
 

 

   

 

  2 

Kendelse 

afsagt den 17. august 2021 

 

 

Sag nr. 2021-80-0613 

 

[Klager] 

 

mod  

   

Redox 

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over artiklen ”Sortklædt modstand mod corona-restrik-

tioner – afviser højreekstremisters tilnærmelser”, som blev bragt af Redox på redox.dk den 

7. februar 2021, idet han mener, at god presseskik er tilsidesat.  

 

[Klager] har navnlig klaget over, at det af artiklen fremstår som om, han støtter Men in 

Black-bevægelsen, hvilket ikke er korrekt.   
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Redox bragte den 7. februar 2021 artiklen ”Sortklædt modstand mod corona-restriktioner – 

afviser højreekstremisters tilnærmelser” på redox.dk. Artiklen har følgende underrubrik:  

 

”Siden Men in Black-demonstrationerne startede har der været mange spekulationer 

om deres politiske tilhørsforhold. I denne uge meldte de offentligt ud, at racister 

ikke er velkomne i demonstrationerne. Redox ser her nærmere på forholdet mellem 

bevægelsen og de organiserede højreradikale.” 

 

Af artiklen fremgår bl.a. følgende:  

 

”Lørdag aften gik Men in Black igen på gaden i København. Det var første gang be-

vægelsen samledes efter talspersoner havde meldt ud, at højreradikale ikke var vel-

komne. 

På den radikale højrefløj har flere grupper og enkeltpersoner siden det sene efterår 

forsøgt at omfavne protestgruppen Men in Black, der løbende har protesteret mod 

corona-restriktionerne.  

Men in Black udspringer blandt andet af hooligan-miljøet, og det er en af årsagerne 

til, at højreradikale grupper gerne vil rekruttere blandt demonstrationsdeltagerne. 

[…] 



 

 
  2 

 

 

 

Ordkrig med Paludan 

Men i løbet af ugen har Men in Black meldt ud, at de trods de mange tilnærmelser 

ikke vil have noget at gøre med organiserede racister. Det skete efter Rasmus Palu-

dan havde tilkendegivet, at han planlagde at medvirke ved demonstrationen i Kø-

benhavn lørdag den 6. februar. 

[…] 

Det ledte til en konflikt mellem de to parter, hvor Rasmus Paludan meldte ud, at han 

og Stram Kurs ville lave en moddemonstration mod Men in Black-demonstrationen. 

Paludan dukkede imidlertid ikke op til sin egen demonstration, angiveligt fordi poli-

tiet havde forbudt ham det af sikkerhedsmæssige årsager. I stedet bestod Stram 

Kurs’ demonstration af én person: En kameramand, der fulgte Men in Black-demon-

strationen på flere hundrede meters afstand og live-streamede det til en af partiets 

mange facebooksider. 

Flere af Paludans støtter gav på sociale medier udtryk for utilfredshed med Men in 

Blacks udmelding og opfordrede “frihedselskende patrioter” til at deltage i Stram 

Kurs’ demonstration. En af dem, der meldte sin støtte til Stram Kurs, var nazivetera-

nen [Person A], der dog alligevel valgte at droppe Stram Kurs-demonstrationen for i 

stedet at deltage hos Men in Black. 

[…] 

Broget forsamling 

Men in Black-demonstrationen var igen vokset fra den størrelse den havde sidst. Re-

dox’ fotograf på stedet vurderer, at cirka 1000 personer deltog. Det var et bredt og 

broget udsnit af befolkningen; fra hooligans og rastløse teenagere til pensionister. I 

altovervejende grad var deltagerne personer, der ikke har bånd til det organiserede 

højreradikale miljø. 

Dog var to små grupper af højreekstremister var til stede. Den ene bestod af en 

håndfuld folk fra Københavns lille alt-right scene, herunder [Person A], der har en 

fortid i blandt andet Dansk Front og Danskernes Parti. Han var i selskab med blandt 

andre [Person B] og [Person C]. 

En anden gruppe bestod af [Person D], bedst kendt som morderen [Person E]s ‘sjæ-

leven’, og hendes følgesvend [Klager]. 

[Person A] har ikke ønsket at kommentere lørdagens demonstration. [Person C] 

skriver i en besked til Redox at han “ikke bekendt [er] med, at der skulle deltaget no-

gen nationalsocialister til MIB’s demoer” og at han heller ikke selv identificerer sig 

som nationalsocialist.” 

 

 

Efter offentliggørelsen  

Pressenævnet har fra [Klager] modtaget kopi af en mailkorrespondance mellem ham og Re-

dox, som fandt sted i perioden fra den 16. til den 18. februar 2021. Det fremgår af korrespon-

dancen, at [Klager] den 16. februar 2021 skrev følgende til Redox:  

 

”Hej Redox 

Jeg ønsker at udtale mig til denne artikel hvor jeg er nævnt: [Her er i mailen indsat 

link til den påklagede artikel, Pressenævnet].  



 

 
  3 

 

 

 

Ring gerne [telefonnr.]” 

 

Hertil svarede Redox:  

 

”Hej [Klager]  

Vi vil selvfølgelig gerne give dig mulighed for at udtale dig i artiklen. Derfor kan du 

svare på et [af] disse spørgsmål:  

1) Hvorfor var du til stede i demonstrationen?  

2) Hvorfor mener du ikke, at vi bør kalde dig højreekstrem, selvom du har været 

med til at starte Pegida i Danmark (jf Information og Århus Stiftstidende) og har 

deltaget i Stram Kurs’ arrangementer?” 

 

Herefter skrev [Klager]:  

 

”Ring venligst 

[telefonnr.]” 

 

Hvortil Redox svarede:  

 

”Hej [Klager]  

Vi har desværre ikke mulighed for at ringe dig op pt og vil derfor gerne bede om din 

kommentar skriftligt.”  

 

Det fremgår af korrespondancen, at [Klager] og Redox herefter udvekslede i alt seks mails, 

men at [Klager] undlod at svare på Redox’ spørgsmål til artiklen.  

 

 

Øvrige oplysninger 

Pressenævnet har i 2021 afsagt kendelse i yderligere tre sager vedrørende klager fra [Klager] 

over Redox; kendelse af 9. februar 2021 i sag nr. 2020-80-0516, kendelse af 11. maj 2021 i 

sag nr. 2020-80-574 og kendelse af 17. august 2021 i sag nr. 2020-80-0598. I alle tre kendel-

ser har [Klager] bestridt Redox’ betegnelse af ham som tilhørende den yderste højrefløj/væ-

rende højreradikal.  

 

 

[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 8. februar 2021.  

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

God presseskik  

[Klager] har anført, at dette er hans fjerde klage over Redox på ca. et halvt år, og at der dan-

ner sig et billede af, at Redox forsætligt skriver falske historier om ham, som samlet udgør 

chikane.  

 



 

 
  4 

 

 

 

[Klager] har flere gange politianmeldt Redox, og han har anført, at Redox ikke hører hjemme 

i Pressenævnet.  

 

Til den påklagede artikel har [Klager] blandt andet henvist til følgende:  

 

- Korrekt information og forelæggelse  

[Klager] har anført, at Redox har handlet i strid med god presseskik i forbindelse med artik-

lens omtale af hans tilstedeværelse ved bevægelsen Men in Blacks demonstration i Køben-

havn den 6. februar 2021.  

 

[Klager] har oplyst, at han opholdt sig højest 15 minutter ved den omtalte demonstration, og 

at han alene var til stede for at se, hvad Men in Black er for noget og ikke fordi, han støtter 

Men in Black. [Klager] er interesseret i alle mulige politiske fænomener, og han undersøger 

dem gerne. Dette er imidlertid ikke det samme som, at han tilslutter sig dem. Derfor forkla-

rede [Klager] også personer, han hilste på til den omtalte demonstration, at han kun var til 

stede som observatør. Tværtimod har [Klager] skrevet flere læserbreve og blogindlæg, herun-

der i Ekstrabladet, hvor han tager afstand fra Men in Black.  

 

Med Redox’ omtale af [Klager]s tilstedeværelse fremstår det imidlertid som om, [Klager] er 

tilhænger af Men in Black. Redox har kontaktoplysninger på [Klager], som altid udtaler sig, 

når han bliver kontaktet af mediet. Redox har derfor handlet i strid med god presseskik ved 

forud for offentliggørelsen af artiklen ikke at have indhentet [Klager]s kommentarer til, hvor-

for han meget kort opholdt sig ved den omtalte demonstration. Dette burde være sket under 

demonstrationen, hvor Redox selv var til stede, og Redox kan derfor ikke redde situationen 

ved efterfølgende at anmode om [Klager]s bemærkninger og samtidig insistere på at få dem 

skriftligt. Ligeledes kunne Redox via Google hurtigt have fundet ud af, at [Klager] er varm 

fortaler for et vaccinepas i relation til Covid19, og at han dermed på ingen måde støttede for-

målet med Men in Blacks demonstration, nemlig modstand mod vaccinepasset.  

 

[Klager] har endvidere anført, at han i artiklen reelt bliver omtalt som højreekstrem, hvilket 

han ikke er. Dette har han fortalt Redox mange gange. En person, som er højreekstrem, ind-

rømmer det stolt og gerne. Men man bliver ikke højreekstrem af at have perifere relationer til 

Stram Kurs, samt at have været tilskuer til deres demonstrationer, da Stram Kurs ikke er et 

højreekstremt parti. Som [Klager] tidligere har oplyst over for Redox og over for Pressenæv-

net, var det [Person F], der startede Pegida i Danmark. [Klager] har ikke noget med [Person 

F] at gøre, og [Klager] er stor modstander af [Person F]’ nye tiltag, [Navnet på tiltaget]. [Kla-

ger] skriver læserbreve til Ekstrabladet næsten dagligt. Hans læserbreve bliver altid optaget, 

hvilket ikke ville være sket, hvis indholdet, eller [Klager] selv, var højreekstrem.  

 

  

2.2 Redox’ synspunkter 

God presseskik  

- Korrekt information og forelæggelse  

Redox har afvist at have handlet i strid med god presseskik i forbindelse med artiklen.  

 



 

 
  5 

 

 

 

Redox har anført, at [Klager] deltog i en offentligt indkaldt demonstration, hvor en lang 

række pressefotografer og –videofotografer var til stede. Mange medier bragte fotos, video og 

livestream fra demonstrationen. [Klager] måtte således kunne antage, at hans deltagelse ville 

kunne observeres af læsere og seere i de mange medier, der dækkede demonstrationen. Der 

er i sig selv ikke noget krænkende i at deltage i en demonstration mod corona-restriktio-

nerne, hvorfor Redox ikke forelagde oplysningen om [Klager]s deltagelse for ham inden of-

fentliggørelsen. Redox har oplyst, at mediet i forbindelse med nærværende klage sendte [Kla-

ger] en række spørgsmål. [Klager]s svar på spørgsmålene ville blive tilføjet til den påklagede 

artikel. Som det fremgår af den til sagen vedlagte mailkorrespondance mellem parterne 

[Gengivet under punkt 1, Sagsfremstilling, Pressenævnet], ønskede [Klager] imidlertid ikke 

at udtale sig.  

 

Redox har endvidere anført, at [Klager] i artiklen er blevet omtalt som højreradikal, fordi han 

var medarrangør af den første Pegida-demonstration, hvilket er blevet beskrevet både i artik-

len ”Trængsel på dansk højrefløj for at omfavne Pegida”, bragt på Informations netavis den 

17. januar 2015, og artiklen ”Demonstration mod islam vækker harme” bragt på Århus Stifts-

tidendes netavis den 13. januar 2015, ligesom han har medvirket i Pegida-afløseren For Fri-

heds demonstrationer. [Klager] har desuden, som beskrevet i artiklen ”Koranafbrænder for 

retten i kølvandet på konflikter”, bragt på redox.dk den 19. oktober 2020, deltaget i Stram 

Kurs’ 1. maj-arrangement i 2020. At være involveret i disse arrangementer, som højreradi-

kale organisationer står bag, åbner op for, at man kan blive kaldt højreradikal. Det svarer til, 

at man kan blive kaldt fodboldspiller, hvis man deltager i en fodboldkamp.  

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Anne Louise Bormann, Anja Lundberg Andersen, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen.  

 

 

God presseskik 

Korrekt information og forelæggelse  

[Klager] har klaget over, at Redox i artiklen ”Sortklædt modstand mod corona-restriktioner 

– afviser højreekstremisters tilnærmelser” har bragt ukorrekte og krænkende oplysninger 

om ham.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 

der gives eller gengives, er korrekte. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller 

virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og 

fremmest ved forelæggelse for den pågældende. Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, 

bringes i sammenhæng og på samme måde. Det gælder i særlig grad krænkende eller skade-

lige udsagn, jf. punkt A.1, A.3 og A.4.  

 



 

 
  6 

 

 

 

[Klager] har klaget over, at Redox i artiklen har omtalt hans tilstedeværelse ved en demon-

stration arrangeret af Men in Black-bevægelsen uden forinden at have forelagt ham oplysnin-

gen herom.  

 

Af artiklen fremgår følgende:  

 

” […] 

Men in Black-demonstrationen var igen vokset fra den størrelse den havde sidst. Re-

dox’ fotograf på stedet vurderer, at cirka 1000 personer deltog. Det var et bredt og 

broget udsnit af befolkningen; fra hooligans og rastløse teenagere til pensionister. I 

altovervejende grad var deltagerne personer, der ikke har bånd til det organiserede 

højreradikale miljø. 

Dog var to små grupper af højreekstremister var til stede. Den ene bestod af en 

håndfuld folk fra Københavns lille alt-right scene, herunder [Person A], der har en 

fortid i blandt andet Dansk Front og Danskernes Parti. Han var i selskab med blandt 

andre [Person B] og [Person C]. 

En anden gruppe bestod af [Person D], bedst kendt som morderen [Person E]s ‘sjæ-

leven’, og hendes følgesvend [Klager]. 

[…] ” 

 

På baggrund af sagens oplysninger har Pressenævnet lagt til grund, at det er ubestridt, at 

[Klager] besøgte den omtalte demonstration, samt at demonstrationen foregik på et offentligt 

tilgængeligt sted.  

 

Pressenævnet finder, at artiklens oplysning om [Klager]s tilstedeværelse ved den omtalte de-

monstration ikke i presseetisk forstand kan betragtes som værende krænkende over for ham. 

Idet det bemærkes, at det ikke fremgår af artiklen, hvordan [Klager] personligt forholder sig 

til Men in Black-bevægelsen, finder nævnet ikke anledning til at udtale kritik af Redox for at 

have bragt oplysningen uden forudgående forelæggelse for [Klager].  

 

[Klager] har også klaget over, at han i ovenstående udsagn bliver omtalt som ”højreekstre-

mist”, hvilket han under Pressenævnssagen har oplyst, at han mange gange har fortalt Redox, 

at han ikke er.   

 

Pressenævnet har på baggrund af Redox’ bemærkninger under sagen lagt til grund, at beteg-

nelsen ”højrerekstremist” er udtryk for Redox’ subjektive vurdering af [Klager]s politiske til-

hørsforhold. Det fremgår imidlertid ikke af den påklagede artikel, hvorfor Redox betragter 

[Klager] som værende højreekstremist. Redox’ betegnelse af [Klager] i artiklen fremstår der-

for som en faktuel oplysning og kendsgerning.   

 

På baggrund af bl.a. [Klager]s bemærkninger under de forudgående sager for Pressenævnet 

finder nævnet, at det må have stået klart for Redox, at [Klager] ikke opfatter sig selv som høj-

reradikal/højreekstremist. Eftersom det er krænkende og skadeligt at blive betegnet som så-

dan, finder nævnet, at Redox har handlet i strid med god presseskik ved i artiklen ukorrekt at 



 

 
  7 

 

 

 

have fremstillet det som uomtvistet, at [Klager] er højreekstremist. Nævnet udtaler derfor 

kritik af Redox.  

 

 

Offentliggørelse af Pressenævnets kendelse  

I medfør af medieansvarslovens § 49 pålægger Pressenævnet herefter den ansvarshavende 

redaktør af Redox at offentliggøre følgende til Pressenævnets logo som illustration:  

 

”[rubrik] 

Pressenævnet kritiserer Redox.  

 

[underrubrik] 

Redox får kritik for krænkende omtale af navngiven person.  

 

[tekst] 

Redox bragte i februar måned en reportage fra en demonstration mod regeringens coronare-

striktioner. I artiklen blev det fremstillet som en faktuel kendsgerning, at en navngiven per-

son er ”højreekstremist”.  

Pressenævnet kritiserer Redox’ for at anvende den krænkende betegnelse ”højreekstremist” 

om personen, da Redox er vidende om, at personen ikke betragter sig selv som ”højreekstre-

mist.”  

Pressenævnet har pålagt os at bringe ovennævnte meddelelse. Hele kendelsen fra Pressenæv-

net kan læses på pressenaevnet.dk” 

 

 

Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest på de af mediets platforme, hvor den 

påklagede artikel har været bragt. Offentliggørelse skal bestå i en selvstændig artikel med 

Pressenævnets logo som illustration. Artiklen skal prioriteres, f.eks. med placering på en 

forside i mindst et døgn efter kritikkens offentliggørelse. Pressenævnets offentliggørelses-

tekst skal bringes uden reklamer i teksten. 

 

Endvidere skal denne artikel være offentligt tilgængelig som en selvstændig artikel i over-

ensstemmelse med prioriteringen af den påklagede artikel, og i en periode svarende til den 

periode, hvor den påklagede artikel har været tilgængelig.  

 

Endelig skal der oprettes et link med teksten ”Pressenævnet har udtalt kritik af artiklen” di-

rekte til nævnets kendelse på www.pressenaevnet.dk ved starten af brødteksten i den påkla-

gede artikel, hvis den fortsat er tilgængelig på hjemmesiden og ikke er ændret på de punk-

ter, hvor nævnet har udtalt kritik. Skrifttype og layout bør svare til den opsætning, der i øv-

rigt anvendes af mediet. 

 

 


	Kendelse

