
 

 

   

 

  1 

Kendelse 

afsagt den 10. maj 2022 

 

 

Sag nr. 2022-80-0795 

 

[Klager] 

 

mod  

   

Fagbladet Journalisten 

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over, at Fagbladet Journalisten har afvist hans anmod-

ning om at bringe omtale af en frifindelse, idet han mener, at god presseskik derved er til-

sidesat.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Pressenævnets kendelse 

Berlingske bragte i oktober 2018 artiklerne ”Interne dokumenter afslører: Medarbejder i 

centralt ministerium lækkede sager og bombarderede topchefer med anonyme e-mail”, ”An-

sat truede departementschef: »No f… way du kommer til at overleve det her, om under et år 

er du arbejdsløs«” og ”Ministerium har fået nok: Tidligere ansat bag lækager er politian-

meldt” på Berlingskes netavis berlingske.dk. 

 

Artikelserien omhandlede en unavngiven medarbejder i Økonomi- og Indenrigsministeriet 

og et læk af oplysninger til offentligheden, der har ført til afskedigelse og politianmeldelse af 

den pågældende. 

 

[Klager], der er den omtalte medarbejder, blev af Københavns Politi den Dag] oktober 2018 

sigtet for tyveri, jf. straffelovens § 276, samt for brud på tavshedspligten, jf. straffelovens § 

152. 

 

Københavns Politi opgav den [Dag] november 2019 sigtelsen mod [Klager] for overtrædelse 

af straffelovens § 152 om brud på tavshedspligten. Sigtelsen vedrørende overtrædelse af straf-

felovens § 276 om tyveri blev opretholdt 

 

[Klager] klagede den 30. oktober 2020 til Pressenævnet over, at Berlingske havde afvist hans 

anmodning om at bringe omtale af påtaleopgivelsen, og Pressenævnet fandt ved kendelse af 



 

 
  2 

 

 

 

11. maj 2021 i sag nr. 2020-80-0573 grundlag for at udtale kritik af Berlingske for ikke at 

have imødekommet [Klager]s anmodning.  

 

 

Fagbladet Journalistens omtale 

Fagbladet Journalisten bragte den 17. maj 2021 artiklen ”Berlingske får kritik for ikke at om-

tale opgivet sigtelse” på netavisen journalisten.dk.  

 

Af artiklen fremgår følgende: 

 

”Pressenævnet udtaler kritik af Berlingske for ikke at have omtalt en sigtelse, der 

blev opgivet. 

Det skriver nævnet i en kendelse. 

Sagen handler om, at Berlingske i 2018 bragte en artikelserie om en unavngiven 

medarbejder i Økonomi- og Indenrigsministeriet og et læk af oplysninger, der har 

ført til afskedigelse og politianmeldelse af medarbejderen. 

Medarbejderen blev sigtet for tyveri og brud på tavshedspligten. Sidstnævnte sig-

telse blev dog opgivet i 2019, hvilket medarbejderen uden held forsøgte at få omtalt i 

Berlingske, der afviste. 

Det er den afvisning, der får kritik af Pressenævnet, som lægger vægt på, at Berling-

ske havde haft en omfattende dækning af episoderne, der førte til politianmeldel-

sen.” 

 

 

Efter offentliggørelsen 

Østre Landsret frifandt ved ankedom af [Dag] januar 2022 [Klager] for tyveri. 

 

Den 30. januar 2022 rettede [Klager] henvendelse til Journalisten med anmodning om at 

bringe omtale af frifindelsen for tyveri. Journalisten afviste den 31. januar 2022 [Klager]s an-

modning. [Klager]s klage over Journalistens afvisning er modtaget i Pressenævnet den 31. ja-

nuar 2022. 

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

Retsreportage – noninformation 

[Klager] har anført, at Journalisten har afvist hans anmodning om at bringe omtale af en fri-

findelse. [Klager] har henvist til, at Østre Landsret ved ankedom af [Dag] januar 2022 fri-

fandt ham for tyveri. 

 

[Klager] har bemærket, at selv om han ikke er nævnt ved navn i Journalistens artikel, så er 

mange personer – tidligere kollegaer – i forvejen klar over, at [Klager] var involveret i den 

sag. 

 



 

 
  3 

 

 

 

Artiklen har derudover haft store konsekvenser for [Klager]; han har oplevet, at personer har 

forsøgt at undgå ham i den offentlige transport, og at personer har meldt afbud til private ar-

rangementer, hvis de har vidst, at han også ville komme. Det har personerne gjort, fordi de 

ikke ønsker at være forbundet med en person, som er involveret i en alvorlig efterforskning 

ved politiet. [Klager] er nu blevet frifundet, og han vil gerne have, at personer – tidligere kol-

legaer – bliver oplyst om dette, således at de stopper med at undgå ham i den offentlige 

transport, og således at den sociale isolation/udstødelse, han har oplevet, ophører. 

 

[Klager] har forståelse for, at Journalisten – som alle andre – har begrænsede ressourcer, 

men at bringe en opfølgende artikel kræver ikke særlig meget af Journalisten. Journalisten 

skal ikke lave noget research, men skal alene bringe et referat af nogle afgørelser fra anklage-

myndigheden og domstolene. Det er i øvrigt [Klager]s opfattelse, at det er en vigtig historie. 

Historien drejer sig blandt andet om to magthavere; nuværende departementschef i Inden-

rigsministeriet [Departementschefen] og nuværende folketingsmedlem Simon Emil Ammitz-

bøll-Bille. 

 

Når man tænker på ”lækagerne fra Økonomi- og Indenrigsministeriet”, så tænker man på of-

fentlighedslovsskandalen i Økonomi- og Indenrigsministeriet. Det er imidlertid ikke den læ-

kage, der knytter sig til offentlighedslovsskandalen i Økonomi- og Indenrigsministeriet, som 

politiet har efterforsket. Den lækage, der knytter sig til offentlighedslovsskandalen i Øko-

nomi- og Indenrigsministeriet, hører nemlig ind under offentligt ansattes beskyttede medde-

leret. [Klager]s anmodning om en opfølgende artikel ville være en god mulighed for Journali-

sten til at klargøre for læserne, hvad der er ulovlige lækager (læk af regeringens klimaplan), 

og hvad der er lovlige lækager (læk af en lydfil, der dokumenterer en instruks om at omgå of-

fentlighedsloven). 

 

[Klager] har oplyst, at Journalisten også har omtalt sagen vedrørende lækager blandt andet i 

to artikler fra sommeren 2018. [Klager] har henvist til artiklen ”DJ: Minister må melde ud 

om åbenhed” bragt den 28. maj 2018 på netavisen journalisten.dk og artiklen ”Minister un-

drer sig over optagelse fra internt møde” bragt den 31. maj 2018 på netavisen journali-

sten.dk. Det forhold, at Journalistens dækning af sagen vedrørende lækager mv. har været 

massiv, taler i sig selv for, at Journalisten burde have imødekommet [Klager]s anmodning 

om en opfølgende artikel om, hvordan sagen/politisagerne endte. 

 

[Klager] har anmodet om, at Pressenævnet udtaler kritik af Journalisten på samme måde, 

som nævnet i kendelse af 11. maj 2021 udtalte kritik af Berlingske. 

 

 

2.2 Fagbladet Journalistens synspunkter 

Retsreportage – noninformation 

Fagbladet Journalisten har anført, at Journalisten er opmærksom på de presseetiske regler 

vedrørende objektiv retsreportage. Det er Journalistens opfattelse, at mediet i dette tilfælde 

ikke er forpligtet til at imødekomme kravet om en opfølgende artikel. 

 



 

 
  4 

 

 

 

Journalisten har henvist til, at der er tale om en meget kort note vinklet på Pressenævnets 

kendelse i en klage over Berlingske, hvor de tidligere politianmeldelser nævnes, men som en 

perifer detalje. Der er desuden intet i artiklen, der kan identificere [Klager] som den pågæl-

dende medarbejder. 

 

Endelig er den omtalte note det eneste, som Journalisten har bragt om sagen, så der er ikke 

tale om ”en omfattende dækning” eller ”hovedomtalen”, som var det, Pressenævnet lagde 

vægt på, da nævnet i maj 2021 udtalte kritik af Berlingske i en lignende, men ikke tilsvarende 

sag. I Pressenævnets kendelse i sag nr. 2020-80-0573 var der ifølge nævnet tale om ”en om-

fattende artikelserie”, der handlede om ”læk af oplysninger til offentligheden, der har ført til 

afskedigelse og politianmeldelse af den pågældende”. Som eksempel havde en af de påkla-

gede artikler i Berlingske rubrikken ”Ministerium har fået nok: Tidligere ansat bag lækager 

er politianmeldt”.  

 

Journalisten har bemærket, at de to yderligere artikler, som [Klager] har henvist til, ikke om-

handler de sigtelser for tyveri og brud på tavshedspligten, som [Klager] mener, at Journali-

sten burde have bragt en artikel om, og som er grundlaget for den oprindelige klage. De to ar-

tikler handler om åbenhed i den offentlige forvaltning og refererer reaktioner på det omtalte 

læk, og der er intet i artiklerne om en mulig politisag eller beskyldninger om ulovligheder.  

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jens Kruse Mikkelsen, Mads Sandemann, Lars Lindskov og Marlene Borst Hansen. 

 

 

God presseskik 

Retsreportage – noninformation 

[Klager] har klaget over, at Fagbladet Journalisten har afvist hans anmodning om at bringe 

omtale af en frifindelse. 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at reglerne for retsreportagen også gæl-

der sagernes forberedelse, herunder straffesagers behandling hos politi og anklagemyndig-

hed. En omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens afslutning, hvad enten 

denne finder sted i form af tiltalefrafald, frifindelse eller domfældelse, jf. punkt C.2 og C.3. 

 

[Klager] har henvist til, at Østre Landsret ved ankedom af [Dag] januar 2022 frifandt ham for 

tyveri. 

 

Det er Pressenævnets opfattelse, at kravet om mediets referat af straffesagers afslutning også 

gælder i de tilfælde, hvor en politianmeldt, sigtet eller tiltalt er anonymiseret i retsreportagen. 

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at [Klager] af Københavns 

Politi den [Dag] oktober 2018 blev sigtet for tyveri, jf. straffelovens § 276, samt for brud på 

tavshedspligten, jf. straffelovens § 152, efter også at være blevet bortvist fra Økonomi- og 



 

 
  5 

 

 

 

Indenrigsministeriet. Nævnet lægger endvidere til grund, at Københavns Politi den [Dag] no-

vember 2019 opgav sigtelsen mod [Klager] for brud på tavshedspligten, og at sigtelsen for ty-

veri blev opretholdt. 

 

[Klager] klagede den 30. oktober 2020 til Pressenævnet over, at Berlingske havde afvist hans 

anmodning om at bringe omtale af påtaleopgivelsen, og Pressenævnet fandt ved kendelse af 

11. maj 2021 i sag nr. 2020-80-0573 grundlag for at udtale kritik af Berlingske for ikke at 

have imødekommet [Klager]s anmodning.  

 

Journalisten bragte herefter i maj 2021 en artikel, som omtalte Pressenævnets kendelse af 11. 

maj 2021. 

 

Nævnet lægger herudover til grund, at Østre Landsret ved ankedom af [Dag] januar 2022 fri-

fandt [Klager] for tyveri. 

 

Journalisten har ikke direkte omtalt straffesagen mod [Klager] i sine artikler. Journalisten 

har i en artikel beskrevet, at Pressenævnet udtalte kritik af Berlingske for ikke at have omtalt 

påtaleopgivelsen, herunder Berlingskes omtale i 2018, at [Klager] blev sigtet for tyveri og 

brud på tavshedspligten, og at sigtelsen for brud på tavshedspligten blev opgivet i 2019. Jour-

nalisten har i øvrige artikler bragt generel omtale af åbenhed i den offentlige forvaltning, her-

under om læk af en lydfil fra et internt møde i Økonomi- og Indenrigsministeriet. Det er efter 

Pressenævnets vurdering ikke tilstrækkeligt til, at omtalen i forhold til [Klager]s straffesager 

kan henføres under de vejledende regler for god presseskik punkt C.3. 

 

På denne baggrund finder Pressenævnet ikke grundlag for at udtale kritik af Journalisten for 

at have afvist at omtale frifindelsen af [Klager] for tyveri. 

 

 

 


	Kendelse

