
 

 

   

Kendelse 
afsagt den 20. november 2018 

 
 

Sag nr. 2018-80-0143 
 

[Klager] 
 
mod  
   
Researchkollektivet Redox  

 
[Klager] har klaget til Pressenævnet over artiklerne ”Svensk terrororganisation etablerer sig 
i Danmark” og ”Så rabiate er NMB-medlemmerne: voldsfantasier og jødehad” bragt hen-
holdsvis den 9. og 14. maj 2018 på hjemmesiden redox.dk, fordi han mener, at god presseskik 
er tilsidesat. 
 
[Klager] har klaget over, at Researchkollektivet Redox (Redox.dk) har bragt ukorrekte oplys-
ninger om ham og har afvist at anonymisere ham i artiklerne. 
 
 
 
1 Sagsfremstilling 
Den 9. maj 2018 tog Redox.dk telefonisk kontakt til [Klager]. Samtalen varede i 25 sekunder 
og havde følgende indhold:  
 

”[Klager]: [Murerfirmaet], det er [Klager]. 
[Person A], journalist og ansvarshavende redaktør for Redox.dk: Goddag, du taler 
med [Person A]. 
[Klager]: Goddag [Person A]. 
[Person A]: [Klager], jeg er journalist ved mediet Redox.dk. 
[Klager]: Prøv lige at hør’, jeg kender dig udmærket, og jeg ikke interesseret i at 
snakke med dig.  
[Person A]: Men [Klager], jeg vil rigtig gerne spørge dig ind til dit engagement i Den 
Nordiske Modstandsbevægelse. 
[Klager]: Jamen [Person A], jeg er stadig ikke interesseret i at snakke med dig. Kan 
du have en rigtig god dag. 
[Person A]: Hvordan kan det være, at du deltog deres demonstration i. 
[Samtalen bliver afbrudt, Pressenævnet]” 

 



 
 

  2 
 
 

Samme dag bragte Redox.dk artiklen ”Svensk terrororganisation etablerer sig i Danmark” 
på hjemmesiden redox.dk med underrubrikken:  
 

”Bomber, drab og våbenlagre. Den nazistiske organisation Nordiska 
Motståndsrörelsen holder sig ikke tilbage i kampen for et forenet, 
nationalsocialistisk Norden. Nu har de fået fodfæste i Danmark.” 

 
Af selve artiklen fremgår blandt andet:  

 
”[…] 
I januar i år var inderkernen i Sverige, hvor NMR afholdt de såkaldte 'aktivistdage'. 
Fra København deltog f.eks. [Klager], der har været aktiv i både Dansk Front, Dan-
marks Nationale Front og Blood & Honour. 
Fra Jylland deltog blandt andre [Person B], der tilhører inderkernen i den danske 
afdeling. 
Siden bruddet med Guardians of Scandinavia og J.H. er organisationen vokset støt. 
Adskillige gange ugentligt offentliggøres nye 'kamprapporter', hvor aktivister har 
været ude med klistermærke eller løbesedler. Det skyldes blandt andet, at mange, 
der søger om medlemskab, skal gennemføre propagandaomdelinger, før de kan 
komme i betragtning til et medlemskab. I skrivende stund har NMR tre lokalafdelin-
ger i Danmark, der i deres egen terminologi kaldes 'reder'. Rede 1 dækker Køben-
havn og Østdanmark, og den tæller blandt andre de ledende figurer [Klager] 
og [Person C]. Rede 2 dækker område Fyn samt Jylland syd for Århus, 
mens Rede 3 er Jylland nord for Århus. 
[…] 
Vold og terror 
NMR er stadig en ny gruppe i Danmark og har først og fremmest været aktive med 
løbesedler og klistermærker. Men ser man på den anden side af sundet, er det tyde-
ligt, at værktøjerne kan være meget voldsomme. 
Medlemmer af NMR har stået bag drab og drabsforsøg, våbenlagre, angreb på anti-
racistiske demonstrationer, brandattentater og bombeangreb mod politiske mod-
standere og flygtninge. 
"Det er definitivt en terrorgruppe. Dels hvad gælder ideologien; at de vil styrte de-
mokratiet og indføre et nationalsocialistisk styre, dels at de har paramilitære aktivi-
teter og våbenlagre. Det bliver mest tydeligt efter hændelserne i Göteborg, hvor tre 
personer med koblinger til NMR ville sprænge en flygtningelejr. De lever op til kra-
vene for at være en terrorgruppe, ”har [Person D] fra den svenske Försvarshögsko-
lan tidligere sagt til magasinet ETC. 
Hverken [Klager], [Person E], [Person C] eller [Person B] har ønsket at udtale sig til 
Redox.” 
 

Den 14. maj 2018 bragte Redox.dk artiklen ”Så rabiate er NMB-medlemmerne: voldsfanta-
sier og jødehad” på hjemmesiden redox.dk under underrubrikken:  
 

”Den Nordiske Modstandsbevægelse er erklærede nationalsocialister. 



 
 

  3 
 
 
Det afspejler sig i især på de sociale medier, hvor de jævnligt poster 
dødsfantasier om dem, der ikke passer ind i deres verdensbillede.” 

 
Ved siden af et gruppebillede angiveligt af medlemmer fra Den Nordiske Modstandsbevæ-
gelse er i højre side anført følgende:  

 
”NMR, Den Nordiske Modstandsbevægelse, [Person B], [Person F], [Person G], 
[Person H], [Person E], [Person I], [Person C], [Person J], [Klager], [Person K]” 

 
Selve artiklen indledes med følgende:  

 
”Den Nordiske Modstandsbevægelse (NMB) betegner sig selv som en 
"revolutionær nationalsocialistisk kamporganisation". NMB ser det som en 
af sine vigtigste opgaver at sprede propaganda, for at skabe et positivt 
billede af bevægelsen og nationalsocialismen. Dette sker blandt andet 
gennem løbeseddelsuddeling, klistermærke- og plakatopsætning, samt 
gennem deres hjemmeside Nordfront. For eksempel opsatte bevægelsen 
hyldestplakater til Adolf Hitler mange steder i landet i forbindelse med den 
nazistiske førers fødselsdato i april. 
[…]” 
 

Senere i artiklen er indsat et skærmbillede fra en tråd på Facebook. En af Facebook-trådens 
deltagere har kaldenavnet ”[Klager]”, der blandt andet skrev ”Alle børnene tog til øen for at 
drikke… Det gjorde Anders ikke…!”. Under det indsatte skærmbillede er følgende tekst:  

 
”Her gør danske nazister sig morsomme over Anders Breiviks terrorangreb på 
Facebook. (Foto: screenshot Facebook)” 
 

Artiklen fortsatte herefter således: 
 
Få dage efter Anders Breiviks terrorangreb i Norge i 2011 jokede en række 
danske nazister med begivenheden. En af dem var [Klager], 
der under dæknavnet "[Klager]" gav sit besyv med. [Klager] er dømt 
for at forsøge at kvæle sin ekskæreste og er en gammel kending i den 
danske nazibevægelse. Han har været aktiv og har haft ledende roller i 
Dansk Front, Danmarks Nationale Front og Blood & Honour. I dag spiller 
han en ledende rolle i NMR's afdeling i København. 
[…] 
Ingen vil udtale sig 
Det har ikke været muligt for Redox at få udtalelser fra [Person J], 
[Person B], [Person I], [Person G] eller [Person H], da de ikke har besvaret vores 
gentagne henvendelser. 
Hverken [Person C], [Klager], [Person E] eller 
[Person K] har ønsket at udtale sig til Redox. 
[…] 



 
 

  4 
 
 

 
[Klager] anmodede den 16. maj 2018 Redox.dk om at fjerne hans navn i artiklerne. Redox.dk 
afslog anmodningen den 7. juni 2018. [Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet samme 
dag.  
 
 
2 Parternes synspunkter 
2.1 [Klager]s synspunkter 
Korrekt information 
[Klager] har anført, at det ham bekendt er forbudt at forfølge/registrere personer på grund af 
politisk overbevisning. Han har understreget, at han ikke er en aktiv del af Nordiske Mot-
stånsrörelsen, NMR i Danmark, og at Redox.dk ikke har beviser for følgende udsagn i artik-
len ”Svensk terrororganisation etablerer sig i Danmark” bragt den 9. maj 2018:   
 

”I januar i år var inderkernen i Sverige, hvor NMR afholdt de såkaldte ”aktivist-
dage”. Fra København deltog f.eks. [Klager], […].”  

 
Og følgende udsagn fra artiklen ”Så rabiate er NMB-medlemmerne: voldsfantasier og jøde-
had” bragt den 14. maj 2018: 
 

”I dag spiller han en ledende rolle i NMR’s afdeling i København”  
 
Samtidig finder [Klager] det betænkeligt, at Redox.dk i sit svar sætter et direkte lighedstegn 
mellem eksempelsvis bombeangreb og NMR, når denne retssag endnu ikke er startet i Sve-
rige endnu.  
 
 
Omtale af tidligere dom  
[Klager] har anført, han finder det stødeligt og uden relevans, at Redox.dk i forbindelse med 
deres artikel nævner en 10 år gammel voldssag med følgende ”[Klager] er dømt for at for-
søge at kvæle sin ekskæreste”, når han som nævnt ikke er en aktiv del af NMR, samt det hel-
ler ikke var det, som han blev dømt for. Han finder det kritisabelt, at Redox.dk videregiver 
personfølsomme oplysninger om hans straffeattest. Oplysninger, som kun er tilgængelige for 
ham. 
 
 
Anonymisering – punkt B.8 
[Klager] mener, at artiklerne er udtryk for politisk chikane og indeholder usande oplysninger 
med henblik på at skade hans person. Han har derfor anmodet om, at hans navn slettes fra 
artiklerne.  
 
 
2.2 Redox.dks synspunkter  
Korrekt information 



 
 

  5 
 
 

Redox.dk har anført, at de to artikler handler om en nazistisk organisation, der er startet i 
Sverige, og for nylig har fået en aflægger i Danmark. Redox.dk har yderligere anført, at grup-
pen i Sverige har stået bag en række bombeangreb, drab og drabsforsøg samt brandattenta-
ter. 
 
Redox.dk finder, at det er en vigtig samfundsmæssig oplysning, at en organisation, der virker 
ved metoder, der af eksperter kaldes terror, etablerer sig i Danmark. [Klager] er, ifølge Re-
dox.dk, blandt dem, der efter Redox.dks oplysninger spiller en væsentlig rolle i den danske 
afdeling. Redox.dk har anført, at [Klager] er blevet forelagt oplysningerne, men at han ikke 
har ønsket at udtale sig til Redox.dk. 
 
 
Omtale af tidligere dom 
Redox.dk har ikke kommenteret klagepunktet.  
 
 
Anonymisering – punkt B.8 
Redox.dk mener på baggrund af ovenstående, at der ikke er anledning til at slette [Klager]s 
navn i artiklerne. 
 
 
3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 
I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget: Hanne Schmidt, Hans Peter  
Blicher, Lene Sarup og Otto Juhl Nielsen.  
 
 
God presseskik 
Korrekt information 
[Klager] har klaget over, at artiklernes oplysninger om hans tilknytning til Nordiske Mot-
stånsrörelsen, NMR i Danmark, er ukorrekte. Han har understreget, at han ikke er en aktiv 
del af NMR.  
 
Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 
korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 
der gives eller gengives, er korrekte. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller 
virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og 
fremmest ved forelæggelse for den pågældende, jf. punkt A.1 og A.3.  
 
Af artiklen ”Svensk terrororganisation etablerer sig i Danmark” fremgik blandt andet føl-
gende: 
 

”I januar i år var inder kernen i Sverige, hvor NMR afholdt de såkaldte 'aktivistdage'. 
Fra København deltog f.eks. [Klager], der har været aktiv i både Dansk Front, Dan-
marks Nationale Front og Blood & Honour.” 

 



 
 

  6 
 
 

Og af artiklen ”Så rabiate er NMB-medlemmerne: voldsfantasier og jødehad” fremgik 
blandt andet følgende:  
 

”Få dage efter Anders Breiviks terrorangreb i Norge i 2011 jokede en række 
danske nazister med begivenheden. En af dem var [Klager], 
der under dæknavnet "[Klager]" gav sit besyv med. [Klager] er dømt 
for at forsøge at kvæle sin ekskæreste og er en gammel kending i den 
danske nazibevægelse. Han har været aktiv og har haft ledende roller i 
Dansk Front, Danmarks Nationale Front og Blood & Honour. I dag spiller 
han en ledende rolle i NMR's afdeling i København.” 

 
Pressenævnet finder, at de ovennævnte oplysninger om [Klager] ikke er dokumenterede af 
Redox.dk. Oplysningerne må generelt betragtes som skadelige og krænkende for [Klager], 
hvorfor oplysningerne som udgangspunkt i særlig grad bør efterprøves inden offentliggø-
relse, først og fremmest ved forelæggelse. 
 
Som sagen er oplyst, lægger Pressenævnet til grund, at Redox.dk forud for offentliggørelsen 
telefonisk forsøgte at få [Klager]s kommentarer til hans engagement i Den Nordiske Mod-
standsbevægelse (NMR), og at [Klager] under den korte samtale to gange afviste at udtale sig 
og derefter afsluttede samtalen ved at afbryde forbindelsen.  
 
Til trods for [Klager]s klare afvisning af at udtale sig finder nævnet, at det som udgangspunkt 
ikke var tilstrækkeligt, at Redox.dk kun foretog ét opkald til [Klager]. Nævnet har lagt vægt 
på, at det ikke under samtalen lykkedes Redox.dk at forelægge de krænkende oplysninger, 
som Redox.dk havde til hensigt at bringe. Nævnet finder, at Redok.dk i en sådan situation på 
anden vis burde have forelagt oplysningerne for [Klager], for eksempel ved at sende ham en 
email.  
 
Efter en samlet vurdering af sagens konkrete omstændigheder, og som sagen er påklaget for 
nævnet, herunder at [Klager] alene har klaget over oplysningerne om hans engagement i 
NMR og altså ikke artiklens oplysninger om, at han er nazist samt har været aktiv og har haft 
ledende roller i Dansk Front, Danmarks Nationale Front og Blood & Honour, finder nævnet 
imidlertid, at oplysningerne om, at han skulle have deltaget i NMR’s ”aktivistdage”, og at han 
”I dag spiller en ledende rolle i NMR's afdeling i København”, i sammenhængen ikke kan be-
tragtes som tilstrækkeligt krænkende for [Klager] til, at Redox.dk skulle have forelagt ham 
disse oplysninger. På denne baggrund finder nævnet ikke anledning til at udtale kritik.  
 
 
Omtale af ældre dom 
[Klager] har klaget over, at Redox.dk i artiklen ”Så rabiate er NMB-medlemmerne: voldsfan-
tasier og jødehad” omtaler en ti år gammel voldssag mod ham og har anført, at Redox.dks 
beskrivelse af dommen er forkert.   
 
Det fremgår, at en sigtet, tiltalt eller domfældt person bør forskånes for at få fremdraget på-
gældendes tidligere straffedom, hvis den er uden betydning for de forhold, vedkommende nu 



 
 

  7 
 
 

er sigtet, tiltalt eller dømt for. I anden nyhedssammenhæng bør de mod en person tidligere 
rejste straffesager som regel ikke omtales, jf. punkt C.8. 
 
Pressenævnet finder generelt, at omtale af straffesager har offentlig interesse. For så vidt an-
går mediernes omtale af ældre straffedomme, finder Pressenævnet det afgørende for bedøm-
melsen af omtalen, om den tidligere straffedom har en tilstrækkelig relevant sammenhæng 
med det emne eller den sag, som omtalen i mediet angår. 
 
[Klager] har anført, at den omtalte dom er en 10 år gammel voldssag, som ikke er gengivet 
korrekt af Redox.dk. Pressenævnet er ikke i besiddelse af en udskrift af dombogen og er ikke 
bekendt med, hvad [Klager] blev dømt for. Nævnet kan derfor ikke tage stilling til, om dom-
men er korrekt gengivet.  
 
Nævnet finder imidlertid, at omtalen af en ældre dom, der efter det anførte i artiklen vedrører 
et strafbart forhold begået af [Klager] mod hans ekskæreste, ikke har en tilstrækkelig relevant 
sammenhæng med [Klager]s eventuelle engagement i Den Nordiske Modstandsbevægelse. 
Pressenævnet udtaler derfor kritik af Redox.dk for at omtale den ældre dom.  
 
 
Anonymisering – punkt B.8 
[Klager] har anmodet om, at hans navn bliver slettet fra artiklerne.  
 
 
Generelt om punkt B.8 
Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, som er offentliggjort i 
digitale medier, ofte vil være tilgængelige længe efter, at de er publiceret. Efter anmodning til 
mediet kan tilgængeligheden af sådanne tidligere offentliggjorte, følsomme eller private op-
lysninger hindres, i det omfang det er muligt og skønnes rimeligt, jf. punkt B.8.  
 
Medier kan afindeksere, dvs. ændre instruksen til søgemaskiner, så søgemaskiner ophører 
med at henvise til artiklen, anonymisere, dvs. ændre i artikelteksten så eksempelvis et per-
sonnavn anonymiseres, eller helt afpublicere en artikel, dvs. fjerne artiklen fra hjemmesiden. 
 
Det er nævnets opfattelse, at anvendelse af B.8 i de vejledende regler og muligheden for at 
meddele et medie kritik for ikke at imødekomme en anmodning om afindeksering, anonymi-
sering eller afpublicering som udgangspunkt kun bør anvendes, når der er tale om oplysnin-
ger, som er særligt belastende for den person, der er omtalt. 
 
 
Den konkrete sag 
De påklagede artikler omhandler Den Nordiske Modstandsbevægelse, NMR, der af Redox.dk 
betegnes som en terrorgruppe. [Klager] betegnes i omtalen som et ledende medlem i den 
danske afdeling af NMR. Ligesom der står, at han har været aktiv og har haft ledende roller i 
Dansk Front, Danmarks Nationale Front og Blood & Honour. 
 



 
 

  8 
 
 

I artiklen ”Så rabiate er NMB-medlemmerne: voldsfantasier og jødehad” skriver Redox.dk 
derudover, at [Klager] tidligere er dømt ”for at forsøge at kvæle sin ekskæreste”.  
 
På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at [Klager] forud for omta-
len var bekendt med, at Redox.dk havde en opfattelse af, at han var engageret i Den Nordiske 
Modstandsbevægelse. Da [Klager] ikke over for Redox.dk afviste at være engageret i Den 
Nordiske Modstandsbevægelse, og da han derudover ikke har bestridt artiklernes øvrige op-
lysninger om hans politiske engagementer, finder nævnet, at der ikke i artiklerne er tale om 
oplysninger af en sådan belastende karakter, at det skønnes rimeligt at hindre tilgængelighe-
den.  
 
I forhold til omtalen af den ældre straffedom, som Pressenævnet som anført ovenfor ikke 
kender det præcise udfald af, finder nævnet imidlertid, at der er tale om oplysninger af en så-
dan særligt belastende karakter, at det ville have været rimeligt at hindre tilgængeligheden. 
Nævnet har i lighed med ovenfor også lagt vægt på, at oplysningerne ikke har tilstrækkelig 
relevant sammenhæng med [Klager]s eventuelle engagement i Den Nordiske Modstandsbe-
vægelse. Pressenævnet udtaler derfor kritik af Redox.dk for ikke at imødekomme anmodnin-
gen om at anonymisere [Klager]s navn i artiklen ”Så rabiate er NMB-medlemmerne: volds-
fantasier og jødehad”.  
 
 
Offentliggørelse af nævnets kendelse 
I medfør af medieansvarslovens § 49 pålægger Pressenævnet herefter den ansvarshavende 
redaktør af Redox.dk at offentliggøre følgende med Pressenævnets logo som illustration: 
 
”[rubrik] 
Pressenævnet kritiserer Redox.dk 
 
[underrubrik] 
Redox.dk får kritik for omtale af ældre dom.  
 
[tekst] 
Redox.dk omtalte i artiklen ”Så rabiate er NMB-medlemmerne: voldsfantasier og jødehad” 
Den Nordiske Modstandsbevægelse (NMB) og de danske afdelinger af NMB. I den forbin-
delse blev flere navngivne personer relateret til NMB, der af Redox.dk betegnes som en ter-
rorgruppe.  
En af de navngivne personer klagede til Pressenævnet blandt andet over, at Redoks.dk i artik-
len omtalte en 10 år gammel straffedom.  
Pressenævnet har udtalt kritik af Redox.dk for omtalen af den ældre dom, der ikke har til-
strækkelig relevant sammenhæng med personens eventuelle engagement i Den Nordiske 
Modstandsbevægelse. Nævnet kritiserede derfor også Redox.dks afvisning af at anonymisere 
personen. På andre punkter kritiserede nævnet ikke Redox.dks omtale.  
 
Pressenævnet har pålagt os at bringe ovennævnte meddelelse. Hele kendelsen fra Pressenæv-
net kan læses på pressenaevnet.dk” 


