
  
 

 

2 

 
 

Kendelse 
afsagt den 11. august 2020 

 

 

Sag nr. 2019-80-0425 

 

[Klager]  

 

mod  

   

Ekstra Bladet  

 

[Klager] har ved advokat [Advokaten] klaget til Pressenævnet over artiklen ”Storkriminelle 

sværmer om berygtet revisor”, som blev bragt den 10. december 2019 på Ekstra Bladets net-

avis ekstrabladet.dk, idet han mener, at god presseskik er tilsidesat.  

 

[Klager] har navnlig klaget over, at artiklen indeholder ukorrekte og skadelige oplysninger, 

som ikke blev forelagt tilstrækkeligt forud for offentliggørelsen.  

 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Forud for offentliggørelsen  

[Klager] og Ekstra Bladet var forud for offentliggørelsen i korrespondance telefonisk og ved 

mail. Pressenævnet har fået tilsendt uddrag fra korrespondancen af Ekstra Bladet. Af denne 

fremgår, at Ekstra Bladet den 6. december 2019 skrev følgende til [Klager]:  

 

”Hej [Klager], 

Jeg og nogle kolleger har gennemgået de kunder, der har været tilknyttet dit re-

visionsselskab, siden du i februar 2016 fik frakendt godkendelsen til at revidere. 

I den forbindelse kan vi se, at flere af selskaberne har direktører eller ejere, som 

er dømt for hård kriminalitet. Det gælder bl.a. [Selskab A] hvor en kendt bande-

leder var direktør, og [Selskab C], hvor [Person A] var direktør.  Han var forin-

den dømt for skyldnersvig. Desuden kan jeg se, at du er tilknyttet som revisor 

for selskaber med [Person B] i ledelsen. Han er også dømt for kriminalitet. Og 

der findes flere andre eksempler. 

Har du været bevidst om, at nogle af dine kunder har domme for kriminalitet?  

Kan du forklare, hvorfor lige netop du har en stor andel kunder, som er dømt 

for kriminalitet?  

Hvilke tanker har du gjort dig om det?  



2 
 

 

Har du gjort noget særligt i relation til de kunder, som har dømte kriminelle i 

ledelsen eller ejerkredsen?  

Hvad har du gjort for at sikre dig, at der ikke skete noget ulovligt i selskaberne?  

Du har haft kunderne, efter Revisornævnet i 2016 fratog din godkendelse til at 

revidere. Jeg ved, at du ankede og derfor fortsat kan arbejde. Men hvad tænker 

du selv om, at det tager så lang tid at behandle sagen? 

Vi ser frem til at modtage dine svar. Du er velkommen til at ringe på [Telefon-

nummer] eller svare her på mailen. Hvis du gerne vil have dine svar med i artik-

len, vil jeg bede dig sende dem inden kl. 16 i dag. Skal du bruge mere til at svare, 

må du sige til. Men da vil jeg bede dig give en melding om det inden kl. 16 i 

dag.” 

 

Ekstra Bladet har oplyst, at de samme dag blev ringet op af [Klager]. Ekstra Bladet har trans-

skriberet samtalen og fremsendt den til Pressenævnet. Det fremgår, at telefonsamtalen 

blandt andet lød:  

 

”Ekstra Bladet: Tak fordi du ringer, [Klager]. Jeg har jo sendt dig nogle spørgs-

mål, jeg gerne vil have svar på.  

[Klager]: Jeg svarer dig på mail. Men nu skal du høre her. Nu stiller jeg dig 

spørgsmål. Hvis du var revisor, og du opdagede, at en kunde havde foretaget 

hvidvask for 35 mio. kr. i 2011. Hvad ville du så gøre? 

Ekstra Bladet: Det aner jeg ikke. Men du kan jo fortælle mig, om du har stået i 

den situation. 

[Klager]: Hvis du var revisor, og du opdagede, at der i samme forbindelse var 

foretaget skattesvig for 18. mio. kr. så skal jeg fortælle dig, at så er der nogle 

regler i revisorloven, som siger, at det skal man anmelde til politiet. Hvis man 

nu tænker det eksempel, at du var i den pågældende kunde. Ville du så være 

glad for din revisor eller sur på ham? 

[…] 

Ekstra Bladet: Du har i 2016 underskrevet regnskaber for de selskaber, jeg 

nævner i mailen. 

[Klager]: Ja, det er klart. Når man er revisor, skal man blive der og skrive. Det 

er situationen. Man kan ikke bare fratræde. 

Ekstra Bladet: Men du er også i dag tilknyttet revisor for nogle selskaber, hvor 

folk med domme for kriminalitet sidder i ledelsen i dag? 

[Klager]: Men der er ikke underskrevet regnskaber siden 2015. 

Ekstra Bladet: Men du er tilknyttet revisor og indsender regnskaber for nogle af 

de her selskaber, det kan jeg jo se. Og det går jeg ud fra, at du får penge for? 

[Klager]: Nu spørger du om noget specifikt. Jeg kan bare sige, at der ikke er un-

derskrevet regnskaber siden 2015. 

Ekstra Bladet: Måske ikke i de selskaber, men i flere andre selskaber. Jeg skri-

ver også, at vi har fundet flere andre eksempler. Jeg skal gerne sende dig nogle 

flere. 

[Klager]: Det må du gerne. Men de andre spørgsmål, jeg stillede dig, de er rigtig 

vigtige. 

Ekstra Bladet: Ja, sikkert. Men jeg har brug for, at du forklarer nærmere. 



3 
 

 

[Klager]: Men du kan næsten selv regne ud, hvilken bank de her transaktioner 

er gået igennem. Og de er ikke gået igennem nogen litauisk filial. Men der er 

nogle tavshedsforpligtelser, der gør, at jeg ikke kan sige mere. Derfor stiller jeg 

dig nogle spørgsmål, og dem har du pænt og ordentligt svaret på. 

[…] 

Ekstra Bladet: [Klager], hvis der er en anden historie i alt det her, så synes jeg, 

du skal fortælle mig om det. For det bliver mere og mere mystisk, det du siger. 

Det kan du vel selv høre? 

[Klager]: Jeg stiller dig bare nogle helt enkle spørgsmål. Jeg har skrevet på 300 

regnskaber om året i en lang række år, og jeg har haft masser kunder. Og der er 

ikke noget mystisk i det her. 

Ekstra Bladet: Ved du hvad, gider du ikke svare på den mail, jeg har sendt dig? 

[Klager]: Det kan jeg sagtens.” 

 

Samme dag svarede [Klager] følgende på mail:  

 

 ”Hej [Journalist] 

Jeg skal svare dig ganske kort, da jeg er ude at rejse, men har herudover søgt dig 

på telefonen. Jeg har som revisor en tavshedspligt, og kan naturligvis ikke ud-

tale mig om konkrete forhold. Jeg kan objektivt oplyse, at jeg har været revisor i 

rigtig mange selskaber. Med hensyn til de konkrete spørgsmål kan jeg på grund-

lag af de oplysninger, der er tilgængelige på cpr registeret oplyse: [Selskab A] er 

stiftet af og med [Person C] som ejer og direktør. Der er underskrevet et 2015 

regnskab, som ikke indeholder aktivitet, og siden er der ikke fra min side påteg-

net regnskaber. [Selskab C] er der underskrevet et 2015 regnskab og der er ikke 

underskrevet regnskaber af mig efterfølgende. For selskaber med [Person B] i 

ledelsen er der ikke underskrevet regnskaber af mig.” 

 

Den samme dag svarede Ekstra Bladet:  

   

”Hej [Klager],  

Tak for snakken, jeg lovede dig lidt flere eksempler på din revisionskunder. 

Dem får du hermed. I 2017 opstillede du regnskab for [Selskab D]. Selskabet 

havde i løbet af året haft [Person D] som direktør. Han er dømt for bedrageri og 

skattesvig.  

Du/dit firma er desuden tilknyttet som revisor til flere selskaber, hvor tidligere 

nævnte [Person B] er direktør. Han er dømt for at drive skunklaboratorium. I et 

af selskaberne, [Selskab E], har [Person E] ligeledes været direktør. Også han 

har tidligere modtaget en dom. Hvis du har kommentarer til ovennævnte, er du 

velkommen til også at sende dem.” 

 

Senere samme dag svarede [Klager]: 

 

 ”Kort svar 

Vi har opstillet et regnskab for [Selskab D], men redskaber bærer ikke påteg-

ning af [Person D] / [Person D]. 



4 
 

 

For så vidt angår [Person B] kan jeg kun gentage, det tidligere oplyste, nemlig at 

der ikke er påtegnet regnskaber. Jeg vil undersøge registreringerne i cvr registe-

ret. 

Jeg undrer mig over hvorfor du ikke spurgte om disse i din tidligere mail.” 

 

Herefter skrev Ekstra Bladet: 

 

 ”Hej [Klager], 

Du har indsendt regnskaber, hvor [Person B] har underskrevet som direktør. 

Det gælder bl.a. regnskab for [Selskab F] i juli 2017.” 

 

 

Den påklagede artikel  

Ekstra Bladet bragte den 10. december 2019 artiklen ”Storkriminelle sværmer om berygtet 

revisor” på netavisen ekstrabladet.dk. Artiklen har underrubrikken:  

 

”Bandefolk og økonomiske svindlere er på kundelisten hos revisoren [Klager], som tidli-

gere har fået karantæne af Revisornævnet.” 

Af artiklen fremgår herefter følgende:  

”Den [Alder] statsautoriserede revisor [Klager] har i flere år været i myndighedernes 

søgelys. Hans revisionsfirma er blevet ransaget af Bagmandspolitiet, han har fået bø-

der fra Revisornævnet for grove overtrædelser af reglerne, og så er han blevet kylet 

ud af revisorernes brancheforening. Trods de mange blinkende advarselslamper har 

der dog hele tiden været kunder i butikken. Men nu kan Ekstra Bladet afsløre, at 

[Klager]s kundeliste heller ikke er helt almindelig. Oplysninger fra CVR-registret vi-

ser, at man her kan finde selskaber med både narkobagmænd, hårdkogte bandefolk 

og økonomiske svindlere i ledelsen.  

'Jeg har som revisor en tavshedspligt og kan naturligvis ikke udtale mig om konkrete 

forhold,' skriver [Klager] i en mail til Ekstra Bladet. 

Fik karantæne 

Egentlig så det ud til, at revisoren skulle bremses i februar 2016. Her havde Revisor-

nævnet fået nok af [Klager], der fik frataget sin godkendelse til at arbejde som revi-

sor. Det var første gang i 10 år, at nævnet straffede en revisor så hårdt. Men [Klager] 

ankede afgørelsen til landsretten, hvor den nu knap fire år senere stadig ikke er af-

gjort. Derfor har han frit kunnet fortsætte sit arbejde. Og det er faldet flere i bran-

chen for brystet. 

- Det er virkelig utilfredsstillende, at det går så langsomt med at få behandlet de her 

sager. Når Revisornævnet har sagt, at der er et problem, så er det alvorligt. Hvis en 

revisor har fået klippet kørekortet, skal han ikke blive liggende på landevejen, siger 

[Person F], direktør i revisorernes brancheforening, FSR, der altså selv har smidt 

[Klager] på porten. 

Underskrev for bandeleder 

Få måneder efter den udskudte karantænedom underskrev revisoren regnskabet for 

et firma, hvor direktøren var en kendt bandeleder fra [Byområdet]. Vedkommende 

har fået årelange fængselsdomme for blandt andet våbenhandel og knivstikkeri.  



5 
 

 

Og blot få dage senere ydede [Klager] samme service for et andet selskab. Her har 

direktøren siddet fængslet i halvandet år for økonomisk svindel. 

'Der er ikke underskrevet regnskaber af mig efterfølgende,' skriver [Klager] i en mail 

til Ekstra Bladet om de to selskaber. Men i de følgende år har en stribe andre selska-

ber med dømte kriminelle i ledelsen haft ham tilknyttet som revisor.  

En af direktørerne har fået fem års fængsel for indsmugling af flere hundrede kilo 

hash, en anden er dømt for bedrageri og skattesvig, mens en tredje direktør er idømt 

fængsel for at stå bag et skunk-laboratorium. 

Direktør i ædelstensfirma 

I den seneste tid er det dog ikke jobbet som revisor, der har skabt opmærksomhed 

omkring [Klager]. Han er nemlig også finansdirektør i koncernen [Selskab G], der 

hævder at eje ædelsten for flere milliarder kroner. Men som Ekstra Bladet har be-

skrevet er [Selskab G] trods de store armbevægelser gang på gang havnet i proble-

mer. Erhvervsstyrelsen har tvangsopløst to af koncernens selskaber, ligesom der 

netop nu verserer en efterforskning hos politiet i [Land A] med [Selskab G] som om-

drejningspunkt.” 

 

Til artiklen var indsat et portrætfoto af [Klager], samt fotos af en mur ved hans forretnings-

adresse, hvor der med graffiti er skrevet ”betal din gæld”.  

 

Til artiklen var endvidere indsat en fakta-boks med overskriften ”Hvad laver en revisor”. Af 

faktaboksen fremgår følgende:  

 

 ”En revisor har to primære opgaver: Revision og rådgivning. 

Revisoren beskrives ofte som offentlighedens tillidsrepræsentant. Det er derfor 

vigtigt, at revisoren er totalt uafhængig i forhold til de selskaber, man er tilknyt-

tet. 

Revisionen handler om at tjekke og underskrive klienterne regnskaber, så of-

fentligheden ved, at man kan stole på dem. 

I flere store skandalesager, bl.a. Hesalight, Genan og IT Factory, har revisorerne 

godkendt selskaber, der siden har vist sig at være helt misvisende. 

I de tilfælde kan revisorerne kommer til at betale erstatning til eventuelle inve-

storer, der har haft tillid til regnskaberne.” 

 

 

Efter offentliggørelsen 

Ekstra Bladet slettede billederne fra artiklen den 13. december 2019.  

 

 

Øvrige oplysninger 

Den 8. februar 2016 afsagde Revisornævnet kendelse i en sag mellem [Forening A] og [Kla-

ger]. Af kendelsen fremgår blandt andet følgende:  

 

 ”[…] 

I denne sag (11/2011) er indklagede fundet skyldig i at have tilsidesat habilitets-

bestemmelserne og dermed god revisorskik i forbindelse med afgivelse af 11 re-

visorerklæringer over en periode på 2 år. Ved sanktionsfastsættelsen er blandt 



6 
 

 

andet anført, at tilsidesættelse af habilitetsbestemmelserne er et alvorligt brud 

på grundlæggende og fundamentale krav til revisor som offentlighedens tillids-

repræsentant. På denne baggrund finder revisornævnet, at en samtidig påken-

delse af de 3 sager, der hver især angår tilsidesættelse af god revisorskik på 

grundlæggende, væsentlige og for offentligheden fundamentale områder, ville 

have ført frem til, at indklagedes grove og gentagne forsømmelse i udøvelsen af 

sin virksomhed som revisor  - og dermed som offentlighedens tillidsrepræsen-

tant – giver grund til at antage, at indklagede heller ikke fremover vil udøve sit 

hverv som godkendt revisor på forsvarlig måde. Det forhold, at der alene i den 

ene af de 3 sager er nedlagt påstand om frakendelse, kan ikke føre til et sandet 

resultat. Herefter frakendes indklagede sin godkendelse som statsautoriseret 

revisor for en periode, der passende kan fastsættes til 2 år regnet fra denne af-

gørelse. 

[…]” 

 

Pressenævnet har fra Ekstra Bladet modtaget udskrifter fra Erhvervsstyrelsen og kopi af 

regnskaber som dokumentation for, at [Klager], efter han blev frakendt sin autorisation af 

Revisornævnet den 8. februar 2016, har underskrevet regnskaber og været tilknyttet forskel-

lige selskaber som revisor.  

 

[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 13. december 2019.  

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

Privatlivets fred 

[Klager] har anført, at de til artiklen ledsagede billeder, herunder fra hans forretningsadresse 

og af ham selv, understreger, at der er sket en privatlivskrænkelse, idet billederne ikke har 

nogen almen interesse.  

 

Det benyttede fotografi af [Klager] er downloaded fra [Selskab G]s website og bragt uden til-

ladelse i strid med fotografens ophavsret, hvilket bestyrker det almindelige indtryk af artiklen 

som groft krænkende. 

 

 

Korrekt information  

[Klager] har anført, at Ekstra Bladet har overtrådt de vejledende regler for god presseskik, 

idet de har bragt ukorrekte, skadelige og agtelsesforringende oplysninger om ham. 

 

- [Klager]s kunder  

[Klager] har anført, at artiklen indeholder ukorrekte oplysninger om, hvem han er eller har 

været revisor for. [Klager] har henvist til oplysningerne om, at han har underskrevet regnska-

bet for et firma, hvor direktøren var bandeleder, og at en stribe andre selskaber med dømte 

kriminelle i ledelsen har haft ham tilknyttet som revisor. [Klager] har bemærket, at Ekstra 

Bladet ikke synes at have dokumenteret at have faktuelt grundlag for den påklagede artikels 

krænkende indhold. 

 



7 
 

 

[Klager] har aldrig mødt nogen person i tilknytning til selskaber, han har været revisor for, 

som kan beskrives som ”bandeleder”. [Klager] er bekendt med, at omtalen må dreje sig om 

selskabet [Selskab A]. [Klager] havde i 2015 haft forbindelse alene med en kvinde, der op-

trådte som selskabets stifter og direktør. [Klager] reviderede og underskrev årsrapport for pe-

rioden fra den 5. april 2015 til den 31. december 2015, en årsrapport, som udviste, at selska-

bet ikke havde haft driftsindtægter i perioden. [Klager] fratrådte som revisor efter regnskabs-

aflæggelsen. 

 

Det må antages, at artiklen i forhold til oplysningerne om, at selskaber med dømte kriminelle 

i ledelsen har haft [Klager] tilknyttet som revisor, henvises til [Person B] [Person A]. [Klager] 

har aldrig ydet revisionsbistand til eller underskrevet regnskaber for selskaber ejet, kontrolle-

ret eller ledet af [Person B], hvilket kan konstateres ved en blot summarisk gennemgang af 

data på CVR/Erhvervsstyrelsen. 

 

[Klager] har endvidere notorisk ikke tilknyttet [Person A] eller dennes selskaber. [Klager] var 

revisor for selskaber i en koncern ejet/kontrolleret af TV, som antagelig var [Person A]s ægte-

fælle, og [Klager] fratrådte som revisor i 2015. 

 

Det havde været korrekt, hvis Ekstra Bladet udtrykkeligt havde nævnt, at [Klager] ikke som 

revisor har underskrevet regnskaber i andre selskaber end [Selskab A] (underskrevet juni 

2016) og [Selskab C] (underskrevet juli 2016). Der foreligger ikke regnskaber underskrevet af 

[Klager] for [Selskab D], [Selskab H], [Selskab E] og [Selskab F]. Det er således upræcist, når 

Ekstra Bladet ”antager”, at der er sket regnskabsudarbejdelse. Selve registreringen i Er-

hvervsstyrelsens register indebærer ikke, at der faktisk er indgået en aftale om revision.  

 

Under alle omstændigheder kan det konstateres, at der for de nævnte selskaber ikke har væ-

ret underskrevet regnskaber siden 2015-regnskaberne, i de tilfælde, hvor der overhovedet har 

været underskrevet regnskaber. Det fremgår ikke af artiklen, at der er tale om ophørte relati-

oner, og at de har været ophørt i flere år. 

 

- Frakendt autorisation 

[Klager] har anført, at det er urigtigt, når det anføres i artiklen, at han er blevet frakendt sin 

autorisation som revisor. Revisornævnet har truffet afgørelse om frakendelse i to år. Sagen er 

indbragt for retten, hvor den fortsat verserer, og [Klager] har således den nødvendige autori-

sation til at virke som revisor. [Klager] har som dokumentation for dette vedhæftet en ud-

skrift fra Erhvervsstyrelsen. [Klager] har bemærket, at han desuden, på tidspunktet for of-

fentliggørelsen af artiklen, kun arbejdede i meget beskedent omfang som revisor. 

 

[Klager] er enig i, at revisorer, som offentlighedens tillidsrepræsentanter, må acceptere, at 

pressen undersøger og forholder sig kritisk til den pågældendes varetagelse af hvervet, men 

det skal ske på et veldokumenteret grundlag. Ekstra Bladet er bekendt med Revisornævnets 

afgørelser, herunder at [Klager] i 2011 anmeldte mistanke om risiko for skattesvig i størrel-

sesordenen 20 mio. kr. til Bagmandspolitiet. Ekstra Bladet er ligeledes bekendt med, at [Kla-

ger] forudgående rettede henvendelse til direktionen i SKAT København, som vejledte ham 

om, at der i den situation var anmeldelsespligt for revisorer. Revisornævnet var uenig i 

SKATs vurdering og fastsatte en sanktion for brud på tavshedspligten. [Klager] har bemær-

ket, at det havde været forventeligt og rimeligt, hvis det var fremgået af artiklen, at dette var 



8 
 

 

baggrunden for ”karantænen”. [Klager] har henvist til den almene interesse, som knytter sig 

til professionelle aktørers adfærd i forbindelse med hvidvasklovgivningen.  

 

- Ransagning  

[Klager] har anført, at oplysningen om, at hans revisionsfirma blev ransaget af Bagmandspo-

litiet er korrekt, men mangelfuld. Ekstra Bladet er bekendt med, at ransagningen fandt sted i 

2004, og at ransagningen skete samtidig med en ransagning hos et større københavnsk advo-

katfirma efter reglerne om ransagning hos en ikke-mistænkt.  

 

- [Selskab G]   

[Klager] har anført, at Ekstra Bladet burde have sikret sig en sandfærdig gengivelse af de om-

talte forhold i [Selskab G] inden offentliggørelsen. [Klager] har flere gange tilbudt journali-

sten fra Ekstra Bladet et tilbundsgående interview og en fysisk besigtigelse af [Selskab G]s ak-

tiver i Berlin, men i omkring halvandet år har journalisten afslået disse tilbud. Det havde væ-

ret rimeligt og forventeligt, at Ekstra Bladet havde undersøgt sagen til bunds, når tilbuddet 

herom forelå. Den 14. november 2019 skrev journalisten til [Klager], at et møde kunne drøf-

tes, såfremt det måtte blive aktuelt at skrive om [Selskab G] igen. [Klager] har anført, at det 

er korrekt, at journalisten fra Ekstra Bladet den 8. december 2019 takkede ja til en invitation, 

ligesom han opstillede visse betingelser for et møde. Disse nåede ikke at blive vurderet, inden 

artiklen blev offentliggjort den 10. december 2019. 

 

 

Overskriftens dækning  

[Klager] har anført, at artiklens overskrift ”Storkriminelle sværmer om berygtet revisor” er 

ukorrekt og krænkende, idet han sammenkædes med ”storkriminelle” kunder. Overskriften 

er egnet til at skade [Klager]s personlige og faglige omdømme, ligesom påstandene indebærer 

betydelig risiko for væsentlig skadevirkning på hans erhvervsvirksomhed.  

 

 

Forelæggelse 

[Klager] har anført, at journalisten har benyttet en mere eller mindre ”truende” tilgang i sin 

dækning af [Selskab G]. Journalisten har givet meget korte svarfrister, underforstået, at hvis 

der ikke blev svaret, ville der blive offentliggjort artikler i avisen. Dette har selskabets medie-

rådgiver, [Person G], peget på ved en tidligere lejlighed, dengang den samme journalist var 

ansat ved [Dagbladet]. [Klager] har vedhæftet en oversigt over korrespondance mellem sel-

skabet og journalisten, der strækker sig fra marts 2018 til november 2019.  

 

[Klager] har henvist til en mailkorrespondance af 4. maj 2018 fra [Person G] til journalisten, 

samt en artikel i Berlingske Business fra den 13. november 2019 vedrørende den dialog og til-

lid, der bør være mellem erhvervsliv og pressen. [Klager] har bemærket, at han har forsøgt at 

skabe tillid ved at invitere journalisten til en besigtigelse af selskabets aktiver.   

 

 

2.2 Ekstra Bladets synspunkter 

Privatlivets fred  

Ekstra Bladet har anført, at det er fotografen og ikke [Klager], der i henhold til lov om op-

havsrettigheder har rettighederne til billederne i artiklen. Ekstra Bladet er i øvrigt gået ud fra, 



9 
 

 

at [Klager] ikke i henhold til lov om ophavsrettigheder havde indvendinger imod, at der blev 

anvendt et officielt foto af ham, som med hans samtykke var offentliggjort og fortsat er frit 

tilgængeligt på [Selskab G]s hjemmeside. Ekstra Bladet har bemærket, at de fjernede bille-

derne fra artiklen på ekstrabladet.dk straks efter, at Ekstra Bladet den 13. december 2019 

modtog en kopi af klagen fra [Klager]s advokat. 

 

 

Korrekt information    

-[Klager]s kunder  

Ekstra Bladet har anført, at der ikke er grundlag for at kritisere Ekstra Bladets omtale af, at 

[Klager] som revisor har betænkelige relationer til en række personer, der er dømt for omfat-

tende og alvorlig kriminalitet. Ekstra Bladet har bemærket, at de er berettiget til at beslutte, 

hvad der skal bringes, og hvilke oplysninger der er relevante for artiklens indhold. 

 

Ekstra Bladet har blandt andet henvist til en årsrapport for [Selskab A] regnskabet for 2015, 

hvor regnskabet er underskrevet af direktionen, [Person C] og [Person H]. Regnskabet er 

endvidere underskrevet af [Klager], statsautoriseret revisor, [Selskab I], den 19. juni 2016, 

det vil sige efter, at [Klager] var blevet frataget sin autorisation af Revisornævnet. Ekstra Bla-

det har endvidere henvist til en udskrift fra Erhvervsstyrelsen vedrørende selskabet [Selskab 

A] (der skiftede navn til [Selskab B] den 31. marts 2017 inden selskabet samme år gik kon-

kurs). Det fremgår af udskriften, at [Klager] siden den 15. april 2015 har været tilknyttet som 

revisor for selskabet via selskabet [Selskab J]. 

 

[Person H] er en kendt bandeleder, hvilket fremgår af straffedomme og mediernes omtale af 

ham. Ekstra Bladet har henvist til artikelserien ”Jagten på [Person H]”, som blev bragt af 

Berlingske i oktober 2009 på netavisen berlingske.dk. 

 

Ekstra Bladet har endvidere anført, at [Klager] via revisionsselskabet [Selskab I] har været 

tilknyttet som revisor for selskaberne [Selskab H] og [Selskab E] (tidligere [Selskab L]). Eks-

tra Bladet har henvist til en udskrift fra Erhvervsstyrelsen vedrørende [Selskab E] og [Selskab 

H] og en årsrapport for selskabet [Selskab E] for 2017, som er underskrevet af [Klager] den 1. 

oktober 2018. Ekstra Bladet har herudover henvist til en årsrapport for [Selskab H] for 2017, 

som er udfærdiget af [Klager]. 

 

Af udskriften fra Erhvervsstyrelsen vedrørende selskabet [Selskab E] fremgår det, at [Person 

B] og [Person E] er registreret som ejere af selskabet, og at selskabets direktion er [Person B]. 

Det fremgår ligeledes, at [Klager] via selskabet [Selskab I] har været tilknyttet som revisor for 

[Selskab E] siden den 1. juni 2017. 

 

Af udskriften fra Erhvervsstyrelsen vedrørende [Selskab H] fremgår det, at [Klager] fra april 

2015 til den 27. december 2019 har været tilknyttet som revisor for selskabet, og at selskabets 

direktør er [Person B]. [Person E] har også tidligere været registreret som direktør for selska-

bet. [Person B] er samtidig legal ejer og reel ejer, idet han ejer 100% af selskabets anpartska-

pital. 

 

Ekstra Bladet har desuden henvist til en udskrift fra Erhvervsstyrelsen vedrørende selskabet 

[Selskab F]. [Person B] tiltrådte som direktør i selskabet den 28. oktober 2015, og [Klager] 



10 
 

 

tiltrådte som revisor den 3. september 2015. Det fremgår endvidere af udskriftet, at [Person 

B] indtil den 16. april 2018 var direktør for selskabet, ligesom det fremgår, at [Klager] via 

[Selskab I] var revisor for selskabet, indtil [Klager] fratrådte den 15. december 2019. 

 

Om [Person B]s kriminelle aktiviteter har Ekstra Bladet henvist til artiklen ”Skunk sag fra 

[Bynavn 1]: Dom står ved magt”, som blev bragt den 31. august 2017 i Sjællandske Nyheder 

på netavisen sn.dk. Ekstra Bladet har endvidere henvist til artiklen ”Derfor slap narko-bag-

mænd for at blive dømt for 500 kilo kokain”, som blev bragt den 19. maj 2016 i Ekstra Bladet 

på netavisen ekstrabladet.dk, og som vedrører en straffesag mod [Person I] og [Person E]. 

Som det fremgår af artiklen, blev [Person E] i Københavns Byret idømt 15 års fængsel, hvil-

ken straf Østre Landsret efterfølgende nedsatte til 5 års fængsel for [Person E]. [Person E] 

blev, som det fremgår af artiklen, dømt for smugling af 400 kilo hash.  

 

[Klager] har antaget, at den påklagede artikel henviser til [Person A], som er dømt for bedra-

geri og skattesvig. Ekstra Bladet har i den forbindelse henvist til artiklen ”Falleret rigmand 

dømt: Skjulte kunst og galop-gevinster”, som blev bragt den 6. januar 2016 i Ekstra Bladet 

på netavisen ekstrabladet.dk, med omtale af en straffedom mod [Person A]. Ekstra Bladet har 

endvidere henvist til en årsrapport for selskabet [Selskab C] for 2015, hvor regnskabet er un-

derskrevet af [Klager] som revisor og af [Person A] som direktør den 18. juli 2016. Ekstra Bla-

det har hertil henvist til en udskrift fra Erhvervsstyrelsen, hvoraf det fremgår, at [Klager] via 

selskabet [Selskab J] indtrådte som revisor for selskabet den 6. maj 2015, og at [Klager] fra-

trådte som revisor (via selskabet [Selskab I]) den 7. februar 2019. Som det fremgår, har [Per-

son A] været direktør og bestyrelsesmedlem i selskabet, og han er ligeledes registreret som 

reel ejer af selskabet med en ejerandel på 16,50% sammen med [Person J] (75,50%), der for-

modentlig er hans ægtefælle. 

 

Ekstra Bladet har supplerende oplyst, at [Klager] har udfærdiget og underskrevet et regnskab 

for selskabet [Selskab D] (nu [Selskab K] under konkurs) for 2017. Selskabet havde fra no-

vember 2016 til februar 2017 haft [Person D] (som tidligere hed [Person D]) som direktør. 

Den pågældende er tidligere dømt for bedrageri og skattesvig. Ekstra Bladet har henvist til 

artiklen ”’Operation X’ afslører lidt for fed skattefidus”, som blev bragt den 7. maj 2012 på 

TV 2s netavis tv2.dk. 

 

Ekstra Bladet har sammenfattende anført, at det er korrekt, når det fremgår af den påklagede 

artikel, at ”selskaber med dømte kriminelle i ledelsen har haft ham [[Klager], Pressenævnet] 

tilknyttet som revisor.”  

 

- Frataget autorisation  

Ekstra Bladet har oplyst, at artiklen blandt andet drejer sig om den principielle problemstil-

ling, at [Klager] siden 2016 har fortsat sit virke som revisor, selvom han var blevet frakendt 

sin autorisation. Dette har, som det også fremgår af artiklen, været muligt, fordi [Klager] 

valgte at indbringe Revisornævnets afgørelse for domstolene, hvor sagen endnu ikke er af-

gjort. I artiklen kritiserer direktøren i Revisorernes Brancheforening denne retsstilling.  

 

Ekstra Bladet har anført, at det ikke fremgår af Revisornævnets kendelse af 8. februar 2016, 

at [Klager] har haft anmeldt hvidvask og svindel til SKAT og Bagmandspolitiet. Ekstra Bladet 



11 
 

 

har således ikke været bekendt med de oplysninger. Det ses heller ikke at have nogen rele-

vans for indholdet af artiklen, idet den angår det forhold, at [Klager] er blevet frakendt sin 

autorisation af Revisornævnet, men alligevel har fortsat sit virke som revisor.  

 

Ekstra Bladet har bemærket, at revisorer fungerer som offentlighedens tillidsrepræsentanter, 

og det er afgørende for samfundet, at revisorerne lever op til de høje krav, som med rette stil-

les til deres vandel, dømmekraft og objektivitet. En statsautoriseret revisor må således accep-

tere, at pressen undersøger og forholder sig kritisk til den pågældendes varetagelse af hvervet 

som offentlighedens tillidsrepræsentant. I det foreliggende tilfælde er [Klager] ikke kun ble-

vet frakendt sin autorisation som statsautoriseret revisor, men har også både i tiden før og 

efter virket som revisor for kriminelle kunder.  

 

- Ransagning  

Ekstra Bladet har anført, at faktum er, at Bagmandspolitiet har foretaget en ransagning i 

[Klager]s revisionsfirma. At der samtidig blev foretaget en ransagning i et større advokat-

firma, har ikke nogen relevans for sagen, og ville heller ikke gøre sagen bedre.  

 

- [Selskab G]  

Ekstra Bladets journalist har foretaget en grundig journalistisk research, herunder også ved 

henvendelse til [Klager]. Ekstra Bladet har henvist til, at journalisten fra Ekstra Bladet den 

23. og 24. november 2018 stillede [Klager] en række spørgsmål vedrørende en verserende ef-

terforskning af [Selskab G]. 10. februar 2020 oplyste anklagemyndigheden i München til 

Ekstra Bladet, at efterforskningen af [Selskab G] fortsat verserer. Derudover har journalisten 

gennemgået myndighedernes behandling af sagen og myndighedernes afgørelser vedrørende 

[Selskab G]s regnskaber og deres angivelse af, at selskabet ejer ædelstene for milliarder.  Eks-

tra Bladet har bemærket, at det eneste, der fremgår af artiklen vedrørende [Selskab G], er, at 

de hævder at være i besiddelse af ædelstene for milliarder. Det er faktum, at [Selskab G] hæv-

der dette, hvilket også fremgår af deres årsregnskab. 

 

 

Overskriftens dækning 

Ekstra Bladet har anført, at overskriften "Storkriminelle sværmer om berygtet revisor" er 

åbenlyst udtryk for Ekstra Bladets sammenfatning og kritiske subjektive vurdering af sagen, 

der er baseret på de foreliggende faktuelle oplysninger om [Klager]s virke som revisor. Over-

skriften har dækning i de faktiske oplysninger i sagen. 

 

 

Forelæggelse  

Ekstra Bladet har forelagt sagen for [Klager] den 28. november og 6. december 2019 både te-

lefonisk og på mail. Journalisten fra Ekstra Bladet har stillet spørgsmål omkring [Selskab G]s 

påståede ejerskab over ædelstene. Imidlertid har [Klager] kun svaret med undvigende og af-

visende kommentarer. Journalisten blev først ansat ved Ekstra Bladet i 2019, og Ekstra Bla-

det finder det derfor irrelevant for sagen, hvad der har været af korrespondance mellem jour-

nalisten og selskabet som er af ældre dato, fra da journalisten var ansat hos et andet medie.  

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 



12 
 

 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Martin Lavesen, Anja Lundberg Andersen, Ulrik Holmstrup og Marlene Borst Hansen. 

 

 

Kompetence  

Pressenævnet bemærker indledningsvist, at det følger af medieansvarslovens § 34, at ”masse-

mediernes indhold og handlemåde” skal være i overensstemmelse med god presseskik. Det 

er således mediet og ikke den enkelte journalist, som er part i Pressenævnets sag.  

 

Nævnet bemærker videre, at det følger af medieansvarslovens § 43, at Pressenævnet træffer 

afgørelse i sager om, hvorvidt der er sket offentliggørelse i strid med god presseskik, jf. § 34, 

og hvorvidt et massemedie efter reglerne i lovens kapitel 6 er forpligtet til at offentliggøre et 

genmæle. Spørgsmålet om, hvorvidt eventuelle ophavsrettigheder er krænket ved offentliggø-

relsen, henhører under domstolene og falder uden for nævnets kompetence. Dette forhold 

behandles derfor ikke.  

 

 

God presseskik 

Privatlivets fred  

[Klager] har klaget over, at Ekstra Bladet har bragt billeder af ham og hans forretnings-

adresse. 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, der kan krænke privatli-

vets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræver offentlig omtale. Det enkelte 

menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse, jf. punkt B.1. 

 

Det er som udgangspunkt ikke i strid med god presseskik, at medier fotograferer eller filmer 

personer eller virksomheder, der befinder sig på offentligt tilgængelige steder og offentliggør 

billeder af denne art, selvom de pågældende ikke har samtykket hertil. Der skal dog udvises 

varsomhed af hensyn til de implicerede, herunder til de sammenhænge, hvori de indgår. 

 

Pressenævnet finder, at anvendelsen af billedet af [Klager], som efter det oplyste er offentlig-

gjort i erhvervsmæssig sammenhæng, og billedet af [Klager]s forretningsadresse, i sammen-

hæng med den beskrevne omtale ikke kan anses for at indebære en krænkelse af hans privat-

liv, ligesom billederne ikke fremstår forvansket. Det bemærkes, at Ekstra Bladet fjernede bil-

lederne fra artiklen, så snart de blev bekendt med [Klager]s klage. Nævnet udtaler ikke kritik.  

 

 

Korrekt information 

[Klager] har klaget over, at artiklen er i strid med god presseskik, idet den blandt andet inde-

holder ukorrekt og skadelig information om ham. 

 

[Klager] har særligt henvist til, at oplysningerne om, hvilke regnskaber, han har skrevet un-

der på som revisor, og at han har fået frakendt sin autorisation som revisor, er ukorrekte.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 



13 
 

 

der gives eller gengives, er korrekte. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og 

hvad der er kommentarer, jf. punkt A.1 og A.5. 

 

Pressenævnet bemærker generelt, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige 

princip om redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at be-

slutte, hvad man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktø-

rens redigeringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre forekom-

mer centrale, ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge materiale og kilder, så 

længe de indholdsmæssige krav til den bragte information iagttages. Det bemærkes dog gene-

relt, at et medie (redaktøren) på baggrund af sin egen eller sine medarbejderes adfærd kan 

have forpligtet sig til at bringe en given omtale. 

 

- [Klager]s kunder  

[Klager] har klaget over, at artiklen indeholder ukorrekte oplysninger om, hvilke regnskaber 

han har underskrevet.   

 

Af artiklen fremgår blandt andet følgende:  

 

”[…] 

Underskrev for bandeleder 

Få måneder efter den udskudte karantænedom underskrev revisoren regnskabet for 

et firma, hvor direktøren var en kendt bandeleder fra Københavns-området. Ved-

kommende har fået årelange fængselsdomme for blandt andet våbenhandel og kniv-

stikkeri.  

Og blot få dage senere ydede [Klager] samme service for et andet selskab. Her har 

direktøren siddet fængslet i halvandet år for økonomisk svindel. 

'Der er ikke underskrevet regnskaber af mig efterfølgende,' skriver [Klager] i en mail 

til Ekstra Bladet om de to selskaber. 

Men i de følgende år har en stribe andre selskaber med dømte kriminelle i ledelsen 

haft ham tilknyttet som revisor.  

En af direktørerne har fået fem års fængsel for indsmugling af flere hundrede kilo 

hash, en anden er dømt for bedrageri og skattesvig, mens en tredje direktør er idømt 

fængsel for at stå bag et skunk-laboratorium. 

[…]” 

 

På baggrund af sagens oplysninger har Pressenævnet lagt til grund, at Ekstra Bladet har skre-

vet artiklen på baggrund af offentligt tilgængelige oplysninger, blandt andet regnskaber of-

fentliggjort af Erhvervsstyrelsen. Nævnet lægger endvidere til grund, at oplysningerne om, at 

[Klager] som revisor, både forud for og efter Revisornævnets afgørelse i 2016, har været til-

knyttet en række selskaber med tidligere dømte personer i ledelsen eller ejerkredsen. Nævnet 

bemærker, at det ikke udtrykkeligt fremgår af den påklagede artikel, hvilke selskaber, der er 

tale om.  

 

På denne baggrund finder Pressenævnet, at oplysningerne om [Klager]s kunder har dækning 

i de faktiske forhold. Nævnet finder derfor ikke grundlag for at udtale kritik af Ekstra Bladet 

for at bringe udsagnene.  

 



14 
 

 

 

- Frakendt autorisation  

[Klager] har klaget over, at artiklen indeholder ukorrekt information om hans autorisation, 

idet sagen fortsat er verserende, og han således ikke er frakendt sin autorisation på tidspunk-

tet for artiklens offentliggørelse.  

 

Af artiklen fremgår blandt andet:  

 

”[…] 

Fik karantæne 

Egentlig så det ud til, at revisoren skulle bremses i februar 2016. 

Her havde Revisornævnet fået nok af [Klager], der fik frataget sin godkendelse til at 

arbejde. Men [Klager] ankede afgørelsen til landsretten, hvor den nu knap fire år se-

nere stadig ikke er afgjort. Derfor har han frit kunnet fortsætte sit arbejde. Og det er 

faldet flere i branchen for brystet.  

- Det er virkelig utilfredsstillende, at det går så langsomt med at få behandlet de her 

sager. Når Revisornævnet har sagt, at der er et problem, så er det alvorligt. Hvis en 

revisor har fået klippet kørekortet, skal han ikke blive liggende på landevejen, siger 

[Person F], direktør i revisorernes brancheforening, FSR, der altså selv har smidt 

[Klager] på porten. 

[…]” 

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at Revisornævnet den 8. 

februar 2016 frakendte [Klager] sin autorisation som statsautoriseret revisor i to år. [Klager] 

har oplyst, at denne afgørelse er indbragt for domstolene, hvor den fortsat verserer.  

 

Nævnet finder, at oplysningen om frakendelsen af autorisationen har støtte i offentligt til-

gængelige oplysninger. Nævnet bemærker, at der ikke fremgår oplysninger i artiklen om, at 

[Klager] ikke lovligt har kunne fortsætte sit arbejde, mens spørgsmålet om frakendelse af au-

torisation fortsat er verserende. Pressenævnet finder på denne baggrund ikke grundlag for at 

kritisere Ekstra Bladet for at bringe oplysningen om autorisationen.  

 

Nævnet finder videre, at Ekstra Bladet ikke har overskredet rammerne for redaktørens redi-

geringsret, ved at have medtaget udsagn fra direktør [Person F] fra revisorernes branchefor-

ening. Nævnet har lagt vægt på, at Ekstra Bladet har gjort det tilstrækkeligt klart for læseren, 

hvem der udtaler sig, og at udtalelserne fremstår som direktøren [Person F]s subjektive vur-

dering af sagen.  

 

- Ransagning 

[Klager] har klaget over, at oplysningen om, at hans revisionsfirma blev ransaget af Bag-

mandspolitiet er mangelfuld, fordi det ikke er omtalt i artiklen, at ransagningen skete samti-

dig med en ransagning hos et større københavnsk advokatfirma. 

 

Idet nævnet bemærker, at det i artiklen er korrekt gengivet, at [Klager]s revisionsfirma blev 

ransaget af Bagmandspolitiet, finder nævnet herefter, at det ligger inden for redaktørens re-

digeringsret, at Ekstra Bladet har undladt at omtale, at der samtidig blev foretaget ransag-

ning i et advokatfirma.  



15 
 

 

 

 

- [Selskab G]  

[Klager] har klaget over, at Ekstra Bladet ikke har efterprøvet oplysningerne omkring selska-

bet [Selskab G]s aktiver, herunder at de ikke har imødekommet de gentagne tilbud om at 

komme og besigtige selskabets kapitaler for at kunne skrive artiklen på oplyst grundlag.  

 

Af artiklen fremgår blandt andet følgende:  

 

”[…] 

Direktør i ædelstensfirma 

I den seneste tid er det dog ikke jobbet som revisor, der har skabt opmærksomhed 

omkring [Klager]. Han er nemlig også finansdirektør i koncernen [Selskab G], der 

hævder at eje ædelsten for flere milliarder kroner. Men som Ekstra Bladet har be-

skrevet er [Selskab G] trods de store armbevægelser gang på gang havnet i proble-

mer. Erhvervsstyrelsen har tvangsopløst to af koncernens selskaber, ligesom der 

netop nu verserer en efterforskning hos politiet i [Land A] med [Selskab G] som om-

drejningspunkt.” 

 

På baggrund af sagens oplysninger, lægger nævnet til grund, at Ekstra Bladet den 9. decem-

ber 2019 tog kontakt til selskabet [Selskab G], for at komme til Berlin og besigtige selskabets 

aktiver. Journalisten fra Ekstra Bladet opstillede blandt andet den betingelse, at han måtte 

medbringe en fotograf.  

 

Nævnet finder, at Ekstra Bladet i tilstrækkeligt omfang har forsøgt at efterprøve oplysnin-

gerne, ligesom [Klager] er kommet til orde. Det kan ikke føre til en anden vurdering, at jour-

nalisten opstillede nogle betingelser for mødet. Nævnet udtaler ikke kritik.   

 

 

Overskriftens dækning  

[Klager] har klaget over, at artiklens overskrift ”Storkriminelle sværmer om berygtet revi-

sor” er ukorrekt og skadelig for hans omdømme.   

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at overskrifter og mellemrubrikker i 

form og indhold skal have dækning i den pågældende artikel eller udsendelse, jf. punkt. A.6. 

 

Pressenævnet finder, at Ekstra Bladet ikke har overskredet rammerne for redaktørens redige-

ringsret, ved at anvende ordet ”storkriminelle” i overskriften. Nævnet finder videre, at over-

skriften må anses for at være Ekstra Bladets opfattelse og vurdering af sagen, og at overskrif-

ten ikke går ud over, hvad der er dækning for i artiklen. Nævnet finder derfor efter en samlet 

vurdering ikke grundlag for at udtale kritik af overskriftens formulering. 

 

 

Forelæggelse 

[Klager] har klaget over, at Ekstra Bladet ikke har forelagt oplysningerne tilstrækkeligt for 

ham.  

 



16 
 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det bør kontrolleres, om de oplysnin-

ger, der gives eller gengives, er korrekte. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende 

eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, 

først og fremmest ved forelæggelse for den pågældende, jf. punkt A.3.  

 

Som sagen er oplyst for Pressenævnet, lægger nævnet til grund, at [Klager] har været i dialog 

med Ekstra Bladet i forbindelse med artiklen. Pressenævnet finder videre, at [Klager] er kom-

met til orde i artiklen, og finder på den baggrund ikke anledning til at udtale kritik af Ekstra 

Bladet for utilstrækkelig forelæggelse. 

 

 

 

 


	Kendelse

