
 

 

   

Kendelse 

afsagt den 5. september 2017 

 

 

Sag nr. 17-70-01145 

 

Post Danmark A/S 

 

mod  

   

Fagbladet 3F 

 

Post Danmark A/S (med binavnet PostNord A/S) har klaget til Pressenævnet over artiklen 

”Lønfest i PostNord: Topchefer fik millionbonus trods fyringsrunder og underskud”, som 

blev bragt på fagbladet3f.dk den 16. marts 2017 samt berigtigelsen af artiklen, idet Post 

Danmark A/S mener, at god presseskik er tilsidesat. 

 

Post Danmark A/S har klaget over, at fagbladet har bragt ukorrekte oplysninger og sammen-

blandet forholdene i de forskellige selskaber i PostNord-koncernen. Post Danmark A/S (CVR 

nr. 26 66 39 03) er ejet af det svenske moderselskab PostNord Group AB. Ifølge post-

nord.com er Post Danmark A/S og det svenske selskab Posten AB en del af PostNord AB, der 

blev etableret i 2009.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Forud for offentliggørelsen af den påklagede artikel den 16. marts 2017 var Fagbladet 3F i 

dialog med Post Danmark A/S. Dele af denne korrespondance er gengivet i det følgende. Af 

Fagbladet 3Fs mail af 14. marts 2017 til Post Danmark A/S fremgår følgende: 

 

”Hej [Kommunikationsrådgiver] [kommunikationsrådgiver] 

Som lovet en oversigt over vores beregninger af stigningen i lønnen hos topledelsen i 

PostNord. 

[Direktør 1]: 

Løn 2013 inklusiv pension og andre ydelser: 3,2 mio (jf. PostNords Årsrapport) 

Løn 2105 inklusiv pension og andre ydelser: 3,7 mio (jf. PostNords Årsrapport) 

Stigning i procent: 13,5 % 

[…] 

Vh 

[Journalist] [journalisten]” 

 

Samme dag svarede kommunikationsrådgiveren følgende til Fagbladet 3F: 



 

 
  2 

 

 

 

”Hej [Journalist] 

Som jeg fortalte i telefonen, så fik [Direktør 1] udbetalt sin løn i danske kroner, men 

hans løn er omregnet til svenske kroner i koncernens årsrapport og har derfor fra 

2013 til 2015 været udsat for den svenske krones valutaudsving, hvor du har fundet 

lønningerne 3,2 mio. SEK (2013) og 3,7 mio. SEK (2015). 

Den korrekte årsløn var 2,8 mio. DKK i 2013 og 3,0 mio. DKK i 2015 og altså en 

stigning på 6,7 pct. 

Link til årsrapport 2014, se side 32 [link indsat til årsrapport 2014 på postnord.dk, 

Pressenævnet] 

Link til årsrapport 2015, se side 33 [link indsat til årsrapport 2015 på postnord.dk, 

Pressenævnet] 

Vh. [Kommunikationsrådgiver]” 

 

Ved mail af 15. marts 2017 skrev Post Danmark A/S følgende: 

 

”Hej [Journalist] 

[…] 

Derimod er det korrekt, at der er tale om en lønstigning for [Direktør 1] i perioden. 

Vh. [Kommunikationsrådgiver]” 

 

Fagbladet 3F skrev samme dag følgende til Post Danmark A/S:  

 

”Hej [Kommunikationsrådgiver] 

Hermed de to eksempler jeg nævnte i telefonen:  

[Direktør 2]:  

Løn 2011: 

9,7 mio for perioden 1. marts til 31. december = 970.000 kroner om måneden 

Årsløn = 970.000 x 12 = 11.640.000 kroner 

Løn 2012: 

11.4 mio for hele 2012 = 950.000 kroner om måneden 

Løn 2013:  

5,3 mio for perioden 1. januar til 15. maj 2013 = 1.117.777 kroner om måneden 

Årsløn = 1.117.777 x 12 = 14.133.333 mio kroner 

 

[Direktør 3]: 

Løn 2012: 

2,4 mio for perioden august til december = 480.000 om måneden 

Årsløn = 480.000 x 12 = 5.760.000 mio kroner 

Løn 2013: 

6,1 mio for hele 2013 = 508.000 kroner måneden 

Løn 2014: 

2,5 mio for perioden 1. januar til 11. maj = 2,5000.000/4,3 = 577.367 kroner om 

måneden 

Beklager forsinkelsen 



 

 
  3 

 

 

Vh 

[Journalist]” 

 

Post Danmark A/S svarede herefter samme dag følgende: 

 

”Hej [Journalist] 

Tak for tilsendte. Der er formentlig tale om fratrædelsesgodtgørelse hhv. i 2013 for 

[Direktør 2] og i 2014 for [Direktør 3] og ikke tale om lønstigninger. 

Jeg har dog brug for mere tid til at undersøge det og kan ikke give svar i dag, hvis jeg 

skal gnave mig ned i så gamle forhold? 

Vh. 

[Kommunikationsrådgiver]” 

 

Hvorefter Fagbladet 3F skrev følgende:  

 

”Hej [Kommunikationsrådgiver] 

Hvis jeg kan få det i løbet af dagen i morgen, er det også fint. 

Der er et forhold mere, jeg undrer mig lidt over. 

I 2014, hvor [Direktør 3] fratrådte 11. maj, står hans løn i 2015 årsrapporten opført 

som 6,8 mio SEK – mens der i 2014 årsrapporten kun står opført 2,5 mio SEK – kan 

du fortælle mig, hvordan det kan være? 

Se eventuelt de to billeder, jeg har vedhæftet. 

Vh. 

[Journalist]” 

 

Ved mail af 16. marts 2017 kl. 13.44 skrev Post Danmark A/S følgende til Fagbladet 3F:  

 

”Hej [Journalist] 

Jeg har nu undersøgt det. Der er ikke tale om lønstigninger i 2013 for [Direktør 2] og 

i 2014 for [Direktør 3], men der er tale om fratrædelsesgodtgørelser i overensstem-

melse med reglerne. Så du kan ikke sammenligne det angivne tal for [Direktør 2] i 

2013 og [Direktør 3] i 2014 med deres tidligere årslønninger. 

Det er endnu ikke lykkedes mig at finde ud af, hvordan det kan være, at [Direktør 3]s 

løn for 2014 er forskellig for de to årsrapporter. 

Vh. [Kommunikationsrådgiver]” 

 

Og ved mail af samme dag kl. 14.31 skrev Post Danmark A/S følgende til Fagbladet 3F:  

 

”Hej [Journalist] 

Som lovet får du her udtalelse fra Jens Moberg, bestyrelsesformand i PostNord: 

”Lønniveau og evt. lønstigning for direktører og deres underordnede chefer i hele 

PostNord er reguleret af statslige ’Retningslinjer for løn mv. til øverste ledelse’. Disse 

Retningslinjer tilsikrer et markedsmæssigt lønniveau, der på den ene side ikke er for 

ekstravagant, men samtidig også sikrer, at PostNord kan tiltrække og fastholde dyg-

tige og kompetente chefer i en virksomhed, der er i en massiv omstilling og er under 



 

 
  4 

 

 

stor offentlig bevågenhed. Vi benytter desuden et eksternt konsulentfirma, der 

benchmarker med lignende stillinger målt på branche, antal ansatte og omsætning, 

og der kan vi konstatere, at cheflønninger i PostNord ikke er for høje i forhold til 

markedsniveauet,” siger Jens Moberg, bestyrelsesformand i PostNord. 

Vh. [Kommunikationsrådgiver]” 

 

 

Den påklagede artikel 

Fagbladet 3F bragte den 16. marts 2017 kl. 21.03 artiklen ”Lønfest i PostNord: Topchefer fik 

millionbonus trods fyringsrunder og underskud”. Artiklen er efterfølgende ændret den 16. 

marts 2017 kl. 23.35 og den 17. marts 2017 kl. 09.37. Den opdaterede overskrift er ”Lønfest i 

PostNord: Topchefer fik millioner trods fyringsrunder og underskud”.  

 

Artiklen er også på andre punkter ændret. Nedenfor er gengivet ordlyden af den opdaterede 

artikel. Pressenævnet har ikke en kopi af den oprindelige artikel, og de skarpe parenteser 

med artiklens oprindelige ordlyd er derfor nævnets bemærkninger ud fra Post Danmark A/S’ 

og Fagbladet 3F’s oplysninger. Af underrubrikken fremgik følgende:  

 

”Mens flere tusinde postarbejdere har mistet arbejdet, har PostNord Danmarks 

[ordet ”Danmark” er efterfølgende tilføjet] øverste ledelse foret lommerne.  

 

Af artiklen fremgår: 

 

”Hver gang PostNord Danmark [”Danmark” er tilføjet] er blevet en dansk postar-

bejder fattigere, er virksomhedens ledelse blevet en del lønkroner rigere. 

Sådan ser det i hvert fald ud, hvis man kigger på PostNord-chefernes lønninger og 

godtgørelser fra 2011 til 2016, hvor virksomheden har skilt sig af med over 6000 

medarbejdere og samtidig leveret dundrende underskud. Det viser en gennemgang 

af PostNords årsregnskaber fra 2011 til 2015. 

Den største stigning i lønnen gik til koncernens tidligere finansdirektør [Direktør 3]. 

Fra 2012 til 2013 steg hans månedsløn med 28.000 svenske kroner, hvilket betød, at 

der hver fjerde uge rullede 508.000 kroner ind på hans lønkonto. 

Da [Direktør 3] forlod PostNord i 2014, var det med en klækkelig fratrædelsesgodt-

gørelse [tidl. ”fratrædelsesbonus”]. Ifølge PostNord Danmarks [”Danmark” tilføjet] 

årsrapport fra 2015 [sætningen ”PostNord Danmarks årsrapport fra 2015” var med 

blå skriftfarve og var et link til ”PostNords Års- og bæredygtighedsrapport 2015”, 

Pressenævnet] fik [Direktør 3] 6,8 millioner svenske kroner for fire og en halv må-

neds arbejde. 

PostNord Danmark [”Danmark” tilføjet] oplyser, at en del af beløbet bestod af en 

fratrædelsesgodtgørelse [tidl. ”fratrædelsesbonus”]. 

Godtgørelsen [tidligere ”Bonussen”] kom på trods af, at PostNord i samme periode 

havde skilt sig af med over 2000 medarbejdere og Post Danmark [”Danmark” indfø-

jet] leveret et underskud på henholdsvis 102 og 154 millioner danske kroner i 2013 

og 2014. 

http://www.postnord.com/globalassets/global/danmark/dokument/rapporter/ars-rapporter/2015/pos_ar15_dk_web.pdf
http://www.postnord.com/globalassets/global/danmark/dokument/rapporter/ars-rapporter/2015/pos_ar15_dk_web.pdf


 

 
  5 

 

 

Professor i økonomi og ledelse ved Aalborg Universitet, Anders Drejer, kalder den 

store lønstigning fra 2012 til 2013 “dybt uforståelig”. 

- Normalt plejer man at belønne topchefer for at udvikle deres virksomhed i en posi-

tiv retning, og det er mildest talt ikke sket i PostNords tilfælde, siger Anders Drejer. 

 

DF: Dybt usmageligt 

Den tidligere chef for PostNords danske afdeling, [Direktør 1], mærkede også lønpo-

sen vokse i den tid, han var i spidsen for PostNord Danmark.  

Hans løn steg fra 2013 til 2015 med 500.000 svenske kroner til 3.7 millioner svenske 

kroner om året. 

Hos Dansk Folkeparti har man ikke meget tilovers for de store lønstigninger. 

- Det er jo dybt usmageligt. De her mennesker har en glimrende løn i forvejen, og 

når man tænker på, at de er godt i færd med at køre PostNord fuldstændig i sænk, så 

har jeg meget svært ved at se, hvad der berettiger dem til så store lønstigninger, siger 

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen. 

Fagbladet 3F har også forsøgt at få en kommentar fra transportminister Ole Birk 

Olesen og Socialdemokratiets postordfører, Christian Rabjerg Madsen, men de øn-

skede ikke at kommentere på artiklen. 

 

Ekspert: Det giver ingen mening 

[Direktør 2], der var administrerende direktør i PostNord fra 2011 til 2013, fik også 

forsødet tilværelsen under sin tid i firmaet. 

Da han blev ansat 1. marts 2011, var det til en månedsløn på 970.000 kroner, og [Di-

rektør 2]s årsløn lå dermed på 11,6 millioner svenske kroner om året. 

[Direktør 2] forlod PostNord i maj 2013 - også med en fratrædelsesgodtgørelse [tidl. 

”fratrædelsesbonus”]. Det betød, at han havde tjent 5,3 millioner på fire en halv må-

neders arbejde. Hvilket svarer til 1.777.777 kroner om måneden. 

Anders Drejer fra Aalborg Universitet mener, at de mange lønbonusser til PostNord 

Danmarks topchefer er kritisable. 

- Jeg har meget svært ved at finde de gode argumenter for de her lønstigninger. Det 

giver ingen mening, at hverken de danske eller svenske topchefer skal have så store 

lønstigninger, når det går så tilpas ad helvede til i hele PostNord Danmark, siger 

Anders Drejer. 

PostNords bestyrelsesformand, Jens Moberg, oplyser i et mailsvar, at PostNord 

Danmark bestræber sig på at holde deres cheflønninger rimelige. 

- Lønniveau og evt. lønstigning for direktører og deres underordnede chefer i hele 

PostNord er reguleret af statslige ’Retningslinjer for løn mv. til øverste ledelse’. Disse 

retningslinjer tilsikrer et markedsmæssigt lønniveau, der på den ene side ikke er for 

ekstravagant, men samtidig også sikrer, at PostNord kan tiltrække og fastholde dyg-

tige og kompetente chefer i en virksomhed, der er i en massiv omstilling og er under 

stor offentlig bevågenhed, skriver Jens Moberg. 

Artiklen er opdateret 23.35. Navnet på bestyrelsesformand i PostNord er rettet. 

PostNord er rettet til PostNord Danmark. 

Artiklen er opdateret 09.37 [den 17. marts 2017, Pressenævnet]. Fratrædelsesbonus 

rettet til fratrædelsesgodtgørelse. Rubrik er rettet, så ordet bonus ikke indgår.” 



 

 
  6 

 

 

 

 

Korrespondance efter offentliggørelsen af den oprindelige artikel 

Post Danmark A/S skrev efterfølgende til Fagbladet 3F. Af korrespondancen fremgår bl.a. 

nedenstående. Den 16. marts 2017 skrev klager til Fagbladet 3F:  

 

”[…] 

Det er desuden faktuelt forkert når det fremgår at PostNord havde underskud på 

henholdsvis 102 og 154 millioner kroner i 2013 og 2014. Begge år var der overskud i 

PostNord. 

I det hele taget er der en skøn og desværre misvisende sammenblanding af Post 

Danmarks regnskab og PostNords regnskaber.  

Også mærkværdigt at kalde noget bonusser, som reelt er en fratrædelsesgodtgørelse, 

der jo er forhandlet. 

Du må se at få det rettet i en fart. […]”  

 

Og  

  

”Hej [Journalist] 

Giver du lige en melding, så jeg ikke skal omkring jeres pressevagt igen? 

Du kan se de korrekte tal for PostNord-koncernen her: [link indsat til en side på 

postnord.com, Pressenævnet] 

Det er et yderst vigtigt skel. 

/[Pressemedarbejder]” 

 

Af mail af 17. marts 2017 kl. 07.59 fra Post Danmark A/S til Fagbladet 3F fremgik følgende:  

 

”Hej [Journalist] 

Som jeg netop har fortalt dig i telefonen er der flere fejl i din artikel, som skal rettes 

med det samme:  

Jeg har talt med min kollega [Kommunikationsrådgiver], der fortæller, at I ikke har 

talt om bonusser, men kun om fratrædelsesgodtgørelse. Jeg forklarede dig forskellen 

i går aftes. Du bringer altså en faktuel fejl mod bedre vidende. Hvad angår [Direktør 

1]s lønstigning har du ikke taget højde for valutaudsving, som jeg selv har hørt, 

[Kommunikationsrådgiver] forklare dig vigtigheden af, og jeg ved, du har det på 

mail og har tjekket det med Danske Bank. 

Sent i går aftes understregede jeg forskellen på PostNord og Post Danmark A/S. I ar-

tiklen fremgår det stadig som om, at det er koncernen, der har haft underskud og ik-

ke Post Danmark. [Direktør 3] og [Direktør 2] var ansat i PostNord-koncernen, der 

havde overskud, som du kan se i de tal, jeg sendte et link til i går aftes.  

Historien har spredt sig, og du skal sørge for at få det rettet i en hulens fart på alle de 

platforme, I selv har adgang til. Det skal fremgå tydeligt, at der er tale om en rettelse, 

og I må se at få lagt en rettelse på Ritzau […] 

/[Pressemedarbejder]” 

 



 

 
  7 

 

 

Halvanden time senere sendte Post Danmark A/S følgende til Fagbladet 3F: 

 

”Hej [Redaktør] [redaktør] 

Artiklen er vinklet med, at lønninger er høje trods underskud, og det fremgår: ”Bo-

nusser kom på trods af, at PostNord i samme periode havde skilt sig af med over 

2000 medarbejderne og leveret et underskud på henholdsvis 102 og 154 millioner 

kroner i 2013 og 2014.” Koncernens resultat i 2013 var 306 mio SEK og i 2014 176 

mio SEK. Der er således tale om klare faktuelle fejl, som I nu har været opmærk-

somme på i snart 12 timer. 

I har på vores initiativ et enkelt sted tilføjet ”svenske kroner”, men i resten af artik-

len fremgår det som en skøn blanding af de to valutaer, uden at I på nogen måde gør 

læseren opmærksom herpå.  

I fremhæver en lønstigning til den tidl. danske chef, [Direktør 1], hvilket vi overfor 

jer klart har påpeget i høj grad skyldes valutaeffekter. Han er aflønnet i danske kro-

ner, og regnskabet opgøres i svenske kroner, hvorfor valutaforandringer flytter vær-

dien regnskabsteknisk. Jeres journalist var bevidst om dette, før artiklen blev publi-

ceret. Dette er således skrevet mod bedrevidende. Vedr. [Direktør 1] er der, som vi 

også har sendt til jer på mail, tale om en lønstigning på 200.000 danske kroner fra 

2013 til 2015. 

[…] 

Med venlig hilsen  

[Kommunikationsrådgiver] 

Kommunikationsrådgiver 

[telefonnummer 

mailadresse] 

PostNord Danmark 

Kommunikation  

Hedegaardsvej 88 

2300 København S 

Vi leverer. PostNord leverer løsninger inden for kommunikation, logistik, distribution og e-

handel til, fra og i Norden. Besøg os på www.postnord.dk”  

 

Fagbladet 3F svarede samme dag følgende til Post Danmark A/S:  

 

”Hej [Kommunikationsrådgiver] 

Jeg har rettet artiklen et par steder, således at det klarere fremgår, at det er Post-

Nord Danmark, det drejer sig om. Desuden er ordet ”bonus” taget ud af rubrikken. 

I forhold til det første punkt, er det korrekt, at det er PostNord Danmark – tidligere 

PostDanmark – der har haft underskuddet. Den nuance blev rettet i går lige så snart, 

vi blev gjort opmærksomme på det.  

I forhold til den ønskede valutaomregning af [Direktør 1]s løn, er [Journalisten] gået 

ud fra den oplysning, der står i PostNords årsrapport fra 2015, hvor i det fremgår, at 

[Direktør 1]s løn steg fra 3,2 til 3,7 millioner svenske kroner. Jeg kan således ikke se, 

at det er skrevet mod bedre vidende.  



 

 
  8 

 

 

Brugen af ordet bonus er primært sket efter sproglige overvejelser, for at bruge et 

synonym til ordet ”godtgørelse”. 

Vi skriver ingen steder, at der ikke eksisterer et bonusprogram i PostNord, men blot 

konstateret, at de nævnte topchefer i flere tilfælde har fået stigninger i deres lønnin-

ger, og hvor det sig gældende, har jeg nævnt, at en del af beløbet stemmer fra en fra-

trædelsesordning. 

[…]” 

 

Post Danmark A/S klagede til Fagbladet 3F den 22. marts 2017. Fagbladet 3F afviste samme 

dag klagen. Post Danmark A/S’ klage over fagbladets afslag er modtaget i Pressenævnet den 

24. maj 2017. 

 

 

Yderligere oplysninger 

Af udskrift af 12. juli 2017 fra Det Centrale Virksomhedsregister (CVR-registret) fremgår det, 

at Post Danmark A/S er ejet af det svenske selskab ”PostNord Group AB” (selskabet har sam-

me adresse som ”PostNord AB”).  

 

Af side 57 i ”Års- og bæredygtighedsrapport 2014” for koncernen PostNord AB fremgår det, 

at PostNord AB havde et overskud på 306 millioner svenske kroner i 2013 og 176 millioner 

svenske kroner i 2014. På side 69 i rapporten fremgår bl.a. følgende:  

 

”Specifikation af lønninger og andre vederlag til koncernledelsen, SEK mio. 

[…] 

[Direktør 2], administrerende direktør (til og med 15. maj 2013) 

[ingen udbetalinger i 2014]  

2013 

Grundløn 4,2 

Pensionsomkostninger 1,1  

Andre ydelser 0,0 

I alt 5,3 

[…] 

[Direktør 1] [blandt ”andre i koncernledelsen”] 

2014 

Grundløn 3,4 

Pensionsomkostninger [intet anført] 

Andre ydelser 0,1  

I alt 3,5 

 

2013 

Grundløn på 3,0 

Pensionsomkostninger [intet anført] 

Andre ydelser 0,2 

I alt 3,2 

[…] 



 

 
  9 

 

 

[Direktør 3] (til og med 11. maj 2014) 

2014  

Grundløn 1,9 

Pensionsomkostninger 0,6 millioner 

Andre ydelser [intet anført] 

I alt 2,5  

 

2013  

Grundløn 4,6  

Pensionsomkostninger 1,4 

Andre ydelser 0,1  

I alt 6,1  

[…] 

Vederlag til ledelsesmedlemmer 

Samtlige ledelsesmedlemmer i Sverige modtager et pensionsbidrag på højst 30 % af 

månedslønnen. Pensionsalderen er iflg. disse aftaler 65 eller 62 år. 

For ledelsesmedlemmer, som er ansat i Danmark, indgår pensionsomkostningerne i 

lønnen, og pensionsalderen følger landets retningslinjer og praksis. 

[…] 

Hvis opsigelsen sker på initiativ af arbejdsgiveren, kommer et fratrædelsesvederlag 

til udbetaling, som svarer til værdien af månedsløn i højst 12 måneder. […] For le-

delsesmedlemmer gælder reglen om, at der fra opsigelsesløn og fratrædelsesvederlag 

fratrækkes indkomst, som modtages i forbindelse med en ny stilling eller egen virk-

somhed.” 

 

 

På side 62 i ”Års- og bæredygtighedsrapport 2015” for koncernen fremgår bl.a. ”Specifikati-

on af lønninger og andre ydelser pr. land, SEK mio.” I 2015 blev der udbetalt en bonus. Den 

blev udbetalt i Sverige. Af den tilhørende note til ”heraf bonus” fremgår følgende: 

  

”2) Ved erhvervelse af datterselskaber fandtes opgørelser om bonus til den adm. di-

rektør, under forudsætning af at målsætningen for EBIT [Earnings Before Interest & 

Tax] blev opfyldt eller overgået, hvilket var tilfældet i to datterselskaber. Disse var 

tidsbegrænsede til og med årsopgørelsen 2014, og sidste udbetaling fandt sted i 

2015.” 

 

Af oversigten ”Specifikation af lønninger og andre vederlag til koncernledelse, SEK mio.” 

fremgår bl.a. følgende:  

 

”[Direktør 1]  

2015 

Grundløn 3,6 

Pensionsomkostninger [intet anført] 

Andre ydelser 0,1 

I alt 3,7 

http://www.investopedia.com/terms/e/ebit.asp
http://www.investopedia.com/terms/e/ebit.asp


 

 
  10 

 

 

[…] 

[Direktør 3] (til og med 11. maj 2014) 

2014  

Grundløn 5,6 

Pensionsomkostninger 1,2 millioner 

Andre ydelser [intet anført] 

I alt 6,8  

[…] 

 

På side 4 i ”Årsrapport 2014 Post Danmark – en del af PostNord” fremgår det, at Post Dan-

mark A/S havde et underskud på 102 millioner danske kroner i 2013 og et underskud på 154 

millioner danske kroner i 2014. 

 

I ”Årsrapport 2014 Post Danmark – en del af PostNord” og ”Årsrapport 2015 Post Dan-

mark – en del af PostNord” fremgår følgende vedrørende [Direktør 1]: 

 

”LØN MV., MIO. KR. 

2015  

Direktør [Direktør 1] (3,0) 

[Hertil var indsat følgende note:] 

**) Den angivne løn omfatter tillige hvervet i Group Executive Team. 

 

”LØN MV., MIO. KR. 

2014  

Direktør [Direktør 1] 

(2,9)” 

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 Post Danmark A/S’ synspunkter 

Post Danmark A/S har anført, at Fagbladet 3F har tilsidesat god presseskik, da artiklen 

rummer en række faktuelle fejl, grove manipulationer og bevidste vildledninger af læserne.  

 

Post Danmark A/S har været i kontakt med fagbladets journalist under udarbejdelse af artik-

len samt med redaktøren efter artiklens offentliggørelse. PostNord har således givet Fagbla-

det 3F alle relevante oplysninger til brug for udarbejdelse af en artikel med korrekte oplys-

ninger.  

 

 

Korrekt information 

- Fratrædelsesgodtgørelser og årsregnskaber 

Post Danmark A/S har anført, at ordet ”bonus” er blevet anvendt forkert og bevidst vildle-

dende. Fagbladets oprindelige overskrift indeholdt ordet ”bonus”, ligesom ordet efter rettel-

sen fortsat er nævnt i selve artiklen.  

 



 

 
  11 

 

 

Der findes ikke noget bonusprogram i PostNord-koncernen, og ingen ansatte har fået udbe-

talt bonus. Derfor er det faktuelt forkert at benytte bonusbegrebet i en artikel om aflønninger 

af direktion i PostNord -koncernen, hvilket blev påpeget over for fagbladet forud for publice-

ring. Det blev ligeledes påpeget efter artiklens publicering. Alligevel blev ordet benyttet i 

overskriften samt i brødteksten. For andre medier, eksperter og politikere, der blev konfron-

teret med fagbladets formuleringer, hæftede man sig især ved begrebet ”bonus”.  

 

Fagbladet skrev i mail af 17. marts 2017, at: ”Brugen af ordet bonus er primært sket efter 

sproglige overvejelser, for at bruge et synonym til ordet "godtgørelse". Der er imidlertid tale 

om to faktuelt forskellige begreber. I Den Danske Ordbog defineres ordet ”bonus” som følger:  

 

”Ekstraordinær sum penge der udbetales oven i den faste løn typisk som anerken-

delse af en særlig god indsats”.  

 

Ordet godtgørelse refererer til en kompensation eller en aflønning. Bonus betyder i ansættel-

sesmæssig sammenhæng således, at man får udbetalt et beløb ud over den almindelige løn 

som en belønning. Begrebet kan ikke anvendes på den måde, det er sket i fagbladets artikel. 

Det fremgår ikke af fagbladets svar, hvorfor der skulle være behov for at anvende et synonym 

til det ellers mere korrekte ord ”godtgørelse”. Det forhold, at ordet blev fjernet fra artiklens 

overskrift, viser, at fagbladet indirekte anerkender Post Danmark A/S’ påstand.  

 

I forhold til på de to forhenværende koncernansatte direktører [Direktør 2] og [Direktør 3] 

omtalte fagbladet deres fratrædelsesgodtgørelse som løn, selv om fagbladet inden artiklens 

offentliggørelse blev oplyst, at der ikke var tale om lønstigninger, men udbetaling af fratræ-

delsesgodtgørelse. Udbetalinger til [Direktør 2] i 2013 og [Direktør 3] i 2014 kan ikke sam-

menlignes med deres tidligere årslønninger. På trods af dette fastholdt fagbladet sin opfattel-

se og oplyste, at der var sket betydelige lønstigninger i den sidste periode i deres ansættelse:  

 

”Da [Direktør 3] forlod PostNord i 2014, var det med en klækkelig fratrædelsesgodt-

gørelse. Ifølge PostNord Danmarks årsrapport fra 2015 fik [Direktør 3] 6,8 millioner 

svenske kroner for fire og en halv måneds arbejde.” 

 

og 

 

”[Direktør 2] forlod PostNord i maj 2013 – også med en fratrædelsesgodtgørelse. 

Det betød, at han havde tjent 5,3 millioner på fire en halv måneders arbejde. Hvilket 

svarer til 1.777.777 kroner om måneden.” 

 

Fagbladet angav fratrædelsesgodtgørelse som månedsløn, hvilket vildledte læserne. Således 

blev det oplyst, at såvel [Direktør 2], der fratrådte i maj 2013, og [Direktør 3], der fratrådte i 

april 2014, fik millionbeløb for få måneders arbejde. Det er en faktuel sammenblanding af 

begreber. 

 

Enhver ansat, der opsiges i sin stilling, har krav på løn i en opsigelsesperiode – enten kon-

traktuelt aftalt eller defineret gennem overenskomst. Dette gælder både for menige ansatte 



 

 
  12 

 

 

og for ledende ansatte. Fratrædelsesgodtgørelserne blev aftalt i forbindelse med deres ansæt-

telse som led i de almindelige ansættelsesforhold, hvorfor størrelsen og udbetalingerne er 

uafhængige af PostNord-koncernens økonomi og eventuelle afskedigelser i samme periode. 

De to direktører har de facto stået til rådighed for PostNord-koncernen, og enhver indtægt fra 

andet arbejde i fritstillingsperioden ville medføre modregning i fratrædelsesgodtgørelsen. 

 

Det er i øvrigt ikke korrekt, at [Direktør 3]s aflønning fremgår af Post Danmark A/S’ årsrap-

port. Hans løn fremgår af PostNord ABs årsrapport, og det oplyste beløb dækker både over 

lønnen i fire måneder og over fratrædelsesgodtgørelsen i forbindelse med hans afsked.  

 

Post Danmark A/S har yderligere anført, at fagbladet har oplyst forkerte tal fra årsregnskaber 

og har manipuleret i forbindelse med sin rettelse heraf. I fagbladets oprindelige artikel frem-

gik det, at:  

 

”Bonussen [til [Direktør 3]] kom på trods af, at PostNord i samme periode havde 

skilt sig af med over 2000 medarbejdere, og leveret et underskud på henholdsvis 102 

og 154 millioner kroner i 2013 og 2014.”  

 

[Direktør 3] havde imidlertid varetaget opgaven som økonomidirektør for hele PostNord-

koncernen. Koncernen havde et overskud i de pågældende år på henholdsvis 306 mio. SEK 

og 176 mio. SEK. Således er formuleringen i artiklen faktuelt forkert og åbenbart manipule-

rende. 

 

Fagbladet blev gjort opmærksom på denne åbenlyse fejl, hvorefter fagbladet rettede til føl-

gende formulering:  

 

”Godtgørelsen [til [Direktør 3]] kom på trods af, at PostNord i samme periode havde 

skilt sig af med over 2000 medarbejdere og PostNord Danmark leveret et underskud 

på henholdsvis 102 og 154 millioner danske kroner i 2013 og 2014.” 

 

Dermed blev den regnskabsmæssige fejlagtige angivelse ændret – men selve præmissen blev 

dermed forkert. Oprindeligt var præmissen, at de fik lønstigning på trods af underskud, men 

efter rettelsen omtales et underskud i et datterselskab og holdes op mod koncernøkonomi-

chefens løn. Dette er en bevidst vildledende og manipulerende kobling. 

 

For at imødekomme de begåede fejl, rettede fagbladet underrubrikken, således at det frem-

går, at  

”PostNord Danmarks øverste ledelse [har] foret lommerne”  

 

Artiklerne omhandler dog fortsat chefer, der ikke er en del af Post Danmark A/S, hvorfor 

rettelsen afstedkommer faktuelt forkerte oplysninger.  

 

Læserne står tilbage med den opfattelse, at det var de danske chefer, der fik store lønstignin-

ger, mens det danske selskab gav underskud. Det er faktuelt forkert, og rettelserne har ikke 

korrigeret de begåede fejl, men blot skabt nye fejl. 



 

 
  13 

 

 

 

 

- Valutakursændringer 

Post Danmark A/S har yderligere anført, at fagbladet vildleder om fakta ved at tillægge valu-

takursændringer til medarbejders løn. I fagbladets artikel fremgår det, at:  

 

”Den tidligere chef for PostNords danske afdeling, [Direktør 1], mærkede også løn-

posen vokse i den tid, han var i spidsen for PostNord Danmark.  Hans løn steg fra 

2013 til 2015 med 500.000 svenske kroner til 3.7 millioner svenske kroner om året.” 

 

Men dette er faktuelt forkert. I årene 2013 til 2015 steg [Direktør 1]s løn ikke med de påståe-

de 500.000 svenske kroner. Forud for artiklens offentliggørelse oplyste PostNord til Fagbla-

det 3F, at [Direktør 1] fik udbetalt sin løn i danske kroner, men at hans løn var omregnet til 

svenske kroner i koncernens årsrapport og derfor havde været udsat for den svenske krones 

valutaudsving fra 2013 til 2015. Det blev yderligere oplyst, at hans korrekte årsløn var 2,8 

millioner danske kroner i 2013 og 3 millioner danske kroner i 2015. Altså en stigning på 6,7 

pct. 

 

[Direktør 1] var ansat i Danmark med dansk løn. Således fremgik hans løn som et beløb i 

danske kroner i hans ansættelseskontrakt. Årsregnskaberne for PostNord-koncernen opgøres 

imidlertid i svenske kroner, idet der er tale om et svensk aktieselskab.  

 

Når valutakursen mellem den danske og den svenske krone ændrer sig, ændres belastningen 

i årsregnskabet i svenske kroner som en direkte følge, uanset om det bagvedliggende beløbs 

størrelse i danske kroner ikke har ændret sig. Det betyder, at det samme beløb i danske kro-

ner kan have varierende værdi i svenske kroner år for år afhængigt af valutakursen. En fal-

dende svensk krone vil betyde, at den danske løn regnskabsteknisk vokser, selvom beløbet er 

det samme, mens en stigende svensk krone vil medføre en faldende løn rent regnskabstek-

nisk. 

 

Den påståede stigning i løn er fundet ved at tage tal fra årsrapporterne for PostNord-

koncernen uden skelen til valutakursudviklingen. Fagbladet blev flere gange i researchfasen 

gjort opmærksom på denne teknikalitet, og undervejs kontaktede fagbladets journalist Dan-

ske Bank og fik bekræftet kursudviklingen. Yderligere anbefalede Post Danmark A/S journa-

listen at læse årsrapporten for Post Danmark A/S, hvori beløbene er opgjort i danske kroner, 

og derved dokumenteres. 

 

Fagbladet har således viderebragt faktuelt forkerte oplysninger, og det må betragtes som sær-

ligt skærpende, at dette dokumenteret er sket bevidst og mod bedrevidende. 

 

 

Fagbladet 3Fs rettelser 

Post Danmark A/S har anført, at fagbladets rettelser skete for sent og ikke var tydelige for 

læserne eller for andre medier, der havde citeret historien.  

 



 

 
  14 

 

 

Post Danmark A/S har i den forbindelse henvist til følgende artikler offentliggjort i andre 

medier: ”PostNord-ledelse fik store lønstigninger trods underskud” bragt den 16. marts 2017 

på tv2.dk, ”Massefyringer og underskud: Alligevel fik topchefter i PostNord millionbonus” 

bragt den 16. marts 2017 på ekstrabladet.dk, ”Chefer fik lønbonus mens PostNords økonomi 

gik i sænk” bragt den 17. marts på borsen.dk, ”Chefter fik lønbonus mens PostNords økonomi 

gik i sænk” bragt den 17. marts 2017 på retailnews.dk og ”Midt i økonimi-kaos: PortNord-

chefer fik kæmpe bonus” bragt den 17. marts 2017 på avisen.dk samt den udaterede Twitter-

besked ”Om mio. bonus i PostNord: ”Skidt signal at udb. mio.bonus medens der fyres tusin-

der” fra en vært på TV 2.  

 

Fagbladet har to gange rettet i artiklen, som de oprindeligt publicerede torsdag 16. marts 

2017 klokken 21.03. Den ene af rettelserne var en delvis imødekommelse af klagen fra Post-

Nord om begrebet bonus.  

 

Under alle omstændigheder har fagbladet dog ikke gjort rettelsen synlig for læsere – eller for 

andre medier, der citerede historien. Rettelsen fremgår udelukkende af den side, hvor histo-

rien oprindeligt er publiceret. Post Danmark A/S har i den forbindelse henvist til Pressenæv-

nets kendelse af 20. januar 2015 i sag nr. 14-70-00728, hvoraf det klart fremgår, at læsere af 

den oprindelige artikel uden berigtigelsen imidlertid ikke kan forventes på ny at klikke ind på 

artiklen og på den måde blive gjort bekendt med berigtigelsen.  

 

 

2.2 Fagbladet 3Fs synspunkter 

Fagbladet 3F har anført, at artiklen blev skrevet i anledning af, at PostNord dagen efter ville 

komme med en ny årsrapport (Koncernselskabet PostNord AB offentliggjorde den 17. marts 

2017 sin årsrapport for 2016, Pressenævnet). Ved gennemgang af PostNords (angiveligt 

koncernrapporterne, Pressenævnet) årsrapporter for 2012 til 2016, konstaterede fagbladet, 

at flere topchefer havde fået millioner i diverse godtgørelser efter deres fratræden samt løn-

stigninger, mens de var ansat. (Fagbladet henviser angiveligt til koncernens årsrapporter, 

men skriver blot ”PostNord” i sit svar til nævnet, Pressenævnet). Dette til trods for, at den 

danske afdeling af PostNord (Post Danmark A/S) i samme periode havde leveret store under-

skud og fyret mange medarbejdere. Fagbladet har på baggrund af Post Danmark A/S’ hen-

vendelser præciseret ting, som kunne misforstås. 

 

 

Korrekt information 

- Fratrædelsesgodtgørelser og årsregnskaber 

Fagbladet 3F har anført, at brugen af ordet ”bonus” er sket efter sproglige overvejelser omen 

variation af brugen af ordet ”godtgørelser”. Fagbladet 3F er efter artiklens publicering blevet 

bekendt med, at der ikke eksisterer et bonusprogram i PostNord-koncernen. Fagbladet har 

dog på intet tidspunkt refereret til et sådant bonusprogram, men blot konstateret, at de 

nævnte topchefer i flere tilfælde har fået stigninger i deres lønninger, og hvor det gør sig gæl-

dende, har bladet nævnt, at en del af beløbet stammer fra en fratrædelsesordning. 

 



 

 
  15 

 

 

Det er tillige fagbladets opfattelse, at selvom der ifølge Post Danmark A/S er stor forskel på 

en bonus og den godtgørelse, som PostNord-koncernens chefer har modtaget, kan denne 

forskel synes svær at se for den almene læser. Der er i alle tilfælde tale om store millionbeløb, 

som PostNord-koncernens chefer har modtaget som en del af deres løn – i hvert fald, hvis 

PostNord-koncernens eget koncernregnskab skal stå til troende.  

 

Derudover er sammenligningen med PostNord menige medarbejdere på side 6 af 7, søgt. 

PostNord skriver at ”Enhver ansat, der opsiges i sin stilling har krav på løn i en opsigelses-

periode – enten kontraktuelt ansat eller defineret gennem overenskomst. Dette gælder for 

menige ansatte såvel som ledende ansatte”.   

 

Forsker Anders Drejer har over for Fagbladet 3F påpeget det kritisable i, at man har valgt at 

aftale den store millionkompensation på forhånd og ikke gjort den afhængig af, om lederne 

rent faktisk har været i stand til at forbedre situationen.  

 

Vedrørende [Direktør 3]s løn for perioden januar til medio maj 2014, har Fagbladet 3F’s 

journalist gentagne gange bedt Post Danmark A/S’ presseafdeling om forklaring på, hvorfor 

[Direktør 3]s løn i 2014 fremgår som værende 2,5 millioner svenske kroner i PostNord-

koncernens årsrapport for 2014, mens den i PostNord-koncernens årsrapport for 2015 står 

opført som 6,8 millioner svenske kroner for perioden 1. januar til 11. maj 2014.  

 

Fagbladet 3F fik imidlertid ingen forklaring på, hvor stor en del af lønbeløbet for 2014, der 

bestod af henholdsvis en lønstigning og en fratrædelsesgodtgørelse, inden artiklens deadline. 

Derfor har Fagbladet 3F’s journalist forholdt sig til de tal, der er opgjort i PostNord-

koncernens årsrapport for 2015.  

 

Fagbladet 3F stiller sig også uforstående over Post Danmark A/S’ kritik af udregningsmeto-

den i forbindelse med [Direktør 3]s løn i 2014. Det er Fagbladet 3Fs opfattelse, at det giver 

det mest korrekt billede af den pågældende medarbejders løn, hvis man bruger man et ek-

sempel, der tager udgangspunkt i den periode, hvor medarbejderen rent faktisk har været 

ansat – i stedet for en fiktiv 12-måneders ansættelsesperiode.  

 

Beskyldningen ”Fratrædelsesgodtgørelse omtales fejlagtigt som løn” rammer ved siden af, 

da samtlige beløb, inklusiv eventuelle fratrædelsesgodtgørelser, står opført som løn i Post-

Nord-koncernens regnskaber. Selv i Post Danmark A/S’ eget eksempel fra Den Danske Ord-

bog omtales en godtgørelse således: ”ordet godtgørelse refererer til en kompensation eller en 

aflønning”.  

 

Desuden vil Fagbladet 3F gerne pointere, at der på intet tidspunkt i artiklen bliver brugt or-

det ”lønstigninger” om situationer, hvor der er tvivl om, hvorvidt beløbet består af en decide-

ret lønstigning eller en fratrædelsesgodtgørelse. Samtidig er det også i samtlige eksempler, 

hvor det er relevant, nævnt, at en del beløbet består af en fratrædelsesopgørelse.  

 

Fagbladet 3F har yderligere anført, at præmissen for artiklen var, at dele af PostNord-

koncernens ledelse havde fået betydelige lønstigninger og godtgørelser i en periode, hvor 



 

 
  16 

 

 

virksomhedens danske afdeling havde trecifrede millionunderskud og afskedigede tusinder af 

medarbejdere. Den præmis er ikke blevet ændret af, at beskrivelsen af underskuddet i artik-

len er blevet præciseret til at omhandle ”PostNord Danmark”.  

 

Desuden udtaler en kilde i artiklen også, at det er kritisabelt, at PostNords koncernledelse har 

fået lønstigninger i perioden, hvor Post Danmark A/S har leveret store underskud og fyret 

tusinder af medarbejdere. Derfor mener fagbladet ikke, at det er manipulerende at inddrage 

de svenske chefers lønninger i artiklen.   

 

Det har ikke på noget tidspunkt været fagbladets intention at skildre et ”ikke-eksisterende” 

underskud i PostNord-koncernen, men udelukkende underskuddet i den danske afdeling. 

Hvilket fagbladet har præciseret efter henvendelse fra Post Danmark A/S. 

 

 

- Valutakursændringer 

Fagbladet 3F har skrevet ud fra de oplysninger, der fremgår af PostNord-koncernens årsrap-

port fra 2015, hvor [Direktør 1]s løn står opført som 3,7 millioner svenske kroner mod 3,2 

millioner svenske kroner i 2013.  

 

Post Danmark A/S påstår i deres klage, at ”Fagbladet vildleder om fakta ved at tillægge va-

lutakursændringer til medarbejders løn”. Dette er faktuelt forkert. Fagbladet 3F har udeluk-

kende forholdt sig til tal, der er offentliggjort i PostNord-koncernens årsregnskaber, og der er 

således ikke foretaget nogen selvstændige beregninger af den pågældende medarbejders løn.  

 

 

Fagbladet 3Fs rettelser 

Fagbladet har anført, at præciseringen vedrørende underskuddet i Post Danmark A/S skete 

om aftenen den 16. marts 2017. Begrebet ”bonus” blev ændret til ”godtgørelse”, da fagbladet 

blev gjort opmærksomme på det af klager om morgenen den 17. marts 2017. På denne bag-

grund er det fagbladets opfattelse, at Post Danmark A/S’ ønske om rettelser er imødekommet 

så hurtigt, som det var muligt.  

 

Med hensyn til andre mediers gengivelse af historien lavede Ritzaus Bureau under en time 

efter fagbladets offentliggørelse deres egen version af historien. Fagbladets nyhedsredaktør 

fik at vide af Post Danmark A/S, at de selv vil tage fat i Ritzaus Bureau i forhold til ændringer. 

Ritzaus Bureau ændrede udtrykket fratrædelsesbonus til fratrædelsesgodtgørelser. 

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Martin Lavesen, Hans Peter Blicher, Ulrik Holmstrup og Marlene Borst Hansen. 

 

Post Danmark A/S (binavnet PostNord A/S) har klaget til Pressenævnet. Selskabet er ejet af 

det svenske selskab PostNord AB og en del af PostNord-koncernen. 

 



 

 
  17 

 

 

Post Danmark A/S har klaget over, at Fagbladet 3F har sammenblandet oplysninger om hele 

PostNord-koncernen (PostNord AB) med oplysninger om det danske selskab, Post Danmark 

A/S, og derved bragt ukorrekte oplysninger samt undladt at berigtige fejlene i strid med god 

presseskik.  

 

 

Korrekt information  

– Fratrædelsesgodtgørelser og årsrapporter 

Post Danmark A/S har klaget over, at Fagbladet 3F anvender ordet ”bonus” om fratrædelses-

godtgørelser og over sætningen ”Bonussen kom på trods af, at PostNord i samme periode 

havde skilt sig af med over 2000 medarbejdere, og leveret et underskud på henholdsvis 102 

og 154 millioner kroner i 2013 og 2014.”  

 

Ordet ”bonus” er den 17. marts 2017 kl. 09.37 ændret til ”godtgørelse”, men fremgår forsat af 

sætningen ”Anders Drejer fra Aalborg Universitet mener, at de mange lønbonusser til Post 

Danmark A/S’ topchefer er kritisable.”  

 

I forhold til [Direktør 2] og [Direktør 3]s løn og fratrædelsesgodtgørelser, har Post Danmark 

A/S videre klaget over, at deres fratrædelsesgodtgørelse beskrives som en del af lønnen og 

derved omtales som en lønstigning og udregnes som en del af månedsløn. 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 

der gives eller gengives er korrekte. Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold 

have dækning i den pågældende artikel, jf. punkt A.1 og A.6.  

 

På baggrund af ”Års- og bæredygtighedsrapport 2014” for PostNord AB lægger Pressenæv-

net til grund, at PostNord AB havde et overskud i 2013 og i 2014. På baggrund af ”Årsrapport 

2014 Post Danmark – en del af PostNord” lægges det til grund, at Post Danmark A/S havde 

et underskud i 2013 på 102 millioner danske kroner og et underskud på 154 millioner danske 

kroner i 2014.  

 

På baggrund af sagens oplysninger, herunder PostNord ABs årsrapporter fra 2014 og 2015, 

lægger Pressenævnet til grund, at [Direktør 2] (fra 2011 til maj 2013) og [Direktør 3] (fra 

2012 til maj 2014) var en del af ledelsen i PostNord AB. På baggrund af mail af 16. marts 2017 

fra Post Danmark A/S lægger nævnet til grund, at de begge modtog fratrædelsesgodtgørelser 

ved deres fratræden i henholdsvis 2013 og 2014.  

   

På baggrund af PostNord ABs årsrapport for 2014 lægger Pressenævnet til grund, at [Direk-

tør 2]s udbetalinger (grundløn og pensionsomkostninger) fra januar til maj 2013 var 5,3 mil-

lioner svenske kroner. PostNord ABs årsrapporter for 2014 og 2015 indeholder forskellige 

lønoplysninger for [Direktør 3] i 2014 i perioden fra januar til maj. Af rapporten for 2014 er 

hans lønudbetaling i 2014 angivet til 2,5 millioner svenske kroner (grundløn 1,9 og pensions-

omkostninger 0,6 millioner svenske kroner). I rapporten for 2015 er hans lønudbetaling i 

2014 anført til 6,8 millioner svenske kroner (grundløn 5,6 og pensionsomkostninger 1,2 mil-



 

 
  18 

 

 

lioner kroner). Det fremgår ikke, hvor stor en del af udbetalingerne, der var fratrædelses-

godtgørelser.  

 

Af artiklen fremgik oprindeligt følgende (Fagbladet 3Fs senere ændringer er sat i skarp pa-

rentes):  

 

”Den største stigning i lønnen gik til koncernens tidligere finansdirektør [Direktør 

3]. Fra 2012 til 2013 steg hans månedsløn med 28.000 svenske kroner, hvilket be-

tød, at der hver fjerde uge rullede 508.000 kroner ind på hans lønkonto. 

Da [Direktør 3] forlod PostNord i 2014, var det med en klækkelig fratrædelsesbonus 

[senere ændret til ”fratrædelsesgodtgørelse”]. Ifølge PostNords [”Danmark” tilføjet] 

årsrapport fra 2015 fik [Direktør 3] 6,8 millioner svenske kroner for fire og en halv 

måneds arbejde. 

PostNord [”Danmark” tilføjet] oplyser, at en del af beløbet bestod af en fratrædel-

sesbonus [senere ændret til ”fratrædelsesgodtgørelse”]. 

Bonussen [senere ”godtgørelsen”] kom på trods af, at PostNord i samme periode 

havde skilt sig af med over 2000 medarbejdere og [”PostNord Danmark” indføjet] 

leveret et underskud på henholdsvis 102 og 154 millioner danske kroner i 2013 og 

2014.” 

 

og 

 

”[Direktør 2], der var administrerende direktør i PostNord fra 2011 til 2013, fik også 

forsødet tilværelsen under sin tid i firmaet. 

Da han blev ansat 1. marts 2011, var det til en månedsløn på 970.000 kroner, og [Di-

rektør 2]s årsløn lå dermed på 11,6 millioner svenske kroner om året. 

[Direktør 2] forlod PostNord i maj 2013 – også med en fratrædelsesbonus [senere 

ændret til fratrædelsesgodtgørelse]. Det betød, at han havde tjent 5,3 millioner på 

fire en halv måneders arbejde. Hvilket svarer til 1.777.777 [rettelig 1.177.777] kroner 

om måneden.” 

 

Pressenævnet finder, at det ikke er korrekt, at der er udbetalt ”bonusser” i Post Danmark 

A/S. En bonus må forstås som en udbetaling for en god indsats, hvorimod en godtgørelse 

udbetales som en kompensation. Nævnet finder, at den oprindelige rubrik ”Lønfest i Post-

Nord: Topchefer fik millionbonusser trods fyringsrunder og underskud” er uden dækning i 

de faktiske forhold. Efter det oplyste er der udbetalt fratrædelsesgodtgørelser i PostNord AB 

til [Direktør 2] og [Direktør 3] i henholdsvis 2013 og 2014. Samme år havde det danske sel-

skab i koncernen, Post Danmark A/S, et underskud. Hverken [Direktør 2] eller [Direktør 3] 

var ansat i det danske selskab. 

 

Pressenævnet finder, at Fagbladet 3F ved ikke at gøre opmærksom på, at fratrædelsesgodtgø-

relserne (fejlagtigt omtalt som bonusser) er udbetalt i selskabet PostNord AB og ikke det 

danske selskab, har udeladt en væsentlig oplysning. Omtalen fremstår derfor forkert og 

krænkende for det danske selskab. Fagbladet giver derved indtryk af, at der i år med under-

http://www.postnord.com/globalassets/global/danmark/dokument/rapporter/ars-rapporter/2015/pos_ar15_dk_web.pdf
http://www.postnord.com/globalassets/global/danmark/dokument/rapporter/ars-rapporter/2015/pos_ar15_dk_web.pdf


 

 
  19 

 

 

skud er udbetalt store bonusser til ledelsen, selvom der rettelig var tale om udbetalinger i 

moderselskabet med overskud.  

 

Pressenævnet finder videre, at det er misvisende at angive [Direktør 2]s gennemsnitsløn til at 

være 1,777.777 millioner kroner om måneden i 2013 på baggrund af en beregning, der inklu-

derede hans fratrædelsesgodtgørelse. Nævnet bemærker i øvrigt, at 5,3 millioner kroner delt 

med 4,5 er 1.177.777 kroner og ikke 1.777.777 som anført i artiklen.  

 

Fagbladet 3F var endvidere af Post Danmark A/S ved mail af 16. marts 2017 kl. 13.44, forud 

for offentliggørelsen af artiklen, gjort opmærksom på, at der ikke var udbetalt bonusser, men 

at der var tale om fratrædelsesgodtgørelser. Nævnet udtaler derfor kritik af fagbladet for at 

videregive de forkerte og krænkende oplysninger om lønforholdene i Post Danmark A/S.  

 

 

- Valutakursændringer 

I forhold til omtalen af [Direktør 1]s løn, har Post Danmark A/S klaget over, at fagbladet har 

anvendt tal fra årsrapporterne for PostNord AB (koncernselskabet i svenske kroner), selvom 

[Direktør 1] var ansat i Post Danmark A/S og fik udbetalt sin løn i danske kroner. Fagbladet 

har ikke taget højde for valutakursudviklingen i sin omtale. [Direktør 1] fik således ikke en 

lønstigning som omtalt af fagbladet, da det var udsving i valutakursen, der gav indtryk af en 

højere lønstigning. Det er faktuelt forkert, at [Direktør 1]s løn i årene 2013 til 2015 steg med 

de påståede 500.000 svenske kroner. Hans korrekte årsløn var 2,8 millioner danske kroner i 

2013 og tre millioner danske kroner i 2015, altså en stigning på 200.000 danske kroner.  

 

Pressenævnet finder som udgangspunkt ikke grundlag for at kritisere, at Fagbladet anvendte 

oplysningerne fra årsrapporterne. Eftersom Fagbladet 3F ved mail af 14. marts 2017 var gjort 

opmærksom på, at valutakursudviklingen alene kom til udtryk i koncernregnskabet i svenske 

kroner og ikke i [Direktør 1]s reelle udbetalte løn, finder nævnet, at Fagbladet 3F burde have 

gjort opmærksom på forskellen i årsrapporten og den faktiske udbetaling. Nævnet udtaler 

kritik. 

 

 

Fagbladet 3Fs rettelser 

Post Danmark A/S har klaget over, at Fagbladet 3Fs rettelser er sket for sent og ikke blev ty-

delige for læserne eller andre medier, der havde citeret historien. Post Danmark A/S har vi-

dere klaget over, at fagbladets ændringer skabte en ny vildledende sætning, da fagbladet 

holdt en koncernchefs løn op mod et datterselskabs underskud på trods af, at der var over-

skud i PostNord ABs koncernregnskab.   

 

Det følger af de vejledende regler, at berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted på 

redaktionens eget initiativ, hvis og så snart kendskab til fejl af betydning i de bragte medde-

lelser indgår. Berigtigelsen skal foretages i en sådan form, at læserne får klar mulighed for at 

blive opmærksom på berigtigelsen, jf. punkt A.7.  

 



 

 
  20 

 

 

Pressenævnet finder, at medier som udgangspunkt bør udsende en særskilt nyhed om en 

rettelse, så læsere af en artikel med fejl har mulighed for at blive opmærksom på en rettelse. 

Det er som udgangspunkt ikke tilstrækkeligt at tilføje rettelsen i den oprindelige artikel, da 

oprindelige læsere af en artikel ikke kan forventes på ny at klikke ind på en artikel og på den 

måde blive gjort bekendt med en rettelse i en artikel, de allerede tidligere har læst.  

 

Fagbladet 3F ændrede teksten i artiklen den 16. marts 2017 kl. 23.35 og den 17. marts 2017 

kl. 09.37. Dog fremgår ordet ”bonus” fortsat i sætningen: ”Anders Drejer fra Aalborg Uni-

versitet mener, at de mange lønbonusser til PostNord Danmarks topchefer er kritisable.”  

 

Pressenævnet finder, at det var hensigtsmæssigt for nye læsere, at Fagbladet 3F foretog æn-

dringer i artiklen. Efter det oplyste bragte fagbladet imidlertid ikke en særskilt nyhed om 

rettelserne, så oprindelige læsere fik mulighed for at blive opmærksom på rettelsen. Da op-

rindelige læsere ikke kan forventes på ny at klikke ind på artiklen, udtaler Pressenævnet kri-

tik af Fagbladet 3F for ikke at bringe en selvstændig artikel om rettelserne, der må anses for 

væsentlige. Nævnet udtaler kritik af fagbladets rettelse. 

 

I medfør af medieansvarslovens § 49 pålægger Pressenævnet herefter den ansvarshavende 

redaktør af fagbladet3f.dk at offentliggøre følgende med Pressenævnets logo som illustration:  

 

”[Rubrik] 

Pressenævnet kritiserer Fagbladet 3Fs omtale af PostNord 

 

[Underrubrik] 

Nævnet har udtalt kritik af fagbladet for ikke at skelne mellem det danske selskab, 

Post Danmark A/S, og det svenske koncernselskab PostNord AB i en omtale af løn-

udbetalinger.  

 

[Tekst] 

Fagbladet 3F omtalte i marts måned lønforholdene for chefer i PostNord-koncernen 

i artiklen ”Lønfest i PostNord: Topchefer fik millionbonus trods fyringsrunder og 

underskud”.  

I 2013 og 2014 havde det danske selskab Post Danmark, der er del af koncernen 

PostNord, underskud.  

PostNord AB havde i årene 2013 og 2014 et overskud på henholdsvis 306 og 176 mil-

lioner svenske kroner.  

De omtalte topchefer var derimod ansat i det svenske moderselskab PostNord AB, 

ligesom de omtalte ”bonusser” var fratrædelsesgodtgørelser.  

Fagbladet havde sammenkædet underskuddene i Post Danmark med udbetalingerne 

til chefer i moderselskabet.  

Omtalen gav derfor uberettiget indtryk af, at Post Danmark havde udbetalt store 

lønbonusser til chefer i Post Danmark, mens selskabet samtidig havde haft under-

skud og afskediget medarbejdere.  

Det er ikke korrekt.  



 

 
  21 

 

 

I artiklen var fratrædelsesgodtgørelserne (omtalt som bonusser) indregnet som del 

af chefernes lønoplysninger. De gennemsnitlige månedslønninger og lønstigninger-

ne kom derved til at fremstå uforholdsmæssigt store.  

Pressenævnet har udtalt kritik. 

Herudover har Pressenævnet blandt andet udtalt kritik af fagbladet for at give ind-

tryk af, at en direktørs lønstigning var højere, end tilfældet var. 

Direktøren fik udbetalt løn i danske kroner, men i PostNord-koncernens svenske 

koncernregnskab var beløbet oplyst i svenske kroner.  

Selvom Fagbladet 3F af Post Danmark var gjort opmærksom på valutakursens ind-

flydelse, havde fagbladet oplyst det højere svenske beløb uden at tilføje en bemærk-

ning om den faktiske stigning.  

Pressenævnet har pålagt os at bringe ovennævnte meddelelse.  

Hele kendelsen fra Pressenævnet kan læses på: pressenaevnet.dk” 

 

Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest på de af mediets platforme, hvor den 

påklagede artikel har været bragt. Offentliggørelse skal ske som en selvstændig artikel, der 

prioriteres, f.eks. med placering på en forside i mindst et døgn efter kritikkens offentliggø-

relse. 

 

Endvidere skal denne artikel være offentligt tilgængelig som en selvstændig artikel i over-

ensstemmelse med prioriteringen af den påklagede artikel, og i en periode svarende til den 

periode, hvor den påklagede artikel har været tilgængelig. 

 

Endelig skal der oprettes et link med teksten ”Pressenævnet har udtalt kritik af artiklen” til 

nævnets kendelse ved starten af brødteksten i den påklagede artikel, hvis den fortsat er til-

gængelig på hjemmesiden og ikke er ændret på de punkter, hvor nævnet har udtalt kritik. 

 

Skrifttype og layout bør svare til den opsætning, der i øvrigt anvendes af mediet. 

 

 

 


