
Årsberetning 2016



Årsberetning 2016Side 2 af 56

INDHOLDSFORTEGNELSE

I henhold til medieansvarslovens § 51 afgiver Pressenævnet herved 
årsberetning til justitsministeren. Årsberetningen offentliggøres.

D Nævnets praksis s. 22

1 Resumé af væsentlige konkrete sager s. 22

1.1 Sager om presseetik s. 22
Weekendavisen troede skoleleder havde indhentet
tilladelse til at omtale mindreårig s. 22
Fyens.dk skulle ikke slette oplysninger om længere 
fængselsstraf s. 23

JP.dk burde have anonymiseret advokat s. 23

Børsens korte svarfrist på 15 minutter var i orden s. 24
Kendissers kæresteforhold kunne omtales, men ikke 
parrets sexliv s. 24

Computerworld fik ikke kritik af en svarfrist på 3 timer s. 24
Herning Folkeblad fik kritik for at gengive præcise 
adresseoplysninger på dræbte s. 25

Nævnet kritiserede kommentarer til en påtaleopgivelse s. 25
Gråsten Avis fik kritik for at offentliggøre helbreds­
oplysninger s. 26

Klagers anmodning om mundtlig forhandling blev afvist s. 26
Weekendavisen fik ikke kritik i sag om en journalists 
plagiat s. 26
Redox.dk fik ikke kritik for at bringe et billede fra privat 
grund s. 27
Klager ønskede ikke sit svar offentliggjort i “Find Stein 
Baggers penge“ s. 27

Beregning af klagefrist i artikelserie om trippeldrab s. 28

BT forvekslede personer og rettede ikke ordentligt s. 28

A Nævnets virke mv.  s. 4

1 Sagsantal og sagsbehandlingstid mv.  s. 4
2 Pressenævnet fik ny hjemmeside, nyt logo og kom på 

Twitter s. 6

3 Nordisk pressenævnsmøde s. 6

4 Fælleseuropæisk møde s. 7

5 Besøg fra Jordan mv. s. 8

6 SE og HØR-sagen s. 9

B Nævnets medlemmer og sekretariat s. 11

C Statistik 2016 s. 13

1 10-årsoversigt s. 13

2 Realitetskendelser afsagt i 2016 s. 15

Realitetskendelser fordelt på type s. 18

Sagsfordeling efter afgørelsesområde s. 19

Resultat af realitetskendelser s. 20

Sagsbehandlingstider, realitetskendelser s. 21

Sagsbehandlingstider, formalitetskendelser s. 21



Årsberetning 2016Side 3 af 56

Forelæggelse via Facebook s. 29
Mariager-sagen del 1: DRs genudsendelse gav ny 
klagefrist s. 29
Mariager-sagen del 2: DR manglede kildekritik og 
tilbageholdt oplysninger s. 30

I orden at en journalist udgav sig for at være turist s. 30

DRs rettelser i 2016 af artikel fra 2011 gav nye klagefrist s. 31

Arkivbillede indsat i krænkende sammenhæng s. 31
Klager havde travlt, da Bornholms Tidende forelagde en 
kritisk omtale s. 31
Klage over Politikens debatredaktørs personlige 
Twitter-side afvist s. 32

Omtale af borrelia s. 32
Radio24syv får kritik for ikke at vise hensyn til afdød 
rockers familie s. 33
Radio24syv omtaler SE og HØRs brug af paparazzi­
billeder s. 33

1.2 Genmæle s. 34
Hells Angels får ikke genmæle over for udtalelse om 25 
år gammel hændelse s. 34
Advokatfirma beskyldes for at tilsidesætte god advokat­
skik og får genmæle s. 34

E Register for emner omtalt i årsberetningerne 1992-2016 s. 36

Bilag Vejledende regler for god presseskik s. 54



Årsberetning 2016Side 4 af 56

A. NÆVNETS VIRKE M.V. 

1Antallet af modtagne klager er ikke identisk med antallet af afsagte kendelser i et kalenderår. Ved afslutningen af et kalenderår overføres ubehandlede sager til afgørelse i det følgende år.

1   Sagsantal og sagsbehandlingstid mv. 

I 2016 modtog Pressenævnet 156 klagesager mod 158 sager i 2015. Nævnet 
traf realitetsafgørelse i 108 sager, hvilket stort set svarer til antallet i 2015, 
hvor der blev truffet 111 realitetsafgørelser.1  

I 2016 er 50 sager blevet afvist af nævnets formand (uden at klagens 
indhold er behandlet). Efter at klagefristen blev forlænget fra fire til 12 
uger i 2014, oplevede nævnet i årene 2014 og 2015 et fald i antallet af 
sager, der blev afvist af nævnets formand på grund af formalia, således at 
kun henholdsvis 28 og 29 sager blev afvist. Disse tal er næsten fordoblet 
i 2016. Fordoblingen skyldes navnlig, at sager, der er afvist på grund af 
manglende retlig interesse og sager, der falder uden for nævnets område, 

er steget. Seks af de 11 sager, der ikke faldt ind under nævnets område, 
blev afvist, fordi en hjemmeside ikke var anmeldt til Pressenævnet efter 
medieansvarslovens § 8, stk. 1, jf. lovens § 1, nr. 3.

Fordelingen af de 50 sager, hvor klager er afsluttet ved en formalitetsafgørelse fra formanden.

Hævede sager 
Pressenævnet har endvidere oplevet en stigning i antallet af hævede sager. 
Det vil sige sager, hvor klageren har tilbagekaldt sin klage. I 2016 blev 13 
sager hævet af klageren. 

Antallet af hævede sager er dermed det højeste nogensinde. Sagerne har 
typisk haft det forløb, at mediet, når Pressenævnet beder om en udtalelse 
til nævnet, har imødekommet klagerens ønske i en sådan grad, at klageren 
efterfølgende har besluttet at hæve sagen. Det var tilfældet i ni af de 13 
hævede sager. Som eksempel kan nævnes sag nr. 16-70-00913, hvor en 
person henvendte sig til Pressenævnet efter, at et medie havde afvist at 

0

50

100

150

200

250
Indkomne sager

Sager afgjort ved formandens kendelse

Afgjorte sager

2016201520142013201220112010200920082007

Figur 1. Antal indkomne klager og antal afgjorte sager

Intet nyt

Ej kompetence

Åbenbart grundløs

Klagefrist overskredet

Ej retlig interesse

Figur 2. Klager afsluttet ved en formalitetsafgørelse



Årsberetning 2016Side 5 af 56

2Pressenævnet medregner alle nævnets kendelser i sagsbehandlingstiden for henholdsvis formalitets- og realitetsafgørelser (100 procents percentiler). 

afpublicere (slette) en artikel fra 2008 på mediets hjemmeside. Artiklen 
indeholdt oplysninger om, at han havde begået økonomisk kriminalitet. 
Det var ifølge klageren ikke sandt. Artiklen var fortsat tilgængelig på nettet 
og fremkom som ét af de første hits ved en Google-søgning på klagerens 
navn. Ifølge klageren var det en belastning i hans arbejdsliv. Efter nævnet 
havde anmodet om mediets kommentarer til klagen, besluttede mediet af 
egen drift at anonymisere klageren i artiklen, og klageren hævede sagen 
hos nævnet. Pressenævnet traf derfor ikke afgørelse i sagen (sagen kan 
derfor heller ikke læses på nævnets hjemmeside).

De resterende fire af de 13 hævede sager er afsluttet, inden Pressenævnet 
havde foretaget en høring af mediet. I tre af sagerne havde klagerne selv 
kontaktet mediet og fundet en løsning, mens klageren i den sidste sag trak 
sin klage tilbage uden, at nævnet har kendskab til årsagen. 

Udfaldet af sagerne 
I 2016 har nævnet taget klagen helt eller delvist til følge i 33 af de 108 
sager, hvor nævnet traf realitetsafgørelse. Det vil sige, at ca. 31 % eller 
knap en tredjedel af klagerne fik medhold. Dermed svarer både antallet af 
sager, hvor nævnet traf realitetsafgørelse, og antallet af sager, hvor klager 
fik helt eller delvist medhold, stort set til 2015, idet nævnet i 2015 traf 
realitetsafgørelse i 111 sager, hvoraf klager fik medhold i 35, ca. 32 %, af 
sagerne. 

Det procentuelle antal af klager, som nævnet helt eller delvist har taget til 
følge, har de seneste år været faldende, mens antallet af hævede sager har 
været stigende. Den procentvise andel af sager, hvor klager har fået med­
hold, er således under 40 % Dette var dog også tilfældet i årene 2006-2011, 
hvor de tilsvarende tal lå på mellem 30 og 39,5 % af de afgjorte sager. 

Hvor der tidligere år ofte har været enkelte mediehuse, der har fået flere 
kendelser imod sig end de øvrige, fordeler klagerne sig jævnt over mange 
forskellige medier i 2016. Der er således ingen medier, hvor klagerne har 
fået medhold i flere end to sager (der henvises til oversigten på side 13 
under punkt C. Statistik). 

Sagsbehandlingstid2  
Nævnets gennemsnitlige sagsbehandlingstid for realitetsafgørelser er 
steget fra 71 dage i 2015 til 79 dage i 2016. Stigningen skyldes navnlig, at 
nævnet afgjorde tre omfattende sager med lang sagsbehandlingstid i maj 
måned (sagerne nr. 15-70-00852, 15-70-00853 og 15-70-00854). 

For sager, der er afvist af formanden på grund af formalia, er sags­
behandlingstiden faldet fra 26 dage i 2015 til 13 dage i 2016. 0

10

20

30

40

50

60

2016201520142013201220112010200920082007

Figur 3. Sager, hvor klagen er taget helt eller delvist til følge



Årsberetning 2016Side 6 af 56

2   Pressenævnet fik ny hjemmeside, nyt logo 
og kom på Twitter 

I november 2016 fik Pressenævnet en tiltrængt modernisering af sit digi­
tale udtryk. Pressenævnet fik ny hjemmeside, nyt logo og kom på Twitter. 

Designet på hjemmesiden og logoet er skabt ud fra principper om 
enkelthed og myndighed og med referencer til kobberstikket og den print­
tradition, som medierne bygger på. Desuden har der været fokus på at 
forbedre søgbarheden på Google i forhold til de kendelser, der sendes ud 
fra Pressenævnet, således at kendelserne fremover i højere grad vil dukke 
op, når der søges på en given sag. 

I det hele taget er der arbejdet på at forbedre muligheden for at søge på 
sitet. Sekretariatet har lavet en digital liste over emneord, hvor der er 
indlagt forskellige kendelser til de enkelte ord. Denne liste vises ved at 
vælge avanceret søgning. Søgeordene på listen er tagget op til bagved­
liggende, udvalgte kendelser, der viser nævnets praksis inden for det givne 
emneord. 

Pressenævnet kan følges på Twitter og via nyhedsbreve på hjemmesiden: 
http://www.pressenaevnet.dk/nyhedsbrev/ 

3    Nordisk pressenævnsmøde 

Repræsentanter for Pressenævnet deltog den 10. og 11. marts 2016 i det 
nordiske pressenævnsmøde i Oslo med mødedeltagere fra Norge, Finland, 
Sverige og Danmark. På mødet orienterede de deltagende pressenævn 
om de seneste udviklingstendenser inden for det presseetiske område i de 
respektive lande. 

Det danske punkt om sletning i digitale medier blev drøftet, punkt B.8 i 
de vejledende regler for god presseskik. Punktet er indsat i de vejledende 
regler i 2013, og de nordiske lande var derfor interesseret i at høre om 
brugen i praksis. Det svenske og norske pressenævn var afvisende over 
for en tilsvarende regel, men i Norge overvejer man, om det norske nævn 
(Pressens Faglige Utvalg) skal kunne pålægge medier at fjerne links fra 
Google. Det finske pressenævn afviser at behandle klager om sletning 
under henvisning til, at spørgsmålet herom hører under redaktørens 
redigeringsret. 

Af andre emner på mødet var skjult reklame, falske nyheder og privatlivets 
fred. Det svenske pressenævn orienterede om en sag, der gav anledning til 
en del debat om grænserne for privatlivets fred. I den svenske sag havde 
Pressens Opnionsnämd truffet afgørelse i en sag, hvor formiddagsavisen 
Expressen havde offentliggjort billeder af en kendt svensk skuespiller, der 
indtog kokain på en natklub. 

Det svenske nævn anså det for en krænkelse af skuespillerens privatliv. 
Skuespilleren havde opholdt sig i et særskilt lokale på natklubben sammen 
med nogle andre personer. Blandt overvejelser på det nordiske møde var, 
hvorvidt lokalet kunne betragtes som privat, og hvorvidt en offentlig kendt 
persons kriminelle aktiviteter har offentlighedens interesse. 



Årsberetning 2016Side 7 af 56

Kendelsen af 10. februar 2015 fra det svenske nævns sag nr. 21/2015.
De nordiske lande mødes hvert andet år. Næste møde for nordiske 
pressenævn forventes afholdt i Danmark i 2018.

4    Fælleseuropæisk møde

Pressenævnet deltog den 5.-7. oktober 2016 i det årlige møde for 
europæiske pressenævn i forummet Alliance og Independent Press 
Councils of Europe (AIPCE). På møderne drøftes aktuelle emner blandt 
pressenævn fra hele verden. I 2016 var der repræsentanter for ca. 30 
lande.

Blandt emnerne til årets konference var – ligesom på det nordiske møde – 
grænsen mellem privatlivets fred og offentlighedens interesse. 

En af de sager, der gav anledning til debat, var en afgørelse fra det finske 
pressenævn. Et cubansk herrehold i volleyball havde været på besøg i 
Finland, og under besøget blev seks af spillerne beskyldt for gruppe­
voldtægt. De seks spillere var nævnt ved navn i artiklen. Da navnene var 
oplyst for at undgå, at alle spillerne på holdet blev mistænkt for at have 
medvirket i voldtægten, udtalte det finske nævn ikke kritik af mediet for at 
omtale arrestationen af de sigtede spillere.

Pressenævnet henviser til punkt C.8 i de vejledende regler vedrørende 
overvejelser i forbindelse med at nævne navnet på politianmeldte 
personer: 

”Der skal iagttages varsomhed med meddelelser om, at politianmeldelse 
er indgivet mod en navngiven person. Meddelelser herom bør som regel 
ikke bringes, før anmeldelse har medført indgriben fra politiets eller 
anklagemyndighedens side. Dette gælder dog ikke meddelelser, som den 
anmeldte selv fremdrager, eller hvis det anmeldte forhold i forvejen er 
kendt i videre kredse eller har væsentlig almen interesse, eller det efter 



Årsberetning 2016Side 8 af 56

de foreliggende omstændigheder må antages, at anmeldelsen er solidt 
underbygget.”

Norge fortalte om en event, de havde afholdt i 2016. Pressens Faglige 
Utvalg havde afholdt en 24-timers debat om presseetik, der var blevet 
live-streamet på NRKs hjemmeside. 27 forskellige debatter med 70 
personer og 70 studerende. Sverige vil kopiere arrangementet og afholde 
en lignende debat i 2017.

Endvidere var der en del drøftelser om Facebook og Googles praksis 
vedrørende fjernelse af billeder mv. 

Næste møde i AIPCE forventes afholdt i efteråret 2017 i Budapest.

5    Besøg fra Jordan mv. 

Som i de øvrige år har Pressenævnet i 2016 besøgt de danske journalist­
uddannelser for at fortælle de studerende om nævnets arbejde og de 
vejledende regler for god presseskik. 

Herudover har Pressenævnet i 2016 blandt andet haft besøg af en dele­
gation fra Jordan, hvor repræsentanter fra medierne, regeringen og 
civilsamfundet ønskede at høre om det danske system. Det danske 
Pressenævn er modsat mange andre pressenævn oprettet ved lov (medie­
ansvarsloven), hvilket gør det danske nævn særligt i forhold til andre, der 
er oprettet på aftaleretligt grundlag. Den jordanske delegation ønskede 
at høre om det danske system og nævnets sager i forbindelse med over­
vejelser omkring etableringen af et pressenævn i Jordan. 



Årsberetning 2016Side 9 af 56

6    SE og HØR-sagen 

I 2016 blev den såkaldte SE og HØR-sag behandlet ved Retten i Glostrup. 
Sagen vedrører ugebladet SE og HØRs aftale med en tidligere ansat hos 
PBS/IBM, der systematisk skaffede sig uberettiget adgang til it-systemer 
og udleverede fortrolige kreditkortoplysninger vedrørende en række 
kendte personer til ansatte hos SE og HØR. SE og HØR betalte kilden for 
oplysningerne. 

Aller Media A/S, der ejer ugebladet, og syv tidligere medarbejdere fra SE 
og HØR samt kilden blev tiltalt for hacking og bestikkelse i den private 
sektor eller medvirken hertil. En chefredaktør, der var konstitueret et 
halvt år, blev frifundet, mens de øvrige blev dømt.

Straffesagerne blev behandlet som to forskellige sager. Den ene blev 
behandlet som tilståelsessag, hvor selskabet Aller Media og to med­
arbejdere erkendte sig skyldige i at have betalt for kildens oplysninger. 
662 gange var der udleveret oplysninger. De to medarbejdere blev idømt 
seks måneders betinget fængsel med vilkår om samfundstjeneste. Aller 
Media A/S blev idømt en bøde på ti millioner kroner.   

I den anden straffesag blev kilden, to tidligere chefredaktører og to 
journalister dømt. De to chefredaktører blev idømt straffe på henholds­
vis 12 og 15 måneders betinget fængsel, begge med vilkår om 200 timers 
samfundstjeneste. Af sidstnævnte 15 måneder var tre måneder ubetinget 
fængsel. De to journalister blev hver idømt fire måneders betinget fængsel 
med vilkår om 100 timers samfundstjeneste, mens kilden blev idømt 
halvandet års ubetinget fængsel. Kilden har anket strafudmålingen til 
landsretten. 

Pressenævnets sag 
SE og HØRs aftale med kilden blev offentligt kendt i 2014 og afstedkom 
en klage til Pressenævnet fra syv personer. For så vidt angår de konkrete 
artikler, der var henvist til i klagen, var klagefristen i medieansvarsloven 
for at klage til Pressenævnet overskredet. 

Pressenævnet overvejede, om sagen skulle behandles som en egen drift­
sag, hvor nævnet i medfør af medieansvarslovens § 44, stk. 2, kan tage 
sager, der er af væsentlig eller principiel betydning, op til behandling af 
egen drift.
 
Pressenævnet fandt sagen væsentlig og principiel, men ugebladets handle­
måde i relation til fremskaffelse af oplysninger var ikke nærmere belyst i 
nævnets sag. Pressenævnet havde heller ikke mulighed for at tilvejebringe 
de nødvendige oplysninger i den meget omfattende sag. Hertil kom, at SE 
og HØR-sagen allerede var genstand for en politimæssig efterforskning. 

Nævnet afviste derfor anmodningen om at tage sagen op til behandling af 
egen drift. Pressenævnet opfordrede pressen til at overveje om pressens 
betaling kan være en tilskyndelse til, at en kilde på ulovlig måde frem­
skaffer fortrolige og private oplysninger eller giver oplysninger, der ikke er 
pålidelige. 

Pressenævnets kendelse af 28. oktober 2014 i sag nr. 14-70-00656.

Nævnets pressemeddelelse: http://www.pressenaevnet.dk/indsigt/presse­
meddelelse-3/]

Pressenævnet har tidligere i 2010 afsagt kendelse i en sag, hvor uge­



Årsberetning 2016Side 10 af 56

bladet Hjemmet havde betalt en kilde for at fortælle om sine oplevelser 
med voksenmobning. Det viste sig imidlertid, at fortællingen var falsk 
og konstrueret ud fra andres historier, som kilden havde fundet på inter­
nettet. En af historierne vedrørte personen, der klagede til Pressenævnet. 
Kilden havde selv rettet henvendelse til Hjemmet, som havde betalt for 
historien. Pressenævnet kritiserede Hjemmet for ikke at udvise tilstrække­
lig kildekritik. 

Pressenævnets kendelse af 21. juni 2010 i sag nr. 2010-6-0992.



Årsberetning 2016Side 11 af 56

B. NÆVNETS MEDLEMMER OG SEKRETARIAT

Efter medieansvarslovens § 41 består Pressenævnet af en formand, en 
næstformand og seks andre medlemmer. Alle otte medlemmer har en sted­
fortræder. 

Medlemmerne beskikkes af justitsministeren. Formanden og næstfor-
manden, der skal være jurister, beskikkes efter udtalelse fra Højesterets 
præsident. To medlemmer beskikkes efter udtalelse fra Dansk Journalist­
forbund, og to medlemmer beskikkes til at repræsentere de redaktionelle 
ledelser i den trykte presse og radio og fjernsyn efter udtalelse fra disse. 
Endelig beskikkes to medlemmer som offentlighedens repræsentanter 
efter udtalelse fra Dansk Folkeoplysnings Samråd. Stedfortræderne 
beskikkes efter de samme regler.

Pressenævnet har i 2016 haft følgende 
sammensætning

Formandskab

Formand:		  Højesteretsdommer Hanne Schmidt 
Stedfortræder:		 Højesteretsdommer Jens Kruse Mikkelsen  
Næstformand:		 Advokat Jesper Rothe
Stedfortræder:		 Advokat Martin Lavesen

Journalister	

Medlem:		  Journalist Lene Sarup, Fyens Stiftstidende 
Stedfortræder:		 Freelance pressefotograf Lars Lindskov
Medlem:		  Journalist Ulrik Holmstrup, tvDOKfilm
Stedfortræder:		 Janni Pedersen, TV 2|DANMARK  

Redaktører

Medlem:		  Chefredaktør Dorthe Carlsen, Berlingske Lokale 
			   Medier, indtil 29. februar 2016
			   Forhenværende chefredaktør Jørn Mikkelsen, 
			   Jyllands-Posten, fra 1. marts 2016
Stedfortræder: 	 Chefredaktør Rasmus Emborg, Avisen.dk, indtil 18. 	
			   marts 2016.
			   Chefredaktør Christian Jensen, Dagbladet Informa-		
			   tion (senere redaktør for Politiken), fra 19. marts – 
			   31. oktober 2016. 
			   Chefredaktør Turid Fennefoss Nielsen, NORD-
			   JYSKE Medier, fra 1. november 2016.
Medlem:		  Redaktionschef Hans Peter Blicher, 
			   TV 2|DANMARK
Stedfortræder:		 Etikchef Inger Bach, DR 

	

Repræsentanter for offentligheden

Medlem:		  Formand Marlene Borst Hansen, FORA 
Stedfortræder:		 Direktør Otto Juhl Nielsen, FOF’s Lands-			 
			   organisation
Medlem:		  Direktør John Meinert Jacobsen, AOF Danmark
Stedfortræder:		 Kommunikationschef Karsten Kolding, COOP



Årsberetning 2016Side 12 af 56

Pressenævnets medlemmer og deres stedfortrædere beskikkes for en 
4-årig periode. Denne periode udløber 31. december 2019. Ved nævnets 
behandling af en konkret sag medvirker i henhold til medieansvarslovens 
§ 42 en formand eller næstformand samt en redaktør, en journalist og en 
repræsentant for offentligheden. Er der ved afgørelsen af en sag stemme­
lighed (to stemmer for og to stemmer imod), er formandens stemme 
afgørende. 

Der har i 2016 været afholdt 11 møder til behandling af konkrete sager. Her 
deltager fire medlemmer, en fra formandskabet, en journalist, en redaktør 
og en repræsentant for offentligheden. Endvidere har der været afholdt et 
ordinært plenarmøde, hvor alle medlemmer og stedfortrædere deltager.

Sekretariat

Sekretariatschef: 		  Sanne Godthaab Olesen
Fuldmægtige:			   Christina Molin 
				    Anne Sofie Wegmann Weinreich 
				    Christian Fuglsang (1 dag ugentligt)
				    Maiken Bøgelund Bek (1 dag ugentligt fra 
				    1. september 2016)
				    Nicoline Elverdam-Mattsson (1 dag ugentligt 
				    fra 1. oktober 2016) 
Journalist: 			   Nana Askov (tidsbegrænset stilling otte timer 
				    ugentligt fra 18. marts – 4. november 2016)
Kontorfuldmægtig:		  Mette Pedersen

Pressenævnets adresse

Adelgade 13, 4. sal
1304  København K

Tlf. 33 15 55 64

www.pressenaevnet.dk

sekr@pressenaevnet.dk

Åbningstid: mandag-torsdag 9-15 og fredag 9-14



Årsberetning 2016Side 13 af 56

C. STATISTIK 2016
1   10-årsoversigt

2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016

Registrerede konkrete sager/indkomne 164 163 150 174 157 211 191 155 158 156

Sager afgjort ved kendelse i nævnet 125 114 108 119 107 110 131 131 111 108

Heraf sager om presseetik 85 83 83 84 78 82 75 91 79 79

Heraf sager om genmæle 1 9 9 4 5 3 5 1 0 4

Heraf sager om både presseetik og genmæle 24 18 12 17 21 20 43 31 22 20

Heraf begæringer om genoptagelse 6 4 4 14 3 5 8 8 7 4

Heraf begæringer om egen drift3 2 1

Sager afvist ved formandens kendelse 34 48 34 48 52 66 66 28 29 50

På grund af manglende retlig interesse 14 19 11 18 28 31 12 12 14 28

På grund af nævnets manglende kompetence 2 9 3 7 10 15 14 5 6 11

På grund af fristoverskridelse 10 14 18 16 12 15 23 8 3 4

Klagen åbenbart grundløs 4 3 0 3 1 4 14 2 2 5

Begæringer om genoptagelse 4 3 2 4 1 1 3 1 4 2

Pressenævnet har i lighed med de tidligere år opgjort antallet af konkrete sager fordelt efter sager afgjort ved kendelse i nævnet (realitetskendelser), samt sager 
afvist af formanden (formalitetskendelser) og sager, der enten er hævet af klageren eller henlagt af sekretariatet. På de følgende sider gennemgås herudover 
kendelser fordelt over medier, sagsbehandlingstiderne og klagernes baggrund.

3 Punktet “Heraf begæringer om egen drift” er indsat i 2015.



Årsberetning 2016Side 14 af 56

2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016

Sager hævet af klageren 4 3 7 1 3 4 4 6 9 13

Sager henlagt af sekretariatet 7 0 1 2 0 1 2 3 3 2

Heraf efter klagerens undladelse af at besvare  
sekretariatets anmodning om yderligere oplysninger 4 - 1 2 - 1 2 - 2 2

Henvist til rette klagemyndighed - - - - - - - 1 1 -

Henlagt af andre grunde 3 - - - - - - 2 - -

Sager, hvor klagen blev taget helt4 eller delvist5 
til følge6 45 42 41 44 37 59 62 53 35 33

I sager om presseetik 33 34 36 39 34 57 51 44 35 28

I sager om genmæle 16 9 10 12 8 13 21 9 5 6

Pålæg om offentliggørelse 24 30 33 23 31 51 57 35 31 23

4 En klage betragtes som taget "helt til følge" hvis klageren har fået medhold i alle sine klagepunkter.								      
5 En klage betragtes som taget "delvist til følge", hvis klageren har fået medhold i et eller flere af sine klagepunkter.								      

6 Der kan forekomme klagesager, hvor sagen vedrører både presseetik og genmæle, hvorfor dette tal ikke nødvendigvis er identisk med en sum af tallet fra presseetik og tallet fra genmæle.				  
				  



Årsberetning 2016Side 15 af 56

2   Realitetskendelser afsagt i 2016  
Massemedie Klagen taget til følge Klagen ikke taget

til følge Total
Helt Delvis I alt

Amtsavisen.dk - - - 1 1

Berlingske/Berlingske 
Media 1 - 1 1 2

Bornholms Tidende - - - 1 1

BT 2 - 2 3 5

Dagbladet Børsen - 1 1 2 3

Ekstra Bladet - 1 1 2 3

Fyens.dk/Fyens  
Stiftstidende - - - 2 2

Gladsaxe Bladet - - - 1 1

Gråsten Avis 1 - 1 1 2

Herning Folkeblad/ 
aoh.dk 1 - 1 1 2

JydskeVestkysten - - - 5 5

Jyllands-Posten/ 
finans.dk 1 - 1 5 6

Kolding Ugeavis - - - 1 1

Kristeligt Dagblad - - - 2 2

Landbrugsavisen.dk - 1 1 - 1

Lokalavisen.dk - 1 1 - 1

Lokalavisen Vanløse 1 - 1 - 1



Årsberetning 2016Side 16 af 56

Massemedie Klagen taget til følge Klagen ikke taget
til følge Total

Helt Delvis I alt
Lolland-Falsters  
Folketidende - 1 1 1 2

Metroxpress - 1 1 - 1

Nordjyske Medier/ 
Nordjyske Stiftstidende - - - 4 4

Politiken 1 - 1 5 6

Ritzaus Bureau - - - 2 2

Samsø Posten - - - 1 1

Sjællandske Medier - 2 2 1 3

Skive Folkeblad - 1 1 1 2

Sydsjællands Tidende - 2 2 1 3

Ugeavisen Faaborg - - - 1 1

Ugeavisen Øboen - - - 1 1

Vejle Amts Folkeblad - - - 1 1

Videnskab.dk - - - 1 1

Weekendavisen 1 - 1 2 3

Økonomisk Ugebrev - - - 3 3

Aarhus Stiftstidende - 1 1 1 2

Aviser/netaviser i alt 9 12 21 49 75

DR - 2 2 6 8

DR Fyn 1 - 1 - 1



Årsberetning 2016Side 17 af 56

Massemedie Klagen taget til følge Klagen ikke taget
til følge Total

Helt Delvis I alt

Radio24syv 2 2 2 4

TV 2 Bornholm - - - 1 1

TV 2│DANMARK - - - 3 3

TV 2 Lorry - - - 1 1

TV 2/Fyn - - - 1 1

TV MIDTVEST - - - 1 1

Radio- og tv-medier 
i alt 1 4 5 15 20

Computerworld.dk - - - 1 1

Mandag Morgen - - - 1 1

Modkraft.dk - - - 1 1

Polennu.dk - - - 1 1

Redox.dk - 1 1 2 3

SE og HØR 1 1 2 2 4

Tv-fredensborg.dk - - - 1 1

Videnskab.dk - - - 1 1

Øvrige i alt 1 2 3 10 13

Massemedier i alt 10 17 27 72 108



Årsberetning 2016Side 18 af 56

0

30

60

90

120

150
Begæringer om egen drift

Begæringer om genoptagelse

Sager om genmæle

Sager om både presseetik og genmæle

Sager om presseetik

2016201520142013201220112010200920082007

Figur 4. Realitetskendelser fordelt på type



Årsberetning 2016Side 19 af 56

0

50

100

150

200

250
Henlagt

Hævet af klageren

Afvist af formanden

Realitetskendelser

2016201520142013201220112010200920082007

Figur 5. Sagsfordeling efter afgørelsesområde



Årsberetning 2016Side 20 af 56

0

50

100

150

200

250
Klagen ikke taget til følge

Klagen taget helt eller delvist til følge

2016201520142013201220112010200920082007

Pålæg om offentliggørelse

Figur 6. Resultat af realitetskendelser



Årsberetning 2016Side 21 af 56

2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
30 dage eller 
mindre 8 10 12 15 13 8 17 14 6 17

31-40 8 21 18 19 12 8 4 8 10 4

41-50 8 16 13 17 12 13 18 16 10 13

51-60 16 16 11 11 24 8 8 8 19 3

61-70 19 14 14 13 17 16 20 10 14 9

71-80 15 15 11 6 9 8 6 18 13 16

81-90 19 9 12 12 8 10 10 4 18 6

91-100 15 4 8 8 5 3 23 8 6 14

Mere end 100 
dage 17 9 9 16 7 34 25 45 15 26

I alt 125 114 108 119 107 110 131 131 111 108

Gennemsnit i 
dage 76 50 63 65 60 76 75 85 71 79

Figur 7. Sagsbehandlingstider, realitetskendelser

Figur 8. Sagsbehandlingstider, formalitetskendelser

2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016

Gennemsnit i 
dage 23 9 15 14 9 15 11 9 26 13



Årsberetning 2016Side 22 af 56

D. NÆVNETS PRAKSIS

1    Resumé af væsentlige konkrete sager 

Til belysning af nævnets praksis i sager om god presseskik og genmæle 
gengives nedenfor resumeer af en række konkrete sager. Disse samt de 
øvrige klagesager, som nævnet har truffet afgørelse i, kan endvidere ses på 
nævnets hjemmeside pressenaevnet.dk under fanebladet Kendelser og på 
Retsinformations afgørelsesdatabase. 

Retsinformations afgørelsesdatabase findes på retsinfo.dk. Man kommer 
ind i afgørelsesdatabasen ved at klikke på ikonerne ”Ministerieindgang”, 
”Justitsministeriet” og ”Afgørelser” - eller klik her.

1.1 Sager om presseetik

Efter medieansvarslovens § 34, stk. 1, skal massemediernes indhold og 
handlemåde være i overensstemmelse med god presseskik. Inden for 
denne retlige standard er det overladt til Pressenævnets skøn, om der i 
et konkret tilfælde er sket en overtrædelse af god presseskik. Der er dog 
ikke tale om et frit skøn, idet udgangspunktet for det nærmere indhold 
af begrebet god presseskik er de vejledende regler for god presseskik, jf. 
nedenfor under bilaget ”Vejledende regler for god presseskik”.

Weekendavisen troede skoleleder havde indhentet 
tilladelse til at omtale mindreårig
I artiklen ”Jeg vil gerne helt op i toppen af læsegruppen” beskrev 
Weekendavisen undervisningen på en privatskole. En 8-årig elev var 
citeret i artiklen uden forældrenes tilladelse. 
Efter aftale med skolelederen var Weekendavisen på besøg på skolen 
den 5. oktober og talte med eleverne, herunder den citerede elev. Det 
var mellem Weekendavisen og skolelederen aftalt, at skolelederen 
skulle indhente forældrenes tilladelse til børnenes medvirken (det er 
forældremyndighedsindehaverne, der kan give en tilladelse på vegne af 
mindreårige børn).

Skolelederen skrev den 7. oktober kl. 13.47 på forældrenes intranet og 
gjorde dem opmærksomme på, at børnenes klasse havde haft besøg af 
en journalist, og at der ville blive bragt en artikel i Weekendavisen. I den 
forbindelse var medsendt kopi af billeder (ingen af disse billeder viste 
den 8-årige elev). Skolelederen skrev: ”Jeg håber, at I alle vil give jeres 
tilladelse til, at de billeder, hvor jeres barn er på, bliver brugt” og gav 



Årsberetning 2016Side 23 af 56

forældrene svarfrist til næste morgen kl. 10.00.

Moren til barnet reagerede ikke på beskeden på intranettet, da hendes 
barn ikke fremgik af billederne, og artiklens tekst (med barnets fornavn 
og alder) var ikke medsendt. Da artiklen var bragt med barnet, klagede 
moren til Pressenævnet, da forældrene ikke havde givet samtykke til, at 
barnet kunne medvirke.

Pressenævnet fandt, at morens manglende svar ikke kunne betragtes 
som et stiltiende samtykke til at offentliggøre udtalelserne fra datteren. 
Selvom journalisten givetvis troede, at det fornødne samtykke fra 
forældremyndighedsindehaverne var indhentet af skolelederen, fandt 
Pressenævnet, at ansvaret for det manglende samtykke til at offentlig­
gøre omtalen måtte påhvile avisen. Pressenævnet udtalte derfor kritik af 
Weekendavisen for ikke at have sikret sig, at der var givet tilladelse fra 
forældrene til at offentliggøre en omtale af datteren.

Kendelse af 26. januar 2016 i sag nr. 15-70-00875. Se også afsnittet 
”Omtale af mindreårige uden forældresamtykke” i årsberetning 2000 side 
9.

Fyens.dk skulle ikke slette oplysning om længere 
fængselsstraf
Fyens.dk bragte i 2014 artiklen ”Seks et halvt års fængsel: Narkopusher 
solgte to kilo kokain”. I 2015 klagede den dømte til Pressenævnet over, at 
fyens.dk ikke ville slette artiklen.

Artiklen omtalte en straffesag i 2014 - samme år som den omtalte 
narkopusher blev idømt fængsel for alvorligere kriminalitet. 
Fyens.dk afviste at slette eller afindexere artiklen. 

Uanset, at oplysningerne i artiklen var af følsom karakter, fandt 

Pressenævnet den omtalte sag så alvorlig, at det ikke kunne anses for en 
overtrædelse af god presseskik at afvise anmodningen om at slette eller 
afindexere netartiklen kun et år efter dommens afsigelse.

Kendelse af 26. januar 2016 i sag nr. 15-70-00877

Jp.dk burde have anonymiseret advokat 
I 2004 blev nogle bestyrelsesmedlemmer dømt erstatningsansvarlige for 
et aktieselskabs tab og skulle betale en millionerstatning til selskabets 
konkursbo. Ét af bestyrelsesmedlemmerne var også selskabets advokat. 
Han var omtalt ved navn i artiklen og klagede, da jyllands-posten.dk 11 år 
efter ikke ville slette navnet fra artiklen. 

Advokaten mente, at det ikke længere var relevant, at hans navn fremgik 
af artiklen 11 år efter Højesterets dom. Han havde skolesøgende børn, der 
fortsat blev spurgt til artiklerne. 

Jyllands-Posten anførte, at en i samfundet højt profileret person må tåle, 
at der i elektroniske avisarkiver kan findes relevante og tidligere offentlig­
gjorte oplysninger om hans meritter, ikke mindst i betragtning af at han 
som advokat indtager en særligt betroet stilling i samfundet.

Pressenævnet fandt, at principperne i dommen stadig havde offent­
lig interesse 11 år efter, men at det ikke længere var rimeligt at nævne 
advokaten ved navn. Pressenævnet udtalte derfor kritik af Jyllands-
Posten for ikke at anonymisere navnet i artiklen på jyllands-posten.dk.

Kendelse af 26. januar 2016 i sag nr. 15-70-00880

Pressenævnet har senere i en sag med en vis lighed med ovennævnte sag 
ikke fundet anledning til kritik. Kendelse af 28. februar 2017 i sag nr. 17-
70-01073



Årsberetning 2016Side 24 af 56

Børsens korte svarfrist på 15 minutter var i orden
Dagbladets Børsen bragte en kritisk omtale af et aktieselskab. I dagene op 
til artiklens offentliggørelse ringede Børsen til direktøren, der anmodede 
om at få spørgsmålene tilsendt skriftligt. Børsen sendte spørgsmålene 
med en svarfrist på 15 minutter. Børsen modtog svaret 18 minutter senere 
uden, at direktøren gjorde indsigelse mod den korte svarfrist.

Pressenævnet udtalte, at en svarfrist på 15 minutter som udgangspunkt 
må anses for kort. Pressenævnet lagde imidlertid til grund, at direktøren 
kort forinden måtte anses for at have haft mulighed for at udspørge Bør­
sens journalist nærmere om, hvilke oplysninger Børsen var i besiddelse 
af, og at direktøren under telefonsamtalen afviste at lade sig mundtligt 
interviewe. 

På denne baggrund og da direktøren herefter besvarede spørgsmålene 
skriftligt, fandt nævnet ikke grundlag for at kritisere, at svarfristen var 
meget kort.

Kendelse af 23. februar 2016 i sag nr. 15-70-00896 

Kendissers kæresteforhold kunne omtales, men ikke 
parrets sexliv
SE og HØR beskrev to kendissers formodede kæresteforhold og sexliv. 
Sexlivet var beskrevet med udtalelser fra en sexolog, der efterfølgende 
tilkendegav, at hendes udtalelser var generelle og ikke angik det konkrete 
par. Pressenævnet bemærkede, at offentlige personer må tåle en mere 
nærgående omtale end andre. 

Kæresteforhold
Kvinden var tv-vært og måtte derfor tåle en mere nærgående omtale i 
relation til forhold, som hun i offentligheden var kendt for, herunder 

også med hensyn til oplysninger, som hun tidligere havde givet til offent­
ligheden. 

Hun havde i et længere interview i 2015 fortalt om sin daværende ægte­
fælle og sine tidligere mandlige bekendtskaber. Dermed havde hun åbnet 
op for, at hendes private relationer kunne have offentlig interesse. 

Pressenævnet fandt på denne baggrund ikke grundlag for at kritisere SE 
og HØR for at omtale det formodede kæresteforhold i artiklen ”Mænd på 
stribe”, men nævnet kritiserede SE og HØR for at skrive, at kvinden skulle 
være ”besat af mænd”.

Sexliv
I forhold til artiklen ”De knalder hele tiden” lagde Pressenævnet til grund, 
at sexologen kun havde udtalt sig til SE og HØR generelt om forelskede 
par og ikke specifikt havde udtalt sig om den konkrete relation. 

Pressenævnet fandt det kritisabelt, at artiklen både i form og indhold 
fremstod som om, at sexologen havde udtalt sig konkret om klagerne, 
selvom dette ikke var tilfældet. Nævnet udtalte derfor også kritik af SE 
og HØR for at indsætte sexologens udtalelser i en sammenhæng, der var 
misvisende og krænkende for klagerne. 

Kendelse af 23. februar 2016 i sag nr. 15-70-00900 og kendelse af 23. 
februar 2016 i sag nr. 15-70-00901

ComputerWorld fik ikke kritik af en svarfrist på 3 
timer
Computerworld.dk bragte to artikler om et konkursramt hostingfirma 
og deres kunder. Artiklerne indeholdt oplysninger, der var skadelige for 
firmaet, og som blev forelagt firmaet med en svarfrist på tre timer.



Årsberetning 2016Side 25 af 56

 I forhold til den ene artikel ”Stor mystik om danske konkurs-kunders 
data: Er de stadig på ‘usikre’ servere? ” lagde Pressenævnet til grund, at 
hostingfirmaet blev ringet op kl. 10 om formiddagen af Computerworld.
dk, der gerne ville have en udtalelse inden kl. 13. Hostingfirmaet an­
modede om at få forlænget svarfristen til kl. 17, men kl. 14.15 offentlig­
gjorde computerworld.dk artiklen uden firmaets kommentarer. Firmaets 
svar blev offentliggjort i en selvstændig artikel tre dage senere.

Pressenævnet lagde til grund, at der ikke var en aftale om, at 
computerworld.dk ville afvente hostingfirmaets udtalelse til kl. 17.00. 
Navnlig under hensyn til, at det ikke var en større mængde data, fir­
maet blev anmodet om at forholde sig til, og at firmaet var klar over, at 
computerworld.dk ville sende nogle spørgsmål, fandt Pressenævnet ikke 
tilstrækkeligt grundlag for at kritisere den korte svarfrist. 

Kendelse af 12. april 2016 i sag nr. 15-70-00904

Herning Folkeblad fik kritik for at gengive præcise 
adresseoplysninger på dræbte 
I artiklen ”Navn frigivet på dræbte” omtalte Herning Folkeblad, at et 
ægtepar mistede livet i en trafikulykke. Ved omtalen blev ægteparrets 
alder, navn og præcise adresse med vejnavn og husnummer oplyst. 
Ægteparrets svigersøn klagede over omtalen.

Herning Folkeblad anførte, at det ville skabe unødig bekymring i lokal­
samfundet, hvis ikke de præcise adresseoplysninger blev bragt.

Efter Pressenævnets opfattelse var offentliggørelsen af afdødes præcise 
adresseoplysninger med angivelse af ikke blot vejnavn, men også hus­
nummer, hverken afgørende for at få artiklens budskab frem eller 
nødvendiggjort af en samfundsmæssig interesse. Ægteparrets navne og 

alder burde således have været tilstrækkeligt til at identificere ofrene. 
Pressenævnet udtalte derfor kritik af Herning Folkeblad.

Kendelse af 12. april 2016 i sag nr. 16-70-00924

Nævnet kritiserede kommentarer til en påtale­
opgivelse
Sydsjællands Tidende bragte artiklen ”Møn-millionær boltrer sig i vind­
mølleland: Sådan snor han sig uden om loven”. Bagmandspolitiet havde 
opgivet at rejse tiltale mod millionæren, men artiklen stillede spørgsmåls­
tegn ved, hvorvidt han alligevel var skyldig. 

Klager var blandt andet bestyrelsesmedlem i et vikarbureau. Han klagede 
til Pressenævnet over artiklen i Sydsjællands Tidende. 

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet havde i 2014 politianmeldt vikar­
bureauet for at have afgivet urigtige og vildledende oplysninger til Center 
for Erhvervsrettede Uddannelser Lolland Falster. Ifølge politianmeldelsen 
skulle vikarbureauet uberettiget have modtaget godtgørelse for ansattes 
deltagelse i kurser samt tilskud til befordring og til kost og logi i 2008-
2010. Vikarbureauet gik konkurs i 2011. 

På grund af udformningen af tilskudsreglerne i 2008-2010 skulle 
spørgsmålet om et eventuelt strafansvar for bestyrelsesmedlemmet 
vurderes i forhold til straffelovens bestemmelse om svig med hensyn til 
udbetaling af tilskud mv. Denne bestemmelse forudsætter, at gernings­
manden har handlet forsætligt.

SØIK (Statsadvokaturen for Særlig Økonomisk og International 
Kriminalitet) konkluderede, at vikarbureauet og klager havde misforstået 
lovgivningen på området og derfor ikke forsætligt havde overtrådt loven. 



Årsberetning 2016Side 26 af 56

SØIK opgav derfor at rejse tiltale.

Pressenævnet fandt, at artiklen ved brugen af overskriften ”Sådan snor 
han sig uden om loven” samt vendinger som: ”efter sigende”, ”sniges igen­
nem” og ”svært at bevise om der var foregået bevidst snyd” gav indtryk 
af, at bestyrelsesmedlemmet bevidst havde til hensigt at omgå lov­
givningen om tilskud. Det var der ikke dækning for i afgørelsen fra SØIK. 
Pressenævnet udtalte kritik af Sydsjællands Tidendes kommentarer til 
politiets afgørelse.

Kendelse af 18. maj 2016 i sag nr. 16-70-00929

Gråsten Avis fik kritik for at offentliggøre helbreds­
oplysninger
Gråsten Avis omtalte i notitsen ”Hørt ved Lyren”, at en ekspeditrice havde 
fået kræft. Pressenævnet lagde til grund, at personen ikke var en offentlig 
kendt person og derfor ikke skulle tåle en mere nærgående omtale end 
andre. 

Uanset, om personen måtte have skrevet om sin kræftsygdom på 
Facebook, fandt Pressenævnet, at der ikke var knyttet en så væsentlig 
offentlig interesse til personens helbredsoplysninger, at der var grundlag 
for at offentliggøre disse i avisen uden personens samtykke. Pressenævnet 
udtalte kritik.

Kendelse af 12. april 2016 i sag nr. 16-70-00932

Klagers anmodning om mundtlig forhandling blev 
afvist
En erhvervsskole klagede over DR Fyn og anmodede Pressenævnet om 

en mundtlig forhandling af sagen. Klagen vedrørte omtale af udbud af it-
certificeringer. Erhvervsskolen anmodede om at få lejlighed til mundtligt 
at forklare den tekniske del af sagen. 

Pressenævnet kan indkalde sagens parter til mundtlig forhandling, hvis 
sagen efter nævnets opfattelse ikke er tilstrækkeligt oplyst på det skriftlige 
grundlag, eller hvor der er mulighed for en forligsmæssig løsning. Det 
fremgår også af forarbejderne til bestemmelsen i medieansvarsloven, at 
bestemmelsen ikke giver mulighed for en egentlig bevisførelse for nævnet. 

Pressenævnets sager behandles normalt på skriftligt grundlag. 
Pressenævnet fandt på det foreliggende grundlag ikke anledning til at 
antage, at sagen ikke kunne oplyses tilstrækkeligt ved parternes skrift­
lige indlæg eller, at der af andre grunde burde ske mundtlig forhandling. 
Pressenævnet afviste derfor anmodningen om mundtlig forhandling, og 
sagen blev fremmet og afgjort på parternes skriftlige indlæg.

Kendelse af 14. marts 2016 i sag nr. 16-70-00933/1

Weekendavisen fik ikke kritik i sag om en journalists 
plagiat
Weekendavisen bragte artiklen ”Genbrugspapir”. Artiklen handlede om 
en navngiven freelancejournalist, som flere medier havde afbrudt sam­
arbejdet med, da det kom frem, at journalisten angiveligt havde plagieret 
udenlandske tekster i egne artikler. 

Ifølge Weekendavisen var der ”et påfaldende sprogligt sammenfald med 
udenlandske medier” og kun få eller ingen kildehenvisninger i freelance­
journalistens artikler. 

Freelancejournalisten klagede bl.a. over, at de krænkende oplysninger 



Årsberetning 2016Side 27 af 56

ikke var forelagt i rimelig tid inden offentliggørelsen. Hun havde mod­
taget Weekendavisens materiale med eksempler på påstået plagiat om­
kring midnat lokal tid, hvor hun var bosiddende (kl. 06.18 dansk tid). I 
mailen havde Weekendavisen ikke angivet en svarfrist for, hvornår hun 
skulle svare. Hun sendte sine bemærkninger næste morgen lokal tid (kl. 
14.04 dansk tid). 

Pressenævnet fandt, at journalisten på baggrund af indholdet af 
Weekendavisens materiale måtte have været bekendt med vinklen i 
Weekendavisens artikel. Journalisten udbad sig ikke yderligere svartid, 
men sendte sine bemærkninger. Pressenævnet anså bemærkningerne 
som et fyldestgørende svar på de forelagte oplysninger. Ved vurderingen 
af avisens forelæggelse lagde nævnet afgørende vægt på, at journalisten 
ikke havde fået oplyst en svarfrist, men selv valgte at sende sine bemærk­
ninger, som det skete. Nævnet udtalte ikke kritik.

Kendelse af 18. maj 2016 i sag nr. 16-70-00941

Redox.dk fik ikke kritik for at bringe et billede fra 
privat grund
En person klagede over, at redox.dk i artiklen ”De nationalkonservative 
fra A-Z” bragte et billede af ham. Billedet var taget under en folkefest med 
omkring 200 deltagere. 

Folkefesten blev afholdt på et privatejet jordstykke, hvor man som del­
tager kunne få adgang ved at købe billet til arrangementet. 

Under hensyn til det forholdsvis store deltagerantal, og at det private 
grund ved optagelsen af fotografiet blev anvendt til afholdelse af en folke­
fest, hvor der ifølge programmet ikke var andre adgangskrav end at købe 
en billet, fandt Pressenævnet ikke grundlag for at fastslå, at der var tale 

om en privat begivenhed. Redox kunne derfor bringe billedet uden sam­
tykke, og nævnet udtalte ikke kritik. 

Kendelse af 25. maj 2016 i sag nr. 16-70-00953

Klager ønskede ikke sit svar offentliggjort i ”Find 
Stein Baggers penge”
I en programserie blev klager beskyldt for at vide, hvor de manglende 200 
millioner kroner efter IT-Factorys konkurs var. Klager havde udtalt sig til 
DR, men ønskede ikke, at DR omtalte hans oplysninger i udsendelsen. 

DR havde forelagt oplysningerne for klager, men klager ønskede ikke at 
medvirke i programserien og ønskede heller ikke sit svar offentliggjort. 
Klager var hverken tiltalt eller dømt i relation til konkursen i 2008. DR 



Årsberetning 2016Side 28 af 56

gjorde opmærksom på, at klager generelt benægtede en relation til de 
økonomiske uregelmæssigheder i forbindelse med IT Factorys konkurs. 
Pressenævnet udtalte generelt, at det forhold, at et svar ikke ønskes 
offentliggjort af en omtalt person, ikke fritager mediet fra at tage svaret 
i betragtning ved udarbejdelsen af programmet, hvis der er fremlagt op­
lysninger, der tilbageviser mediets oplysninger. I den konkrete sag udtalte 
Pressenævnet ikke kritik af DR for ikke at omtale klagers svar.

Kendelse af 17. august 2016 i sag nr. 16-70-00956 

Beregning af klagefrist i artikelserie om trippeldrab
Ekstra Bladet omtalte et trippeldrab og bragte i november 2015 artiklen 
”’Tre drenge fyldt med huller’” og i april 2016 artiklen ”Grusom teori 
efter masse-anholdelse: Trippeldrab var rockerhævn”. Moren til en af de 
afdøde klagede over omtalen i april 2016.

Klagefristen
Klagen var indgivet inden klagefristens udløb for så vidt angik artiklen i 
april 2016, men som udgangspunkt for sent, for så vidt angår artiklen i 
november 2015. Pressenævnet fandt imidlertid, at den påklagede artikel 
fra november 2015 havde en nær indholdsmæssig sammenhæng med 
artiklen i april 2016. Da der samtidig løbende var bragt andre artikler 
– som dog ikke var påklaget – i den mellemliggende periode, fandt 
Pressenævnet, at der var grundlag for at behandle klagen over både 
artiklen fra november 2015 og artiklen fra april 2016, selvom der ikke er 
klaget over andre artikler i artikelserien. 

Klagens indhold
Ifølge moren var hendes søn skudt én gang. Hun klagede over over­
skriften ”Tre drenge fyldt med huller” fra november 2015. Uanset at 
udsagnet var et citat, var de dræbte henholdsvis 19, 23 og 24 år, og 
Pressenævnet fandt, at udsagnet var unødvendigt for at få artiklens bud­

skab frem. Avisen havde ved offentliggørelsen ikke udvist tilstrækkeligt 
hensyn over for de pårørende. Nævnet udtalte kritik.

Kendelse af 22. juni 2016 i sag nr. 16-70-00957 

BT forvekslede personer og rettede ikke ordentligt
En navngiven advokat blev beskyldt for at være omtalt i databasen 
”Panama Papers”. Advokaten klagede, da BT havde forvekslet ham med 
hans navnebror. 

Databasen ”Panama Papers” indeholder angiveligt en oversigt over 
personer og selskaber, der har bragt penge i skattely. Pressenævnet lagde 
til grund, at advokaten ikke var nævnt i de omtalte ”Panama Papers”, men 
at det rettelig var en anden med samme navn. Nævnet fandt, at beskyld­
ningen om, at advokaten var omtalt i databasen, var skadelig. BT burde 
derfor have kontrolleret oplysningen inden offentliggørelse.
 
Da BT efter offentliggørelsen blev gjort opmærksom på fejlen, rettede 
avisen oplysningen inde i artiklen, men udsendte ikke en selvstændig 
rettelse. Ifølge Pressenævnets praksis burde bt.dk tillige have bragt en 
særskilt artikel med rettelsen, så de personer, der allerede havde læst 
artiklen, også havde haft mulighed for at læse rettelsen. De læsere kan 
ikke forventes på ny at klikke sig ind i artiklen for at læse eventuelle 
rettelser. Pressenævnet udtalte kritik af BT for ikke at berigtige fejlen 
tilstrækkeligt.

Kendelse af 22. juni 2016 i sag nr. 16-70-00966 



Årsberetning 2016Side 29 af 56

Forelæggelse via Facebook
Metroxpress omtalte en afgørelse fra FNs Kvindekomité om en samværs­
sag. I den forbindelse havde avisen skrevet til faren i sagen via Facebook. 
Beskederne var anført som ”set”, men faren bestred at have modtaget 
beskederne. Metroxpress bragte artiklerne ”FN: Danmark skal udlevere 
kidnappede [Barnet]” og ”FN: Kidnappede [Barnet] skal hjem til Østrig”. 
Artiklerne omtalte, hvordan et barn i 2012 blev hentet af sin danske 
far i Østrig, hvor han opholdt sig hos sin mor, og blev bragt tilbage til 
Danmark. Faren havde forældremyndigheden, men det fremgik ikke af 
omtalen.

Faren havde forældremyndigheden og havde derfor ikke kidnappet eller 
bortført barnet. Nævnet udtalte kritik af Metroxpress for ikke at have 
beskrevet de faktiske forhold korrekt. Faren klagede også over avisens 
manglende forelæggelse og anførte, at han ikke havde modtaget to 
beskeder via Facebook. Af dokumenterne i Pressenævnets sag fremgår 
det, at Metroxpress rettede henvendelse til faren via Facebook dagen før 
offentliggørelsen af artiklerne. Meddelelserne på Facebook fremstår som 
”seen” (”set” på engelsk).

Pressenævnet lagde til grund, at Facebooks registrering som ”set” er 
et udtryk for, at farens Facebook-profil havde været inde på beskeden, 
men ikke nødvendigvis et udtryk for, at beskeden var læst. Det er 
Pressenævnets opfattelse, at det som udgangspunkt er mediets ansvar 
at dokumentere, at der er udvist tilstrækkelig ihærdighed for at opnå 
kontakt til den, omtalen vedrører.

Pressenævnet fandt, at Metroxpress’ henvendelse via Facebook ikke 
kunne anses for et tilstrækkeligt forsøg på at opnå kontakt i den fore­
liggende situation, hvor faren bestred at have modtaget beskederne, og 
hvor Metroxpress alene modtog en elektronisk besked som kvittering, 
men ikke en besked skrevet af faren, og da parterne ikke i forvejen havde 

kommunikeret sammen via Facebook i umiddelbar tilknytning til artiklen. 
Pressenævnet udtalte kritik af forelæggelsen.

Kendelse af 15. september 2016 i sag nr. 16-70-00972 

Mariager-sagen del 1: DRs genudsendelse gav ny 
klagefrist
I en formalitetskendelse tog Pressenævnet stilling til, hvorvidt DRs gen­
udsendelse af udsendelsen ”Løgn eller chikane i Mariager” skulle give 
en ny 12-ugers klagefrist. Der var klaget inden for 12 uger efter gen­
udsendelsen på DR2, men efter 12 uger fra første offentliggørelse på DR1.

Det er Pressenævnets generelle opfattelse, at ”offentliggørelsen” må side­
stilles med det tidspunkt, hvor det påklagede forhold publiceres eller 
udsendes, herunder genudsendes. Nævnet lægger herved vægt på, at 
mediet ved at programsætte en udsendelse uredigeret igen aktivt drager 
forholdet frem, og en genudsendelse kan derfor påklages i henhold til de i 
medieansvarsloven anførte klagefrister.

Udsendelsen ”Løgn og chikane i Mariager” blev første gang sendt på 
DR1 den 22. februar. Klagefristen udløb således efter sædvanlig be­
regning 12 uger senere, 2. pinsedag den 16. maj (i overensstemmelse 
med almindelige forvaltningsretlige principper anses klagefristen dog for 
forlænget til den følgende hverdag, tirsdag den 17. maj). 

Klagen var modtaget i Pressenævnet den 19. maj. DR2 genudsendte ud­
sendelsen lørdag den 27. februar, og 12-ugers klagefristen udløb således 
efter sædvanlig beregning 12 uger senere, lørdag den 21. maj (mandag den 
23. maj). Klagen af 19. maj var herefter rettidig og kunne behandles. 

Kendelse af 24. juni 2016 i sag nr. 16-70-00991/1 



Årsberetning 2016Side 30 af 56

Mariager-sagen del 2: DR manglede kildekritik og 
tilbageholdt oplysninger
DR-udsendelsen ”Løgn eller chikane i Mariager” tog udgangspunkt i en 
sag om chikane mod et kvindeligt, homoseksuelt par. Udsendelsen for­
holdt sig kritisk til den ene af kvindernes troværdighed. Hun klagede over 
DRs manglende kildekritik. 

I udsendelsen gennemgås fire tilfælde, hvor det homoseksuelle par 
angiveligt havde været udsat for chikane. Udsendelsen omtalte, at en 
mand på tidspunktet for udsendelsen havde været sigtet for dele af 
chikanen i ca. et år.

DR var kritisk over for den ene af kvinderne. Hun deltog i udsendelsen. 
DR havde indhentet kritiske udtalelser fra en tidligere kollega, der fortalte 
om forhold tyve år tilbage i tiden, ligesom en tidligere kæreste fortalte, at 
klager anvendte opdigtede navne. 

I forhold til DRs kildevalg bemærkede Pressenævnet, at de to kilder begge 
var kritiske over for klager, hvilket gav DR anledning til at være særlig 
opmærksom på at kontrollere rigtigheden af deres oplysninger. DR brugte 
kildernes historier om klager til at stille spørgsmålstegn ved hendes 
troværdighed.

I udsendelsen blev det fremstillet som om, at klager forlod sin daværende 
arbejdsplads på grund af uoverensstemmelser med kilden og ledelsen 
på arbejdspladsen. Det bestred klager. Udsendelsen gav også indtryk af, 
at den anden kilde og klager var kærester i den virkelige verden. Ifølge 
klager var de online-kærester. 

Pressenævnet kritiserede, at DR ikke medtog klagers forklaringer i 
udsendelsen. Online er det således mere naturligt at anvende opdigtede 
navne. Nævnet kritiserede DR for ikke at have gengivet de to kilders 

historier med den præcision, som man må kunne forvente i en kritisk 
omtale.

Inden udsendelsen blev offentliggjort bad klagers advokat to gange 
DR om at oplyse, hvilke oplysninger om klager, der ville fremgå af ud­
sendelsen. Der forelå ikke en aftale om, at hun skulle have udsendelsen 
til gennemsyn. Nævnet bemærkede generelt, at et sådant krav heller ikke 
kan indfortolkes i forelæggelsespligten, så længe klager er loyalt oplyst om 
indholdet af udsendelsen.

I den konkrete situation, lod DR imidlertid modparten i sagen, den 
sigtede mand, gennemse udsendelsen inden offentliggørelse. Samtidig 
afviste DR at oplyse klager om det nærmere indhold af udsendelsen. 
Nævnet udtalte derfor også kritik af DR på dette punkt. Der var også 
klaget over andre forhold i udsendelsen, som Pressenævnet ikke kriti­
serede.

Kendelse af 19. september 2016 i sag nr. 16-70-00991/2 

I orden at en journalist udgav sig for at være turist
Lolland-Falsters Folketidende bragte en artikel, hvori klager blev beskyldt 
for at drive ”sort campingplads”. Journalisten havde givet sig ud for at 
være turist, der ønskede at campere.

Pressenævnet fandt, at det var af almen interesse at omtale spørgsmålet 
om, hvorvidt den tidligere campingplads blev drevet af klager uden, at 
det blev oplyst over for myndighederne og ejeren af pladsen (som ”sort” 
campingplads).

Pressenævnet fandt det videre berettiget, at journalisten uden at 
præsentere sig som journalist henvendte sig som turist og anmodede om 



Årsberetning 2016Side 31 af 56

en plads. Det var nævnets opfattelse, at den fornødne dokumentation 
for klagers funktion på den tidligere campingplads kun vanskeligt kunne 
fremskaffes uden anvendelse af falsk identitet. 

Nævnet fandt imidlertid, at avisen inden offentliggørelsen burde have 
forelagt ham beskyldningerne. Pressenævnet kritiserede avisen på dette 
punkt. Avisen bragte i en senere udgave klagers svar. Nævnet pålagde 
derfor ikke offentliggørelse af nævnets kritik.

Kendelse af 17. august 2016 i sag nr. 16-70-01004 

DRs rettelse i 2016 af artikel fra 2011 gav ny 
klagefrist
Dr.dk bragte i 2011 en artikel om en ”superklager”, der adskillige gange 
havde klaget til kommunen. I 2016 tilføjede DR en rettelse til artiklen.

Det er Pressenævnets opfattelse, at der løber en ny klagefrist fra tids­
punktet for offentliggørelsen af en artikel i ændret form. Artiklen kunne 
derfor påklages på ny i 2016. Klagens indhold og udfaldet af klagen kan 
læses i kendelsen. 

Kendelse af 19. september 2016 i sag nr. 16-70-01005 

Arkivbillede indsat i krænkende sammenhæng
Berlingske bragte artiklen ”DF vil tage opholdstilladelser fra udlændinge 
og sende dem hjem” på politiko.dk. Som illustration var indsat et billede 
af en kvinde af mexicansk oprindelse og hendes barn. Billedet var taget 
i en anden sammenhæng, og kvinden var ikke omfattet af den i artiklen 
omtalte personkreds af flygtninge.

Til artiklen var indsat et billede, der fokuserede på  en kvinde (klager) 

med et lille barn på armen, og som samtidig viste et ufokuseret billede af 
Dansk Folkepartis udlændingeordfører. 

Som læser skulle man klikke på billedet for at læse billedteksten: ”Dansk 
Folkepartis udlændingeordfører, Martin Henriksen, vil pålægge myndig­
hederne at gennemgå opholdstilladelser gennem de seneste ti år med 
henblik på at inddrage tilladelser for udlændinge med flygtningestatus. 
Billedet er fra et debatmøde på Flyvergrillen på Amager sidste år.”

Pressenævnet fandt, at Berlingskes anvendelse af fotografiet som illu­
stration til artiklen måtte anses for krænkende for kvinden, da hun var 
fuldt genkendelig på billedet, og da fotografiet af hende og hendes barn 
gav det fejlagtige indtryk, at hun kunne være omfattet af en personkreds 
af flygtninge, der blev foreslået sendt hjem sammen med deres familie. 

Det kunne ikke føre til en anden vurdering, at billedet blev taget til 
et offentligt debatmøde i 2015, hvor Dansk Folkepartis udlændinge­
politik blev debatteret, og at Berlingske oplyste dette i billedteksten. 
Pressenævnet udtalte derfor kritik af Berlingske for at indsætte billedet i 
en misvisende sammenhæng.

Kendelse af 15. september 2016 i sag nr. 16-70-01006

Klager havde travlt, da Bornholms Tidende 
forelagde en kritisk omtale
Forud for offentliggørelsen af artiklen ”Tidligere og nuværende ansatte 
om skolen indefra: Højskolen har to ansigter” havde Bornholms Tidende 
ringet til skolens forstander og forelagt ham historien, mens han stod i 
lufthavnen.

Ifølge klagerne (viceforstanderen og forstanderen) havde det været rime­
ligt, om journalisten havde sendt et skriftligt oplæg til artiklen, der blandt 



Årsberetning 2016Side 32 af 56

andet indeholdt kritiske oplysninger om forstanderparrets ledelse af 
skolen, hvis forstanderen skulle give nogle uddybende kommentarer.

Pressenævnet lagde til grund, at forstanderen ved Bornholms Tidendes 
telefoniske forelæggelse måtte have været klar over vinklen i Bornholms 
Tidendes artikler. Efter det oplyste udbad forstanderen sig ikke yderligere 
svartid, selvom han var i gang med andre aktiviteter på tidspunktet for 
forelæggelsen. Pressenævnet fandt herefter ikke tilstrækkeligt grundlag 
for at kritisere forelæggelsen for klagerne. 

Kendelse af 24. oktober 2016 i sag nr. 16-70-01009 

Klage over Politikens debatredaktørs personlige 
Twitter-side afvist
Foreningen Far klagede over en udtalelse på Politikens debatredaktørs 
personlige Twitter-side. Udtalelsen blev bragt i sammenhæng med et link 
til artiklen ”Uhyggelige detaljer fra retten: 8-årig datter var rædselsslagen 
for sin far”, der var bragt på hjemmesiden dagens.dk. 

Debatredaktørens personlige Twitter-side var ikke anmeldt til 
Pressenævnet efter medieansvarslovens § 8, stk. 1. Nævnet havde således 
ikke kompetence til at behandle klagen. Det forhold, at Twitter-siden var 
oprettet af en redaktør hos Politiken, fandt nævnet ikke at kunne føre til 
et andet resultat. Klagen blev afvist uden behandling.

Kendelse af 19. oktober 2016 i sag nr. 16-70-01035 

Omtale af borrelia
I 2016 modtog Pressenævnet både klager over videnskab.dks og TV 2s 
omtale af borrelia. Blandt andet klagede administratoren af Facebook-
gruppen ”Borrelia Lukket” over TV 2-udsendelsen ”Snyd eller Borrelia”. 

Hverken administratoren eller gruppen var imidlertid klageberettiget.
Administratoren var forud for TV 2s udsendelsen blevet kontaktet af 
TV 2 og spurgt, om hun kunne opfordre medlemmer af den lukkede 
Facebook-gruppe til at henvende sig til TV 2. Det opfordrede admin­
stratoren gruppens ca. 1.100 medlemmer til. Administratoren klagede 
til Pressenævnet over udsendelsen, fordi udsendelsen i modsætning til 
hendes forventninger, var kritisk over for udenlandske klinikkers diag­
nosticering af borrelia. Såfremt hun havde vidst, hvad udsendelsen skulle 
handle om, havde hun ikke opfordret Facebook-gruppens medlemmer 
til at henvende sig til TV 2. Da hverken administratoren personligt eller 
Facebook-gruppen ”Borrelia Lukket” var nævnt i udsendelsen, var klager­
en ikke klageberettiget. Pressenævnet afviste derfor at behandle klagen. 

Kendelse af 21. november 2016 i sag nr. 16-70-01043 

Pressenævnet afviste også at behandle en klage fra en borreliapatient, 
som heller ikke personligt var omtalt i udsendelsen. Kendelse af 23. maj 
2016 i sag nr. 16-70-00969.

I 2017 forventer Pressenævnet derimod at behandle en klage fra en 
læge, der var omtalt i TV 2-udsendelsen. Sagen vil blive offentliggjort på 
pressenaevnet.dk under sag nr. 17-70-01070, når der er truffet afgørelse i 
sagen. For så vidt angår Pressenævnets kendelser vedrørende videnskab.
dk henvises til: Kendelse af 24. oktober 2016 i sag nr. 16-70-00989
Videnskab.dks omtale af borrelia-tests får ikke kritik.

Pressenævnet genoptager ikke behandlingen af Videnskabs artikel om 
borrelia. Kendelse af 12. december 2016 i sag nr. 16-70-01041.



Årsberetning 2016Side 33 af 56

Radio24syv får kritik for ikke at vise hensyn til afdød 
rockers familie
I radioprogrammet ”Nattevagten” på Radio24syv ringede en lytter ind og 
fortalte radioværten, at en navngiven rocker slet ikke var død, og at der 
lå en gris i den kiste, rockeren skulle være begravet i. Den afdøde rockers 
enke klagede over en genudsendelse af programmet. 

I udsendelsen ”Nattevagten Highlights” blev bragt en sammendrag af et 
længere program ”Nattevagten”. Ifølge lytteren havde en kirkegårdsgraver 
fortalt, at der lå en gris i den kiste, den afdøde rocker skulle være begravet 
i. Enken klagede over, at Radio24syv ikke havde vist hensyn til hende og 
familien ved at bringe krænkende udtalelser om hendes afdøde mand og 
omtale hans selvmord. 

Under hensyn til, at den afdøde person tidligere var dømt i en meget 
omtalt drabssag fra 1996, og da selvmordet i 2014 tidligere havde været 
omtalt i medierne, fandt Pressenævnet ikke tilstrækkelig grundlag for at 
kritisere Radio24syv for at omtale selvmordet i radioudsendelsen.

Nævnet kritiserede derimod, at Radio24syv ikke havde udvist det størst 
mulige hensyn over for klager og afdødes familie ved at genudsende 
sekvensen i ”Nattevagten Highlights”, hvor lytteren stillede spørgsmåls­
tegn ved rockerens død med oplysninger om, at der var en gris i den 
kiste, rockeren skulle være begravet i. Nævnet kritiserede også, at Radi­
o24syv ikke havde sørget for, at omtalen ikke længere var tilgængeligt på 
hjemmesiden radio24syv.dk, da Radio24syv blev bekendt med klagen.

Kendelse af 19. december 2016 i sag nr. 16-70-01026

Radio24syv omtaler SE og HØRs brug af paparazzi­
billeder
Radio24syv bragte en række radioudsendelser og artikler om SE og HØRs 
brug af det, som Radio24syv kaldte paparazzibilleder. Aller Media, der 
ejer SE og HØR, klagede.

I radioudsendelserne og artiklerne “Se og Hør bruger fortsat paparazzi i 
stor stil trods løfte om bedre etik” og “Se og Hør kritiseres for forfølgelse 
af kendispar” fremsatte Radio24syv beskyldninger om, at SE og HØR 
efter den omtalte retssag ”SE og HØR-sagen” fortsat anvendte ulovlige 
paparazzibilleder.

Ifølge Radio24syvs udsendelser og artikler skulle der være anvendt 
paparazzimetoder i forbindelse med 418 billeder. Nævnet havde ikke 
kendskab til samtlige 418 billeder eller omstændighederne i forbindelse 
med, at billederne var taget. Nævnet tog ikke stilling til, hvorvidt 
billederne måtte være en krænkelse af privatlivets fred i forhold til de 
afbildede eller lovligheden af billederne. Det fremgik af Radio24syvs 



Årsberetning 2016Side 34 af 56

omtale, hvad radiostationen anså for et paparazzi-fotografi.
Pressenævnet fandt, at beskyldningerne om, at SE og HØRs billeder 
skulle være “ulovlige”, kunne være krænkende for SE og HØR, hvorfor 
der skulle ske forelæggelse for ugebladet. SE og HØR var blevet forelagt 
de billeder, de havde anmodet om at se. SE og HØR havde ikke anmodet 
Radio24syv om at fremlægge samtlige billeder, og SE og HØRs redaktør 
kommenterede beskyldningerne.

Nævnet fandt ikke tilstrækkeligt grundlag for at udtale kritik af 
Radio24syv for alene at anmode om SE og HØRs bemærkninger til 
enkelte fotografier og ikke forelægge samtlige 418 billeder. 

Aller Media havde også klaget over vinklingen og anmodet om genmæle. 

Pressenævnets kendelse af 22. november 2016 i sag nr. 16-70-01014 

1.2    Genmæle

Hells Angels får ikke genmæle over for udtalelse om 
25 år gammel hændelse
Foreningen Hells Angels Motorcycle Club Denmark klagede over en 
udtalelse i det direkte debatprogram ”Svigter venstrefløj og feminister 
kvindekampen?”. En kvinde fortalte, at hun var blevet befamlet af 
personer med tilknytning til Hells Angels for 25 år siden. Hun beskrev 
ikke personerne med navne eller anden identificering. 

Det var Pressenævnets opfattelse, at radioprogrammet var et debat­
program, hvor der i lighed med lederartikler og debatindlæg tillades en 
højere grad af frisprog end i nyhedsprogrammer og reportager. DR P1 
Debat var en direkte udsendelse, hvor der deltog debattører, som var 
inviteret i studiet for at drøfte et nærmere fastlagt emne. 

DR tilkendegav, at de ikke kunne dokumentere, at kvindens udtalelse var 
rigtig. 

God presseskik
Pressenævnet bemærkede, at den, der fremsætter en udtalelse i en direkte 
udsendelse, er ansvarlig for udtalelsens indhold, og fandt, at kvindens ud­
talelser kunne være krænkende for medlemmer af foreningen, selv om der 
var tale om en upræcis beskrivelse uden nævnelse af konkrete personer. 
I den forbindelse fandt nævnet, at det ikke kunne lægges til grund, at 
radioværten havde haft mulighed for at forudsige, at kvinden ville komme 
med denne udtalelse. Programværten kunne heller ikke ved at henvise til 
kvindens udtalelse under udsendelsen anses for at have taget stilling til 
rigtigheden af udtalelsen. Pressenævnet udtalte herefter ikke kritik af DR 
for ikke at gribe ind over for udtalelsen under den direkte udsendelse.



Årsberetning 2016Side 35 af 56

Genmæle
Foreningen havde ligeledes anmodet om at få bragt et genmæle. 
Pressenævnet fandt, at udtalelsen var af faktisk karakter, hvorfor det var 
et spørgsmål om, hvorvidt udtalelsen kunne påføre Hells Angels skade af 
betydning. 

Udtalelsen angik en episode, der lå mange år tilbage i tiden og nævnte 
ikke konkrete personer. Udtalelsen var heller ikke rettet direkte mod den 
danske forening. Pressenævnet anså derfor ikke kvindens udtalelse som 
egnet til at påføre Hells Angels skade af betydning. Foreningen var derfor 
ikke berettiget til at få bragt et genmæle. 

Kendelse af 18. maj 2016 i sag nr. 16-70-00920

 Advokatfirma beskyldes for at tilsidesætte god 
advokatskik og får genmæle
Radio24syv omtalte i radioudsendelsen ”AK24syv” et advokatfirma. I 
udsendelsen fremkom en jurastuderende blandt andet med beskyldninger 
om, at firmaets advokater tilsidesatte god advokatskik. 
Nogle af den studerendes oplysninger var ukorrekte. Radioudsendelsen 
handlede om et advokatfirmas fremgangsmåde, når firmaet på vegne af 
sine klienter udsendte breve til personer for ulovligt at have downloadet 
film. Advokatfirmaet havde sendt breve med forligstilbud til en række 
personer, hvor en computer tilknyttet personernes adresse var anvendt 
til ulovligt download. Personernes computere kunne spores via teleudby­
dernes oplysninger om computerens IP-adresse.

Genmæle
I indslaget beskyldte en jurastuderende advokatfirmaet for at handle i 
strid med god advokatskik. Advokatfirmaets fremgangsmåde skulle ifølge 
den studerende være i strid med god advokatskik, fordi firmaet truede 

med retssager uden at følge truslen op med et sagsanlæg ved retten.

Nogle af den studerendes oplysninger var imidlertid ikke korrekte. 
Pressenævnet fandt, at de ukorrekte oplysninger var egnet til at påføre 
advokatfirmaet skade af betydning, og firmaet fik således bragt et 
genmæle. 

God presseskik
Pressenævnet kritiserede også Radio24syv for at tilsidesætte god 
presseskik. Radio24syv burde have været mere opmærksom på, om 
kildens oplysninger var korrekte, da den studerende samtidig drev en 
internetside, der vejledte folk om at imødegå advokatfirmaets forligs­
tilbud. Den studerende og advokatfirmaet havde således modsatrettede 
interesser. 

Kendelse af 24. oktober 2016 i sag nr. 16-70-00983



Årsberetning 2016Side 36 af 56

E. REGISTER
Registret indeholder emner omtalt i årsberetningerne 1992-2016. 

Emne År Side

112-udsendelser 2001 12

Adresseændring, klagefrist 2005 19

Advarsler 2007 20

Afdød, partsevne 2002 5

Afindexering 2013 20

2014 20

Afindeksering, internet 2015 20

Agent provocateur 1998 8

Anmeldelse, ansvarshavende redaktør 1995 9

1996 7

1997 14

Anmeldelse, hjemmeside 1997 14

Anmeldelse, virkningstidspunkt 2006 22

Anmeldelser, af film, bøger etc. 2001 15

Annoncer, forelæggelse 1997 9

Anonymisering, billedmateriale 2006 21

Anonymisering, internet 2013 20



Årsberetning 2016Side 37 af 56

Emne År Side

2015 20

Arkivmateriale 2004 20

Artikelserie 2000 11

Artikelserie, klagefrist 2005 19

Berigtigelse 2000 10

2004 22

Berigtigelse, definition 1998 10

Berigtigelse, fast rubrik 1998 5

Berigtigelse, indhold 2001 13

Bevis, modstridende forklaringer 2003 21

Billedbrug, identifikation 1996 6

Billedmanipulation 2002 8

Billedmateriale 2000 11

Billedmateriale, anonymisering 1996 7

2006 21

Billedmateriale, samtykke 1994 5 

Blogs 2004 19

Bøde, dom 1998 14

Båndede samtaler 1997 10

1997 10



Årsberetning 2016Side 38 af 56

Emne År Side

2004 21

Båndede samtaler, telefoninterview 2006 19

Båndede samtaler, telefonsamtale 2005 21 

Citat 2002 11

2003 21

Citathistorier, forelæggelse 2007 20

Citathistorier, Ritzaus Citattjeneste 2006 20

Database, Lov om massemediers informationsdatabaser 1993 65

1994 83

Datatilsynet, sletning 2009 20

Debatindlæg 2000 12

2004 20

Debatindlæg, forelæggelse 1997 9

Debatindlæg, Internettet 2006 21

Debatindlæg, redigering 1993 7

1996 6

Debatindlæg, sprogbrug 2001 17

Dokumentarprogrammer 2001 12

E-mail, klage 1999 8

2000 8



Årsberetning 2016Side 39 af 56

Emne År Side

2002 4

Egen drift 1995 9

1999 7

Egen drift, forretningsorden 1994 7

Egen drift, inhabilitet 1997 6

Egen drift, konkrete sager 1997 5

Egen drift, ny praksis 2015 28

Elektroniske debatfora 2004 19

Elektroniske medier, anmeldelse  1998 13

Ensidighed 2003 23

Erhvervsjournalistik 1995 7

Erstatning 2010 22

Etniske minoriteter, sigøjnere 1993 6

Etniske tilhørsforhold 2002 7

Facebook 2009 18

Facebook, Folketingets Ombudsmand 2011 20

Fiktion, fiktiv sammenhæng 2001 16

Fogedforbud 2009 20

Forelæggelse 2002 10

Forelæggelse, citathistorier 2007 20



Årsberetning 2016Side 40 af 56

Emne År Side

Forelæggelse, flere medier 1998 9

Forelæggelse, forsøg 1997 9

Forening, partsevne 2002 5

Formkrav, e-mail 1999 8

2000 8

2002 4

Foto 2000 11

Fremmedsprog 2004 19

Genmæle, definition 1998 10

Genmæle, faktiske oplysninger 2000 12

Genmæle, klagevejledning 1996 7

Genmæle, offentliggørelse 1997 6

1998 6

Genmæle, redaktionelle bemærkninger 1997 7

Genmæle, straffesag 1997 13

Genmæle, udformning 1993 7

1994 7

1996 5

Genmæle, vejledning 1999 11

Genoptagelse 2008 18



Årsberetning 2016Side 41 af 56

Emne År Side

Gentagelse, krænkelse 1998 13

Genudsendelse 2008 18

God presseskik, massemediernes handlemåde 1993 6

Grundloven § 63 1998 7

Helligdage, klagefrist 2005 19

Hjemmeside, anmeldelse 1997 14

1998 13

Høring, krænkende oplysninger  1995 5

Identitet, efterprøvelse 2003 22

Informationsdatabaser, Lov om massemediers 1993 65

1994 83

Injurier, kompetence 2006 21

Internetmedier, anmeldelse 1997 14

1998 13

Internettet, debatindlæg og ledere 2006 21

Internettet, klagefrist 2007 19

Internettet, offentliggørelse 2005 23

Internettet, sletning 2009 20

Interview 1998 9

2003 21



Årsberetning 2016Side 42 af 56

Emne År Side

Interview, mindreårige 2004 21

Interview, radio og tv 1996 5

Journalisters adfærd 1997 13

Journalistisk arbejdsmetode, massemediernes handlemåde 1993 6

Journalnumre, nye 2010 6

Kanal 4, kompetence 2008 20

Kendelsesresumé, offentliggørelse 1995 5

1997 6

1998 6

Kendelsesresumé, ordlyd 2006 19

Kendelsesresumé, placering 1995 5

Kendelsesresumé, udformning 1996 5

Kilde, betalt 2016 9

Kildekreditering 2001 11

Klage, medie under konkurs 2002 7

Klage, videregivelse 2006 20 

Klagefrist, adresseændring 2005 19

Klagefrist, artikelserie 2005 19

Klagefrist, helligdage 2005 19

Klagefrist, Internettet 2007 19



Årsberetning 2016Side 43 af 56

Emne År Side

Klagefrist, manglende klagevejledning 2003 20

Klagefrist, mediernes behandling 2003 20

Klagefrist, mediernes interne klageorganer 2011 22

Klagefrist, noninformation 2005 20

Klagevejledning 1999 9

2003 20

Klagevejledning, genmæle 1996 7

Kompetence, erhvervsjournalistik 1995 7

Kompetence, fogedforbud 2009 20

Kompetence, god presseskik og genmæle 1992 5

Kompetence, injurier 2006 21

Kompetence, Kanal 4 2008 20

Kompetence, navneforbud 1997 12

Kompetence, ophavsret 2001 11

Kompetence, retsplejeloven 1993 6 

Kompetence, sletning 2009 20

Kompetence, straffeloven 1993 5

Kompetence, TV 3 1995 7

Konkurs, mediet under konkurs 2002 7

Krænkelse, gentagelse 1998 13



Årsberetning 2016Side 44 af 56

Emne År Side

Krænkende oplysning 2002 10

Krænkende oplysning, høring 1995 5

Lokalradio- og tv-virksomhed, ansvarshavende redaktør 1996 7

Læserbreve 2000 12

2003 21

2004 20

Læserbreve, forelæggelse 1997 9

Læserbreve, redigering 1993 7

1996 6

Læserbreve, sprogbrug 2001 17

Manglende offentliggørelse, straffesag 1995 6

1996 6

1997 13

1998 14

Medieansvarsloven § 1, nr. 2 2008 20

Medieansvarsloven § 5 1995 9

1996 7

Medieansvarsloven § 5, redaktørskifte 1997 14

Medieansvarsloven § 8 1998 13

2006 22



Årsberetning 2016Side 45 af 56

Emne År Side

Medieansvarsloven § 38 1993 7

1994 7

1996 5

Medieansvarsloven § 39 1997 6

Medieansvarsloven § 39, placering 1997 7

Medieansvarsloven § 39, redaktionelle bemærkninger 1997 7

Medieansvarsloven § 39, straffesag 1997 13

Medieansvarsloven § 40 1996 7

Medieansvarsloven § 43 1998 8

1999 5

Medieansvarsloven § 44 1995 9

1997 5

1999 7

2002 4

Medieansvarsloven § 44, inhabilitet 1997 6

Medieansvarsloven § 44, stk. 2, ny praksis 2015 28

Medieansvarsloven § 46 1995 7

Medieansvarsloven § 49 1995 5

1997 6

1998 6



Årsberetning 2016Side 46 af 56

Emne År Side

1998 14

1999 10

2000 8 

2002 5

2006 19

Medieansvarsloven § 49, bøde 1997 6

Medieansvarsloven § 49, kommenterende tilføjelse 1997 7

Medieansvarsloven § 49, placering 1997 7

2010 20

Medieansvarsloven § 49, placering i magasiner 2011 21

Medieansvarsloven § 49, retningslinjer 2015 23

Medieansvarsloven § 49, udformning 1996 5

Medieansvarsloven § 53 1998 7

Medieansvarsloven eller retsplejeloven 1993 6

Mediekoncern, samtykke 2008 19

Mindreårige, interview 2004 21

Mindreårige, samtykke 2000 9

Modstridende forklaringer 2003 21

Nationalitet, etniske tilhørsforhold 2002 7

Navneforbud 1997 12



Årsberetning 2016Side 47 af 56

Emne År Side

Noninformation 1995 6

Noninformation, klagefrist 2005 20

Nyhedsbureau 1998 13

Nyhedsbureau, offentliggørelse 2006 20

Offentlige personer, forhåndstilkendegivelser 2001 15

Offentlige personer, privatlivets fred 2002 8

Offentliggørelse 1999 10

2002 5

Offentliggørelse, bøde 1997 6

Offentliggørelse, båndede samtaler 2004 21

Offentliggørelse, elektronisk medie 1998 8

Offentliggørelse, genmæle og kendelsesresumé 1997 6

Offentliggørelse, Internettet 2005 23

Offentliggørelse, kommenterende tilføjelse 1997 7

Offentliggørelse, nyhedsbureau 2006 20

Offentliggørelse, ordlyd 2006 19

Offentliggørelse, placering 1997 7

1998 6

2010 20

Offentliggørelse, placering i magasiner 2011 21



Årsberetning 2016Side 48 af 56

Emne År Side

Offentliggørelse, retningslinjer 2015 23

Offentliggørelse, straffesag 1996 6

Offentliggørelse, tidspunkt 1999 9

2000 8

Ofre, vejledning til ofre for forbrydelser og ulykker 2012 20

Ophavsret, kompetence 2001 11

Oversættelse 2004 19

Partsevne, afdød 2002 5

Partsevne, arbejdsgivere 2007 19

Partsevne, fagforening 1999 5

Partsevne, Forbrugerombudsmanden 1998 8

Partsevne, grupperinger 1994 6

Partsevne, ophørt forening 2002 5

Partsindlæg 2003 23

Pressekort 2010 7

Pressenævnet, artikler 2001 5

Privatlivets fred 1994 6

1999 5

Privatlivets fred, Facebook 2009 18

Privatlivets fred, offentlige personer 2001 15



Årsberetning 2016Side 49 af 56

Emne År Side

2002 8

Privatlivets fred, private oplysninger 2003 22

2005 22

Privatlivets fred, reality-tv 2002 8

Radio- og tv-virksomhed, anmeldelse 1997 14

Reality-tv, privatlivets fred 2002 8

Redaktørskifte, anmeldelse 1995 9

Redigering, debatindlæg 1993 7

Redigeringsret 2000 10

Redigeringsret, læserbreve 2000 12

Redigeringsret, navn 1999 8

Reklamer, forelæggelse 1997 9

Religiøse tilhørsforhold 1993 6

Retlig interesse. 2012 22

Retlig interesse, afdød 2002 5

Retlig interesse, arbejdsgivere 2007 19

Retlig interesse, enkeltpersoner i grupper 2012 24

Retlig interesse, fagforening 1999 5

Retlig interesse, familiemedlemmer  2012 23 

Retlig interesse, Forbrugerombudsmanden 1998 8



Årsberetning 2016Side 50 af 56

Emne År Side

Retlig interesse, grupperinger 1994 6

Retlig interesse, interesseorganisationer 2012 25

Retlig interesse, ophørt forening 2002 5

Retlig interesse, udviklingen i Nævnets praksis 2012 25

Retsplejeloven eller medieansvarsloven 1993 6

Retsplejeloven, kompetence 1993 6

Retsreportage 1999 7

Retssag anlagt mod Pressenævnet 1999 14

2000 13

Retssag mod Pressenævnet (U.2003.71H) 2002 4

Retssag mod Pressenævnet (Østre Landsrets dom) 2001 17

Rettelse, fast rubrik 1998 5

Rettelse, fast rubrik, Danske Dagblades Forening 2010 20

Rettelse, fast rubrik, Dansk Magasinpresses Udgiverforening 2011 21 

Råbånd 2000 11

Sagsbehandling 1995 7

Samtykke, gyldigt 2009 19

Samtykke, mediekoncern 2008 19

Samtykke, skjult kamera 2008 19

Samtykke, umyndige 2000 9



Årsberetning 2016Side 51 af 56

Emne År Side

2012 21

Satire 2001 14

Scandinavian Star-sagen, sprogbrug 2000 5

SE OG HØR-sagen 2016 9

Singler 2013 21

Skjult kamera 1997 11

1999 12

2000 9

Skjult kamera, anonymisering 1998 8

Skjult kamera, forelæggelse 2005 21

Skjult kamera, samtykke 2008 19

Skjult kamera og mikrofon 1999 12

2000 9

Skjult kamera og mikrofon, anonymisering 1997 12

Skjult mikrofon 1997 10

2004 21

Skjult mikrofon, retningslinjer 1997 11

Skjult mikrofon, telefoninterview 2006 19

Skjult mikrofon, telefonsamtale 2005 21

Sletning, internet 2013 20



Årsberetning 2016Side 52 af 56

Emne År Side

2015 20

”Somalier-sagen”, etniske tilhørsforhold 2002 7

Sprogbrug, debatindlæg 2001 17

Sprogbrug, Scandinavian Star-sagen 2000 5

Straffedom, oplysning om tidligere 2003 21

Straffeloven 2010 22

Straffeloven, kompetence 1993 5

Straffesag, genmæle 1997 13

Straffesag, manglende offentliggørelse 1995 6

1996 6

1998 14

Straffesager, god presseskik 1999 7

Søgemaskiner 2009 20

Søgemaskiner, afindeksering 2015 20

Telefonsamtaler, offentliggørelse 2005 21

TV 3 1996 7

TV 3, kompetence 1995 7

Udenlandsk sendetilladelse 2011 6

Umyndige, eksponering af børn, 2012 21

Umyndige, interview 2004 21



Årsberetning 2016Side 53 af 56

Emne År Side

Umyndige, samtykke 2000 9

Økonomisk godtgørelse 2010 22



Årsberetning 2016Side 54 af 56

BILAG: GOD PRESSESKIK
Massemediernes indhold og handlemåde skal være i overensstemmelse 
med god presseskik (medieansvarslovens § 34, stk. 1). 

Pressenævnet afgør, om medierne har handlet i strid med god presseskik. 
Afgørelsen tager udgangspunkt i ”Vejledende regler for god presseskik”, 
som indgik i forslaget til medieansvarsloven fra 1991, men standarden 
”god presseskik” følger udviklingen i opfattelsen af, hvad der er uetisk, og 
tager stilling til nye situationer, der opstår.

De vejledende regler for god presseskik er blevet justeret den 22. maj 
2013.

”Vejledende regler for god presseskik” 
 
(Som vedtaget på Dansk Journalistforbunds delegeretmøde 23.-24. april 
2013 samt på Danske Mediers generalforsamling 22. maj 2013)
 

Grundlæggende synspunkter
Sikringen af ytringsfriheden i Danmark står i nøje forbindelse med 
mediernes frie adgang til at indsamle informationer og nyheder og til 
at offentliggøre dem så korrekt som muligt. Den frie kommentar er en 
del af ytringsfrihedens udøvelse. Under varetagelse af disse opgaver bør 
medierne anerkende hensynet til den enkelte borgers krav på respekt for 
den personlige integritet og privatlivets fred og til behovet for beskyttelse 
mod ubeføjet krænkelse. Medierne bør stille synlig og klar vejledning 
om, hvorledes der kan klages over mediernes indhold og handlemåde, til 
rådighed.
 
Under brud på god presseskik henhører også hindring af berettiget 
offentliggørelse af informationer af væsentlig betydning for offentlig­

heden, samt eftergivenhed over for udenforståendes krav om indflydelse 
på mediernes indhold, hvis eftergivenheden kan medføre tvivl om tvivl 
om mediernes frie og uafhængige stilling. Brud på god presseskik fore­
ligger endvidere, hvis en journalist pålægges opgaver, som er i strid med 
nærværende presseetiske regler.
 
En journalist bør ikke pålægges opgaver, der strider mod vedkommendes 
samvittighed og overbevisning.
 
Reglerne omfatter det redaktionelle stof, som offentliggøres i medierne. 
Reglerne omfatter også redigerede debatindlæg. I det omfang der bringes 
uredigeret debat, bør der offentliggøres synlige og klare retningslinjer 
herfor samt gives effektiv adgang til at klage til mediet over indlæg. 
Reglerne omfatter tillige annoncer og reklamer i den trykte periodiske 
presse og i de øvrige medier i det omfang, der ikke er fastsat særlige regler 
herom. Reglerne omfatter omtalte og afbildede personer, herunder også 
afdøde personer, juridiske personer og lignende.
 

Reglernes indhold
A. Korrekte meddelelser

1.	 Det er mediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Så 
langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, der gives 
eller gengives, er korrekte. 

2.	 Kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed når disses 
udsagn kan være farvet af personlig interesse eller skadevoldende 
hensigt. 

3.	 Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelses­



Årsberetning 2016Side 55 af 56

forringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, 
først og fremmest ved forelæggelse for den pågældende. Forelæggelse 
bør ske således, at der gives den adspurgte rimelig tid til at svare. 

4.	 Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og 
på samme måde. Dette gælder i særlig grad krænkende eller skadelige 
udsagn. 

5.	 Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er 
kommentarer. 

6.	 Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning 
i den pågældende artikel eller udsendelse. Det samme gælder de 
såkaldte spisesedler. 

7.	 Berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted på redaktionens 
eget initiativ, hvis og så snart kendskab til fejl af betydning i de bragte 
meddelelser indgår. Berigtigelsen skal foretages i en sådan form, at 
læserne, lytterne eller seerne får klar mulighed for at blive opmærk­
som på berigtigelsen. 

B. Adfærd i strid med god presseskik

1.	 Meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, skal undgås, med­
mindre klar almen interesse kræver offentlig omtale. Det enkelte 
menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse. 

2.	 Selvmord eller selvmordsforsøg bør ikke omtales, medmindre klar 
almen interesse kræver eller begrunder offentlig omtale, og i så fald 
bør omtalen være så skånsom som mulig. 

3.	 Ofre for forbrydelser eller ulykker skal vises det størst mulige hensyn. 
Det samme gælder vidner og pårørende til de implicerede. Ved ind­

samling og formidling af billedmateriale, herunder amatørbilleder, 
skal der vises hensynsfuldhed og takt. 

4.	 Der bør opretholdes en klar skillelinje mellem annoncering og 
redaktionelt indhold. Tekst, lyd og billeder foranlediget af direkte 
eller indirekte kommercielle interesser bør kun bringes, hvis et klart 
journalistisk kriterium taler for offentliggørelse. 

5.	 Der bør udvises særligt hensyn over for børn og andre personer, som 
ikke kan ventes at være klar over virkningerne af deres udtalelser eller 
anden medvirken. Ved offentliggørelse af interview eller lignende bør 
forældresamtykke indhentes, når emnets karakter og den mindre­
åriges alder taler herfor. 

6.	 Ved indsamling eller offentliggørelse af information bør andres tillid, 



Årsberetning 2016Side 56 af 56

følelser, uvidenhed, manglende erfaring eller svigtende herredømme 
ikke udnyttes. 

7.	 Offentliggørelse af skjulte optagelser bør kun ske, hvis de med­
virkende har givet samtykke, eller hvis den samfundsmæssige 
interesse klart overstiger den enkeltes krav på beskyttelse, og den 
fornødne journalistiske dokumentation ikke eller kun meget vanske­
ligt kan skaffes på anden måde. 

8.	 Meddelelser offentliggjort i digitale medier vil ofte være tilgængelige 
længe efter, at de er publiceret. Efter anmodning til mediet kan 
tilgængeligheden af sådanne tidligere offentliggjorte, følsomme eller 
private oplysninger hindres, i det omfang det er muligt og skønnes 
rimeligt. 

C. Retsreportage

1.	 De under A og B anførte almindelige presseetiske regler gælder også 
for retsreportagen. 

2.	 Reglerne for retsreportagen gælder også sagernes forberedelse, 
herunder straffesagers behandling hos politi og anklagemyndighed. 

3.	 Retsreportagen bør være objektiv. På ethvert stadium af sagernes 
forberedelse og ved behandlingen i retten bør journalisten tilstræbe 
en kvalitativ ligelig gengivelse af parternes – i straffesager anklage­
myndighedens og forsvarets – synspunkter.   
En omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens 
afslutning, hvad enten denne finder sted i form af tiltalefrafald, fri­
findelse eller domfældelse. 

4.	 Familiemæssige forhold, race, etnicitet, nationalitet, trosbekendelse, 
seksuel orientering eller organisationsforhold bør alene nævnes, når 

det er relevant for sagen.  

5.	 Så længe en straffesag ikke er endeligt afgjort eller bortfaldet, må der 
ikke offentliggøres meddelelser, der kan lægge hindringer i vejen for 
sagens opklaring, eller tilkendegivelser om, at en sigtet eller tiltalt er 
skyldig. Ved omtale af en straffesag skal det klart fremgå, om sigtede/
tiltalte har erklæret sig skyldig eller ikke-skyldig. 

6.	 Der skal i videst muligt omfang følges en klar saglig linje ved af­
gørelsen af, hvilke sager der omtales, og i hvilke tilfælde navne på de 
implicerede nævnes. En sigtets eller tiltalts navn eller anden identi­
ficering bør udelades, når ingen almen interesse taler for at offentlig­
gøre navnet. 

7.	 Der skal iagttages varsomhed med meddelelser om, at politi­
anmeldelse er indgivet mod en navngiven person. Meddelelser 
herom bør som regel ikke bringes, før anmeldelse har medført ind­
griben fra politiets eller anklagemyndighedens side. Dette gælder dog 
ikke meddelelser, som den anmeldte selv fremdrager, eller hvis det 
anmeldte forhold i forvejen er kendt i videre kredse eller har væsentlig 
almen interesse, eller det efter de foreliggende omstændigheder må 
antages, at anmeldelsen er solidt underbygget. 

8.	 En sigtet, tiltalt eller domfældt person bør forskånes for at få frem­
draget pågældendes tidligere straffedom, hvis den er uden betydning 
for de forhold, vedkommende nu er sigtet, tiltalt eller dømt for. I 
anden nyhedssammenhæng bør de mod en person tidligere rejste 
straffesager som regel ikke omtales. 


