
 

 

   

Kendelse 

afsagt den 21. maj 2019 

 

 

Sag nr. 2018-80-0224 

 

[Klager] 

 

mod  

   

BT 

 

[Klager] har ved advokat Peter Secher klaget til Pressenævnet over artiklen ”[Person A]s datter 

sigtet: Håndværker bortført”, som blev bragt den 26. november 2018 på bt.dk og den 27. no-

vember 2018 i BTs trykte avis under overskriften ”HÅNDVÆRKER BORTFØRT – [Person A]s 

datter sigtet”, idet hun mener, at god presseskik er tilsidesat. 

 

[Klager] har klaget over, at BT har bragt krænkende omtale om hende, som ikke blev forelagt 

hende forud for offentliggørelsen.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

BT bragte den 26. november 2018 artiklen ”[Person A]s datter sigtet: Håndværker bortført” 

på bt.dk. Artiklen, som den 27. november 2018 blev bragt i BTs trykte avis under overskriften 

”HÅNDVÆRKER BORTFØRT – [Person A]s datter sigtet”, har følgende underrubrik: 

 

”En ny sigtelse er dukket op i den svindelmistænkte [Person A]s nærmeste familie.” 

 

Af artiklen fremgår blandt andet følgende: 

 

”B.T. kan nu afsløre, at hendes ældste datter, [Klager], ikke alene er sigtet for groft 

hæleri ved at have nydt godt af sin mors millionsvindel over for Socialstyrelsen. 

Den 34-årige datter sigtes også af Sydøstjyllands Politi for medvirken til frihedsberø-

velse af en polsk håndværker i januar i år. 

Fire mænd i alderen 23 til 37 år er tiltalt for selve kidnapningen eller tilskyndelse til 

den - heriblandt [Person A]s svigersøn [Person B]. De nægter sig skyldige. 

Polakken har i årevis arbejdet som håndværker for [Person B], efter at de første gang 

fik kontakt for en halv snes år siden, da polakken blev hyret til at arbejde på en reno-

vering af [Person A]s hus. 

Det fremgår af retsbøger, som B.T. har fået adgang til. 

[…] 



 

 
  2 

 

 

Dommeren i Kolding fandt mistankegrundlaget mod [Person A]s svigersøn så velbe-

grundet, at han blev varetægtsfængslet og nåede at sidde bag tremmer, indtil selve 

retssagen i juni blev indledt. På anden retsdag blev han dog løsladt efter knap et 

halvt års fængsling. 

Ved samme retsmøde havde også hustruen [Klager] som sigtet mulighed for at af-

give forklaring i domsmandsretten, men hun meddelte, at hun ikke ønskede at ud-

tale sig. 

[Person A]s ældste datter er altså i modsætning til sin mand ikke tiltalt i sagen, men 

kun sigtet. 

Gennem sin advokat, Peter Secher, oplyser hun til B.T., at hun efter bedste evne har 

forsøgt at bistå politiet med at opspore den person, der var 'blevet væk'. Hun under-

streger samtidig gennem sin advokat, at hun ikke er tiltalt i sagen. 

Anklagemyndighedens endelige bevisvurdering i forhold til, om der eventuelt skal 

rejses tiltale mod hende, ventes først at ske, når den verserende retssag mod hendes 

mand og de tre øvrige tiltalte er afsluttet. Det ventes først at ske til april næste år, 

fordi der har været problemer med at få afhørt alle vidner.” 

 

 

[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 27. november 2018. 

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

Omtale af sigtelse 

[Klager] har anført, at omtalen af sigtelsen mod hende for medvirken til frihedsberøvelse er i 

strid med god presseskik. Det har ikke betydning for sigtelsen mod hende for hæleri, at hun 

tidligere er sigtet for medvirken til frihedsberøvelse, da disse forhold ikke har nogen sam-

menhæng. 

 

Det er [Klager]s opfattelse, at punkt C.8 i de vejledende regler for god presseskik kan anven-

des analogt på en situation som denne, hvor vedkommende er sigtet, og der ikke er afsagt 

dom. Baggrunden for dette er, at skadevirkningen ved at bringe forholdet frem reelt er den 

samme, som hvis [Klager] var blevet dømt for medvirken til frihedsberøvelse.  

 

Det forhold, at [Klager] har deltaget i et langt interview om sigtelsen vedrørende hæleri, og at 

hun herunder er kommet ind på sit familieliv, retfærdiggør ikke, at BT overskrider reglerne 

for fremhævelse af ældre sager, hvor vedkommende er sigtet. BT påstår, at fordi [Klager] be-

skriver sit familieliv på TV, så vil det have en relevans at fremdrage tidligere sager, hvor [Kla-

ger] er indblandet. [Klager]s egne udtalelser om sit familieliv kan imidlertid ikke give en sig-

telse om kidnapning relevans. Henvisningerne til familielivet refererede udelukkende til sig-

telsen for hæleri. 

 



 

 
  3 

 

 

[Klager] har bemærket, at artiklen blev bragt øverst på BTs hjemmeside bt.dk fremhævet 

med gul farve, hvoraf det fremgik med store bogstaver, at der var tale om breaking News. Så-

fremt Pressenævnet udtaler kritik i sagen, har [Klager] anmodet om, at nævnets kritik brin-

ges på samme måde, hvilket vil sige på samme sted og med samme synlighed.  

 

 

Forelæggelse og angreb og svar  

[Klager] har anført, at oplysningen om sigtelsen for medvirken til frihedsberøvelse, der blev 

bragt i den påklagede artikel, anses for at være skadelig, hvorfor oplysningen burde være fo-

relagt [Klager] inden offentliggørelsen, således at hun havde mulighed for at besvare beskyld-

ningerne i sammenhæng med, at de blev bragt.  

 

Oplysningerne om sagen vedrørende kidnapning kan grundet den nye meget medieomtalte 

sag virke agtelsesforringende for hende, da denne sag er irrelevant for sagen om hæleri. [Kla-

ger] eller advokat Peter Secher skulle derfor inden artiklen blev offentliggjort have haft mu-

ligheden for at knytte kommentarer hertil. 

 

Hverken [Klager] eller advokat Peter Secher blev kontaktet forud for, at artiklen blev bragt på 

BTs hjemmeside kl. 15:23. Advokat Peter Secher blev samme dag kl. 15:36 ringet op af en 

journalist fra BT. Advokat Peter Secher havde ikke mulighed for at tage telefonen, hvorfor 

han 18 minutter senere ringede tilbage journalistens kollega. På tidspunktet for BTs henven-

delse var artiklen således offentliggjort, og hverken [Klager] eller advokat Peter Secher havde 

fået mulighed for at udtale sig om sagen. BT har umiddelbart efter den telefoniske samtale 

skrevet advokat Peter Sechers kommentarer ind i artiklen, men det er uden betydning hvor 

meget, der blev ændret i artiklen, idet BT har bragt oplysninger om en sag, der ikke er rele-

vant i forhold til den i pressen omtalte sag, hvori [Klager] er sigtet for hæleri. 

 

[Klager] har henvist til Pressenævnets kendelse afsagt den 18. august 2017 i sag nr. 17-70-

01134, hvor Pressenævnet kritiserede Ekstra Bladet for ikke at have givet klageren mulighed 

for at udtale sig om sin stillingtagen til skyldsspørgsmålet. 

 

I forhold til sag nr. 2018-80-0124, som BT har henvist til, har [Klager] bemærket, at denne 

sag omhandlede en retsformands kritik af en advokat under udførelsen sin af advokatger-

ning. I foreliggende situation omhandler sagen en sigtet i en straffesag, og sagerne er derfor 

ikke sammenlignelige. En sigtet i en straffesag er mere sårbar over for de historier, der brin-

ges om vedkommende, end en advokat, der selv har valgt gerningen. 

 

Det forhold, at [Klager] har deltaget i et langt interview om sigtelsen vedrørende hæleri, og at 

hun herunder er kommet ind på sit familieliv, retfærdiggør ikke BTs manglende overholdelse 

af reglerne i punkt A.3 og A.4 i de vejledende regler for god presseskik.  

 

 

2.2 BTs synspunkter 

Omtale af sigtelse 



 

 
  4 

 

 

BT har oplyst, at artiklen ikke omtaler tidligere sigtelser, tiltaler eller domme. Da artiklen 

blev bragt den 26. november 2018, var [Klager] formelt både sigtet for groft hæleri samt 

medvirken til bortførelse. Det er derfor ikke korrekt, når [Klager] anfører, at hun ”tidligere er 

sigtet for medvirken til frihedsberøvelse”, da hun den 26. november 2018 var og fortsat er 

sigtet. 

 

BT har bemærket, at [Klager] sammen med sin søster kort inden den 26. november 2018 af 

egen fri vilje var stået frem i et langvarigt tv-interview, hvor hun blandt andet fortalte om sine 

familieforhold, herunder om sin mand, sine to børn, sine søskende og ikke mindst sin mor, 

der i øjeblikket er midtpunkt i en sag om omfattende millionsvindel med offentlige midler, 

som børnene er sigtet for også at have nydt godt af. Dermed har [Klager] selv kort før artik-

lens publicering udtalt sig til landsdækkende tv om sin sigtelse for groft hæleri, der er hele 

omdrejningspunktet for interviewet, samt for at pressen interesserer sig for [Klager]. 

 

BT har endelig anført, at det i forlængelse af tv-interviewet har relevans at beskrive, at [Kla-

ger] er sigtet i en sag om medvirken til bortførelse, som hendes mand er tiltalt i. 

 

 

Forelæggelse og angreb og svar  

BT har anført, at artiklen er i overensstemmelse med reglerne for god presseskik. Der er 

alene tale om en objektiv og helt igennem korrekt gengivelse af kendsgerninger på basis af 

retsbøger fra Retten i Kolding. 

 

Det fremgår udtrykkeligt af artiklen, at [Klager] aktuelt er sigtet af Sydøstjyllands Politi for 

medvirken til frihedsberøvelse af en polsk håndværker, som blandt andre hendes mand, [Per-

son B], i en påbegyndt straffesag er tiltalt for at have bortført. Det fremgår også af artiklen, at 

[Klager] ikke ønskede at udtale sig i retten. 

 

Der er ikke som anført i klagen til Pressenævnet tale om subjektive udsagn, men derimod ob-

jektive kendsgerninger fra et retsmøde. BT har i den sammenhæng henvist til Pressenævnets 

kendelse afsagt den 20. november 2018 i sag nr. 2018-80-0124, hvor Pressenævnet ikke ud-

talte kritik af Ritzau for ikke at indhente en kommentar fra klageren i forbindelse med en ob-

jektiv gengivelse af, hvad der var passeret i retten. 

 

Advokat Peter Sechers kommentar blev skrevet ind i artiklen straks efter, at han havde ringet 

tilbage til BT, og advokat Peter Secher understregede i øvrigt blot, at [Klager] ikke er tiltalt, 

men udelukkende sigtet, hvilket allerede klart fremgik af artiklen, da det er en objektiv 

kendsgerning fra retsbogen. 

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Hanne Schmidt, Hans Peter Blicher, Ulrik Holmstrup og Michael Voss. 

 

 



 

 
  5 

 

 

God presseskik 

Omtale af sigtelse 

[Klager] har klaget over, at BT har omtalt en sigtelse mod hende for medvirken til frihedsbe-

røvelse. 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at en sigtet, tiltalt eller domfældt person 

bør forskånes for at få fremdraget pågældendes tidligere straffedom, hvis den er uden betyd-

ning for de forhold, vedkommende nu er sigtet, tiltalt eller dømt for. I anden nyhedssammen-

hæng bør de mod en person tidligere rejste straffesager som regel ikke omtales, jf. punkt C.8. 

 

Det følger endvidere, at meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmin-

dre klar almen interesse kræver offentlig omtale, og at det enkelte menneske har krav på be-

skyttelse af sin personlige anseelse, jf. punkt B.1, og at de under punkt A og B anførte almin-

delige presseetiske regler også gælder for retsreportagen, jf. punkt C.1.  

 

Sådan som sagen er oplyst for Pressenævnet, lægger nævnet til grund, at [Klager] på tids-

punktet for klagens indgivelse fortsat var sigtet for medvirken til frihedsberøvelse. Den påkla-

gede omtale vedrører således ikke tidligere straffedomme. 

 

Pressenævnet bemærker, at offentlige personer må tåle en mere nærgående omtale end an-

dre. [Klager] er sigtet i en sag om groft hæleri, som har fået massiv omtale i medierne, og hun 

har ladet sig interviewe om denne sag. [Klager] må derfor anses for at være kendt i offentlig-

heden, at hun må tåle en mere nærgående omtale. Nævnet finder endvidere, at oplysningen 

om, at [Klager] er sigtet for medvirken til frihedsberøvelse, har en vis almen interesse i for-

bindelse med sagen om hæleri. Nævnet udtaler på denne baggrund efter en samlet vurdering 

ikke kritik af BT for at omtale sigtelsen for medvirken til frihedsberøvelse.  

 

 

Forelæggelse og angreb og svar 

[Klager] har klaget over, at artiklens oplysninger vedrørende sigtelsen for medvirken til fri-

hedsberøvelse ikke blev forelagt hende forud for offentliggørelsen. 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at oplysninger, som kan være skadelige, 

krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de 

bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågældende, ligeledes bør angreb og svar, 

hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde. Dette gælder i særlig grad 

krænkende eller skadelige udsagn, jf. punkt A.3. og A.4. 

 

Sådan som sagen er oplyst for Pressenævnet, lægger nævnet til grund, at BT har bragt oplys-

ningerne i artiklen på baggrund af oplysninger fra retsbøger fra Retten i Kolding, hvilket klart 

fremgår af artiklen. Det er således ubestridt, at [Klager] er sigtet for medvirken til frihedsbe-

røvelse.  

 

Oplysningen om sigtelsen for medvirken til frihedsberøvelse, der omhandler en anden sag end 

hæleri-sagen, stammer efter det oplyste fra retsbøger fra et retsmøde afholdt i januar 2018. 



 

 
  6 

 

 

Oplysningen er således ikke offentliggjort som led i retsreportage i den aktuelle nyhedsstrøm. 

Pressenævnet finder, at oplysningen kan være skadelig, krænkende og virke agtelsesforrin-

gende for [Klager]. På denne baggrund, og uanset BT ganske kort tid efter offentliggørelsen 

kontaktede [Klager] herom og senere rettede i artiklen, finder nævnet, at oplysningen burde 

have været forelagt for [Klager] forud for artiklens offentliggørelse, så [Klager] havde haft mu-

lighed for at kommentere oplysningen om sigtelsen. Nævnet udtaler kritik for manglende fo-

relæggelse.  

 

 

Offentliggørelse af nævnets kendelse 

I medfør af medieansvarslovens § 49 pålægger Pressenævnet herefter den ansvarshavende 

redaktør af BT at offentliggøre følgende til Pressenævnets logo som illustration: 

 

”[rubrik]  

Pressenævnet kritiserer BT  

 

[underrubrik]  

BT får kritik for manglende forelæggelse 

 

[tekst]  

I artikler bragt i november 2018 omtalte BT en sigtelse for medvirken til frihedsberøvelse. 

Den sigtede person har klaget til Pressenævnet. 

Pressenævnet finder, at oplysningen om sigtelsen kan være skadelig, krænkende eller virke 

agtelsesforringende for klager. Oplysningen burde derfor have været forelagt for klager forud 

for offentliggørelsen, så klager havde haft mulighed for at komme med sine bemærkninger 

hertil. Nævnet udtaler derfor kritik af den manglende forelæggelse. 

Pressenævnet har pålagt os at bringe ovennævnte meddelelse. Hele kendelsen fra Pressenæv-

net kan læses på pressenaevnet.dk”  

 

 

Offentliggørelse på hjemmesiden  

Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest på de af mediets platforme, hvor den 

påklagede artikel har været bragt. Offentliggørelse skal ske som en selvstændig artikel, der 

prioriteres, f.eks. med placering på en forside i mindst et døgn efter kritikkens offentliggø-

relse. Pressenævnets offentliggørelsestekst skal bringes uden reklamer i teksten.   

 

Endvidere skal denne artikel være offentligt tilgængelig som en selvstændig artikel i over-

ensstemmelse med prioriteringen af den påklagede artikel, og i en periode svarende til den 

periode, hvor den påklagede artikel har været tilgængelig.  

 

Endelig skal der oprettes et link med teksten ”Pressenævnet har udtalt kritik af artiklen” til 

nævnets kendelse ved starten af brødteksten i den påklagede artikel, hvis den fortsat er til-

gængelig på hjemmesiden og ikke er ændret på de punkter, hvor nævnet har udtalt kritik. 

Skrifttype og layout bør svare til den opsætning, der i øvrigt anvendes af mediet.  

 


