
 

 

   

Kendelse 
afsagt den 15. maj 2018  

 
 

Sag nr. 2017-80-0074 
 
[Klager]  
 
mod  
   
redox.dk  
 
[Klager] har klaget til Pressenævnet over artiklen ”Da [Klagers navn] sagsøgte [Klagers 
navn]”, som blev bragt på redox.dk den 13. december 2017. 
 
[Klager] har navnlig klaget over, at artiklen krænker privatlivets fred, og at den indeholder 
ukorrekte oplysninger. Herudover har redox.dk afvist at slette artiklen.   
 
 
 
1 Sagsfremstilling 
Redox.dk bragte den 13. december 2017 artiklen ”Da [Klagers navn] sagsøgte [Klagers 
navn]”, der har følgende underrubrik:  
 

”Sagsøgt for at bruge sit eget navn. Sådan gik det [Person A], da han ragede uklar 
med [Klager]. Her får du historien om en ret unik retssag.” 

 
Af artiklen fremgår herefter:  
 

”Man skulle ikke tro at det var muligt, men det er det. Med to års mellemrum star-
tede der to elever ved navn [Klagers navn] på Helsingør Gymnasium. Begge politisk 
engagerede, omend ikke enige. Og for at det ikke skal være løgn, så endte de begge to 
med at uddanne sig som advokater. Og så har den ene forsøgt at bekæmpe den an-
den i en langvarig juridisk krig, fordi han ikke ville have, at den anden kaldte sig 
[Klagers navn]. 
Historien starter i 1999. [Person A] starter en sommerdag på Helsingør Gymnasium. 
Dér går i forvejen den to år ældre [Klager], der i dag er kendt som leder af det højre-
radikale miniparti '[Partiet]'. Den gang er [Klager], altså ham uden [Person As efter-
navn], medlem af Radikal Ungdom og [Person A] er aktiv i Konservativ Ungdom. 
Den 14. december 2004 anlægger [Klager] et civilt søgsmål mod [Person A]. [Klager] 
kræver, at hans modpart ikke må bruge [Klagers efternavn] som efternavn og at 
[Person A] skal betale 15.000 kroner. 



 
 

  2 
 
 
Sagens kerne er, at [Klager], altså den nu højreradikale partileder, føler sig generet 
af, at [Person A] flere steder har kaldt sig [Klagers navn] uden [Person As efter-
navn]. Det er blandt andet sket i et læserbrev i lokalavisen, ligesom [Person A] havde 
emailadressen [Klagers navn] (a) konservativungdom.dk. Både i 2001 og 2002 an-
melder [Klager] derfor [Person A] til politiet for brud på navneloven. Begge gange 
udsteder politiet en bøde, som [Person A] betaler. I [Klager]s forklaring fremgår det, 
at han i løbet af fire år har anmeldt [Person A] til politiet op til ti gange. 
For at komplicere sagerne yderligere har [Person A] tidligere heddet [Person As tid-
ligere navn], men skiftede navn netop for at undgå at blive forvekslet med den højre-
radikale partileder, der dengang altså var medlem af Radikal Ungdom. 
[Person A] ender med at blive delvist frifundet. Retten finder, at det i flere tilfælde 
ikke er hans skyld, at andre parter har omtalt ham som [Klagers navn] i stedet for 
[Person A]. Han dømmes dog for at have brugt brugernavnet '[Klagers navn]' på 
Konservativ Ungdoms debatforum. I dommen lyder det, at [Person A] "skal ophøre 
med at benytte sit mellemnavn [Klagers efternavn] som efternavn", men at han "i 
øvrig frifindes", og at [Klager] derfor ikke får en krone ud af sagen. 
Slikfriller-sagen 
Sagen fik flere juridisk udløbere. På Konservativ Ungdoms debatforum, hvor [Per-
son A] var aktiv, vakte [Klager]s civile søgsmål stor forargelse. Flere medlemmer ud-
trykte i foragtfulde vendinger deres modstand mod sagsøgeren. Konsekvensen blev, 
at [Klager] også sagsøgte dem - denne gang for injurier. Det resulterede i en sag, der 
blev behandlet i både Københavns Byret og Østre Landsret, hvor både Konservativ 
Ungdom som forening og fire medlemmer blev sagsøgt. 
Betegnelserne "neurotisk" og "a nasty slick boy" blev kendt ubeføjede, og kostede så-
ledes skribenterne, to debattører på Konservativ Ungdoms netforum, en bøde på 
1.000 kroner hver, mens etiketterne "smørhår", "slikfriller" og "narhat" af retten 
blev vurderet til ikke at være ringeagtsytringer omfattet af straffelovens injuriepara-
graf. 
I samme periode var VK-regeringen ved at fornye navneloven. I den forbindelse 
skrev [Klager] flere breve til daværende familie- og forbrugerminister Lars Barfoed 
med ønske om, at personer, der var dømt over overtrædelse af navneloven ved at 
bruge deres mellemnavn som efternavn, ikke skulle have mulighed for fremover at 
ændre deres mellemnavn til efternavn. Du kan se brevvekslingen her. 
[Person A] har ikke ønsket at medvirke i artiklen. [Klager] fra [Partiet] har ikke øn-
sket at stille op til interview.” 

 
[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 19. december 2017.  
 
 
2 Parternes synspunkter 
2.1 [Klager]s synspunkter  
[Klager] har anført, at artiklen ”Da [Klagers navn] sagsøgte [Klagers navn]” er i strid med 
god presseskik.  
 
 

http://www.ft.dk/samling/20042/lovforslag/L27/bilag.htm


 
 

  3 
 
 

Privatlivets fred 
Klager har anført, at artiklen udgør en krænkelse af privatlivets fred, hvilket er i strid med de 
vejledende presseetiske regler, punkt B.1. Artiklen vedrører en privat civilretlig tvist mellem 
to personer i 2004, hvilket er 14 år siden. Det fremgår, at ingen af parterne har ønsket at 
medvirke til artiklen.  
 
Klager har anført, at det er hans opfattelse, at [Person A] og han selv har en berettiget for-
ventning om, at det forhold, at de havde en civilretlig tvist for 14 år siden, ikke på ny pludse-
lig skal gøres til genstand for offentliggørelse i pressen, hvilket er unødvendigt krænkende, 
ligesom det er usagligt, uinteressant og uden relevans. Klager har aldrig selv foretaget sig no-
get for, at pressen skulle interessere sig for tvisten, og klager har ikke kendskab til, at [Person 
A] på noget tidspunkt skulle have foretaget sig noget med det formål.  
 
Klager har videre anført, at spørgsmålet om, hvorvidt hans privatliv er interessant for offent-
ligheden afhænger af, hvor kendt han er. I relation til Redox’ synspunkter, som er blevet 
fremsat under behandlingen af sagen, har klager bemærket, at han, ifølge Redox, er leder af 
et miniparti stort set uden medlemmer. Cirka 98 % af befolkningen ved ikke, hvem han er. 
Derfor er betingelserne for at bringe gamle informationer om hans privatliv ikke til stede. 
Endvidere illustrerer artiklen ikke, at hans måde at ”løse konflikter på” er usædvanlig, da den 
i artiklen omtalte konflikt tværtimod blev løst på den mest lovlige og almindelige måde, nem-
lig ved domstolene. Oplysningerne i artiklen havde således ikke offentlig interesse.  
 
 
Korrekt information, rubrikker og forelæggelse  
[Klager] har anført, at artiklen indeholder oplysninger, der er faktisk og juridisk forkerte, og 
som ikke blev forelagt ham inden artiklens offentliggørelse.  
 
Klager har altid heddet ”[Klager]”, mens den anden omtalte person i artiklen, [Person A], al-
drig har heddet ”[Klager]”. Der er således ikke dækning for artiklens overskrift, ”Da [Klagers 
navn] sagsøgte [Klagers navn]” samt underrubrikken ”Sagsøgt for at bruge sit eget navn. 
Sådan gik det [Person A], da han ragede uklar med [Klager]”, hvilket er i strid med de vejle-
dende regler for god presseskik, punkt A.6. Det er heller ikke korrekt, som det fremgår af ar-
tiklen, at klager var medlem af Radikal Ungdom i 1999. Klager har i den forbindelse bemær-
ket, at Redox ikke har oplyst kilden til denne ukorrekte oplysning.  
 
Klager er i dag leder af det politiske parti, [Partiet], som i artiklen betegnes som ”det højrera-
dikale miniparti”, hvilket er en forkert betegnelse. Klager har anført, at partiet ikke er højre-
radikalt, og at det ikke har højreradikale medlemmer. Det fremgår således direkte af kravene 
for at være medlem af partiet, at det er et krav, at man tager afstand fra ekstremistiske ideo-
logier. Partiet er endvidere ikke et miniparti, og Redox har ingen dokumentation for det på-
ståede antal af aktive medlemmer. Klager har videre anført, at det ikke fremgår af artiklen, 
om udsagnet ”det højreradikale miniparti” er en redaktionel kommentar, hvilket er i strid 
med punkt A.5 i de presseetiske regler.  
 



 
 

  4 
 
 

Klager har anført, at det er ukorrekt, når det fremgår af artiklen, at ”[Klager] fra [Partiet] 
har ikke ønsket at stille op til interview”. Redox har ikke forsøgt at forelægge ham oplysnin-
gerne i artiklen. Klager blev ringet op af Redox’ ansvarshavende redaktør, der spurgte, om 
han ville deltage i et telefoninterview. På daværende tidspunkt var klager på ferie i Florida, 
hvilket var den primære årsag til, at klager afslog et telefonisk interview og oplyste redaktø-
ren, at han gerne ville deltage i et skriftligt interview. Klager har anført, at Redox fortsat 
havde pligt til at sørge for, at de skadelige oplysninger i artiklen var korrekte, selvom han af-
viste at deltage i et telefoninterview, da han i stedet direkte tilkendegav, at han gerne ville be-
svare spørgsmålene skriftligt. Klager bestrider, at han tidligere ikke har besvaret skriftlige 
spørgsmål fra Redox, hvilket i øvrigt er underordnet i den konkrete sag. Om klager ville have 
svaret på skriftlige spørgsmål til den påklagede artikel er umuligt at spå om, da han aldrig 
modtog nogen.  
 
 
Sletning efter punkt B.8  
Klager har anført, at det er hans opfattelse, at artiklen i medfør af de presseetiske reglers 
punkt B.8 ikke skal være offentlig længere, da den er unødvendigt krænkende over for hans 
og [Person A]s privatliv.  
 
 
Fremdragelse af tidligere straffedom  
Klager har anført, at det er i strid med de vejledende presseetiske regler, punkt C.8, at [Per-
son A]s 13 år gamle straffedom omtales i en ny artikel. Det er klagers opfattelse, at Presse-
nævnet kan forholde sig hertil, selv om [Person A] ikke har klaget over artiklen.  
 
 
Adfærd i strid med egen redaktionelle linje 
Klager har anført, at det er i strid med god presseskik at bringe artikler, som direkte er i strid 
med den redaktionelle linje, som et medie selv har offentliggjort. Klager har i den anledning 
henvist til Redox’ retningslinjer, som fremgår på siden https://redox.dk/om, og anført, at det 
påklagede artikel fuldstændigt strider imod mediets erklærede politiske linje.  
 
 
2.2 Redox’ synspunkter  
Redox har afvist, at artiklen ”Da [Klagers navn] sagsøgte [Klagers navn]” er i strid med god 
presseskik.  
 
 
Privatlivets fred  
Redox har anført, at [Klager] er redaktør for sin egen tv-kanal på YouTube, han er aktiv i den 
offentlige debat og vigtigst af alt, er han leder af et politisk parti og kandiderer til at blive fol-
kevalgt. Det er på alle tænkelige måder relevant for offentligheden og hans potentielle væl-
gere at vide, hvordan [Klager] håndterer konflikter. Den civilretlige tvist er mærkværdig og 
ret unik på dansk jord (omend der vist har været ganske få andre tilfælde), og når personen 
bag søgsmålet samtidig er leder af et nyt parti, så er historien selvfølgelig relevant. 

https://redox.dk/om


 
 

  5 
 
 

 
 
Korrekt information, rubrikker og forelæggelse  
Redox har anført, at der i artiklen er fin dækning for både rubrik og underrubrik, da doku-
mentationen for forholdene med de nuancer, der hører til historien, indgår i artiklen.  
 
Redox har videre anført, at der i den dokumentation, der fremlægges i artiklen, er dækning 
for formuleringen ”Med to års mellemrum startede der to elever ved navn [Klagers navn]”.   
 
Redox har anført, at det ikke er ukorrekt, at klager var medlem af Radikal Ungdom i 1999, da 
han ifølge mediets oplysninger var medlem af ungdomspartiet i den periode. Redox forsøgte 
at forelægge klager oplysningen ved et telefoninterview, som han ikke ønskede at medvirke i.  
 
Det er Redox’ vurdering, at partiet [Partiet] er et miniparti, da partiet alene består af en 
håndfuld aktive medlemmer, og da partiet alene stillede op i en håndfuld kommuner ved 
kommunalvalget og desuden kun opnåede mellem 0,0 og 0,2 procent af stemmerne i de kom-
muner, hvor de stillede op. At [Partiet] er et højreradikalt parti dokumenteres af partiets 
grundlag, af partilederens mange udtalelser, både skriftlige og mundtlige, af højreradikal ka-
rakter samt det faktum, at partiet har kendte højreradikale som medlemmer. Redox har op-
lyst, at dette fremgår af mediets tidligere artikler om partiet og har som eksempel henvist til 
artiklen ”Kvindehader, nazist og advokat til valg for nyt parti”, som blev bragt på redox.dk 
den 14. november 2017. Af artiklen fremgår blandt andet:  
 

”[…] 
Det nye parti [Partiet] stiller op til kommunalvalget i en række kommuner i Storkø-
benhavn. De kandiderer desuden til regionsrådet i Region Hovedstaden. Partiet, der 
blev stiftet tidligere i år, opstiller en række kontroversielle kandidater, der dyrker alt 
fra kvindehad til nynazisme. 
[…] 
"Vi vil kæmpe side om side med politi og Hjemmeværn, som udgør vores brødre, vo-
res gader og stræder vil blive forvandlet til floder af blod. Og de fremmede fjenders 
blod vil ende i kloakken, hvor de fremmede fjender hører hjemme." - [Klager] i tale 
ved For Friheds demonstration den 1. oktober 2016. 
[…]” 
 

For så vidt angår forelæggelse forud for artiklens offentliggørelsen har Redox oplyst, at me-
diet kontaktede klager telefonisk. Klager ønskede ikke at medvirke i et interview, kun at svare 
på skriftlige spørgsmål. Redox har tidligere imødekommet den slags ønsker fra klager, men 
det har betydet, at han ikke svarede på de spørgsmål, han blev stillet. Det var derfor Redox' 
ønske at gennemføre interviewet telefonisk, så der var mulighed for at stille opklarende og 
opfølgende spørgsmål. 
 
 
  



 
 

  6 
 
 

Sletning efter punkt B.8  
Redox har med henvisning til sine ovenstående bemærkninger afvist at hindre artiklens til-
gængelighed.  
 
 
Fremdragelse af tidligere straffedom  
Redox har bemærket, at [Person A] ikke har klaget til Pressenævnet over artiklen ”Da [Kla-
gers navn] sagsøgte [Klagers navn]”, og at [Klager] ikke er part i dette klagepunkt.  
 
 
Adfærd i strid med egen redaktionel linje  
Redox har, for så vidt angår [Klager]s klage over, at artiklen strider mod Redox’ egne redakti-
onelle linje, henholdt sig til sin besvarelse vedrørende klagen over krænkelse af privatlivets 
fred.  
 
 
3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 
I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  
Jens Kruse Mikkelsen, Jørn Mikkelsen, Ulrik Holmstrup og John Meinert Jacobsen  
 
Pressenævnet bemærker indledningsvis, at [Klager] ikke har dokumenteret at være klagebe-
rettiget på vegne af andre end sig selv, og klagen vurderes derfor alene i forhold til, om god 
presseskik er tilsidesat i relation til ham, selv om klagen oprindeligt også var indgivet på 
vegne af partiet ”[Partiet]”.  
 
Pressenævnet bemærker videre, at spørgsmålet om, hvorvidt Redox’ interne retningslinjer er 
tilsidesat, falder uden for nævnets kompetence. Klagen behandles i forhold til de vejledende 
regler for god presseskik.  
 
 
God presseskik 
Privatlivets fred  
[Klager] har klaget over, at Redox har omtalt en 14 år gammel retssag mellem ham og [Per-
son A], idet omtalen ingen offentlig interesse har, og den derfor krænker privatlivets fred.  
 
Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, der kan krænke privatli-
vets fred, skal undgås, med mindre klar almen interesse kræver offentlig omtale. Det enkelte 
menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse, jf. punkt B.1. Det er samtidig 
Pressenævnets opfattelse, at offentlige personer må tåle en mere nærgående omtale end an-
dre.  
 
Den påklagede artikel omtaler en civil retssag mellem [Klager] og [Person A]. Det fremgår af 
artiklen, at [Klager] i 2001 og 2002 politianmeldte [Person A] for overtrædelse af navnelo-
ven, og at politiet i begge tilfælde udstedte bøder til [Person A] for overtrædelserne. Videre 



 
 

  7 
 
 

fremgår det, at [Klager] fik delvist medhold i det civile søgsmål, som han anlagde mod [Per-
son A] i 2004.   
 
Efter Pressenævnets opfattelse indeholder artiklen ikke oplysninger, der er egnede til at 
krænke [Klager], ligesom det er nævnets opfattelse, at han med artiklen ikke har mistet per-
sonlig anseelse. Nævnet udtaler på denne baggrund ikke kritik af Redox for at bringe artiklen.  
 
 
Korrekt information, rubrikker og forelæggelse  
[Klager] har klaget over, at artiklen, herunder artiklens rubrik og underrubrik, indeholder 
ukorrekte oplysninger. [Klager] har endvidere klaget over mediets mangelfulde forelæggelse.  
 
Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 
korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 
der gives eller gengives, er korrekte. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller 
virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og 
fremmest ved forelæggelse for den pågældende. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske op-
lysninger, og hvad der er kommentarer, og overskrifter og mellemrubrikker skal i form og 
indhold have dækning i den pågældende artikel, jf. punkt A.1, A.3, A.5 og A.6.  
 
[Klager] har klaget over, at det i artiklens rubrik og underrubrik ukorrekt fremstår som om, 
begge de i artiklen omtalte personer hedder [Klagers navn].  
 
På baggrund af sagens oplysninger har Pressenævnet lagt til grund, at den omtalte [Person A] 
hedder [Klagers efternavn] til mellemnavn. Pressenævnet finder af den grund ikke tilstræk-
kelig anledning til at kritisere Redox for i rubrikken at omtale [Person A] som [Klagers navn] 
og for i underrubrikken at anvende formuleringen ”Sagsøgt for at bruge sit eget navn”.  
 
[Klager] har videre klaget over, artiklens oplysning om hans medlemskab i Radikal Ungdom 
er ukorrekt.  
 
[Klager] og Redox har i forbindelse med Pressenævnssagen givet modstridende oplysninger 
om, hvorvidt [Klager] var medlem af Radikal Ungdom i 1999. På grund af de begrænsede mu-
ligheder for at føre bevis for nævnet, kan nævnet ikke tage stilling til, hvilken forklaring der 
er den rigtige. Nævnet udtaler derfor ikke kritik af Redox for at bringe oplysningen.  
 
[Klager] har herefter klaget over, at det politiske parti, [Partiet], i artiklen betegnes som ”det 
højreradikale miniparti”.  
 
Pressenævnet finder, at udsagnet klart fremstår som Redox’ vurdering af partiet [Partiet]. 
Nævnet udtaler derfor ikke kritik af Redox for at anvende den valgte formulering.  
 
[Klager] har endelig klaget over, at det fremgår af den påklagede artikel, at han ikke har øn-
sket at stille op til interview, hvilket ikke er korrekt. I den forbindelse har [Klager] også klaget 



 
 

  8 
 
 

over, at Redox ikke foretog en skriftlig forelæggelse af artiklens oplysninger, selv om han 
havde tilkendegivet, at han ville besvare skriftlige spørgsmål.  
 
Det er under Pressenævnssagen ikke bestridt, at Redox forud for artiklens offentliggørelse, 
ringede [Klager] op og anmodede om et telefoninterview, hvilket han afslog, idet han i stedet 
anmodede om at få spørgsmålene tilsendt skriftligt. Det er endvidere ikke bestridt, at Redox 
efterfølgende ikke sendte skriftlige spørgsmål til [Klager] vedrørende oplysningerne i artik-
len.  
 
På baggrund heraf finder Pressenævnet, at Redox ikke har udvist tilstrækkelige bestræbelser 
på at forelægge [Klager] artiklens oplysninger. Pressenævnet finder imidlertid ikke, at artik-
lens oplysninger, der navnlig vedrører [Klager]s tvister med [Person A] om brugen af navnet 
[Klagers navn], kan betragtes som værende skadelige, krænkende eller virke agtelsesforrin-
gende for [Klager]. Nævnet finder derfor ikke tilstrækkelig grundlag for at udtale kritik af Re-
dox’ forelæggelsesbestræbelser.  
 
 
Sletning efter punkt B.8 
[Klager] har klaget over, at Redox har afvist at slette artiklen fra sin hjemmeside. Artiklen er 
ifølge klager unødvendigt krænkende over for hans privatliv.  
 
 
- Generelt om punkt B.8 
Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, som er offentliggjort i 
digitale medier, ofte vil være tilgængelige længe efter, at de er publiceret. Efter anmodning til 
mediet kan tilgængeligheden af sådanne tidligere offentliggjorte, følsomme eller private op-
lysninger hindres, i det omfang det er muligt og skønnes rimeligt, jf. punkt B.8.  
 
Medier kan afindeksere, dvs. ændre instruksen til søgemaskiner, så søgemaskiner ophører 
med at henvise til artiklen, anonymisere, dvs. ændre i artikelteksten så eksempelvis et per-
sonnavn anonymiseres, eller helt afpublicere en artikel, dvs. fjerne artiklen fra hjemmesiden. 
 
 
- Den konkrete sag 
Artiklen omtaler de retslige skridt, som [Klager] frem til 2004 tog for at forhindre [Person A] 
i at bruge navnet [Klagers navn], hvor klager fik delvist medhold. Som anført ovenfor under 
afsnittet, Privatlivets fred, finder Pressenævnet ikke, at artiklen indeholder oplysninger, der 
er egnede til at krænke [Klager].  
 
Det er derfor nævnets opfattelse, at der ikke er tale om private oplysninger eller oplysninger 
af en sådan karakter, at det i sig selv taler for sletning. Det er desuden nævnets opfattelse, at 
omtalen fortsat kan anses at have en vis almen interesse. Efter en samlet afvejning finder 
nævnet herefter, at der ikke er tungtvejende grunde, der taler for, at indholdet af artiklen er 
af en sådan karakter, at det skønnes rimeligt at hindre tilgængeligheden heraf.  
 



 
 

  9 
 
 

Pressenævnet finder herefter ikke grundlag for at kritisere Redox for ikke at hindre tilgænge-
ligheden af artiklen. Nævnet udtaler ikke kritik.  


