
P R E S S E NÆVN E T

Årsberetning 2014

U
dg

iv
er

: P
re

ss
en

æ
vn

et
 m

ar
ts

 2
01

3.
 G

ra
fis

k 
ti

lr
et

te
læ

gn
in

g:
 K

O
N

T
R

A
ST

de
si

gn
 3

05
16

23
2.

  T
ry

k:
 R

os
en

da
hl

s.

Pressen.arsb.14.omsl._Layout 1  15/04/15  15.18  Side 1



P R E S S E N Æ V N E T S  Å R S B E R E T N I N G  2 0 1 4

I henhold til medieansvarslovens § 51 afgiver Pressenævnet herved årsberetning til justitsministeren.
Årsberetningen offentliggøres.

Indhold:

A: Nævnets virke, s. 4
1 Sagsantal, sagsbehandlingstid, s. 4
2 SE og HØRs anvendelse af fortrolige oplysninger fra en betalt kilde, s. 4
3 Nordisk Pressenævnsmøde, s. 5
4 Fælleseuropæisk møde, s. 6
5 Beretning fra Folketingets Kulturudvalg, s. 6

B: Nævnets medlemmer og sekretariat, s. 8

C: Statistik, s. 10
1 Antal sager, s.12
2 Realitetsafgørelser fordelt på sagstype, s. 12
3 Sagsfordeling efter afgørelsesmåde, s. 13
4 Resultat af realitetskendelser, s. 13
5 Kendelser om presseetik, s. 14
6 Kendelser om genmæle, s. 16
7 Afsagte formalitetskendelser, hævede og henlagte sager, s. 17
8 Sagsbehandlingstid, realitetskendelser, s. 18
9 Sagsbehandlingstid, formalitetskendelser, s.18
10 Statistik over klagernes baggrund, s. 19

D: Nævnets praksis, s. 20
1 Principielle spørgsmål, s. 20
1.1 Sletning og anonymisering af internetartikler - punkt B.8, s. 20

2 Resumé af væsentlige konkrete sager, s. 21
2.1 Sager om presseetik, s. 21

Kritik for ikke at overholde egen deadline, s. 21
Klage over annonce, s. 22
To kvinder blev kaldt tvangs-overspisere, s. 22
Redox.dk gav ikke tid nok til at svare - dissens, s. 22
Kutyme at journalister optager interviews, s. 23
Optagelser fra privat område og for kort svarfrist, s. 23
I orden at offentliggøre navnet på en "falsk advokat", s. 23
Ikke kritik i forældremyndighedssag - dissens, s. 23
Rene vandprøver ikke omtalt, s. 24
Citat fra åben Facebook-profil var i orden, s. 24
Kritik fra Pressenævnet var ikke synlig nok, s. 24
Skjulte optagelser bragt mod direktørs vilje, s. 24



3

Satirisk artikel var i strid med god presseskik, s. 25
Institution kunne ikke svare på påstande uden fuldmagt, s. 25
Kritik for udokumenteret påstand i kronik, s. 25
Kritik for ikke at rette fejl på synligt sted, s. 26
Anmodning om mundtlig forhandling afvist, s. 26
Pressenævnet behandlede ikke klage over SE og HØR, s. 26
Kritik for at påstå, at matchfixing fandt sted, s. 27
Kritik af artikel om kvinde, der havde været sexarbejder, s. 27
Citater afveg ikke afgørende fra kildens udsagn, s. 27

2.2 Sager om genmæle, s. 28
Klager var ikke boligløs - grundlag for genmæle, s. 28
Anonyme oplysninger gav ret til genmæle, s. 28
Korrekte oplysninger i et nyhedsindslag, s. 29
Advokat utilfreds med artikelserie, s. 29

E: Register for emner omtalt i årsberetningerne 1992-2014, s. 30

Bilag: Vejledende regler for god presseskik, s. 39

Udgivet af Pressenævnet, København, april 2015
Layout: KONTRAST design 3333 9656

ISBN-nr (webudgave): 978-87-997517-1-6



A .  N Æ V N E T S  V I R K E  M . V.

1 Sagsantal og sagsbehandlingstid mv.

I 2014 modtog Pressenævnet 155 klagesager mod 191 klagesager året før. Nævnet traf realitetsaf-
gørelse i 131 sager – samme antal som i 2013. Derimod har nævnets formand i 2014 afvist et mar-
kant færre antal sager på grund af formalia, nemlig 28 sager mod 66 sager året før. Faldet skyldes
fortrinsvis, at klagefristen fra 1. januar 2014 er forlænget fra 4 til 12 uger (8 afvisninger på grund af
for sen klage i 2014 mod 23 i 2013), men der har også været færre sager, hvor formanden har afvist
klagen som åbenbart grundløs (2 sager i 2014 mod 14 i 2013). Herudover blev 9 sager enten hævet
eller henlagt, og nævnet afsluttede dermed i alt 168 sager i 2014. Bemærk i den forbindelse, at
antallet af afsluttede sager ikke er det samme som antallet af modtagne klagesager, fordi nogle sager
er modtaget så sent i 2013, at de først afsluttes i 2014. Se også oversigten over afsluttede sager i
2014 under afsnit C.10.

I 2014 har nævnet taget klagen helt eller delvis til følge i 53 af de 131 sager, hvor nævnet traf rea-
litetsafgørelse, svarende til ca. 40 %. Der er tale om et fald fra 47 % i 2013. Der er årlige svingnin-
ger i antallet af sager, hvor klager får helt eller delvist medhold – mens antallet faldt fra ca. 53 % i
2012 til ca. 47 % i 2013 til nu ca. 40 %, fik klagerne medhold i under 30 % af de afgjorte sager i
2004 og 2005, mens de tilsvarende tal for årene 2006-2011 lå mellem 30 og 39,5 % af de afgjorte
sager.

I 2014 anmodede otte klagere om at få genoptaget deres sag, som var behandlet af nævnet. I en
enkelt sag førte anmodningen til en delvis genoptagelse af sagen. En fornyet behandling af sagen
førte dog ikke til, at klager fik medhold i sin klage. Én klager anmodede om at få genoptaget en sag,
der var afvist af formanden (i disse sager afvises klagen på grund af formalia). Anmodningen førte
ikke til en genoptagelse af sagen. Betingelserne for genoptagelse er omtalt i Pressenævnets årsberet-
ning 2008, side 18. 

Nævnets gennemsnitlige sagsbehandlingstid for realitetsafgørelser er steget i forhold til 2013 og
udgjorde således 85 dage i 2014 mod 75 dage i 2013. Stigningen skyldes en ophobning af sager i
2013, bl.a. fordi nævnet dette år modtog det næsthøjeste antal klager siden oprettelsen af nævnet,
men også som følge af de omfattende sager om flere mediers omtale af gidseltagningen ud for So-
malias kyst af seks søfolk. Sagerne er nærmere omtalt i nævnets årsberetning for 2013 under afsnit
D om nævnets praksis. Sagsophobningen  er nu  afviklet. For formandssager (afvisninger som følge
af formalia) er sagsbehandlingstiden lidt lavere i 2014 end i 2013, således 9 dage i 2014 mod 11
dage i 2013. 

I tre sager (sagerne nr. 13-70-00527, 13-70-00542 og 13-70-00545) blev der afgivet dissens, dvs.
at ét eller to medlemmer var uenige med flertallet. Disse sager er refereret nedenfor under punkt
D.2 om nævnets praksis. Endelig kan det oplyses, at nævnet i 2014 ikke udtalte alvorlig kritik. 

Det praktiske forløb for sagernes behandling i sekretariatet fremgår af Pressenævnets forretnings-
orden, der kan læses på nævnets hjemmeside. 

2 SE og HØRs anvendelse af fortrolige oplysninger fra en betalt kilde

I anledning af sagen om SE og HØRs fremskaffelse af fortrolige oplysninger fra en betalt kilde ud-
sendte Pressenævnet den 6. november 2014 følgende pressemeddelelse:

”Pressenævnet har i dag truffet afgørelse om ikke at behandle en klage fra syv personer, der mener,
at de er blevet krænket i forbindelse med SE og HØRs anvendelse af fortrolige oplysninger fra en

4



5

betalt kilde. Nævnet finder heller ikke grundlag for at tage sagen vedrørende de syv personer op af
egen drift, selv om sagen må anses for at være af væsentlig og principiel betydning både i relation til
de presseetiske regler om krænkelse af privatlivets fred og i relation til spørgsmålet om pressens an-
vendelse af betalte kilder.

Baggrunden for nævnets afgørelse er, at nævnet ikke har – og heller ikke har kunnet skaffe – sikre
oplysninger om, at SE og HØR har anvendt fortrolige oplysninger om de syv personer, der har ret-
tet henvendelse til nævnet. Nævnet har heller ikke kunnet få belyst, om oplysninger fra kilden har
resulteret i artikler om de syv personer. Nævnet har derfor ikke tilstrækkeligt detaljerede og sikre
oplysninger til at kunne tage stilling til sagen. Nævnet har ved afgørelsen også lagt vægt på, at sagen
om SE og HØR er genstand for en politimæssig efterforskning, der må forventes at afdække de
nærmere detaljer i sagen, herunder om der er begået strafbare forhold i forhold til klagerne. 

Selv om Pressenævnet ikke behandler den konkrete sag, finder nævnet – med udgangspunkt i
overvejelserne om sagen – anledning til at udtale, at SE og HØR-sagen efter nævnets opfattelse – ud
over de strafferetlige spørgsmål, der for tiden er ved at blive undersøgt – bl.a. rejser generelle og
principielle spørgsmål om mediernes brug af betalte kilder. Pressens betaling kan f.eks. være en til-
skyndelse til, at en kilde på ulovlig måde fremskaffer fortrolige og private oplysninger eller giver op-
lysninger, der ikke er pålidelige. 

Nævnet er opmærksom på, at en arbejdsgruppe under Folketingets Kulturudvalg for tiden overve-
jer etiske og moralske spørgsmål ved brugen af betalte kilder, og at pressens repræsentanter inddra-
ges i dette arbejde. 

Pressenævnet finder disse overvejelser nyttige og nødvendige. Pressenævnet opfordrer samtidig
pressen til selv at tage spørgsmålet om betalte kilder op og overveje, om der er behov for at fastsætte
nærmere bestemmelser herom i de vejledende regler om god presseskik, som vedtages af pressen
selv.”

Den konkrete sag er beskrevet under afsnit D.2 om nævnets praksis.

3 Nordisk Pressenævnsmøde 

Repræsentanter for Pressenævnet deltog den 15.-16. maj 2014 i det nordiske pressenævnsmøde i
Stockholm med mødedeltagere fra Sverige, Finland, Norge og Danmark. På mødet orienterede de
deltagende pressenævn om de seneste udviklingstendenser inden for det presseetiske område i de
respektive lande.

I lyset af det danske SE og HØRs brug af en betalt kilde samt News of the World-skandalen var
navnlig journalisters arbejdsmetoder på dagsordenen. 

Chefredaktøren for det svenske Expressen kunne berette, at Expressen havde indført en kvalitets-
kontrakt med sine ansatte. Kontrakten er en detaljeret guide til, hvordan journalister forventes at
gebærde sig. 

Ligeledes blev betaling af kilder drøftet på mødet. Det norske pressenævn oplyste, at Norge har
vejledende regler for betaling af kilder. Følgende fremgår således af punkt 3.11 i Vær Varsom-plaka-
ten: ”Pressen skal som hovedregel ikke betale kilder og intervjuobjekter for informasjon. Vis mode-
rasjon ved honorering for nyhetstips. Det er uforenlig med god presseskikk å ha betalingsordninger
som er egnet til å friste mennesker til uberettiget å trå innenfor andres privatsfære eller gi fra seg
personsensitiv informasjon.”

Det svenske pressenævn forsøger – ligesom det danske – at give teksterne, som medier bliver på-
lagt at bringe, et kort og mere journalistisk præg. Redaktøren for Expressen fortalte, at man i de til-
fælde, hvor det var muligt og ikke krænkede klageren, bragte en faksimile af den påklagede artikel,



eventuelt med en forsidenotits. Ligesom i Danmark har man gjort en stor indsats for at opnå korte,
attraktive meddelelser.

Herudover blev der orienteret om kravene til retlig interesse – hvornår man er klageberettiget.
Hvor man som udgangspunkt i Danmark skal være direkte eller indirekte omtalt eller afbildet, er
der mere lempelige krav i nogle af de øvrige nordiske lande. I Finland og Norge er der ikke krav om
retlig interesse, når et medie afslår at bringe en rettelse, ligesom alle kan klage over skjult reklame,
omtale af børn samt udtalelser mod forskellige befolkningsgrupper. I de tilfælde, hvor der er en per-
son, der er klageberettiget, er man i Danmark meget tilbageholdende med at lade andre udenforstå-
ende klage, da der kan være forskellige årsager til, at den direkte berørte ikke har klaget over omta-
len. Ved mindreårige kræves det typisk, at forældremyndighedsindehaveren har givet tilladelse til
klagen. Der henvises i øvrigt til afsnittet ”Eksponering af børn – samtykke fra forældre” i Pressenæv-
nets årsberetning 2012, side 21, og retlig interesse omtalt i samme beretning side 22ff. 

Næste møde for nordiske pressenævn forventes afholdt i Norge i 2016. 

4 Fælleseuropæisk møde

Repræsentanter for Pressenævnet deltog den 9.-10. oktober 2014 i det årlige møde for europæiske
pressenævn i forummet Alliance og Independent Press Councils of Europe (AIPCE). På møderne
drøftes aktuelle emner blandt pressenævn fra hele verden.

Mødet i 2014 var det 16. møde i rækken og blev afholdt i Bruxelles med ca. 70 deltagere fra godt
30 lande. 

I fortsættelse af tidligere drøftelser om mediehuses udvidede brug af internettet var særlig et oplæg
ved dr. Dirk Voorhoof fra universitetet i Gent om forholdet mellem privatlivets fred og ytringsfri-
heden af interesse. En række nyere domme fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol om
proportionalitet mellem på den ene side ytringsfrihed, herunder retten til at søge information, og på
den anden side retten til respekt for privatlivets fred, blev gennemgået. 

En del af mødet blev brugt på at diskutere AIPCEs fremtid. I den forbindelse drøftedes de to kri-
terier for at være medlem af AIPCE, nemlig at pressen skal være uafhængig og fra Europa. Der kom
ingen endelig afklaring på drøftelserne, men der var dog enighed om, at der fortsat skal være et
uformelt europæisk samarbejde. Det blev aftalt at danne en arbejdsgruppe med medlemmer fra tre
af de deltagende lande (Østrig, Belgien og Kosovo), som vil arrangere næste års møde. Arbejdsgrup-
pen vil endvidere fremkomme med forslag til en definition på, at medlemmer af AIPCE skal være
uafhængige (”independent”) og europæiske (”of Europe”). Gruppen vil samtidig forsøge at gøre
AIPCEs hjemmeside mere brugervenlig. 

Næste møde i AIPCE forventes afholdt i Østrig i 2015. 

5 Beretning fra Folketingets Kulturudvalg

Folketingets Kulturudvalg og Retsudvalg afgav den 3. juni 2014 beretning om nedsættelse af en
parlamentarisk arbejdsgruppe, der skal undersøge mulighederne for en bedre beskyttelse af person-
følsomme oplysninger og et effektivt tilsyn med offentlige institutioner såvel som private virksom-
heders behandling af disse. 

Baggrunden for beretningen var, at Folketingets Kulturudvalg den 15. maj 2014 havde indkaldt
justitsministeren i samråd i anledning af sagen om ugebladet SE og HØRs metoder og anvendelse
af ulovligt fremkomne private data. Retsudvalget var inviteret til at deltage i samrådet. De to udvalg
afholdt efterfølgende et møde med henblik på opfølgning på samrådet. 

6



7

Udvalgene konstaterede, at der i den seneste tid er sket flere afsløringer af en række meget grove
brud på sikkerheden omkring personfølsomme oplysninger og privatlivets fred. 

Efterfølgende blev der nedsat to arbejdsgrupper, hvor arbejdsgruppen tilknyttet Kulturudvalget
særligt skulle behandle medieetik og medieansvar. 

Pressenævnet deltog den 22. oktober 2014 i et møde med medlemmer af den arbejdsgruppe, som
særligt skulle behandle medieetik og medieansvar. På mødet blev bl.a. spørgsmålet om nævnets be-
handling af sager af egen drift drøftet. Folketingets Kulturudvalg afgav på baggrund af en indstilling
fra arbejdsgruppen beretning nr. 3 af 17. december 2014. I beretningen hedder det bl.a.:

”Arbejdsgruppen har afholdt et møde med repræsentanter for Pressenævnet. På mødet diskutere-
des arbejdsgruppens fokusområder og den tidligere afgivne beretning om medieansvar, herunder
Pressenævnets mulighed for at tage sager op af egen drift.

På den baggrund har arbejdsgruppen noteret sig, at der i Pressenævnet allerede foregår et arbejde
med at undersøge, hvorvidt Pressenævnet skal tage flere sager op af egen drift, og i så fald hvilken
type sager der er egnet hertil. Arbejdsgruppen ser frem til, at Folketingets Kulturudvalg modtager
Pressenævnets konklusioner på baggrund af det igangværende arbejde. I forbindelse med egendrifts-
sager påpeger arbejdsgruppen, at det norske pressenævn har erfaring med at tage mere generelle
presseetiske problematikker op af egen drift.”

Det kan i den forbindelse oplyses, at Pressenævnet overvejer sin praksis med hensyn til at tage sa-
ger op af egen drift. Spørgsmålet forventes drøftet på næstkommende plenarmøde i nævnet i efter-
året.



B .  N Æ V N E T S  M E D L E M M E R  O G  S E K R E TA R I AT

Efter medieansvarslovens § 41 består Pressenævnet af en formand, en næstformand og seks andre
medlemmer. Alle otte medlemmer har en stedfortræder.

Medlemmerne beskikkes af justitsministeren. Formanden og næstformanden, der skal være juri-
ster, beskikkes efter udtalelse fra Højesterets præsident. To medlemmer beskikkes efter udtalelse fra
Dansk Journalistforbund, og to medlemmer beskikkes til at repræsentere de redaktionelle ledelser i
den trykte presse og radio og fjernsyn efter udtalelse fra disse. Endelig beskikkes to medlemmer som
offentlighedens repræsentanter efter udtalelse fra Dansk Folkeoplysnings Samråd.

Stedfortræderne beskikkes efter de samme regler.

Pressenævnet har i 2014 haft følgende sammensætning: 

Formandskab:
Formand: Højesteretsdommer Hanne Schmidt fra 1. februar 2014 (stedfortræder indtil 1. 

februar)
Stedfortræder: Højesteretsdommer Jytte Scharling fra 1. februar 2014 (formand indtil 1. februar)
Næstformand: Advokat Jesper Rothe
Stedfortræder: Advokat Martin Lavesen

Journalister:
Medlem: Journalist Lene Sarup, Fyens Stiftstidende 
Stedfortræder: Freelance pressefotograf Lars Lindskov
Medlem: Journalist Ulrik Holmstrup, tvDOKfilm
Stedfortræder: Journalist Janni Pedersen, TV 2|DANMARK

Redaktører:
Medlem: Chefredaktør Dorthe Carlsen, Berlingske Lokale Medier 
Stedfortræder: Chefredaktør Rasmus Emborg, Avisen.dk
Medlem: Etikchef Inger Bach, DR 
Stedfortræder: Redaktionschef Hans Peter Blicher, TV 2|DANMARK

Repræsentanter for offentligheden:
Medlem: Bestyrelsesmedlem Marianne Druedahl, LOF Roskilde og Greve
Stedfortræder: Direktør Otto Juhl Nielsen, FOF’s Landsorganisation
Medlem: Forretningsfører John Meinert Jacobsen, AOF Danmark
Stedfortræder: Kommunikationschef Karsten Kolding, COOP

Pressenævnets medlemmer og deres stedfortrædere beskikkes for en 4-årig periode. 

Ved nævnets behandling af en konkret sag medvirker i henhold til medieansvarslovens § 42 en for-
mand eller næstformand samt en redaktør, en journalist og en repræsentant for offentligheden. Er
der ved afgørelsen af en sag stemmelighed (to stemmer for og to stemmer imod), er formandens
stemme afgørende. 

8



Der har i 2014 været afholdt 11 møder til behandling af konkrete sager. Endvidere har der været
afholdt to ordinære plenarmøder.

Sekretariat:
Sekretariatschef: Sanne Godthaab Olesen indtil 15. oktober 2014, herefter orlov.

Ditte Marie Nørgård fra 15. oktober 2014 (ansat fra 15. august 2014)
Fuldmægtige: Christina Molin indtil 29. juli 2014, herefter orlov

Stina Thorgaard Bach fra 1. juni 2014
Anne Sofie Wegmann Weinreich fra 1. november 2014
Sara Spiro Svendsen indtil 30. november 2014 (én dag ugentligt) 
Natasha Maj Christoffersen fra 1. februar 2014 (én dag ugentligt)

Journalist: Annelise Mølvig (10 timer ugentligt)
Stud.jur.: Nanna Lykkegaard Therkelsen (15 timer ugentligt) indtil 1. august 2014. 

Camilla Dyhr fra 16. juli 2014 (15 timer ugentligt).
Kontorfuldmægtig: Susanne Nielsen

Pressenævnets adresse:
Adelgade 11-13
1304  København K
Tlf. 33 15 55 64
Fax 33 15 84 64
www.pressenaevnet.dk
sekr@pressenaevnet.dk
Åbningstid: mandag-torsdag 9-15 og fredag 9-14

9



10

2005

1. Registrerede konkrete sager 134

2. Sager afgjort ved kendelse i nævnet          81
A. Heraf sager om presseetik                 55
B. Heraf sager om genmæle                    7
C. Heraf sager om både presseetik og genmæle   14
D. Heraf begæringer om genoptagelse 5

3. Sager afvist ved formandens kendelse 38
A. På grund af manglende retlig interesse 9
B. På grund af nævnets manglende kompetence 6
C. På grund af fristoverskridelse 12
D. Klagerne åbenbart grundløse 6
E. Begæringer om genoptagelse 5

4. Sager hævet af klageren 16

5. Sager henlagt af sekretariatet 1
A. Heraf efter klagerens undladelse af at besvare 

sekretariatets anmodning om yderligere oplysninger -
B. Henvist til rette klagemyndighed           -
C. Henlagt af andre grunde                    1

6. Sager, hvor klagen blev taget helt eller delvist til følge1) 24
1. I sager om presseetik                  22
2. I sager om genmæle 3
3. Pålæg om offentliggørelse 16

C .  S TAT I S T I K

Pressenævnet har i lighed med de tidligere år opgjort antallet af konkrete sager fordelt efter sager
afgjort ved kendelse i nævnet, sager afvist af formanden og sager, der enten er hævet af klageren eller
henlagt af sekretariatet.



11

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014

  177 164 163 150 174 157 211 191 155

               123 125 114 108 119 107 110 131 131
                    89 85 83 83 84 78 82 75 91
                       12 10 9 9 4 5 3 5 1

C          13 24 18 12 17 21 20 43 31
   9 6 4 4 14 3 5 8 8

3      48 34 48 34 48 52 66 66 28
     15 14 19 11 18 28 31 12 12
     6 2 9 3 7 10 15 14 5
   17 10 14 18 16 12 15 23 8

  3 4 3 0 3 1 4 14 2
  7 4 3 2 4 1 1 3 1

4     5 4 3 7 1 3 4 4 6

5     2 7 0 1 2 0 1 2 3
A        

    2 4 - 1 2 - 1 2 -
B               - - - - - - - - 1
C                        - 3 - - - - - - 2

6          53 45 42 41 44 37 59 62 53
                     42 33 34 36 39 34 57 51 44
   12 16 9 10 12 8 15 21 9

  34 24 30 33 23 31 51 57 35

På side 13-14 er der som tidligere anført statistikker for de enkelte medier for henholdsvis sager om
presseetik og sager om genmæle. Det bemærkes, at sager, der både vedrører presseetik og genmæle,
er anført begge steder.



12

1  A N TA L  S A G E R *

200

150

100

50

0

2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014

2  R E A L I T E T S K E N D E L S E R  F O R D E LT  P Å  S A G S T Y P E *

� Begæring om genoptagelse � Sager om både presseetik og genmæle

� Sager om genmæle � Sager om presseetik

2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014

160

140

120

100

80

60

40

20

0

*Tallene fra før 2005 fremgår af tidligere årsberetninger.



13

2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014

3  S A G S F O R D E L I N G  E F T E R  A F G Ø R E L S E S M Å D E *

� Henlagt � Afvist af formanden

� Hævet af klageren � Realitetskendelser

4  R E S U LTAT  A F  R E A L I T E T S K E N D E L S E R *

Klagen ikke taget til følge � Pålæg om offentliggørelse

� Klagen taget helt eller delvist til følge

2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014

200

180

160

140

120

100

80

60

40

20

0

160

140

120

100

80

60

40

20

0



14

5  K E N D E L S E R  O M  P R E S S E E T I K  A F S A G T  I  2 0 1 4

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

Avisen.dk - - - 1 1
Berlingske (Business) 1 1 2 2 4
BT 2 1 3 4 7
Børsen - - - 2 2
Dagbladet Køge - - - 1 1
Ekstra Bladet 2 3 5 9 14
Fyens Stiftstidende - - - 1 1
Fyns Amts Avis - 1 1 2 3
Fynske Medier (fyens.dk) - - - 2 2
Grenaa Bladet - - - 1 1
Helsingør Dagblad - - - 2 2
Herning Folkeblad - - - 1 1
Hillerød Posten - - - 1 1
Information - - - 1 1
JydskeVestkysten - - - 1 1
Jyllands-Posten 1 2 3 5 8
Kolding Ugeavis - - - 1 1
Kristelig Dagblad - - - 1 1
MetroXpress - 2 2 3 5
Morsø Folkeblad - 1 1 - 1
Nordjyske Medier - - - 3 3
Politiken 2 1 3 3 6
Randers Amtsavis 1 - 1 - 1
Ritzaus Bureau - - - 1 1
Sjællandske 2 - 2 - 2
Sydkysten - - - 1 1
Ugeavisen Øboen - - - 1 1
Ugeposten Gribskov - - - 1 1
Viborg Stifts Folkeblad - - - 2 2
Villabyerne Weekend - - - 1 1
Weekendavisen - - - 2 2
Aviser/netaviser i alt 11 12 23 56 79

DR 1 4 5 5 10
Radio24syv - 1 1 - 1
TV 2 - 1 1 2 3
TV 2/ØSTJYLLAND 1 1 2 - 2
TV SYD - - - 1 1
TV2/NORD 1 - 1 1 2
Radio- og tv-medier i alt 3 7 10 9 19



15

Bornholm.nu - - - 1 1
Dagens Medicin - - - 3 3
Fagbladet 3F - 1 1 - 1
Her & Nu - 1 1 - 1
Indblik - - - 1 1
Modkraft.dk 1 - 1 1 2
Q - 1 1 - 1
Redox.dk 2 - 2 6 8
SE og HØR 2 - 2 1 3
Videnskab.dk - 1 1 - 1
Zetland.dk - 1 1 - 1
Økonomisk Ugebrev - 1 1 - 1
Øvrige i alt 5 6 11 13 24

Massemedier i alt 19 25 44 78 122

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total



16

6  KENDELSER OM GENMÆLE AFSAGT I  2014

Massemedie Anmodningen om genmæle Anmodningen 
taget til følge ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

Berlingske - - - 1 1
BT - - - 2 2
Børsen - - - 1 1
Ekstra Bladet - - - 2 2
Fyns Amts Avis (fyens.dk) - 1 1 1 2
Grenaa Bladet - - - 1 1
Helsingør Dagblad - - - 1 1
Jyllands-Posten - 1 1 1 2
MetroXpress - 1 1 - 1
Morsø Folkeblad - 1 1 - 1
Nordjyske Medier - - - 1 1
Ugeavisen Gribskov - - - 1 1
Ugeavisen Øboen - - - 1 1
Viborg Stifts Folkeblad - - - 1 1
Weekendavisen - - - 2 2
Aviser/netaviser i alt - 4 4 16 20

DR - 1 1 2 3
Radio24syv - 1 1 - 1
TV 2 - 1 1 - 1
TV SYD - - - 1 1
Radio- og tv-medier i alt - 3 3 3 6

Dagens Medicin - - - 2 2
Her & Nu 1 - 1 - 1
Indblik - - - 1 1
SE og HØR 1 - 1 - 1
Øvrige i alt 2 - 2 3 5

Massemedier i alt 2 7 9 22 31



17

7  A F S A G T E  F O R M A L I T E T S K E N D E L S E R ,  
H Æ V E D E  O G  H E N L A G T E  S A G E R  2 0 1 4

Massemedie Formalitetskendelse Henlagt Hævet I alt

Avisen.dk 1 - - 1
Berlingske 1 - - 1
BT 1 - - 1
Dagbladet Børsen 1 - - 1
Ekstra Bladet 2 - - 2
Flensborg Avis 1 - - 1
Herning Folkeblad - - 1 1
Hvidovre Avis - - 1 1
Information 1 - - 1
JydskeVestkysten 3 - - 3
Lokalavisen Vanløse - - 1 1
msn.dk 1 - - 1
mx.dk 1 - - 1
Politiken 2 - 1 3
Ritzaus Bureau 1 - - 1
Aviser/netaviser i alt 16 - 4 20

DR 2 - - 2
TV 2 2 1 - 3
TV SYD 1 - - 1
Radio- og tv-medier i alt 5 1 - 6

Ankerkæden 1 - - 1
Computerworld 1 - - 1
Denoffentlige.dk 1 - - 1
Fejloprettede sager - 2 - 2
Golf.dk 1 - - 1
Netnatur.dk 1 - - 1
Politirapporten.nu 1 - - 1
SE og HØR - - 1 1
Sermitsiaq.ag - - 1 1
Søfartens Ledere 1 - - 1
Øvrige i alt 7 2 2 11

Massemedier i alt 28 3 6 37



18

8  S A G S B E H A N D L I N G S T I D ,  R E A L I T E T S K E N D E L S E R

Afvisninger samt hævede og henlagte sager indgår ikke i statistikken over sagsbehandlingstiden for
realitetskendelser.

9 SAGSBEHANDLINGSTID, FORMALITETSKENDELSER

Hævede og henlagte sager indgår ikke i statistikken over sagsbehandlingstiden for formalitetskendel-
ser.

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014

Gennemsnit i dage 13 23 9 15 14 9 15 11 9

2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014

30 dage eller mindre 4 8 8 10 12 15 13 8 17 14
31 - 40 dage 2 4 8 21 18 19 12 8 4 8
41 - 50 dage 5 8 8 16 13 17 12 13 18 16
51 - 60 dage 1 13 16 16 11 11 24 8 8 8
61 - 70 dage 3 13 19 14 14 13 17 18 20 10
71 - 80 dage 7 23 15 15 11 6 9 8 6 18
81 - 90 dage - 15 19 9 12 12 8 10 10 4
91 - 100 dage 6 9 15 4 8 8 5 3 23 8
Mere end 100 dage 53 30 17 9 9 18 7 34 25 45

I alt 81 123 125 114 108 119 107 110 131 131

Gennemsnit i dage 124 80 76 60 63 65 60 78 75 85



19

1 0  S TAT I S T I K  O V E R  K L A G E R N E S  B A G G R U N D

Pressenævnet har i 2014 afsagt realitetskendelse i 131 klagesager, mens 28 sager er afvist af formanden
på grund af formalia. 9 sager er hævet eller henlagt. 8 af de 131 sager, hvori der blev afsagt realitetsken-
delse, vedrørte anmodninger om genoptagelse af tidligere afgjorte sager.

Nedenfor ses en oversigt over sagerne fordelt efter, om klageren er privatperson eller organisation,
firma m.v., og efter, om klageren er repræsenteret af advokat. Det bemærkes, at fordelingen vedrørende
klagernes baggrund indeholder et skønselement, idet der kan være sager, hvor både privatpersoner og
organisationer el. lign. er anført som klagere. Da sagen kun placeres én gang i nedenstående oversigt,
har nævnet i disse tilfælde skønnet, hvilken placering der ville være mest retvisende. 

1) Heraf en genoptagelsesbegæring (afvist af formanden)
2) Heraf fem genoptagelsesbegæringer (afvist af nævnet) 
3) Heraf tre genoptagelsesbegæringer (afvist af nævnet)

De 28 sager, der er afsluttet ved en formalitetsafgørelse fra formanden, fordeler sig som følger:
Ej retlig interesse 12
Klagefrist overskredet 8
Åbenbart grundløs 2
Ej kompetence 5
Genoptaget - 
Intet nyt 1 

De sager, der blev afvist på grund af manglende retlig interesse, var alle sager, hvor omtalen i mediet
ikke vedrørte klageren.

Af de 5 sager, hvor Pressenævnet ikke havde kompetence til at afgøre sagen, drejede de 3 sig om
sager, hvor mediet ikke var anmeldt til Pressenævnet, jf. medieansvarsloven § 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3.
I ét tilfælde havde nævnet ikke kompetence til at behandle klagen, da der var klaget over et deba-
tindlæg uden redigering fra mediets side, og endelig var der én sag, hvor klagen vedrørte et uden-
landsk medie, hvorfor mediet ikke hørte under dansk lovgivning, jf. medieansvarsloven § 1, nr. 1,
jf. § 2, stk. 2.

R e a l i t e t s a f g ø r e l s e

Hævet/ Formalitets-  Taget Delvis Ikke          I alt
henlagt afgørelse       til taget til taget til

følge følge følge

Privat 5             191) 16 13              652) 118
Privat v. advokat 1 4 1 4 4 14
Organisation, firma mv. 3 5 2 4              133) 27
Organisation, 
firma m.v. v. advokat - - - 4 5 9

I alt 9 28 19 25 87 168



D .  N Æ V N E T S  P R A K S I S

1 Principielle spørgsmål

Som nævnt i årsberetningen for 2013 blev de vejledende regler for god presseskik revideret i maj
2013, og der blev indsat et helt nyt punkt om blandt andet sletning mv. af tilgængelige internetar-
tikler eller meddelelser (punkt B.8. i det presseetiske regler.) Se nærmere om bestemmelsen i Presse-
nævnets årsberetning for 2013, side 20-21, hvor også 5 konkrete sager er omtalt.

1.1 Sletning og anonymisering af internetartikler – punkt B.8
Pressenævnet har også i 2014 behandlet flere klager over mediers afslag på at slette, anonymisere
eller afindeksere en internetartikel. I ingen af sagerne fandt nævnet grundlag for at udtale kritik. Fra
praksis kan nævnes:

Artikel om fejl på cv skulle ikke slettes
Information skrev i 2006 ”Festugechef forskønnede cv”. Her pegede avisen på forkerte oplysninger i
det cv, kommunen havde sendt ud om chefen. Af artiklen fremgik det, at kommunen havde skrevet
et ”presse-cv”, som medier og andre kunne bruge. I klagers eget cv havde han korrekt skrevet, at han
kun havde været studerende ved dramaturgistudiet ved Aarhus Universitet. I ”presse-cv’et” stod
angiveligt, at han havde en bachelorgrad i dramaturgi, og at han havde haft en bestyrelsespost. I
hans cv til kommunen stod der hverken noget om en bachelorgrad eller om bestyrelsesposter. Festu-
gechefen havde anmodet Information om at slette artiklen. Klager anførte som grund for sit ønske
om at få artiklen slettet, at artiklen var en belastning for ham både professionelt og som privatper-
son. Information afviste at slette artiklen med begrundelsen, at artiklen fortsat var samfundsmæssig
relevant, idet der var tale om en betroet stilling i en kulturinstitution, der modtager offentlig støtte.
Pressenævnet kunne ikke vurdere, hvor de forkerte oplysninger stammede fra, men konstaterede, at
klager ikke korrigerede fejlene ved sit gennemsyn af ”presse-cv’et”, inden det blev offentliggjort.
Pressenævnet kritiserede ikke Information for at afvise klagers ønske om at få artiklen slettet.
Kendelse af 23. september 2014 i sag nr. 14-70-00677/2.

Sagen blev behandlet sammen med sag nr. 14-70-00678, som handlede om samme klage over
manglende afpublicering af en lignende artikel i Jyllands-Posten.

Se også sag nr. 14-70-00677/1 om samme klagers ønske om at få lov til at forelægge sin sag
mundtligt for nævnet. Sagen er refereret under punkt 2.

Artikel om skolefoto skulle ikke slettes
Fyens Stiftstidende skrev i 2007 artiklen ”Skolefoto bondefanger forældre”, der handlede om, at
nogle forældre blev presset til at betale dyrt for billeder af deres børn, selv om de blot kunne have
returneret billederne. Indehaveren af fotofirmaet bad om at få artiklen slettet, fordi firmaets regler
siden var ændret, og fordi artiklen dukkede op som et af de første søgeresultater, når man googlede
firmaet. Fyens Stiftstidende afslog at slette artiklen, men tilføjede følgende til artiklen: ”Opdateret
2014: Reglerne blev ændret i 2009, så nedenstående prisforøgelse ikke længere er mulig”.

Pressenævnet fandt, at artiklens oplysninger om fotofirmaets daværende forretningsmetode ikke
havde en sådan privat eller følsom karakter, at de burde være slettet, og kritiserede ikke Fyens Stifts-
tidende for afslaget.

Kendelse af 28. oktober 2014 i sag nr. 14-70-00706.

20



21

13 år gammel artikel om en dømt person stadig søgbar
Ekstra Bladet skrev i 2001 og 2002 på ekstrabladet.dk om en læge, der var blevet idømt et års ube-
tinget fængsel for seksuelle overgreb mod flere unge mænd.  Klager bad Ekstra Bladet om at afin-
deksere artiklerne og forklarede, at artiklerne havde ført til flere ubehagelige episoder. Selv om der
var gået mange år siden dommen, fandt Pressenævnet på grund af sagens karakter og alvor ikke
grund til at kritisere, at Ekstra Bladet havde afslået anmodningen. 

Kendelse af 18. november 2014 i sag nr. 14-70-00688.

Fik nej til at få artikler afindekseret
Jyllands-Posten skrev på epn.dk i 2011, at en ubetalt momsregning gjorde, at retten erklærede kla-
ger konkurs. Klager henviste til, at konkursen senere blev ophævet. Derfor ønskede han artiklen
afindekseret. Dette afviste Jyllands-Posten, men tilføjede en rettelse til artiklen om, at konkursen
senere blev ophævet. Pressenævnet lagde vægt på, at oplysningen om konkursen var korrekt, da
artiklen blev offentliggjort, samt på den tilføjede rettelse. Pressenævnet kritiserede derfor ikke Jyl-
lands-Posten for at afvise at afindeksere artiklen. 

Kendelse af 18. november 2014 i sag nr. 14-70-00707.

Nej til at anonymisere klager i sag om vold
Viborg Stifts Folkeblad skrev i november 2014 ”Ufattelig afstumpet vold i narkoopgør” om en
mand, der havde fået et års fængsel for vold. Klager bad mediet om at få sit navn i artiklen ano-
nymiseret, fordi omtalen af navnet kunne skade ham både økonomisk og personligt, ligesom omta-
len kunne gøre det umuligt for ham at finde et job, når han var færdig med at afsone. Mediet afslog
anmodningen, og Pressenævnet fandt på baggrund af sagens karakter og alvor ikke grundlag for at
kritisere Viborg Stifts Folkeblad for afslaget.

Kendelse af 16. december 2014 i sag nr. 14-70-00727.

2 Resumé af væsentlige konkrete sager 

Til belysning af nævnets praksis i sager om god presseskik og genmæle gengives nedenfor resumeer
af en række konkrete sager. Disse samt de øvrige klagesager, som nævnet har truffet afgørelse i, kan
endvidere ses på nævnets hjemmeside pressenaevnet.dk under fanebladet Kendelser og på Retsinfor-
mations afgørelsesdatabase. Retsinformations afgørelsesdatabase findes på retsinfo.dk. Man kommer
ind i afgørelsesdatabasen ved at klikke på ikonerne Ministerieindgang, Justitsministeriet og Afgørel-
ser.

2.1 Sager om presseetik
Efter medieansvarslovens § 34, stk. 1, skal massemediernes indhold og handlemåde være i overens-
stemmelse med god presseskik. Inden for denne retlige standard er det overladt til Pressenævnets
skøn, om der i et konkret tilfælde er sket en overtrædelse af god presseskik. Der er dog ikke tale om
et frit skøn, idet udgangspunktet for det nærmere indhold af begrebet god presseskik er de vejleden-
de regler for god presseskik, jf. nedenfor under bilaget ”Vejledende regler for god presseskik”.

Kritik for ikke at overholde egen deadline og for at undlade at gøre opmærksom på rettelse
Videnskab.dk havde lovet klager, at han ville få mulighed for at tjekke sine citater til artiklen ”Eks-
perter gennemhuller nyt dansk akupunkturstudie”, og gav ham en deadline den 8. august 2013.



Han svarede den 8. august 2013 kl. 01.59 (inden deadline). Alligevel satte videnskab.dk ved en fejl
artiklen på nettet kl. 03.55 uden hans kommentarer.

Da videnskab.dk blev opmærksom på fejlen, blev artiklen rettet til – men uden at bringe rettel-
sen, så de første læsere kunne se, at artiklen var blevet rettet, således at de første læsere gik glip af
klagers kommentarer. 

Pressenævnet kritiserede, at videnskab.dk ikke respekterede den deadline, mediet selv havde givet
klager. Desuden kritiserede nævnet videnskab.dk for ikke tydeligt at gøre opmærksom på, at den
første version af artiklen var blevet rettet.

Kendelse af 30. januar 2014 i sag nr. 13-70-00519.

Klage over annonce
Helsingør Dagblad bragte en annonce med overskriften ”Lad os tage Helsingør tilbage”. Af annon-
cen fremgik det, at stemmer på Enhedslisten og andre i rød blok blev brugt på at vælge en mand fra
Venstre til borgmester. Klager kunne som bestyrelsesmedlem i Enhedslisten i Helsingør tegne besty-
relsen og var kandidat for Enhedslisten ved kommunalvalget. 

Pressenævnet vurderede, at han havde retlig interesse i sagen og dermed havde ret til at få sin klage
behandlet af Pressenævnet.

Annoncen indeholdt en forkert oplysning om, hvordan Enhedslisten havde stemt. Selv om redak-
tøren også har ansvaret for de annoncer, mediet bringer, var det tydeligt, at der var tale om en poli-
tisk annonce i en verserende valgkamp, hvor der er tradition for en større grad af frisprog end ellers.
Efter omstændighederne lå denne annonce indenfor rammerne af det tilladte frisprog. Pressenævnet
udtalte derfor ikke kritik. 

Kendelse af 30. januar 2014 i sag nr. 13-70-00584/1 vedrørende retlig interesse.
Kendelse af 29. april 2014 i sag nr. 13-70-00584/2 med nævnets vurdering af annoncen.

To kvinder blev kaldt tvangs-overspisere
Politiken skrev ”Tvangs-overspisere stigmatiseres af normalvægtige” og illustrerede artiklen med et
billede af to kvinder. De afbildede kvinder var imidlertid ikke tvangsoverspisere og havde ikke noget
med artiklen at gøre. 

Pressenævnet fandt, at medier bør være varsomme med at anvende enkeltpersoner som illustra-
tion til en generel beskrivelse. De to kvinder var fotograferet i en gågade med ryggen til kameraet.
Man kunne se deres frisurer, men ikke deres ansigter. Alligevel blev de genkendt.

Pressenævnet fandt, at Politiken havde givet læserne det indtryk, at de to kvinder på billedet led af
tvangsspisning. Det var en krænkelse af kvinderne, og derfor udtalte Pressenævnet kritik.

Kendelse af 30. januar 2014 i sag nr. 14-70-00599.

Redox.dk gav ikke tid nok til at svare – dissens
Redox.dk skrev en 94 sider lang rapport ”Demokratiske Nazister”. Klager blev i rapporten omtalt
som medlem af Danskernes Parti, hvilket i sammenhængen kunne blive forbundet med nynazisme.
Redox.dk skulle derfor forelægge oplysningen for klager forud for offentliggørelsen. Det gjorde
redox.dk også den 5. september 2013 og gav en svarfrist til dagen efter – den 6. september 2013.
Klager reagerede ikke. Rapporten var dateret den 8. september 2013 og blev offentliggjort den 9.
september 2013. 

Pressenævnet fandt, at redox.dk ikke gav klager rimelig tid til at svare. Nævnet lagde vægt på
oplys-ningernes potentielt skadelige karakter, og at redox.dk alene gav klager en svarfrist til dagen
efter, selv om redox.dk – henset til rapportens 94 sider – måtte formodes at have arbejdet på rap-
porten og været bekendt med indholdet et stykke tid forud for offentliggørelsen den 9. september
2013. 

22



23

Ét medlem af Pressenævnet fandt, at redox.dk ved at rette henvendelse til klager fire dage før
offentliggørelsen gav klager rimelig tid til at svare. Medlemmet lagde også vægt på, at klager ikke
havde påpeget forkerte oplysninger i rapporten.

Nævnet udtalte herefter kritik af redox.dk.
Kendelser af 7. februar 2014 i sag nr. 13-70-00542 (klager 1) og sag nr. 13-70-00545 (klager 2). 

Kutyme at journalister optager interviews
DRs program Kontant omtalte i afsnittet ”Lusk og luftkasteller” et boligprojekt, hvor skibscontaine-
re skulle laves om til boliger. I den forbindelse ringede en journalist til en advokat. Journalisten præ-
senterede sig som journalist fra DR og sagde, at samtalen blev optaget. Bagefter klagede advokaten
over, at samtalen var blevet offentliggjort. 

Pressenævnet fandt, at det er almindeligt, at journalister optager samtaler, og det må den person,
der taler med en journalist, være forberedt på. Derfor udtalte nævnet ikke kritik.

Kendelse af 25. februar 2014 i sag nr. 13-70-00557.

Optagelser fra privat område og for kort svarfrist
Ekstra Bladets folk klatrede over et hegn og ind på en ejendom i forbindelse med research til artik-
len ”Sigtet fallent gemmer sig i kæmpe-palæ”. Lejeren af ejendommen, en forretningsmands hustru,
bad dem gå. Ekstra Bladet filmede besøget og offentliggjorde efterfølgende optagelsen på ekstrabla-
det.dk.

Pressenævnet fandt, at billederne og optagelserne ikke havde en nyheds- eller informationsværdi,
der gjorde det nødvendigt at bringe optagelserne uden tilladelse, og udtalte derfor kritik. 

I forbindelse med researchen til artiklen ”Jeg glæder mig til at komme hjem” sendte Ekstra Bladet
en mail til forretningsmanden kl. 14.56 og bad manden svare. Næste dag var artiklen trykt i avisen,
selv om han ikke havde svaret. Nævnet kritiserede Ekstra Bladet for ikke at give forretningsmanden
rimelig tid til at svare.

Kendelse af 20. marts 2014 i sag nr. 13-70-00570.

I orden at offentliggøre navnet på en ”falsk advokat”
Avisen.dk bragte artiklen ”Falsk advokat narrer arbejdsløse” om en mand, der blev beskyldt for at
udgive sig for at være jurist (cand.jur.). Cand.jur. er en beskyttet titel. 

Den falske advokat var tilknyttet en organisation, der arbejder på at hjælpe andre. Derfor mente
Pressenævnet, at det havde almen interesse, at manden ikke er cand.jur., og Pressenævnet fandt, at
det var i orden at offentliggøre hans navn.

Kendelse af 25. marts 2014 i sag nr. 13-70-00581.

Ikke kritik i forældremyndighedssag - dissens
Jyllands-Posten beskrev i en artikel et forældrepars kamp om forældremyndigheden over deres fælles
børn. Klager (moren til børnene) fandt det kritisabelt, at Jyllands-Posten udelod væsentlige oplys-
ninger i sin omtale af tvisten og gengav forkerte oplysninger fra afsagte domme. Endvidere burde
Jyllands-Posten have været opmærksom på, at farens oplysninger kunne være farvet af hans egen
interesse. Pressenævnet fandt, at Jyllands-Posten refererede domsafgørelserne i sagen korrekt, og at
artiklen i tilstrækkeligt omfang gengav både farens og morens synspunkter. Den omstændighed, at
morens og børnenes synspunkter ikke blev gengivet i det omfang, som moren måtte ønske, forvan-
skede ikke historien. 

Ét medlem fandt, at Jyllands-Posten burde have oplyst, at årsagen til, at en udlevering ikke blev
gennemført i december 2010, var, at børnene ikke frivilligt ønskede at tage med deres far. Politiet
nægtede herefter at være behjælpelig med at gennemføre udleveringen. Endvidere havde særligt den



ene datter givet udtryk for, at hun ønskede at bo hos sin mor. Ved ikke at medtage disse oplysninger
gav Jyllands-Posten et billede af, at det alene var moren, der ikke ønskede, at børnene skulle udleve-
res til faren. Medlemmet fandt videre, at Jyllands-Posten burde have oplyst, at årsagen til, at moren
blev løsladt, efter at have været taget i forvaring i en fogedsag om udlevering af børnene, var, at
Vestre Landsret ophævede byrettens kendelse om forvaring på grund af manglende advokatbistand
til moren. 

Med tre stemmer mod én udtalte Pressenævnet herefter ikke kritik af Jyllands-Posten.
Kendelse af 7. april 2014 i sag nr. 14-70-00527.

Rene vandprøver ikke omtalt
BT var i artiklen ”Kommune blæser på drikkevand” kritisk over for en kommune, der ville give eje-
ren af en grusgrav lov til at grave, selv om grusgraven lå oven på en grundvandslomme. Kommu-
nens egne eksperter mente, at grundvandet var for sårbart til, at der måtte graves. 

Kommunens vandprøver viste imidlertid ikke rester af BAM, der er et ukrudtsbekæmpelsesmid-
del, ligesom indholdet af atrazin i grundvandet også var under den tilladte grænseværdi. Pressenæv-
net fandt, at BT ved at undlade at skrive det, udelod væsentlige oplysninger. Da BT heller ikke gav
ejeren af grusgraven mulighed for at svare på kritikken, betød det, at artiklen var ensidig. Derfor fik
BT kritik.

Kendelse af 29. april 2014 i sag nr. 13-70-00580.

Citat fra åben Facebook-profil var i orden
I anledning af udgivelsen af en selvbiografisk bog om en 38-årig kvindes forhold til en 16-årig dreng
deltog flere i en debat på de sociale medier. Således skrev klager i en kommentar på en anden per-
sons åbne Facebook-profil blandt andet følgende: “Jeg ville altså ikke have kunnet holde nallerne fra
ham [den 16-årige dreng], om jeg så havde været statsminister”. Teksten var ledsaget af ”smileys”.
Politiken bragte citatet som en forsidehenvisning – uden ”smileys”. Hele klagers kommentar – tilli-
ge med et foto af klager – blev bragt i en artikel inde i bladet.

Det er Pressenævnets opfattelse, at oplysninger hentet på en åben Facebook-profil er at betragte
som offentligt tilgængelige. Pressenævnet fandt ikke, at citatet blev bragt i en anden sammenhæng
end den, den oprindeligt var skrevet i, ligesom nævnet heller ikke fandt, at det havde nogen betyd-
ning, at klagers ”smileys” ikke kom med i Politikens citat. Nævnet udtalte ikke kritik af Politiken.

Kendelse af 29. april 2014 i sag nr. 14-70-00607.

Kritik fra Pressenævnet var ikke synlig nok
Ekstra Bladet fik kritik for artiklen ”[Person A] har penge til gode: ’Jeg glæder mig, til han kommer
hjem’”. På ekstrabladet.dk skulle man i en periode betale, hvis man ville læse hele artiklen og ikke
bare indledningen.  Da Pressenævnets kritik var indsat i artiklen, var det kun betalende læsere, der
kunne se kritikken. Læsere, der ikke betalte for hele artiklen, havde således ikke mulighed for at se,
at Pressenævnet havde udtalt kritik. 

Pressenævnet kritiserede Ekstra Bladet for ikke at gøre det muligt for læserne at blive opmærk-
somme på kritikken uden at betale for artiklen. Pressenævnet fandt, at linket til Pressenævnets kritik
burde bringes i forbindelse med underrubrikken, så kritikken kunne læses sammen med rubrikker-
ne på den åbne del af ekstrabladet.dk.

Kendelse af 29. april 2014 i sag nr. 14-70-00629.

Skjulte optagelser bragt mod direktørs vilje
TV 2s ”Operation X: Smarte forretninger blandt venner” handlede om et firmas forretningsmeto-
der. TV 2 havde optaget direktøren for firmaet med skjult kamera. 

24



25

Som udgangspunkt fandt Pressenævnet, at det var betænkeligt, at TV 2 bragte skjulte optagelser
uden tilladelse til at bringe dem, men Pressenævnet fandt også, at de salgs- og indtjeningsmetoder,
som firmaet brugte, havde samfundsmæssig interesse og næppe kunne være afdækket uden brug af
skjult kamera.

Senere mødte Operation X uanmeldt op for at interviewe direktøren, der afslog at medvirke. Nor-
malt bør et medie respektere et afslag, men da direktøren alligevel svarede på nogle spørgsmål, og da
der var et misforhold mellem oplysningerne på de skjulte optagelser og de officielle forklaringer,
fandt Pressenævnet ikke grundlag for kritik.

Kendelse af 30. april 2014 i sag nr. 13-70-00559.

Satirisk artikel var i strid med god presseskik
Ekstra Bladet bragte bagsideartiklen ”En lysende bureaukrat”, hvor skribenten dels beklagede sig
over sin p-afgift, dels over en sagsbehandlers håndtering af hans klage over afgiften. 

Sagsbehandleren blev nævnt ved navn, ligesom Ekstra Bladet havde illustreret artiklen med et bil-
lede af sagsbehandleren fra hendes LinkedIn-profil. I artiklen blev sagsbehandleren beskrevet som
en ”præmiebureaukrat”, og skribenten beklagede, at ”DDR er nedlagt” og anbefalede hende til
masochister, der savnede en nådesløs regelrytter.

Efter Pressenævnets opfattelse er det normalt ikke nødvendigt at omtale en menig medarbejder på
en måde, der gør det muligt at identificere vedkommende. Selv om der er vide grænser for satirisk
omtale, fandt Pressenævnet ikke, at sagsbehandlerens identitet havde almen interesse, og udtalte, at
der ikke var grund til at udstille hende på en så krænkende måde. Ekstra Bladet fik kritik for ikke at
sløre medarbejderens identitet.

Kendelse af 27. maj 2014 i sag nr. 14-70-00645.

Institution kunne ikke svare på påstande uden fuldmagt
TV 2 bragte en kritisk omtale af en institution. Blandt andet sagde en tidligere ansat i udsendelsen,
at institutionen gav kommunen det indtryk, at en tidligere beboer på institutionen var mere pleje-
krævende, end han reelt var. Det skulle være sket for at kunne beholde ham og dermed bevare ind-
tægterne fra kommunen. TV 2 kunne ikke dokumentere den tidligere medarbejders oplysninger på
anden vis end gennem unavngivne kilders mundtlige udsagn. 

Pressenævnet udtalte, at det forhold, at en del af TV 2s oplysninger hidrørte fra en tidligere med-
arbejder, som blev afskediget fra institutionen, burde give TV 2 anledning til at være kritisk over for
hans oplysninger. Det samme gjaldt, når institutionen ikke kunne udtale sig om de konkrete beboe-
re eller personalemæssige forhold som følge af tavshedspligt. TV 2 burde derfor have sikret, at de
fornødne fuldmagter fra både den tidligere medarbejder og den tidligere beboer forelå, så institutio-
nen kunne have svaret på påstandene inden offentliggørelsen. Nævnet fandt i den forbindelse ikke,
at oplysningerne havde en sådan nyhedsværdi, at offentliggørelsen ikke kunne afvente, at de fornød-
ne fuldmagter blev indhentet. Pressenævnet udtalte derfor kritik af TV 2.

Kendelse af 21. august 2014 i sag nr. 14-70-00640.

Kritik for udokumenteret påstand i kronik
Politiken bragte kronikken ”Højkonfliktskilsmisser er skjult menneskejagt”. Her stod, at eksmænde-
ne til ”en tredjedel af 600 voldsramte kvinder”, som skribenten havde kendskab til, var aktiv i For-
eningen Far. 

Pressenævnet udtalte, at der ikke var dokumentation for påstanden og kritiserede Politiken for
ikke at have kontrolleret oplysningen, selv om den var offentliggjort i en kronik. Nævnet kritiserede
tillige Politiken for ikke at have slettet påstanden fra kronikken på politiken.dk.



I kronikken stod desuden, ”Sammenholder man medlemstallet i Foreningen Far med antallet af
incestanmeldelser på landsplan, giver dette et bekymrende billede af foreningens medlemmer”. I
avisen beklagede Politiken under ”Fejl & Fakta” at have viderebragt det udsagn, der var både groft
og udokumenteret.

På netavisen skrev Politiken.dk en beklagelse ind øverst i kronikkens brødtekst, men Pressenævnet
udtalte, at rettelsen også burde have stået som en særskilt nyhed på hjemmesiden.

Kendelse af 21. august 2014 i sag nr. 14-70-00667.

Kritik for ikke at rette fejl på synligt sted
DR bragte dokumentarprogrammet ”Østarbejdernes Bagmænd” og lagde samtidig udsendelsen på
sin hjemmeside under siden ”TV” (dr.dk/tv). I udsendelsen fortalte en mand om en arbejdsulykke,
han var udsat for, mens han var ansat i et vikarbureau. Ifølge manden havde han ikke fået udbetalt
sygesikring efter ulykken, men efter udsendelsen viste det sig, at han havde fået 3.074 euro af en
cypriotisk sygesikring. 

DR tog udsendelsen af sin hjemmeside, da fejlen blev opdaget, og bragte samtidig en rettelse på
dr.dk/Om DR. For at finde rettelsen skulle man som læser klikke på undersiderne ”Fakta om DR”
og ”Fejl, fakta og rettelser”. 

Det kan ikke forventes, at en bruger af siden dr.dk/tv klikker ind på undersider under ”Om DR”
for at finde rettelser. Pressenævnet kritiserede derfor DR for ikke også at offentliggøre rettelsen i den
løbende nyhedsstrøm på hovedsiden dr.dk eller på den side (dr.dk/tv), hvor udsendelsen havde
været tilgængelig. 

Kendelse af 26. september 2014 i sag nr. 14-70-00673.

Nævnet har på et senere møde behandlet en anden klage over samme dokumentarprogram (sag nr.
14-70-00697).

Anmodning om mundtlig forhandling afvist
Information afviste at slette en artikel fra information.dk. Klager bad om lov til at forelægge sin sag
mundtligt for Pressenævnet. Nævnet forventede, at sagen kunne behandles på baggrund af de skrift-
lige indlæg, og afviste mundtlig forhandling. 
Formandskendelse af 19. august 2014 i sag nr. 14-70-00677/1.

Se realitetsafgørelsen under punkt D 1, sag nr. 14-70-00677/2.

Pressenævnet behandlede ikke klage over SE og HØR
Syv personer klagede over, at SE og HØR i årene 2008-2012 havde fremskaffet oplysninger om
dem på ulovlig måde ved at betale en kilde fra Nets for at give fortrolige oplysninger til ugebladet
om de syv personers betalinger med kreditkort. Klagen vedrørte for to af klagernes vedkommende
konkrete artikler offentliggjort i 2010, mens de øvrige klagere henviste til, at det fremgik af andre
medier, at SE og HØR havde fået fortrolige oplysninger om kreditkortbetalinger fra dem. 

Klagefristen i medieansvarsloven var overskredet og der var ikke efter medieansvarsloven mulig-
hed for, at Pressenævnet kan behandle en klage, der er indgivet for sent, selv om overskridelse af kla-
gefristen er undskyldelig. 

Pressenævnet fandt heller ikke grundlag for at behandle sagen i medfør af medieansvarslovens §
44, stk. 2, hvorefter nævnet kan tage sager, der er af væsentlig eller principiel betydning, op til
behandling af egen drift. 

Pressenævnet fandt, at sagen måtte anses for at være af væsentlig eller principiel betydning, men
fandt på trods heraf ikke grundlag for at realitetsbehandle sagen. Nævnet lagde vægt på, at ugebla-

26



27

dets handlemåde i relation til fremskaffelse af oplysninger ikke var nærmere belyst, og at nævnet
heller ikke kunne tilvejebringe de oplysninger, der var nødvendige for at behandle sagen. Hertil
kom, at sagen var genstand for en politimæssig efterforskning, der måtte forventes at afdække de
nærmere detaljer i sagen, og om der er begået strafbare forhold herunder i forhold til klagerne. 

Pressenævnet tilkendegav samtidig i en pressemeddelelse, at pressen efter nævnets opfattelse burde
overveje, om der er behov for i de presseetiske regler at fastsætte nærmere bestemmelser om pressens
anvendelse af betalte kilder. Se herom nærmere afsnit A, pkt. 2. 

Kendelse af 28. oktober 2014 i sag nr. 14-70-00656.

Kritik for at påstå, at matchfixing fandt sted
BT skrev blandt andet artiklen ”Skandale i dansk håndbold: Spillere ville købe sig til slutspilsplads”.
Artiklerne byggede alene på anonyme kilder og handlede om, at nogle spillere fra Skanderborgs
håndboldherrer skulle have opfordret Sønderjyske til at tabe mod betaling. Pressenævnet fandt, at
BT tilsidesatte god presseskik ved at bringe en så alvorlig beskyldning udelukkende ved at bruge
anonyme kilder. Pressenævnet kritiserede også overskrifterne ”Skandale i dansk håndbold: Spillere
vil købe sig til slutspilsplads” og ”DIF om ny håndboldsag: Klart brud på matchfixingreglerne”, for-
di de var udokumenterede.

Kendelse af 28. oktober 2014 i sag nr. 14-70-00681.

Kritik af artikel om kvinde, der havde været sexarbejder
Magasinet Q bragte et interview med overskriften: ”Jeg er ’billig’ [..]” Artiklen var blevet bragt i
Femina 11 måneder før og handlede om en kvinde, der havde droppet sit studie for at arbejde som
sexarbejder. I den mellemliggende periode var kvinden ophørt hermed, var kommet i et forhold og
var jobsøgende. Hun fandt det kritisabelt, at Q havde genoptrykt den gamle artikel i nutidsform
uden at få hendes tilladelse til det.

I nummeret efter beklagede Q, at bladet havde bragt artiklen uden hendes tilladelse, og skrev, at
hun var ophørt med sexarbejde.

Pressenævnet fandt det beklageligt, at kvinden ikke var orienteret om, at artikler i Aller Media kan
anvendes af andre medier i koncernen, herunder i magasinet Q. Nævnet fandt imidlertid ikke, at Q
havde tilsidesat god presseskik, fordi indholdet i det væsentlige var identisk med artiklen i Femina.
Dog fandt nævnet, at Q burde have kontrolleret, om kvinden stadig arbejdede som sexarbejder. Ved
at undlade dette bibragte magasinet Q læserne et forkert indtryk, og nævnet udtalte kritik, da omta-
len kunne være krænkende. 

Da Q i samarbejde med kvinden havde bragt en rettelse, fandt Pressenævnet ikke grundlag for at
pålægge Q at bringe kritikken.

Kendelse af 28. oktober 2014 i sag nr. 14-70-00687.

Citater afveg ikke afgørende fra kildens udsagn
Ugeposten Gribskov skrev ”Tisvildeleje skal primært være for dem, der bor her”. Klager havde fået
de citater, der eventuelt ville blive brugt i artiklen, til gennemsyn. Han havde nogle rettelser, hvoref-
ter han fik hele artiklen til gennemsyn. Her foretog han også nogle rettelser. Efter deadline mailede
han, at han ikke ville citeres. Pressenævnet fandt, at Ugeposten Gribskov med rette kunne tro, at
han havde godkendt citaterne. Nævnet fandt ikke, at de bragte citater afveg væsentligt fra de citater,
han selv havde rettet til. Pressenævnet kritiserede heller ikke, at ugeavisen ikke havde taget alle cita-
ter med, da det ikke forvanskede klagers udtalelser.

Kendelse af 16. december 2014 i sag nr. 14-70-00714.



2.2 Sager om genmæle
Reglerne om genmæle giver adgang til at korrigere oplysninger af faktisk karakter i en sag, der har
været omtalt i et massemedie. Den, som oplysningerne vedrører, kan fremsætte anmodning om gen-
mæle, og anmodningen skal altid først fremsættes over for vedkommende massemedie selv.

Anmodningen til mediet skal være skriftlig, og fristen er 12 uger regnet fra offentliggørelsen i
mediet, jf. medieansvarslovens § 36, stk. 3. Hvis mediet afslår at bringe genmælet, eller genmælet er
ufyldestgørende, kan sagen indbringes for Pressenævnet. Dette skal ske senest 12 uger efter at medi-
ets svar er kommet frem, jf. medieansvarslovens § 40, stk. 1 og stk. 2. Fristerne på 12 uger gælder
fra 1. januar 2014. Forud herfor var fristerne fire uger.

Mediet kan kræve, at den, der fremsætter anmodningen, selv udformer genmælet, og genmælets
indhold skal i alt væsentligt være begrænset til nødvendige faktiske oplysninger, jf. medieansvarslo-
vens § 38. Det vil ofte være hensigtsmæssigt, at klageren i forbindelse med anmodningen om et
genmæle til mediet har udformet en genmæletekst, så mediet kan se, hvad der ønskes genmæle over
for.

Pressenævnet har udarbejdet en vejledning, der indeholder oplysninger om betingelser for og
udformning af genmæle mv. Vejledningen kan hentes på Pressenævnets hjemmeside under fanebla-
det Klagevejledning, Vejledning om genmæle. 

Til illustration af nævnets praksis refereres nedenfor enkelte af nævnets sager fra 2014. Til yderli-
gere belysning af Pressenævnets praksis på området henvises til nævnets tidligere årsberetninger og
afsagte kendelser på hjemmesiden under fanebladet Kendelser.

Klager var ikke boligløs – grundlag for genmæle 
HER&NU bragte blandt andet en forsideartikel med overskriften ”[Klagers] svære tid HJEMLØS”.
Ifølge klager havde hun ikke været boligløs. Pressenævnet fandt herefter, at overskriften kunne virke
krænkende og var uden dækning i artiklen og de faktiske forhold. Nævnet udtalte derfor kritik af
HER&NU for overskriftens formulering, og nævnet fandt, at klager var berettiget til et genmæle.

Kendelse af 24. juni 2014 i sag nr. 14-70-00657.

Anonyme oplysninger gav ret til genmæle
SE og HØR bragte et forsidebillede af klager og hendes mand under overskriften ”UTILFREDS
MED SIN MAND” sammen med teksterne ”[Klager] taler over sig i påskebrandert” og ”Til fest
uden [klagers mand]. Ifølge en artikel inde i bladet ”troede flere gæster ikke deres egne ører, da [kla-
ger] begyndte at snakke om sit sexliv”, ligesom ”[klager] ikke forstod, hvorfor [klagers mand] ikke
vil lære hendes venner at kende”. 

Pressenævnet udtalte, at klager er kendt i offentligheden for værtsroller i tv og viser sig i øvrigt
offentligt til diverse offentlige begivenheder med sin mand, som også er kendt i offentligheden som
bl.a. sanger og forskellige værtsroller i tv. Klager har endvidere ved flere lejligheder udtalt sig om sit
privatliv. Dermed har hun åbnet for, at hendes private relationer kan have offentlig interesse. Næv-
net fandt imidlertid ikke, at intime oplysninger om hendes samliv med ægtefællen har offentlig
interesse. I dette tilfælde måtte de anses for meddelelser, der kunne krænke privatlivets fred, og næv-
net udtalte kritik af offentliggørelsen.

Endvidere var artiklen baseret på en anonym kilde. Parterne afgav over for nævnet modstridende
forklaringer om, hvorvidt oplysningerne i artiklen var korrekte. SE og HØR henviste til en unavn-
given kilde, hvis oplysninger ikke sås bekræftet af andre. Klager fremlagde erklæringer fra seks af
festens otte deltagere, hvori alle afviste at have hørt klager udtale sig om sit ægteskab. På den bag-
grund fandt nævnet, at oplysningerne var offentliggjort uden den fornødne dokumentation, og
nævnet udtalte kritik af SE og HØR. At klager havde fået lejlighed til at afvise oplysningerne som
usande i artiklen, kunne ikke føre til et andet resultat. Da oplysningerne ikke var dokumenteret som

28



29

utvivlsomt rigtige, og da de samtidig var egnet til at påføre klager skade af betydning, var hun beret-
tiget til at få bragt et genmæle. Det forhold, at hun i artiklen kortfattet havde afvist historien, kunne
ikke føre til et andet resultat.

Kendelse af 21. august 2014 i sag nr. 14-70-00658.

Korrekte oplysninger i et nyhedsindslag 
TV SYD bragte nyhedsindslaget ”Svage elever lades i stikken”, som handlede om en teknisk skole,
som grundet for få elever afbrød et grundforløb kort tid efter start. Skolen klagede over, at det i
udsendelsen blev oplyst, at man ikke ønskede at medvirke i et interview. Det var ikke korrekt – man
ønskede blot at drøfte forholdet med de berørte elever først. Endvidere mente man, at der blev
bragt ukorrekte oplysninger i indslaget.

På baggrund af det oplyste om, at TV SYD om formiddagen før indslagets offentliggørelse samme
aften var i kontakt med skolens ledelse med henblik på at indhente ledelsens kommentarer til ind-
slaget, samt det oplyste om, at ledelsen blev gjort bekendt med, at TV SYD ville bringe indslaget
om aftenen, fandt Pressenævnet, at skolen blev givet rimelig tid og lejlighed til at udtale sig i sagen.
Endvidere fandt nævnet ikke at kunne lægge til grund, at der i indslaget blev bragt faktisk forkerte
oplysninger, hvorfor skolen ikke var berettiget til at få bragt et genmæle.

Kendelse af 16. december 2014 i sag nr. 14-70-00725.

Advokat utilfreds med artikelserie
Børsen påviste i flere kritiske artikler, hvorledes det med hjælp fra en dansk selskabsadministrator
var lykkedes et udenlandsk medicinalfirma at undgå en skatteregning på flere hundrede millioner
kroner. Selskabsadministratoren var en advokat, som klagede over, at der var flere usandheder om
ham i artiklerne. Han klagede også over, at artiklerne ikke var blevet forelagt for ham inden offent-
liggørelsen. 

Det var ubestridt, at Børsen ved telefonisk henvendelse havde forelagt advokaten spørgsmål om
sagen, og at Børsen senere samme dag fremsendte samme spørgsmål til ham pr. mail. Det forhold,
at advokaten var underlagt tavshedspligt i relation til nogle af de spørgsmål, som Børsen forelagde
ham, medførte efter nævnets opfattelse ikke, at han i det hele var afskåret fra at fremsætte kommen-
tarer til de rejste spørgsmål. Da han således havde fået forelagt de oplysninger, der senere blev
offentliggjort, og havde haft lejlighed til at fremsætte sine kommentarer hertil, fandt nævnet ikke
grundlag for at udtale kritik. 

Nævnet fandt videre, at de påklagede udsagn var udtryk for Børsens vurdering af sagens omstæn-
digheder, og at oplysningerne i sagen indeholdt en korrekt faktuel beskrivelse af forløbet. Klager var
derfor ikke berettiget til et genmæle.

Kendelse af 16. december 2014 i sag nr. 14-70-00722.



112-udsendelser 2001 s. 12
Adresseændring, klagefrist 2005 s. 19
Advarsler 2007 s. 20
Afdød, partsevne 2002 s. 5
Afindexering 2013 s. 20

2014 s. 20
Agent provocateur 1998 s. 8
Anmeldelse, ansvarshavende redaktør 1995 s. 9

1996 s. 7
1997 s. 14

Anmeldelse, hjemmeside 1997 s. 14
Anmeldelse, virkningstidspunkt 2006 s. 22
Anmeldelser, af film, bøger etc. 2001 s. 15
Annoncer, forelæggelse 1997 s. 9
Anonymisering, billedmateriale 2006 s. 21
Anonymisering, internet 2013 s. 20

2014 s. 20
Arkivmateriale 2004 s. 20
Artikelserie 2000 s. 11
Artikelserie, klagefrist 2005 s. 19
Berigtigelse 2000 s. 10

2004 s. 22
Berigtigelse, definition 1998 s. 10
Berigtigelse, fast rubrik 1998 s. 5
Berigtigelse, indhold 2001 s. 13
Bevis, modstridende forklaringer 2003 s. 21
Billedbrug, identifikation 1996 s. 6
Billedmanipulation 2002 s. 8
Billedmateriale 2000 s. 11
Billedmateriale, anonymisering 1996 s. 7

2006 s. 21
Billedmateriale, samtykke 1994 s. 5 
Blogs 2004 s. 19
Bøde, dom 1998 s. 14
Båndede samtaler 1997 s. 10

1997 s. 10
2004 s. 21

Båndede samtaler, telefoninterview 2006 s. 19
Båndede samtaler, telefonsamtale 2005 s. 21 
Citat 2002 s. 11

2003 s. 21

E .  R E G I S T E R

Registret indeholder emner omtalt i årsberetningerne 1992-2014.  

Emne År Side

30



31

Citathistorier, forelæggelse 2007 s. 20
Citathistorier, Ritzaus Citattjeneste 2006 s. 20
Database, Lov om massemediers informationsdatabaser 1993 s. 65

1994 s. 83
Datatilsynet, sletning 2009 s. 20
Debatindlæg 2000 s. 12

2004 s. 20
Debatindlæg, forelæggelse 1997 s. 9
Debatindlæg, Internettet 2006 s. 21
Debatindlæg, redigering 1993 s. 7

1996 s. 6
Debatindlæg, sprogbrug 2001 s. 17
Dokumentarprogrammer 2001 s. 12
E-mail, klage 1999 s. 8

2000 s. 8
2002 s. 4

Egen drift 1995 s. 9
1999 s. 7

Egen drift, forretningsorden 1994 s. 7
Egen drift, inhabilitet 1997 s. 6
Egen drift, konkrete sager 1997 s. 5
Elektroniske debatfora 2004 s. 19
Elektroniske medier, anmeldelse  1998 s. 13
Ensidighed 2003 s. 23
Erhvervsjournalistik 1995 s. 7
Erstatning 2010 s. 22
Etniske minoriteter, sigøjnere 1993 s. 6
Etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Facebook 2009 s. 18
Facebook, Folketingets Ombudsmand 2011 s. 20
Fiktion, fiktiv sammenhæng 2001 s. 16
Fogedforbud 2009 s. 20
Forelæggelse 2002 s. 10
Forelæggelse, citathistorier 2007 s. 20
Forelæggelse, flere medier 1998 s. 9
Forelæggelse, forsøg 1997 s. 9
Forening, partsevne 2002 s. 5
Formkrav, e-mail 1999 s. 8

2000 s. 8
2002 s. 4

Foto 2000 s. 11
Fremmedsprog 2004 s. 19
Genmæle, definition 1998 s. 10
Genmæle, faktiske oplysninger 2000 s. 12
Genmæle, klagevejledning 1996 s. 7
Genmæle, offentliggørelse 1997 s. 6

1998 s. 6



32

Genmæle, redaktionelle bemærkninger 1997 s. 7
Genmæle, straffesag 1997 s. 13
Genmæle, udformning 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Genmæle, vejledning 1999 s. 11
Genoptagelse 2008 s. 18
Gentagelse, krænkelse 1998 s. 13
Genudsendelse 2008 s. 18
God presseskik, massemediernes handlemåde 1993 s. 6
Grundloven § 63 1998 s. 7
Helligdage, klagefrist 2005 s. 19
Hjemmeside, anmeldelse 1997 s. 14

1998 s. 13
Høring, krænkende oplysninger  1995 s. 5
Identitet, efterprøvelse 2003 s. 22
Informationsdatabaser, Lov om massemediers 1993 s. 65

1994 s. 83
Injurier, kompetence 2006 s. 21
Internetmedier, anmeldelse 1997 s. 14

1998 s. 13
Internettet, debatindlæg og ledere 2006 s. 21
Internettet, klagefrist 2007 s. 19
Internettet, offentliggørelse 2005 s. 23
Internettet, sletning 2009 s. 20
Interview 1998 s. 9

2003 s. 21
Interview, mindreårige 2004 s. 21
Interview, radio og tv 1996 s. 5
Journalisters adfærd 1997 s. 13
Journalistisk arbejdsmetode, massemediernes handlemåde 1993 s. 6
Journalnumre, nye 2010 s. 6
Kanal 4, kompetence 2008 s. 20
Kendelsesresumé, offentliggørelse 1995 s. 5

1997 s. 6
1998 s. 6

Kendelsesresumé, ordlyd 2006 s. 19
Kendelsesresumé, placering 1995 s. 5
Kendelsesresumé, udformning 1996 s. 5
Kildeangivelse 2002 s. 9
Kildekreditering 2001 s. 11
Klage, medie under konkurs 2002 s. 7
Klage, videregivelse 2006 s. 20 
Klagefrist, adresseændring 2005 s. 19
Klagefrist, artikelserie 2005 s. 19
Klagefrist, helligdage 2005 s. 19
Klagefrist, Internettet 2007 s. 19



33

Klagefrist, manglende klagevejledning 2003 s. 20
Klagefrist, mediernes behandling 2003 s. 20
Klagefrist, mediernes interne klageorganer 2011 s. 22
Klagefrist, noninformation 2005 s. 20
Klagevejledning 1999 s. 9

2003 s. 20
Klagevejledning, genmæle 1996 s. 7
Kompetence, erhvervsjournalistik 1995 s. 7
Kompetence, fogedforbud 2009 s. 20
Kompetence, god presseskik og genmæle 1992 s. 5
Kompetence, injurier 2006 s. 21
Kompetence, Kanal 4 2008 s. 20
Kompetence, navneforbud 1997 s. 12
Kompetence, ophavsret 2001 s. 11
Kompetence, retsplejeloven 1993 s. 6 
Kompetence, sletning 2009 s. 20
Kompetence, straffeloven 1993 s. 5
Kompetence, TV 3 1995 s. 7
Konkurs, mediet under konkurs 2002 s. 7
Krænkelse, gentagelse 1998 s. 13
Krænkende oplysning 2002 s. 10
Krænkende oplysning, høring 1995 s. 5
Lokalradio- og tv-virksomhed, ansvarshavende redaktør 1996 s. 7
Læserbreve 2000 s. 12

2003 s. 21
2004 s. 20

Læserbreve, forelæggelse 1997 s. 9
Læserbreve, redigering 1993 s. 7

1996 s. 6
Læserbreve, sprogbrug 2001 s. 17
Manglende offentliggørelse, straffesag 1995 s. 6

1996 s. 6
1997 s. 13
1998 s. 14

Medieansvarsloven § 1, nr. 2 2008 s. 20
Medieansvarsloven § 5 1995 s. 9

1996 s. 7
Medieansvarsloven § 5, redaktørskifte 1997 s. 14
Medieansvarsloven § 8 1998 s. 13

2006 s. 22
Medieansvarsloven § 38 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Medieansvarsloven § 39 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 39, placering 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 39, redaktionelle bemærkninger 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 39, straffesag 1997 s. 13



34

Medieansvarsloven § 40 1996 s. 7
Medieansvarsloven § 43 1998 s. 8

1999 s. 5
Medieansvarsloven § 44 1995 s. 9

1997 s. 5
1999 s. 7
2002 s. 4

Medieansvarsloven § 44, inhabilitet 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 46 1995 s. 7
Medieansvarsloven § 49 1995 s. 5

1997 s. 6
1998 s. 6
1998 s. 14
1999 s. 10
2000 s. 8 
2002 s. 5
2006 s. 19

Medieansvarsloven § 49, bøde 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 49, kommenterende tilføjelse 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 49, placering 1997 s. 7

2010 s. 20
Medieansvarsloven § 49, placering i magasiner 2011 s. 21
Medieansvarsloven § 49, udformning 1996 s. 5
Medieansvarsloven § 53 1998 s. 7
Medieansvarsloven eller retsplejeloven 1993 s. 6
Mediekoncern, samtykke 2008 s. 19
Mindreårige, interview 2004 s. 21
Mindreårige, samtykke 2000 s. 9
Modstridende forklaringer 2003 s. 21
Nationalitet, etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Navneforbud 1997 s. 12
Noninformation 1995 s. 6
Noninformation, klagefrist 2005 s. 20
Nyhedsbureau 1998 s. 13
Nyhedsbureau, offentliggørelse 2006 s. 20
Offentlige personer, forhåndstilkendegivelser 2001 s. 15
Offentlige personer, privatlivets fred 2002 s. 8
Offentliggørelse 1999 s. 10

2002 s. 5
Offentliggørelse, bøde 1997 s. 6
Offentliggørelse, båndede samtaler 2004 s. 21
Offentliggørelse, elektronisk medie 1998 s. 8
Offentliggørelse, genmæle og kendelsesresumé 1997 s. 6
Offentliggørelse, Internettet 2005 s. 23
Offentliggørelse, kommenterende tilføjelse 1997 s. 7
Offentliggørelse, nyhedsbureau 2006 s. 20
Offentliggørelse, ordlyd 2006 s. 19



35

Offentliggørelse, placering 1997 s. 7
1998 s. 6
2010 s. 20

Offentliggørelse, placering i magasiner 2011 s. 21
Offentliggørelse, straffesag 1996 s. 6
Offentliggørelse, tidspunkt 1999 s. 9

2000 s. 8
Ofre, vejledning til ofre for forbrydelser og ulykker 2012 s. 20
Ophavsret, kompetence 2001 s. 11
Oversættelse 2004 s. 19
Partsevne, afdød 2002 s. 5
Partsevne, arbejdsgivere 2007 s. 19
Partsevne, fagforening 1999 s. 5
Partsevne, Forbrugerombudsmanden 1998 s. 8
Partsevne, grupperinger 1994 s. 6
Partsevne, ophørt forening 2002 s. 5
Partsindlæg 2003 s. 23
Pressekort 2010 s. 7
Pressenævnet, artikler 2001 s. 5
Privatlivets fred 1994 s. 6

1999 s. 5
Privatlivets fred, Facebook 2009 s. 18
Privatlivets fred, offentlige personer 2001 s. 15

2002 s. 8
Privatlivets fred, private oplysninger 2003 s. 22

2005 s. 22
Privatlivets fred, reality-tv 2002 s. 8
Radio- og tv-virksomhed, anmeldelse 1997 s. 14
Reality-tv, privatlivets fred 2002 s. 8
Redaktørskifte, anmeldelse 1995 s. 9
Redigering, debatindlæg 1993 s. 7
Redigeringsret 2000 s. 10
Redigeringsret, læserbreve 2000 s. 12
Redigeringsret, navn 1999 s. 8
Reklamer, forelæggelse 1997 s. 9
Religiøse tilhørsforhold 1993 s. 6
Retlig interesse. 2012 s. 22
Retlig interesse, afdød 2002 s. 5
Retlig interesse, arbejdsgivere 2007 s. 19
Retlig interesse, enkeltpersoner i grupper 2012 s. 24
Retlig interesse, fagforening 1999 s. 5
Retlig interesse, familiemedlemmer  2012 s. 23 
Retlig interesse, Forbrugerombudsmanden 1998 s. 8
Retlig interesse, grupperinger 1994 s. 6
Retlig interesse, interesseorganisationer 2012 s. 25
Retlig interesse, ophørt forening 2002 s. 5
Retlig interesse, udviklingen i Nævnets praksis 2012 s. 25



36

Retsplejeloven eller medieansvarsloven 1993 s. 6
Retsplejeloven, kompetence 1993 s. 6
Retsreportage 1999 s. 7
Retssag anlagt mod Pressenævnet 1999 s. 14

2000 s. 13
Retssag mod Pressenævnet (U.2003.71H) 2002 s. 4
Retssag mod Pressenævnet (Østre Landsrets dom) 2001 s. 17
Rettelse, fast rubrik 1998 s. 5
Rettelse, fast rubrik, Danske Dagblades Forening 2010 s. 20
Rettelse, fast rubrik, Dansk Magasinpresses Udgiverforening 2011 s. 21 
Råbånd 2000 s. 11
Sagsbehandling 1995 s. 7
Samtykke, gyldigt 2009 s. 19
Samtykke, mediekoncern 2008 s. 19
Samtykke, skjult kamera 2008 s. 19
Samtykke, umyndige 2000 s. 9

2012 s. 21
Satire 2001 s. 14
Scandinavian Star-sagen, sprogbrug 2000 s. 5
Singler 2013 s. 21
Skjult kamera 1997 s. 11

1999 s. 12
2000 s. 9

Skjult kamera, anonymisering 1998 s. 8
Skjult kamera, forelæggelse 2005 s. 21
Skjult kamera, samtykke 2008 s. 19
Skjult kamera og mikrofon 1999 s. 12

2000 s. 9
Skjult kamera og mikrofon, anonymisering 1997 s. 12
Skjult mikrofon 1997 s. 10

2004 s. 21
Skjult mikrofon, retningslinjer 1997 s. 11
Skjult mikrofon, telefoninterview 2006 s. 19
Skjult mikrofon, telefonsamtale 2005 s. 21
Sletning, internet 2013 s. 20
”Somalier-sagen”, etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Sprogbrug, debatindlæg 2001 s. 17
Sprogbrug, Scandinavian Star-sagen 2000 s. 5
Straffedom, oplysning om tidligere 2003 s. 21
Straffeloven 2010 s. 22
Straffeloven, kompetence 1993 s. 5
Straffesag, genmæle 1997 s. 13
Straffesag, manglende offentliggørelse 1995 s. 6

1996 s. 6
1998 s. 14

Straffesager, god presseskik 1999 s. 7
Søgemaskiner 2009 s. 20



37

Telefonsamtaler, offentliggørelse 2005 s. 21
TV 3 1996 s. 7
TV 3, kompetence 1995 s. 7
Udenlandsk sendetilladelse 2011 s. 6
Umyndige, eksponering af børn, 2012 s. 21
Umyndige, interview 2004 s. 21
Umyndige, samtykke 2000 s. 9
Økonomisk godtgørelse 2010 s. 22



38



39

B I L A G

God presseskik

Massemediernes indhold og handlemåde skal være i overensstemmelse med god presseskik (medie-
ansvarslovens § 34, stk. 1).

Pressenævnet afgør, om medierne har handlet i strid med god presseskik. Afgørelsen tager udgangs-
punkt i ”Vejledende regler for god presseskik”, som indgik i forslaget til medieansvarsloven fra
1991, men standarden ”god presseskik” følger udviklingen i opfattelsen af, hvad der er uetisk, og
tager stilling til nye situationer, der opstår.
De vejledende regler for god presseskik er blevet justeret den 22. maj 2013.

”Vejledende regler for god presseskik”

(Som vedtaget på Dansk Journalistforbunds delegeretmøde 23.-24. april 2013 samt på Danske
Mediers generalforsamling 22. maj 2013)

Grundlæggende synspunkter

Sikringen af ytringsfriheden i Danmark står i nøje forbindelse med mediernes frie adgang til at ind-
samle informationer og nyheder og til at offentliggøre dem så korrekt som muligt. Den frie kom-
mentar er en del af ytringsfrihedens udøvelse. Under varetagelse af disse opgaver bør medierne aner-
kende hensynet til den enkelte borgers krav på respekt for den personlige integritet og privatlivets
fred og til behovet for beskyttelse mod ubeføjet krænkelse. Medierne bør stille synlig og klar vejled-
ning om, hvorledes der kan klages over mediernes indhold og handlemåde, til rådighed.

Under brud på god presseskik henhører også hindring af berettiget offentliggørelse af informationer
af væsentlig betydning for offentligheden, samt eftergivenhed over for udenforståendes krav om ind-
flydelse på mediernes indhold, hvis eftergivenheden kan medføre tvivl om mediernes frie og uaf-
hængige stilling. Brud på god presseskik foreligger endvidere, hvis en journalist pålægges opgaver,
som er i strid med nærværende presseetiske regler.

En journalist bør ikke pålægges opgaver, der strider mod vedkommendes samvittighed og overbevis-
ning.

Reglerne omfatter det redaktionelle stof, som offentliggøres i medierne. Reglerne omfatter også redi-
gerede debatindlæg. I det omfang der bringes uredigeret debat, bør der offentliggøres synlige og kla-
re retningslinjer herfor samt gives effektiv adgang til at klage til mediet over indlæg.

Reglerne omfatter tillige annoncer og reklamer i den trykte periodiske presse og i de øvrige medier i
det omfang, der ikke er fastsat særlige regler herom.

Reglerne omfatter omtalte og afbildede personer, herunder også afdøde personer, juridiske personer
og lignende.



40

Reglernes indhold 

A. Korrekte meddelelser 
1. Det er mediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det

kontrolleres, om de oplysninger, der gives eller gengives, er korrekte. 
2. Kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed når disses udsagn kan være farvet af

personlig interesse eller skadevoldende hensigt. 
3. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal

efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågælden-
de. Forelæggelse bør ske således, at der gives den adspurgte rimelig tid til at svare. 

4. Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde. Dette gæl-
der i særlig grad krænkende eller skadelige udsagn. 

5. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer. 
6. Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning i den pågældende artikel

eller udsendelse. Det samme gælder de såkaldte spisesedler. 
7. Berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted på redaktionens eget initiativ, hvis og så snart

kendskab til fejl af betydning i de bragte meddelelser indgår. Berigtigelsen skal foretages i en
sådan form, at læserne, lytterne eller seerne får klar mulighed for at blive opmærksom på berigti-
gelsen. 

B. Adfærd i strid med god presseskik 
1. Meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræ-

ver offentlig omtale. Det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse. 
2. Selvmord eller selvmordsforsøg bør ikke omtales, medmindre klar almen interesse kræver eller

begrunder offentlig omtale, og i så fald bør omtalen være så skånsom som mulig. 
3. Ofre for forbrydelser eller ulykker skal vises det størst mulige hensyn. Det samme gælder vidner

og pårørende til de implicerede. Ved indsamling og formidling af billedmateriale, herunder ama-
tørbilleder, skal der vises hensynsfuldhed og takt. 

4. Der bør opretholdes en klar skillelinje mellem annoncering og redaktionelt indhold. Tekst, lyd
og billeder foranlediget af direkte eller indirekte kommercielle interesser bør kun bringes, hvis et
klart journalistisk kriterium taler for offentliggørelse. 

5. Der bør udvises særligt hensyn over for børn og andre personer, som ikke kan ventes at være klar
over virkningerne af deres udtalelser eller anden medvirken. Ved offentliggørelse af interview
eller lignende bør forældresamtykke indhentes, når emnets karakter og den mindreåriges alder
taler herfor. 

6. Ved indsamling eller offentliggørelse af information bør andres tillid, følelser, uvidenhed, mang-
lende erfaring eller svigtende herredømme ikke udnyttes. 

7. Offentliggørelse af skjulte optagelser bør kun ske, hvis de medvirkende har givet samtykke, eller
hvis den samfundsmæssige interesse klart overstiger den enkeltes krav på beskyttelse, og den for-
nødne journalistiske dokumentation ikke eller kun meget vanskeligt kan skaffes på anden måde. 

8. Meddelelser offentliggjort i digitale medier vil ofte være tilgængelige længe efter, at de er publi-
ceret. Efter anmodning til mediet kan tilgængeligheden af sådanne tidligere offentliggjorte, føl-
somme eller private oplysninger hindres, i det omfang det er muligt og skønnes rimeligt.



41

C. Retsreportage 
1. De under A og B anførte almindelige presseetiske regler gælder også for retsreportagen. 
2. Reglerne for retsreportagen gælder også sagernes forberedelse, herunder straffesagers behandling

hos politi og anklagemyndighed. 
3. Retsreportagen bør være objektiv. På ethvert stadium af sagernes forberedelse og ved behandlin-

gen i retten bør journalisten tilstræbe en kvalitativ ligelig gengivelse af parternes – i straffesager
anklagemyndighedens og forsvarets – synspunkter.
En omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens afslutning, hvad enten denne
finder sted i form af tiltalefrafald, frifindelse eller domfældelse. 

4. Familiemæssige forhold, race, etnicitet, nationalitet, trosbekendelse, seksuel orientering eller
organisationsforhold bør alene nævnes, når det er relevant for sagen.  

5. Så længe en straffesag ikke er endeligt afgjort eller bortfaldet, må der ikke offentliggøres medde-
lelser, der kan lægge hindringer i vejen for sagens opklaring, eller tilkendegivelser om, at en sigtet
eller tiltalt er skyldig. Ved omtale af en straffesag skal det klart fremgå, om sigtede/tiltalte har
erklæret sig skyldig eller ikke-skyldig. 

6. Der skal i videst muligt omfang følges en klar saglig linje ved afgørelsen af, hvilke sager der
omtales, og i hvilke tilfælde navne på de implicerede nævnes. En sigtets eller tiltalts navn eller
anden identificering bør udelades, når ingen almen interesse taler for at offentliggøre navnet. 

7. Der skal iagttages varsomhed med meddelelser om, at politianmeldelse er indgivet mod en navn-
given person. Meddelelser herom bør som regel ikke bringes, før anmeldelse har medført indgri-
ben fra politiets eller anklagemyndighedens side. Dette gælder dog ikke meddelelser, som den
anmeldte selv fremdrager, eller hvis det anmeldte forhold i forvejen er kendt i videre kredse eller
har væsentlig almen interesse, eller det efter de foreliggende omstændigheder må antages, at
anmeldelsen er solidt underbygget. 

8. En sigtet, tiltalt eller domfældt person bør forskånes for at få fremdraget pågældendes tidligere
straffedom, hvis den er uden betydning for de forhold, vedkommende nu er sigtet, tiltalt eller
dømt for. I anden nyhedssammenhæng bør de mod en person tidligere rejste straffesager som
regel ikke omtales. 


