævnet, at klagen skulle realitetsbehandles. Pressenævnet fandt, at oplysningerne i artiklerne frem-
stod som vurderinger på baggrund af det offentliggjorte halvårsregnskab og fondsbørsmeddelelsen,
og Nævnet udtalte ikke sin kritik.

Kendelse af 20. december 2006 (sag 2006-6-401)
”dato” bragte den 3. oktober 2006 to artikler vedrørende nedskæringer på daginstitutionsområdet.
Til en af artiklerne var indsat en beregningsgrafik, der viste normeringer i forhold til året før. Til
grafikken var indsat en organisations logo og teksten ”M.V.H. [organisationen]”. Organisationen
klagede.

Organisationen anførte, at læserne blev forledt til at tro, at tallene var oplyst af klager, hvilket
ikke var tilfældet.

”dato” afviste, at læserne blev forledt. ”dato” anførte videre, at det fremgik af artiklens tekst, at
tallene byggede på oplysninger fra Danmarks Statistik.

Pressenævnet fandt, at det fremstod, som om oplysningerne i grafikken stammede fra organisati-
onen, og Nævnet udtalte kritik. 

Kendelse af 20. december 2006 (sag 2006-6-405 og 406)
Nyhedsavisen og www.avisen.dk bragte den 6. oktober 2006 omtale, videooptagelser samt stillbille-
der fra sommermødet i et politisk partis ungdomsafdeling. Af billederne fremgik det, at deltagerne
skulle konkurrere om at tegne profeten Muhammed og digte en sang om samme. Ungdomsafdelin-
gen klagede.



32

Ungdomsafdelingen anførte navnlig, at der var tale om optagelser fra en privat fest, og at opta-
gelserne ikke var tiltænkt offentliggørelse. Skulle optagelserne tjene som dokumentation for med-
lemmernes holdning, burde synspunkterne være kendte ud fra offentlige tilkendegivelser.

Nyhedsavisen og www.avisen.dk anførte navnlig, at formålet med optagelserne var at sætte fokus
på den politiske kultur i partiet. Indklagede anførte videre, at der var tale om et offentligt, politisk
sommermøde med deltagelse af flere kandidater til Folketinget og byråd.

Pressenævnet fandt, at dele af begivenhederne på et lukket sommermøde i et politisk partis ung-
domsafdeling kan have klar almen interesse. Nævnet fandt imidlertid, at den del af sommermødet,
der dannede grundlag for artiklerne i Nyhedsavisen og videooptagelserne på www.avisen.dk, var af
en sådan selskabelig art og privat karakter, at der ikke forelå en klar almen interesse. Pressenævnet
udtalte sin kritik. To dissentierende medlemmer fandt, at der var tale om en sammenkomst i en
underafdeling i et af landets største politiske partier. Disse medlemmer fandt derfor, at optagelserne
havde klar offentlig interesse. 

Kendelse af 20. december 2006 (sag 2006-6-420)
Dagbladet Børsen bragte en artikel omhandlende en strid mellem fodboldklubber og et forsikrings-
selskab. I artiklen var omtalt forskellige sager, hvortil der blev stillet spørgsmålstegn ved det rimelige
i, at forsikringsselskabet ikke udbetalte erstatningen. Af artiklen fremgik følgende kommentar fra
direktøren for forsikringsselskabet: ”Ved du hvad? Jeg kunne vise dig videooptagelser, hvor manden
stadigvæk har spillet fodbold, efter han er kommet til skade. Det er ikke bare sort eller hvidt.” For-
sikringsselskabet klagede. 

Forsikringsselskabet oplyste indledningsvis, at direktøren gerne ville udtale sig konkret, at han
grundet sagens omstændigheder havde sagt, at han ville vende tilbage efter weekenden [artiklen blev
offentliggjort i weekenden], hvilket han også gjorde. Forsikringsselskabet anførte navnlig, at sagen
tidligere havde været omtalt, og der derfor ikke var nogen nyhedsmæssig begrundelse for ikke at
have ventet til over weekenden med at bringe historien.

Børsen anførte, at forsikringsselskabets kommentarer var medtaget ved direktørens udtalelse.
Det blev videre afvist, at svaret bibragte sagen nye oplysninger, hvorfor der ikke blev fulgt op på
direktørens efterfølgende henvendelse.

Pressenævnet fandt, at direktørens kommentarer til sagen fremgik af udsagnet ”Ved du hvad? Jeg
kunne vise dig videooptagelser, hvor manden stadigvæk har spillet fodbold, efter han er kommet til
skade. Det er ikke bare sort eller hvidt.” Nævnet udtalte ikke kritik af det bragte. To dissentierende
medlemmer fandt, at henset til at medierne tidligere havde omtalt sagen, burde Børsen have ventet
med offentliggørelsen, så forsikringsselskabets kommentarer til sagen var blevet bragt i sammen-
hæng med angrebene i artiklen. 

2.2. Sager om genmæle
Reglerne om genmæle giver adgang til at korrigere oplysninger af faktisk karakter i en sag, der har
været omtalt i et massemedie. Den, som oplysningerne vedrører, kan fremsætte anmodning om gen-
mæle, og anmodningen skal altid først fremsættes til vedkommende massemedie selv. Anmodnin-
gen til mediet skal være skriftlig, og fristen er 4 uger regnet fra offentliggørelsen i mediet, jf. medie-
ansvarslovens § 36, stk. 3. Hvis mediet afslår at bringe genmælet, eller genmælet er ufyldestgørende,
kan sagen indbringes for Pressenævnet. Dette skal ske senest 4 uger efter at mediets svar er kommet
frem, jf. medieansvarslovens § 40, stk. 1 og stk. 2.

Mediet kan kræve, at den, der fremsætter anmodningen, selv udformer genmælet, og genmælets
indhold skal i alt væsentligt være begrænset til nødvendige faktiske oplysninger, jf. medieansvarslo-
vens § 38.

 



33

Pressenævnet har udarbejdet en vejledning, der indeholder oplysninger om betingelser for og
udformning af genmæle m.v. Vejledningen kan hentes på Pressenævnets hjemmeside og kan desu-
den fås i Nævnets sekretariat.

Til illustration af Nævnets praksis refereres nedenfor enkelte af Nævnets sager fra 2006. Til yder-
ligere belysning af Pressenævnets praksis på området henvises til Nævnets tidligere årsberetninger.

Kendelse af 16. marts 2006 (sag 2006-6-277)
TV 2 sendte programmet ”Operation X: Hashpusher”, hvori programmets undercover personer,
”muldvarpe”, undersøgte det københavnske marked for euforiserende stoffer – herunder de metoder
bagmændene anvender ved distribuering. I udsendelsen blev en samtale mellem en af ”muldvarpe-
ne” og en uidentificerbar kokainpusher filmet med skjult kamera. Kokainpusheren var iført en over-
trækstrøje med et logo fra en transportvirksomhed. Logoet var ikke sløret. Transportvirksomheden
klagede.

Transportvirksomheden anførte blandt andet, at den manglende sløring af logoet kunne give
seerne den fejlagtige opfattelse, at der var sammenhæng mellem transportvirksomheden og det
københavnske pushermiljø. 

TV 2 oplyste, at der ikke var noget i researchen, der tydede på, at transportvirksomheden havde
nogen forbindelse til pushermiljøet. Tøj udleveret af virksomheden må kunne forventes at blive
anvendt i situationer, som virksomheden ikke billiger.

Pressenævnet fandt, at det ikke kunne afvises, at seerne antog, at den filmede pusher arbejdede
for transportvirksomheden, idet han var iført en jakke med firmaets logo. Hermed kunne seerne få
det indtryk, at transportvirksomheden eller dens ansatte gennem virksomheden leverede kokain.
Nævnet fandt videre, at den manglende sløring kunne skade virksomhedens omdømme og dermed
muligheden for at tiltrække kunder. Logoets visning måtte derfor anses for egnet til at påføre virk-
somheden skade af betydning, hvorfor transportvirksomheden havde krav på et genmæle.

Kendelse af 6. april 2006 (sag 2006-6-278)
Ekstra Bladet bragte en artikelserie vedrørende en i offentligheden meget omtalt læges alternative
behandlingsmetoder. I en af artiklerne havde en journalist udgivet sig for at være patient og optaget
konsultationen med skjult kamera. Lægen klagede til Pressenævnet over tilsidesættelse af god presse-
skik og afslag på genmæle.

Vedrørende tilsidesættelse af god presseskik anførte lægen, at brugen af skjult kamera og følgen-
de udsagn var i strid med god presseskik; ”sex-misbruger patienter”, ”klam karl”, ”liderlige læge”,
”Groft misbrug af sin autoritet til at få kvinder til at smide tøjet, så han kan overgramse dem uden
skyggen af videnskabelig dokumentation for, at det hjælper på andet end hans egne fantasier” og
”Dr. Klam”. Lægen anførte herudover, at han havde krav på genmæle vedrørende bl.a. følgende
udtryk; ”mærketerapi”, ”… i 2002 blev Sundhedsstyrelsen alarmeret” og ”… Maja, der blev indlagt
med en psykose efter et halvt års behandling på [lægens] briks”. 

Ekstra Bladet anførte, at avisen havde anvendt skjult kamera, idet man ønskede at efterprøve
alvorlige anklager mod lægen, ligesom der var en samfundsmæssig interesse i at få afprøvet lægens
metoder. Udsagnene var anvendt, idet flere læger og psykiatere mente, at lægen overtrådte grænsen
for læge-patient-forholdet, ligesom lægen ikke havde videnskabelig dokumentation for sin metodes
virkning. Der var tradition for øgenavne i den danske presse. Ekstra Bladet afviste herudover at
bringe et genmæle, idet behandlingen kunne betegnes ”mærketerapi”, idet lægen rørte ved patien-
terne. Der var rettet henvendelse til Sundhedsstyrelsen, ligesom den sidste terapeut, ”Maja” var ble-
vet behandlet af inden indlæggelsen, var den pågældende læge.

Pressenævnet fandt, at der i den foreliggende sag var en sådan samfundsmæssig interesse, at bru-
gen af skjult kamera var berettiget. Vedrørende de påklagede udsagn om tilsidesættelse af god pres-

 



34

seskik fandt Nævnet, at udsagnet ”sex-misbruger patienter” havde dækning i ekspertudsagn og
karakteren af de omtalte behandlingsformer. Der var i dele af pressen en tradition for, at omtalte
personer betegnes med øgenavne, og Nævnet udtalte ikke kritik af udsagnet ”Dr. Klam”. For så vidt
angik udsagnene ”klam karl”, ”liderlige læge” og ”Groft misbrug af sin autoritet til at få kvinder til
at smide tøjet, så han kan overgramse dem uden skyggen af videnskabelig dokumentation for, at det
hjælper på andet end hans egne fantasier” fandt Pressenævnet, at der var tale om Ekstra Bladets vur-
deringer på baggrund af de fremkomne oplysninger. Nævnet udtalte ikke kritik. Ét dissentierende
medlem fandt, at udsagnene kunne være skadelige eller virke agtelsesforringende for lægen, og fandt
videre, at Ekstra Bladet ikke uden nærmere efterprøvelse var berettiget til at bringe oplysninger af så
alvorlig og krænkende karakter. 

Pressenævnet fandt ikke lægen berettiget til genmæle. Udtrykket ”… i 2002 blev Sundhedssty-
relsen alarmeret” var ikke en faktisk forkert oplysning, idet der var rettet henvendelse til Sundheds-
styrelsen, og behandlingsformen kunne benævnes ”mærketerapi”. Nævnet fandt, at oplysningerne
om ”Maja”s indlæggelse ikke var af en sådan karakter, at de var egnede til at påføre lægen skade af
betydning, og lægen var ikke berettiget til et genmæle. Ét dissentierende medlem fandt, at udsagnet
kunne påføre lægen skade af betydning, og lægen var berettiget til et genmæle. 

Kendelse af 6. april 2006 (sag 2006-6-280)
Danmarks Radio havde i samarbejde med Ekstra Bladet lavet programmet ”Magasinet Søndag” om
en i offentligheden meget omtalt læges alternative behandlingsmetoder. Dele af programmet var
optaget med skjult kamera, da Ekstra Bladets journalist havde udgivet sig for at være patient. Af
råbåndet fremgik det, at journalisten under konsultationen spurgte lægen, om det ville hjælpe, hvis
han gik i seng med hende, hvilket lægen afviste. I den direkte udsendelse afviste studieværten eksi-
stensen af klippet, og lægen blev konfronteret med ekspertudsagn, optagelserne foretaget med skjult
kamera og udsagn fra en tidligere patient, ”Maja”, der nu var psykotisk. Lægen klagede til Presse-
nævnet over tilsidesættelse af god presseskik og afslag på genmæle.

Lægen anførte, at brugen af skjult kamera var unødvendig, idet dokumentationen kunne være
fremskaffet gennem interviews med ham og hans patienter. Lægen gjorde opmærksom på, at DR
Undervisning tidligere havde foretaget optagelser i hans klinik. Han burde være gjort bekendt med
de optagelser som psykiateren blev gjort bekendt med, ligesom han fandt det i strid med god presse-
skik, at studieværten benægtede eksistensen af klippet. Lægen ønskede herudover genmæle for
oplysninger vedrørende patienten ”Maja”. Lægen anførte, at udtalelserne fortolkedes, som om
”Maja” var blevet alvorligt skadet på grund af hans behandling. Navnlig udsagnet ”Efter behandlin-
gen hos [lægen] fik ”Maja” en psykose og var indlagt i to måneder på Rigshospitalet”. Lægen anfør-
te, at der ikke var dokumentation for, at hans behandling var årsagen til indlæggelsen.

Danmarks Radio anførte, at brugen af skjult kamera og mikrofon var eneste realistiske mulighed
for at vise, hvad der foregik mellem lægen og patienterne. Optagelserne fra DR Undervisning var
irrelevante for Søndagsmagasinets journalistiske vinkel, og at der ikke var krav om, at alle eventuelle
kilder til information skulle være afdækket for, at brugen af skjult kamera var berettiget. Danmarks
Radio anførte herudover, at patienten ”Maja” selv mente, at det var lægens behandling, der havde
gjort hende psykotisk.

For så vidt angik spørgsmålet om god presseskik, fandt Pressenævnet, at den samfundsmæssige
interesse i at afdække en alternativ behandlers metoder berettigede til anvendelsen af skjult kamera.
Nævnet fandt det uden betydning, at lægen tidligere havde samarbejdet med en anden afdeling af
Danmarks Radio. Det var betænkeligt, at optagelserne var baseret på et rollespil, der i betydelig grad
var provokerende. Nævnet fandt imidlertid, at lægen ved at indvillige i at deltage i det direkte inter-
view i programmet havde givet sit samtykke til at bringe optagelserne. Nævnet lagde vægt på, at
lægen måtte formodes at være klar over virkningen af sine udtalelser. Nævnet fandt herudover, at

 



35

lægen burde have fået forevist de optagelser, som modparten, en psykiater, i det direkte interview
havde set inden udsendelsen, ligesom Danmarks Radio ved at benægte eksistensen af klippet havde
tilsidesat god presseskik. Nævnet udtalte sin kritik heraf.

Vedrørende krav om genmæle fandt Pressenævnet, at de bragte oplysninger vedrørende ”Maja”s
indlæggelse ikke var af en sådan karakter, at der var grundlag for at antage, at de kunne påføre lægen
skade af betydning, hvorfor der ikke var grundlag for at bringe et genmæle. Ét dissentierende med-
lem fandt, at udsagnet kunne påføre lægen skade af betydning, og at lægen havde krav på genmæle. 

Kendelse af 14. juni 2006 (sag 2006-6-288)
Danmarks Radio sendte programmet ”Kontant”, hvori de Mund- og Fodmalendes Forlags salg af
julekort blev omtalt. I udsendelsen blev virksomheden Mund- og Fodmalendes Forlag (VDMFK)
kritiseret, idet de medvirkende mente, at julekortene fremstod, som om de kom fra en velgørende
organisation og ikke fra en virksomhed. Danmarks Radio lavede udsendelsen i samarbejde med
Ekstra Bladet, der sideløbende bragte en artikelserie (se sag 2006-6-297). VDMFK klagede både
over tilsidesættelse af god presseskik og afslag på genmæle.

VDMFK anførte, at Danmarks Radio havde handlet i strid med god presseskik ved at bringe
udtalelser som: ”Man tror, man støtter en god sag, men i virkeligheden er der tale om en pengema-
skine” og ”Bag det ydre finder man en velsmurt pengemaskine med økonomiske bagmænd, der
rager til sig med arme og ben”. I udsendelsen fremkom ligeledes udtalelser fra et ægtepar, der følte
sig ”røvrendt” og ”snydt”. Danmarks Radio burde have efterprøvet oplysningerne inden offentlig-
gørelsen, herunder forelagt dem for det danske medlem af VDMFK. VDMFK’s pr-bureau havde
besvaret henvendelser fra Danmarks Radio. VDMFK anførte herudover, at virksomheden var beret-
tiget til et genmæle.

Danmarks Radio anførte, at de anvendte udsagn var berettigede, idet VDMFK navnlig ikke
kunne forklare misforholdet mellem indtægter og udbetalinger til medlemmer. Der var gjort et
omfattende forsøg på at kontakte ansvarlige personer omkring VDMFK – herunder blev pr-bureau-
et opfordret til at imødegå kritikpunkterne – men ingen ønskede at give interviews. Danmarks
Radio afviste at bringe et genmæle.

Pressenævnet fandt, at ordvalget i udsagnene ikke i sammenhængen gik ud over den redaktionel-
le formuleringsfrihed, ligesom Nævnet ikke udtalte kritik af ægteparrets vurderinger. Danmarks
Radio havde i tilstrækkelig grad forsøgt at efterprøve de oplysninger, som var bragt i udsendelsen.
Pressenævnet lagde vægt på, at Danmarks Radio inden offentliggørelsen forsøgte at indhente kom-
mentarer fra forskellige kilder, og udtalte ikke kritik heraf. 

Vedrørende anmodningen om genmæle fandt Pressenævnet, at VDMFK var berettiget til et gen-
mæle for udsagnet ”Bag det ydre finder man en velsmurt pengemaskine med økonomiske bag-
mænd, der rager til sig med arme og ben”, idet oplysningen måtte forstås som en oplysning om, at
bagmændene berigede sig på de handicappedes bekostning, hvilket ikke var dokumenteret som
utvivlsomt rigtigt. Ét dissentierende medlem fandt, at udsagnet ikke var af en sådan faktisk karakter,
at der var grundlag for at pålægge Danmarks Radio at bringe et genmæle. 

Kendelse af 14. juni 2006 (sag 2006-6-297)
Ekstra Bladet bragte en artikelserie vedrørende de Mund- og Fodmalendes Forlags salg af julekort.
Ekstra Bladet kritiserede virksomheden Mund- og Fodmalendes Forlag (VDMFK), idet bladet
mente, at julekortene fremstod, som om de kom fra en velgørende organisation og ikke fra en virk-
somhed. VDMFK klagede både over tilsidesættelse af god presseskik og afslag på genmæle.

VDMFK anførte, at Ekstra Bladet havde handlet i strid med god presseskik ved bl.a. at bringe
overskrifter og udsagn som følgende: ”Plat for millioner”, ”Til gengæld går store pengesummer til at
belønne folk, der ikke er handicappede, når millioner af kroner hvert år placeres i bugnende penge-

 



36

tanke på diskrete adresser i Liechtenstein og Panama”. VDMFK anførte, at de havde krav på at få
bragt et genmæle vedrørende bl.a. følgende udsagn: ”Men pas på! Når du køber de farvestrålende
kort malet af kunstnere, som er spastisk lammede eller mangler begge arme, så havner de fleste af
dine penge i lommerne på smarte forretningsmænd”, ”En ikke handicappet konsulent i London
[navn], får ifølge en hemmelig kontrakt, Ekstra Bladet er i besiddelse af, 40 % af overskuddet”,
”Pengene bliver fra malernes hovedselskab i Liechtenstein sendt et smut til Panama – og så tilbage
til [navn] og vennernes bankkonti”.

Ekstra Bladet anførte, at avisen bl.a. kunne dokumentere, at der var foretaget pengeoverførsler
fra VDMFK til oversøiske konti og videre til bagmændene. Ekstra Bladet oplyste, at man adskillige
gange forsøgte at forelægge oplysningerne for VDMFK’s danske direktør. 

Vedrørende tilsidesættelse af god presseskik fandt Pressenævnet, at der var dækning for overskrif-
terne og udsagnene på baggrund af VDMFK’s adfærd. Udsagnene fremstod som vurderinger, hvor-
for Ekstra Bladet ikke havde handlet i strid med god presseskik. Pressenævnet fandt imidlertid, at
VDMFK havde krav på genmæle vedrørende udsagnene, idet disse var af faktisk karakter og måtte
forstås som oplysninger om, at VDMFK’s bagmænd berigede sig på de handicappedes bekostning,
hvilket ikke var dokumenteret som utvivlsomt rigtigt. VDMFK var herefter berettiget til at få bragt
et genmæle.

Kendelse af 23. august 2006 (sag 2006-6-353)
Morsø Folkeblad bragte en artikel vedrørende et dynamoprojekt ved Spang Å. I artiklen blev en
vandrehistorie omtalt. Af artiklen fremgik blandt andet følgende: ”En anden landmand skulle mod
at give jagt til en kommunalt ansat have fået lov at anlægge en vej over Spang Å og forbi det fredede
voldsted.” Landmanden og den kommunalt ansatte klagede til Pressenævnet over tilsidesættelse af
god presseskik og afslag på genmæle.

Landmanden og den kommunalt ansatte anførte, at selv om de ikke var nævnt ved navn i artik-
len, var der tale om et meget lille lokalsamfund, hvor de omtalte personers identitet reelt var kendt
af de fleste læsere. Passagen var egnet til at fremkalde den opfattelse, at der var modtaget bestikkelse
i sagen, hvilket ikke var tilfældet. 

Morsø Folkeblad afviste, at det var muligt at identificere klagerne, og Morsø Folkeblad anførte
videre, at der ikke var nogen påstand om et strafbart forhold, men at avisen alene refererede den
almindelige snak mand og mand imellem. 

Pressenævnet fandt, at det ikke kunne udelukkes, at artiklen indirekte henviste til klagerne, men
de var ikke nævnt på en sådan måde, at det umiddelbart ville være muligt at identificere dem af
andre end den kreds, der i forvejen kendte til sagen. Nævnet fandt ikke, at klagerne havde en sådan
retlig interesse i sagen, at klagen skulle behandles for Nævnet, og afviste derfor sagen. Ét dissentie-
rende medlem fandt, at sagen skulle realitetsbehandles. 

 



37

E .  R E G I S T E R

Registret indeholder emner omtalt i årsberetningerne 1993-2006. 

Emne År Side

Adressering, forkert adresseret post 2005 s. 19
Agent provocateur 1998 s. 8
Anmeldelse, virkningstidspunkt 2006 s. 22
Anmeldelser 2001 s. 15
Annoncer og læserbreve, kontrol 1997 s. 9
Anonymisering 2006 s. 21
Ansvarshavende redaktør for radio/tv, anmeldelse af 1995 s. 9
Artikelserier, ”forældede” artikler 2005 s. 19
Artikelserier og Nævnets bedømmelsesgrundlag 2000 s. 11
Berigtigelse over for genmæle 1998 s. 10
Bestræbelser i forbindelse med forelæggelse (høring) 1995 s. 5

1997 s. 9
Betydningen af klagers egne kraftfulde synspunkter eller særlig sprogbrug 2001 s. 17
Billedbrug/identifikation 1996 s. 6
Billedmateriale, offentliggørelse 1994 s. 5

2000 s. 11
Båndede samtaler (skjult kamera/mikrofon) 1997 s. 10

1998 s. 8
1999 s. 12
2000 s. 9
2005 s. 21

Båndede samtaler, offentliggørelse 2006 s. 19
Debatindlæg, redigering af 1993 s. 7
Dokumentarprogrammer 2001 s. 12
E-mail-sagen 1999 s. 8
E-mails som ”skriftlig” klage 2000 s. 8

2002 s. 4
Efterprøvelse af oplysninger ved forelæggelse for den omtalte part 2002 s. 10
Egen drift-sager 1997 s. 5
Egen drift-sag, ingen 1999 s. 7

2000 s. 12
2001 s. 17

Elektroniske debatfora 2004 s. 19
Erhvervsjournalistik 1995 s. 7
Forberedelse af radio- og tv-interviews 1996 s. 5
Forelæggelse, mediernes pligt 1995 s. 5

1997 s. 9
Forening, klage fra en ophørt 2002 s. 5
Forhåndstilkendegivelser fra kendte personer til medierne 
om ikke at omtale private forhold 2001 s. 15
Formand, ny 2006 s. 4

 



38

Forretningsorden, Nævnets 1993 s. 7
1994 s. 7
1995 s. 9

Freds- og ærekrænkelser over for ytrings- og informationsfrihed 1994 s. 6
Fristberegning, anmeldelse 2006 s. 22
Fristberegning, når der efterfølgende foreligger tiltalefrafald   
(noninformation) 2005 s. 20
Fristberegning, når klagefristen udløber på en helligdag 2005 s. 19
Generelt vedr. sager om god presseetik 1994 s. 6
Genmæle 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Genmæle over for berigtigelse 1998 s. 10
Genmæle, krav på 1999 s. 11

2000 s. 12
Genmæle, offentliggørelse af 1993 s. 7

1995 s. 5
1997 s. 6
1998 s. 6

God presseskik i straffesager 1999 s. 7
Grænserne i læserbrevsdebatten 2000 s. 12
Grænserne mellem forskellige typer af medier 1998 s. 9
Hvem kan indklages for Nævnet 1997 s. 13
Høring (mediernes forelæggelsesforpligtelse) 1995 s. 5

1997 s. 9
Informationsdatabaser 1993 s. 7

1994 s. 8
Ingen sager af egen drift 1999 s. 7

2000 s. 12
2001 s. 17

Injurier 2006 s. 21
Internet 1997 s. 14
Internetmedier 1998 s. 13
Interviews med mindreårige 2004 s. 21
Journalistisk arbejdsmetode 1993 s. 6
Kendelser, offentliggørelse af 1993 s. 7

1995 s. 5
1997 s. 6
1998 s. 6
1999 s. 10

Kendelsesresumeer 1996 s. 5
Kendelsesresumeer, nye retningslinier 2006 s. 19
Kildekreditering 2001 s. 11
Klage fra en ophørt forening 2002 s. 5
Klage over et medie under konkurs 2002 s. 7
Klage over Ritzaus Bureau 2006 s. 20
Klage, videresendelse til elektroniske medier 2006 s. 20
Klageberettigelse, annoncer 2006 s. 5

 



39

Klagere 1997 s. 12
Klagerne 1998 s. 14
Klagernes baggrund, statistik 1996 s. 8
Klagevejledning, manglende 1999 s. 9
Klagevejledning, mediets pligt til at give 1996 s. 7
Klagevejledning, videresendelse 2006 s. 20
Kompetence 1995 s. 7
Kompetence, injurier 2006 s. 21
Konkurs, klage over et medie under 2002 s. 7
Kontrol af annoncer og læserbreve 1997 s. 9
Korrekt berigtigelse 2001 s. 13
Krav på genmæle 1999 s. 11

2000 s. 12
Læserbreve m.v. 1996 s. 6
Læserbreve og annoncer, kontrol 1997 s. 9

2000 s. 12
Manglende klagevejledning 1999 s. 9
Medieansvarsloven eller retsplejeloven 1993 s. 6
Medieansvarsloven eller straffeloven 1993 s. 5
Medieansvarsloven § 49, nye retningslinier 2006 s. 19
Medieansvarsloven § 8, Ritzaus Bureau 2006 s. 20
Mediernes angivelse af tredjepart som kilde 2002 s. 9
Mediernes anvendelse af ”appetitvækkere” i læserbrevsdebatten 2004 s. 20
Mediernes anvendelse af citater 2002 s. 11
Mediernes behandling af for sent indkomne sager 2003 s. 20
Mediernes behandling af læserbreve 2003 s. 21
Mediernes efterfølgende berigtigelse/beklagelse 2004 s. 22
Mediernes efterprøvelse af oplysninger om personers identitet 2003 s. 22
Mediernes klagevejledning og klagefrist 2003 s. 20
Mediernes omtale af sager, der er rejst af den ene af to parter i en tvist 2003 s. 23
Mediernes omtale af tidligere straffedomme 2003 s. 21
Mediernes redigering 2000 s. 10
Mediernes uforsigtige behandling af billedmateriale 2000 s. 11
Mediets efterfølgende beklagelse og opfølgning 2000 s. 10
Modstridende forklaringer 2003 s. 21
Navneforbud, betydning af 1997 s. 12
Noninformation 1995 s. 6

2005 s. 20
Ny formand 1995 s. 10
Ny formand 2006 s. 4
Offentliggørelse af billedmateriale 1994 s. 5
Offentliggørelse af båndede samtaler 2006 s. 19
Offentliggørelse af genmæler og Nævnets kendelser 1993 s. 7

1995 s. 5
1997 s. 6
1998 s. 6
1999 s. 10
2000 s. 8
2002 s. 5

 



40

Offentliggørelse af genmæler og Nævnets kendelser, Internettet 2005 s. 23
Offentliggørelse af genmæler og Nævnets kendelser, Ritzaus Bureau 2006 s. 20
Offentliggørelse af genmæler og Nævnets kendelser, resuméform 2006 s. 19
Offentliggørelse i tv/radio af samtale optaget på bånd 2004 s. 21
Omtale af befolkningsgruppe som ”sigøjnere” 1993 s. 6
Omtale af mindreårige uden forældresamtykke 2000 s. 9
Omtale af virkelige begivenheder, personer, foreninger el.lign. 
i en fiktiv sammenhæng 2001 s. 16
Oplysninger af privat karakter om deltager i realityshow 2002 s. 8
Oplysninger om kendte personers privatliv 2002 s. 8
Optagelse af egen drift 1995 s. 9
Oversættelse af offentliggørelser på fremmedsprog 2004 s. 19
Partstatus 1994 s. 6
Pressenævnet – 10 år 2001 s. 5
Pressenævnets hjemmeside 1998 s. 14

1999 s. 13
Privatlivets fred 1999 s. 5
Privatlivets fred, mediernes offentliggørelse af oplysninger 2003 s. 22
Radio- og tv-interviews, forberedelse af 1996 s. 5
Radio- og tv-virksomhed 1996 s. 7

1997 s. 14
Radio/tv, anmeldelse af ansvarshavende redaktør 1995 s. 9
Redigering af debatindlæg 1993 s. 7
Redigeringsfrihed 1999 s. 8
Retlig interesse 1998 s. 8

1999 s. 5
Retsplejeloven eller medieansvarsloven 1993 s. 6
Retssag anlagt mod Pressenævnet 1999 s. 14
Retssag mod Pressenævnet afvist 2000 s. 13

2001 s. 17
2002 s. 4

Ritzaus Bureau, offentliggørelse 2006 s. 20
Ritzaus Citattjeneste 2006 s. 20
Sagsbehandlingstid 1995 s. 7
Samtaler, offentliggørelse i tv/radio 2004 s. 21
Samtaler, optagelse og videreformidling 2005 s. 21
Sanktionsmuligheder, hvis mediet fremturer 1998 s. 13
Satire 2001 s. 14
Scandinavian Star-sagen 2000 s. 5
Sigøjnere, omtale af 1993 s. 6
Skjult kamera/mikrofon 1997 s. 10

1998 s. 8
1999 s. 12
2000 s. 9
2004 s. 21
2005 s. 21

 



41

Skjult kamera/mikrofon 2006 s. 19
Skjult kamera/mikrofon, anonymisering 2006 s. 21
Sløring 2006 s. 21
”Somalier-sagen” 2002 s. 7
Statistik over klagernes baggrund                 1996 s. 8
Straffeloven eller medieansvarsloven 1993 s. 5
Straffesager på grund af manglende offentliggørelse af genmæle 
eller af nævnets kendelser 1995 s. 6

1996 s. 6
1997 s. 13
1998 s. 14
1999 s. 9
2000 s. 12

Straffesager, god presseskik i 1999 s. 7
Tidspunkt for offentliggørelse af en nævnskendelse 2002 s. 5
TV 3 1996 s. 7
Tv-mediers brug af tidligere optagelser i ny udsendelse 2004 s. 20
Videresendelse af klager over elektroniske medier 2006 s. 20
Virkningstidspunkt, anmeldelse 2006 s. 22

 



42

B I L A G

God presseskik

Massemediernes indhold og handlemåde skal være i overensstemmelse med god presseskik (medie-
ansvarslovens § 34, stk. 1).

Pressenævnet afgør, om medierne har handlet i strid med god presseskik. Afgørelsen tager udgangs-
punkt i ”Vejledende regler for god presseskik”, som indgik i forslaget til medieansvarsloven fra
1991, men standarden ”god presseskik” følger udviklingen i opfattelsen af, hvad der er uetisk, og
tager stilling til nye situationer, der opstår.

”Vejledende regler for god presseskik”

(Således som de blev formuleret af medieansvarsudvalget i betænkning nr. 1205/1990 og gengivet i
bilag til lovforslaget af 1991 til medieansvarsloven).

Grundlæggende synspunkter

Sikringen af ytringsfriheden i Danmark står i nøje forbindelse med massemediernes frie adgang til
at indsamle informationer og nyheder og til at offentliggøre dem så korrekt som muligt. Den frie
kommentar er en del af ytringsfrihedens udøvelse. Under varetagelse af disse opgaver bør masseme-
dierne anerkende hensynet til den enkelte borgers krav på respekt for den personlige integritet og
privatlivets fred og til behovet for beskyttelse mod ubeføjet krænkelse.

Under brud på god presseskik henhører også hindring af berettiget offentliggørelse af informationer
af væsentlig betydning for offentligheden, samt eftergivenhed over for udenforståendes krav om
indflydelse på massemediernes indhold, hvis eftergivenheden kan medføre tvivl om massemediernes
frie og uafhængige stilling. Brud på god presseskik foreligger endvidere, hvis en journalist pålægges
opgaver, som er i strid med nærværende presseetiske regler.

En journalist bør ikke pålægges opgaver, der strider mod hans samvittighed eller overbevisning.

Reglerne omfatter det redaktionelle stof (tekst og billeder), som offentliggøres i den trykte presse,
radio og fjernsyn samt i de øvrige massemedier.
Reglerne omfatter tillige annoncer og reklamer i den trykte periodiske presse og i de øvrige masse-
medier i det omfang, der ikke er fastsat særlige regler herom.
Reglerne omfatter omtalte og afbildede personer, herunder også afdøde personer, juridiske personer
og lignende.

Reglernes indhold 

A. Korrekte meddelelser 
1. Det er massemediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt,

bør det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er korrekte. 

 



43

2. Kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed når disses udsagn kan være farvet af
personlig interesse eller skadevoldende hensigt. 

3. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal
efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågælden-
de. 

4. Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde. 
5. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer. 
6. Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning i den pågældende artikel

eller udsendelse. Det samme gælder de såkaldte spisesedler. 
7. Berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted på redaktionens eget initiativ, hvis og så snart

kendskab til fejl af betydning i de bragte meddelelser indgår. Berigtigelsen skal foretages i en
sådan form, at læserne, lytterne eller seerne får klar mulighed for at blive opmærksom på berigti-
gelsen. 

B. Adfærd i strid med god presseskik 
1. Meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse

kræver offentlig omtale. Det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse. 
2. Selvmord eller selvmordsforsøg bør ikke omtales, medmindre klar almen interesse kræver eller

begrunder offentlig omtale, og i så fald bør omtalen være så skånsom som mulig. 
3. Ofre for forbrydelser eller ulykker skal vises det størst mulige hensyn. Det samme gælder vidner

og pårørende til de implicerede. Ved indsamling og gengivelse af billedmateriale skal der vises
hensynsfuldhed og takt. 

4. Der bør opretholdes en klar skillelinje mellem annoncering og redaktionel tekst. Tekst og bille-
der foranlediget af direkte eller indirekte merkantile interesser bør kun bringes, hvis et klart
journalistisk kriterium taler for offentliggørelse. 

5. Andres tillid må ikke misbruges. Der bør vises særligt hensyn over for personer, som ikke kan
ventes at være klar over virkningerne af deres udtalelser. Andres følelser, uvidenhed eller svigten-
de herredømme bør ikke misbruges. 

C. Retsreportage 
1. De under A og B anførte almindelige presseetiske regler gælder også for retsreportagen. 
2. Reglerne for retsreportagen gælder også sagernes forberedelse, herunder straffesagers behandling

hos politi og anklagemyndighed. 
3. Retsreportagen bør være objektiv. På ethvert stadium af sagernes forberedelse og ved behandlin-

gen i retten bør journalisten tilstræbe en kvalitativ ligelig gengivelse af parternes – i straffesager
anklagemyndighedens og forsvarets – synspunkter.
En omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens afslutning, hvad enten denne
finder sted i form af tiltalefrafald, frifindelse eller domfældelse. 

4. Det bør undgås at nævne personers slægtsforhold, stilling, race, nationalitet, trosbekendelse eller
organisationsforhold, medmindre dette direkte har med sagen at gøre. 

5. Så længe en straffesag ikke er endeligt afgjort eller bortfaldet, må der ikke offentliggøres medde-
lelser, der kan lægge hindringer i vejen for sagens opklaring, eller tilkendegivelser om, at en sig-
tet eller tiltalt er skyldig. Ved omtale af en straffesag skal det klart fremgå, om sigtede/tiltalte har
erklæret sig skyldig eller ikke-skyldig. 

6. Der skal i videst muligt omfang følges en klar saglig linje ved afgørelsen af, hvilke sager der
omtales, og i hvilke tilfælde navne på de implicerede nævnes. En sigtets eller tiltalts navn eller
anden identificering bør udelades, når ingen almen interesse taler for at offentliggøre navnet. 

 



44

7. Der skal iagttages varsomhed med meddelelser om, at politianmeldelse er indgivet mod en
navngiven person. Meddelelser herom bør som regel ikke bringes, før anmeldelse har medført
indgriben fra politiets eller anklagemyndighedens side. Dette gælder dog ikke, hvis det anmeldte
forhold i forvejen er kendt i videre kredse eller har væsentlig almen interesse, eller det efter de
foreliggende omstændigheder må antages, at anmeldelsen er solidt underbygget. 

8. En sigtet, tiltalt eller domfældt person bør forskånes for at få fremdraget en ham tidligere
overgået straffedom, hvis den er uden betydning for de forhold, han nu er sigtet, tiltalt eller
dømt for. I anden nyhedssammenhæng bør de mod en person tidligere rejste straffesager som
regel ikke omtales. 

 



45

T I L  N O TAT E R

 



46

T I L  N O TAT E R

 



47

T I L  N O TAT E R

 



48

T I L  N O TAT E R

 




