
P R E S S E N ÆVN E T

Årsberetning 2005

U
dg

iv
er

: P
re

ss
en

æ
vn

et
 a

pr
il 

20
06

. G
ra

fis
k 

ti
lr

et
te

læ
gn

in
g:

 K
O

N
T

R
A

ST
de

si
gn

 3
33

3 
96

56
.  

Tr
yk

: C
en

tr
al

tr
yk

ke
ri

et
, S

ki
ve



Udgivet af Pressenævnet, København, maj 2006
Layout: KONTRAST design 3333 9656
Tryk: Centraltrykkeriet, Skive
ISBN-nr: 87-988018-5-6
ISSN-nr: 0908-679X



3

P R E S S E N Æ V N E T S  Å R S B E R E T N I N G  2 0 0 5

I henhold til medieansvarslovens § 51 afgiver Pressenævnet herved årsberetning til justitsministeren.
Årsberetningen offentliggøres.

Indhold:

A: Nævnets virke, s. 4
1. Sagsantal og sagsbehandlingstid, s. 4
2. Konference om Nævnets virke, s. 4
3. Pressenævnets flytning, s. 4
4. Møde med Radio- og tv-nævnet, s. 5
5. Internationale kontakter, s. 5

B: Nævnets medlemmer og sekretariat, s. 6

C: Statistik, s. 8

D: Nævnets praksis, s. 19
1. Principielle spørgsmål, s. 19
1.1. Indsendelse af klager til Pressenævnets tidligere adresse, s. 19
1.2. Fristberegning, når klagefristen udløber på en helligdag, s. 19
1.3. For sen klage over for enkelte artikler i en samlet reportage, s. 19
1.4. Fristberegning, når der efterfølgende foreligger tiltalefrafald (noninformation), s. 20
1.5. Skjult kamera - igen, s. 21
1.6. Optagelse og videreformidling af telefonsamtaler, s. 21
1.7. I hvilke situationer må man bringe private oplysninger? s. 22
1.8. Hvor længe skal en kendelse bringes på Internettet? s. 23
1.9. Register for emner omtalt i årsberetningerne 1993-2005, s. 23
2. Resumé af væsentlige konkrete sager, s. 27
2.1. Sager om tilsidesættelse af god presseskik, s. 27
2.2. Sager om genmæle, s. 36

Bilag:

Vejledende regler for god presseskik, s. 39

 



4

A .  N Æ V N E T S  V I R K E

1. Sagsantal og sagsbehandlingstid

I 2005 modtog Pressenævnet 134 klagesager. Det var nogenlunde på niveau med de foregående år,
men lidt mindre end i 2004, hvor der kom 146 sager. Antallet faldt således med 8 % i forhold til
2004. 

Som følge af mange nye sager i 2004 blev der overført et relativt stort antal ubehandlede sager til
behandling i 2005. I begyndelsen af 2005 tiltrådte en ny leder af sekretariatet, og i juni flyttede
sekretariatet til ny adresse. Disse forhold medførte desværre, at den årlige gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid steg til 124 dage, hvilket efter Nævnets opfattelse er et uacceptabelt niveau. Der har
derfor været gjort en stor indsats for at nedbringe sagsbehandlingstiden, og i november og december
2005 var den 64 henholdsvis 71 dage. Det er Nævnets mål, at sagsbehandlingstiden så hurtigt som
muligt skal ned på niveauet for 2002 og 2003, hvor den gennemsnitlige sagsbehandlingstid var 67
henholdsvis 73 dage.

I 2005 blev der truffet afgørelse i 119 sager. 38 klager blev afvist af formanden, hovedsageligt
fordi klageren havde klaget for sent, manglede retlig interesse, eller fordi klagerne var åbenbart
grundløse. I 57 af de 81 sager, der blev realitetsbehandlet, fik mediet i det hele medhold. I 24 sager
fik klageren helt eller delvist medhold, og i 16 sager blev det pålagt mediet at offentliggøre kendel-
sen.  

I 6 sager blev der afgivet dissens. Disse er alle refereret nedenfor under kapitel D.

2. Konference om Nævnets virke

Den 3. maj 2005 afholdt Pressenævnet i samarbejde med Danske Mediers Forum en konference på
Nationalmuseet - ”Pressenævnet – Vagthund eller kæledyr”. Der var inviteret et panel, der bestod
af chefredaktørerne Ulrik Haagerup og Bent Falbert som repræsentanter for dagbladene, lektor Sten
Schaumburg-Müller som mediejurist, folketingsmedlem Britta Schall Holberg som repræsentant for
den politiske offentlighed og advokat Henrik Karl Nielsen som repræsentant for klagerne. Journalist
Lasse Jensen var ordstyrer. På konferencen var der ca. 100 fremmødte, bl.a. journalister og redak-
tører samt advokater og studerende. Konferencen var opdelt i 3 afsnit under overskrifterne ”Har vi
brug for Pressenævnet”, ”Vagthund eller kæledyr” og ”Gamle regler – nye tider”. Der var en interes-
sant udveksling af synspunkter og diskussion. Under debatten var den overvejende holdning, at den
bestående ordning med et Pressenævn, som det nuværende, var at foretrække frem for andre af de
ordninger, der har været omtalt i debatten. 

3. Pressenævnets flytning

Den 6. juni 2005 flyttede Pressenævnet fra Borgergade 28 til nye lokaler i Gyldenløvesgade 11.
Nævnet har som tidligere alene kontorfællesskab med Civilstyrelsen på den nye adresse. Al post til
Pressenævnet skal stiles til adressen Gyldenløvesgade 11, 4. sal, 1600 København V. Telefon- og
telefaxnummer er uændret henholdsvis 33 15 55 64 og 33 15 84 64. Nævnets åbningstid er man-
dag til torsdag kl. 9-15 og fredag kl. 9-14.  

 



5

4. Møde med Radio- og tv-nævnet

Den 24. november 2005 holdt Pressenævnets formandskab, højesteretsdommer Niels Grubbe og
advokat Axel Kierkegaard, et møde med Radio- og tv-nævnets formand, Christian Scherfig, og
direktør for Mediesekretariatet Erik Nordahl Svendsen. Mødet var kommet i stand efter indbydelse
fra Radio- og tv-nævnet. Baggrunden var et indslag på TV 2 om den såkaldte Triple A-gruppe.
Radio- og tv-nævnet havde besluttet at tage Triple A-sagen op af egen drift, fordi sagen efter Radio-
og tv-nævnets opfattelse faldt inden for nævnets kompetence til at føre tilsyn med, at TV 2 overhol-
der vilkårene for sendetilladelse. Pressenævnet blev orienteret om Radio- og tv-nævnets afgørelse i
sagen, der ikke indebar en stillingtagen til ”god presseskik”, men til vilkåret i sendetilladelsens
punkt 2.1 om, at TV 2 ved informationsformidlingen skal lægge vægt på saglighed og upartiskhed.
I henvendelser til Radio- og tv-nævnet og til politikere var det imidlertid gjort gældende, at Radio-
og tv-nævnet reelt var gået ind på Pressenævnets kompetenceområde, og dette var blevet kritiseret.
Pressenævnet havde ikke modtaget nogen klage over udsendelsen, og da Pressenævnet normalt ikke
tager sager op, uden at der er indgivet en klage, havde nævnet ikke behandlet nogen sag. Formålet
med mødet var en gensidig orientering om de to nævns opgaver og kompetencer. Det blev bl.a.
drøftet, hvorvidt der er kompetenceoverlap mellem de to nævn. Det blev aftalt, at Radio- og tv-
nævnet vil sikre, at der ikke forekommer terminologisk overlap i programtilladelser, dvs. at man
undgår at stille krav om overholdelse af ”god presseskik”. Det blev endvidere aftalt, at de to nævns
sekretariater vil orientere hinanden i sager, der tangerer det andet nævns kompetenceområde, og at
de to nævns formandskaber muligvis mødes igen om et års tid, hvis der skønnes behov herfor.
Radio- og tv-nævnet har lagt et referat af mødet på sin hjemmeside. 

Referatet af mødet kan ses på Radio- og tv-nævnets hjemmeside på www.mediesekretariatet.dk.,
under punktet ”Tilladelser og Tilsyn – TV 2/Danmark”.

5. Internationale kontakter

Pressenævnet deltog den 29.-30. september 2005 i et møde i Luxembourg for europæiske presse-
nævn, Alliance of Independent Press Councils of Europe (AIPCE). På mødet oplyste de deltagende
pressenævn kort om udviklingstendenser inden for det presseretlige område. Holland, Belgien og
Danmark holdt endvidere et lidt længere indlæg over temaet ”What’s a Press Council?”

Viviane Reading, der er medlem af Europa-Kommissionen og ansvarlig for området ”information
og medier”, talte om bl.a. fælleseuropæiske værdier inden for dette område. Der var herefter lejlighed
til at stille spørgsmål til Viviane Reading. Dean Spielmann, der er dommer ved den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, holdt et indlæg over emnet ”Freedom of the press, protection of privacy
and presumption of innocence: Balancing competing rights” og henviste til en række sager omhand-
lende menneskerettighedskonventionens art. 6, 8 og 10. Der var også lejlighed til at stille spørgsmål
til Dean Spielmann. Herudover var der blandt andet en diskussion af emnet ”How to treat com-
plaints against publications”. Der var drøftelse af sager om fotooptagelse af den hollandske konge-
familie og om offentliggørelse af undvegne forbryderes navne i forbindelse med undvigelsen og efter,
at den pågældende er pågrebet igen, og der dermed ikke længere er fare for befolkningen. 

Endelig blev det drøftet, om der var grundlag for at ansætte en egentlig sekretær for AIPCE og
oprette en form for web-chat. Der var overvejende enighed om at fortsætte den nuværende ordning
uden et sådant fælles organ, men enighed om at oprette en mail-gruppe for AIPCE’s medlemmer.

 



6

B .  N Æ V N E T S  M E D L E M M E R  O G  S E K R E TA R I AT

Efter medieansvarslovens § 41 består Pressenævnet af en formand, en næstformand og 6 andre med-
lemmer. Alle 8 medlemmer har en stedfortræder.

Medlemmerne beskikkes af justitsministeren. Formanden og næstformanden, der skal være juri-
ster, beskikkes efter udtalelse fra Højesterets præsident. 2 medlemmer beskikkes efter udtalelse fra
Dansk Journalistforbund, og 2 medlemmer beskikkes til at repræsentere de redaktionelle ledelser i
den trykte presse og radio og fjernsyn efter udtalelse fra disse. Endelig beskikkes 2 medlemmer som
offentlighedens repræsentanter efter udtalelse fra Dansk Folkeoplysnings Samråd.

Stedfortræderne beskikkes efter de samme regler.

Pressenævnet har følgende sammensætning:

Formandskab:
Formand: Højesteretsdommer Niels Grubbe
Stedfortræder: Højesteretsdommer Lene Pagter Kristensen
Næstformand: Advokat Axel Kierkegaard
Stedfortræder: Advokat Jesper Rothe

Journalister:
Medlem: Journalist Lene Sarup, Fyens Stiftstidende 
Stedfortræder: Pressefotograf Lars Lindskov   
Medlem: Journalist Kaare R. Skou, TV 2
Stedfortræder: Journalist Ulrik Holmstrup, tvDOKfilm

Redaktører:
Medlem: Chefredaktør Bo Maltesen, Politiken 
Stedfortræder: Chefredaktør Michael Ulveman, Dagbladenes Bureau 

(indtil den 7. oktober 2005)
Stedfortræder: Redaktionschef Jan Kristensen, Fyens Stiftstidende (fra den 21. november 2005)
Medlem: Souschef Lotte Mejlhede, TV 2 Nyhederne (indtil den 7. oktober 2005)
Medlem: Afdelingschef Finn Rowold, Danmarks Radio (fra den 21. november 2005)
Stedfortræder: Afdelingschef Finn Rowold, Danmarks Radio (indtil den 21. november 2005)
Stedfortræder: Redaktionschef Hans Peter Blicher, TV 2/Danmark (fra den 21. november 2005)

Repræsentanter for offentligheden:
Medlem: Skoleleder Kirsten Dyregaard, LOF Ballerup
Stedfortræder: Afdelingsleder Leif Max Hansen, AOF
Medlem: Forretningsfører Ole Askvig, AOF
Stedfortræder: Direktør Inge Vinther, FOF

Ved Nævnets behandling af en konkret sag medvirker i henhold til medieansvarslovens § 42 en for-
mand eller næstformand samt en redaktør, en journalist og en repræsentant for offentligheden.

Der har i 2005 været afholdt 12 møder til behandling af konkrete sager. Endvidere har der været
afholdt 2 plenarmøder.

Efter medieansvarslovens § 52, stk. 2, bistås Nævnet af et sekretariat. Sekretariatet har i året be-
stået af fuldmægtig Anna Helene Noer, der den 7. februar 2005 afløste fuldmægtig Henrik Riis

 



7

Andreasen, og af kontorfuldmægtig Sanne Winther, der fratræder sin stilling i sekretariatet den 31.
marts 2006 og afløses af kontorfuldmægtig Dorte Hansen. Den 30. januar 2006 blev fuldmægtig
Sanne Godthaab Olesen ansat i en deltidsstilling i sekretariatet.

Pressenævnets adresse:
Gyldenløvesgade 11, 4.
1600 København V
Tlf.: 33 15 55 64
Fax: 33 15 84 64
Internet: www.pressenaevnet.dk
E-mail: sekr@pressenaevnet.dk

Åbningstid: mandag-torsdag 9-15 og fredag 9-14

 



1992 1993 1994 1995 1996

1. Registrerede konkrete sager 99 100 125 143 123

2. Sager afgjort ved kendelse i nævnet          71 76 103 117 96
A. Heraf sager om presseetik                 42 59 65 70 53

Heraf sager optaget af egen drift - - - - - 7 - - - - - - - -
B. Heraf sager om genmæle                    24 5 9 11 10
C.Heraf sager om både presseetik og genmæle   5 12 24 28 29
D.Heraf begæringer om genoptagelse - - 6 8 4 9 5 3 5 3 2 8 3 5

3. Sager afvist ved formandens kendelse 5 3 11 10 16
A. På grund af manglende retlig interesse 4 3 4 3 6
B. På grund af nævnets manglende kompetence 1 - 2 2 4 5 2 4 5 7 4 9 5 6
C.På grund af fristoverskridelse - - 3 5 3 9
D.På grund af manglende partsstatus - - 2(1) - - - - - - - - - - -
E. Klagerne åbenbart grundløse - - - - 3 2 1 5 5
F. Begæringer om genoptagelse - - - - - 4 3 - 2 3 - 1 2 5

4. Sager hævet af klageren 6 4 7 5 8 4 2 3 8 3 5 3 8

5. Sager henlagt af sekretariatet 17 17 4 11 3 2 3 1 1 1 1 2 - 1
A. Heraf efter klagerens undladelse af at besvare 

sekretariatets anmodning om yderligere oplysninger 9 6 - 3 3 - 2 - 1 - 1 - - -
B. Henvist til rette klagemyndighed           2 4 1 2 - 2 1 1 - - - 1 - -
C.Henlagt af andre grunde                    7 7 3 6 - - - - - 1 - 1 - 1

Sager, hvor klagen blev taget helt eller delvist til følge 26 24 29 35 27
1. I sager om presseetik                  22 22 24 21 22
2. I sager om genmæle 5 3 7 14 8 3 6 6 5 5 8 3 4 3
3. Pålæg om offentliggørelse 13 22 27 25 25

(1) Afsagt af Nævnet
(2) Tallene for 2003 vedrører de sager, der er indkommet og afgjort i 2003, og tallene kan 

derfor ikke umiddelbart – med undtagelse af antallet af registrerede sager – 
sammenlignes med tidligere år.

C .  S TAT I S T I K

Pressenævnet har i lighed med de tidligere år opgjort antallet af konkrete sager fordelt efter
sager afgjort ved kendelse i nævnet, sager afvist af formanden og sager, der enten er hævet af
klageren eller henlagt af sekretariatet.

8



9

1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003(2) 2004 2005

184 131 151 143 132 134 163 146 134

147 98 118 97 88 99 76 113 81
97 69 72 61 64 66 51 84 55
7 - - - - - - - -

16 8 16 14 2 8 6 11 7
25 16 26 17 19 23 11 15 14
9 5 3 5 3 2 8 3 5

31 28 29 37 40 29 41 33 38
11 5 10 11 12 9 10 10 9
5 2 4 5 7 4 9 5 6
9 17 10 14 8 14 19 12 12
- - - - - - - - -
2 1 5 5 10 2 2 4 6
4 3 - 2 3 - 1 2 5

4 2 3 8 3 5 3 8 16

2 3 1 1 1 1 2 - 1

- 2 - 1 - 1 - - -
2 1 1 - - - 1 - -
- - - - 1 - 1 - 1

28 40 33 27 38 47 26 31 24
27 36 28 23 33 44 23 29 22
3 6 6 5 5 8 3 4 3

20 30 30 18 26 40 20 23 16

På side 12-14 er der som tidligere anført statistikker for de enkelte medier for henholdsvis
klager over presseetik og klager over genmæle. Det bemærkes, at sager, der både vedrører
presseetik og genmæle, er anført begge steder.

 



ANTAL  SAGER*

200

150

100

50

0

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005

REAL ITETSKENDELSE  FORDELT  PÅ  SAGSTYPE*

■ Begæring om genoptagelse ■ Sager om både presseetik og genmæle

■ Sager om genmæle ■ Sager om presseetik

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005

10

160

140

120

100

80

60

40

20

0

*Tallene fra før 1995 fremgår af tidligere årsberetninger.

 



1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005

SAGSFORDEL ING EFTER  AFGØRELSESMÅDE*

■ Henlagt ■ Afvist af formanden Ikke-afgjorte sager indgået i 2003

■ Hævet af klageren ■ Realitetskendelser

RESULTAT  AF  REAL ITETSKENDELSER*

Klager ikke taget til følge ■ Pålæg om offentliggørelse

■ Klager taget helt eller delvist til følge

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005

200

180

160

140

120

100

80

60

40

20

0

11

160

140

120

100

80

60

40

20

0



12

KENDELSER OM PRESSEET IK  AFSAGT I  2005

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

Berlingske Tidende - - - 2 2
Bornholms Tidende - - - 1 1
B.T. 2 1 3 7 10
Dagbladet Holstebro/Struer - - - 1 1
Ebeltoft Folketidende 1 - 1 - 1
Ekstra Bladet 2 1 3 1 4
Fyens Stiftstidende - - - 1 1
JydskeVestkysten - - - 1 1
Jyllands-Posten - 1 1 4 5
Lolland Falsters Tidende - - - 1 1
Midtjyllands Avis - 1 1 - 1
Nordjyske Stiftstidende 1 1 2 2 4
Odder Avis - - - 1 1
Randers Amtsavis - - - 1 1
Urban 1 - 1 - 1

Dagblade i alt 7 5 12 23 35

Danmarks Radio 1 1 2 6 8
Danmarks Radio Online - - - 1 1
B.T.s Internetavis 1 - 1 - 1
www.computerworld.dk - 1 1 - 1
24 Nordjyske - - - 1 1
TV 2 - - - 1 1
TV 2/Øst 2 - 2 1 3

Elektroniske medier i alt 4 2 6 10 16

Hvidovre Avis - - - 1 1
Områdeavisen Nordfyn A/S - - - 1 1
Ugepressen Djursland 1 - 1 1 2

Distriktsblade i alt 1 - 1 3 4

 



13

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

Kig Ind - - - 1 1
Se & Hør - 1 1 2 3
Ude og Hjemme - - - 1 1

Ugeblade, magasiner o.l. i alt - 1 1 4 5

Beboerbladet Gadespejlet - - - 2 2
Børn & Unge Fagblad 2 - 2 - 2
Den Nye Dialog - - - 1 1
Fagligt Fælles Forbund 3F - - - 1 1
Hver Weekend - - - 1 1
Økonomisk Ugebrev - - - 2 2

Tidsskrifter i alt 2 - 2 7 9

Massemedier i alt 14 8 22 47 69

 



A F S A G T E  F O R M A L I T E T S K E N D E L S E R ,  H Æ V E -
D E  O G  H E N L A G T E  S A G E R  2 0 0 5

Massemedie Formalitets-
kendelse Henlagt Hævet I alt

Berlingske Tidende 1 - - 1
B.T. 2 - 2 4
Dagbladet Haslev A/S 1 - - 1
Ekstra Bladet 1 - 1 2
Fyens Stiftstidende 1 - - 1
Jyllands-Posten 3 - 1 4
Jydske Vestkysten 1 - - 1

14

K E N D E L S E R  O M  G E N M Æ L E  A F S A G T  I  2 0 0 5

Massemedie Anmodningen om genmæle Anmodningen 
taget til følge ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

B.T. 2 - 2 1 3
Dagbladet Holstebro-Struer - - - 1 1
Jysdke Vestkysten - - - 1 1
Jyllands-Posten - - - 1 1
Nordjyske Stiftstidende - - - 1 1
24 Nordjyske - - - 1 1
Ritzaus Bureau I/S - - - 1 1

Dagblade i alt 2 - 2 7 9

Danmarks Radio - - - 3 3
Danmarks Radio Online - - - 2 2

Elektroniske medier i alt - - - 5 5

Børn & Unge Fagblad - - - 2 2
Dansk Taxi Råd - - - 1 1
DJØF Bladet - - - 1 1
Hver Weekend - 1 1 - 1
Møllen - - - 1 1
Økonomisk Ugebrev - - - 1 1

Ugeblade, magasiner o.l. i alt - 1 1 6 7

Massemedier i alt 2 1 3 18 21

 



15

Massemedie Formalitets-
kendelse Henlagt Hævet I alt

Information - - 4 4
Nordjyske Stiftstidende 3 - 1 4
Præstø Avis 1 - - 1
Vordingborg Dagblad 2 - 1 3

Dagblade i alt 16 - 10 26

B.T.s internetavis - - 1 1
Danmarks Radio 4 - - 4
Ekstra Bladets Internetavis - - 1 1
Radio Frederiksberg Journalen - - 1 1
TV 2 2 - - 2
www.travelpeople.dk 1 - - 1
www.tv2.dk 1 - - 1
Radio Sfinx 1 - - 1

Elektroniske medier i alt 9 - 3 12

www.borgerdebat.dk 2 1 - 3
www.kafka.dk 1 - - 1
IFPI Danmarks hjemmeside www.pladebranchen.nu 1 - - 1
www.standby.dk 2 - - 2

Hjemmesider mv. 6 1 - 7

Bilmagasinet - - 1 1

Ugeblade, magasiner o.l. i alt - - 1 1

Lokalavisen Taastrup Avis - - 1 1
Søndagsavisen 1 - - 1

Distriktsblade i alt 1 - 1 2

Beboerbladet Gadespejlet 2 - - 2
Berner Bladet 1 - - 1
Dansk Parkinsonforening 1 - - 1
Gang Nyt 2 - - 2
Fagligt Fælles Forbund 3 F - - 1 1

Tidsskrifter o.l. i alt 6 - 1 7

Massemedier i alt 38 1 16 55

 



16

S A G S B E H A N D L I N G S T I D

Statistikken over Nævnets sagsbehandlingstid omfatter kun sager, hvor der er truffet realitetsafgørel-
se i Nævnet. Genoptagelsesbegæringer, afvisninger og hævede og henlagte sager indgår således ikke i
statistikken.

For så vidt angår Pressenævnets sagsbehandlingstid i 2005 bemærkes det, at stigningen i forhold til
tidligere år hænger sammen med medarbejderskift og flytning af sekretariatet i 2005. Som følge af
et stort arbejdspres i 2004, var der endvidere overført et relativt stort antal ubehandlede sager til
behandling i 2005.

Det bemærkes, at sagsbehandlingstiden for 2003 relaterer sig til de sager, som Nævnet har truffet
afgørelse i i 2003, og ikke – som de tidligere år – til de klager, der er indgivet til nævnet det pågæl-
dende år.

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005

30 dage eller mindre 11 8 23 18 17 3 2 7 5 3 4
31 -  40 dage 18 13 26 24 21 6 1 7 7 5 2
41 -  50 dage 17 18 30 30 30 10 5 15 4 9 5
51 -  60 dage 22 17 22 7 17 8 4 22 11 9 1
61 -  70 dage 7 9 18 11 11 15 7 11 14 4 3
71 -  80 dage 9 19 5 3 7 12 6 12 7 11 7
81 -  90 dage 7 4 3 - 6 8 4 6 2 8 -
91 -100 dage 7 3 4 - 5 4 8 5 1 4 6
Mere end 100 dage 11 1 1 - 1 26 48 12 17 60 53

I alt 109 92 132 93 115 92 85 97 68 113 81

Gennemsnit i dage - 57 49 43 51 85 118 67 73 104 124

 



17

S TAT I S T I K  O V E R  K L A G E R N E S  B A G G R U N D

Pressenævnet har i 2005 afsagt realitetskendelse i 81 klagesager, mens 38 sager er afvist af forman-
den på grund af formalia. 5 af de sager, hvori der blev afsagt realitetskendelse, vedrørte anmodnin-
ger om genoptagelse af tidligere afgjorte sager. Der er således truffet realitetsafgørelse i 76 sager, når
der bortses fra genoptagelsesbegæringerne.

Nedenfor anføres i skematisk form en oversigt over sagerne fordelt efter, om klageren er privat-
person eller organisation, firma m.v., og efter, om klageren er repræsenteret af advokat.

(1) Heraf 6 genoptagelsesbegæringer
(2) Heraf 1 genoptagelsesbegæring
(3) Heraf 4 genoptagelsesbegæringer
(4) Heraf 2 genoptagelsesbegæringer

De sager, hvor klager fra private er afsluttet ved en formalitetsafgørelse fra formanden, fordeler sig
som følger:

Klagefrist overskredet 11
Ej retlig interesse 5
Ej kompetence 4
Åbenbart grundløs 6
Intet nyt 5

De sager, der blev afvist på grund af manglende retlig interesse, var alle sager, hvor omtalen i mediet
ikke vedrørte klageren, eller hvor klager ikke var omtalt på en sådan måde, at pågældende fandtes at
have retlig interesse.

R e a l i t e t s a f g ø r e l s e

Hævet/ Formalitets-  Taget Delvis Ikke          I alt
henlagt afgørelse       til taget til taget til

følge følge følge

Privat 9 31(1) 8 3(2) 24(3) 75

Privat v. advokat 2 1 4 1 6 14

Organisation, firma m.v. 1 5(2) - 3 14(4) 23

Organisation, 
firma m.v. v. advokat 5 1 1 4 13 24

I alt 17 38 13 11 57 136

 



Sagerne, hvor Pressenævnet ikke havde kompetence til at afgøre sagen, drejede sig om en sag,
hvor mediet ikke var anmeldt til Pressenævnet, jf. medieansvarslovens § 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3,  to
sager, hvor Nævnet, ikke havde kompetence til at afgøre, hvorvidt der var sket korrekt offentlig-
gørelse af et af parterne indgået retsforlig, og en sag, hvor der endnu ikke var sket offentliggørelse af
det påklagede.

18



19

D .  N Æ V N E T S  P R A K S I S

1. Principielle spørgsmål

1.1. Indsendelse af klager til Pressenævnets tidligere adresse 
I forbindelse med Pressenævnets flytning til nye lokaler har Nævnet modtaget klager, der ikke er
kommet frem inden for klagefristen på fire uger, jf. medieansvarslovens § 34, stk. 2 og 3, og § 40,
stk. 1, fordi klagen har været sendt til Nævnets tidligere adresse. I de tilfælde, hvor Pressenævnet har
kunnet lægge til grund, at klagen ville være fremkommet rettidigt, såfremt adresseringen ikke var
fejlagtig, er sagen blevet behandlet. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvor den oprindelige fremsendel-
se dokumenteres ved et poststempel. Dette følger praksis fra Nævnets tidligere flytning. 

Nævnet har således i 2003 truffet afgørelse i sag 98/2003 om konsekvenserne af forkert adresse-
ret post. Nævnet havde fra klagers advokat modtaget dokumentation for, at klagen havde været
fremsendt til Pressenævnets gamle adresse, i form af en kuvert med postvæsenets påtegning om
returnering. Pressenævnet realitetsbehandlede klagen. Kendelsen i sag 98/2003 afsagt den 25. janu-
ar 2004 findes på Pressenævnets hjemmeside www.pressenaevnet.dk under ”Nyheder”.

I sagen 112/2003 kom Pressenævnet frem til det modsatte resultat. Klagerne havde ved brev af
3. november 2003, modtaget i Pressenævnet den 4. november 2003, fremsendt en klage dateret den
6. oktober 2003. Klagerne havde i brevet oplyst, at klagen var blevet fremsendt til en forkert adres-
se. Da der ikke forelå dokumentation for dette, blev klagen afvist. Kendelsen er afsagt som en for-
mandsafvisning og findes derfor ikke på Pressenævnets hjemmeside.

I forbindelse med Pressenævnets flytning i 2005 har Nævnet afsagt kendelse i sag 2005-6-276.
Klager havde klaget over afslag på genmæle. Klagebrevet var dateret den 17. december 2005, hvilket
var inden for klagefristen, men brevet var fejlagtigt sendt til Pressenævnets tidligere adresse og som
følge deraf først modtaget i Nævnet efter fristens udløb, jf. medieansvarslovens § 40, stk. 1. Uanset
at klagebrevet var modtaget i Nævnet efter udløbet af 4-ugersfristen, fandt Nævnet, at klagen skulle
realitetsbehandles. Nævnet lagde vægt på, at Pressenævnets adresse ikke fremgik af mediets afslag på
genmæle. Afgørelsen findes på Pressenævnets hjemmeside www.pressenaevnet.dk under ”Nyheder”. 

1.2. Fristberegning, når klagefristen udløber på en helligdag 
Pressenævnet følger de almindelige forvaltningsretlige principper ved fristberegning. Udløber klage-
fristen på en lørdag eller en helligdag, vil klagefristen i overensstemmelse med almindelige forvalt-
ningsretlige principper blive forlænget til den følgende hverdag.

I sag 2005-6-229 blev klagen sendt til Nævnet lørdag den 9. juli 2005 og i overensstemmelse
med praksis registreret som modtaget mandag den 11. juli 2005. Den artikel, klagen angik, var
bragt søndag den 12. juni 2005, og 4-ugersklagefristen udløb derfor søndag den 10. juli 2005.
Klagefristen blev imidlertid i overensstemmelse med de almindelige forvaltningsretlige principper
forlænget til mandag den 11. juli 2005, og klagen blev  realitetsbehandlet. Sagen er omtalt nedenfor
under punkt D.2.

1.3. For sen klage over for enkelte artikler i en samlet reportage 
Det følger af medieansvarslovens § 34, stk. 2, 2. punktum, at en overskridelse af klagefristen med-
fører, at Nævnet ved behandlingen af en klage over en artikelserie som udgangspunkt er afskåret fra
at træffe afgørelse om de artikler i serien, som der ikke er klaget rettidigt over.
Nævnet har imidlertid drøftet spørgsmålet om, i hvilken udstrækning Pressenævnet kan inddrage
alle artikler i en artikelserie i afgørelsen af en klage vedrørende serien, selv om der er klaget for sent
over en eller flere af artiklerne. Afgørelsen af, om god presseskik er tilsidesat eller ej, sker altid ud fra

 



en helhedsvurdering. Indgår de pågældende artikler i en samlet reportage i en snæver indholds- og
tidsmæssig sammenhæng med de artikler, der er rettidigt påklaget, kan en sådan helhedsvurdering i
givet fald omfatte samtlige påklagede artikler. En helhedsvurdering kan f.eks. indebære, at det tages
i betragtning, at klageren er kommet til orde i en af de tidligere artikler, som der ikke er klaget over
i rette tid.

I sag 2005-6-161 var der klaget til Pressenævnet den 19. januar 2005 over artikler bragt hen-
holdsvis den 19., den 20., den 21. og den 22. december 2004. Pressenævnet udtalte, at klagen kun
var indgivet rettidigt i forhold til artiklen den 22. december. Klagen indeholdt imidlertid ikke kri-
tikpunkter vedrørende forhold, der alene var omfattet af offentliggørelserne den 19.-21. december
2004. De fire artikler udgjorde en samlet helhed, og klagen blev i sin helhed taget under behand-
ling.

I sag 2005-6-207 havde klager ud over de rettidigt påklagede artikler, bragt i maj-juni 2005,
anmodet Pressenævnet om at tage stilling til en række tidligere artikler tilbage fra december 2004,
selv om klager over disse artikler isoleret set var indgivet for sent, jf. medieansvarslovens § 34, stk. 2.
Pressenævnet overvejede, hvorvidt artikler tilbage fra december 2004 skulle inddrages i bedømmel-
sesgrundlaget. I den konkrete sag fandt Pressenævnet ikke, at artiklerne fra december 2004 indgik i
en sådan naturlig sammenhæng med artiklerne fra maj-juni 2005, at der var grundlag for at
behandle dem som led i en samlet helhedsvurdering. Nævnet lagde vægt på, at artiklerne fra maj-
juni 2005 i deres tema adskilte sig væsentligt fra artiklerne tilbage fra december 2004. 

Pressenævnet har i 2006 yderligere behandlet en sag vedrørende artikelserier (sag nr. 2005-6-
250). Klagen vedrørte artikler fra perioden juli-oktober 2005. Klagefristen vedrørende tre artikler
var isoleret set overskredet. Nævnet fandt imidlertid, at artiklerne indgik i en samlet reportage i en
snæver indholds- og tidsmæssig sammenhæng med de artikler, der rettidigt var påklaget til Nævnet.
Ud fra en helhedsvurdering omfattede behandlingen de tre artikler uanset fristoverskridelsen.

Sagerne 2005-6-161 og 207 er omtalt nedenfor under punkt D.2. Sag 2005-6-250 findes på
Pressenævnets hjemmeside www.pressenaevnet.dk under ”Nyheder”.

1.4. Fristberegning, når der efterfølgende foreligger tiltalefrafald (noninformation)
Det følger af punkt C3 i Vejledende regler for god presseskik, at ”en omtale af en straffesag bør føl-
ges op med et referat af sagens afslutning, hvad enten denne finder sted i form af tiltalefrafald, fri-
findelse eller domfældelse”. Hvis mediet ikke bringer en sådan opfølgning, kan den person, omtalen
vedrører, klage. Klager skal i overensstemmelse med mediansvarslovens § 34, stk. 2, indgive klage
over mediers indhold og handlemåde senest fire uger efter ”offentliggørelsen”. Medieansvarsloven
indeholder ikke en særskilt stillingtagen til klagefristen i tilfælde som de nævnte, hvor klagen ved-
rører undladelse af offentliggørelse. I sådanne tilfælde må klagefristen regnes fra det tidspunkt, hvor
den handlemåde, som klagen vedrører, har manifesteret sig. Det afgøres ud fra en konkret vurde-
ring, hvornår handlemåden har manifesteret sig.

I sag 2005-6-194 behandlede Nævnet spørgsmålet om, fra hvilket tidspunkt fristen skal regnes,
når der den 12. maj 2005 er meddelt tiltalefrafald i forhold til en sigtelse, der havde været omtalt i
nogle artikler bragt i 2003 og 2004. Klagen blev indgivet til Pressenævnet den 22. maj 2005, hvil-
ket blev anset for rettidigt.

Sag 2005-6-225 angik avisindlæg bragt i 2004. Påtaleopgivelse blev meddelt den 26. maj 2005,
hvilket klager rettidigt gjorde avisen opmærksom på den 15. juni 2005. Chefredaktøren afviste
imidlertid ved brev af 24. juni 2005, at der var grundlag for kritik, og klagen over mediets afgørelse
blev først modtaget i Pressenævnet den 31. august 2005. Klagen var derfor indgivet efter udløbet af
4-ugersfristen fra mediets afvisning, jf. medieansvarslovens § 34, stk. 2, in fine, og Nævnet afviste
klagen.

Sagerne er omtalt nedenfor under punkt D.2.

20



21

1.5. Skjult kamera – igen 
Pressenævnet har igen i 2005 i flere tilfælde taget stilling til, om anvendelse af skjult kamera er i
overensstemmelse med god presseskik. Om emnet ”skjult kamera” henvises til årsberetningerne
1997 side 10, 1998 side 8, 1999 side 12ff. og 2000 side 9. Det konkluderes her, at optagelse foreta-
get med skjult kamera uden efterfølgende samtykke kun undtagelsesvis kan være berettiget og kun
efter nøje afvejning i hvert enkelt tilfælde af den samfundsmæssige interesse i forhold til den enkel-
tes krav på beskyttelse. Nævnet vil således anse god presseskik for tilsidesat, hvis indslaget, hvori der
anvendes skjulte optagelser, kunne have været bragt uden anvendelse af skjult kamera (eller skjulte
lydoptagelser). Det er endvidere Nævnets opfattelse, at når optagelser med skjult kamera foretages
og anvendes, bør mediet nøje overveje, om den eller de personer, der figurerer på optagelserne, har
krav på at blive anonymiseret.

Det følger af Vejledende regler for god presseskik punkt A3, at ”oplysninger, som kan være ska-
delige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de
bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågældende”. Nævnet har i forbindelse med
optagelser foretaget med skjult kamera taget stilling til, om mediet burde have indhentet kommen-
tarer inden offentliggørelsen. Det har i den forbindelse været drøftet, om det forhold, at den med-
virkende indvilliger i at kommentere oplysningerne i samme udsendelse, hvor offentliggørelsen fin-
der sted, kan anses for et indirekte samtykke til at bringe den skjulte optagelse. 

I sag 2004-6-126 var der foretaget optagelser med skjult kamera. De skjulte optagelser underbyg-
gede nogle kritikpunkter, studieværten fremførte i studiet under udsendelsen. Klager blev interviewet
i studiet under udsendelsen. Nævnet udtalte, at klager som ikke-medievant person burde have haft
mulighed for at kommentere optagelserne inden offentliggørelsen, hvorfor offentliggørelsen af de
skjulte optagelser var i strid med god presseskik. Ét medlem udtalte som dissens, at da klager havde
afvist tilbud om sløring og accepteret at deltage i et efterfølgende interview om optagelserne, var god
presseskik ikke tilsidesat. Det kan ikke udelukkes, at flertallets og dermed Nævnets vurdering havde
været en anden, hvis der havde været tale om en person, der var vant til kontakt med pressen. 

I sag 2005-6-243 blev der vist optagelser foretaget med skjult kamera. Klager havde afvist at
medvirke i et tv-interview. Nævnet udtalte, at mediet inden udsendelsen af indslaget burde have
sørget for, at klager fik mulighed for at kommentere indholdet af de skjulte optagelser, således at
hendes kommentarer kom med i udsendelsen, også selv om hun ikke ønskede at medvirke i et tv-
interview. Der udtaltes kritik af mediet. 

Sag 2004-6-126 er omtalt nedenfor under punkt D.2. Sag 2005-6-243 er afgjort i 2006 og fin-
des på Pressenævnets hjemmeside www.pressenaevnet.dk under ”Nyheder”. 

1.6. Optagelse og videreformidling af telefonsamtaler 
Pressenævnet har tidligere i årsberetningerne 1997-2000 samt 2004 beskrevet anvendelsen af skjult
kamera og mikrofon. Om skjult mikrofon henvises særligt til bemærkningerne i årsberetningerne
1997, side 10-12, og 2004, side 21-22. Her konkluderes det, at en båndoptager i dag anses for et
almindeligt journalistisk arbejdsredskab til brug ved telefoninterviews. Nævnet finder ikke denne
arbejdsmetode kritisabel, men udtaler samtidig, at offentliggørelse af optagelser foretaget med skjult
mikrofon som hovedregel vil være i strid med god presseskik. Det gælder dog ikke, hvis offentlig-
gørelsen tjener en samfundsmæssig interesse, der klart overstiger hensynet til den eller de personer,
der er optaget med skjult mikrofon, og den fornødne journalistiske dokumentation ikke eller kun
meget vanskeligt kunne skaffes på anden måde. Det vil heller ikke være tilfældet, hvis der foreligger
samtykke fra den eller de medvirkende – enten direkte eller indirekte. I årsberetningen 2004 gjorde
Nævnet opmærksom på, at mediernes rammer utvivlsomt må være videre i forhold til optagelse og
afspilning af telefonsamtaler med personer, der har en overordnet funktion og er vant til kontakt
med pressen.

 



I sag 2005-6-195/196 blev dele af et telefoninterview afspillet under en tv-udsendelse. Den
interviewede direktør blev først ved interviewets afslutning bekendt med, at samtalen blev båndet.
Direktøren havde ved interviewets begyndelse tilkendegivet, at han ikke ønskede at kommentere
den konkrete sag eller medvirke i udsendelsen, men var bekendt med, at han talte med en journa-
list. Nævnet udtalte, at hensynet til direktøren måtte vige for den samfundsmæssige interesse, der
var knyttet til omtalen af selskabet. Nævnet lagde vægt på, at det var selskabets direktør, der var ble-
vet interviewet, og at direktøren var klar over, at han talte med en journalist. Direktøren måtte som
følge af sin overordnede funktion antages at være bekendt med mediernes arbejdsmetoder og vant
til pressekontakt. Nævnet fandt ikke grundlag for at udtale kritik for tilsidesættelse af god presse-
skik. Nævnets vurdering var muligvis blevet en anden, hvis der havde foreligget en klar aftale om, at
udtalelsen ikke var til citat. Sagen er omtalt nedenfor under punkt D.2.

I sagen 2004-6-35 kom Nævnet frem til det modsatte resultat. I en radioudsendelse blev der
bragt et telefoninterview med en fuldmægtig i Vejdirektoratet, der ikke var vant til kontakt med
pressen. Samtalen var optaget på bånd uden medarbejderens vidende. Nævnet fandt ikke, at der i
udsendelsen var fremkommet oplysninger af en sådan betydning, at hensynet til beskyttelse af med-
arbejderen måtte vige for den samfundsmæssige interesse. Nævnet udtalte sin kritik. Sagen er
omtalt i årsberetningen for 2004. 

1.7. I hvilke situationer må man bringe private oplysninger?
Det fremgår af punkt B1 i Vejledende regler for god presseskik, at ”meddelelser, der kan krænke pri-
vatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræver offentlig omtale”. Krænkende
oplysninger kan f.eks. angå seksuelle forhold, misbrug af nydelsesmidler eller lignende. 

Andre private oplysninger kan som udgangspunkt omtales. Det drejer sig f.eks. om personers
adresser, telefonnumre eller lignende. Pressenævnet har imidlertid i visse tilfælde udtalt kritik af
offentliggørelse af sådanne oplysninger, når disse kan krænke privatlivets fred. Særligt ved kriminal-
reportager skal der tages det størst mulige hensyn til ofre for forbrydelser. Det afgørende er dog, om
oplysninger er relevante i forhold til den øvrige omtale. 

I sag 2005-6-202 beskrev en avis et forsøg på brandstiftelse. Artiklen oplyste den forurettedes
navn, angav adressen med vejnavn og husnummer og beskrev lokalområdet indgående. Adressen var
ligeledes fremhævet ved, at avisen som billeddokumentation havde indtegnet den forurettedes
adresse på et kort. Nævnet fandt, at det ikke var nødvendigt for at få artiklens budskab frem at
beskrive den forurettedes lokalområde i detaljer, med angivelse af husnummer og vejnavn, og at det
ligeledes var unødvendigt at bringe et kort over området. Ét medlem fandt, at avisens handlemåde
ikke var i strid med god presseskik. Det dissentierende medlem fandt, at sagen havde offentlig inter-
esse, og at det var et naturligt led i bladets reportage at angive den offentligt tilgængelige adresse.
Pressenævnet udtalte kritik af avisen.

I sag 2005-6-203 udtalte Nævnet ikke kritik af mediet. I forbindelse med et brandattentat blev
den forurettede fra sag 2005-6-202 nævnt ved navn. Adressen var imidlertid anonymiseret og
benævntes ”et villakvarter i Hillerød”. Pressenævnet fandt ikke artiklen stridende mod god presse-
skik, idet den ud over at nævne den forurettedes navn, som er offentligt tilgængeligt, ikke oplyste
hans faktiske adresse eller i øvrigt nævnte oplysninger om hans private forhold på en sådan måde, at
det var i strid med god presseskik.

Sagerne er omtalt nedenfor under punkt D.2. Spørgsmålet om mediernes offentliggørelse af
oplysninger af privat karakter er tidligere behandlet i årsberetningerne 1999, side 5-7, og 2003, side
22.

22



23

1.8. Hvor længe skal en kendelse bringes på Internettet?
Det følger af medieansvarslovens § 49, at ”Nævnet kan pålægge redaktøren for det indklagede mas-
semedie snarest muligt at offentliggøre en kendelse i et af Nævnet nærmere fastlagt omfang. En
sådan offentliggørelse skal ske uden kommenterende tilføjelser og på en så fremtrædende måde, som
det med rimelighed kan forlanges”. Ifølge Pressenævnets praksis vedrørende trykte og æterbårne
medier overlades det til medierne ud fra sædvanlige redaktionelle overvejelser at beslutte, hvor
offentliggørelsen skal finde sted. 

Pressenævnet har drøftet, hvordan pålæg om offentliggørelse kan efterkommes, når der er tale
om kendelser vedrørende skrevne artikler i elektroniske medier, og resultatet af disse drøftelser kan
tjene til vejledning for de medier, der skal tage stilling til en sådan offentliggørelse. Dette omfatter
navnlig placeringen af kendelsen og den tidsramme, kendelsen skal være tilgængelig på Internettet. 
For så vidt angår placeringen af kendelsen kan det indgå i overvejelsen, om kendelsen har reel
mulighed for at opnå samme antal ”hits”, som den påklagede artikel har opnået. 

Kendelsen bør bringes i mediet i en periode, der svarer til den tid, i hvilken den påklagede arti-
kel har været bragt. 

Herudover vil det være hensigtsmæssigt at oprette et link til kendelsen fra artiklen, hvis den fort-
sat bringes på hjemmesiden.

Spørgsmålet vedrørende offentliggørelse af genmæler og Nævnets kendelser er omtalt i årsberet-
ningerne 1993, side 7, 1995, side 5, 1997, side 6-9, 1998, side 6-8, 1999, side 10-11, 2000, side 8,
og 2002, side 5.

1.9. Register for emner omtalt i årsberetningerne 1993-2005 

s. 19
s. 8
s. 15
s. 9
s. 9
s. 19
s. 11
s. 10
s. 5
s. 9
s. 17
s. 6
s. 5
s. 11
s. 10
s. 8
s. 12
s. 9
s. 21
s. 7
s. 12
s. 8
s. 8
s. 4

2005
1998
2001
1997
1995
2005
2000
1998
1995
1997
2001
1996
1994
2000
1997
1998
1999
2000
2005
1993
2001
1999
2000
2002

Adressering, forkert adresseret post
Agent provocateur
Anmeldelser
Annoncer og læserbreve, kontrol
Ansvarshavende redaktør for radio/tv, anmeldelse af 
Artikelserier, ”forældede” artikler
Artikelserier og Nævnets bedømmelsesgrundlag
Berigtigelse over for genmæle
Bestræbelser i forbindelse med forelæggelse (høring)

Betydningen af klagers egne kraftfulde synspunkter eller særlig sprogbrug
Billedbrug/identifikation
Billedmateriale, offentliggørelse

Båndede samtaler (skjult kamera/mikrofon)

Debatindlæg, redigering af
Dokumentarprogrammer
E-mail-sagen
E-mails som ”skriftlig” klage

 



24

Efterprøvelse af oplysninger ved forelæggelse for den omtalte part
Egen drift-sager
Egen drift-sag, ingen

Elektroniske debatfora
Erhvervsjournalistik
Forberedelse af radio- og tv-interviews
Forelæggelse, mediernes pligt

Forening, klage fra en ophørt
Forhåndstilkendegivelser fra kendte personer til medierne om ikke at
omtale private forhold
Forretningsorden, Nævnets

Freds- og ærekrænkelser over for ytrings- og informationsfrihed
Fristberegning, når der efterfølgende foreligger tiltalefrafald   
(noninformation)
Fristberegning, når klagefristen udløber på en helligdag
Generelt vedr. sager om god presseetik
Genmæle

Genmæle over for berigtigelse 
Genmæle, krav på

Genmæle, offentliggørelse af 

God presseskik i straffesager
Grænserne i læserbrevsdebatten
Grænserne mellem forskellige typer af medier 
Hvem kan indklages for Nævnet?
Høring (mediernes forelæggelsesforpligtelse)

Informationsdatabaser

Ingen sager af egen drift

Internet
Internetmedier
Interviews med mindreårige
Journalistisk arbejdsmetode

s. 10
s. 5
s. 7
s. 12
s. 17
s. 19
s. 7
s. 5
s. 5
s. 9
s. 5

s. 15
s. 7
s. 7
s. 9
s. 6

s. 20
s. 19
s. 6
s. 7
s. 7
s. 5
s. 10
s. 11
s. 12
s. 7
s. 5
s. 6
s. 6
s. 7
s. 12
s. 9
s. 13
s. 5
s. 9
s. 7
s. 8
s. 7
s. 12
s. 17
s. 14
s. 13
s. 21
s. 6

2002
1997
1999
2000
2001
2004
1995
1996
1995
1997
2002

2001
1993
1994
1995
1994

2005
2005
1994
1993
1994
1996
1998
1999
2000
1993
1995
1997
1998
1999
2000
1998
1997
1995
1997
1993
1994
1999
2000
2001
1997
1998
2004
1993



25

Kendelser, offentliggørelse af 

Kendelsesresumeer
Kildekreditering
Klage fra en ophørt forening
Klage over et medie under konkurs
Klagere
Klagerne
Klagernes baggrund, statistik
Klagevejledning, manglende
Klagevejledning, mediets pligt til at give
Kompetence
Konkurs, klage over et medie under
Kontrol af annoncer og læserbreve
Korrekt berigtigelse
Krav på genmæle

Læserbreve m.v.                                
Læserbreve og annoncer, kontrol

Manglende klagevejledning
Medieansvarsloven eller retsplejeloven
Medieansvarsloven eller straffeloven
Mediernes angivelse af tredjepart som kilde
Mediernes anvendelse af ”appetitvækkere” i læserbrevsdebatten
Mediernes anvendelse af citater
Mediernes behandling af for sent indkomne sager
Mediernes behandling af læserbreve
Mediernes efterfølgende berigtigelse/beklagelse
Mediernes efterprøvelse af oplysninger om personers identitet
Mediernes klagevejledning og klagefrist
Mediernes omtale af sager, der er rejst af den ene af to parter i en tvist
Mediernes omtale af tidligere straffedomme
Mediernes redigering
Mediernes uforsigtige behandling af billedmateriale
Mediets efterfølgende beklagelse og opfølgning
Modstridende forklaringer
Navneforbud, betydning af
Noninformation

Ny formand
Offentliggørelse af billedmateriale

s. 7
s. 5
s. 6
s. 6
s. 10
s. 5
s. 11
s. 5
s. 7
s. 12
s. 14
s. 8
s. 9
s. 7
s. 7
s. 7
s. 9
s. 13
s. 11
s. 12
s. 6
s. 9
s. 12
s. 9
s. 6
s. 5
s. 9
s. 20
s. 11
s. 20
s. 21
s. 22
s. 22
s. 20
s. 23
s. 21
s. 10
s. 11
s. 10
s. 21
s. 12
s. 6
s. 20
s. 10
s. 5

1993
1995
1997
1998
1999
1996
2001
2002
2002
1997
1998
1996
1999
1996
1995
2002
1997
2001
1999
2000
1996
1997
2000
1999
1993
1993
2002
2004
2002
2003
2003
2004
2003
2003
2003
2003
2000
2000
2000
2003
1997
1995
2005
1995
1994



26

Offentliggørelse af genmæler og Nævnets kendelser 

Offentliggørelse af genmæler og Nævnets kendelser, Internettet
Offentliggørelse i tv/radio af samtale optaget på bånd
Omtale af befolkningsgruppe som ”sigøjnere”
Omtale af mindreårige uden forældresamtykke
Omtale af virkelige begivenheder, personer, foreninger el.lign. i en fiktiv
sammenhæng
Oplysninger af privat karakter om deltager i realityshow
Oplysninger om kendte personers privatliv
Optagelse af egen drift
Oversættelse af offentliggørelser på fremmedsprog
Partstatus
Pressenævnet – 10 år
Pressenævnets hjemmeside

Privatlivets fred
Privatlivets fred, mediernes offentliggørelse af oplysninger
Radio- og tv-interviews, forberedelse af
Radio- og tv-virksomhed

Radio/tv, anmeldelse af ansvarshavende redaktør 
Redigering af debatindlæg
Redigeringsfrihed
Retlig interesse

Retsplejeloven eller medieansvarsloven 
Retssag anlagt mod Pressenævnet

Retssag mod Pressenævnet afvist
Sagsbehandlingstid
Samtaler, offentliggørelse i tv/radio 
Samtaler, optagelse og videreformidling                  
Sanktionsmuligheder, hvis mediet fremturer
Satire
Scandinavian Star-sagen
Sigøjnere, omtale af

s. 7
s. 5
s. 6
s. 6
s. 10
s. 8
s. 5
s. 23
s. 21
s. 6
s. 9

s. 16
s. 8
s. 8
s. 9
s. 19
s. 6
s. 5
s. 14
s. 13
s. 5
s. 22
s. 5
s. 7
s. 14
s. 9
s. 7
s. 8
s. 8
s. 5
s. 6
s. 14
s. 13
s. 17
s. 4
s. 7
s. 21
s. 21
s. 13
s. 14
s. 5
s. 6

1993
1995
1997
1998
1999
2000
2002
2005
2004
1993
2000

2001
2002
2002
1995
2004
1994
2001
1998
1999
1999
2003
1996
1996
1997
1995
1993
1999
1998
1999
1993
1999
2000
2001
2002
1995
2004
2005
1998
2001
2000
1993



27

Skjult kamera/mikrofon

”Somalier-sagen”
Statistik over klagernes baggrund                 
Straffeloven eller medieansvarsloven 
Straffesager på grund af manglende offentliggørelse af genmæle eller af
Nævnets kendelser

Straffesager, god presseskik i
Tidspunkt for offentliggørelse af en nævnskendelse
TV 3
Tv-mediers brug af tidligere optagelser i ny udsendelse

s. 10
s. 8
s. 12
s. 9
s. 21
s. 21
s. 7
s. 8
s. 5

s. 6
s. 6
s. 13
s. 14
s. 9
s. 12
s. 7
s. 5
s. 7
s. 20

1997
1998
1999
2000
2004
2005
2002
1996
1993

1995
1996
1997
1998
1999
2000
1999
2002
1996
2004

2. Resumé af væsentlige konkrete sager

2.1. Sager om presseetik
Efter medieansvarslovens § 34, stk. 1, skal massemediernes indhold og handlemåde være i overens-
stemmelse med god presseskik. Inden for denne retlige standard er det overladt til Pressenævnets
skøn, om der i et konkret tilfælde er sket en overtrædelse af god presseskik. Skønnet er dog ikke
ganske ubundet, idet udgangspunktet for det nærmere indhold af begrebet god presseskik er de Vej-
ledende regler for god presseskik, jf. bilag s. 39.

Til belysning af Nævnets hidtidige praksis i henhold til medieansvarslovens § 34, stk. 1, gen-
gives nedenfor resumeer af en række konkrete sager. Disse samt yderligere et antal klagesager kan
endvidere ses på Retsinformations afgørelsesdatabase på www.retsinfo.dk Det samme gælder de
sager, der er gengivet i afsnittet om genmæle. Man kommer ind i afgørelsesdatabasen ved at klikke
på ikonerne ”Retsinformation” og ”Database”. Herefter klikkes under ”Søgeområde” på ”Afgørel-
ser” og ikonet ”Søgning”. Herefter står man i feltet ”Feltsøgning i Afgørelser”, hvor man under
administrerende myndighed skriver ”Pressenævnet” og under titel angiver sagsnummer. Herefter
klikkes på ikonet ”Søg”, hvorefter man klikker på teksten ”Vis Dokumentliste”.

Kendelse af 9. februar 2005 (sag 2004-6-105/106)
Danmarks Radio og DR Online omtalte henholdsvis i en udsendelse og i en artikel 24-årsreglen i
den danske udlændingelov. Den svenske justitsminister rettede en generel kritik mod 24-årsreglen,
efter at den danske integrationsminister skulle have udtrykt bekymring over, at de svenske familie-
sammenføringsregler var lempeligere end de danske regler. I udsendelsen og i artiklen gjorde den
danske integrationsminister Sverige opmærksom på et problem i forhold til danske statsborgeres
indgåelse af tvangsægteskaber og benyttelse af proforma-adresser i Sverige. Foreningen Ægteskab

 



uden Grænser, Sverige, klagede til Pressenævnet, idet man fandt at god presseskik var tilsidesat,
samt over at DR havde afvist at bringe et genmæle. 
Foreningen Ægteskab uden Grænser oplyste, at foreningen var dannet af danskere bosat i Sverige
som følge af den danske udlændingelov. Foreningen anførte, at den havde retlig interesse, eftersom
det var foreningens medlemmer, der var omtalt i indslaget og artiklen. Foreningen anførte videre, at
foreningen var den eneste i Sverige, der repræsenterede de omtalte personer.

DR anførte, at hverken foreningen Ægteskab uden Grænser eller dens medlemmer var omtalt i
udsendelsen eller i artiklen. Foreningen havde derfor ikke fornøden retlig interesse.

Pressenævnet fandt, at hverken foreningen Ægteskab uden Grænser, Sverige, eller foreningens
medlemmer var omtalt i indslaget eller i artiklen på en sådan måde, at Ægteskab uden Grænser hav-
de retlig interesse i at klage til Pressenævnet. Nævnet afviste klagen.

Kendelse af 21. februar 2005 (sag 2004-6-128)
Se og Hør bragte en omtale af et hændelsesforløb med en dansk musiker. Musikeren havde en nat
opholdt sig på diskoteket Copenhagen Jazzhouse, hvor han angiveligt havde været i selskab med to
piger. Om nattens hændelser hed det blandt andet i underrubrikken ”… med to unge piger opførte
et regulært sexshow med både tungekys og blowjob …” Artiklen uddybede underrubrikken. 

Musikeren afviste, at han havde deltaget i aktiviteter som beskrevet i bladet. Han anførte, at
offentliggørelsen af oplysningerne var egnede til at krænke privatlivets fred, hvorfor Se og Hør ikke
var berettiget til at bringe dem. Musikeren havde afvist at kommentere oplysningerne.

Se og Hør anførte, at der ikke herskede tvivl om, hvorvidt optrinnet havde fundet sted. Bladet
vedlagde en beskrivelse fra en person, som angiveligt havde befundet sig på diskoteket og overværet
seancen. Se og Hør anførte videre, at det var af offentlig interesse, idet hændelsesforløbet var fore-
gået i fuld offentlighed.

Nævnet konstaterede, at parterne var fremkommet med modstridende forklaringer om hændel-
sesforløbet i artiklen, og kunne derfor ikke tage stilling til rigtigheden af oplysningerne. Nævnet
fandt derfor ikke grundlag for at udtale kritik af Se og Hør. Et dissentierende medlem udtalte, at Se
og Hør ikke var berettiget til at bringe oplysninger af så alvorlig og krænkende karakter uden en
nærmere efterprøvelse. Dette medlem ville udtale kritik.

Kendelse af 14. april 2005 (sag 2004-6-111)
Børn & Unge bragte to artikler vedrørende sikkerhed på legepladser med legeredskaber. Udgangs-
punktet var en konkret sag fra en skole, hvor der var opsat legeredskaber, produceret af et finsk fir-
ma, Lappset, og forhandlet i Danmark af RABO A/S. Legeredskaberne havde certifikat for, at de
opfyldte kravene i en europæisk standard for legeredskaber, EN1176. En legepladsinspektør havde
imidlertid i en rapport udtalt, at legeredskaberne på skolen ikke overholdt kravene, hvorfor legered-
skaberne stod ubrugte. I artiklerne hed det blandt andet ”Det store legeredskabsfirma RABO sælger
produkter, der ikke er sikre nok”, ”RABO leger med sikkerheden”, ”Forbrugerstyrelsen: Vi kender
problemet” og ”RABO … tolker … reglerne”. Sikringsstyrelsen forbød senere salg og udlevering af
legeredskaber som dem, der var opstillet på den omtalte skole, idet styrelsen ikke fandt, at redska-
berne var i overensstemmelse med den gældende standard, EN1176.

Lappset og RABO A/S anførte, at artiklerne var manipulerende og baseret på forkerte og udoku-
menterede oplysninger. Klagerne anførte videre, at artiklerne gav det helhedsindtryk, at den danske
virksomhed sælger legeredskaber, der er farlige og ikke opfylder gældende sikkerhedsnormer. Klager-
ne anmodede endvidere om genmæle over for angivelserne af, at man gradbøjer sikkerheden, at man
sælger produkter, der ikke lever op til den fælles europæiske standard, og at man tolker reglerne.

Børn & Unge anførte, at der med udgangspunkt i en konkret sag blev belyst, hvorledes en for-
bruger kan købe et legeredskab med certifikat, hvorefter en legepladsinspektør samtidig kan konsta-

28



29

tere, at legeredskabet ikke lever op til den europæiske standard. Børn & Unge anførte, at artiklen
var baseret på offentlige myndighedspersoner. Om genmæle anførte Børn & Unge, at der var tale
om vurderinger og kommentarer, der ikke gav grundlag for genmæle.

Pressenævnet fandt, at det ikke var i strid med god presseskik at tage udgangspunkt i en konkret
sag eller basere artiklerne på udtalelser fra offentlige myndigheder og institutioner. Nævnet fandt, at
der ikke i artiklerne var dækning for udsagnene ”Det store legeredskabsfirma RABO sælger produk-
ter, der ikke er sikre nok”, ”RABO leger med sikkerheden” og ”tolker … reglerne”. Nævnet udtalte,
at en urigtig overskrift var sammenstillet med udsagnet ”Forbrugerstyrelsen: Vi kender problemet”,
så udsagnet kom til at fremstå som en bekræftelse af overskriften, der ikke var dækning for i artik-
len. Nævnet fandt, at der i kraft af manglende dækning i artiklerne af flere overskrifter, kombineret
med den kraftige eksponering, var sket en væsentlig tilsidesættelse af god presseskik, og Nævnet
udtalte sin alvorlige kritik. Nævnet fandt, at de udsagn, klagerne anmodede om genmæle for, var
vurderinger og gengivelse af udtalelser, hvorfor der ikke var grundlag for genmæle. Nævnet fandt
endeligt, at der ikke var dækning for udsagnet ”RABO … tolker … reglerne”, men da dette ville
fremgå af Nævnets kendelse om god presseskik, var klagerne ikke berettiget til genmæle.

Kendelse af 19. maj 2005 (sag 2004-6-126)
Danmarks Radio bragte i forbrugerprogrammet ”KONSUM” et indslag om tv-reparatørers mangel-
fulde reparation af tv-apparater. I indslaget bragte DR nogle optagelser foretaget med skjult kamera.
Optagelserne viste en tv-reparatørs arbejde, når han forsøgte at udbedre nogle konstruerede fejl. Tv-
reparatørens arbejde blev efterfølgende kritiseret af manden, der havde konstrueret fejlene. Efter
indslaget fik tv-reparatøren mulighed for at kommentere kritikpunkterne i studiet under udsendel-
sen.

Tv-reparatøren anførte, at optagelserne foretaget med skjult kamera var i strid med god presse-
skik. Han anførte videre, at han ikke havde haft fornøden mulighed for at kommentere indholdet af
den skjulte optagelse.

Danmarks Radio anførte, at brugen af skjult kamera tjente en samfundsmæssig interesse, og den
journalistiske dokumentation kun meget vanskeligt kunne tilvejebringes uden brug af skjult kame-
ra. DR anførte videre, at tv-reparatøren ved det efterfølgende interview fik lejlighed til at kommen-
tere oplysningerne. 

Pressenævnet fandt, at DR ikke var berettiget til at offentliggøre de foretagne optagelser med
skjult kamera uden at have sikret sig accept hertil. Nævnet lagde vægt på, at tv-reparatøren ikke
havde haft mulighed for at kommentere optagelserne inden offentliggørelsen, hvorfor offentlig-
gørelsen af de skjulte optagelser var i strid med god presseskik. Et dissentierende medlem udtalte, at
klager i det efterfølgende interview havde mulighed for at svare på de kritikpunkter, der blev rejst i
optagelserne, og fandt ikke grundlag til at udtale kritik. 

Kendelse af 30. maj 2005 (sag 2004-6-140)
Ekstra Bladet bragte en række artikler, der beskrev et samarbejde mellem et medicinalfirma og Osteo-
poroseforeningen, der anbefalede kalkpiller fra firmaet. Kalkpillerne havde angiveligt ikke den virk-
ning, som Osteoporoseforeningen lovede. På forsiden bragte avisen teksten ”400.000 knogleskøre
snydes – Offer for pille fup…” Det blev ligeledes beskrevet, hvordan Osteoporoseforeningen anvend-
te medicinalfirmaet til at udgive medlemsblade, og medicinalvirksomhedens medarbejdere holdt
foredrag, uden at det fremgik, at den pågældende konsulent var en af virksomhedens medarbejdere. 

Medicinalvirksomheden anførte, at Ekstra Bladet ikke havde kontrolleret, om de modtagne
oplysninger var korrekte. Medicinalfirmaet anførte videre, at avisen ikke havde forholdt sig kritisk
til kilderne i de pågældende artikler. Virksomheden anførte, at kildernes udsagn og den bragte tekst
var farvet af merkantile interesser, som Ekstra Bladet var blevet formået til at varetage af firmaets

 



konkurrenter. Medicinalvirksomheden anførte, at pressemeddelelsen ikke var bragt i fuld længde,
hvorfor firmaet var blevet frataget muligheden for at give udtryk for sin version af sagen. Det anfør-
tes, at der ikke i artiklen var dækning for overskriften.

Ekstra Bladet anførte, at avisen ingen økonomisk interesse havde i historien, men blot varetog
samfundsrelevante forbrugerinteresser ved at bringe historien. Ekstra Bladet anførte, at de dele af
pressemeddelelsen, der havde betydning for firmaets budskab, blev gengivet.

Pressenævnet fandt, at der ikke var grundlag for at fastslå, at Ekstra Bladet havde undladt at
kontrollere, at de modtagne oplysninger var korrekte, eller i øvrigt havde undladt at udvise fornø-
den kritik over for kilderne. Nævnet fandt, at der ikke var grundlag for at antage, at avisen varetog
en af Pharma-Vincis konkurrenters merkantile interesser. Nævnet fandt videre, at medicinalfirmaets
synspunkter var bragt i avisen ved referat af pressemeddelelsen. Ekstra Bladet var ikke forpligtet til
at bringe pressemeddelelsen i fuldt omfang, og indholdet var ikke blevet forvansket ved redigerin-
gen. Nævnet fandt endeligt, at der var tilstrækkelig dækning for overskriften i artiklerne. Pressenæv-
net fandt herefter, at Ekstra Bladet ikke havde tilsidesat god presseskik. 

Kendelse af 27. juni 2005 (sag 2005-6-186)
Børn & Unge var i sag 2004-6-111 blevet pålagt at offentliggøre kendelsen. På samme side (side 9)
som offentliggørelsen af Pressenævnets kendelse bragte bladet en artikel med overskriften ”Børn &
Unge får medhold og kritik”. I artiklen hed det blandt andet ”Børn & Unge får medhold i det
meste af sagskomplekset”. Artiklen var illustreret ved at bringe billeder af de tidligere kritiserede for-
sider med RABO’s navn. Bladet bragte (side 13) to uger senere igen Pressenævnets kendelse. Denne
gang uden kommentarer.  

Lappset og RABO anførte, at Pressenævnets kendelse burde være bragt på en af de første sider
som de oprindelige artikler. Klagerne anførte, at overskriften og kommentaren var misvisende, idet
Pressenævnet i sag 2004-6-111 udtalte sin alvorlige kritik af bladet. Klagerne anførte videre, at bille-
der af forsiderne var egnede til at forstærke den voldsomme og uberettigede eksponering. 

Børn & Unge anførte, at den første gengivelse af Nævnets kendelse opfyldte lovens krav, idet
kendelsen blev bragt i sin fulde ordlyd. Gengivelsen var alene ledsaget af neutrale og korrekte faktu-
elle oplysninger om tvistens grundlag. Børn & Unge anførte videre, at den anden offentliggørelse
var sket med normal skrift i første del af bladet.

Pressenævnet udtalte, at det i vid udstrækning tilkommer mediet at afgøre, hvor i bladet og med
hvilken typografi en kendelse offentliggøres. Nævnet udtalte videre, at en redaktionel tekst bragt i
direkte forbindelse med en kendelse hverken i opsætning eller i indhold må kunne opfattes som en
kommentar til kendelsen. Nævnet fandt, at der ved den første offentliggørelse var bragt uberettigede
kommenterende tilføjelser, og at der specielt med overskriften var sket en forvanskning af kendel-
sens budskab. Nævnet udtalte sin alvorlige kritik. 

Kendelse af 23. august 2005 (sag 2005-6-161)
Ekstra Bladet bragte fire artikler, henholdsvis den 19., den 20., den 21. og den 22. december 2004,
om præster, der uddriver dæmoner. Til brug for researchen og dokumentation for artiklerne havde
avisen ladet en skuespiller optræde som dæmonbesat. Skuespilleren fotograferede dæmon-uddrivel-
sen med skjult kamera.

Præsten anførte, at brugen af skjult kamera og mikrofon var i strid med god presseskik, idet dis-
se metoder ikke var nødvendige for at opnå information til udarbejdelse af reportagen. Endvidere
anførte præsten, at han ville have været villig til at tale med journalisten, ligesom det anførtes, at
gudstjenester er offentlige. Præsten anførte endeligt, at billedoptagelserne virkede virkelighedsfor-
drejende. 

30



31

Ekstra Bladet påstod sagen afvist grundet fristoverskridelse, idet klagen alene var rettidigt indgi-
vet for så vidt angik artiklen bragt den 22. december. Ekstra Bladet anførte, at oplysningerne ikke
var fremkommet, såfremt journalisterne havde præsenteret sig som journalister.

Pressenævnet udtalte, at klagen var indgivet rettidigt i forhold til den senest bragte artikel, men
for sent for så vidt angår de tre tidligere artikler. Nævnet fandt imidlertid, at klagen ikke indeholdt
kritikpunkter vedrørende forhold, der alene var omfattet af de tre tidligere artikler, hvorfor klagen i
sin helhed måtte tages under behandling. Nævnet fandt, at det ikke havde været nødvendigt for at
skrive artiklerne at anvende skjult kamera og mikrofon, idet præsten flere gange havde samarbejdet
med pressen. Pressenævnet fandt det også betænkeligt, at dokumentationen var baseret på et rol-
lespil, der i betydelig grad var provokerende. Nævnet udtalte sin kritik. 

Kendelse af 23. august 2005 (sag 2005-6-195/196)
Danmarks Radio og DR Online bragte en omtale af en familie, der havde fået problemer med deres
forsikringsselskab på grund af en vandskade. Indslaget fokuserede på, at forsikringsselskabet ikke
levede op til sit ansvar med effektivt og hurtigt at udbedre skaderne på huset. Indslaget indeholdt
uddrag af en telefonsamtale optaget med skjult mikrofon mellem journalisten og forsikringsselska-
bets direktør. Den interviewede direktør havde ved interviewets begyndelse oplyst, at han ikke
ønskede at kommentere den konkrete sag eller medvirke i udsendelsen. Han var således bekendt
med, at han talte med en journalist.

Forsikringsselskabet anførte, at det var i strid med god presseskik at offentliggøre optagelsen,
uden at direktøren på forhånd havde givet sit samtykke. Klager anførte, at der ikke var fremkommet
oplysninger, der medførte, at hensynet til direktøren måtte vige for den samfundsmæssige interesse.

Danmarks Radio anførte, at en båndoptager i dag er et almindeligt journalistisk redskab, hvor-
for det ikke var i strid med god presseskik at undlade at informere direktøren om optagelsen. DR
anførte, at direktøren var klar over, at vandskade-sagen kunne blive genstand for et indslag. DR
anførte videre, at udtalelsen havde en klar samfundsmæssig interesse, der kun kunne dokumenteres
gennem offentliggørelse af den båndede telefonsamtale. Danmarks Radio anførte endeligt, at direk-
tøren for et selskab af ikke ubetydelig størrelse må tåle, at hans udtalelser om selskabets forhold eks-
poneres i massemedierne.

Pressenævnet fandt, at hensynet til direktøren måtte vige for den samfundsmæssige interesse, der
var knyttet til omtalen af selskabet. Nævnet lagde vægt på, at han vidste, at han talte med en jour-
nalist. Han måtte som følge af sin overordnede funktion antages at være bekendt med mediernes
arbejdsmetoder og vant til pressekontakt. På den baggrund fandt Nævnet ikke grundlag for at udta-
le kritik af Danmarks Radio for tilsidesættelse af god presseskik.

Kendelse af 23. august 2005 (sag 2005-6-198)
Se og Hør bragte en artikel med overskrifterne ”Meldt til politiet” og ”Arvestrid på Amalienborg”.
Under overskrifterne var der et fotografi af prinsesse Benedikte. Det fremgik af artiklen, at en chauf-
før ved Den Kgl. Civilliste var raget uklar med sin søster i en arvesag.

Chaufføren anførte, at overskriften ”Arvestrid på Amalienborg” ikke havde dækning i artiklens
indhold, heller ikke selv om chaufføren havde en tjenestebolig i Toldbodgade. Chaufføren anførte
videre, at sagen ikke havde almen interesse. Klager anførte, at der ikke havde været indgriben fra
politiets eller anklagemyndighedens side.

Se og Hør anførte, at overskriften ”Arvestrid på Amalienborg” var faktuel korrekt, idet chauf-
føren havde folkeregisteradresse på Amalienborg. Se og Hør anførte videre, at den specielle stilling,
chaufføren havde, indebar en væsentlig øget interesse fra mediernes side, idet kongehusets personale
måtte antages at have accepteret den øgede medieinteresse som et vilkår ved stillingen. Bladet anfør-
te endvidere, at der altid var offentlig interesse knyttet til sager vedrørende efterforskning af mulige
lovbrud begået af kongehusets personale.

 



Pressenævnet fandt, at arvestriden mellem chaufføren og dennes søster var et privat anliggende
uden almen interesse. Nævnet fandt ikke, at sagens omstændigheder, herunder at chaufførens søster
indgav politianmeldelse mod chaufføren, og at chaufføren var ansat ved Den Kgl. Civilliste, ændre-
de derpå. Pressenævnet fandt endvidere, at overskriften ”Arvestrid på Amalienborg” ikke havde
dækning i artiklens indhold. Nævnet udtalte sin alvorlige kritik. 

Kendelse af 14. september 2005 (sag 2005-6-202)
Nordjyske Stiftstidende bragte en artikel, hvori et attentatforsøg fra 2000 omtaltes. I artiklen var
Udlændingestyrelsens underdirektørs navn og privatadresse med angivelse af vejnavn og husnum-
mer samt lokalområdet beskrevet. Adressen var fremhævet ved, at avisen som billeddokumentation
havde indtegnet underdirektørens adresse på et kort.

Udlændingestyrelsen anførte, at det var i strid med god presseskik at bringe en så detaljeret
beskrivelse af underdirektørens lokalområde samt angivelse af underdirektørens privatbolig på kort.

Nordjyske Stiftstidende anførte, at artiklen alene viderebragte den dokumentation, der forelå i
sagen. Avisen anførte videre, at oplysningerne var offentligt tilgængelige.

Pressenævnet udtalte, at meddelelser, som kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre
klar almen interesse kræver offentlig omtale. Nævnet fandt, at det ikke var nødvendigt for at få
artiklens budskab frem at beskrive underdirektørens lokalområde i detaljer, og udtalte kritik. Et dis-
sentierende medlem fandt, at sagen havde offentlig interesse, og at det ikke var i strid med god pres-
seskik at offentliggøre adressen, hverken i tekst eller grafik.

Kendelse af 12. oktober 2005 (sag 2005-6-194)
JydskeVestkysten omtalte løbende en straffesag i 2003 og 2004, men afviste at omtale tiltalefrafaldet
i 2005, selv om den tidligere tiltalte anmodede Jydske Vestkysten om det. 

Klager anførte, at JydskeVestkysten var forpligtet til at omtale tiltalefrafaldet, da sagen havde
været omtalt i avisen igennem flere år.

Jydske Vestkysten anførte, at avisen ikke var forpligtet til at viderebringe oplysningen, da avisen
ikke havde kunnet få det oplyst hos politiet. 

Pressenævnet udtalte, at det fremgår af Vejledende regler for god presseskik pkt. C3, at ”en
omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens afslutning, hvad enten denne finder
sted i form af tiltalefrafald, frifindelse eller domfældelse”. Efter medieansvarslovens § 34, stk. 2, skal
klager over massemediers indhold og handlemåde indgives senest 4 uger efter ”offentliggørelsen”. I
en situation som den foreliggende, hvor klagen ikke vedrørte et offentliggjort forhold, måtte klage-
fristen på 4 uger i stedet regnes fra det tidspunkt, hvor den handlemåde, som klagen vedrørte, hav-
de manifesteret sig. Klagen var derfor indgivet inden for 4-ugersfristen. Nævnet fandt, at avisen
havde beskrevet klagers anholdelse og citeret en politiansat for at have udtalt, at politiet overvejede
at rejse sigtelse. Det var efter Nævnets opfattelse ikke tilstrækkeligt til, at forholdet kunne henføres
til de Vejledende regler for god presseskik pkt. C3, hvorfor JydskeVestkysten ikke havde handlet i
strid med god presseskik.

Kendelse af 12. oktober 2005 (sag 2005-6-203)
Jyllands-Posten bragte en artikel, hvori samme attentatforsøg som i sag 2005-6-202 var omtalt. Jyl-
lands-Posten beskrev Udlændingestyrelsens underdirektør ved navns nævnelse, men adressen var
anonymiseret med benævnelsen ”et villakvarter i Hillerød”. 

Udlændingestyrelsen anførte, at underdirektøren var utryg ved eksponeringen. Styrelsen anførte
videre, at omtalen af underdirektøren ikke var nødvendig for at skrive artiklen og formidle det
ønskede budskab.

32



33

Jyllands-Posten anførte, at underdirektørens adresse var anonymiseret. Avisen anførte endvidere,
at de bragte oplysninger var offentligt tilgængelige. 

Pressenævnet fandt, at artiklen ikke var i strid med god presseskik, idet artiklen, ud over at næv-
ne underdirektørens navn, ikke i øvrigt nævner oplysninger om hans private forhold.

Kendelse af 12. oktober 2005 (sag 2005-6-204)
En avis omtalte et musikarrangements brug af et fotografi af en myrdet persons hoved. Musikfesti-
valen havde til brug for promovering trykt programmer med fotografiet af det afhuggede hoved.
Det afhuggede hoved var tidligere offentliggjort af politiet i forbindelse med opklaring af en drabs-
sag. På avisens forside stod: ”Afhugget hoved som reklamesøjle”.

Den afdødes kone anførte, at det var krænkende, at avisen gengav et fotografi af musikarrange-
mentets program i den pågældende artikel. Hun anførte videre, at det var uanstændigt at skrive en
artikel, i hvilken der gives udtryk for forargelse over brugen af fotografiet, og samtidig gengive det.

Avisen anførte, at fotografiet var bragt som dokumentation for eventbureauets absurde brug af
billedet.

Pressenævnet fandt, at det ikke var nødvendigt for at få artiklens budskab frem at gentrykke
fotografiet af det afhuggede hoved. Det havde været tilstrækkeligt at beskrive, hvordan programmet
så ud. Nævnet udtalte sin alvorlige kritik af avisens brug af det pågældende foto. 

Kendelse af 2. november 2005 (sag 2005-6-220)
B.T. bragte tre artikler, hvori indremissionske forældres holdning til sex før ægteskabet omtaltes.
Den første artikel var bygget op om citater fra en psykolog. Artiklen sammenlignede ægteskaber
inden for Indre Mission med tvangsægteskaber i muslimske indvandrer-familier. Den anden artikel
var bygget op af udsagn fra en religionsekspert, der beskrev de forskellige grader mellem almindelige
kristne og fundamentalister. Den tredje artikel fokuserede på en ung kvindes brud med Indre Missi-
on. I en faktaboks til artiklen stod: ”Kirkelig Forening for den Indre Mission i Danmark, kaldet
Indre Mission, er stiftet…” Kirkelig Forening for den Indre Mission i Danmark klagede til Presse-
nævnet.

Indre Mission anførte, at foreningen havde retlig interesse. Indre Mission anførte videre, at
artiklerne indeholdt fejlagtig information og krænkende, udokumenterede oplysninger. Foreningen
gjorde gældende, at oplysningerne ikke var blevet efterprøvet i overensstemmelse med de Vejledende
regler for god presseskik.

B.T. anførte, at Indre Mission ikke nødvendigvis var klageberettiget, idet artiklerne ikke tillagde
foreningen nogen lod i presset om at få unge mennesker til at indgå ægteskab. B.T. anførte, at
betegnelsen ”tvangsægteskab” var en populærbetegnelse for den situation, hvor unge mennesker
presses til at gifte sig mod deres vilje, hvorfor betegnelsen også kunne anvendes i den foreliggende
situation. Endeligt anførte B.T., at oplysningerne i artiklerne var korrekte, idet de var indhentet
gennem interviews med personer, der havde tilknytning til Indre Mission.

Pressenævnet udtalte, at det var en betingelse for at klage, at klageren havde retlig interesse.
Nævnet – 2 medlemmer, herunder formanden – fandt, at den tredje artikel vedrørende en ung
kvinde var af en sådan personlig og individuel karakter, at Indre Mission ikke havde retlig interesse
og dermed ikke var klageberettiget i forhold til denne artikel, hvorfor den del af klagen afvistes.
Nævnet fandt, at foreningen i forhold til den første og den anden artikel havde retlig interesse.
Nævnet fandt videre, at oplysningerne i første artikel var af en sådan karakter, at artiklen måtte
antages at kunne være skadelig for foreningen, og artiklen burde være forelagt for foreningen med
henblik på en kommentar, inden den blev bragt. Nævnet udtalte sin kritik vedrørende dette punkt.
Nævnet fandt, at oplysningerne i den anden artikel ikke kunne anses for skadelige, krænkende eller
agtelsesforringende for foreningen, hvorfor der ikke var grundlag for at udtale kritik heraf. To dis-

 



sentierende medlemmer fandt, at Indre Mission ikke var omtalt i artiklerne på en sådan måde, at
foreningen som organisation havde retlig interesse i at klage til Pressenævnet. De fandt derfor, at
sagen skulle afvises. Grundet stemmelighed blev formandens stemme afgørende, og Pressenævnet
udtalte sin kritik af B.T. i forhold til den første artikel.

Kendelse af 2. november 2005 (sag 2005-6-225)
Områdeavisen Nordfyn A/S bragte to indlæg, henholdsvis den 26. oktober 2004 og den 2. novem-
ber 2004, hvori voldsraten i Bogense blev omtalt. Klager henvendte sig til Områdeavisen Nordfyn
den 15. juni 2005, hvorefter avisen afviste, at der var grundlag for kritik ved brev af 24. juni 2005. 

Klagesagen blev modtaget i Pressenævnet den 31. august 2005.
Klager anførte, at den sene klage skyldtes, at påtaleopgivelsen over klager først blev meddelt den

26. maj 2005. Klager anførte videre, at han kunne identificeres ud fra de påklagede indlæg. Områ-
deavisen Nordfyn udtrykte undren over den sene klageindgivelse.
Pressenævnet udtalte, at klagen rettidigt var indbragt for avisen den 15. juni 2005. Pressenævnet
udtalte videre, at efter medieansvarslovens § 34, stk. 2, 3. pkt., kan massemediets afgørelse indbrin-
ges for Nævnet senest 4 uger efter, at afgørelsen er kommet frem til klageren. Nævnet fandt, at
Områdeavisen Nordfyn svarede klager ved brev af 24. juni 2005, men klagen blev først modtaget i
Pressenævnet den 31. august 2005. Klagen var derfor indgivet efter udløbet af 4-ugersfristen, hvor-
for Nævnet afviste klagen.

Kendelse af 22. november 2005 (sag 2005-6-229)
Jyllands-Posten bragte søndag den 12. juni 2005 en omtale af et brandattentat. En passage i artiklen
var skrevet med støtte i en journalistisk hovedopgave. Hovedopgaven var tidligere sendt til Jyllands-
Posten med tilbud om, at avisen kunne købe opgaven, hvilket Jyllands-Posten afslog. Jyllands-
Posten skrev til slut i artiklen: ”… og haft adgang til en journalistisk hovedopgave om sagen af [nav-
nene på skribenterne].” Pressenævnet modtog mandag den 11. juli 2005 en klage fra skribenterne,
indgivet ved e-mail lørdag den 9. juli 2005. 

Klagerne anførte, at Jyllands-Posten havde skrevet hovedopgaven af.
Jyllands-Posten anførte, at avisen gennem længere tids research havde fremskaffet oplysningerne

i artiklen.
Pressenævnet udtalte, at da klagefristen efter sædvanlig beregning udløb søndag den 10. juli

2005, ansås klagefristen i overensstemmelse med almindelige forvaltningsretlige principper for for-
længet til den følgende hverdag, mandag den 11. juli 2005. Klage var herefter indleveret rettidigt
den 11. juli 2005. Pressenævnet fandt, at kildekrediteringen havde været tilstrækkelig. Nævnet
fandt, som sagen var oplyst, ikke grundlag for at udtale, at avisen havde tilsidesat god presseskik.

Kendelse af 22. november 2005 (sag 2005-6-240)
B.T. bragte en omtale af en fodbolddommers forhold til sin tidligere hustru i forbindelse med, at
dommeren deltog i et tv-program. På avisens forside stod ”… i krig med ekskonen”. I artiklen
udtalte dommeren sig om emner uden forbindelse til tv-programmet. Han udtalte blandt andet, at
han havde kendt sin nuværende kæreste ”et par år”, hvilket fik avisen til at skrive, at han afviste at
have været sammen med sin nuværende kæreste under samlivet med ekskonen. Emnet havde tre år
tidligere været omtalt i medierne.

Klager anførte, at han ikke havde udtalt sig om sin tidligere hustru.
B.T. anførte, at der var tale om en medievant person, der måtte antages at kende konsekvenserne

af sine udtalelser.
Pressenævnet – 2 medlemmer, herunder formanden – fandt, at en medievant person måtte være

klar over, at avisen ville bringe interviewet om tv-programmet i en sammenkædning med omtale af

34



35

hans tidligere hustru og skilsmisse. Nævnet fandt derfor, at der ikke var grundlag for at udtale kri-
tik. To medlemmer af Nævnet fandt at uanset, at der var tale om en medievant person, var der ikke
grundlag for at inddrage omtalen af skilsmissen og hans tidligere hustru. Disse medlemmer lagde
vægt på, at der var tale om et forhold af ældre dato, der ikke havde almen interesse, samt at klager
ikke ønskede at udtale sig herom. De to medlemmer fandt på den baggrund, at der var sket en
krænkelse af privatlivets fred og udtalte deres kritik. Da der var stemmelighed, var formandens
stemme afgørende. Nævnet fandt endvidere, at omtalen af kæresten afveg på en uheldig måde fra
klagers udtalelse, men Nævnet fandt ikke tilstrækkelig grundlag for at udtale kritik.

Kendelse af 22. november 2005 (sag 2005-6-242)
Midtjyllands Avis bragte en omtale og billede af en bil i en privat indkørsel, idet bilen var blevet
nummer to i en konkurrence. Bilejeren afviste over for avisen at medvirke i et interview. Avisen gen-
gav afvisningen: ”Men [bilejeren] vil ikke fortælle noget om sig selv eller sin bil til Midtjyllands
Avis. – ”Det kunne være nogen fik ondt i røven af, at man bruger så meget på en bil”, er hans
begrundelse.”

Bilejeren anførte, at det var i strid med god presseskik at fotografere bilen i hans private indkør-
sel og gengive hans afvisning.

Midtjyllands Avis anførte, at man ikke havde skaffet sig uretmæssig adgang til ejendommen, idet
bilen var fotograferet fra fortovet. Avisen anførte videre, at oplysninger og billeder af bilen var lagt
ud på Internettet af klager, og at afvisningen var gengivet ordret.

Pressenævnet udtalte, at det ikke var i strid med god presseskik at omtale og fotografere bilen
som sket, men da det var åbenbart for journalisten, at bilejeren ikke ønskede at give et interview, var
det på den baggrund i strid med god presseskik at bringe hans begrundelse for afslaget som inter-
view.

Kendelse af 22. november 2005 (sag 2005-6-248)
B.T.s internetavis bragte en omtale af indvandrere, der ønskede at få ændret deres næser kosmetisk.
Ved siden af artiklen var indsat et billede med en person i profil med underteksten: ”[nationalitet,
navn, by] var utilfreds med sin næse og fik den lavet hos en plastikkirurg…”.

Personen anførte, at B.T.s internetavis havde bragt fotografiet uden hendes viden og samtykke.
Personen anførte videre, at hun i forbindelse med en artikel i Berlingske Tidende havde givet tilla-
delse til at bringe billedet, men kun til den ene artikel.

B.T.s internetavis anførte, at fotografiet stammer fra en database. B.T.s internetavis medgav, at
man ved at bringe fotografiet uden samtykke havde tilsidesat god presseskik.

Pressenævnet fandt, at B.T.s internetavis havde tilsidesat god presseskik ved at offentliggøre foto-
grafiet uden samtykke. Nævnet fandt det uden betydning, at billedet tidligere havde været bragt
med hendes samtykke.

Kendelse af 14. december 2005 (sag 2005-6-207)
Nyhedsbrevet www.3f.dk omtalte i fem artikler blandt andet problemer og mangler i en rapports
konklusioner om store polske svinefarme ejet af Poldanor S.A. Rapporten var udarbejdet med hen-
blik på at identificere eventuelle afvigelser i Poldanors svinefarmes gyllehåndtering set i forhold til
den danske miljølovgivning. Håndteringen set i forhold til danske regler var interessant, idet danske
landmænd og den danske skatteyderfinansierede IØ-fond (Investeringsfonden for Østlandene) var
medinvestorer. Artiklerne gennemgik rapporten og påpegede med baggrund i de danske regler, hvor
dansk miljølovgivning ikke overholdtes. Www.3f.dk beskrev den videre udvikling og påpegede på
baggrund af en pressemeddelelse fra de polske myndigheder, at nogle af svinefarmene var luknings-
truede. I pressemeddelelsen stod: ”… initiated the administrative procedures in order to disconti-

 



36

nue the operations of remaining seven farms.” samt: ”… co-ordination with the owners to allow
finishing production cycles …”

Poldanor S.A. anmodede Pressenævnet om også at inddrage en række tidligere artikler fra
december 2004 vedrørende Poldanors virksomhed i Polen, uanset at en klage over disse isoleret set
måtte anses som for sent indgivet. Poldanor anførte, at oplysninger i de fem artikler burde have
været forelagt virksomheden inden offentliggørelsen. Overordnet anførte Poldanor, at artiklerne var
usaglige. Poldanor anførte, at artiklernes oplysninger om truende lukning var ukorrekte.

Www.3f.dk anførte, at Poldanors synspunkter var gengivet i artiklerne, ligesom artiklerne var
forsynet med links til blandt andet klagers hjemmeside og til de pressemeddelelser, Poldanor havde
udsendt om sagen.Www.3f.dk anførte, at oplysningerne om den truede lukning fremgik af presse-
meddelelsen fra de polske myndigheder. Www.3f.dk anførte videre, at Poldanor havde afvist at
diskutere miljøsager med nyhedsbrevets journalist. 

Pressenævnet overvejede spørgsmålet om, i hvilken udstrækning Nævnets prøvelsesgrundlag
skulle strækkes til også at omfatte en række artikler fra december 2004. Nævnet fandt, at artiklerne
fra december 2004 ikke indgik i en sådan naturlig sammenhæng med de fem påklagede artikler fra
maj-juni 2005, at der var grundlag for at inddrage artiklerne i vurderingen. Nævnet lagde vægt på,
at artiklerne fra maj-juni 2005 i deres tema adskilte sig væsentligt fra artiklerne fra december 2004.
Pressenævnet fandt, at da Poldanor afviste at udtale sig om emnet, og da www.3f.dk gennem refe-
rencer til pressemeddelelser gengav Poldanors synspunkter, havde nyhedsbrevet ved artiklernes til-
blivelse ikke tilsidesat god presseskik. 

2.2. Sager om genmæle
Reglerne om genmæle giver adgang til at korrigere oplysninger af faktisk karakter i en sag, der har
været omtalt i et massemedie. Den, som oplysningerne vedrører, kan fremsætte anmodning om gen-
mæle, og anmodningen skal altid først fremsættes til vedkommende massemedie selv. Anmodnin-
gen til mediet skal være skriftlig, og fristen er 4 uger regnet fra offentliggørelsen i mediet, jf. medie-
ansvarslovens § 36, stk. 3. Hvis mediet afslår at bringe genmælet, eller genmælet er ufyldestgørende,
kan sagen indbringes for Pressenævnet. Dette skal ske senest 4 uger efter at mediets svar er kommet
frem, jf. medieansvarslovens § 40, stk. 1 og stk. 2.

Mediet kan kræve, at den, der fremsætter anmodningen, selv udformer genmælet, og genmælets
indhold skal i alt væsentligt være begrænset til nødvendige faktiske oplysninger, jf. medieansvarslo-
vens § 38.

Pressenævnet har udarbejdet en vejledning, der indeholder oplysninger om betingelser for og
udformning af genmæle m.v. Vejledningen kan hentes på Pressenævnets hjemmeside og kan desu-
den fås i Nævnets sekretariat.

Til illustration af Nævnets praksis refereres nedenfor enkelte af Nævnets sager fra 2005. Til
yderligere belysning af Pressenævnets praksis på området henvises til Nævnets tidligere årsberetnin-
ger.

Kendelse af 9. februar 2005 (sag 2004-6-82/90)
Danmarks Radio og DR Online fokuserede i henholdsvis en artikel og i en udsendelse på, om syge-
huse og læger burde afstå fra operationer, som lægen ikke udfører tilstrækkeligt antal af. Vinklen på
udsendelsen var, at overlevelsesstatistikkerne var bedre på de sygehuse, hvor lægerne regelmæssigt
foretog komplicerede operationer, herunder spiserørs- og lungeoperationer. På grund af manglende
specialisering kritiseredes Viborg Sygehus og Viborg Amt for ikke at have efterkommet Sundheds-
styrelsens anmodning om at stoppe med spiserørs- og lungeoperationer. 

 



37

Viborg Amt/Viborg Sygehus anførte, at Danmarks Radio havde bragt forkerte oplysninger, og
de havde derfor krav på genmæle. Viborg Amt/Viborg Sygehus anførte, at navnlig udsagnene
”resultaterne med operationen er ikke gode”, ”for mange patienter er døde efter operationen” og
”Operationen lykkes ikke, og patienten dør” var forkerte. Klagerne anførte videre, at der ikke var
dækning for udsagnet om, at Viborg Sygehus af Sundhedsstyrelsen var blevet ”advaret”.

DR anførte, at undersøgelserne, der fremhævedes i udsendelsen, konkluderede, at for mange
patienter dør på sygehusene, og at en række sygehuse burde stoppe med at udføre operationer, som
kræver en høj grad af specialisering, idet Danmark kun kan få dødeligheden ned ved at samle opera-
tionerne på specialistsygehuse. DR anførte videre, at med udsagnet ”Operationen lykkes ikke, og
patienten dør” sagde man ikke, at patienten døde på grund af operationen. DR anførte, at udtryk-
ket ”advare” var dækkende for indholdet af Sundhedsstyrelsens breve til Viborg Sygehus. 

Nævnet fandt, at der var en væsentlig samfundsmæssig interesse i omtale af sygehuse og lægers
behandling af patienter. Nævnet udtalte, at ved sådanne omtaler må hensynet til ytringsfriheden
have særlig stor vægt. Nævnet fandt, at der i forhold til udsagnene ”resultaterne med operationen er
ikke gode”, ”for mange patienter er døde efter operationen” og ”advaret” var tale om vurderinger,
der ikke indeholdt oplysninger af faktisk karakter, der kunne begrunde genmæle. Nævnet fandt hel-
ler ikke, at der var grundlag for genmæle for udsagnet ”Operationen lykkes ikke, og patienten dør”,
idet der ikke var anført en sammenhæng mellem dødsfaldet og den måde, hvorpå operationen var
udført. Nævnet fandt ikke i øvrigt, at Danmarks Radio i forbindelse med udsendelsen havde hand-
let i strid med god presseskik. 

Kendelse af 14. april 2005 (sag 2004-6-107)
Børn & Unge bragte en artikel vedrørende legeredskaber. Legeredskaberne var forsynet med certifi-
kat fra TÜV Product Service GmbH for, at legeredskaberne opfyldte kravene i en europæisk stan-
dard for legeredskaber, EN1176. Det anførtes i artiklerne, at godkendelse fra TÜV ikke altid var
garanti for, at sikkerheden var i orden, idet ikke alle TÜV-godkendte redskaber levede op til de dan-
ske og europæiske standarder.

TÜV anførte, at legeredskaberne levede op til den fælles europæiske standard EN1176. TÜV
oplyste, at standarden i Tyskland for børn under tre år afveg fra den europæiske, men det var ikke
relevant for de omtalte redskaber.

Til støtte for at afvise genmæle anførte Børn & Unge, at artiklerne var baseret på udsagn fra
offentlige myndighedspersoner. Børn & Unge henviste endvidere til en afgørelse fra Sikringsstyrel-
sen, der understøttede, at de omtalte legeredskaber ikke levede op til kravene i EN1176, selv om de
havde et certifikat fra TÜV. 

Pressenævnet fandt, at oplysningerne om tilladte normfravigelser i Tyskland måtte anses for
utvivlsomme. Herefter fandt Nævnet, at TÜV ikke var berettiget til genmæle.

Kendelse af 19. maj 2005 (sag 2004-6-136)
B.T. bragte en omtale af ”Grevil-sagen”. I artiklen var følgende udsagn bragt: ”Grevil blev afsløret,
da hverken han eller de journalister på Berlingske Tidende, som han henvendte sig til, dækkede
deres spor synderligt godt…” De to journalister fra Berlingske Tidende klagede til Pressenævnet
over, at god presseskik var tilsidesat, og over at B.T. havde afvist at bringe et genmæle.

De to journalister gjorde gældende, at det ikke var korrekt, at Grevil blev afsløret, fordi han hav-
de haft kontakt med dem. Klagerne anførte, at B.T. burde have forelagt dem oplysningerne forud
for artiklens offentliggørelse. Journalisterne anførte videre, at der var tale om en oplysning af faktisk
karakter, idet det fremstod som om Grevil blev afsløret, fordi journalisterne ikke beskyttede deres
kilde tilstrækkeligt. 



38

B.T. anførte, at der var tale om en vurderingssag, idet det ikke er muligt at afgøre, hvornår en
journalist beskytter sin kilde i fornødent omfang, hvorfor krav om genmæle afvistes.

3 medlemmer fandt, at udsagnet var af faktisk karakter, og at der derfor var mulighed for at
kræve genmæle over for det. Da udsagnet var egnet til at påføre journalisterne skade i deres virke,
burde det have været efterprøvet ved forelæggelse for journalisterne. Ved at undlade dette havde
B.T. handlet i strid med god presseskik, og Nævnet udtalte sin kritik. Et dissentierende medlem lag-
de vægt på, at B.T. havde tilbudt journalisterne spalteplads i avisen til at fremlægge deres synspunk-
ter i sagen og således korrigere avisens oplysninger. Da journalisterne ikke havde benyttet denne
mulighed, havde de ikke krav på genmæle.

Kendelse af 23. august 2005 (sag 2005-6-179)
Hver Weekend bragte to artikler om FEGU skolers tilknytning til Scientology. I en af artiklerne
udtalte formanden for et kristent funderet Dialogcenter: ”FEGU er tæt forbundet med Scientology.
De anvender grundlæggeren af Scientology, L. Ron Hubbards teknikker direkte i deres undervis-
ning, og de fleste af underviserne er også tilknyttet bevægelsen”. Den pædagogisk ansvarlige for
FEGU i Danmark var selv scientolog, men afviste, at FEGU skolerne og Scientology var forbundet.
Skolerne anvendte L. Ron Hubbards studieteknikker. I en af artiklerne udtrykte en mor, hvis barn
går på FEGU Skolen i Hellerup, sin overraskelse over forbindelsen til Scientology. I den forbindelse
skrev avisen ”Børn går i Scientology-skole uden forældrenes vidende”.

FEGU Skolen i Hellerup anførte, at artiklerne beskrev skolens handlemåde som odiøs. Det
anførtes, at det var ukorrekt at udtale sig generelt, at ”de anvender … L. Ron Hubbards teknikker
direkte i deres undervisning”, når bogen kun anvendtes af og til. FEGU Skolen i Hellerup anførte,
at skolen tilbød Applied Scholastics (anvendt læring), som var en organisation udviklet af en lærer-
gruppe, der havde fået lov til at bruge L. Ron Hubbards undervisningsopdagelser. Denne organisa-
tion var juridisk adskilt fra Scientologykirken. FEGU Skolen anførte endeligt, at elever og forældre
blev orienteret om sammenhængen.

Hver Weekend anførte, at avisen var blevet bekræftet i det nære slægtskab mellem Scientology
og FEGU skolerne. Avisen anførte, at det nære slægtskab ikke fremgik åbenlyst af skolernes materia-
le. Hver Weekend anførte endeligt, at FEGU Skolen ikke havde påvist ukorrektheder, hvorfor den
ikke havde krav på genmæle.

Pressenævnet fandt hverken, at oplysningerne i artiklerne havde en sådan karakter, at de skulle
have været forelagt skolen inden offentliggørelsen, eller at artiklerne havde et indhold, der tilsidesat-
te god presseskik. Nævnet udtalte, at Dialogcentrets meninger ikke var oplysninger af faktisk karak-
ter, hvorfor der ikke var krav på genmæle på dette punkt. Nævnet fandt, at citatet i avisartiklen var
en korrekt oplysning, da skolen anvendte L. Ron Hubbards bog, der bygger på hans teknikker.
Modsat fandt Pressenævnet, at oplysningen ”… uden forældrenes vidende” ikke var utvivlsom,
hvorfor der var krav på genmæle for denne oplysning.  

 



39

B I L A G

Vejledende regler for god presseskik

Grundlæggende synspunkter

Sikringen af ytringsfriheden i Danmark står i nøje forbindelse med massemediernes frie adgang til
at indsamle informationer og nyheder og til at offentliggøre dem så korrekt som muligt. Den frie
kommentar er en del af ytringsfrihedens udøvelse. Under varetagelse af disse opgaver bør masseme-
dierne anerkende hensynet til den enkelte borgers krav på respekt for den personlige integritet og
privatlivets fred og til behovet for beskyttelse mod ubeføjet krænkelse.

Under brud på god presseskik henhører også hindring af berettiget offentliggørelse af informatio-
ner af væsentlig betydning for offentligheden, samt eftergivenhed over for udenforståendes krav om
indflydelse på massemediernes indhold, hvis eftergivenheden kan medføre tvivl om massemediernes
frie og uafhængige stilling. Brud på god presseskik foreligger endvidere, hvis en journalist pålægges
opgaver, som er i strid med nærværende presseetiske regler.

En journalist bør ikke pålægges opgaver, der strider mod hans samvittighed eller overbevisning.
Reglerne omfatter det redaktionelle stof (tekst og billeder), som offentliggøres i den trykte perio-

diske presse, radio og fjernsyn samt i de øvrige massemedier.
Reglerne omfatter tillige annoncer og reklamer i den trykte periodiske presse og i de øvrige masse-

medier i det omfang, der ikke er fastsat særlige regler herom.
Reglerne omfatter omtalte og afbildede personer, herunder også afdøde personer, juridiske perso-

ner og lignende.

Reglernes indhold

A. Korrekte meddelelser
1. Det er massemediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt,
bør det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er korrekte.

2. Kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed når disses udsagn kan være farvet af per-
sonlig interesse eller skadevoldende hensigt.

3. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal
efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågældende.

4. Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde.

5. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer.

6. Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning i den pågældende artikel
eller udsendelse. Det samme gælder de såkaldte spisesedler.

7. Berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted på redaktionens eget initiativ, hvis og så snart
kendskab til fejl af betydning i de bragte meddelelser indgår.

Berigtigelsen skal foretages i en sådan form, at læserne, lytterne eller seerne får klar mulighed for
at blive opmærksom på berigtigelsen.

 



40

B. Adfærd i strid med god presseskik
1. Meddelelser, som kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse
kræver offentlig omtale. Det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse.

2. Selvmord eller selvmordsforsøg bør ikke omtales, medmindre klar almen interesse kræver eller
begrunder offentlig omtale, og i så fald bør omtalen være så skånsom som mulig.

3. Ofre for forbrydelser eller ulykker skal vises det størst mulige hensyn. Det samme gælder vidner
og pårørende til de implicerede. Ved indsamling og gengivelse af billedmateriale skal der vises hen-
synsfuldhed og takt.

4. Der bør opretholdes en klar skillelinje mellem annoncering og redaktionel tekst. Tekst og billeder
foranlediget af direkte eller indirekte merkantile interesser bør kun bringes, hvis et klart journali-
stisk kriterium taler for offentliggørelse.

5. Andres tillid må ikke misbruges. Der bør vises særligt hensyn over for personer, som ikke kan
ventes at være klar over virkningerne af deres udtalelser. Andres følelser, uvidenhed eller svigtende
herredømme bør ikke misbruges.

C. Retsreportage
1. De under A og B anførte almindelige presseetiske regler gælder også for retsreportagen.

2. Reglerne for retsreportagen gælder også sagernes forberedelse, herunder straffesagers behandling
hos politi og anklagemyndighed.

3. Retsreportagen bør være objektiv. På ethvert stadium af sagernes forberedelse og ved behandlin-
gen i retten bør journalisten tilstræbe en kvalitativ ligelig gengivelse af parternes – i straffesager
anklagemyndighedens og forsvarets - synspunkter.

En omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens afslutning, hvad enten denne fin-
der sted i form af tiltalefrafald, frifindelse eller domfældelse.

4. Det bør undgås at nævne personers slægtsforhold, stilling, race, nationalitet, trosbekendelse eller
organisationsforhold, medmindre dette direkte har med sagen at gøre.

5. Så længe en straffesag ikke er endeligt afgjort eller bortfaldet, må der ikke offentliggøres med-
delelser, der kan lægge hindringer i vejen for sagens opklaring, eller tilkendegivelser om, at en sigtet
eller tiltalt er skyldig. Ved omtale af en straffesag skal det klart fremgå, om sigtede/tiltalte har er-
klæret sig skyldig eller ikke-skyldig.

6. Der skal i videst muligt omfang følges en klar saglig linje ved afgørelsen af, hvilke sager der omta-
les, og hvilke tilfælde navne på de implicerede nævnes. En sigtets eller tiltalts navn eller anden iden-
tificering bør udelades, når ingen almen interesse taler for at offentliggøre navnet.

7. Der skal iagttages varsomhed med meddelelser om, at politianmeldelse er indgivet mod en navn-
given person. Meddelelse herom bør som regel ikke bringes, før anmeldelse har medført indgriben
fra politiets eller anklagemyndighedens side.

Dette gælder dog ikke, hvis det anmeldte forhold i forvejen er kendt i videre kredse eller har væ-
sentlig almen interesse, eller det efter de foreliggende omstændigheder må antages, at anmeldelsen
er solidt underbygget.

 



41

8. En sigtet, tiltalt eller domfældt person bør forskånes for at få fremdraget en ham tidligere
overgået straffedom, hvis den er uden betydning for de forhold, han nu er sigtet, tiltalt eller dømt
for. I anden nyhedssammenhæng bør de mod en person tidligere rejste straffesager som regel ikke
omtales. 



42

T I L  N O TAT E R

 



43

T I L  N O TAT E R

 



44

T I L  N O TAT E R

 




