
Årsberetning 2017



Årsberetning 2017Side 2 af 49

INDHOLDSFORTEGNELSE
I henhold til medieansvarslovens § 51 afgiver Pressenævnet herved 
årsberetning til justitsministeren. Årsberetningen offentliggøres.

D Nævnets praksis s. 18

1 Principielle spørgsmål s. 18

1.1 Sletning på digitale platforme - generelt om punkt B.8 s. 18

1.2 B.8 afgørelser s. 19

Advokat fik ikke slettet en artikel fra år 2000 om sit virke s. 19

Flygtninges helbredsoplysninger anonymiseret i 10 år 
gammel artikel s. 19
Fyens Stiftstidende berettiget til at nævne 16-årig 
gerningsmands navn s. 19
Skribent fik slettet adresse fra 10 år gammelt læserbrev s. 20

Ekstra Bladet skulle ændre overskrift uden dækning s. 20

En offentlig kendt person fik ikke slettet omtale af syv år 
gammel bødesag s. 20
Kritik af Tv2 for ikke at afindeksere belastende omtale på 
digitale platforme s. 21
Omtale af konkurs i forbindelse med klagers erhvervs
forhold s. 21

1.3 Beregning af klagefrist s. 22

Ny post-aftale - beregning af klagefrister s. 22

1.4 Egen drift s. 23

2 Resumé af væsentlige konkrete sager s. 24

2.1 Formandsafgørelser s. 24
Anmeldelse af hjemmesider s. 24

A Nævnets virke mv.  s. 4

1 Sagsantal og sagsbehandlingstid mv.  s. 4

2 Pressenævnet fik nyt journaliseringssystem s. 6

3 Besøg fra Egypten og Letland mv. s. 6

4 Møde hos Forbrugerombudsmanden - skjult reklame s. 7

B Nævnets medlemmer og sekretariat s. 8

C Statistik 2017 s. 10

1 10-årsoversigt s. 10

2 Realitetskendelser afsagt i 2017 s. 12

Realitetskendelser fordelt på type s. 14

Sagsfordeling efter afgørelsesområde s. 15

Resultat af realitetskendelser s. 16

Sagsbehandlingstider, realitetskendelser s. 17

Sagsbehandlingstider, formalitetskendelser s. 17



Årsberetning 2017Side 3 af 49

Redigeringsret - Information var ikke forpligtet til at 
bringe portrætartikel s. 24
Retlig interesse - generelt s. 25

Retlig interesse i en gruppe s. 25

Klage over Ekstra Bladets omtale af grønlændere be
handles ikke s. 25

2.2 Sager om Presseetik s. 25

DR's ensidige omtale af PostNord s. 26

Lov om massemediers informationsdatabaser s. 26

14-årig kunne udtale sig offentligt uden forældresam
tykke s. 27
Anonym bloggers indlæg var redigeret indhold omfattet 
af medieansvarsloven s. 27
Politikens omtale af Socialdemokratiets skattepolitik s. 27

Kritik af FrieDanskere.net for at videreformidle unavngi-
vent materiale og ikke selv kontrollere indholdet

s. 28

Kritik af Point of View International (POV) s. 28

Jysk Fynske Medier tilsidesatte aftale om citattjek s. 28

Kritik af EkstraBladet for at udpege en person "som 
manden bag" s. 28
Kritik af Tv2's program "Danmark mod Østeuropa" s. 29

Udtalelser i en telefonsamtale med en journalist var ikke 
udtalelser til citat s. 29

Pressenævnets kendelse skal på netaviser bringes så den 
er tilgængelig for alle s. 29
Offentliggørelse af testoplysninger fra en offentlig 
myndighed s. 30
Alvorlig kritik for omtale af kommune i artikel om 
selvmord s. 30

2.3 Genmæle s. 31

Kritik af Økonomisk Ugebrevs omtale af Nykredit s. 31

Kritik af misvisende brug af billeder taget i en anden 
sammenhæng s. 32

E Register for emner omtalt i årsberetningerne 
1992-2017

s. 33

Bilag Vejledende regler for god presseskik s. 47



Årsberetning 2017Side 4 af 49

A. NÆVNETS VIRKE M.V. 

1Antallet af modtagne klager er ikke identisk med antallet af afsagte kendelser i et kalenderår. Ved afslutningen af et kalenderår overføres ubehandlede sager til afgørelse i det følgende år.

I 2017 modtog Pressenævnet 186 klagesager mod 156 sager i 2016. Nævnet 
traf realitetsafgørelse i 101 sager, hvilket stort set svarer til antallet i 2016, 
hvor der blev truffet 108 realitetsafgørelser.1  

I 2017 er 52 sager blevet behandlet af nævnets formand på grund af for-
malia. 51 sager blev afvist, og i en sag blev en anmodning om genoptagelse 
imødekommet. Antallet svarer næsten til de 50 afviste sager i 2016. 
Antallet af sager, der blev afvist af nævnets formand på grund af forma-
lia har således haft et højt niveau igen i 2017. Efter at klagefristen blev 
forlænget fra fire til 12 uger i 2014, oplevede nævnet ellers i årene 2014 og 
2015 et fald i antallet af sager, der blev afvist af nævnets formand, således 
at kun henholdsvis 28 og 29 sager blev afvist. Disse tal blev næsten for-
doblet i 2016, og dette niveau er fortsat i 2017. 

Ligesom i 2016 skyldes det højere antal navnlig sager, der er afvist på 
grund af manglende retlig interesse, og sager, der falder uden for nævnets 
område. 

Af de 51 sager, der blev afvist af nævnets formand, blev 16 sager afvist 
på grund af manglende retlig interesse. Der er tale om manglende retlig 
interesse, når klageren ikke direkte eller indirekte er omtalt i en artikel, en 
tv- eller radioudsendelse eller er afbildet på et fotografi, som er bragt i et 
medie.

19 af de 52 sager faldt uden for nævnets område og blev derfor afvist 
af nævnets formand på grund af manglende kompetence, hvilket enten 
skyldes, at en hjemmeside ikke var anmeldt til Pressenævnet efter medie
ansvarslovens § 8, stk. 1, jf. lovens § 1, nr. 3, eller at mediet manglede 
sendetilladelse i Danmark.

Figur 1. Antal indkomne klager og antal afgjorte sager Figur 2. Klager afsluttet ved en formalitetsafgørelse



Årsberetning 2017Side 5 af 49

Genoptagelse
Fire af de 52 formalitetsafgørelser vedrørte anmodning om genoptagelse. 
I tre af disse sager blev anmodningen om genoptagelse afvist, da der ikke 
var fremkommet nye oplysninger af betydning for sagens afgørelse. I en 
sag var der på grund af nye oplysninger grundlag for at genoptage sagen 
(2017-80-0051).

Egen drift
Pressenævnet behandlede i 2017 en sag med spørgsmål om egen drift. 
Nævnet besluttede, at der ikke var grundlag for at tage sagen op til 
behandling. Sagen er omtalt nærmere under afsnit D punkt 1.4 (2017-80-
0049).

Hævede sager
Pressenævnet har i 2017 oplevet et fald i antallet af hævede sager. Det vil 
sige sager, hvor klageren har tilbagekaldt sin klage. I 2017 blev således 10 
sager hævet af klageren mod 13 i 2016. Sagerne har typisk haft det forløb, 
at mediet, når Pressenævnet beder om en udtalelse til nævnet, har imøde-
kommet klagerens ønske i en sådan grad, at klageren efterfølgende har 
besluttet at hæve sagen. 

Som eksempel kan nævnes sag nr. 2017-80-0044, hvor en person hen-
vendte sig til Pressenævnet, fordi et medie ikke ville rette nogle tal i deres 
artikel, som personen hævdede var faktuelt forkerte. Da mediet efter
følgende tilføjede de rettelser, personen ville have ændret, blev klagen 
hævet efter personens ønske.

Udfaldet af sagerne
I 2017 har nævnet taget klagen helt eller delvist til følge i 38 af de 101 sager, 
hvor nævnet traf realitetsafgørelse. Det vil sige, at ca. 38 pct. af klagerne fik 
helt eller delvist medhold. Dermed er der sket et lille fald i antallet af sager, 
hvor nævnet traf realitetsafgørelse, og en mindre stigning i antallet af sag-
er, hvor klager fik helt eller delvist medhold i forhold til 2016, hvor nævnet 
traf realitetsafgørelse i 108 sager, hvoraf klager fik medhold i 33, ca. 31 pct., 
af sagerne. Det procentuelle antal af klager, som nævnet helt eller delvist 
har taget til følge, har dermed været stigende i 2017, efter at tallet de se-
neste år havde været faldende. Den procentvise andel af sager, hvor klager 
har fået helt eller delvist medhold, er således under 40 pct. Set over de 
seneste 10 år, er det kun i årene 2012-2014, at antallet af sager, hvor klager 
har fået helt eller delvist medhold, er over 40 pct. 

I tre afgørelser blev der afgivet dissens, dvs. at ét eller to medlemmer var 
uenige med flertallet (sag nr. 17-70-01093, 17-70-01127 og 17-70-01159). I 

Figur 3. Sager, hvor klager fik helt eller delvist medhold

http://www.pressenaevnet.dk/2017/pressenaevnet-genoptager-behandling-klage-tv-kanalen-dk4/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/drs-omtale-israelsk-professors-udtalelse-behandles-ikke-egen-drift-sag/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/drs-omtale-israelsk-professors-udtalelse-behandles-ikke-egen-drift-sag/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/pressenaevnet-kritiserer-ekstra-bladet-omtale-klagers-anmodning-sletning/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/oekonomisk-ugebrev-kritiseres-sin-udlaegning-nykredits-formands-udtalelser-dr-p1/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/pressenaevnets-kendelse-skal-bringes-paa-forsiden-eb-dk-loebende-nyhedsstroem/


Årsberetning 2017Side 6 af 49

én sag udtalte nævnet alvorlig kritik (sag nr. 2017-80-0002).

Hvor der tidligere år ofte har været enkelte mediehuse, der har fået flere 
kendelser imod sig end de øvrige, fordeler klagerne sig i 2017 med enkelte 
undtagelser jævnt over mange forskellige medier som i 2016. Der er således 
kun to medier, hvor klagerne har fået medhold i flere end to sager. Der 
henvises til oversigten på side 12 under punkt C. Statistik.

Sagsbehandlingstid 
Nævnets gennemsnitlige sagsbehandlingstid2 for realitetsafgørelser er 
faldet fra 79 dage i 2016 til 66 dage i 2017.  For sager, der er afvist af for-
manden på grund af formalia, er sagsbehandlingstiden faldet fra 13 dage i 
2016 til 10,5 dage i 2017.

2 Pressenævnet fik nyt journaliseringssystem

Medio september 2017 opgraderede Pressenævnet journalsystemet 
i sekretariatet. Det medførte en ændring af talsammensætningen 
i Pressenævnets sagsnumre, hvilket har betydning, når man søger 
på sagsnumre på hjemmesiden. Cifrene er ændret til: [det fulde år-
stal]-80-[sagsnummer], eksempelvis 2017-80-0001.

3 Besøg fra Egypten og Letland mv.

Som i de øvrige år har Pressenævnet i 2017 besøgt de danske journalist
uddannelser for at fortælle de studerende om nævnets arbejde og de vej
ledende regler for god presseskik.

Pressenævnet har i april 2017 haft besøg af en studiegruppe fra det 
Dansk-Egyptiske Dialog-institut i Kairo. Gruppen, der bestod af 12 journa
lister fra tv og dagblade i Egypten, ønskede at høre om de danske medie
ansvarsregler og navnlig omkring nævnets beføjelser, og hvilke slags sager 
nævnet træffer afgørelser i.

Herudover har Pressenævnet i juni 2017 haft besøg af en delegation fra 
Letland. Det danske Pressenævn er modsat mange andre pressenævn 
oprettet ved lov (medieansvarsloven), hvilket gør det danske nævn særligt 
i forhold til andre, der er oprettet på aftaleretligt grundlag. Repræsen
tanterne fra det lettiske Medie- og Kulturministerium og det lettiske 
Pressenævn ville gerne have en generel introduktion til det danske system.

2Pressenævnet medregner alle nævnets kendelser i sagsbehandlingstiden for henholdsvis formalitets- og realitetsafgørelser (100 procents percentiler). 

http://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2017/09/Anonym-kendelse-1153-2017-80-0002.pdf?x78625


Årsberetning 2017Side 7 af 49

4 Møde hos Forbrugerombudsmanden - skjult 
reklame

Pressenævnet deltog i november 2017 i et møde hos Forbrugerombuds-
manden, hvor der var en drøftelse af forbuddet mod skjult reklame og gen-
sidig orientering om, hvad vi gør på området. Som det fremgår af vejled-
ningen om god presseskik pkt. B.4, bør der opretholdes en klar skillelinje 
mellem annoncering og redaktionelt indhold.

Forbrugerombudsmandens indgangsvinkel er hensynet til forbrugerne i 
forhold til markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning.

I forhold til denne afgrænsning afviste nævnet i 2017 en klage over en 

annonce i magasinet Femina. Klager henviste til, at annoncen fremstod 
som en redaktionel artikel, da der ved valg af skrifttype, farveholdning 
og øvrige layout i annoncen var sket et sammenblanding med Feminas 
øvrige redaktionelle indhold. Da klageren ikke selv var omtalt, var hun ikke 
klageberettiget. Nævnet afviste derfor klagen uden nærmere behandling.

Nævnet vejledte i kendelsen om muligheden for at kontakte Forbruger
ombudsmanden, der behandler sager om virksomheders markeds-
føring i henhold til markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende 
lovgivning, hvor der ikke nødvendigvis er samme krav til retlig interesse.

Kendelse af 22. juni 2017 i sag nr. 17-70-01158

Foto fra plenarmøde

http://www.pressenaevnet.dk/2017/laeser-kunne-ikke-klage-annonce-femina/


Årsberetning 2017Side 8 af 49

B. NÆVNETS MEDLEMMER OG SEKRETARIAT
Efter medieansvarslovens § 41 består Pressenævnet af en formand, en 
næstformand og seks andre medlemmer. Alle otte medlemmer har en 
stedfortræder.

Medlemmerne beskikkes af justitsministeren. Formanden og næstfor-
manden, der skal være jurister, beskikkes efter udtalelse fra Højesterets 
præsident. To medlemmer beskikkes efter udtalelse fra Dansk Journalist-
forbund, og to medlemmer beskikkes til at repræsentere de redaktionelle 
ledelser i den trykte presse og radio og fjernsyn efter udtalelse fra disse. 
Endelig beskikkes to medlemmer som offentlighedens repræsentanter  
efter udtalelse fra Dansk Folkeoplysnings Samråd. Stedfortræderne 
beskikkes efter de samme regler.

Pressenævnet har i 2017 haft følgende sammensætning: 

Pressenævnet har i 2017 haft følgende 
sammensætning

Formandskab

Formand:		  Højesteretsdommer Hanne Schmidt 
Stedfortræder:		 Højesteretsdommer Jens Kruse Mikkelsen  
Næstformand:		 Advokat Jesper Rothe
Stedfortræder:		 Advokat Martin Lavesen

Journalister	

Medlem:		  Journalist Lene Sarup, Fyens Stiftstidende 
Stedfortræder:		 Freelance pressefotograf Lars Lindskov

Medlem:		  Journalist Ulrik Holmstrup, tvDOKfilm
Stedfortræder:		 Janni Pedersen, TV 2|DANMARK  

Redaktører

Medlem:		  Forhenværende chefredaktør Jørn Mikkelsen, 
			   Jyllands-Posten, fra 1. marts 2016
Stedfortræder: 	 Chefredaktør Turid Fennefoss Nielsen, NORD-
			   JYSKE Medier, fra 1. november 2016.
Medlem:		  Redaktionschef Hans Peter Blicher, 
			   TV 2|DANMARK
Stedfortræder:		 Etikchef Inger Bach, DR 

	

Repræsentanter for offentligheden

Medlem:		  Formand Marlene Borst Hansen, FORA 
Stedfortræder:		 Direktør Otto Juhl Nielsen, FOF’s Lands-			 
			   organisation
Medlem:		  Direktør John Meinert Jacobsen, AOF Danmark
Stedfortræder:		 Kommunikationschef Karsten Kolding, COOP

Pressenævnets medlemmer og deres stedfortrædere beskikkes for en 
4-årig periode. Denne periode udløber 31. december 2019.
	



Årsberetning 2017Side 9 af 49

Ved nævnets behandling af en konkret sag medvirker i henhold til medie
ansvarslovens § 42 en formand eller næstformand samt en redaktør, en 
journalist og en repræsentant for offentligheden. Er der ved afgørelsen af 
en sag stemmelighed (to stemmer for og to stemmer imod), er formandens 
stemme afgørende. 

Der har i 2017 været afholdt 11 møder til behandling af konkrete sager. Her 
deltager fire medlemmer, en fra formandskabet, en journalist, en redaktør 
og en repræsentant for offentligheden. Endvidere har der været afholdt et 
plenarmøde, hvor alle medlemmer og stedfortrædere deltager.

Sekretariat

Sekretariatschef: 		  Sanne Godthaab Olesen indtil 1. december 		
				    2017, herefter Lisbeth Feldvoss.
Fuldmægtige:			   Christina Molin (30 timer, udnævnt spe-		
				    cialkonsulent pr. 1. oktober 2017)
				    Nicoline Elverdam-Mattsson (orlov fra 1. 		
				    september 2017)
				    Christian Fuglsang (1 dag ugentligt indtil 1. 		
				    marts 2017, herefter Ida Wiegand Justesen 1 	
				    dag ugentligt)
				    Maiken Bøgelund Bek (1 dag ugentligt indtil 		
				    1. marts 2017, herefter Mia Mette Schumach		
				    er 1 dag ugentligt indtil 1. oktober 2017)

Kontorfuldmægtig:		  Zilla Juhl Fagerlund fra 16. januar 2017.

Herudover har specialkonsulent Vita Horneman været på udviklings
ophold hos Pressenævnet i august og september 2017.

Pressenævnets adresse
Pressenævnet er pr. 31. maj 2017 flyttet til nye lokaler beliggende:

Strandgade 100 L, stuen
1401 København K

Tlf. 33 15 55 64

www.pressenaevnet.dk

sekr@pressenaevnet.dk

Telefontid: mandag-fredag kl. 10-14

http://www.pressenaevnet.dk
mailto:sekr%40pressenaevnet.dk?subject=


Årsberetning 2017Side 10 af 49

C. STATISTIK 2017
1   10-årsoversigt
Pressenævnet har i lighed med de tidligere år opgjort antallet af konkrete sager fordelt efter sager afgjort ved kendelse i nævnet (realitetskendelser), samt sager 
afvist af formanden (formalitetskendelser) og sager, der enten er hævet af klageren eller henlagt af sekretariatet. På de følgende sider gennemgås herudover 
kendelser fordelt over medier, sagsbehandlingstiderne og klagernes baggrund.

3
 Punktet “Heraf begæringer om egen drift” er indsat i 2015.

4 Heraf 1 sag genoptaget

2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Registrerede konkrete sager/indkomne 163 150 174 157 211 191 155 158 156 186
Sager afgjort ved kendelse i nævnet 114 108 119 107 110 131 131 111 108 101
Heraf sager om presseetik 83 83 84 78 82 75 91 79 79 78
Heraf sager om genmæle 9 9 4 5 3 5 1 0 4 0
Heraf sager om både presseetik og genmæle 18 12 17 21 20 43 31 22 20 19
Heraf begæringer om genoptagelse 4 4 14 3 5 8 8 7 4 4
Heraf begæringer om egen drift3 - - - - - - - 2 1 0
Sager afvist ved formandens kendelse 48 34 48 524 66 66 28 29 50 52
På grund af manglende retlig interesse 19 11 18 28 31 12 12 14 28 16
På grund af nævnets manglende kompetence 9 3 7 10 15 14 5 6 11 19
På grund af fristoverskridelse 14 18 16 12 15 23 8 3 4 4
Klagen åbenbart grundløs 3 0 3 1 4 14 2 2 5 8
Begæringer om genoptagelse 3 2 4 1 1 3 1 4 2 4
Egen drift - - - - - - - 0 0 1



Årsberetning 2017Side 11 af 49

5
 En klage betragtes som taget "helt til følge" hvis klageren har fået medhold i alle sine klagepunkter.								      

6
 En klage betragtes som taget "delvist til følge", hvis klageren har fået medhold i et eller flere af sine klagepunkter.								      

7
 Der kan forekomme klagesager, hvor sagen vedrører både presseetik og genmæle, hvorfor dette tal ikke nødvendigvis er identisk med en sum af tallet fra presseetik og tallet fra genmæle.

Sager hævet af klageren 3 7 1 3 4 4 6 9 13 10
Sager henlagt af sekretariatet 0 1 2 0 1 2 3 3 2 2
Klagerens undladelse af at besvare sekretariatet 4 1 2 0 1 2 0 2 2 1
Henvist til rette klagemyndighed 0 0 0 0 0 0 1 1 0 0
Henlagt af andre grunde 0 0 0 0 0 0 2 0 0 1
Sager, hvor klagen blev taget helt5 eller delvist6 til 
følge7 42 41 44 37 59 62 53 35 33 38

I sager om presseetik 34 36 39 34 57 51 44 35 28 36
I sager om genmæle 9 10 12 8 13 21 9 5 6 8
Pålæg om offentliggørelse 30 33 23 31 51 57 35 31 23 7



Årsberetning 2017Side 12 af 49

2   Realitetskendelser afsagt i 20178

Massemedier
Klager fik medhold Klager fik ikke 

medhold I alt
Helt Delvist I alt

Avisen.dk 0 0 0 1 1
Berlingske/Berlingske Business 0 2 2 2 4
BT 0 1 1 3 4
Dagbladet Børsen 0 0 0 1 1
Dagbladet Information 0 0 0 1 1
Dagbladet Struer 0 0 0 2 2
Det Grønne Område/lokalavisen.dk 0 0 0 1 1
Ekstra Bladet 1 4 5 3 8
Fredericia Avisen 0 1 1 0 1
Frederiksborg Amts Avis 0 0 0 1 1
Fyens Stifttidende/Fyns Amts Avis/
Fyens.dk 0 1 1 3 4

Gentofte Lokalavis/villabyerne.dk 0 0 0 1 1
Gråsten Avis 0 1 1 0 1
JydskeVestkysten 0 2 2 3 5
Jyllands-Posten/finans.dk 0 2 2 3 5
Lokalavisen Egedal 0 0 0 1 1
Midtjyllands Avis 0 0 0 2 2
Nordjyske Stifttidende 0 0 0 1 1
Politiken 0 1 1 3 4
Sjællandske Medier 0 1 1 3 4
Ugeavisen Kolding 0 0 0 2 2

8 Der kan forekomme klagesager, hvor sagen vedrører både presseetik og genmæle, hvorfor dette tal ikke nødvendigvis er identisk med en sum af tallet fra presseetik og tallet fra genmæle



Årsberetning 2017Side 13 af 49

Weekendavisen 0 1 1 0 1
Økonomisk Ugebrev 0 1 1 0 1
Aviser/netaviser i alt 1 18 19 37 56
DR 1 1 2 2 4
Radio24syv 0 0 0 1 1
Tv2 Bornholm 0 0 0 2 2
Tv2 Danmark A/S 0 2 2 6 8
Tv2 Lorry 0 2 2 1 3
Tv2 Nord 1 0 1 2 3

TV Midtvest 1 0 1 0 1
Radio- og tv-medier i alt 3 5 8 14 22
Fagbladet 3F 1 1 2 0 2
FORSKERforum 1 0 1 0 1
Friedanskere.net 2 2 4 3 7
Journalisten 0 0 0 1 1
Newsbreak.dk 0 0 0 1 1
piopio.dk 0 0 0 1 1
Point of View International 0 1 1 0 1
Redox.dk 0 0 0 2 2
SE og HØR 0 1 1 1 2
Søfart 0 1 1 0 1
Vandposten/danske Vandværker 0 1 1 0 1
Øvrige i alt 4 7 11 9 20
Massemedier i alt 8 30 38 60 98



Årsberetning 2017Side 14 af 49

Figur 4. Realitetskendelser fordelt på type



Årsberetning 2017Side 15 af 49

Figur 5. Sagsfordeling efter afgørelsesområde

9

9 Heraf 1 sag genoptaget



Årsberetning 2017Side 16 af 49

Figur 6. Resultat af realitetskendelser10

10Der kan forekomme klagesager, hvor sagen vedrører både presseetik og genmæle, hvorfor dette tal ikke nødvendigvis er identisk med en sum af tallet fra presseetik og tallet fra genmæle



Årsberetning 2017Side 17 af 49

Figur 7. Sagsbehandlingstider, realitetskendelser

Figur 8. Sagsbehandlingstider, formalitetskendelser

2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017

30 dage eller mindre 10 12 15 13 8 17 14 6 17 13

31-40 21 18 19 12 8 4 8 10 4 11

41-50 16 13 17 12 13 18 16 10 13 20

51-60 16 11 11 24 8 8 8 19 3 11

61-70 14 14 13 17 16 10 10 14 9 10

71-80 15 11 6 9 8 18 18 13 16 4

81-90 9 12 12 8 10 4 4 18 6 9

91-100 4 8 8 5 3 8 8 6 14 7

Mere end 100 dage 9 9 16 7 34 45 45 15 26 16

I alt 114 108 119 107 110 131 131 111 108 101

Gennemsnit i dage 50 63 65 60 76 85 85 71 79 66

2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017

Gennemsnit i dage 9 15 14 9 15 11 9 26 13 10,5



Årsberetning 2017Side 18 af 49

D. NÆVNETS PRAKSIS
1 Principielle spørgsmål

1.1 Sletning på digitale platforme - generelt om 
punkt B.8  

Behovet for at hindre tilgængelighed af digitale oplysninger førte til 
justering af de presseetiske regler i 2013, hvor der blev indsat punkt B.8.

Det følger herefter af de vejledende regler for god presseskik, at med
delelser, som er offentliggjort i digitale medier, ofte vil være tilgængelige 
længe efter, at de er publiceret. Efter anmodning til mediet kan 

tilgængeligheden af sådanne tidligere offentliggjorte, følsomme eller pri-
vate oplysninger hindres, i det omfang det er muligt og skønnes rimeligt.

Medier har tre muligheder, hvis de ønsker at hindre tilgængeligheden af 
oplysninger i en artikel:

1.	 Afindeksere, dvs. ændre instruksen til søgemaskiner, så søgemaskiner 
ophører med at henvise til artiklen. 

2.	 Anonymisere, dvs. ændre i artikelteksten så eksempelvis et person-
navn anonymiseres. 

3.	 Afpublicere, dvs. fjerne artiklen fra hjemmesiden.

Det er nævnets opfattelse, at punkt B.8 i de vejledende regler om 
muligheden for at meddele et medie kritik for ikke at imødekomme en 
anmodning om afindeksering, anonymisering eller afpublicering som 
udgangspunkt kun bør anvendes, når der er tale om oplysninger, som er 
privat eller følsom, og som er særligt belastende for den person, der er 
omtalt.

Pressenævnet behandlede i 2015 17 sager og i 2016 16 sager om punkt 
B.8.

Også i 2017 har Pressenævnet behandlet en række klager efter punkt B.8 
i de presseetiske regler. Sagsantallet har været stigende, da nævnet i 2017 
behandlede 31 klager efter punkt B.8. Dog hører det med til opgørelsen, 
at 11 sager var en del af et sagskompleks med samme problemstilling. 
Nævnet udtalte kritik/delvis kritik i forhold til punkt B.8 i tre af sagerne 
(17-70-01062, 17-70-01071, 17-70-01126, der er gengivet i afsnittet neden-
for).

http://www.pressenaevnet.dk/2017/tv-2-manglede-gyldigt-samtykke-burde-have-afindekseret-omtale/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/tv-2-manglede-gyldigt-samtykke-burde-have-afindekseret-omtale/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/tv-2-manglede-gyldigt-samtykke-burde-have-afindekseret-omtale/


Årsberetning 2017Side 19 af 49

1.2 B.8-afgørelser

Advokat fik ikke slettet en artikel fra år 2000 om sit 
virke 
En advokat klagede over, at Jyllands-Posten ikke ville slette, anonymisere 
eller afindeksere en ældre artikel fra 2000 med oplysninger om advokat-
ens erhvervsmæssige forhold. Oplysningerne vedrørte blandt andet 
afgørelser fra Advokatnævnet, og artiklen var senere gjort tilgængelig på 
jyllands-posten.dk. 

Klager henviste til, at artiklen, der var skadelig for ham og hans virke som 
advokat, ikke længere havde nyhedsværdi. Jyllands-Posten lagde vægt på, 
at klageren stadig virkede som advokat, og at han derfor fortsat virkede i 
den metier, som lå til grund for offentliggørelsen af artiklen.

Pressenævnet bemærkede, at oplysningerne navnlig vedrørte klagers 
erhvervsmæssige forhold, og at oplysningerne var af en sådan følsom kar-
akter, at de er belastende for klagers faglige virke som advokat. Imidler-
tid fandt nævnet også, at hans forhold havde en vis interesse for offent-
ligheden, da klager stadig arbejdede som advokat.

Efter en samlet vurdering fandt nævnet ikke, at der var grundlag for at 
slette eller anonymisere oplysningerne på jp.dk.

Kendelse af 28. februar 2017 i sag nr. 17-70-01073

Flygtninges helbredsoplysninger anonymiseret i 10 
år gammel artikel 
I en artikel fra 2006 beskrev Berlingske forholdene i Sandholmlejren. 
Avisens oplysninger omfattede også en beskrivelse af en kvindelig asyl

ansøgers ophold og hendes psykiske tilstand. 

I 2017 klagede hun til Pressenævnet over, at Berlingske havde afvist helt 
at fjerne artiklen fra b.dk, men alene havde anonymiseret artiklen. Klager 
anførte, at artiklen gav hende og hendes familie ubehagelige oplevelser, 
og artiklen var så gammel, at den ikke sagde noget om den nuværende 
situation for flygtninge. 

Avisen havde anonymiseret og afindekseret artiklen, så den ikke kom 
frem ved søgning på klagers navn.

Pressenævnet fandt det berettiget, at artiklen skulle anonymiseres, men 
udtalte ikke kritik af Berlingske for ikke helt at afpublicere artiklen fra 
b.dk, da artiklen fortsat havde offentlig interesse set i lyset af den aktuelle 
flygtningesituation.

Kendelse af 28. februar 2017 i sag nr. 17-70-01062

Fyens Stiftstidende berettiget til at nævne 16-årig 
gerningsmands navn
En forælder til en 16-årig klagede over, at Fyens Stiftstidende ikke ville 
anonymisere sønnens navn i en artikel fra januar 2017. Sønnen var i 
januar 2017 idømt to års ubetinget fængsel for voldtægt. 

På baggrund af kriminalitetens karakter og sagens aktualitet fandt 
Pressenævnet hverken grund til at kritisere Fyens Stiftstidende for at 
nævne den 16-årige ved navn i artiklen eller for at afvise at anonymisere 
den dømte på fyens.dk så kort tid efter dommens afsigelse.

Kendelse af 28. februar 2017 i sag nr. 17-70-01067

http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/advokat-faar-ikke-slettet-artikel-2000-sit-virke-paa-jp-dk/
http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/person-paa-asylcenter-faar-anonymiseret-ti-aar-gammel-artikel-paa-b-dk/
http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/ok-fyens-stiftstidende-naevnte-navnet-paa-16-aarig-idoemt-to-aars-faengsel/


Årsberetning 2017Side 20 af 49

Skribent fik slettet adresse fra ti år gammelt læser­
brev
En læserbrevsskribent fik i 2005 optaget et læserbrev i Jyllands-Posten. 
Efterfølgende fik hun navne- og adressebeskyttelse og anmodede i 2017 
jp.dk om at slette eller afindeksere læserbrevet. 

Hun klagede til Pressenævnet og anførte, at hun modtog mange ube-
hagelige breve fra læsere, så hun anså sig berettiget til at få fjernet linket 
med hendes navn og adresse, som fremgik af indlægget. Jyllands-Posten 
fastholdt, at der ikke var grund til afindeksering, da klageren alligevel 
skulle flytte til ny adresse.

Pressenævnet udtalte kritik af Jyllands-Posten for ikke at anonymisere 
adressen i læserbrevet på jp.dk, men fandt ikke grundlag for at kritisere 
avisen for ikke at slette hele debatindlægget.

Kendelse af 28. februar 2017 i sag nr. 17-70-01071

Ekstra Bladet skulle ændre overskrift uden dækning
En caféejer klagede over artiklen ”Franskmænd vil lukke en af Danmarks 
værste caféer” på ekstrabladet.dk og ønskede at få slettet artiklen.

Af artiklen fremgik det, at et fransk forlag havde rettighederne til navnet 
”Obelix”. Forlaget mente, at caféen krænkede deres rettigheder. Herud
over var en række anmærkninger fra Fødevarestyrelsen omtalt i artiklen. 
Hverken forlaget eller Fødevarestyrelsen havde givet udtryk for, at de 
ønskede at lukke caféen. 

Pressenævnet fandt, at oplysningerne i artiklens tekst ikke var af en sådan 
belastende karakter, at det var rimeligt at hindre tilgængeligheden til 
oplysningerne. Nævnet fandt imidlertid, at artiklens overskrift var ukor-

rekt og i strid med god presseskik og udtalte derfor kritik af formule
ringen af overskriften.

Kendelse af 3. august 2017 i sag nr. 17-70-01129

En offentlig kendt person fik ikke slettet omtale af syv 
år gammel bødesag
En person klagede over, at en række medier ikke ville slette en artikler fra 
2010 – 2013 om en bødesag fra 2010 om narkotika til eget forbrug. 

Pressenævnet fandt ikke grundlag for at kritisere medierne for ikke at 
slette eller anonymisere artiklerne. Nævnet lagde ved vurderingen navn-
lig vægt på, at den pågældende selv udtalte sig offentligt om dommen i 
2010 og også herefter havde optrådt i medierne, ligesom den pågældende 
måtte anses for at være en offentlig kendt person. Det bemærkes, at BT og 
dagbladet Børsen selv valgte at henholdsvis afindeksere og anonymisere 
nogle artikler.

Kendelse af 30. marts 2017 i sag nr. 17-70-01072, 17-70-01089, 17-70-
01090, 17-70-01091, 17-70-01092, 17-70-01093, 17-70-01094, 17-70-
01095, 17-70-01096, 17-70-01098 og 17-70-01119

Pressenævnet har i to af sagerne (med dissens i den ene sag) udtalt kritik 
af SE OG HØR og Ekstra Bladet for omtale af anmodningen om sletning 
og i forbindelse hermed omtale af bødesagen fra 2010 ved at referere 
forløbet på ny i artikler bragt i 2017. 

Kendelse af 30. marts 2017 i sag nr. 17-70-01072 og 17-70-01093

http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/pressenaevnet-kritiserer-jp-dk-for-ikke-at-slette-hemmelig-adresse-i-laeserbrev-fra-2005/
http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/ekstra-bladet-kritiseres-overskrift-uden-daekning/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/se-hoer-kritiseres-paa-ny-omtale-syv-aar-gammel-boede/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/en-offentlig-kendt-person-faar-ikke-slettet-omtale-af-syv-aar-gammel-boede/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/en-offentlig-kendt-person-faar-ikke-slettet-omtale-af-syv-aar-gammel-boede/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/en-offentlig-kendt-person-faar-ikke-slettet-omtale-af-syv-aar-gammel-boede/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/en-offentlig-kendt-person-faar-ikke-slettet-omtale-af-syv-aar-gammel-boede/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/en-offentlig-kendt-person-faar-ikke-slettet-omtale-af-syv-aar-gammel-boede/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/en-offentlig-kendt-person-faar-ikke-slettet-omtale-af-syv-aar-gammel-boede/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/en-offentlig-kendt-person-faar-ikke-slettet-omtale-af-syv-aar-gammel-boede/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/en-offentlig-kendt-person-faar-ikke-slettet-omtale-af-syv-aar-gammel-boede/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/en-offentlig-kendt-person-faar-ikke-slettet-omtale-af-syv-aar-gammel-boede/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/en-offentlig-kendt-person-faar-ikke-slettet-omtale-af-syv-aar-gammel-boede/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/en-offentlig-kendt-person-faar-ikke-slettet-omtale-af-syv-aar-gammel-boede/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/en-offentlig-kendt-person-faar-ikke-slettet-omtale-af-syv-aar-gammel-boede/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/se-hoer-kritiseres-paa-ny-omtale-syv-aar-gammel-boede/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/en-offentlig-kendt-person-faar-ikke-slettet-omtale-af-syv-aar-gammel-boede/


Årsberetning 2017Side 21 af 49

Kritik af TV 2 for ikke at afindeksere belastende 
omtale på digitale platforme
TV 2 bragte omtale af et håndværkerfirma i udsendelsen ”Danmark mod 
Østeuropa”, hvor TV 2 sammenlignede håndværkere fra to firmaer. Et af 
håndværkerfirmaerne klagede til Pressenævnet over misvisende og ukor-
rekt omtale og ønskede omtalen slettet fra mediets digitale platforme, da 
udsendelsen havde haft personlige omkostninger, ligesom virksomheden 
mistede ordrer.

Pressenævnet fandt, at optagelserne i udsendelsen var indsat i en 
sammenhæng, som klager ikke havde givet tilladelse til. Oplysningerne 
angik navnlig klagers erhvervsmæssige forhold og var af en sådan følsom 
karakter, at de var belastende for hans faglige virke som tømrer. Uanset 
oplysningerne i udsendelsen havde en vis offentlig interesse som følge af 
klagers arbejde som tømrer, fandt nævnet, at der var tale om oplysninger 
af en sådan særligt belastende karakter, at det ville have været rimeligt at 
hindre tilgængeligheden. Nævnet udtalte derfor kritik af TV 2 for ikke at 
afindeksere omtalen på TV 2s digitale platforme.

Kendelse af 3. august 2017 i sag nr. 17-70-01126

Sagen er endvidere omtalt i forhold til god presseskik under pkt. 2.2.

Omtale af konkurs i forbindelse med klagers er­
hvervsforhold 
Et selskab, der forpagter Næsbyholm Slot, et andet selskab samt en 
bryllupsplanlægger klagede til Pressenævnet over en artikel i Sjæl-
landske Medier. Artiklen indeholdt oplysninger om bryllupsplanlæg-
gerens konkursramte selskab i sammenhæng med Næsbyholm Slot, og 
også bryllupsplanlæggerens private forhold til direktøren for det ene 

selskab var omtalt. Klagen omfattede tillige mediets afvisning af at slette 
artiklerne på hjemmesiden sn.dk. 

Pressenævnet fandt, at Sjællandske Medier ikke havde krænket bryllups
planlæggerens privatliv, da omtalen af hendes konkursramte selskab og 
den begrænsede private omtale skete i relation til hendes nuværende 
erhvervsmæssige forhold. Nævnet fandt endvidere, at der ikke var tale 
om private oplysninger eller oplysninger af en sådan karakter, der i sig 
selv taler for sletning, ligesom omtalen fortsat kunne have en vis almen 
interesse. Nævnet udtalte derfor ikke kritik af Sjællandske Mediers 
afvisning af at slette artiklerne fra hjemmesiden sn.dk. 

Kendelse af 20. november 2017 i sag nr. 2017-80-0022

http://www.pressenaevnet.dk/2017/tv-2-manglede-gyldigt-samtykke-burde-have-afindekseret-omtale/
http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/sjaellandskes-omtale-konkurs-forbindelse-klagers-erhvervsforhold-ok/


Årsberetning 2017Side 22 af 49

1.3 Beregning af klagefrist

Ny postaftale – Beregning af klagefrister
I 2016 blev der indgået en ny postaftale. Den nye postaftale betyder, at 
almindelige breve kan være længere undervejs end tidligere. For klager, 
der indgives til Pressenævnet pr. brev, skal klageren være opmærksom på 
dette. I forhold til overholdelse af klagefristen skal Pressenævnet således 
gøre klagere opmærksomme på, at et standardbrev i visse tilfælde kan 
være op til fem hverdage om at nå frem til nævnet. Det vil sige op til en 
uge, hvis et brev postes tirsdag.

Yderligere oplysninger findes i Justitsministeriets cirkulære om ny 
postaftale og beregning af klagefrister (cirkulære nr. 10014 af 30. juni 
2016), som kan læses her. 

Pressenævnet traf ved kendelse af 27. februar 2017 i sag nr. 17-70-
01088/1, en borreliapatient mod TV 2, afgørelse vedrørende beregningen 
af klagefristen. Patienten havde først klaget til TV 2 og klagede herefter 
over TV 2s afgørelse af fredag den 18. november 2016 til Pressenævnet. 
TV 2 havde sendt afgørelsen som økonomibrev (modsat Quickbrev) til 
patienten. Patientens klage til Pressenævnet var modtaget i nævnet ved 
mail onsdag den 15. februar 2017. 

En klage over TV 2s overtrædelse af god presseskik skal indgives til TV 2 
senest 12 uger efter offentliggørelsen. Fristen for at klage til Pressenævnet 
er 12 uger efter modtagelsen af TV 2s afgørelse. 

På baggrund af Justitsministeriets cirkulære om en ny postaftale og 
beregning af klagefrist lagde Pressenævnet til grund, at patienten modtog 
TV 2s afgørelse senest fem dage efter, at afgørelsen var sendt, hvilket vil 
sige fredag den 25. november 2016. Fristen for at klage til Pressenævnet 
udløb herefter 12 uger senere, fredag den 17. februar 2017. 

Da klagen til Pressenævnet var modtaget ved mail 15. februar 2017, var 
12-ugers klagefristen til Pressenævnet overholdt. Klagen blev behandlet. 

Patientens klage over redigeringen af tv-udsendelsen ”Snyd eller borrelia” 
er behandlet i kendelse af 23. maj 2017 i sag nr. 17-70-01088/2. 

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=184271

http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/ny-postaftale-medfoerer-klagefristen-overholdt-tv-2-sag/
http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/ny-postaftale-medfoerer-klagefristen-overholdt-tv-2-sag/
http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/patient-faar-ikke-medhold-klage-udsendelsen-snyd-borrelia/


Årsberetning 2017Side 23 af 49

1.4 Egen drift 

I medfør af medieansvarslovens § 44, stk. 2, og § 7, stk. 2 og stk. 3, i 
Pressenævnets forretningsorden (bekendtgørelse nr. 86 af 9. februar 1998 
om forretningsorden for Pressenævnet) kan nævnet af egen drift tage en 
sag op til behandling, hvis sagen er af væsentlig og principiel betydning. 
Sagen optages til behandling, hvis et flertal af samtlige nævnsmedlemmer 
stemmer for.
 
Nævnets praksis var fra nævnets oprettelse meget restriktiv. I 2015 
besluttede nævnet imidlertid fremover at udvise større åbenhed i forhold 
til muligheden for at behandle sager af egen drift, og nævnet udsendte et 
notat om, hvilke typer sager der er egnet hertil. Hele notatet kan læses på 
nævnets hjemmeside under ”egen drift”.

Sammenfattende har nævnet oplistet følgende tilfælde, hvor det navnlig 
kan komme på tale at tage en sag op til behandling af egen drift:

•	 Sager om krænkelse af børn, hvor der kan være modsætning mellem 
forældrenes og barnets interesser.

•	 Sager om krænkelse af personer, der midlertidigt eller mere varigt 
ikke er i stand til at varetage deres interesser, f.eks. på grund af sorg, 
sygdom, mentalt handicap eller svækkelse eller lignende, eller hvor de 
pågældende ikke er i stand til at overskue rækkevidden af udtalelser 
til pressen.

•	 Sager om krænkelse af afdøde personer.
•	 Sager om krænkelse af ofre i straffesager eller personer, der er 

mistænkte, sigtede, tiltalte eller dømte i straffesager, og hvor den 
pågældende kan være i en sådan belastet situation, at han eller hun 
ikke har overskud til at klage til Pressenævnet. I sådanne tilfælde kan 
der dog være grundlag for at indhente en udtalelse fra de pågældende 
eller eventuelt disses værge eller pårørende, inden nævnet tager ende-

lig stilling til, om sagen skal behandles.
•	 Sager, hvor der er sket krænkelse af minoriteter eller en anden 

ubestemt kreds af personer, og hvor der ikke er omtale af konkrete 
personer, der kan klage til nævnet.

•	 Sager om skjult reklame.

I 2017 modtog nævnet en anmodning om at tage en sag op til behandling 
af egen drift i medfør af medieansvarslovens § 44, stk. 2, under hen-
visning til, at god presseskik var tilsidesat. 

Anmodningen vedrørte et radioindslag på DR P1. I en udsendelsen 
gengav og omtalte DR en israelsk professors udtalelser. Professoren 
konkluderede, at skildringen af palæstinenserne i israelske skolebøger 
er decideret racistisk, og hun sammenlignede blandt andet Israel med 
Nazi-Tyskland ved udtalelsen ”A problem to be solved. Like the Jews in 
Europe under Nazi Germany”. 

Pressenævnet fandt, at spørgsmålet om, hvorvidt DR havde tilsidesat 
god presseskik ved at gengive professorens udtalelse og i øvrigt omtale 
udtalelsen, ikke havde en så væsentlig og principiel betydning, at der var 
grundlag for at tage sagen op til behandling af egen drift. 

Pressenævnet afviste derfor anmodningen, således at sagen ikke blev vur-
deret i forhold til god presseskik.

Kendelse af 22. november 2017 i sag nr. 2017-80-0049

http://www.pressenaevnet.dk/2017/drs-omtale-israelsk-professors-udtalelse-behandles-ikke-egen-drift-sag/


Årsberetning 2017Side 24 af 49

2 Resumé af væsentlige konkrete sager

Til belysning af nævnets praksis i sager om god presseskik og genmæle 
gengives resumeer af en række konkrete sager nedenfor. Disse samt de 
øvrige klagesager, som nævnet har truffet afgørelse i, kan endvidere ses på 
nævnets hjemmeside pressenaevnet.dk under fanebladet ”Kendelser” og i 
Retsinformations afgørelsesdatabase.

Retsinformations afgørelsesdatabase findes på retsinfo.dk. Afgørelses-
databasen findes ved at klikke på ikonerne ”Ministerieindgang”, 
”Justitsministeriet” og ”Afgørelser” - eller klik her.

2.1 Formandsafgørelser

Efter medieansvarslovens § 43, stk. 2, kan Pressenævnets formand afvise 
klager, som åbenbart ikke hører under nævnets kompetence, jf. stk. 1, 
eller som er åbenbart grundløse, og klager fra personer, virksomheder 
mv., der er uden retlig interesse i det påklagede forhold. 

Pressenævnet modtager hvert år en del klager, som afvises, fordi nævnet 
ikke har kompetence til at behandle klagen, klagen er åbenbart grundløs, 
eller fordi klager ikke personligt har retlig interesse i den sag, de klager 
over.

Anmeldelse af hjemmesider
En person klagede over Facebook-siden facebook.com/dagbladetin-
formation. I 2001 anmeldte Dagbladet Information sin hjemmeside 
information.dk til Pressenævnet efter medieansvarsloven. Avisen havde 
ikke ønsket at anmelde Facebook-siden. 

Avisens Facebook-side kunne herefter ikke anses for omfattet af medie

ansvarsloven og Pressenævnets kompetence. Klagen blev afvist uden 
nærmere behandling.

Kendelse af 23. marts 2017 i sag nr. 17-70-01099

Redigeringsret - Information var ikke forpligtet til at 
bringe portrætartikel
En person klagede til Pressenævnet over, at dagbladet Information und
lod at omtale hans forhold efter, at avisens journalist havde indsamlet 
oplysninger om ham og fotograferet ham til brug for en artikel.

En af Informations journalister og klageren var mødtes og havde blandt 
andet talt om forholdene i klagers andelsboligforening. Avisen sendte 
efterfølgende en fotograf ud for at tage billeder. Sidenhen afviste journa
listens overordnede hos dagbladet Information at ville bringe artiklen i 
avisen. 

Klageren anførte, at han og Informations journalist havde indgået en af-
tale om at bringe en portrætartikel om hans forhold. Information afviste, 
at der skulle være indgået en aftale. Ifølge avisen havde journalisten der-
imod understreget over for klager, at det ikke var sikkert, at avisen ville 
bringe en artikel om sagen. Efter besøget hos klager vurderede avisen, at 
sagen ikke var væsentlig nok til at bringe en artikel. 

Det er Pressenævnets generelle opfattelse, at redaktøren i overens
stemmelse med det almindelige princip om redaktørens ret til at redigere 
mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad man vil bringe 
i avisen. Det bemærkes dog, at en avis (redaktøren) på baggrund af sin 
egen eller sine medarbejderes adfærd kan have forpligtet sig til at bringe 
en given omtale.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0310.aspx?res=1&nres=4
http://www.facebook.com/dagbladetinformation
http://www.facebook.com/dagbladetinformation
http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/pressenaevnet-behandler-ikke-klage-informations-facebook-side-ikke-anmeldt/


Årsberetning 2017Side 25 af 49

I det konkrete tilfælde havde Information oplyst, at journalisten under
vejs i forløbet oplyste klageren om, at det ikke var sikkert, at avisen ville 
bringe omtalen. Pressenævnet fandt ikke grundlag for at fastslå, at Infor-
mation havde forpligtet sig til at omtale klagers forhold i avisen. Klagen 
blev derfor afvist uden nærmere behandling. 

Kendelse af 9. februar 2017 i sag nr. 16-70-01058

Retlig interesse – generelt 
Det er en betingelse for at få behandlet en klage af Pressenævnet, at 
klageren har retlig interesse i det forhold, der klages over. 

Det indebærer, at man som person, virksomhed, organisation eller 
lignende skal være omtalt, afbildet eller på anden måde identificeret i 
mediet. Klageren skal være direkte eller indirekte omtalt i en artikel eller 
en tv- eller radioudsendelse eller være afbildet på et fotografi, som er 
bragt i et medie. Det er ikke tilstrækkeligt blot at have generel faglig eller 
politisk interesse i det emne, der er behandlet af mediet. 

Pressenævnet afgør, om klager har retlig interesse efter en konkret 
vurdering i den enkelte sag ud fra de foreliggende oplysninger.

Retlig interesse i en gruppe
En person klagede til Pressenævnet over DR-udsendelsen ”Sundheds
magasinet: Stofskifte”. Hun led selv af lavt stofskifte, og ifølge klageren 
var udsendelsens budskaber unuancerede og forkerte. Hun medvirkede 
ikke selv i udsendelsen. 

Da udsendelsen ikke omhandlede klageren personligt, havde hun ikke en 
sådan interesse, at der var grundlag for at behandle sagen. Det forhold, at 

hun måtte være diagnosticeret med en sygdom, der var beskrevet i ud
sendelsen, kunne ikke føre til et andet resultat. Klagen blev derfor afvist 
uden nærmere behandling. 

Kendelse af 7. marts 2017 i sag nr. 17-70-01102

Klage over Ekstra Bladets omtale af grønlændere 
behandles ikke
En person klagede over udsagnet ”Det er alt fra narkomaner, berusede, 
utilpassede grønlændere og andre socialt udsatte”, som Ekstra Bladet 
havde bragt. Da personen ikke selv var omtalt eller afbildet i artiklen, 
havde han ikke en sådan direkte, væsentlig og individuel interesse, at han 
var klageberettiget. Klagen blev derfor afvist uden nærmere behandling.

Kendelse af 1. maj 2017 i sag nr. 17-70-01137

For yderligere information om Pressenævnets praksis vedrørende retlig 
interesse henvises til nævnets årsberetning for 2012, side 22 ”Retlig inter-
esse” - eller klik her.

2.2 Sager om presseetik

Efter medieansvarslovens § 34, stk. 1, skal massemediernes indhold og 
handlemåde være i overensstemmelse med god presseskik. Inden for 
denne retlige standard er det overladt til Pressenævnets skøn, om der i et 
konkret tilfælde er sket en overtrædelse af god presseskik. 

Der er dog ikke tale om et frit skøn, idet udgangspunktet for det 
nærmere indhold af begrebet god presseskik er de vejledende regler for 

http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/information-ikke-forpligtet-bringe-portraetartikel/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/borgers-klage-dr1s-udsendelse-sundhedmagasinet-stofskifte-behandles-ikke/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/klage-ekstra-bladets-omtale-groenlaendere-behandles-ikke/
http://www.pressenaevnet.dk/indsigt/uddrag-aarsberetning-2012/


Årsberetning 2017Side 26 af 49

god presseskik, jf. nedenfor under bilaget ”Vejledende regler for god 
presseskik”.	

DRs ensidige omtale af PostNord
I forbindelse med en Kontant-udsendelse i oktober 2016 på DR1 omtalte 
DR pakkeleveringen fra PostNord på en række af sine medieplatforme, 
DR1, DR P1, DR P4 og DRs Facebook-sider. 

PostNord klagede over, at DRs fremstilling af deres levering af pakker 
ikke gav et retvisende billede. DR afviste at have tilsidesat god presseskik. 

Pressenævnet fandt, at DR var berettiget til at foretage omtalen, da for-
holdene i PostNord har offentlig interesse. Nævnet fandt videre, at DR 
ved den valgte vinkel om at forholde sig kritisk til PostNords arbejdsgange 
i forbindelse med pakkeleveringen havde et ansvar for, at det samlede 
indtryk i dækningen gav et retvisende billede.

Pressenævnet udtalte kritik af DR på en række punkter. Af DRs 
omtale fremgik det, at PostNord ikke forsøgte at aflevere pakker på 
adressen, men blot efterlod en afhentningsseddel i kundens postkasse. 
Pressenævnet kritiserede blandt andet DR for at give indtryk af, at DR 
havde dokumentation for, at der var tale om et omfattende problem. Det 
havde DR ikke dokumenteret. 
PostNord havde forud for DRs omtale gjort DR opmærksom på, at 
mediets oplysninger fra kundeeksemplerne ikke stemte overens med 
PostNords Track & Trace-oplysninger. Som dokumentation for, hvordan 
pakkerne var leveret, henviste DR blandt andet til kunders kontoud
skrifter for internetkøb. Det fremgik imidlertid ikke af kontoudskrifterne, 
om PostNord havde stået for pakkeleverancen. Samtidig viste det sig, 
at nogle videooptagelser, der skulle dokumentere postbudenes adfærd, 
aldrig var set af DR og heller ikke kunne fremskaffes. Herved blev seeren 

efterladt med et indtryk af et problem af langt større omfang, end DR 
havde dækning for. Pressenævnet kritiserede derfor også DR for en 
ensidig fremstilling, der måtte anses for skadelig for PostNord. 

Kendelse af 21. marts 2017 i sag nr. 16-70-01061

Lov om massemediers informationsdatabaser
En forsker ved Aarhus Universitet havde af redox.dk fået afslag på at 
få slettet information om sin formodede politiske overbevisning efter 
reglerne i lov om massemediers informationsdatabaser. 

Ifølge denne lov skal information om enkeltpersoners politiske forhold 
som udgangspunkt slettes, når der er forløbet tre år fra den begivenhed, 
der gav anledning til optagelsen i databasen. 

Under henvisning til, at klager var tilknyttet Aarhus Universitet og havde 
udtalt sig offentligt om højrefløjen, fandt Pressenævnet efter lov om 
massemediers informationsdatabaser § 8, stk. 4, at klagers oplysninger 
fortsat var af en sådan interesse, at interessen i at få informationerne 
slettet, måtte vige for hensynet til informationsfriheden. Nævnet pålagde 
derfor ikke redox.dk at efterkomme anmodningen om sletning.

Kendelse af 21. marts 2017 i sag nr. 17-70-01075

http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/pressenaevnet-kritiserer-drs-ensidige-omtale-postnord/
http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/forsker-faar-ikke-slettet-artikel-politiske-tilhoersforhold-lov-massemediers-informationsdatabaser/


Årsberetning 2017Side 27 af 49

14-årig kunne udtale sig offentligt uden forældre
samtykke
Faderen til en 14-årig skoleelev klagede over, at datteren var omtalt og af-
bildet i Dagbladet Struer i en artikel om den 14-åriges skole, selv om han 
tidligere havde gjort skolen opmærksom på, at han generelt ikke ønskede, 
at hans børn fremgik af offentlige billeder. 

Pressenævnet fandt, at skoleeleven ved at svare på spørgsmål til jour-
nalisten fra Dagbladet Struer måtte vide, at hun kunne blive omtalt i 
avisen. Da udtalelsen havde en uskyldig karakter, skoleeleven var 14 år, 
og forældrene forinden var orienteret om avisens besøg på skolen, havde 
journalisten ikke haft grund til at indhente samtykke fra forældrene. 

Pressenævnet udtalte derfor ikke kritik af avisen for at bringe datterens 
udtalelse. Nævnet tog ikke stilling til, hvorvidt skolen burde have grebet 
ind på baggrund af faderens tidligere tilkendegivelse.

Kendelse af 21. marts 2017 i sag nr. 17-70-01085

Anonym bloggers indlæg var redigeret indhold om­
fattet af medieansvarsloven
En person klagede over et debatindlæg bragt under pseudonymet ”Brix” 
på netavisen Pios hjemmeside piopio.dk. 

Pressenævnet fandt, at debatindlægget måtte betragtes som et re-
digeret indlæg og derved underlagt medieansvarslovens område og 
Pressenævnets kompetence. Identiteten på skribenten var ukendt for 
offentligheden, men kendt af redaktøren, og mediet havde godkendt og 
tilknyttet skribenten til mediet. Pressenævnet anså derfor indlægget som 

redigeret og behandlede sagen, men udtalte ikke kritik.

Kendelse af 21. marts 2017 i sag nr. 17-70-01104

Politikens omtale af Socialdemokratiets skattepolitik
Politiken omtalte en politisk debat om ejendomsværdibeskatningen. I den 
forbindelse omtalte avisen Socialdemokratiets udmelding som en ”ekstra
skat” og en ”boligtopskat”. 

Socialdemokratiet klagede over, at Politiken fejlagtigt fremstillede det 
som om, partiet havde fremsat forslag herom. Politiken henviste til, at der 
var tale om en optaktsartikel til forhandlinger om boligbeskatning med 
inddragelse af nye beregninger fra Skatteministeriet.

Pressenævnet fandt, at formuleringerne i artiklen skulle læses i forhold til 
regeringens udspil, der også var omtalt i artiklen, og ikke i forhold til den 
eksisterende ejendomsværdibeskatning, hvor der allerede eksisterede en 
”boligtopskat”. Pressenævnet udtalte ikke kritik for Politikens omtale af 
Socialdemokratiets skattepolitik.

Kendelse af 19. april 2017 i sag nr. 17-70-01087

http://www.pressenaevnet.dk/2017/14-aarig-skoleelev-kunne-udtale-sig-offentligt-uden-foraeldresamtykke/
http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/pressenaevnet-anser-anonymt-indlaeg-redigeret-omfattet-medieansvarsloven/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/politiken-faar-ikke-kritik-omtale-socialdemokratiets-skattepolitik/


Årsberetning 2017Side 28 af 49

Kritik af Friedanskere.net for at videreformidle 
unavngivent materiale og ikke selv kontrollere ind­
holdet 
Frie Danskere bragte på hjemmesiden Friedanskere.net en artikel med 
billeder og omtale af en plakat, hvor en redaktør var afbildet til teksten 
”Skal dine børn udsættes for venstreradikal indoktrinering?” og en foto-
graf var afbildet til teksten “Kend din lokale FASCIST”.  De portrætterede 
klagede til Pressenævnet over, at de ikke havde haft mulighed for at for-
holde sig til artiklerne, før de blev bragt.

Pressenævnet udtalte kritik, da Frie Danskere havde gengivet plakaten 
uden at kontrollere indholdet og uden at give klagerne rimelig tid inden 
offentliggørelsen til at svare på Frie Danskeres henvendelser.

Kendelse af 19. april 2017 i sag nr. 17-70-01110 og 17-70-01113

Kritik af Point of View International (POV)
En mand klagede over et debatindlæg bragt på Point of View Interna-
tionals hjemmeside. Debatindlægget omtalte mandens fortælling i en 
tv-udsendelse om partnervold og vold begået mod ham af hans tidligere 
partner.

Pressenævnet fandt, at der var tale om et redigeret debatindlæg omfattet 
af medieansvarsloven og udtalte kritik af Point of View International for 
at fremstille mandens fortælling som en falsk nyhed. Nævnet kritiserede 
også Point of View International for ikke både at kontrollere og forelægge 
krænkende oplysninger om manden for ham inden offentliggørelsen af 
indlægget.

Kendelse af 23. maj 2017 i sag nr. 17-70-01086

Jysk Fynske Medier tilsidesatte aftale om citattjek
En kilde havde aftalt med Jysk Fynske Medier, at han skulle have sine 
citater til godkendelse inden offentliggørelsen. Fyens Stiftstidende og 
Fyns Amts Avis trykte imidlertid kildens udtalelser, inden at han havde 
nået at godkende dem, og aviserne fik derfor ikke kildens ændringer med 
i artiklen. 

Klager henviste til, at aftalen om godkendelse af citater ikke var overholdt, 
og at avisen burde have berigtiget udtalelsen.

Pressenævnet kritiserede Jysk Fynske Medier, da klager havde haft en 
berettiget forventning om, at han ville få citaterne til gennemsyn inden 
offentliggørelse. Da ændringerne ikke var væsentlige, fandt nævnet ikke 
grundlag for at kritisere aviserne for ikke at berigtige kildens udtalelser.

Kendelse af 26. maj 2017 i sag nr. 17-70-01107

Kritik af Ekstra Bladet for at udpege en person ”som 
manden bag”
En person blev udpeget som manden bag misbrug af kendte personer på 
internettet. Ekstra Bladet bragte blandt andet forsideoverskriften ”HER 
ER MANDEN: MISBRUGTE BLOMSTERBERG” til et billede af manden. 
Avisen udpegede manden på baggrund af en undersøgelse fra et it-firma. 

Pressenævnet udtalte ikke kritik af overskriften, der ikke var uden faktisk 
grundlag. Nævnet kritiserede imidlertid Ekstra Bladet for ikke på samme 
sted (på forsiden) at oplyse, at manden afviste at stå bag, så det fremgik af 
sammenhængen. Den øvrige omtale kritiserede nævnet ikke, da mandens 
forklaring fremgik af omtalen inde i avisen.

Kendelse af 20. juni 2017 i sag nr. 17-70-01111

http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/friedanskere-net-faar-kritik-omtale-kraenkende-plakat-redaktoer-sendt-anonym-mail/
http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/friedanskere-net-faar-kritik-omtale-kraenkende-plakat-redaktoer-sendt-anonym-mail/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/pov-kritiseres-faar-sidestille-mands-fortaelling-fake-news/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/jysk-fynske-medier-kritiseres-ikke-overholde-citataftale/
http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/ekstra-bladet-kritiseres-ikke-bringe-klagers-svar-paa-forsiden/


Årsberetning 2017Side 29 af 49

Kritik af TV 2s program ”Danmark mod Østeuropa”
TV 2 bragte omtale af et håndværkerfirma i udsendelsen ”Danmark 
mod Østeuropa”, hvor TV 2 sammenlignede håndværkere fra to firmaer. 
Det ene håndværkerfirma klagede til Pressenævnet over misvisende og 
ukorrekt omtale og ønskede omtalen slettet fra internettet.

Håndværkerfirmaet havde indvilliget i at lade sig optage til kamera til 
brug for en udsendelse, men var ikke tilstrækkeligt oplyst om udsend
elsens fokus. Håndværkerfirmaet kunne herefter ikke anses for at have 
givet samtykke til offentliggørelse af optagelserne, og optagelserne havde 
heller ikke en sådan almen interesse, at de kunne bringes uden samtykke. 

Nævnet udtalte derfor kritik af TV 2 for offentliggørelsen af optagelserne 
med den givne vinkel, som gav en krænkende og meget skadelig omtale af 
håndværkerfirmaet. Nævnet fandt videre, at der var tale om oplysninger 
af en sådan særligt belastende karakter, at det ville have været rimeligt at 
hindre tilgængeligheden. Nævnet udtalte derfor kritik af TV 2 for ikke at 
afindeksere omtalen på TV 2s digitale platforme.

Kendelse af 3. august 2017 i sag nr. 17-70-01126

Udtalelser i en telefonsamtale med en journalist var 
ikke en udtalelse til citat
Radio24syv afspillede i en radioudsendelse en optaget telefonsamtale med 
en tidligere skatteminister, der efterfølgende klagede til Pressenævnet 
over Radi024syvs anvendelse af skjult optagelse. 

Klager var ved telefonsamtalen oplyst om, at han talte med en journalist 
fra Radio24syv, men ikke om, at samtalen blev optaget. Klager afviste at 
ville udtale sig. 

Pressenævnet udtalte, at en lydoptager i dag må anses for at være et 
almindeligt journalistisk arbejdsredskab, og at en person, som taler med 
en journalist, må være forberedt på, at samtalen optages. Nævnet udtalte 
videre, at i de tilfælde, hvor skrevne medier efter en telefonsamtale kunne 
have bragt en udtalelse som citat, kan elektroniske medier også bringe et 
uddrag af optagelsen som lyd.

Pressenævnet fandt, at situationen med samtalen mellem journalisten 
fra Radio24syv og klager ikke kunne sidestilles med de tilfælde, hvor der 
er tale om en udtalelse til citat. Nævnet lagde vægt på, at klager afviste 
at ville deltage i et interview og ikke udtalte sig. Under henvisning til 
optagelsens karakter, herunder at den ikke kunne anses for krænkende 
for klager, fandt nævnet imidlertid ikke grundlag for at udtale kritik af 
Radio24syv for at offentliggøre optagelsen.

Kendelse af 3. august 2017 i sag nr. 17-70-01144

Pressenævnets kendelse skal på netaviser bringes så 
den er tilgængelig for alle
I en kendelse kritiserede Pressenævnet i maj 2017 Ekstra Bladet og 
pålagde offentliggørelse på ekstrabladet.dk. Ekstra Bladet offentliggjorde 
herefter nævnets kendelse i avisens betalingsunivers Ekstra Bladet+.

Ekstra Bladet afslog af bringe kendelsen på ekstrabladet.dk og henviste 
til, at offentliggørelse på den digitale betalingssite, Ekstra Bladet+, burde 
være tilstrækkelig, da den kritiserede artikel aldrig har været tilgængelig 
gratis. 

Pressenævnet genoptog behandlingen af sagen for så vidt angår spørg-
smålet om offentliggørelse. Et flertal i nævnet anså offentliggørelsen på 
undersiden Eksta Bladet+ for at være utilstrækkelig og pålagde ekstrabla-

http://www.pressenaevnet.dk/2017/tv-2-manglede-gyldigt-samtykke-burde-have-afindekseret-omtale/
http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/radio24syvs-afspilning-optaget-telefonsamtale-kritiseres-ikke/
http://www.ekstrabladet.dk/plus


Årsberetning 2017Side 30 af 49

det.dk at bringe nævnets kendelse på forsiden af ekstrabladet.dk som en 
frit tilgængelig – gratis – nyhed og med nævnets logo. Et mindretal fandt 
offentliggørelsen på Ekstra Bladet+ for tilstrækkelig. 

Ekstra Bladet anmodede efterfølgende om genoptagelse og uddybede sine 
oprindelige bemærkninger. Pressenævnet afviste anmodningen.

Kendelse af 23. maj 2017 i sag nr. 17-70-01123
Kendelse af 3. juli 2017 i sag nr. 17-70-01159
Kendelse af 10. august 2017 i sag nr. 17-70-01170

Offentliggørelse af testoplysninger fra en offentlig 
myndighed 
Ekstra Bladet bragte en artikelrække med omtale af Fødevarestyrelsens 
test af olivenolier. I artiklerne blev flere olier omtalt som ”jammerlige 
fup-produkter”. En producent af olivenolie klagede blandt andet over, at 
Ekstra Bladet ikke havde indhentet kommentarer inden offentliggørels-
en. I artiklerne var producentens olivenolie – på baggrund af Fødevare
styrelsens test – klassificeret som ”uegnet som menneskeføde”. Fødevare
styrelsen havde fået foretaget én test. Der var ikke på tidspunktet for 
offentliggørelsen af artiklerne foretaget en kontroltest. Fødevarestyrelsens 
test var den eneste tilgængelige testrapport på tidspunktet for offentlig-
gørelsen. 

Pressenævnet lagde vægt på, at oplysningerne kom fra en offentlig myn
dighed, der må vurderes som en troværdig kilde, og at Ekstra Bladet 
havde gengivet testresultaterne korrekt. Nævnet udtalte derfor ikke kritik 
af Ekstra Bladet for at bringe oplysningerne uden forinden at have kon-
trolleret oplysningerne yderligere eller i øvrigt have forelagt omtalen for 
producenten. Udsagnene ”jammerlige fup-produkter”, der ikke var uden 
faktisk grundlag, fandt nævnet var Ekstra Bladets vurderinger af olien. 

Nævnet udtalte derfor ikke kritik for at bringe disse udsagn.

Kendelse af 5. september 2017 i sag nr. 17-70-01142

Alvorlig kritik for omtalen af kommune i artikel om 
selvmord 
Fredericia Avisen omtalte i nogle artikler en borgers selvmord på bag
grund af en optagelse af afdøde med skjult kamera og et afskedsbrev. 
Artiklerne måtte forstås som beskyldninger om, at der var en sammen-
hæng mellem en kommunes behandling af afdøde og afdødes selvmord. 
Kommunen klagede til Pressenævnet, idet kommunen ikke fik forelagt 
artiklerne inden offentliggørelsen og derved ikke fik mulighed for at for
klare det korrekte omkring kommunens sagsbehandling og visitations
regler for borgerne. 

Pressenævnet fandt, at artiklens oplysninger var alvorlige beskyld-
ninger, der kunne være skadelige for kommunens omdømme. Nævnet 
udtalte derfor alvorlig kritik af Fredericia Avisen for at bringe de 
udokumenterede beskyldninger mod kommunen. Nævnet kritiserede 
også avisen for ikke at have sikret sig, at kommunen fik mulighed for at 
kommentere de alvorlige beskyldninger.

Kendelse af 27. september 2017 i sag nr. 2017-80-0002

Tilføjelse 31. oktober 2017:
Pressenævnet pålagde ved kendelsen fredericiaavisen.dk at offentliggøre 
nævnets kendelse, herunder at indsætte links til de kritiserede artikler. 
Fredericiaavisen.dk havde blandt andet ikke indsat links til nævnets 
kritik.

Kommunen tilkendegav senere, at kommunen var tilfreds med 

http://www.pressenaevnet.dk/kendelser/pressenaevnet-kritiserer-ekstra-bladet-beskyldninger-vold/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/pressenaevnets-kendelse-skal-bringes-paa-forsiden-eb-dk-loebende-nyhedsstroem/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/anmodning-genoptagelse-afvist/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/ekstra-bladet-berettiget-omtale-foedevarestyrelsens-test-olivenolie-uden-forelaeggelse/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/fredericia-avisen-faar-alvorlig-kritik-omtale-selvmord/


Årsberetning 2017Side 31 af 49

fredericiaavisen.dks offentliggørelse af nævnets kendelse, og at kommu-
nen ønskede, at de kritiserede artikler fortsat skulle være tilgængelige 
uden link til Pressenævnets kritik. Pressenævnet foretog på denne bag-
grund ikke yderligere vedrørende offentliggørelsen af nævnets kendelse i 
sagen.

2.3 Genmæle

Kritik af Økonomisk Ugebrevs omtale af Nykredit
Bestyrelsesformanden for Forenet Kredit (tidligere Foreningen Nykredit) 
udtalte sig i februar 2017 om en mulig børsnotering af selskabet Nykredit 
A/S i et radioprogram på DR P1, hvor hun bl.a. kom med denne udtalelse: 
”De [Finanstilsynet og Nationalbanken] har begge skrevet til os, sagt i me-
dierne, at det er gavnligt, at store SIFI-institutioner har adgang til kapital-
markederne”. 

Økonomisk Ugebrev bragte en omtale af bestyrelsesformandens udtalelse 
om en mulig børsnotering. I artiklen var det bl.a. skrevet, at bestyrelses
formanden ”siger direkte, at Nationalbanken og Finanstilsynet har 
skrevet til Nykredit, at de ønsker, at Nykredit børsnoteres” og henviste til, 
at der var tale om breve fra Nationalbanken og Finanstilsynet til Nykredit. 
I artiklen blev det videre oplyst, at hverken Nationalbanken eller Finans
tilsynet havde kunne bekræfte, at de havde skrevet herom til Nykredit. 

Forenet Kredit og bestyrelsesformanden klagede til Pressenævnet med 
henvisning til, at Økonomisk Ugebrev havde tilsidesat god presseskik og 
afslået at bringe et genmæle.

Forud for artiklens offentliggørelse havde der været kontakt mellem 
Forenet Kredits pressechef og Økonomisk Ugebrev. Pressechefen havde 
ikke ordret afvist, at der eksisterede breve, men oplyst, at formandens 
udtalelse i radioprogrammet havde dækning i Nationalbankens kvartals
oversigt og en redegørelse fra Finanstilsynet.

Efter Pressenævnets (flertallets) opfattelse gav bestyrelsesformanden i 
radioudsendelsen ikke udtryk for, at Nationalbanken eller Finanstilsynet 
havde sendt breve til Nykredit. Indholdet af artiklen var dermed egnet til 



Årsberetning 2017Side 32 af 49

at skade Forenet Kredit og bestyrelsesformanden, idet det stillede spørg-
smål ved deres troværdighed. Nævnet udtalte kritik af ugebrevet og gav 
klagerne ret til at få bragt et genmæle. Et mindretal var uenig i vurderin-
gen og mente, at der var dækning for udsagnet i bestyrelsesformandens 
udtalelse i DR P1.

Kendelse af 20. juni 2017 i sag nr. 17-70-01127

Kritik af misvisende brug af billeder taget i anden 
sammenhæng 
TV MIDTVEST bragte i indslaget ”Regeringen forlanger nødplan ved 
konkurs” billeder af indehaveren af virksomheden Hjemmeplejen Lim-
fjorden. Billederne var optaget i anden sammenhæng og havde ingen 
forbindelse til omtalen af konkurstruede eller konkursramte virksom-
heder. Hjemmeplejen Limfjorden var hverken truet af konkurs eller gået 
konkurs, som indslaget kunne give indtryk af. 

Indehaveren klagede til Pressenævnet, da TVMIDTVEST havde afvist 
at bringe en rettelse med henvisning til, at indslaget indeholdt faktiske 
oplysninger om, at Skive Kommune havde opsagt samarbejdet med 
Hjemmeplejen Limfjorden på grund af uenigheder om økonomi.

Selvom indehavende ikke var omtalt ved navn og uanset oplysningen om 
opsigelsen af samarbejdet med kommunen, udtalte Pressenævnet kritik af 
TV MIDTVEST for at give et forkert indtryk. Da den forkerte information 
var egnet til at påføre indehaveren skade af betydning, var indehaveren 
berettiget til et genmæle.

Kendelse af 20. november 2017 i sag nr. 2017-80-0018

http://www.pressenaevnet.dk/2017/oekonomisk-ugebrev-kritiseres-sin-udlaegning-nykredits-formands-udtalelser-dr-p1/
http://www.pressenaevnet.dk/2017/tv-midtvest-faar-kritik-give-forkert-indtryk-hjemmeplejen-limfjorden/


Årsberetning 2017Side 33 af 49

E. REGISTER
Registret indeholder emner omtalt i årsberetningerne 1992-2017. 

Emne År Side

112-udsendelser 2001 12
Adresseændring, klagefrist 2005 19
Advarsler 2007 20
Afdød, partsevne 2002 5
Afindexering 2013 20

2014 20
Afindeksering, internet 2015 20
Agent provocateur 1998 8
Anmeldelse, ansvarshavende redaktør 1995 9

1996 7
1997 14

Anmeldelse, hjemmeside 1997 14
Anmeldelse, virkningstidspunkt 2006 22
Anmeldelser, af film, bøger etc. 2001 15
Annoncer, forelæggelse 1997 9
Anonymisering, billedmateriale 2006 21
Anonymisering, internet 2013 20

2015 20
Arkivmateriale 2004 20
Artikelserie 2000 11
Artikelserie, klagefrist 2005 19



Årsberetning 2017Side 34 af 49

Berigtigelse 2000 10
2004 22

Berigtigelse, definition 1998 10
Berigtigelse, fast rubrik 1998 5
Berigtigelse, indhold 2001 13
Bevis, modstridende forklaringer 2003 21
Billedbrug, identifikation 1996 6
Billedmanipulation 2002 8
Billedmateriale 2000 11
Billedmateriale, anonymisering 1996 7

2006 21
Billedmateriale, samtykke 1994 5
Blogs 2004 19
Bøde, dom 1998 14
Båndede samtaler 1997 10

1997 10
2004 21

Båndede samtaler, telefoninterview 2006 19
Båndede samtaler, telefonsamtale 2005 21
Citat 2002 11

2003 21
Citathistorier, forelæggelse 2007 20
Citathistorier, Ritzaus Citattjeneste 2006 20
Database, Lov om massemediers informationsdatabaser 1993 65

1994 83
Datatilsynet, sletning 2009 20



Årsberetning 2017Side 35 af 49
Debatindlæg 2000 12

2004 20
Debatindlæg, forelæggelse 1997 9
Debatindlæg, Internettet 2006 21
Debatindlæg, redigering 1993 7

1996 6
Debatindlæg, sprogbrug 2001 17
Dokumentarprogrammer 2001 12
E-mail, klage 1999 8

2000 8
2002 4

Egen drift 1995 9
1999 7
2017 23

Egen drift, forretningsorden 1994 7
Egen drift, inhabilitet 1997 6
Egen drift, konkrete sager 1997 5
Egen drift, ny praksis 2015 28
Elektroniske debatfora 2004 19
Elektroniske medier, anmeldelse  1998 13
Ensidighed 2003 23
Erhvervsjournalistik 1995 7
Erstatning 2010 22
Etniske minoriteter, sigøjnere 1993 6
Etniske tilhørsforhold 2002 7
Facebook 2009 18
Facebook, Folketingets Ombudsmand 2011 20



Årsberetning 2017Side 36 af 49

Fiktion, fiktiv sammenhæng 2001 16
Fogedforbud 2009 20
Forelæggelse 2002 10
Forelæggelse, citathistorier 2007 20
Forelæggelse, flere medier 1998 9
Forelæggelse, forsøg 1997 9
Forening, partsevne 2002 5
Formkrav, e-mail 1999 8

2000 8
2002 4

Foto 2000 11
Fremmedsprog 2004 19
Genmæle, definition 1998 10
Genmæle, faktiske oplysninger 2000 12
Genmæle, klagevejledning 1996 7
Genmæle, offentliggørelse 1997 6

1998 6
Genmæle, redaktionelle bemærkninger 1997 7
Genmæle, straffesag 1997 13
Genmæle, udformning 1993 7

1994 7
1996 5

Genmæle, vejledning 1999 11
Genoptagelse 2008 18
Gentagelse, krænkelse 1998 13
Genudsendelse 2008 18



Årsberetning 2017Side 37 af 49

God presseskik, massemediernes handlemåde 1993 6
Grundloven § 63 1998 7
Helligdage, klagefrist 2005 19
Hjemmeside, anmeldelse 1997 14

1998 13
Høring, krænkende oplysninger  1995 5
Identitet, efterprøvelse 2003 22
Informationsdatabaser, Lov om massemediers 1993 65

1994 83
Injurier, kompetence 2006 21
Internetmedier, anmeldelse 1997 14

1998 13
Internettet, debatindlæg og ledere 2006 21
Internettet, klagefrist 2007 19
Internettet, offentliggørelse 2005 23
Internettet, sletning 2009 20
Interview 1998 9

2003 21
Interview, mindreårige 2004 21
Interview, radio og tv 1996 5
Journalisters adfærd 1997 13
Journalistisk arbejdsmetode, massemediernes handlemåde 1993 6
Journalnumre, nye 2010 6
Kanal 4, kompetence 2008 20
Kendelsesresumé, offentliggørelse 1995 5

1997 6
1998 6



Årsberetning 2017Side 38 af 49

Kendelsesresumé, ordlyd 2006 19
Kendelsesresumé, placering 1995 5
Kendelsesresumé, udformning 1996 5
Kilde, betalt 2016 9
Kildekreditering 2001 11
Klage, medie under konkurs 2002 7
Klage, videregivelse 2006 20
Klagefrist, adresseændring 2005 19
Klagefrist, artikelserie 2005 19
Klagefrist, beregning 2017 22
Klagefrist, helligdage 2005 19
Klagefrist, Internettet 2007 19
Klagefrist, manglende klagevejledning 2003 20
Klagefrist, mediernes behandling 2003 20
Klagefrist, mediernes interne klageorganer 2011 22
Klagefrist, noninformation 2005 20
Klagevejledning 1999 9

2003 20
Klagevejledning, genmæle 1996 7
Kompetence, erhvervsjournalistik 1995 7
Kompetence, fogedforbud 2009 20
Kompetence, god presseskik og genmæle 1992 5
Kompetence, injurier 2006 21
Kompetence, Kanal 4 2008 20
Kompetence, navneforbud 1997 12
Kompetence, ophavsret 2001 11



Årsberetning 2017Side 39 af 49

Kompetence, retsplejeloven 1993 6
Kompetence, sletning 2009 20
Kompetence, straffeloven 1993 5
Kompetence, TV 3 1995 7
Konkurs, mediet under konkurs 2002 7
Krænkelse, gentagelse 1998 13
Krænkende oplysning 2002 10
Krænkende oplysning, høring 1995 5
Lokalradio- og tv-virksomhed, ansvarshavende redaktør 1996 7
Læserbreve 2000 12

2003 21
2004 20

Læserbreve, forelæggelse 1997 9
Læserbreve, redigering 1993 7

1996 6
Læserbreve, sprogbrug 2001 17
Manglende offentliggørelse, straffesag 1995 6

1996 6
1997 13
1998 14

Medieansvarsloven § 1, nr. 2 2008 20
Medieansvarsloven § 5 1995 9

1996 7
Medieansvarsloven § 5, redaktørskifte 1997 14
Medieansvarsloven § 8 1998 13

2006 22



Årsberetning 2017Side 40 af 49

Medieansvarsloven § 38 1993 7
1994 7
1996 5

Medieansvarsloven § 39 1997 6
Medieansvarsloven § 39, placering 1997 7
Medieansvarsloven § 39, redaktionelle bemærkninger 1997 7
Medieansvarsloven § 39, straffesag 1997 13
Medieansvarsloven § 40 1996 7
Medieansvarsloven § 43 1998 8

1999 5
2017 24

Medieansvarsloven § 44 1995 9
1997 5
1999 7
2002 4

Medieansvarsloven § 44, inhabilitet 1997 6
Medieansvarsloven § 44, stk. 2, ny praksis 2015 28
Medieansvarsloven § 46 1995 7
Medieansvarsloven § 49 1995 5

1997 6
1998 6
1998 14
1999 10
2000 8
2002 5
2006 19

Medieansvarsloven § 49, bøde 1997 6



Årsberetning 2017Side 41 af 49
Medieansvarsloven § 49, kommenterende tilføjelse 1997 7
Medieansvarsloven § 49, placering 1997 7

2010 20
Medieansvarsloven § 49, placering i magasiner 2011 21
Medieansvarsloven § 49, retningslinjer 2015 23
Medieansvarsloven § 49, udformning 1996 5
Medieansvarsloven § 53 1998 7
Medieansvarsloven eller retsplejeloven 1993 6
Mediekoncern, samtykke 2008 19
Mindreårige, interview 2004 21
Mindreårige, samtykke 2000 9
Modstridende forklaringer 2003 21
Nationalitet, etniske tilhørsforhold 2002 7
Navneforbud 1997 12
Noninformation 1995 6
Noninformation, klagefrist 2005 20
Nyhedsbureau 1998 13
Nyhedsbureau, offentliggørelse 2006 20
Offentlige personer, forhåndstilkendegivelser 2001 15
Offentlige personer, privatlivets fred 2002 8
Offentliggørelse 1999 10

2002 5
Offentliggørelse, bøde 1997 6
Offentliggørelse, båndede samtaler 2004 21
Offentliggørelse, elektronisk medie 1998 8
Offentliggørelse, genmæle og kendelsesresumé 1997 6
Offentliggørelse, Internettet 2005 23



Årsberetning 2017Side 42 af 49

Offentliggørelse, kommenterende tilføjelse 1997 7
Offentliggørelse, nyhedsbureau 2006 20
Offentliggørelse, ordlyd 2006 19
Offentliggørelse, placering 1997 7

1998 6
2010 20

Offentliggørelse, placering i magasiner 2011 21
Offentliggørelse, retningslinjer 2015 23
Offentliggørelse, straffesag 1996 6
Offentliggørelse, tidspunkt 1999 9

2000 8
Ofre, vejledning til ofre for forbrydelser og ulykker 2012 20
Ophavsret, kompetence 2001 11
Oversættelse 2004 19
Partsevne, afdød 2002 5
Partsevne, arbejdsgivere 2007 19
Partsevne, fagforening 1999 5
Partsevne, Forbrugerombudsmanden 1998 8
Partsevne, grupperinger 1994 6
Partsevne, ophørt forening 2002 5
Partsindlæg 2003 23
Pressekort 2010 7
Pressenævnet, artikler 2001 5
Privatlivets fred 1994 6

1999 5
Privatlivets fred, Facebook 2009 18



Årsberetning 2017Side 43 af 49
Privatlivets fred, offentlige personer 2001 15

2002 8
Privatlivets fred, private oplysninger 2003 22

2005 22
Privatlivets fred, reality-tv 2002 8
Radio- og tv-virksomhed, anmeldelse 1997 14
Reality-tv, privatlivets fred 2002 8
Redaktørskifte, anmeldelse 1995 9
Redigering, debatindlæg 1993 7
Redigeringsret 2000 10
Redigeringsret, læserbreve 2000 12
Redigeringsret, navn 1999 8
Reklamer, forelæggelse 1997 9
Religiøse tilhørsforhold 1993 6
Retlig interesse 2012 22

2017 25
Retlig interesse, afdød 2002 5
Retlig interesse, arbejdsgivere 2007 19
Retlig interesse, enkeltpersoner i grupper 2012 24
Retlig interesse, fagforening 1999 5
Retlig interesse, familiemedlemmer  2012 23
Retlig interesse, Forbrugerombudsmanden 1998 8
Retlig interesse, grupperinger 1994 6
Retlig interesse, interesseorganisationer 2012 25
Retlig interesse, ophørt forening 2002 5
Retlig interesse, udviklingen i Nævnets praksis 2012 25
Retsplejeloven eller medieansvarsloven 1993 6



Årsberetning 2017Side 44 af 49
Retsplejeloven, kompetence 1993 6
Retsreportage 1999 7
Retssag anlagt mod Pressenævnet 1999 14

2000 13
Retssag mod Pressenævnet (U.2003.71H) 2002 4
Retssag mod Pressenævnet (Østre Landsrets dom) 2001 17
Rettelse, fast rubrik 1998 5
Rettelse, fast rubrik, Danske Dagblades Forening 2010 20
Rettelse, fast rubrik, Dansk Magasinpresses Udgiverforening 2011 21
Råbånd 2000 11
Sagsbehandling 1995 7
Samtykke, gyldigt 2009 19
Samtykke, mediekoncern 2008 19
Samtykke, skjult kamera 2008 19
Samtykke, umyndige 2000 9

2012 21
Satire 2001 14
Scandinavian Star-sagen, sprogbrug 2000 5
SE OG HØR-sagen 2016 9
Singler 2013 21
Skjult kamera 1997 11

1999 12
2000 9

Skjult kamera, anonymisering 1998 8

Skjult kamera, forelæggelse 2005 21
Skjult kamera, samtykke 2008 19



Årsberetning 2017Side 45 af 49
Skjult kamera og mikrofon 1999 12

2000 9
Skjult kamera og mikrofon, anonymisering 1997 12
Skjult mikrofon 1997 10

2004 21
Skjult mikrofon, retningslinjer 1997 11
Skjult mikrofon, telefoninterview 2006 19
Skjult mikrofon, telefonsamtale 2005 21
Sletning, internet 2013 20

2015 20
2017 18

”Somalier-sagen”, etniske tilhørsforhold 2002 7
Sprogbrug, debatindlæg 2001 17
Sprogbrug, Scandinavian Star-sagen 2000 5
Straffedom, oplysning om tidligere 2003 21
Straffeloven 2010 22
Straffeloven, kompetence 1993 5
Straffesag, genmæle 1997 13
Straffesag, manglende offentliggørelse 1995 6

1996 6
1998 14

Straffesager, god presseskik 1999 7
Søgemaskiner 2009 20
Søgemaskiner, afindeksering 2015 20
Telefonsamtaler, offentliggørelse 2005 21
TV 3 1996 7
TV 3, kompetence 1995 7



Årsberetning 2017Side 46 af 49

Udenlandsk sendetilladelse 2011 6
Umyndige, eksponering af børn, 2012 21
Umyndige, interview 2004 21
Umyndige, samtykke 2000 9
Økonomisk godtgørelse 2010 22



Årsberetning 2017Side 47 af 49

BILAG: GOD PRESSESKIK
Massemediernes indhold og handlemåde skal være i overensstemmelse 
med god presseskik (medieansvarslovens § 34, stk. 1). 

Pressenævnet afgør, om medierne har handlet i strid med god presseskik. 
Afgørelsen tager udgangspunkt i ”Vejledende regler for god presseskik”, 
som indgik i forslaget til medieansvarsloven fra 1991, men standarden 
”god presseskik” følger udviklingen i opfattelsen af, hvad der er uetisk, og 
tager stilling til nye situationer, der opstår.

De vejledende regler for god presseskik er blevet justeret den 22. maj 
2013.

”Vejledende regler for god presseskik” 
 
(Som vedtaget på Dansk Journalistforbunds delegeretmøde 23.-24. april 
2013 samt på Danske Mediers generalforsamling 22. maj 2013)
 

Grundlæggende synspunkter
Sikringen af ytringsfriheden i Danmark står i nøje forbindelse med 
mediernes frie adgang til at indsamle informationer og nyheder og til 
at offentliggøre dem så korrekt som muligt. Den frie kommentar er en 
del af ytringsfrihedens udøvelse. Under varetagelse af disse opgaver bør 
medierne anerkende hensynet til den enkelte borgers krav på respekt for 
den personlige integritet og privatlivets fred og til behovet for beskyttelse 
mod ubeføjet krænkelse. Medierne bør stille synlig og klar vejledning 
om, hvorledes der kan klages over mediernes indhold og handlemåde, til 
rådighed.
 
Under brud på god presseskik henhører også hindring af berettiget 
offentliggørelse af informationer af væsentlig betydning for offentlig

heden, samt eftergivenhed over for udenforståendes krav om indflydelse 
på mediernes indhold, hvis eftergivenheden kan medføre tvivl om tvivl 
om mediernes frie og uafhængige stilling. Brud på god presseskik fore-
ligger endvidere, hvis en journalist pålægges opgaver, som er i strid med 
nærværende presseetiske regler.
 
En journalist bør ikke pålægges opgaver, der strider mod vedkommendes 
samvittighed og overbevisning.
 
Reglerne omfatter det redaktionelle stof, som offentliggøres i medierne. 
Reglerne omfatter også redigerede debatindlæg. I det omfang der bringes 
uredigeret debat, bør der offentliggøres synlige og klare retningslinjer 
herfor samt gives effektiv adgang til at klage til mediet over indlæg. 
Reglerne omfatter tillige annoncer og reklamer i den trykte periodiske 
presse og i de øvrige medier i det omfang, der ikke er fastsat særlige regler 
herom. Reglerne omfatter omtalte og afbildede personer, herunder også 
afdøde personer, juridiske personer og lignende.
 

Reglernes indhold
A. Korrekte meddelelser

1.	 Det er mediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Så 
langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, der gives 
eller gengives, er korrekte. 

2.	 Kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed når disses 
udsagn kan være farvet af personlig interesse eller skadevoldende 
hensigt. 

3.	 Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelses-



Årsberetning 2017Side 48 af 49

forringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, 
først og fremmest ved forelæggelse for den pågældende. Forelæggelse 
bør ske således, at der gives den adspurgte rimelig tid til at svare. 

4.	 Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og 
på samme måde. Dette gælder i særlig grad krænkende eller skadelige 
udsagn. 

5.	 Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er 
kommentarer. 

6.	 Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning 
i den pågældende artikel eller udsendelse. Det samme gælder de 
såkaldte spisesedler. 

7.	 Berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted på redaktionens 
eget initiativ, hvis og så snart kendskab til fejl af betydning i de bragte 
meddelelser indgår. Berigtigelsen skal foretages i en sådan form, at 
læserne, lytterne eller seerne får klar mulighed for at blive opmærk-
som på berigtigelsen. 

B. Adfærd i strid med god presseskik

1.	 Meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, skal undgås, med
mindre klar almen interesse kræver offentlig omtale. Det enkelte 
menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse. 

2.	 Selvmord eller selvmordsforsøg bør ikke omtales, medmindre klar 
almen interesse kræver eller begrunder offentlig omtale, og i så fald 
bør omtalen være så skånsom som mulig. 

3.	 Ofre for forbrydelser eller ulykker skal vises det størst mulige hensyn. 
Det samme gælder vidner og pårørende til de implicerede. Ved ind

samling og formidling af billedmateriale, herunder amatørbilleder, 
skal der vises hensynsfuldhed og takt. 

4.	 Der bør opretholdes en klar skillelinje mellem annoncering og 
redaktionelt indhold. Tekst, lyd og billeder foranlediget af direkte 
eller indirekte kommercielle interesser bør kun bringes, hvis et klart 
journalistisk kriterium taler for offentliggørelse. 

5.	 Der bør udvises særligt hensyn over for børn og andre personer, som 
ikke kan ventes at være klar over virkningerne af deres udtalelser eller 
anden medvirken. Ved offentliggørelse af interview eller lignende bør 
forældresamtykke indhentes, når emnets karakter og den mindre
åriges alder taler herfor. 

6.	 Ved indsamling eller offentliggørelse af information bør andres tillid, 
følelser, uvidenhed, manglende erfaring eller svigtende herredømme 
ikke udnyttes. 

7.	 Offentliggørelse af skjulte optagelser bør kun ske, hvis de med
virkende har givet samtykke, eller hvis den samfundsmæssige 
interesse klart overstiger den enkeltes krav på beskyttelse, og den 
fornødne journalistiske dokumentation ikke eller kun meget vanske-
ligt kan skaffes på anden måde. 

8.	 Meddelelser offentliggjort i digitale medier vil ofte være tilgængelige 
længe efter, at de er publiceret. Efter anmodning til mediet kan 
tilgængeligheden af sådanne tidligere offentliggjorte, følsomme eller 
private oplysninger hindres, i det omfang det er muligt og skønnes 
rimeligt. 



Årsberetning 2017Side 49 af 49

C. Retsreportage

1.	 De under A og B anførte almindelige presseetiske regler gælder også 
for retsreportagen. 

2.	 Reglerne for retsreportagen gælder også sagernes forberedelse, 
herunder straffesagers behandling hos politi og anklagemyndighed. 

3.	 Retsreportagen bør være objektiv. På ethvert stadium af sagernes 
forberedelse og ved behandlingen i retten bør journalisten tilstræbe 
en kvalitativ ligelig gengivelse af parternes – i straffesager anklage
myndighedens og forsvarets – synspunkter.   
En omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens 
afslutning, hvad enten denne finder sted i form af tiltalefrafald, fri
findelse eller domfældelse. 

4.	 Familiemæssige forhold, race, etnicitet, nationalitet, trosbekendelse, 
seksuel orientering eller organisationsforhold bør alene nævnes, når 
det er relevant for sagen.  

5.	 Så længe en straffesag ikke er endeligt afgjort eller bortfaldet, må der 
ikke offentliggøres meddelelser, der kan lægge hindringer i vejen for 
sagens opklaring, eller tilkendegivelser om, at en sigtet eller tiltalt er 
skyldig. Ved omtale af en straffesag skal det klart fremgå, om sigtede/
tiltalte har erklæret sig skyldig eller ikke-skyldig. 

6.	 Der skal i videst muligt omfang følges en klar saglig linje ved af-
gørelsen af, hvilke sager der omtales, og i hvilke tilfælde navne på de 
implicerede nævnes. En sigtets eller tiltalts navn eller anden identi
ficering bør udelades, når ingen almen interesse taler for at offentlig-
gøre navnet. 

7.	 Der skal iagttages varsomhed med meddelelser om, at politi
anmeldelse er indgivet mod en navngiven person. Meddelelser 
herom bør som regel ikke bringes, før anmeldelse har medført ind

griben fra politiets eller anklagemyndighedens side. Dette gælder dog 
ikke meddelelser, som den anmeldte selv fremdrager, eller hvis det 
anmeldte forhold i forvejen er kendt i videre kredse eller har væsentlig 
almen interesse, eller det efter de foreliggende omstændigheder må 
antages, at anmeldelsen er solidt underbygget. 

8.	 En sigtet, tiltalt eller domfældt person bør forskånes for at få frem
draget pågældendes tidligere straffedom, hvis den er uden betydning 
for de forhold, vedkommende nu er sigtet, tiltalt eller dømt for. I 
anden nyhedssammenhæng bør de mod en person tidligere rejste 
straffesager som regel ikke omtales. 


