
 

 

   

Kendelse 
afsagt den 19. juni 2018  

 
 

 
Sag nr. 2018-80-0076 

 
[Klager]  
 
mod  
   
Weekendavisen  

 
 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over kommentaren ”Er du omskåret?”, som blev bragt i 
Weekendavisen den 24. november 2017, og som var tilgængelig på weekendavisen.dk i én uge 
fra den 24. november 2017, idet han mener, at god presseskik er tilsidesat.  
 
[Klager] har klaget over, at kommentaren indeholder ukorrekt information og udsagn, der 
udgør et angreb på hans personlige anseelse. Han har også klaget over, at han ikke fik mulig-
hed for at kommentere beskyldningerne mod ham forud for artiklens offentliggørelse. [Kla-
ger] har endvidere anmodet om genmæle.  
 
 
 
1 Sagsfremstilling 
Forud for offentliggørelsen  
Den 3. september 2017 blev folkesundhedsundersøgelsen Projekt SEXUS igangsat. Formålet 
med projektet, som er et samarbejde mellem Statens Serum Institut og, er, ifølge projektets 
egen hjemmeside, https://www.projektsexus.dk/Projekt%20SEXUS/Om%20Pro-
jekt%20SEXUS.aspx :  
 

”[…] at skabe ny viden om, hvordan vi bedst forebygger seksuelle vanskeligheder og 
fremmer seksuel trivsel blandt voksne danskere. Det sker gennem et webbaseret 
spørgeskema, som det vil tage cirka en halv time at udfylde. 
Vi forventer, at undersøgelsen kommer til at omfatte op til 100.000 tilfældigt ud-
valgte danskere i aldersgruppen 15-89 år […]” 

 
Af det af [Klager] fremsendte uddrag af spørgeskemaet fremgår følgende:  
 

”De næste spørgsmål handler om dit syn på andre menneskers seksuelle aktivite-
ter. 

https://www.projektsexus.dk/Projekt%20SEXUS/Om%20Projekt%20SEXUS.aspx
https://www.projektsexus.dk/Projekt%20SEXUS/Om%20Projekt%20SEXUS.aspx


 
 

  2 
 
 
I hvor høj grad finder du det moralsk i orden…? 
Sæt ét kryds i hver linje [Deltagerne præsenteres herefter for svarmulighederne ”I 
meget høj grad”, ”I høj grad”, ”I nogen grad”, ”I ringe grad”, ”Slet ikke” og ”Ved 
ikke”, Pressenævnet] 
At nogle mennesker er deres ægtefælle/faste partner/kæreste utro 
At nogle mennesker har sex med hinanden uden at være gift med hinanden 
At nogle mennesker har sex med en person, de lige har mødt 
At nogle mennesker har mange skiftende sexpartnere 
At nogle mennesker har sex med flere personer på én gang  
At to mænd har sex med hinanden  
At to kvinder har sex med hinanden  
At nogle mennesker ser porno 
At nogle mennesker betaler andre for sex 
At nogle mennesker modtager betaling for sex 
At nogle mennesker har sex med dyr 
At nogle voksne har sex med personer under 15 år 
[Herefter ses knapper, hvor deltageren kan vælge at trykke sig videre til ”Forrige 
side” eller ”Næste side”, Pressenævnet] 
[På den efterfølgende side ses følgende spørgsmål:] 
”Mener du, at det i Danmark skal være (eller forblive) tilladt…?: 
Sæt et kryds i hver linje [Ved hvert spørgsmål er det muligt at svare ”Ja”, ”Nej” eller 
”Ved ikke”, Pressenævnet] 
At to mennesker af samme køn kan gifte sig med hinanden  
At forældre kan få omskåret deres døtre under 18 år 
At voksne kvinder kan blive omskåret, hvis de selv ønsker det 
At forældre kan få omskåret deres sønner under 18 år uden medicinsk begrundelse 
At kvinder kan få foretaget en abort på grund af uønsket graviditet (inden udgangen 
af 12. graviditetsuge).” 

 
 
Den påklagede kommentar  
Weekendavisen bragte den 24. november 2017 kommentaren ”Er du omskåret?”, som var 
skrevet af Weekendavisens chefredaktør [Chefredaktøren]. Kommentaren var tilgængelig 
som gratis artikel på weekendavisen.dk i syv dage efter den 24. november 2017. Kommenta-
ren havde følgende underrubrik:  
 

”Kommentar. Bliver verdens største sex-undersøgelse et led i projektlederens per-
sonlige kampagne?” 

 
Herefter fremgik følgende:  
 

”200.000 [i onlineudgaven ”100.000”] danskere har i løbet af de seneste måneder 
overvejet, om de vil svare på nærgående spørgsmål om deres sexliv. Som for eksem-
pel: Hvordan vil du samlet set vurdere dit sexliv inden for det seneste år? Hvordan 



 
 

  3 
 
 
vil du karakterisere lysten til sex hos dig og din ægtefælle/faste partner/kæreste? 
Har du dyrket analsex? Den slags. De fleste er nok glade for, at det foregår anonymt. 
Svarene bidrager til Projekt SEXUS, verdens største sexologiske befolkningsunder-
søgelse, som skal kaste lys over sammenhængen mellem seksuelle vaner og fysisk og 
psykisk helbred. Projektet har været mange år undervejs og er iværksat af forskere 
ved Statens Serum Institut og Aalborg Universitet. 
Det skal gentages med jævne mellemrum, og projektet er en helt overordentlig god 
idé - for der er lavet meget lidt systematisk forskning om forholdet mellem seksuali-
tet og sundhed. Derfor er det naturligt nok støttet af en række private sponsorer. 
Spørgsmålene er helt logiske, indtil man kommer til den sidste del af undersøgelsen. 
Her lyder det pludselig: Er du omskåret? Derefter følger spørgsmål om, hvor den 
eventuelle omskærelse fandt sted, og om hvor tilfreds respondenten i så fald er med 
at være omskåret. Selv om spørgsmålene forekommer mærkværdige i netop denne 
undersøgelse, kan man fint argumentere for, at det er godt at kaste mere faktuelt lys 
på en omskæringsdebat, der oftest føres med følelserne. 
Viden er altid godt. Men alle alarmklokker burde ringe, når spørgeskemaet derefter 
stiller fem spørgsmål, helt ude af kontekst, om etisk-politiske holdninger, heraf hele 
tre om omskæring, som for eksempel: »Mener du, at det i Danmark skal forblive til-
ladt, at forældre kan få omskåret deres sønner under 18 år uden medicinsk begrun-
delse?«  
Mange respondenter har nok studset over disse spørgsmål, men de giver god me-
ning, når man præsenteres for navnet på SEXUS' projektleder: [Klager], overlæge på 
Statens Serum Institut. Han er i offentligheden - ikke mindst på sociale medier - 
kendt som en særdeles ihærdig fortaler for et forbud mod omskæring. Det er jo helt 
legitimt at ønske omskæring forbudt, men det burde nu alligevel få forskningsmil-
jøet til at løfte et øjenbryn, når man minder om [Klager]s udfald mod dem, der - helt 
lovligt - formaster sig til at omskære deres drenge. [Klager] omtaler ritualet som 
»børnebeskæring« eller skriver om »denne bloddryppende særhed« »at skære dren-
gebørns penisser i stykker«, mens han omtaler dette vidt udbredte ritual som et vol-
deligt og brutalt overgreb. 
SEXUS' projektleder understøtter ofte sin mangeårige kampagne med forsknings-
mæssig tendentiøsitet og manipulation. Senest har han på sin Facebook-væg kritise-
ret UNICEFs juleindsamling, fordi FN-organisationen arbejder for at forebygge HIV 
i Afrika - blandt andet med et omskæringsprogram. [Klager] taler om en »omskæ-
ringslobby«, selvom evidensen klart taler for, at mandlig omskæring markant redu-
cerer risikoen for HIV. Han nedgør også Bill og Melinda Gates Fondens arbejde for 
samme sag - selvom fonden samarbejder med Serum Instituttet. 
Når det gælder omskæring, er [Klager] ikke videnskabsmand, men en mand med en 
sag. Han insisterer ofte på, at han kan adskille sin personlige holdning fra forsknin-
gen, men påstår alligevel alskens ting og sager om omskæringens negative konse-
kvenser, der ikke er forskningsmæssigt belæg for. [Klager] opfører sig ud fra enhver 
tænkelig normalstandard uvederhæftigt og uredeligt [i onlineudgaven var ordene 
”og uredeligt” ikke med, Pressenævnet]. Når hans kolleger påpeger, hvad videnska-
ben rent faktisk siger, angriber han dem for deres religiøse baggrund og kræver, at 
jødiske forskere deklarerer deres religion. 



 
 

  4 
 
 
Det bringer os tilbage til SEXUS, et kæmpemæssigt projekt, som helt tydeligt risike-
rer at blive spændt for [Klager]s lobbykampagne. Hvorfor ellers stille responden-
terne de nævnte spørgsmål om omskæring? [Klager] har i forvejen haft held til at 
sprede gift i debatten om omskæring, og nu er han ved at køre dette fine projekt i 
stilling til sin personlige kampagne. Det burde bekymre alle - de forskningsinstituti-
oner, der er ansvarlige for projektet, og de generøse økonomiske støtter: Det Obelske 
Familiefond, Augustinusfonden og Fonden til Lægevidenskabens Fremme (A. P. 
Møller Fonden). Foreløbig har 25.000 angiveligt svaret på Projekt Sexus. Det er på 
høje tid at hejse det røde flag.” 

 
 
Efter offentliggørelsen  
Den 24. november 2017 indsatte partiet Kristendemokraternes formand, [Partiformanden], 
et link på sin Facebook-side til den påklagede kommentar. Linket var ledsaget af følgende 
kommentar:  
 

”[Chefredaktøren]s indlæg om videnskabelig uredelighed er væsentlig. Så jeg lægger 
det op her, selvom nogle nok vil føle emnet lidt smalt. Vær enig eller uenig, men be-
var den gode tone!” 

 
Den 27. november 2017 sendte en gruppe på 62 personer et brev til en række interessenter 
omkring Projekt SEXUS-undersøgelsen, herunder flere fonde, som har støttet undersøgelsen 
økonomisk. Gruppen, der blandt andet bestod af politikere, professorer og repræsentanter fra 
religiøse samfund, kalder sig selv ”Sober minoritetsforskning”. Af brevet [som fortsat er til-
gængeligt på https://soberminoritetsforskning.wordpress.com/#_edn17 , Pressenævnet] 
fremgår blandt andet:  
 

“[…] 
 Vi tillader os at henvende os i forbindelse med lanceringen af den store folkesund-
hedsundersøgelse, Projekt SEXUS, idet vi har en bekymring, som vi ønsker at ud-
trykke over for personer, organisationer og myndigheder, der er engageret i projek-
tet.  
[…] 
Men vi finder det stærkt problematisk, at overlæge ved Statens Serum Institut og ad-
jungeret professor ved Aalborg Universitet [Klager] er projektleder samt en af de le-
dende forskere, der er tilknyttet undersøgelsen. Det skyldes, at [Klager] siden 2008 
sideløbende med sit virke som forsker har agiteret kraftigt og vedholdende for et for-
bud imod drengeomskæring. 
[…] 
Omskæringsdebatten 
Fejlinformation af befolkning og politikere 
[Klager] har ved adskillige lejligheder fejlinformeret den danske offentlighed om de 
sundhedsmæssige konsekvenser af drengeomskæring. I et kohortestudie fra 2016 
konkluderer [Klager] således, at drengeomskæring resulterer i en øget relativ risiko 
for meatus stenose (forsnævring af urinrørsåbningen) på 10-22 gange i den del af 

https://soberminoritetsforskning.wordpress.com/#_edn17


 
 

  5 
 
 
studiet, hvor man undersøger sammenhængen mellem omskæring og meatus ste-
nose. [Klager] undlader imidlertid at fremhæve, at hans egne tal viser, at han ud af 
3375 omskårne drenge kun fandt 6 (seks) tilfælde af meatus stenose. Dette viser, at 
den absolutte risiko for meatus stenose blandt omskårne drenge/mænd er ca. 0,18%. 
[…] 
Spydspidsen i [Klager]s kampagne imod drengeomskæring er et studie fra 2011, 
hvori [Klager] konkluderer, at mandlig omskæring, uanset om der er tale om medi-
cinsk eller ikke-medicinsk omskæring, øger risikoen for seksuelle problemer. […] De 
sygdomme, som behandles med medicinsk indikeret omskæring, er velkendte kau-
sale årsager til seksuelle problemer, […].  
[…] 
[Klager] har gentagne gange benyttet egne forskningsresultater til at fejlinformere 
den danske offentlighed og danske politikere om konsekvenserne af drengeomskæ-
ring uden at referere til den store mængde af forskning, som ikke bekræfter hans re-
sultater og hans opfattelse af drengeomskæring.[8]” 
 

[Af note 8 fremgår blandt andet følgende]:  
 

”[Klager] anvender i vid udstrækning sin egen forskning til systematisk at propagan-
dere for et forbud mod drengeomskæring. Også selvom han om visse forskningsre-
sultater udtaler, at det ikke er tilfældet. I et interview med Kristeligt Dagblad 10. ja-
nuar 2015 kan man om [Klager]s studie om sammenhæng mellem drengeomskæring 
og autisme (2015) læse: ”[Klager] er erklæret omskæringsmodstander, men siger, 
at han ikke vil bruge sit nye studie i omskæringsdebatten.” Men 16. januar 2015 in-
kluderer [Klager] en detaljeret omtale af autisme-studiet i sit ”Starter’s kit til dren-
geomskæring” […]. ”Starter’s Kit” er en skrivelse, som [Klager] benytter i sin kam-
pagne for et forbud, og som blandt andet uddeles i en modificeret version under hø-
ringer, herunder i Folketinget.   

 
Opslag fra [Klager]s Facebook-side af 16. januar 2015:  

 
”STARTER’S KIT” OM DRENGEOMSKÆRING 
(version 16/1-2015) 
[…] 
3) Hvilke komplikationer er der til operationen, når drenge omskæres uden medi-
cinsk indikation? 
[…] 
En dansk undersøgelse fra 2015 af alle drenge født i perioden 1994-2003 og fulgt til 
de fyldte 10 år viste, at rituelt omskårne drenge havde en næsten 50% forøget risiko 
for at udvikle en autisme-spektrum-forstyrrelse inden 10-års alderen. Risikoen for 
infantil autisme, som er den mest alvorlige og gennemgribende autisme-spektrum-
forstyrrelse, var fordoblet hos omskårne drenge inden 5-års alderen. På nuværende 
tidspunkt kan det ikke afgøres, om der er tale om en reel årsagssammenhæng bag 
den forøgede forekomst af autisme hos omskårne drenge. 
[…]” 

https://soberminoritetsforskning.wordpress.com/#_edn8


 
 

  6 
 
 
 

[Sober minoritetsforsknings brev fortsætter]: 
 
”[…] 
I forsøg på at overdrive risikoen for dødsfald relateret til drengeomskæring har [Kla-
ger] i et høringssvar til Sundhedsstyrelsen og i en større artikel på den statsstøttede 
vidensplatform, videnskab.dk, refereret til et amerikansk “studie”, som angiveligt 
skulle vise en meget høj omskæringsrelateret dødelighed i USA. DR-programmet 
Detektor har efterfølgende påvist, at det pågældende “studie” er uvidenskabeligt, 
fyldt med fejl og er udført af en person uden forskningserfaring, der ernærer sig som 
producent af køleskabsmagneter. [Klager] har i et interview med Detektor benægtet, 
at der er tale om en publikation, som savner enhver videnskabelig legitimitet.[11] 
[…] 
Kampagne mod UNICEF og mandlig omskæring som del af HIV-forebyggende 
indsats i Afrika 
4. november 2017 og igen 14. november 2017 gik [Klager] på sin Facebook-væg til 
angreb på UNICEF’s juleindsamling, fordi organisationen samarbejder med en 
række andre organisationer om et HIV-forebyggende program i en række afrikanske 
lande, hvori der blandt andet indgår omskæring af drenge og mænd. [Klager] sår 
tvivl om, hvorvidt den forskning, der ligger bag programmet, er valid, og han fremfø-
rer en konspirationslignende teori om, at der findes en ”omskæringslobby”. 
Der er stærk evidens for, at mandlig omskæring reducerer risikoen for HIV blandt 
heteroseksuelle mænd i højrisikogrupper med ca. 60%. Store randomiserede klini-
ske forsøg i Uganda, Kenya og Sydafrika viser dette. Disse studier er blevet analyse-
ret i detaljer og bekræftet i det meget konservative Cochrane-reviewsystem, der er en 
såkaldt ”gold-standard” i denne type forskning.[13] 

 […] 
Stigmatisering af minoriteter og sygeliggørelse af alle omskårne mænd 
[Klager] beskriver rutinemæssigt drengeomskæring med stærkt negativt ladede be-
tegnelser. Fra et enkelt Facebook-opslag (13. april 2017) citeres: ”børnebeskæring”, 
”denne bloddryppende særhed”, ”at skære drengebørns penisser i stykker” samt ”jø-
ders (og muslimers) brutale omskæringsritual”. Dette er kun et ganske lille udsnit af 
lignende betegnelser, som er med til at udstille og sygeliggøre samtlige omskårne 
drenge og mænd i Danmark.[14] 
[…] 
[Klager] har utallige gange karakteriseret ikke-medicinsk drengeomskæring som 
”overgreb”, ”vold” og ”brutalitet” og har også givet udtryk for den holdning, at jødisk 
og muslimsk drengeomskæring er årsag til vold ud fra devisen om, at vold avler 
vold.[15]” 

 
[Note 15 er et udateret Facebook-opslag fra [Klager], hvor han blandt andet skriver følgende]:  
 

”[…] 

https://soberminoritetsforskning.wordpress.com/#_edn11
https://soberminoritetsforskning.wordpress.com/#_edn13
https://soberminoritetsforskning.wordpress.com/#_edn14
https://soberminoritetsforskning.wordpress.com/#_edn15


 
 

  7 
 
 
Af en ny rapport, som Børnerådet netop har offentliggjort, fremgår det, at drenge i 
ikkevestlige familier ikke kun udsættes for omskæring, men at de også markant of-
tere oplever andre former for grov fysisk vold i hjemmet.  
[…] 
At sætte ind over for kulturelt betingede slag, spark og tæv mod børn uden samtidig 
at sætte en stopper for samme kulturers rituelle forhudsdestruktion vil intet ændre. 
For ingen forældre vil nogensinde kunne bringes til at forstå, hvorfor de ikke må slå 
deres børn, hvis de fortsat gerne må skære i dem. 
[…]” 

 
[Sober minoritetsforsknings brev fortsætter]: 
 

[…] 
Betydningen af “jødisk eller muslimsk profilering” i forbindelse med omskærings-
debatten 
[Klager] har i Dagens Medicin, Ugeskrift for Læger, i pressen og på de sociale medier 
gjort adskillige forsøg på at beklikke danske sundhedsforskeres faglige integritet og 
troværdighed ved at nævne, at de har jødisk eller muslimsk baggrund eller er gift 
med en person med jødisk baggrund. 
Denne etnisk-religiøse profilering udsætter [Klager] læger og andre sundhedsfor-
skere for, hvis de ikke deler [Klager]s opfattelse af de sundhedsskadelige konsekven-
ser af drengeomskæring. […] Således er både en dansk førsteforfatter til en systema-
tisk litteraturgennemgang om drengeomskæring og en videnskabelig medredaktør 
ved Ugeskrift for Læger/Danish Medical Journal blevet udsat for etnisk-religiøs pro-
filering fra [Klager]s side. [16]” 

 
[I note 16 ses et skærmprint af det omtalte debatindlæg af 9. september 2016 i Dagens Medi-
cin, hvor [Klager] blandt andet skrev]:  
 

“Forskere og forskningsformidlere med stærke, herunder religiøst funderede, per-
sonlige holdninger til et forskningsemne kan vælge enten at spille med åbne kort og 
deklarere deres potentielle interessekonflikter eller kaste sig over andre emner.” 

 
[Endvidere ses et uddrag af [Klager]s debatindlæg “Ny omskæringsvenlig forening er ikke 
uhildet” bragt den 28. juni 2016 i Kristeligt Dagblad]:  
 

“Formandskredsen udgøres altså af en på Facebook selverklæret jødisk gift biokemi-
ker og far til to rituelt omskårne sønner, en mandlig reservelæge med samme for-
navn som Islams profet, forkvinden for den statsstøttede forening SOS mod Ra-
cisme, som mener, at drenge ikke har krav på kønsligestilling, en kvindelig religions-
historiker og en mandlig jødisk epidemiolog med særlig viden om afrikanske para-
sitsygdomme.  
Næppe én eneste af disse personer aner ud fra egen kropslig erfaring, hvad det vil 
sige at have en intakt penis” 

 […]” 

https://soberminoritetsforskning.wordpress.com/#_edn16


 
 

  8 
 
 

 
[Sober minoritetsforsknings brev fortsætter]: 
 

”[Klager] har på Twitter skrevet, at det er de danske jøders egen skyld, at de udsæt-
tes for antisemitisme, da de blot kunne undlade at lade deres drengebørn om-
skære.[17]” 

 
[I note 17 ses et skærmprint af en udateret samtale på Twitter mellem [Chefredaktøren] og 
[Klager], hvor [Klager] udtaler]:  
 

“ […] jeg frygter også antisemitisme; stædig insisteren på brutalitet mod spædbørn 
giver den desværre unødig næring. Drop det ritual!”  
 

[Sober minoritetsforsknings brev fortsætter]: 
 
”[…] 
Henvendelse til politikere og chikane af politikere, der er uenige med [Klager] 
[Klager] har i de senere år henvendt sig til en lang række politikere, både i de ung-
domspolitiske organisationer og folketingspolitikere, og bedt om svar på, om politi-
kerne ville støtte et eventuelt lovforslag om forbud imod drengeomskæring. Politi-
kere, der har udtrykt skepsis over for [Klager]s agenda og det hensigtsmæssige i et 
forbud på området, er efterfølgende blevet udstillet og nedgjort i privat korrespon-
dance og på de sociale medier.[20]” 
Henvendelse til sundhedsfaglige organisationer 
[Klager] har ikke kun forsøgt at påvirke befolkning og politikere, men har også be-
drevet lobbyvirksomhed over for sundhedsfaglige organisationer, herunder Jorde-
moderforeningen, Fagligt Selskab for Sundhedsplejersker og Dansk Sygepleje-
råd.[21] 
[Klager] har også bedrevet lobbyvirksomhed og forsøgt at holdningspåvirke danske 
og udenlandske læger, blandt andet i en Facebook-gruppe for danske læger og ved 
en faglig konference i udlandet, hvor [Klager] repræsenterede Aalborg Universi-
tet.[22] 
[…] 
Personsager 
[…] 
Udstilling af mor og søn i forbindelse med drengeomskæring 
[Klager] har på sin Facebook-væg delt et opslag fra en dansk-muslimsk kvinde, hvor 
kvindens søn efter omskæring er fotograferet i hjemlige omgivelser. Kvinden tak-
kede for lykønskninger i forbindelse med omskæringen. [Klager]s Facebook-venner 
beskrev i kommentarsporet kvinden som “sindssyg”, “evnesvag”, “uvidende”, “dum”, 
“børnemishandler”, “hjerteløs”, som en person, der udfører seksuel vold, og hun blev 
sammenlignet med nazister, fundamentalistiske muslimer og aber. [Klager] undlod 
at slette disse kommentarer. Ved hjælp af oplysninger, som var gengivet i [Klager]s 
opslag, kunne læsere ved hjælp af en simpel søgning identificere kvindens navn og 
adresse.[26] 

https://soberminoritetsforskning.wordpress.com/#_edn17
https://soberminoritetsforskning.wordpress.com/#_edn20
https://soberminoritetsforskning.wordpress.com/#_edn21
https://soberminoritetsforskning.wordpress.com/#_edn22
https://soberminoritetsforskning.wordpress.com/#_edn26


 
 

  9 
 
 
På baggrund af ovennævnte sager og forløb finder vi det stærkt bekymrende, at over-
læge ved Statens Serum Institut og adjungeret professor ved Aalborg Universitet 
[Klager] skal behandle og udlægge data, der indsamles i Projekt Sexus-undersøgel-
sen, og vi finder det yderst problematisk, at respondenterne i undersøgelsen ikke op-
lyses om [Klager]s tydelige bias og personlige og politiske agenda. 
[…]” 
 

Den 1. december 2017 besvarede [Dekanen], dekan for det sundhedsvidenskabelige fakultet 
ved Aalborg Universitet, hvor [Klager] er adjungeret professor, Sober minoritetsforsknings 
brev. Af besvarelsen fremgik blandt andet:  
 

”Til afsendere og modtagere af mail den 27/11-2017 fra ”Sober minoritetsforskning”. 
Jeg kan på given foranledning oplyse, at Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aal-
borg Universitet opfatter Projekt SEXUS som en overordentlig relevant og velplan-
lagt befolkningsundersøgelse. Undersøgelsens initiativtagere er professor [Professo-
ren], Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet, samt projektleder, 
overlæge [Klager], Statens Serum Institut, og undersøgelsen repræsenterer et tæt 
forskningssamarbejde mellem disse to institutioner. 
[…] 
Der er lang tradition for, at sexologiske undersøgelser ikke blot beskæftiger sig med 
faktuelle forhold omkring deltagernes seksuelle liv, men også berører holdnings-
spørgsmål på seksualitetens område. Spørgsmålet om deltagernes holdning til lov-
ligheden af drengeomskæring uden medicinsk indikation udgør et enkelt af 17 hold-
ningsspørgsmål, som omhandler en bred vifte af temaer.  
Det kan endvidere oplyses, at spørgeskemaet inden projektstart har været forelagt 
og drøftet med en række førende forskere, kliniske sexologer, myndigheder og sek-
sualpolitiske organisationer, uden at det har givet anledning til kritiske indvendin-
ger. 
[Klager], som er adjungeret professor i seksuel sundhedsepidemiologi ved Klinisk 
Institut, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet, og har både 
ph.d. og doktorgrad fra Københavns Universitet, er en erfaren og velestimeret for-
sker med en omfattende produktion af fagfællebedømt videnskab i anerkendte inter-
nationale fagtidsskrifter. 
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet har ingen mening om, hvad [Klager] har af 
holdninger, herunder til ikke medicinsk drengeomskæring. Som privatperson har 
[Klager] som alle andre forskere her i landet ret til at ytre sine personlige synspunk-
ter. 
[…]” 

 
Samme dag skrev [Direktøren], Administrerende direktør hos Statens Serum Institut, som er 
[Klager]s arbejdsgiver, følgende:  
 

”Statens Serum Institut tilslutter sig fuldt og helt nedenstående [her ovenstående, 
Pressenævnet] fra Ålborg Universitet.” 

 



 
 

  10 
 
 

Den 1. december 2017 blev en kommentar til den påklagede kommentar fra professor i sexo-
logi [Professoren], som også er tilknyttet Projekt SEXUS, bragt på Weekendavisens debatsi-
der. Af kommentaren fremgik:  
 

”I en kommentar i Weekendavisen # 47 problematiserer chefredaktør [Chefredaktø-
ren], at den igangværende befolkningsundersøgelse Projekt SEXUS stiller spørgsmål 
vedrørende deltagernes holdning til ikke-medicinsk begrundet omskæring og desu-
den spørger mandlige deltagere om deres egne erfaringer med forhudskirurgi. 
Som avisens læsere vil vide fra det store interview med mig i september måned, 
handler den befolkningsbaserede forløbsundersøgelse Projekt SEXUS om at sætte 
fokus på 15-89-årige danskeres seksuelle trivsel og om at afdække det underbelyste 
samspil mellem livsstilsfaktorer, sundhed og seksualitet. 
Deltagerne præsenteres af samme grund for et omfattende batteri af seksualitetsre-
levante spørgsmål (studiet rummer samlet set mere end 500 af slagsen), herunder 17 
holdningsspørgsmål om så forskellige emner som utroskab, prostitution, dyresex, 
pornografi, provokeret abort, homoægteskaber og rituel omskæring af piger og 
drenge. Deltagernes syn på den slags normative spørgsmål er - præcis som deres 
erotiske lyster og erfaringer - med til at optegne et seksuelt signalement af den dan-
ske befolkning. 
Og lignende spørgsmål har da også været gængse i sexstudier helt tilbage til efter-
krigstidens Kinsey-rapporter. 
For så vidt angår spørgsmålene om mandlige deltageres egen forhud, er rationalet 
ligetil: Projekt SEXUS søger at kortlægge faktorer af betydning for seksuel sundhed 
og usundhed, og det ville være en akademisk fodfejl at se bort fra kirurgiske indgreb 
i kønsorganerne, hvad enten de er foretaget tidligt eller sent i livet. Vores viden om 
forhudsopererede mænds seksuelle funktion er uhyre begrænset, og det ville da kun 
være glædeligt, hvis Projekt SEXUS kunne levere solide epidemiologiske data. 
Jeg skal høfligt forbigå [Chefredaktøren]s uklædelige insinuationer om vores pro-
jektleders fordækte ideologiske motiver. Som læserne kan forvisse sig om på vores 
hjemmeside (www.projektsexus.dk), er Projekt SEXUS en sober og minutiøst plan-
lagt befolkningsundersøgelse, som allerede har vakt international opmærksomhed, 
fordi den kaster lys på en skæmmende hvid plet i forskningslandskabet: Samspillet 
mellem sundhed, helbred og seksualitet. 
Som i ethvert andet videnskabeligt studie er medvirken i Projekt SEXUS 100 procent 
frivillig, og har man den mindste reservation over for undersøgelsens form eller ind-
hold, skal man naturligvis ikke deltage. Denne beslutning bør dog tages på et seriøst 
grundlag og ikke baseret på [Chefredaktøren]s malplacerede personangreb.” 
 

 
Chefredaktøren på debatforummet politik-online.dk bragte den 15. december 2017 på forum-
mets Facebook-side, facebook.com/politikonline.dk/, følgende kommentar til den påklagede 
artikel:   
 

”Hold nu helt op. [Chefredaktøren] bruger sin autoritet som chefredaktør på Week-
endavisen til at angribe [Klager] […] for hans modstand mod omskæring af drenge.  

https://www.facebook.com/politikonline.dk/


 
 

  11 
 
 
[Klager] bliver beskyldt for at være uvederhæftig og uredelig – og hans internatio-
nalt publicerede forskning som tendentiøs og manipulerende. 
[…]” 

 

[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 29. december 2017.  
 
2 Parternes synspunkter 
2.1 [Klager]s synspunkter  
[Klager] har anført, at den påklagede kommentar ”Er du omskåret?” er i strid med god pres-
seskik.  
 
Angreb på [Klager]s personlige anseelse 
[Klager] har anført, at følgende udsagn udgør et utilsløret angreb på klagers personlige anse-
else som forsker. Han burde derfor have fået lejlighed til at forholde sig til udsagnene og for-
svare sig mod de heri indeholdte angreb forud for kommentarens offentliggørelse:  
 

”SEXUS' projektleder understøtter ofte sin mangeårige kampagne med forsknings-
mæssig tendentiøsitet og manipulation. […] 
Når det gælder omskæring, er [Klager] ikke videnskabsmand, men en mand med en 
sag. […]. [Klager] opfører sig ud fra enhver tænkelig normalstandard uvederhæftigt 
og uredeligt […]” 

 
[Klager] har henvist til en beskrivelse af Weekendavisen, som findes på Wikipedia på siden 
https://da.wikipedia.org/wiki/weekendavisen, hvoraf det fremgår, at avisen henvender sig til 
det veluddannede segment. Henset hertil og til, at kommentaren fremsættes i forlængelse af 
den massive pressedækning af sagen om den tidligere hjerneforsker [Person A]s videnskabe-
lige uredelighed, så vil læsere af den påklagede kommentar uundgåeligt opfatte brugen af or-
dene "uredeligt" og "manipulation" i overensstemmelse med definitionerne anvendt i Lov 
om Videnskabelig Uredelighed, lov nr. 383 af 26. april 2017. Af lovens § 3, stk. 1, nr. 1, frem-
går det, at videnskabelig uredelighed defineres som:  
 

"Fabrikering, forfalskning og plagiering, som er begået forsætligt eller groft uagt-
somt ved planlægning, gennemførelse eller rapportering af forskning".  

 
Endvidere fremgår det af § 3, stk. 1, nr. 3, at "Forfalskning" defineres som:  

 
"Manipulation af forskningsmateriale, udstyr eller processer samt ændring eller 
udeladelse af data eller resultater, hvorved forskning fremstår misvisende". [Klagers 
understregning. Pressenævnet] 

 
[Klager] har anført, at det, i lyset af begrebernes ekstremt negative ladning, deres formelle 
definition og konteksten, som handler om et konkret stykke forskning og om klagers professi-
onelle og personlige kvalifikationer og kvaliteter, eller mangel på samme, som forsker, er 

https://da.wikipedia.org/wiki/weekendavisen


 
 

  12 
 
 

vanskeligt at læse kommentaren på anden vis, end at chefredaktøren gør gældende, at [Kla-
ger] i sin forskning gør sig skyldig i videnskabelig uredelighed. En forsker, og det er netop 
forskning kommentaren omtaler, kan ganske enkelt ikke være tendentiøs, manipulerende, 
uvederhæftig og uredelig i sit forskningsarbejde uden at være videnskabeligt uredelig, hvilket 
er en overordentlig alvorlig sigtelse, som går langt ud over, hvad man bør skulle tåle, selv i en 
til tider ophedet offentlig debat. 
 
At ikke kun [Klager], men også læsere uden forskerbaggrund, har opfattet den påklagede arti-
kel som en anklage mod klager for videnskabelig uredelighed, kan eksempelvis ses af det op-
slag om kommentaren, som formanden for Kristendemokraterne, [Partiformanden], lagde på 
sin Facebook-side den 28. november 2017, hvor han skrev, at kommentaren handler om "vi-
denskabelig uredelighed". Et andet eksempel er chefredaktør [Person B], der i en kommentar 
d. 15. december 2017 på netmediet politik-online.dk udtalte kritik af kommentaren og dennes 
anklage om, at [Klager] skulle være en "uvederhæftig og uredelig" overlæge og forsker, og at 
hans internationalt publicerede forskning skulle være "tendentiøs og manipulerende". 
 
At chefredaktøren selv på et tidligt tidspunkt, efter at avisen var gået i trykken, må være ble-
vet klar over alvoren i sin udokumenterede anklage om videnskabelig uredelighed, understøt-
tes af, at avisens onlineversion af kommentaren allerede på udgivelsesdagen den 24. novem-
ber 2017 fik fjernet ordene "og uredeligt'', således at [Klager] i onlineversionen 'kun' blev an-
klaget for at opføre sig "ud fra enhver tænkelig normalstandard uvederhæftigt'' i forbindelse 
med sin forskning. Denne indirekte indrømmelse fra Weekendavisens side af, med sin trykte 
kommentar, ses klart at have overtrådt grænsen for, hvad man - ikke mindst hvis man endda 
er journalist og chefredaktør - kan tillade sig at skrive om en navngiven forsker. Det ændrer 
intet ved, at den trykte version, hvor anklagen om uredelighed optræder, og som aldrig er 
trukket tilbage, udgør den definitive version af kommentaren, som vil blive bevaret for efter-
tiden, og som derfor - som et minimum -  må søges neutraliseret af en Pressenævnsreaktion.   
 
[Klager] har videre anført, at det i hans optik ikke er muligt at læse kommentarens kritik af 
ham på anden måde end, at han som læge, projektleder og aktiv forsker har store problemer 
med at adskille sine holdninger fra den forskning, han udfører.  
 
Hvis Weekendavisen havde gjort blot et minimalt stykke journalistisk forarbejde, så ville man 
imidlertid let kunne have konstateret, at klager formentlig er den danske forsker, som har 
fået offentliggjort flest videnskabelige publikationer om omskæring i form af forskningsartik-
ler, kommentarer og korrespondancer i den fagfællebedømte, internationale forskningslitte-
ratur. Klager har i den forbindelse henvist til, at en søgning den 27. december 2017 på ordene 
"Circumcision" og "Denmark" i litteratursøgemaskinen PubMed, som anvendes af mange for-
skere til at identificere publikationer i den internationale sundhedsvidenskabelige litteratur, i 
alt finder 52 videnskabelige publikationer med dansk islæt om omskæring for perioden 1968-
2017. Af disse 52 videnskabelige publikationer har klager været ene- eller seniorforfatter på 
syv fagfællebedømte videnskabelige artikler og førsteforfatter på fire videnskabelige kom-
mentarer eller korrespondancer, altså i alt 11 videnskabelige publikationer, svarende til 21% 
af samtlige publikationer om emnet med dansk islæt i de seneste 50 år.  
 



 
 

  13 
 
 

Det er vanskeligt at se, at Weekendavisen med sin kommentar lever op til kravet i de presse-
etiske regler om, at omtalte personers personlige anseelse skal beskyttes, og avisens degrade-
ring af klager fra forsker til "en mand med en sag" er alvorlig og efter alt at dømme tilsigtet 
ærekrænkende. Set i lyset af kommentarens samlede kritik, hvor klager fremstilles som ten-
dentiøs, manipulerende, uvederhæftig og uredelig, fremgår det, at formålet med kommenta-
ren uden tvivl har været at skade klagers offentlige omdømme som både forsker og debattør 
ved brug af ærekrænkende ringeagtsytringer og sigtelser, som til dels bygger på avisens udo-
kumenterede og let tilbageviselige påstand om klagers manglende videnskabelige meritter. 
 
Til Weekendavisens bemærkning fremsat under Pressenævnssagen om, at [Klager] som of-
fentligt ansat forsker har overtrådt gældende regler for offentligt ansattes ytringsfrihed, har 
[Klager] anført, at anklagen herom er grundløs, og i øvrigt er klagen over kommentaren 
uvedkommende. [Klager] har hertil bemærket, at han på intet tidspunkt har udtalt sig, hver-
ken som forsker eller privat debattør, på en måde, som har givet anledning til påtale fra hans 
arbejdsplads eller Aalborg Universitet med henvisning til, hvad han som offentligt ansat for-
sker kan tillade sig at ytre sig om. [Klager] har i den forbindelse henvist til Statens Serum In-
stitut og Aalborg Universitets mails af 1. december 2017 til Sober minoritetsforskning som 
svar på deres brev af 27. november 2017 [gengivet ovenfor under punkt 1, Sagsfremstilling, 
Pressenævnet]. 
 
Weekendavisen har under sagens behandling søgt at underbygge og retfærdiggøre de i kom-
mentaren fremsatte personangreb og sigtelser mod [Klager] ved i væsentligt omfang at hen-
vise til et brev fra en gruppe på 62 borgere, der tilsammen kalder sig "Sober minoritetsforsk-
ning". Således har Weekendavisen i sine bemærkninger til Pressenævnet henvist til gruppens 
brev af 27. november 2017, ligesom avisen endvidere har benyttet sig af identiske, lange 
tekstpassager fra endnu et brev udsendt af gruppen Sober minoritetsforskning den 18. januar 
2018 uden at oplyse Pressenævnet om chefredaktørens direkte familiære tilknytning til 
denne gruppe via sin egen far, som er blandt gruppens 62 medlemmer. Det kan således utve-
tydigt konkluderes, at chefredaktørens og gruppens respektive skrifter i den fælles kampagne 
mod klager har været afstemt med hinanden, flere steder med direkte, ordret genbrug af for-
muleringer. Det er i øvrigt på Facebook bekræftet af én af Sober minoritetsforsknings med-
lemmer, at gruppens brev af 27. november 2017 og den påklagede kommentar er et koordine-
ret initiativ. Avisen har i den påklagede kommentar og sine bemærkninger til Pressenævnet 
fremstillet det som om, at begge er formuleret uafhængigt af gruppen Sober minoritetsforsk-
ning, hvilket angiveligt - bortset fra at chefredaktøren og gruppen netop ikke er uafhængige - 
skulle berettige, at chefredaktøren udlægger disse 62 borgeres påstande om [Klager] som ob-
jektiv dokumentation for rimeligheden af anklagerne mod ham i den påklagede kommentar.  
 
[Klager] har anført, at selvom chefredaktøren havde været uafhængig af Sober minoritets-
forskning, havde Weekendavisen ikke været berettiget til at tillægge vilkårlige, politisk moti-
verede grupperingers breve og påstande nogen sandhedsværdi i sig selv. Omtrent halvdelen 
af gruppen Sober minoritetsforsknings medlemmer er eller har været involveret i den offent-
lige omskæringsdebat som fortalere for forældres ret til at lade mindreårige drenge omskære 
uden medicinsk indikation. Ingen af gruppens medlemmer har dog publiceret videnskabelige 



 
 

  14 
 
 

artikler i et fagfællebedømt tidsskrift om ikke-terapeutisk drengeomskæring eller denne ope-
rations sundhedsmæssige og seksuelle langtidskonsekvenser. Endvidere er der ikke én i grup-
pen Sober minoritetsforskning, der har indsendt et videnskabeligt brev til de videnskabelige 
tidsskrifter, hvor [Klager]s artikler om ikke-terapeutisk drenge omskæring er publiceret, hvil-
ket ellers er den gængse – og eneste videnskabeligt anerkendte – måde at rejse fagfællekritik 
af allerede offentliggjort forskning på. Brevet af 27. november 2017, som Sober minoritets-
forskning har udarbejdet og sendt til et stort antal politisk indflydelsesrige instanser, er og 
bliver intet andet end en række påstande, som ikke - i modsætning til [Klager]s publicerede 
forskning, der kritiseres, - har været underlagt nogen seriøsitets- og kvalitetsvurdering af uaf-
hængige fagfæller (et såkaldt "peer review"). Hvis løse påstande nedfældet i politisk motive-
rede breve, der efterfølgende selvpubliceres på en til formålet oprettet hjemmeside, kunne 
betragtes som seriøst kildemateriale, blot fordi antallet af afsendere var stort, og det i øvrigt 
var sendt ud til et stort antal offentlige myndigheder og personer, ville der være frit spil for 
avisers ukritiske rygte- og sigtelsesformidling.  
 
[Klager] har videre anført, at Weekendavisen ikke, og da slet ikke avisens chefredaktør, kan 
tillade sig at kolportere, forstærke og personligt fremsætte personangreb mod ham eller no-
gen som helst anden borger på basis af breve med beskyldninger og fortolkninger fremsat af 
politisk-religiøst motiverede grupperinger, uden at forelægge klager disse ting på forhånd, jf. 
punkt A.3 i de presseetiske regler, og uden at give klager mulighed for at tage stilling til per-
sonangrebene og et eventuelt genmæle overfor gruppens misvisende udlægning af indholdet 
af det i øvrigt ikke-offentliggjorte undersøgelsesmateriale. Selv hvis en sådan forelæggelse 
havde fundet sted, er det dog klagers påstand, at Weekendavisen ikke er berettiget til at 
bringe en artikel, som i sig selv og i sin blotte form langt overskrider grænserne for tilladelig 
offentlig desavouering - ej heller som led i en til tider retorisk hård, offentlig debat om 
ikketerapeutisk drengeomskæring, som avisens chefredaktør i mange år selv har været en 
aktiv deltager i.  
 
For så vidt angår studiet vedrørende sammenhængen mellem rituel omskæring og autisme, 
som Weekendavisen har omtalt i sine bemærkninger til Pressenævnet, har [Klager] anført, at 
det fremgår af det skærmprint, gruppen Sober minoritetsforskning viser fra hans ”Starter’s 
Kit” om drengeomskæring taget fra [Klager]s private Facebook-profil den 16. januar 2015, at 
han tog behørigt – og eksplicit – forbehold for resultaternes foreløbige karakter ved at skrive: 
”På nuværende tidspunkt kan det ikke afgøres, om der er tale om en reel årsagssammen-
hæng bag den forøgede forekomst af autisme hos omskårne drenge”.  Tilsvarende blev der 
taget forbehold for resultaterne i pressemeddelelsen, der ledsagede offentliggørelsen af un-
dersøgelsen, og da Sundhedsstyrelsen udtalte sig om undersøgelsen i forbindelse med et fol-
ketingsspørgsmål.  
 
I relation til Weekendavisens bemærkninger vedrørende [Klager]s kritik af UNICEF, har 
[Klager] anført, at dette er et illustrativt eksempel på, hvordan avisen kan fordreje hans udta-
lelser. Hvor [Klager], ifølge Weekendavisen, understøtter sine ”holdninger i offentligheden 
med forskningsmæssig tendentiøsitet og manipulation”, så handler det faktisk om det mod-
satte. I stedet insisterer han på, at dokumentationen skal være i orden for at undgå manipula-



 
 

  15 
 
 

tion, og det kritiserede han UNICEF for ikke at have sikret, inden organisationen promove-
rede et kirurgisk indgreb på millioner af raske drenge, som der ikke findes dokumentation for 
nogen gavnlig effekt af. Weekendavisen og Sober minoritetsforskning manipulerer i deres 
kritik af [Klager] ved at lade som om, der er troværdig dokumentation for en 60 % reduktion i 
risikoen for HIV-smitte hos drenge, der bliver omskåret. Faktum er, at der ikke findes doku-
mentation for denne forhåbning, da ingen studier nogensinde har undersøgt effekten af dren-
geomskæring for fremtidig HIV-smitte.  
 
I forhold til Weekendavisens bemærkninger om [Klager]s ”lobbyisme” for et forbud mod om-
skæring af drenge uden medicinsk begrundelse har [Klager] oplyst, at han ved at formidle sin 
sundhedsfaglige viden har søgt at bidrage til at bringe praksis med at bortskære forhuden på 
raske, umyndige drenge til ophør i Danmark. Dette lægeetiske standpunkt har [Klager] kon-
sekvent og åbent vedstået sig. Inden for de seneste år har Lægeforeningen i 2016 og Dansk 
Sygeplejeråd i 2017 formuleret klare politikker imod omskæring af raske drenge og eksplicit 
kaldt indgrebet ”etisk uacceptabelt”, Dansk Selskab for Almen Medicin har betegnet indgre-
bet som ”lemlæstelse”, ligesom andre sundhedsfaggrupper, heriblandt Jordmoderforeningen 
og Fagligt Selskab for Sundhedsplejersker, har udtrykt klar afstandtagen til indgrebet. Efter 
at være blevet forelagt [Klager]s informationsmateriale har fagfolk i de pågældende sund-
hedsfaglige organisationer valgt at ændre officiel politik på området i den retning, han har 
anbefalet.  
 
På den baggrund er det både ubegribeligt og uacceptabelt at skulle udsættes for sønderlem-
mende offentlig kritik af sin faglighed og professionelle seriøsitet. På samme tid er ankla-
gerne en alvorlig indirekte påstand om videnskabelig inkompetence og manglende faglig og 
etisk dømmekraft hos de sundhedsfaglige organisationer, der har vurderet det af [Klager] 
fremlagte informationsmateriale samt de ved personlige møder eller i offentligheden formid-
lede videnskabelige resultater om de sundhedsfaglige og lægeetiske problemer, der er forbun-
det med ikke-terapeutisk drengeomskæring.  
 
[Klager] har oplyst, at det gør ham fagligt både stolt og tilfreds, at hans videnskabelige artik-
ler, avisindlæg, undervisning, foredrag og direkte kontakter i årenes løb med flere sundheds-
faggrupper har båret frugt. Han forstår derfor ikke, hvordan Weekendavisen og Sober mino-
ritetsforskning kan udlægge det negativt, at han som offentligt ansat forsker har delt sin vi-
den.  
 
 
Korrekt information  
[Klager] har anført, at den påklagede kommentars grundsten, og et væsentligt afsæt for kri-
tikken af hans person og angiveligt mangelfulde professionelle kompetencer, består i, at det 
påstås, at Projekt SEXUS indeholder en række holdningsspørgsmål, hvoraf angiveligt tre ud 
af fem (60%) vedrører emnet for kritikken, nemlig drengeomskæring uden medicinsk indika-
tion, hvilket tilsyneladende i sig selv skulle dokumentere manipulation og tendentiøsitet:  
 



 
 

  16 
 
 
”Men alle alarmklokker burde ringe, når spørgeskemaet stiller fem spørgsmål, helt 
ude af kontekst, om etisk-politiske holdninger, heraf hele tre om omskæring, som for 
eksempel […]” 

 
Imidlertid indgår der i Projekt SEXUS i alt mere end 500 spørgsmål, hvoraf 17 udgør en bred 
vifte af seksualmoralske og seksualpolitiske holdningsspørgsmål, af hvilke kun ét (ud af 17, 
eller 6%) og altså ikke tre ud af fem, eller 60% - vedrører drengeomskæring uden medicinsk 
indikation. Spørgsmålet stilles endda kun til halvdelen af deltagerne. Der er selvsagt stor for-
skel på, om det er 60 % af Projekt SEXUS' holdningsspørgsmål, som ukorrekt hævdet af 
Weekendavisen, eller blot 6 % af disse spørgsmål, som er den korrekte andel, der handler om 
det emne, som undersøgelsen påstås at fokusere urimeligt på og fordreje, når oplysningen 
bruges som bærende element i kommentaren.   
 
I øvrigt er det ikke korrekt, at holdningsspørgsmålene kommer ”helt ude af kontekst” i spør-
geskemaet. Holdningsspørgsmålene bringes med en kort forklarende introduktion hen imod 
slutningen af spørgeskemaet i en samlet blok bestående af 17 seksualmoralske og seksualpoli-
tiske spørgsmål umiddelbart efter hinanden under den fælles overskrift ”De næste spørgsmål 
handler om dit syn på andre menneskers seksuelle aktiviteter”. Det er således heller ikke 
korrekt, som anført af Weekendavisen, at de 12 seksualmoralske spørgsmål bringes et eller 
andet sted ”tidligere i undersøgelsen”.  
 
Som forklaret af såvel professor [Professoren] i hans indlæg bragt i Weekendavisen den 1. de-
cember 2017 som dekan [Dekanen] i hans brev til gruppen Sober minoritetsforskning ligele-
des af 1. december 2017, er det kutyme at spørge ind til befolkningens seksualmoralske og 
seksualpolitiske holdninger i sexologiske befolkningsstudier. Spørgsmålet om deltagernes 
holdning til lovligheden af drengeomskæring uden medicinsk begrundelse udgør et aktuelt og 
dermed relevant spørgsmål blandt gruppen af 17 vidt forskellige seksualmoralske og seksual-
politiske holdningsspørgsmål ud af samlet 500 spørgsmål i undersøgelsen. Weekendavisens 
bemærkning om, at ”det er godt at kaste mere faktuelt lys på en omskæringsdebat, der of-
test føres med følelserne” illustrerer således en udtalt proportionsforvrængning i fremstillin-
gen af Projekt SEXUS’ interesse for og fokus på ikke-medicinsk drengeomskæring – en ube-
rettiget bekymring avisen deler med gruppen Sober minoritetsforskning. I den påklagede 
kommentar udtrykkes altså en bekymring om [Klager]s fremtidige analysemæssige håndte-
ring og efterfølgende formidling af ét ud af samlet 500 spørgsmål i spørgeskemaet, hvilket 
[Klager] har opfattet som en anklage om forventet fremtidig videnskabelig uredelighed og 
uredelig forskningsformidling.  
 
[Klager] har bemærket, at det formelt er korrekt, at der i spørgeskemaet findes tre spørgsmål, 
der handler om omskæring. Men den påklagede kommentar omtaler ikke det i Danmark poli-
tisk, kulturelt og religiøst ukontroversielle spørgsmål om kvindelig omskæring, som alle er 
enige om at fordømme. Det er derfor [Klager]s opfattelse, at læsere af kommentaren fik ind-
tryk af, at alle de tre spørgsmål om omskæring handlede om emnet for kommentaren, nemlig 
ikke-terapeutisk drengeomskæring.  
 



 
 

  17 
 
 

I relation til Weekendavisens synspunkter om de tre spørgsmål i spørgeskemaet, der vedrører 
omskæring, har [Klager] bemærket, at det er ironisk, at Weekendavisen anfører, at det er 
’problematisk’, at Projekt SEXUS-spørgeskemaet behandler deltagernes holdninger til ikke-
terapeutisk drengeomskæring, pigeomskæring og voksen kvindeomskæring i samme sektion 
af spørgeskemaet. Når Weekendavisen i sin argumentation har brug for at opgradere antallet 
af kontroversielle seksualmoralske og seksualpolitiske holdningsspørgsmål i Projekt SEXUS, 
så er det tilsyneladende helt i orden at medregne alle tre spørgsmål om ikke-terapeutisk 
drengeomskæring, pigeomskæring og voksen kvindeomskæring. Men samtidig findes det 
altså ’problematisk’, at projektet har behandlet de tre beskrevne typer af omskæring som 
åbenlyst beslægtede, kulturelt betingede operationer på raske individer side om side i Projekt 
SEXUS’ spørgeskema. 
 
Henset til at Weekendavisen må have haft adgang til i hvert fald et uddrag af Projekt SEXUS' 
spørgeskema for at kunne udtale sig, som man har gjort, kan avisen ikke have opgjort antallet 
af holdningsspørgsmål om drengeomskæring i god tro. Og har avisen mod forventning ikke 
haft adgang til de relevante uddrag af spørgeskemaet, så må kommentaren være blevet skre-
vet, uden at skribenten har anet, hvad han udtalte sig om. Det er uklart, hvilken af disse to 
muligheder, der må anses for at være mest dadelværdig, men uanset hvad har Weekendavi-
sen svigtet sine forpligtelser til at handle i overensstemmelse med kravene i punkt A.3 og A.4 
i de vejledende regler om god presseskik. 
 
[Klager] har endelig anført, at det er kritisabelt, at den påklagede kommentar ikke blev bragt 
i Weekendavisens debatsektion, men på den markant mere iøjnefaldende plads over det me-
ste af venstre spalte på første sektions side 2. Chefredaktørens personangreb mod klager var 
dermed den første nyhed, som mødte læserne, da de åbnede avisen. Mange læsere har for-
mentlig af denne grund opfattet chefredaktørens personlige kommentar som avisens leder, 
altså som udtryk for Weekendavisens officielle holdning. Det er udtryk for bekymrende svigt 
af dømmekraft, at en chefredaktør med en personlig agenda tager sin avis som gidsel og mis-
bruger sin redaktionelle indflydelse til at lufte sin personlige aversion mod en debatmodstan-
der på så fremtrædende en plads i avisen. Samtidig mener chefredaktøren, at man kan fra-
lægge sig ansvaret for at overholde de presseetiske regler, herunder offentligt anklage for-
skere for uredelighed og samtidig fremsætte fejlagtige journalist-/chefredaktør-formulerede 
påstande om indholdet og udlægningen af videnskabelige undersøgelser, når blot mediet kal-
der et sådant personangreb for en "kommentar" frem for en "journalistisk artikel". Dette et 
en bemærkelsesværdig - og bekymrende - sondring, som, såfremt den måtte finde støtte hos 
Pressenævnet, vil eliminere relevansen af de presseetiske regler i situationer, hvor en journa-
list, her endda chefredaktøren, vælger (efterfølgende) at betegne et sønderlemmende person-
angreb bragt på prominent plads i avisen som noget andet end et journalistisk produkt, 
selvom produktet er underskrevet af "kommentatoren" i sin egenskab af mediets chefredak-
tør og bragt på en fra avisens debatsektion adskilt prominent plads, som næppe nogen andre 
"kommentatorer" uden tilknytning til Weekendavisen ville kunne benytte sig af. 
 
[Klager] har hertil bemærket, at han som deltager i den offentlige debat om ikke-terapeutisk 
drengeomskæring er vant til og i høj grad tåler ’nærgående omtale’. Men når han som forsker 



 
 

  18 
 
 

bliver udsat for det værste, en forsker kan blive anklaget for, nemlig en anklage om videnska-
belig uredelighed, af en chefredaktør på en landsdækkende avis, som i årevis selv har været 
en fremtrædende deltager i den offentlige omskæringsdebat, så er tærsklen for, hvad han som 
offentlig debattør må tåle, klart overskredet. Han har derfor anmodet Pressenævnet om at 
udtale den alvorligst mulige kritik af Weekendavisen.  
 
 
Genmæle  
[Klager] har anmodet Pressenævnet om at pålægge Weekendavisen at bringe følgende 
”Undskyldnings-, berigtigelses- og genmæletekst”:  
 

”Weekendavisen bragte den 24. november 2017 en kommentar af undertegnede med 
alvorlig kritik af projektleder, overlæge, dr.med., ph.d. og adjungeret professor [Kla-
ger], som er leder af befolkningsundersøgelsen Projekt SEXUS. I kommentaren 
skrev jeg, at "[Klager] opfører sig ud fra enhver tænkelig normalstandard uveder-
hæftigt og uredeligt", og jeg skrev, at [Klager] understøtter sin kampagne mod dren-
geomskæring med "forskningsmæssig tendentiøsitet og manipulation". Min kom-
mentar byggede blandt andet på påstanden om, at 3 ud af 5 holdningsspørgsmål i 
Projekt SEXUS var relevante for emnet drengeomskæring uden medicinsk indika-
tion, hvilket var ukorrekt, da reelt kun et af 17 seksualmoralske og seksualpolitiske 
holdningsspørgsmål blandt undersøgelsens i alt mere end 500 spørgsmål omhand-
lede dette emne. Jeg skal hermed beklage de i kommentaren af mig givne ukorrekte 
oplysninger og uforbeholdent undskylde min fremstilling af [Klager] som en viden-
skabeligt tendentiøs, manipulerende, uvederhæftig og uredelig forsker.” 

 
[Klager] har endvidere anmodet nævnet om at pålægge Weekendavisen at bringe én af føl-
gende to genmæletekster:  
 

”Udgave 1 (som anvendes såfremt skribenten ikke havde læst de relevante dele af 
spørgeskemaet, inden han forfattede kommentaren): 
Weekendavisen bragte den 24. november 2017 en kommentar af undertegnede med 
alvorlig kritik af projektleder, overlæge, dr.med., ph.d. og adjungeret professor [Kla-
ger], som er leder af befolkningsundersøgelsen Projekt SEXUS. Kritikken byggede i 
al væsentlighed på en forkert forudsætning om, at så meget som 3 ud af 5 holdnings-
spørgsmål, eller 60%, i Projekt SEXUS’ spørgeskema omhandlede drengeomskæring 
uden medicinsk indikation. Efter at jeg efterfølgende har gjort mig bekendt med de 
relevante dele af spørgeskemaet, må jeg konstatere, at dette desværre var en ganske 
ukorrekt antagelse, da kun ét af 17, eller 6%, af de seksualmoralske og seksualpoliti-
ske holdningsspørgsmål blandt undersøgelsens i alt mere end  
500 spørgsmål omhandler drengeomskæring. Jeg skal hermed beklage de i kom-
mentaren af mig givne ukorrekte oplysninger, som udgjorde fundamentet for den af 
mig af overlæge [Klager] fremsatte kritik.  
Chefredaktør [Chefredaktøren].” 

 



 
 

  19 
 
 
”Udgave 2 (som anvendes såfremt skribenten ikke havde læst de relevante dele af 
spørgeskemaet, inden han forfattede kommentaren) 
Weekendavisen bragte den 24. november 2017 en kommentar af undertegnede med 
alvorlig kritik af projektleder, overlæge, dr.med., ph.d. og adjungeret professor [Kla-
ger], som er leder af befolkningsundersøgelsen Projekt SEXUS. Kritikken byggede i 
al væsentlighed på en forkert forudsætning om, at så meget som 3 ud af 5 holdnings-
spørgsmål, eller 60%, i Projekt SEXUS’ spørgeskema omhandlede drengeomskæring 
uden medicinsk indikation. Desværre må jeg efter genlæsning af de relevante dele af 
spørgeskemaet konstatere, at min forudsætning var ganske ukorrekt, da kun ét af 17, 
eller 6%, af de seksualmoralske og seksualpolitiske holdningsspørgsmål blandt un-
dersøgelsens i alt mere end 500 spørgsmål omhandler drengeomskæring. Jeg skal 
hermed beklage de i kommentaren af mig givne ukorrekte oplysninger, som ud-
gjorde fundamentet for den af mig af overlæge [Klager] fremsatte kritik.  
Chefredaktør [Chefredaktøren].” 

 
 
2.2 Weekendavisens synspunkter  
Weekendavisen har afvist, at kommentaren ”Er du omskåret?” overtræder medieansvarslo-
ven og reglerne om god presseskik.  
 
Weekendavisen har hertil anført, at [Klager] spiller en særdeles aktiv og fremtrædende rolle i 
offentligheden med en kampagne for forbud mod omskæring af drenge. Han har siden 2008 
sideløbende med sit virke som forsker agiteret kraftigt og vedholdende for et forbud mod 
drengeomskæring. I den forbindelse henviser han ofte på misvisende og vildledende måde til 
forskning og videnskab. At han samtidig har ansvaret for Projekt SEXUS, Danmarks hidtil 
største sexologiske undersøgelse, der også undersøger praksis og holdninger til netop om-
skæring af drenge, gør kommentarens ærinde til et spørgsmål af offentlig interesse.  
 
[Klager] deltager selv aktivt i den nævnte offentlige debat gennem kommentarer, læserbreve, 
som adspurgt ekspert, med utallige opslag på sociale medier og med partsindlæg til konferen-
cer og politiske høringer. Som Pressenævnet i en række sager tidligere har bemærket, gælder 
det, at offentlige personer må tåle en mere nærgående omtale end andre. Weekendavisen har 
anført, at [Klager] i dette spørgsmål tydeligvis er en offentlig person. Han bruger i debatten 
ofte sin egen status som læge og videnskabsmand, hvorfor det er rimeligt, at kommentaren 
netop hæfter sig ved den måde, [Klager] bruger forskningen til at promovere sit synspunkt: at 
omskæring af drenge under 18 år skal forbydes. 
 
Weekendavisen har videre anført, at det er meget udbredt praksis i medierne, også på Week-
endavisen, at en kommentar med klar afsender og et klart kritisk standpunkt står alene, også 
når den udtrykker skarp kritik af konkrete personers holdninger eller handlemåde. Kommen-
taren er ganske rigtigt, som klager påpeger, udtryk for forfatterens ([Chefredaktøren]s) hold-
ning - præcis som tilsvarende kommentarer hver eneste uge og på samme plads er udtryk for 
andre kommentatorers holdninger til forskellige emner. Kommentaren er ikke at forveksle 
med avisens leder, der har stået på side 10 på debatsiderne siden 1972. Kommentarens på-
stande overholder de presseetiske regler. Kritikpunkterne og formuleringerne i kommentaren 



 
 

  20 
 
 

er korrekte. [Klager] må på grund af sit virke i debatten tåle kritik, og han har naturligvis mu-
lighed for at svare på kritikken i kommentaren gennem læserindlæg, kronik eller kommentar. 
Dette har han ikke fremsendt, men det bemærkes, at kommentaren har medført en del debat 
i avisen, også fra personer som kritiserer Weekendavisen og udtrykker støtte til klager. 
 
Angreb på personlig anseelse  
Weekendavisen har afvist, at den påklagede kommentar retter anklager mod [Klager] for vi-
denskabelig uvederhæftighed og uredelighed samt forskningsmæssig manipulation, og at den 
undlader at beskytte hans personlige anseelse. At ordet ”uredelig” ikke var med i den udgave 
af kommentaren, der blev bragt på Weekendavisens hjemmeside, er sagen uvedkommende. 
Weekendavisen står ved formuleringen i den trykte udgave. At en enkelt eller to i indlæg på 
Facebook har opfattet kommentaren som et angreb på [Klager]s forskning er irrelevant.  
 
[Klager] er offentligt ansat forsker, og derfor kan han ikke blot ytre sig uden hensyntagen til 
budskabets form og rigtighed, hverken som privatperson eller som repræsentant for sit an-
sættelsessted. Weekendavisen har henvist til retningslinjerne i Justitsministeriets ”Vejled-
ning om offentligt ansattes ytringsfrihed”, hvoraf det fremgår, at der er klare grænser for, 
hvordan offentligt ansatte forskere bør ytre sig. Af retningslinjerne, side 7, fremgår, at man 
ikke må ”udtrykke sig i en urimelig grov form eller fremsætte åbenbart urigtige oplysninger 
om væsentlige forhold inden for ens eget arbejdsområde”. Det er i øvrigt helt rimeligt at 
mene, at [Klager] har brudt disse regler.  
 
Fremsættelse af urigtige oplysninger samt udeladelse af visse resultater – uanset om det sker 
i forskningspublikationer, eller når en forsker som privatperson formidler forskning – er des-
uden i modstrid med ”Det danske kodeks for integritet i forskning”. Kodekset er udarbejdet 
af en arbejdsgruppe under Uddannelses- og Forskningsministeriet med deltagelse fra samt-
lige danske universiteter, herunder også Aalborg Universitet, hvortil [Klager] selv er tilknyt-
tet. Af kodekset, side 10, fremgår blandt andet, at man ved formidling af forskning, uanset 
medieplatform, skal overholde de generelle standarder for ansvarlig forskningspraksis:  
 

”Forskning kan formidles via forskellige kanaler, som dækker alt fra snævre profes-
sionelle og kollegiale sammenhænge til mere populær forskningsformidling, der 
henvender sig til et bredere publikum. Selvom formen, udtrykket og detaljeringsni-
veauet kan variere afhængigt af de anvendte kanaler og tilsigtede modtagere, skal 
standarderne for ansvarlig forskningspraksis altid følges, når forskningen formid-
les”. 
 

Weekendavisen har henvist til gruppen Sober minoritetsforsknings brev af 27. november 
2017 angående [Klager] og Projekt SEXUS [delvist gengivet under punkt 1, Sagsfremstilling, 
Pressenævnet], hvori [Klager]s repræsentation og formidling af videnskabelig forskning samt 
fremsættelser af urigtige oplysninger inden for eget arbejdsområde i den offentlige debat om 
omskæring dokumenteres. I brevet udtrykker 62 forskere, læger, meningsdannere, politikere 
og privatpersoner bekymring for netop samme forhold omkring [Klager], som kommentaren 
i Weekendavisen gør. I brevet dokumenteres det, at [Klager] siden 2008 har været stærk for-



 
 

  21 
 
 

taler for et forbud mod omskæring af drenge indtil det fyldte 18. år. [Klager] benytter sig i de-
batten både af henvisninger til forskning og etiske/politiske argumenter. Han benytter sig 
selv af en meget polemisk stil. Som det fremgår i brevet fra Sober minoritetsforskning, omta-
ler [Klager] omskæringsritualet som ”børnebeskæring” og som den ”bloddryppende særhed” 
”at skære drengebørns penisser i stykker”, mens han andre steder omtaler dette i alle lande 
lovlige og meget udbredte ritual som et voldeligt og brutalt overgreb. 
 
For så vidt angår [Klager]s bemærkning om, at chefredaktør [Chefredaktøren] er ”afhængig” 
af Sober minoritetsforskning har Weekendavisen indledningsvist anført, at denne indvending 
er irrelevant for [Klager]s klage. Avisen har videre anført, at den påklagede kommentar hen-
viser til dokumentation og materiale, der er samlet i ét dokument, hvorved Sober minoritets-
forskning har overskueliggjort den omfattende kritik, der gennem årene er rejst mod [Kla-
ger]s opførsel i den offentlige debat. Det drejer sig om kritik af [Klager] og dokumentation af 
hans opførsel i debatten, der er fremført flere gange i de sidste år og her i ét dokument af en 
række borgere. Materialet, som kommentaren støtter sig til, kan i øvrigt findes flere andre 
steder. Hvad personerne bag gruppen hedder, eller hvem de er i familie med, er irrelevant.  
 
Avisen har videre bemærket, at Sober minoritetsforskning af avisen tillægges ingen ”sand-
hedsværdi i sig selv” som ellers anført af [Klager]. Den påklagede kommentar indeholder på-
stande, der bygger på omfattende kritisk materiale om [Klager], og i Weekendavisens svar på 
[Klager]s klage til Pressenævnet henvises præcist til forhold, der understøtter disse påstande.  
 
Weekendavisen har bemærket, at den påklagede kommentar ikke afviser behovet for Projekt 
SEXUS, tværtimod. I kommentaren understreges det, at Projekt SEXUS ”er en helt overor-
dentlig god idé - for der er lavet meget lidt systematisk forskning om forholdet mellem sek-
sualitet og sundhed.” og ”det er godt at kaste mere faktuelt lys på en omskæringsdebat, der 
oftest føres med følelserne.” 
 
For så vidt angår klagen over, at det fremgår af kommentaren, at ”SEXUS' projektleder un-
derstøtter ofte sin mangeårige kampagne med forskningsmæssig tendentiøsitet og manipu-
lation.” har Weekendavisen anført, at hverken denne sætning eller kommentaren i øvrigt på-
står, at [Klager] i sin egen forskning gør sig skyldig i manipulation eller tendentiøsitet. Kom-
mentaren siger derimod, at han ofte ”understøtter […] sin mangeårige kampagne med 
forskningsmæssig tendentiøsitet og manipulation.” Det er en helt afgørende forskel. Det er 
netop ofte påvist af [Klager]s kritikere i den offentlige debat, at [Klager] ”understøtter” sine 
kendte holdninger til drengeomskæring med henvisninger til forskning på en måde, der i høj 
grad kan betegnes som manipulerende og tendentiøs. 
 
Avisen har i den forbindelse henvist til Sober minoritetsforsknings brev, hvori der netop ud-
trykkes bekymring over [Klager]s ”vedholdende og systematisk(e) fejlinformation af befolk-
ning og politikere, herunder udeladelse af centrale oplysninger i egne studier. Manglende 
adskillelse af forskervirksomhed og personlig agenda”. Heri lyder det endvidere: ”[Klager] 
har ved adskillige lejligheder fejlinformeret den danske offentlighed om de sundhedsmæs-
sige konsekvenser af drengeomskæring” Derefter følger en række eksempler: 
 



 
 

  22 
 
 
- I en videnskabelig publikation om sammenhængen mellem drengeomskæring og 
meatus stenosis (forsnævring af urinrørsåbningen), har [Klager] undladt at beskrive 
den meget lave absolutte risiko for sygdom blandt omskårne. Hermed kommer om-
skæring til at fremstå langt mere skadelig, end hvad resultaterne af [Klager]s studie 
viser. 
- [Klager] har fejlinformeret om, at mandlig omskæring øger risikoen for seksuelle 
problemer, da han i det relevante studie ikke skelner mellem medicinsk- og ikkeme-
dicinsk omskårne drenge/mænd. Også selvom at det er velkendt, at årsagerne til 
medicinsk omskæring (og ikke omskæringen) øger risikoen for seksuelle problemer. 
- [Klager] har udeladt væsentlige oplysninger i et studie, som undersøger sammen-
hængen mellem omskæringsstatus og udvikling af autisme. I studiet fandt man kun 
en sammenhæng mellem omskæring og autisme blandt muslimske drenge. I den 
samlede gruppe af ikke-muslimske drenge, var der ikke en sådan sammenhæng. 
Dette forholder [Klager] sig ikke til. 
- [Klager] har fremsat udokumenterede påstande om, at omskæring medfører nedsat 
følsomhed 
- [Klager] har på misvisende og uredelig vis sidestillet omskæring af piger og drenge 
- [Klager] har på misvisende og uredelig vis fremsat udokumenteret påstand om ri-
siko for dødsfald relateret til drengeomskæring 
- [Klager] har fremsat usand henvisning til belgisk rapports konklusion om drenge-
omskæring 

 
Alle disse eksempler har tidligere været diskuteret og er blevet kritiseret offentligt, både i avi-
ser og på sociale medier. For så vidt angår studiet vedrørende sammenhængen mellem au-
tisme og omskæring medgiver Weekendavisen, at [Klager] har taget enkelte forbehold for, at 
studiets fund har begrænset rækkevidde. Imidlertid har han inkluderet autismestudiet i sit 
offentlige informationsmateriale, ”Starter’s Kit”, hvor han godt nok tager forbehold for, at 
der muligvis ikke er tale om en reel årsagssammenhæng men alligevel placerer henvisningen 
til autismestudiet under overskriften ”Hvilke komplikationer er til operationen, når drenge 
omskæres uden medicinsk indikation?”. Når han samtidig udtaler sig uden eller med meget 
svage forbehold til medier, fører det naturligvis til, at den generelle oplevelse blandt læserne 
bliver, at der er tale om en sammenhæng, som er videnskabeligt bevist. Weekendavisen har i 
den forbindelse blandt andet henvist til artiklen ”Forskning viser sammenhæng mellem om-
skæring og autisme” bragt på jyllands-posten.dk den 9. januar 2015, hvoraf følgende blandt 
andet fremgår:  
 

”I følge overlæge, dr.med., ph.d. og adj. professor, [Klager] fra Afdeling for Epidemi-
ologisk Forskning på SSI, der står bag undersøgelsen, er det første gang, at man har 
undersøgt sammenhængen mellem omskæring og autisme. Han er klar over, at re-
sultatet er overraskende og kontroversielt: 
»Der er tale om en robust og statistisk sikker sammenhæng mellem rituel omskæ-
ring og autisme. Vores studie er naturligvis ikke noget endegyldigt bevis, men resul-
taterne er så overbevisende, at det bør give anledning til, at andre forskere fra lande 
med høj forekomst af omskæring i en fart kigger på, om de kan finde samme sam-
menhæng. Dette kan være en bombe under omskæringspraksisen,« siger [Klager], 



 
 

  23 
 
 
som tidligere har skabt heftig omskæringsdebat med forskningsresultater, der påvi-
ser, at omskårne mænd og deres partnere har flere seksuelle problemer end andre.” 

 
Weekendavisen har også henvist til artiklen ”Forskere finder sammenhæng mellem autisme 
og omskæring” bragt den 9. januar 2015 på videnskab.dk, hvor Landsforeningen Autisme ud-
taler følgende om resultaterne af studiet:  
 

”»[…] Den viden, autismeforskere har i dag, peger entydigt i retning af, at autisme er 
et livslangt og medfødt handicap, der er genetisk betinget og altså ikke en tilstand, 
der kan udvikle sig efter fødslen,« siger landsformand [Landsformanden] fra Lands-
foreningen Autisme i en pressemeddelelse. 
[…]” 

 
Weekendavisen har videre henvist til følgende afsnit i den påklagede kommentar, hvoraf det 
om [Klager] fremgår, at han:  
 

”på sin Facebook-væg [har] kritiseret UNICEFs juleindsamling, fordi FN-organisati-
onen arbejder for at forebygge HIV i Afrika - blandt andet med et omskæringspro-
gram. [Klager] taler om en ”omskæringslobby”, selvom evidensen klart taler for, at 
mandlig omskæring markant reducerer risikoen for HIV.” 

 
Denne formulering dokumenteres også i brevet fra Sober minoritetsforskning, hvori det ly-
der, at der er ”stærk evidens for, at mandlig omskæring reducerer risikoen for HIV blandt 
heteroseksuelle mænd i højrisikogrupper med ca. 60%.” Det lyder endvidere, at store rando-
miserede kliniske forsøg i Uganda, Kenya og Sydafrika understøtter dette. Disse studier er 
blevet analyseret i detaljer og bekræftet i det meget konservative Cochrane-reviewsystem, der 
er en såkaldt ”gold-standard” i denne type forskning.  
 
Weekendavisen har anført, at disse mange eksempler samlet set i høj grad er udtryk for, som 
kommentaren i udsagnet påpeger, at [Klager] ”understøtter sine holdninger i offentligheden 
med forskningsmæssig tendentiøsitet og manipulation”. 
 
Weekendavisen har videre anført, at det ikke er korrekt, at kommentarens kritik af, at [Kla-
ger] ”ud fra enhver tænkelig normalstandard” opfører ”uvederhæftigt og uredeligt” henviser 
til [Klager]s egen forskning, men derimod til den foregående og den efterfølgende sætning i 
kommentaren. Den foregående sætning lyder:  
 

”Han [[Klager]] insisterer ofte på, at han kan adskille sin personlige holdning fra 
forskningen, men påstår alligevel alskens ting og sager om omskæringens negative 
konsekvenser, der ikke er forskningsmæssigt belæg for.”  

 
Weekendavisen har henvist til sine synspunkter ovenfor og anført, at det klart er påvist, at 
kommentaren ikke handler om selve [Klager]s forskning, men at klager understøtter sine 
holdninger med meget kritisable henvisninger til forskning. Ordet ”uredeligt” henviser derfor 



 
 

  24 
 
 

til, at denne misrepræsentation i offentligheden ikke lever op til almindelige krav om ærlig-
hed, oprigtighed og saglighed. Dette understøttes af de krav, der som nævnt pålægges offent-
ligt ansatte forskere.  
 
Påstanden om [Klager]s uvederhæftighed lægger sig op af den efterfølgende sætning i kom-
mentaren:  
 

”Når hans [[Klager]s] kolleger påpeger, hvad videnskaben rent faktisk siger, angri-
ber han dem for deres religiøse baggrund og kræver, at jødiske forskere deklarerer 
deres religion.” 

 
Som det fremgår i brevet fra Sober minoritetsforskning, har [Klager] både i Dagens Medicin, 
Ugeskrift for Læger, i pressen i øvrigt og på de sociale medier i flere tilfælde kritiseret kolle-
gers faglige integritet og troværdighed ved at nævne, at de har jødisk eller muslimsk bag-
grund eller er gift med en person med jødisk baggrund. Hvis disse kolleger ikke er enige med 
ham eller ikke deler hans opfattelse af de videnskabelige undersøgelser, benytter [Klager] sig 
altså af decideret ”etnisk/religiøs profilering”. 
 
Weekendavisen har i den forbindelse fremdraget følgende eksempler på, hvordan [Klager] 
har beskrevet kollegaer: ”en mandlig reservelæge med samme fornavn som Islams 
profet”, ”en mandlig jødisk epidemiolog”, ”en dansk-jødisk læge”, ”en redaktør med et 
omskæringskulturelt klingende navn”, ”en jødisk forsker”, og ”selverklæret jødisk gift 
biokemiker”. Ligeledes dokumenteret i brevet fra Sober minoritetsforskning påkræver [Kla-
ger] en tilsvarende profilering af en forfatter til en systematisk litteraturgennemgang om 
drengeomskæring og en videnskabelig medredaktør ved Ugeskrift for Læger/Danish Medical 
Journal. Desuden har [Klager] på Twitter skrevet, at de danske jøders ”stædige insisteren på 
brutalitet mod spædbørn giver (antisemitismen) unødig næring.”. Den formulering alene 
burde være rigeligt til at udtrykke bekymring over [Klager]s offentlige ageren i debatten om 
omskæring.  
 
Weekendavisen har anført, at ovenstående eksempler så rigeligt dækker kommentarens brug 
af udtrykket ”uvederhæftig ud fra enhver tænkelig normalstandard”. Det følgende eksempel 
understøtter yderligere dette: Som dokumenteret i brevet fra Sober minoritetsforsknings af-
snit om ”Udstilling af mor og søn i forbindelse med drengeomskæring” har [Klager] på sin 
Facebook-væg delt et opslag fra en dansk-muslimsk kvinde. Her er kvindens søn efter om-
skæring blevet fotograferet derhjemme. I opslaget takker kvinden for venners lykønskninger, 
og [Klager]s Facebook-venner beskriver i kommentarsporet på [Klager]s deling kvinden som 
“sindssyg”, “evnesvag”, “uvidende”, “dum”, “børnemishandler”, “hjerteløs”, som en person, 
der udfører seksuel vold, og hun blev sammenlignet med nazister, fundamentalistiske musli-
mer og aber. Weekendavisen har bemærket, at [Klager] undlod at slette disse kommentarer 
fra sin egen Facebook-væg, og at man med oplysninger, som [Klager] gengiver i sit opslag, 
kunne identificere kvindens navn og adresse. Disse mange eksempler er samlet set udtryk 
for, at [Klager] ”ud fra enhver tænkelig normalstandard” opfører sig ”uvederhæftigt og ure-
deligt”. 
 



 
 

  25 
 
 

Weekendavisen har anført, at udtrykket ”en mand med en sag” knyttes til [Klager]s ageren i 
debatten om omskæring og efterfølges af formuleringen ”Han insisterer ofte på, at han kan 
adskille sin personlige holdning fra forskningen, men påstår alligevel alskens ting og sager 
om omskæringens negative konsekvenser, der ikke er forskningsmæssigt belæg for.” Week-
endavisen har anført, at dokumentationen gengivet i avisens bemærkninger ovenfor rigeligt 
dækker over udtrykket, at [Klager] er ”en mand med en sag”. 
 
Avisen har henledt opmærksomheden på, at [Klager] ikke blot udtrykker sig hyppigt om om-
skæringsspørgsmålet offentligt, men at han også retter direkte henvendelse til politikere og 
organisationer. Avisen har i den forbindelse henvist til Sober minoritetsforsknings brev, af-
snittene ”Henvendelse til politikere og chikane af politikere, der er uenige med [Klager]” og 
”Henvendelse til sundhedsfaglige organisationer”. Som det fremgår heraf, har [Klager] rettet 
henvendelse til politikere i ungdomspolitiske organisationer og Folketinget og udbedt sig svar 
på, om de ville støtte et lovforslag om at forbyde drengeomskæring. Politikere, der har været 
skeptiske, er derefter blevet kritiseret stærkt i både privat korrespondance og på de sociale 
medier. [Klager] har desuden ført decideret lobbyisme over for Jordemoderforeningen, Fag-
ligt Selskab for Sundhedsplejersker og Dansk Sygeplejeråd. 
 
Weekendavisen har hertil bemærket, at kommentaren ikke forholder sig til, at om omskæring 
er etisk forsvarligt eller ej, hvilket er en helt anden debat.  
 
Disse eksempler retfærdiggør til fulde formuleringen om, at MF i spørgsmålet om omskæring 
”ikke (er) videnskabsmand, men en mand med en sag.” 
 
Samlet set afviser Weekendavisen derfor [Klager]s klage over angreb på personlig anseelse. 
Hans egen status som offentligt ansat forsker og offentlig person i debatten om omskæring 
betyder, at han må tåle en tilsvarende hård kritik. Påstandene og formuleringerne i kommen-
taren er dokumenteret. Weekendavisen har oplyst, at avisen har budt debat og kritik af kom-
mentaren velkommen og offentliggjort flere indlæg: [Professoren]: ”Omskæring”, bragt den 
1. december 2017, og [Person C] mfl.: ”Opbakning til overlægen”, bragt den 15. december 
2017.  
 
 
Korrekt information  
Weekendavisen har afvist, som ellers anført af [Klager], at kommentarens udsagn om antallet 
af holdningspolitiske spørgsmål i Projekt SEXUS-undersøgelsen er kommentarens grundsten 
og afsættet for kritikken af ham.  
 
Weekendavisen har videre afvist, at formålet med kommentaren var at skade [Klager]s om-
dømme som forsker eller påstå manglende videnskabelige meritter. Som kommentaren slår 
fast, var hensigten at udtrykke bekymring over, at det i øvrigt rosværdige Projekt SEXUS ”ri-
sikerer at blive spændt for [Klager]' lobbykampagne” og henlede offentlighedens opmærk-
somhed på den måde, [Klager] de sidste ni år har misbrugt og misrepræsenteret videnskabe-



 
 

  26 
 
 

lige undersøgelser til at understøtte sin kampagne for et forbud mod omskæring. Weekend-
avisen har henvist til, at de 62 underskrivere af Sober minoritetsforsknings brev skriver føl-
gende: 
 

”På baggrund af ovennævnte sager og forløb finder vi det stærkt bekymrende, at 
overlæge ved Statens Serum Institut og adjungeret professor ved Aalborg Universitet 
[Klager] skal behandle og udlægge data, der indsamles i Projekt Sexus-undersøgel-
sen, og vi finder det yderst problematisk, at respondenterne i undersøgelsen ikke op-
lyses om [Klager]s tydelige bias og personlige og politiske agenda.” 

 
Weekendavisen har herefter anført, at det ikke er korrekt, at det i kommentaren påstås, at 
hele tre ud af fem seksualpolitiske holdningsspørgsmål i undersøgelsen vedrører drengeom-
skæring. Kommentaren omtaler hér ikke hele undersøgelsen, og formuleringen er tydelig: 
Først lyder det, at undersøgelsen spørger respondenten, om han er omskåret. Dernæst lyder 
det:  

 
”Men alle alarmklokker burde ringe, når spørgeskemaet derefter stiller fem spørgs-
mål, helt ude af kontekst, om etisk-politiske holdninger, heraf hele tre om omskæ-
ring, som for eksempel: ”Mener du, at det i Danmark skal forblive tilladt, at forældre 
kan få omskåret deres sønner under 18 år uden medicinsk begrundelse?”” [under-
stregning er tilføjet af Weekendavisen. Pressenævnet] 

 
Formuleringen er helt korrekt. Weekendavisen har i den forbindelse henvist til spørgsmålet 
”Mener du, at det i Danmark skal være (eller forblive) tilladt…?” [gengivet ovenfor under 
punkt 1, Sagsfremstilling, Pressenævnet], som findes i Projekt SEXUS’ spørgeskema.  
 
Som beskrevet i kommentaren handler tre af disse fem etisk-politiske holdningsspørgsmål 
om omskæring, to om piger, et om drenge. Ud over disse fem spørgsmål stilles ganske rigtigt 
tolv andre spørgsmål (tidligere i undersøgelsen) til respondenternes syn på ”andre menne-
skers seksuelle aktiviteter”, altså seksualmoralske holdninger. Men disse spørgsmål omhand-
ler eksplicit moralske holdninger og kædes i spørgeskemaet ikke sammen med en stillingta-
gen af politisk/lovgivningsmæssig art. Der er netop derfor, at kommentaren bruger udtrykket 
”etiskpolitiske holdninger”. 
 
Kommentaren udtrykker som sagt bekymring over [Klager]s politiske agenda vedrørende et 
forbud imod drengeomskæring i Danmark. Den drejer sig ikke om det videnskabelige arbejde 
med generelle holdninger til seksuelle praksisser og præferencer, herunder moralske hold-
ninger. Kommentaren handler helt specifikt om spørgsmål til etisk-politiske holdninger, hvor 
respondenterne bliver bedt om en politisk/lovgivningsmæssig stillingtagen. I den kategori 
falder kun de fem spørgsmål, hvoraf tre af dem handler om omskæring. Det kan tilføjes, at 
omskæring af piger allerede er forbudt og udgør en praksis, der både fordømmes bredt og er 
forbudt i alle vestlige lande, herunder Danmark. At stille spørgsmål om drengeomskæring i 
denne rækkefølge kan opfattes som problematisk. Desuden er spørgsmålet om drengeom-
skæring formuleret således: ”Mener du at det i Danmark skal forblive tilladt at forældre kan 
få deres sønner under 18 år omskåret uden medicinsk begrundelse?” Det er en helt konkret 



 
 

  27 
 
 

formulering, der meget ofte benyttes af den lobby, der ønsker omskæring forbudt i Danmark. 
På Intact Denmark – Forening mod omskæring af børns hjemmeside lyder denne formule-
ring ofte. Intact Denmarks forkvinde, [Forkvinden], skriver i Kristeligt Dagblad et indlæg 
med overskriften ”Omskæring af sunde drengebørn er forkert” om ”gruppen af danskerne, 
der er modstandere af omskæring uden medicinsk begrundelse” og som ønsker en alders-
grænse på 18 år. Weekendavisen afviser således at have fremsat faktuel ukorrekt information. 
Dermed afvises også [Klager]s krav om genmæle.  
 
 
Genmæle 
Weekendavisen har afvist at bringe et genmæle som anmodet af [Klager], da Weekendavisen 
har anført, at [Klager]s foreslåede genmæletekster ikke lever op til de formelle krav herom. 
Avisen har henvist til, at et genmæle kun kan indeholde en neutral korrektion af forkerte op-
lysninger, og at der herunder ikke kan stilles krav om en beklagelse.  
 
 
3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 
I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  
Jesper Rothe, Hans Peter Blicher, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen  
 
Pressenævnet bemærker indledningsvist, at spørgsmålet om, hvorvidt straffelovens bestem-
melser om injurier er overtrådt, henhører under domstolene og falder uden for Pressenæv-
nets kompetence. Klagen over, at den påklagede kommentar er injurierende behandles derfor 
ikke.  
  
Det bemærkes videre, at nævnet ikke har mulighed for at tage stilling til forskningsfaglige og 
forskningsetiske spørgsmål.  
 
God presseskik 
[Klager] har klaget over, at kommentaren ”Er du omskåret?”  indeholder skadelige, kræn-
kende og agtelsesforringende udsagn om ham, som aktivt angriber hans personlige anseelse, 
og som burde have været forelagt ham til kommentar forud for offentliggørelsen. [Klager] har 
også klaget over, at kommentaren indeholder ukorrekte oplysninger, som er krænkende og 
skadelige for ham, hvorfor de også burde være blevet forelagt til kommentar forud for offent-
liggørelsen.   
 
Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 
korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 
der gives eller gengives, er korrekte. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller 
virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og 
fremmest ved forelæggelse for den pågældende. Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, 
bringes i sammenhæng og på samme måde. Dette gælder i særlig grad krænkende og skade-
lige udsagn, jf. punkt A.1 til A.4. Det følger videre, at meddelelser, der kan krænke privatlivets 
fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræver offentlig omtale. Det enkelte men-
neske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse, jf. punkt B.1.  



 
 

  28 
 
 

 
Det er Pressenævnets opfattelse, at en kommentar i videre omfang end nyhedsartikler og lig-
nende reportager kan indeholde vurderende, kommenterende og subjektive betragtninger, og 
at der derfor må indrømmes en høj grad af frisprog i sådanne artikler.  
 
Pressenævnet lægger på baggrund af Weekendavisens oplysninger til grund, at avisen hver 
uge bringer en kommentar på side 2 i avisens første sektion, som er udtryk for den pågæl-
dende kommentators holdning til forskellige emner. Henset hertil, samt at underrubrikken 
blev indledt med ordet ”Kommentar”, finder nævnet, at det fremgik tilstrækkeligt klart, at 
der var tale om en kommentar. Pressenævnet finder videre, at den påklagede kommentar 
klart fremstod som et indlæg, hvori chefredaktør [Chefredaktøren] tilkendegav sin personlige 
holdning til [Klager]s rolle som projektleder for Projekt SEXUS i relation til hans position i 
omskæringsdebatten. Teksten vurderes derfor efter de videre rammer for frisprog.  
 
[Klager] har navnlig klaget over følgende udsagn i kommentaren, som efter klagers opfattelse 
anklager ham for videnskabelig uredelighed og dermed angriber hans personlige anseelse:  
 

”SEXUS' projektleder understøtter ofte sin mangeårige kampagne med forsknings-
mæssig tendentiøsitet og manipulation. […] Når det gælder omskæring, er [Klager] 
ikke videnskabsmand, men en mand med en sag. […]. [Klager] opfører sig ud fra en-
hver tænkelig normalstandard uvederhæftigt og uredeligt […]” 

 
Weekendavisen har hertil anført, at kommentaren ikke kritiserer [Klager]s egen forskning, 
men den måde hvorpå [Klager] fremfører sine kendte holdninger til drengeomkæring og un-
derstøtter disse med uhensigtsmæssige henvisninger til forskning. Avisen problematiserer i 
den forbindelse [Klager]s rolle som projektleder for Projekt SEXUS.  
 
Det fremgår af sagens oplysninger, at [Klager] er overlæge, dr.med., ph.d. og adjungeret pro-
fessor, og at han sideløbende hermed i flere år, ifølge Weekendavisen siden 2008, har arbej-
det for et forbud mod omskæring uden medicinsk begrundelse af drenge under 18 år. I den 
forbindelse har han udtalt sig offentligt om sin holdning blandt andet i sit informationsmate-
riale til offentlige myndigheder, i avisartikler og i opslag på de sociale medier.  
 
[Klager] har således eksempelvis i et debatindlæg i Dagens Medicin den 9. september 2016 
udtalt følgende om sine modstandere i omskæringsdebatten:  
 

“Forskere og forskningsformidlere med stærke, herunder religiøst funderede, per-
sonlige holdninger til et forskningsemne kan vælge enten at spille med åbne kort og 
deklarere deres potentielle interessekonflikter eller kaste sig over andre emner”, 

 
ligesom han i et andet debatindlæg bragt den 28. juni 2016 i Kristeligt Dagblad har omtalt 
formandskredsen i foreningen Retten til forskellighed – CircumInfo på følgende måde:  
 



 
 

  29 
 
 
“Formandskredsen udgøres altså af en på Facebook selverklæret jødisk gift biokemi-
ker og far til to rituelt omskårne sønner, en mandlig reservelæge med samme for-
navn som Islams profet, forkvinden for den statsstøttede forening SOS mod Ra-
cisme, som mener, at drenge ikke har krav på kønsligestilling, en kvindelig religions-
historiker og en mandlig jødisk epidemiolog med særlig viden om afrikanske para-
sitsygdomme.  
Næppe én eneste af disse personer aner ud fra egen kropslig erfaring, hvad det vil 
sige at have en intakt penis.” 

 
Pressenævnet finder, at det har samfundsmæssig interesse at omtale folkesundhedsundersø-
gelsen Projekt SEXUS i relation til [Klager], som er projektleder på undersøgelsen. Nævnet 
bemærker i den forbindelse, at offentlige personer må tåle en mere nærgående omtale end 
andre.  
 
I forbindelse med sin deltagelse i debatten for at få indført et forbud mod omskæring af 
drenge under 18 år har [Klager] selv anvendt et kontant sprog, når han har omtalt sine mod-
standere. På den baggrund, og fordi det påklagede udsagn klart fremstår som [Chefredaktø-
ren]s subjektive vurdering, og ikke som faktiske oplysninger, finder Pressenævnet ikke fuldt 
tilstrækkeligt grundlag for at anse de vide rammer for frisprog i debatindlæg for overskredet. 
Nævnet finder derved heller ikke, at udsagnet skulle efterprøves ved forelæggelse for [Klager] 
forud for offentliggørelsen. Nævnet udtaler ikke kritik.  
 
[Klager] har videre klaget over følgende udsagn: 
 

”Men alle alarmklokker burde ringe, når spørgeskemaet derefter stiller fem spørgs-
mål, helt ude af kontekst, om etisk-politiske holdninger, heraf hele tre om omskæ-
ring” 

 
som ifølge [Klager] er ukorrekt og misvisende. For det første fordi de fem spørgsmål stilles i 
en fælles blok med 12 andre spørgsmål under overskriften ”De næste spørgsmål handler om 
dit syn på andre menneskers seksuelle aktiviteter”. For det andet fordi kommentaren alene 
beskæftiger sig med drengeomskæring, hvorfor læseren efterlades med et indtryk af, at alle 
tre spørgsmål om omskæring i spørgeskemaet omhandler drengeomskæring, hvilket ikke er 
korrekt.  
 
På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at der i Projekt SEXUS’ 
spørgeskema, under overskriften ”De næste spørgsmål handler om dit syn på andre menne-
skers seksuelle aktiviteter”, blev stillet 17 spørgsmål i blokke af henholdsvis 12 seksualmoral-
ske og fem seksualpolitiske spørgsmål. Blandt de fem seksualpolitiske spørgsmål omhand-
lede tre af dem omskæring af henholdsvis piger under 18 år, kvinder og drenge under 18 år.  
 
Idet genstanden for kritikken i den påklagede kommentar var [Klager]s ageren i debatten 
vedrørende omskæring af drenge under 18 år, finder Pressenævnet, at det havde været hen-
sigtsmæssigt, hvis det havde fremgået af kommentaren, at alene ét af de tre omskæringsrela-



 
 

  30 
 
 

terede spørgsmål omhandlede drengeomskæring. Det kunne endvidere have fremstået tydeli-
gere, at de fem seksualpolitiske spørgsmål blev bragt i en samlet blok på 17 spørgsmål. Da det 
imidlertid må anses for at være chefredaktørens vurdering, at de fem spørgsmål stilles ”helt 
ude af kontekst”, da det sprogligt er korrekt, at der blev stillet tre spørgsmål om omskæring, 
og da udsagnet, som fastslået ovenfor, er bragt i en kommentar, hvor der tillades en videre 
grad af frisprog, finder nævnet ikke tilstrækkeligt grundlag for at udtale kritik af udsagnet.  
 
 
Genmæle 
[Klager] har klaget over, at Weekendavisen har afvist at bringe følgende "Undskyldnings-, 
berigtigelses- og genmæle"-tekst:  
 

”Weekendavisen bragte den 24. november 2017 en kommentar af undertegnede med 
alvorlig kritik af projektleder, overlæge, dr.med., ph.d. og adjungeret professor [Kla-
ger], som er leder af befolkningsundersøgelsen Projekt SEXUS. I kommentaren 
skrev jeg, at "[Klager] opfører sig ud fra enhver tænkelig normalstandard uveder-
hæftigt og uredeligt", og jeg skrev, at [Klager] understøtter sin kampagne mod dren-
geomskæring med "forskningsmæssig tendentiøsitet og manipulation". Min kom-
mentar byggede blandt andet på påstanden om, at 3 ud af 5 holdningsspørgsmål i 
Projekt SEXUS var relevante for emnet drengeomskæring uden medicinsk indika-
tion, hvilket var ukorrekt, da reelt kun et af 17 seksualmoralske og seksualpolitiske 
holdningsspørgsmål blandt undersøgelsens i alt mere end 500 spørgsmål omhand-
lede dette emne. Jeg skal hermed beklage de i kommentaren af mig givne ukorrekte 
oplysninger og uforbeholdent undskylde min fremstilling af [Klager] som en viden-
skabeligt tendentiøs, manipulerende, uvederhæftig og uredelig forsker.”, 

 
samt én af de to følgende genmæletekster:  
 

”Udgave 1 (som anvendes såfremt skribenten ikke havde læst de relevante dele af 
spørgeskemaet, inden han forfattede kommentaren): 
Weekendavisen bragte den 24. november 2017 en kommentar af undertegnede med 
alvorlig kritik af projektleder, overlæge, dr.med., ph.d. og adjungeret professor [Kla-
ger], som er leder af befolkningsundersøgelsen Projekt SEXUS. Kritikken byggede i 
al væsentlighed på en forkert forudsætning om, at så meget som 3 ud af 5 holdnings-
spørgsmål, eller 60%, i Projekt SEXUS’ spørgeskema omhandlede drengeomskæring 
uden medicinsk indikation. Efter at jeg efterfølgende har gjort mig bekendt med de 
relevante dele af spørgeskemaet, må jeg konstatere, at dette desværre var en ganske 
ukorrekt antagelse, da kun ét af 17, eller 6%, af de seksualmoralske og seksualpoliti-
ske holdningsspørgsmål blandt undersøgelsens i alt mere end  
500 spørgsmål omhandler drengeomskæring. Jeg skal hermed beklage de i kom-
mentaren af mig givne ukorrekte oplysninger, som udgjorde fundamentet for den af 
mig af overlæge [Klager] fremsatte kritik.  
Chefredaktør [Chefredaktøren].” 

 



 
 

  31 
 
 
”Udgave 2 (som anvendes såfremt skribenten ikke havde læst de relevante dele af 
spørgeskemaet, inden han forfattede kommentaren) 
Weekendavisen bragte den 24. november 2017 en kommentar af undertegnede med 
alvorlig kritik af projektleder, overlæge, dr.med., ph.d. og adjungeret professor [Kla-
ger], som er leder af befolkningsundersøgelsen Projekt SEXUS. Kritikken byggede i 
al væsentlighed på en forkert forudsætning om, at så meget som 3 ud af 5 holdnings-
spørgsmål, eller 60%, i Projekt SEXUS’ spørgeskema omhandlede drengeomskæring 
uden medicinsk indikation. Desværre må jeg efter genlæsning af de relevante dele af 
spørgeskemaet konstatere, at min forudsætning var ganske ukorrekt, da kun ét af 17, 
eller 6%, af de seksualmoralske og seksualpolitiske holdningsspørgsmål blandt un-
dersøgelsens i alt mere end 500 spørgsmål omhandler drengeomskæring. Jeg skal 
hermed beklage de i kommentaren af mig givne ukorrekte oplysninger, som ud-
gjorde fundamentet for den af mig af overlæge [Klager] fremsatte kritik.  
Chefredaktør [Chefredaktøren].” 

 
Det fremgår af medieansvarslovens § 36, stk. 1, at en anmodning om genmæle i massemedi-
erne over for oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at påføre nogen økonomisk eller 
anden skade af betydning, og som er bragt i et massemedie, skal tages til følge, medmindre 
oplysningernes rigtighed er utvivlsom. Det følger videre af lovens § 38, stk. 1, at genmælets 
indhold i alt væsentligt skal være begrænset til de nødvendige faktiske oplysninger, og at ind-
holdet ikke må være retsstridigt.  
 
Pressenævnet finder, at [Klager]s genmæletekst ikke er begrænset til de nødvendige faktiske 
oplysninger. Det fremgår dog med tilstrækkelig tydelighed af teksten, hvilke faktiske oplys-
ninger [Klager] ønsker et genmæle over for. 
 
Pressenævnet finder, som anført under afsnittet om god presseskik ovenfor, at udsagnet ”når 
spørgeskemaet derefter stiller fem spørgsmål […] om etisk-politiske holdninger, heraf hele 
tre om omskæring” ikke er faktuelt forkert, og at udsagnet ”helt ude af kontekst” er en vurde-
ring og ikke en faktisk oplysning. Allerede derfor er [Klager] ikke berettiget til at få bragt et 
genmæle over for disse udsagn.  


